Ik denk dat het uiteindelijk een do-or-die bieding gaat worden. ZiggoSport houdt de F1 namelijk behoorlijk belangrijk in het huidige aanbod. Ook met de verworven rechten voor UEFA-toernooien per 2024/2025, zou het mij niets verbazen als de F1 uiteindelijk voor een bizarre prijs bij ZiggoSport terecht komt. We zullen hoe dan ook (meer) gaan betalen voor F1.
Aartstyle schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:22:
[...]
Lijkt me een vriendelijke man verder, maar uit alles blijkt dat dit gewoon een club is waar het alleen maar draait om geld, waar veel risico's worden genomen en waar weinig kennis zit/zat voor dat ze begonnen.
Paar dingen die opvielen.
- Ze waren nog helemaal niet klaar om te lanceren op 01-03-2022. Het was echt houtje touwtje als het zo hoort.
- Nu waren het ineens 1 miljoen abonnees, de vorige keer was het nog 1,2 miljoen. Zijn er dan 200K weggelopen of zijn ze creatief met tellen?
- Ze hebben inderdaad veel geld en ik vrees dat we niet meer van ze af komen. Sterker nog, ze willen nog veel meer rechten opkopen (oa schaatsen en wielrennen)
- Ze gaan ook nederlandse films en programma's maken. Prijs zal wel omhoog gaan.
- Ik heb niks gehoord over een apart sport pakket. Als ik al ooit terug ga naar VIaplay dan hoef ik die films etc niet. Maar daar moet ik wel voor betalen. Niet aantrekkelijk
- Marco zwaneveld (zelf verantwoordelijk voor sport) heeft over alles een mening, maar van de beeldkwaliteit had hij dan geen verstand en kon hij niks anders uitbrengen dan dat zijn omgeving nooit geklaagd heeft.
Dat laatste punt is echt weer typisch Viaplay en een enorm zwaktebod. Ze hebben als heel Viaplay hier gewoon geen antwoord op en dus hebben ze dit maar bedacht. Vantevoren wisten ze natuurlijk welke vragen zouden komen en dan is een gebrek aan kennis door de woordvoerder het excuus.
Mijn gevoel is dat we voorlopig niks hoeven te verwachten qua 4k/HDR of een hogere bitrate. Dat de (nietszeggende) content gaat worden uitgebreid en dat de prijs in 2024 rond of boven de 20 euro gaat liggen.
Ik vond vooral interessant wat ie zei over de GPradio. Ik kan nergens vinden of Viaplay in andere landen waar ze de TV-rechten hebben, ook de radio rechten hebben en daarom dus ook de vraag: waarom is de Nederlandse (radio)markt zo interessant en opzichte van de andere markten voor Viaplay.
Ook werd wel heel duidelijk in het interview dat uiteindelijk in Scandinavië alles bepaald en betaald wordt en Zwanenveld dus alleen hoeft uit te voeren wat ie opgedragen krijgt.
Het feit dat aangeeft geen technische kennis te hebben, niemand in zijn omgeving kwaliteitsproblemen heeft ervaren en het feit dat ie eerst begon over 'doordeweeks live-content' wat Viaplay nodig heeft, maar 'niet geboden op UEFA' rechten omdat het deze onder de evenementwet vallen.. Hij spreekt zichzelf vaak tegen, niet alleen in dit interview.
Zelf vond ik het wel interessant om het eens te horen vanuit het perspectief van Zwanenveld, maar ik heb niet het idee dat hij echt aan de tand gevoeld is en ook het idee dat hij halve waarheden spreekt.
Anyhow: 2024 klinkt wel als een key-year voor Viaplay in Nederland, ondanks de rechten voor PL en Bundesliga tot 2028 vastliggen bij hen. Voor mij persoonlijk blijft het: zolang ze niets doen met UHD4k/lineair kanaal/hogere resolutie+mbit, zal ik geen klant zijn, maar lekker mee liften op accounts van vrienden. Daarnaast is F1TV dusdanig op de goede weg met de HEVC codec(waarbij ik verwacht dat ze binnenkort ook hogere resolutie zullen introduceren), alles live vanaf het circuit ipv studio en de kennis van commentatoren/presentatoren is zoveel groter dan bij Viaplay/ZiggoSport, dat mij waarschijnlijk ook niet snel naar een andere partij zal gaan brengen.
[Voor 6% gewijzigd door dnmw2705 op 06-04-2023 13:56]