jowi schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:25:
Het is inderdaad geld wat ik niet wil en niet kan missen (geld dat niet voor welk geld dan ook?), maar ik heb het pas over 6 maanden ofzo echt nodig (misschien nog later). Ja, ik weet het, niet goed, maar het is nu eenmaal zo. Het idee was uiteraard om dat 'gewoon' 6 maanden te laten staan en dan, er tegen het einde van het jaar flinke winst uit te halen, aangezien de meest conservatieve voorspelling ca. 100K aangaf, sommigen riepen al dat dat in juni of juli zou kunnen, maar ik ging uit van einde jaar ca. 100K, als (minimaal) doel. Dan kan ik mijn inleg er uit pakken en gebruiken waar het voor nodig is, de winst desnoods laten staan etc. Ik wil dus niet (leverage) traden maar gewoon geld inleggen en HODL.
Op dat moment was net de ath van maart net geweest, en het idee was van ja als het zo door gaat is het volgende goede instapmoment pas in een bearmarket over 1 a 2 jaar ofzo, dat schiet niet op. Dus dan maar buy high, sell higher. Bewust van het feit dat het best wel eens 20-30% in zou zakken in de tussentijd, maar vastberaden om dat te doorstaan komende 6 maanden.
En dan... gaat het natuurlijk mis. De boel zakt. HODL is leuk maar niet als je ineens 10% in de min staat... dus dan denk je weet je wat, ik verkoop het, dan zakt de boel gewoon lekker verder, en dan stap ik wel weer in als er een bodem is geweest. Dan koop ik meer bitcoin terug dan wat ik had! En daar gaat het dus mis, want zodra je er uit stapt, letterlijk de minuut er na, stijgt de boel weer gigantisch omdat je het gewoon niet goed kunt inschatten zonder ervaring. En dus koop je maar weer. Ben je dus 10% kwijt, plus kosten van ver- en aankoop, plus dat de boel inmiddels als een raket weer 2-3K omhoog is geschoten. Dan blijft het een paar dagen zo, en dan zakt de boel weer in. Op dat moment zit je echt in een paniekspiraal, dan stap je maar weer uit, want dit keer... en ja hoor gaat het alsnog omhoog. Doe dat een paar keer en gecombineerd met de dalende koers zit je zo op -35%.
Zit dus te zweven tussen 2 dingen, wil wel HODLen, maar als het diep zakt, is dat erg eng, maar ook natuurlijk wel interessant om voor die dip er uit stappen en dan meer terug te kopen voor de weg omhoog... en daar gaat het dus gewoon mis. Ik denk nog steeds dat we over 6 maanden minimaal boven de 100K staan, dus wat dat betreft maak ik mee niet zo'n zorgen, maar dan moet ik wel stoppen met denken dat ik de boel kan maximaliseren door strategisch te verkopen en weer terug in te stappen, want dat lukt gewoon niet. Dat gaat gewoon altijd fout.
Ben nu dus wel weer ingestapt op ca. 44K, dus zo laag mogelijk met in gedachte dat als we de vorige ath raken, ik mijn inleg er weer uit heb. Dus nu weer vastberaden om te HODL-en tot einde jaar, in de hoop dat nu echt de bodem is... maar als ik hier en daar lees dat sommigen 28-30K roepen voor komende dagen, of dat dit het einde was en de bearmarket is begonnen, dan raak ik wel in paniek ja. Dan ben ik een hoop geld kwijt. De plannen die ik er mee heb kunnen dan nog wel doorgaan maar makkelijk is het niet. Denk: nieuwbouwhuis, maar dan maar voorlopig zonder keuken. Dat niveau. Niet onoverkomelijk, maar fijn is het niet.