Het Grote Camper Topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:07

Bommes

Capo del formaggio

Cuddle-sheep schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:58:
Ik ben een elektra schema aan het ontwerpen en denk dat ik er voor 80% ben. Graag zou ik wat feedback willen op wat ik nu heb. Positief en wat er verbeterd kan worden. Alvast bedankt.

[Afbeelding]

Ik weet dat de dc-dc stabilisator verkeerd om aangesloten zit op de tekening.
Schakelaars voor de verbruikers.
1 keer hoofdschakelaar in alle verbruikers uit te schakelen.
En dan nog per verbruiker los.
Voorbeeldje van gebruikers voordeel daar van: winter periodie, water afgetapt, leidingen droog. Dan wil je je waterpomp uit kunnen schakelen.

Wat voor koelkast is het die je gaat gebruiken? Compressor of absorptie?
Indien het laatste dan is een rechtstreekse lijn naar je startaccu/dynamo aan te raden. Dit natuurlijk via een D+schakeling.

Water niveau metingen, schoon en vuil, die mis ik in je overzicht.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:11
Wij hebben een Schaudt EBL waar bijna alles op aangesloten is, lijkt goed spul :) En zelfs dan is de complete elektra tekening in de handleiding nog best complex. Elk apparaat heeft ook zn eigen zekering.

Vergeet ook een laad booster niet bij de dynamo, moderne motoren willen zo zuinig mogelijk werken waardoor de dynamo minimaal stroom levert. Een laad booster helpt zodat de dynamo harder gaat werken om daadwerkelijk je huishoudaccu te laden. Als je hem er al in hebt getekend heb ik hem niet herkend (ben niet bekend met Viktron spullen).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Cuddle-sheep die standkachel verbruikt vaak meer stroom dan je denkt, ik zou daar ook een goede kabel naar toe trekken met voldoende mm2 ivm spanningsval.
Verder kan ik weinig met je schema, veel plaatjes maar niet echt een schema.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cuddle-sheep
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:04
franssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:35:
@Cuddle-sheep die standkachel verbruikt vaak meer stroom dan je denkt, ik zou daar ook een goede kabel naar toe trekken met voldoende mm2 ivm spanningsval.
Verder kan ik weinig met je schema, veel plaatjes maar niet echt een schema.
Bedoel je die 230v kachel of die diesel heater?
Als je de 230v kachel bedoeld daar gaat 2,5mm2 naar toe net als alles voor de 230v. Het idee voor de 230 kachel is dat ik die zou kunnen gebruiken als ik aan de ev-laadpaal hang en dus geen diesel hoef te stoken.
Dank je voor je comment.

• Cuddle-sheep
pirke schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:40:
Wij hebben een Schaudt EBL waar bijna alles op aangesloten is, lijkt goed spul :) En zelfs dan is de complete elektra tekening in de handleiding nog best complex. Elk apparaat heeft ook zn eigen zekering.

Vergeet ook een laad booster niet bij de dynamo, moderne motoren willen zo zuinig mogelijk werken waardoor de dynamo minimaal stroom levert. Een laad booster helpt zodat de dynamo harder gaat werken om daadwerkelijk je huishoudaccu te laden. Als je hem er al in hebt getekend heb ik hem niet herkend (ben niet bekend met Viktron spullen).
Bij victron heet het Orion dc-dc charger. Ik heb hem tussen de start accu en de lynx power in zitten onderaan de tekening. Ik las gisteren dat er een 70A versie gaat uitkomen in het tweede kwartaal van dit jaar en denk dat ik daar voor ga.
Ga ook even kijken naar Schaudt EBL die jij noemt.

Dank je voor je comment.

[ Voor 2% gewijzigd door Cuddle-sheep op 22-01-2026 22:41 . Reden: reactie op Schaudt EBL toegevoegd ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Cuddle-sheep ik had die 230V kachel gemist - maar ik bedoel de stand kachel (dat is eigenlijk altijd diesel) maar de verwarming van de diesel kost stroom.

Ik zou een expert inschakelen als ik jou was,of je echt veel beter verdiepen in wat je aan het doen bent. Een camper is een kleine ruimte waar (elecrische) brand of C)2 al erg snel dodelijk is.
Draaddikte is belangrijk, maar het afzekeren (onder de A daarvan) is belangrijker.
Zelfbouw is gaaf maar verdiep je er verder in dan plak en klaar plaatjes en hopen dat het werkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cuddle-sheep
Bommes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Schakelaars voor de verbruikers.
1 keer hoofdschakelaar in alle verbruikers uit te schakelen.
En dan nog per verbruiker los.
Voorbeeldje van gebruikers voordeel daar van: winter periodie, water afgetapt, leidingen droog. Dan wil je je waterpomp uit kunnen schakelen.

Wat voor koelkast is het die je gaat gebruiken? Compressor of absorptie?
Indien het laatste dan is een rechtstreekse lijn naar je startaccu/dynamo aan te raden. Dit natuurlijk via een D+schakeling.

Water niveau metingen, schoon en vuil, die mis ik in je overzicht.
Ik zou alles kunnen uitschakelen met de smart battery protect waar de zekeringskastjes aangesloten zit. Alle victron spullen hebben ook een remote die zou ik via de cerbo kunnen bedienen of met fysieke schakelaar. De waterpomp een aparte schakelaar geven vind ik een goed idee. Of ik alles een schakelaar ga geven ga ik even een nachtje over slapen. :)

Wat betreft de koelkast gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de comppressor koelkast.

Dank je voor je comment.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yS9_2K-fgVstYcQsSf6wDnKNnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uXkwmwLPD3xw98JXlBuQk7A9.png?f=fotoalbum_large

Ter info, zo ziet het schema in onze handleiding eruit. Dit is voor binnen, voor buiten is er ook 1. Je kan per pin zien hoe alles is aangesloten, wat de zekeringwaarde op die pin is en hoe alles geschakeld wordt.

Niet alles in het schema is ook aangesloten / aanwezig in onze camper, maar veel vrije pinnen zijn er ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HswB1odPeKJcUlqYstGa3GMS1vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6zTE3xzCVICffTOOmdphidB.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er in het echt uit, grote brij van kabels en zekeringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCT5Guh2AQLZH3I_MGbvaLhL4TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4R7hlY5MKK3pEK2FDqa2hr2n.jpg?f=fotoalbum_large

En de verschillende aansluitingen op de accus. Klepje kan niet eens goed dicht :) Alles onder een bank weggewerkt, samen met de overige elektronica (niet op de foto) zoals laad booster, nog een kastje met aansluitingen en zekeringen voor de buitenverlichting, en nog een paar voedingen, schakelaars, ...

En dan hebben we nog niet eens zonnepanelen ;)

Een goed schema is meer dan plaatjes met lijntjes, je wilt voorkomen dat stromen verkeerd gaan lopen, je startaccu leegtrekken, of groter worden dan waar de kabels op berekend zijn. Zeker bij 12v is de kabeldikte en lengte vd kabel belangrijk om goed te krijgen. Meerdere accus in 1 circuit is ook altijd tricky, zeker als het verschillende types zijn (startaccu vs huishoudaccu, lood/gel/lithium). Je wilt 100% zeker weten dat alles goed zit.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:07

Bommes

Capo del formaggio

Cuddle-sheep schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:52:
[...]

Ik zou alles kunnen uitschakelen met de smart battery protect waar de zekeringskastjes aangesloten zit. Alle victron spullen hebben ook een remote die zou ik via de cerbo kunnen bedienen of met fysieke schakelaar. De waterpomp een aparte schakelaar geven vind ik een goed idee. Of ik alles een schakelaar ga geven ga ik even een nachtje over slapen. :)

Wat betreft de koelkast gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de comppressor koelkast.

Dank je voor je comment.
Alles los uit kunnen schakelen is misschien inderdaad niet nodig.
Maar een makkelijk toegankelijke hoofdschakelaar, die al dan niet via relais of iets anders smarts, alles uitschakelt is wel prettig.
Bedenk daarbij ook iets voor verlichting/elektrisch trapje bij de deur dat dan wel blijft werken.
In onze (fabrieks) camper, werken er nog 2 dingen na uitschakelen van de 12 volt spanning in het woon gedeelte: 1 lamp aan het plafon, en het uitklap trapje.
Daarnaast op het bedieningspaneel dus 1 schakelaar voor de waterpomp, eentje voor de motor verwarmingspomp. Dat is een optie op onze camper waarbij de camper verwarming ook de motor mee verwarmd.

Oh nog iets wat ik niet in je schema terug zie:
Gewone fysieke ouderwetse accu hoofdschakelaars.
Verplicht in de meeste stallingen, maar ook gewoon erg prettig om te hebben. Er is namelijk altijd wel ergens wat rest stroom, schakelaar uit, accu los, simpel als dat, geen app voor nodig.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:27
ik zou kiezen voor een 48V victron, vereenvoudigd je bekabeling en goedkopere multiplus.
12V maak je dan met een dc-dc-convertor

diskeltische lurker

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
pirke schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Voor buitenlandse tol hebben wij al een elektronisch kastje: EETS (European Electronic Toll Service). De A24 bij Blankenburg valt hier ook onder, al zal ons kastje daar wel weer niet werken. Die werkt momenteel in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Oostenrijk, incl bruggen en veel veerboten. Frankrijk en Italië hebben weer een iets andere eisen volgens mij, maar uiteindelijk verwacht ik dat dat allemaal rechtgetrokken gaat worden. Geef het nog een decennia.

Dus als Nederland ook wil dat Nederlanders en buitenlanders betalen per km in Nederland is dat het beste systeem. Van de snelweg opbrengsten kunnen ze dan ook de binnendoorwegen onderhouden.

Rond grote steden in Scandinavië staan borden waarop duidelijk is hoe laat er extra spitsheffing bovenop komt. Werkt perfect. 1 kastje, automatische afschrijving, klaar. En eerlijk: je betaalt niet meer voor bezit maar voor gebruik.
Frankrijk en Italië hebben van die tulli badges, werkt ook prima inderdaad. Systemen die werken zijn het probleem ook niet zo in mijn optiek, het is meer dat mensen het 'gevolgd kunnen worden' vaak als argument willen blijven gebruiken tegen dat soort technieken.

Waarbij het natuurlijk niet helpt dat rekeningrijden wel wat anders is dan tol. Bij tolkastjes registreert hij alleen het betreden en verlaten van een betaald tracé, rekeningrijden zou alles bij moeten houden is de gedachte. Liefst met GPS. Wat ook niet vreemd is want sluiproutes nemen loont in ons landje heel veel meer dan in andere landen.

Het zou inderdaad wel prettig zijn als daar Europees meer afstemming over is en landen nóg meer samen gaan werken. En Nederland dan dus niet wéér iets totaal anders gaat verzinnen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 3 Laatste