Yorro schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:18:
[...]
Beetje late reactie (excuus) maar hierbij een update:
Afgelopen week is de auto door de dealer uitgelezen (nadat de oranje en rode schildpad melding opnieuw opkwam). Allerlei meldingen te zien nu blijkbaar.
Overigens was er tijdens een van de ritten ook nog een melding “propulsion system error, need service” (of iets in die strekking)
Anyway, na uitlezen hebben ze allerlei software modules gewist en opnieuw geïnstalleerd. Dit was vorige week vrijdag.
Dat zou dan hopelijk de oplossing zijn, want anders zouden ze moeten gaan schakelen met “experts van Volvo in Brussel”.
Nou, dat gaat alsnog gebeuren denk ik, want ondanks de nieuwe software* is exact dezelfde storing weer terug: eerst oranje en vrijwel direct daarna rode schildpad, beperking max snelheid en acceleratie helemaal ingezakt. Opvallend dat het vaak pas na een tijdje is tijdens rijden op snelweg, op cruisecontrol, met versnellen dmv de knoppen van de cruise control.
Morgenochtend weer opnieuw uitlezen. Ben benieuwd, maar het vertrouwen raakt wel een beetje op zo…
Betreft Volvo XC60 T8 MY2025, in augustus 2025 nieuw geleverd. Nu ruim 14k mee gereden.
*overigens is ok direct de Google infotainment ge-update naar een nieuwe versie. Even wennen maar prima, deze komt nu via updates naar iedereen door meen ik.
Wat laat, maar een update:
In het weekend van 7/8maart opnieuw alle meldingen, waarbij niet alleen de schildpadden en de “propulsion error” voorbijkwam, maar de auto ook in een soort “veilige modus” ging en we met maximaal 8km/u naar huis konden rijden. Dat was gelukkig nog maar 1.5km en we waren net de snelweg af… niet tof
Volvo assistance (lease via Care By Volvo) en die sturen blijkbaar ANWB:
- uitlezen gaf veel rare signalen (als in: info niet beschikbaar)
- conclusie: “deze moet gerepareerd worden” (er was inmiddels als een afspraak gemaakt voor eind maart)
- er zou in de “power modus” mee kunnen worden gereden, dan gebruikt de auto enkel brandstof…
Dat ging nog geen 2 dagen goed en ook in die modus kwamen de meldingen.
Toen was ik het goed zat en ben weer gaan bellen, met CareByVolvo en met de dealer.
Beetje kastje-muur verhaal, maar na lang gedoe zou een vervangende auto komen die i.v.m. “garantie” dan zonder kosten beschikbaar kwam (leasecontract geeft pas na 48uur vervangen vervoer)
Wat een enorm gedoe…
Anyway: inmiddels is de reparatie geweest en is een onderdeel dat iets doet met aansturing van hybride systeem en (kracht?)stroom vervangen. Ik meen dat het een soort converter is, de monteur heeft het aangewezen maar ik heb geen flauw idee.
We zijn ruim een week verder en het lijkt opgelost…
Als vervagend vervoer overigens een XC40, wat een enorm andere auto is dat…