Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Ik denk dat het de benzineroetfilter is die we ruiken.Geronnimo87 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:14:
He, toch opmerkelijk dat meerdere rijders dit ervaren. Ik ga toch eens mijn licht opsteken bij de dealer. Het sterkt me in ieder geval dat het niet iets is "omdat'ie nieuw is".
Iemand een idee hoe ik in die ruimte daar kom zonder schade te doen?
Of moet ik het interieur laten demonteren bij de garage?
Het gaat dus om onderstaande positie...
Dit zou moeten opgelost zijn in één van de meest recente updates...ralpje schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:21:
[...]
Met wat testen inmiddels: de 360 graden camera an sich is prima. Als ik echter in het donker wissel van 360 graden naar alleen de achterkant, dan wordt het onbruikbaar. Daarna terug switchen naar 360 lost dit niet op, het blijft onbruikbaar.
De volgende keer echter dat de camera gebruikt wordt werkt het weer prima. Oplossing: niet switchen van 360 graden naar de achtercamera in het donker
thommich schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:46:
Vandaag is mijn bankkaart bovenop het "deksel" van het opbergvakje met de 12V aansluiting vooraan blijven liggen. Bij een (rustige) remactie is die vooruit geschoven, voorbij het deksel.
Iemand een idee hoe ik in die ruimte daar kom zonder schade te doen?
Of moet ik het interieur laten demonteren bij de garage?![]()
Het gaat dus om onderstaande positie...
[Afbeelding]
Ja, bij de update en paar weken geleden stond het al in de release notes. Heb het eigenlijk nog niet gecheckedthommich schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:47:
[...]
Dit zou moeten opgelost zijn in één van de meest recente updates...
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Nee nog niet, ik hoopte dat iemand hier een tip had om in dat compartiment te komen...
Overigens nagevraagd bij de garage toen ons ! Volledig stuurhuis ! Moest vervangen worden: de hybrids hebben een bijverwarming op benzine die in werking treedt wanneer je hoofdzakelijk elektrisch rijdt. De uitlaat daarvan zit aan de zijkant van het voorwiel aan bestuurderszijde en blaast extra uit wanneer de wagen stilgelegd werd. Vandaar de sterke geur..Geronnimo87 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:28:
Ondertussen een goeie maand aan het rijden met onze nieuwe XC60 T6. Omdat voornamelijk mijn vrouw er mee rijdt en die slechts kleinere afstanden aflegt (30-40 km per dag) rijden we zo goed als altijd elektrisch. Het vermogen is dan voor ons meer dan voldoende om mee te komen in het dagelijkse verkeer. Verder valt de zee van ruimte degelijk op, en hebben we nog maar naar 1 iets heel lang moeten zoeken: hoe toon je het totaal kilometerstand dat we reeds gereden hebben (bolletjestoets op het stuur links).
Wat opvalt, en dat wil ik hier even vragen: wanneer we de wagen in onze garage parkeren valt het ons op dat de wagen erg “stinkt”: er hangt na het parkeren een best stevige geur in de garage. Het opvallende is dat we bijna altijd puur elektrisch binnenrijden. Heeft iemand nog die ervaring (of een verklaring), of moeten we bij de dealer binnenspringen?
Hierbij opmerkingen van mijn kant en voorstellen over het Volvo Android Automotive systeem (AAOS)[/b]
1. Verkeerd profiel bij openen passagier portier
Als je beide een gekoppelde autosleutel hebt en dan het passagiersportier maar iets eerder opent dan het bestuurders portier wordt het verkeerde profiel geactiveerd (in dit geval op basis van de sleutel van mijn vrouw). Omdat ik gelijktijdig ook instapte aan de bestuurders kant kwam ik gevaarlijk klem te zitten omdat de bestuurdersstoel op basis van profiel van mijn vrouw, die veel kleiner is, helemaal naar voren kwam.
2. Rijstand keuze
- Instellen rij standen is omslachtig en gevaarlijk als je dit rijdend via menu moet doen.
- Waarom heb ik de optie “OPSTARTEN IN PURE” niet en bij andere XC60’s wel ?
- Voorstel aanpassing op rechter stuurbediening:
- Knop, links onder, op stuur om bestuurders display Navigatie kaart of leeg te kiezen is totale onzin, gebruik je nooit tijdens rijden en verplaatsen naar het menu en dan kiezen tussen, Navigatie of Radio/Media zoals bij Sensus ook zo was.
- Deze knop weer gebruiken voor oproepen boordcomputer zoals ook bij Sensus
- “O” knop voor oproepen rij modes, met pijltjes Li/Re kiezen en met “O” bevestigen
3. Boordcomputer
- De boord computer geeft geen brandstof/accu actueel verbruik.
- Je kan niet alleen de kilometers in de dagteller resetten en verbruik behouden. Dit was bij Sensus wel zo en kon je alleen de dagteller TM (kort drukken) resetten i.p.v. van alles resetten (langer drukken).
- Ook het oproepen boordcomputer met “O” knop is niet logisch, waarom anders dan bij Sensus. (zie punt 2)
- Je zou willen weten naast de totaal kilometers (ODO) hoeveel de auto daarvan je elektrisch gereden heeft.
4. Speedlimiter - Adaptief Cruise Control(ACC) – Pilot Assist keuze
Dit werkte bij Sensus ideaal met de pijltjes op het stuur kon je kiezen tussen deze drie. Nu doet het linker pijltje helemaal niets meer en moet je in het menu kiezen tussen speedlimiter of pilotassist. Waarom ??? Echt gevaarlijk. Het werkte goed en nu moet je als je bijvoorbeeld de stad in rijdt met veel roodlicht en snelheid camera’s eerst in het menu omschakelen naar speedlimiter, komt de veiligheid helemaal niet ten goede.
5. Audio en USB-C en muziek afspelen
- De auto kan in basis geen muziek meer van USB afspelen.
- Door de “Audiowagon app” te installeren en de USB-C stick op FAT32 te formateren lukt het uiteindelijk. Alleen zeer irritant dat er telkens toestemming moet worden gegeven om de media te mogen lezen. Volgens de app ontwikkelaar moet Volvo dit toestaan en zit het probleem niet in de Audiowagon app.
- Geen audio equalizer? Zat in de Sensus auto’s zelfs in de basis audio installatie wel.
6. Radio/media
- Radio ontvangst is slecht, erg snel ruis en wegvallen van de zender
- Radio start heel vaak niet als je instapt.
- Radio start helemaal nooit op als je van profiel wisselt.
- Wanneer je met de stuurknop of in het scherm van media- of radiozender verandert, zie je nergens waarnaar je bent overgeschakeld.
7. Achter uit rij Camera
De camerabeeld springt naar 360 gr beeld zodra er een parkeer sensor aangesproken wordt, ook bij achteruit rijden waar je liever de achter camera zou hebben om achter uit te kunnen kijken. Gewoon handmatig zoals voorheen.
8. Benzine/accu meter
- De benzine en accu weergave met maar 4 blokjes zijn wel er klein en summier en daardoor heel onduidelijk, waarom geen 8 blokjes. Iets beter indelen op het display.
- Waarom verplaatst deze weergave tijdens telefoon gesprek?
9. Tijdklok
Tijdklok op bestuurders display weergeven zou prettig zijn. Nu moet je, je blik van de weg halen om tijd te zien.
10. Snelheid borden herkenning
De snelheid borden herkenning werkt erg slecht, er wordt heel vaak verkeerde of geen snelheid weergegeven. Werkte bij de Sensus auto’s veel beter.
11. Navigatie route
- Google maps navigatie werkt heel goed, echter als je wisselt van bestuurder met een eigen sleutel en profiel, dan is de ingestelde route verdwenen waardoor je de accu voorraad veel te vroeg leeg rijdt.
- Geen audio signaal bij snelheid camera terwijl deze wel op de kaart worden weergegeven.
12. Dimlicht signalering
Het is niet zichtbaar of het de koplampen/dimlicht aan zijn. Er is alleen een groen symbool dag rij verlichting en blauw voor grootlicht. Je ziet niet bij bv mist of zware regen of de koplampen automatisch aangegaan zijn. Extra dimlicht symbool toevoegen
13. Benzine klep
Benzine klep moet nu met een aparte knop geopend worden en niet zoals bij de eerdere auto’s gekoppeld aan de vergrendeling de auto? Erg irritant.
14. Android Auto
Geen Androidauto ondersteuning.
15. Telefoon koppeling
- Aangemelde telefoon wordt regelmatig niet gekoppeld als je instapt, moet je regelmatig handmatig koppelen.
- Het zou handig zijn als je twee telefoon kon koppelen voor gebeld worden waarvan er dan één voor uitbellen zoals bij diverse andere automerken wel beschikbaar is.
16. Power/recharge meter
Het druppeltje lijkt iets feller te worden als de benzinemotor draait maar verschil is eigenlijk niet te zien. Andere kleur of leeg/vol gekleurde druppel of duidelijker symbool zou duidelijker zijn.
17. Volvo Car app
Onderstaande was in de Sensus gekoppelde auto wel beschikbaar, hoezo nu niet meer!!!!
1. Er komt geen notificatie “Auto Niet Vergrendeld”.
2. Er komt geen notificatie als accu vol is of laden onderbroken wordt. Zou moeten om laadpaal kleven te voorkomen.
3. Er komt geen notificatie als het Alarm afgaat. (dit werkte de V40 uit 2013 zelfs al)
4. Rijlogboek staat geen verbruik per rit meer bij.
5. Kan geen navigatie bestemming meer naar de auto sturen vanuit de app. Blijkt wel te kunnen vanuit Google Maps.
6. Je kan niet meer de claxon en lichten laten gaan om de auto te lokaliseren.
Verder wel een fijne auto..
Dan heb je waarschijnlijk een ouder model. Dan is 30 km normaal. Welk modeljaar?twaak schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:18:
Heb net een xc60 t8 gekocht, er werd verteld dat het EV rijbereik 50km zou zijn. Kom echter niet verder dan 30KM
Verder wel een fijne auto..
[ Voor 3% gewijzigd door tdkvolvo op 07-05-2024 07:50 ]
Tot MY2022 late (ca. Nov 2021) was de accu 11 kWh. Dan is 30 km normaal. Bij warm weer kan het eventueel meer zijn. Maar ook zeer afhankelijk van rijstijl en snelheid (stroomlijn van de XC60 helpt niet echt mee 😇).
[ Voor 7% gewijzigd door tdkvolvo op 08-05-2024 19:06 ]
Wat zijn julie ervaringen met het geluid aan boord?
Ik heb een T5 polestar en twijfel soms hieraan (de ene keer is het meer dan de andere keer, ook afhankelijk van wegdek), maar is lastig objectief vast te stellen. Is erg afhankelijk van combinatie van velg grootte en type banden. Ik heb all-season banden die op zich wat meer lawaai maken dan normaal.Jan76 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:56:
Vraag voor de Polestar Engineered rijders. Ik heb onlangs een proefrit gemaakt in een xc60 polestar engineered uit 2020. Ik vind het een mooie bak met een verrassend goed geluid voor een 4 cilinder. Maar wat mij tegenviel was het rolgeluid van de banden achter opnde snelweg met een gangetje van 100 - 110 km per uur. Ik had het een stuk stiller verwacht.
Wat zijn julie ervaringen met het geluid aan boord?
Op zich prima, veel grip in droog en nat weer (geen piepende banden gehoord). Nog geen ervaring met echte gladheid omdat we nog niet echt een strenge winter hebben gehad met ijzel of sneeuw (heb deze auto net anderhalf jaar).Jan76 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:56:
Dankjewel voor je reactie. Hoe bevallen de all weather banden?
Hoe is het sentiment hier over de XC60? Het is een geweldige mooie auto om te zien en om te rijden, maar ook wel met zorgen en hoge onderhoudskosten lijkt me.
Ik heb geen hybride versie maar een T5 polestar inscription uit 2018, 2 jaar geleden gekocht en nu ruim 250.000km op te teller. Geen enkel groot mankement buiten normale slijtage. Bij aankoop werden wel de draagarmen vervangen. Verder heerlijke auto en zou er zo weer een kopen.Voyage schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:40:
Hoe is het sentiment hier over de XC60? Het is een geweldige mooie auto om te zien en om te rijden, maar ook wel met zorgen en hoge onderhoudskosten lijkt me.
Die was na levering na 3 weken al stuk, de volledige stuurkolom moest er uit wegens problemen met de bekrachtiging.
Laat het niet representatief zijn: inmiddels bijna een jaartje bij ons en we zijn er erg tevreden van. Ruim, Sportief, heerlijk rustig op de snelweg en mijn vrouw doet 90 % van haar ritjes gewoon elektrisch.
Ben alleen niet zo tevreden over de automaat. In hybride stand ( bij starten staat hij automatisch in deze stand) schakelt hij traag en vreemd. In de powerstand is het beduidend beter.
Verder geen fan van AAOS. Google maps werkt perfect. Ook met spraakbesturing. Maar de rest van de multimedia vind ik maar matig en erg instabiel.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Er werden best veel XC60’s ingezet als tijdelijk vervoer bijvoorbeeld bij de ANWB. Ze zijn eigendom van Volvo Nederland. Die auto’s komen nu, na de zomer allemaal terug. Ergens in het voorjaar waren ze splinternieuw geleverd, met mooie specs. Ze komen nu vrij met weinig kilometers en worden aangeboden via de dealers met vaak moooe kortingen en garantie. Er zijn er bij met maar 1100 km op de teller. Die zijn op een vrachtauto naar iemand gebracht die ergens met panne staat in Frankrijk of zo met zijn caravan. Sommige zijn alleen naar huis gereden met de caravan er achter.Andere exemplaren hebben meerdere ritten gemaakt en hebben misschien 15.000 gereden.miicker schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:55:
Ik ben af en toe aan het kijken naar een nieuwe auto. Ik heb nu een Audi A4 B8 (2 liter, 190pk). Ik zit te kijken naar een Volvo XC60 T8 Recharge. Wat me opvalt is dat er redelijk veel worden aangeboden en dat ze ook relatief betaalbaar zijn. Is daar een specifieke reden voor, als in: bekende mankementen, of zaken waar ik rekening mee moet houden?
Helemaal niet gek!
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Mijn boefje is liev!
Hier op dit forum is er In ieder geval wel voor de 40-serie EV’s een afdeling. Het initiatief voor de andere modellen is misschien nooit genomen omdat er geen behoefte aan is?JB schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:29:
Waarom is er eigenlijk specifiek voor de XC60 een T6/T8 topic? Of zijn die er ook voor de S/V60 S/V90 en XC90Snelle search leverde me geen andere topics op, maar die blokken zijn gewoon gelijk voor alle modellen?
.
Op het Volvo-Forum volvo-forum.nl) zijn er wel aparte afdelingen voor alle huidige modellen en modellen uit het verleden.
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 30-09-2024 21:12 ]
zie ook bijv. https://www.classaction.o...-climate-control-lawsuits
Ik zou het er toch nog maar eens met de dealer over hebben...
Kort geleden een originele elektrisch wegklapbare trekhaak gemonteerd bij een XC60 T8 (2020). Haak via een sloper incl kabelboom, de module voor de haak, schakelaar enzo via Skandix in Duitsland.
Uiteraard zonder inleren/update van software bij de dealer doet de haak niets.
De dealer heeft de software er op gezet, prijs viel zat mee, echter konden ze mij niet vertellen of TSA (Trailer Stability Assist) er ook op kwam, het bestaan ervan was voor de medewerker zelfs onbekend. Iemand ervaring mee en hoe kun je dit controleren? Zonder een aanhanger in een drift of death wobble te gooien.
Een functie die niet lekker lijkt te werken is de sensor voor voetbedinging kofferklep. Na instructie dealer is duidelijk dat je meteen een stap terug moet doen en dan gaat het beter maar het is niet consistent. Is hier iets aan schoon te maken of kan die sensor eens een klap gehad hebben oid?
Algemene stuff:
Ervaring qua betrouwbaarheid: Familie heeft deze nu ongeveer een jaar in bezit en er staat nu ongeveer 190dkm op de klok. Hiervoor is deze auto ergens in Frankrijk als lease wagen in gebruik geweest, weinig tot geen geprinte historie gekregen behalve dat het duidelijk is dat er geen gekke reparaties geweest zijn. (dealer kon een en ander inzien maar mocht niets delen ivm privacy..). Recent is onder garantie de verdamper vervangen, dit is mij inziens wat snel en hoor vaker dat dit geen sterk punt is, bij meerdere merken schijnt dit met de moderne koelmiddelen eerder problemen te geven dan vroeger. Verder geen zaken gehad.
Binnenkort eens goed gaan kijken naar distributieriem, riem compressor etc.
Omdat er tamelijk veel mee door de buitengebieden gereden wordt alles goed modderig, een irritant punt is dat de achterdeuren direct de wielkast afschermen, deel van de deur is het spatbord zelf.
Hiervoor kun je een officieel deel voor kopen: https://www.skandix.de/en...t-for-both-sides/1073948/
Echter wist ik niet dat dit officieel bestonden, via Ali voor 30 piek besteld.. Skandix heft deze origineel voor zelfde prijs.
Verbruik valt alleszins mee, ik zal de cijfers eens bekijken maar met 45/55% verdeling accu/brandstof is 1:20-1:25 goed mogelijk. Disclaimer: wel een rustige rijstijl, wat wil je met 2200kg, dat gaat nooit zuinig zijn als je veel op het gas gaat. Elektrisch bereik van 40-45km.
Toevoeging:
2 maanden geleden 400km rit naar Duitsland met 100-110 echt rustig aan en vertrokken met volle accu was 1:20.
Terugrit, minder drukte en meer haast met hele stukken cruisen 140-150, dat was 1:15.
Nogmaals, mn pa rijdt echt rustig en vloeiend, dat helpt enorm voor verbruik. Maar dan nog, not bad!
Ze merken wel dat het verbruik toeneemt in de winter, vanzelfsprekend.
[ Voor 7% gewijzigd door Kolbe op 03-01-2025 13:09 . Reden: Toevoegingen mbt verbruik ]
Bij mij heeft deze nooit consistent gewerkt, soms doet ie het maar vaker niet en probeer dan maar met volle handen op het knopje te drukken. Zal de tip met terugstappen eens proberen maar dat is lastig als er een andere auto achter je staat geparkeerd.Kolbe schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:53:
Een functie die niet lekker lijkt te werken is de sensor voor voetbedinging kofferklep. Na instructie dealer is duidelijk dat je meteen een stap terug moet doen en dan gaat het beter maar het is niet consistent.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Verder heel tevreden over de auto, prima spul.
Ook als je bvb naar radio luistert en je zegt "hey google, speel nummer XX van artiest YY" dat het niet werkt?
Ja, was bij mij ook zo. Erg irritant. Was zo sinds vorige update. Maar sinds de laatste update is dit probleem verholpen.thommich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:10:
Hebben jullie ook de (kleine) ergernis dat als je van radio naar spotify wil (of omgekeerd) je telkens 2x moet drukken?
Ook als je bvb naar radio luistert en je zegt "hey google, speel nummer XX van artiest YY" dat het niet werkt?
Even wachten op de volgende update dan maar.
ik moet er altijd bijzeggen "op spotify" dus "hey google, speel nummer XX van artiest YY op spotify", anders wil hij dat via Youtube Music afspelen waar ik geen abonnement op heb.thommich schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:10:
Hebben jullie ook de (kleine) ergernis dat als je van radio naar spotify wil (of omgekeerd) je telkens 2x moet drukken?
wim-van-dijk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:59:
Rij nu de XC60 T6 recharge met AAOS. Hiervoor XC40 en XC60 gehad met Sensus. Dan merk je dat er in de AAOS auto's en ook in de Volvo Car app opeens veel ontbreekt. Ook zijn er zaken welke in Sensus perfect werkte op stuur bediening nu opeens naar het menu scherm verplaatst zijn wat de veiligheid imago van Volvo echt niet ten goede komt.
Hierbij opmerkingen van mijn kant en voorstellen over het Volvo Android Automotive systeem (AAOS)[/b]
1. Verkeerd profiel bij openen passagier portier
Als je beide een gekoppelde autosleutel hebt en dan het passagiersportier maar iets eerder opent dan het bestuurders portier wordt het verkeerde profiel geactiveerd (in dit geval op basis van de sleutel van mijn vrouw). Omdat ik gelijktijdig ook instapte aan de bestuurders kant kwam ik gevaarlijk klem te zitten omdat de bestuurdersstoel op basis van profiel van mijn vrouw, die veel kleiner is, helemaal naar voren kwam.
2. Rijstand keuze
- Instellen rij standen is omslachtig en gevaarlijk als je dit rijdend via menu moet doen.
- Waarom heb ik de optie “OPSTARTEN IN PURE” niet en bij andere XC60’s wel ?
- Voorstel aanpassing op rechter stuurbediening:
- Knop, links onder, op stuur om bestuurders display Navigatie kaart of leeg te kiezen is totale onzin, gebruik je nooit tijdens rijden en verplaatsen naar het menu en dan kiezen tussen, Navigatie of Radio/Media zoals bij Sensus ook zo was.
- Deze knop weer gebruiken voor oproepen boordcomputer zoals ook bij Sensus
- “O” knop voor oproepen rij modes, met pijltjes Li/Re kiezen en met “O” bevestigen
3. Boordcomputer
- De boord computer geeft geen brandstof/accu actueel verbruik.
- Je kan niet alleen de kilometers in de dagteller resetten en verbruik behouden. Dit was bij Sensus wel zo en kon je alleen de dagteller TM (kort drukken) resetten i.p.v. van alles resetten (langer drukken).
- Ook het oproepen boordcomputer met “O” knop is niet logisch, waarom anders dan bij Sensus. (zie punt 2)
- Je zou willen weten naast de totaal kilometers (ODO) hoeveel de auto daarvan je elektrisch gereden heeft.
4. Speedlimiter - Adaptief Cruise Control(ACC) – Pilot Assist keuze
Dit werkte bij Sensus ideaal met de pijltjes op het stuur kon je kiezen tussen deze drie. Nu doet het linker pijltje helemaal niets meer en moet je in het menu kiezen tussen speedlimiter of pilotassist. Waarom ??? Echt gevaarlijk. Het werkte goed en nu moet je als je bijvoorbeeld de stad in rijdt met veel roodlicht en snelheid camera’s eerst in het menu omschakelen naar speedlimiter, komt de veiligheid helemaal niet ten goede.
5. Audio en USB-C en muziek afspelen
- De auto kan in basis geen muziek meer van USB afspelen.
- Door de “Audiowagon app” te installeren en de USB-C stick op FAT32 te formateren lukt het uiteindelijk. Alleen zeer irritant dat er telkens toestemming moet worden gegeven om de media te mogen lezen. Volgens de app ontwikkelaar moet Volvo dit toestaan en zit het probleem niet in de Audiowagon app.
- Geen audio equalizer? Zat in de Sensus auto’s zelfs in de basis audio installatie wel.
6. Radio/media
- Radio ontvangst is slecht, erg snel ruis en wegvallen van de zender
- Radio start heel vaak niet als je instapt.
- Radio start helemaal nooit op als je van profiel wisselt.
- Wanneer je met de stuurknop of in het scherm van media- of radiozender verandert, zie je nergens waarnaar je bent overgeschakeld.
7. Achter uit rij Camera
De camerabeeld springt naar 360 gr beeld zodra er een parkeer sensor aangesproken wordt, ook bij achteruit rijden waar je liever de achter camera zou hebben om achter uit te kunnen kijken. Gewoon handmatig zoals voorheen.
8. Benzine/accu meter
- De benzine en accu weergave met maar 4 blokjes zijn wel er klein en summier en daardoor heel onduidelijk, waarom geen 8 blokjes. Iets beter indelen op het display.
- Waarom verplaatst deze weergave tijdens telefoon gesprek?
9. Tijdklok
Tijdklok op bestuurders display weergeven zou prettig zijn. Nu moet je, je blik van de weg halen om tijd te zien.
10. Snelheid borden herkenning
De snelheid borden herkenning werkt erg slecht, er wordt heel vaak verkeerde of geen snelheid weergegeven. Werkte bij de Sensus auto’s veel beter.
11. Navigatie route
- Google maps navigatie werkt heel goed, echter als je wisselt van bestuurder met een eigen sleutel en profiel, dan is de ingestelde route verdwenen waardoor je de accu voorraad veel te vroeg leeg rijdt.
- Geen audio signaal bij snelheid camera terwijl deze wel op de kaart worden weergegeven.
12. Dimlicht signalering
Het is niet zichtbaar of het de koplampen/dimlicht aan zijn. Er is alleen een groen symbool dag rij verlichting en blauw voor grootlicht. Je ziet niet bij bv mist of zware regen of de koplampen automatisch aangegaan zijn. Extra dimlicht symbool toevoegen
13. Benzine klep
Benzine klep moet nu met een aparte knop geopend worden en niet zoals bij de eerdere auto’s gekoppeld aan de vergrendeling de auto? Erg irritant.
14. Android Auto
Geen Androidauto ondersteuning.
15. Telefoon koppeling
- Aangemelde telefoon wordt regelmatig niet gekoppeld als je instapt, moet je regelmatig handmatig koppelen.
- Het zou handig zijn als je twee telefoon kon koppelen voor gebeld worden waarvan er dan één voor uitbellen zoals bij diverse andere automerken wel beschikbaar is.
16. Power/recharge meter
Het druppeltje lijkt iets feller te worden als de benzinemotor draait maar verschil is eigenlijk niet te zien. Andere kleur of leeg/vol gekleurde druppel of duidelijker symbool zou duidelijker zijn.
17. Volvo Car app
Onderstaande was in de Sensus gekoppelde auto wel beschikbaar, hoezo nu niet meer!!!!
1. Er komt geen notificatie “Auto Niet Vergrendeld”.
2. Er komt geen notificatie als accu vol is of laden onderbroken wordt. Zou moeten om laadpaal kleven te voorkomen.
3. Er komt geen notificatie als het Alarm afgaat. (dit werkte de V40 uit 2013 zelfs al)
4. Rijlogboek staat geen verbruik per rit meer bij.
5. Kan geen navigatie bestemming meer naar de auto sturen vanuit de app. Blijkt wel te kunnen vanuit Google Maps.
6. Je kan niet meer de claxon en lichten laten gaan om de auto te lokaliseren.
Les 1: Geloof nooit een verkoper ;-)Frits_77 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:37:
En wat is uiteindelijk nou beter; het oude Sensus of het nieuwe AAOS? Volgens een verkoper is het nieuwere beter (want altijd verbonden met internet). Voor mij is vooral belangrijk dat apple car play goed werkt en dat niet teveel auto functies in het menu verstopt zitten.
Les 2: Probeer het zelf.
Het argument "altijd verbonden met het internet" is onzin. En of AAOS beter is? Ik ben er iig geen fan van. Instabiel en bij elke OTA (update) is er wel weer een nieuwe bug. Maar navigeren met maps is goed bij AAOS. En sensus was ook niet perfect. Dus proberen zou ik zeggen.
Ja dat zou mooi zijn als ik ze allebei uitgebreider kon testen maar om er nou 2 te kopen en dan degene die het best bevalt weer weg te doen ;-)....tdkvolvo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Les 1: Geloof nooit een verkoper ;-)
Les 2: Probeer het zelf.
Het argument "altijd verbonden met het internet" is onzin. En of AAOS beter is? Ik ben er iig geen fan van. Instabiel en bij elke OTA (update) is er wel weer een nieuwe bug. Maar navigeren met maps is goed bij AAOS. En sensus was ook niet perfect. Dus proberen zou ik zeggen.
Dat lijkt me ook niet zo slim nee.Frits_77 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:35:
[...]
en dan degene die het best bevalt weer weg te doen ;-)....
ik zou ze testen voor je er een koopt. lijkt me wel zo logischFrits_77 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Ja dat zou mooi zijn als ik ze allebei uitgebreider kon testen maar om er nou 2 te kopen en dan degene die het best bevalt weer weg te doen ;-)....
Dit herken ik met android auto. Je kan op je telefoon in de instellingen je standaard muziek app instellen, dan heb je dit niet meer en hoef je het er niet meer bij te benoemen. Succes met het afleren om niet meer "op spotify" te zeggenknoore schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:53:
[...]
ik moet er altijd bijzeggen "op spotify" dus "hey google, speel nummer XX van artiest YY op spotify", anders wil hij dat via Youtube Music afspelen waar ik geen abonnement op heb.
