"Maar een goed en eerlijk systeem zonder toezicht bestaat niet. Die blije en vrije wereld zonder instanties waarbij computers alles onderling regelen bestaat niet en kan niet bestaan. Het is een fantasie van hardcore libertariers en die fantasie is net zo absurd als denken dat communisme kan werken."
Degene die er vroeg bij zijn krijgen nu meer dan degenen die er laat bij zijn. Dat is net zo goed niet eerlijk. Misschien is het wel eerlijk
er dan de kansenongelijkheid die het huidige economische systeem biedt; dat is mogelijk, maar dat ontkent hij ook niet.
"Een wereld zonder toezicht is een uitnodiging tot corruptie, tot een ongelijke verdeling van kapitaal. En de huidige bitcoins zijn op dat principe gestoeld."
Ik vrees dat dat toch wel degelijk waar is. Of Bitcoin daarop gestoeld is, dat ben ik niet met hem eens. Maar feitelijk zorgt het nu wel voor deze uitkomst. Gelukkig heb je als persoon daar zelf invloed op, ipv dat het toezicht enkel de ongelijkheid verder vergroot en moreel verwerpelijke keuzes maakt op dit gebied. Dat is een voordeel, maar logischerwijs niet de heilige graal die soms wordt voorgespiegeld door hardcore believers.
"Het is de denktrant van de flitshandelaar die denkt zonder arbeid schatrijk te worden. Het is de denktrant van de pandjesbaas die denkt zonder inspanning zijn kapitaal te kunnen laten groeien. Het is de denktrant die een elitegroep rijkt maakt maar de samenleving per saldo niks oplevert. Het lijkt mij dat we daar juist vanaf moeten. Ik zou juist pleiten voor een herwaardering van arbeid. En speculeren met cryptomunten hoort daar niet bij."
Hier ben ik het simpelweg volledig mee eens.
Gelukkig draait crypto om veel meer dan 'snel rijk' worden, daar loopt 'ie even voorbij, maar hier valt verder toch geen speld tussen te krijgen?