Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-int
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-08 15:35
Pazo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:01:
Wat ik eigenlijk wel slecht vind is dat er geen release notes zijn van de firmware versies. Ik zit dus op 5.0.55 en kennelijk is 5.0.62 de nieuwste. Maar geen release notes dus. Ook op Enphase Community wordt daar om gevraagd, maar komt geen antwoord op.
https://community.enphase...r-envoy-firmware-anywhere

Hier bevestigt een moderator (werkzaam bij?) dat changelogs niet worden gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 13:44
M-int schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Hier bevestigt een moderator (werkzaam bij?) dat changelogs niet worden gepubliceerd.
Het antwoord van die moderator is ook zo'n typisch kastje-muur antwoord waar je daarna nooit meer wat van hoort. Op sommige punten is Enphase best een naar bedrijf. Ze zijn het uiteraard niemand verplicht om changelogs te delen van hun closed source software, maar zo weet je dus ook nooit wat je voor een update terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:00
M-int schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Wel vreemd eigenlijk, want ze doen het wel bij de Installer toolkit, Enlighten mobile app en Enlighten Manager, en aardig uitgebreid ook:
https://community.enphase...ease-notes?tabset-b0285=2

Zit dus ook niet echt een lijn in :?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Als ik me verplaats in een theoretisch perspectief waarin ik Enphase zou zijn dan zou het wel eens kunnen zijn dat ze bewust die changes niet delen omdat daar zaken in staan die wellicht zwakheden in het systeem weer zouden kunnen geven. Wellicht huiverig om per ongeluk insight knowledge weg te geven omtrent hun core business.

Maar dat is speculatie uiteraard, wel jammer dat ze niet een lijn trekken inderdaad.

Als je dan bedenkt dat er veel te veel Enphase systemen met de juiste zoekopdracht gewoon publiek te vinden zijn (zowel oud als nieuw) dan zou ik ook wel erg huiverig worden.

[ Voor 35% gewijzigd door thomasv op 25-01-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:18
Misschien een vreemde vraag, maar is er ook een manier om de plattegrond van je panelen te wijzigen?
Ze (de installateur) hebben de strip op het platte dak nu naast het schuine dak gezet terwijl het er onder ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Retrospect schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:43:
Misschien een vreemde vraag, maar is er ook een manier om de plattegrond van je panelen te wijzigen?
Ze (de installateur) heeft de strip op het platte dak nu naast het schuine dak gezet terwijl het er onder ligt.
Zeker,
- Inloggen via https://enlighten.enphaseenergy.com/
- Dan rechts op het tandwieltje klikken
- Halverwege de pagina staat de Array Builder (onder Seriegegevens)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Pazo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Zeker,
- Inloggen via https://enlighten.enphaseenergy.com/
- Dan rechts op het tandwieltje klikken
- Halverwege de pagina staat de Array Builder (onder Seriegegevens)
Helaas, bij mij verschijnt er onder dat tandwieltje enkel de link naar het scherm waar je je elektriciteitsprijs kan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Retrospect Dit is wat ik zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4bqkwFy4YAN3tkz-1KfpX6GNwc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OnTnFiZuvjMEr0eNEUAL1mRD.png?f=fotoalbum_medium

Maar ik heb mij destijds aangemeld / account aangemaakt als doe-het-zelver / installateur. Wellicht dat daar een verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Pazo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:38:
@Retrospect Dit is wat ik zie:

[Afbeelding]

Maar ik heb mij destijds aangemeld / account aangemaakt als doe-het-zelver / installateur. Wellicht dat daar een verschil in zit.
Enkel de installateur kan dat dan ook, dus dat klopt. Als je je systeem niet zelf installeert, mis je bepaalde instellingen en heb je (ook) geen toegang tot de Enlighten Manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Retrospect schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:43:
Ze (de installateur) hebben de strip op het platte dak nu naast het schuine dak gezet terwijl het er onder ligt.
De installateur vragen dit voor je te doen is volgens mij de enige makkelijke optie. In het uiterste geval kan je volgens mij wel een eigen installateursaccount aanmaken (ander e-mail adres), de installateur verwijderen en je eigen installateursaccount toevoegen onder "toegang tot syteem" maar dat komt met een enorme kanttekening dat je dan wellicht geen (correcte) garantie afhandeling hebt bij eventuele incidenten (zo vertellen ze het althans graag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:31
-

[ Voor 102% gewijzigd door turkeyhakan op 28-01-2022 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
turkeyhakan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:47:
Een vraagje: de installateur heeft vanwege ruimtegebrek in mijn meterkast zelf de keuze gemaakt dat ik mijn Enphase maar via wifi moet verbinden. Nu is dat ook geen probleem, maar ben ik wel van de stabiliteit = ethernet.

Kan ik hier op de een of andere manier nog een utp kabel onder klikken? Maakt de connectie via wifi nog wat uit voor de werking/stabiliteit mocht dat niet lukken? Want gisteren had ik al een rood lampje bij het wolkje terwijl het internet gewoon werkte. PS: 5GHz wifi werkt ook niet, alleen 2,4GHz.

[Afbeelding]
Ik zou het gewoon proberen: kabel in prikken en kijken of je router een IP-adres uitgeeft. Als dat niet helpt zou ik waarschijnlijk even m'n wifi-netwerk stilleggen en die Envoy resetten in de hoop dat ie dan by default gaat proberen te verbinden via LAN. :)
Ik zie in de web-interface in de gauwigheid niet ergens een keuze over wel of niet wifi gebruiken, waarschijnlijk is dat bij de installatie gedaan een keer.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
-

[ Voor 99% gewijzigd door turkeyhakan op 28-01-2022 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
turkeyhakan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:34:
[...]

De vraag is hoe ik die kabel erin ga krijgen ;-)

Ik heb via de Envoy interface al mijn 2,4 netwerk doen vergeten. Kan met de gebruikersnaam envoy en laatste 2 cijfers van het serienummer als ww. Dus dat is gelukkig geen probleem.

Ik durf de kap er niet af te halen van de aardlekschakelaar, maar anders kan het er volgens mij zo in.
De kap... huh. Het zou kunnen dat je een plastic kapje moet verwijderen, ik weet het niet precies. Wat ik wel weet is hoe het er bij mij uitziet, hopelijk heb je daar iets aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvFpFdKwc5owlzXkNMsAPArsZk4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9qR0YJuR1usVYMoMIGDZmFZ.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
turkeyhakan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:34:
[...]

De vraag is hoe ik die kabel erin ga krijgen ;-)

Ik heb via de Envoy interface al mijn 2,4 netwerk doen vergeten. Kan met de gebruikersnaam envoy en laatste 2 cijfers van het serienummer als ww. Dus dat is gelukkig geen probleem.

Ik durf de kap er niet af te halen van de aardlekschakelaar, maar anders kan het er volgens mij zo in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvYi4drJ4JRzXVk0JJkNqK1UdHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL89ZTo5RaFq7eBWS86kUtNM.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zit een clip die je die naar beneden kunt drukken. Dan kun je als het goed is de Envoy van de din rail halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
-

[ Voor 99% gewijzigd door turkeyhakan op 28-01-2022 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
-

[ Voor 106% gewijzigd door turkeyhakan op 28-01-2022 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
turkeyhakan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:48:
[...]

Jij hebt veel ruimte eronder, bij mij zit de aardlekschakelaar strak tegen de Envoy aan, vandaar... ik had het dus over de kap van de aardlekschakelaar, als ik die eraf haal, kan ik de kabel er wel in klikken. Maar ik durf dat eerlijk gezegd niet aan.
Wat bedoel je met de kap van de aardlekschakelaar?
Wat er onder de Envoy zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Mijn Envoy is verbonden via 2 elektrakabels, dus er af halen is geen optie denk ik zo.
Die van mij ook, die kabel zie je rechts op de foto. De installateur heeft de stekker eraf geknipt en 'm in de groepenkast zelf ergens aangesloten op de juiste groep. Op zich is het heel simpel. Je kunt 'm eventueel wel loshalen, als je de spanning van de betreffende groep haalt, en de groepenkast openmaakt. Maar je zou 'm misschien dus anders moeten terughangen. Ik weet niet of je dat aandurft (je hoeft er geen zegels voor te verbreken)?

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 26-01-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
[...]

Mijn Envoy is verbonden via 2 elektrakabels, dus er af halen is geen optie denk ik zo. Ik denk dat ik de UTP kabel er niet zo tussen kan klikken zonder iets los te maken of wel?
Als je (makkelijk) bij wilt, moet je het kapje van de Envoy losmaken en omhoog klappen.
Als je je daar niet prettig bij voelt i.v.m. de stroomkabels (kun je de stroom er niet afhalen?) die links aangesloten zijn, dan zou ik er inderdaad afblijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Een vraagje: de installateur heeft vanwege ruimtegebrek in mijn meterkast zelf de keuze gemaakt dat ik mijn Enphase maar via wifi moet verbinden. Nu is dat ook geen probleem, maar ben ik wel van de stabiliteit = ethernet.
Voor wat het waard is, mijn installatie zit vanaf begin af aan (nu ca anderhalf jaar) ook op Wifi, nog geen problemen mee gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:37
De mijne zit ook al jaren op de wifi, werkt prima, zoveel data gaat er nou ook weer niet heen en weer. Ik zou je de moeite besparen en het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Edit

[ Voor 97% gewijzigd door turkeyhakan op 26-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door turkeyhakan op 26-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
---

[ Voor 98% gewijzigd door turkeyhakan op 26-01-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
thomasv schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:57:
[...]

Enkel de installateur kan dat dan ook, dus dat klopt. Als je je systeem niet zelf installeert, mis je bepaalde instellingen en heb je (ook) geen toegang tot de Enlighten Manager.
Dat zal het zijn dan. Ik heb niet zelf geïnteresseerd en heb ook niet de rechten. Zal ze even een verzoekje doen om het aan te passen. Ivm garantie laat ik het ook zo qua rechten voor nu iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door turkeyhakan op 26-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Pazo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:38:

Maar ik heb mij destijds aangemeld / account aangemaakt als doe-het-zelver / installateur.
Je hebt dus alle rechten die je kunt krijgen denk ik?
Zie je ook ergens een optie om geen updates uit te voeren op de Envoy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
berend_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Je hebt dus alle rechten die je kunt krijgen denk ik?
Zie je ook ergens een optie om geen updates uit te voeren op de Envoy?
Ik heb zitten graven maar ik kan het niet vinden. Ik heb toegang tot veel plekken;
* https://enlighten.enphaseenergy.com/
* https://service.enphaseenergy.com/
* https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/account

Ik heb 2 geregistreerde e-mailadressen, een als installeer en 1 als gebruiker. Maar ik niets vinden mbt updates uitstellen. Nu moet ik zeggen dat in het service account, ik mijn eigen systeem niet zie. Heb daar 0 systemen. Zal even moeten kijken hoe ik mijn systeem kan delen dat deze daar zichtbaar wordt, wellicht dat er dan meer opties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
Het lijkt er op dat het onmogelijk is om de Envoy en de omvormers te activeren zonder een actieve internetverbinding. Er moet een grid profile in de Envoy worden gezet om deze en de omvormers geschikt te maken voor het Nederlandse stroomnet (blijkbaar standaard met profiel voor US net geleverd).

Ik heb in de Installer Toolkit (android telefoon) het profiel kunnen downloaden (en tevens de updates, zoals de v07.02.20) maar zodra ik dit dan wil overbrengen (niet de firmware, maar het grid profiel) klapt de app eruit doordat er waarschijnlijk geen actieve internetverbinding is.

In deze stap is het dus mogelijk om handmatig de firmware te updaten, zoals te zien is in dit plaatje van de Enphase site.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-SWpPaNji0gXEGftxUviaUw5nw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gfm3vTovBMF0Vr3pDKwQ0z6a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Pazo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:41:
[...]Nu moet ik zeggen dat in het service account, ik mijn eigen systeem niet zie. Heb daar 0 systemen. Zal even moeten kijken hoe ik mijn systeem kan delen dat deze daar zichtbaar wordt, wellicht dat er dan meer opties zijn.
Waar is jouw systeem dan geregistreerd? Ik heb begrepen een systeem maar in 1 account kan bestaan en dat is vaak in het account van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Ik kom op de support site van Enphase dit recente bericht tegen:

Vedavyasa S(Moderator):
Software updates has to be requested through the installer toolkit or through Enlighten manager. In the envoy page you have an option for update software, if you click on update software a task will be generated and the software will be updated to the latest version.

Dus de update gaat niet automatisch maar moet worden aangezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
berend_ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:46:
[...]

Waar is jouw systeem dan geregistreerd? Ik heb begrepen een systeem maar in 1 account kan bestaan en dat is vaak in het account van de installateur.
Ik heb 2 accounts (onder 2 verschillende e-mailadressen). 1 Installateursaccount, en 1 gebruikersaccount :) Onder beide zie ik ook andere dingen. En met het installatateursaccount kan ik ook inloggen op de service website, met het gebruikersaccount kan dat niet.
berend_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:23:
Ik kom op de support site van Enphase dit recente bericht tegen:

Vedavyasa S(Moderator):
Software updates has to be requested through the installer toolkit or through Enlighten manager. In the envoy page you have an option for update software, if you click on update software a task will be generated and the software will be updated to the latest version.

Dus de update gaat niet automatisch maar moet worden aangezet
Dat klopt ja. In Enlighten Manager staat de optie onder 'Apparaten' en dan op je Envoy klikken. Ik heb echter al enkele keren op de update-knop gedrukt, krijg dan melding dat de software update is ingepland, maar tot op heden nog steeds op v5.0.55. En iedere keer als ik weer inlog, staat het weer op 'Er is een update beschikbaar'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vZvrRx2IQFIEdUPKIPGDrFui.png

[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 28-01-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Pazo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:23:
Dat klopt ja. In Enlighten Manager staat de optie onder 'Apparaten' en dan op je Envoy klikken. Ik heb echter al enkele keren op de update-knop gedrukt, krijg dan melding dat de software update is ingepland, maar tot op heden nog steeds op v5.0.55. En iedere keer als ik weer inlog, staat het weer op 'Er is een update beschikbaar'.

[Afbeelding]
Al een power cycle gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
berend_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Al een power cycle gedaan?
Nee dat nog niet, is wel een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk dat ze een andere instelling bedoelen.

Ik kan er even geen plaatje van vinden, maar als de toolkit opstart geeft hij soms aan dat er hulpprogramma's beschikbaar zijn.
Je komt dan op een menu waar je kan kiezen updates voor envoy maar ook voor de micro's. Je kan dan met een slider dat aan en uit zetten.
Als ik zoek kom ik het natuurlijk niet tegen, maar als ik het per ongeluk tegenkom zal ik een afbeelding maken.

Nou kijk, als je het erover hebt dan schiet ie in beeld: ik heb een telepathische envoy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRFxtWktnVsis6t-J2DEQvHOy8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODkAextHpRVe8QdvtAelA28Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door martijn v o op 28-01-2022 14:04 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
martijn v o schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:54:
Ik denk dat ze een andere instelling bedoelen.

Ik kan er even geen plaatje van vinden, maar als de toolkit opstart geeft hij soms aan dat er hulpprogramma's beschikbaar zijn.
Je komt dan op een menu waar je kan kiezen updates voor envoy maar ook voor de micro's. Je kan dan met een slider dat aan en uit zetten.
Als ik zoek kom ik het natuurlijk niet tegen, maar als ik het per ongeluk tegenkom zal ik een afbeelding maken.

Nou kijk, als je het erover hebt dan schiet ie in beeld: ik heb een telepathische envoy.
[Afbeelding]
Ik heb nog geen installatieaccount gekregen van de verkoper.

Maar zodra ik die heb, kan ik die updates dan ook uitvoeren? Wat houdt netwerkprofielen en helpbestanden in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dan kun je alles uploaden en instellen (en dus ook dingen verkeerd instellen)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@martijn v o is dat een oudere versie van de Installer app, of waar zit je in?

Ik zie dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/yJDDzYjHbsvl9Efjhnv00kdr.png

Zegt dus dat mijn Envoy up-to-date is, terwijl Enlighten Manager zegt dat er een update is :?

Ik zal vanavond nog eens even gaan spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

inderdaad de oude toolkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Pazo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:56:
@martijn v o
Zegt dus dat mijn Envoy up-to-date is, terwijl Enlighten Manager zegt dat er een update is :?
Als je rechtonderin naar Instellingen gaat kom je op dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fiO4ZjjNGbhZj4BDPVIYxhue1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QyWVSPoUHVoTvPxZRQ9VxGPa.png?f=fotoalbum_large

Daar zie ik bij mij 2 updates (hoewel 04.10.35 een downgrade is voor mijn huidige versie), ik heb die V07.02.20 (nog) niet gedownload. Want die wil ik dus (nog) niet omdat die moeilijkheden geeft voor de toegang tot de lokale api.
turkeyhakan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:13:
Wat houdt netwerkprofielen en helpbestanden in?
Netwerkprofielen zijn instellingen voor de Envoy en de micro-omvormers voor het energienetwerk waar ze in gebruikt worden. Standaard zit er een US profiel op en die wordt tijdens de activatie naar een profiel voor het Nederlandse net gezet.
De helpbestanden zijn denk ik bestanden met uitleg over de werking van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
berend_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Als je rechtonderin naar Instellingen gaat kom je op dit scherm:

[Afbeelding]

Daar zie ik bij mij 2 updates (hoewel 04.10.35 een downgrade is voor mijn huidige versie), ik heb die V07.02.20 (nog) niet gedownload. Want die wil ik dus (nog) niet omdat die moeilijkheden geeft voor de toegang tot de lokale api.

[...]

Netwerkprofielen zijn instellingen voor de Envoy en de micro-omvormers voor het energienetwerk waar ze in gebruikt worden. Standaard zit er een US profiel op en die wordt tijdens de activatie naar een profiel voor het Nederlandse net gezet.
De helpbestanden zijn denk ik bestanden met uitleg over de werking van het systeem.
Die van mij staat nog steeds op US? Is dat wat anders dan tijdzone wat ik via 192.168.xx.xxx zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
turkeyhakan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Die van mij staat nog steeds op US? Is dat wat anders dan tijdzone wat ik via 192.168.xx.xxx zie?
Ja, dat is iets anders dan de tijdzone. Tijdzone is o.a. voor de klok.
Het systeem werkt niet als er geen Nederlands netwerk profiel is ingesteld (er vanuit gaande dat het systeem aangesloten zit aan het Nederlandse net)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Hoe kan ik als installateur toegang krijgen? Ik dacht dat het bedrijf die de zonnepanelen installeerde, mij als installateur zou aanmerken? Want ik heb zojuist toegang gekregen tot mijn systeem, maar blijkbaar als huiseigenaar…

Edit: Enphase gebeld en die zeggen dat ze updates voor de micro’s alleen zelf kunnen pushen en dat, indien alles werkt, het geen nut heeft om updates uit te voeren.

[ Voor 27% gewijzigd door turkeyhakan op 31-01-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
turkeyhakan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 03:03:
Hoe kan ik als installateur toegang krijgen? Ik dacht dat het bedrijf die de zonnepanelen installeerde, mij als installateur zou aanmerken? Want ik heb zojuist toegang gekregen tot mijn systeem, maar blijkbaar als huiseigenaar…
Niet zomaar, bij een account aanmaken in Enlighten moet je dan voor optie installateur kiezen (of doe-het-zelver, die is volgens mij nieuw). Weet ook niet zeker of kiezen voor installateur nog zomaar kan zonder tussenkomst / goedkeuring van Enphase. Toen ik ca 2 jaar geleden de boel (zelf) had aangelegd, kon ik kiezen voor installateurs account en gebruikersaccount. Toen ik vorig jaar bij mijn broer ook Enphase installleerde, was er ook een optie Doe-het-zelver. Toen daarvoor gekozen bij hem.

Maar als je nu al als gebruiker geregistreerd staat, kan je volgens mij niet meer als installateur registreren.
turkeyhakan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 03:03:
Edit: Enphase gebeld en die zeggen dat ze updates voor de micro’s alleen zelf kunnen pushen en dat, indien alles werkt, het geen nut heeft om updates uit te voeren.
Goede aanvulling, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:04
Pazo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Niet zomaar, bij een account aanmaken in Enlighten moet je dan voor optie installateur kiezen (of doe-het-zelver, die is volgens mij nieuw). Weet ook niet zeker of kiezen voor installateur nog zomaar kan zonder tussenkomst / goedkeuring van Enphase. Toen ik ca 2 jaar geleden de boel (zelf) had aangelegd, kon ik kiezen voor installateurs account en gebruikersaccount. Toen ik vorig jaar bij mijn broer ook Enphase installleerde, was er ook een optie Doe-het-zelver. Toen daarvoor gekozen bij hem.

Maar als je nu al als gebruiker geregistreerd staat, kan je volgens mij niet meer als installateur registreren.
Interessant. Ik heb een Enphase Envoy aangeschaft bij solar-bouwmarkt. De panelen moet er nog op. Wat je hierboven noemt lijkt mij ook een mooie router; alles zelf in beheer. Echter twijfel ik, na het lezen van deze tekst van solar-bouwmarkt:
Belangrijk! : Enphase monitoring registratie
Enphase levert alleen service en garantie via de professionele installateur bij wie de monitoring portal van het betreffende apparaat in beheer is. Om de garantie voor de particuliere DHZ-er te waarborgen maken wij voor u een monitoring portaal onder ons installateurs-account en registreren wij de Envoy voor u in dit monitoring portaal. U krijgt van Enphase daarna een uitnodiging om het account te activeren. U krijgt van ons de meest uitgebreide toegang die beschikbaar is. Na installatie stuurt u ons het legplan voorzien van de micro-omvormer-serienummers en wij stellen alles voor je in. Op deze manier weet je zeker dat je alles uit het systeem haalt wat er in zit en dat je in de toekomst zeker gewaarborgd bent van service en garantie.

Wilt u uw eigen monitoring instellen, hou dan rekening met het volgende: Voor het maken van een Enphase monitoring portaal heb je een Enphase 'Installer' account nodig. Helaas stelt Enphase deze niet beschikbaar aan particuliere DHZ-ers. Enphase stelt voor de particuliere DHZ-er een DHZ account beschikbaar, maar deze is beperkt in functionaliteit.
Ben je installateur en beschik je over je eigen ‘Installer’ account, geef dan bij de opmerkingen in de order duidelijk aan dat je zelf de monitoring wil registreren. De Envoy en micro-omvomers registreren onder je eigen installateurs-account, betekend automatisch dat je alle garantieclaims zelfs rechtstreeks met de Enphase Support Desk kan/moet afhandelen. Het is voor ons onmogelijk hierin te ondersteunen als de monitoring portal niet in ons beheer is.

Mocht het zo zijn dat wij de Envoy per ongeluk toch al geregistreerd hebben, dan is contact met de Nederlandstalige Enphase helpdesk voldoende om deze weer vrij te geven zodat u deze alsnog zelf kan registreren.

Waarom zou u betalen voor het aanmaken en instellen van de Enlighten monitoring portal voor uw Enphase systeem, zodat u uw systeem op afstand kan monitoren?

Bij Solar Bouwmarkt doen onze experts dit gratis en met alle plezier voor u.

Na installatie stuurt u ons een email met daarin de volgende informatie:

Uw ordernummer of factuurnummer
Het adres waar de installatie zich bevind (indien anders dan het factuuradres)
Het serienummer van de Envoy
Het legplan van de panelen met daarop de serienummer stickers van de Micro-omvormers (maak een goede scherpe foto waarop de streepjescodes duidelijk zichtbaar zijn, wij scannen deze met een speciale scanner)
Een mooie foto van het dak met de panelen er op
Ik heb even twee zaken vetgedrukt. Dat eerste; iemand ervaring met een garantieclaim van een omvormer bij Enphase als doe-het-zelver?

En de tweede; @Pazo, gemerkt dat de webinterface in functionaliteit was beperkt toen je koos voor het DHZ account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Kaspers schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:25:
En de tweede; @Pazo, gemerkt dat de webinterface in functionaliteit was beperkt toen je koos voor het DHZ account?
Ik heb destijds direct voor een installateursaccount gekozen, omdat het werd 'aangeraden' in het doe-het-zelf stappenplan van Solar-Bouwmarkt. Die handleiding staat nog steeds online, zie:
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/
Zie pagina 28.

Of dit nu nog steeds zo kan, weet ik niet. Is al weer even geleden voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pbvdven
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Pazo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:56:
[...]

Ik heb destijds direct voor een installateursaccount gekozen, omdat het werd 'aangeraden' in het doe-het-zelf stappenplan van Solar-Bouwmarkt. Die handleiding staat nog steeds online, zie:
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/
Zie pagina 28.

Of dit nu nog steeds zo kan, weet ik niet. Is al weer even geleden voor mij.
Je kunt 1 mail adres gebruiken voor enlighten manager (installer toolkit) en de enlighten app. zelfs als het systeem reeds is gekoppeld kun je dit ongedaan maken door nieuw account aan te maken en koppelingsproces via de toolkit app opnieuw te starten hij neemt de huidige instellingen gewoon over aantal omvormers en panelen. je kunt dit proces het beste overdag doen omdat je dan meteen ziet dat alles werkt aangezien hij in het donker geen micro omvormers kan vinden. in de laatste stap met eigenaar toegangs gegevens vul je gewoon nog keer zelfde mail adres in. ik kan overal bij met 1 account.

voor het update probleem kan het helpen om de envoy even van het stroom te halen. slechte wifi verbinding geeft ook problemen met update en inplannen van update kan ook gewoon tijdje duren .

de bovengenoemde handleidingen zijn ook goeie referentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
Kaspers schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:25:
Interessant. Ik heb een Enphase Envoy aangeschaft bij solar-bouwmarkt. De panelen moet er nog op. Wat je hierboven noemt lijkt mij ook een mooie router; alles zelf in beheer. Echter twijfel ik, na het lezen van deze tekst van solar-bouwmarkt:
[...]
Hier precies in dezelfde fase, met ook spullen aangeschaft bij Solar-Bouwmarkt.
Net vandaag de meterkast aangepast (zat geen hoofdschakelaar in, nu dus wel).
Zodra het weer het toelaat ga ik de panelen op het dak leggen.
In mijn poging tot het offline in werking brengen van het systeem heb ik een installateurs account aangemaakt op de site van Enphase, zodat ik alle toegang heb in de Installer Toolkit op de smartphone.
Ik weet ook niet zo goed wat nu handig is wat betreft de monitoring. Ik wil namelijk wel graag het systeem gewoon voor mijzelf hebben en niet afhankelijk zijn van een derde partij (voor bijvoorbeeld ongewilde updates).
Wat betreft die tekst op de site van Solar-Bouwmarkt,
Enphase levert alleen service en garantie via de professionele installateur bij wie de monitoring portal van het betreffende apparaat in beheer is
is mijn vraag wel wat een "professionele installateur" is, moet dat dan aangevraagd zijn bij Enphase (of is het net als een "erkend installateur elektra", wat niet meer een beschermde titel is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbvdven
berend_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:27:
[...]

In mijn poging tot het offline in werking brengen van het systeem heb ik een installateurs account aangemaakt op de site van Enphase, zodat ik alle toegang heb in de Installer Toolkit op de smartphone.
Ik weet ook niet zo goed wat nu handig is wat betreft de monitoring. Ik wil namelijk wel graag het systeem gewoon voor mijzelf hebben en niet afhankelijk zijn van een derde partij (voor bijvoorbeeld ongewilde updates).

[...]

is mijn vraag wel wat een "professionele installateur" is, moet dat dan aangevraagd zijn bij Enphase (of is het net als een "erkend installateur elektra", wat niet meer een beschermde titel is)?
Nou ongewilde updates hou je niet tegen en een voorwaarde voor garantie is volgens mij dat de envoy aan een installateurs account gekoppeld is juist zodat enphase updates kan pushen dit kan dus ook je eigen installateurs account zijn.

Hier staan de garantie voorwaarden er staat onder andere garantie alleen van toepassing op IQ™-serie micro-omvormers die via een Envoy product met het internet zijn verbonden.

https://www4.enphase.com/...ty_Global_Warranty_NL.pdf
https://enphase.com/sites...ands-DUTCH-v2021-0430.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door pbvdven op 31-01-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Ik heb i.v.m. dreigende tekorten en voor subsidieaanvraag de zonnepanelen en Enphase omvormers juli vorig jaar gekocht (en nog niet aangesloten nu). Volgens dit document heb ik dus al niet meer 25 jaar garantie 8)7
Uit https://enphase.com/sites...ands-DUTCH-v2021-0430.pdf
25 jaar vanaf (i) 4 maanden vanaf de datum waarop het Gedekte Product vanuit Enphase wordt verzonden, of, indien dit eerder is, (ii) de datum waarop het Gedekte Product wordt geactiveerd in het Enlighten™-systeem van Enphase (een dergelijke van toepassing zijnde datum wordt de "Aanvangsdatum van de Garantie" genoemd).
Er moet eigenlijk in advertenties en artikelbeschrijvingen een disclaimer worden gedaan over die 25 jaar garantie op de Enphase producten.
Als dus van een bestaande installatie er iets mis gaat in de verbinding met internet (waardoor het system langere tijd niet is verbonden met internet) is de garantie ook niet meer geldig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@berend_ Altijd lastig die bepalingen, maar volgens mij lees je dat verkeerd.
Ik lees het als: 4 maanden NA de installatie of na activatie in Enlighten gaat de 25 jaar garantie in.
Ik denk dat de garantie pas gaat lopen na activatie in Enlighten. Bedoel, die micro's liggen misschien ook wel maanden bij een leverancier; dan zijn ze ook niet geactiveerd. Als jij nog niets hebt geactiveerd in Enlighten, het systeem dus nog niet draait, dan weet Enphase toch ook niet van het bestaan af? Maar wellicht denk ik verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pbvdven schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Nou ongewilde updates hou je niet tegen en een voorwaarde voor garantie is volgens mij dat de envoy aan een installateurs account gekoppeld is juist zodat enphase updates kan pushen dit kan dus ook je eigen installateurs account zijn.
Hmm, ik heb de internettoegang voor mijn envoy geblokkeerd via de router. Ik lees 'm alleen lokaal uit. En als Enphase toegang nodig zou hebben kan ik die firewall-regel wel even uitschakelen.
Even in de gaten houden wat Enphase doet met die lokale api. Ik ben niet van plan die zomaar op te geven eerlijk gezegd, daarvoor zit het mij nu al te diep geintegreerd in Homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Werkt de app bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja hoor. En heb al 100w opgewekt vandaag :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbvdven
Cyphax schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Hmm, ik heb de internettoegang voor mijn envoy geblokkeerd via de router. Ik lees 'm alleen lokaal uit. En als Enphase toegang nodig zou hebben kan ik die firewall-regel wel even uitschakelen.
Even in de gaten houden wat Enphase doet met die lokale api. Ik ben niet van plan die zomaar op te geven eerlijk gezegd, daarvoor zit het mij nu al te diep geintegreerd in Homeassistant.
ik lees mijn envoy ook lokaal uit via ha en combineer naar dan ook de data van de slimme meter bij aangezien die overeen komt met de energienota en de terug lever berekening van envoy niet helemaal maar heb de internet toegang niet expliciet geblokkeerd en de envoy wel verbonden met enlighte en ontvang ook gewoon automatische updates. ik vindt dit verder geen probleem en voldoe daarmee ook aan de "idote" eis van enphase dat die verbonden moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbvdven
waarom zou de app niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
pbvdven schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:52:
[...]

ik lees mijn envoy ook lokaal uit via ha en combineer naar dan ook de data van de slimme meter bij aangezien die overeen komt met de energienota en de terug lever berekening van envoy niet helemaal maar heb de internet toegang niet expliciet geblokkeerd en de envoy wel verbonden met enlighte en ontvang ook gewoon automatische updates. ik vindt dit verder geen probleem en voldoe daarmee ook aan de "idote" eis van enphase dat die verbonden moet zijn.
Ben je op de hoogte van het verliezen van toegang tot de lokale api bij een update van de Envoy?
jubeth: Ze zijn de boel helaas aan het upfucken bij enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
berend_ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:25:
[...]

Ben je op de hoogte van het verliezen van toegang tot de lokale api bij een update van de Envoy?
De vraag is even of iemand die al heeft meegemaakt, en in welke versie dit zit? 5.0.62 wat de laatste / nieuwste zou moeten zijn? En het topic waar naar verwezen wordt is denk ik Amerikaans. Er wordt niet genoemd welke firmware versie het gaat.
Nu hoop ik natuurlijk ook niet dat het gebeurt, maar vrees dat het een kwestie van tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbvdven
berend_ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:25:
[...]

Ja en nee is had er al wel eens iets over gelezen maar heb er nog niet echt actie op ondernomen om het verder uit te zoeken. Zal me er ook eens in verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pbvdven
Pazo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:31:
[...]

De vraag is even of iemand die al heeft meegemaakt, en in welke versie dit zit? 5.0.62 wat de laatste / nieuwste zou moeten zijn? En het topic waar naar verwezen wordt is denk ik Amerikaans. Er wordt niet genoemd welke firmware versie het gaat.
Nu hoop ik natuurlijk ook niet dat het gebeurt, maar vrees dat het een kwestie van tijd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3ihPGY0HAmKrZXgqTQ340zMbMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LxkmY5Pl8FZIQFX5Bxq1QG1m.jpg?f=user_large

Ik gebruik 5.0.62 en de lokale api is met deze versie nog gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
pbvdven schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]

Ik gebruik 5.0.62 en de lokale api is met deze versie nog gewoon beschikbaar.
Dat is goed te horen! Bij mij staat de update 'ingepland', waarschijnlijk als ik een powercycle doe zal ik m ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
Ik kwam in de Installer Toolkit dus versie 07.02.20 tegen, had 'm niet gedownload (vandaar dat ie zegt "niet geüpdatet")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fiO4ZjjNGbhZj4BDPVIYxhue1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QyWVSPoUHVoTvPxZRQ9VxGPa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:47
Ik zit lokaal op mijn Envoy te kijken, op de 'events' pagina zie ik best wat "High Skip Rate" meldingen.

Iemand een idee wat dat is en of de opbrengst daardoor minder wordt?
Voor updates, het ophalen van nieuwe profielen en andere zaken heb je neem ik aan een echt installer account nodig?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 22:51

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Dat met die V7 en het verliezen van API-toegang lijkt mij zeer ongeloofwaardig. Ik heb het forumdraadje bij Enphase eens bekeken en denk dat het een een misverstand is. Zijn er meer gevallen bekend dan alleen het verhaal van die topicstarter?

Het lijkt mij eerder een gevalletje nieuwe router en/of nieuwe routerinstellingen, nieuwe DHCP-lease of een nieuwe firmware op de router en Envoy na een stroomonderbreking.

Het lijkt er zeer op dat de topicstarter de Enphase in een netwerk heeft gezet met netwerk isolatie aan, waardoor hij niet meer direct naar de Envoy kan verbinden maar de Envoy nog wel naar internet kan verbinden om met Enlighten te communiceren.

Dus, ik denk, een behoorlijke storm in een glas water.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 13:39
Dan moet je het hele draadje eens lezen.
Waar het op neer komt is dat de urls die gebruikt worden voor HA achter een authenticatie komen te zitten.
Het token wat je daarvoor nodig hebt kan je alleen via internet bij Enphase ophalen.
Enphase zegt dat dat ding 12 uur geldig is terwijl al gebleken is dat het ongeveer 1 uur meen ik geldig is.
Dus al die mensen die off-grid werken, dat kennen we hier in NL niet, kunnen dan hun systeem niet uitlezen.
En dus ook niet gebruik maken van de info om grootverbruikers e.d. uit te zetten om stroom te besparen.
Off-grid bedoel ik dus ook een power-outage, dat kan in de us wel een stuk langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
I_stealth_I schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:21:Ik heb het forumdraadje bij Enphase eens bekeken en denk dat het een een misverstand is. Zijn er meer gevallen bekend dan alleen het verhaal van die topicstarter?
Als je onder het eerste bericht op "More answers" klikt dan zie je de andere posts. Dat zijn er 296 (niet echt sprake van een forumdraadje, maar eerder een forumdraad) en dit speelt al 8 maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
Dus eigenlijk is er voor ons in Nederland niks aan de hand, mits we de Envoy met het internet verbonden houden.

Ik heb zojuist mijn HA integratie volledig ingericht, en daarna dit topic tegengekomen en uiteindelijk een groot deel van het Enphase forumdraadje gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Vraagje: hebben jullie soms ook onder apparaten (Enlighten app) dat een paar micro's een foutmelding geven? Terwijl ze wel produceren? En via 192.168.x.x zie ik die meldingen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
turkeyhakan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:34:
Vraagje: hebben jullie soms ook onder apparaten (Enlighten app) dat een paar micro's een foutmelding geven? Terwijl ze wel produceren? En via 192.168.x.x zie ik die meldingen niet.
Wat zijn die foutmeldingen dan?

Via http://envoy/event.json (met inlog installer en envoy ww) kan je een overzicht van storingen in het systeem op micro omvormer en Envoy niveau zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Pazo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Wat zijn die foutmeldingen dan?

Via http://envoy/event.json (met inlog installer en envoy ww) kan je een overzicht van storingen in het systeem op micro omvormer en Envoy niveau zien.
Heb helaas geen installer account. Wel brandt op de envoy alles groen.

In de app heb ik 3 foutmeldingen onder apparaten. De vorige keer nadat ik de stroom eraf had gehaald had ik hetzelfde issue.

[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 04-02-2022 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
turkeyhakan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:54:
[...]
Heb helaas geen installer account.
Nee, dat bedoel ik niet, je kunt wel inloggen. Heb je een Envoy S metered?
Even serienummer erbij pakken.
Hier inkloppen: https://blahnana.com/passwordcalc.html
Username is installer, wachtwoord wordt dan gegeneerd.
Dat is het wachtwoord van je Envoy.

Dan naar: http://envoy/event.json (of bij envoy het interne IPadres van de Envoy invullen). Er wordt dan gevraagd om gebruikersnaam en wachtwoord, en dat is dus installer + het Envoy wachtwoord.
Niet schrikken hoeveel meldingen erin staan, want als het donker wordt geven de micro's ook meldingen dat er te weinig power is (of iets in die trend), maar dat is dus normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbvdven
Pazo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Dan naar: http://envoy/event.json (of bij envoy het interne IPadres van de Envoy invullen). Er wordt dan gevraagd om gebruikersnaam en wachtwoord, en dat is dus installer + het Envoy wachtwoord.
Niet schrikken hoeveel meldingen erin staan, want als het donker wordt geven de micro's ook meldingen dat er te weinig power is (of iets in die trend), maar dat is dus normaal.
Als je het ip adres niet weet of niet weet hoe te achterhalen kun je ook http://envoy.local/event.json gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxGzymHIEzLxEdNR4ATMGO_YAeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttG1zHzLv4u2p0m6Zf1SQkqy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door pbvdven op 04-02-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Pazo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Ik heb een Envoy S (non metered). Mijn gebruikersnaam zou installer of envoy moeten zijn en mijn wachtwoord de laatste 6 cijfers van mijn serienummer. Werkt helaas niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
pbvdven schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Als je het ip adres niet weet of niet weet hoe te achterhalen kun je ook http://envoy.local/event.json gebruiken

[Afbeelding]
IP-adres weet ik wel! Maar heb geen toegang (zie bovenstaande).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
turkeyhakan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Ik heb een Envoy S (non metered). Mijn gebruikersnaam zou installer of envoy moeten zijn en mijn wachtwoord de laatste 6 cijfers van mijn serienummer. Werkt helaas niet..
Hmm jammer, ik kan het zelf niet testen (want heb de S-metered), maar ik heb gelezen dat bij de non-metered versie inderdaad envoy en de laatste 6 cijfers van je serienummer van de envoy zou moeten zijn.

Maar als je weet wat de foutmeldingen zijn, hier maar even melden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Pazo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Hmm jammer, ik kan het zelf niet testen (want heb de S-metered), maar ik heb gelezen dat bij de non-metered versie inderdaad envoy en de laatste 6 cijfers van je serienummer van de envoy zou moeten zijn.

In de app staat alles weer op groen! De vorige keer had ik dit ook na een stroomonderbreking van een paar minuten. Daarna blijft alles ook groen..

Via de link kun je niets verkeerd doen neem ik aan of iets per ongeluk aanpassen, ook niet zonder in te loggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
turkeyhakan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:50:
Via de link kun je niets verkeerd doen neem ik aan of iets per ongeluk aanpassen, ook niet zonder in te loggen?
Nee, is alleen maar een overzicht van meldingen, zoals ook in het screenshot van @pbvdven te zien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 22:51

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Als de API lokaal echt dicht gaat, dan zet ik zo'n verbruiksmeter op de groep. Zo'n ding kan je met Modbus RS485 uitlezen, daar komt niemand aan.

https://www.vekto.nl/kwh-...i-5-45a-mid-factureerbaar

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
Pazo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:46:
[...]

In de non-metered werkt het ook gewoon, ik kan gewoon inloggen met installer en het gegenereerde wachtwoord.
I_stealth_I schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:42:
Als de API lokaal echt dicht gaat, dan zet ik zo'n verbruiksmeter op de groep. Zo'n ding kan je met Modbus RS485 uitlezen, daar komt niemand aan.

https://www.vekto.nl/kwh-...i-5-45a-mid-factureerbaar
Dat levert je helaas alleen maar de informatie over de productie op. De informatie over de status van je individuele micro-omvormers ben je dan wel kwijt. Hierdoor ben je een soort van verplicht toch semi-regelmatig de app te openen om te controleren of alle omvormers nog wel werken.

[ Voor 37% gewijzigd door S-te-fan op 04-02-2022 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pbvdven
turkeyhakan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:50:
[...]

In de app staat alles weer op groen! De vorige keer had ik dit ook na een stroomonderbreking van een paar minuten. Daarna blijft alles ook groen..

Ook met de non metered kun je inloggen met installer en een wachtwoord wat je kunt genereren via oa de website die hierboven genoemd werd. Ik weet wel dat het niet standaard de laatste 6 cijfers van het serienummer is. volgens mij ligt het aan welke firmware versie je hebt. Dus ik zou toch maar eens die wachtwoord generator nog keer gebruiken misschien heb je iets niet goed gedaan. Je hoeft eigenlijk alleen je serienummer is te geven. Mocht het gegenereerd wachtwoord niet werken dan voer je wellicht niet het goeie serienummer in plaats dan even wat meer info screenshots enzo dan kunnen mensen je misschien beter helpen.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:04
berend_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:27:

[...]

Ik heb ze nog steeds niet op dak liggen, ivm tegenvallende weersomstandigheden in de weekenden; dus ook nog geen keuze gemaakt of zelf een installateurs account aan te maken en hem daarme in te regelen, of het over te laten aan solar-bouwmarkt, ook ivm de genoemde garantie kwesties. Jij al een keuze gemaakt?

• berend_
Kaspers schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Ik heb ze nog steeds niet op dak liggen, ivm tegenvallende weersomstandigheden in de weekenden; dus ook nog geen keuze gemaakt of zelf een installateurs account aan te maken en hem daarme in te regelen, of het over te laten aan solar-bouwmarkt, ook ivm de genoemde garantie kwesties. Jij al een keuze gemaakt?
Nee, hier hetzelfde. Nog steeds te nat en veel wind om er mee bezig te gaan. En ik heb ook nog geen keuze gemaakt wat betreft het installateurs account....

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Je kan meerdere installer accounts koppelen aan 1 installatie. Ik heb ook later een extra (eigen) account toegevoegd, maar niet als "de beheerder" bestempeld.

Wel kon ik zo de inzage in het verbruik uitzetten voor de installateur, maar heb ik het zelf wel (naast p1).

[ Voor 26% gewijzigd door JWT op 10-02-2022 20:57 ]

• Pazo
Tegenwoordig kan je bij het aanmaken van een account ook kiezen voor doe-het-zelver. Dit heb ik bij mijn broer gedaan, en hij ook gewoon de installer toolkit gebruiken.

• thomasv
JWT schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:33:
Je kan meerdere installer accounts koppelen aan 1 installatie. Ik heb ook later een extra (eigen) account toegevoegd, maar niet als "de beheerder" bestempeld.

Wel kon ik zo de inzage in het verbruik uitzetten voor de installateur, maar heb ik het zelf wel (naast p1).
Hangt er vanaf of de beheerder dat toelaat. Ik kan dat dus niet met de installateur als beheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Hier schijnbaar ook afgelopen weekend spontaan de update van D5.0.55 naar D5.0.62 gekregen op de Envoy-S. Jammer dat deze dat precies deed tijdens "bedrijfstijd" met zon op de panelen, mis een stukje local API inwinning. Local API inwinning doet het nog steeds na de update (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik zit nog steeds op 5.0.55, al meerdere keren op update geklikt, systeem is ook al meerder keren opnieuw gestart de afgelopen dagen (had een probleem), maar zit er nog steeds op. Nou ja, maakt ook niet uit. Merk het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:47
Iemand trouwens een idee hoe je meer grid profiles kan krijgen?
Heb hier voor Nederland alleen EN50438:2013 terwijl er ook een betere 2019 variant zou zijn naar ik begrijp...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:21:
Heb hier voor Nederland alleen EN50438:2013 terwijl er ook een betere 2019 variant zou zijn naar ik begrijp...
Ja die kan volgens mij in de installer toolkit ophalen.
Al heb ik geen idee mbt die 2019 versie, of die dan ook verschijnt of wat er beter aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34
Ik draai op de Envoy Metered nog versie R4.10.35 (6ed292) en als ik het zo lees is kan ik beter daar op blijven zitten ivm lokaal uitlezen via domotics :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:21:
Of de 2019 versie beter is weet ik niet. Dat ga ik dit jaar ontdekken. Vorig jaar draaide ik ook nog op de 2013 versie. In januari geüpdate naar de 2019 versie. We gaan het zien ;)
Hier draait ook nog de D5.0.55.201210 (4f2662) versie op de Envoy. En dat laat ik lekker zo. don't fix it if it ain't broken!

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 08:44
jubeth schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 00:18:
Ze zijn de boel helaas aan het upfucken bij enphase; https://community.enphase...pi-connectivity-to-envoys
Advies: Internet toegang van de envoy naar buiten toe blokkeren (en sowieso alleen via VPN op 't kastje kijken als je op afstand bent).
Het lijkt er op dat ze nu de mogelijkheid hebben gemaakt om een 6 maanden geldige API key te generen. Daarmee lijkt het er op dat dit "probleem" weer is opgelost. En dat de Nederlandse gebruikers zich dus minder zorgen hoeven te maken over mogelijke software updates die komen. Of zie ik iets over het hoofd?

(ik sta op het punt om de PV offerte wel of niet te ondertekenen voor een Enphase installatie, heb al gevraagd of er een additionele modbus meter tussen kan. Maar dit klinkt natuurlijk beter)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pazo
Even schaamteloze zelfpromotie, maar ik ben begonnen om een algemeen Enphase topic te bouwen, een centraal punt waar alles te vinden is mbt een Enphase systeem. Ik zag dat het er nog niet was, en leek we wel een leuke / leerzame aanvulling. Gisterenavond ca 5 uur aan gewerkt. Is nog niet af, maar een goed begin is er :)

Het grote Enphase topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
ranjo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Het lijkt er op dat ze nu de mogelijkheid hebben gemaakt om een 6 maanden geldige API key te generen. Daarmee lijkt het er op dat dit "probleem" weer is opgelost. En dat de Nederlandse gebruikers zich dus minder zorgen hoeven te maken over mogelijke software updates die komen. Of zie ik iets over het hoofd?

(ik sta op het punt om de PV offerte wel of niet te ondertekenen voor een Enphase installatie, heb al gevraagd of er een additionele modbus meter tussen kan. Maar dit klinkt natuurlijk beter)
Punt is meer dat die data lokaal beschikbaar is, en het ook gewoon doet in geval van een storing (je ISP, hun hosting, etc.) en meer toekomstbestendig is dan gebruik maken van een dienst om via een indirecte route weer bij de informatie te komen die je ze eerst verzonden hebt. Je zou ook zeggen dat het geen kwaad kan dat die lokale informatie beschikbaar is, en het is ook niet alsof die Envoy het super druk heeft met de monitoring van een gemiddeld consumenten systeem dat die paar http calls er naartoe alles direct om zeep helpen.

Het voelt heel erg als we halen het er uit want er zijn regio's in de wereld waar men moet/of gaat moeten betalen voor deze informatie dus we willen niet dat ze er toch lokaal bij kunnen. Als een extra verdienmodel bovenop de al reeds verkochte hardware.

Voelt overigens ook een beetje aan alsof je een product verkocht hebt voor 100% van het geld met toen nog 100% van de functionaliteit en je langzaam maar zeker functionaliteit weghaalt waardoor je nog maar 95% van de functionaliteit over houdt na een "update". Met als kers op de taart dat je je Envoy wel aangesloten moet hebben op het internet omdat Enphase anders moeilijk kan gaan doen over garantie.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
zijn er mensen die een installer account hebben toegevoegd aan hun bestaande setup (door een installateur geleverd) ik probeer dat voor elkaar te krijgen, maar dat lijkt niet te lukken

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Pazo
LinuZZ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:30:
zijn er mensen die een installer account hebben toegevoegd aan hun bestaande setup (door een installateur geleverd) ik probeer dat voor elkaar te krijgen, maar dat lijkt niet te lukken
Volgens mij kan dat niet (meer). Als je namelijk nu een installer account wil aanmaken, dan krijg je de melding dat je contact op moet nemen met Enphase. 2,5 jaar geleden kon je dat nog wel gewoon online registreren. In de bekende DHZ-handleiding van Solar-Bouwmarkt stond dit zelfs uitgelegd. Nu kan je alleen nog maar een DHZ account aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
Pazo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Volgens mij kan dat niet (meer). Als je namelijk nu een installer account wil aanmaken, dan krijg je de melding dat je contact op moet nemen met Enphase. 2,5 jaar geleden kon je dat nog wel gewoon online registreren. In de bekende DHZ-handleiding van Solar-Bouwmarkt stond dit zelfs uitgelegd. Nu kan je alleen nog maar een DHZ account aanmaken.
Oke, bedankt voor de informatie. ik heb nog even verder gepield, en het is me gelukt mijn extra panelen toe te via de installer toolkit web interface met dank aan de linkjes in de TS, dus bedankt!

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• berend_
Pazo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:49:
[...]

In de dhz-handleiding van solar-bouwmarkt staat:

Ga naar de Enlighten website en klik op ‘Sign up for Enlighten’
Geef aan dat je een ‘professional’ bent en vul de gevraagde gegevens in. Geef jezelf een
leuke bedrijfsnaam (wees creatief :) ). Als je jezelf als DHZer opgeeft heb je straks minder
mogelijkheden...

Dan zou je toch kunnen kiezen voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKC1jooVdjWN1aczHqpHrD-dLpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/90e3SbE21f7wxWPjlMriypKJ.png?f=user_large

• Pazo
@berend_ Ja wellicht dat het toch nog wel kan, al moet ik zeggen dat het er anders uitziet dan toen ik het deed. Ik zie dat je nu veel meer gegevens moet invullen. In mijn bedrijfsaccount staat enkel mijn naam, geen adresgegevens bijvoorbeeld. Allerlei verplicht velden staan er bij mij niet in.

Toch denk ik dat je met een DHZ account ook wel het meeste kan. Ik heb dus een bedrijfsaccount, maar ik gebruik het nooit, kom er eigenlijk nooit in dus vraag me eigenlijk af wat de toegevoegde waarde is. Want met de Installer toolkit app kan je ook alles, en daar log ik gewoon in met mijn DHZ account.

Pagina: 1 2 ... 24 Laatste