Indien je de professionele gebruiksdagen netjes kan aantonen is dat niet vaak een probleem, echter moet het natuurlijk ook wel binnen de scope der redelijkheid blijven. Mobiel kantoor om 20km verderop zogezegd te moeten gaan werken is iets dat natuurlijk niet snel aanvaard wordt. (en terecht)multynoob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:18:
Beste mede-tweakers,
Heeft iemand enig idee wat de regels zijn om zakelijke een camper te kopen?
En dan bedoel ik vooral: stel ik gebruik hem 3x in het jaar als kantoor op wielen en 2x in het jaar privé. Is dat genoeg om de camper als bedrijfswagen te registreren. Kan er niks over vinden op het internet.
Hangt ook sterk af van je beroepsactiviteit. Een metser die op buitenlandse werven gaat werken kan dit beter verantwoorden dan een ITer die steeds remote zit te werken.
Je prive gebruik moet je ook gewoon dan facturen aan jezelf en prive een faire vergoeding betalen aan je vennootschap. Dan verhuur je bedrijfsmateriaal aan een prive persoon voor gebruik. Is correct binnen de regels en geen belastingsontduiking. Het is enkel ontduiking mits je prive gebruik op het vennootschap wil gaan doen zonder dit correct recht te zetten.
Ik doe precies hetzelfde:
Heb een beroepsactiviteit waarvoor ik in het buitenland moet zijn regelmatig en dankzij de motorhome moet ik niet meer om 3-4u snachts op te staan om tijdig daar op locatie te zijn. Vertrek ik de avond ervoor rustig daar naartoe.
Mijn gewone wagen kan niet gehomologeerd worden met een trekhaak, dus de camper doet tevens dienst als trekwagen specifiek voor een beroepsactiviteit gerelateerd aan autosport. (trailer)
Uitstapjes met de vrouw, heb er nu eentje gedaan, factureer ik netjes aan het verhuurtarief aan mezelf (en deze betaal je ook natuurlijk)
Verder bied ik de camper ook ten huur aan aan particulieren rechtstreeks, via goboony en camptoo. Die inkomsten worden netjes geboekt in het vennootschap.
Je haalt zelfs een aardig rendement op je camper/investering op deze manier.
De gouden regels hiervoor zijn:
- koop een nieuwe camper
- verkoop deze binnen maximaal 2 jaar en/of met maximaal 50-60.0000km
- kleine buscampers doen het erg goed in laag- en tussenseizoen in verhuur, minder in hoogseizoen
- integralen/grotere campers doen het beter in het hoogseizoen (mensen zoeken dan warme oorden op en blijven daar langer op locatie staan en willen dus wat ruimer)
- maak specifiek een businessplan op voor de verhuuractiviteit waarbij je rekening houdt met running cost, aankoop, inkomsten en volg je businessplan zo goed mogelijk op
Dit is trouwens mijn integraal die ik gekocht heb: Dethleffs Globebus i6 2022
Specifiek gekozen voor deze door de beperkte breedte van 2m20. Als het aan mezelf lag kocht ik er eentje op een C rijbewijs maar dat is niet boeiend om in de verhuur te steken. Als het blijft bevallen koop ik ons ooit wel eens prive een Niesmann (die nieuwe Ismove steekt men ogen uit
:strip_exif()/f/image/HNKtAqRb5ah8ldJCJJ8pKieN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0QXLKS92VQr9UCa2Pm1tKc9P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tl6S2TX7IxGr9g3Nuje9N7V0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door JacobsT op 15-04-2022 02:18 ]
Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist