Ik werk in de muziekindustrie en ben voor mijn label bezitter van zowel de RX3 en de Prime 4. Beide toestellen zijn door een flinke lading tests gegaan.
Ik was al in het bezit van de Prime 4 maar wilde toch Pioneer proberen omdat artiesten dit over het algemeen gewend zijn.
Hierbij mijn bevindingen:
RX3:
De knoppen van de RX3 voelen goed, er zit een bepaalde weerstand op de pitch fader die prettig werkt tijdens het beat-matchen.
Master Tempo klinkt matig tot slecht, als je dit vergelijkt met een CDJ3000 is het met exact dezelfde nummers die de 3000 perfect afspeelt onbruikbaar. Master Tempo gebruiken tijdens overgangen resulteert te vaak in klikkende kicks alsof de DJ moet bijdraaien, zelfs met beat match aan.
Het is leuk om alle Pioneer effecten in een apparaat te hebben. Pioneer heeft nog steeds de fijnste workflow voor effecten. Spiral effect is tof!
Het scherm is een stuk groter dan bij de RX2 en heeft een soortgelijke indeling als de CDJ3000, maar is wel wat minder vloeiend. Het is kwa ervaring toch niet echt vergelijkbaar met het scherm van een CDJ3000.
Je bent nog steeds wel heel afhankelijk van Rekordbox, zonder Rekordbox USB kun je geen muziek met enige data afspelen. Geen key, bpm info of waveforms dus.
Prime 4:
De knoppen hebben wat minder weerstand dan bij de Pioneer RX3, dit zal een design keuze zijn. Ik prefereer de knoppen van de Pioneer.
Ik zie de Prime meer als het product van de toekomst. De Prime voelt als een computer en brengt echt alles samen en doet het simpelweg beter. Je kunt met dit apparaat werkelijk bijna alles wat er ook mogelijk is op een CDJ3000 of Denon SC6000.
Key shifting is mogelijk zoals bij CDJ3000 of SC6000. Je kunt op de Prime streaming gebruiken of je eigen Dropbox folder.
Leest ook alle Rekordbox USB sticks! De machine leest ook USB sticks die nog niet door software zijn gegaan en kan deze ook renderen, waveforms laden en key detecteren. Perfect! Je kunt er verder intern een SSD in monteren.
Overzicht:
De output (geluidskwaliteit) van de Prime 4 is veel beter, ik heb beide sets (RX3 en Prime 4) aangesloten op mijn Focal CMS65 monitoren via XLR en het verschil is echt enorm. Veel meer diepte, elementen kunnen onderscheiden en de gehele weergave klinkt veel neutraler. De RX3 output klinkt in vergelijking als een enorme brei. Bij Pioneer moet je minimaal een XDJ XZ of CDJ3000 kopen om goede output te krijgen, de RX3 klinkt anno 2022 gewoon ondermaats.
Master Tempo klinkt op de Denon Prime 4 veel beter, dit hoor je goed tijdens het overmixen. Op de RX3 beschouw ik master tempo in te veel gevallen als onbruikbaar. Het is zo jammer dat Pioneer niet een klein beetje ‘3000’ heeft toegevoegd aan dit product, de 3000 klinkt namelijk wel echt geweldig.
Beat Jump kan op de Prime 4 tot 64 beats, op de RX3 is dit maar tot 16. Dit is een teleurstelling en voelt als een bewuste keuze om de gebruiker te laten overstappen op het topmodel.
Pioneer geniet van hun marktpositie en voegt erg weinig functies toe voor het geld. Ik geloof niet dat de keuze voor Pioneer vanzelfsprekend gaat zijn bij de nieuwe generatie. De Prime 4 is in eigenlijk alles beter. Het feit dat je hiermee ook Rekordbox sticks kunt gebruiken maakt de keuze bijna een no brainer.