Het grote Volvo XC60 T6 / T8 Recharge topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fommes
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 15:49
December 2022 m'n XC60 T8 opgehaald, ik ben er ook erg tevreden mee, wat een auto. met een 311 pk benzine motor en 146pk electromotor ook veruit de snelste auto die ik gehad heb.

ik stap nog steeds dagelijks met veel plezier in :)

foto is nog van de garage, wat donker maar hij is pine grey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mePaSUo30nuCtJ92_4Qa1_oOxss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pgXxYEnwO6pFSwF90rdLBXX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4LZrTfUMqevtvMi2kZblRNiBa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OA0UdDQNHIsvsvA6L4EW0OyA.jpg?f=fotoalbum_large

ik las overigens op meerdere fora dat youtube beschikbaar was in de app store, maar ik heb het nog niet kunen vinden, mocht het iemand gelukt zijn, zou op zich wel handig zijn als je lang stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-04 21:05
Prachtige auto. Veel plezier er mee !

Youtube is bij Volvo niet beschikbaar voor AAOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mooie kleur! Mijn huidige XC40 is ook Pine Grey en die kleur zie je weinig. Wat voor kleur leer heb je? Het lijkt rood (dat heb ik nu ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fommes
tdkvolvo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:59:
Prachtige auto. Veel plezier er mee !

Youtube is bij Volvo niet beschikbaar voor AAOS.
Thanks, was ik al bang voor, zag dat je toegang tot de browser kon krijgen via een informatie menu, en van daaruit naar youtube kon, maar ook dat is al verholpen in een update :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommes
sdekker schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:03:
Mooie kleur! Mijn huidige XC40 is ook Pine Grey en die kleur zie je weinig. Wat voor kleur leer heb je? Het lijkt rood (dat heb ik nu ook).
Prachtige kleur inderdaad :) begreep dat deze kleur in het nieuwste model niet meer beschikbaar is.

M'n bekleding is zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFIDLygDEm5bvHZ-hi4-d9WK1gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZx9FnZMXijyigTHhx1bzr6j.jpg?f=fotoalbum_large

heb ook echt iedere volvo wel bekeken in december, want wilde eigenlijk ook een zwarte hemel hebben (met panoramadak) en als je dan toch bezig bent ook stoelverwarming achter en B&W geluidsinstallatie. (m'n doel is toch wel om hier heel lang plezier van te gaan hebben. en gezien ik niet super veel kilometers maak moet dat wel gaan lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
Wij hebben zelf een XC60 T6 in rode lak met zwaar leer en blackline besteld. 't Liefst had ik weer Pinegrey met rood maar die is er idd niet. Ook naar de T8 en de B&W gekeken maar op gegeven moment is het goed genoeg :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fommes
sdekker schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:09:
Wij hebben zelf een XC60 T6 in rode lak met zwaar leer en blackline besteld. 't Liefst had ik weer Pinegrey met rood maar die is er idd niet. Ook naar de T8 en de B&W gekeken maar op gegeven moment is het goed genoeg :-)
was er een T6 geweest met alle wensen die we hadden, dan had ik die zeker genomen hoor, dit voelt wel een beetje als overkill in ons kikkerlandje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:40
Hi,

Onze XC60 T6 in Vapour Grey wordt eind volgende maand afgeleverd, en ik ben benieuwd naar deze wagen. We komen van een S60 D2/v40 D3 en naast de flinke vermogen-upgrade kijken we uit naar de extra ruimte, net nu onze jongste geboren is.

Hebben jullie tips of zaken die je “pas na veel tijd te weten kwam, maar liever al direct had geweten” kan delen?

Groet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Geronnimo87 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:43:
Hi,

Onze XC60 T6 in Vapour Grey wordt eind volgende maand afgeleverd, en ik ben benieuwd naar deze wagen. We komen van een S60 D2/v40 D3 en naast de flinke vermogen-upgrade kijken we uit naar de extra ruimte, net nu onze jongste geboren is.

Hebben jullie tips of zaken die je “pas na veel tijd te weten kwam, maar liever al direct had geweten” kan delen?

Groet!
Dit geldt voor alle nieuwe Volvos, maar als je de ruitenwisser interval nog niet weet te zitten, duurt het even voordat je die door hebt.

Hij zit op de rechter hendel op de voorkant, en het is 1 grote knop een beetje richting de binnenkant, dus hij valt niet echt op.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geronnimo87
Da’s alvast een goeie, bedankt!
Voor wie de kleur nog niet goed kent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wClFLl9Nf1B6XjiKkla5H7cCnHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtDCaf0jE9ZnyWtlpDcsqIqR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Hallo allen,

Even een vraag. Ik rijd sinds een maand in een 2022 XC60 T8 en ondanks dat ik het een fijne auto vind is er een ding dat me enorm stoort.

Het rempedaal is enorm inconsistent?!

De ene keer remt de auto zoals verwacht, de andere keer schrik ik halverwege een remactie dat het wel erg lang duurt voordat de remmen bijten, trap je hem dus verder in, en dan komt de boel veel te abrupt tot stilstand.

Is dit iets dat mensen hier herkennen?
Ik rijd gewoon in de D-stand, niet de B stand. Daarnaast ook niet hard aan het scheuren of met sportstanden bezig. Alles staat gewoon in Hybrid. Ben een erg rustige rijder en heb nog niet eens de helft van het vermogen echt aangesproken.

Ik heb de auto nog wel even ter beschikking, zou mijn rijgenot wel iets verhogen als ik dit zou kunnen filteren of oplossen. Ga morgen ook even langs de dealer maar toch ook hier maar even vragen

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-04 10:47
DutchManticore schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:13:
Hallo allen,

Even een vraag. Ik rijd sinds een maand in een 2022 XC60 T8 en ondanks dat ik het een fijne auto vind is er een ding dat me enorm stoort.

De ene keer remt de auto zoals verwacht, de andere keer schrik ik halverwege een remactie dat het wel erg lang duurt voordat de remmen bijten, trap je hem dus verder in, en dan komt de boel veel te abrupt tot stilstand.

Ik rijd gewoon in de D-stand, niet de B stand. Daarnaast ook niet hard aan het scheuren of met sportstanden bezig. Alles staat gewoon in Hybrid. Ben een erg rustige rijder en heb nog niet eens de helft van het vermogen echt aangesproken.

Ik heb de auto nog wel even ter beschikking, zou mijn rijgenot wel iets verhogen als ik dit zou kunnen filteren of oplossen. Ga morgen ook even langs de dealer maar toch ook hier maar even vragen
Dat klinkt niet herkenbaar, inderdaad bezoekje aan de dealer dan maar. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
Klinkt als lucht in de remleidingen, maar dit gedrag herken ik enkel van de fiets (maar vermoed dat de techniek niet zo dramatisch verschillend is.. ) ik heb bij mijn V40 ook al eens slepende remmen gehad, dat was door een vuilophoping. Dat was eerder dat je remde, stopte met remmen en toch nog (tijdelijk) vertraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-02 12:19
DutchManticore schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:13:
Hallo allen,

Ik rij altijd in B-stand en bij mij is dit wel herkenbaar. Zodra ik van de gas ga, regenereert de auto de energie. Vaak voel je dat de auto goed vertraagt, maar soms ook helemaal niet. Dat is dan erg verschieten! Vaak heb ik het gevoel dat het rempedaal het dan ook niet heel goed doet. Is het rempedaal altijd vertragen met de schijfremmen? Of gaat die ook de energie willen opslaan is de batterij?

Ik heb dit probleem, naar mijn gevoel, enkel in het begin van een rit, als de airco volop draait om het interieur te koelen. Ik heb mijn XC60 23 pas sinds mei, dus nog geen ervaring in kouder weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdkvolvo
Ik heb er inmiddels 80.000 km op zitten maar herken dit niet.
Rijd vaak in B en dan vertraagd de auto duidelijk meer bij gas los. Ik vind dat prettig maar is persoonlijk.

Ik dacht dat bij licht remmen eerst op de electro motor wordt vertraagd en dat daarna de schijven mee remmen.
Maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
tdkvolvo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:26:
Ik heb er inmiddels 80.000 km op zitten maar herken dit niet.
Rijd vaak in B en dan vertraagd de auto duidelijk meer bij gas los. Ik vind dat prettig maar is persoonlijk.

Ik dacht dat bij licht remmen eerst op de electro motor wordt vertraagd en dat daarna de schijven mee remmen.
Maar zeker weten doe ik dat niet.
Bij de dealer geweest, alles uitgelezen.
Alles werkt perfect, geen foutcodes.

We zijn ook even samen een rondje gaan rijden om te demonstreren wat ik bedoel. Dealer geeft aan dat het gedrag dat ik vervelend vind inherent is aan het design van de auto.

Bij het remmen wordt er eerst regeneratief geremd, en daarna pas schakelen de remmen bij. In sommige situaties (met name onder de 30kmh) is deze overgang vrij extreem en neemt de remdruk bij het wisselen tussen deze systemen plotseling snel toe waardoor je eerst schrikt dat er weinig geremd wordt, en daarna ineens abrupt stil komt te staan. ;(

Daar baal ik van. Vind het oprecht erg storend en niet gewend van Porsche, Volkswagen en BMW waar ik veel kilometers mee gemaakt heb. Twee van de drie hier genoemd zijn ook hybrides.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 12-09-2023 11:04 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
DutchManticore schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:57:
[...]

Bij het remmen wordt er eerst regeneratief geremd, en daarna pas schakelen de remmen bij. In sommige situaties (met name onder de 30kmh) is deze overgang vrij extreem en neemt de remdruk bij het wisselen tussen deze systemen plotseling snel toe waardoor je eerst schrikt dat er weinig geremd wordt, en daarna ineens abrupt stil komt te staan. ;(
Vreemd. Ik ervaar dit totaal anders. En al helemaal in B stand. Dan hoef je bij 30 hm/h amper te remmen. Gas los is vaak al voldoende.

Ik heb genoeg aan te merken aan de auto maar niet wat betreft het remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
tdkvolvo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:04:
[...]

Vreemd. Ik ervaar dit totaal anders. En al helemaal in B stand. Dan hoef je bij 30 hm/h amper te remmen. Gas los is vaak al voldoende.

Ik heb genoeg aan te merken aan de auto maar niet wat betreft het remmen.
Ik ben echt geneigd om me nog even blind bij een dealer te melden om een proefrit te maken in een andere XC60 T8. Ondanks wat de dealer zegt kan ik me niet voorstellen dat dit normaal is of hoort.

Ben wel benieuwd? Wat zijn jouw voornaamste op of aanmerkingen op de auto? En heb je het dan over een T6 of T8?

• tdkvolvo
DutchManticore schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:28:
[...]

Ik ben echt geneigd om me nog even blind bij een dealer te melden om een proefrit te maken in een andere XC60 T8. Ondanks wat de dealer zegt kan ik me niet voorstellen dat dit normaal is of hoort.

Ben wel benieuwd? Wat zijn jouw voornaamste op of aanmerkingen op de auto? En heb je het dan over een T6 of T8?
Ik heb een T6. Wat mij vooral erg tegenvalt is het AAOS. Zowel functionaliteit als ook stabiliteit. Ik heb echt regelmatig dat er”iets” niet werkt. Ook is de app zeer beperkt. Zeker in vergelijk met mijn vorige Volvo.
Verder vind ik de automaat niet goed. Zeker in hybrid stand niet. Schakelt in mijn ogen zeer onlogisch. Te snel versnelling hoger of bij meer gas juist te snel terug schakelen. In power stand is dit wel beter.

[ Voor 4% gewijzigd door tdkvolvo op 13-09-2023 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37

ralpje

Deugpopje

Gisteren mijn T6 Ultimate opgehaald *O*
Ik merk één issue: de camera (360 / achter) presteert in het donker vrijwel niet. Hij heeft 1 of 2 keer wel goed beeld gegeven, maar 95% van de tijd is het ronduit onbruikbaar zo donker is het.
Ik lees online een tweetal vergelijkbare ervaringen:
https://volvoforums.com/f...es-too-dark-night-114390/
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=179&t=93346

Voordat ik de dealer ga stalken (waar ik nog weinig verwacht, want online nog niet veel te vinden en het zal wel in een softwareupdate gefixt moeten worden aangezien er fysiek niets aan de hand is met de camera): zijn er hier XC60-rijders met eenzelfde ervaring?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:26

thommich

Belg

Ik heb me eerlijk gezegd nog niet aan gestoord, daar ik dacht dat het "normaal" was dat die 360°-camera onbruikbaar was in het donker... :?

Heeft iemand hier aanbevelingen voor banden of moet ik daarvoor in een ander topic zijn? Ik rij met een XC60 T6 Ultimate op 22" velgen (bandenmaat 265/35 R22) maar zou nu willen kijken voor winterbanden.
Ik heb al even info gevraagd bij de bandencentrale maar wou hier eens onafhankelijk advies horen. Zou het interessanter zijn om een set kleinere velgen (21" of 20") aan te schaffen en daar winterbanden op te leggen?
Ik ga niet vaak in de sneeuw rijden, voor mij is het vooral belangrijk dat ze goed presteren op nat wegdek...

Af fabriek zijn de 22" Pirelli P-zero banden gemonteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
Door de schreef genomen is het minstens goedkoper om kleinere R te nemen.

Of dit een effect heeft op de grip daar ben ik minder in thuis: ik zou denken meer oppervlak = meer grip, maar bij winterbanden zijn er nog veel andere factoren die een impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:20
thommich schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:57:
Ik heb me eerlijk gezegd nog niet aan gestoord, daar ik dacht dat het "normaal" was dat die 360°-camera onbruikbaar was in het donker... :?

Heeft iemand hier aanbevelingen voor banden of moet ik daarvoor in een ander topic zijn? Ik rij met een XC60 T6 Ultimate op 22" velgen (bandenmaat 265/35 R22) maar zou nu willen kijken voor winterbanden.
Ik heb al even info gevraagd bij de bandencentrale maar wou hier eens onafhankelijk advies horen. Zou het interessanter zijn om een set kleinere velgen (21" of 20") aan te schaffen en daar winterbanden op te leggen?
Ik ga niet vaak in de sneeuw rijden, voor mij is het vooral belangrijk dat ze goed presteren op nat wegdek...

Af fabriek zijn de 22" Pirelli P-zero banden gemonteerd...
Ben je ook bekend met het Volvo forum?
https://www.volvo-forum.n...rds=banden&fid%5B0%5D=179

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
Ondertussen een goeie maand aan het rijden met onze nieuwe XC60 T6. Omdat voornamelijk mijn vrouw er mee rijdt en die slechts kleinere afstanden aflegt (30-40 km per dag) rijden we zo goed als altijd elektrisch. Het vermogen is dan voor ons meer dan voldoende om mee te komen in het dagelijkse verkeer. Verder valt de zee van ruimte degelijk op, en hebben we nog maar naar 1 iets heel lang moeten zoeken: hoe toon je het totaal kilometerstand dat we reeds gereden hebben (bolletjestoets op het stuur links).

Wat opvalt, en dat wil ik hier even vragen: wanneer we de wagen in onze garage parkeren valt het ons op dat de wagen erg “stinkt”: er hangt na het parkeren een best stevige geur in de garage. Het opvallende is dat we bijna altijd puur elektrisch binnenrijden. Heeft iemand nog die ervaring (of een verklaring), of moeten we bij de dealer binnenspringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

Ik heb dezelfde ervaring. Ik vermoed dat dit gebeurt als er verwarming nodig is en de auto daarvoor de verbrandingsmotor gebruikt... Althans, ik ervaar dit vooral als ik elektrisch rijd en de verwarming nodig was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePig
Hier ook dezefde ervaring. We rijden ook vooral elektrisch en merkte die stank ook al vaak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r030949
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-04 19:43
Die geur merk ik ook, maar alleen als ik electrisch gereden heb. Ik heb niet het idee dat dit te maken heeft met de verbrandingsmotor. De geur lijkt te komen van de achter/onderkant van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
He, toch opmerkelijk dat meerdere rijders dit ervaren. Ik ga toch eens mijn licht opsteken bij de dealer. Het sterkt me in ieder geval dat het niet iets is "omdat'ie nieuw is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

thommich schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:57:
Met wat testen inmiddels: de 360 graden camera an sich is prima. Als ik echter in het donker wissel van 360 graden naar alleen de achterkant, dan wordt het onbruikbaar. Daarna terug switchen naar 360 lost dit niet op, het blijft onbruikbaar.
De volgende keer echter dat de camera gebruikt wordt werkt het weer prima. Oplossing: niet switchen van 360 graden naar de achtercamera in het donker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePig
Geronnimo87 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:14:
He, toch opmerkelijk dat meerdere rijders dit ervaren. Ik ga toch eens mijn licht opsteken bij de dealer. Het sterkt me in ieder geval dat het niet iets is "omdat'ie nieuw is".
Ik denk dat het de benzineroetfilter is die we ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

Vandaag is mijn bankkaart bovenop het "deksel" van het opbergvakje met de 12V aansluiting vooraan blijven liggen. Bij een (rustige) remactie is die vooruit geschoven, voorbij het deksel.
Iemand een idee hoe ik in die ruimte daar kom zonder schade te doen?
Of moet ik het interieur laten demonteren bij de garage? 8)7

Het gaat dus om onderstaande positie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I6BSCn9pOMyryg6CVDB4oP7THI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iaUzmP7rfHyjr9o0KHe5qyU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

ralpje schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:21:
[...]

Met wat testen inmiddels: de 360 graden camera an sich is prima. Als ik echter in het donker wissel van 360 graden naar alleen de achterkant, dan wordt het onbruikbaar. Daarna terug switchen naar 360 lost dit niet op, het blijft onbruikbaar.
De volgende keer echter dat de camera gebruikt wordt werkt het weer prima. Oplossing: niet switchen van 360 graden naar de achtercamera in het donker :+
Dit zou moeten opgelost zijn in één van de meest recente updates...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
Oei, heb je de garage al gebeld?
thommich schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:46:
Vandaag is mijn bankkaart bovenop het "deksel" van het opbergvakje met de 12V aansluiting vooraan blijven liggen. Bij een (rustige) remactie is die vooruit geschoven, voorbij het deksel.
Iemand een idee hoe ik in die ruimte daar kom zonder schade te doen?
Of moet ik het interieur laten demonteren bij de garage? 8)7

Het gaat dus om onderstaande positie...

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

thommich schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Dit zou moeten opgelost zijn in één van de meest recente updates...
Ja, bij de update en paar weken geleden stond het al in de release notes. Heb het eigenlijk nog niet gechecked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

sdekker schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:10:
Oei, heb je de garage al gebeld?

[...]
Nee nog niet, ik hoopte dat iemand hier een tip had om in dat compartiment te komen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r030949
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-04 19:43
Dat heb ik ook gehad. Ik had toevallig een beurt gepland en toen aan de garage gevraagd om de pas terug te halen als de kosten lager waren dan de zeven euro die de bank rekent voor een nieuwe kaart. Ik heb de kaart van de garage teruggekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronnimo87
Geronnimo87 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:28:
Ondertussen een goeie maand aan het rijden met onze nieuwe XC60 T6. Omdat voornamelijk mijn vrouw er mee rijdt en die slechts kleinere afstanden aflegt (30-40 km per dag) rijden we zo goed als altijd elektrisch. Het vermogen is dan voor ons meer dan voldoende om mee te komen in het dagelijkse verkeer. Verder valt de zee van ruimte degelijk op, en hebben we nog maar naar 1 iets heel lang moeten zoeken: hoe toon je het totaal kilometerstand dat we reeds gereden hebben (bolletjestoets op het stuur links).

