enomiss schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:42:
[...]
"Wij mensen die werken met hun handen moeten beloond worden, en niet de mensen die wat op knoppen zitten te drukken te hele dag."
Ik was laatst aan het wandelen en passeerde 3 mannen van in de 60. Ik ving dit op in hun gesprek.
Aangezien ik met een paar kliks die dag geld verdiend had met crypto voelde ik mij meteen schuldig.
Stiekem heb ik ze langzaam gepasseerd en afgeluisterd.
Volgens werkte ze allemaal met de hand. Een van hen had sowieso een bedrijfje in de bouw sector. Ze waren aan het overleggen hoe ze lekker met hun prijzen omhoog gingen. Maar dat ze mensen ook weer niet teveel wouden uitknijpen want tja... geweten...

Haha voel je je ook schuldig als je geld verliest door een foute keuze?
De beurs kan je beschouwen als een kist met geld dat over is, uitgaande dat het inleg is met geld dat iemand kon missen. Het esthetische aspect is dan ook net hoe je het wilt draaien.
Dankzij het geld dat je eruit haalt kan je weer waarde teruggeven dat anders niet had gekund. Bijvoorbeeld je start een (bouw)bedrijf op, je vergroent je huis en zet tig aannemers aan het werk of iets anders. Juist die knoppendrukkers (hier en op kantoor) zorgen voor een overschot van werk... waardoor zij nu een gesprek hebben over het duurder maken van het uurtarief.
Beetje zelfde voor bijv. lending platforms. Is het ethisch als je als westerling 3K aan een Afrikaan leent en daar 5% op vangt? Ja hij maakt de werkelijke waarde, maar wel dankzij jouw (crypto)geld. Het is maar de vraag of je het had gedaan van je zuurverdiende geld en of hij het had gekund zonder mensen als jij. Dus wat is nu ethisch?