Het Grote Camper Topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Tja voor Campers hebben we toch het Camperforum zou je denken?
Welnee,geef aan welke camper je hebt, welke reizen je maakt en wat voor tweakwaardigs je aan deze leuke bouwsels hebt aangebracht.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En de TS trapt af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
Jazeker, vorige week donderdag mijn Hymer 544 uit 1985 opgehaald. Was van een man geweest en de nazaten verkochten de camper incl. alle inboedel (compleet) dus nu rustig uitzoeken wat ik heb gekocht en plannen maken voor upgrades. Denk aan achteruitrijcamera, dashcam,mifi,wifi,led,lifepro-accu, zonnepanelen en uiteindelijk 100% electrisch

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:09

Destruction

(ex-)Automonteur

Bookmarked.

Ik heb geen camper, maar ik heb wel een plan om zo'n ding een keer te bouwen. Ik ben met vrienden regelmatig op het circuit te vinden, en dan is zo'n ding natuurlijk handig om te hebben :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smgaster
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 16:46
technopeuter schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:18:
Jazeker, vorige week donderdag mijn Hymer 544 uit 1985 opgehaald. Was van een man geweest en de nazaten verkochten de camper incl. alle inboedel (compleet) dus nu rustig uitzoeken wat ik heb gekocht en plannen maken voor upgrades. Denk aan achteruitrijcamera, dashcam,mifi,wifi,led,lifepro-accu, zonnepanelen en uiteindelijk 100% electrisch
Wow 100 % Elektrisch (dus ook als brandstof?), dat is een fikse klus! Spannend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33
technopeuter schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:18:
De grootste uitdaging is denk ik om hem zo uit te rusten dat je langere tijd zelfvoorzienend kan zijn. Dat is moeilijker met een EV dan een ICE natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
tja 70L diesel en 17kg propaan/buthaan is ca. 750kWh aan energie. Als je er een 80kWh accu onder krijgt zou ik al heel blij zijn. Op het dak zou je zo 1kWh/uur kunnen oosten, ca 10kWh/dag. Als je dan meerdere dagen stil staat kan dat interessant zijn. daarnaast snelladen wat niet heel snel hoeft want je vermaakt je toch wel.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:48
De aandrijving/EV is het lastigste inderdaad, vooral ook door het opnieuw keuren, etc Maar het is een geweldige oplossing in potentie inderdaad, zeker voor vakantie in het zuiden van Europa. Maar met 4 LiFePo4 280Ah cellen heb je ook al een ruim 3kWh accu waar je bij wijze van spreken inductie op kan koken en een koelkast en dergelijke, 230v sinusomvormer tot ~ 1.5-2kW voor die apparaten. Zwaardere omvormer kan wel maar kost veel meer. ~ 500W WP op het dak en dan ben je klaar, dat kan draaien en is een setup geschikt voor iedere camper en caravan. Afhankelijk van het land en klimaat kun je zelfs een minisplit airco monteren voor verwarmen en koelen, maar dan moet je wel die accucapaciteit verdubbelen en in NL de hoeveelheid PV ook, en dan nog zal het niet toereikend zijn om in de winter in NL via PV en airco/warmtepomp de camper warm te houden, maar goed, dat is ook een uiterste en niet veel mensen kamperen in de winter hier.

Overigens die cellen zou ik ook kiezen voor een DIY EV accu. Iets zwaarder maar stukken goedkoper en inerter dan de 18650 en varianten/chemie cellen.

[ Voor 29% gewijzigd door KleineJoop op 25-06-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:16
Even dit topic weer nieuw leven in blazen :)

Ben zelf in de markt voor een camper, op dit moment zal dat gewoon nog een diesel zijn helaas. Nu kom ik even niet uit de verschillende Euro 6-klassen voor diesel. Sinds dit jaar is het verplicht dat nieuwe diesels aan de Euro 6d ISC-FCM norm, in iets oudere bouwjaren zie ik veel die aan de Euro 6d-temp norm voldoen. Nu kan ik prima vinden wat exact de verschillen is tussen deze normen maar waar ik benieuwd naar ben is of ik op termijn slechter af ben met een 6d-temp ipv een ISC-FCM, bijvoorbeeld doordat de 6d-temp niet meer toe gelaten gaat worden in bepaalde steden. Of verwachten jullie dat alle 6d of zelfs 6 normen op een hoop worden geveegd.

Erg lastig om hier informatie over te vinden en een camper is een behoorlijke investering voor de lange termijn dus wil nu wel een goede keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 19:51
Ik ben ook aan t kijken voor een camper en aan de ene kant maak ik me ook wel druk om de diesel. Aan de andere kant blijven de vrachtwagen met diesel ook nog wel een jaar of 30 rijden denk ik, dus diesel is nog wel ff verkrijgbaar.
Toegang tot grote steden, ach met een camper ga je geen stedentripjes maken. Je zet hem aan de rand van de stad en pak je (elektrische) fiets, taxi, ov, wandelen enz naar het centrum. Als ik moet wachten op een goede elektrische camper dan kan ik denk ik lang wachten, onbetaalbaar en over de actieradius nog maar te zwijgen. Voor mij voorlopig geen elektrische.
Maar succes met de aanschaf

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
  • Laatst online: 21:24
Beste mede-tweakers,

Heeft iemand enig idee wat de regels zijn om zakelijke een camper te kopen?
En dan bedoel ik vooral: stel ik gebruik hem 3x in het jaar als kantoor op wielen en 2x in het jaar privé. Is dat genoeg om de camper als bedrijfswagen te registreren. Kan er niks over vinden op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:09

Destruction

(ex-)Automonteur

Waarom zou je een camper zakelijk willen kopen? Dan loop je alleen 't risico dat je toch nog bijtelling moet betalen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 15:56
Om geen BPM/BTW te betalen bij aanschaf ? Lijkt me vreemd om het als een bedrijfsmiddel in te zetten/bedoelen dat geen enkele toegevoegde waarde heeft, behalve mobiel kantoor 3x per jaar, als het nu structureel was..
Misschien een beetje dun verhaal voor de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
multynoob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:18:
Beste mede-tweakers,

En dan bedoel ik vooral: stel ik gebruik hem 3x in het jaar als kantoor op wielen en 2x in het jaar privé. Is dat genoeg om de camper als bedrijfswagen te registreren. Kan er niks over vinden op het internet.
Er is wel wat mogelijk, maar je ontkomt niet aan de bijtelling.

Even zoeken op 'camper zakelijk' levert al talloze hits op Google op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
  • Laatst online: 21:24
Koekstra schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:27:
[...]

Er is wel wat mogelijk, maar je ontkomt niet aan de bijtelling.

Even zoeken op 'camper zakelijk' levert al talloze hits op Google op
Heb echt alle sites volgens mij al bekeken, maar niks gevonden over hoe vaak je de camper moet gebruiken. Het lijkt of daar geen regels voor zijn. Ook bij de belastingdienst vind ik ze niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng1cP29gIJoCMdINfCYfBO3c9_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U238dN2iTLbFh10J5nSZvoU5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn huidige, een 1979'er Mercedes T2.

Wat heb ik er allemaal aan getweaked, wat niet eigenlijk _/-\o_

285Wp zonnepaneel op het dak en 60Wp op een verlengsnoer.
260Ah agm accu
Grote koelkast
Overal USB poorten in de wanden, telefoon opladers kan je thuis laten.
Motor vervangen door een modernere 2.9L 5 cilinder, ding loopt nu 120 :D

Mede door een LPG tank en eigen stroomvoorziening is de camper volledig zelfvoorzienend.

Ik heb er jaren vele vakanties dichtbij en wat verder weg mee gedaan, maar nu is het wel tijd voor wat kleiners. Ik wil toch wel weer wat meer van de wereld gaan zien en voor in de buurt is ie wat aan de grote/zware kant.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
multynoob schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Heb echt alle sites volgens mij al bekeken, maar niks gevonden over hoe vaak je de camper moet gebruiken. Het lijkt of daar geen regels voor zijn. Ook bij de belastingdienst vind ik ze niet.
Dan even bellen met de belastingdienst denk ik.
Die kunnen je vast verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smgaster
  • Laatst online: 17-06 16:46
Verzekeraars vragen ook hoe vaak je er mee op pad gaat en hoe vaak hij is gestald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Beste mede-tweakers,

Houd er rekening mee dat het niet bedoeling is om hier methoden te bespreken om belasting te ontduiken. Ik ken gevallen waarin een camper terecht als bedrijfswagen gebruikt wordt, dus ik geef je bij deze het voordeel van de twijfel, maar je vraag zit eerlijk gezegd wel heel dicht op het randje.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:27
Beste mede-tweakers,

Indien je de professionele gebruiksdagen netjes kan aantonen is dat niet vaak een probleem, echter moet het natuurlijk ook wel binnen de scope der redelijkheid blijven. Mobiel kantoor om 20km verderop zogezegd te moeten gaan werken is iets dat natuurlijk niet snel aanvaard wordt. (en terecht)
Hangt ook sterk af van je beroepsactiviteit. Een metser die op buitenlandse werven gaat werken kan dit beter verantwoorden dan een ITer die steeds remote zit te werken.

Je prive gebruik moet je ook gewoon dan facturen aan jezelf en prive een faire vergoeding betalen aan je vennootschap. Dan verhuur je bedrijfsmateriaal aan een prive persoon voor gebruik. Is correct binnen de regels en geen belastingsontduiking. Het is enkel ontduiking mits je prive gebruik op het vennootschap wil gaan doen zonder dit correct recht te zetten.

Ik doe precies hetzelfde:
Heb een beroepsactiviteit waarvoor ik in het buitenland moet zijn regelmatig en dankzij de motorhome moet ik niet meer om 3-4u snachts op te staan om tijdig daar op locatie te zijn. Vertrek ik de avond ervoor rustig daar naartoe.

Mijn gewone wagen kan niet gehomologeerd worden met een trekhaak, dus de camper doet tevens dienst als trekwagen specifiek voor een beroepsactiviteit gerelateerd aan autosport. (trailer)

Uitstapjes met de vrouw, heb er nu eentje gedaan, factureer ik netjes aan het verhuurtarief aan mezelf (en deze betaal je ook natuurlijk)

Verder bied ik de camper ook ten huur aan aan particulieren rechtstreeks, via goboony en camptoo. Die inkomsten worden netjes geboekt in het vennootschap.

Je haalt zelfs een aardig rendement op je camper/investering op deze manier.
De gouden regels hiervoor zijn:
- koop een nieuwe camper
- verkoop deze binnen maximaal 2 jaar en/of met maximaal 50-60.0000km
- kleine buscampers doen het erg goed in laag- en tussenseizoen in verhuur, minder in hoogseizoen
- integralen/grotere campers doen het beter in het hoogseizoen (mensen zoeken dan warme oorden op en blijven daar langer op locatie staan en willen dus wat ruimer)
- maak specifiek een businessplan op voor de verhuuractiviteit waarbij je rekening houdt met running cost, aankoop, inkomsten en volg je businessplan zo goed mogelijk op

Dit is trouwens mijn integraal die ik gekocht heb: Dethleffs Globebus i6 2022
Specifiek gekozen voor deze door de beperkte breedte van 2m20. Als het aan mezelf lag kocht ik er eentje op een C rijbewijs maar dat is niet boeiend om in de verhuur te steken. Als het blijft bevallen koop ik ons ooit wel eens prive een Niesmann (die nieuwe Ismove steekt men ogen uit :9 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E__ztLcF7rXvM87Yo5-jGzmEEAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNKtAqRb5ah8ldJCJJ8pKieN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSLbW4PRloChVyu9CAfiKZK5ExY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QXLKS92VQr9UCa2Pm1tKc9P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvsDfVwjyQzXVIjN6kJcLOP9EdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tl6S2TX7IxGr9g3Nuje9N7V0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door JacobsT op 15-04-2022 02:18 ]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:30
Leuk topic! Sinds een jaar of vier heb ik ook een camper. Een Fiat Alkoof uit 2006.
Als je terug gaat kijken wat er in de afgelopen jaren verbeterd is dan loopt de lijst aardig op.
Mijn laatste wapenfeit: De hele camper met een tweedehands polijstmachine gepoetst en aansluitend in de wax gezet! Wauw, wat een resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat leuk , het grote camper topic :).

Mijn vrouw roept al jaren dat ze zo'n ding wil kopen, maar ik krijg het nauwelijks rondgerekend met hooguit 3-4 weken per jaar eigen gebruik. Dan is huren uiteindelijk goedkoper.

We hebben een paar jaar terug via gooboony een camper gehuurd tijdens onze verbouwing, dat ging best oke. Onze kinderen (2,4,6) vonden het fantastisch.

Nu hebben we het plan opgevat om een paar weken door Frankrijk te rijden, een rondrit via Parijs/Bretagne/Marseille/Nice/ Alpen en weer terug. Totaal zo'n 4000km schat ik.
Iemand dat al eens gedaan?
Wellicht voor 3 weken wat ambitieus. Vergeleken met USA of Scandinavië klinkt Frankrijk wellicht wat suf , maar met kinderen is dit voorlopig prima .

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 05-11-2023 00:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:58
Als je vakantie maar lang genoeg is zou je zo'n reis kunnen maken.
In 3 weken met kinderen zou ik zo'n lange reis zeker niet doen. Neem de tijd om een hoek van Frankrijk goed te bezoeken en ga in een andere vakantie een andere hoek van Frankrijk bezoeken. Er is in de verschillende uithoeken van Frankrijk meer dan genoeg te zien. Je bent anders bijzonder veel tijd (en geld) kwijt aan veel km's maken wat in mijn beleving zonde is van de vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:26
Leuk een campertopic!

We hebben sinds 2016 een buscamper en zijn er nog steeds blij mee. Afgelopen maand hebben we kort overwogen hem binnen te gaan stallen, maar daar zijn we snel van terug gekomen. We gebruiken hem namelijk naast de vakanties ook af en toe om spullen te verhuizen, voor ritjes naar de vuilstort en ikea e.d. én om de paardentrailer met de pony van onze dochter te trekken. Het bleek toch handiger om hem aan huis (op het eigen erf) te laten staan.

Niet als tweede auto trouwens, want die hebben we al en daar is hij ook wat te groot voor.

Waarom een camper? We zijn gebonden aan de schoolvakanties vanwege het werk. Een camper geeft ons de mogelijkheid om dan toch betaalbaar voor langere tijd weg te kunnen. Dat komt omdat je gebruik kunt maken van camperplaatsen. Die zijn steeds beter uitgerust én goed betaalbaar in het hoogseizoen. Inmiddels hebben we zo al veel van Europa gezien.

Wij vinden het een aanrader, ook met kinderen. Je hebt altijd je eigen huisje bij je en je komt op de meest verassende plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat is jullie ervaring met een camper en kinderen in de leeftijd 3/5/7?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JacobsT
Sport_Life schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:02:
Mij lijkt het gewoon een camper nemen die groot genoeg is. Ik sta soms versteld als ik 4 mensen langdurige vakanties zie doen in een VW California bv. Lijkt me toch wel zeer vermoeiend als het bv is een dagje slecht weer is.

Alkoof met grote zithoek zou ideaal zijn. Kunnen de kids wat tekenen, spelen,…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:12
Alhoewel een camper mij aan de ene kant erg fijn lijkt, vind ik het ook een aantal grote nadelen hebben. Bij ons is de conclusie er op neer gekomen om naar een vouwwagen te kijken ipv camper (aanschafprijs, onderhoud, wegenbelasting, steden bezoeken) of caravan (past niet bij ons, wel meer gemak om de auto los te koppelen dat wel).

Misschien dat we eens een camper gaan huren om te zien of onze voorgenomen nadelen ook echt kloppen.

In Australië hadden we (toen nog zonder kinderen) een Nissan Vanette uit 1987 als camperbusje. Dat was echt fantastisch ondanks dat je bijna geen voorzieningen had behalve een accu, gaspit en een 2p matras achterin. Zonder kinderen had ik het wel geweten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
El Capitan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:40:
Alhoewel een camper mij aan de ene kant erg fijn lijkt, vind ik het ook een aantal grote nadelen hebben. Bij ons is de conclusie er op neer gekomen om naar een vouwwagen te kijken ipv camper (aanschafprijs, onderhoud, wegenbelasting, steden bezoeken) of caravan (past niet bij ons, wel meer gemak om de auto los te koppelen dat wel).

Misschien dat we eens een camper gaan huren om te zien of onze voorgenomen nadelen ook echt kloppen.

In Australië hadden we (toen nog zonder kinderen) een Nissan Vanette uit 1987 als camperbusje. Dat was echt fantastisch ondanks dat je bijna geen voorzieningen had behalve een accu, gaspit en een 2p matras achterin. Zonder kinderen had ik het wel geweten denk ik.
Weet niet hoe het in nederland zit maar in BE is een camper echt goedkoop qua taksen. Kost een fractie van een auto met ergens 145 euro aan wegentaks per jaar. Onderhoud is gewoon zoals elke auto.

Aanschafprijs is inderdaad hoog maar het voordeel is wel dat de restwaarde in tegenstelling tot autos, zeker in de huidige markt, hoog blijft. Steden bezoeken met campers is echt heel makkelijk, je zou er van verbaasd zijn in Frankrijk of Italie bv hoeveel motorhome stops er zijn IN de steden zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:12
JacobsT schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:41:
[...]

Weet niet hoe het in nederland zit maar in BE is een camper echt goedkoop qua taksen. Kost een fractie van een auto met ergens 145 euro aan wegentaks per jaar. Onderhoud is gewoon zoals elke auto.

Aanschafprijs is inderdaad hoog maar het voordeel is wel dat de restwaarde in tegenstelling tot autos, zeker in de huidige markt, hoog blijft. Steden bezoeken met campers is echt heel makkelijk, je zou er van verbaasd zijn in Frankrijk of Italie bv hoeveel motorhome stops er zijn IN de steden zelf.
Er zijn plannen om de wegenbelasting voor campers te verdubbelen in Nederland (van kwart tax naar half tax). Schorsen in de winter is dan een oplossing om sowieso belastingen te vermijden.

Goed om te lezen over het stedelijk gebied en de parkeergelegenheid voor campers in de steden zelf. Wij hebben er afgelopen jaren niet erg goed op gelet alleen dat op de parkeerplaatsen waar we zelf stonden in Italië (Pistoia) je met je camper niet moest proberen. Maar als je er echt op let, zie je het natuurlijk beter en meer.

Hoge inruilwaarde is inderdaad ook een voordeel. Dit werd door corona in mijn ogen ook extra versterkt als effect. Veel vraag, ook naar oudere campers. Eens zien of dit zo blijft komende jaren. We hebben geen haast, huren lijkt mij eerst het handigste, ook qua kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Onze ervaring is ook dat je in de steden over het algemeen goed kunt parkeren met een camper. We hebben sowieso altijd fietsen mee en zetten de camper vaak even buiten het centrum neer en gaan dan op de fiets verder.

De waardevastheid van een camper is voor ons ook mede een reden geweest om er een te kopen. Hopelijk blijft dit de komende jaren ook zo.
Met kinderen is een alkooofcamper of een camper met een stapelbed ideaal. Maar je ziet ook wel gezinnen met een buscamper met een hefdak of een stapelbed achterin. Onze kinderen sliepen al vrij snel in een tentje. We hadden zo'n opgooitentje mee dat in enkele minuten staat. Dat is altijd prima bevallen. Voor de hele kleintjes is dat natuurlijk nog geen optie. Maar de wat grotere kinderen vinden het over het algemeen erg leuk.

En bij slecht weer? Dan blijven we niet lang op die plek zitten en trekken verder. We reserveren sowieso nooit vooraf. En ja, dat gaat ook in het hoogseizoen prima! Bij veel camperplaatsen kun je sowieso niet vooraf reserveren. En als we naar een camping gaan, dan bellen we onderweg alvast even.

In Portugal op een camperplaats bij het strand Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9yanIbdTAzCqKzlVhEbcn3W-Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ssc5G9k3NawrCPNunEazBUGM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door monica66 op 16-11-2023 08:18 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:11

Bommes

Capo del formaggio

JacobsT schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:41:
[...]

Op basis van het gewicht,
Hier in NL is het tarief een 1/4 van wat je zou betalen voor een normale personenauto van het zelfde gewicht en brandstof (mits officieel door RDW gekeurd en douane geregistreerd)
Plannen zijn (zoals ook al gereageerd) om de belasting te verdubbelen.
Ga voor een beetje gemiddelde camper, die (zeg eens wat) 3000kg weegt, uit van: 100 euro per maand.

Ik heb 15 jaar een camper gehad, diverse eigenlijk.
Begonnen met een busje, zelf opnieuw ingericht, opgeknapt, gelast, enz.
Toen een alkoof en daarna een hele rits integraal campers, laatste was een half integraal (Hymer van 522 op Ford Transit).
Met 2 personen en een extra transportmiddel op locatie vond ik het de meest ideale manier van vakantie vieren.
Wij hadden een (motor)scooter bij achterop, kon ik mooi mijn motor hobby een beetje combineren met de camper. En konden we op locatie makkelijk ergens heen.
Grote voordeel van de camper vond ik wel dat het ding bij ons thuis stond, en we toch zelf elke maand wel een weekend weg gingen.
Tasje schone kleren, kratje eten in de koelkast, voorraad chips en borrelnoten aanvullen weg wezen.
Heerlijk.

Op volle vakantie sterkte, kampement Bommes op pad :o
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/wp-content/uploads/vw_pictures/1/marius/4e9a4cfb949680bb2ef7f42bc1856083.jpg

Nu in een andere relatie en daarbij ondertussen een kleine ben ik overgegaan op een caravannetje achter de auto.
Wel zo makkelijk met 3 personen op locatie.,

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

De zomer komt er (hopelijk) weer aan en dus kan de camper uit de stalling en dit topic weer nieuw leven worden ingeblazen.

Ik ben benieuwd of er nog creatieve ideeën zijn om domotica in te bouwen in de camper om je camper wat slimmer te maken.Zelf zat ik te denken aan het gebruik van Shelly schakelaars bij de verlichting. Daarnaast overweeg ik een Google Home speaker om stemcommando's te geven, naast de bediening via app en fysieke schakelaars. Is het nodig? Nee, maar we zitten hier niet voor niets op Tweakers. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar ze moeten alleen bedacht worden.

Overigens ben ik op zoek naar een oplossing voor de GPS die ik heb aangesloten op de leefaccu's. Ik wil voorkomen dat de GPS deze accu's volledig leegtrekt. Zou de Viofo hk3c (https://www.viofo.nl/prod...29-duo-duo-pro-en-a119-v3) een oplossing kunnen zijn om de GPS tijdig uit te schakelen zonder de accu leeg te trekken?

Momenteel zet ik simpelweg de hoofdschakelaar om als de camper de stalling in gaat. Het nadeel hiervan is dat de GPS dan ook uit gaat en pas weer aan gaat als ik de hoofdschakelaar aanzet of de motor start. Dit voorkomt natuurlijk niet de detectie van beweging zonder dat de dynamo of een andere vorm van accubelading wordt geactiveerd.

Ik hoor graag jullie suggesties en ideeën. Zijn er andere oplossingen of tips om de domotica in de camper te verbeteren en tegelijkertijd de leefaccu's te beschermen?
Of andere tweaks in welke vorm dan ook? Self made Levelsysteem? Grill verlichting? Verwarming tweaks(voor de winter)? Hoe gaan jullie om met verschillende landen en daarbij horende gasfles aansluitingen etc..

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Sport_Life schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:02:
Heb jij inmiddels zelf al ervaringen om te delen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

freestyler2 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:41:
[...]

Heb jij inmiddels zelf al ervaringen om te delen ?
Nee , wel plannen gehad maar die zijn even in de koelkast gezet sinds onze jongste (3 jaar) in een lastige fase zit. Dus voor dit jaar nog even een huisje.

Blijft wel knagen hoor, we hebben voorzichtig een plannetje gemaakt om over 2-3 jaar met een bevriend stel in usa een grote camper reis te maken. Vroeger ook veel gedaan met mijn ouders en dat blijft bijzonder.

Overigens ondertussen wel een tentje gekocht waarmee ik met de oudste 2 kinderen weekendjes weg ga (met de trein/bus 100-200 km verderop ;)), helaas ivm weer nog niet vaak van gekomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 16-06-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Hier net de 12v accu klaar (280Ah) maar de oplader stopt na 2 uur dus krijg ik em nooit vol.

Nu aan het dromen om er een victron multiplus in te gooien: altijd 230V beschikbaar, inductiekoken en weg met gas! Daarnaast zou het een leuke thuisaccu kunnen zijn.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Laatst online: 16:30
freestyler2 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:38:
De zomer komt er (hopelijk) weer aan en dus kan de camper uit de stalling en dit topic weer nieuw leven worden ingeblazen.

Ik ben benieuwd of er nog creatieve ideeën zijn om domotica in te bouwen in de camper om je camper wat slimmer te maken.Zelf zat ik te denken aan het gebruik van Shelly schakelaars bij de verlichting. Daarnaast overweeg ik een Google Home speaker om stemcommando's te geven, naast de bediening via app en fysieke schakelaars. Is het nodig? Nee, maar we zitten hier niet voor niets op Tweakers. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar ze moeten alleen bedacht worden.

Overigens ben ik op zoek naar een oplossing voor de GPS die ik heb aangesloten op de leefaccu's. Ik wil voorkomen dat de GPS deze accu's volledig leegtrekt. Zou de Viofo hk3c (https://www.viofo.nl/prod...29-duo-duo-pro-en-a119-v3) een oplossing kunnen zijn om de GPS tijdig uit te schakelen zonder de accu leeg te trekken?

Momenteel zet ik simpelweg de hoofdschakelaar om als de camper de stalling in gaat. Het nadeel hiervan is dat de GPS dan ook uit gaat en pas weer aan gaat als ik de hoofdschakelaar aanzet of de motor start. Dit voorkomt natuurlijk niet de detectie van beweging zonder dat de dynamo of een andere vorm van accubelading wordt geactiveerd.

Ik hoor graag jullie suggesties en ideeën. Zijn er andere oplossingen of tips om de domotica in de camper te verbeteren en tegelijkertijd de leefaccu's te beschermen?
Of andere tweaks in welke vorm dan ook? Self made Levelsysteem? Grill verlichting? Verwarming tweaks(voor de winter)? Hoe gaan jullie om met verschillende landen en daarbij horende gasfles aansluitingen etc..
Altijd leuk om weer eens creatief te kijken wat er te verbeteren is aan de camper ervaring. Ik heb zelf geen 'echte' GPS. Maar die zou ik denk ik altijd op de start accu aansluiten. Ik heb zelf een Apple Airtag verstopt in m'n camper. Werkt prima. Die zou je ook kunnen gebruiken als reserve GPS als iemand besluit bij het stelen de stroomvoorziening te onderbreken.

Wat betreft domotica kom ik nog niet veel verder dan een Chromecast aan de TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

technopeuter schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:03:
Hier net de 12v accu klaar (280Ah) maar de oplader stopt na 2 uur dus krijg ik em nooit vol.

Nu aan het dromen om er een victron multiplus in te gooien: altijd 230V beschikbaar, inductiekoken en weg met gas! Daarnaast zou het een leuke thuisaccu kunnen zijn.
Hoeveel weegt die accu?

Ik weet niet of ik blij zou worden van inductie koken, de kans op een lege gasfles is kleiner dan een lege accu gok ik zo.

Of sta je altijd op een camping/plek met stroom aansluiting? Dan begrijp ik je natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

jmderonde schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Altijd leuk om weer eens creatief te kijken wat er te verbeteren is aan de camper ervaring. Ik heb zelf geen 'echte' GPS. Maar die zou ik denk ik altijd op de start accu aansluiten. Ik heb zelf een Apple Airtag verstopt in m'n camper. Werkt prima. Die zou je ook kunnen gebruiken als reserve GPS als iemand besluit bij het stelen de stroomvoorziening te onderbreken.

Wat betreft domotica kom ik nog niet veel verder dan een Chromecast aan de TV
Maar een gps aan je start accu is juist onpraktisch want die gps trekt natuurlijk gewoon je accu leeg en dan kan je niet meer starten. In dat geval heb ik liever een lege HH accu. Met starten van de motor gaat de dynamo aan en worden zowel startaccu als HH accu onder stroom gezet bij mij, waardoor het feitelijk hetzelfde effect heeft als een gps op een startaccu aansluiten maar dan zonder leegstand.

Ik kies er zelf voor om HH accu uit te schakelen, maar als ik een tool kan vinden die bij bepaald voltage de GPS uitzet zoals de eerder voorgestelde hk3c van Viofo ben ik natuurlijk geholpen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
freestyler2 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:09:
[...]

Hoeveel weegt die accu?

Ik weet niet of ik blij zou worden van inductie koken, de kans op een lege gasfles is kleiner dan een lege accu gok ik zo.

Of sta je altijd op een camping/plek met stroom aansluiting? Dan begrijp ik je natuurlijk wel.
Accu is nu 280Ah aka 3,6kWh. Weegt ca 24kg dus netzoveel als mijn oude loodaccu voor hh (maar wel 6x zoveel bruikbare capaciteit) Voor een beetje ruimte in je gedrag is het dubbele eigenlijk wel gewenst, dus ik ga er nog een bouwen. De accu word geladen door de dynamo/zonnepanelen en aan stroom.
Bij een gastank moet je ook maar net voldoende gas hebben, iig kun je veel meer energie meenemen een 11kg propaantank is zo 100kWh aan energie.
Voordeel van inductie en waterkoker is dat het veel veiliger is, geen uitgeblazen vlam en zelfs tijdens het rijden veilig toe te passen. ook verwarmen met een airco is veel veiliger dan op gas.

[ Voor 6% gewijzigd door technopeuter op 17-06-2024 22:37 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@technopeuter ik heb in alle jaren camperen nog nooit zonder gas gestaan.
de 11kg flessen zijn meer dan voldoende voor een heel zomerseizoen koken, douchen en koelkast.
In de winter als er flink verwarmt moet worden dan gaat het hard, maar nogmaals ook daar is goed op voor te sorteren.

Voor wat betreft de koelkast zie ik wel een toegevoegde waarde in een 230 of 12 volt (compressor) oplossing.
Koelt altijd ongeacht omgevingstemperatuur, en dat red je makkelijk met een zonnepaneeltje en minimaal 100Ah accu. Koken en verwarmen zou ik nog niet zomaar overschakelen van gas af.
De gebruikte apparaten zijn gewoon veilig, uitwaaien van een gasvlam op het kooktoestel heb ik werkelijk nog nooit mee gemaakt. Verwarming, die Truma combiketels zijn echt super veilig en efficiënt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Zijn er mensen hier met grote campers/liners toevallig en wat zijn de ervaringen om in Europa rond te trekken?

Spreek dan over voertuigen van 9 meter of langer. Al dan niet met gewicht boven de 7.5 ton.
Wij zijn wat aan het onderzoeken voor een nieuw voertuig voor echt is een grote grote reis te maken en we toch echt wel gesteld zijn op ruimte en comfort.

Nieuwe Flair 920 spreekt ons aan maar stiekem kijken we toch ook wel is richting Concorde maar lijkt me een pak moeilijker reizen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Bommes schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:37:
@technopeuter ik heb in alle jaren camperen nog nooit zonder gas gestaan.
de 11kg flessen zijn meer dan voldoende voor een heel zomerseizoen koken, douchen en koelkast.
In de winter als er flink verwarmt moet worden dan gaat het hard, maar nogmaals ook daar is goed op voor te sorteren.

Voor wat betreft de koelkast zie ik wel een toegevoegde waarde in een 230 of 12 volt (compressor) oplossing.
Koelt altijd ongeacht omgevingstemperatuur, en dat red je makkelijk met een zonnepaneeltje en minimaal 100Ah accu. Koken en verwarmen zou ik nog niet zomaar overschakelen van gas af.
De gebruikte apparaten zijn gewoon veilig, uitwaaien van een gasvlam op het kooktoestel heb ik werkelijk nog nooit mee gemaakt. Verwarming, die Truma combiketels zijn echt super veilig en efficiënt.
vorige week vrijdag had mijn zoon nog een uitgewaaide vlam.
de 40 jaar oude truma geeft fijne warmte, wel vraag ik me af hoeveel koolmonoxide er in de camper blijft hangen...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

technopeuter schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:54:
[...]

vorige week vrijdag had mijn zoon nog een uitgewaaide vlam.
voor alles een eerste keer.
de 40 jaar oude truma geeft fijne warmte, wel vraag ik me af hoeveel koolmonoxide er in de camper blijft hangen...
Niks, is een compleet gescheiden systeem. Lucht nodig voor verbranding wordt van buiten aangezogen, uitlaat gassen gaan ook rechtstreeks naar buiten.
De combiketel systemen van Truma werken met een dubbelwandige aan en afvoer. De afvoer zit via een losse buis in de aanvoer.
Mocht die afvoer dus lek raken dan zuigt de kachel zijn eigen uitlaatgassen op en dooft het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09 15:16
freestyler2 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:38:

Ik hoor graag jullie suggesties en ideeën.
Ik heb een gps (tracker) ingebouwd met eigen interne accu (standby-tijd 90 dagen). Die wordt dan weer geladen via de hh-accu als de hoofdschakelaar aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

veetee schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb een gps (tracker) ingebouwd met eigen interne accu (standby-tijd 90 dagen). Die wordt dan weer geladen via de hh-accu als de hoofdschakelaar aan is.
Welke tracker is dit? 90 dagen standby is natuurlijk ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09 15:16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
Camper update, sinds september ben ik kleiner gaan rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amlExIIiJkbJl_--2EHMoaQB2iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5q4JoGmcLqWvV6nkg4FKZr7.jpg?f=fotoalbum_large

FFB (submerk Tabbert) 560/c van mei 1984, origineel Nederlander en ik ben de 3e eigenaar. Mercedes chassis met 3.0 5 cilinder, full options met stuurbekrachtiging, zonnepanelen, dakluiken, thermostatisch geregelde dak ventilator, vaste gastank, boiler, douche, koelkast.

Vorige week nog aan riviertjes in Zuid Frankrijk gestaan, de foto is aan de Drôme.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Heel gaaf @maarten_NL heel gaaf.
Vooral belastingvrij is toppie.

Wij hebben sinds vorige week ook een bijna zo oud lijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZUDUZi_EKWqknVpFNjXZPAT1zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqOZ0JWz04QmSfEsWSSBUueg.jpg?f=fotoalbum_large
Pilote uit 1988. Geen 5 cilinders, geen stuurbekrachtiging airco was niet eens een optie toen.
Erg blij mee.
Volgens weekend mee naar Castlefest in Lisse. De rest van de zomer zien we wel wat we terecht komen.

Onze oldtimer caravan hebben we ook nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Oh! Een camper topic, die had ik nog niet eerder gezien. Mogen camperbusjes ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMsZ1T1vssjrLNFOIZO856ZuloU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clf5QYov7v1oSBVuwsXzEqYH.jpg?f=fotoalbum_large
Tot vorig jaar was dit mijn busje. En hoewel ik al sinds jongs af aan een zwak heb voor T4 bussen, was het vorig jaar tijd voor een upgrade:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/244d0BBXLravfgg4Uat0VYYzBrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdOCSspwxrrDTyYzf9PvvahC.jpg?f=fotoalbum_large

Beide originele VW California's. De bovenste een California Freestyle uit 2003 en de onderste een California Ocean uit 2017.
Stiekem vind ik de T4 nog steeds de mooiste van de twee, maar het verschil in comfort met de T6 is enorm. Wat dat betreft zou ik echt niet meer terug willen.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Bommes schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:49:
Heel gaaf @maarten_NL heel gaaf.
Vooral belastingvrij is toppie.

Wij hebben sinds vorige week ook een bijna zo oud lijk.
[Afbeelding]
Pilote uit 1988. Geen 5 cilinders, geen stuurbekrachtiging airco was niet eens een optie toen.
Erg blij mee.
Volgens weekend mee naar Castlefest in Lisse. De rest van de zomer zien we wel wat we terecht komen.

Onze oldtimer caravan hebben we ook nog.
1988, die van jou wordt geen oldtimer meer dan (voor zo lang het duurt)

Een fransoos uit de 80er jaren is wel bikkelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nee klopt geen oldtimer regeling. Swa het is wat het is.
In ieder geval order dan 15 jaar dus schorsen kost 29 euro. Ook bij herhaling van schorsing in het zelfde jaar.
Dus 1 maand in de stalling = schorsen.
Als de verandering van het camper tarief, nu 1/4de, plannen zijn naar 1/2de tarief, door gaan zien we dan wel weer.
Tegen die tijd verhuren het ding gewoon een paar weken in het hoogseizoen.

Net allerlei zooi vanuit de caravan naar de camper overgeladen.
Caravan morgen terug naar de stalling brengen.
Volgend weekend Castlefest, dus nog wat kleine klusjes te doen aan het campertje.
Prio: hoofdremcilinder lekt intern.
Vorig jaar met de apk zijn de achterrem cilinders en de remvloeistof vervangen. Ontluchten hebben ze 100% zeker met de voet en het rempedaal gedaan.
Dan trap je het pedaal veel verder dan normaal (want geen remdruk) en komen de cupjes in de hoofdremcilinder veel verder/dieper.
In de aangekoekte zooi, resultaat: hoofdremcilinder gaat 90% van die gevallen ook kapot.
Nieuwe licht al in de garage, morgen ff vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afgelopen week stond dit artikel op NOS.nl: Kersverse caravaneigenaren in paniek door tekort aan plekken in stalling - https://nos.nl/l/2529690

In de 2e alinea staat:
Een camper mag alleen op straat blijven staan als je die gebruikt als dagelijks vervoermiddel.
Weet iemand of dat echt zo is? Is er voor die uitspraak daar een juridische basis te vinden ergens? In de apv van mijn gemeente vind ik daar niets over. Dit is namelijk precies mijn situatie en een parkeerplaats voor mijn camperbus staat mijn zoektocht naar een koopwoning best wel in de weg. Het is mijn enige auto, maar ik gebruik de bus niet dagelijks. Als ik naar kantoor ga, is dat op de fiets of het OV. Het komt dus wel eens voor dat-ie een week of wat stil staat. (Overigens staat-ie nu in de prive-parkeergarage onder mijn huur appartement, dus voor nu is het geen issue).

[ Voor 5% gewijzigd door Yukkie op 26-07-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Hier in de buurt worden integraal en halfintegraal hard aangepakt. Buscampers vreemd genoeg niet.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

technopeuter schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:28:
Hier in de buurt worden integraal en halfintegraal hard aangepakt. Buscampers vreemd genoeg niet.
Voelt inderdaad beetje krom, een camper is een camper of het wel of geen een buscamper is zou geen verschil moeten maken voor handhaving.

Waarschijnlijk zijn er buurtbewoners die klagen uit jaloezie naar specifieke voertuigen mja daar doe je niks aan. Handhaving doet hier normaal niks aan campers zolang er geen klachten binnen komen en je er niet daadwerkelijk een stalling van maakt.
Ik klus regelmatig aan de camper en dan staat hij soms gerust langer dan een week in de straat. Het ligt dus net aan de wijk waar je woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Inderdaad. Zet ik hem een tijdje voor de deur, klaagt er niemand over. Zet ik hem twee straten verderop aan de dijk (staan meer koeriersbussen, aanhangers, etc) waar niemand er op kijkt, meteen een briefje van een boze buur. En ze hebben gelijk, want ik mag echt max 3 dagen staan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Dan is mijn vermoeden bevestigd dat dat zinnetje in dat artikel uit de lucht is gegrepen. Je bent inderdaad echt overgeleverd aan welwillende buren. Wat natuurlijk best krom is, als je kijkt hoe zo iets gaat: een buur van verderop heeft een werkbus en een grote gezinsauto, zijn partner heeft ook nog een eigen autootje. Laten we maar hopen dat ze geen thuiswonende kinderen hebben die ook een eigen auto hebben. Die staan s avonds allemaal de parkeerdruk te verhogen in de straat. Maar ik met mijn camperbusjes (die perfect in een enkel parkeervak past) ben de klos als buren gaan klagen over te weinig parkeerplaatsen in de wijk en er gehandhaafd gaat worden.
Volgens de letter van de wet (de APV) heb ik geen poot om op te staan, maar zuur is het natuurlijk wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Yukkie als je het ding gewoon minder elke 3 dagen gebruikt heeft handhaving niks om mee te slaan.
Zeker als het het enige voertuig op jouw naam is kun je gewoon aannemelijk maken dat het je "dagelijkse" voertuig is.

Dat er wel in 1 wijk/stad gehandhaafd wordt op alkoof of integraal campers en niet op bus campers gaat natuurlijk nooit stand houden als je bezwaar maakt bij je gemeente en het door duwt naar de bezwaarcommissie.
Willekeurig druipt daar aan alle kanten uit en daar houden ze niet van bij bezwaarcommissies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuOQhy3zMl1NBsnd5CzjlqLJGw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5WEX2O9P1EIWUmDhfvsKOVq.jpg?f=fotoalbum_large

Hier last minute en paar blikken bier in de koelkast geschoven, zak chips en borrelnootjes in het sneukel kastje, korte stop bij de supermarkt voor een doos eiren, zak weekend bollen en een pak ham.
Nachtje op reep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgKqW5H5ay3y_BcLpgREaRZ-MMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnUXwtL7SyS4D1XMY3jVEVsX.jpg?f=fotoalbum_large

Camperplaats Hoppies bij Ammerzoden. Blijkt ook nog eens een dikke aanrader met kinderen te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz7UCForu1D9XA6b4WtnSxkdZ9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuHrKtMktsiUWK8o53zQvK1p.jpg?f=fotoalbum_large
Gratis welkomstdrankje, toffe speeltuin, natuur speel water blote voeten pad, skelterbaan..
10 punten.
€17,50 per nacht alles inbegrepen, met in ons geval 3 drankjes er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 10:49
Ah toch ook een camper topic op Tweakers!

Hier hebben de ouwe lui het bedrijf verkocht en willen een camper kopen.

Waar ze nu naar kijken is een Adria MB 670 DL Supreme.
Op basis van Mercedes-Benz Sprinter dus met Alco chassis, vloerverwarming en de hele rambam...

Toevallig iemand hier die wat kan roepen qua ervaringen?

Ouwe lui hebben afgelopen jaren wel verschillende campers gehuurd en o.a. Adria maar altijd op Fiat basis waar ze niet echt over te spreken waren..
Verhuur is natuurlijk vaak wel de wat meer budget modellen.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Ervaring? Dan miet je echt op een ander forum zijn, maar daar heb je meningen, niet ervaring

Beste wijsheid over campers is idd veel huren voordat je uberhaupt koopt.
En dat je volgende camper altijd de perfecte is.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Csotranme gewicht is het eerste dat mee omhoog komt.
Sprinter met achterwiel aandrijving is in de basis al wat zwaarder dan de Ducato onderstellen.
Dus let goed op het gewicht van de camper en staar je dan niet blind op het leeg gewicht. Dat is ook echt totaal leeg, geen extra accu's, geen luifel, geen schotel op het dak enz enz.
Een camper die nieuwe verkocht wordt met leeggewicht van met dan 3 duizend kg kan eigenlijk nog rijklaar met 2 volwassenen, fietsen en alles er bij onder de 3500kg blijven.
Technisch niet zo een dingetje met de huidige onderstellen en zo. Maar je bent wel in overtreding.
De fabeltjes van 10% overbelading wordt gedoogd zijn precies dat, fabels.

Let daar dus goed op!
Groot rijbewijs zou ik op latere leeftijd niet meer doen. Vanaf weet ik veel welke leeftijd worden de keurings eisen voor grootrijbewijs zwaarder.

Verder niet echt tips, na dik 16 jaar meerdere campers gehad te hebben wel ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Csotranme schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:22:
Ah toch ook een camper topic op Tweakers!

Hier hebben de ouwe lui het bedrijf verkocht en willen een camper kopen.

Waar ze nu naar kijken is een Adria MB 670 DL Supreme.
Op basis van Mercedes-Benz Sprinter dus met Alco chassis, vloerverwarming en de hele rambam...

Toevallig iemand hier die wat kan roepen qua ervaringen?

Ouwe lui hebben afgelopen jaren wel verschillende campers gehuurd en o.a. Adria maar altijd op Fiat basis waar ze niet echt over te spreken waren..
Verhuur is natuurlijk vaak wel de wat meer budget modellen.
Ik zou er rekening mee houden dat de campermarkt over 2 jaar fundamenteel is veranderd door het ‘ halftarief’ word voor veel mensen te duur. Zelf zou ik nu geen nieuwe kopen maar die tijd ff uitzingen en kijken wat er gebeurt

Gewicht: nkc is hard aan het lobbyen om dat max gewicht omhoog te krijgen voor een normaal rijbewijs ivm de te zware campers.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:37
Is het nu dan zeker dat het half tarief er komt? Het stond toen in de miljoenen nota, wat dus een voornemen is als ik het goed begrijp. En nu weer een andere regering, hebben die hun intenties hierover bekendgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Als ik dit zo lees, is het definitief: https://www.nkc.nl/artike...amper-snelweg-drukte-web/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

technopeuter schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:19:
[...]

Ik zou er rekening mee houden dat de campermarkt over 2 jaar fundamenteel is veranderd door het ‘ halftarief’ word voor veel mensen te duur. Zelf zou ik nu geen nieuwe kopen maar die tijd ff uitzingen en kijken wat er gebeurt

Gewicht: nkc is hard aan het lobbyen om dat max gewicht omhoog te krijgen voor een normaal rijbewijs ivm de te zware campers.
Heb de bus op grijs kenteken staan. De campermodule kan ik er makkelijk uithalen en indien nodig in andere bus zetten. Zodra elektrisch betaalbaar is dan doe ik dat.

Hiermee ook geen gedoe qua parkeren aangezien het geen camper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

HGM schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Heb de bus op grijs kenteken staan. De campermodule kan ik er makkelijk uithalen en indien nodig in andere bus zetten. Zodra elektrisch betaalbaar is dan doe ik dat.

Hiermee ook geen gedoe qua parkeren aangezien het geen camper is.
Dat geld voor jou, maar niet voor de ouders van @Csotranme welke dit advies kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_real_hanx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-09 12:21
Ik lurk al een tijdje in de topic en zie veel leuke posts, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie camper ‘tweaks’.

We camperen met ons gezin al meer dan 15 jaar en zijn ondertussen bij onze 3e camper beland. Eerst een Mercedes MB100 fabrieks buscamper. Super leuk, maar niet heel praktisch. Al was het maar vanwege de leeftijd en bijbehorend onderhoud. Daarna een alkoof Fiat Ducato die veel praktischer was en zelfs volledig (dus ook bodem) was geïsoleerd. Super om vroeg en laat in het seizoen mee op pad te gaan. 2 jaar geleden heb ik een Fiat Ducato Dethleffs uit Duitsland geïmporteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6YH5SEaVHtYTctfdCT2e8OdOwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xkhhumf27UPXHzuPFsZTAxqg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DR25jLU-6yXnBCrScAmyw6IVHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j11FY2NJnJzl7ScJV6GO9VVT.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijke camper waar we elke zomer mooie reizen mee maken. En als het even kan ook een weekendje weg.

Nu ben ik al een tijdje aan het stoeien geweest met goeie navigatie. Door wat vervelende navigatie ervaringen met Google maps (en vergelijkbare navigatie apps) wilde ik graag iets dat rekening houdt met de maten van de camper en milieu zones. En een telefoonscherm vind ik te klein. Te meer omdat ik helemaal zelfstandig wil kunnen rijden en navigeren en dan is een klein scherm onhandig m.i. Door de alkoof is het GPS ontvangst slecht in de cabine wat een dedicated navigatie zoals een TomTom onbruikbaar maakt. Uiteindelijk, na de nodige probeersels, heb ik een oplossing gevonden die goed werkt voor mij. Een stevige steun op het dashboard voor een iPad die via Bluetooth is gekoppeld aan een Garmin GLO 2. En Magic Earth als navigatie app. Ik heb veel verschillende apps geprobeerd en deze werkt erg goed.
M’n telefoon met Flitsmeister heb ik er naast die met een Brodit steun en een fix2car houder. Die houder klemt automatisch de telefoon als je ‘m er tegen aan houdt, laad via Qi en klemt ‘m stevig vast.

Een paar weken geleden heb ik een JanSite achteruitrij camera geïnstalleerd boven de kentekenplaat en een beeldscherm over de binnenspiegel. Ik had helemaal geen zicht achter de camper, dus ik wilde vooral iets van inparkeerhulp, maar het is tijdens het rijden ook heel prettig om te weten wat er achter je rijdt. Zeker in Duitsland waar het verschil in snelheid soms redelijk groot kan zijn.

Het tv kastje is ondertussen omgebouwd naar laadstation met een aantal 12v USB adapters ingebouwd. Hier zit ook de EzWiFi router weggewerkt.

Ik heb nog een paar tech wensen op m’n lijstje. Starlink vind ik een interessante optie, maar bovenaan het lijstje staat mechanische ventilatie. Een Maxxfan schijnt goed te werken, maar ik vind de inbouw niet ideaal (extra schroefgaten in het dak en minder lichtinval).

Ik ben benieuwd naar jullie tweaks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Maxxfan hoor ik ook goede dingen over, denk dat die er bij ons ook eentje in komt.
Zit nu nog een oude swamp cooler op het dak, die met een pompje een spons nat houd, daar lucht door heen zuigt en de camper in blaast.
Ding maakt een rot kabaal, zorgt voor warme bekabeling en bijbehorende voeding, niet helemaal jofel dus.
Gat in het dak voor dat ding is nu al formaatje dakluik/maxxfan.

Onze huidige camper hebben we net, dus heel veel nog niet aan gedaan.
Wat technisch onderhoud: hoofdremcilinder vervangen, remmen ontlucht, nieuwe voorbanden, start probleempje nog aan het opsporen.
Binnen tot nu toe de watertank goed zuiver gemaakt, en gisteren voor de 4 de keer verse reinigingsvloeistof door de waterleidingen gespoeld.

Navigatie gebruik ik google maps, goed op de borden blijven letten dan komt het tot nu toe wel goed.
Voegah, in mijn vorige huwelijk (6 jaar terug) ook altijd met een camper gereisd, totaal was dat ook iets van 15/16 jaar.
Navigatie in de eerste camper was toen nog gewoon een land kaart en wat postits op het dashboard.
2de jaar een laptop met een gps dongle onder het dakluik bevestigd met ik weet het echt niet meer voor offline navigatie software.
Vrij snel daarna over naar de tom tom, van het werk had ik die altijd wel eentje in mijn werkbus zitten, die ging dus mee op vakantie.
Nog een jaartje met een tablet met Sygic gereden, opzich ook wel okay.
Nu laatste jaren met auto caravan combi gewoon met google maps of Osmand op de telefoon.
Met deze camper alleen nog binnen NL op pad geweest, paar nachtjes weg.

Nog te doen:
Ventilators achter de koelkast zijn gemonteerd moet nog stroom naar toe.
Her en der USB poortjes/laders maken.
Binnen kant verven, behangetje, gordijn optie naar achterste slaapkamertje voor ons dochtertje.
Buitenkant opknappen, kit uitsnijden opnieuw kitten, ander kleurtje of een striping er bij, enz.
Betere pitten in de koplampen.
Als ik er aan kan komen stuurbekrachtiging want het stuurt wel echt zwaar nu met parkeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMA1TntLy1KSkfgU8bB-Zfk7Qac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcH81ZZqsMLwEly2fKKurna2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_real_hanx
Oef, met kaarten navigeren. Dat heb ik ooit ook nog gedaan. Niet met de camper gelukkig. Maar ik ben blij dat die tijd ver achter ons ligt.

Ik spoel onze schoon- en vuilwatertank altijd bij terugkomst door met een buisje gebitsreinigingstabletten. Gewoon van de Kruidvat. Dat werkt goed. We drinken het water uit de tank zonder problemen.

Qua ventilatie had ik deze https://amzn.eu/d/9jJBbCL gevonden wat een prima optie lijkt voor bij de bedden. Ze worden alleen gevoed via USB en ik zou ze graag op 12V willen. Die zijn er wel https://amzn.eu/d/61jnflw, maar ik vind dat te veel geld voor wat het is. Misschien iets zelf in elkaar knutselen met een 12V PWM computer fan zou nog een leuk projectje zijn (8>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Ik heb een redelijk grote computer fan, daar een usb kabel aan geknutseld dus die draait lekker op 5v. Werkt voldoende voor een briesje achter een hor. Vergeet er dan geen roosters op te zetten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Tot nu toe had ik geluk met de campers die ik gehad heb @the_real_hanx wat betreft de waterinstallatie. Maar de gene die we nu net gekocht hebben was daarin wat minder zuiver.
Heb de tank gevuld met een laagje water, klein drupje Dreft er in en met een schone microvezel doek heel de binnenkant door de grote dop bovenop schoon gemaakt.
Los dompelpompje er in en dat water er uit.
Vers water er in,watertank reiniger er in, gewoon bij de kampeerwinkels te koop.
Systeem door gespoelt dat alle leidingen vol zitten met water/reiniger mengsel.
Rondje door de wijk gereden zodat de tank goed geklotst heeft.
Dag later weer even door laten lopen, dag later nog eens.
Alles er uit, vers water er in en nogmaals van die reiniger er bij, doorspoelen enz enz.
Nu net leeg gepompt en vers water er in en dat door gespoelt. Morgen nog maakte spoelen en dan zal het wel goed zijn. Dan is het inderdaad na elk gebruik wat steradent er bij en klaar.

Ga denk ik wel nog de tank er een keertje uit halen, zit gaan aftap kraantje of stopje in. Daarom was het denk ik ook zo een zooitje.

Voor ventilatie binnen heb ik ook zo een oplaadbaar usb ventilator ding. Laatste stand is heerlijk een zacht windje een houd het accuutje makkelijk heel de nacht vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bommes aftapkraan is wel zo fijn, al zal er altijd wel iets blijven staan, lijkt me de moeite van het toevoegen waard.

Mijn camper had zo'n dompelpompje voor stromend water dat dus alleen standje kernsplitsing kent of uit. Heb al een drukgestuurde pomp liggen (hydrofoor) maar moet die nog eens inbouwen want dan doet ook de (koudwater) buitendouche het weer. Tot die tijd een simpele handpomp en die doet eigenlijk ook wat ie moet doen als is iets afspoelen met één hand vrij lastiger. Bespaart wel veel water.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 12-08-2024 17:03 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@franssie in onze camper zit zo een druk gestuurde pomp. Ook dat is standje trommelvlies splitsing of uit.. :(
Dompelpompjes hangen nog onder water, daar denkt het geluid iets. Die bij ons zit tegen de wand van de camper gemonteerd #klankkast.
Ben er niet echt over te spreken.
Voordeel is wel dat er gewone normale kranen in de camper zitten, geen schakelaartjes die kapot kunnen, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_real_hanx
Wij hadden een hydrofoor pomp in de vorige camper. En die was ook niet heel stil. Leuk als hij ‘s nachts spontaan aansprong om weer even de boel op druk te houden :z
Maar beide systemen hebben hun voor- en nadelen. Ik vind een pre van de dompelpomp dat je er eenvoudig ééntje mee kunt nemen als reserve. Een nadeel is dat hij bij lange na niet onze tank leeg krijgt. Ondanks dat ie op de bodem hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuddle-sheep
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 18:21
Beste mede tweakers,

Ik ben van plan om een camper te gaan kopen en ik ben erg benieuwd er wat te valkuilen zijn bij een camper kopen uiteraard heb ik natuurlijk al wel wat op het internet opgezocht dat je een proefrit moet maken en dergelijke maar wat zijn de valkuilen waar jullie tegenaan zijn gelopen of zelf ik gestapt zijn?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Cuddle-sheep schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:10:
Beste mede tweakers,

Ik ben van plan om een camper te gaan kopen en ik ben erg benieuwd er wat te valkuilen zijn bij een camper kopen uiteraard heb ik natuurlijk al wel wat op het internet opgezocht dat je een proefrit moet maken en dergelijke maar wat zijn de valkuilen waar jullie tegenaan zijn gelopen of zelf ik gestapt zijn?

Alvast bedankt :)
los van een technische keuring, welk gebruik, reisgebied, hoeveel personen. welk comfort verwacht je?
Zo is er niets zinnigs te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Ligt aan de leeftijd en type. Ik zou altijd kijken naar vocht. Lekkage is de grootste ramp.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Laat de camper vooral keuren als je tweedehands koopt. Daarbij is een uitgebreide vochtmeting heel belangrijk. Bij ons was er wat vochtschade ontstaan via het ventilatierooster van de koelkast. Het kostte toch zo'n 1600 euro om het te laten verhelpen. En je leest ook vaak dat er lekkage ontstaat rondom de dakluiken door uitdrogende kit. Laat ook het motorische gedeelte goed nalopen en check of de distributieriem (complete systeem incl. spanrollen) al is vervangen.
Kijk de lak goed na. Campers met een Fiat/Peugeot/Citroën onderstel hebben vaak last van loslatende lak door een onvoldoende hechting vande toplaag. Vooral de witte hebben er last van en denk niet dat het proces zich beperkt tot de motorkap. Het gaat langzaam verder over de hele camper en het is een dure grap om hem opnieuw te laten spuiten. Tip: word lid van een of meerdere Facebookgroepen en stel je vraag daar ook. Vooral in de zelfbouwgroep zit veel kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Cuddle-sheep eerste vraag:
Wat voor camper?
Busje, integraal, half-integraal, alkoof
Vervolgens: budget?
Of te wel hoe oud gaat ongeveer het worden?
Ook nog: particulier of bij een dealer/handelaar?

Deze markt is zo divers dat er niet 1 standaard aandachtpunten lijst is.
Ja vocht is iets om op te letten, vochtmeting dus. Maar ook dat is niet altijd representatief, een lekke camper die het laatste jaar binnen is gestald is waarschijnlijk kurkdroog bij meten.

Bij een normale buscamper, semi-integraal, of alkoof camper stelt het vervangen van de distributie riem niet veel voor, geen reden in ieder geval om het ding te laten staan.

Het genre @monica66 bijvoorbeeld aanhaalt, de los latende lak bij Ducatos is echt heel erg bouwjaar specifiek. Niks in je druk over te maken als je een nieuwere of iedere bus zoekt, of als je voor een integraal camper gaat winkelen.

Wat ik dus wel zeggen, elk type onderstel heeft wel weer zijn aandachtspunten, diverse motorisering met specifieke kwaaltjes.

Je vraagt is in ieder geval goed, want je stelt hem vooraf, vaak komt eerst de aanschaf en dan pas de vragen.

Dus meer info vanuit jou is welkom om gerichte antwoorden te geven.
Nog meer kennis, en helaas ook oude mannetjes eigenwijsheid, vind je op het camperforum (waar ik een van de moderatoren ben).

Oh als eerste en zeker algemeen: met 2026 vervalt de kwart tarief korting voor campers. Het wordt dan en half tarief korting systeem.
Concreet wil dat zeggen dat je 2 keer zoveel houderschap beharing gaat betalen dus vanaf dat moment.
Ter indicatie: onze camper kost nu: €270 per kwartaal, 90 in de maand dus.
Dat wordt wordt straks €180.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Bommes schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:13:
@Cuddle-sheep eerste vraag:
Bij een normale buscamper, semi-integraal, of alkoof camper stelt het vervangen van de distributie riem niet veel voor, geen reden in ieder geval om het ding te laten staan.

Het genre @monica66 bijvoorbeeld aanhaalt, de los latende lak bij Ducatos is echt heel erg bouwjaar specifiek. Niks in je druk over te maken als je een nieuwere of iedere bus zoekt, of als je voor een integraal camper gaat winkelen.

Wat ik dus wel zeggen, elk type onderstel heeft wel weer zijn aandachtspunten, diverse motorisering met specifieke kwaaltjes.
Het vervangen van de distributieriem is al vanaf 4 of 5 jaar (ook afhankelijk van het aantal gereden kilometers) van toepassing en kost toch snel zo'n 800 euro. Als je dat weet dan kan je er voor de aankoop over onderhandelen met je dealer. Dit bericht stond gisteren op Facebook bij Camperweetjes, 'de beginner':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqYhim3dQmkdsSJCtOzswJeO9y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6XiOsODo5WJo3KHc6cq6ZlA.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is het afbladderen van de lak inderdaad leeftijdsafhankelijk. Het komt ook bij nieuwere campers voor: https://www.bnnvara.nl/ka.../lak-probleem-fiat-ducato
Toch wel iets om rekening mee te houden als je tweedehands zou willen kopen. En ook als.je nieuw koopt en je krijgt het, dan wordt het na een aantal jaar niet meer als garantie afgehandeld door Fiat. Terwijl het eigenlijk als fabrieksfout kan worden gezien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monica66
@Cuddle-sheep Heb je al ervaring opgedaan met een camper? Mocht je dat nog niet hebben dan is het handig om er eerst een te huren. Dan weet je of een bepaalde indeling je bevalt.

[ Voor 4% gewijzigd door monica66 op 18-12-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Mooi voorbeeld zijn de hymers met bouwjaar 2007-2009. Zeer slechte kwaliteit. Maar als je ze nu kunt kopen zijn al die punten echt wel verholpen dus verhalen zeggen soms ook niks

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

technopeuter schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:24:
Mooi voorbeeld zijn de hymers met bouwjaar 2007-2009. Zeer slechte kwaliteit. Maar als je ze nu kunt kopen zijn al die punten echt wel verholpen dus verhalen zeggen soms ook niks
Zeer slechte kwaliteit? Heel de camper? Verklaar je nader.

@monica66 wederom lees ik niks speciaals behalve normaal onderhoud, waar je ook naar kijkt als je een personenauto koopt toch?
Er zijn trouwens diverse merken zonder riem maar met ketting, dus wederom: wat voor type/bouwjaar/merk/enz.

Er zitten echt wel waarheden in wat jullie schrijven maar het is echt te specifiek om voor "alle campers" te gelden. Door dit soort info te geven voor "alle campers" worden er alleen nog meer angst en indianen verhalen de wereld in geholpen.

Ja een dakluik gaat wel eens lekken maar het lekt bijvoorbeeld veel vaker op een dak/wand verbinding. Of juist vloeren achter de achterste wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik heb het toch ook over onderhoud als het gaat om de distributieriem? Ik geef aan dat je met de verkoper kunt afspreken dat zij dat nog voor hun rekening nemen, voorafgaand aan de koop. Zelfde geldt voor de kitranden rond de luiken als het nodig blijkt om die te vervangen.

Dat heeft niets met indianenverhalen te maken. Maar wel met het feit dat het niet prettig is als je vlak na aankoop met dergelijke kosten wordt geconfronteerd.

• Cuddle-sheep
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 18:21
Dank voor jullie reacties. Ik ga vanmiddag voor mijn eerste camper kijken en zal jullie tips meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
Wij zijn aan het orienteren op onze 2e camper nouja 1e in Nederland. Wij hebben een talbot Rambler GL gehad in UK.

Wat voor camper zoeken wij: Busje, integraal.
Budget: 30-40K
Leeftijd: Tjsa moeilijk in te schatten onze engelse camper was uit 1992. liefst bouwjaar na 2000 of 2005
Overige:
4 slaapplaatsen must.
luifel tent aan de zijkant.
evt zelf onderhoud kunnen doen.

Ik heb geen idee waar te beginnen hier in NL, iemand goed tips let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Snakeman123 marktplaats veel aanbod, veel fotos.
Dan kun je een beetje aldaar een idee krijgen wat voor indeling jullie aanspreekt.
Welk merk, welke opties, enz.
Ouder dan 15 jaar is het maar 29 euro om het kenteken te schorsen, dat kan een interessante grens zijn als je van plan bent om de camper af en toe een paar maandjes in de stalling te zetten.

Let een beetje op het gewicht, sommige merken staan wel bekend om hun zwaarlijvigheid: Laika's, Niesmann Bieschof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
@Snakeman123 ik zou dus niet zoeken via MP maar juist via dealers, die kunnen je voor zulke bedragen het beste helpen

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik zeg niet dat hij via MP moet kopen.
Maar het aanbod daarop is mega groot.
Genoeg om een idee te krijgen welke richting je op wil.

Overgings kunnen dealers zeker goed helpen, aan een dikke marge in hun voordeel ;)
Als je dat niet erg vind, beding dan zeker een goede (volledige) garantie. Vergeet daarbij waterdichtheid niet.
Want anders is er geen enkele meerwaarde van een dealer.

Met een budget van 30-40k zit je bij goede merk dealers onder in hun voorraad, wat ze meestal door zetten naar de handel.
Dus heel eerlijk kom je voor deze bedragen meestal bij (import) handelaren terecht.

[ Voor 20% gewijzigd door Bommes op 10-01-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
ben dat met je eens hoor, er is geen branche waar je zo een poot word uitgetrokken als in de camperbusiness. vooral bij reparaties door garages
Uurtarieven van €85 ex btw. reparaties zonder toestemming, heb alles meegemaakt en je kunt er akelig op leeglopen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Laatst online: 19:13

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Na een aantal malen een camper huren (half integraal) en dit jaar met de tent, met te weinig ruimte in de auto voor bagage en het feit dat we voor volgend jaar lang weg willen gaan met een camper. Zijn we toch maar gaan oriënteren op kopen.
Zitten nu te kijken naar een bus camper, wat kleiner dan de half integraals die we gehuurd hebben en dus wat makkelijker overal te komen. Mijn vrouw is alleen nog bang dat het qua opbergen krap wordt.
Daarnaast hier eens de vraag, wat zie ik over het hoofd qua vaste lasten? Stalling, verzekering, wegenbelasting
De camper die we op het oog hebben is relatief nieuw, van 2024, dus zouden we nog vele jaren mee vooruit moeten kunnen.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:02
devino schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:28:
Na een aantal malen een camper huren (half integraal) en dit jaar met de tent, met te weinig ruimte in de auto voor bagage en het feit dat we voor volgend jaar lang weg willen gaan met een camper. Zijn we toch maar gaan oriënteren op kopen.
Zitten nu te kijken naar een bus camper, wat kleiner dan de half integraals die we gehuurd hebben en dus wat makkelijker overal te komen. Mijn vrouw is alleen nog bang dat het qua opbergen krap wordt.
Daarnaast hier eens de vraag, wat zie ik over het hoofd qua vaste lasten? Stalling, verzekering, wegenbelasting
De camper die we op het oog hebben is relatief nieuw, van 2024, dus zouden we nog vele jaren mee vooruit moeten kunnen.
bergruimte in een buscamper. wanneer je met z’n tweeën bent is dat ruim voldoende, de kunst van het niet meenemen.
je vergeet onderhoud, elk jaar een beurt en controle op lekkages ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@devino buscamperaar hier.
Ruimte is inderdaad een ding, zeker bij een hefdak wat wij hebben. Je leert ermee leven, tassen achter de omgedraaide voorstoelen plaatsen bijvoorbeeld als je ergens staat. Maar we nemen niet voor drie weken kleding mee, maar wassen (doen we overigens altijd) . Bus rijdt wel veel lekkerder dan integraal en is goedkoper op veel veerboten.
Het leuke van een eigen camper is dat je 'm wat sneller pakt, maar ook gebruiken we 'm wel eens als mobiele logeerkamer als we bij mensen op bezoek zijn of als mensen bij ons op bezoek komen (hij kan hier op eigen grond staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Over welk merk/type heb je het dan? Er zijn nog al verschillende op de markt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Laatst online: 19:13

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

We zitten te kijken naar een sunlight cliff 6mtr, met hefdak. We zijn met 3 (smurf van nu 3 moet ook mee), maar ooit zal de smurf buiten in een popup tentje mogen.

Onderhoud is idd ook iets, zit nog wel lekkage garantie op, maar dan moet je idd laten meten. Heeft iemand een gevoel voor de jaarlijkse standaard kosten, los van echte reparaties en vervangingen.

De kunst van het niet meenemen, leer dat mijn vrouw eens ;) ik kan alles op mijn fiets krijgen, maar mijn vrouw neemt graag meer mee....

offtopic: even de grote camper van het kampeertopic taggen @pirke

[ Voor 9% gewijzigd door devino op 13-07-2025 11:05 ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZKpYqqT6u8sjU04aU98l8mog5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsRIxvx35guFOSuyaEiw2v09.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HhS_ojcaafaDwqi3f3woLByHPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uacXT1EpFbTPMhHvnDupkxqJ.jpg?f=fotoalbum_large

@devino thx, ik wist niet dat er een actief camper topic was :)

Wij hebben een best aardig formaat ja, 8,96m lang, 3,3m hoog en mtm 5500kg (leeg zo'n 4500kg). Nieuw gekocht begin 2022 in Duitsland. Uitgerust met alles wat we maar kunnen wensen, alleen nog geen zonnepaneel (ook bij meerdere weken off grid kamperen nog niet nodig gehad...). Hydraulische pootjes heb ik er achteraf onder laten bouwen waarmee hij met 1 druk op de knop in 30s zichzelf stabiliseert en waterpas zet.

We gaan er zo'n 8-12 weken per jaar mee weg. Ik kan hem iedereen aanbevelen ;)

@devino jaarlijkse kosten zijn vooral wegenbelasting, verzekering, en diesel ;) de rest is peanuts. (Wij stallen hem op de oprit thuis). En afschrijving, maar dat zien we over 10-15 jaar wel.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 13-07-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
@devino deze vragen kan je ook prima stellen op het FB forum Camperweetjes, de beginner: https://www.facebook.com/groups/468519562011100/?ref=share

Zelf zou ik adviseren er een lang weekend een te huren. Dan weet je meteen hoe het met de hoeveelheid bagage zit die je mee kan nemen.

V.w.b. stalling: onze voorkeur gaat tegenwoordig uit naar binnen stallen, omdat we hebben gemerkt dat de camper toch achteruit gaat van het buiten staan. Bovendien kan je 'm dan schorsen in de maanden dat je hem niet gebruikt. Vanaf volgend jaar scheelt dat aanzienlijk in de kosten. Stalling kan je vinden van ca. 350 euro per jaar in een kas tot meer dan 1500 euro in een nieuwe hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@devino Huren is inderdaad wel een goede tip van @monica66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
Er zijn wat integraals met afmetingen van buscampers. Globebus i1 en i6 eens bekijken van Dethleffs. Topdingen.
Knaus van-i is de tegenhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
JacobsT schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Er zijn wat integraals met afmetingen van buscampers. Globebus i1 en i6 eens bekijken van Dethleffs. Topdingen.
Knaus van-i is de tegenhanger.
Zijn dat campers met een hefbed? Dat lijkt me ideaal, maar lees nu op Facebook toch wel regelmatig dat ze die hefbedden eruit willen halen in verband met het gewicht ervan.

Het is een aanrader om een camper voor aankoop te laten wegen, want het gewicht dat op het kentekenbewijs staat blijkt in de praktijk vaak een stuk hoger te zijn. En dan overschrijd je met bagage en extra accessoires de 3500 kg snel. Niet erg als dat technisch toegestaan is, maar dan heb je wel een ander rijbewijs nodig.
Pagina: 1 2 Laatste