Wat opvalt, en dat wil ik hier even vragen: wanneer we de wagen in onze garage parkeren valt het ons op dat de wagen erg “stinkt”: er hangt na het parkeren een best stevige geur in de garage. Het opvallende is dat we bijna altijd puur elektrisch binnenrijden. Heeft iemand nog die ervaring (of een verklaring), of moeten we bij de dealer binnenspringen?
Overigens nagevraagd bij de garage toen ons ! Volledig stuurhuis ! Moest vervangen worden: de hybrids hebben een bijverwarming op benzine die in werking treedt wanneer je hoofdzakelijk elektrisch rijdt. De uitlaat daarvan zit aan de zijkant van het voorwiel aan bestuurderszijde en blaast extra uit wanneer de wagen stilgelegd werd. Vandaar de sterke geur..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wim-van-dijk
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 20:34
Rij nu de XC60 T6 recharge met AAOS. Hiervoor XC40 en XC60 gehad met Sensus. Dan merk je dat er in de AAOS auto's en ook in de Volvo Car app opeens veel ontbreekt. Ook zijn er zaken welke in Sensus perfect werkte op stuur bediening nu opeens naar het menu scherm verplaatst zijn wat de veiligheid imago van Volvo echt niet ten goede komt.

Hierbij opmerkingen van mijn kant en voorstellen over het Volvo Android Automotive systeem (AAOS)[/b]
1. Verkeerd profiel bij openen passagier portier
Als je beide een gekoppelde autosleutel hebt en dan het passagiersportier maar iets eerder opent dan het bestuurders portier wordt het verkeerde profiel geactiveerd (in dit geval op basis van de sleutel van mijn vrouw). Omdat ik gelijktijdig ook instapte aan de bestuurders kant kwam ik gevaarlijk klem te zitten omdat de bestuurdersstoel op basis van profiel van mijn vrouw, die veel kleiner is, helemaal naar voren kwam.
2. Rijstand keuze
- Instellen rij standen is omslachtig en gevaarlijk als je dit rijdend via menu moet doen.
- Waarom heb ik de optie “OPSTARTEN IN PURE” niet en bij andere XC60’s wel ?
- Voorstel aanpassing op rechter stuurbediening:
- Knop, links onder, op stuur om bestuurders display Navigatie kaart of leeg te kiezen is totale onzin, gebruik je nooit tijdens rijden en verplaatsen naar het menu en dan kiezen tussen, Navigatie of Radio/Media zoals bij Sensus ook zo was.
- Deze knop weer gebruiken voor oproepen boordcomputer zoals ook bij Sensus
- “O” knop voor oproepen rij modes, met pijltjes Li/Re kiezen en met “O” bevestigen
3. Boordcomputer
- De boord computer geeft geen brandstof/accu actueel verbruik.
- Je kan niet alleen de kilometers in de dagteller resetten en verbruik behouden. Dit was bij Sensus wel zo en kon je alleen de dagteller TM (kort drukken) resetten i.p.v. van alles resetten (langer drukken).
- Ook het oproepen boordcomputer met “O” knop is niet logisch, waarom anders dan bij Sensus. (zie punt 2)
- Je zou willen weten naast de totaal kilometers (ODO) hoeveel de auto daarvan je elektrisch gereden heeft.
4. Speedlimiter - Adaptief Cruise Control(ACC) – Pilot Assist keuze
Dit werkte bij Sensus ideaal met de pijltjes op het stuur kon je kiezen tussen deze drie. Nu doet het linker pijltje helemaal niets meer en moet je in het menu kiezen tussen speedlimiter of pilotassist. Waarom ??? Echt gevaarlijk. Het werkte goed en nu moet je als je bijvoorbeeld de stad in rijdt met veel roodlicht en snelheid camera’s eerst in het menu omschakelen naar speedlimiter, komt de veiligheid helemaal niet ten goede.
5. Audio en USB-C en muziek afspelen
- De auto kan in basis geen muziek meer van USB afspelen.
- Door de “Audiowagon app” te installeren en de USB-C stick op FAT32 te formateren lukt het uiteindelijk. Alleen zeer irritant dat er telkens toestemming moet worden gegeven om de media te mogen lezen. Volgens de app ontwikkelaar moet Volvo dit toestaan en zit het probleem niet in de Audiowagon app.
- Geen audio equalizer? Zat in de Sensus auto’s zelfs in de basis audio installatie wel.
6. Radio/media
- Radio ontvangst is slecht, erg snel ruis en wegvallen van de zender
- Radio start heel vaak niet als je instapt.
- Radio start helemaal nooit op als je van profiel wisselt.
- Wanneer je met de stuurknop of in het scherm van media- of radiozender verandert, zie je nergens waarnaar je bent overgeschakeld.
7. Achter uit rij Camera
De camerabeeld springt naar 360 gr beeld zodra er een parkeer sensor aangesproken wordt, ook bij achteruit rijden waar je liever de achter camera zou hebben om achter uit te kunnen kijken. Gewoon handmatig zoals voorheen.
8. Benzine/accu meter
- De benzine en accu weergave met maar 4 blokjes zijn wel er klein en summier en daardoor heel onduidelijk, waarom geen 8 blokjes. Iets beter indelen op het display.
- Waarom verplaatst deze weergave tijdens telefoon gesprek?
9. Tijdklok
Tijdklok op bestuurders display weergeven zou prettig zijn. Nu moet je, je blik van de weg halen om tijd te zien.
10. Snelheid borden herkenning
De snelheid borden herkenning werkt erg slecht, er wordt heel vaak verkeerde of geen snelheid weergegeven. Werkte bij de Sensus auto’s veel beter.
11. Navigatie route
- Google maps navigatie werkt heel goed, echter als je wisselt van bestuurder met een eigen sleutel en profiel, dan is de ingestelde route verdwenen waardoor je de accu voorraad veel te vroeg leeg rijdt.
- Geen audio signaal bij snelheid camera terwijl deze wel op de kaart worden weergegeven.
12. Dimlicht signalering
Het is niet zichtbaar of het de koplampen/dimlicht aan zijn. Er is alleen een groen symbool dag rij verlichting en blauw voor grootlicht. Je ziet niet bij bv mist of zware regen of de koplampen automatisch aangegaan zijn. Extra dimlicht symbool toevoegen
13. Benzine klep
Benzine klep moet nu met een aparte knop geopend worden en niet zoals bij de eerdere auto’s gekoppeld aan de vergrendeling de auto? Erg irritant.
14. Android Auto
Geen Androidauto ondersteuning.
15. Telefoon koppeling
- Aangemelde telefoon wordt regelmatig niet gekoppeld als je instapt, moet je regelmatig handmatig koppelen.
- Het zou handig zijn als je twee telefoon kon koppelen voor gebeld worden waarvan er dan één voor uitbellen zoals bij diverse andere automerken wel beschikbaar is.
16. Power/recharge meter
Het druppeltje lijkt iets feller te worden als de benzinemotor draait maar verschil is eigenlijk niet te zien. Andere kleur of leeg/vol gekleurde druppel of duidelijker symbool zou duidelijker zijn.
17. Volvo Car app
Onderstaande was in de Sensus gekoppelde auto wel beschikbaar, hoezo nu niet meer!!!!
1. Er komt geen notificatie “Auto Niet Vergrendeld”.
2. Er komt geen notificatie als accu vol is of laden onderbroken wordt. Zou moeten om laadpaal kleven te voorkomen.
3. Er komt geen notificatie als het Alarm afgaat. (dit werkte de V40 uit 2013 zelfs al)
4. Rijlogboek staat geen verbruik per rit meer bij.
5. Kan geen navigatie bestemming meer naar de auto sturen vanuit de app. Blijkt wel te kunnen vanuit Google Maps.
6. Je kan niet meer de claxon en lichten laten gaan om de auto te lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Tja, AAOS. Is al veel over geschreven. Ik ben het op bijna alle punten met je eens. Leve de vooruitgang 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-02 11:50
Heb net een xc60 t8 gekocht, er werd verteld dat het EV rijbereik 50km zou zijn. Kom echter niet verder dan 30KM

Verder wel een fijne auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
twaak schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:18:
Heb net een xc60 t8 gekocht, er werd verteld dat het EV rijbereik 50km zou zijn. Kom echter niet verder dan 30KM

Verder wel een fijne auto..
Dan heb je waarschijnlijk een ouder model. Dan is 30 km normaal. Welk modeljaar?

[ Voor 3% gewijzigd door tdkvolvo op 07-05-2024 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-02 11:50
2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Tot MY2022 late (ca. Nov 2021) was de accu 11 kWh. Dan is 30 km normaal. Bij warm weer kan het eventueel meer zijn. Maar ook zeer afhankelijk van rijstijl en snelheid (stroomlijn van de XC60 helpt niet echt mee 😇).

[ Voor 7% gewijzigd door tdkvolvo op 08-05-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Vandaag voor het eerst melding in de app dat schuifdak open staat. Heeft lang geduurd maar werkt nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVEBlDc9VJCICXjLz6kN_JmEpOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Efu8bQRb7oAN7GS3CsUh1mU0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan76
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-01 21:55
Vraag voor de Polestar Engineered rijders. Ik heb onlangs een proefrit gemaakt in een xc60 polestar engineered uit 2020. Ik vind het een mooie bak met een verrassend goed geluid voor een 4 cilinder. Maar wat mij tegenviel was het rolgeluid van de banden achter opnde snelweg met een gangetje van 100 - 110 km per uur. Ik had het een stuk stiller verwacht.

Wat zijn julie ervaringen met het geluid aan boord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:50
Jan76 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:56:
Vraag voor de Polestar Engineered rijders. Ik heb onlangs een proefrit gemaakt in een xc60 polestar engineered uit 2020. Ik vind het een mooie bak met een verrassend goed geluid voor een 4 cilinder. Maar wat mij tegenviel was het rolgeluid van de banden achter opnde snelweg met een gangetje van 100 - 110 km per uur. Ik had het een stuk stiller verwacht.

Wat zijn julie ervaringen met het geluid aan boord?
Ik heb een T5 polestar en twijfel soms hieraan (de ene keer is het meer dan de andere keer, ook afhankelijk van wegdek), maar is lastig objectief vast te stellen. Is erg afhankelijk van combinatie van velg grootte en type banden. Ik heb all-season banden die op zich wat meer lawaai maken dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan76
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-01 21:55
Dankjewel voor je reactie. Hoe bevallen de all weather banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
Jan76 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:56:
Dankjewel voor je reactie. Hoe bevallen de all weather banden?
Op zich prima, veel grip in droog en nat weer (geen piepende banden gehoord). Nog geen ervaring met echte gladheid omdat we nog niet echt een strenge winter hebben gehad met ijzel of sneeuw (heb deze auto net anderhalf jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:19
Ik heb ook mijn oog laten vallen op de XC60, ik zie wel dat er allerlei problemen/uitdagingen zijn met dit model. Op het forum van Volvo lees je dit ook. Bij een kennis was de elektromotor aan het stuk gaan.

Hoe is het sentiment hier over de XC60? Het is een geweldige mooie auto om te zien en om te rijden, maar ook wel met zorgen en hoge onderhoudskosten lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
Voyage schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:40:
Hoe is het sentiment hier over de XC60? Het is een geweldige mooie auto om te zien en om te rijden, maar ook wel met zorgen en hoge onderhoudskosten lijkt me.
Ik heb geen hybride versie maar een T5 polestar inscription uit 2018, 2 jaar geleden gekocht en nu ruim 250.000km op te teller. Geen enkel groot mankement buiten normale slijtage. Bij aankoop werden wel de draagarmen vervangen. Verder heerlijke auto en zou er zo weer een kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
Wij hebben een t6 recharge van 2023.
Die was na levering na 3 weken al stuk, de volledige stuurkolom moest er uit wegens problemen met de bekrachtiging.

Laat het niet representatief zijn: inmiddels bijna een jaartje bij ons en we zijn er erg tevreden van. Ruim, Sportief, heerlijk rustig op de snelweg en mijn vrouw doet 90 % van haar ritjes gewoon elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Ik heb een T6 van eind 2021 (my2022). Inmiddels 125.000 km gereden. Geen problemen gehad.

Ben alleen niet zo tevreden over de automaat. In hybride stand ( bij starten staat hij automatisch in deze stand) schakelt hij traag en vreemd. In de powerstand is het beduidend beter.

Verder geen fan van AAOS. Google maps werkt perfect. Ook met spraakbesturing. Maar de rest van de multimedia vind ik maar matig en erg instabiel.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben af en toe aan het kijken naar een nieuwe auto. Ik heb nu een Audi A4 B8 (2 liter, 190pk). Ik zit te kijken naar een Volvo XC60 T8 Recharge. Wat me opvalt is dat er redelijk veel worden aangeboden en dat ze ook relatief betaalbaar zijn. Is daar een specifieke reden voor, als in: bekende mankementen, of zaken waar ik rekening mee moet houden?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:25

Mga1600

[P8]

miicker schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:55:
Ik ben af en toe aan het kijken naar een nieuwe auto. Ik heb nu een Audi A4 B8 (2 liter, 190pk). Ik zit te kijken naar een Volvo XC60 T8 Recharge. Wat me opvalt is dat er redelijk veel worden aangeboden en dat ze ook relatief betaalbaar zijn. Is daar een specifieke reden voor, als in: bekende mankementen, of zaken waar ik rekening mee moet houden?
Er werden best veel XC60’s ingezet als tijdelijk vervoer bijvoorbeeld bij de ANWB. Ze zijn eigendom van Volvo Nederland. Die auto’s komen nu, na de zomer allemaal terug. Ergens in het voorjaar waren ze splinternieuw geleverd, met mooie specs. Ze komen nu vrij met weinig kilometers en worden aangeboden via de dealers met vaak moooe kortingen en garantie. Er zijn er bij met maar 1100 km op de teller. Die zijn op een vrachtauto naar iemand gebracht die ergens met panne staat in Frankrijk of zo met zijn caravan. Sommige zijn alleen naar huis gereden met de caravan er achter.Andere exemplaren hebben meerdere ritten gemaakt en hebben misschien 15.000 gereden.
Helemaal niet gek!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25

JB

Cédric roelt!

Waarom is er eigenlijk specifiek voor de XC60 een T6/T8 topic? Of zijn die er ook voor de S/V60 S/V90 en XC90 :? Snelle search leverde me geen andere topics op, maar die blokken zijn gewoon gelijk voor alle modellen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600

Mga1600

[P8]

JB schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:29:
Waarom is er eigenlijk specifiek voor de XC60 een T6/T8 topic? Of zijn die er ook voor de S/V60 S/V90 en XC90 :? Snelle search leverde me geen andere topics op, maar die blokken zijn gewoon gelijk voor alle modellen?
Hier op dit forum is er In ieder geval wel voor de 40-serie EV’s een afdeling. Het initiatief voor de andere modellen is misschien nooit genomen omdat er geen behoefte aan is?
.
Op het Volvo-Forum volvo-forum.nl) zijn er wel aparte afdelingen voor alle huidige modellen en modellen uit het verleden.

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 30-09-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piren
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik heb een XC60 T8 van 03/2022 . In het begin veel problemen gehad . Zie eerdere posts. Nu ineens geen verwarming meer via airco . Koelen werkt wel nog . Er is 1 of andere hoogspanningsmodule stuk . Komt zeer zelden voor volgens garage . Dit jaar was er nog geen geweest bij hun. Omdat het zo weinig voorkomt en de auto nog maar 85000km heeft , komt Volvo er in tussen voor 40%. Blijft te betalen 1000€+btw. Na alle kleine issues , nu dit er nog bovenop. Radio-ontvangst in Wallonië en buitenland is heel slecht. Regelmatig wil GPS niet meer werken . Na reset is dat meestal wel opgelost. Hoe spijtig ook : voor mij geen Volvo meer na deze. Het blijft techniek natuurlijk , maar voor zoveel € had ik veel minder problemen verwacht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannie4321
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-04 23:31
Bij mijn t6 van modeljaar 2022 is deze al 2 x vervangen. Schijnt een Borgwarner verwarming te zijn die van niet al te beste kwaliteit is/was.

zie ook bijv. https://www.classaction.o...-climate-control-lawsuits

Ik zou het er toch nog maar eens met de dealer over hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolbe
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-04 11:52
Even dit topic naar boven halen. Paar vragen:

Kort geleden een originele elektrisch wegklapbare trekhaak gemonteerd bij een XC60 T8 (2020). Haak via een sloper incl kabelboom, de module voor de haak, schakelaar enzo via Skandix in Duitsland.
Uiteraard zonder inleren/update van software bij de dealer doet de haak niets.
De dealer heeft de software er op gezet, prijs viel zat mee, echter konden ze mij niet vertellen of TSA (Trailer Stability Assist) er ook op kwam, het bestaan ervan was voor de medewerker zelfs onbekend. Iemand ervaring mee en hoe kun je dit controleren? Zonder een aanhanger in een drift of death wobble te gooien.

Een functie die niet lekker lijkt te werken is de sensor voor voetbedinging kofferklep. Na instructie dealer is duidelijk dat je meteen een stap terug moet doen en dan gaat het beter maar het is niet consistent. Is hier iets aan schoon te maken of kan die sensor eens een klap gehad hebben oid?

Algemene stuff:

Ervaring qua betrouwbaarheid: Familie heeft deze nu ongeveer een jaar in bezit en er staat nu ongeveer 190dkm op de klok. Hiervoor is deze auto ergens in Frankrijk als lease wagen in gebruik geweest, weinig tot geen geprinte historie gekregen behalve dat het duidelijk is dat er geen gekke reparaties geweest zijn. (dealer kon een en ander inzien maar mocht niets delen ivm privacy..). Recent is onder garantie de verdamper vervangen, dit is mij inziens wat snel en hoor vaker dat dit geen sterk punt is, bij meerdere merken schijnt dit met de moderne koelmiddelen eerder problemen te geven dan vroeger. Verder geen zaken gehad.
Binnenkort eens goed gaan kijken naar distributieriem, riem compressor etc.

Omdat er tamelijk veel mee door de buitengebieden gereden wordt alles goed modderig, een irritant punt is dat de achterdeuren direct de wielkast afschermen, deel van de deur is het spatbord zelf.
Hiervoor kun je een officieel deel voor kopen: https://www.skandix.de/en...t-for-both-sides/1073948/
Echter wist ik niet dat dit officieel bestonden, via Ali voor 30 piek besteld.. Skandix heft deze origineel voor zelfde prijs.

Verbruik valt alleszins mee, ik zal de cijfers eens bekijken maar met 45/55% verdeling accu/brandstof is 1:20-1:25 goed mogelijk. Disclaimer: wel een rustige rijstijl, wat wil je met 2200kg, dat gaat nooit zuinig zijn als je veel op het gas gaat. Elektrisch bereik van 40-45km.

Toevoeging:
2 maanden geleden 400km rit naar Duitsland met 100-110 echt rustig aan en vertrokken met volle accu was 1:20.
Terugrit, minder drukte en meer haast met hele stukken cruisen 140-150, dat was 1:15.
Nogmaals, mn pa rijdt echt rustig en vloeiend, dat helpt enorm voor verbruik. Maar dan nog, not bad! :)
Ze merken wel dat het verbruik toeneemt in de winter, vanzelfsprekend.

[ Voor 7% gewijzigd door Kolbe op 03-01-2025 13:09 . Reden: Toevoegingen mbt verbruik ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
Kolbe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:53:
Een functie die niet lekker lijkt te werken is de sensor voor voetbedinging kofferklep. Na instructie dealer is duidelijk dat je meteen een stap terug moet doen en dan gaat het beter maar het is niet consistent.
Bij mij heeft deze nooit consistent gewerkt, soms doet ie het maar vaker niet en probeer dan maar met volle handen op het knopje te drukken. Zal de tip met terugstappen eens proberen maar dat is lastig als er een andere auto achter je staat geparkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedyace
  • Laatst online: 20:04

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik rij dan zelf in een V60 en wat bij mij wel werkt, is dat als ik mijn voet onder de V van Volvo van voor naar achteren beweeg. Dus meer een schop beweging maak. Dan gaat de klep altijd open en dicht in één keer. Een veeg beweging (links naar rechts) onder de auto werkt bij mij bijna niet.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kolbe
  • Laatst online: 13-04 11:52
Dank, volgende keer ga ik dit proberen.

Verder heel tevreden over de auto, prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

Hebben jullie ook de (kleine) ergernis dat als je van radio naar spotify wil (of omgekeerd) je telkens 2x moet drukken?
Ook als je bvb naar radio luistert en je zegt "hey google, speel nummer XX van artiest YY" dat het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
thommich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:10:
Hebben jullie ook de (kleine) ergernis dat als je van radio naar spotify wil (of omgekeerd) je telkens 2x moet drukken?
Ook als je bvb naar radio luistert en je zegt "hey google, speel nummer XX van artiest YY" dat het niet werkt?
Ja, was bij mij ook zo. Erg irritant. Was zo sinds vorige update. Maar sinds de laatste update is dit probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

Dat is vreemd, ik heb de laatste versie (3.3.16) maar probleem blijft bestaan.
Even wachten op de volgende update dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-04 10:47
thommich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:10:
ik moet er altijd bijzeggen "op spotify" dus "hey google, speel nummer XX van artiest YY op spotify", anders wil hij dat via Youtube Music afspelen waar ik geen abonnement op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits_77
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-02 13:43
Vanaf wanneer is de AAOS ingevoerd / hoe herken je dat ? Ik overweeg een XC60 T6 of T8 van 2020 of 2021 (ivm Volvo selekt garantie).
wim-van-dijk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:59:
Rij nu de XC60 T6 recharge met AAOS. Hiervoor XC40 en XC60 gehad met Sensus. Dan merk je dat er in de AAOS auto's en ook in de Volvo Car app opeens veel ontbreekt. Ook zijn er zaken welke in Sensus perfect werkte op stuur bediening nu opeens naar het menu scherm verplaatst zijn wat de veiligheid imago van Volvo echt niet ten goede komt.

Hierbij opmerkingen van mijn kant en voorstellen over het Volvo Android Automotive systeem (AAOS)[/b]
1. Verkeerd profiel bij openen passagier portier
Als je beide een gekoppelde autosleutel hebt en dan het passagiersportier maar iets eerder opent dan het bestuurders portier wordt het verkeerde profiel geactiveerd (in dit geval op basis van de sleutel van mijn vrouw). Omdat ik gelijktijdig ook instapte aan de bestuurders kant kwam ik gevaarlijk klem te zitten omdat de bestuurdersstoel op basis van profiel van mijn vrouw, die veel kleiner is, helemaal naar voren kwam.
2. Rijstand keuze
- Instellen rij standen is omslachtig en gevaarlijk als je dit rijdend via menu moet doen.
- Waarom heb ik de optie “OPSTARTEN IN PURE” niet en bij andere XC60’s wel ?
- Voorstel aanpassing op rechter stuurbediening:
- Knop, links onder, op stuur om bestuurders display Navigatie kaart of leeg te kiezen is totale onzin, gebruik je nooit tijdens rijden en verplaatsen naar het menu en dan kiezen tussen, Navigatie of Radio/Media zoals bij Sensus ook zo was.
- Deze knop weer gebruiken voor oproepen boordcomputer zoals ook bij Sensus
- “O” knop voor oproepen rij modes, met pijltjes Li/Re kiezen en met “O” bevestigen
3. Boordcomputer
- De boord computer geeft geen brandstof/accu actueel verbruik.
- Je kan niet alleen de kilometers in de dagteller resetten en verbruik behouden. Dit was bij Sensus wel zo en kon je alleen de dagteller TM (kort drukken) resetten i.p.v. van alles resetten (langer drukken).
- Ook het oproepen boordcomputer met “O” knop is niet logisch, waarom anders dan bij Sensus. (zie punt 2)
- Je zou willen weten naast de totaal kilometers (ODO) hoeveel de auto daarvan je elektrisch gereden heeft.
4. Speedlimiter - Adaptief Cruise Control(ACC) – Pilot Assist keuze
Dit werkte bij Sensus ideaal met de pijltjes op het stuur kon je kiezen tussen deze drie. Nu doet het linker pijltje helemaal niets meer en moet je in het menu kiezen tussen speedlimiter of pilotassist. Waarom ??? Echt gevaarlijk. Het werkte goed en nu moet je als je bijvoorbeeld de stad in rijdt met veel roodlicht en snelheid camera’s eerst in het menu omschakelen naar speedlimiter, komt de veiligheid helemaal niet ten goede.
5. Audio en USB-C en muziek afspelen
- De auto kan in basis geen muziek meer van USB afspelen.
- Door de “Audiowagon app” te installeren en de USB-C stick op FAT32 te formateren lukt het uiteindelijk. Alleen zeer irritant dat er telkens toestemming moet worden gegeven om de media te mogen lezen. Volgens de app ontwikkelaar moet Volvo dit toestaan en zit het probleem niet in de Audiowagon app.
- Geen audio equalizer? Zat in de Sensus auto’s zelfs in de basis audio installatie wel.
6. Radio/media
- Radio ontvangst is slecht, erg snel ruis en wegvallen van de zender
- Radio start heel vaak niet als je instapt.
- Radio start helemaal nooit op als je van profiel wisselt.
- Wanneer je met de stuurknop of in het scherm van media- of radiozender verandert, zie je nergens waarnaar je bent overgeschakeld.
7. Achter uit rij Camera
De camerabeeld springt naar 360 gr beeld zodra er een parkeer sensor aangesproken wordt, ook bij achteruit rijden waar je liever de achter camera zou hebben om achter uit te kunnen kijken. Gewoon handmatig zoals voorheen.
8. Benzine/accu meter
- De benzine en accu weergave met maar 4 blokjes zijn wel er klein en summier en daardoor heel onduidelijk, waarom geen 8 blokjes. Iets beter indelen op het display.
- Waarom verplaatst deze weergave tijdens telefoon gesprek?
9. Tijdklok
Tijdklok op bestuurders display weergeven zou prettig zijn. Nu moet je, je blik van de weg halen om tijd te zien.
10. Snelheid borden herkenning
De snelheid borden herkenning werkt erg slecht, er wordt heel vaak verkeerde of geen snelheid weergegeven. Werkte bij de Sensus auto’s veel beter.
11. Navigatie route
- Google maps navigatie werkt heel goed, echter als je wisselt van bestuurder met een eigen sleutel en profiel, dan is de ingestelde route verdwenen waardoor je de accu voorraad veel te vroeg leeg rijdt.
- Geen audio signaal bij snelheid camera terwijl deze wel op de kaart worden weergegeven.
12. Dimlicht signalering
Het is niet zichtbaar of het de koplampen/dimlicht aan zijn. Er is alleen een groen symbool dag rij verlichting en blauw voor grootlicht. Je ziet niet bij bv mist of zware regen of de koplampen automatisch aangegaan zijn. Extra dimlicht symbool toevoegen
13. Benzine klep
Benzine klep moet nu met een aparte knop geopend worden en niet zoals bij de eerdere auto’s gekoppeld aan de vergrendeling de auto? Erg irritant.
14. Android Auto
Geen Androidauto ondersteuning.
15. Telefoon koppeling
- Aangemelde telefoon wordt regelmatig niet gekoppeld als je instapt, moet je regelmatig handmatig koppelen.
- Het zou handig zijn als je twee telefoon kon koppelen voor gebeld worden waarvan er dan één voor uitbellen zoals bij diverse andere automerken wel beschikbaar is.
16. Power/recharge meter
Het druppeltje lijkt iets feller te worden als de benzinemotor draait maar verschil is eigenlijk niet te zien. Andere kleur of leeg/vol gekleurde druppel of duidelijker symbool zou duidelijker zijn.
17. Volvo Car app
Onderstaande was in de Sensus gekoppelde auto wel beschikbaar, hoezo nu niet meer!!!!
1. Er komt geen notificatie “Auto Niet Vergrendeld”.
2. Er komt geen notificatie als accu vol is of laden onderbroken wordt. Zou moeten om laadpaal kleven te voorkomen.
3. Er komt geen notificatie als het Alarm afgaat. (dit werkte de V40 uit 2013 zelfs al)
4. Rijlogboek staat geen verbruik per rit meer bij.
5. Kan geen navigatie bestemming meer naar de auto sturen vanuit de app. Blijkt wel te kunnen vanuit Google Maps.
6. Je kan niet meer de claxon en lichten laten gaan om de auto te lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Bij de XC60 is AAOS ingevoerd bij MY2022. Dus vanaf Mei/Juni 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits_77
En wat is uiteindelijk nou beter; het oude Sensus of het nieuwe AAOS? Volgens een verkoper is het nieuwere beter (want altijd verbonden met internet). Voor mij is vooral belangrijk dat apple car play goed werkt en dat niet teveel auto functies in het menu verstopt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Frits_77 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:37:
En wat is uiteindelijk nou beter; het oude Sensus of het nieuwe AAOS? Volgens een verkoper is het nieuwere beter (want altijd verbonden met internet). Voor mij is vooral belangrijk dat apple car play goed werkt en dat niet teveel auto functies in het menu verstopt zitten.
Les 1: Geloof nooit een verkoper ;-)
Les 2: Probeer het zelf.

Het argument "altijd verbonden met het internet" is onzin. En of AAOS beter is? Ik ben er iig geen fan van. Instabiel en bij elke OTA (update) is er wel weer een nieuwe bug. Maar navigeren met maps is goed bij AAOS. En sensus was ook niet perfect. Dus proberen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Ik heb beide gehad en ben meer tevreden over AAOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits_77
tdkvolvo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Les 1: Geloof nooit een verkoper ;-)
Les 2: Probeer het zelf.

Het argument "altijd verbonden met het internet" is onzin. En of AAOS beter is? Ik ben er iig geen fan van. Instabiel en bij elke OTA (update) is er wel weer een nieuwe bug. Maar navigeren met maps is goed bij AAOS. En sensus was ook niet perfect. Dus proberen zou ik zeggen.
Ja dat zou mooi zijn als ik ze allebei uitgebreider kon testen maar om er nou 2 te kopen en dan degene die het best bevalt weer weg te doen ;-)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Frits_77 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:35:
[...]

en dan degene die het best bevalt weer weg te doen ;-)....
Dat lijkt me ook niet zo slim nee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
[...]

Ja dat zou mooi zijn als ik ze allebei uitgebreider kon testen maar om er nou 2 te kopen en dan degene die het best bevalt weer weg te doen ;-)....
ik zou ze testen voor je er een koopt. lijkt me wel zo logisch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

knoore schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:53:
[...]

ik moet er altijd bijzeggen "op spotify" dus "hey google, speel nummer XX van artiest YY op spotify", anders wil hij dat via Youtube Music afspelen waar ik geen abonnement op heb.
Dit herken ik met android auto. Je kan op je telefoon in de instellingen je standaard muziek app instellen, dan heb je dit niet meer en hoef je het er niet meer bij te benoemen. Succes met het afleren om niet meer "op spotify" te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

Mga1600

[P8]

[...]

Niet alleen de vraag sensus is AAOS is van belang, maar ook de soort stoelen (sport of comfort) is dat. En ook de.vraag welke stereo past je het beste. En het mooiste is natuurlijk als je een LR hebt met 2 fasen oplading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600

Mga1600

[P8]

richard-5 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Bij mij heeft deze nooit consistent gewerkt, soms doet ie het maar vaker niet en probeer dan maar met volle handen op het knopje te drukken. Zal de tip met terugstappen eens proberen maar dat is lastig als er een andere auto achter je staat geparkeerd.
Hij de XC 60 precies in het midden van de achterzijde een schopbeweging maken……werkt bij mij in 100% van de gevallen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

Mga1600

[P8]

Mga1600 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Niet alleen de vraag sensus is AAOS is van belang, maar ook de soort stoelen (sport of comfort) is dat. En ook de.vraag welke stereo past je het beste. En het mooiste is natuurlijk als je een LR hebt met 2 fasen oplading.
En vergeet ook niet dat alle bestaande AAOS autos binnenkort een ander interface krijgen ( via OTA update) wat intuitiever en toegankelijker is, Sensus wordt niet meer geupdate vrees ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 21-02-2025 11:55 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste