Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-06 21:31
ben schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Bij mij krijg ik deze helaas niet aan de praat

[Afbeelding]
Ik ook niet, hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
Pazo schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Ik weet niet precies hoe de integratie met v7 werkt, maar wel dat je een token nodig hebt om de data te kunnen binnenhalen. Dus er moet een online connectie gemaakt worden. En kennelijk, gezien de melding mbt teveel connecties, zal dat wel iets van een beperking op het aantal API calls zijn. Met v5 heb je daar geen last van omdat er geen token nodig is maar een wachtwoord. Er hoeft geen online connectie gemaakt te worden.
Volgens mij in principe enkel 1x een connectie met de cloud om een token te genereren wat een jaar geldig is om lokaal alles uit te lezen. Zou dus niet een zeer grote impact moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 22:09
jenssen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:07:
[...]

Volgens mij in principe enkel 1x een connectie met de cloud om een token te genereren wat een jaar geldig is om lokaal alles uit te lezen. Zou dus niet een zeer grote impact moeten hebben.
Wellicht dat @yoda-ict er wat over kan vertellen, hij is zo ver ik weet mede-ontwikkelaar van de briancmpbll integratie. Weet jij wellicht waarom mensen melding kunnen krijgen mbt te veel sessies / inlogpogingen?
Zie dit bericht jenssen in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 27-02-2024 21:59 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpm
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-04 08:18
Wij krijgen steeds foutmeldingen bij het achterhalen van de productie per enphase micro omvormer. Het installer wachtwoord hebben we wel verkregen. Noch http:// xxx.xx etc/ production.json, noch via http://envoy/api/v1/production. Heeft iemand een oplossing? Of vieren we de verkeerde gegevens in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@PM
1. Welke firmware heb je? V5 of v7?
2. Welke foutmelding krijg je? Wellicht even een screenshot plaatsen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpm
V7. Site van Enphase is niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmpm
Moeten we voor bepaalde woorden codes invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@pmpm Wat en waar gaat het precies fout? Ik heb geen glazen bol, je zal wat meer info moeten geven. Heb je het stuk in de TS gelezen mbt v7? Heb je een token bemachtigd? Want met v7 heb je geen installer wachtwoord zoals bij v5.
En wat voor account heb je? Een standaard gebruikers account denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
jenssen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Ik ook niet, hetzelfde probleem.
Inmiddels werkt de versie van Briancmpbll, het leek erop dat er in een korte tijd teveel calls zijn geweest richting de cloudomgeving.

Het lijkt er bij mij op dat de stroommeting niet klopt, wel vermogen en voltage, heeft niemand dit probleem? Wanneer ik deze vergelijk met de meting vanuit P1 lijkt die vanuit P1 te kloppen en niet die van Enphase (van de CT's).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:13
wellicht wat voor in de topic start:

met behulp van de volgende kaarten voor de home-assistant lovelace interface:
- https://github.com/ulic75/power-flow-card
- https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus

Kan je live (grafisch) je productie / verbruik/ terugleveren weergeven.

Het 'standaard' energy dashboad van homeassistant werkt alleen met dagtotalen (kWh), en niet met live vermogens (kW).

Mijn simpele live setup gebaseerd op de metingen van de gateway ziet er (op dit moment bewolkte dag) als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDOzII2UJPniuc3ufkT4RUF36mE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ZBfOUBmqs6dLCWMae6Cubya5.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkleingu2
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 19:32
Update94 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:56:
Ik ben ook bezig geweest met het automatisch uitschakelen van de inverters bij zwaar negatieve stroomprijzen:
https://support.enphase.c...d-enable-power-production
Helaas lijkt dit niet betrouwbaar genoeg om de panelen een uurtje uit te zetten als de prijs negatief is.
zelf probeer ik ook de productie uit te schakelen bij negative prijzen maar dan krijg ik de volgende melding "Task cannot be scheduled or is not allowed.". Al contact opgenomen het de support van enphase en die geven aan dat ik hiervoor een maandelijks abonnement voor moet afsluiten. Dus ik moet een abonnement gaan afsluiten om mijn eigen zonnepanelen uit te kunnen zetten. Helemaal van de pot gerukt zijn ze.
Het uitschakelen via de meter kast schijnt slecht te wezen voor de inventers, bovendien is dat in mijn geval er veel werk omdat ik er niet zomaar bij kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-06 20:47
Ik wist niet eens dat je een abonnement kon afsluiten bij Enphase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@pkleingu2 heb je een installateurs account? Met een standaard gebruikers account kan het niet.

@asaki volgens mij, heel officieel, zou je moeten betalen voor een installateurs of bedrijfsaccount. Of ze dat dan met een abonnenment bedoelen weet ik niet.Maar dat gebeurt in de praktijk niet en er zijn tientallen mensen hier met zo'n account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:44
Puur ter info.

Hier begon de Enphase Envoy integratie (HA) gisteren te klagen. Wilde opnieuw inloggen.
Firmware van de IQ Gateway was blijkbaar van V5.XXX naar V7.0.88 gegaan. Uiteraard zonder een melding vooraf.
De integratie haalt zelf het token blijkbaar op, dus na invullen aanmeldgegevens direct weer online.

Blijft een aparte gang van zaken maar V7 voelt wel wat veiliger in vergelijking met de default authenticatie in V5.

[ Voor 11% gewijzigd door m.eddy op 13-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
m.eddy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:23:
Blijft een aparte gang van zaken maar V7 voelt wel wat veiliger in vergelijking met de default authenticatie in V5.
Zolang je de gateway maar niet met open poorten aan het internet hangt, is ook v5 prima veilig. Ik heb hier het updaten uitstaan, probeer zo lang mogelijk op v5 te blijven. Vroeg of laat zal ik er vast aan moeten geloven, maar zoals het kan blijf ik op v5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
@Pazo Check, bedankt voor de uitleg. Ik ben slechts een pleb en heb gewoon een normaal gebruikersaccount van de installateur gekregen :D Enig voordeel aan een ander soort account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:15
pkleingu2 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:37:
[...]

zelf probeer ik ook de productie uit te schakelen bij negative prijzen maar dan krijg ik de volgende melding "Task cannot be scheduled or is not allowed.". Al contact opgenomen het de support van enphase en die geven aan dat ik hiervoor een maandelijks abonnement voor moet afsluiten. Dus ik moet een abonnement gaan afsluiten om mijn eigen zonnepanelen uit te kunnen zetten. Helemaal van de pot gerukt zijn ze.
Het uitschakelen via de meter kast schijnt slecht te wezen voor de inventers, bovendien is dat in mijn geval er veel werk omdat ik er niet zomaar bij kan komen.
Je kunt (gratis) een Installateurs account aanmaken bij Enphase en dit vervolgens koppelen aan je eigen installatie. Ook heeft de Envoy fysieke terminal connectors waarmee je productie kunt stoppen (al weet ik niet of deze actief zijn in de EU). Let wel, er zit een serieuze bug in de Envoy danwel Inverter firmware waardoor in veel gevallen de productie na uitschakelen niet meer hervat tot de volgende ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
ben schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Bij mij krijg ik deze helaas niet aan de praat

[Afbeelding]
Je kunt proberen de integratie te herladen. Mocht dit niet werken maak graag een bug report aan op de github repo met daarbij de relevante errors uit de HA system logs. Dan kijk ik even wat er mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
asaki schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:06:
@Pazo Check, bedankt voor de uitleg. Ik ben slechts een pleb en heb gewoon een normaal gebruikersaccount van de installateur gekregen :D Enig voordeel aan een ander soort account?
Dat je alles kan wat een installateur ook kan, je kunt dan overal bij, en dus ook veel meer gegevens verkrijgen.
Zie evt FAQ vraag 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-06 22:46
vinniefireman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Je kunt (gratis) een Installateurs account aanmaken bij Enphase en dit vervolgens koppelen aan je eigen installatie. Ook heeft de Envoy fysieke terminal connectors waarmee je productie kunt stoppen (al weet ik niet of deze actief zijn in de EU). Let wel, er zit een serieuze bug in de Envoy danwel Inverter firmware waardoor in veel gevallen de productie na uitschakelen niet meer hervat tot de volgende ochtend.
Dit zou een IQ Energy Router ook kunnen regelen, althans dat was wel wat er in de product sheet vermeld stond. Als de IQ router gelinkt wordt aan een dynamisch energie contract kan het de panelen uitzetten (teruglevering stoppen) als er een negatieve stroomprijs geldt en de energie niet ergens anders opgeslagen kan worden. Neem toch aan dat dit ook dynamisch is en niet ergens in de ochtend uitzetten, volgende dag pas weer aanzetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Laatst online: 09:04
pkleingu2 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Ik heb mijn eigen installateurs account (ik heb mijn panelen ook zelf geplaatst) maar ik heb niet de mogelijkheid gehad om te betalen voor deze service tot nu toe. Overigens heb ik zelf het idee dat het bij micro inverters niet veel kwaad kan om ze met bijvoorbeeld een slimme dinrail schakelaar uit te zetten. (bij traditionele omvormers wel). Maar dit baseer ik nergens op buiten een video van Ketelklets erover op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
Holk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:43:
[...]Dit zou een IQ Energy Router ook kunnen regelen, althans dat was wel wat er in de product sheet vermeld stond. Als de IQ router gelinkt wordt aan een dynamisch energie contract kan het de panelen uitzetten (teruglevering stoppen) als er een negatieve stroomprijs geldt en de energie niet ergens anders opgeslagen kan worden. Neem toch aan dat dit ook dynamisch is en niet ergens in de ochtend uitzetten, volgende dag pas weer aanzetten is.
Volgens mij is een IQ Energy Router vooral bedoeld om verbruik van grote afnemers zoals warmtepomp/EV laadpaal etc te plannen/optimaliseren op beschikbare PV stroom.

Een Envoy Metered met CT spoelen kan doormiddel van een zero export profiel ook al dynamisch de PV opwek aanpassen zodat eigen gebruik uit PV komt en er verder geen stroom geëxporteerd wordt.

Als Enphase nou eens de bug oplost waardoor productie niet herstart na terug aanzetten via de Envoy dan is dat ook prima dynamisch bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
vinniefireman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Volgens mij is een IQ Energy Router vooral bedoeld om verbruik van grote afnemers zoals warmtepomp/EV laadpaal etc te plannen/optimaliseren op beschikbare PV stroom.

Een Envoy Metered met CT spoelen kan doormiddel van een zero export profiel ook al dynamisch de PV opwek aanpassen zodat eigen gebruik uit PV komt en er verder geen stroom geëxporteerd wordt.

Als Enphase nou eens de bug oplost waardoor productie niet herstart na terug aanzetten via de Envoy dan is dat ook prima dynamisch bruikbaar.
Uit de FAQ van de Energy Router en HEMS:

"Worden mijn IQ Microinverters afgeknepen op een moment dat het energietarief negatief is?"

'Ja, je zonnepanelen worden automatisch begrensd. Op deze manier voorkomt Enphase dat je moet betalen voor je productie.'

Is wel in het specifieke geval dat je een IQ Energy Router in je systeem hebt en deze gekoppeld is aan een dynamisch contract zover ik het lees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
Holk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Is wel in het specifieke geval dat je een IQ Energy Router in je systeem hebt en deze gekoppeld is aan een dynamisch contract zover ik het lees
Leuke feature. Ben wel heel benieuwd welke aanbieders van dynamische contracten te koppelen zullen zijn. Maargoed, dit is dus ook prima zelf te doen met een scriptje en een zero export profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
vinniefireman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Leuke feature. Ben wel heel benieuwd welke aanbieders van dynamische contracten te koppelen zullen zijn. Maargoed, dit is dus ook prima zelf te doen met een scriptje en een zero export profiel.
Je koppelt de IQ Energy Router direct aan de EPEX (spot) waar ook een energiemaatschappij mee werkt. Dus het is op basis van dezelfde data die een aanbieder gebruikt om kosten te rekenen voor het terugleveren waarbij de Router de panelen dan uit zet. Is niet real-time, maar zal wel 90% van de tijd accuraat genoeg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkleingu2
asaki schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:49:
Ik wist niet eens dat je een abonnement kon afsluiten bij Enphase...
dit abbonement proberen ze mij aan te smeren:

https://www4.enphase.com/...-en-hoe-verschilt-dit-van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 20:01

JWT

Misschien hebben ze ook bedacht dat het een leuk extra verdienmodel is.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Als ik het goed lees zou je dus zonder überhaupt gebruik te maken van de Enphase cloud alle data in moeten kunnen lezen op een excel sheet of home assistant. Een abonnement is dus overbodig in dat geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Ja, maar er zijn wel garantie voorwaarden. Abonnement is dat er natuurlijk geen van.

[ Voor 34% gewijzigd door JWT op 14-03-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

asaki schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:02:
Als ik het goed lees zou je dus zonder überhaupt gebruik te maken van de Enphase cloud alle data in moeten kunnen lezen op een excel sheet of home assistant. Een abonnement is dus overbodig in dat geval :)
met firmware 7 of hoger heb een connectie naar hun cloud nodig om een inlog token te bemachtigen zodat je lokaal in kunt loggen. met firmware v5 heb je dit niet nodig, maar die zul je niet meer op nieuwe devices vinden (en waarschijnlijk kan je dan niets met een iq8 omdat deze te nieuw is voor firmware v5).

[ Voor 3% gewijzigd door fenrir op 15-03-2024 10:06 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik zou de firmwarebestanden wel eens willen bemachtigen, dat je zelf je Envoy / Gateway kan flashen :)
In theorie zouden die gewoon beschikbaar moeten zijn, ergens op de Enphase servers. Ze worden namelijk zelf door je Gateway naar binnen gehaald als er een update is, dus dat verkeer moet te onderscheppen zijn. Bijvoorbeeld met Wireshark o.i.d.

Ik zit dus nog op v5, en je zou denken als je het verkeer via Wireshark monitort, dat als ik opdracht geef om naar v7 te updaten, dat ik dan terug moet kunnen zien in Wireshark. Maar ja ik wil niet naar v7 dus ga het niet proberen. Iemand nog een 'oude' Envoy / gateway liggen om te mee te proberen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:19
Pazo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:40:
Ik zou de firmwarebestanden wel eens willen bemachtigen, dat je zelf je Envoy / Gateway kan flashen :)
In theorie zouden die gewoon beschikbaar moeten zijn, ergens op de Enphase servers. Ze worden namelijk zelf door je Gateway naar binnen gehaald als er een update is, dus dat verkeer moet te onderscheppen zijn. Bijvoorbeeld met Wireshark o.i.d.

Ik zit dus nog op v5, en je zou denken als je het verkeer via Wireshark monitort, dat als ik opdracht geef om naar v7 te updaten, dat ik dan terug moet kunnen zien Wireshark. Maar ja ik wil niet naar v7 dus ga het niet proberen. Iemand nog een 'oude' Envoy / gateway liggen om te mee te proberen? :+
Waarom zou je op v5 willen blijven? Ik draai al vanaf het begin v7, en heb toen mijn account om laten zetten naar een DHZ door Enphase, kan probleemloos met HA en de Installer integratie de gateway uitlezen.

Het omzetten van het account doen ze misschien nu niet meer omdat ze een abonnement aanbieden voor bepaalde rechten, maar als je al een DHZ of installer account hebt, is dat toch prima met v7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

nee, helaas. De mijne blijft ook lekker op v5 en zit in een local only lan.

Kan ik ook korting krijgen op micro-controllers omdat ik geen gebruik wens te maken van de enphase cloud? })

[ Voor 42% gewijzigd door fenrir op 15-03-2024 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
fenrir schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:08:
nee, helaas. De mijne blijft ook lekker op v5 en zit in een local only lan.
@ardvark99 Dit dus. Ik ben voor zoveel mogelijk lokaal houden. Bij v7 heb een online token nodig, dus als de server van Enphase problemen heeft kom de data niet meer door. Met v5 kan ik te allen tijde de boel uitlezen, heb ik geen internetverbinding of Enphase server voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:19
Pazo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:11:
[...]

@ardvark99 Dit dus. Ik ben voor zoveel mogelijk lokaal houden. Bij v7 heb een online token nodig, dus als de server van Enphase problemen heeft kom de data niet meer door. Met v5 kan ik te allen tijde de boel uitlezen, heb ik geen internetverbinding of Enphase server voor nodig.
Gisteren was er idd een outage op de Enphase portal, tussen 14:00 en 15:00 is er geen opbrengst te zien op de portal of app, nu nog niet (is dus niet met terugwerkend kracht bijgewerkt), maar in HA had ik geen problemen, die leest realtime lokaal uit. Daar is dus te zien dat er in die periode wel opbrengst is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ardvark99 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Gisteren was er idd een outage op de Enphase portal, tussen 14:00 en 15:00 is er geen opbrengst te zien op de portal of app, nu nog niet (is dus niet met terugwerkend kracht bijgewerkt), maar in HA had ik geen problemen, die leest realtime lokaal uit. Daar is dus te zien dat er in die periode wel opbrengst is geweest.
Dat zag ik ook idd. De portal gaf geen opbrengst tussen 14 en 15 maar mijn eigen registratie gaf wel opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
Holk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:12:
[...]
Je koppelt de IQ Energy Router direct aan de EPEX (spot) waar ook een energiemaatschappij mee werkt.
Dynamisch tarief gaat werken zonder dat de Energy Router nodig is. Direct met de Envoy Metered.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLVIZ1u-uef5uyF1f2ER6X3cY7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQ7CLx4LxMDN6SpYXFbvL4jG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
vinniefireman schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:12:
[...]

Dynamisch tarief gaat werken zonder dat de Energy Router nodig is. Direct met de Envoy Metered.

[Afbeelding]
Voor 9,99 per maand bij de V.7 zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinniefireman
@Holk In V8.2.312 om precies te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 18:27
Pazo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:40:

Ik zit dus nog op v5, en je zou denken als je het verkeer via Wireshark monitort, dat als ik opdracht geef om naar v7 te updaten, dat ik dan terug moet kunnen zien in Wireshark. Maar ja ik wil niet naar v7 dus ga het niet proberen. Iemand nog een 'oude' Envoy / gateway liggen om te mee te proberen? :+
Ik zat tot gisteren op versie 5 en kon mijn Envoy mooi uitlezen met Homey.
Ik had auto update uitgezet voor de Envoy.
Vanaf vanmorgen geen verbinding meer te krijgen met de Envoy op Homey, Firmware staat nu ineens op versie 7.0 nog iets geloof ik.
Dus toch geüpdatet naar 7 ook al staat auto update uit.
Dit is inderdaad waardeloos zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mike123 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:45:
[...]

Ik zat tot gisteren op versie 5 en kon mijn Envoy mooi uitlezen met Homey.
Ik had auto update uitgezet voor de Envoy.
Vanaf vanmorgen geen verbinding meer te krijgen met de Envoy op Homey, Firmware staat nu ineens op versie 7.0 nog iets geloof ik.
Dus toch geüpdatet naar 7 ook al staat auto update uit.
Dit is inderdaad waardeloos zo.
Oh dat voorspeld niet veel goeds! Ik heb auto update ook uit staan, zou dan toch niet mogen dat Enphase het er doorheen drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:33

Copitano

Hoorn NH

Hier hetzelfde probleem. En ook de update geblokkeerd. :(
Enphase blijf met je poten uit mijn systeem!!! Maandag met z'n allen bellen met Enphase. Hier lusten de honden geen brood van. .......Ja, ik ben een beetje boos. Dit is de tweede keer dat ze met hun updates mijn systeem verkl....ten.
Gisteren zag het er nog zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw24xm4caHHghgYaktcj_URVHCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1kIl22EjydUV6plMvlr12uv.jpg?f=fotoalbum_large
En dit is de droevige projectie van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCeQGGVcl-pBwm4O9UWgCPsuPGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3DSehUVbI2YgqnK7B3pBD0U.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas ondek ik het pas zojuist anders had ik al aan de telefoon gehangen bij de helpdesk. Ik heb ze begin '21 nadukkelijk verboden om nog wijzigingen in mijn (goed werkende) systeem aan te brengen. :(

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ai mooi k*t @Copitano
Dan vrees ik voor de mijne... :/

Edit:
Net gekeken in de toolkit app.
Automatisch updaten staat uit.
Versie 7 staat klaar...
Bovenin zie ik staan IQ Gateway bijwerken :-(

Dus....

