Het grote Volvo XC60 T6 / T8 Recharge topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51

JB

Cédric roelt!

In 3.6.4 zat de interieurverlichting bug ook al (daar had ik 'm nog niet, maar anderen weer wel). 3.7.0 loste het niet op maar introduceerde 'm in mijn geval, PiP is wel terug bij de 360 camera...

3.5.14 had de _leuke_ bijkomstigheid dat je remmen konden weigeren tijdens one-pedal drive (B-mode)...

3.7.0 is ook tijdelijk teruggetrokken geweest want wederom prutswerk...;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEWUXQFyy_uyb3rJdNlQKh5sZ4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZLi8Z6JRWdQKokQ6wUce7bT.png?f=fotoalbum_large

Volvo software is echt enorm teleurstellend gebleken. TCAM reset is ook een wekelijkse klus. Verder hebben ze ook nog een IHU met een Intel chipset die niet vooruit te branden is. Gelukkig is Intel er mee gestopt en hebben de MY26 modellen nu eindelijk de Snapdragon IHU (4.2), maar dan rijdt het gros nog steeds met een oude IHU, sinds komst AAOS.

Mijn boefje is liev!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:58
JB schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Toch grappig dat jij dan net geluk hebt. Volvo fora staan er vol mee. Ik ben niet de enige.
Haha, ja zo kun je het ook bekijken. Ik bedoelde er overigens niks mee naar jou/jullie.

Maar het is wel frappant dat dezelfde software niet overal dezelfde bugs lijkt op te leveren. Tenminstr, aangenomen dat de software voor MY2025 (mijn versie) en MY2026 (de versie met tablet) dezelfde software is.

• JB

JB

Cédric roelt!

Software is hetzelfde zover ik weet. Alleen draaien de MY26 modellen dus via de Snapdragon IHU (4.2) alsmede de nieuwe UX, die voor de <MY26 uitgesteld is…

De MY26 V60 en V90 zijn overigens ook geen tablet modellen. Gewoon vergelijkbaar met <MY26, alleen een nieuwe IHU.

[ Voor 27% gewijzigd door JB op 01-01-2026 21:50 ]

Mijn boefje is liev!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@JB Inderdaad. Ik lees veel problemen over 3.7.0. die overeenkomen met mijn problemen. Die versie heb ik inderdaad ook in de XC60, maar niet in de V60, want ik ben normaal gesproken erg voorzichtig met updates. Hopelijk lost de 4.2.13 veel op. Ik vind het wel erg slecht dat hele basale dingen eerst een paar maanden slecht werken en/of onvoorspelbaar zijn. De houding van Volvo lijkt onverschillig, maar kennelijk is het ook lastig goed op te lossen zonder ergens anders nieuwe problemen te veroorzaken. Dat van de stoel in combinatie met 2 sleutels herken ik ook. Het lijkt ook dat de setting "stapvoets-rijden" daar gevoelig voor is; die wordt dan gereset, terwijl we beide dezelfde setting gebruiken. Laadproblemen ken ik niet, want ik laad in principe nooit op. Wel heb ik gehad dat de audio soms compleet weg is (inclusief richtingaanwijzergeluid).

@portefam Die overweging begrijp ik en is ook al door mijn hoofd gegaan. Maar omdat het zo duidelijk softwareproblemen lijken, denk en hoop ik dat het snel is op te lossen met bovengenoemde update. Juist ook omdat ik heb gezien dat het ook wel gewoon helemaal goed kan werken.

@Yorro Fijn dat je nergens last van hebt. Dat zal waarschijnlijk (hopelijk) voor het gros van de mensen gelden.

Ik lees overigens ook dat de nieuwe versie 4.2.13 al door de dealer kunt laten installeren als je veel problemen hebt. Maar waarschijnlijk is hij zeer binnenkort te downloaden.

In algemene zin lees ik trouwens dat erg veel auto's veel vage softwareproblemen hebben. Dat verklaart misschien ook waarom auto-software tot een paar jaar terug meestal zo ouderwets oogde en aanvoelde.

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:36
Ik rijd nu BMW (330i sedan, 2020, bevalt goed). Na 5 jaar en 94K km heb ik weer zin in een andere auto die mijn caravan mag trekken. Mijn auto is net iets te licht en dat rijdt minder prettig op de snelweg bij >95 km/u. Shortlist: BMW X3 (vorige model, omdat ik de huidige te veel plastic fantastic vind), Volvo V60 T8, of Volvo XC60 T6 of T8. Over Volvo lees ik dat er veel problemen met de software zijn, twijfel dus, kan de dealbreaker zijn. Verder ook angstige berichten over de erad, maar geldt dat niet met name voor de eerste en tweede versie en dan vooral bij de XC60 T8?
Is het nu echt zo slecht gesteld met Volvo, of komt het omdat ik onder andere hier op Tweakers veel slechte verhalen lees? Volgens de dealers zijn alle problemen die ik noem inmiddels verleden tijd. Ik koop de auto privé, dus wil geen kat in de zak kopen.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@pietr Je krijgt ontzettend veel waar voor je geld bij de huidige Volvo's; supercompleet en superveel power en comfort voor een redelijke prijs, maar dan moet de software wel op orde zijn. Dat was naar mijn mening wél zo en ik heb de hoop en verwachting dat dat ook wel weer beter wordt. Ik heb hiervoor meerdere recente MINI's (BMW-software) gereden. Die software was stabieler, maar ook veel kaler en ouderwetser met minder mogelijkheden. Nu is alles in de auto software en daar lopen meerdere merken mee te klooien. Meer software en minder hardware is waarschijnlijk goedkoper in productie en problemen zouden eenvoudige op te lossen moeten zijn, maar dan krijg je wel helaas veel touch en plastic.

[ Voor 4% gewijzigd door Laurens op 02-01-2026 15:59 ]

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:11
pietr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:40:
Ik rijd nu BMW (330i sedan, 2020, bevalt goed). Na 5 jaar en 94K km heb ik weer zin in een andere auto die mijn caravan mag trekken. Mijn auto is net iets te licht en dat rijdt minder prettig op de snelweg bij >95 km/u. Shortlist: BMW X3 (vorige model, omdat ik de huidige te veel plastic fantastic vind), Volvo V60 T8, of Volvo XC60 T6 of T8. Over Volvo lees ik dat er veel problemen met de software zijn, twijfel dus, kan de dealbreaker zijn. Verder ook angstige berichten over de erad, maar geldt dat niet met name voor de eerste en tweede versie en dan vooral bij de XC60 T8?
Is het nu echt zo slecht gesteld met Volvo, of komt het omdat ik onder andere hier op Tweakers veel slechte verhalen lees? Volgens de dealers zijn alle problemen die ik noem inmiddels verleden tijd. Ik koop de auto privé, dus wil geen kat in de zak kopen.
En dat met die ERAD klopt. Bij versie 3 is die blijkbaar altijd gekoppeld en draait hij mee op de snelheid van de andere wielen. Doordat er niet meer losgekoppeld of vastgekoppeld hoeft te worden schijnen die problemen verleden tijd te zijn. Die versie zou bij alle modellen met de grote accu (18 kWh) moeten zitten.

• JB

JB

Cédric roelt!

T6 en T8 zijn identiek qua parts bij de huidige modellen. Dus de ERAD is ook hetzelfde.

Mijn boefje is liev!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:59
pietr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:40:
Vwb de trekkracht (XC60 T6) met caravan (mijn Fendt weegt 1800 kg) hoef je je geen zorgen te maken. Dat werkt prima. De software was voor mij de dealbreaker. Heb nu een Tesla model y long range rwd juniper. Mag minder trekken ( caravan terug laten keuren op 1600 kg) tot op heden geen enkel probleem met software of iets dergelijks. Een verademing..

• pietr
@portefam Bij een nieuwe V60 is nu een actie: gratis upgrade naar T8 en gratis Polestar Engineering.
Overstap naar elektrisch is onbespreekbaar voor mijn vrouw vanwege vermeende trubbels bij het opladen tijdens het hoogseizoen. Ik ben door de BMW-dealer uitgenodigd om morgen kennis te komen maken met de nieuwe BMW IX3. Ik ga toch even kijken.

• pietr
Ergo: problemen met erad lijken voorbij te zijn, de software is het zorgenkindje. Dank voor de input.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
portefam schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:49:
Mag minder trekken ( caravan terug laten keuren op 1600 kg) tot op heden geen enkel probleem met software of iets dergelijks. Een verademing..
offtopic:
Dat caravan terugkeuren hoeft helemaal niet. Zolang je de caravan niet zwaarder belaadt dan 1600 kg is er niks aan de hand en voldoe je (mits je een E-rijbewijs hebt vanwege max toegestaan treingewicht > 3500 kg) keurig aan de wet in heel West-Europa.

Bovendien heb je jezelf nu een extra beperking opgelegd. Nu mag de caravan totaal niet meer wegen dan 1600 kg, terwijl je met de oorspronkelijke 1800 kg de caravan tot 1700 kg had mogen beladen, namelijk 1600 kg op de wielen + 100 kg kogeldruk (max van caravanonderstel).
De kogeldruk valt namelijk niet onder het trekgewicht, maar gaat af van het laadvermogen van de auto.

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2026 18:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste