Crazy D schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:35:
[...]
Ik gok dat dat met de deal te maken heeft met de Nascar? Met de Ziggo Go app op de telefoon had ik volgens mij (maar is jaren terug..) dat ik niet via AirPlay kon streamen als ik F1 terug keek of zoiets. In ieder geval ook iets met rechten. Al snap ik dan niet dat je bij ViaPlay niet gewoon alle races terug kunt kijken (of kan dat ondertussen wel?).
Ehh nee? Bij Ziggo Sport nemen ze de international feed af van NASCAR. Dat is een feed zonder reclame en met twee audio tracks. Eén audio track zonder commentaar en een andere met Amerikaans commentaar. Rick Winkelman verzorgt dan veelal (goed) het Nederlandse commentaar. Daarnaast schakelt hij soms ook over naar de Amerikaanse audio stream om pit reporters het woord te geven. In de VS gaat dit echter zeer naadloos door de grote productieteams (er zijn er 2, van FOX en NBC) die NASCAR voor de Amerikaanse markt verzorgen.
Mijn eerdere punt gaat erover dat een NASCAR wedstrijd soms meer dan een dag wordt uitgesteld vanwege regen. Bij Ziggo Sport zenden ze dan af en toe de wedstrijd niet helemaal of helemaal niet meer uit vanwege andere programmering. Of omdat ze niet hebben gezien dat de wedstrijd weer was begonnen. Ook mist daardoor soms het commentaar.
Ditzelfde gebeurde bij Ziggo Sport toen ze nog Premier League rechten hadden. Dan was er altijd een selectie van wedstrijden. Bij NASCAR is dat nog steeds want alleen de Cup Series (F1) wordt live integraal uitgezonden. De Xfinity (F2) en Truck (F3) series worden in het beste geval alleen samengevat uitgezonden. Soms ook helemaal niet.
Dit gedrag door Ziggo Sport zorgt ervoor dat ik die partij ook liever kwijt dan rijk ben. Waarom zou ik een televisiesport volgen als ik maar 90% of soms zelfs minder van de wedstrijden kan volgen? Dan hoef je niet, zoals vannacht, 5 keer Marc Marquez All-In uit te zenden. Zend dan een keer een complete wedstrijd uit zodat de VoD in ieder geval bestaat en ik het terug kan kijken. Wat inderdaad ook nog weleens niet kon bij Ziggo Go

. Dat doet Viaplay dan honderd keer beter.
Als ik dan illegaal kijk, kom ik deze VoD's van het afgelopen jaar wel gewoon tegen en kan ik deze (zonder reclame) eenvoudig terugkijken. Iets wat eigenlijk alleen F1TV goed doet. Vandaar dat ik die dienst wel gewoon afneem.