Wise enough to play the fool
Gisteren een beetje aan het zoeken geweest voor onze grote vakantie.
Starten op Castlefest in Lisse, dat is in het eerste weekend van Augustus.
Vanuit daar waar het plan om via huis, even wat zooi afgooien, Frankrijk in te schieten.
Kijken hoe ver we komen eerste dag maar eerste strip voor een paar dagen: Dole.
Vanuit daar is nog alles open, kreeg gisterenavond niet echt iets gevonden wat mij aansprak.
Zoek veld waren de Alpen, Provence.
Maar misschien mik ik wel op de Drome als 2de doel.
Voor nu is de inspiratie nog wat ver weg merk ik.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Helaas bijna 1,5 uur de verkeerde kant op, morgen willen we weer een stukje naar het noorden gaan. Langzaam weer richting huis trekken.teacher schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:57:
Als je nog in de buurt bent: domaine nais in rognes: https://domainenais.fr/en
De roses zijn onverslaanbaar.
Niet al te snel morgen, want zaterdag en zondag staat de wind gunstig: flinke zuidenwind (20+ km/u) scheelt 30-40% brandstofverbruik in vergelijking met dezelfde wind tegen. En aangezien we normaal 13,5 L/100km verbruiken (zonder wind) is dat met de huidige prijzen best interessant om rekening mee te houden
Hier staan we nu: https://maitrecurnier.fr/ zeer aan te raden. Kleine (11 hectare) onafhankelijkheid wijnboer met hele vriendelijke prijzen (7-14 euro), geweldige prijs/kwaliteit. En een zeer vriendelijke eigenaar. Laat al 18 jaar campers op zijn terrein overnachten.
Paar dagen terug waren we hier: https://domainemicote.jimdofree.com ook een kleine onafhankelijke wijnboer, maar gaat na 3 generaties stoppen. Ze zijn al een tijdje bezig met afschalen en hun landerijen langzaam te verkopen. Met een algeheel afnemende vraag in Frankrijk kunnen ze het hoofd niet meer zo goed boven water houden. Daar komt bij dat Amerika een belangrijke afzetmarkt was voor Franse wijn, en dat is sinds de importheffingen bijna helemaal stilgevallen. Best jammer, want zijn wijn is heerlijk en de locatie voor een bezoekje aan Beziers is perfect.
@Bommes twee weken is eigenlijk veel te kort voor dit rondje, er is simpelweg veel te veel leuks te beleven, vooral als je wijn lekker vind en na een proeverij niet meer mag rijden
Vandaag camper uit de stalling gehaald, naar de APK bij de lokale camper/caravan dealer.
:strip_exif()/f/image/zIWqOTMHDJKUCWDZwBnhem4v.jpg?f=fotoalbum_large)
Sta ik daar om kwart over 8 met mijn goede fatsoen.
Nee ik had niet eerst de openingstijden gecheckt.
Wat ik ook niet had gecontroleerd is de agenda, want de APK staat daar voor 5 juni in, en dat is het vandaag niet nee..
Met de staart tussen de benen de fiets weer terug achterop gebonden en naar huis gereden.
Daar maar eens opzoek naar het gekke zoem geluid vanuit de motor ruimte.
Kwam uit de richting van de mulitriemen, distributie, dynamo, enz.
Kap er af en eerste riem naar de vacuumpomp los halen.
:strip_exif()/f/image/2KHNxKMlyHOJpPYpQBzG9b6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Motor gestart zonder die riem en gewoon weer een normaal diesel geluid.
Maar met het loshalen van die spanrol hoorde ik het ook al
Toch een gevonden, levering a.s. donderdag, meteen ook olie+filter, brandstoffilter, oliecarterplug + ring besteld. En de speciale vierkante sleutels die nodig zijn om de carterplug los te kunnen halen.
Olie + filter, luchtfilter, en multeriemen vorig jaar mei vervangen.
De riemen kunnen dus nog wel ff mee, maar olie en filter wil ik wel elk jaar gedaan hebben, ook al hebben we maar iets van 5.000km gereden sinds mei vorig jaar.
Volgens mij wil er eentje graag in de camper liggen:
:strip_exif()/f/image/VUIXcIAc3CUHU0ajuRMGxqgk.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh en nog even een rant over ouder worden en brillen dragen.
Ik heb multifocale glazen in mijn bril. Bij het op je rug onder de camper liggen kijk je niet door het onderste maar het bovenste deel van je brilglazen.
Ik zie dus geen steek. Heb ik trouwens ook last van als het ding op de brug staat en ik er onder, dan kijk je omhoog naar waar je aan het werk bent. Dan is voor mij alles onscherp.
Ik heb plus glazen, met cilinders en links en rechts verschillende sterkte.
Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden, behalve als een halve mol aan de gang te zijn omdat ik het gewoon niet goed kan zien.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Off-topic maar..Bommes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:16:
Oh en nog even een rant over ouder worden en brillen dragen.
Ik heb multifocale glazen in mijn bril. Bij het op je rug onder de camper liggen kijk je niet door het onderste maar het bovenste deel van je brilglazen.
Ik zie dus geen steek. Heb ik trouwens ook last van als het ding op de brug staat en ik er onder, dan kijk je omhoog naar waar je aan het werk bent. Dan is voor mij alles onscherp.
Ik heb plus glazen, met cilinders en links en rechts verschillende sterkte.
Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden, behalve als een halve mol aan de gang te zijn omdat ik het gewoon niet goed kan zien.
Bekend probleem, zelfde heb ik ook al ik met een zaagmachine etc bezig ben. Bij mij wijkt het leesgedeelte maar 1 punt af van het ver-zicht gedeelte maar ik heb een bril laten maken voor het korte bereik, soort van leesbril zeg maar, en daarbij expliciet aangegeven dat ik vooral ook goed door de bovenkant van de glazen moet kunnen lezen. Was het helemaal zat om steeds met het hoofd in de nek te klussen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wij zouden wel graag een reis/pechhulp verzekering afsluiten (plan is dit jaar naar Ierland), maar voor campers heb ik daar totaal geen kaas van gegeten. Ik heb bijv geen idee hoe dat zit aangezien het kenteken niet op onze naam staat? Is vervangend vervoer bijv mogelijk? Lijkt me praktisch al behoorlijk lastig in een aantal uithoeken.... Het minimale lijkt me dat ie gerepatrieerd wordt bij panne.... Iemand hier ervaring mee?
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Thanks! Helaas nog geen ANWB hier, en contractduur is minimaal een jaar... Naja misschien toch maar gewoon doen. Ik verzeker meestal alleen dingen die ik niet zelf zou kunnen ophoesten, maar ik heb geen flauw idee wat het repatriëren van een camperbus uit zuid Ierland zou kosten...franssie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:36:
@DRAFTER86 als je al anwb wegenwacht Europa hebt, kan je dat uitbreiden naar camper en eventueel ook vervangend vervoer. Staat voor zover ik weet niet op kenteken.
[ Voor 18% gewijzigd door Mauz1978 op 14-06-2026 18:47 ]
Something under the bed is drooling
Nee lijkt mij niet, ze kunnen je toch niet verplichten te komen. Betalen en het zou goed moeten zijn.Mauz1978 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:45:
Stomme vraag: maar als je een camperplaats reserveert en betaalt, hoef je er toch geen gebruik van te maken (ik wil het graag reserveren voor het geval dat en ben prima content mn geld ‘kwijt’ eraan te zijn)? Ik word door een onderneming min of meer verplicht daar vannacht mn camper neer te zetten anders annuleren ze mn boeking.
@DRAFTER86 enkele duizenden euro's gaat dat zeker kosten.
NKC overwogen??
Helaas, die doen geen campers van meer dan 30j oud...Bommes schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:13:
[...]
Nee lijkt mij niet, ze kunnen je toch niet verplichten te komen. Betalen en het zou goed moeten zijn.
@DRAFTER86 enkele duizenden euro's gaat dat zeker kosten.
NKC overwogen??
Raar verhaal. Overigens heb ik nog nooit een camperplaats gereserveerd, is het geen camping?Mauz1978 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:45:
Stomme vraag: maar als je een camperplaats reserveert en betaalt, hoef je er toch geen gebruik van te maken (ik wil het graag reserveren voor het geval dat en ben prima content mn geld ‘kwijt’ eraan te zijn)? Ik word door een onderneming min of meer verplicht daar vannacht mn camper neer te zetten anders annuleren ze mn boeking.
Het is een druk bezocht vakantiepark, dus reservering is noodzakelijk. En we zwemmen daar in het zwembad (want we zijn betalende gasten en ingecheckt) alleen willen ze dat we met de camper echt daar zitten. Belachelijk.pirke schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:45:
[...]
Raar verhaal. Overigens heb ik nog nooit een camperplaats gereserveerd, is het geen camping?
Update: ze hebben zojuist onze reservering geannuleerd. Ik ben benieuwd of dat betekent dat we ons geld terugkrijgen, anders ga ik zo meteen iemand over de balie trekken. Ik ben echt pisnijdig - ik zie nergens in de voorwaarde dat we er MOETEN staan. Ik zou denken dat de ideale huurder iemand is die betaalt en niet op komt dagen (en daardoor niks stuk kan maken)…
[ Voor 31% gewijzigd door Mauz1978 op 15-06-2026 10:26 ]
Something under the bed is drooling
Ben wel benieuwd wat het verschil is tussen een dagkaart voor het zwembad en een overnachtingstarief voor zo'n camperplaats. Bij een park kan ik mij wel voorstellen dat ze graag hebben dat gasten er ook daadwerkelijk zijn, want een hoop van de inkomsten worden gegenereerd uit aanvullende uitgaven door gasten.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verder nieuwe krukaskeerring, en lekke carterventilatieslang en stuurolieslang vervangen.
Nu binnen nog wat klein grut en eigenlijk ook de pees in de strip op het dak vervangen en dan is mijn todo list voor dit jaar klaar.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Was de koppeling er eentje met de veren die defect gaan??
Dit is gewoon een enkelmassa vliegwiel dus geen rammelende toestanden.
https://www.vlaanderen.be...envignet-vanaf-1-mei-2027
Het gaat wellicht toch ingevoerd worden: tol in België. Echter: alleen tot 3500kg lees ik.
Voertuigen zwaarder dan 3500kg betalen nu al tol zeggen ze maar alleen voor categorie N voertuigen (vrachtwagens).
Oftewel een categorie M1 camper van >3500kg is waarschijnlijk vrijgesteld als ik dat zo lees...
Maar goed, eenmaal in Frankrijk tellen wij als vrachtwagen voor de tolwegen omdat we 3 assen hebben, dat meegenomen zijn we nog steeds de sjaak.
[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 10-07-2026 17:50 ]
Melk koe XL weer.pirke schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:46:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/10/wegenvignet-belgie/
Het gaat wellicht toch ingevoerd worden: tol in België. Echter: alleen tot 3500kg lees ik.
Voertuigen zwaarder dan 3500kg betalen nu al tol zeggen ze maar alleen voor categorie N voertuigen (vrachtwagens).
Oftewel een categorie M1 camper van >3500kg is waarschijnlijk vrijgesteld als ik dat zo lees...
Maar goed, eenmaal in Frankrijk tellen wij als vrachtwagen voor de tolwegen omdat we 3 assen hebben, dat meegenomen zijn we nog steeds de sjaak.
En weer wat om te regelen, dat ze het dan gewoon meteen goed doen en bij Frankrijk, Italië en Spanje en zo aansluiten en gewoon zo een digitaal ding achter je raam accepteren.
Maar goed vanuit Eindhoven kan ik net zo makkelijk bij Venlo de grens over en richting het zuiden afzakken als dat ik dit bij Maastricht die en door BE ga.
Ik las op Reddit dat Duitsland nog niet zo heel lang geleden hetzelfde had voorgesteld, maar terug gefloten is door de EU. Blijkbaar zou het de eigen burgers voortrekken ten opzichte van bezoekende automobilisten. De exacte details weet ik niet. Maar als het echt zo is, ben ik benieuwd of de Belgen dit er dan wel doorheen krijgen.pirke schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:46:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/10/wegenvignet-belgie/
We've got that ring of confidence
Dat is inderdaad niet rechtsgeldig.
Dit speelt trouwens toch ook al jaren in BE?? Wel/niet invoeren, enz
[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 16-07-2026 14:54 ]
We've got that ring of confidence
Maakt hem, in mijn ogen, niet minder tof. Maar wel minder "verzamel waardig", met dito lagere prijzen op de markt.
Na in 2024 en 2025 twee keer 3 maanden in (West) Australië rondgereden te hebben in een Toyota Hilux met een camper body achterop .. hebben afgelopen Mei een "Europese Camper" gekocht. Een Hymer T678CL uit 2015.
/f/image/v34bTPcgLL3z7rkahvIqg7tj.png?f=fotoalbum_large)
We zijn er in Juni en Juli een maand mee op pad geweest naar Frankrijk/Pyreneeën .. en dat is goed bevallen. Alleen merk je dan wel wat je mist in de camper. In Australië waren we gewend aan een goede Victron setup met Multiplus en voldoende USB aansluitingen etc. Dat ontbreekt in deze camper .. en er zitten nog AGM batterijen in.
Dus ... Ik ben opzoek naar een goede partij in het Oosten/Midden/Noorden .. die snapt hoe een Hymer in elkaar zit .. en daar netjes in goed overleg en afstemming een aangepast electrische systeem in kan bouwen.
Dus hebben jullie nog goede suggesties?
Ik heb een Westfalia Nugget (Ford) camper en er zijn gewoon geen schema's beschikbaar.
Elke bouwer lijkt maar wat te doen met het leefdeel, bij mij is er werkelijk geen peil op te trekken wat op welke accu zit ...
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Gelukkig is er in deze camper niet echt veel "gehobby-ed" .. en zijn er wel schemas in de handleiding. Er zit een "handige" EBL in (EBL29) maar die ondersteund geen Lithium batterijen .. en dan moet je dus ook een losse DC-DC lader hebben, en iets voor als je wel aan de laadstroom zit etc. Als je dan ook een omvormer er bij wil hebben (want die zit er nu niet in) ...dan heb je eigenlijk al bijna alles behalve de zekeringen uit het EBL omzeild.franssie schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 00:06:
@duvekot beter laat op het feest dan het hele geest gemist - dus welkom
Ik heb een Westfalia Nugget (Ford) camper en er zijn gewoon geen schema's beschikbaar.
Elke bouwer lijkt maar wat te doen met het leefdeel, bij mij is er werkelijk geen peil op te trekken wat op welke accu zit ...
Dus het is zoals wel vaker een klein dingetje waar je mee begint ... En voor je het weet heb je de gehele kabelboom in handen 😁.
En als je binnen wat USB punten wil hebben, dan moeten die natuurlijk wel netjes ingebouwde worden met hun eigen zekering etc. zelfde voor zonnepanelen en bijbehorende MPPTs etc .. die moeten ook een goede plek hebben en netjes afgewerkt zijn.
In Australië hadden we het geluk dat we bij Klarmann /Elevate Automotive terecht zijn gekomen die ons prima konden helpen. Dus nu zoeken we ook hier in Nederland naar een goede camper electricien die toevallig ook snapt hoe Hymers in elkaar steken zodat alles netjes en goed afgewerkt aangepast kan worden.
Edit:
en natuurlijk een goede aansluiting voor de Starlink op het dak en voor "buiten" als we niet aan het rijden zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door duvekot op 25-07-2026 00:30 ]
Moet wel zeggen dat de Australische caravans (meestal pickup + off road caravan voor de Gib river bijv.) onwijs luxe en ruim zijn. Wij hadden als backpackers in 2015 een oude Nissan Vanette uit '89. Dat was een verschil van hemel en aarde.
Zodra het kan gaan we die kant ook op om een rondje Australië te doen zoals het de echte Grey Nomads betaamt, ik denk ook in een huur camper. De combinaties die daar gereden worden gingen in 2015 al lachend de €150.000 voorbij..
Kun en wil je zelf het een en ander doen?
Of wil je alles uitbesteden?
Ik heb zo geen tip voor je, voor een bedrijf die dit allemaal voor je kan verzorgen.
Misschien kun je je vraag op het Camperforum stellen, daar kunnen ze je vast wijzen richting een bedrijf.
Ik heb gisteren ons oudje weer uit de stalling gehaald, en op de oprit gezet.
:strip_exif()/f/image/aIIPj0HF5BGkZNMo7eo8Ozfn.jpg?f=fotoalbum_large)
Komende paar dagen alles weer reis klaar maken voor onze zomervakantie.
:strip_exif()/f/image/RYz6ON8ODQpVnuq42OLFO9LR.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein genoeg om in onze camper bergruimte/garage mee te nemen. Maar ik ben wel bang te klein om met samen met een 5 jarige te kunnen zitten .
Volgens de specificaties is het slechts goed gekeurd voor 1 persoon. En je moet een AM rijbewijs hebben om er op te mogen rijden.Bommes schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:33:
En ik twijfel nog steeds of ik last minute niet toch nog 2 elektrische scootertjes ga regelen. Vind de Coopops echt heel erg leuk.
[Afbeelding]
Klein genoeg om in onze camper bergruimte/garage mee te nemen. Maar ik ben wel bang te klein om met samen met een 5 jarige te kunnen zitten .
Voor lange afstanden (>5km) tot de bezienswaardigheid is het minder ideaal, maar kortere afstanden of stedentrips zijn zeer goed te doen op de step. En het is leuk
Ja .. dat forum was de volgende stop 😁Bommes schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:24:
@duvekot welkom kon het camper topic.
Kun en wil je zelf het een en ander doen?
Of wil je alles uitbesteden?
Ik heb zo geen tip voor je, voor een bedrijf die dit allemaal voor je kan verzorgen.
Misschien kun je je vraag op het Camperforum stellen, daar kunnen ze je vast wijzen richting een bedrijf.
Ik heb gisteren ons oudje weer uit de stalling gehaald, en op de oprit gezet.
[Afbeelding]
Komende paar dagen alles weer reis klaar maken voor onze zomervakantie.
Ik heb wel twee handen maar er wordt gezegd dat ze toch allebei een beetje links lijken. Waarschijnlijk kom ik een heel eind zelf, maar een goede electricien met verstand van campers en die dit soort aanpassingen vaker gedaan heeft is er waarschijnlijk sneller en beter in. En ook de WAF is een stuk hoger als ik niet zelf aan de slag ga 😁. Ook zij moet een goed gevoel hebben bij de aanpassingen.
Dus vandaar in overleg en afstemming met een goede electricien ... Ik kan een boel bedenken en uitwerken, maar praktische kennis en ervaring met wat wel en niet werkt is ook wat waard.
Ja het kost waarschijnlijk wat meer dan als je alles zelf doet maar dat extraatje ben ik dus bereid om te betalen.
Klopt is een elektrische brom- of snorfiets. Rijbewijzen zijn geen probleem.duvekot schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:08:
[...]
Volgens de specificaties is het slechts goed gekeurd voor 1 persoon. En je moet een AM rijbewijs hebben om er op te mogen rijden.
Goedgekeurd voor 1 persoon, dat had ik inderdaad ook al gezien. Geen idee in hoeverre ik dat een issue vind bij gebruik op en rondom de camping, en/of bij bezoek aan een dorpje verderop.
Van mijn huidige E-fiets (Klever) is de bagage drager ook niet "goedgekeurd" voor meer dan 25kg. Maar ik heb daar toch echt een kinderzitje achterop om de kleine meid naar school te kunnen brengen.
@pirke stepjes had ik inderdaad ook naar gekeken. De dochter heeft er al eentje, met van die kleine wieltjes, meer zo een ding voor op en rond het schoolplein. Ik zie haar daar geen 2 of 3km mee steppen.
Skateboarden heb ik ook al aan gedacht maar dat geldt het zelfde voor, leuk voor een paar honderd meter.
Waarschijnlijk blijft het gewoon bij onze fietsen. Hebben we hoorde stoeltjes op. Is het verder dan zeg eens wat 10km, of echt te heuvelachtig dan pakken we wel de camper.
5 is inderdaad nog wat jong, maar onze jongste was ook eind 5 toen we voor het eerst de steps meenamen (naar Schotland 2 jaar geleden). Een rondje Inverness op de step was de eerste "grote tocht", ging prima. Zeker met af en toe een speeltuin aandoen
:strip_exif()/f/image/YCjmTiQM4iAqyjdbEwJaUKl4.jpg?f=fotoalbum_large)
Langs de rivier Ness in Inverness.
Ben de deze ochtend bezig geweest met het uitzoeken, samen met mijn dochtertje, van haar speelgoed en andere spulletjes in de camper voor haar.
Inklap mini stepje, rolschaatsen , mijn en haar skateboards, 3 verschillende ballen
Het is maar goed dat we een dubbele bodem hebben, daar past al veel van die zooi in
Morgen ff een olie beurtje, watertank, koelkast vullen, gasflessen wegen. Dat laatste dat ik met een volle vertrek, vorig jaar was die ineens leeg was ik totaal vergeten te checken.
Wij hebben dus en ex huur camper gekocht (we hadden in dit type 4 weken in rond gereden in 2018) en daar dus wat verbeteringen op laten doorvoeren. Dit omdat het huren van een goede off-road camper voor 3 maanden ook niet echt goedkoop was. En omdat we wel dachten dat we (en onze kinderen) er nog wel een keer gebruik van zouden maken. Dat bleek te kloppen .. na 3 maanden van perth naar broome en weer terug naar beneden door de goldfields en de kust en de wheatbelt .. zijn we in 2025 terug gegaan .. en hebben we de Gibb River Road gedaan (zonder problemen en geen kapotte banden) om daarna door richting Darwin, Kakadu en naar beneden naar Alice Springs, Uluru en daarna via de Great Central Road dwars door de woestijn terug naar Perth. Daarna zijn onze middelste zoon en vrouw er nog geweest voor bijna 4 weken, en de jongste en oudste hebben er in rond gereden waarna de jongste hem onderlangs naar de oostkust heeft gereden waar de camper nog steeds staat. In Augustus en September komt die weer terug met de jongste richting Perth ... Daarna moeten we maar zien wat we gaan doen ..El Capitan schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:10:
poh, camperen in West Australië is echt magisch. De sterrenhemels zijn er onvergetelijk, de natuur prachtig.
Moet wel zeggen dat de Australische caravans (meestal pickup + off road caravan voor de Gib river bijv.) onwijs luxe en ruim zijn. Wij hadden als backpackers in 2015 een oude Nissan Vanette uit '89. Dat was een verschil van hemel en aarde.
Zodra het kan gaan we die kant ook op om een rondje Australië te doen zoals het de echte Grey Nomads betaamt, ik denk ook in een huur camper. De combinaties die daar gereden worden gingen in 2015 al lachend de €150.000 voorbij..
Yep .. op afstand gekocht zelfs .. wel met behulp van een partij in Perth .. die de eerste rijtest en de keuring heeft laten doen voor de aankoop. Daarna hebben die dus ook de aanpassingen gedaan ..zoals je in die eerder gelinkte YouTube video kon zien.franssie schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:09:
@duvekot je woont in NL en hebt een camper gekocht in Austalië? Netjes, en als je het zo kan delen superleuk.
We hebben voor vertrek in 2024 nog een offroad training gedaan met de camper. De instructeur zijn moed zakte in zijn schoenen toen hij ons zag aan komen rijden. Maar de aanpassingen waren precies de juiste ...en hoewel hij verwacht had dat we niet alles konden volbrengen ... hebben we gewoon alles kunnen doen ..van losse zandduinen oprijden tot steile wegen omhoog met losse grind ondergrond en ook weer naar beneden zonder problemen. Hier een video in de zandduinen ten noorden van Perth.We hebben een goede vriendin wonen in Perth dus dat adres konden we gebruiken als registratie adres. We hebben nog net geen verblijfsvergunning
Nu dus kijken wanneer we weer terug kunnen voor nog een mooie reis .. hopelijk in 2027 ergens. Stalling voor een camper in Australië is heel erg duur. Wat ik hier in een jaar betaal voor de Europese camper .. kan ik de Australische camper twee maanden stallen in Perth.
Nu ben ik ook wel benieuwd naar fotos van die van jullie ..Remigius schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:44:
Gaaf hoor! Australië staat zeker nog op ons lijstje! Onze offroad camper staat op dit moment nog in Mexico. Eind van het jaar maar eens kijken waar we dan weer heen gaan

En als we kamperen:
Mooi ding ... En een hefdak is idd prettig .. vandaar dat die van ons dat ook heeft. En dan niet zo'n klapdak wat maar aan 1 kant omhoog gaat .. maar gewoon over de gehele dak lengte. Daardoor kunnen we prima slapen in het deel wat boven de cabine zit ..Remigius schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:54:
Uiteraard, wij rijden in een omgebouwde brandweerwagen met een hefdak. Tijdens het rijden is hij lekker laag en als we kamperen doen we het dak omhoog. Even twee random fotos:
[Afbeelding]
En als we kamperen:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/nsODH571cPVe5vLGBEgxtUtD.jpg?f=fotoalbum_large)
Een geïmproviseerde luifel .. omdat die van ons aan de verkeerde kant zit voor hoe we staan .. en de zon toch wel heel scherp en warm was. Helaas was het doek maar 95% blokkerend .. later een volledig UV dicht doek gekocht. Maar je kan het hefdak goed zien op deze foto. Met dus een heel stel ramen rondom.
https://stroomwinkel.nl/duvekot schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:47:
Hee .. een camper topic op Tweakers 👍
Dus ... Ik ben opzoek naar een goede partij in het Oosten/Midden/Noorden .. die snapt hoe een Hymer in elkaar zit .. en daar netjes in goed overleg en afstemming een aangepast electrische systeem in kan bouwen.
Dus hebben jullie nog goede suggesties?
https://www.heliotroop.com/services
https://www.libertyccs.nl/
https://www.kampeer-techniek.nl/
Hier via duitsland en oostenrijk in slovenië aangeland. Prachtig!
Tomtom camper stuurde me over de 206 (bij krjanska gora naar beneden). OMG. Die weg is niet geschikt voor campers. Met de motor had ik genoten, maar met de camper... Te smal, onoverzichtelijke haarspeldbochten, Iin z'n 1 of 2 omhoog, naar beneden met 17% elke keer stoppen om je remmen af te laten koelen.
:strip_exif()/f/image/D2liJn5AfHd0HyrYrPmMPeOS.jpg?f=fotoalbum_large)
Die onderste foto... is dat een oude rivierbedding of de weg???teacher schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:43:
[...]
https://stroomwinkel.nl/
https://www.heliotroop.com/services
https://www.libertyccs.nl/
https://www.kampeer-techniek.nl/
Hier via duitsland en oostenrijk in slovenië aangeland. Prachtig!
Tomtom camper stuurde me over de 206 (bij krjanska gora naar beneden). OMG. Die weg is niet geschikt voor campers. Met de motor had ik genoten, maar met de camper... Te smal, onoverzichtelijke haarspeldbochten, Iin z'n 1 of 2 omhoog, naar beneden met 17% elke keer stoppen om je remmen af te laten koelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
thx .. maar deze zitten allemaal of te veel zuid .. of te veel west ..
waar rij je mee? .. onze Hymer heeft die Down Hill assistent van Fiat er in zitten .. dat werkt best goed .. alleen kan je niet sneller dan 25km per uur er mee .. dat vinden de achterliggers niet echt prettig. Heb je iets om je rem temperatuur te meten? want dat zou misschien nog wel wat zijn denk ik somsHier via duitsland en oostenrijk in slovenië aangeland. Prachtig!
mooie plek in de middle of nowhere dus?
[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 26-07-2026 13:20 ]
pirke schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:03:
[...]
Die onderste foto... is dat een oude rivierbedding of de weg???
Hier wat onderhoud aan de Flair, onze kat heeft de eerste inspectie al gedaan:
:strip_exif()/f/image/tqD7zqWXfLCDgjDMn6lR6kpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens het eerste probleem: Oudere Franse oplossing voor standaard dingen geven altijd wat extra uitdagingen.
:strip_exif()/f/image/SKQ39NJDQdBoQxsiZ4rJbwy5.jpg?f=fotoalbum_large)
Aftap plug in de carter is er eentje met een vierkant gat. Vorig jaar kwam ik daar ook last-minute achter. Toen bij garage om de hoek een sleutel geleend. Die is nu dicht, maar ik was voorbereid. Dacht ik
Setje vierkante doppen besteld, kleinste 8mm.
Gat in aftapplug is ook 8mm, maar toch paste de dop net niet. Kleine hamer was niet voldoende maar er is niks dat een vuistje niet kan oplossen.
:strip_exif()/f/image/9OYbJ02reg24Ip5SvFw7CfaS.jpg?f=fotoalbum_large)
Oude olie er uit, filter vernieuwd, nieuwe aftapplug met ring er in
En verse olie er in, straks verder nu eerst een bammetje
Met de kans dat deze te Noord is; ik was best tevreden over Jasicamp in Leek.duvekot schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:08:
[...]
thx .. maar deze zitten allemaal of te veel zuid .. of te veel west ..
Ik heb een 2011 Ford Nugget en kan 2 tot 3 dagen staan op de accu (alleen de koelkast en een telefoon of twee opladen) maar lifepo4 lijkt me leuker, beter en omdat het wel of niet kan.
Als ik op internet zoek wordt ik helemaal gek van alle tegenstrijdige berichten. Ik snap dat er een 12/12 DC converter nodig is om de alternator/dynamo te beschermen tegen te hoge laadstromen zodat deze niet gefrituurd wordt, echter heeft iedereen en hun moeder een mening hoe en waar dat te plaatsen en of de originele 230>12 lader wel of niet vervangen moet worden.
Welke is de originele lader? Als je iinstellingen kunt aanpassen dan is het geen probleem.franssie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:47:
Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van de leefaccu naar lifepo4?
Ik heb een 2011 Ford Nugget en kan 2 tot 3 dagen staan op de accu (alleen de koelkast en een telefoon of twee opladen) maar lifepo4 lijkt me leuker, beter en omdat het wel of niet kan.
Als ik op internet zoek wordt ik helemaal gek van alle tegenstrijdige berichten. Ik snap dat er een 12/12 DC converter nodig is om de alternator/dynamo te beschermen tegen te hoge laadstromen zodat deze niet gefrituurd wordt, echter heeft iedereen en hun moeder een mening hoe en waar dat te plaatsen en of de originele 230>12 lader wel of niet vervangen moet worden.
Als je bij victron de juiste 12/12 dc-dc zoekt dan ben je er al. inbouwen is echt niet moeilijk.
Dat is het probleem van Westfalia, ze gebruiken techniek op een nogal aparte manier, niets is standaard - je zou bijna denken dat het een Frans bedrijf isHGM schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:51:
[...]
Welke is de originele lader? Als je iinstellingen kunt aanpassen dan is het geen probleem.
Als je bij victron de juiste 12/12 dc-dc zoekt dan ben je er al. inbouwen is echt niet moeilijk.
Dus ik hoop eigenlijk dat het een optie is om die lader (voor huishoud en startaccu) te kunnen laten zitten en dat het 12/12 en BMS het op kan pakken, maar daar lees ik dus afwisselende berichten over.
Alternatief is op zoek naar tekeningen om de lader te verwijderen en er gewoon wat victron spul in te stoppen, heb ik in de zeilboot en werkt prima, maar het zeilbootje heeft geen inboard dus geen dynamo dus dat probleem speelt daar niet.
edit: een electrisch schema van het leef gedeelte is bijvoorbeeld niet te vinden voor mij.
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 26-07-2026 15:56 ]
Je kunt toch wel de lader vinden in de bus? Daarmee zou je toch de specs moeten kunnen achterhalen?franssie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:55:
[...]
Dat is het probleem van Westfalia, ze gebruiken techniek op een nogal aparte manier, niets is standaard - je zou bijna denken dat het een Frans bedrijf is
Dus ik hoop eigenlijk dat het een optie is om die lader (voor huishoud en startaccu) te kunnen laten zitten en dat het 12/12 en BMS het op kan pakken, maar daar lees ik dus afwisselende berichten over.
Alternatief is op zoek naar tekeningen om de lader te verwijderen en er gewoon wat victron spul in te stoppen, heb ik in de zeilboot en werkt prima, maar het zeilbootje heeft geen inboard dus geen dynamo dus dat probleem speelt daar niet.
edit: een electrisch schema van het leef gedeelte is bijvoorbeeld niet te vinden voor mij.
hmmm, goed punt. Ding zit redelijk diep ingebouwd maar dit lijkt een vervanging te zijn die ook Lithium lijkt te ondersteunen. Dan wordt het wel makkelijker.HGM schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:58:
[...]
Je kunt toch wel de lader vinden in de bus? Daarmee zou je toch de specs moeten kunnen achterhalen?
https://www.toolsnmore.nl...2a-en-2a-v-148343339.html
En dan plaats je de 12/12 limiter bij de dynamo?
Ja, liefst zo kort mogelijk erbij ivm de kabel lengtes.franssie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:09:
[...]
hmmm, goed punt. Ding zit redelijk diep ingebouwd maar dit lijkt een vervanging te zijn die ook Lithium lijkt te ondersteunen. Dan wordt het wel makkelijker.
Ik dacht in eerste instantie even dat je de kat moest vervangen.Bommes schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:52:
[...]
![]()
Hier wat onderhoud aan de Flair, onze kat heeft de eerste inspectie al gedaan:
[Afbeelding]
Vervolgens het eerste probleem: Oudere Franse oplossing voor standaard dingen geven altijd wat extra uitdagingen.
[Afbeelding]
Aftap plug in de carter is er eentje met een vierkant gat. Vorig jaar kwam ik daar ook last-minute achter. Toen bij garage om de hoek een sleutel geleend. Die is nu dicht, maar ik was voorbereid. Dacht ik![]()
Setje vierkante doppen besteld, kleinste 8mm.
Gat in aftapplug is ook 8mm, maar toch paste de dop net niet. Kleine hamer was niet voldoende maar er is niks dat een vuistje niet kan oplossen.
[Afbeelding]
Oude olie er uit, filter vernieuwd, nieuwe aftapplug met ring er in
[Afbeelding]
En verse olie er in, straks verder nu eerst een bammetje
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het grote risico is dat ze verglazen, oftewel dat er een harde gladde laag vormt, dan heb je effectief geen remmen meer...teacher schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:19:
Onze (fiat / burstner) camper (wit goud achterin de foto) heeft weinig moderne snufjes, dus ik moest ouderwetsch pompend remmen in zijn twee. Ik denk dat ik voor 20000 kilometer remblok heb opgerookt in 20 kilometer. We staan nu langs de soca rivier (het is geen weg, godzijdank) op een kleine camping. Over een paar daagjes verder.
Als wij op de motor naar beneden rijden bij 10% dan klimt hij eerst in zn toeren zoals normaal, maar daarna schakelt hij uit zichzelf een keer door naar zn 3, waarna ik alsnog flink moet remmen om hem weer laag in zn 2 te krijgen. Voor korte stukjes is dat op zich niet zo erg, maar een paar jaar terug in Noorwegen hadden we een afdaling van 1km hoogte van 10% met haarspeldbochten. Toen heb ik hem halverwege ook even aan de kant gezet zodat alles even goed kon koelen, begon binnen de remmen te ruiken. 5500kg is dan toch best flink voor die Fiat remmen... Belangrijk bij het koelen is dan om geen handrem te gebruiken, anders is de koeling niet gelijkmatig en trekt je schijf krom.
Ik ga hierna naar bled, maar ik rij om. De vrsic pas is echt heel mooi, maar niet voor campers.
Duur! Een losse lithiumlader van victron is eens €100 en doet t zelfde.franssie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:09:
[...]
hmmm, goed punt. Ding zit redelijk diep ingebouwd maar dit lijkt een vervanging te zijn die ook Lithium lijkt te ondersteunen. Dan wordt het wel makkelijker.
12-12 stroombegrenzer zou ik ff laten voor wat t is. ( gewoon kijken hoever je komt zonder) omdat bij gelijkblijvende grote je capaciteit van je accu makkelijk vervijfvoudigd kan het zo zijn dat je genoeg hebt aan 230v lader en evt zonnepanelen
diskeltische lurker
:strip_exif()/f/image/MCAlpXMo73fHge906dQpYHUR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ORuBBqjpB3qfOG4PWlV5GicX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lgAsRv9YiphyUiiPxL0fTY9M.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VsotDYNvc9NnK2h7XDdSoICn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bLOftf9BB3BScmFi8UhyskJa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zLnWEH5M7qfz6u2GSMOkJKlR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yc7zorB0oT9AwUbQrynDRjju.jpg?f=fotoalbum_large)