JT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:46:
[...]
Vooroordelen en menigen aside want dat kan heel nasty zijn, zijn het echt die vragen die significant bijdragen aan het voelen alsof je er niet helemaal bij hoort? Om het iets kleiner te maken (geografisch) ik woon nu ook in een boerendorp met stadsrechten terwijl ik uit de randstad kom. Ik heb soms ook het gevoel dat ik hier eigenlijk niet helemaal thuis ben. Maar dat ligt er niet aan dat als mensen horen dat ik uit Noord Holland kom, ze vragen waar ik dan heb gewoond enzo. Ik weet dat er ook in onze maatschappij bepaalde vormen van discriminatie en racisme zijn waar je echt kwaad om kan worden (ben bang dat het nooit helemaal uit te roeien is al moeten we onze best blijven doen). Maar naar mijn idee zouden dat soort vragen niet moeten leiden tot het gevoel dat hoort bij hier niet bij horen? En persoonlijk zou ik het niet onbeleefd vinden als je me vriendelijk zou vertellen dat je niet zo een zin hebt in die vragen, dus daar hoef je je wat mij betreft niet voor in te houden
Misschien mijn naïviteit hoor, wellicht vind je het supernaief om mijn en jouw situatie te vergelijken als het gaat om vragen over je achtergrond. Maar ik ben toch even nieuwsgierig.
Nee ik vind je zeker niet naief. Tuurlijk, uiteindelijk ga je vanzelf op bepaalde onderwerpen uitkomen en vragen mag altijd, dat is inherent aan interactie met elkaar en interesse in elkaar. En als je Ali heet, ja dan vraag je er bijna om zou je zeggen. En op zich allemaal prima.
Alleen soms en helaas best vaak, en dat kan inderdaad geografische pech zijn, merk je wel een bepaalde toon; een soort van bevestiging van superioriteit zoeken of zo zoals onze dove medetweaker het samenvatte.
Vragen of ik vind dat ik geintegreerd ben, opmerkingen als ‘zo doen we dat in Nederland niet’, ‘goedbedoelde’ opmerkingen ‘jij bent wel anders dan anderen’. ‘Bij jullie’. Raar opkijken als ik juich voor Oranje. Als mensen vinden dat je niet mag stemmen met een dubbel paspoort, na ja prima dat mag je vinden, maar waarom expliciet tegen mij die mening ventileren? Erdogan zegt iets en men wil weten wat ik ervan vind. Allemaal dat soort dingetjes.
Maar niet iedereen en overal natuurlijk.
Genoeg erover.
Zoals ik zei, ik wilde niet klagen maar ‘het geluk om in NL geboren te zijn’ vanuit mijn optiek nuanceren. Als het niet fijn wonen was, dan zou ik al weggeweest zijn waarschijnlijk.
Het weer mag wel beter.
Er zijn maar twee goeie opties:
Overdag SUN and savonds MOON
Fly safe to the moon? Buy bitcoin.