LordMorgoth schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:13:
[...]
Ik ben naast Ryan de andere auteur van het artikel
Dat 'lijkt' een goed bewaard geheim gezien het feit dat Viaplay daar op hun website nergens over rept.... Ook kan ik nergens vinden op welke aparaten dat dan is. Ik kan me zo voorstellen dat Viaplay enkel op HDCP compatible apparaten 1080 gebruikt?
Maar op de FAQ pagina:
https://help.viaplay.com/...liteit-op-onze-apparaten/ wordt hier niks over vermeld.
Omdat er gebruik wordt gemaakt van HDCP op bijvoorbeeld de Chromecast en de FireTV is het niet zondermeer mogelijk om via onze Elegato capture kaarten de streams op te nemen voor de vergelijkingen. Er zijn uiteraard manieren om dat te omzeilen, maar dat kan gezeur opleveren van F1TV en Viaplay...
Qua metingen is het inderdaad begrijpelijk dat jullie voor de webversie hebben gekozen. Dat biedt net even wat meer mogelijkheden dan de andere platforms. Maar @
Miki merkt wel terecht op dat de webversie nu nét het enige platform is, waarop Viaplay maximaal 720p doorgeeft (in ieder geval via Chrome). Met de verschillende smart tv-platforms is 1080p bij Viaplay wel gewoon mogelijk.
Dat betekent overigens niet dat Viaplay daadwerkelijk veel in 1080p uitzendt. Van het sportaanbod worden alleen de Formule 1 (volledig) en een deel van het Premier League-voetbal (2 à 3 wedstrijden per speelronde) in 1080p uitgezonden. Of dat ook echt
native 1080p is of opgeschaalde 720p, durf ik niet te zeggen. Het verschil in beeldervaring tussen Viaplay en F1TV is inderdaad behoorlijk groot (misschien nog wel groter dan je op basis van het verschil in bitrate - 5 Mb/s vs 6 Mb/s - mag verwachten).
Ondanks dat Viaplay F1 via de smart tv-platforms wél in 1080p uitzendt, krijg je door de lage bitrate helaas niet echt die ervaring. Met deze
shortcut naar het Developer Tools Menu ('Geavanceerde opties' aanzetten), krijg je overigens wat technische informatie over de stream te zien op je Fire Stick (waaronder de gebruikte codec, bitrate en resolutie). En voor Apple TV is er
Xcode.