enomiss schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:47:
[...]
Ik zou durven stellen dat elk project dat in zijn wiskundig ontwerp niet de focus heeft op stabiliteit en toenemende waarde over tijd een risicovol project is. Dit potentieel kun je in theorie afleiden uit de whitepaper. Een andere vertrouwensbasis is wanneer een project de tand des tijds heeft doorstaan. Wanneer ironie maakt dat de mens als groep sterker is geworden dan het ontwerp, kan iets aanvoelen als een veilige haven, maar vergeet nooit, wanneer het doorstaan van de tand des tijds je enige houvast is, dan is het ook de tijd zelf die jou vasthoudt. Elke seconde van de dag kan een dergelijk systeem namelijk totaal instorten met minimale kans op herstel. Hier ligt bij mij persoonlijk de scheidingslijn tussen een valide project en een risicovol project.
Kun je als average Joe een whitepaper beoordelen op dit potentieel? Doubt it.
Kun je als (wiskundig) genie een whitepaper beoordelen op dit potentieel? Maybe.
Een van de beste manieren om valide projecten te kunnen identificeren is door simpelweg de mensenmassa te observeren:
Waar gaat de discussie of nieuwswaarde van het artikel vooral over? Gaat het vooral over de prijs en de winstgevendheid? Of gaat het over de inhoud, de fundamentele doelen en/of idealen die het project probeert te verwezenlijken?
Wanneer de volatiliteit zich buiten het lichaam van een project uitstrekt over het landschap van projecten, dan omschrijf je de huidige status van Defi:
Voor elk project dat sterft wordt er een nieuw project geboren. Dagelijks. Ik zou bijna durven stellen elk uur. Geen snelle winst? Op naar het volgende project. De bewegingssnelheid van mensen bovenop de volatiliteit in het DeFi projectlandschap zorgt voor nog een extra risico wat vaak vergeten wordt. Allemaal inherent aan de snelle ontwikkeling binnen het landschap, maar mede daardoor een fulltime job voor jou. Kun je een stop loss instellen op een platform als Beefy? Volgens mij niet. Succes met slapen.
Je kan deze discussie dooddoen door te zeggen, ga er alleen in met geld dat je kunt missen, maar het is en blijft een dooddoener. Er bestaat geen misbaar geld. Je weet namelijk niet wat het over 10 jaar waard is, je weet niet wat het over 10 jaar waard kan zijn, en je ondermijnt de waarde welke het kan hebben voor een ander persoon.
Iedereen die het hiermee oneens stel ik in gelegenheid om het tegendeel te bewijzen door zijn misbaar geld naar mij sturen. Via dm stel ik graag een deposit adres beschikbaar voor jouw misbaar geld. Ik kan nu al voorspellen hoeveel dm's ik zal ontvangen.

Ja alle (crypto)projecten zijn risicovol. Toch nog een paar toevoegingen waarom DeFi extra risico's met zich meebrengt:
Het hele idee van LP's in DeFi is een toegevoegd extra risico.
Dus bovenop het risico van een cryptomunt. Dit komt doordat je twee munten weggeeft (bijvoorbeeld ETH (gewrapped, wat op zich ook alweer een risico is) en een token als UNI) en er één LP munt voor terugkrijgt: WETH-UNI-LP. Dat betekent dat je een tweede graad verwijderd bent van je geld.
In de echte wereld kennen we die dingen als "packaged securities" ... en dan iets met crisis van 2008, "big short", etc...
Het "toevallig" 20x gaan van de waarde van is iets heel anders dan het aanbieden van een wiskundige 20x op je inleg door een rentepercentage per dag
In het eerste geval koop je een munt omdat je gelooft dat die meer waard wordt. Hoeveel weet je niet. Als hij dan 20x gaat spring je een gat in de lucht.
of krab je zoals velen hier een keer aan je kont en laat het rustig staan In het tweede geval ruil je twee munten in voor één om dagelijks rente de te vangen.
Beide zijn afhankelijk van adoptie. Echter wiskundig gezien zit er achter het eerste niks qua tokenomics. Je koopt iets en hoopt dat het meer waard wordt. Het tweede is wel gebaseerd op tokenomics. Hier door krijg je een 'false sense of security' door het wiskundige model en maak je jezelf sterk afhankelijk van de een platform, de betrouwbaarheid en stabiliteit van de LP + de onderliggende munten.
Het IDEE van een LP is dat men de onderliggende munten ook ergens voor gebruikt. Het gebruik van een munt zorgt namelijk voor het bestaansrecht van de LP. Zoals het gebruik van de cryptomunt voor het bestaan ervan zorgt. Voor 99,999% worden de LP-munten echter alleen gebruikt voor het opstrijken van de dagelijkse rente, waardoor het hele kaartenhuis na een tijdje compleet in elkaar stort. Vaak nog geïnitieerd door de oprichters van de LP-munt ook.
De bereikbaarheid van DeFi platformen is ...
Ik heb een paar graadmeters voor mijn investeringen:
- Ik wil niet afhankelijk zijn van één partij voor het kopen/verkopen van de investering.
- 80% van de investeringen wil ik binnen een dag op mijn bankrekeningen kunnen hebben.
Nu zal die tweede bij LP's nog wel lukken, al is de drempel vele malen hoger dan bij een gewoone munt/exchange. Er zijn veel handelingen die je moet doen en bij een verkeerde handeling ben je simpelweg je centen kwijt. De eerste is echter niet te doen. LP munten, ook al zijn ze voor hetzelfde pair, zijn enkel inwisselbaar op hetzelfde platform.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.