Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Op nieuwe sites zetten ze altijd eerst alleen maar 1-3-8 of 1-3-3-8 aan, dat zie je ook terug in de update. Pas op een latere datum wordt de config goed gezet en worden alle banden geactiveerd. We moeten dus een update wachten om te zien wat de daadwerkelijke configuratie van de nieuwe sites is.
Interessant is dat ze 3G900 weer hebben aangezet op de waddeneilanden. 2G is daar verplaatst naar de guard bands (lege ruimte tussen de 3G en de 4G carrier). Dit lijkt dan op het eerste signaal van de 2G shutdown. Want als ze alleen 2G900 uitschakelen kunnen telefoons zonder VoLTE alleen maar bellen wanneer ze een 3G2100 signaal hebben. Daarom is het wenselijk om nog wel een lage 3G carrier aan te zetten, net als vroeger.
De volgende stap wordt dan ongetwijfeld om ook de 3G2100 carrier uit te zetten en 4G2100 te vergroten.
Op de 2G laag kun je ook zien dat ze in de provincie noord-holland alvast de GSM carriers opnieuw hebben ingedeeld. De kans is dus groot dat dat het volgende gebied is waar 3G900 weer wordt geactiveerd.
https://antennekaart.nl/k...f8-4a41-9c44-7942ca8a9db6
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ikheb in de woonkamer de 170 gehad en gemiddeld 150 en dus sneller als mn glasvezel met 110
Hier met een iPhone 12 mini op 5G met 5Ghz WiFi verbinding 389mbit gehaald. Maar naar het downloaden van een bestand van 5GB was mijn telefoon te warm en zakte de snelheid naar 15 mbit. Met usb komt een iPhone niet hoger dan 110mbit.Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:42:
Wie heeft er hier via usb tethering of als hotspot de 450 mbit gehaald of boven de 200 en heb je je toestel in de hand gehouden en naar boven gericht of gewoon liggend?
Ikheb in de woonkamer de 170 gehad en gemiddeld 150 en dus sneller als mn glasvezel met 110
Zeker, komt gewoon in de buurt van de vaste ziggo verbinding die is 700/50 mbit (en bij een goedkoper niet zakelijk abonnement is het zelfs sneller) en dat gewoon mobiel.
hoogste 5G voor mij was 303mbps, met wifi van Tweak ( eigen fritzbox ) heb ik 476 gehaald. ( iPhone 12 )Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:42:
Wie heeft er hier via usb tethering of als hotspot de 450 mbit gehaald of boven de 200 en heb je je toestel in de hand gehouden en naar boven gericht of gewoon liggend?
https://antennekaart.nl/k...f8-4a41-9c44-7942ca8a9db6
B20 werkt nu in CA ook. B7 werkt alleen via band selector.
B32 en B38 lijken niet aanwezig.
B38 is dan een upgrade voor later indien nodig?
Wel raar, wat de lokatie ernaast waar ze weg moesten had wel B38.
RRU erbij laten had gekund of nu ergens anders nodig.
Standaard config is dan: N28/B20/B8 + B3/B1 + B7
B7 ipv B38.
B32 eventueel later met een combiner indien nodig?
Het gaat hier om deze antenne: Layout 2020-1
https://antennekaart.nl/b...sche-update-februari-2021
8x8 2600 TDD en 8x8 3500 TDD kan later toegevoegd worden.
Ik blijf het zeer interessant vinden welke keuzes providers maken en waarom als het gaat om de banden.
Wordt er gebruik gemaakt van welke soort telefoons er in een gebied het meeste voorkomen?
Het aantal 'statische' en bewegende connecties?
En de wereldwijde vraag: kunnen de providers wel overal de RRUs ophangen die ze willen?
I.v.m. de chip tekorten en alles wat niet goed gaat.
404 Signature not found
Hij blijft zeker vindbaar, maar waarschijnlijk niet toegankelijk. Hoewel dat voor mij nog niet geblokkeerd is, maar ik zit ook nog niet in het gebied waar deze aanpassing is gedaan.davidoffm schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:14:
@jk-5 Zoals je berichtte is T-Mobile begonnen is met 2G naar de guardband te verplaatsen. Weet jij of wanneer je handmatig naar netwerken op je telefoon zoekt 2G dan ook verdwijnt in het lijstje of blijft dit zichtbaar? Alleen niet meer toegankelijk?
Ik iig niet meer (niet gebeld worden / uitbellen)
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Verwijderd
Klopt, allestoringen.nlRSB schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:54:
Kunnen jullie nog bellen?
Yep hier ook last van ...RSB schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:54:
Kunnen jullie nog bellen?
who put a "stop payment" on my reality check
Edit:
Never mind, data was op
[ Voor 14% gewijzigd door Incognitum op 26-08-2021 21:48 ]
Incognitum schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:46:
Ik heb nu zeer traag internet via 5g/4g. Kom niet boven de 1mbps uit. Omgeving Heijen (Noord Limburg).
Edit:
Never mind, data was op

iemand trouwens wel al eens een waarschuwing gekregen mbt data verbruik
404 Signature not found
Normaal gesproken altijd netjes op 80% een melding echter deze keer niks gekregen. Vandaar dat ik ook in de war was.SMSfreakie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:40:
[...]
![]()
mij ook wel eens overkomen...
ik heb de meldingen bij SMSjes uit.. wie SMSt er nou nog.. iedereen gebruikt wel een app.Incognitum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:07:
[...]
Normaal gesproken altijd netjes op 80% een melding echter deze keer niks gekregen. Vandaar dat ik ook in de war was.
enige SMS die ik krijg is een keer een 2FA, maar dan zit ik er op te wachten.. of het is phishing... of T-Mobile die mij verteld dat mn bundel ongeveer op is..
en tja als je geen SMS krijgt kan je ook geen actie er op ondernemen
404 Signature not found
Van T-mobile nog niet van Tele2 welSMSfreakie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:40:
[...]
![]()
mij ook wel eens overkomen...
Sterker nog met regelmaat is 4G+ sneller dan 5G..
5G, B1/B3/B3/NR28 upload blijft tegen de 45mbit hangen, en het lijkt er dat alleen NR28 gebruikt wordt voor het upload verkeer..
4G B1/B3/B3/B8 upload met 95mbit, gok dat het verkeer vooral via B3/B3 (UL-CA) gaat..
ook op de downlink voegt 5G ook niet veel meer toe... waar nr28 eerder goed was voor een 90~100mbit..
blijft die nu ook rond de 30~40mbit hangen..
zowel op DL als UL meerdere parallelle verbindingen (2 tot 10) maar maakt geen zichtbaar merkbaar verschil.
split tussen 4G en 5G traffic kan je zien bij de "service mode" *#0011#
Zou de 5G Carrier wat druk worden inmiddels?
404 Signature not found
In Almere centrum kom ik al niet meer boven de 20Mbps uit op zowel 4G als 5G.
/f/image/ndpO38hj7vNFVAWCjElFWiFv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uYH1m2wnTSEEEA43kgHTeSRo.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl KPN het prima doet.
/f/image/exAUzXPA7GhEsAgPwJjPdVVG.png?f=fotoalbum_large)
Ook heb ik aantal tests gedaan in Amersfoort Kruiskamp en daar haalde ik voorheen 150Mbps download (3 a 5 maanden geleden) en daar is nu ook weinig van over. Heb deze tests ook uitgevoerd met mijn S20+ en ik behaal daarop lagere snelheden dan op mijn iPhone, dus het is niet toestel gerelateerd.
/f/image/XpEkiQcVEqSDU27XKDHpzFVJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GUaDuvlz2ufEsPjvbmtyDrj7.png?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik benieuwd of anderen ook een lagere snelheid halen.
In mijn ervaring juist met de downlink dat 4G sneller is geworden of even snel als 5G.
Hier op het winkelcentrum haal ik nu bijvoorbeeld 411/100 op 5G en 437/55 op 4G. Terwijl enkele maanden geleden 4G bleef steken op 300-350. Dit is natuurlijk ook capaciteit, maar het is nu wel een beetje consistent dat ik merk dat 4G op DL even snel is als 5G. Upload daarentegen haal ik nooit hoger dan 60, en haal ik bijna altijd 100-120 upload als ik dichtbij een 5G mast ben.
Eigenlijk is het wel gek.. want NR28 + B1+B3+B3 is ook gewoon 55mhz aan spectrum.. op 4G+ leveren de NR28 in voor B8 of B20.. wat netto dus net veel spectrum oplevert?...
alleen als B38 er even bij komt kijken... is het meer ruimte op 4G+ (B38 heb ik nog niet ism 5G gezien)
B7 en B32 (1400mhz?) zie ik hier niet eigenlijk..
404 Signature not found
op 30s nog een mooie tijdelijke mast, ook T-Mob?
Vandaag meer informatie op antennekaartneeecht schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:41:
@jk-5 YouTube: Ride Onboard For Our First Laps Of Zandvoort | 2021 Dutch Grand Prix
https://antennekaart.nl/blog/dutch-gp-2021neeecht schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:41:
@jk-5 YouTube: Ride Onboard For Our First Laps Of Zandvoort | 2021 Dutch Grand Prix
TM heeft 60 sectoren multi-beam op het circuit. 5 zendmasten. Zelfs 1 site met 2600MHz op de multi-beams. Ook nog een extra site bij het station. Ziet er echt heel tof uit
Verwijderd
Binnen een maand
'Rijkste man Azië bereidt miljardenbod op T-Mobile voor'
https://newsroom.t-mobile...in-onder-nieuwe-eigenaar/
Apax en Warburg Pincus zijn normale private equity-partijen.
Ik ben erg benieuwd wat dit met roaming afspraken doet, want nu kunnen ze onder het moederbedrijf opereren. Wat gaat dit doen met de prijzen voor consumenten, wordt er nog meer een lock in? Blijven ben, simpel of Tele2 wel bestaan als merk? Gaat het T-mobile naam na 18 jaar weg?rclahsen schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:36:
Het worden toch geen goedkope Indiase abonnementjes:
https://newsroom.t-mobile...in-onder-nieuwe-eigenaar/
Apax en Warburg Pincus zijn normale private equity-partijen.
Had liever toch een meer tech minded partij gezien dan een private equity..
[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 07-09-2021 16:22 ]
misschien vallen daar ook nog wel wat overnames te scoren
404 Signature not found
Private equity is gericht op 1 ding, zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld pakken.dutchnltweaker schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:42:
[...]
Ik ben erg benieuwd wat dit met roaming afspraken doet, want nu kunnen ze onder het moederbedrijf opereren. Wat gaat dit doen met de prijzen voor consumenten, wordt er nog meer een lock in? Blijven ben, simpel of Tele2 wel bestaan als merk? Gaat het T-mobile naam na 18 jaar weg?
Had liever toch een meer tech minded partij gezien dan een private equity..
- 10 procent personeel er uit om kosten te besparen.
- Deel winkels dicht om kosten te besparen.
- Mogelijk deel activiteiten afsplitsen
- Wat over is dumpen bij de volgende investeerder tegen een hogere prijs want lagere kosten.
- Winst opstrijken voor de investeerders.
Daarom liever het andere bedrijf uit India gezien, dan een Brits en Amerikaans investerings bedrijf. Gek genoeg daar meer vertrouwen in dan dit. Over apex niet echt beste verhalen gehoord.swhnld schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:32:
[...]
Private equity is gericht op 1 ding, zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld pakken.
- 10 procent personeel er uit om kosten te besparen.
- Deel winkels dicht om kosten te besparen.
- Mogelijk deel activiteiten afsplitsen
- Wat over is dumpen bij de volgende investeerder tegen een hogere prijs want lagere kosten.
- Winst opstrijken voor de investeerders.
404 Signature not found
Tja, alternatieven zijn er, maar leuk is anders. Als ik bij Ziggo of KPN kijk naar het snelste internet only + onbeperkt sim only dan kom je al bijna op het dubbele van de prijs die T-Mobile aanbiedt.SMSfreakie schreef op woensdag 8 september 2021 @ 05:53:
Gelukkig is er meer te kiezen dan alleen tmobile.. Voorlopig niks te klagen maar mocht het nodig zijn ben ik zo klant af.. Immers unlimited bundels hebben we ook bij de anderen
Worden MVNO's op dergelijke sites op B7 geparkeerd zodat er meer capaciteit voor de T-Mobile klanten is of is dit normaal gedrag?
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik heb wel gezien dat bijvoorbeeld Simpel klanten een hogere voorkeur hebben voor b1 als hoofdband dan voor b3. Bij ben was dat nooit zo, maar dat kan veranderd zijn. Dat je alleen b7 ziet en geen secundaire banden lijkt me sowieso niet goed. Raar dat je dat nu op al die sites ziet gebeurenJassy schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:21:
Mij is wat opgevallen op de sites waar T-Mobile ook B7 heeft uitgerold. Ik heb met een S10e en een abo van Ben geconstateerd dat, zodra een site B7 aanbiedt deze uitsluitend met B7 verbinding maakt, en geen andere banden in CA pakt. Dit was in Den Haag, Zwolle en Eindhoven op verschillende tijden en dagen.
Worden MVNO's op dergelijke sites op B7 geparkeerd zodat er meer capaciteit voor de T-Mobile klanten is of is dit normaal gedrag?
Op de S21 doet de telefoon ook alleen B7 + N28 bij T-Mobile.
Vodafone heeft dit in het begin van de B7 uitbreiding ook gedaan. Het idee is denk ik inderdaad het ontlasten van de andere banden en gebied verder van de site af.
B7 wordt alleen gebruikt bij zeer goed en stabiel signaal viel mij op. Tot het aflopen van de data sessie en verder van de site af, krijg je weer B3 + de rest.
1 GB + 120 min. bellen Klantvoordeel 2 GB
Kortingen/overige kosten
E 7,50 korting 1 GB + 120 min. bellen Klantvoordeel E2,50
Als ik dit weer voor 2 jaar wil verlengen ga ik naar €11,-, niet een spectaculaire verhoging, maar ik vroeg me af wat er gebeurt als ik niet verleng, blijf ik dan hetzelfde betalen of wat gebeurt er dan?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Als je niet verlengd dan loopt je contract in de meeste gevallen gewoon stilzwijgend door en wordt hij per maand verlengd. Maar je kan gewoon overstappen en of het huidige aanbod behouden.HereIsTom schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 00:32:
Mijn sim only loopt volgende maand af, ik betaal nu €10,20 voor Go met:
Kortingen/overige kosten
Als ik dit weer voor 2 jaar wil verlengen ga ik naar €11,-, niet een spectaculaire verhoging, maar ik vroeg me af wat er gebeurt als ik niet verleng, blijf ik dan hetzelfde betalen of wat gebeurt er dan?
Misschien off topic, maar waarom blijf je bij T-mobile? Is Ben of simpel niks voor jou als je toch zo weinig verbruikt? Bij Ben kan je voor 3750mb 200 bel en sms 2 jarig voor 8 euro per maand al klaar (actie link: https://ben.nl/basicfit/sim-only). Ben is gewoon een dochter bedrijf van T-mobile en valt daar onder. Of simpel wat ook van T-mobile is, 2 jarig abonnement voor 10 Euro krijg je 7 GB, onbeperkt bellen en 500 SMS per maand.
Maar jij denkt dat mijn abo gewoon doorloopt voor dezelfde prijs als ik niet verleng? Scheelt weer 80 cent per maand
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ahzo, in principe kan je hem gewoon door laten gaan. Anders wacht je 1 maand na het aflopen van je contract. Als je ziet dat het bedrag hoger is dan actie ondernemen.HereIsTom schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 03:32:
@dutchnltweaker Ik heb ook Thuis alles in één van T-Mobile, dus krijg daar ook nog 12,50 korting anders was ik wel overgestapt. Ik bel niet veel, meestal ook via WhatsApp en heb meestal ook overal Wifi.
Maar jij denkt dat mijn abo gewoon doorloopt voor dezelfde prijs als ik niet verleng? Scheelt weer 80 cent per maand
Maar mijn ervaring is dat je contract stilzwijgend verder gaat onder de zelfde voorwaarden.
HereIsTom schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 00:32:
Mijn sim only loopt volgende maand af, ik betaal nu €10,20 voor Go met:
Kortingen/overige kosten
Bij T-Mobile?
[ Voor 8% gewijzigd door dutchnltweaker op 16-09-2021 18:42 ]
ach net als ik laatst (vorige week) op 2G belande.. om vage redenen wou er zowel op 3G als 4G (en 5G) wou er geen data over.. mogelijk dat die site z'n straalverbinding wat hickups had (enorme regen val)..dutchnltweaker schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:41:
Leuk dat bij treinstoringen de capaciteit van T-mobile (Tele2) toch niet optimaal is op Rotterdam centraal. Op 4G niks mogelijk, nu ik alles op 3G heb overgeschakeld gelijk goed bereik en een hoge snelheid. Komt 3g toch nog ergens van pas.
normaliter is dan het bereik ook gewoon weg.. nu gewoon volle bakken bereik.. maar spraak/data ging er niet door..
op 2G wel spraak & data... zou dat over een trage backup link lopen? :-)
404 Signature not found
Er werd amper uitgelegd waarom de call was, of het gelegen kwam en de eerste vraag die gesteld werd was voor mijn geboortedatum, ter verificatie. Daarna een verhaal dat ze ging kijken of het voor mij niet goedkoper kon. En dan komen ze met een aanbod die 7 euro in de maand duurder is, met onbeperkt internet. Als je je een beetje had verdiept in mijn dataverbruik (zeker in deze COVID tijd) dan hadden ze kunnen zien dat ik wel met de helft van het aantal GB minder kan dan dat ik heb afgesloten 2 jaar geleden.
Daarnaast was de aanbieding niets anders dan dat ik zelf online kan afsluiten. Toen ik aangaf dat ik dit soort beslissingen pas in november neem konden mijn belminuten nog opgerekt worden naar onbeperkt. Ook hier weer: kijk naar wat ik verbruik dan zie je dat mij dat totaal niet boeit. En ik heb wel 4x aan moeten geven dat ik pas in november ga kijken ivm dan beschikbare toestellen en diensten (hoop nog steeds op een 4G Apple Watch). Maar daar had men geen oren naar want deze aanbieding was toch echt top en ze konden niet beloven dat de prijzen over 2 maanden wel net zo laag zijn.
Je verwacht service bij zo'n call, maar het is gewoon ouderwets slecht. Een normale actie dwingend aanbieden als zijnde een eenmalige superkorting waarbij je een dief van je eigen portemonnee bent als je niet mee gaat in hun aanbod.
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Verwijderd
de apple watch 4g zijn nog (nog) geen plannen bij tmobilema9ma schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:59:
Net gebeld door T-Mobile (het verkoopnummer) omdat ik mijn abonnement al kan verlengen (eindigt half december). Wat een slechte call was dat zeg.
Er werd amper uitgelegd waarom de call was, of het gelegen kwam en de eerste vraag die gesteld werd was voor mijn geboortedatum, ter verificatie. Daarna een verhaal dat ze ging kijken of het voor mij niet goedkoper kon. En dan komen ze met een aanbod die 7 euro in de maand duurder is, met onbeperkt internet. Als je je een beetje had verdiept in mijn dataverbruik (zeker in deze COVID tijd) dan hadden ze kunnen zien dat ik wel met de helft van het aantal GB minder kan dan dat ik heb afgesloten 2 jaar geleden.
Daarnaast was de aanbieding niets anders dan dat ik zelf online kan afsluiten. Toen ik aangaf dat ik dit soort beslissingen pas in november neem konden mijn belminuten nog opgerekt worden naar onbeperkt. Ook hier weer: kijk naar wat ik verbruik dan zie je dat mij dat totaal niet boeit. En ik heb wel 4x aan moeten geven dat ik pas in november ga kijken ivm dan beschikbare toestellen en diensten (hoop nog steeds op een 4G Apple Watch). Maar daar had men geen oren naar want deze aanbieding was toch echt top en ze konden niet beloven dat de prijzen over 2 maanden wel net zo laag zijn.
Je verwacht service bij zo'n call, maar het is gewoon ouderwets slecht. Een normale actie dwingend aanbieden als zijnde een eenmalige superkorting waarbij je een dief van je eigen portemonnee bent als je niet mee gaat in hun aanbod.
Afgelopen maand ben ik overgestapt van KPN naar t-mobile niet omdat KPN slecht was maar puur voor de aanbieding en de prijs. In combinatie met mijn nieuwe abonnement een telefoon gekocht.
Vanaf het moment dat ik mijn abonnement van t-mobile ben gaan gebruiken krijg ik drie kwart van de sms-en niet binnen van Amazon, verzekeringsmij ter verificatie en ook van het systeem (ik ben mantelzorger) waarin de status van mijn moeder wordt bijgehouden aangezien zij veel verzorging nodig ivm een slechte gezondheid.
Contact opgenomen met T-mobile hoe dat kan krijg ik eerst het antwoord wat we niet binnen krijgen kunnen we niet afleveren dus u moet met die bedrijven zelf contact opnemen (nooit een issue geweest en het gaat bij al deze en andere bedrijven fout sinds ik bij t-mobile zit).
Vervolgens maar weer contact opgenomen en nu lrijg ik te horen het overstappen is niet goed gegaan en er staat bij uw oude provider een poort niet juist ingesteld. Ja en nu?
Kortom ik mocht mijn contract ontbinden maar telefoon moest ik wel betalen (volledig).
Gevraagd of er iets te regelen valt want ik vind dat t-mobile zich er wel heel makkelijk vanaf maakt. Oh het werkt niet dus weg klant. Gen response meer vervolgens etteleijke keren een e-mail gestuurd en gebeld wordt ondanks beloftes nooit teruggebeld.
Wat mij betreft als alles goed gaat zit je denk ik prima bij t-mobile maar als er iets niet goed gaat laten ze vallen als een hete aardappel en mag je het bekijken.
Mijn advies loop er maar met een grote boog omheen dat hele t-mobile.
Als er een technische probleem voor doet is het bij elke provider lastig. Bij Vodafone heb ik dit ervaren en zo ook ooit eens bij kpn. Het is ook maar net wie je te pakken krijgt en hoe technisch die gene is. Welke lijn had je te pakken, want de helpdesk is vaak niet technisch maar de laatste lijnen kunnen je vaak wel beter helpen.goosse schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:19:
Ik wil mijn ervaring met jullie delen mbt T-mobile.
Afgelopen maand ben ik overgestapt van KPN naar t-mobile niet omdat KPN slecht was maar puur voor de aanbieding en de prijs. In combinatie met mijn nieuwe abonnement een telefoon gekocht.
Vanaf het moment dat ik mijn abonnement van t-mobile ben gaan gebruiken krijg ik drie kwart van de sms-en niet binnen van Amazon, verzekeringsmij ter verificatie en ook van het systeem (ik ben mantelzorger) waarin de status van mijn moeder wordt bijgehouden aangezien zij veel verzorging nodig ivm een slechte gezondheid.
Contact opgenomen met T-mobile hoe dat kan krijg ik eerst het antwoord wat we niet binnen krijgen kunnen we niet afleveren dus u moet met die bedrijven zelf contact opnemen (nooit een issue geweest en het gaat bij al deze en andere bedrijven fout sinds ik bij t-mobile zit).
Vervolgens maar weer contact opgenomen en nu lrijg ik te horen het overstappen is niet goed gegaan en er staat bij uw oude provider een poort niet juist ingesteld. Ja en nu?
Kortom ik mocht mijn contract ontbinden maar telefoon moest ik wel betalen (volledig).
Gevraagd of er iets te regelen valt want ik vind dat t-mobile zich er wel heel makkelijk vanaf maakt. Oh het werkt niet dus weg klant. Gen response meer vervolgens etteleijke keren een e-mail gestuurd en gebeld wordt ondanks beloftes nooit teruggebeld.
Wat mij betreft als alles goed gaat zit je denk ik prima bij t-mobile maar als er iets niet goed gaat laten ze vallen als een hete aardappel en mag je het bekijken.
Mijn advies loop er maar met een grote boog omheen dat hele t-mobile.
De techneut oftewel technische dienst zei wat we niet krijgen kunnen we niet doorsturen.dutchnltweaker schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:11:
[...]
Als er een technische probleem voor doet is het bij elke provider lastig. Bij Vodafone heb ik dit ervaren en zo ook ooit eens bij kpn. Het is ook maar net wie je te pakken krijgt en hoe technisch die gene is. Welke lijn had je te pakken, want de helpdesk is vaak niet technisch maar de laatste lijnen kunnen je vaak wel beter helpen.
De helpdesk gaf aan dat het een overstap probleem was.
Ik snap dat er wel eens zaken niet helemaal goed lopen maar wat ik erger vind is dat ik diverse keren aan de bel trek, geen reactie krijg of een toezegging we bellen u terug en je hoort niks meer.
Toen ik nog bij tele2 zat (en hun eigen netwerk nog onair was) gebeurde dit ook..
Gelukkig lap ik bijna niks met PayPal dus die ene keer het stukje ongemak... Neem ik wel voor lief
404 Signature not found
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Rara aan wie ligt het ?
Geloof best dat het aan T-Mobile ligt, maar zo kan er helaas bij elke provider wat fout gaan en kunnen ze het vreemd genoeg niet oplossen.. Ik heb dit bijvoorbeeld gehad bij Youfone, ben toen binnen een maand weer terug overgestapt naar mijn vorige provider en alles werkte weer perfect. Het is frustrerend maar het beste wat je kan doen is er voor jezelf niet veel tijd aan te spenderen dit kan bij elke provider gebeuren.goosse schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:02:
Sinds vanmorgen over op een andere provider (die groene) en de sms berichten die bij tmobile niet binnen kwamen komen nu wel binnen.
Rara aan wie ligt het ?
Fijn dat nu alles wel goed werkt!
Waarschijnlijk bij KPN. In hun systeem is dat voor SMS dan niet juist gezet, daar staat dan je nummer als zijnde van KPN geregistreerd.goosse schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:02:
Sinds vanmorgen over op een andere provider (die groene) en de sms berichten die bij tmobile niet binnen kwamen komen nu wel binnen.
Rara aan wie ligt het ?
"de sms berichten" ? welkegoosse schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:02:
Rara aan wie ligt het ?
Als inkomende berichten niet binnenkomen worden ze vaak niet naar juiste operator gerouteerd, en die gooit ze gewoon weg. Zou nog kunnen dat T-Mobile het blokkeerde maar dat lijkt me niet waarschijnlijk en hadden ze zo kunnen zien.
Antenne en masten malloot
Welke sms berichten met name verificatieThe_Wireless_Guy schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:33:
[...]
"de sms berichten" ? welke
Als inkomende berichten niet binnenkomen worden ze vaak niet naar juiste operator gerouteerd, en die gooit ze gewoon weg. Zou nog kunnen dat T-Mobile het blokkeerde maar dat lijkt me niet waarschijnlijk en hadden ze zo kunnen zien.
- Amazon
- zorgverlener
- Adobe
- hypotheekverstrekker
Wat mij het meest stoorde is dat er beloofd werd terug te bellen dat gebeurde niet en ook dat er op de afgesproken e-mail berichten niet werd gereageerd. Dat is geen technisch probleem en ligt ook niet aan een andere provider maar aan de servicedesk van T-mobile zelf.
Zoals aangegeven werkt het nu wel en daar ben ik allang weer blij mee.
Dit zijn dus allemaal bulk smsjes die via een SMS gateway lopen. Als die gateway zijn routering niet aanpast na een routering dan blijven de smsjes naar de oude operator gaan. Dan zou de zender bij de gateway moeten aangeven. Klagen bij de nieuwe operator heeft dan geen zin. En uit ervaring weet ik dat meestal de klantenservice van de zender geen flauw idee heeft hoe dat loopt laat staan dat ze weten bij wie ze moeten klagen.goosse schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:24:
[...]
Welke sms berichten met name verificatieIk kan begrijpen dat het niet aan T-mobile lag dat was wat de techneut ook zei "Wat we niet krijgen kunnen we niet doorzetten" , de servicedesk zei weer wat anders namelijk dat eer een poort niet goed staat of bij KPN of bij T-mobile waardoor de SMS berichten niet worden doorgezet.
- Amazon
- zorgverlener
- Adobe
- hypotheekverstrekker
Wat mij het meest stoorde is dat er beloofd werd terug te bellen dat gebeurde niet en ook dat er op de afgesproken e-mail berichten niet werd gereageerd. Dat is geen technisch probleem en ligt ook niet aan een andere provider maar aan de servicedesk van T-mobile zelf.
Zoals aangegeven werkt het nu wel en daar ben ik allang weer blij mee.
Hoewel het technisch gezien ongetwijfeld zal kloppen dat het zo werkt, vind ik alsnog dat T-Mobile dit zou moeten oplossen. Je bent immers klant bij T-Mobile geworden en daarmee is T-Mobile verantwoordelijk voor een juiste werking van de diensten. Dat het probleem dan bij de voormalige operator ligt, is niet relevant voor de klant. Het is dan aan T-Mobile om dit voor de klant op te lossen.The_Wireless_Guy schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:00:
[...]
Dit zijn dus allemaal bulk smsjes die via een SMS gateway lopen. Als die gateway zijn routering niet aanpast na een routering dan blijven de smsjes naar de oude operator gaan. Dan zou de zender bij de gateway moeten aangeven. Klagen bij de nieuwe operator heeft dan geen zin. En uit ervaring weet ik dat meestal de klantenservice van de zender geen flauw idee heeft hoe dat loopt laat staan dat ze weten bij wie ze moeten klagen.
Je bent klant bij die bedrijven die je de smsjes willen sturen, die moeten het oplossen. Het sms bericht wordt door hen verstuurd. De operators zijn alleen doorgeefluik voor duizenden van dit soort bedrijven. Een operator kan onmogelijk weten door welk luikje het door jou zo gewenste smsje zal binnenkomen. En zoals al eerder gemeld, als een bericht niet bij de operator word aangeleverd hoe moeten ze dat dan in hemelsnaam oplossen.Naafkap schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:03:
[...]
Hoewel het technisch gezien ongetwijfeld zal kloppen dat het zo werkt, vind ik alsnog dat T-Mobile dit zou moeten oplossen. Je bent immers klant bij T-Mobile geworden en daarmee is T-Mobile verantwoordelijk voor een juiste werking van de diensten. Dat het probleem dan bij de voormalige operator ligt, is niet relevant voor de klant. Het is dan aan T-Mobile om dit voor de klant op te lossen.
Die bedrijven weten welke SMS-Gateway ze hebben ingeschakeld om de betreffende sms bij de operators te krijgen. Die SMS-Gateway moeten de routering aanpassen want daar gaat het fout.
Als jij je nummer meeneemt dan wordt op de dag van het omzetten stuurt de nieuwe operator real-time een bericht naar de centrale porterings autoriteit in Nederland(COIN), die verstuurt dan dat bericht door naar alle operators dat je nummer is omgezet naar de nieuwe operator. Die bedrijven die het afleveren van smsjes regelen krijgen die informatie niet real-time maar moeten dat de volgende dag zelf downloaden en daarme hun routeringsonformatie aanpassen.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Het grappige is, is dat dit vaak klopt.
T-Mobile heeft hier in de buurt meerdere sites omgebouwd.
De 'default' is:
5G: B3 + N28 + B3 + B1
4G: B3 + B38 + B3 + B1 + B8
Met 4G krijg je er dus B38 LTE-TDD bij. Blijkbaar kan dit niet met 5G, op de Samsung S20/S21 dan.
Maar de meeste telefoons hebben dezelfde modems.
Met B7 erbij kan wel.
5G: B3 + N28 + B3 + B1 + B7
4G: B3 + B7 + B3 + B1 + B8
Kwa upload heb je met 5G B3-20 MHz + N28.
Kwa upload heb je met 4G B3-20 MHz + B3-10 MHz, in de praktijk ongeveer hetzelfde.
Natuurlijk heb je met 5G een zwaar dekking voordeel op 700 MHz, zeker met uploaden ver van een mast af.
5G + 4G LTE-TDD blijkbaar nogal lastig. Zelfs 5G NR-FDD + 5G NR-TDD zal pas in toekomstige modems komen is de gedachte.
De low-bands B20 800 MHz en B8 900 MHz worden nooit meer gebruikt met 5G.
Ook hier is de hoop dat toekomstige telefoons wel 700-800-900 samen kunnen gebruiken, sowieso voor de download.
Met 5G gebruik je dus nooit B20, B8, B38.
Met 4G wordt je vooral op B20 gezet wanneer de dekking minimaal is en B20 de hoofdband wordt.
Alle 4G+ CA combos werken dan gewoon, alleen B20 ipv B8 als hoofdband.
Abonnement van kpn (icm Xs4all) is simpelweg goedkoper. En ik wil overstappen, en nu vanwege iPhone 13 release, maar niet als dat mega veel kost.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Wat ik weet kost het altijd geld. Alleen als je dekkings problemen hebt kunnen ze je gratis laten gaan. Ik weet niet voor hoelang je verlengd hebt, maar als het 2 jaar is moet je tot en met 2022 maart afkopen.. Dus 18 maanden maal 35 euro.OMX2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:46:
Iemand ervaring met het afkopen van je abonnement. Ik heb nu een abo met unlimited data à 35 euro per maand. Ik heb blijkbaar op 11 maart 2020 verlengd zonder toestel.
Abonnement van kpn (icm Xs4all) is simpelweg goedkoper. En ik wil overstappen, en nu vanwege iPhone 13 release, maar niet als dat mega veel kost.
Heb je zelf al contact opgenomen en kijken wat ze kunnen betekenen?
Ik heb wel eens gehoord dat ze op het laatste moment een korting geven op het afkopen. Dan lijkt het eerst dus duur (prijs per maand * hoeveelheid maanden), maar blijkt daar later nog iets van de helft af te gaan. Dus neem gewoon contact met ze op, dan zul je het wel horen.OMX2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:46:
Iemand ervaring met het afkopen van je abonnement. Ik heb nu een abo met unlimited data à 35 euro per maand. Ik heb blijkbaar op 11 maart 2020 verlengd zonder toestel.
Afkoop is sowieso prijs * resterende maanden. Maar als deze tot maart loopt, kun je dan niet in januari (is dat nog steeds 2 maanden van te voren?) bij KPN contract afsluiten wat ingaat op verloopdatum, dan krijg je de telefoon eerder al dacht ik. Denk dat dat ook best de moeite is om even bij KPN na te vragenOMX2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:46:
Ik heb ze net gebeld. En het kost mij 36,50 (maandelijk bedrag was dus 36,50). En dan is per 27 oktober mijn contract stop gezet.tommerd_ schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:04:
[...]
Afkoop is sowieso prijs * resterende maanden. Maar als deze tot maart loopt, kun je dan niet in januari (is dat nog steeds 2 maanden van te voren?) bij KPN contract afsluiten wat ingaat op verloopdatum, dan krijg je de telefoon eerder al dacht ik. Denk dat dat ook best de moeite is om even bij KPN na te vragen
Ik had verwacht dat ik t/m maart zou moeten afkopen, maar dat was dus niet zo.
Ah dan had je met 1 jaar verlengd volgens mij als je 36,50 betaalde. Dus je hoeft niet af te kopen, maar alleen maar voor 1 maand? Interessant of dit met elk abonnement geldt, vroeger moest je echt de resterende maanden afkopen.OMX2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:14:
[...]
Ik heb ze net gebeld. En het kost mij 36,50 (maandelijk bedrag was dus 36,50). En dan is per 27 oktober mijn contract stop gezet.
Dan klinkt het als een jaarcontract, in ieder geval fijn dat je gewoon kunt overstappen dus. Hoef je alleen nog uit te zoeken welke kleur iPhone je wiltOMX2000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:14:
[...]
Ik heb ze net gebeld. En het kost mij 36,50 (maandelijk bedrag was dus 36,50). En dan is per 27 oktober mijn contract stop gezet.
Ik sta er ook een beetje van te kijken. In de T-mobile app staat toch echt start 12 maart 2020 eind 12 maart 2022.tommerd_ schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:17:
[...]
Dan klinkt het als een jaarcontract, in ieder geval fijn dat je gewoon kunt overstappen dus. Hoef je alleen nog uit te zoeken welke kleur iPhone je wilt
Ik hoop dat de jongen aan de telefoon niet iets over het hoofd heeft gezien
En dus ja kleur kiezen voor nieuwe iPhone it is dan
Valt door mij niet te controleren natuurlijk, en ik kan me voorstellen dat ze niet heel hard hun best doen voor klanten die de deur uit lopen
@jk-5 druk?
Nieuwe update T-Mobile!
Veel nieuwe B32 en B7 toevoegingen!
Zo te zien erg veel veranderingen in de randstad met deze banden. Buiten de Randstad is het een beetje karig.neeecht schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:56:
https://antennekaart.nl/k...8e-4cb5-a69c-22fcf9165cbd
@jk-5 druk?
Nieuwe update T-Mobile!
Veel nieuwe B32 en B7 toevoegingen!
de rest komt nog wel... immers als er daar niks meer uit te rollen valtdutchnltweaker schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:07:
[...]
Zo te zien erg veel veranderingen in de randstad met deze banden. Buiten de Randstad is het een beetje karig.
404 Signature not found
B7 en b32 worden ingezet bij drukte. Je ziet dat ze niet altijd op alle cellen worden ingezet maar alleen op cellen waar het druk is.dutchnltweaker schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:07:
[...]
Zo te zien erg veel veranderingen in de randstad met deze banden. Buiten de Randstad is het een beetje karig.
Oud: http://x264.nl/dump/900mhz-2021-07-11-t-mobile-gsm-2g.jpg
Huidig: http://x264.nl/dump/900mhz-2021-09-29-t-mobile-gsm-2g.jpg
De 2G lokale carrier(s) is van freq veranderd. Daarom ook de meerdere sites die omgebouwd zijn in deze regio. Inclusief low band updates voor de trein tunnel.
Ik connect nu met ARFCN 94, 953.8 MHz.
Update 1:
Oh! Sterker nog, 2G zit IN de 4G band:
http://x264.nl/dump/900mh...-mobile-gsm-2g-hackrf.jpg
Ik dacht even dat mijn tuner/antenne vaag deed, maar bevestigd op twee tuners en twee antennes.
En logisch als het ARFCN 94 is, de LTE carrier is 945-955 MHz.
Update 2:
Info, net als KPN voorheen 3G én 4G door elkaar had op het spectrum:
http://x264.nl/dump/kpn_2100mhz_3g-4g_mixed_signals.jpg
Doet T-Mobile dit nu met 2G en 4G.
[ Voor 40% gewijzigd door neeecht op 29-09-2021 02:24 ]
Top dat die aanpassing nu ook bij jou zichtbaar is. Dan is de ruimte nu vrij voor 3G900. Ze kunnen voor 4G bepaalde subcarriers deactiveren om gewoon GSM binnen de LTE band te kunnen zenden.neeecht schreef op woensdag 29 september 2021 @ 02:04:
@jk-5 en anderen:
Oud: http://x264.nl/dump/900mhz-2021-07-11-t-mobile-gsm-2g.jpg
Huidig: http://x264.nl/dump/900mhz-2021-09-29-t-mobile-gsm-2g.jpg
De 2G lokale carrier(s) is van freq veranderd. Daarom ook de meerdere sites die omgebouwd zijn in deze regio. Inclusief low band updates voor de trein tunnel.
Ik connect nu met ARFCN 94, 953.8 MHz.
Update 1:
Oh! Sterker nog, 2G zit IN de 4G band:
http://x264.nl/dump/900mh...-mobile-gsm-2g-hackrf.jpg
Ik dacht even dat mijn tuner/antenne vaag deed, maar bevestigd op twee tuners en twee antennes.
En logisch als het ARFCN 94 is, de LTE carrier is 945-955 MHz.
Update 2:
Info, net als KPN voorheen 3G én 4G door elkaar had op het spectrum:
http://x264.nl/dump/kpn_2100mhz_3g-4g_mixed_signals.jpg
Doet T-Mobile dit nu met 2G en 4G.
Je kunt dit nog verder gebruiken. In rusland zijn een aantal providers die 7MHz spectrum in een bepaalde band hebben. LTE heeft geen mooie breedte die daarbij past. Die signallen ze dus als een 10MHz carrier naar de telefoon, en schakelen alle subcarriers uit die buiten de band vallen.
Als je in het spectrum kijkt zie je precies wat jij zegt. Zelfs nog 'ietjes' smaller vanwege NB-IoT aan de linker kant van de B8 carrier.
http://x264.nl/dump/t-mob...uplink-lte-2021-09-30.jpg
B8 via de band selection app en een speedtest.
Gelukkig hebben ze ook nog B20, vandaar de ombouw nu overal!
En nog een downlink speedtest, ook goed zichtbaar:
http://x264.nl/dump/t-mob...wnlink-lte-2021-09-30.jpg
[ Voor 22% gewijzigd door neeecht op 30-09-2021 01:19 ]
Ik helaas niet.Simkin schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:36:
Aangezien glasvezel eraan komt ga ik overstappen en ben op zoek naar een oplossing voor een data sim voor mijn (auto)navigatie; heeft iemand recente ervaring met https://www.t-mobile.nl/k...ordeelbundels/mb-verdeler ?
Maar dit werkt niet meer voor nieuwe klanten / bestaande recente abonnement .
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
http://x264.nl/dump/t-mob...10-02-airspy-umts-gap.jpg
Discone Antenne rond stralend.
Net als KPN (maar op een andere manier) gaat T-Mobile zo het lijkt GSM signalen net onder en net boven de 3G UMTS carrier zetten.
En nog voor de dubbel check:
http://x264.nl/dump/t-mob...2-airspy-umts-gap-ams.jpg
900 MHz antenne de signalen vanuit Amsterdam.
tag: @jk-5
Volgens mij hebben ze sinds de update van vorige week deze aanpassing al landelijk gemaakt. Ik heb geen SDR die bij 955MHz kan komen (Alleen een crappy RTL-SDR), maar op mijn telefoon kan ik wel neighbor cells zien uit heel emmen. De hoogste ARFCN is 101 (955.2MHz), daarna gaat hij weer verder bij ARFCN 123 (959.6MHz). Dat is vrijwel hetzelfde gat als jij ziet. Netmonster meldt al dat de ARFCN op mijn thuislocatie is veranderd, dus ze hebben iets gedaan.neeecht schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 01:28:
Nog even beter zichtbaar het 3G UMTS 'gat' van T-Mobile in het spectrum:
http://x264.nl/dump/t-mob...10-02-airspy-umts-gap.jpg
Discone Antenne rond stralend.
Net als KPN (maar op een andere manier) gaat T-Mobile zo het lijkt GSM signalen net onder en net boven de 3G UMTS carrier zetten.
En nog voor de dubbel check:
http://x264.nl/dump/t-mob...2-airspy-umts-gap-ams.jpg
900 MHz antenne de signalen vanuit Amsterdam.
tag: @jk-5
Ik had het laatst met @TomSt ook al hierover, en hij zag dat het netwerk nu veel actiever b20 aan het forceren is. Dat heeft waarschijnlijk te maken met dat de b8 carrier nu kleiner is geworden.
Sinds hetzelfde moment (eind vorige week) blijft het netwerk, zelfs bij slechte signaalwaardes, een flinke CA configuratie aanhouden. Met b20 primair en b3/b1 secundair heb je op b3/b1 soms waardes tussen de -130dBm en -140dBm. Vroeger werd je in zo'n situatie uitsluitend op b20 gezet. Waarschijnlijk iets om altijd een 4G+ logo in beeld te houden, of ze doen een poging om alsnog wat data over die secundaire banden te sturen. Maar met zulke lage SINRs helpt dat vast niet veel.
Er gebeurt dus wel van alles op het netwerk.
Wat ik van iemand bij T-Mobile hoorde is dat ze het zo hebben gedesignd, omdat snellere 5G veel te duur werd met hun Huawei netwerk. Die hebben een heel (voor hun) slim licentiemodel waarbij de klant in eerste instantie voor een aantrekkelijke prijs het netwerk kunnen vervangen maar zodra ze nieuwe dingen gaan doen mogen ze de hoofdprijs gaan betalen. T-Mobile heeft daar nu niet voor gekozen.neeecht schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:52:
Ik lees vaak dan mensen met 4G snellere download speedtest hebben dan 5G bij T-Mobile.
Het grappige is, is dat dit vaak klopt.
T-Mobile heeft hier in de buurt meerdere sites omgebouwd.
De 'default' is:
5G: B3 + N28 + B3 + B1
Met 4G krijg je er dus B38 LTE-TDD bij. Blijkbaar kan dit niet met 5G, op de Samsung S20/S21 dan.
Maar de meeste telefoons hebben dezelfde modems.
Apart idee.. maar goed als NR28 niet druk is haal ik er wel leuke snelheden uit..Frame164 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:53:
[...]
Wat ik van iemand bij T-Mobile hoorde is dat ze het zo hebben gedesignd, omdat snellere 5G veel te duur werd met hun Huawei netwerk. Die hebben een heel (voor hun) slim licentiemodel waarbij de klant in eerste instantie voor een aantrekkelijke prijs het netwerk kunnen vervangen maar zodra ze nieuwe dingen gaan doen mogen ze de hoofdprijs gaan betalen. T-Mobile heeft daar nu niet voor gekozen.
maar ach het is altijd wel iets.. :-) als de snelheid op 5G mij wat tegen valt probeer ik het over 4G+ een rondje.. als dat niet sneller is switch ik gewoon terug naar 5G
404 Signature not found
Inderdaad met netmonster zie je nu overal dezelfde lage en hoge ARFCN nummers.
Wel cool om ook GSM 1800 te proberen!
Net aan zichtbaar, connectie wel mega hard. Volle streepjes
https://antennekaart.nl/k...rier-combinations=179,181
cell id: 4508
cell id: 4509
http://x264.nl/dump/t-mob...z-2021-10-03-arfcn714.jpg
http://x264.nl/dump/t-mob...z-2021-10-03-arfcn860.jpg
Wel grappig. Als GSM 1800 nog op plekken hangt en toch al naast de LTE carrier staat, zouden ze die toch ook overal kunnen instellen?
De carrier staat toch al aan, hoeveel extra energie zou 2G kosten?
Ideale backup dan. Dan kunnen ze 2G-900 ook om die reden on air houden.
Later dus B8 10 MHz LTE, 5 MHz UMTS en in de guardbands enkele 2G carriers.
De andere carrier in B3 1874.4 MHz is deze site:
cell id: 1982
Zichtbaar op het spectrum. Aan die kant heb ik een betonne muur, daarom geen connectie.
Update 1:
Oh toch niet:
cell id: 11437 <-- ineens hiermee verbonden achter de PC.
Update 2:
Hmm ook ARFCN 728 en 733 zichtbaar, zal wel buiten NL zijn.
Ik was even vergeten hoe ver 2G kan reiken! Zelf dwars door de LTE carriers heen!
[ Voor 27% gewijzigd door neeecht op 03-10-2021 02:57 ]
Er zit wel gewoon een theoretisch maximum op wat je met 10MHz spectrum in de n28 band kan doen, namelijk 100Mbps bij 2x2 mimo en 200Mbps bij 4x4 mimo (wat ze nu hier en daar wel uitrollen, maar nog amper telefoons voor zijn die het ondersteunen). Er zijn wel degelijk plekken waar je deze 100Mbps bovenop de 4G snelheid ervaart, maar op drukkere plekken is dat lastiger. Daarom twijfel ik ook of dit in dit geval wel aan de hand is.Frame164 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:53:
[...]
Wat ik van iemand bij T-Mobile hoorde is dat ze het zo hebben gedesignd, omdat snellere 5G veel te duur werd met hun Huawei netwerk. Die hebben een heel (voor hun) slim licentiemodel waarbij de klant in eerste instantie voor een aantrekkelijke prijs het netwerk kunnen vervangen maar zodra ze nieuwe dingen gaan doen mogen ze de hoofdprijs gaan betalen. T-Mobile heeft daar nu niet voor gekozen.
Feit is zeker dat Huawei veel met licenties doet voor de specialere features, maar dat is bij de andere vendoren niet anders.
Netto heb je op 5G evenveel spectrum als op 4G (omdat je niet tegelijk L800 en N700 actief kan hebben). Daarom is het snelheidsverschil gewoon klein. De winst komt ervan dat niet iedereen 5G heeft waardoor de N700 band rustiger is/was dan L800. Nu de meeste duurdere telefoons al ruim een jaar standaard met 5G komen wordt dat gewoon anders. Als ze echt willen dat 5G sneller is dan 4G moeten ze extra 5G-only spectrum gaan reserveren, wat weer niet heel nuttig is zonder standalone 5G.
Het probleem van GSM1800 is dat ze daardoor de tweede b3 LTE carrier niet actief kunnen zetten. Dat is de reden dat het 'maar' een 1-3 site is. Er zijn al meerdere voorbeelden geweest waar GSM1800 is uitgezet op zo'n site waarna de extra b3 carrier op LTE erbij kwam. Dus GSM1800 staat ze wel echt in de weg.neeecht schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 02:30:
@jk-5 thanks voor de info!
Inderdaad met netmonster zie je nu overal dezelfde lage en hoge ARFCN nummers.
Wel cool om ook GSM 1800 te proberen!
Net aan zichtbaar, connectie wel mega hard. Volle streepjes
cell id: 4508
cell id: 4509
http://x264.nl/dump/t-mob...z-2021-10-03-arfcn714.jpg
http://x264.nl/dump/t-mob...z-2021-10-03-arfcn860.jpg
Wel grappig. Als GSM 1800 nog op plekken hangt en toch al naast de LTE carrier staat, zouden ze die toch ook overal kunnen instellen?
De carrier staat toch al aan, hoeveel extra energie zou 2G kosten?
Ideale backup dan. Dan kunnen ze 2G-900 ook om die reden on air houden.
Later dus B8 10 MHz LTE, 5 MHz UMTS en in de guardbands enkele 2G carriers.
De andere carrier in B3 1874.4 MHz is deze site:
cell id: 1982
Zichtbaar op het spectrum. Aan die kant heb ik een betonne muur, daarom geen connectie.
Update 1:
Oh toch niet:
cell id: 11437 <-- ineens hiermee verbonden achter de PC.
Update 2:
Hmm ook ARFCN 728 en 733 zichtbaar, zal wel buiten NL zijn.
Ik was even vergeten hoe ver 2G kan reiken! Zelf dwars door de LTE carriers heen!
Als je kijkt naar oude 1-3 sites die zijn omgebouwd naar een nieuwere layout zie je dat ze allemaal nog maar 1 b3 carrier hebben, en GSM nog op 1800MHz zit ipv 900MHz (https://antennekaart.nl/k...-combinations=377,380,411). Ik heb het hier laatst over gehad met een contact bij T-Mobile. Ze gaan deze gevallen aanpakken. Als de 2G blokkade voor consumenten echt een feit is zullen ze op de resterende b3-only en 1-3 sites dus ook de extra b3 carrier activeren.
http://x264.nl/dump/t-mob...10-03-airspy-umts-gap.jpg
@jk-5 kun jij zien welke site dit is?
http://x264.nl/dump/T-Mob...5548_Service_mode_RIL.jpg
De dichtsbijzijnde op de kaart, hoog en deze kant op gericht is:
https://antennekaart.nl/k...&carrier-combinations=403
UARFCN 3087 957.4 MHz klopt ook.
Dat is 'm ook!neeecht schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 00:07:
T-Mobile B8 3G 900 MHz.
@jk-5 kun jij zien welke site dit is?
http://x264.nl/dump/T-Mob...5548_Service_mode_RIL.jpg
De dichtsbijzijnde op de kaart, hoog en deze kant op gericht is:
https://antennekaart.nl/k...&carrier-combinations=403
UARFCN 3087 957.4 MHz klopt ook.
@The_Wireless_Guy @jk-5 en anderen, kan iemand mij vertellen wat de carrier op 954.2 MHz doet?
KPN heeft deze niet, Vodafone heeft er enkele... de onderbrekende carrier in 2G.
Is dat iets voor signalling of een apart kanaal voor apparaten ofzo?
NB-IoTneeecht schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:37:
neeecht in "[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
@The_Wireless_Guy @jk-5 en anderen, kan iemand mij vertellen wat de carrier op 954.2 MHz doet?
KPN heeft deze niet, Vodafone heeft er enkele... de onderbrekende carrier in 2G.
Is dat iets voor signalling of een apart kanaal voor apparaten ofzo?
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes