Crazy D schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:00:
[...]
Dan had een groot deel nog steeds geklaagd, want ze moeten nu opeens betalen. Daar komt echt wel een deel van de onvrede vandaan. Naast de terechte kritiek op de wisselende kwaliteit. Mol heeft zijn eigen glazen ingegooid doordat hij vaker heeft aangegeven niet met een co-commentator te willen werken. Los van de vraag of Viaplay hem erbij had willen hebben. Die goodwill hebben ze toch niet, 'want betalen' en als niet ook Jack, Camphuis en Doornbos overgaan is het toch "waarom het wiel opnieuw willen uitvinden".
Maar het feit dat er voor Viaplay betaald moet worden, is zo'n beetje de minst voorkomende klacht. Dat zie ik maar heel zelden langskomen. Het hoge aantal verkochte abonnementen toont dat ook wel aan. De meeste klagers zijn heel specifiek in hun klachten:
1. kwaliteit van de streaming plus alles wat daarbij hoort (haperingen, storingen, lage bitrate, matige kleuren, slechte app, enz.)
2. de invulling die Viaplay geeft aan de Formule 1.
Met het eerste punt heeft Viaplay bij veel mensen gewoon een bijzonder slechte start gemaakt. En echt significante verbetering zie ik daarin nog steeds niet.
Het tweede punt is volkomen subjectief en daar valt dus niet echt over te discussiëren. Dat zijn simpelweg meningen. Maar naar mijn mening had Viaplay beter voor een minder grote trendbreuk kunnen gaan. Ze hebben nu een goed werkend product compleet over hoop gehaald. Dat is uiteraard hun goed recht, maar dat leidt natuurlijk wel tot een storm aan reacties. En dat wordt dan nog verergerd doordat het eerste punt (streamingkwaliteit) voor velen ook niet op orde is.
De meeste mensen kijken uiteindelijk alleen de race. Als je daar dus Mol met iemand van Viaplay had neergezet, zou dat al veel klagers schelen. Het verhaal dat Mol dat absoluut niet zou willen is een compleet eigen leven gaan leiden. Ik heb het hem nooit horen zeggen. En had je hem de keuze gegeven 'duo-commentaar of geen commentaar', was hij vast wel voor het eerste gegaan. Dan had Viaplay op de andere vlakken alsnog volledig voor zijn eigen invulling kunnen kiezen. Die tussenweg was voor veel mensen een stuk acceptabeler geweest.