Niet alleen de vraag sensus is AAOS is van belang, maar ook de soort stoelen (sport of comfort) is dat. En ook de.vraag welke stereo past je het beste. En het mooiste is natuurlijk als je een LR hebt met 2 fasen oplading.Frits_77 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Ja dat zou mooi zijn als ik ze allebei uitgebreider kon testen maar om er nou 2 te kopen en dan degene die het best bevalt weer weg te doen ;-)....
Hij de XC 60 precies in het midden van de achterzijde een schopbeweging maken……werkt bij mij in 100% van de gevallen….richard-5 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:41:
[...]
Bij mij heeft deze nooit consistent gewerkt, soms doet ie het maar vaker niet en probeer dan maar met volle handen op het knopje te drukken. Zal de tip met terugstappen eens proberen maar dat is lastig als er een andere auto achter je staat geparkeerd.
En vergeet ook niet dat alle bestaande AAOS autos binnenkort een ander interface krijgen ( via OTA update) wat intuitiever en toegankelijker is, Sensus wordt niet meer geupdate vrees ik.Mga1600 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:56:
[...]
Niet alleen de vraag sensus is AAOS is van belang, maar ook de soort stoelen (sport of comfort) is dat. En ook de.vraag welke stereo past je het beste. En het mooiste is natuurlijk als je een LR hebt met 2 fasen oplading.
[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 21-02-2025 11:55 ]
In mijn zoektocht naar een nieuwe auto (privé aankoop) is de VOLVO XC60 T6 een goede kanshebber. Ik lees nu vervelende verhalen over een kapotte ERAD, als de auto nog niet zo oud is en ook onder de 100K km is dit geen uitzondering. De ERAD slijt nog sneller als er vaak in continu AWD of in Power wordt gereden, vanwege de grote krachten die dan meespelen. Bij Volvo 'weten ze van niets'. Volvo zou de ERAD als slijtagedeel aanmerken, waardoor het niet voor garantie in aanmerking komt, maar ergens anders lees ik dat de ERAD wel onder garantie vervangen is. Het is een erg dure reparatie, afhankelijk van gedeeltelijk of geheel vervangen gaat het om €3K tot €6,5K. Is dit probleem een dealbreker? Ik bedoel, komt het vaak voor?
Ik kan erover meepraten, intussen 2 nieuwe ERAD's en een nieuwe aandrijfas. Problemen sinds begin in aandrijfas, vervangen begon pas na garantie +/-55000 km.pietr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:55:
Kapotte ERAD: in dit draadje heb ik er niets over kunnen vinden.
In mijn zoektocht naar een nieuwe auto (privé aankoop) is de VOLVO XC60 T6 een goede kanshebber. Ik lees nu vervelende verhalen over een kapotte ERAD, als de auto nog niet zo oud is en ook onder de 100K km is dit geen uitzondering. De ERAD slijt nog sneller als er vaak in continu AWD of in Power wordt gereden, vanwege de grote krachten die dan meespelen. Bij Volvo 'weten ze van niets'. Volvo zou de ERAD als slijtagedeel aanmerken, waardoor het niet voor garantie in aanmerking komt, maar ergens anders lees ik dat de ERAD wel onder garantie vervangen is. Het is een erg dure reparatie, afhankelijk van gedeeltelijk of geheel vervangen gaat het om €3K tot €6,5K. Is dit probleem een dealbreker? Ik bedoel, komt het vaak voor?
Maargoed ik heb een blauwe maandag model, zelfs mijn linker alsook mijn rechter koplampsproeier is al vervangen (zat welgeteld 6 weken tussen de defecten). Één van de eerste xc60 long range modellen, geleverd tijdens kerstvakantie 2021.
[ Voor 3% gewijzigd door pietr op 09-10-2025 21:18 ]
De tweede heeft het nog geen 100km gehouden, en is uiteindelijk (na diverse onderzoeken) binnen 2 maanden vervangen (wel de binnen garantie van de eerste vervanging 🙈).pietr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:02:
Pff… horrorscenario met zo’n dure reparatie. En de verkoper zei dat het met ERAD versie 3 weliswaar een stuk minder voorkomt dat ze kapot gaan, gebeurt het nog wel.
Nu heb ik zelf weinig verstand van Volvo, dus zit met een aantal vragen, ik hoop dat de specialisten hier mij op weg kunnen helpen:
- Trekhaak. Die zit er 2e-hands vaak niet op, maar is wel nodig. Is het überhaupt mogelijk om achteraf een trekhaak zoveel mogelijk gelijk aan af-fabriek te monteren? Dus ook elektrisch bedienbaar, met Trailer Stability Assist, automatisch uitschakelen van parkeersensoren etc? Iemand hier ervaring mee?
- Staat accu. Bij Tesla kun je in een service menu de staat van de accu zien. Lukt zoiets bij de XC60 ook?
- Software infotainment: Is die zelf te updaten of moet je daarvoor naar de dealer? En welke SW-versie is nu de standaard?
- Andere zaken waar ik bij een 2e-hands XC60 specifiek op moet letten?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
2. Niet dat ik weet. Bij sommige advertenties staat wel eens een accu rapport, maar dat komt niet uit het entertainmentsysteem.
3. Vanaf 2022 zijn ze volgens mij allemaal AAOS (Android Automotive OS), die kun je zelf updaten maar verwacht er niet te veel van. Ik zit nu op versie 3.7 (XC60 MY 2024)
4. Weet dat Volvo Selekt occasions 24 maanden garantie hebben.
Weet dat er een aantal (ik meen 2021/2022 modellen) wel AAOS hebben, maar nog wel het kleinere accupakket. De versie met het grotere accupakket (18.8 kWh) heeft ook direct de sterkere elektromotor (145pk) en dat is wel een stuk prettiger rijden. Los van alle andere kleine verbeteringen die zijn doorgevoerd bij de versie met de grotere accu.
[ Voor 25% gewijzigd door mrunknown223 op 05-12-2025 19:56 ]
Dankjewel. Inmiddels is er al een auto gekocht. Het ging om deze: https://www.gaspedaal.nl/...rveen&srt=df-a#o128950414. Vader wilde niet langer meer wachten.
Positief was dat er al een trekhaak onder zat (maar dat niet in de advertentie stond). Dat samen met de uitvoering (Ultimate Bright), maakte deze auto erg interessant.
Accurapport is er helaas niet bij. Dat risico moet ie dan maar lopen.
Deze is van november 2022 en heeft (geverifieerd bij RDW) zeker de 18.8 kWh accu.
Nu moet ie alleen nog instellen dat de accu standaard maar tot 80 of 85% laadt, maar daar komen we volgende week vast wel uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 05-12-2025 20:23 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is wel een dingetje....
Zit er bij mij niet in hoor. Hij laad hem helemaal vol.Andrehj schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:45:
Wacht even, zit die optie niet in de app? Dat is toch al jaren standaard in de batterij-techniek?
Dat is wel een dingetje....
Bij een volledige EV is het wel mogelijk.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik heb een EV-box hangen en hier kan ik niets instellen qua amp.
Je hebt wel Type 2 Mobiele Thuisladers – 3,7 kW (6A-16A instelbaar)
[ Voor 18% gewijzigd door Speedyace op 06-12-2025 19:46 ]
Ik heb eerst een tijdje geladen via de meegeleverde lader die je op een gewoon stopcontact aansluit. Dat werkt prima maar tergend langzaam.
Omdat ik ook nog een wandlader heb van een vroegere leaseauto heb ik een losse type 2 kabel gekocht, dat zou sneller moeten gaan maar dat moet ik nog testen. (Het manual van de volvo rept immers over 6,4 kW laadvermogen)
Omdat ik het rete-irritant vind dat beide kabels dik en stug zijn ben ik van plan zelf een nieuwe kabel te maken van soepel materiaal en op precies de juiste lengte.
In het kader van de "voorstudie" heb ik een paar vragen waar ik lastig antwoord op kan vinden, wellicht kan me hier iemand verder helpen.
De 6,4 kW suggereert het gebruik van twee fasen. (Is in dit topic ook al ergens genoemd) Betekent dit dan dat één van de pinnen in de stekker L1-L2-L3 niet gebruikt wordt?
In een type 2 kabel zit een weerstand tussen het PE en het PP contact om kenbaar te maken hoeveel stroom de autol mag trekken. Zit deze weerstand alleen aan de kant van de auto?
(chatGPT beweert dat in beide stekkers een werstand zit maar tekent ook gewoon een draadje tussen beide PP contacten, en dat levert dan de halve weerstand op. Dat kan nooit kloppen))
- Achteruitrijcamera is in het donker niet bruikbaar, omdat het beeld vrijwel zwart is.
- Binnenverlichting functioneert vaak slecht bij het openen en sluiten van deuren of kofferbak. Lijkt soms verkeerd om te gaan. Kofferbakruimte blijft vaak donker wanneer je daar licht verwacht. Soms gaat dan op hetzelfde moment wél de verlichting in de rest van de auto aan.
- De instelling stapvoets-rijden wordt regelmatig weer teruggezet, waardoor de auto bij gas los helemaal stilvalt. Dat merk je vooral bij vertrek als je in de achteruit begint.
- Stuurverwarming soms wel erg heet, zelfs op de laagste stand. Ook redelijk onstabiel.
- In het begin had de pilot-functie ook kuren, maar dit lijkt nu goed te gaan.
Het lastige is dat een aantal problemen niet direct te reproduceren of te voorspellen is. En dat wil ik eigenlijk wel kunnen, voordat ik naar de dealer stap. Herkent iemand hier iets van?
De problemen komen dus allemaal NIET voor in de V60 die ik op dit moment ook rijdt.
Ik rij sinds augustus ook een XC60 T8 (nieuw, maar modeljaar 2025, dus niet die tablet die “los” op het dashboard ligt) maar herken geen enkele van de problemen die jij benoemt.Laurens schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:02:
Aardig om hier een topic van te zien. Sinds een maand of 3 hebben wij een nieuwe XC60 T8. De auto rijdt echt heerlijk, maar aan de andere kant stapelen de ergernissen zich op. Het gekke is dat ik daarnaast zakelijk al 2 jaar een V60 T8 rijd waar ik erg enthousiast over ben en ook de aanleiding was om privé een vergelijkbare auto te gaan rijden. In de XC60 hebben we telkens vreemde, waarschijnlijk software gerelateerde, problemen.
- Achteruitrijcamera is in het donker niet bruikbaar, omdat het beeld vrijwel zwart is.
- Binnenverlichting functioneert vaak slecht bij het openen en sluiten van deuren of kofferbak. Lijkt soms verkeerd om te gaan. Kofferbakruimte blijft vaak donker wanneer je daar licht verwacht. Soms gaat dan op hetzelfde moment wél de verlichting in de rest van de auto aan.
- De instelling stapvoets-rijden wordt regelmatig weer teruggezet, waardoor de auto bij gas los helemaal stilvalt. Dat merk je vooral bij vertrek als je in de achteruit begint.
- Stuurverwarming soms wel erg heet, zelfs op de laagste stand. Ook redelijk onstabiel.
Het lastige is dat een aantal problemen niet direct te reproduceren of te voorspellen is. En dat wil ik eigenlijk wel kunnen, voordat ik naar de dealer stap. Herkent iemand hier iets van?
De problemen komen dus allemaal NIET voor in de V60 die ik op dit moment ook rijdt.
Enige probleem dat wij hebben gehad was een plotselinge melding van beperkt motorvermogen (waarbij er een schildpad in beeld kwam). Na uitlezen bij dealer bleek er niks aan de hand en is het niet teruggekomen.
Wij dus wel met de "losse tablet". In de V60 zit de ingebouwde tablet en daar dus geen problemen.
Ik erger me echt kapot aan die knullige dingen. Naast de dingen die ik noemde zijn er nog een paar kleinere dingetjes zie zich af en toe voordoen.
Vind de houding van Volvo weer ongekend, of ze weten wederom niet hoe ze hun _nieuwe_ bugs moeten fixen. Sinds 3.7.0 is het sluiten van de auto is enorm laggy, verschrikkelijk irritant met kessy. De interieur/handgreep verlichting werkt vaak niet als de bestuurdersdeur wordt geopend, maar wel zodra de passagiersdeur open gaat, ook reageert de laadrobot enorm traag omdat de auto niet thuis geeft bij aanbieden van laadpas en de stoel gaat niet altijd terug in de positie als de andere sleutel wordt gebruikt.
Om maar niet te spreken over die beloofde 2025 UX update waarbij je dan eindelijk de drivemode button niet nog dieper in het menu hoeft te zoeken dan de gebruikersvoorwaarden... Het viel eerst minder op (los van kessy), maar nu de donkere dagen weer aangebroken zijn, is het erg vervelend. Sinds augustus al aan het wachten op nieuwe update, inmiddels hebben we de kortste dagen al gehad
[ Voor 9% gewijzigd door JB op 01-01-2026 18:49 ]
Mijn boefje is liev!
Dit soort problemen en andere software problemen hebben mij doen besluiten om mijn nieuwe XC60 T6 na 15 maanden weg te doen. In mijn ogen een zeer slechte kwaliteit Volvo onwaardig.Laurens schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:02:
Aardig om hier een topic van te zien. Sinds een maand of 3 hebben wij een nieuwe XC60 T8. De auto rijdt echt heerlijk, maar aan de andere kant stapelen de ergernissen zich op. Het gekke is dat ik daarnaast zakelijk al 2 jaar een V60 T8 rijd waar ik erg enthousiast over ben en ook de aanleiding was om privé een vergelijkbare auto te gaan rijden. In de XC60 hebben we telkens vreemde, waarschijnlijk software gerelateerde, problemen.
Toch wel vreemd dat ik die versie (3.7) ook heb maar geen last van de genoemde bugs.JB schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:39:
@Laurens AAOS 3.7.0 is het probleem alhier. Gelukkig is 15 december 4.2.13 released en die zal elk moment OTA aangeboden worden. De vraag is alleen, welke bugs krijg je er weer voor terug. Slechter dan 3.7.0 kan het (voor mij) in ieder geval niet worden zo lijkt. Dit heb ik bij de V60 MY25;
Vind de houding van Volvo weer ongekend, of ze weten wederom niet hoe ze hun _nieuwe_ bugs moeten fixen. Sinds 3.7.0 is het sluiten van de auto is enorm laggy, verschrikkelijk irritant met kessy. De interieur/handgreep verlichting werkt vaak niet als de bestuurdersdeur wordt geopend, maar wel zodra de passagiersdeur open gaat, ook reageert de laadrobot enorm traag omdat de auto niet thuis geeft bij aanbieden van laadpas en de stoel gaat niet altijd terug in de positie als de andere sleutel wordt gebruikt.
Om maar niet te spreken over die beloofde 2025 UX update waarbij je dan eindelijk de drivemode button niet nog dieper in het menu hoeft te zoeken dan de gebruikersvoorwaarden... Het viel eerst minder op (los van kessy), maar nu de donkere dagen weer aangebroken zijn, is het erg vervelend. Sinds augustus al aan het wachten op nieuwe update, inmiddels hebben we de kortste dagen al gehad![]()
![]()
Ook wel grappig dat versie 3.7.0 juist een aantal bugs zou hebben opgelost.
Toch grappig dat jij dan net geluk hebt. Volvo fora staan er vol mee. Ik ben niet de enige.Yorro schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:04:
[...]
Toch wel vreemd dat ik die versie (3.7) ook heb maar geen last van de genoemde bugs.
Ook wel grappig dat versie 3.7.0 juist een aantal bugs zou hebben opgelost.
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
3.5.14 had de _leuke_ bijkomstigheid dat je remmen konden weigeren tijdens one-pedal drive (B-mode)...
3.7.0 is ook tijdelijk teruggetrokken geweest want wederom prutswerk...;
/f/image/vZLi8Z6JRWdQKokQ6wUce7bT.png?f=fotoalbum_large)
Volvo software is echt enorm teleurstellend gebleken. TCAM reset is ook een wekelijkse klus. Verder hebben ze ook nog een IHU met een Intel chipset die niet vooruit te branden is. Gelukkig is Intel er mee gestopt en hebben de MY26 modellen nu eindelijk de Snapdragon IHU (4.2), maar dan rijdt het gros nog steeds met een oude IHU, sinds komst AAOS.
Mijn boefje is liev!
Haha, ja zo kun je het ook bekijken. Ik bedoelde er overigens niks mee naar jou/jullie.JB schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Toch grappig dat jij dan net geluk hebt. Volvo fora staan er vol mee. Ik ben niet de enige.
Maar het is wel frappant dat dezelfde software niet overal dezelfde bugs lijkt op te leveren. Tenminstr, aangenomen dat de software voor MY2025 (mijn versie) en MY2026 (de versie met tablet) dezelfde software is.
De MY26 V60 en V90 zijn overigens ook geen tablet modellen. Gewoon vergelijkbaar met <MY26, alleen een nieuwe IHU.
[ Voor 27% gewijzigd door JB op 01-01-2026 21:50 ]
Mijn boefje is liev!
@portefam Die overweging begrijp ik en is ook al door mijn hoofd gegaan. Maar omdat het zo duidelijk softwareproblemen lijken, denk en hoop ik dat het snel is op te lossen met bovengenoemde update. Juist ook omdat ik heb gezien dat het ook wel gewoon helemaal goed kan werken.
@Yorro Fijn dat je nergens last van hebt. Dat zal waarschijnlijk (hopelijk) voor het gros van de mensen gelden.
Ik lees overigens ook dat de nieuwe versie 4.2.13 al door de dealer kunt laten installeren als je veel problemen hebt. Maar waarschijnlijk is hij zeer binnenkort te downloaden.
In algemene zin lees ik trouwens dat erg veel auto's veel vage softwareproblemen hebben. Dat verklaart misschien ook waarom auto-software tot een paar jaar terug meestal zo ouderwets oogde en aanvoelde.
Is het nu echt zo slecht gesteld met Volvo, of komt het omdat ik onder andere hier op Tweakers veel slechte verhalen lees? Volgens de dealers zijn alle problemen die ik noem inmiddels verleden tijd. Ik koop de auto privé, dus wil geen kat in de zak kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Laurens op 02-01-2026 15:59 ]
En dat met die ERAD klopt. Bij versie 3 is die blijkbaar altijd gekoppeld en draait hij mee op de snelheid van de andere wielen. Doordat er niet meer losgekoppeld of vastgekoppeld hoeft te worden schijnen die problemen verleden tijd te zijn. Die versie zou bij alle modellen met de grote accu (18 kWh) moeten zitten.pietr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:40:
Ik rijd nu BMW (330i sedan, 2020, bevalt goed). Na 5 jaar en 94K km heb ik weer zin in een andere auto die mijn caravan mag trekken. Mijn auto is net iets te licht en dat rijdt minder prettig op de snelweg bij >95 km/u. Shortlist: BMW X3 (vorige model, omdat ik de huidige te veel plastic fantastic vind), Volvo V60 T8, of Volvo XC60 T6 of T8. Over Volvo lees ik dat er veel problemen met de software zijn, twijfel dus, kan de dealbreaker zijn. Verder ook angstige berichten over de erad, maar geldt dat niet met name voor de eerste en tweede versie en dan vooral bij de XC60 T8?
Is het nu echt zo slecht gesteld met Volvo, of komt het omdat ik onder andere hier op Tweakers veel slechte verhalen lees? Volgens de dealers zijn alle problemen die ik noem inmiddels verleden tijd. Ik koop de auto privé, dus wil geen kat in de zak kopen.
Mijn boefje is liev!
Vwb de trekkracht (XC60 T6) met caravan (mijn Fendt weegt 1800 kg) hoef je je geen zorgen te maken. Dat werkt prima. De software was voor mij de dealbreaker. Heb nu een Tesla model y long range rwd juniper. Mag minder trekken ( caravan terug laten keuren op 1600 kg) tot op heden geen enkel probleem met software of iets dergelijks. Een verademing..pietr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:40:
Ik rijd nu BMW (330i sedan, 2020, bevalt goed). Na 5 jaar en 94K km heb ik weer zin in een andere auto die mijn caravan mag trekken. Mijn auto is net iets te licht en dat rijdt minder prettig op de snelweg bij >95 km/u. Shortlist: BMW X3 (vorige model, omdat ik de huidige te veel plastic fantastic vind), Volvo V60 T8, of Volvo XC60 T6 of T8. Over Volvo lees ik dat er veel problemen met de software zijn, twijfel dus, kan de dealbreaker zijn. Verder ook angstige berichten over de erad, maar geldt dat niet met name voor de eerste en tweede versie en dan vooral bij de XC60 T8?
Overstap naar elektrisch is onbespreekbaar voor mijn vrouw vanwege vermeende trubbels bij het opladen tijdens het hoogseizoen. Ik ben door de BMW-dealer uitgenodigd om morgen kennis te komen maken met de nieuwe BMW IX3. Ik ga toch even kijken.
portefam schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:49:
Mag minder trekken ( caravan terug laten keuren op 1600 kg) tot op heden geen enkel probleem met software of iets dergelijks. Een verademing..
Dat caravan terugkeuren hoeft helemaal niet. Zolang je de caravan niet zwaarder belaadt dan 1600 kg is er niks aan de hand en voldoe je (mits je een E-rijbewijs hebt vanwege max toegestaan treingewicht > 3500 kg) keurig aan de wet in heel West-Europa.
Bovendien heb je jezelf nu een extra beperking opgelegd. Nu mag de caravan totaal niet meer wegen dan 1600 kg, terwijl je met de oorspronkelijke 1800 kg de caravan tot 1700 kg had mogen beladen, namelijk 1600 kg op de wielen + 100 kg kogeldruk (max van caravanonderstel).
De kogeldruk valt namelijk niet onder het trekgewicht, maar gaat af van het laadvermogen van de auto.
[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2026 18:29 ]
Die actie van de V60 is er mogelijk ook omdat er in binnenkort een kleine update komt waarbij je ook meerdere zaken (volgens mij zelfs alle opties) voordeliger krijgt.pietr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:13:
@portefam Bij een nieuwe V60 is nu een actie: gratis upgrade naar T8 en gratis Polestar Engineering.
Overstap naar elektrisch is onbespreekbaar voor mijn vrouw vanwege vermeende trubbels bij het opladen tijdens het hoogseizoen. Ik ben door de BMW-dealer uitgenodigd om morgen kennis te komen maken met de nieuwe BMW IX3. Ik ga toch even kijken.
Elektrisch rijden geeft ook gedoe in het hoogseizoen in het buitenland, met name in de winter. Maar dat is ook een kwestie van mindset.
Dat wist ik niet. Heb je een bron?Laurens schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:17:
[...]
Die actie van de V60 is er mogelijk ook omdat er in binnenkort een kleine update komt waarbij je ook meerdere zaken (volgens mij zelfs alle opties) voordeliger krijgt.
Precies dat.Laurens schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:17:
[...]
Elektrisch rijden geeft ook gedoe in het hoogseizoen in het buitenland, met name in de winter. Maar dat is ook een kwestie van mindset.
Ik heb een MY2024 V90 en heb geen serieuze problemen met de software. Geen crashes gehad en reageert voor mij prima. Enige echte bug die ik soms merk is dat de verlichting van de pookknop soms niet weet of die aan of uit moet en gaat knipperen of blijft donker als die aan zou moeten zijn.pietr schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:40:
Goed om te horen. Welke software draai jij? Ik heb het idee dat met name 3.7 soms veel problemen geeft.ErnstvV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:57:
[...]
Ik heb een MY2024 V90 en heb geen serieuze problemen met de software. Geen crashes gehad en reageert voor mij prima. Enige echte bug die ik soms merk is dat de verlichting van de pookknop soms niet weet of die aan of uit moet en gaat knipperen of blijft donker als die aan zou moeten zijn.
@pietr @JB
Ik heb begrepen dat er een voordelige versie van een helemaal complete V60 aankomt binnenkort; Ultra Executive (vermoed ik). Dat is hetzelfde als een Ultra waarbij je alle extra opties ook aan vinkt, maar dan voordeliger.
[ Voor 25% gewijzigd door Laurens op 03-01-2026 13:46 ]
Bedoel je niet de XC60? Daar is onlangs de Ultra Executive versie toegevoegd. Een pakket t.w.v €6495 en dat kost je als koper €1000. Maar wellicht dat dit ook op de V60 beschikbaar komt.Laurens schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:40:
@pietr @JB
Ik heb begrepen dat er een voordelige versie van een helemaal complete V60 aankomt binnenkort; Ultra Executive (vermoed ik). Dat is hetzelfde als een Ultra waarbij je alle extra opties ook aan vinkt, maar dan voordeliger.
[ Voor 4% gewijzigd door pietr op 03-01-2026 13:52 ]
Nee, ik bedoel de V60. En ik weet dat het bij de XC60 onlangs is toegevoegd, want die hebben wij juist eerder handmatig samengesteld (en dus geen korting). Met de dealer had ik het erover dat ik mijn V60 mogelijk wil inruilen voor diegene met al die opties. Hij raadde aan even te wachten tot begin voorjaar. Daar komt dus waarschijnlijk ook die Ultra Executive van.pietr schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Bedoel je niet de XC60? Daar is onlangs de Ultra Executive versie toegevoegd. Een pakket t.w.v €6495 en dat kost je als koper €1000. Maar wellicht dat dit ook op de V60 beschikbaar komt.
[ Voor 4% gewijzigd door Laurens op 03-01-2026 14:09 ]
Ik heb toch 2 erads versleten en rij nu met de derde, tweede hield het minder dan 100km uit.mrunknown223 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:11:
[...]
En dat met die ERAD klopt. Bij versie 3 is die blijkbaar altijd gekoppeld en draait hij mee op de snelheid van de andere wielen. Doordat er niet meer losgekoppeld of vastgekoppeld hoeft te worden schijnen die problemen verleden tijd te zijn. Die versie zou bij alle modellen met de grote accu (18 kWh) moeten zitten.
MY2022 XC60 Long Range van Dec2021/Jan 2022. Iets eerder in dit topic wat zaken over gepost.
Ik heb ook gewoon 3.7 er op. Ik heb ook geen bijzonderheden gedaan zoals factory reset oid. Gewoon OTA laten doen en klaar.Laurens schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:40:
[...]
Goed om te horen. Welke software draai jij? Ik heb het idee dat met name 3.7 soms veel problemen geeft.
Misschien wel een verschil dat ik geen ingewikkelde aandrijflijn heb. Gewoon een mild hybrid diesel dus geen plug in benzine.
Maar is het niet zo dat je de versie krijgt die bij je modeljaar hoort? Dus bij een MY2022 krijg je bij vervanging dezelfde als die er al in zat, en niet de versie van het laatste modeljaar?knoore schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:59:
[...]
Ik heb toch 2 erads versleten en rij nu met de derde, tweede hield het minder dan 100km uit.
MY2022 XC60 Long Range van Dec2021/Jan 2022. Iets eerder in dit topic wat zaken over gepost.
Geen idee, maar de long range is de long range ik verwacht niet dat ze dan weer verschillende versies gaan aanhouden, dat is een logistieke nachtmerrie.mrunknown223 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:21:
[...]
Maar is het niet zo dat je de versie krijgt die bij je modeljaar hoort? Dus bij een MY2022 krijg je bij vervanging dezelfde als die er al in zat, en niet de versie van het laatste modeljaar?
Ok, ik heb de problemen ook met 3.7. In de andere auto 3.4.4 en daar nooit vergelijkbare problemen gehad. De problemen lijken weinig direct met de aandrijflijn te maken te hebben, maar vooral met "extra's" als interieurverlichting, camera en geluid e.d..ErnstvV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:03:
[...]
Ik heb ook gewoon 3.7 er op. Ik heb ook geen bijzonderheden gedaan zoals factory reset oid. Gewoon OTA laten doen en klaar.
Misschien wel een verschil dat ik geen ingewikkelde aandrijflijn heb. Gewoon een mild hybrid diesel dus geen plug in benzine.
Klopt. De zaken die ik hier eerder opsomde, hebben niks te maken met de aandrijflijn. Die is super bij de Volvo T6/T8. Zoveel power. AWD in de sneeuw is ook geweldig.Laurens schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:05:
[...]
Ok, ik heb de problemen ook met 3.7. In de andere auto 3.4.4 en daar nooit vergelijkbare problemen gehad. De problemen lijken weinig direct met de aandrijflijn te maken te hebben, maar vooral met "extra's" als interieurverlichting, camera en geluid e.d..
Mijn boefje is liev!
:strip_exif()/f/image/Efu8bQRb7oAN7GS3CsUh1mU0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xaLTGtFOWQU90diloTKkBpV9.jpg?f=fotoalbum_large)