[ Voor 58% gewijzigd door Pazo op 15-03-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Is dit waarom de hele handel offline was vanochtend :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Puur ter info.

Hier begon de Enphase Envoy integratie (HA) gisteren te klagen. Wilde opnieuw inloggen.
Firmware van de IQ Gateway was blijkbaar van V5.XXX naar V7.0.88 gegaan. Uiteraard zonder een melding vooraf.
De integratie haalt zelf het token blijkbaar op, dus na invullen aanmeldgegevens direct weer online.

Helaas ben ik dus niet de enige. Hier in de toolkit staat ook "Auto Download" uit maar dat houdt Enphase niet tegen blijkbaar. Tevens staat 07.06.172 klaar voor de download maar daar begin ik nog maar niet aan.
Ben benieuwd of Enphase zomaar V5 terug gaat zetten bij klachten.

Hier ook liever alles lokaal hoewel ik het open wachtwoord van v5 wel als onveilig beschouw. Ok je kunt controleren of hij niet direct van buiten toenaderbaar is maar als er binnen je netwerk maar 1 systeem compromised is kan er al toegang tot Enphase verkregen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

m.eddy schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Helaas ben ik dus niet de enige. Hier in de toolkit staat ook "Auto Download" uit maar dat houdt Enphase niet tegen blijkbaar. Tevens staat 07.06.172 klaar voor de download maar daar begin ik nog maar niet aan.
Ben benieuwd of Enphase zomaar V5 terug gaat zetten bij klachten.

Hier ook liever alles lokaal hoewel ik het open wachtwoord van v5 wel als onveilig beschouw. Ok je kunt controleren of hij niet direct van buiten toenaderbaar is maar als er binnen je netwerk maar 1 systeem compromised is kan er al toegang tot Enphase verkregen worden.
als er binnen mijn thuisnetwerk 1 systeem compromised is dan heb ik wel wat anders om mij zorgen over te maken dan mijn envoy. hierbij denk ik dan aan mijn laptops, nas (of eindelijk vooral de data die daarop staat).

Het is dat we lokaal die envoy uit willen lezen, maar je zou hem uit je netwerk willen halen.

[ Voor 5% gewijzigd door fenrir op 15-03-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
fenrir schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:01:
[...]

als er binnen mijn thuisnetwerk 1 systeem compromised is dan heb ik wel wat anders om mij zorgen over te maken dan mijn envoy. hierbij denk ik dan aan mijn laptops, nas (of eindelijk vooral de data die daarop staat).

Het is dat we lokaal die envoy uit willen lezen, maar je zou hem uit je netwerk willen halen.
Right ok, terug naar v5 en dan in een apart netwerk/vlan wat niet naar buiten mag? Ben je ook de app kwijt natuurlijk. Enphase kan er dan iig niet meer bij.

Dan vanuit HA (of anders) met wat rules bij dat netwerk komen. Wordt wel heel projectje. Gelukkig zijn we tweakers! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Als ik van te voren geweten had dat de installateur mijn hele contact gegevens op een enphase cloud zou zetten dan had ik geen enphase gekocht. De app gebruik ik niet, ik kijk in HA (als ik thuis ben).

Mijn SMA omvormer ging ook niets automatisch uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
fenrir schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:14:
Als ik van te voren geweten had dat de installateur mijn hele contact gegevens op een enphase cloud zou zetten dan had ik geen enphase gekocht. De app gebruik ik niet, ik kijk in HA (als ik thuis ben).
Dan maak je toch een fictief bedrijfsaccount aan en ben je je eigen installateur? Heb ik ook destijds ook gedaan. Alles fictief, zo min mogelijk gegevens erin.

EDIT: Of als je de cloud / app niet wil gebruiken, de Gateway geen toegang tot internet geven.
Maar ja, dan moet je eigenlijk wel op v5 blijven om lokaal alle data te kunnen uitlezen naar HA.

[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 15-03-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Puur ter info.

Ehhh, dat aanmelden, bedoel je daarmee op HA?

Ik werk met Domoticz, Influxdb en Grafana.
Opnieuw starten van Domoticz helpt niet. De laatste data die binnengekomen is, is van gisteravond 19:28 uur. Ik gebruik het script van thecomputerperson. Dat werkt dus sinds gisteravond niet meer. Zo te zien ben ik niet de enige met dit probleem. Als jij een oplossing hebt (dat lijk je te schrijven hier) dan kun je heel veel mensen blij maken door dat wat gedetaileerder te beschrijven. :)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano dat is volgens mij met HA, en de gebruikte integratie werkt zowel met v5 als v7. Voor v7 heb je dus een token nodig, en ik denk dat het bij jouw script niet verwerkt is (dus alleen met v5 en fix wachtwoord werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Als ik als installer inlog zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoI0n4L96NVE_9RmoggFwPtqqfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48OQ4ZUsLTExBa72kpEssYfo.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of dit is ivm IQ8 of vanwege alle upgrades nu.
Mijne is helaas ook geupgrade en werkte niet meer in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

JWT schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:21:
Als ik als installer inlog zie ik dit:
[Afbeelding]

Ik weet niet of dit is ivm IQ8 of vanwege alle upgrades nu.
Mijne is helaas ook geupgrade en werkte niet meer in HA.
Dan werkt dit voor jou misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Copitano schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Ehhh, dat aanmelden, bedoel je daarmee op HA?

Ik werk met Domoticz, Influxdb en Grafana.
Opnieuw starten van Domoticz helpt niet. De laatste data die binnengekomen is, is van gisteravond 19:28 uur. Ik gebruik het script van thecomputerperson. Dat werkt dus sinds gisteravond niet meer. Zo te zien ben ik niet de enige met dit probleem. Als jij een oplossing hebt (dat lijk je te schrijven hier) dan kun je heel veel mensen blij maken door dat wat gedetaileerder te beschrijven. :)
Ik gebruik binnen HA de Enphase Envoy integratie. Deze meldt standaard bij v5 aan met installer default user. Dat ging dus niet meer. Heb me gewoon met enphase cloud account aangemeld. Blijkbaar werkt dat in de Enphase Envoy integratie in HA dus goed. Die zal wel online gaan dus lokaal is het allemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkleingu2
Bij mij ook nooit meer Enphase, slechte adviezen, chantage om je een abonnement aan te smeren. Ongewenste updates.Mijn systeem is 14:jaar oud maar ik weet in ieder geval zeker, die word niet door Enphase vervangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
N=1. Maar dan ben je hier in het verkeerde topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
In Homey een nieuw apparaat toegevoegd. Installateurs gegevens ingevoerd, Envoy word gevonden en de gegevens komen op dit moment weer binnen in Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:00

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier ook nu ongepland en ongewenst op versie 7 gedrukt.
Moeten we afspreken op het malieveld in Den Haag? :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik moet zeggen dat ik nog steeds op v5 zit... *klopt af*
Iemand al gebeld met Enphase met het verzoek om het terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

martijn v o schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:46:
Hier ook nu ongepland en ongewenst op versie 7 gedrukt.
Moeten we afspreken op het malieveld in Den Haag? :-)
Ja, allemaal op de Raspberry Pi of een vliegend zonnepaneel oOo

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 19-03-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:03:
Nou dat kunnen (gaan) ze dus niet doen. Maar voor de Domoticz gebruikers is er een oplossing mits je beschikt over een installateurs- of DHZ account bij Enphase.

In domoticz kun je na een update naar versie 2024.4 onder HARDWARE een item aanmaken met je installateurs inlognaam en wachtwoord + onderaan het ID van je systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVjvV6YW8OwehFKdZr9ZQG_w9zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EiC8yFGVWclVUwLTLc6KJE0.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna niet vergeten onder APPARATEN (DEVICES) de afzonderlijke paneeltjes te activeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR51zYhFxKC6LgVpE_XqnKTxnaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mT00sSN0j2qjppcIRoSA4pm.jpg?f=fotoalbum_large
Eventueel nog je push opdrachten naar Influxdb/Grafana aanpassen en eventuele scripts met verwijzingen naar idx'en of apparaatnamen. En dan ziet de wereld er ineens weel heel anders uit :*)

Dit ziet er toch al weer heel anders uit (let niet op de getallen, dat komt morgen goed ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxZMoS2AzubZ7nMDEOYpbcYUejo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9QSy2GpYCPLWwOv8TuYLpyA.jpg?f=fotoalbum_large
Dan deze van gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCeQGGVcl-pBwm4O9UWgCPsuPGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3DSehUVbI2YgqnK7B3pBD0U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:13
Copitano schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Nou dat kunnen (gaan) ze dus niet doen. Maar voor de Domoticz gebruikers is er een oplossing mits je beschikt over een installateurs- of DHZ account bij Enphase.

In domoticz kun je na een update naar versie 2024.4 onder HARDWARE een item aanmaken met je installateurs inlognaam en wachtwoord + onderaan het ID van je systeem.
Zonder deze hardware config in Domoticz werkt Enphase met D7.6.175 ook als een zonnetje door de API te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Zonder deze hardware config in Domoticz werkt Enphase met D7.6.175 ook als een zonnetje door de API te gebruiken.
Hoe?
En vanaf welke versie van Domoticz draait dat dan? 2021.1?

Oftopic:
Mogelijk lost dat een ander probleem op wat ik nu heb.
Mijn zonmeter lees ik via een modbus RTU plugin uit op een Pi3 met v 2021.1. Onder 2024.4 werkt die plugin niet meer.
Het oude script waarmee ik de panelen onder v 5.0.55 kon uitlezen draaide op zowel de Pi4 waar ik de panelen mee uitlees als op de Pi3 waar ik de zonnestraling uitlees.
Met die twee berekende ik met een dzVens script op de Pi3 (v2021.1) de ratio tussen straling en opbrengst. Dat gaat nu niet meer omdat het Modbus RTU script en de native Envoy niet op een en dezelfde Pi werken tenzij ik er in slaag de gegevens vanuit domoticz op de P3 (v2021.1)eerst transporteren naar domoticz op de Pi4 v 2024.4) of vice versa of de waarden van de ene Pi binnen het dzVentsscript kan ophalen vanaf de andere Pi. Ik zou niet weten hoe dat dan moet.

Ik ga deze vraag verhuizen naar het Domoticz forum ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Hoe?
En vanaf welke versie van Domoticz draait dat dan? 2021.1?

Oftopic:
Mogelijk lost dat een ander probleem op wat ik nu heb.
Mijn zonmeter lees ik via een modbus RTU plugin uit op een Pi3 met v 2021.1. Onder 2024.4 werkt die plugin niet meer.
Het oude script waarmee ik de panelen onder v 5.0.55 kon uitlezen draaide op zowel de Pi4 waar ik de panelen mee uitlees als op de Pi3 waar ik de zonnestraling uitlees.
Met die twee berekende ik met een dzVens script op de Pi3 (v2021.1) de ratio tussen straling en opbrengst. Dat gaat nu niet meer omdat het Modbus RTU script en de native Envoy niet op een en dezelfde Pi werken tenzij ik er in slaag de gegevens vanuit domoticz op de P3 (v2021.1)eerst transporteren naar domoticz op de Pi4 v 2024.4) of vice versa of de waarden van de ene Pi binnen het dzVentsscript kan ophalen vanaf de andere Pi. Ik zou niet weten hoe dat dan moet.

Ik ga deze vraag verhuizen naar het Domoticz forum ;)
Draait sinds Dz 2023.1
Draait nu op Dz 2024.4
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
local curlStatement = 'curl -f -k -H \'Authorization: Bearer '
local envoyUrl      = 'https://192.168.x.y'
local envoyEndPoint = '/api/v1/production'
local tokenVar      = 'myToken' 

local curlCommand   = 'leeg' 

return {
    on = {
        timer = {
            'every 1 minutes',
            'at *:04', 'at *:19',
            'at *:34', 'at *:49'
        },
    },

logging = {
        level  = domoticz.LOG_INFO,
        marker = '001 Get PVPanels'
    },

execute = function (domoticz)

curlCommand = curlStatement .. tokenVar .. '\' ' .. envoyUrl .. envoyEndPoint
        domoticz.executeShellCommand ({
            command =  curlCommand,
            callback = 'opbrengstPanelen', 
            timeout  = 20
        })
        domoticz.log (curlCommand)
        domoticz.log ('Triggering 028 Log zonnepanelen')

end
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
local zonnepanelenNowIdx       = 325 -- Dummy Custom Sensor
local zonnepanelenTodayIdx     = 326 -- Dummy Custom Sensor
local zonnepanelenSevenDaysIdx = 327 -- Dummy Custom Sensor
local zonnepanelenLifetimeIdx  = 328 -- Dummy Custom Sensor

local wattsNow
local wattHoursToday
local wattHoursSevenDays
local wattHoursLifetime

return {
    on = {
        shellCommandResponses = {'opbrengstPanelen'} 
    },

logging = {
        marker = '028 Log PVPanels'
    },

execute = function (domoticz, item)
        domoticz.log ('Triggered by 001 Get PV Panels')

if item.statusCode ~= 0 then domoticz.log ("item.statusCode: " .. item.statusCode) end 
        if item.json       ~= nil
        then
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
            wattsNow           =                       item.json .wattsNow
            wattHoursToday     = domoticz.utils.round((item.json .wattHoursToday     /    1000), 2)
            wattHoursSevenDays = domoticz.utils.round((item.json .wattHoursSevenDays /    1000), 2)
            wattHoursLifetime  = domoticz.utils.round((item.json .wattHoursLifetime  / 1000000), 2)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
            domoticz.devices    (zonnepanelenNowIdx)       .updateCustomSensor (wattsNow)
            domoticz.devices    (zonnepanelenTodayIdx)     .updateCustomSensor (wattHoursToday)
            domoticz.devices    (zonnepanelenSevenDaysIdx) .updateCustomSensor (wattHoursSevenDays)
            domoticz.devices    (zonnepanelenLifetimeIdx)  .updateCustomSensor (wattHoursLifetime)
            domoticz.log        ('Opbrengst Nu........: ' .. item.json.wattsNow  .. ' Watt')
            domoticz.log        ('Opbrengst Vandaag...: ' .. wattHoursToday      .. ' kWh')
            domoticz.log        ('Opbrengst 7 dagen...: ' .. wattHoursSevenDays  .. ' kWh')
            domoticz.log        ('Opbrengst Lifetime..: ' .. wattHoursLifetime   .. ' MWh')
        else
            domoticz.log ('item.json == nil')
        end
    end
}

De verwerking van de inverters (hieronder) staat al een tijdje uit omdat ik het nut ervan niet meer inzie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
local envoyUrl      = 'https://192.168.x.y'
local envoyEndPoint = '/api/v1/production/inverters'
local tokenVar      = 'myToken'
local curlCommand   = 'leeg' 

return {
    on = {
        timer         = {
--             'every 1 minutes',
            'at *:05', 'at *:20',
            'at *:35', 'at *:50'

},
    },

logging = {
        marker = '052 Get inverters'
    },

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 

curlCommand = curlStatement .. tokenVar .. '\' ' .. envoyUrl .. envoyEndPoint
        domoticz.executeShellCommand ({
            command = curlCommand,
            callback = 'inverters', 
            timeout  = 20,
        })
        domoticz.log ('Triggering 029 Log Inverters')

end
}

Nu incl logging (en nu ook incl opslag)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
PvPaneel01idx               = 1257
PvPaneel02idx               = 1258

PvPaneelMax01idx            = 1259
PvPaneelMax02idx            = 1260

local lastReportWattsVar
local lastReportWattsVar

return {
    on = {
        shellCommandResponses = {'inverters'} -- must match with the callback passed to the executeShell command
    },

logging = {
        marker = '029 Log Inverters'
    },

domoticz.log ('Triggered by 002 Get Inverters')

if  item.statusCode ~= 0 then domoticz.log ("item.statusCode: " .. item.statusCode) end 

if  item.json       ~= nil
        then
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
            lastReportWattsVar  = item .json [1]    .lastReportWatts
            maxReportWattsVar   = item .json [1]    .maxReportWatts
            domoticz.devices     (PvPaneel01idx)    .updateCustomSensor (lastReportWattsVar)
            domoticz.devices     (PvPaneelMax01idx) .updateCustomSensor (maxReportWattsVar)
            domoticz.log         ("-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --")
            domoticz.log         (item .json [1]    .serialNumber)
            domoticz.log         (item .json [1]    .lastReportDate)
            domoticz.log         (item .json [1]    .devType)
            domoticz.log         (item .json [1]    .lastReportWatts)
            domoticz.log         (item .json [1]    .maxReportWatts)
            lastReportWattsVar  = item .json [2]    .lastReportWatts
            maxReportWattsVar   = item .json [2]    .maxReportWatts
            domoticz.devices     (PvPaneel02idx)    .updateCustomSensor (lastReportWattsVar)
            domoticz.devices     (PvPaneelMax02idx) .updateCustomSensor (maxReportWattsVar)
            domoticz.log         ("-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --")
            domoticz.log         (item .json [2] .serialNumber)
            domoticz.log         (item .json [2] .lastReportDate)
            domoticz.log         (item .json [2] .devType)
            domoticz.log         (item .json [2] .lastReportWatts)
            domoticz.log         (item .json [2] .maxReportWatts)
            enz, enz, enz
        end

end
}

[ Voor 45% gewijzigd door Lawrentz op 23-03-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@Lawrentz

Ik heb sinds 18 maart ook geen data meer in Domotixz. Zit nu op firmware D7.6.175 en krijg authenticatie fouten. Gebruik nu node red om het om te zetten maar hoe ik daar de API key krijg ingefietst is me nu te moeilijk.
Wil je scripties wel gebruiken maar even wat vragen.
In je tweede script staat deze regel " shellCommandResponses = {'opbrengstPanelen'} " Betekend dit dat je eerste scriptje is opgeslagen als opbrengst panelen? Dan snap ik het.
Welke dummies heb jij gebruikt. Ik laad zowel de uitgelezen Watts als kWh in een dummy waarbij kWh op from device sta.
Hoe de inverters script werkt zonder toewijzing van een IDX snap ik niet maar dat komt later wel.
Geschreven in dzVents neem ik aan.

Hoor graag van je

[ Voor 8% gewijzigd door Me Albert op 21-03-2024 18:46 ]

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 01:14

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Me Albert schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:47:
@Lawrentz

Ik heb sinds 18 maart ook geen data meer in Domotixz. Zit nu op firmware D7.6.175 en krijg authenticatie fouten. Gebruik nu node red om het om te zetten maar hoe ik daar de API key krijg ingefietst is me nu te moeilijk.
In je tweede script staat deze regel " shellCommandResponses = {'opbrengstPanelen'} " Betekend dit dat je eerste scriptje is opgeslagen als opbrengst panelen? Dan snap ik het.
Welke dummies heb jij gebruikt. Ik laad zowel de uitgelezen Watts als kWh in een dummy waarbij kWh op from device sta.
Hoe de inverters script werkt zonder toewijzing van een IDX snap ik niet maar dat komt later wel.

Hoor graag van je
Ik heb in domoticz alleen mijn logingegevens ingevuld en mijn siteid/system id en hij werkt weer. Hoefde niks aan te passen verder. |Ik heb wel een installers/diy account.

In HAAS is het een ander verhaal. daar krijg ik m niet werkend. Daar wordt ook niet gevraagd naar siteid/systemid.

[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 21-03-2024 20:02 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
@Lawrentz

Hoor graag van je
Vervelend.
Ik hoop je te kunnen helpen.
Zelf gebruik ik geen Node Red, maar ieder zijn ding.

Het zijn 4 aparte dzVents scripts.
De markers van de logging zijn de namen van mijn scripts.
De naamgeving kan je hergebruiken maar dat kan je zelf bepalen.

Het eerste en derde script zijn de http requests.
Het tweede en vierde script zijn de verwerking van de resp jsons.
Vandaar ook de laatste logregel Triggering... in het eerste en derde script.
En de eerste logregel de Triggered by... in het tweede en script en vierde script.
Dan zie in de logging welk script welk ander script triggert.

Het eerste script vraagt met executeShellCommand de totalen van de Envoy uit.
De http request wordt met het curlCommand aangestuurd en triggert het de callback met opbrengstPanelen.
De http request ziet eruit als: curl -f -k -H 'Authorization: Bearer myToken' https://192.168.x.y/api/v1/production
De http request kan je eerst uitproberen op de CLI van de server van je Dz. Vaak is dit Rasperry Pi OS. Het zal op de CLI van Windows wsch niet werken.
De callback met opbrengstPanelen triggert het tweede script.
In het tweede script vindt de splitsing van de json, opslag in de custom sensors en de logging plaats.

Het derde script vraagt met executeShellCommand de panelen uit.
De http request wordt met het curlCommand aangestuurd en triggert het de callback met inverters.
De http request ziet eruit als: curl -f -k -H 'Authorization: Bearer myToken' https://192.168.x.y/api/v1/production/inverters
De http request kan je eerst uitproberen op de CLI van de server van je Dz.
De callback met inverters triggert het vierde script.
In het vierde script vindt de splitsing van de json, opslag in de custom sensors en de logging plaats. (De opslag heb ik toch maar even werkend gemaakt)

- De https://192.168.x.y is het IP-adres van je envoy.
- De myToken is je eigen token die je kan genereren op https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens

Dat ik executeShellCommand heb gebruikt is omdat ik de http request niet kwijt kon op de openURL.
Hoe executeShellCommand werkt staat beschreven in https://www.domoticz.com/...3D_.7B_.E2.80.A6.7D_3.1.0 en ook op https://www.domoticz.com/...s_shell_command_execution.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyhH_8YCfXqSaon5As7E2fEbhzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDrZaSfxp8HFMHVDA5pU5ssW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2q95NMUhMPwdr_xC7sLflVeje0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FP9vavG4SnlpfcewYIKFolYT.png?f=user_large

Disclaimer:
Wat ik zojuist op https://developer.enphase.com/docs heb geleze is dat dev2 EOL is en binnenkort v4 actief is.
https://developer-v4.enphase.com/aboutproduct.html
En dit terwijl ik nog v1 gebruik.
https://enphase.com/downl...authentication-tech-brief

[ Voor 6% gewijzigd door Lawrentz op 21-03-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51
@Lawrentz Als ik het goed lees is die v4 API bedoeld om te gebruiken op api.enphaseenergy.com terwijl alle scripts momenteel lokaal de Envoy bevragen. Ik heb geen idee of de Envoy ook v2 en/of v4 praat. Maar zolang v1 nog werkt is er ook geen reden om iets aan te passen IMHO.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@Lawrentz
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ga er mee aan de slag en laat je weten of het lukt. En als ik vragen heb weet ik je te vinden.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:31:
[...]

In het vierde script vindt de splitsing van de json, opslag in de custom sensors en de logging plaats. (De opslag heb ik toch maar even werkend gemaakt)
Morgen ga ik je script eens proberen op een lagere versie van domoticz (2022.2) Dat heb ik nog op een "pruts" Pi staan. Als dat werkt zal het ook werken op 2021.1 waar mijn RTU script op draait.
Met dat RTU script ben ik ook bezig geweest en het is mij gelukt om tenminste de devices weer te kunnen genereren op Domoticz 2023.x en hoger. Ik krijg er alleen nog geen data in via de serieel naar USB converter.

Ik neem aan dat ik in jou vierde script de nummers 01 en 02 etc. ook kan vervangen door de paneelnummers van Enphase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwindeB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-06 12:09
@Lawrentz

Hoor graag van je
Ik gebruik ook Node-Red en heb dit vorig jaar al eens uitgezocht en gemaakt op basis van bestaande scripts.
Gisteren viel mij opeens op dat ik al 2 dagen geen data zag en zit nu ook opeens op versie 7.
De Nod-Red werkt goed, dit weekend moet ik alleen de installer toegang nog testen.
Dit om de panelen uit te kunnen zetten.
Verder lees ik alleen de status uit of deze aan staan.
De productie zelf die ik verder via de OpenHAB binding, maar zou ook eenvoudig in Node-Red kunnen.

Edwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 02:41:
[...]

Morgen ga ik je script eens proberen op een lagere versie van domoticz (2022.2) Dat heb ik nog op een "pruts" Pi staan. Als dat werkt zal het ook werken op 2021.1 waar mijn RTU script op draait.
Met dat RTU script ben ik ook bezig geweest en het is mij gelukt om tenminste de devices weer te kunnen genereren op Domoticz 2023.x en hoger. Ik krijg er alleen nog geen data in via de serieel naar USB converter.
[...]
Ik neem aan dat ik in jou vierde script de nummers 01 en 02 etc. ook kan vervangen door de paneelnummers van Enphase?
Die nummers [1], [2], [enz] hebben te maken met de gelaagdheid van de json.
Dit worden volgens mij nested objects genoemd, zijn anoniem en heb daardoor geen andere manieren om ze te benaderen.
Indien iemand mij hierbij kan helpen dan hoor ik het graag.

Voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[
  {
    "serialNumber": "122140000001",
    "lastReportDate": 1711094332,
    "devType": 1,
    "lastReportWatts": 10,
    "maxReportWatts": 309
  },
  {
    "serialNumber": "122140000002",
    "lastReportDate": 1711094484,
    "lastReportWatts": 9,
    "maxReportWatts": 309
  },
  {
    "serialNumber": "122140000003",
    "lastReportDate": 1711094335,
    "lastReportWatts": 10,
    "maxReportWatts": 287
  }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
RichieB schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:10:
@Lawrentz Als ik het goed lees is die v4 API bedoeld om te gebruiken op api.enphaseenergy.com terwijl alle scripts momenteel lokaal de Envoy bevragen. Ik heb geen idee of de Envoy ook v2 en/of v4 praat. Maar zolang v1 nog werkt is er ook geen reden om iets aan te passen IMHO.
Ja, daar lijkt het idd op.
Dank voor de nuancering en je alertheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:03:
Ik had vorige week een mail gestuurd naar Enphase dat mijn systeem was geupdate naar versie 7.xx en dat ik nu problemen ondervond met het uitlezen van het systeem op Homey en dat ik ook in mijn Envoy had aangevinkt dat er geen automatische updates mochten worden uitgevoerd.

Vandaag heb ik daar de volgende reactie op gehad.

Hallo M,

We waarderen het dat je contact hebt opgenomen met Enphase Energy!

We hebben een werkend systeem, voor zover ik kon zien. Wees alstublieft specifieker met uw vraag over de kwestie.

Bel de Enphase helpdesk op (877) 797-4743 als je nog vragen hebt.

We waarderen uw keuze voor zonne-energie - schone energie voor een schoon milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:56
mike123 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:41:
[...]

Ik had vorige week een mail gestuurd naar Enphase dat mijn systeem was geupdate naar versie 7.xx en dat ik nu problemen ondervond met het uitlezen van het systeem op Homey en dat ik ook in mijn Envoy had aangevinkt dat er geen automatische updates mochten worden uitgevoerd.

Hallo M,

We hebben een werkend systeem, voor zover ik kon zien. Wees alstublieft specifieker met uw vraag over de kwestie.

We waarderen uw keuze voor zonne-energie - schone energie voor een schoon milieu.
De bot begrijpt je punt niet…gewoon ff bellen, dat werkt beter lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Lijkt inderdaad op een automatisch antwoord @mike123 .
Maar @Copitano had het ook al gevraagd en toen zeiden ze dat ze dan niet gingen doen.

Ik was gisteren een beetje met Wireshark aan het klooien om te kijken of ik wellicht achter het letterlijke firmware bestand kan komen, of de locatie daarvan op de Enphase server. Maar dan moet ik toch op download v7 gaan klikken (die klaar staat volgens de Installer toolkit app) om dat verkeer te kunnen zien. En dat wil ik eigenlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:15:
Lijkt inderdaad op een automatisch antwoord @mike123 .
Maar @Copitano had het ook al gevraagd en toen zeiden ze dat ze dan niet gingen doen.

Ik was gisteren eem beetje met Wireshark aan het klooien om te kijken of ik wellicht achter het letterlijke firmware bestand kan komen, of de locatie daarvan op de Enphase server. Maar dan moet ik toch op download v7 gaan klikken (die klaar staat volgens de Installer toolkit app) om dat verkeer te kunnen zien. En dat wil ik eigenlijk niet...
Ik ben bang dat ze die update er vandaag of morgen toch ook bij jou zullen doordrukken. Heb inmiddels al verschillende alternatieven geprobeerd, maar nog niet een is zo eenvoudig als het script dat ik had draaien.
De oplossing van @Lawrentz zou mijn probleem kunnen oplossen als het op domoticz versie 2021.1 wil draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:17:
[...]

De verwerking van de inverters (hieronder) staat al een tijdje uit omdat ik het nut ervan niet meer inzie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
local envoyUrl       = 'https://192.168.x.y'
local envoyEndPoint  = '/api/v1/production/inverters'
local tokenVar       = 'myToken'
local curlCommand    = 'leeg' 

return {
    on = {
        timer         = {
--             'every 1 minutes',
            'at *:05', 'at *:20',
            'at *:35', 'at *:50'

},
    },

logging = {
        marker = '052 Get inverters'
    },

}
Moet deze module niet ook als eerste regel hebben ?
code:
1

En dan nog een vraag:
Hoe weet module 1 hoe module 2 moet worden gestart? Bij mij heten de modules Envoy1, Envoy2, Envoy3 en Envoy4. In het script heb ik behalve IP, API, Token en de IDX'en niets veranderd. Moeten in mijn eerste module dan niet ergens de naam van module 2 worden vermeld? In mijn geval dus Envoy2. Of andersom welke namen moet ik de modules dan eigenlijk geven?

Op de 'oefen' Pi met domoticz 2021.1 lijk ik geen foutmeldingen te krijgen tot nu toe. Kan alleen niet zien of er iets zinnigs binnenkomt omdat de zon niet schijnt 8) :+

Als dit werkt is mijn probleem met de Modbus RTU module in Dz 2024.4 ook opgelost. Die blijft dan lekker op Dz 2021.1 draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
WillemP22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:52:
[...]

De bot begrijpt je punt niet…gewoon ff bellen, dat werkt beter lijkt me.
Was volgens mij geen bot.
Stond ook gewoon een naam onder de mail.

Een bot reageert meteen, dat bericht heb ik gekregen.
Dit antwoord kwam enkele dagen na mijn email.

Ik laat het er gewoon ook verder bij.
Ik krijg in Homey wel gewoon mijn opbrengst en huidige verbruik en teruglevering te zien.
Ik zie alleen geen dagverbruik.

Het ging mij ook meer om hoe ze het doen.

[ Voor 24% gewijzigd door mike123 op 23-03-2024 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:44:
[...]

Moet deze module niet ook als eerste regel hebben ?
code:
1
Ja, klopt helemaal en is aangepast.
(Ik sta altijd open voor correcties)

Al werkt de huidige code ook wel maar is wat minder 'verzorgd'.
En dan nog een vraag:
Hoe weet module 1 hoe module 2 moet worden gestart?
De overdracht vindt plaats door de callback in de executeShellCommand in het eerste en derde script en de declaratie van de juiste shellCommandResponses in resp. het tweede en vierde script.
Bij mij heten de modules Envoy1, Envoy2, Envoy3 en Envoy4. In het script heb ik behalve IP, API en Token niets veranderd. Moeten in mijn eerste module dan niet ergens de naam van module 2 worden vermeld? In mijn geval dus Envoy2.
Nee, dat is niet nodig.
Zie ook https://www.domoticz.com/...s_shell_command_execution
Je kan bij wijze van spreken obv het eerste script meerdere andere meerdere scripts aanroepen met de juiste en dezelfde declaratie van de shellCommandResponses.
Op de 'oefen' Pi met domoticz 2021.1 lijk ik geen foutmeldingen te krijgen tot nu toe. Kan alleen niet zien of er iets zinnigs binnenkomt omdat de zon niet schijnt 8) :+
Als je niets ziet dan is wsch de curlCommand, callback en/of declaratie van de shellCommandResponses nog niet in orde.
Je kan de uitkomst van de ...
code:
1
... met copy/paste op de CLI plaatsen en uittesten.
Wanneer het werkt dan werkt het in principe ook in dzVentz en zie je het resultaat terug in de logging van Dz.
Je kan dan sowieso de serialNumber, lastReportDate en maxReportWatts herkennen, ook wanneer de zon niet schijnt :) .
Als dit werkt is mijn probleem met de Modbus RTU module in Dz 2024.4 ook opgelost. Die blijft dan lekker op Dz 2021.1 draaien :)
Ik hoop het van harte voor je!

Aanvulling:
De werking van de executeShellCommand heeft betrekking op dzVents.
De executeShellCommand is geïntroduceerd in dzVents v 3.1.0.

[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentz op 23-03-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
mike123 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:41:
[...]

Hallo M,

Ik snap 'm niet helemaal.

Heb je een issue met ...
- het uitlezen van de Envoy?
- de v7 van de Envoy?
- Homey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Lawrentz schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:54:
[...]

Ik snap 'm niet helemaal.

Heb je een issue met ...
- het uitlezen van de Envoy?
- de v7 van de Envoy?
- Homey?
Ik en vele anderen hadden een probleem met het uitlezen van de Envoy met Homey.
Dit is gekomen na het upgraden van de firmware van de Envoy van versie 5.x naar versie 7.x
Er is wel een update van de Homey app geweest maar er is nu geen live weergave meer van het huidige verbruik, duurt nu cq 10 a 15 seconden, en het totale dagverbruik is niet meer beschikbaar.

Ik had ook aangevinkt om mijn Envoy niet automatisch te upgraden naar de volgende firmware, maar dat maakt Enphase waarschijnlijk niks uit. Ze doen het toch.

Maar het Enphase systeem werkt verder nog wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

mike123 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Maar het Enphase systeem werkt verder nog wel naar behoren.
Ha,ha,ha, dat moest er nog bijkomen dat hun eigen systeem ook niet meer werkt. Heb ik overigens in 2020 2 maanden na installatie van mijn systeem wel gehad met updates van de firmware van de inverters. Na veel aandringen zijn die uiteindelijk allemaal vervangen en draait tot nu toe prima. Zat dus ook helemaal niet te wachten op die update. Een batterij is mij voorlopig nog te kostbaar. Daar schijnt die update onderander voor te zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:49:
[...]

Wanneer het werkt dan werkt het in principe ook in dzVentz en zie je het resultaat terug in de logging van Dz.
Je kan dan sowieso de serialNumber, lastReportDate en maxReportWatts herkennen, ook wanneer de zon niet schijnt :) .
Dat heb je goed gezien. Ook nu met de zon op de panelen blijven de devices vrolijk op 0 staan. Even voor de goede orde:
api is de api die ik vind in de app van de Envoy. Dezelfde die ik bijvoorbeeld ook gebruik voor PVoutput.org?
die copy/paste ik in het script over 'api' heen waarbij ik de beide ' ' laat staan?
Het token is van https://entrez.enphaseenergy.com ook copy/paste tussen de ' ' ?
Wat ik dan in het log kan zien is:
code:
1
2
3
4
2024-03-23 13:26:00.647 Status: dzVents: Info: 001 Get PVPanels: ------ Start external script: Envoy1.lua:, trigger: "every 1 minutes"
2024-03-23 13:26:00.647 Status: dzVents: Info: 001 Get PVPanels: curl -f -k -H 'Authorization: Bearer eyJraWQiOiI3ZDEwMDA1ZC03ODk5LTRkMGQtYmNiNC0en nog een hele sliert' https://192.168.x.xxx/4d6a51324f5enzovoort/v1/production
2024-03-23 13:26:00.647 Status: dzVents: Info: 001 Get PVPanels: Triggering 028 Log zonnepanelen
2024-03-23 13:26:00.647 Status: dzVents: Info: 001 Get PVPanels: ------ Finished Envoy1.lua

Voor Envoy3 (jou 3e script) zie ik hetzelfde. Ook na het opvragen van een 'vers' token geen verandering.
Maar de devices blijven dus op 0 staan. Verder geen foutmeldingen in het Dz log :?

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 23-03-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Dat heb je goed gezien. Ook nu blijven de devices vrolijk op 0 staan. Even voor de goede orde:
api is de api die ik vindt in de app van de Envoy. Dezelfde die ik bijvoorbeeld ook gebruik voor PVoutput.org?
Ik ken de App niet.
Mijn bron voor de api's is https://enphase.com/downl...oken-based-authentication en dan mn pag 10.
Volgens mij hoef je alleen het IP-adres van je eigen Envoy en je eigen token in het eerste en derde script te plaatsen. En de Idx-en aanpassen natuurlijk.
Tenzij je iets anders wilt bereiken.
die copy/paste ik in het script over 'api' heen waarbij ik de beide ' ' laat staan?
(Zie opmerking hierboven)
Het token is van https://entrez.enphaseenergy.com ook copy/paste tussen de ' ' ?
Ja, lijkt mij wel..
Zie pag 3 en 4 van dezelfde pdf.
Wat ik dan in het log kan zien is:
[code]2024-03-23 13:26:00.647 Status: dzVents: Info: 001 Get PVPanels: ------ Start external script: Envoy1.lua:, trigger: "every 1 minutes"
2024-03-23 13:26:00.647 Status: dzVents: Info: 001 Get PVPanels: curl -f -k -H 'Authorization: Bearer eyJraWQiOiI3ZDEwMDA1ZC03ODk5LTRkMGQtYmNiNC0en nog een hele sliert' https://192.168.x.xxx/4d6a51324f5enzovoort/v1/production
Ik heb geen enzovoort maar 'alleen' ...
code:
1
curl -k -H 'Authorization: Bearer myToken' https://192.168.x.y/api/v1/production/

Vandaar ook mijn eerdere opmerking om de uitkomst op de CLI van je Dz server uit te proberen.
Je zou op de CLI nog een -v kunnen toevoegen zodat je betere feedback krijgt.
-v is Verbose en kan je tussenin en achteraan plaatsen.
De -v werkt voor zover ik weet niet in Dz (heeft geen negatieve of positieve invloed).
2024-03-23 13:26:00.647 Status: dzVents: Info: 001 Get PVPanels: Triggering 028 Log zonnepanelen
2024-03-23 13:26:00.647 Status: dzVents: Info: 001 Get PVPanels: ------ Finished Envoy1.lua[/code]

Maar de devices blijven dus op 0 staan. Verder geen foutmeldingen in het Dz log :?
(Zie opm hierboven)

Ik denk en hoop dat je weer even vooruit kan, en anders hoor ik het graag van je.

Voor alle andere lezers:
Ik hoop van harte dat jullie hier ook iets aan hebben, ook al heeft het een hoog Dz gehalte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Puur ter info.

Zelf quote - heerlijk! :)

Na de upgrade naar V7 van de 12de viel het mij vandaag op dat er na de 19de niets meer geproduceerd was.
Gateway stond in error - Enphase maar eens gebeld dan - na zelf de spanning van de gateway gehaald te hebben. Ding bleef in error - bovenste led rood en onderste groen.

Van support moest ik beide knoppen op de gateway (standard) indrukken. Dit leek niets te doen. Uiteindelijk weer spanning van de gateway af en erop. Daarna nogmaals met de knoppen maar weer hetzelfde. Uiteindelijk sprong het bovenste ledje naar groen.
Support gaf toen aan dat de invertors geen profiel meer hadden en dat ze die opnieuw gepushd hadden. Daarna wachten of de productie op gang kwam (inmiddels 40 minuten in de call).

Zojuist kwamen ze met de melding dat het aan de hardware lag. De gateway zelf dus. Krijg onder rma een nieuwe. Wel vaag dat met alle firmware upgrades het uiteindelijk aan de hardware zou liggen.

Maarja het kan natuurlijk. :?

Edit: uiteraard heb ik het firmware verhaal aangehaald tijdens de call. Toen kwam dus naar boven dat dit de 12de én de 19de gebeurd is. Dus eerst van 5 naar 7 en de 19de dus naar nog een nieuwere 7 versie. Ik opperde dat het dan wel toevallig is dat de productie na de 19de stopt en dat het dan niet aan de firmware zou liggen maar aan de hardware…. Ze wilden niet uitsluiten dat het aan de firmware lag maar het zeker ook niet bevestigen. Later in het gesprek kwam dus het hardware verhaal.
Allemaal in Engels uiteraard. Nederlandse support alleen ma-vr blijkbaar.
Ben benieuwd of het systeem weer begint te draaien met de nieuwe gateway.

[ Voor 17% gewijzigd door m.eddy op 23-03-2024 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

m.eddy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:30:
[...]

Zelf quote - heerlijk! :)

Na de upgrade naar V7 van de 12de viel het mij vandaag op dat er na de 19de niets meer geproduceerd was.
Gateway stond in error - Enphase maar eens gebeld dan - na zelf de spanning van de gateway gehaald te hebben. Ding bleef in error - bovenste led rood en onderste groen.

Van support moest ik beide knoppen op de gateway (standard) indrukken. Dit leek niets te doen. Uiteindelijk weer spanning van de gateway af en erop. Daarna nogmaals met de knoppen maar weer hetzelfde. Uiteindelijk sprong het bovenste ledje naar groen.
Support gaf toen aan dat de invertors geen profiel meer hadden en dat ze die opnieuw gepushd hadden. Daarna wachten of de productie op gang kwam (inmiddels 40 minuten in de call).

Zojuist kwamen ze met de melding dat het aan de hardware lag. De gateway zelf dus. Krijg onder rma een nieuwe. Wel vaag dat met alle firmware upgrades het uiteindelijk aan de hardware zou liggen.

Maarja het kan natuurlijk. :?

Edit: uiteraard heb ik het firmware verhaal aangehaald tijdens de call. Toen kwam dus naar boven dat dit de 12de én de 19de gebeurd is. Dus eerst van 5 naar 7 en de 19de dus naar nog een nieuwere 7 versie. Ik opperde dat het dan wel toevallig is dat de productie na de 19de stopt en dat het dan niet aan de firmware zou liggen maar aan de hardware…. Ze wilden niet uitsluiten dat het aan de firmware lag maar het zeker ook niet bevestigen. Later in het gesprek kwam dus het hardware verhaal.
Allemaal in Engels uiteraard. Nederlandse support alleen ma-vr blijkbaar.
Ben benieuwd of het systeem weer begint te draaien met de nieuwe gateway.
Dat is dus precies waarom ik geen updates/upgrades wilde hebben. Er wordt getuige de problemen die ik in 2020 had met de inverters kennelijk slecht getest voordat updates de wereld in geslingerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Copitano schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:34:
[...]

Dat is dus precies waarom ik geen updates/upgrades wilde hebben. Er wordt getuige de problemen die ik in 2020 had met de inverters kennelijk slecht getest voordat updates de wereld in geslingerd worden.
Da’s mooi - ik ook niet. De auto download optie staat bij mij dus ook uit. Maar dat maakt blijkbaar niet zoveel uit. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
m.eddy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:30:
Edit: uiteraard heb ik het firmware verhaal aangehaald tijdens de call. Toen kwam dus naar boven dat dit de 12de én de 19de gebeurd is. Dus eerst van 5 naar 7 en de 19de dus naar nog een nieuwere 7 versie.
Nog steeds op v5 hier.
Maar v7 staat klaar. Wellicht dat het gebeurt na een power cycle. Over enkele weken moet mijn systeem tijdelijk uit ivm verbouwing, dat zou wellicht ook een update moment kunnen zijn.

Ik heb inmiddels Wireshark aangezet op het IP van de Gateway. Eens kijken of ik daar wat nuttigs uit kan halen binnenkort.

Maar ik blijf dit wel een rare gang van zaken vinden, van Enphase :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Als softwareontwikkelaar kan ik het wel begrijpen, je wel ergens van de oude versies af om support te kunnen blijven bieden. V5 voor een paar gebruikers is dan te duur. Zeker omdat de app ook met de legacy moet blijven werken, installer app etc.
En ze willen geen slechte publiciteit omtrent de security.
Maar wel jammer, lokaal werkte perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:07:

Je zou op de CLI nog een -v kunnen toevoegen zodat je betere feedback krijgt.
-v is Verbose en kan je tussenin en achteraan plaatsen.
Na een keer of drie een nieuw token aanvragen en inplakken in het script lijkt er schot in de zaak te komen. Maar ik ben er nog niet.
Positief is wel dat het op een oudere versie van Dz lijkt te werken Eerder heb ik het ook op 2024.4 geprobeerd, maar dat lijkt voorlopig geen verschil te maken.
.
Op de CLI krijg ik nu dit te zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
pi@raspberrypi:~ $ curl -f -k -H 'Authorization: Bearer eyJraWQiOiI3ZDEwMDA1ZC03ODk5LTRkMGQtYmNiNC0yNDRmOThlZTE en nog een hele trits' https://192.168..x.xxx/api/v1/production -v
* Expire in 0 ms for 6 (transfer 0x64e950)
*   Trying 192.168.x.xxx...
* TCP_NODELAY set
* Expire in 200 ms for 4 (transfer 0x64e950)
* Connected to 192.168.x.xxx (192.168.x.xxx) port 443 (#0)
* ALPN, offering h2
* ALPN, offering http/1.1
* successfully set certificate verify locations:
*   CAfile: none
  CApath: /etc/ssl/certs
* TLSv1.3 (OUT), TLS handshake, Client hello (1):
* TLSv1.3 (IN), TLS handshake, Server hello (2):
* NPN, negotiated HTTP1.1
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Certificate (11):
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server key exchange (12):
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server finished (14):
* TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Client key exchange (16):
* TLSv1.2 (OUT), TLS change cipher, Change cipher spec (1):
* TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Next protocol (67):
* TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Finished (20):
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Finished (20):
* SSL connection using TLSv1.2 / ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384
* ALPN, server did not agree to a protocol
* Server certificate:
*  subject: CN=envoy-122xxxxxxxxx
*  start date: Mar 14 22:06:08 2024 GMT
*  expire date: Mar 14 22:06:08 2025 GMT
*  issuer: CN=envoy-122xxxxxxxxx
*  SSL certificate verify result: self signed certificate (18), continuing anyway.
> GET /api/v1/production HTTP/1.1
> Host: 192.168.x.xxx
> User-Agent: curl/7.64.0
> Accept: */*
> Authorization: Bearer eyJraWQiOiI3ZDEwMDA1ZC03ODk5LTRkMGQtYmNiNC0yNDRmOThlZTE1en nog een hele trits
> 
< HTTP/1.1 200 OK
< Server: openresty/1.17.8.1
< Date: Sat, 23 Mar 2024 17:10:57 GMT
< Content-Type: application/json
< Content-Length: 96
< Connection: keep-alive
< Set-Cookie: sessionId=QmULC60TdY28Iooxxxxxxxxxxxxxxxxxxx; Secure; HttpOnly; path=/
< Strict-Transport-Security: max-age=63072000; includeSubdomains
< X-Frame-Options: DENY
< X-Content-Type-Options: nosniff
< 
{
  "wattHoursToday": 0,
  "wattHoursSevenDays": 0,
  "wattHoursLifetime": 0,
  "wattsNow": 0
}
* Connection #0 to host 192.168.x.xxx left intact

Dat lijkt goed, maar de devices worden nog niet geüpdate. Althans niet de waardes, wel de tijd.
Van het script voor de panelen kreeg ik nog geen updates van de tijd in de devices.

Kan het zo zijn dat dit alleen werkt indien de meterspoelen geïnstalleerd zijn?

Die heb ik namelijk niet (geen ruimte). Deze: GET http://{IQ Gateway_ip}/ivp/pdm/energy lijkt dat wel te doen.

Na het aanvragen en copy/paste van nog een nieuw token krijg ik nu wel de max waarde van d panelen te zien in het Dz log. En de PvPaneelMax krijgt ook een waarde. De andere devices staan nog op 0.
Benieuwd of morgen ook de waarden in de devices binnen komen. Voorlopig zijn de resultaten veelbelovend voor registatie op oudere versies van Dz. :)
Als dit lukt ga ik morgen eens kijken of het script ook werkt voor: GET http://{IQ Gateway_ip /ivp/pdm/energy (blz. 10 + 18-19 van de TECHNICAL BRIEF).

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 24-03-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

JWT schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:02:
Als softwareontwikkelaar kan ik het wel begrijpen, je wel ergens van de oude versies af om support te kunnen blijven bieden. V5 voor een paar gebruikers is dan te duur. Zeker omdat de app ook met de legacy moet blijven werken, installer app etc.
En ze willen geen slechte publiciteit omtrent de security.
Maar wel jammer, lokaal werkte perfect.
Is het voor jou als ontwikkelaar dan niet een leuke uitdaging om te proberen de standaard gebruikersnaam en het wachtwoord gebaseerd op het nummer van de Envoy om te bouwen naar de inlogmethode met het token er in? Wellicht kan dan de rest van het script intact blijven. Het is tenslotte ook gewoon een dzVent script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Ik heb al een eeuwigheid niet in de Enphase app gekeken maar zag vandaag dat er ook een "live status" is.
Maar dan in de gebruikers app, niet in de installer app.
En ook op de enlighten website van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

mike123 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:18:
Ik heb al een eeuwigheid niet in de Enphase app gekeken maar zag vandaag dat er ook een "live status" is.
Maar dan in de gebruikers app, niet in de installer app.
En ook op de enlighten website van het systeem.
Bedoel je met 'live' ook echt live of de gegevens die in de app elke 15 minuten worden geüpdate?
Die laatste zijn er volgens mij al veel langer. Iets anders kan ik in de app niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Copitano schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:33:
[...]

Bedoel je met 'live' ook echt live of de gegevens die in de app elke 15 minuten worden geüpdate?
Die laatste zijn er volgens mij al veel langer. Iets anders kan ik in de app niet vinden.
Ik bedoel ook echt live.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwfC3xyV0BNA0cabFCn7X5AncDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/br6CEAOrUMEIAiOUoO1hR0io.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oFGIroSereBN4aeuYBgB8djM68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rqCXvNx6pPl40B1QuQrBbJIL.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door mike123 op 23-03-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@mike123 Dat heb je alleen in v7 en niet in v5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:07:
@mike123 Dat heb je alleen in v7 en niet in v5.
Bij mij is al geüpgrade naar V7 en ik heb het niet. Waarschijnlijk zijn dan de meterspoelen nodig. En die heb ik niet. Ik meet dat met een aparte kWh meter en bereken de bruto netto verbruiken met dzVents scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:39:
[...]

Na een keer of drie een nieuw token aanvragen en inplakken in het script lijkt er schot in de zaak te komen. Maar ik ben er nog niet.
Positief is wel dat het op een oudere versie van Dz lijkt te werken Eerder heb ik het ook op 2024.4 geprobeerd, maar dat lijkt voorlopig geen verschil te maken.
.
Op de CLI krijg ik nu dit te zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
pi@raspberrypi:~ $ curl -f -k -H 'Authorization: Bearer eyJraWQiOiI3ZDEwMDA1ZC03ODk5LTRkMGQtYmNiNC0yNDRmOThlZTE en nog een hele trits' https://192.168..x.xxx/api/v1/production -v
{
  "wattHoursToday": 0,
  "wattHoursSevenDays": 0,
  "wattHoursLifetime": 0,
  "wattsNow": 0
}
* Connection #0 to host 192.168.x.xxx left intact

Dat lijkt goed, maar de devices worden nog niet geüpdate. Althans niet de waardes, wel de tijd.
Van het script voor de panelen kreeg ik nog geen updates van de tijd in de devices.

Kan het zo zijn dat dit alleen werkt indien de meterspoelen geïnstalleerd zijn?
Dat zou kunnen.
https://enphase.com/nl-nl/store/communication/meetspoel-ct:
Bij gebruik met een Envoy S Metered of IQ Gateway maakt de Current Transformer (CT) monitoring van het energieverbruik in huis mogelijk.

Vraag:
Welke communicatiegateway heb je?
Die heb ik namelijk niet (geen ruimte). Deze: GET http://{IQ Gateway_ip}/ivp/pdm/energy lijkt dat wel te doen.
Bij mij doen alle API's het, behalve deze API agv een 401 Unauthorized.

Btw, Enphase heeft ook kleine meetspoelen:
https://enphase.com/nl-nl...ation/kleine-meetspoel-ct
Wellicht kan je bij je installateur kan navragen of deze meetspoelen ook bij jou passen en werken.

Vraag:
Krijg je in Enlighten of je App wel alle data te zien?
Na het aanvragen en copy/paste van nog een nieuw token krijg ik nu wel de max waarde van d panelen te zien in het Dz log. En de PvPaneelMax krijgt ook een waarde. De andere devices staan nog op 0.
Benieuwd of morgen ook de waarden in de devices binnen komen. Voorlopig zijn de resultaten veelbelovend voor registatie op oudere versies van Dz. :)
Als dit lukt ga ik morgen eens kijken of het script ook werkt voor: GET http://{IQ Gateway_ip /ivp/pdm/energy (blz. 10 + 18-19 van de TECHNICAL BRIEF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 17:50
Mijn HA integratie met Enphase is sinds gister stuk.
Als ik in de logs kijk loopt het vast op het ophalen van een nieuwe token.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2024-03-23 11:55:51.488 ERROR (MainThread) [custom_components.enphase_envoy] Unexpected error fetching envoy Envoy ****** data: Could not get 6 month token: {"timestamp":1711191351423,"message":"Failure in loading token configuration for ****** and ****** envoy"}
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 318, in _async_refresh
    self.data = await self._async_update_data()
                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 274, in _async_update_data
    return await self.update_method()
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/enphase_envoy/__init__.py", line 50, in async_update_data
    await envoy_reader.getData()
  File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 379, in getData
    await self._getEnphaseToken()
  File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 272, in _getEnphaseToken
    token_json = await self._fetch_owner_token_json()
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 260, in _fetch_owner_token_json
    raise Exception("Could not get 6 month token: " + msg)
Exception: Could not get 6 month token: {"timestamp":1711191351423,"message":"Failure in loading token configuration for ****** and ****** envoy"}

Gebruikte nog de oude posixx integratie, dus die gedeinstalleerd en de briancmpbll geinstalleerd, maar kom daar niet door de setup heen om de envoy toe te voegen omdat de authenticatie misgaat.

Handmatig het shell script in https://enphase.com/downl...oken-based-authentication proberen uit te voeren en daar komt ook geen bruikbaar token uit. Het gaat al mis bij het uitlezen van het sessie id:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
user='******'
password='******'
envoy_serial='******'
session_id=$(curl -X POST http://enlighten.enphaseenergy.com/login/login.json? -F "user[email]=$user" -F "user[password]=$password" | jq -r ".session_id")
echo $session_id
web_token=$(curl -X POST http://entrez.enphaseenergy.com/tokens -H "Content-Type: application/json" -d "{\"session_id\": \"$session_id\", \"serial_num\": \"$envoy_serial\",\"username\": \"$user\"}")
echo $web_token
  % Total    % Received % Xferd  Average Speed   Time    Time     Time  Current
                                 Dload  Upload   Total   Spent    Left  Speed
100   468  100   171  100   297    802   1393 --:--:-- --:--:-- --:--:--  2186
parse error: Invalid numeric literal at line 1, column 7

% Total    % Received % Xferd  Average Speed   Time    Time     Time  Current
                                 Dload  Upload   Total   Spent    Left  Speed
100   262  100   171  100    91    867    461 --:--:-- --:--:-- --:--:--  1329
 </html>nter>nginx/1.17.8</center>t</h1></center>d>

De curl post naar http://enlighten.enphaseenergy.com/login/login.json geeft geen sessie id terug, maar een redirect.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
curl -X POST http://enlighten.enphaseenergy.com/login/login.json? -F "user[email]=$user" -F "user[password]=$password" -v
Note: Unnecessary use of -X or --request, POST is already inferred.
*   Trying 52.7.205.78:80...
* Connected to enlighten.enphaseenergy.com (52.7.205.78) port 80 (#0)
> POST /login/login.json? HTTP/1.1
> Host: enlighten.enphaseenergy.com
> User-Agent: curl/7.81.0
> Accept: */*
> Content-Length: 297
> Content-Type: multipart/form-data; boundary=------------------------f9ec1078c12674c9
>
* We are completely uploaded and fine
* Mark bundle as not supporting multiuse
< HTTP/1.1 308 Permanent Redirect
< Date: Sun, 24 Mar 2024 09:29:19 GMT
< Content-Type: text/html
< Content-Length: 171
< Connection: keep-alive
< Location: https://enlighten.enphaseenergy.com/login/login.json?
<
<html>
<head><title>308 Permanent Redirect</title></head>
<body>
<center><h1>308 Permanent Redirect</h1></center>
<hr><center>nginx/1.17.8</center>
</body>
</html>
* Connection #0 to host enlighten.enphaseenergy.com left intact

Als ik via de browser inlog op die site krijg ik gewoon online de data van de Envoy te zien, want dat is waar die redirect naar verwijst.

Is er iemand bij wie het nog wel werkt?
Heeft Enphase de API veranderd ineens of is het gewoon een verstoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Copitano schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:38:
[...]

Bij mij is al geüpgrade naar V7 en ik heb het niet. Waarschijnlijk zijn dan de meterspoelen nodig. En die heb ik niet. Ik meet dat met een aparte kWh meter en bereken de bruto netto verbruiken met dzVents scripts.
Ja daar zit wel wat in. Ik heb met v5 geen live view maar mijn broer met v7 wel. Maar allebei een metered met 6ct spoelen.

Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste