• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-03 16:24
Matched: cgnat
MPvDam schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:30:
[...]

Ik heb in een paar weken al een paar keer een nieuw IPadres (ipv4) gekregen. Ik hang nu in een /25 subnet? Upload snelheid is iets minder, latency is iets omhoog gegaan maar alles is wel bereikbaar.
Ik ook, na het groot onderhoud begin augustus. Ik heb het business pack en dus een vast IP maar toch veranderde het IP. Iets met de veiligheid, had de medewerker het over. Ik heb maar niet doorgevraagd :)

Over het eventueel implementeren van CGNAT: da's een hele hoop speculatie voor een stel buitenstaanders 8)7

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Neyluzz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:50:
[...]

Ik ook, na het groot onderhoud begin augustus. Ik heb het business pack en dus een vast IP maar toch veranderde het IP. Iets met de veiligheid, had de medewerker het over. Ik heb maar niet doorgevraagd :)

Over het eventueel implementeren van CGNAT: da's een hele hoop speculatie voor een stel buitenstaanders 8)7
Gelukkig hebben we ook ondersteunde data:

Een voorbeeld wat CGNat voor ellende kan brengen:

https://community.ziggo.n...oor-problemen/td-p/921374

Ziggo heeft een flinke range opzij gezet voor CGNAT. https://apps.db.ripe.net/....127.127.255&type=inetnum

https://forum.vodafone.co...ames-Consoles/m-p/2714689

In het buitenland (en mobile) zie ik CGNat vaker gebruikt worden dan in NL op vaste verbindingen. De (meeste) ISP's in NL hebben veel IP space en is de noodzaak voor CGN nog niet nijpend; al heeft Ziggo het al in productie draaien.

In de toekomst zal je het vaker zien voor IPv4 omdat er geen nieuwe IPv4 adressen beschikbaar zijn voor nieuwe ISP's (denk bijvoorbeeld aan Starlink). Deze bedrijven kopen nu vaak IP adressen op de markt of uit een boedel van een bedrijf wat failliet is gegaan maar dat is natuurlijk niet schaalbaar.

Nog een mooie link als achtergrond https://www.sidn.nl/nieuw...res-gebaseerde-technieken

@ernstoud Je hebt helemaal gelijk dat CGN off topic is hier op dit moment; ik laat het hierbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Coolhva op 06-09-2022 20:47 ]

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
@EWS99 en @Coolhva : De discussie over CGNAT hoort hier niet thuis. Het werd geopperd als oplossing voor de ogenschijnlijk beperkte set IP adressen van Delta/Caiway. Er is geen enkel signaal dat dit speelt op dit moment.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 06-09-2022 20:27 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06
Geen matches
Coolhva schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:30:
Om te zorgen dat ik mijn eigen router achter de router van Delta kan gebruiken heb ik de router van Delta op een vast IP adres gezet 100.64.128.254/24 en de USG op 100.64.128.1/24. De Gateway IP staat ingesteld op 100.64.128.254.

Omdat ik een reeks gebruik die niet in RFC1918 ligt raakt de USG niet in de war met IP ranges etc, en omdat 100.64.0.0/10 een gereserveerde reeks is die je niet op internet gaat tegen komen (alleen in ISP netwerken vanwege CGN) is het ook nog veilig om te gebruiken. Ik kan je zeker aanraden om zo'n zelfde setup in te stellen met vaste IP adressen om storingen te voorkomen.
Geen CG-NAT van toepassing, want :
ActualFantasy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:19:
Internet zit in de 81... reeks voor mij, TV zit in de 10.... reeks. Daar gaat iets mis, in dat Internet subnet.
Is een reguliere Caiway/Delta reeks als het goed is en dat IPTV gedoe werkt gewoon met 10.0.0.0/8 zoals het wel vaker gebeurt :)
ActualFantasy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:58:
Setup is als volgt. Genexis modem, bridge naar mijn Unifi USG. Al een jaar of 6.

Sinds afgelopen vrijdag verlies die constant de verbinding. DNS problemen, en de sessie lijkt weg te vallen. Ik hou wel een ip op mijn USG, maar er gaat geen data overheen. Ook geen televisie signaal meer op poort 2. Poort 3 is ook TV poortm maar kom ik zo op terug.
Misschien ben ik een beetje brakjes, maar ik lees nergens wat of hoe je precies hebt getest :?

Wat doen de volgende dingen :
ping 1.1.1.1
ping tweakers.net
tracert 8.8.8.8
tracert nu.nl
nslookup freebsd.org

Als het namelijk alleen DNS blijkt te zijn dan zou ik me daar niet heel druk over maken, want dat kan je zelf makkelijk oplossen! :)

En de firmware van de USG modellen zijn up-to-date neem ik aan :?

Je zou ook kunnen overwegen om de Genexis buitenspel te zetten en te testen met een Media Converter ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ernstoud
  • Nu online
Hier al Tweakers die met een Caiway abonnement op CGNAT zijn gezet?

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:56:
Ik hoop dat die rommel lekker bij Delta blijft en niet onze kant op overwaait! }) :w

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• unreal4u
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-12-2025
ernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:56:
hiero!

Via de chat gevraagd of ze dit konden terugdraaien, hebben ze gelijk voor me gedaan ook in hun systeem en kan tot 4u duren voordat ik de verandering zie.

Heb de modem al een keer uit / aan gedaan, maar tot nu toe nog steeds op CGNat (iets van 3u geleden met chat gepraat)

Zal het straks nog een keer proberen.

Wel krom dat je zomaar wordt overgezet naar CGNat zonder enige notitie hiervan. Ik dacht eerst dat ze misschien de configuratie van de modem hadden overschreven en ik maar zoeken in alle instellingen op die modem (de Nokia) en alles stond goed.
Opeens zag ik in de WAN instellingen een 100.x.x.x adres terwijl ik wel zeker wist dat dat ik op een 62.x.x.x segment zat (kort daarvoor nog DNS gecontroleerd). Toen viel het kwartje.

Greetings.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:33:
Ah, zodra ik thuis ben even contact opnemen met Caiway om dat voor te zijn.

Heb een paar dingen naar buiten toe open staan, dat gaat niet lekker werken als ze me daar ook achter slingeren.
Zoek even op CGNAT in [Delta glasvezel] Eigen router installeren dan kom je er achter dat je niets preventief tegen kunt doen. Alleen als je al omgezet bent naar CGNAT kun je de wijziging terug laten draaien (helaas).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:15

D4NG3R

kiwi

:)

EWS99 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Zoek even op CGNAT in [Delta glasvezel] Eigen router installeren dan kom je er achter dat je niets preventief tegen kunt doen. Alleen als je al omgezet bent naar CGNAT kun je de wijziging terug laten draaien (helaas).
Beetje irritant dat je niet preventief kan aangeven het niet te willen.

Heb gelukkig niks kritieks draaien wat ik niet een dag zou kunnen missen, maar handig is anders. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• nero355
Bummer! :-(
Wel krom dat je zomaar wordt overgezet naar CGNat zonder enige notitie hiervan.
Ik begrijp überhaupt niet waarom men het zo moeilijk vindt om iedere klant altijd hetzelfde IP adres te geven via DHCP zoals KPN dat al jarenlang doet! |:(

Dan weet je ook gelijk van "Ik ben nieuwe klant sinds xx-xx-xxxx en dan heb je altijd een CG-NAT adres" en KLAAR!!!

En dus niet je bestaande klanten ermee lastigvallen! :F
Ik dacht eerst dat ze misschien de configuratie van de modem hadden overschreven en ik maar zoeken in alle instellingen op die modem (de Nokia) en alles stond goed.
Je hebt dus XGS-PON ??

Hopelijk blijft deze ellende weg bij de AON aansluitingen!
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:33:
Ah, zodra ik thuis ben even contact opnemen met Caiway om dat voor te zijn.

Heb een paar dingen naar buiten toe open staan, dat gaat niet lekker werken als ze me daar ook achter slingeren.
IMHO is Caiway niet de ISP voor zulke dingen, tenzij je bereid bent een Zakelijk Abonnement af te nemen...
unreal4u schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:
Ik ben nu weer terug (geloof ik? xD) op een 163.158.0.0/16 segment, moet nog even wachten tot mijn pfsense de verandering ziet en mijn DNS update om alles te testen, maar voorheen zat ik op een 62.45.0.0/16 segment, maar als ik dat ip telnet vanaf buiten krijg ik weer mijn eigen webservertje thuis te zien.
Huh :?

Dat is echt vaag... 7(8)7

Hoe zit je opstelling eruit dan ?!
Het is tenminste wel makkelijk om te requesten en ze doen het snel ook, andere ISP's zijn helaas niet zo makkelijk hierin.
Nou...

Je kan in dit topic en het vorige deel hele andere ervaringen lezen kan ik je vertellen! ;) :+

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:30
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Vergeet overigens ook niet dat de Tweaker geen doorsnee klant is, de eisen welke we hier stellen aan wat (technisch) wel- of juist niet mogelijk is doen de meeste mensen niet. Hell, ik denk dat de meeste gebruikers al niet eens weten wat een IP is, laat staan wat (semi)statisch/dynamisch/gedeeld daarin voor ze gaat betekenen. :D
Dit is ook precies de reden dat ik Caiway/Delta wel snap in hun aanpak rond CGNAT, gewoon overal aanzetten en zonder probleem terugdraaien bij klagers en Tweakers (op verzoek)

• unreal4u
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-12-2025
nero355 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Je hebt dus XGS-PON ??

Hopelijk blijft deze ellende weg bij de AON aansluitingen!
Yes, glasvezel is net geïnstalleerd in mijn dorp, en ik heb ook de Nokia XS-2426G-B modem.
Hoe zit je opstelling eruit dan ?!
Glasvezelmodem -> port forwarding (omdat DMZ niet goed werkt op die modem, bekend probleem die ze nog gaan oplossen: unreal4u in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie") -> pfsense.

In pfsense dynamic DNS aangezet die mijn DNS update in CloudFlare via hun API.

Als ik "what's my ip address" google'lde, kreeg ik een 62.x.x.x IP terug i.p.v het 163.x.x.x segment. Nu zit ik weer terug op hun 163.x.x.x segment.
Nou...

Je kan in dit topic en het vorige deel hele andere ervaringen lezen kan ik je vertellen! ;) :+
Heb ik nog geluk dan! In mijn geval was het echt snel gedaan via de chat (met een persoon). Aan de bot "CGNat uitschakelen" gevraagd en dan opties DMZ gekozen, toen heeft de bot me aangeboden om met een persoon door te chatten. Één berichtje met uitleg verder kreeg ik meteen het antwoord dat ik over max. 4u weer terug op directe IP zou moeten zitten.

Greetings.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:15

D4NG3R

kiwi

:)

tyson69 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Dit is ook precies de reden dat ik Caiway/Delta wel snap in hun aanpak rond CGNAT, gewoon overal aanzetten en zonder probleem terugdraaien bij klagers en Tweakers (op verzoek)
Heb niks tegen opt-out in deze situatie, maar bied mensen dan wel de kans aan dit te doen voordat het überhaupt uitgerold is.

Ik regel dit soort zaken liever wanneer het mij uitkomt i.p.v. wanneer het dan eindelijk eens gebeurt en ik er opeens achteraan moet jagen. :')

"Ja we rollen dit uit naar verscheidene gebruikers, je mag je afmelden" >
Prima dan wil ik dat ook graag doen >
"Nee dat kan pas zodra het bij je uitgerold is"

:+

Ach ja, ik wacht het even af.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 31-05-2023 15:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:23
nero355 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:15:
[...]
Ik ken ondertussen anders wel eene @Daniel. die daar anders over denkt... >:) :P :+
Ja voor CGNat zou je kunnen bellen, maar het blijft vervelend dat ze ook nog niet eens IPv6 ondersteunen.
Inderdaad sinds ik bij Ziggo ben werkt IPv6 en portforwarding weer zoals het hoort. Ben er enorm blij mee, hopelijk als ik weer een jaartje bij Ziggo heb gezeten dat dan het Delta netwerk weer een optie is, zo kan ik lekker heen en weer hoppen of een goede korting krijgen. Heb er toch een eigen router achter hangen. Het zal hopelijk niet nog een jaar duren voordat die pilot met de mediaconverter klaar is, die duurt nu al meer dan een jaar dacht ik al.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• ernstoud
  • Nu online
Daniel. schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:35:
[...]

Ja voor CGNat zou je kunnen bellen, maar het blijft vervelend dat ze ook nog niet eens IPv6 ondersteunen.
Inderdaad sinds ik bij Ziggo ben werkt IPv6 en portforwarding weer zoals het hoort. Ben er enorm blij mee, hopelijk als ik weer een jaartje bij Ziggo heb gezeten dat dan het Delta netwerk weer een optie is, zo kan ik lekker heen en weer hoppen of een goede korting krijgen. Heb er toch een eigen router achter hangen. Het zal hopelijk niet nog een jaar duren voordat die pilot met de mediaconverter klaar is, die duurt nu al meer dan een jaar dacht ik al.
Die pilot (zonder verdere communicatie) heeft er volgens mij toe geleid dat de Nokia mediaconverter alleen bij het zakelijke abonnement een optie is. Er zijn nog steeds vage geruchten - uit de koker van de Delta helpdesk - dat er ooit (?) voor de Nokia xs-2426g-b een firmware met bridge mogelijkheid komt.

• tyson69
ernstoud schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Je kunt het niet voor zijn. Ze doen het gewoon. Te belachelijk voor woorden.
Ik denk dat het niet rendabel is om voor tientallen gebruikers die proactief aangeven geen CGNAT te willen een systeem te bouwen die dit faciliteert. Het is misschien vervelend dat een server die een paar uur/dagen onbereikbaar is maar ik heb er begrio voor hoe ze het nu aanpakken

• nero355
tyson69 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:34:
Ik denk dat het niet rendabel is om voor tientallen gebruikers die proactief aangeven geen CGNAT te willen een systeem te bouwen die dit faciliteert.
Als zij echt zoveel klanten hebben als dat ze claimen dan zijn het er wel "ietsjes" meer denk ik... ;)

• yorde
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-08-2025
Ik heb al 20 dagen een cgnat en het lukt ze niet om die uit te zetten bij caiway/delta :'(
Blijkbaar is er iets fout gegaan van het vershuiven van mijn "zakelijk optie" naar niet zakelijk (deze was 12 maanden gratis maar heb er nooit gebruik van gemaakt en een vast ip gaven ze ook niet.dan is 6 euro extra per maand opeens wel duur.)

weet iemand meer over waar neer freedom naar schiedam komt?

• nero355
Geen matches
Sjakie0101 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:16:
Ik zou niet weten waarom niet, Delta is overal beschikbaar waar Caiway ook beschikbaar is.
Dat is dus echt niet altijd zo geweest helaas...
Zie dit topic of het vorige deel voor bewijs! ;)
Sterker nog Delta is inmiddels wel het A merk te noemen.
Wat mij betreft zijn ze beiden een B-merk en zullen ze dat altijd blijven! :+

Vooral nu ze met CG-NAT aan het prutsen zijn... :F

• tyson69
Geen matches
Ik ben afgelopen vrijdag actief Caiway klant geworden. Mijn XGS-PON lijntje kwam met hulp van de 2e lijns uiteindelijk netjes in de lucht en werkt naar behoren. Tot mijn tevredenheid heb ik ook een publiek IPv4 adres gekregen en lijk ik dus proactief van de CG-NAT lijst te zijn gehaald. Of wordt dit later alsnog gedaan? Iemand ervaring mee?

• ernstoud
  • Nu online
tyson69 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:55:
Ik ben afgelopen vrijdag actief Caiway klant geworden. Mijn XGS-PON lijntje kwam met hulp van de 2e lijns uiteindelijk netjes in de lucht en werkt naar behoren. Tot mijn tevredenheid heb ik ook een publiek IPv4 adres gekregen en lijk ik dus proactief van de CG-NAT lijst te zijn gehaald. Of wordt dit later alsnog gedaan? Iemand ervaring mee?
Ik denk niet dat hier iemand weet, anders dan @R3D hoe die omzetting naar CGNAT, al dan niet gepland, verloopt. Per IP range (zie: https://ipinfo.io/AS15435), random, alleen nieuwe aansluitingen, alleen bij aansluitingen op adressen met een oneven huisnummer :) , whatever.

Er is 0 communicatie over dus tja.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 14:29
Geen matches
nero355 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:55:
[...]

Dat is dus echt niet altijd zo geweest helaas...
Zie dit topic of het vorige deel voor bewijs! ;)

[...]

Wat mij betreft zijn ze beiden een B-merk en zullen ze dat altijd blijven! :+

Vooral nu ze met CG-NAT aan het prutsen zijn... :F
Probeer de postcodecheck maar eens. Delta levert al minimaal 2 jaar op het DFN netwerk.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• martin68
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-03 19:21
Gisteren is onze lijn helaas overgezet op CGNAT, we hadden een jaar lang hetzelfde IP-adres en dat is nu veranderd. Vandaag alweer een ander IP-adres, dus dat verandert blijkbaar regelmatig.

• EWS99
martin68 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:03:
Gisteren is onze lijn helaas overgezet op CGNAT, we hadden een jaar lang hetzelfde IP-adres en dat is nu veranderd. Vandaag alweer een ander IP-adres, dus dat verandert blijkbaar regelmatig.
Gewoon servicedesk bellen of chatten, dan zetten ze je weer terug in de dynamic ip pool. Meestal in een paar uur geregeld.

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
martin68 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:03:
Gisteren is onze lijn helaas overgezet op CGNAT,
Ik heb een NAS draaien met openvpn, dus ik moet het ook even in de gaten houden.
Maar hoe kom je er precies achter of je op CGNAT zit? :?

• nero355
rfbroek schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:39:
Ik heb een NAS draaien met openvpn, dus ik moet het ook even in de gaten houden.
Maar hoe kom je er precies achter of je op CGNAT zit? :?
Windows = Command Prompt openen en dan
tracert tweakers.net

en letten op CG-NAT IP adressen!

Linux = Terminal openen en dan
$ traceroute tweakers.net

De juiste subnets vind je onder andere @ Wikipedia: Carrier-grade NAT :)

• martin68
EWS99 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Gewoon servicedesk bellen of chatten, dan zetten ze je weer terug in de dynamic ip pool. Meestal in een paar uur geregeld.
Door CGNAT werkte onze telefoon (via het SIP protocol) niet meer, daarom heb ik inderdaad via chat contact opgenomen. We zijn inmiddels weer teruggezet op een "normale" verbinding, met het oude IP-adres.

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Geen matches
nero355 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Windows = Command Prompt openen en dan
tracert tweakers.net

Linux = Terminal openen en dan
$ traceroute tweakers.net

De juiste subnets vind je onder andere @ Wikipedia: Carrier-grade NAT :)
De eenvoudigste en meeste betrouwbare manier is in mijn ervaring inloggen op de webinterface van de Nokia en dan bij de WAN instellingen kijken of je IP adres begint met 100.64 t/m 100.127. Ik zelf had een 100.70.x.x adres.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:50
Geen matches
Vraagje, ik ben van contract gewisseld bij Caiway. Al die tijd heeft het prima gewerkt met een TP link converter en een Ubiquiti Dream Router. Vandaag is mijn oude contract beëindigd en het nieuwe ingegaan. Echter, ik krijg geen verbinding. Is dit vanwege het nieuwe protocol van caiway (CG-NAT ipv XGS-PON) en moet ik de klantenservice bellen om dat om te laten zetten?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Geen matches
Boinkie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:29:
Vraagje, ik ben van contract gewisseld bij Caiway. Al die tijd heeft het prima gewerkt met een TP link converter en een Ubiquiti Dream Router. Vandaag is mijn oude contract beëindigd en het nieuwe ingegaan. Echter, ik krijg geen verbinding. Is dit vanwege het nieuwe protocol van caiway (CG-NAT ipv XGS-PON) en moet ik de klantenservice bellen om dat om te laten zetten?
Waarschijnlijk moet je het nieuwe abonnement eerst activeren met de apparatuur van Caiway.

Invoegen doe je zo!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53

lier

MikroTik nerd

Geen matches
Is dit vanwege het nieuwe protocol van caiway (CG-NAT ipv XGS-PON) en moet ik de klantenservice bellen om dat om te laten zetten?
Kan beiden...heb je een nieuw Nokia modem ontvangen? Dan is het XGS-PON. CG-NAT zou ook kunnen, dat zou je misschien in de mijn omgeving terug kunnen zien.

Zat je al bij Caiway? Dan hoef je, mits je geen nieuwe hardware hebt ontvangen, ook niet te activeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:50
Geen matches
lier schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Kan beiden...heb je een nieuw Nokia modem ontvangen? Dan is het XGS-PON. CG-NAT zou ook kunnen, dat zou je misschien in de mijn omgeving terug kunnen zien.

Zat je al bij Caiway? Dan hoef je, mits je geen nieuwe hardware hebt ontvangen, ook niet te activeren.
Ja ik zat al bij caiway. Heb wel hardware ontvangen en deze in de doos gelaten. Volgens de klantenservice ben ik van p2p naar xgs-pon gegaan. De tp link mcl220 die ik gebruik zou dat moeten ondersteunen. Echter komt de verbinding niet online. Moet ik dus echt het modem laten activeren?

• ernstoud
  • Nu online
Je haalt zaken door elkaar: CGNAT betekent geen eigen IP adres, XGS-PON is de techniek van de signalen op het glas.

Als je omgezet bent naar XGS-PON dan zou je een Nokia modem/router/AP ontvangen moeten hebben. Ik denk dus dat dat niet zo is. Maar goed, er kan een fout gemaakt zijn waardoor men vergeten is dat aan je te zenden.

Welk contract heb je? Als het max. 1Gbps is dan zou het nog AON kunnen zijn. Dan zou je toch verbinding moeten hebben. Wat zie je op de UDM aan melding?

• EWS99
ernstoud schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:25:
[...]

Je haalt zaken door elkaar: CGNAT betekent geen eigen IP adres, XGS-PON is de techniek van de signalen op het glas.

Als je omgezet bent naar XGS-PON dan zou je een Nokia modem/router/AP ontvangen moeten hebben. Ik denk dus dat dat niet zo is. Maar goed, er kan een fout gemaakt zijn waardoor men vergeten is dat aan je te zenden.

Welk contract heb je? Als het max. 1Gbps is dan zou het nog AON kunnen zijn. Dan zou je toch verbinding moeten hebben. Wat zie je op de UDM aan melding?
Volgens mij heeft Ernst niet alles gelezen 😳. Hij heeft wel degelijk nieuwe hardware ontvangen. Kans is bijna 100% dat deze verbinding is omgezet naar XGS-PON. En dat betekend dat je de tplink niet meer kunt gebruiken.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42

The Executer

Lekker belangrijk!

Geen matches
Hmm, blijkbaar is mijn IP-adres veranderd aldus DuckDNS. Kom op mijn oude IP (beginnend met 136.) inderdaad niet meer op mijn HA. Maar het gekke is, met het nieuwe IP-adres ook niet. IP-adres begint met 62., dus geen CG-NAT reeks. Ben nu niet thuis maar vraag me af wat hier mis gaat. Straks maar eens even langs rijden.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• EWS99
Geen matches
The Executer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:54:
Hmm, blijkbaar is mijn IP-adres veranderd aldus DuckDNS. Kom op mijn oude IP (beginnend met 136.) inderdaad niet meer op mijn HA. Maar het gekke is, met het nieuwe IP-adres ook niet. IP-adres begint met 62., dus geen CG-NAT reeks. Ben nu niet thuis maar vraag me af wat hier mis gaat. Straks maar eens even langs rijden.
Dat je DuckDNS 62. geeft zegt niets of je wel of niet achter CG-NAT zit (ik denk het wel namelijk, zie hiervooral 62. voorbij komen als CG-NAT external range). Je uitgaande verkeer wordt naar een extern IP adres vertaald. Net zoals je ook niet vanaf het internet kunt zien dat je intern netwerk 192.168.x.y is. Als je vanaf je web browser een "whats my ip" doet, krijg je op je browser een extern adres te zien, terwijl je PC een intern adres heeft. Het is precies dezelfde techniek.

Je kunt alleen in je router zien of je op CG-NAT zit. (Dan begint je externe IP adres op je router met 100). Of mogelijk ook op de Delta site in je klant omgeving (hoewel ik daar nog geen hard bewijs van heb gezien).

Wat zijn je eerste 3 octets van 62.x.y.z (dus wat staat er op de x en de y)? Dan kunnen we hier een lijst bij houden van externe CG-NAT adressen.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Geen matches
EWS99 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Dat je DuckDNS 62. geeft zegt niets of je wel of niet achter CG-NAT zit (ik denk het wel namelijk, zie hiervooral 62. voorbij komen als CG-NAT external range). Je uitgaande verkeer wordt naar een extern IP adres vertaald. Net zoals je ook niet vanaf het internet kunt zien dat je intern netwerk 192.168.x.y is. Als je vanaf je web browser een "whats my ip" doet, krijg je op je browser een extern adres te zien, terwijl je PC een intern adres heeft. Het is precies dezelfde techniek.

Je kunt alleen in je router zien of je op CG-NAT zit. (Dan begint je externe IP adres op je router met 100). Of mogelijk ook op de Delta site in je klant omgeving (hoewel ik daar nog geen hard bewijs van heb gezien).

Wat zijn je eerste 3 octets van 62.x.y.z (dus wat staat er op de x en de y)? Dan kunnen we hier een lijst bij houden van externe CG-NAT adressen.
Ben inmiddels thuis. Myip geeft een 62.45.111.x adres, mijn modem een 100.71.x.x adres. Het is bij Caiway iig alleen op het modem te zien (log in op je Nokia modem, klik onder Services bij Internet op WAN-IP), in het portaal kon ik helemaal niets.

Edit: verzoek bij de klantenservice ingediend via de chat op de site, zou ongeveer 4 uurtjes duren. Ben benieuwd!

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 03-08-2023 13:23 ]

• EWS99
Geen matches
The Executer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Ben inmiddels thuis. Myip geeft een 62.45.111.x adres, mijn modem een 100.71.x.x adres. Het is bij Caiway iig alleen op het modem te zien (log in op je Nokia modem, klik onder Services bij Internet op WAN-IP), in het portaal kon ik helemaal niets.
Dus CG-NAT, maar daar was je zelf ook wel achter denk ik :).

Lijkt er op dat het subnet 62.45.0.0/16 is voor CG-NAT.

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:09
Geen matches
EWS99 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Dus CG-NAT, maar daar was je zelf ook wel achter denk ik :).

Lijkt er op dat het subnet 62.45.0.0/16 is voor CG-NAT.
wordt ook gebruikt voor IPTV

• martin68
Geen matches
Ook voor de DNS servers bijvoorbeeld. Maar toen ik kort op CG-NAT zat had ik ook IP-adressen in die range (62.45.96.x en 62.45.102.x).

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Geen matches
Fleshi schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Idd. bij mij werkt het nu ook weer :) Duurde wel even voordat ze bij Caiway begrepen wat ik bedoelde :|
Hier geen last van gehad! Aangegeven dat ik zag dat sinds gistermiddag CG-NAT actief was, en of ze dat uit wilden schakelen voor me. Verzoek werd direct begrepen en ingevoerd, verder niets uit hoeven te leggen oid.

• ernstoud
  • Nu online
Aapje schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:39:
Nou hierbij mij ervaring bij Caiway.... Zit lekker 200km van huis op een lanparty dondert m'n rdp naar huis er tussenuit....

Ik denk jammer dhcp ip veranderd, ff dns ed updaten en klaar... Werkte het nog niet... Dacht Naja dan heb ik iets stoms ingesteld op mn firewall/opnsense... Of toch niet.... Hoop geklooi verder de helpdesk maares gebeld want ik had opeens een wanip in de 100. Range in de modem en op mijnip websites een andere....

Blijkt het niet aan mijn. Portforwarding te liggen, want de meneer aan de helpdesk legde gelijk uit dat ze een te kort aan ips hebben. Maar dat het op mijn adres nog niet had moeten aanstaan.... Hij heeft het gelukkig uitgezet maar koste mij dus wel een tripje terug uit het noorden a 200km enkele reis... En bedankt Caiway.
Fijn toch die communicatie van Delta/Caiway. Ze doen geen enkele moeite de individuele klanten te informeren dat en wanneer je naar CGNAT omgezet wordt. En dan krijg je dus situaties zoals je schetst. Mensen op vakantie die opeens geen home appliances kunnen benaderen e.d., heel fijn.

• EWS99
ernstoud schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:32:
[...]

Fijn toch die communicatie van Delta/Caiway. Ze doen geen enkele moeite de individuele klanten te informeren dat en wanneer je naar CGNAT omgezet wordt. En dan krijg je dus situaties zoals je schetst. Mensen op vakantie die opeens geen home appliances kunnen benaderen e.d., heel fijn.
Eigenlijk zouden ze wat rustiger aan moeten doen met uitrol in de vakantie. Als je DynDNS ingericht hebt, kun je tenmiste nog zien dat je externe IP adres is gewijzigd. En wij weten hier wel wat er aan de hand is :). Dus je zou het op je vakantie adres kunnen regelen met Delta/Caiway.

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

EWS99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Eigenlijk zouden ze wat rustiger aan moeten doen met uitrol in de vakantie. Als je DynDNS ingericht hebt, kun je tenmiste nog zien dat je externe IP adres is gewijzigd. En wij weten hier wel wat er aan de hand is :). Dus je zou het op je vakantie adres kunnen regelen met Delta/Caiway.
Helaas kan je niet zien of je in de CGNat pool zit van buiten, alleen van binnen. Als backup kan je een teamviewer of een anydesk client installeren zodat je er van buitenaf altijd bij kan omdat die clients een uitgaande verbinding opzetten.

• EWS99
Coolhva schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Helaas kan je niet zien of je in de CGNat pool zit van buiten, alleen van binnen. Als backup kan je een teamviewer of een anydesk client installeren zodat je er van buitenaf altijd bij kan omdat die clients een uitgaande verbinding opzetten.
Klopt, maar als je in het 62.45.x.y subnet zit én niet meer bij je netwerk kunt, dan is de kans groot dat je in de CG-NAT pool zit. Oplossing is inderdaad een applicatie die een uitgaande verbinding op zet. Bijvoorbeeld Tailscale (en zo zijn er nog veel meer oplossingen)

• ernstoud
  • Nu online
Buffalo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:53:
Begrijp ik dat CG NAT stilletjes wordt doorgevoerd zonder aankondiging? Ik zie nu wel dat ik een ander extern IP adres hebt beginnend met 72. Maar netwerk van buiten benaderen via VPN werkt gewoon nog.
Ik zit sowieso niet op een gedeeld IP adres te wachten overigens.
Nu heb ik zelf een TP Link media converter met daarna een Fritzbox. Dus misschien dat Caiway dan niets kan veranderen?
EDIT: na een refresh van de pagina zie ik weer een IP adres wat herkenbaar eruit ziet :+
Geen idee hoe dat kan.
Overigens staan de DNS servers wel op 62.45 reeks.
Ja, CGNAT word stilletjes zonder aankondiging ingevoerd. Zie je op de router een 100.x.y.z IP adres dan heb je CGNAT. De helpdesk kan dat disablen.

Niet whatsmyip gebruiken of zo, dan zie je het CGNAT WAN adres. In de Fritzbox zie je hopelijk het “echte” IP adres. Beste is ifconfig op de router, maar ja, Fritzbox… gesloten OS.

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 06:53
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Ja, CGNAT word stilletjes zonder aankondiging ingevoerd. Zie je op de router een 100.x.y.z IP adres dan heb je CGNAT. De helpdesk kan dat disablen.

Niet whatsmyip gebruiken of zo, dan zie je het CGNAT WAN adres. In de Fritzbox zie je hopelijk het “echte” IP adres. Beste is ifconfig op de router, maar ja, Fritzbox… gesloten OS.
Momenteel heb ik wel vreemde storing met internet en tv. VPN werkt nu ook niet toevallig genoeg.
Ik ging eigenlijk lezen om te zien of er storingen waren. En dat is ook zo, maar volgens Caiway niet in Schiedam.
Ik hoop dan toch niet dat ik ineens naar CG NAT ben gegaan.

• rasper
  • Laatst online: 01-04 19:18
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Ter info, ik had CGNAT uit laten zetten en na twee maanden kreeg ik een nieuw IP adres en ja hoor, CGNAT weer aan. Moest het voor de tweede keer uit laten zetten. :(

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:31
M.b.t. tot dat hele CGNAT gebeuren, ik begreep dus op de Ziggo faro dat ziggo er vanaf aan het stappen is, terwijl delta/caiway het juist lijkt in te gaan zetten. What gives? is Caiway/Delta nog niet zo ver met ipv6/dual stack?

• EWS99
xxxneoxxx schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:29:
M.b.t. tot dat hele CGNAT gebeuren, ik begreep dus op de Ziggo faro dat ziggo er vanaf aan het stappen is, terwijl delta/caiway het juist lijkt in te gaan zetten. What gives? is Caiway/Delta nog niet zo ver met ipv6/dual stack?
Het probleem waar Delta/Caiway mee kampt is dat ze veel te weinig IPv4 adressen hebben. (disclaimer: ik kan er volledig naast zitten). Ziggo heeft er tientallen miljoenen, maar Delta/Caiway niet. Zover ik ooit heb kunnen zien in de BGP registraties hebben ze er maar een paar honderd duizend (dacht 500.000). En dat is veel te weinig voor de 2 miljoen ambitie die ze hebben. (ik heb hier al eens onderzoek naar gedaan, zie EWS99 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2")

[ Voor 11% gewijzigd door EWS99 op 20-08-2023 12:30 ]

• ernstoud
  • Nu online
xxxneoxxx schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:29:
Er schijnt een pilot te lopen voor IPv6. Zonder enige communicatie, dus geen deadline bekend.

• ernstoud
  • Nu online
dolopfriet schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:59:
Echt achterbaks om het dan toch weer aan te zetten.
Heeft natuurlijk niets met “achterbaks” te maken, dat suggereert moedwil. Lijkt me eerder gewoon een fout in de processen. De configuratie “klant wil geen cgnat” wordt dus genegeerd bij verandering van IP adres. Dat moet beter.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-04 23:03
Hier ook stilletjes slachtoffer geworden van CGNAT. Erg fijn als je op vakantie bent en allerlei zaken in thuisnetwerk had willen doen. Helpdesk is nu bezig het uit te zetten, maar blijft vreemd dat ze dit soort zaken eigenhandig doorvoeren.

• ernstoud
  • Nu online
master1104 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:44:
Hier ook stilletjes slachtoffer geworden van CGNAT. Erg fijn als je op vakantie bent en allerlei zaken in thuisnetwerk had willen doen. Helpdesk is nu bezig het uit te zetten, maar blijft vreemd dat ze dit soort zaken eigenhandig doorvoeren.
Inderdaad. Weer een voorbeeld dat het zo, zonder aankondiging, niet moet. Maar goed, alles is daar al over gezegd.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 14:29
ernstoud schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Er schijnt een pilot te lopen voor IPv6. Zonder enige communicatie, dus geen deadline bekend.
CGNAT lijkt een noodgedwongen tussenoplossing, die heel veel haken en ogen kan hebben voor mensen die van afstand apps/apparaten bedienen, aan een alarm vastzitten etc.
Einde dit jaar wordt Ipv6 actief en verwacht ik dat men langzaam CGNAT weer gaat afbouwen en iedereen overzet op Ipv6. Er is al een pilot gaande met Ipv6.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-04 23:03
Net wederom met Caiway contact gehad omdat het uitschakelen van CGNAT niet goed werkte. Ze gaan het nu oppakken met de tweedelijns en dan moet het binnen 4 uur opgelost zijn.

Heb de medewerker nog wel even gevraagd om zorgen dat het niet straks bij een nieuw IP adres weer aanspringt, zoals @rasper eerder heeft ervaren. Hierop gaf de medewerker aan dat er testpools zijn geweest en dat daarbij sommigen gebeld hebben met klachten om het uit te zetten. De grote meerderheid van de klanten heeft er uiteraard geen last van en daarbij werkt het goed. Als iemand in de testpool het heeft laten uitschakelen dan kan het inderdaad weer aanspringen bij de offiiciele uitrol. Dit wordt per gebied gedaan en daarbij wordt het dus ook bij de 'testgroep' weer aangezet. Dit zou een eenmalige hickup moeten zijn en vanaf nu niet meer voor moeten komen.

Klinkt mij in elk geval logisch in de oren, maar uiteraard iets om in de gaten te houden. Wel weer netjes geholpen trouwens :)

• ernstoud
  • Nu online
Sjakie0101 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

CGNAT lijkt een noodgedwongen tussenoplossing, die heel veel haken en ogen kan hebben voor mensen die van afstand apps/apparaten bedienen, aan een alarm vastzitten etc.
Einde dit jaar wordt Ipv6 actief en verwacht ik dat men langzaam CGNAT weer gaat afbouwen en iedereen overzet op Ipv6. Er is al een pilot gaande met Ipv6.
Omdat dual stack nodig is, gezien dat IPv6 alleen teveel problemen geeft - veel services vereisen nog IPv4 - zijn IPv4 adressen nog lang nodig. CGNAT blijft daardoor echt nog wel een oplossing daarvoor.

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:45

Roetzen

he.net Certified Sage

Sjakie0101 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Einde dit jaar wordt Ipv6 actief en verwacht ik dat men langzaam CGNAT weer gaat afbouwen en iedereen overzet op Ipv6.
Zo werkt het niet. Bij de activering van IPv6 wordt CGNAT niet "afgebouwd". Niet in de zin dat iedereen weer een publiek IPv4 adres krijgt. Dat zou niet kunnen, Er is immers een tekort aan IPv4 adressen. Wat er zal gebeuren is dat wie er een IPv6 prefix bij krijgt, zal overgezet worden naar full dual stack, dus met een publiek IPv4 adres of op DS-Lite, dus met een CGNAT IPv4 adres.
Er is al een pilot gaande met Ipv6.
Ik hoor er verder nog niks over. Dus eerst zien dan geloven met dat IPv6.

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• EWS99
Roetzen schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Zo werkt het niet. Bij de activering van IPv6 wordt CGNAT niet "afgebouwd". Niet in de zin dat iedereen weer een publiek IPv4 adres krijgt. Dat zou niet kunnen, Er is immers een tekort aan IPv4 adressen. Wat er zal gebeuren is dat wie er een IPv6 prefix bij krijgt, zal overgezet worden naar full dual stack, dus met een publiek IPv4 adres of op DS-Lite, dus met een CGNAT IPv4 adres.

[...]

Ik hoor er verder nog niks over. Dus eerst zien dan geloven met dat IPv6.
Ik zit in die pilot :). En ik zie enkele Tweakers met een eigen modem die een IPv6 hebben gekregen. Dus er wordt wel degelijk aan gewerkt.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52
Geen matches
Hier ook spontaan op CG-Nat gezet, de hele boel naar binnen op zijn gat. Gelijk maar contact opgenomen en ben als het goed is terug gezet naar normaal. Vanavond maar even afwachten.

* Soepie is blij dat hij vorige week te horen gekregen heeft dat KPN hier ook glas gaat neerleggen.

Gewoon spullen

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:59

Aapje

Opel-beun
rfbroek schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:18:
Oeps! Delta Fiber is klantgegevens kwijt, nieuwe glasvezelaansluitingen in o.a. Velp laten langer op zich wachten
Bron TotaalTV
https://www.totaaltv.nl/n...egevens-na-systeemupdate/
Verklaard ook weer waarom dat project op z'n gat ligt in Velp :+
Roetzen schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Ik heb twee kennissen die dat doen. Ik heb zelf niet het plan zo iets te gaan doen, maar ik wil wel weten of het mogelijk is als ik ga kiezen tussen providers. Geblokkeerde poorten leveren minpunten op...
Ik draai ook een mailserver thuis bij Caiway, gaat prima mits je niet achter een CGNAT gezet wordt.... :/ Ik zou in elk geval geen bedrijf kritische applicaties gaan hosten ;-) Maar voor je privé mailbox is zoiets best te doen...

--

Vannacht klapte bij mij de verbindingen overigens meermaals eruit, zonder dat er werkzaamheden/storingen gemeld waren... Is dit vaker zo bij Caiway? Heb een jaar storingvrij internet gehad, maar begint nu de laatste weken beetje onbetrouwbaar te worden...

[ Voor 12% gewijzigd door Aapje op 23-08-2023 11:29 ]

• rfbroek
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:30:
[...]Maar ik zou vooral die Nokia 2426 niet willen die je bij een XGS-PON aansluiting van Delta krijgt, want dat is echt een onbetrouwbaar apparaat gebleken in vele gevallen! :(
Ik ben vanaf vandaag weer klant van Caiway, ze hadden een mooie actie. :)
En ik kreeg het Nokia modem, we zullen eens zien hoe dat gaat.

Ze hebben me trouwens ook op CGNAT gezet, daarover ga ik even bellen met de klantenservice want ik wil mijn NAS nog wel kunnen bereiken van buitenaf. :(

EDIT: Nu heb ik plots een gewoon WAN ip adres 163.x.x.x als ik in het modem kijk, half uurtje geleden begon het nog met 100.x.x.x. Ik had de helpdesk nog niet gesproken. Enfin ik kijk het even aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH_mRx3bKxfjfZXCWjTDX3112i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9SINr4cFPyZDrHQVot5QYl7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door rfbroek op 21-09-2023 17:26 ]

• rfbroek
  • Niet online
Trouwens, ik heb een traceroute gedaan naar Tweakers.net en er komen geen 100.x.x.x adressen in voor.
In het Nokia modem staat bij WAN een 163.x.x.x adres.
Mag ik nu aannemen dat ik dus geen CGNAT heb?

[ Voor 15% gewijzigd door rfbroek op 22-09-2023 16:47 ]

• ernstoud
  • Nu online
rfbroek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:46:
Trouwens, ik heb een traceroute gedaan naar Tweakers.net en er komen geen 100.x.x.x adressen in voor.
Wat in het modem staat is bepalend. Traceroute niet.

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:11
rfbroek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:46:
Ik zat voor alle ellende in de 200.x.x.x. range, toen ik een nieuw Genexis modem kreeg, eerst ik de 120.x.x.x. range. Als ik nu inlog(na het oplossen van de gebiedstering) op het modem zit ik in de 87.x.x.x. range? Dus geen CGNAT? Maar is dit gebruikelijk?

• ernstoud
  • Nu online
MariusV schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:02:
[...]

Ik zat voor alle ellende in de 200.x.x.x. range, toen ik een nieuw Genexis modem kreeg, eerst ik de 120.x.x.x. range. Als ik nu inlog(na het oplossen van de gebiedstering) op het modem zit ik in de 87.x.x.x. range? Dus geen CGNAT? Maar is dit gebruikelijk?
Wat bedoel je met “gebruikelijk”? De 87 range is inderdaad geen CGNAT.

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:11
ernstoud schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:09:
[...]

Wat bedoel je met “gebruikelijk”? De 87 range is inderdaad geen CGNAT.
Of het gebruikelijk is dat deze in een paar dagen alle kanten op gaat qua range. Dat kan ik me nl. niet herinneren bij mijn vorige Genexis modem

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-04 13:01
nieuws: Delta start uitrol van IPv6-adressen aan XGS-PON-glasvezelklanten
De Nederlandse provider Delta is begonnen met het uitrollen van IPv6-adressen onder klanten met een XGS-PON-glasvezelaansluiting. De provider had dit al aangekondigd, maar zei toen eerder dat dit in het vierde kwartaal zou starten.

Alle Delta-XGS-PON-klanten moeten in december een IPv6-adres hebben. Deze klanten behouden ook hun IPv4-adres. Delta heeft ook klanten op het oudere P2P-glasvezelnetwerk; deze klanten krijgen geen IPv6 maar moeten contact opnemen voor een nieuwe XGS-PON-modem. De meeste coax-klanten hebben inmiddels al een IPv6-adres, zolang ze een Sagemcom-modem hebben. Coax-klanten zonder Sagemcom-modem kunnen hun modem via Delta's klantenservice om laten ruilen.

Delta heeft na KPN het grootste glasvezelnetwerk van Nederland en heeft 1,5 miljoen adressen aangesloten op het glasvezelnetwerk. Het bedrijf zei in mei IPv6-adressen uit te gaan rollen onder glasvezelklanten en zei destijds dit in het vierde kwartaal te gaan doen. IPv6-adressen zijn nodig vanwege de beperkte voorraad aan IPv4-adressen; vanwege die beperkte voorraad past Delta sinds maart Cgnat toe op IPv4-adressen. Hierbij delen klanten een IP-adres.
Hmm, dat wordt dus kiezen tussen IPv4 only of XGS-PON met een ONT er tussen....

[ Voor 4% gewijzigd door Mitssz op 26-09-2023 18:08 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-03 14:02
Irritant probleem met Caiway glasvezel hier:

Genexis Hybrid titanium modem
TPlink AC1200 router
2 x Ubiquity AP lite

Hij verliest 1 x per week de verbinding met WAN, maakt niet uit op welke machine.Tot nu toe liep ik dan naar de meterkast, reset dan modem en router et voila, alles werkt weer.

Vandaag gebeurde het weer, dus eens in de TPlink AC1200 ingelogd. En hij geeft inderdaad aan dat er geen verbinding is met WAN. Bij IPv4 drukte ik nu op de knop "release" en daarna "renew" --> Bam gelijk weer verbinding met WAN, zonder de modems te resetten.

- Zit het probleem nu in de AC1200 of moet ik het toch in die Genexys modem zoeken ?
- Kan ik niet afdwingen dat er automagisch een renew komt als hij de WAN kwijt is ?
- Zo te zien heb ik geen CGNAT (IP 159.X.X.X.X)
- Wat is dit voor ellende, ben ik de enige die dit wel eens heeft ?

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Lollercopter schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:06:

TPlink AC1200 router
2 x Ubiquity AP lite

Hij verliest 1 x per week de verbinding met WAN, maakt niet uit op welke machine.Tot nu toe liep ik dan naar de meterkast, reset dan modem en router et voila, alles werkt weer.

Vandaag gebeurde het weer, dus eens in de TPlink AC1200 ingelogd. En hij geeft inderdaad aan dat er geen verbinding is met WAN. Bij IPv4 drukte ik nu op de knop "release" en daarna "renew" --> Bam gelijk weer verbinding met WAN, zonder de modems te resetten.

- Zit het probleem nu in de AC1200 of moet ik het toch in die Genexys modem zoeken ?
- Kan ik niet afdwingen dat er automagisch een renew komt als hij de WAN kwijt is ?
Volgens mij heb ik hier gisteren naar gekeken, lijkt op je tplink die de lease statisch maakt.
Of je hebt iets aangepast in je dhcp settings wat dit veroorzaakt.
Je device doet ieder half uur een renew naar de bovenliggende netwerklaag en om de acht uur een renew lease van de dhcp server.

Als je zelf in je modem moet renewen en het werkt lijkt daar iets niet goed in de settings.

Check dat even en als je er noet uitkomt stuur maar een PB

• ernstoud
  • Nu online
Lollercopter schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:06:

TPlink AC1200 router
2 x Ubiquity AP lite

Zit er logging in de router? Zo ja, wat zegt die? Na een WAN reset krijg je weer hetzelfde IP adres? Is het op een willekeurig moment? Op het moment dat het gebeurt, geeft de Titanium nog aan dat er verbinding is (op de LEDs).

• nero355
Geen matches
ernstoud schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
En bij elke verandering in het abonnement ga je rücksichtlos van AON naar XGS-PON.
Bovenstaande claims kloppen zeker weten NIET in mijn geval !! :)

Dus :
ActualFantasy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:49:
Ik heb net met 2 jaar verlengd door te bellen en een korting te krijgen dan? Ga ik nu dan ook nieuwe modem opgestuurd krijgen? Nee toch?
NEE :)
Sjakie0101 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:01:
Dikkere onzin heb je hier nog niet verkocht. Alsof er bij KPN, Ziggo en Odido nooit eens iets fout gaat.
Of laten we het gaan hebben over Online.nl.
Ik heb xDSL tussen 1998 en 2018 gehad bij Planet Internet/KPN zelf en ik kan je vertellen dat ik bij de eerste de beste kans die ik krijg "om weer terug te gaan" (Kan namelijk niet echt meer...) ik de kans zal grijpen om Caiway te verlaten! :Y) :P

Afgelopen 2 weken meerdere keren van IP adres veranderd met als laatste toetje een CG-NAT IP adres :r

Allerlei services en games die helemaal aan het trippen waren en zo... VER-SCHRIK-KE-LIJK IRRITANT !!! :| :F

Ondertussen wel contact opgenomen en weer snel overgezet op een normaal IP adres en het zou nu ook in mijn account uitgeschakeld moeten zijn en zo, maar toch... niet bepaald fijn...

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

ernstoud schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:34:
Beste Caiway Tweakers,

Waar de goede contacten op het forum al niet toe kunnen leiden…

Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen d:)b .

Hoewel we meer dan genoeg stof zullen hebben om over te praten leek het ons leuk om ook (een selectie van) vragen en opmerkingen vanuit de community mee te nemen.

Willen jullie onderwerpen, vragen en opmerkingen aandragen stuur dan even een PB naar @ernstoud .

Uiteraard volgt er een verslag na het bezoek.
Super leuk en super tof (en een beetje jaloers)! Waar ik erg benieuwd naar ben is of het misschien makkelijker is om bepaalde instellingen in een soort MVP/private preview fase alleen via een API beschikbaar kan maken. Vaak is het zo dat dingen (een vinkje voor CGNAT, eigen ONT, etc.) veel tijd kosten vanwege de (web)GUI maar een API redelijk snel klaar kan zijn. Ik vraag me af of Delta zoiets overweegt want dat zou ons Tweakers namelijk goed uitkomen als we bijv. een eigen ONT via een API kunnen registreren.

• ernstoud
  • Nu online
ActualFantasy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:24:
Hoi.

Ik wil mijn pc van buitenaf bereikbaar maken via Remote desktop. Ik heb een port forwarding aangemaakt, ik heb een ip eropgezet waarvan ik alleen mag verbinden. Maar het werkt niet.

Nu kijk ik op mijn modem en staat daar onder internet een IP adres. Die is anders dan het ip wat op www.watismijnip.nl staat. Ik heb een Genexis modem, de 7840.

Beide doen het trouwens niet, maar is dit niet een beetje vreemd? Die zouden toch gewoon hetzelfde moeten zijn neem ik aan?
Dan ben je waarschijnlijk op CGNAT gezet. Het adres in de 7840 begint met 100? Helpdesk benaderen en zeggen dat je weer een “eigen” IPv4 adres wil. Dat regelen ze dan voor je in max. 4 uur.

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:22
ernstoud schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:33:
[...]

Dan ben je waarschijnlijk op CGNAT gezet. Het adres in de 7840 begint met 100? Helpdesk benaderen en zeggen dat je weer een “eigen” IPv4 adres wil. Dat regelen ze dan voor je in max. 4 uur.
Yep, dat begint idd met 100 ja.

Ik ga ze gelijk bellen.

Via de chat gedaan op hun website, het is gelijk uitgezet. Uitstekende service zo.

[ Voor 10% gewijzigd door ActualFantasy op 08-11-2023 18:54 ]

• ernstoud
  • Nu online
DCG909 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:04:
[...]

Ik wist dat het bij zeelandnet en delta speelde, maar bij caiway had ik er nog niks over gelezen :)
Dus toen ik zag dat de rest van het internet het gewoon deed icm de ip adressen wist ik dat ik een belletje moest plegen (aangezien er nog geen mogelijkheden in het mijncaiway portaal zijn).
Dat is dus een vergeten vraag tijdens het bezoek aan Deltafiber: “Hoe verloopt de uitrol van CGNAT? Per IP reeks? Random? Al naar gelang hoe de wind staat? Opkomst van de maan? Zonnestand?”

@fagao ?

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:09:
[...]

Dat is dus een vergeten vraag tijdens het bezoek aan Deltafiber: “Hoe verloopt de uitrol van CGNAT? Per IP reeks? Random? Al naar gelang hoe de wind staat? Opkomst van de maan? Zonnestand?”

@fagao ?
Een interessante aanvulling op die vraag zou zijn hoe dat gaat in combinatie met IPv6. Blijft dat Full Dual Stack of wordt dat DS-Lite? Of nog iets anders zoals NAT64/DNS64?

• Hextrasher1975
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-02-2025
Caiway Fiber gebruikt nu dus CGNAT op ipv4, lekker een intern netwerk IP toegedeeld krijgen en een ander extern IP adres hebben. Thuisserver doet meteen niet meer wat het wil, want port forwarding werkt dan niet meer.

Ik heb contact gehad met de helpdesk chat en die hebben (als het goed is) CGNAT weer uitgeschakeld voor mijn adres, maar je moet het wel specifiek aangeven dat je een issue heb met CGNAT. Ik hoop dat mijn probleem nu opgelost is.

Feit wel is dat je met CGNAT geen volwaardige internet verbinding meer hebt. Geen goede ontwikkeling in mijn idee.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Hextrasher1975 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:44:

Feit wel is dat je met CGNAT geen volwaardige internet verbinding meer hebt. Geen goede ontwikkeling in mijn idee.
Daar zijn al vele artikelen over geschreven door mijzelf incluis. De harde realiteit is dat er niet genoeg IPv4 adressen zijn om iedereen in de wereld een eigen IPv4 adres te geven. Het IPv4 netwerk wordt daarom met paperclips en plakband bij elkaar gehouden met "oplossingen" als CGNAT.

IPv6 had dat probleem moeten oplossen want met IPv6 zijn er genoeg adressen om iedere zandkorrel op aarde een eigen IP adres te geven. Maar ja, dan hadden we het wel tijdig moeten invoeren en dat hebben we met z'n allen verzaakt. En nu zitten we met de gebakken peren.

Caiway is nu wel bezig IPv6 uit te rollen op het XS-GPON netwerk. Rijkelijk laat maar beter laat dan nooit. Helemaal lekker werkt het ook nog niet. Zo werkt de tegenhanger van port forwarding, zogenaamd IPv6 pinholing nog niet goed. Dus je kunt je servers nog niet via IPv6 van buitenaf bereikbaar maken. Maar naar verluid wordt daar aan gewerkt.

• ernstoud
  • Nu online
bruce the boss schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:22:
Ik zit nu ongeveer 9 maanden bij Caiway met m'n glasvezel abonnement en ik merk dat nu al voor de 3e keer mijn IP-adres is veranderd. Veranderd dit bij iedere provider zo vaak of is dat typisch iets van Caiway?
Ik heb hier ook KPN, daar is het veel minder, zeg maar niet.

Bij Caiway een jaar niet, vorige maand opeens twee keer.

Er wordt redelijk veel geknutseld aan de DFN infra. Overgang naar XGS-PON, IPv6, CGNAT, router upgrades, hogere uplink speeds etc.

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-03 15:45
Veranderd dit bij iedere provider zo vaak of is dat typisch iets van Caiway?
Anderhalf jaar nu en nog steeds dezelfde. Toen ik even door cgnat een andere had en dat liet uitschakelen, kreeg ik weer keurig m'n oude IP adres terug.

• nero355
Ik zit nu ongeveer 9 maanden bij Caiway met m'n glasvezel abonnement en ik merk dat nu al voor de 3e keer mijn IP-adres is veranderd.

Veranderd dit bij iedere provider zo vaak of is dat typisch iets van Caiway?
De enige ISP's in Nederland die als het goed is niet dat probleem hebben of hebben gehad toen ze nog bestonden :
- Planet Internet
- XS4ALL
- KPN
- Freedom Internet (gok ik ?!)
- Een aantal ISP's die via BBned xDSL leverden.

Alle andere opties zullen je waarschijnlijk dezelfde ervaring opleveren en nu IPv6 een ding is kan dat echt super irritant uitpakken! :| :/
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:42:
Ik heb hier ook KPN, daar is het veel minder, zeg maar niet.
Heb je dan niet een brief gehad waarin zoiets staat :
- Klantnummer
- IPv4 IP Adres : xxx.xxx.xxx.xxx
- IPv6 Prefix : <Een hoop HEX getalletjes met : ertussen>

:?
Heelgoed schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:46:
Anderhalf jaar nu en nog steeds dezelfde.

Toen ik even door cgnat een andere had en dat liet uitschakelen, kreeg ik weer keurig m'n oude IP adres terug.
:o Dat is echt NICE!!! d:)b

Maar helaas niet mijn ervaring... :'(

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Geen matches
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:21:
Ik kreeg vannochtend een mailtje van de Fritz!Box van mijn ouders dat het IP adres was gewijzigd in 100.

Vervolgens kan ik hem extern niet meer benaderen. Vraag me ook af of dit wel goed is.
een IP Whois laat niet zien dat dit subnet tot Caiway/Delta hoort maar dit blijkt een gereserveerd blok te zijn.

Iemand een idee?
IP adres beginnend met 100. is een CG-NAT adres. Je kunt dit uit laten zetten en dan krijg je weer een normaal dynamisch ip adres.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22
Geen matches
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:24:
[...]

IP adres beginnend met 100. is een CG-NAT adres. Je kunt dit uit laten zetten en dan krijg je weer een normaal dynamisch ip adres.
Maar ik heb dat helemaal niet aangezet! Waarom passen ze dit zomaar aan? Nu werkt mijn VPN tussen mij en mijn ouders niet meer en dus ook mijn offsite backup niet :(

Dit doen ze normaliter toch als je IPv6 gebruikt? Maar dat staat ook uit. Vreemd.

Waar kan ik dit uit laten zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Flappie op 12-12-2023 11:27 ]

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Geen matches
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:26:
[...]

Maar ik heb dat helemaal niet aangezet! Waarom passen ze dit zomaar aan? Nu werkt mijn VPN tussen mij en mijn ouders niet meer en dus ook mijn offsite backup niet :(

Dit doen ze normaliter toch als je IPv6 gebruikt? Maar dat staat ook uit. Vreemd.

Waar kan ik dit uit laten zetten?
Nee het is niet iets wat je zelf aanzet, dat doet de provider omdat de IPv4 adressen op raken. Delta groeit hard en heeft niet voor elke klant een IPv4 adres. Meer dan 90% van de klanten heeft er ook niks aan.

CG-NAT kan uit via Mijn Caiway Delta omgeving maar dit werkt volgens mij nog niet altijd goed, maar klantenservice kan het wel uitzetten. Duurt dan 4 uurtjes en dan is het weer klaar.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:54:
[...]

Ja, al veel over gezegd. Weer een voorbeeld hoe Delta/Caiway bewust haar klanten in de narigheid brengt. Geen goede strategie, marketingtechnisch een absolute blunder.
Er is niet genoeg IPv4 om iedereen op de wereld een eigen adres te geven. CGNAT is onvermijdelijk. De fout die DeCa gemaakt heeft is dat ze het glasvezelnet eerst als IPv4 only hebben uitgerold. Ze hadden IPv6 meteen bij de aanvang moeten uitrollen. En wel als DS-Lite met een optie (eventueel met bijbetaling) voor full dual Stack. Dan was niemand overvallen en was iedereen er nu aan gewend.

Tja... })

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:29
Weer een cgnat issue.
Zomaar cgnat aangezet om 14:53, zonder communicatie. Echt slecht.
Even gebeld….nee dat hebben wij niet aangezet. Wie anders, de melkboer?

• bjusterbaarlik
  • Niet online
internet4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:36:
Weer een cgnat issue.
Zomaar cgnat aangezet om 14:53, zonder communicatie. Echt slecht.
Even gebeld….nee dat hebben wij niet aangezet. Wie anders, de melkboer?
Verkeerde vraag stellen aan de klantenservice krijg je ook het verkeerde antwoord. Altijd de juiste vraag stellen en het simpel houden.

• ernstoud
  • Nu online
Roetzen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:25:
[...]

Er is niet genoeg IPv4 om iedereen op de wereld een eigen adres te geven. CGNAT is onvermijdelijk. De fout die DeCa gemaakt heeft is dat ze het glasvezelnet eerst als IPv4 only hebben uitgerold. Ze hadden IPv6 meteen bij de aanvang moeten uitrollen. En wel als DS-Lite met een optie (eventueel met bijbetaling) voor full dual Stack. Dan was niemand overvallen en was iedereen er nu aan gewend.
Dat is mijn punt niet, natuurlijk is CGNAT onvermijdelijk als je te weinig IPv4 adressen hebt. Mijn punt is dat als je een klant op CGNAT gaat zetten je dat van te voren met duidelijk de gevolgen aangegeven moet communiceren. En moet aangeven hoe je het ongedaan maakt. En niet moedwillig problemen voor je klanten creëert.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:19:
[...]

Dat is mijn punt niet, natuurlijk is CGNAT onvermijdelijk als je te weinig IPv4 adressen hebt. Mijn punt is dat als je een klant op CGNAT gaat zetten je dat van te voren met duidelijk de gevolgen aangegeven moet communiceren. En moet aangeven hoe je het ongedaan maakt. En niet moedwillig problemen voor je klanten creëert.
Hier is ook al genoemd dat dat waarschijnlijk tot overbelasting van de helpdesk gaat leiden omdat de grote meerderheid van de klanten geen idee heeft waar het over gaat en dan in paniek de helpdesk gaat bellen. Terwijl die klanten er geen enkele last van hebben en helemaal niets merken als ze onaangekondigd op CGNAT worden gezet. Dus dan maar opereren onder het motto "het is beter om achteraf om vergiffenis te vragen dan toestemming van te voren". Nee elegant is het niet, ze hadden betere iedereen vanaf het prille begin op CGNAT kunnen zetten. Of nog beter meteen IPv6 uitrollen. Maar ja, dat is "hadden"...

Ooit was het verhaal dat ze klanten die port forwards actief hadden niet op CGNAT zouden zetten. Maar ja, dat werkt natuurlijk alleen bij klanten die de modem/router van DeCa gebruiken. Bij klanten met een eigen router kunnen ze dat niet zien. Nogmaals: elegant is het niet., Maar het is waarschijnlijk uit de kwaden de minst erge kiezen.

• ernstoud
  • Nu online
Roetzen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:43:
[...]

Hier is ook al genoemd dat dat waarschijnlijk tot overbelasting van de helpdesk gaat leiden omdat de grote meerderheid van de klanten geen idee heeft waar het over gaat en dan in paniek de helpdesk gaat bellen. Terwijl die klanten er geen enkele last van hebben en helemaal niets merken als ze onaangekondigd op CGNAT worden gezet. Dus dan maar opereren onder het motto "het is beter om achteraf om vergiffenis te vragen dan toestemming van te voren". Nee elegant is het niet, ze hadden betere iedereen vanaf het prille begin op CGNAT kunnen zetten. Of nog beter meteen IPv6 uitrollen. Maar ja, dat is "hadden"...

Ooit was het verhaal dat ze klanten die port forwards actief hadden niet op CGNAT zouden zetten. Maar ja, dat werkt natuurlijk alleen bij klanten die de modem/router van DeCa gebruiken. Bij klanten met een eigen router kunnen ze dat niet zien. Nogmaals: elegant is het niet., Maar het is waarschijnlijk uit de kwaden de minst erge kiezen.
Ik (we) val in herhaling met deze discussie. Ik blijf van mening dat je niet - ook al is het een klein (?) deel van je klanten - onverwacht klanten in de problemen moet brengen omdat je niet van te voren weet wat die problemen zijn. Genoeg scenario’s denkbaar waarbij serieuze problemen kunnen ontstaan als mensen geen contact meer kunnen leggen met apparatuur thuis, of met een kwetsbare derde. Ik las laatst een bericht van iemand die monitoring van een zieke ouder op afstand niet meer kon doen en dus 700 km. moest rijden. Dat ging overigens niet om CGNAT maar het is een mogelijk scenario.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:53:
[...]

Ik (we) val in herhaling met deze discussie. Ik blijf van mening dat je niet - ook al is het een klein (?) deel van je klanten - onverwacht klanten in de problemen moet brengen omdat je niet van te voren weet wat die problemen zijn.
Dat moet dan afgewogen worden tegen het nodeloos in paniek brengen van een heel veel grotere groep van klanten die geen idee hebben waar het over gaat. Als ik er over zou gaan zou ik denk ik dan toch maar kiezen voor de kleinere groep. Gelukkig ga ik er niet over. >:)
Genoeg scenario’s denkbaar waarbij serieuze problemen kunnen ontstaan als mensen geen contact meer kunnen leggen met apparatuur thuis, of met een kwetsbare derde. Ik las laatst een bericht van iemand die monitoring van een zieke ouder op afstand niet meer kon doen en dus 700 km. moest rijden. Dat ging overigens niet om CGNAT maar het is een mogelijk scenario.
Ik houd niet zo van die hypothetische "je zal maar" scenarios. En die hypothetische zieke moeder begint zo langzamerhand bij mij ook reflexen op te roepen die ik al eerder had bij andere kapstokken die gebruikt worden om iets door te drijven... Als je voor een belangrijke toepassing je zo afhankelijk maakt van een consumenten aansluiting bij één provider zonder plan B, dan ben je sowieso verkeerd bezig is dan mijn niet zo bescheiden mening. Wat zou die man die zijn zieke ouder op afstand monitorde dan overigens doen als de monitor aangeeft dat acute actie nodig is? Gaat hij dan ook 700 km rijden of schakelt hij dan toch maar "plan B" in?

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

internet4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:54:
😀 klacht ging meer om de missende communicatie.
Nog afgezien dat ze de dienst internet flink beperken, van inkomende en uitgaande verkeer naar alleen uitgaand verkeer.
Klacht? Hoezo, heb jij een expliciet “no cgnat” afgesloten?
Luister zeiken is gratis, maar tenzij jij een betaald contract op een static ip hebt heeft klagen en klachten geen zin.
Jij mag van mij best je voorwaarden uit elkaar trekken en aantonen waar staat dat de ISP geen cgnat mag inzetten.
Daar heeft een leger aan juristen op gezeten, maar als jij de loophole vind gun ik het je van harte.

Er zijn scriots die de uitzonderingen moeten uitfilteren en ja soms valt er weleens wat tussen wal en schip, geen drama want dit kan je in MijnDelta zelf oplossen en anders via de helpdesk.

Stop being a cry-baby!!

• rfbroek
  • Niet online
R3D schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:29:
[...]
Jij mag van mij best je voorwaarden uit elkaar trekken en aantonen waar staat dat de ISP geen cgnat mag inzetten.
Daar heeft een leger aan juristen op gezeten, maar als jij de loophole vind gun ik het je van harte.
Als iets juridisch dichtgetimmerd is wil dat nog niet zeggen dat iets netjes of juist is... :)

Het lijkt me niet moeilijk om ook naar de niet-Tweakers te communiceren dat er iets verandert aan de internetverbinding, maar dat dat alleen van belang is als je port forwarding wil (blijven) gebruiken.

Dat de niet-Tweaker daarvan in paniek raakt en de helpdesk gaat platbellen (als je er al doorheen komt :+) lijkt me sterk.

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31
Dan toch even een wat meer techneuterige vraag. Ik zie nu, behalve eerder al Ernst, ook R3D het hebben over CGNAT aan/uitzetten via MijnDelta. Wil iemand mij even helpen waar ik die optie in MijnDelta kan vinden, want ik heb net wederom MijnDelta helemaal uitgeplozen en voor de zekerheid ook nog even de MijnCaiway van mijn moeder... niets te vinden (door mij). Maar ja, mannen schijnen niet te kunnen zoeken... :P

• Flappie
Geen matches
Sorry, ben nog niet zo actief in dit topic.
Al sinds Caiway in Oldenzaal actief is ben ik glas abonnee (we hadden toen nog kabel internet via Ziggo! Dat werd later ook overgenomen door Caiway maar toen zat ik al op glas :) )

Ik moet zeggen: in al die jaren, nu een jaar of 8, bijna 9 al wel heb ik weinig te klagen.
Het internet is stabiel en er zijn weinig storingen.

Communicatie kan soms wat beter maar zoals @R3D aangeeft.

Ik denk dat @R3D bij Caiway of Delta werkt?
Misschien weet je dan ook of, en zo ja wanneer AON abonnees een IPv6 adres krijgen?
En is er eventueel ook een planning om AON abonnees om te zetten naar XGS-PON? Of blijven die gewoon AON? Ik hecht veel waarde aan een eigen router die een public IP heeft namelijk :)

Ben wel benieuwd :)

Wat betreft mijn probleem van vanmiddag waarbij mijn ouders ineens een CG-NAT adres kregen, dat was even chatten met de helpdesk en binnen een uurtje verholpen en de VPN werkt weer :)

[ Voor 10% gewijzigd door Flappie op 12-12-2023 20:19 ]

• Flappie
wout schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:12:
Dan toch even een wat meer techneuterige vraag. Ik zie nu, behalve eerder al Ernst, ook R3D het hebben over CGNAT aan/uitzetten via MijnDelta. Wil iemand mij even helpen waar ik die optie in MijnDelta kan vinden, want ik heb net wederom MijnDelta helemaal uitgeplozen en voor de zekerheid ook nog even de MijnCaiway van mijn moeder... niets te vinden (door mij). Maar ja, mannen schijnen niet te kunnen zoeken... :P
Inloggen op https://mijn.ciaway.nl dan naar Producten, dan Internet, dan de oranje knop "Beheer internet opties" en daar kun je een dynamisch IP adres bestellen voor € 0,00 :)

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:21:
[...]

Inloggen op https://mijn.ciaway.nl dan naar Producten, dan Internet, dan de oranje knop "Beheer internet opties" en daar kun je een dynamisch IP adres bestellen voor € 0,00 :)
Bedankt. Inmiddels besteld voor mijn moeder (Caiway). Bij Delta (mijn eigen abo) durf ik het niet aan, want daar heet het 'wijzigen van je abonnement' en de daar genoemde maandprijs bevat de recente tariefsverhoging... maar omdat mijn jaarcontract nog tot juli loopt, durf ik dat formulier niet te bevestigen...als het goed is, heeft de helpdesk CGNAT een paar maandjes terug al uitgezet na mijn telefonisch verzoek... vertrouwen we daar maar op. O-)

En ja... mijn moeder wil geen CGNAT, omdat haar zoon dan niet meer remote kan inloggen op het netwerk... 8)

[ Voor 6% gewijzigd door wout op 12-12-2023 20:50 . Reden: Aanvulling ]

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-03 18:34

ofc

R3D schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:38:
...
Maar met keer op keer hetzelfde herhalen win je niks op een “technisch” forum.
Er is een zoekfunctie, probeer t eens.
Eerst zoeken is verstandig, maar het probleem is dat zoeken niet zo eenvoudig is.

Niet iedereen merkt op dat het IPv4 adres in het modem en het publieke IPv4 adres verschillen.

Zoeken op het volledige IPv4 adres van het modem levert meestal geen resultaat op en je moet maar net weten dat het in adres blok 100.64.0.0/10 (100.64.0.0 t/m 100.127.255.255) zit, wat voor CGNAT gebruikt wordt.

En als je wel weet dat het om CGNAT gaat, is er nog het probleem dat iedereen het anders schrijft wat het zoeken niet eenvoudiger maakt:
  • Carrier-grade NAT
  • CGN
  • CGNAT
  • CG-NAT
  • Large-scale NAT
  • LSN
Een mooie oplossing zou m.i. zijn om op de Delta (en Caiway) websites een melding te tonen bij bezoekers met een publiek IPv4 adres dat voor CGNAT gebruikt wordt. Bijvoorbeeld een link naar een informatiepagina met CGNAT uitleg en hoe je het uit zet.
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:16:

Ik denk dat @R3D bij Caiway of Delta werkt?
Ja, als je het bezoekverslag leest weet je alles:

ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

In dat topic ook heel veel meer informatie.
Misschien weet je dan ook of, en zo ja wanneer AON abonnees een IPv6 adres krijgen?
In 1 woord: niet.
En is er eventueel ook een planning om AON abonnees om te zetten naar XGS-PON? Of blijven die gewoon AON? Ik hecht veel waarde aan een eigen router die een public IP heeft namelijk :)
Zie bezoekverslag; er is geen planning.
Wat betreft mijn probleem van vanmiddag waarbij mijn ouders ineens een CG-NAT adres kregen, dat was even chatten met de helpdesk en binnen een uurtje verholpen en de VPN werkt weer :)
Zo hoort het!

Pagina: 1 2

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie