Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@vso Het zou allemaal met een hoop werk wel mogelijk moeten zijn maar ik ga er iig niet zoveel tijd in stoppen :)

FYI ik teken voor mijn werk HW (ofja PCBs) Je verhaal over de productie klopt iig :)
Maar als ik niet werk en tijd over hou met 3 kinders dan besteed ik dat liever aan m'n andere obsessie namelijk sporten. Het hele zwembad gebeuren is nog geen (i.t.t. andere hier ;) ) obsessie van mij maar kan nog komen.

@Jazsie
Serie of parallel ligt eraan of de flowswitch zijn contact verbreekt of maakt bij flow.
Als hij bij flow maakt dan zet je een maak contact in serie
Als hij bij flow verbreekt dan zet je een verbreek contact in parallel

Verder ben ik het helemaal met je eens.

Maar in het schema staat dus al een verbreek contact dus neem even aan dat hij bij flow verbreekt dus dan kan je hem met de schakelaar die ik er bij getekend hebt overrulen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81KSxZzX8-lmCrUPegrMOPFQRzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/71RAMtdvxO07Np7I61qLgxWu.png?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:35
Tinusvolkel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:01:
@vso Het zou allemaal met een hoop werk wel mogelijk moeten zijn maar ik ga er iig niet zoveel tijd in stoppen :)

FYI ik teken voor mijn werk HW (ofja PCBs) Je verhaal over de productie klopt iig :)
Maar als ik niet werk en tijd over hou met 3 kinders dan besteed ik dat liever aan m'n andere obsessie namelijk sporten. Het hele zwembad gebeuren is nog geen (i.t.t. andere hier ;) ) obsessie van mij maar kan nog komen.

@Jazsie
Serie of parallel ligt eraan of de flowswitch zijn contact verbreekt of maakt bij flow.

Maar in het schema staat dus al een verbreek contact dus neem even aan dat hij bij flow verbreekt dus dan kan je hem met de schakelaar die ik er bij getekend hebt overrulen.
[Afbeelding]
Ik heb net met een zaklamp een beetje de binnenkant zitten te bekijken (door de fan heen).
Het middelste blok van de tekening zit volgens mij helemaal bovenin het apparaat. Ik zie daar namelijk een rechthoekige kast waar wat draden heen gaan.
Maar de hele omkasting kan los met schroeven dus om daar bij te komen is geen probleem denk ik.

In de handleiding is de tekening een klein beetje anders opgemaakt, maar het idee is hetzelfde.
Ziet iemand trouwens XT1 in de tekening ? Of ben ik echt scheel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obo96WBdJkjts8S73XaVXrpk58k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHMVFNfHXybTMVXzSeVKa9w1.jpg?f=fotoalbum_large
sorry voor schaduw, het was dit of een lastige reflectie van lamp boven mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:53:
[...]

Ik heb net met een zaklamp een beetje de binnenkant zitten te bekijken (door de fan heen).
Het middelste blok van de tekening zit volgens mij helemaal bovenin het apparaat. Ik zie daar namelijk een rechthoekige kast waar wat draden heen gaan.
Maar de hele omkasting kan los met schroeven dus om daar bij te komen is geen probleem denk ik.

In de handleiding is de tekening een klein beetje anders opgemaakt, maar het idee is hetzelfde.
Ziet iemand trouwens XT1 in de tekening ? Of ben ik echt scheel...

[Afbeelding]
sorry voor schaduw, het was dit of een lastige reflectie van lamp boven mij ;)
nee ik die zie ik ook niet .. zal je wellicht op de echte PCB zien

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

even @Jazsie (en ook jou verhaal) met de flowswitch oplossing .. zoals ik al eerder zei .. ALS dat is de meest effectieve / simple manier is .. is dat een no-brainer daar hoef je niet veel & lang over te discussieren

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 05:08:
Ik zou gewoon voor een relais tussen de flow switch gaan, 100x makkelijker en 1000x sneller gemaakt.

Klopt, je kan daarmee enkel aan/uit schakelen maar als dat voldoende is? Tja ligt dus maar aan wat je wilt bereiken...
punt 1 = dus helemaal mee eens laten we die gewoon bovenaan zetten
Uhmz je kan niet zomaar een diode tussen zetten als je niet weet wat het doet?

Je moet eerst uitzoeken (oscilloscoop oid) wat het precies is...

Leuk idee hoe je de warmtepomp kan automatiseren echter is dit al een heel project op zich.
Het kan zeker als je de kennis en tijd ervoor hebt :).
nu ja diode is voorkomen dat je 12v op een 5v ingang zet oid (overdreven gezegd kans is minimaal natuurlijk

zoals ik al vertelde een logic analyzer heb je voor paar euro + sigrok en je kan snel identificeren ..

het ligt er aan wat je onder automagiseren verstaat .. zowel de pomp die ik als voorbeeld gebruikte als de WP .. ik ga liever voor het remote bedienen en daarbij is het een + als je de 7 segment display informatie direct kan "uitlezen" de software hoe de pomp werkt blijf ik liever van af .. de HW + de "brain" is iets voor de fabrikant IMHO

Als je ziet dat men 50-125 euro of meer vraagt voor een esp-boardje + een APP uit een app-store en niet de mogelijkheid om het aan je domotica controller te koppelen dan ga ik liever voor een ESP er tussen te raggen.

Dit is toch een automagiserings topic .. of mis ik iets .. en is het te doen :Y
ik zou het op deze wijze aanvliegen .. met mijn "beperkte" kennis set .. zijn er betere wegen (en dan heb ik het niet over de flow switch want dat is gewoon een work-around die zeer effectief is zelfde als mijn kaku + zfp oplossing)

je kan beargumenteren waarom je beren op de weg ziet .. zo kom je nooit tot innovatie

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:07
@Jazsie

[Afbeelding]
Klopt, ik ging uit van maak contact maar dat kan inderdaad ook een verbreek contact zijn.
vso schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:26:
[...]

punt 1 = dus helemaal mee eens laten we die gewoon bovenaan zetten

[...]

nu ja diode is voorkomen dat je 12v op een 5v ingang zet oid (overdreven gezegd kans is minimaal natuurlijk

zoals ik al vertelde een logic analyzer heb je voor paar euro + sigrok en je kan snel identificeren ..

het ligt er aan wat je onder automagiseren verstaat .. zowel de pomp die ik als voorbeeld gebruikte als de WP .. ik ga liever voor het remote bedienen en daarbij is het een + als je de 7 segment display informatie direct kan "uitlezen" de software hoe de pomp werkt blijf ik liever van af .. de HW + de "brain" is iets voor de fabrikant IMHO

Als je ziet dat men 50-125 euro of meer vraagt voor een esp-boardje + een APP uit een app-store en niet de mogelijkheid om het aan je domotica controller te koppelen dan ga ik liever voor een ESP er tussen te raggen.

Dit is toch een automagiserings topic .. of mis ik iets .. en is het te doen :Y
ik zou het op deze wijze aanvliegen .. met mijn "beperkte" kennis set .. zijn er betere wegen (en dan heb ik het niet over de flow switch want dat is gewoon een work-around die zeer effectief is zelfde als mijn kaku + zfp oplossing)

je kan beargumenteren waarom je beren op de weg ziet .. zo kom je nooit tot innovatie
Als echter tweaker gaan we natuurlijk voor all-in he :D Alleen moet je ook de kennis/tijd ervoor hebben.

In dit geval zou ik de 7 segment display uitlezen doormiddel van opto isolators (= je eigen circuit + wartmtepomp circuit gescheiden houden).
Ieder "segment" is een led en die kan je dus gewoon "uitlezen".

En de knoppen gewoon parallel aansluiten op een "digitale schakelaar" die je dan weer aanstuurt via deen digitale uitgang van je ESP32/Micro controller...

Geen garantie meer natuurlijk ;)

Ik ga het op mijn wp anders aanpakken (zit al wifi in). Ik wil de applicatie gaan debuggen voor de api/commands.
Als dat niet geluk probeer ik de software te automatiseren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:38:
Ik ga het op mijn wp anders aanpakken (zit al wifi in). Ik wil de applicatie gaan debuggen voor de api/commands.
Goed idee. Ik neem aan dat online (github met name) al gecheckt hebt of dit niet al gedaan is ?
De app automatiseren kan waarschijlijk met ofwel Tasker ofwel Automate. Die laatste kan wellicht ook helpen met het debuggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Goed idee. Ik neem aan dat online (github met name) al gecheckt hebt of dit niet al gedaan is ?
De app automatiseren kan waarschijlijk met ofwel Tasker ofwel Automate. Die laatste kan wellicht ook helpen met het debuggen.
Uiteraard, helaas is dat er niet (vorig jaar gecheckt, voordat ik er aan begin weer eens checken).

Tasker/Automate staat wel op de lijst om ermee te gaan testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:38:
Als echter tweaker gaan we natuurlijk voor all-in he :D Alleen moet je ook de kennis/tijd ervoor hebben.
tja dat is maar hoe belangrijk je het vindt :) prio' stellen
In dit geval zou ik de 7 segment display uitlezen doormiddel van opto isolators (= je eigen circuit + wartmtepomp circuit gescheiden houden).
Ieder "segment" is een led en die kan je dus gewoon "uitlezen".

En de knoppen gewoon parallel aansluiten op een "digitale schakelaar" die je dan weer aanstuurt via deen digitale uitgang van je ESP32/Micro controller...
tja dit is wel min of meer de manier zoals ik het aan zou pakken maar licht gescheiden isoleren lijkt mij te ver
gaan .. ik zou een "doorgeef" luik oid methode pakken

maar als ik een tx/rx vind waarop direct alles uit te lezen valt is dat beter :) immers kan je direct naar de besturing babbelen
Geen garantie meer natuurlijk ;)
nu ja ligt eraan .. zodra je een schroef draait kan het natuurlijk al gebeurd zijn maar zolang je weinig bewijs materiaal zoals soldeer achterlaat zal men vaak niet moeilijk doen .. sterker nog .. ik gok zelfs als je belt naar support dat je zonder vragen een vervangend onderdeel krijgt ..

het gebeurt zelden dat je een "foto" moet sturen zoals bij intex dat je moet tonen dat de liner "kapot" is geknipt/gesneden .. en dus onbruikbaar is ..
tja nmap en wireshark .. leveren je al tonnen aan info op ..

Dit is dan wel een verhaal van een BT "hack" https://hackaday.com/2021...ndroid-bluetooth-sniffer/ maar in principe kan je op een vergelijkbare manier je "phone-app" ontleden naar iets voor je domotica..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:05:
[...]

tja dat is maar hoe belangrijk je het vindt :) prio' stellen

[...]

tja dit is wel min of meer de manier zoals ik het aan zou pakken maar licht gescheiden isoleren lijkt mij te ver
gaan .. ik zou een "doorgeef" luik oid methode pakken

maar als ik een tx/rx vind waarop direct alles uit te lezen valt is dat beter :) immers kan je direct naar de besturing babbelen

[...]

nu ja ligt eraan .. zodra je een schroef draait kan het natuurlijk al gebeurd zijn maar zolang je weinig bewijs materiaal zoals soldeer achterlaat zal men vaak niet moeilijk doen .. sterker nog .. ik gok zelfs als je belt naar support dat je zonder vragen een vervangend onderdeel krijgt ..

het gebeurt zelden dat je een "foto" moet sturen zoals bij intex dat je moet tonen dat de liner "kapot" is geknipt/gesneden .. en dus onbruikbaar is ..
Ik zou het zeker gescheiden houden, doe je dit niet dan kan er lekstroom of dergelijke onstaan en kan het bestaande circuit stuk gaan. Verder begrijp ik niet precies wat je bedoelt met "doorgeef luik".

Niet ieder warmtepomp heeft TX/RX (serial oid), daarnaast kan het ook nog encrypted zijn.
Maar ben het me je eens dat dit de meest beste methode zou zijn.

Mijn warmtepomp kostte 2k en heeft 15 jaar garantie, die ga ik echt niet open schroeven hoor.
vso schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:05:
tja nmap en wireshark .. leveren je al tonnen aan info op ..

Dit is dan wel een verhaal van een BT "hack" https://hackaday.com/2021...ndroid-bluetooth-sniffer/ maar in principe kan je op een vergelijkbare manier je "phone-app" ontleden naar iets voor je domotica..
Al gedaan, data is encrypted (SSL). Vervolgens raspberry pi als wifi gateway gedaan om te onderscheppen maar ook wanneer ik de SSL data lees is de data daarin ook encrypten (zucht).

Vandaar dus het idee om de app te debuggen/decompilen/automatiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:01:
Ik zou het zeker gescheiden houden, doe je dit niet dan kan er lekstroom of dergelijke onstaan en kan het bestaande circuit stuk gaan. Verder begrijp ik niet precies wat je bedoelt met "doorgeef luik".
tja ik snap je .. maar ik zou gewoon de "stroom" van het apparaat aftappen (en aarde) .. tja lekstroom hoe realististisch is dat ? als ik jou vraag als techneut heel erg natuurlijk 8) maar in praktijk .. hmmm ;)

wat ik bedoel met doorgeef luik is
--> druk EEN knop in ---> signaal word ontvangen door ESP ---> stuurt het naar de webpage + de WP of ZFP

Wat normaal zou zijn
--> druk EEN knop in ---> de WP of ZFP doet x
Niet ieder warmtepomp heeft TX/RX (serial oid), daarnaast kan het ook nog encrypted zijn.
Maar ben het me je eens dat dit de meest beste methode zou zijn.
tja dan ga je met JTAG of andere tools aan de slag maar die kans is vaak klein hoor .. meestal zit er toch wel iets van een console in of moet je gaan bit-bangen (lees te simpel)
Mijn warmtepomp kostte 2k en heeft 15 jaar garantie, die ga ik echt niet open schroeven hoor.
Dat is een keuze :P
Al gedaan, data is encrypted (SSL). Vervolgens raspberry pi als wifi gateway gedaan om te onderscheppen maar ook wanneer ik de SSL data lees is de data daarin ook encrypten (zucht).

Vandaar dus het idee om de app te debuggen/decompilen/automatiseren...
Heb je al NMAP poortscan los gelaten ? wellicht dat poort 80 of een andere "hidden" poort available is ..zoals SSH / telnet

Maar je weet de poort + IP krijg je daar een webpage oid te zien ? al dan niet op je gsm waar de app staat
je kan ook kijken of je de APK (is in feite een zip file) kan dowloaden en met 7zip oid of apk deconstructor of je een cert in kan vinden .. of iets anders nuttigs ..

wat wel handig is dan zoiets als https://www.comparitech.c...crypt-ssl-with-wireshark/

tja kans is groot dat je hem wel open zou schroeven (snap dat je het niet doet DUH) dat je een serial console/jtag vind
bv youtube met hardware hacking .. of "getting a serial console" zijn zeker wel informatief .. ook al doe je er niks mee je kan bv wel begrijpen waarom ik een logic analyzer + sigrok roep :)

Maar ook die eerdere hackaday BT sniffing .. dat betreft geeft je een vector

MIM attack :P nee geintje .. kan je met de browser op je gsm bv iets

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ome ali kwam langs alles is binnen :) *O*

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0GAzrZs.png

de thermowell is nog niet verlijmt en steekt wat dieper in de PVC buis als
- het buisje waar de thermowell inschroeft niet verschoven was ... en ik pas opmerkte tijdens het posten :P

de pvc = van pvc24 oid ..

ps mocht je afvragen waarom A,B,C er staat :) je kan me er even over DM'n

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
@Tinusvolkel @Jazsie

Ik was nieuwsgierig dus ik heb de bovenkant van de W'eau warmtepomp opengeschroefd. Simpele schroefjes en niks te zien wat de garantie doet breken. Het leek mij de meest logische plek om alle elektronica te vinden. En het zit dus inderdaad ook daar :) Even een heleboel foto's gemaakt.

Onderkant deksel en de plek waar de stroomkabel binnenkomt. 12 Volt adapter is voor de fan aan de voorzijde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwYPh1rqBBE44KXJ8v_l3_0T2m0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAI1f7AW5pJQ53GVoDpjmBWk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMRiyVChnDb-zNcueLuPwIvwT-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nU7qIu72ef5wMyrEsrOEFCRq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmMQ1k0sHyilAiYJSo45MdG3xo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwB0jZZ40C6PsUwLwmIoOavc.jpg?f=fotoalbum_tile

Overzichtsfoto bovenzijde. Het grijze blokje in het midden is het schermpje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DM-iBb_1M0jT1mcnC7p-m1z1B4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ArpiavjQbpO4nrF4qRrDOFs.jpg?f=fotoalbum_tile

Detailfoto's elektronica
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_r0i7mX9m3sQtrHxeMLsusGuP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6auY2YcqwrLUlJMwIxBI15C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a4E5QiI6u0eUhPuOHl44mAQ5lI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QT2415Q0WByJHF1DZ0cvPGK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpCl46JF1g7qI01MUIWAqZdq4OU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wSPJdcwbOkIyB5rS7BhsoA1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3Bk0u9hXFJdQFd4QvmT0U5Ojdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiDlzX0yOAtjWIDvU0pgTOFZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH9wKDCoU8jAgR1d2qNHRiFaExw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zy98sSul3kNReToXRMZOdFmL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DM-iBb_1M0jT1mcnC7p-m1z1B4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ArpiavjQbpO4nrF4qRrDOFs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CugzdQJYadOgSBIJiJ1p09uA0Vo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnkDPR8wcVpPPHFY4lVwONNL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsEsAqZ99omIwffc-bzdrLZMse0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8F7XRy1pKq1JrnRZYvy9fu12.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Yq28UKbIBvDPDKYJYRu7Yhr9PQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mLkPCTdRQdxxzA15fT0Xc5M.jpg?f=fotoalbum_tile

Een aantal foto's van de binnenzijde (dus onder de elektronica)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufc5g1A3cH2T01z_Uf-YbhiaIU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8wQGbWvFbjDiKW7qP4nOgkb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auJia_GOzB1pXhNgfIwwx5aD9a8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVByRvFUwSVWORxz5kg20PMb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJxfAHfreV2NuVNPnpnHwaWXhA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73ZV6QlkmAxGLcC28hLBBkSm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuUTXohW596zaioJbRlD0otvzEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSevY3d6NU9AZ8CxYpgzKT6r.jpg?f=fotoalbum_tile

PS. ik heb de deksel nu weer even erop gezet maar nog niet vastgeschroefd dus als andere detailfoto's gewenst zijn hoor ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Goed bezig @Plenkske

Klopt het dat er onder de gele/rode/zwarte/witte connectoren op de dispay unit nog 2 andere kleinere connectoren zitten? 1tje met de zwart en witte kabeltjes gaat iig naar de andere PCB, maar 1tje die er (verwacht ik) dicht in de buurt zit gaat naar de flow switch.

Als we van die stekkerovergang (waarvan je als je hem los krijgt een foto mag maken :) ) een verlengkabeltje kunnen vinden dan kunnen we er makkelijk een (smart) relay tussen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u5AIcEg.jpg

De 2de temp unit met nog ruimte voor de bbq temp metingen .. (ander project duh.. )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:48:
@Tinusvolkel @Jazsie

Ik was nieuwsgierig dus ik heb de bovenkant van de W'eau warmtepomp opengeschroefd. Simpele schroefjes en niks te zien wat de garantie doet breken. Het leek mij de meest logische plek om alle elektronica te vinden. En het zit dus inderdaad ook daar :) Even een heleboel foto's gemaakt.

Onderkant deksel en de plek waar de stroomkabel binnenkomt. 12 Volt adapter is voor de fan aan de voorzijde.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Overzichtsfoto bovenzijde. Het grijze blokje in het midden is het schermpje.
[Afbeelding]

Detailfoto's elektronica

Een aantal foto's van de binnenzijde (dus onder de elektronica)
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

PS. ik heb de deksel nu weer even erop gezet maar nog niet vastgeschroefd dus als andere detailfoto's gewenst zijn hoor ik het wel.
Denk dat je wel jullie pech hebben met de stekkers .. (gelijmt) ..
de controller is dat ding op de 3de foto met grote barcode sticker en gele "houders" ?
Klopt het dat er onder de gele/rode/zwarte/witte connectoren op de dispay unit nog 2 andere kleinere connectoren zitten? 1tje met de zwart en witte kabeltjes gaat iig naar de andere PCB, maar 1tje die er (verwacht ik) dicht in de buurt zit gaat naar de flow switch.
@Tinusvolkel ik denk inderdaad dat je gelijk hebt dat hij daar zit

btw cn485 ==> Wikipedia: RS-485 ? (rechts onder op de 3de foto)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:44:
Goed bezig @Plenkske

Als we van die stekkerovergang (waarvan je als je hem los krijgt een foto mag maken :) ) een verlengkabeltje kunnen vinden dan kunnen we er makkelijk een (smart) relay tussen zetten.
Ik had net niet zo veel tijd om kabels te volgen dus ik heb het nog eens rustig bekeken en wat andere foto's gemaakt.

Je hebt gelijk.
De 4 bovenste zijn de temperatuur sensoren.
Eronder zitten er nog 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLAPfsW1LkhxfFYiMJ2rzvH0YGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wT4dq1lJxu6zF1wSaXFHj9j0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqyxwOnpt1flXLBl2HCb1xI0gu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1V22wb7Edi6NvVg14THGaT35.jpg?f=fotoalbum_tile

Groen en wit.
Wit gaat naar de PCB.

Het mooiste komt nog. Ik ben dus gaan kijken hoe de flow switch zit. Dit is hem volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGJRSiU6Mv4sSQdWRpZ4BNA6dEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osjPZQswg4aRGUc6bHhUJ7I8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6dBv9g16rPdzNcqGHwOcn4FFaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdpHPrkB5roJZTnnYn8LHSVj.jpg?f=fotoalbum_tile

Inzoomen zwarte ding bovenop de water inlet/outlet.

Dus ik ben kabels gaan volgen. Best lastig met al die tie wraps maar het lukte wel uiteindelijk.
Wat blijkt. De water flow sensor zit nog met deze vast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaAP1qUc_LMYLh5t87POMn4s150=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3rP61l1G9PAHDtwNYdTFOSL.jpg?f=fotoalbum_large

Dus volgens mij moet het dan daar tussen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Denk dat je wel jullie pech hebben met de stekkers .. (gelijmt) ..
de controller is dat ding op de 3de foto met grote barcode sticker en gele "houders" ?

[...]
@Tinusvolkel ik denk inderdaad dat je gelijk hebt dat hij daar zit

btw cn485 ==> Wikipedia: RS-485 ? (rechts onder op de 3de foto)
Valt wel mee, er is inderdaad veel goed vastgelijmt maar dat is met name aan de kant van de kabels. Vrijwel alles waar connectors ergens in gedrukt zitten is wel los te halen (niet vastgelijmt). Als er iets aan de kabel kant los zou moeten is dat wel minder ja.
Controller is inderdaad dat ding met barcode.

Waar zie jij die code ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

cn485 ?
rechtsonder op 3de foto echter op 1 van de andere foto's is het echter duidelijker te zien ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hItUUSA.png

dat valt dan wel meer met de lijm :)
deze connectors https://nl.aliexpress.com/item/33027366342.html lijken me in de buurt komen

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 10-05-2021 20:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Plenkske hier

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hItUUSA.png

nice find van die kabel terug vinden :) dat is een extreem prettige bijkomstigheid :) als dat hem is

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:35:
@Plenkske hier

[Afbeelding]

nice find van die kabel terug vinden :) dat is een extreem prettige bijkomstigheid :) als dat hem is
Ah daar ja. Dat is inderdaad de kabel die van pcb naar controller gaat.
De witte naast die groene van flow switch is dat.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 10-05-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:38:
[...]

Ah daar ja. Dat is inderdaad de kabel die van pcb naar controller gaat.
als je checkt is rs 485 een multi-point (broadcast oid) netwerk bus achtig systeem dus je kan daar (mocht je willen) gewoon naar "luisteren" ..

Maar dat is niet de hoofdreden .. mocht je intern met een ESP oid aan de slag gaan voor je flowswitch (ophangen) is links en rechts de meest logische plek voor een 5v + gnd "bron" .. de 2 "data" kabels zijn nice to have imho

ALS !!! teminste ik gok dat er een 50/50 kans dat je status bericht / of ingestelde temp voorbij ziet vliegen.
maar ja dit moet je willen .. let wel dat je wellicht een extra boardje nodig hebt .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05 22:47

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:25:
[...]

Ik had net niet zo veel tijd om kabels te volgen dus ik heb het nog eens rustig bekeken en wat andere foto's gemaakt.

Je hebt gelijk.
De 4 bovenste zijn de temperatuur sensoren.
Eronder zitten er nog 2:

[Afbeelding][Afbeelding]

Groen en wit.
Wit gaat naar de PCB.

Het mooiste komt nog. Ik ben dus gaan kijken hoe de flow switch zit. Dit is hem volgens mij:
[Afbeelding][Afbeelding]

Inzoomen zwarte ding bovenop de water inlet/outlet.

Dus ik ben kabels gaan volgen. Best lastig met al die tie wraps maar het lukte wel uiteindelijk.
Wat blijkt. De water flow sensor zit nog met deze vast:
[Afbeelding]

Dus volgens mij moet het dan daar tussen komen :)
Is het stekkertje loshalen van die flow detector een optie ? Dan zou je kunnen meten wat ii doet, tenzij je dat al zeker weet uiteraard. Kan naar mijn idee puls of gewoon maak contact zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Pixelmagic schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:08:
[...]

Is het stekkertje loshalen van die flow detector een optie ? Dan zou je kunnen meten wat ii doet, tenzij je dat al zeker weet uiteraard. Kan naar mijn idee puls of gewoon maak contact zijn.
Hier was ik idd ook benieuwd naar :) en als je hem dan los hebt meteen een paar goede foto's zodat we vergelijkbare kunnen zoeken. Ik wil het liefst zo veel mogelijk plug en play maken zodat ik het makkelijk in originele staat terug kan brengen.

Aangezien ik het met een shelly wil maken heb ik 230V (of 24vdc) nodig en die kan ik makkelijk vanaf het witte verdeler blok halen. De fase heeft er zo te zien nog 1tje vrij en de nul moet ik dan doormiddel van een Faston splitter aftappen.

@vso Ik verwacht dat er over de RS485 bus niet de daadwerkelijke temperaturen gaan maar meer de parameters voor het uitsturen en terug lezen van de power electronica. Het regelen en instellen gebeurd denk ik in de controller zelf. Maar iemand mag het altijd gaan proberen.

Maar iig alvast bedankt voor het uitzoekwerk @Plenkske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Hier was ik idd ook benieuwd naar :) en als je hem dan los hebt meteen een paar goede foto's zodat we vergelijkbare kunnen zoeken. Ik wil het liefst zo veel mogelijk plug en play maken zodat ik het makkelijk in originele staat terug kan brengen.

Aangezien ik het met een shelly wil maken heb ik 230V (of 24vdc) nodig en die kan ik makkelijk vanaf het witte verdeler blok halen. De fase heeft er zo te zien nog 1tje vrij en de nul moet ik dan doormiddel van een Faston splitter aftappen.

@vso Ik verwacht dat er over de RS485 bus niet de daadwerkelijke temperaturen gaan maar meer de parameters voor het uitsturen en terug lezen van de power electronica. Het regelen en instellen gebeurd denk ik in de controller zelf. Maar iemand mag het altijd gaan proberen.

Maar iig alvast bedankt voor het uitzoekwerk @Plenkske
Wil je dat ik de groene probeer los te maken of die tussenstekker (paars omcirkelt) ?

Fase heeft er inderdaad nog 1 vrij. Een shelly 1L kan daar zo al aan dus. Die heeft alleen fase nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:51:
[...]

Wil je dat ik de groene probeer los te maken of die tussenstekker (paars omcirkelt) ?

Fase heeft er inderdaad nog 1 vrij. Een shelly 1L kan daar zo al aan dus. Die heeft alleen fase nodig.
Die tussenstekker lijkt mij makkelijker / robuuster.

Verder moet je de Shelly 1 hebben en niet de 1L
De 1 heeft een potentiaalvrij contact. dus kan je makkelijk voor andere dingen dan 230V gebruiken. Maar hierdoor moet je dus wel nog de NUL draad aansluiten.
De 1L heeft dit niet aangezien hij de NUL pakt via de schakelaar via de belasting (een lamp bijvoorbeeld), dus door een lamp gaat dan altijd een paar mA lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Die tussenstekker lijkt mij makkelijker / robuuster.

Verder moet je de Shelly 1 hebben en niet de 1L
De 1 heeft een potentiaalvrij contact. dus kan je makkelijk voor andere dingen dan 230V gebruiken. Maar hierdoor moet je dus wel nog de NUL draad aansluiten.
De 1L heeft dit niet aangezien hij de NUL pakt via de schakelaar via de belasting (en lamp bijvoorbeeld), dus door een lamp gaat dan altijd een paar mA lopen.
Goed punt. Ik had nog niet gekeken of de 1L uberhaupt mogelijk was voor deze situatie. Niet dus.
Een simpel relais (met esp) kan dus ook niet lijkt me ?
Of moet ik dan een ander type relais hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Een simpel relais is gewoon mogelijk alleen die moet door iets bekrachtig worden wat voeding nodig heeft. Die kan je aftappen van de power pcb of van de voeding van de fan (weet niet of dat dat slim is want weet niet hoe schoon die voeding blijft ivm inschakelen van de fan)
Een shelly 1 is eigenlijk gewoon een relais met ESP en een 230V naar 3V3 converter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:09:
Een simpel relais is gewoon mogelijk alleen die moet door iets bekrachtig worden wat voeding nodig heeft. Die kan je aftappen van de power pcb of van de voeding van de fan (weet niet of dat dat slim is want weet niet hoe schoon die voeding blijft ivm inschakelen van de fan)
Een shelly 1 is eigenlijk gewoon een relais met ESP en een 230V naar 3V3 converter.
Simpel relais zou dan power krijgen (meestal 5V) van een esp. Dat is geen probleem (uiteraard wel van buiten de WP). Ik zou alleen niet weten hoe je dat relais aansluit tussen die flow switch.

Ik kreeg de kabel makkelijk los. Hierbij de close ups.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjFJ2H9vKGh57YfKLoeDBEKbyi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K28uAMYu3LExjNcl4YhJgEkN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbTZZxLw4gxtz9y-iX7gWBEs8Fo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFujkvYJg4z3X4RfPXbSO693.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GUJ21LHMeaF2sDN2DtLaAyb-bQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3efw1xeVIo00cDXLCqo0pS42.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HIiGhTFSvOpTicuGOoi_iiyA18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlCSwI79OWex8Oy57vr59NOT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Tinusvolkel zou het wel proberen als ik er 1 had .. ;) maar ik heb nog nooit met rs485 gewerkt ..
of er nuttige info over gaat, tja .. dat is punt 2 grote kans van wel ..

Dat was echter niet de reden als je met links en rechts lijkt me logischer voor vcc & gnd daar .. ( 5v? )

@Plenkske & @Tinusvolkel lijkt me logischer een op basis van eliminatie, lees een multimeter erop prikken en de flowswitch indrukken .. als je 5v ziet op je scherm zolang je hem ingedrukt houd .. lijkt me dat een maak contact ipv puls ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Toevallig een multimeter bij de hand om te meten of de schakelaar verbonden is bij geen flow?

Edit gewoon even de weerstand meten zonder dat er spanning op de pomp staat bij 0 ohm en geen flow is het contact “normaly closed” dus relais er parralel overeen en bij “normaly open” dus een relais in serie met de flow switch.

Wel met het stekkertje los meten @Plenkske :)

[ Voor 63% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-05-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tinusvolkel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:19:
Toevallig een multimeter bij de hand om te meten of de schakelaar verbonden is bij geen flow?
je bedoelt low naar high of visa versa .. slim :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Mag weg

[ Voor 36% gewijzigd door Plenkske op 10-05-2021 22:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:24:
[...]

Doe ik dat op deze manier ?
- connector los
- stroom op de WP
- meten op de connector aan de kant van de controller, waar de pinnen zitten

Maakt het nog iets uit welke kleur kabel van de multimeter ik op welke doe ? En dan gewoon volt meten ?
denk uitlaten en continuiteit meten zonder flow meter indrukken .. (en als het kan indrukken)

dus ja connector los maar je meet of de flowmeter ingeschakeld is per default of verbroken is

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 10-05-2021 22:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske

Edit gewoon even de weerstand meten zonder dat er spanning op de pomp staat bij 0 ohm en geen flow is het contact “normaly closed” dus relais er parralel overeen en bij “normaly open” dus een relais in serie met de flow switch.

Wel met het stekkertje los meten @Plenkske :)
Goed. Het was even geklooi met jumper wires ter verlenging en zorgen dat de flow switch getriggerd werd. Kwam eigenlijk een paar handen tekort hehe. Maar het is gelukt.

Geen flow = geen weerstand
Wel flow = weerstand schiet allerlei kanten op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:58:
[...]

Goed. Het was even geklooi met jumper wires ter verlenging en zorgen dat de flow switch getriggerd werd. Kwam eigenlijk een paar handen tekort hehe. Maar het is gelukt.

Mooi dus het relais moet er parallel overheen om hem overruled dicht te kunnen houden zodat ie geen flow ziet.

Verder lijkt deze connector er verdacht veel op.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1TU5zal1D3KVjSZFyq6zuFpXaw.jpg?width=800&height=800&hash=1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:24:
[...]

Mooi dus het relais moet er parallel overheen om hem overruled dicht te kunnen houden zodat ie geen flow ziet.

Verder lijkt deze connector er verdacht veel op.

[Afbeelding]
Lijkt er inderdaad wel op.

Parallel moet het dus zo worden toch ?

code:
1
2
3
4
5
-controller-------|                |------ flow switch-
                  |                |
                  |----------------|
                  |                |
                  |----relais------|

Dan heb je dus een extra male en female draad nodig. Die splits je dan allebei om ze aan elkaar te verbinden en naar het relais te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Lijkt er inderdaad wel op.

Parallel moet het dus zo worden toch ?

code:
1
2
3
4
5
-controller-------|                |------ flow switch-
                  |                |
                  |----------------|
                  |                |
                  |----relais------|

Dan heb je dus een extra male en female draad nodig. Die splits je dan allebei om ze aan elkaar te verbinden en naar het relais te sturen.
Zo wil ik het iig gaan maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWVwc_MtPEjk0rF1kvxB-lipvDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ThUdi1ftTS1KioFcwmVealfh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

erhm de behuizing is metaal .. ;) iets met wifi ontvangst vermindering ;)

maar dat lijkt me dat je het erbuiten hangt ..:)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:56:
[...]

erhm de behuizing is metaal .. ;) iets met wifi ontvangst vermindering ;)

maar dat lijkt me dat je het erbuiten hangt ..:)
Dat moet ik idd even testen, heb iig een router op een paar meter afstand maar we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Als volgt mijn plan.
Binnen twee meter van de warmtepomp (stroomkabel lengte) komt een kist waarin mijn filterpomp ook staat. Hierin ook stopcontacten en ESP voor temp.sensors en flow sensor(rondom filterpomp) oa. Allemaal waterdicht monteren...

Ik heb dit relais voor bij de ESP:
https://www.tinytronics.n...oog-actief-of-laag-actief
En ook deze om stroomverbruik te gaan meten:
https://www.tinytronics.n...ommeter-acs712-30a-module

Oorspronkelijk was mijn bedoeling om twee stopcontacten te schakelen met dit relais. En voor beide stopcontacten ook de stroom te gaan meten. 1 is voor filterpomp en 1 is voor warmtepomp.
Maar met de kennis van nu heeft de stopcontact schakelen voor de warmtepomp weinig nut, alleen voor het standby verbruik nog.

Nieuw plan:
Ik wil nog steeds stroomverbruik meten van filterpomp en warmtepomp. En ook nog steeds de filterpomp schakelen met het relais.
Het andere kanaal van het relais kan ik dan nu gebruiken om parallel aan die WP flow switch te hangen.
Ik zal dan twee draadjes moeten leggen (heen en terug) van WP naar relais in de kist. Dat moet niet zo'n probleem zijn aangezien de "buiten temperatuur sensor" van de WP ook zo onder de deksel zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEaYbkxuyA4GnSndVNF5_oFMR0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhi0b8FI199wGha4sFFdH6us.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het voor nu alleen nog lastig om voor me te zien hoe ik dit allemaal ga aansluiten.
Poging tot tekening met paint:
(nul en aarde draad niet getekent maar horen uiteraard in stopcontacten te zitten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4WiEjUGFwBKY7M1IZGIIJWomiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gpyzLuh3bNcV2gKD2yMCIA3Q.png?f=user_large

Als dit een beetje klopt heb ik meteen een vervolg vraag.
Ik heb me nog niet echt verdiept in hoe ik het relais moet instellen en aansluiten. Hoog of laag actief en NC/NO. Beide kan ik instellen/aansluiten voor beide kanalen in ieder geval.
Klopt het volgende ?
Ingaand moet altijd op COM van relais. Uitgaand en de hoog/laag actief is dan afhankelijk van hoe je wil schakelen.
Uit bovenstaande berichten haal ik dat ik voor deze water flow switch hem op NC moet aansluiten en hoog actief. Hij is dan closed by default (WP gaat niet verwarmen) en als ik signaal geef gaat de WP wel verder.

Voor de filterpomp kan ik beter NO doen en laag actief, want dan zit er geen stroom op stopcontact normaal gesproken en als ik signaal geef wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@Tinusvolkel @Jazsie @LiquidSmoke
Enig idee over bovenstaand ? Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:32:
@Tinusvolkel @Jazsie @LiquidSmoke
Enig idee over bovenstaand ? Alvast bedankt :)
Warmtepomp:
Meten met een multimeter wat voor flow switch je nu hebt.. en de hand van dat dus in serie of parallel aansluiten met de flow switch. En op basis daarvan dus in NO of NC stand.
Persoonlijk zou ik deze ook hoog actief houden indien mogelijk, dan weet je dat wanneer je ESP output =1 is dat WP actief is.

Andersom kan ook maar is weer zo lekker verwarrend... ;)

Filterpomp:
Correct, NO (normally open) aansluiten en zou dan hoog actief doen. Ofwel, ESP ouput = 1 dan is relais actief en dus je pomp.

Ga er van uit dat je pomp direct aangaat wanneer er spanning op komt

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 11-05-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:39:
[...]

Warmtepomp:
Meten met een multimeter wat voor flow switch je nu hebt.. en de hand van dat dus in serie of parallel aansluiten met de flow switch. En op basis daarvan dus in NO of NC stand.
Persoonlijk zou ik deze ook hoog actief houden indien mogelijk, dan weet je dat wanneer je ESP output =1 is dat WP actief is.

Andersom kan ook maar is weer zo lekker verwarrend... ;)

Filterpomp:
Correct, NO (normally open) aansluiten en zou dan hoog actief doen. Ofwel, ESP ouput = 1 dan is relais actief en dus je pomp.

Ga er van uit dat je pomp direct aangaat wanneer er spanning op komt
Ah je hebt de paar berichten ervoor nog niet gelezen ;)
Het is al gemeten. Bij geen flow is er geen weerstand. Als ik dan de flow switch aanraak komt er weerstand door. Volgens @Tinusvolkel moet hij parallel.
Ik dacht echter dat bij NC laag actief logischer was, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Pomp gaat inderdaad direct aan.

Ik ging uit van de volgende informatie:
COM: connect the current you want to control (mains voltage).
NC (Normally Closed): the normally closed configuration is used when you want the relay to be closed by default. The NC are COM pins are connected, meaning the current is flowing unless you send a signal from the ESP8266 to the relay module to open the circuit and stop the current flow.
NO (Normally Open): the normally open configuration works the other way around: there is no connection between the NO and COM pins, so the circuit is broken unless you send a signal from the ESP8266 to close the circuit.

Normally Closed configuration (NC):
HIGH signal – current is flowing
LOW signal – current is not flowing

Normally Open configuration (NO):
HIGH signal – current is not flowing
LOW signal – current is flowing
bron

Dus bij NO - laag actief zou ik zeggen dat de filterpomp dan aan gaat als ik er signaal op zet vanuit ESP ?

[ Voor 33% gewijzigd door Plenkske op 11-05-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:58:
[...]

Geen weerstand of kortsluiting? Oftewel, 0 ohm of oneindig hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:05:
[...]

Geen weerstand of kortsluiting? Oftewel, 0 ohm of oneindig hoog?
Bedoel je op het moment dat ik de flow switch niet aanraakte ?
Kan ik niet zeker zeggen. Ik heb maar een simpele multimeter. Als ik hem aan zet op weerstand staat er een 1 in beeld. Zonder dat ik iets aanraak. Meerdere dingen geprobeert maar de 1 veranderde niet.
Kan het nog wel eens proberen voor de zekerheid (niet nu).

Als ik de flow switch wel aanraakte wisselde de weerstand heel erg in ordes van 10-20 tot max 30 wat ik zag. Multimeter stond op 200 ohm ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 11-05-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

erhm .. @Plenkske +@Jazsie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWVwc_MtPEjk0rF1kvxB-lipvDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ThUdi1ftTS1KioFcwmVealfh.png?f=fotoalbum_large

wat @Tinusvolkel poste .. lijk mij een NO contact tussen SW draad 1 en Draad 2 bij 5v doet hij het zelfde als de switch

of heb ik nu ongelijk :?

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 11-05-2021 21:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:47:
[...]

Ah je hebt de paar berichten ervoor nog niet gelezen ;)
Het is al gemeten. Bij geen flow is er geen weerstand. Als ik dan de flow switch aanraak komt er weerstand door. Volgens @Tinusvolkel moet hij parallel.
Ik dacht echter dat bij NC laag actief logischer was, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Pomp gaat inderdaad direct aan.

Ik ging uit van de volgende informatie:

[...]

bron

Dus bij NO - laag actief zou ik zeggen dat de filterpomp dan aan gaat als ik er signaal op zet vanuit ESP ?
Excuus, laatste dagen erg druk gehad...

Wat @Ep Woody zegt is een goede vraag.

Als ik dus goed begrijp heb je 0 Ohm ("kortsluting") wanneer de switch "aanraakt"?
Ofwel dat is dus wanneer er water doorstroomt.

In dat geval moet het in serie en niet parallel. Zou je parallel doen dan gaat je warmtepomp ook gewoon aan wanneer de filterpomp aanstaat ookal staat de relais uit van je ESP. Immers er is geen onderbreking tussen de originele flow switch en warmtepomp, en die gaat lekker aan want er stroomt water ;).

Doe je in serie dan houd je de relais uit (NO aangesloten) en gaat warmtepomp pas aan wanneer je de relais van je ESP actief is en er water doorstroomt, immers dan zijn beiden "schakelaars" gesloten.

De relais die je aankaart kan je instellen op laag actief en hoog actief. Die zou ik gewoon instellen op hoog actief.
Ofwel de relais gaat "aan" wanneer je "aan" signaal van je ESP krijgt.

Dus warmtepomp:
In serie en NO aangesloten. relais hoog actief.

Filterpomp:
NO aangesloten, relais hoog actief.

Indien gewenst kan ik het wel een scheme uit tekenen voor je :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Dan heb ik het zo te lezen ook verkeerd begrepen en dan moet het denk ik toch een maak contact zijn aangezien hij bij beweging richting de nul ohm gaat dus dan moet hij in serie.

Wat @Jazsie zegt dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-05-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:19:
Dan heb ik het zo te lezen ook verkeerd begrepen en dan moet het denk ik toch een maak contact zijn aangezien hij bij beweging richting de nul ohm gaat dus dan moet hij in serie.

Wat @Jazsie zegt dus :)
En @Jazsie

Wat bedoelen jullie met richting 0 ohm beweging ?
Ik zal zometeen nog eens wat proberen te meten voor de zekerheid. Mijn ervaring gisteren was dat de multimeter allerlei waardes toonde bij bewegen van de flow switch. 0 heb ik niet gezien.

Overigens zou serie het wel weer makkelijker maken qua aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske, doe de pinnen van de Multimeter even tegen elkaar, dan weetje wat voor waarde je verwacht als er een kortsluiting is.

Laat de pinnen los liggen, dan weet je wat je moet zien als er geen contact is, oftewel een open verbinding.

Maak desnoods even een filmpje, dan kun je het rustig terugkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:26:
[...]

En @Jazsie

Wat bedoelen jullie met richting 0 ohm beweging ?
Ik zal zometeen nog eens wat proberen te meten voor de zekerheid. Mijn ervaring gisteren was dat de multimeter allerlei waardes toonde bij bewegen van de flow switch. 0 heb ik niet gezien.

Overigens zou serie het wel weer makkelijker maken qua aansluiten.
Zet je multimeter op 200 Ohm zoals voorheen.

Als goed is heb je dan een 1 op je scherm. Raak vervolgens de twee pinnen met elkaar (testen), je zou dan als goed is bijna 0 Ohm moeten meten.

Vervolgens meet je nog een keer je flow switch.

Als het in serie moet dan zou je het volgende moeten meten:

Een 1 op scherm wanneer je de switch niet aanraakt. Ofwel wanneer er dan geen water stroomt.

En wanneer je de switch aanraakt, ofwel wanneer er water stroomt dan;
0 Ohm of in de buurt. 20-30 kan ook maar dan denk ik eerder dat dit komt omdat de flow switch nog niet goed contact maakt.

Hoor graag het resultaat.

Meeste multi meters hebben ook een piep toon stand, ofwel wanneer je de twee pinnen elkaar aanraakt gaat je meter piepen. Gebruik deze stand als je die hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aha ik snap hem nu .. ;) was verkeerd

Merk nu dat ik ook de pisang ben (iets met HR++ kozijnen) en wellicht een relay (esp) nodig heb en tja dan maar gelijk stroom metne

@Plenkske
Betreft de acs712
The ACS712 has to be powered with 5V and its output is in the range from 0-5V (with a 0 offset of 2.5V, i.e. if there is no current, the output is 2.5V). Before feeding it into the ESP's ADC it has to be divided with two resistors (or a trim pots) to either 1:2 to 3.3V (for a modul like the Wemos that accepts 3.3V as max for the ADC) or 1:4 for a basic ESP that only accepts 1V.
bron https://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=11&t=17395

Wie kan wat roepen over die 230vac relays ? zijn deze veilig genoeg ?
https://www.amazon.nl/AZD...07CNR7K9B/ref=sr_1_1_sspa

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Zet je multimeter op 200 Ohm zoals voorheen.

Als goed is heb je dan een 1 op je scherm. Raak vervolgens de twee pinnen met elkaar (testen), je zou dan als goed is bijna 0 Ohm moeten meten.

Vervolgens meet je nog een keer je flow switch.

Als het in serie moet dan zou je het volgende moeten meten:

Een 1 op scherm wanneer je de switch niet aanraakt. Ofwel wanneer er dan geen water stroomt.

En wanneer je de switch aanraakt, ofwel wanneer er water stroomt dan;
0 Ohm of in de buurt. 20-30 kan ook maar dan denk ik eerder dat dit komt omdat de flow switch nog niet goed contact maakt.

Hoor graag het resultaat.

Meeste multi meters hebben ook een piep toon stand, ofwel wanneer je de twee pinnen elkaar aanraakt gaat je meter piepen. Gebruik deze stand als je die hebt
Het was nu veel duidelijker. Ik denk dat gisteren de flow switch nog niet goed naar voren stond.
Het is in ieder geval zoals je schetst.
Een 1 zonder aanraking en richting 0 met flow switch naar voren (wat hij doet bij stroming).

Zelfde gedaan in die andere stand en zelfde resultaat. Alleen mijn meter piept niet haha, maar ging ook naar 0.

Goed. Relais moet dus in serie. Weer makkelijker ook.
Dan is het dus zaak om een female en male connector te kopen.
En het zijn 2 draden. Moet dan rood of wit naar het relais ? De andere gewoon verbinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske, je hebt ook nog kans dat de warmtepomp in storing gaat als de flow sensor onderbroken is. De warmtepomp verwacht dan een bepaalde waarde zonder flow.

Kan je de stekker van de flow sensor straffeloos lostrekken? Blijft de warmtepomp dan gewoon uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ik vond deze wel mooi en uitgebreid.
https://www.romn.io/2020/...-to-measure-acdc.html?m=1

Staat niks over een resistor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:49:
[...]

Voor zover ik het goed kan zien zie ik de LV kant best dicht zitten tegen de (230v) contacten, verder is een ESP (IO) 3v3 en deze heeft zo te zien 5v nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:53:
@Plenkske, je hebt ook nog kans dat de warmtepomp in storing gaat als de flow sensor onderbroken is. De warmtepomp verwacht dan een bepaalde waarde zonder flow.

Kan je de stekker van de flow sensor straffeloos lostrekken? Blijft de warmtepomp dan gewoon uit?
Hmm daar heb je wel een punt.
Ik heb de warmtepomp nog niet aan gehad met de stekker van de flow sensor los.
Kan ik dit uberhaupt testen zonder dat ik water heb aangesloten ? Gewoon stekker erin kijken wat hij aangeeft ?

In de handleiding staat wel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li5IlYjFfiHgxGQKVAjSKnYqbm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnk0bQjrSSnqmwJFJbuLQvnP.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dat is klote. Dan zal hij waarschijnlijk niet in de "aan" stand blijven maar op storing schieten als je met relais de boel onderbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Ik zou persoonlijk niet gaan klooien met allerlei vage sensors op een losse ESP (al heb ik dat hier ook voor echte specials) maar gewoon een Shelly (PM) kopen. Ben je bij elkaar vrijwel evenveel geld kwijt (t.o.v. Esp, sensors, usb power), de Shelly's zijn rond de €17,50 en heb je alles in 1 behuizing. Als het moet kan je nog een extra ds18b20 er op aansluiten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Kan ik dit uberhaupt testen zonder dat ik water heb aangesloten ? Gewoon stekker erin kijken wat hij aangeeft ?

[Afbeelding]

Dus dat is klote. Dan zal hij waarschijnlijk niet in de "aan" stand blijven maar op storing schieten als je met relais de boel onderbreekt.
Dit is toch positief aangezien hij dezelfde “storing” geeft bij geen of te weinig water en bij een kabel breuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:07:
[...]

Dit is toch positief aangezien hij dezelfde “storing” geeft bij geen of te weinig water en bij een kabel breuk
Nja de vraag is of de foutcode ook in beeld komt als je hem aan zet zonder water flow. Lijkt mij van niet eigenlijk, lijkt me logischer dat hij dan in standby blijft wachten.

Jij denkt dat hij toch weer aan gaat dan als je het relais inschakelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:07:
[...]

Ik zou persoonlijk niet gaan klooien met allerlei vage sensors op een losse ESP (al heb ik dat hier ook voor echte specials) maar gewoon een Shelly (PM) kopen. Ben je bij elkaar vrijwel evenveel geld kwijt (t.o.v. Esp, sensors, usb power), de Shelly's zijn rond de €17,50 en heb je alles in 1 behuizing. Als het moet kan je nog een extra ds18b20 er op aansluiten.
Zijn geen vage sensors hoor. Sowieso heb ik al deze spullen al aangekocht. Alles rondom ESP zijn leuke extra's en voor de hobby. Een shelly vind ik zelf minder flexibel/handig vergeleken met alles wat ik met de ESP('s) doe of kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:56:
[...]

mooie link maar inderdaad niks over weerstand en bv met mijn ZFP (250w) verwacht ik ook niet een weerstand nodig te hebben.. 1 a 2A max oid ..

Maar ik denk wel dat het handig is een voltage divider weerstand setup erbij te doen .. voor het zelfde geld prik je er een 3600W apparaat erop oid en dan is het ;w ESP (worst case scenario) dan moet ik wel zo'n apparaat hebben ;)

Zelf houd ik liever met de meest gangbare opties rekening .. (bv mvr VSO plugt iets in ..) die prikte ook een keer de stofzuiger in de UPS .. vond de UPS ook niet grappig .. LOL

vandaar die andere link
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:02:
[...]

Voor zover ik het goed kan zien zie ik de LV kant best dicht zitten tegen de (230v) contacten, verder is een ESP (IO) 3v3 en deze heeft zo te zien 5v nodig.
Meestal hebben ze 3 pinnen zag ik .. net zoals de sensors trek ik vcc (5v in dit geval) van een aparte bron) hoewel hij wel op het board zit .. de hi/lo pin voor het activeren van het NO/NC contact zou gewoon op een esp moeten werken .. (common ground)

LV ? tja ik weet niet of ik die relays + 3600W oid wel moet willen (kans is klein dat het gebeurd) maar toch .. vandaar dat ik twijfel .. beter safe than sorry ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:12:
[...]

Nja de vraag is of de foutcode ook in beeld komt als je hem aan zet zonder water flow. Lijkt mij van niet eigenlijk, lijkt me logischer dat hij dan in standby blijft wachten.

Jij denkt dat hij toch weer aan gaat dan als je het relais inschakelt ?
Dat verwacht ik van wel, maar zeker weten kan ik het natuurlijk niet ;) ( heb hem nog nooit in het echt gezien) Maar kan je hem makkelijk aanzetten en dan de stekker los en vast maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:17:
[...]

Dat verwacht ik van wel, maar zeker weten kan ik het natuurlijk niet ;) ( heb hem nog nooit in het echt gezien) Maar kan je hem makkelijk aanzetten en dan de stekker los en vast maken?
Ik kan hem wel aan zetten met stekker los. Los en vast maken terwijl er stroom op zit durf ik niet aan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:07:
[...]

Shelly's zijn zeker mooi maar:
- je gaat hard door je IP adressen heen (mijn schuur heeft bv 10 "schakelpunten" .. bv verlichting/stopcontacten etc) .. en daarnaast gebruiken ze allemaal 1 a 2 w .. wat weer 10watt extra is . (noem maar wat)

tja de prijs je moet er wat voor over hebben denk dat je net zoveel kwijt bent voor de componenten met een ESP :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:15:
[...]
mooie link maar inderdaad niks over weerstand en bv met mijn ZFP (250w) verwacht ik ook niet een weerstand nodig te hebben.. 1 a 2A max oid ..

Maar ik denk wel dat het handig is een voltage divider weerstand setup erbij te doen .. voor het zelfde geld prik je er een 3600W apparaat erop oid en dan is het ;w ESP (worst case scenario) dan moet ik wel zo'n apparaat hebben ;)

Zelf houd ik liever met de meest gangbare opties rekening .. (bv mvr VSO plugt iets in ..) die prikte ook een keer de stofzuiger in de UPS .. vond de UPS ook niet grappig .. LOL

vandaar die andere link

[...]

Meestal hebben ze 3 pinnen zag ik .. net zoals de sensors trek ik vcc (5v in dit geval) van een aparte bron) hoewel hij wel op het board zit .. de hi/lo pin voor het activeren van het NO/NC contact zou gewoon op een esp moeten werken .. (common ground)

LV ? tja ik weet niet of ik die relays + 3600W oid wel moet willen (kans is klein dat het gebeurd) maar toch .. vandaar dat ik twijfel .. beter safe than sorry ..
Hmm ik zie nu waar het om gaat in de link die ik stuurde.
The Analog Pin
The one feature relevant for this project is the Analog to Digital Converter (ADC) pin. Denoted as A0, TOUT or ADC0.

The output of the current sensor is an analog voltage, so to read it, in addition to a voltmeter, you can use a microcontroller like the NodeMCU ESP8266. It will read the analog output of the current sensor and converter to a digital value representation.
ADC Input Voltage Range
The ESP8266 ADC pin input voltage has a range from 0 to 1V, IF! using the bare WiFi Module.

However, most ESP8266 development boards, like the NodeMCU ESP8266, come with an internal voltage divider allowing the input range to go from 0 to 3.3V. This voltage divider can be found in the schematic of the NodeMCU ESP8266.
Goed om na te kijken dus of het al in je bordje zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Pixelmagic denk dat ik deze morgen ga (laten) scoren https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3004200/
Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/89/74/3004200_8718964105045-110_01.png?preset=mediaSliderImageLarge

als er stroom meter functie in zit ben ik blij zo-niet ben ik ook blij :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:38:
@Pixelmagic denk dat ik deze morgen ga (laten) scoren https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3004200/
[Afbeelding]

Geinig ding. Volgens mij zijn die ook wel te hacken, zodat je niet per se die app nodig hebt.

Ik heb zelf ook wel wat kant en klare dingen hoor. Zigbee sensoren, wat losse plugs. Lampen sowieso want dat zelf maken is lastig ;)

Maar met zwembad spullen wilde ik het anders aanpakken. Volledige controle en simpel waterdicht te houden zijn sowieso vereisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:47:
[...]

Geinig ding. Volgens mij zijn die ook wel te hacken, zodat je niet per se die app nodig hebt.

Ik heb zelf ook wel wat kant en klare dingen hoor. Zigbee sensoren, wat losse plugs. Lampen sowieso want dat zelf maken is lastig ;)

Maar met zwembad spullen wilde ik het anders aanpakken. Volledige controle en simpel waterdicht te houden zijn sowieso vereisten.
op zekers gaan ze gehakt worden .. volgens mij is hier op GOT een apart topic voor de deurbel van hetzelfde merk :) ..

ik zou het bv een pre vinden als ik wellicht op een rs-485 bus of andere methode mijn hele schuur op 1 esp kan bedienen (lees 1 wifi enabeld ESP de rest allemaal via een centrale bus) maar dat zal later zijn ..

maar deze lijken me ook wel interressant voor jou ? immers 1 stekker in 2 uit .. er is ook een kans dat ze al stroom meting doen ..zal als ik hem morgen heb dan gelijk een "review" posten

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 11-05-2021 23:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:59:

maar deze lijken me ook wel interressant voor jou ? immers 1 stekker in 2 uit .. er is ook een kans dat ze al stroom meting doen ..zal als ik hem morgen heb dan gelijk een "review" posten
Nee ik heb al losse stopcontacten gekocht en kabel. Dus 2 daarvan gaan via die meter en dan 1 of 2 via relais te schakelen ook. Dat kan ik makkelijk in de kist kwijt en waterdicht houden.

Ik acht de kans klein dat ze stroom meting doen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:09:
[...]

Nee ik heb al losse stopcontacten gekocht en kabel. Dus 2 daarvan gaan via die meter en dan 1 of 2 via relais te schakelen ook. Dat kan ik makkelijk in de kist kwijt en waterdicht houden.

Ik acht de kans klein dat ze stroom meting doen trouwens.
tja ik ga het wel zien voor die prijs kan ik nog alle kanten op .. desnoods gooi ik het de caravan in :)

Overgens stroom meting moet niet zo'n moeite zijn om toe te voegen ..in iedergeval is "veilig" relais issue solved als die dingen gescoort kunnen worden

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 11-05-2021 23:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:49:
Deze relais kan maximaal 10A (~2200 watt) 230V schakelen.

Zelf doe ik het niet rechtstreeks maar schakel een din rail relais via zo een "kleine" relais.

Blijft Chinese waardes...
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:51:
[...]

Het was nu veel duidelijker. Ik denk dat gisteren de flow switch nog niet goed naar voren stond.
Het is in ieder geval zoals je schetst.
Een 1 zonder aanraking en richting 0 met flow switch naar voren (wat hij doet bij stroming).

Zelfde gedaan in die andere stand en zelfde resultaat. Alleen mijn meter piept niet haha, maar ging ook naar 0.

Goed. Relais moet dus in serie. Weer makkelijker ook.
Dan is het dus zaak om een female en male connector te kopen.
En het zijn 2 draden. Moet dan rood of wit naar het relais ? De andere gewoon verbinden ?
Maakt niet uit welke van de twee maar ik neem bij voorkeur de GND, je hebt een schema en zo te zien staat het ook op de terminal...

GND gaat dan naar je relais COM, en de NO gaat weer naar je flow switch.
Plenkske schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:05:
[...]

[Afbeelding]

Is normaal, mijn wp gaat ook in "storing". Simpel omdat er geen water doorstroomt :)

Zodra er water stroomt gaat error weg (meestal niet direct, na aantal minuten) en zal ie gaan draaien...
vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:22:
[...]

- je gaat hard door je IP adressen heen (mijn schuur heeft bv 10 "schakelpunten" .. bv verlichting/stopcontacten etc) .. en daarnaast gebruiken ze allemaal 1 a 2 w .. wat weer 10watt extra is . (noem maar wat)

tja de prijs je moet er wat voor over hebben denk dat je net zoveel kwijt bent voor de componenten met een ESP :)
lol, volgens mij heb je geen idee hoeveel IP adressen je kan gebruiken lokaal. Dat zijn er meer dan dat jij ooit aan wifi devices kan en zal aansluiten :P.

Verder wel goed punt, wifi apparaten staan bekend om in standy toch wat meer te verbruiken.
[Afbeelding]

Prima ding voor het geld. Helaas kan je ze tegenwoordig niet meer hacken (zit geen ESP meer in).

Durf niet hardop te zeggen maar ik meen dat deze geen stroom meting heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:00:
[...]

Deze relais kan maximaal 10A (~2200 watt) 230V schakelen.

Zelf doe ik het niet rechtstreeks maar schakel een din rail relais via zo een "kleine" relais.

Blijft Chinese waardes...
jup vandaar dat ik niet zo aangetrokken voel..

dus je doet het via 2 relais ? beetje overkill imho maar dat is eerder dat ik het niet snap denk ik :) meer uitleg in deze nodig :)
lol, volgens mij heb je geen idee hoeveel IP adressen je kan gebruiken lokaal. Dat zijn er meer dan dat jij ooit aan wifi devices kan en zal aansluiten :P.

Verder wel goed punt, wifi apparaten staan bekend om in standy toch wat meer te verbruiken.
KISS .. het is wel leuk dat je "heel veel' ip adressen kan gebruiken .. maar ga jij mij garanderen dat elk apparaat overweg kan met 255.0.0.0 als subnetmask ? als je dat al in firmware kan instellen ..

Het is simpeler om gewoon beetje na te denken zodat je het probleem voorlopig niet tegenkomt :) ook al doe je het niet direct .. beetje consolideren indien mogelijk scheelt op de langere termijn

in mijn huis hebben we allemaal een gsm, pc, er zwerven wat tablets .. dan heb je nog "gasten" en randapparatuur .(routers, ap's printers, nasjes servertjes oid ..) je zit al snel op 20+ met verjaardagen gaat het ook rap :)

Dan tv's game consoles, witgoed, smart thermostaatjes PV omvormer(s) gaat ook al snel naar 10 -20
rolluik/scherm, ipcams (o.a deurbel) en lampen of gateways gaan ook snel 10+
je zit zonder enige moeite tegenwoordig tegen de 50 -100 devices ..

en ik zie het alleen maar groeien .. en handiger is gewoon onder de 50% te blijven :) hoe meer ik beschikbaar houd hoe minder problemen ..
Prima ding voor het geld. Helaas kan je ze tegenwoordig niet meer hacken (zit geen ESP meer in).

Durf niet hardop te zeggen maar ik meen dat deze geen stroom meting heeft
Die kans zit er in maar wat je natuurlijk met de WP doet kan ook met dat ding .. :) en zonder te proberen weet je het niet :)

tja die stroommeting .. denk 50/50 kans zo duur zijn de chips om het te doen niet .. als ze enige moeite doen om het te "beveiligen" .. zal men ook wel wat moeite doen om een feature die cheap is in te bouwen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:00:

[...]

Maakt niet uit welke van de twee maar ik neem bij voorkeur de GND, je hebt een schema en zo te zien staat het ook op de terminal...

GND gaat dan naar je relais COM, en de NO gaat weer naar je flow switch.

[...]

Is normaal, mijn wp gaat ook in "storing". Simpel omdat er geen water doorstroomt :)

Zodra er water stroomt gaat error weg (meestal niet direct, na aantal minuten) en zal ie gaan draaien...
Volgens het schema zou het dan de witte moeten zijn. Op de terminal heb ik het nog niet zien staan. Staat alleen CNx waarbij x een getal is.
Dus van terminal de draad naar COM en daarna NO naar flow switch. Al denk ik dat andersom ook niet veel uit maakt.
Andere draad dus gewoon doorverbinden.

Ah mooi, dan zullen we geen last hebben van de error.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:22:
[...]

Ehm, jouw ESP's doen het zonder wifi en IP nummer ? :+ Als dat zo is dan noemen we dat meestal een Arduino :*)

Maar heb hier inderdaad ook veel IP nummers in gebruik voor allerlei zaken, ook ESP's en Shellys en meer. In het slechtste geval krijgen ze een eigen vlan, ze hebben al een eigen wifi netwerk. En ik begrijp dat je met een ESP meerdere dingen kan schakelen, dat doe ik hier ook in de schuur.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of je die zonder app kan bedienen, we wachten af. Stroom meten zal hij niet doen verwacht ik, anders vermelden ze dat echt wel.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Ehm, jouw ESP's doen het zonder wifi en IP nummer ? :+ Als dat zo is dan noemen we dat meestal een Arduino :*)

Maar heb hier inderdaad ook veel IP nummers in gebruik voor allerlei zaken, ook ESP's en Shellys en meer. In het slechtste geval krijgen ze een eigen vlan, ze hebben al een eigen wifi netwerk. En ik begrijp dat je met een ESP meerdere dingen kan schakelen, dat doe ik hier ook in de schuur.
Een ESP8266 kan werken met en zonder wifi. Het is maar net wat voor code je erop zet he :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zeg ... je betaald toch niet per IP adres ofzo. Boeie hoeveel ESP's, shelly's of IP's er in use zijn. als het maar werkt.
Ik knal ook voor elke onbenullige sensor een ESP in de hoek.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:53:
[...]

Een ESP8266 kan werken met en zonder wifi. Het is maar net wat voor code je erop zet he :)
Dat snap ik, maar dan is de echte meerwaarde van de esp er niet meer. Dan kan je beter een arduino mini nemen ofzo, dan heb je meer beschikbare poorten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:01:
[...]

Dat snap ik, maar dan is de echte meerwaarde van de esp er niet meer. Dan kan je beter een arduino mini nemen ofzo, dan heb je meer beschikbare poorten.
Ja is ook zo.
Zelf heb ik ooit eens 2x NodeMCU v3 en een Wemos D1 mini besteld, terwijl ik nog niet wist wat ik allemaal ging aansluiten of wat voor code ik erop ging zetten. Besteld omdat ik wist dat ik het nodig zou hebben, en dan maar beter met wifi (en nog wat andere voordelen) zodat je dat ook kan gebruiken.

Inmiddels voor 1 NodeMCU alles bedacht en veel poorten in gebruik. Ga het zo maken dat ie ook nog zijn basis werk (sensoren uitlezen en filterpomp aansturen op tijd) blijft doen als wifi uit valt, maar met wifi kan hij mooi data versturen.

Voor de Wemos ga ik denk ik nog iets hobbyen met een schermpje, zodat ik die op elke plek dat ik wil kan neerleggen.

De andere NodeMCU is dan nog reserve :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:07:
[...]

Ja is ook zo.
Zelf heb ik ooit eens 2x NodeMCU v3 en een Wemos D1 mini besteld, terwijl ik nog niet wist wat ik allemaal ging aansluiten of wat voor code ik erop ging zetten. Besteld omdat ik wist dat ik het nodig zou hebben, en dan maar beter met wifi (en nog wat andere voordelen) zodat je dat ook kan gebruiken.

Inmiddels voor 1 NodeMCU alles bedacht en veel poorten in gebruik. Ga het zo maken dat ie ook nog zijn basis werk (sensoren uitlezen en filterpomp aansturen op tijd) blijft doen als wifi uit valt, maar met wifi kan hij mooi data versturen.

Voor de Wemos ga ik denk ik nog iets hobbyen met een schermpje, zodat ik die op elke plek dat ik wil kan neerleggen.

De andere NodeMCU is dan nog reserve :)
Als je met wifi en display aan de gang wil, kijk dan eens naar de TTGO, oa bij Tinytronics te krijgen voor 9€. Is een ESP32 maar redelijk code vergelijkbaar. Is veelal goedkoper dan een los display plus dat de ESP32 ook nog wat krachtiger is.

Ik wil deze zelf als display in de tuin rond de hottub in gaan zetten, moet alleen nog een keer er in duiken over hoe ik dat ga doen met aansturen vanuit Domoticz of MQTT.

Er zijn mogelijkheden zat, de kunst is om voor jou de beste keuze voor het "probleem" te kiezen en liefst ook nog eens onderhoudbaar is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Als je met wifi en display aan de gang wil, kijk dan eens naar de TTGO, oa bij Tinytronics te krijgen voor 9€. Is een ESP32 maar redelijk code vergelijkbaar. Is veelal goedkoper dan een los display plus dat de ESP32 ook nog wat krachtiger is.

Ik wil deze zelf als display in de tuin rond de hottub in gaan zetten, moet alleen nog een keer er in duiken over hoe ik dat ga doen met aansturen vanuit Domoticz of MQTT.

Er zijn mogelijkheden zat, de kunst is om voor jou de beste keuze voor het "probleem" te kiezen en liefst ook nog eens onderhoudbaar is.
Dat is wel een geinig ding inderdaad. Toen ik destijds bij banggood wat dingen bestelde had ik er 2 OLEDs bij besteld (geel/blauw kleur). Die zijn bijna 1 inch en doen zijn werk goed.
Maar dat moet met die jij linkt ook zeker lukken.

Ga je met Arduino IDE aan de slag ? Je kan gewoon de data ophalen uit Domoticz en die weergeven. Meerdere manieren hoe je dat kan doen, genoeg over te vinden online.

Zelf code schrijven is dus per definitie onderhoudbaar ;) Maar ligt er ook wel aan of je zin hebt om opnieuw te uploaden als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Koffie er alvast overna denken scheelt .. dat je er nu voor alles in de hoek knalt doe ik ook .. :) zoals ik al zei voorkomen is soms beter dan genezen .. maar in het kader van testen :)
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:41:
Zelf code schrijven is dus per definitie onderhoudbaar ;) Maar ligt er ook wel aan of je zin hebt om opnieuw te uploaden als dat nodig is.
Hierom heb ik zelf tasmota als start gekozen .. (om alles snel van de grond te krijgen

maar espeasy word stap 2 die heeft wat plugin mogelijkheden .. ook wellicht voor het LCD schermpjes ?
(heb ze ook) maar doe je nog iets met knopjes voor die schermen oid ? of zijn ze touch (weet het niet eens lol) ..

Even wat anders (algemeen) waar ik meer tegenaanloop is het fixeren (hotglue bv) oid op nette manier ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:10:
@Koffie er alvast overna denken scheelt .. dat je er nu voor alles in de hoek knalt doe ik ook .. :) zoals ik al zei voorkomen is soms beter dan genezen .. maar in het kader van testen :)

[...]

Hierom heb ik zelf tasmota als start gekozen .. (om alles snel van de grond te krijgen

maar espeasy word stap 2 die heeft wat plugin mogelijkheden .. ook wellicht voor het LCD schermpjes ?
(heb ze ook) maar doe je nog iets met knopjes voor die schermen oid ? of zijn ze touch (weet het niet eens lol) ..

Even wat anders (algemeen) waar ik meer tegenaanloop is het fixeren (hotglue bv) oid op nette manier ..
Ik doe niks met knopjes en het is ook geen touch. Schermpjes zijn bij mij alleen om informatie te tonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 01:55:
jup vandaar dat ik niet zo aangetrokken voel..

dus je doet het via 2 relais ? beetje overkill imho maar dat is eerder dat ik het niet snap denk ik :) meer uitleg in deze nodig :)
Reden is simpel, een goede relais kost wel wat meer echter hebben die meestal 12+v aansturing nodig.
Dus die stuur je aan via je kleine relais en je "grote" relais schakelt je 220V spul :).
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:04:
[...]

Volgens het schema zou het dan de witte moeten zijn. Op de terminal heb ik het nog niet zien staan. Staat alleen CNx waarbij x een getal is.
Dus van terminal de draad naar COM en daarna NO naar flow switch. Al denk ik dat andersom ook niet veel uit maakt.
Andere draad dus gewoon doorverbinden.

Ah mooi, dan zullen we geen last hebben van de error.
Als het beter/makkelijker uit komt door de andere te gebruiken dan gewoon doen, zoals gezegd maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:32:

Als het beter/makkelijker uit komt door de andere te gebruiken dan gewoon doen, zoals gezegd maakt het niks uit.
Maakt qua bekabeling niks uit.
Vroeg me alleen af of het nog iets maakt vanaf welke kant in de COM iets uit maakt. Vanaf flow switch of vanaf de terminal (het schermpje met knoppen). Zelf denk ik van niet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Reden is simpel, een goede relais kost wel wat meer echter hebben die meestal 12+v aansturing nodig.
Dus die stuur je aan via je kleine relais en je "grote" relais schakelt je 220V spul :).
betreft die buiten wifi stopcontact ---> 1 toer schroeven :( ... dat is hindernis 1

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:19:
[...]

betreft die buiten wifi stopcontact ---> 1 toer schroeven :( ... dat is hindernis 1
Ai, sterkte... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

:) wb3s staat er op de chip of wb35 ? .. kan het niet zo goed lezen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zejjq4W.jpg

[edit]

wb3s dus .. hmmm
https://templates.blakadd...rt_connect_led_strip.html

lijkt erop dat het wel pin compatible is oid .. ff verder googlen

[ Voor 36% gewijzigd door vso op 12-05-2021 12:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-05 18:57
@Plenkske Maar hoe draait de W'eau Mini Inverter 4kW? is je zwembad al warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Dewim1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:26:
@Plenkske Maar hoe draait de W'eau Mini Inverter 4kW? is je zwembad al warm?
Zwembad staat nog niet dus nog geen idee :D
Zodra ik daar iets over kan zeggen zal ik dat doen in het algemene zwembad topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-04 09:47
Als vervolg op mijn vorige post (Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic)

Inmiddels is de Ali express dubbele paneel thermometer binnen. Deze heeft 2 pt100 sensoren die ik in de leidingen voor en na “het dak” heb zitten. Zo weet ik wat de tyleenslang ringen doen icm de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USqFdq9Wvsrrql2GEEoO_5Ew_tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92OB6TnPH485mlqoC3CrTGaT.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels weet ik dat een matig zonnige dag 0,6 graad toevoegd en de warmtepomp 1,1. Samen dus 1,7 graad.

Voordeel is nu dat ik nu niet meer het dak op hoef om de warmtepomp in te stellen. De thermostaat schakelt een input op de Logo!plc en deze schakelt vervolgens getimed de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

update .. inderdaad geen stroom meting zichtbaar maar ja dat is in de lijn der verwachting ..

esp erop solderen

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 12-05-2021 16:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Ga je met Arduino IDE aan de slag ? Je kan gewoon de data ophalen uit Domoticz en die weergeven. Meerdere manieren hoe je dat kan doen, genoeg over te vinden online.
Ik vertrouw wat dat aangaat meer op anderen dan dat ik zelf het wiel moet uitvinden. De meeste dingen zijn al beter gemaakt dan ik ze kan bedenken. 8)

Dat gezegd hebbend, ik moet voor de TTGO nog de juiste software hebben, vanuit Domoticz ophalen is geen probleem, het op de juiste plek en netjes tonen van verschillende waardes is nog wat anders. Mocht je een voorstel hebben dan hoor ik het graag.

Maar luxe problemen, mijn "fundering" heeft zich veranderd in een zwembad :X door de buien van gisteren hier. Natte grond is ook nog eens een stuk zwaarder, zowel voor mij als voor de aanhanger dus weinig vooruitgang helaas. Daarmee is het implementeren van de temp sensors ook wat naar achteren.

Positieve kant is dat ik gisteren wel InfluxDB en Grafana geïnstalleerd heb en de juiste waardes vanuit Domoticz er heen gepushed worden. Zodra de sensors er zijn kan ik grafiekjes maken ! :9~

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:34:
[...]

Ik vertrouw wat dat aangaat meer op anderen dan dat ik zelf het wiel moet uitvinden. De meeste dingen zijn al beter gemaakt dan ik ze kan bedenken. 8)

Dat gezegd hebbend, ik moet voor de TTGO nog de juiste software hebben, vanuit Domoticz ophalen is geen probleem, het op de juiste plek en netjes tonen van verschillende waardes is nog wat anders. Mocht je een voorstel hebben dan hoor ik het graag.

Maar luxe problemen, mijn "fundering" heeft zich veranderd in een zwembad :X door de buien van gisteren hier. Natte grond is ook nog eens een stuk zwaarder, zowel voor mij als voor de aanhanger dus weinig vooruitgang helaas. Daarmee is het implementeren van de temp sensors ook wat naar achteren.

Positieve kant is dat ik gisteren wel InfluxDB en Grafana geïnstalleerd heb en de juiste waardes vanuit Domoticz er heen gepushed worden. Zodra de sensors er zijn kan ik grafiekjes maken ! :9~
Hoe ga je het aansluiten ? esp --> ds18b20 oid ? tasmota / espeasy ?

wat wel handig is als je mqtt hebt draaien ..
is bv virtual sensors aan te maken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JkzhdxA.png
doe je bij hardware --> knopje "create virtual sensor" (vreemde plek vind ik zelf)
de virtual sensor vind je daarna terug onder "devices" noteer de IDX bv 70,71 etc

voor Tasmota doe ik dan in nadat ik de module op de juiste GPIO op DS18B20 gezet te hebben
doe ik in de console:
code:
1
2
3
teleperiod 60
rule 1 
Rule1 on tele-DS18B20-1#Temperature do publish domoticz/in {"idx":70,"svalue":"%value%"} endon on tele-DS18B20-2#Temperature do publish domoticz/in {"idx":71,"svalue":"%value%"} endon

teleperiod = tijd per seconde
rule 1 = je gaat een rule defineren
rule 1 <bla bla> is de daadwerkelijke rule

dan in grafana (nieuwe "query") staat er een A .. die verander ik naar de volgende "settings"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Brcz92Z.png

hope it helps :)

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 12-05-2021 20:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Hoe ga je het aansluiten ? esp --> ds18b20 oid ? tasmota / espeasy ?

wat wel handig is als je mqtt hebt draaien ..
is bv virtual sensors aan te maken
[Afbeelding]
doe je bij hardware --> knopje "create virtual sensor" (vreemde plek vind ik zelf)
de virtual sensor vind je daarna terug onder "devices" noteer de IDX bv 70,71 etc

voor Tasmota doe ik dan in nadat ik de module op de juiste GPIO op DS18B20 gezet te hebben
doe ik in de console:
code:
1
2
3
teleperiod 60
rule 1 
Rule1 on tele-DS18B20-1#Temperature do publish domoticz/in {"idx":70,"svalue":"%value%"} endon on tele-DS18B20-2#Temperature do publish domoticz/in {"idx":71,"svalue":"%value%"} endon

teleperiod = tijd per seconde
rule 1 = je gaat een rule defineren
rule 1 <bla bla> is de daadwerkelijke rule

dan in grafana (nieuwe "query") staat er een A .. die verander ik naar de volgende "settings"
[Afbeelding]

hope it helps :)
Inderdaad ds18b20 met esp en ik denk esp easy voor het verzamelen. Mqtt en de rest draait al voor de rest van de domotica, dat is het probleem niet. Grafana kom ik zeker ook wel uit, de uitdaging is nog om de juiste data op een prettige manier op de TTGO te tonen waarbij het dus geen probleem is om de data bij de TTGO te krijgen.

Edit, zoiets dus https://esphome.io/components/display/st7789v.html gevonden via https://www.rogerfrost.co...-display-st7789v-tft-lcd/

[ Voor 5% gewijzigd door Pixelmagic op 12-05-2021 20:53 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Inderdaad ds18b20 met esp en ik denk esp easy voor het verzamelen. Mqtt en de rest draait al voor de rest van de domotica, dat is het probleem niet. Grafana kom ik zeker ook wel uit, de uitdaging is nog om de juiste data op een prettige manier op de TTGO te tonen waarbij het dus geen probleem is om de data bij de TTGO te krijgen.

Edit, zoiets dus https://esphome.io/components/display/st7789v.html gevonden via https://www.rogerfrost.co...-display-st7789v-tft-lcd/
mqtt ontvangt en zet het gelijk door :? naar domoticz/out oid ? kan het wel checken als je wilt via node-red

denk dat het zo simpel is als zet de espeasy te "luisteren" naar domoticz/out en parse de juiste idx met value en zet dat door naar de display oid .. vast wel plugins voor :) @Ep Woody is nog actief met espeasy

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:41:
[...]

mqtt ontvangt en zet het gelijk door :? naar domoticz/out oid ? kan het wel checken als je wilt via node-red

denk dat het zo simpel is als zet de espeasy te "luisteren" naar domoticz/out en parse de juiste idx met value en zet dat door naar de display oid .. vast wel plugins voor :) @Ep Woody is nog actief met espeasy
Mqtt begint bij mij het publicatie middel te worden voor veel dingen. Domoticz ontvangt daar relevante zaken via nodered via /in. Dat heb ik dus allemaal al draaien.

Waar ik nog naar kijk is hoe ik een TTGO Esp32 met display specifieke waardes kan laten tonen. De link die ik postte doet het via Home Assistant en Esphome, dat is een optie omdat ik Home Assistant ook als schaduw systeem heb draaien maar niet ideaal vind ik, ben nog niet zover om Domoticz weg te doen.

De TTGO wil ik ergens in de tuin/schuur plaatsen zodat je niet altijd op tablet of gsm hoeft te kijken om de waardes te bekijken. Een leuke extra dus.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@Tinusvolkel voor die connector kabel.
Volgens mij moet het jst-xh zijn
Ik bestel voor de zekerheid ook nog de andere erbij.
Deze heb ik nu besteld:
https://m.nl.aliexpress.c...art-amp.item.32954418743&
https://m.nl.aliexpress.c...t-amp.item.4001235017139&
https://m.nl.aliexpress.c...mp.item.1005001779302510&

Ik laat wel wat weten als het binnen is.
Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste