jk-5 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:34:
[...]
Ja dat inderdaad, overgebleven sites zonder 3G voice (dus helemaal geen CS voice). Ze hebben totaal 30MHz in de 1800 band, dus de tweede 10MHz LTE carrier is uit, de primaire carrier is gewoon 20MHz. Ze hebben deze GSM1800 carriers vorig jaar al zo verschoven dat ze net in de LTE guard band vallen, dus ze zouden in theorie hier ook de secundaire LTE carrier aan kunnen zetten zonder al te veel interferentie. Het plan is dat deze op den duur wel uit gaan, maar voor nu kunnen ze er niet zonder.
Ik was vorige week op Lowlands, en daar hadden ze zelfs ook nog een paar GSM1800 carriers aan staan. Maar dat komt ook doordat het daar een vrij unieke plek is waar vrijwel geen low-band coverage is, al helemaal niet met 3G900
I stand corrected! Ik ging er (te snel) vanuit dat als Vodafone dit doet, T-Mobile het ook zou doen.
T-Mobile heeft natuurlijk inderdaad 30MHz spectrum! Wel cool dan dat ze dan de guard band gebruiken voor de 2G carriers, maar dus nog niet hun tweede carrier van 10MHz gebruiken.
Vodafone doet dat trouwens niet, en heeft dus hun 1800 carrier dus wel verkleind naar 15MHz op zulke sites, die zouden dat dan eigenlijk ook in de guard band kunnen plaatsen en gewoon de volle 20MHz kunnen gebruiken!
Op Schiermonnikoog waar mijn ouders wonen hebben zelfs zowel T-M en VF 2G1800!
Deze zijn beide in een C2000 mast, waarbij ik dus vermoed dat het puur de draagkracht/windlast is van de mast, waardoor de antennes (nog) niet geswapt kunnen worden (en het is nou niet bepaald een hoge prio site).
Beide doen ook LTE2100 erbij, wat in het geval van Vodafone wel echt nodig is, want hun andere site op het eiland staat dusdanig ver weg dat die niet echt het dorp reiken. Die site in de vuurtoren is een beetje gekke situatie met ook maar 2 sectoren die van het dorp weg gericht zijn. (lijkt vooral meer voor scheepvaart en misschien strandgangers te zijn)
Ook interessant dat deze (lijken best verouderde) antennes zulke brede kanalen aan kunnen (dus ook een tweede 10MHz brede 1800MHz carrier?), ze komen nog uit het tijdperk dat ze alleen gebruikt werden voor UMTS2100 (1 of 2 carriers?) en wat GSM1800. Maar ik moet bekennen dat mijn kennis hierover te kort schiet. Misschien is dit helemaal geen issue? Op vrijwel al deze overgebleven 2G1800 masten van T-M en VF is ook 4G2100 actief (en doen beide 20MHz breed, neem ik aan).
Valt me nu trouwens op dat T-Mobile hun 4G2100 carrier in het Antenneregister (en dus op antennekaart.nl) aanduidt als 2137.5 MHz, waarmee ze de suggestie wekken dat ze maar 15MHz gebruiken van hun beschikbare 20MHz. Ik neem aan dat T-Mobile dit (uit luiheid?) nog steeds zo upload en niet even de informatie 2,5MHz naar boven kan opschuiven?