Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:07:
[...]

Mqtt begint bij mij het publicatie middel te worden voor veel dingen. Domoticz ontvangt daar relevante zaken via nodered via /in. Dat heb ik dus allemaal al draaien.

Waar ik nog naar kijk is hoe ik een TTGO Esp32 met display specifieke waardes kan laten tonen. De link die ik postte doet het via Home Assistant en Esphome, dat is een optie omdat ik Home Assistant ook als schaduw systeem heb draaien maar niet ideaal vind ik, ben nog niet zover om Domoticz weg te doen.

De TTGO wil ik ergens in de tuin/schuur plaatsen zodat je niet altijd op tablet of gsm hoeft te kijken om de waardes te bekijken. Een leuke extra dus.
Die link en die combo was wel duidelijk, en mqtt ontvangen is ook geen issue .. teminste je kan het zien op de console .. je zou zelfs via http://esp-ip/cmd="set global variable 1 " oid ..

enige wat ik wel zou doen is een timer oid bij houden wanneer voor het laatst de mqtt ontvangen is .. omdat de temp gelijk kan blijven .. en als je bv geen connectie hebt dat je dan <no-conn> ziet ..

Die mqqt update status oid kan je weglaten .. maar als je daar meer info zoals PH/chloor en andere dingen erbij zet .. dan kan je wellicht verkeerd gaan bijsturen ...

ik snapte je opzet wel maar je bent wellicht vaag of je een uitdaging ziet :)

offtopic:
ik zit er ook over te twisten of ik domoticz moet behouden .. homeassistant schijnt veel meer mogelijkheden te hebben en sneller bugs te fixen oid .. maar ik vind het niet tof als ik alle verzamelde logging kwijt ben

schaduw draaien is wellicht niet onhandig .. thx !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:46
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Zwembad staat nog niet dus nog geen idee :D
Zodra ik daar iets over kan zeggen zal ik dat doen in het algemene zwembad topic.
heb je iets kunnen achter halen over de echte fabrikant?
of het merk compressor dat is gebruikt?
nu hopen dat we de specs niet met een chinees korreltje zout moeten nemen..

Ik heb hem ook besteld nu wachten tot juni. water is nu 17 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:52
Dewim1 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:28:
[...]

heb je iets kunnen achter halen over de echte fabrikant?
of het merk compressor dat is gebruikt?
nu hopen dat we de specs niet met een chinees korreltje zout moeten nemen..

Ik heb hem ook besteld nu wachten tot juni. wat er is nu 17 graden
Nee ik ben geen andere merknamen tegen gekomen. In dit topic en het andere heb ik allerlei foto's geplaatst. Daar vind je soms wel typenrs maar ik heb nog niet gezocht verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:54
Plenkske schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:48:
[...]

Maakt qua bekabeling niks uit.
Vroeg me alleen af of het nog iets maakt vanaf welke kant in de COM iets uit maakt. Vanaf flow switch of vanaf de terminal (het schermpje met knoppen). Zelf denk ik van niet eigenlijk.
Ook dat maakt in feite niets uit.

Ik zelf doe altijd de COM als ingang gebruiken. Dus in dit geval dus WP > relais COM in <> relais NO uit > flow switch.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

klikbare foto
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hHLXptw/image.png

Zwembad-raw = alle sensors + buienradar-temperatuur (lokaal)
Zwembad-nice = gemiddelde v.d mat + buienradar-temperatuur (lokaal) + pre-bypass + nabypass
Delta-T-Bypass verschil tussen in - uit Bypass
Solarmat left,mid, right (de 3 locaties v.d mat gecombineerd (gemiddelden)

Was ff wat werk om het via node-red in domoticz te krijgen maar de code mocht je dat willen ;)
code:
1
[{"id":"469fbe1c.42f7","type":"tab","label":"zwembad-delta T - and average temperatures","disabled":false,"info":"simpel calculations between recieved data and outputting data to Domoticz/in (additional sensors needed)"},{"id":"f2884453.9c8648","type":"mqtt in","z":"469fbe1c.42f7","name":"MqTT-out (recieved from tasmota esp 1)","topic":"tele/tasmota_F3E414/SENSOR","qos":"0","datatype":"json","broker":"ff2de987.5f8a68","nl":false,"rap":true,"rh":0,"x":170,"y":60,"wires":[["dab80cfe.402ed"]]},{"id":"dab80cfe.402ed","type":"function","z":"469fbe1c.42f7","name":"Average-6sensors","func":"$output = \nmsg.payload[\"DS18B20-1\"].Temperature + \nmsg.payload[\"DS18B20-2\"].Temperature + \nmsg.payload[\"DS18B20-3\"].Temperature + \nmsg.payload[\"DS18B20-4\"].Temperature + \nmsg.payload[\"DS18B20-5\"].Temperature + \nmsg.payload[\"DS18B20-6\"].Temperature\n$new = ($output / 6).toFixed(1);\nmsg.payload = $new\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":450,"y":60,"wires":[["1d8ff613.13d32a"]]},{"id":"8b8ab517.2e9628","type":"mqtt out","z":"469fbe1c.42f7","name":"MqTT (to Domotic-in)","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"ff2de987.5f8a68","x":1220,"y":220,"wires":[]},{"id":"1d8ff613.13d32a","type":"function","z":"469fbe1c.42f7","name":"output average","func":"$output = \n'{\"idx\":79,\"svalue\":\"'+ msg.payload + '\"}'\nmsg.payload = $output\nreturn msg;\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":780,"y":60,"wires":[["8b8ab517.2e9628"]]},{"id":"df1b7d43.681ef","type":"mqtt in","z":"469fbe1c.42f7","name":"MqTT-out (recieved from tasmota esp 2)","topic":"tele/tasmota_F2F600/SENSOR","qos":"0","datatype":"json","broker":"ff2de987.5f8a68","nl":false,"rap":true,"rh":0,"x":170,"y":300,"wires":[["e4da9eb7.1d626"]]},{"id":"e4da9eb7.1d626","type":"function","z":"469fbe1c.42f7","name":"Delta-T","func":"$output = \nmsg.payload[\"DS18B20-2\"].Temperature - \nmsg.payload[\"DS18B20-1\"].Temperature  \nmsg.payload = $output.toFixed(1);\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":420,"y":300,"wires":[["a1a5ec51.ea994"]]},{"id":"a1a5ec51.ea994","type":"function","z":"469fbe1c.42f7","name":"output delta T","func":"$output = \n'{\"idx\":80,\"svalue\":\"'+ msg.payload + '\"}'\nmsg.payload = $output\nreturn msg;\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":780,"y":300,"wires":[["8b8ab517.2e9628"]]},{"id":"7cd902e6.b6c9fc","type":"mqtt in","z":"469fbe1c.42f7","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"0","datatype":"auto","broker":"ff2de987.5f8a68","nl":false,"rap":true,"rh":0,"x":90,"y":480,"wires":[["7c243a4b.465f64"]]},{"id":"7c243a4b.465f64","type":"debug","z":"469fbe1c.42f7","name":"test-output ","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":330,"y":480,"wires":[]},{"id":"850c9604.61aeb8","type":"mqtt in","z":"469fbe1c.42f7","name":"MqTT-out (recieved from tasmota esp 1)","topic":"tele/tasmota_F3E414/SENSOR","qos":"0","datatype":"json","broker":"ff2de987.5f8a68","nl":false,"rap":true,"rh":0,"x":170,"y":180,"wires":[["2b3b7a41.a56bd6"]]},{"id":"2b3b7a41.a56bd6","type":"function","z":"469fbe1c.42f7","name":"average-per sensor set ","func":"$output1 = \nmsg.payload[\"DS18B20-1\"].Temperature + \nmsg.payload[\"DS18B20-2\"].Temperature\n$output2 = \nmsg.payload[\"DS18B20-3\"].Temperature + \nmsg.payload[\"DS18B20-4\"].Temperature\n$output3 = \nmsg.payload[\"DS18B20-5\"].Temperature + \nmsg.payload[\"DS18B20-6\"].Temperature\n$new1 = ($output1 / 2).toFixed(1);\n$new2 = ($output2 / 2).toFixed(1);\n$new3 = ($output3 / 2).toFixed(1);\nmsg.payload.temp1 = $new1\nmsg.payload.temp2 = $new2\nmsg.payload.temp3 = $new3\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":470,"y":180,"wires":[["487e82d3.c247dc","7892ade9.989564","3c58bd78.2fd172"]]},{"id":"487e82d3.c247dc","type":"function","z":"469fbe1c.42f7","name":"output average 1","func":"$output1 = '{\"idx\":81,\"svalue\":\"'+ msg.payload.temp1 + '\"}'\nmsg.payload = $output1\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":140,"wires":[["8b8ab517.2e9628"]]},{"id":"7892ade9.989564","type":"function","z":"469fbe1c.42f7","name":"output average 2","func":"$output2 = '{\"idx\":82,\"svalue\":\"'+ msg.payload.temp2 + '\"}'\nmsg.payload = $output2\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":180,"wires":[["8b8ab517.2e9628"]]},{"id":"3c58bd78.2fd172","type":"function","z":"469fbe1c.42f7","name":"output average 3","func":"$output3 = '{\"idx\":83,\"svalue\":\"'+ msg.payload.temp3 + '\"}'\nmsg.payload = $output3\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":220,"wires":[["8b8ab517.2e9628"]]},{"id":"ff2de987.5f8a68","type":"mqtt-broker","name":"","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""}]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@vso, mooi plaatjes! Ben benieuwd hoe de flow zich verhoudt met de deltaT over de bypass in combinatie met de verdeling van de warmte over de matten.

Keep ius posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:06:
@vso, mooi plaatjes! Ben benieuwd hoe de flow zich verhoudt met de deltaT over de bypass in combinatie met de verdeling van de warmte over de matten.

Keep is posted!
keep us / you posted ? :)
hmmm moet je tekst 4x lezen .. voordat ik er kaas van kan maken

wat ik zag met een halfuurtje pompen .. is dat de delta T 0,5 graden blijft (zoals verwacht) ..
maar ik ben nog niet "happy" met de waardes die de sensoren posten ..

misschien dat ik toch de sensors los maak en ga caliberen .. nu dat ik ze goed in Domoticz krijg .. via node-red is de calibratie factor oid een appeltje-eitje .. (weet jij toevallig of dit simpel(er) is onder espeasy ? )

ook ben ik nog niet echt happy met tasmota .. lost settings enzv ..zeker na powerlos ..

@Plenkske ik denk toch dat ik de 2x een acs712 in die garden-spike ding ga bouwen .. stroom meting is wel een + enige nadeel is moet ergens een step-up doen oid .. tenzij ik op het orginele pcb een 5v punt vind .anderzijds kan ik ook de voor de temp sensors gewoon lostrekken en een outdoor UTP connectie erbij leggen :) de 2 relays schakelen + zal 2 GPIO pinnen in beslag nemen .. + gnd .. hmm wel intressant..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:23:
9/10 kans dat er inderdaad een ESP in zit. In mijn warmtepomp (wifi ingebouwd) is ook voorzien van een ESP.
esp is voor de hand liggend, maar net zoals mijn "garden spike" .. is men wel op "non-hackable" esps aan het overstappen .

btw al gevorderd met jou ESP avontuur ? en de cert uit de apk weten te ontfutselen ? teminste als die erin zit :)

hmm der zit een tuya smart app (word ook gebruikt voor LSC action producten ..) zit er een firmware upgrade upload mogelijkheid in ? zo ja kan je proberen tasmota erop te mikken .. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 13-05-2021 21:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Jazsie hmm der zit een tuya smart app (word ook gebruikt voor LSC action producten ..) zit er een firmware upgrade upload mogelijkheid in ? zo ja kan je proberen tasmota erop te mikken .. ;)

tenminste .. ik vermoed dat je dit al zelf ontdekt had ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske, toch is het wel jammer dat als je wel via de flow switch gaat schakelen, je het inverter systeem ongedaan maakt. Je gaat hem dan weer gebruiken als aan/uit warmtepomp. Zeker als je een hogere temperatuur kiest en de warmtepomp in laat schakelen op via domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:40:
@Plenkske, toch is het wel jammer dat als je wel via de flow switch gaat schakelen, je het inverter systeem ongedaan maakt. Je gaat hem dan weer gebruiken als aan/uit warmtepomp. Zeker als je een hogere temperatuur kiest en de warmtepomp in laat schakelen op via domotica.
Huh ? Je doet nu een aanname dat ik de warmtepomp vaak aan en uit ga zetten ?
Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om hem uberhaupt op afstand aan en uit te zetten. Die mogelijkheid heb je standaard niet.

Als ik het zwembad een langere periode op temperatuur wil houden dan laat ik de warmtepomp mooi rustig draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Plenkske deze al gezien ? YouTube: #347 Measuring Mains Voltage, Current, and Power for Home Automation betref stroom meting ..

maar https://savjee.be/2019/07...-ESP32-CT-Sensor-Emonlib/
komt met
https://www.amazon.de/gp/product/B016DEUEZM/

deze laatste ding lijkt mij een betere optie voor 230v meting(en) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Beide kan.
Met de sensor die ik heb meet je dus stroomsterkte in A.
Als je dan vermogen in Watt wil doe je gewoon P = U x I
Ofwel 230 x stroomsterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om hem uberhaupt op afstand aan en uit te zetten. Die mogelijkheid heb je standaard niet.

Als ik het zwembad een langere periode op temperatuur wil houden dan laat ik de warmtepomp mooi rustig draaien.
Nee, meer dat het wel een beperking is van deze methode en dat het wel handig is om het even te benoemen en te onthouden. Zeker als er mensen zijn die denken dat het een handige manier is om op die manier je warmtepomp om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:02

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb het meer voorbij zien komen, dat een (over gedimensioneerde) inverter warmtepomp beter is dan een "domme" die alleen aan en uit kan.

Ik mis nog het inzicht in mijn specifieke situatie (voor volgend seizoen mogelijk), we hebben een hottub van 1250 liter waar we uiteraard comfortabel warm water in willen hebben, zeg even 35-38 graden. Er komt waar mogelijk isolatie omheen én bovenop. Ik heb overschot van de zonnepanelen wat ik in wil zetten en de voorkeur dat we geen net stroom voor de hottub gebruiken. Daarnaast wil ik een solar mat gebruiken voor verdere "gratis" warmte. Op afstand gebaseerd op meetwaarden schakelen van pomp en warmtepomp is geen probleem.

Kan iemand me uitleggen waarom/of een (duurdere) inverter WP beter is dan een (goedkope) domme die slim geschakeld word ? En gaan de extra kosten (€500 tegenover +€900) ook nog ergens te verantwoorden zijn ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Nee, meer dat het wel een beperking is van deze methode en dat het wel handig is om het even te benoemen en te onthouden. Zeker als er mensen zijn die denken dat het een handige manier is om op die manier je warmtepomp om te bouwen.
Ja, als je dit doet moet je wel weten hoe je het gaat gebruiken.
Ik denk dat het voor deze warmtepomp de handigste manier is om hem op afstand uit(standby in feite) en aan(verwarmen) te zetten.

Alleen sturen op de filterpomp (flow dus) vind ik onvoldoende want dan ga je ook verwarmen als je het niet nodig vind terwijl je wel bv minstens 2x per dag wil filteren.
(Edit)
Je zal dan vaker handmatig de WP aan/uit moeten zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 14-05-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb het meer voorbij zien komen, dat een (over gedimensioneerde) inverter warmtepomp beter is dan een "domme" die alleen aan en uit kan.

Ik mis nog het inzicht in mijn specifieke situatie (voor volgend seizoen mogelijk), we hebben een hottub van 1250 liter waar we uiteraard comfortabel warm water in willen hebben, zeg even 35-38 graden. Er komt waar mogelijk isolatie omheen én bovenop. Ik heb overschot van de zonnepanelen wat ik in wil zetten en de voorkeur dat we geen net stroom voor de hottub gebruiken. Daarnaast wil ik een solar mat gebruiken voor verdere "gratis" warmte. Op afstand gebaseerd op meetwaarden schakelen van pomp en warmtepomp is geen probleem.

Kan iemand me uitleggen waarom/of een (duurdere) inverter WP beter is dan een (goedkope) domme die slim geschakeld word ? En gaan de extra kosten (€500 tegenover +€900) ook nog ergens te verantwoorden zijn ?
Een domme aan/uit verbruikt altijd bv 1000 Watt. Een inverter gaat veel minder verbruiken als je je zwembad of hottub op temperatuur wil houden voor een langere periode.

Aangezien @Jazsie een spa heeft kan die er wellicht wat meer over zeggen.
Spa temperaturen zijn toch wat hoger dan zwembad dus dan zijn de verschillen wellicht net wat anders.

Overigens heb je wellicht genoeg aan de full inverter warmtepomp waar wij het nu over hebben (4kw bij 26 graden) en die kost 599 euro nu. Alleen weet ik niet of die makkelijk zulke temperaturen zal halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Pixelmagic, hoe groter de warmtepomp hoe minder kracht het kost om dezelfde hoeveelheid warmte te maken. Als een warmtepomp op laag vermogen kan draaien gebruikt hij minder energie.

Je kan het vaak in de specificaties wel zien hoeveel energie het kost bij welk vermogen. Kijk ook naar de COP, dat geeft aan wat de verhouding is tussen de gebruikte energie en de opgewekte hoeveelheid warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

offtopic:
Daar moet je op @Jazsie zoeken in het 1ste deel van het zwembad topic (99% kans) (zoals @Plenkske zegt) .. die legt dat hier en daar uit .. en volgens mij heeft hij ook wat in de startpost gezet ..

Maar in grote lijnen komt het neer op het verschil van 1:5 en 1:15 kwa "warmte opwekking" .. en efficient gebruik van energie ..

maar zoek even .. hij legt het breed uit en ik kan way of base zitten..

Als jij een off-grid situatie wilt doen, ga je dan met accu's aan de slag en een inverter + "in line" capicitor oid ? (capicitor = voor opstart pieken, maar wellicht heeft de WP dat al ingebouwd?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:21:
@Pixelmagic, hoe groter de warmtepomp hoe minder kracht het kost om dezelfde hoeveelheid warmte te maken. Als een warmtepomp op laag vermogen kan draaien gebruikt hij minder energie.

Je kan het vaak in de specificaties wel zien hoeveel energie het kost bij welk vermogen. Kijk ook naar de COP, dat geeft aan wat de verhouding is tussen de gebruikte energie en de opgewekte hoeveelheid warmte.
We hebben al jaren een lucht/lucht warmtepomp en in het topic hier op tweakers wordt door sommige mensen ook over dimensioneren aangeraden en door anderen weer sterk afgeraden vanwege overbodig pendelen van de wp. Ik snap nog niet of de situatie van zwembad water verwarmen geheel vergelijkbaar is. Het voelt namelijk als een mug op een raam doodslaan met een moker :+

Dat een hogere COP beter is snap ik, maar het moet nog wel nuttig zijn lijkt me ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:24:
[...]
..

Als jij een off-grid situatie wilt doen, ga je dan met accu's aan de slag en een inverter + "in line" capicitor oid ? (capicitor = voor opstart pieken, maar wellicht heeft de WP dat al ingebouwd?)
Geen idee waarom je dat zou denken, 8)7 I' woon net als jij in Nederland, off-grid is hier niet echt nuttig naar mijn idee.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:40:
@Jazsie hmm der zit een tuya smart app (word ook gebruikt voor LSC action producten ..) zit er een firmware upgrade upload mogelijkheid in ? zo ja kan je proberen tasmota erop te mikken .. ;)

tenminste .. ik vermoed dat je dit al zelf ontdekt had ?
Yes is inderdaad Tuya shit. Maar helaas geen flash upload mogelijkheid.
Ik heb full inverter en die zet ik nu nog handmatig (via de app) in de avond uit en in de ochtend aan.

Waarom? Omdat ik wel 24/7 filtert maar in de nacht wil ik niet dat WP aan gaat want dan is ie minder efficiënt, zeker met deze nog koude nachten. Ik ga pas in de avond erin dus dat hij in de ochtend tegen 12u wanneer het warmer is aan gaat is prima.
Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Mee eens.
Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Dat is het ook afhankelijk van de situatie (zie mijn vorige reactie hier boven).
[...]

Solar mat is lastig, kan je beter dat plek op het dak gebruiken voor extra PV panelen.

Het kan wel maar dan moet je aanzienlijk meer solar matten plaatsen wil je de 30+ water temperatuur gaan halen.
Iemand (weet niet meer wie) hier had al een test gedaan met een 1m2 mat op een Intex Spa, het helpt maar de 35gr ga je niet halen.

Denk dat je dan meer richting de 4m2+ moet gaan denken.

In ons geval moet je gewoon voor een full inverter gaan, want in de zomer maanden staat je WP uit zijn neus te eten, slaat af en toe aan op hele lage toeren.

Echter wanneer het kouder is (~10 graden) dan moet hij toch wel serieus wat harder werken hoor.
Helemaal als je 38gr wilt + bubbels aan hebt. Dan gaat het erg snel met je warmte ;).

Daarnaast voor het vermogen dat jij nodig hebt, volgens mij heb je die tegenwoordig alleen nog maar in inverter model :).
Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:41:
[...]
We hebben al jaren een lucht/lucht warmtepomp en in het topic hier op tweakers wordt door sommige mensen ook over dimensioneren aangeraden en door anderen weer sterk afgeraden vanwege overbodig pendelen van de wp. Ik snap nog niet of de situatie van zwembad water verwarmen geheel vergelijkbaar is. Het voelt namelijk als een mug op een raam doodslaan met een moker :+

Dat een hogere COP beter is snap ik, maar het moet nog wel nuttig zijn lijkt me ?
Haha ja, dit geld ook voor zwembad. Je moet hier een balans in vinden. En tja, dat is lastig xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Snap je punt. Het probleem qua pendelen is inderdaad een risico, maar dat heeft meer met de massa te maken. Lucht koelen of verwarmen kost veel minder energie dan water, dan wordt het minimale vermogen veel belangrijker.

Je bad een graad opwarmen kost ongeveer 1.5 kWh. Doe je dat met COP 10 kost dat 150 Wh aan elektriciteit, doe je dat met COP 5 kost je dat het dubbele.

Uiteindelijk zal je een afweging moeten maken qua investering vs doorlopende kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:42:
[...]

Geen idee waarom je dat zou denken, 8)7 I' woon net als jij in Nederland, off-grid is hier niet echt nuttig naar mijn idee.
Dat klopt het is nog niet nuttig in NL . en ik neem niks aan ;) zo zit er een spanjaard en wat belgen oid in het andere topic mee te posten .. vandaar de vraag

ik ga zelf wel testen met accu's en PV etc .. maar dat heeft geen haast komt wellicht volgend jaar oid
Jazsie schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:55:
[...]
ik lees hier en daar wel mogelijkheden om dat ssl verkeer oid te onderscheppen / decrypten .. maar of dat voor jou versie relevant is ?

Anyway ik zou voordat je gaat hobbien.. voorkomen dat tie "naar huis belt & gaat updaten" .. ;) maar dat is een inkoppertje natuurlijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Tuya kun je toch updaten via een script? Tuya convert geloof ik. Werkt ook zo met sonoffs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Volgens mij zijn heel veel van de Tuya spullen met een API te gebruiken:
https://github.com/codetheweb/tuyapi

Maar het zou goed kunnen dat de warmtepomp van @Jazsie er net niet bij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:27:

Reden genoeg om die spullen niet te kopen, als ze besluiten om de api uit te zetten of betaald te maken (zie IFTTT) dan heb je waardeloze spullen.

Ik ben helemaal klaar met dat soort producten, waarom moet ik gebruik van andermans computer maken om bij mij zelf iets aan of uit te zetten of een meetwaarde te krijgen.

Lang leve zigbee, shelly, tasmota en esp oplossingen !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:27:

& @Ep Woody
probleem is niet de api oid maar de (SSL) encryptie die ertussen zit

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:05:
[...]

Reden genoeg om die spullen niet te kopen, als ze besluiten om de api uit te zetten of betaald te maken (zie IFTTT) dan heb je waardeloze spullen.

Ik ben helemaal klaar met dat soort producten, waarom moet ik gebruik van andermans computer maken om bij mij zelf iets aan of uit te zetten of een meetwaarde te krijgen.

Ja ben ik het mee eens hoor. Zelf vermijd ik dat ook. Maar we waren alleen maar tips aan het geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Een domme aan/uit verbruikt altijd bv 1000 Watt. Een inverter gaat veel minder verbruiken als je je zwembad of hottub op temperatuur wil houden voor een langere periode.

Aangezien @Jazsie een spa heeft kan die er wellicht wat meer over zeggen.
Spa temperaturen zijn toch wat hoger dan zwembad dus dan zijn de verschillen wellicht net wat anders.

Overigens heb je wellicht genoeg aan de full inverter warmtepomp waar wij het nu over hebben (4kw bij 26 graden) en die kost 599 euro nu. Alleen weet ik niet of die makkelijk zulke temperaturen zal halen.
Heb je een linkje naar het model wat je hier aanhaalt ? Kan hem niet terugvinden op de een of andere manier. Dan kan ik eens kijken wat de specs zijn en de temperatuur die hij kan geven en geluid enzo.
Heb je deze zelf al en zo ja, al eens aan gehad om het geluid te bepalen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Heb je een linkje naar het model wat je hier aanhaalt ? Kan hem niet terugvinden op de een of andere manier. Dan kan ik eens kijken wat de specs zijn en de temperatuur die hij kan geven en geluid enzo.
Heb je deze zelf al en zo ja, al eens aan gehad om het geluid te bepalen ?
Deze is het:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Heb hem sinds een week binnen, maar nog niet aan gehad want zwembad staat nog niet. Zit volop in de voorbereidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:18:
[...]
& @Ep Woody
probleem is niet de api oid maar de (SSL) encryptie die ertussen zit
Tuya convert is de tool die je kunt gebruiken om de unit te voorzien van andere firmware. https://tasmota.github.io/docs/Tuya-Convert/

De API zelf kun je toch niet heel veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:05:
[...]

Hoezo ? zo lastig is deze meuk niet hoor .. maar snap dat @Jazsie niet de soldeerbout inzet zoals bij de "garden spike" in deze post vso in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
(deze heeft ook een WB3S tuya chip .. non hackable)

er zijn 2 wegen ..
- software matig --> Tuya is vrij bekend op het web als "hack opject" kijken of men alternatieven heeft gevonden

2de weg is wat minder fraai maar "do-able" met Jaszies kennis .. doen is punt 3 ;) ..
je schroeft hem open en identificeert de "chip" ---> zie mijn foto uit de link erboven .. staat er duidelijk op..

maar indien het een "flashable" chip is .. kan je met een pogo-pin-fixture "klem device" de orginele rom eraf trekken en daarna flashen met een tasmota firmware oid ..

maar ja dan is het de vraag welke intellegentie zit er op de "esp" van tuya .. ? en valt dat te reverse engineren :)

alleen dat jazsie dat doet is 0,0001% kans acht ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Tuya convert is de tool die je kunt gebruiken om de unit te voorzien van andere firmware. https://tasmota.github.io/docs/Tuya-Convert/

De API zelf kun je toch niet heel veel mee.
ja ken hem maar gezien ik geen device heb om mee te "testen" . teminste nu ik het bedenk heb nog een deurbel en een wificam :) liggen van LSC .. maar goed die liggen nog in de doos :)

anderzijds vraag ik me af welke "intellegentie" erop zit .. op de esp ... de bin erop krijgen is het probleem niet echt .. desnoods doe je pogopins .. (zoals ik hierboven uitleg) ..je wil ook een manier die reversable is .. hebben (dat kan ook zijn de huidige firmware downloaden van internet)

maar in app bv staat ook niet veel "bijzondere" info waar je wat mee kan dus wil je dieper heb je weinig keus anders dan openschroeven om de chip te identificeren .

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 14-05-2021 13:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
https://github.com/make-all/tuya-local/issues/11

@vso, zoiets denk ik. Waarschijnlijk is het voor de pomp van @Jazsie ook al gedaan, of anders snel geregeld.

Die chip van jou zal waarschijnlijk ook prima te hacken zijn. Die chip code is puur om het niet te makkelijk te maken, maar waarschijnlijk is het gewoon een standaard chip met tuya firmware erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:31:
[...]

Hoezo ? zo lastig is deze meuk niet hoor .. maar snap dat @Jazsie niet de soldeerbout inzet zoals bij de "garden spike" in deze post vso in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
(deze heeft ook een WB3S tuya chip .. non hackable)

er zijn 2 wegen ..
- software matig --> Tuya is vrij bekend op het web als "hack opject" kijken of men alternatieven heeft gevonden

2de weg is wat minder fraai maar "do-able" met Jaszies kennis .. doen is punt 3 ;) ..
je schroeft hem open en identificeert de "chip" ---> zie mijn foto uit de link erboven .. staat er duidelijk op..

maar indien het een "flashable" chip is .. kan je met een pogo-pin-fixture "klem device" de orginele rom eraf trekken en daarna flashen met een tasmota firmware oid ..

maar ja dan is het de vraag welke intellegentie zit er op de "esp" van tuya .. ? en valt dat te reverse engineren :)

alleen dat jazsie dat doet is 0,0001% kans acht ik
Ik snap het "waarom dan" nog niet helemaal. De tuya spullen zijn goedkoop, maar met alle effort en tools die je nodig hebt om het goed werkend te krijgen maken voor mij een no-brainer om iets anders te kiezen. Ik zou dat een ander ook adviseren, maar uiteraard respecteer ik de mensen die kosten wat kost iets op de andere manier werkend willen krijgen. Ik denk wel dat de shelly manier iets is wat vrijwel iedereen werkend kan krijgen terwijl de meeste mensen hier nog never van pogo pins (en wat ze kosten) hebben gehoord. Bij mij roept het herinneringen op aan de PS1 ombouw tijd 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:51:
https://github.com/make-all/tuya-local/issues/11

@vso, zoiets denk ik. Waarschijnlijk is het voor de pomp van @Jazsie ook al gedaan, of anders snel geregeld.
zoiets zal het inderdaad zijn .. maar ja je moet er wel de moeite / effort in (willen) steken ..

En ik weet ook niet of tuya convert werkt voor "reeds connected" devices ..

[code]
Die chip van jou zal waarschijnlijk ook prima te hacken zijn. Die chip code is puur om het niet te makkelijk te maken, maar waarschijnlijk is het gewoon een standaard chip met tuya firmware erop.
[/quote]
er zijn 2 type chips in omloop .. esp "achtige" en realtek vergelijkbare chips .. ik vermoed dat ik de realtek heb met de gardenspike ..

aan de pinout van de wb3s echter is dat geen probleem het zijn 2 pins die high/low worden getroken dus indien nodig vervang ik hem wel ...

maar ik heb nog niet echt gezocht op wb3s .. het heeft geen haast :) en die andere 2 devices gaan dan ook voor gaas als ik toch met convert aan de slag kan

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, ik heb me nog even een klein beetje verdiept en de WB3S is inderdaad (nog) niet te hacken. Waarschijnlijk een kwestie van tijd. Als je niet kan wachten kun je een swap doen met een ESP12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Ik snap het "waarom dan" nog niet helemaal. De tuya spullen zijn goedkoop, maar met alle effort en tools die je nodig hebt om het goed werkend te krijgen maken voor mij een no-brainer om iets anders te kiezen. Ik zou dat een ander ook adviseren, maar uiteraard respecteer ik de mensen die kosten wat kost iets op de andere manier werkend willen krijgen. Ik denk wel dat de shelly manier iets is wat vrijwel iedereen werkend kan krijgen terwijl de meeste mensen hier nog never van pogo pins (en wat ze kosten) hebben gehoord. Bij mij roept het herinneringen op aan de PS1 ombouw tijd 8)
het heeft niks met Tuya te maken imho .. maar als je functionaliteit X krijgt voor minder $$$ dan een "branded" versie die wel hackable is oid ..

De drang om het 1:1 te connecten tja .. ligt er aan welke nuttige stats oid je eruit kan halen .. en wat je ermee
persoonlijk koop ik ook liever iets "goedkoops" en wacht wel totdat de garantie voorbij is, en/of er een makkelijke manier is om tijdelijk te overleven .. maar ja daar hebben we de winter c.q 6-8 maanden voor dan te gaan "tweaken" voor nu .. if it works . why "fix" :)

Zelfde als je bypass automagiseren .. of de 6way valve op je ZFP sommige doen het gewoon om het "doen" c.q het kan .. anderen omdat ze een "valide" reden hebben

Tja en voor de rest de discussie :) is altijd gezond .. zolang je maar elkaars gedachten / beweegredenen accepteert toch ?
Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:01:
@vso, ik heb me nog even een klein beetje verdiept en de WB3S is inderdaad (nog) niet te hacken. Waarschijnlijk een kwestie van tijd. Als je niet kan wachten kun je een swap doen met een ESP12.
Daarom staat de esp12 in order :) alleen ik wil nog even zoeken welke Ampere meting geschikt is

fyi ik kan ook de kaku los trekken openschroeven en daarmee knutselen :)

de stroommeting is niet zozeer belangrijk voor het verbruik, dat is een leuke bijkomstigheid .. voor mij is het meer dat ik de pomp niet goed hoor of deze nu aan/uit staat .. en dat is wel prettig te weten ..
ik heb dit soort via ome ali .. https://www.elektramat.nl...itaal-mid-ematkwh1f32dmid maar deze moet ik ergens hangen waar der nu nog geen esp hangt

misschien dat er een flow meter tussenkomt .. hmm toch overstag :P

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 14-05-2021 14:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:24:
[...]

Deze is het:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Heb hem sinds een week binnen, maar nog niet aan gehad want zwembad staat nog niet. Zit volop in de voorbereidingen.
Dank je, ik zie dat hij volgende maand er weer is. Wel bijzonder dat deze voor die prijs met inverter is. Jammer dat er nog geen echte ervaringen zijn want de cijfers zijn wel erg goed, zowel de COP als het geluid is wel erg veel beter als niet inverter modellen. Ik heb de ervaring "if it sounds to good to be true, it proberbly is".

Hoe kijken we tegen een Poolex aan, bv de Nano ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zie vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

hmm misschien moet ik meer haast gaan maken met esp + stroommeting .. (en dus aan/uit zetten v.d pomp)

eens kijken of ik de weersverwachting erbij kan zetten .. of daar wat nuttigs mee kan doen

wellicht dat ik iets zoals volgt kan maken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if mat (gemiddelde) = hoger dan 40 graden 
+ weersverwachting is zonnig voor langer dan 30 minuten oid 

zet dan pomp aan 

als pomp delta-t = langer dan 0,3 
of 
mat gemiddelde = gelijk of kleiner dan temp "in" (voor bypas temp) 
zet pomp uit

zoiets denk ik ?

Allen nu nog een "counter" voor pompduur per dag oid .. of een logging (verbruik is een nice to have)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:22:
zie vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

hmm misschien moet ik meer haast gaan maken met esp + stroommeting .. (en dus aan/uit zetten v.d pomp)

eens kijken of ik de weersverwachting erbij kan zetten .. of daar wat nuttigs mee kan doen

wellicht dat ik iets zoals volgt kan maken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if mat (gemiddelde) = hoger dan 40 graden 
+ weersverwachting is zonnig voor langer dan 30 minuten oid 

zet dan pomp aan 

als pomp delta-t = langer dan 0,3 
of 
mat gemiddelde = gelijk of kleiner dan temp "in" (voor bypas temp) 
zet pomp uit

zoiets denk ik ?

Allen nu nog een "counter" voor pompduur per dag oid .. of een logging (verbruik is een nice to have)
Een lokale weersverwachting (zeker met bewolking) is bijna onmogelijk goed te krijgen.
Ik zou die er dus uit laten. Je hebt toch je mat temperatuur en je delta-t.

En dan inderdaad een timer voor pompduur per dag en wellicht ook een timer voor "aan sinds" zodat je bijvoorbeeld kan zeggen ik wil dat hij minimaal 30 minuten pompt en pas daarna kijkt of hij weer uit mag.

Per dag kan je dan gebruiken voor je minimale filtertijd op een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:50:
Per dag kan je dan gebruiken voor je minimale filtertijd op een dag.
Dat is een goeie ! :) nog niet aan gedacht :)

Omdat de zon toch verdwijnt om 19:00 en doorgaans pompen geen nut meer heeft draait de pomp nu
zoiezo "van 17:00 tot 19:00" pompen .. elke dag vaste prik .. maar dit kan best op de schop :)
Een lokale weersverwachting (zeker met bewolking) is bijna onmogelijk goed te krijgen.
Ik zou die er dus uit laten. Je hebt toch je mat temperatuur en je delta-t.
Bewolking vind ik niet een issue, het gaat mij eerder om een temperatuur vooruitzicht van max 8 uur en 1 uur, met een lux meter(s) kan je wel wat doen maar ik ga niet op wolken rekenen ..

het gaat mij in de voorspelling dus meer om "verwachting" .. en ik wil de pomp niet 20x per dag schakelen maar max 4x per dag ..

Denk eerder als temp buiten hoger is dan 20-25 graden + en dan of lux (dag/nacht) en/of tijd .. + mat temperatuur (boven 40 graden gemiddeld ofzo)
deze grafiek https://imgur.com/UAl6APk (plaatje) laat bv als zien dat de temp al niet hoger komt dan 35 graden en het was vrij koud ..
En dan inderdaad een timer voor pompduur per dag en wellicht ook een timer voor "aan sinds" zodat je bijvoorbeeld kan zeggen ik wil dat hij minimaal 30 minuten pompt en pas daarna kijkt of hij weer uit mag.
ja zoiets inderdaad .. dan de temp onthouden (hoe warm was het zwembad ..) zodat ik wel ga opwarmen ..

ik merkte vandaag dat het vrij lang duurt voordat de "energie" weggezogen is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, het is nog leuker om de azimuth en altitude van de zon te berekenen en op basis daarvan de pomp tijden te berekenen. Als de zon onder een bepaalde stand staat hoeft de pomp bij mij niet aan. Dan is er toch geen winst te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:23:
@vso, het is nog leuker om de azimuth en altitude van de zon te berekenen en op basis daarvan de pomp tijden te berekenen. Als de zon onder een bepaalde stand staat hoeft de pomp bij mij niet aan. Dan is er toch geen winst te behalen.
je spreekt abracadabra .. (magic oid) tja erhm ik ga voor 4 maanden niet "teveel" moeite doen .. ik denk de code + toevoeging van @Plenkske wel goeie dingen zijn ..

soms komt er ook wel wat nuttigs bij je uit maar dan moet het wel "begrijpbaar zijn" in jip en janneke taal :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

volgende project .. iets wat drijft en temperatuur uitleest

https://www.amazon.com/Ko...Temperature/dp/B08B3JBG2W
zoiets ?

pfff ga wel hard op de vol automagische zwembad af :+

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:13:
[...]

je spreekt abracadabra .. (magic oid) tja erhm ik ga voor 4 maanden niet "teveel" moeite doen .. ik denk de code + toevoeging van @Plenkske wel goeie dingen zijn ..

soms komt er ook wel wat nuttigs bij je uit maar dan moet het wel "begrijpbaar zijn" in jip en janneke taal :)
Tsjah, als ik het in Jip en Janneke taal zou schrijven werd het niet echt duidelijker, cq praktisch toepasbaar, omdat je dan alsnog de termen wil weten.

Wikipedia: Azimut

Achteraf was Elevatie een betere term dan Altitude.

Ik gebruik het ook om de juiste screens gedurende de dag bedienen. Als de zon voorbij het zuiden is gedraaid heeft het geen zin om de screens die richting het oosten staan open te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:33:
[...]

Tsjah, als ik het in Jip en Janneke taal zou schrijven werd het niet echt duidelijker, cq praktisch toepasbaar, omdat je dan alsnog de termen wil weten.

Wikipedia: Azimut

Achteraf was Elevatie een betere term dan Altitude.

Ik gebruik het ook om de juiste screens gedurende de dag bedienen. Als de zon voorbij het zuiden is gedraaid heeft het geen zin om de screens die richting het oosten staan open te hebben.
ik snap het wel maar volledig begrijpen oid doe ik het nog niet ..

Doe anders eens een "code" zoals ik hierboven doe je mag er los bij natuurlijk een node-red (als je die hebt) flow doen oid ..

met jip en janneke taal bedoel ik meer als in stand B-C moet hij pas activeren.. omdat tussen Y en A en D en Z (redelijke getallen die voor jou gelden) . het scherm of zonne verwarming oid geen zin heeft ..

En wiskundige taal omzetten naar een #%&#)@(*%$#)@ computer code is ook niet altijd even makkelijk
er zijn diverse intressante toepassingen ja :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:25:
volgende project .. iets wat drijft en temperatuur uitleest

https://www.amazon.com/Ko...Temperature/dp/B08B3JBG2W
zoiets ?

pfff ga wel hard op de vol automagische zwembad af :+
Is dit iets: https://www.conrad.nl/p/t...draadloos-433-mhz-1387369

Het TfA spul is normaal 433mhz met de standaard tools uit te lezen als ik het goed heb.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:54:
[...]

ik snap het wel maar volledig begrijpen oid doe ik het nog niet ..

Doe anders eens een "code" zoals ik hierboven doe je mag er los bij natuurlijk een node-red (als je die hebt) flow doen oid ..

met jip en janneke taal bedoel ik meer als in stand B-C moet hij pas activeren.. omdat tussen Y en A en D en Z (redelijke getallen die voor jou gelden) . het scherm of zonne verwarming oid geen zin heeft ..

En wiskundige taal omzetten naar een #%&#)@(*%$#)@ computer code is ook niet altijd even makkelijk
er zijn diverse intressante toepassingen ja :)
Ach, zo ingewikkeld is het allemaal niet. Er zijn al genoeg mensen die zoiets hebben uitgewerkt, dus je hoeft het alleen even te implementeren.

Stukje pseudo code:
code:
1
2
3
4
If (Azimut < 180 and Elevatie < 10) then
    PompBeschikbaar = 0
If (Azimut > 180 and Elevatie < 23) then
    PompBeschikbaar = 0

's ochtends staat de zon al vanaf 10 graden boven de huizen.
's avonds gaat de zon vanaf 23 graden achter mijn huis. Dus dan heeft het geen zin om de pomp te laten draaien voor de collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Is dit iets: https://www.conrad.nl/p/t...draadloos-433-mhz-1387369

Het TfA spul is normaal 433mhz met de standaard tools uit te lezen als ik het goed heb.
met een sdr met RTL_433 tool kan je dat makkelijk uit lezen (ook weerstations etc) .. maar volgens mij is dat met een minimale moeite ook met een esp/arduino oid uit te lezen volgens mij zelfs met een diy antene van x cm oid .. ook al te doen.

maar dit gaat niet werken als het dek 99% afgedekt is .. :)

Zag laatst wel een gaaf DIY project ..https://nl.aliexpress.com/item/32995965702.html
samen met een wireless charger .. https://nl.aliexpress.com/item/4001254716971.html oid .. kan het youtube filmpje niet zo snel vinden

Althans je voed de ESP die in een diy chloordriver oid zit .. (magneetje om hem op zijn plek te houden .. maar geen "uitwendige" batterijen toegang nodig of gevaar dat hij de cover beschadigd ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:11:
[...]

Ach, zo ingewikkeld is het allemaal niet. Er zijn al genoeg mensen die zoiets hebben uitgewerkt, dus je hoeft het alleen even te implementeren.

Stukje pseudo code:
code:
1
2
3
4
If (Azimut < 180 and Elevatie < 10) then
    PompBeschikbaar = 0
If (Azimut > 180 and Elevatie < 23) then
    PompBeschikbaar = 0

's ochtends staat de zon al vanaf 10 graden boven de huizen.
's avonds gaat de zon vanaf 23 graden achter mijn huis. Dus dan heeft het geen zin om de pomp te laten draaien voor de collectoren.
nu is het wat tastbaarder thx

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 18:04
Ik bereken aan de hand van opbrengst zonnecollectoren of de pomp aan gaat.

Is de delta temperatuur laag dan schakelt de pomp uit.

Om vervolgens later weer aan te gaan, bij voldoende zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:16:
[...]

Excuus, laatste dagen erg druk gehad...

Wat @Ep Woody zegt is een goede vraag.

Als ik dus goed begrijp heb je 0 Ohm ("kortsluting") wanneer de switch "aanraakt"?
Ofwel dat is dus wanneer er water doorstroomt.

In dat geval moet het in serie en niet parallel. Zou je parallel doen dan gaat je warmtepomp ook gewoon aan wanneer de filterpomp aanstaat ookal staat de relais uit van je ESP. Immers er is geen onderbreking tussen de originele flow switch en warmtepomp, en die gaat lekker aan want er stroomt water ;).

Doe je in serie dan houd je de relais uit (NO aangesloten) en gaat warmtepomp pas aan wanneer je de relais van je ESP actief is en er water doorstroomt, immers dan zijn beiden "schakelaars" gesloten.

De relais die je aankaart kan je instellen op laag actief en hoog actief. Die zou ik gewoon instellen op hoog actief.
Ofwel de relais gaat "aan" wanneer je "aan" signaal van je ESP krijgt.

Dus warmtepomp:
In serie en NO aangesloten. relais hoog actief.

Filterpomp:
NO aangesloten, relais hoog actief.

Indien gewenst kan ik het wel een scheme uit tekenen voor je :).
Zometeen wil ik even wat testen met relais + stroommeting.

Nu was ik even aan het tellen en kijken welke pins ik uiteindeiljk nodig heb als ik álles heb aangesloten.
Ik heb dus een NodeMCU, pin reference: https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/

Nu zit ik "vol" met de normale pins en kom ik er voor het relais nog 1 tekort. Nu zat ik te denken, aangezien het NO hoog actief wordt, dat GPIO15 (D8) de beste keuze is. Want standaard (bij booten van bordje) geen doorstroming en als ik in de code HIGH doorstuur is er wel dorostroming. Of maak ik bij het booten een denkfout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mazzoop80 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:57:
Ik bereken aan de hand van opbrengst zonnecollectoren of de pomp aan gaat.

Is de delta temperatuur laag dan schakelt de pomp uit.

Om vervolgens later weer aan te gaan, bij voldoende zon
Dat was ook een onderdeel van mijn systeem alleen liggen mijn zonnepanelen langer in de zon dan het zwembad en de collectoren.

Om te voorkomen dat de pomp dan onnodig draait mag de pomp buiten bepaalde tijden niet draaien. Aangezien de stand van de zon per dag anders is, kun je eigenlijk geen gebruik maken van vaste tijden, vandaar dat ik kijk naar de hoogte van de zon.

Nu kan ik betee kijken naar de temperatuur in de collectoren. Als die warmer is dan de watertemperatuur staat er voldoende zon op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:06
Hier lekker lui al 2 shelly plugs (die ik nog had liggen) met stroommeting al klaar staan voor als de warmtepomp komt, verder komt hier dan nog een shelly 1 bij voor de flowswitch.
Dit alles kan ik dan weer makkelijk regelen in Home Assistant icm kaku temperatuur sensoren met thermokoppel die ook op Home Assistant zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWW9oL3elZcsl-YhLakoWTTVeRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shn3OYeR0MDbcKKfFuleRnNM.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:18:
[...]

Nu was ik even aan het tellen en kijken welke pins ik uiteindeiljk nodig heb als ik álles heb aangesloten.
Ik heb dus een NodeMCU, pin reference: https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/

Nu zit ik "vol" met de normale pins en kom ik er voor het relais nog 1 tekort. Nu zat ik te denken, aangezien het NO hoog actief wordt, dat GPIO15 (D8) de beste keuze is. Want standaard (bij booten van bordje) geen doorstroming en als ik in de code HIGH doorstuur is er wel dorostroming. Of maak ik bij het booten een denkfout ?
Hangt er vanaf hoe je je relais aansluit. Als die naar VCC getrokken wordt boot je bord niet. Hangt een beetje van je relais bord af of het kan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Je bedoelt dat wanneer je de NodeMCU opstart (booten) GPIO15 kortstondig actief (hoog) wordt?

Voor je WP maakt dit niet uit want er zit een vertraging in, WP zal nooit direct aangaan.

Voor je filterpomp wil je dit weer niet want die gaat dan wel direct kortstondig aan, iets wat je natuurlijk niet wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Hangt er vanaf hoe je je relais aansluit. Als die naar VCC getrokken wordt boot je bord niet. Hangt een beetje van je relais bord af of het kan of niet.
Het is dit relais:
https://www.tinytronics.n...oog-actief-of-laag-actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Je bedoelt dat wanneer je de NodeMCU opstart (booten) GPIO15 kortstondig actief (hoog) wordt?

Voor je WP maakt dit niet uit want er zit een vertraging in, WP zal nooit direct aangaan.

Voor je filterpomp wil je dit weer niet want die gaat dan wel direct kortstondig aan, iets wat je natuurlijk niet wilt...
Stel dat je in een bootloop komt te hangen tijdens je vakantie, dan staat de WP de gehele dag aan.... De boodschap is pinnen die tijdens boot schakelen liever niet voor relais etc gebruiken.

Dat blijft bij elk esp boardje een uitdaging vind ik, welke pinnen kan je wel en onder welke voorwaarden gebruiken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Nee bij gpio15 staat dit:
Boot fails if pulled HIGH

Hij is niet high at boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Stel dat je in een bootloop komt te hangen tijdens je vakantie, dan staat de WP de gehele dag aan.... De boodschap is pinnen die tijdens boot schakelen liever niet voor relais etc gebruiken.

Dat blijft bij elk esp boardje een uitdaging vind ik, welke pinnen kan je wel en onder welke voorwaarden gebruiken.
Heel goede opmerking, daar had ik niet aan gedacht !

In dat geval zou ik dan inderdad die pin niet gebruik -just in case-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:12:
[...]

Nee bij gpio15 staat dit:
Boot fails if pulled HIGH

Hij is niet high at boot.
Ohh, maar die is standaard LOW, dus geen issue lijkt me?

Echter is dat wel compleet wat anders dan wat @Pixelmagic net zei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Volgens mij moet het goed gaan als je hem op High actief zet. Even goed uittesten, want je wil niet dat hij blijft hangen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:12:
[...]

Ohh, maar die is standaard LOW, dus geen issue lijkt me?

Echter is dat wel compleet wat anders dan wat @Pixelmagic net zei...
Dat is dus mijn vraag. Gaat het relais "high" sturen bij booten ? Ik denk het niet ?
Is inderdaad iets anders.
Andere pins wil ik vermijden maar ik heb er dus 1 nodig die iets specialer is bij booten. Volgens mij is dan voor mij die 15 het veiligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:14:
Volgens mij moet het goed gaan als je hem op High actief zet. Even goed uittesten, want je wil niet dat hij blijft hangen inderdaad.
Ja uiteraard, hoop het zo te testen. Ben nu aan het vloeken met de stopcontacten haha. Kabels en kleine ruimtes is niet mijn hobby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Dat is dus mijn vraag. Gaat het relais "high" sturen bij booten ? Ik denk het niet ?
Is inderdaad iets anders.
Andere pins wil ik vermijden maar ik heb er dus 1 nodig die iets specialer is bij booten. Volgens mij is dan voor mij die 15 het veiligste.
Relais stuurt niks uit, ontvangt alleen signaal van je board.

Dus in dit geval moet het gewoon werken, uiteraard effe op de tafel testen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:16:
[...]

Relais stuurt niks uit, ontvangt alleen signaal van je board.

Dus in dit geval moet het gewoon werken, uiteraard effe op de tafel testen ;)
Hangt er vanaf hoe de schakelingen rondom de transistor zitten. Als die met een weerstand naar de VCC omhoog wordt getrokken zal de ESP inderdaad niet starten.

@Plenkske, probeer het ook even verkeerd, dan weet je ook wat er gebeurt als het fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://www.electronics-tutorials.ws/wp-content/uploads/2014/04/switch1.gif?fit=273%2C245

Hier wordt de input omlaag getrokken. Had de 10kohm tussen de input en de VCC gezet was de input omhoog getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
[...]
Nu zit ik "vol" met de normale pins en kom ik er voor het relais nog 1 tekort.
Als je GPIO's op zijn, kan je er makkelijk 16 bij krijgen door een MCP23017 er bij te zetten. Die sluit je aan de op I2C poort en dan heb je 16 extra input/output's. En je kan 8 van die dingen op dezelfde I2C poort zetten, dus 128 GPIO's. Ideaal dus als je meerdere relais aan wilt sturen.

Zie hier een projectje van me waarbij ik twee MCP23017's heb gebruikt voor 12 knoppen, 2 LED's en 8 Relais op 1 nodeMCU: https://gathering.tweaker...message/64688682#64688682

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
ocmer schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:01:
[...]

Als je GPIO's op zijn, kan je er makkelijk 16 bij krijgen door een MCP23017 er bij te zetten. Die sluit je aan de op I2C poort en dan heb je 16 extra input/output's. En je kan 8 van die dingen op dezelfde I2C poort zetten, dus 128 GPIO's. Ideaal dus als je meerdere relais aan wilt sturen.

Zie hier een projectje van me waarbij ik twee MCP23017's heb gebruikt voor 12 knoppen, 2 LED's en 8 Relais op 1 nodeMCU: https://gathering.tweaker...message/64688682#64688682
Ja dat is ook een goeie maar vind het zo zonde voor 1 extra gpio :)
Vet project heb je daar gemaakt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:37:
[...]

Ja dat is ook een goeie maar vind het zo zonde voor 1 extra gpio :)
Vet project heb je daar gemaakt !
hoe heb je het nu aangesloten dan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:02:
[...]

hoe heb je het nu aangesloten dan ?
Ik ga gpio15 uitproberen. Vanmiddag liep ik wat vertraging/afleidingen op waardoor ik geen tijd meer had voor het relais etc. En nu heb ik geen zin meer. Ga er dus morgen mee verder:
Testjes met relais, testjes met stroom meting
Volledig aansluiten en testen

Mijn stopcontacten zijn wel af en goed gelukt al zeg ik het zelf. 4 stuks waarvan ik er dalijk 2 ga meten op stroomverbruik en 1 gaat op het relais (filterpomp). Andere kanaal van relais is dus voor de water flow switch van warmtepomp.

Zal morgen wel wat foto's plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
Vandaag dus flink aan het testen geweest :)

Relais was simpel. Werkt gewoon goed met GPIO15. Dus die kan ik gewoon gebruiken. Wat testjes gedaan en dat ging prima.
Stroom meting is qua begin ook simpel. Om het echter accuraat te krijgen (1-2% afwijking volgens spec) is nog wat geklooi.
Mooie github library gevonden: https://github.com/RobTil...e/master/libraries/ACS712
En deze site/code helpt ook wel: https://www.romn.io/2020/...oach-to-measure-acdc.html

Echter ben ik dus nog met de "calibratie" waardes aan het uitproberen hoe ik het beste uit kom.
Moet goed komen.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yXyjR1HNLfF5DOREPaqOtSMGBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxiaqQ502SF8K6535bLaX4Hm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHMefusqlRqG8pByDOd5_P_3_RQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTytGcD07lXhF4uuTjfTMCy2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO63Gjh24q1gLuZ4-LPqE-xBmVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frxJIhrZ5rpE09ADgk5UsNT5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Vx31qtf1zVyHOyxbKOYV7xOdN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRvODJqPctpnmEleNBobSwhD.jpg?f=fotoalbum_tile

1. stopcontacten, bovenste 2 altijd stroom op. Onderste 2 wil ik verbruik op meten (getest -> werkt) en helemaal de onderste zit nu op relais (kan ook die erboven worden uiteindelijk, net wat het beste uit komt)
2. ACS712 current sensor
3. 2 kanaals relais
4. Hoe het uiteindelijk gekoppeld moet worden (werkt dus volgens plan)

Uiteraard is dit nog test opstelling dus nog veel jumper wires ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske Mooi gedaan! Je had ook een ADS1115 kunnen gebruiken. Dat geeft misschien wat meer nauwkeurigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:32:
@Plenkske Mooi gedaan! Je had ook een ADS1115 kunnen gebruiken. Dat geeft misschien wat meer nauwkeurigheid?
Ja dan heb je 16-bit ipv 10-bit.
Ik vind een beetje afwijking niet erg maar het moet wel kunnen om in de buurt te komen (volgens spec). En ik kwam vanmiddag ook wel in de buurt hoor maar ik was nog niet tevreden over de code. Die library die ik had gevonden leek heel prettig maar gaf erg wisselende resultaten. Dus ik ga nog eens verder klooien wat beter werkt :)

Ook geeft het relais wat storing. Dus ik moet dat óf eruit filteren óf toch fysiek meer scheiden... Wat eigenlijk jammer is.

Edit:
Hmm toch wel interessant:
https://wolles-elektronikkiste.de/en/acs712-current-sensor-2

Ga nog meer testen en als het me niet bevalt kan ik alsnog die 16-bit erbij zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 16-05-2021 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
In het kader van automatisering en het combineren van interessante data, dit gebeurt er met de temperaturen van de collectoren als het regent:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxXbvBPGW0BgRkue-7uMNq9a4WY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HOH9CN2zT9787bJ6Pt205Xgh.png?f=user_large

@vso, kun jij dit ook naast elkaar zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:15:
In het kader van automatisering en het combineren van interessante data, dit gebeurt er met de temperaturen van de collectoren als het regent:

[Afbeelding]

@vso, kun jij dit ook naast elkaar zetten?
ja dat kan ik ..

maar ik snap in deze niet zo goed wat het doel is, immers het doel is ==> hoeveel "energie" krijg ik in het zwembad.. en hoe lang duurt het voordat de energie "verloren" is ..

Bij deze bv --> https://imgur.com/IPlpdJL (stond in het verwarmings topic) is rood waar het regende ..
Deze is over een x aantal dagen (7?) https://imgur.com/UAl6APk

Wat ik eerder gedaan heb is de data gecombineerd bv de 6 sensors bij elkaar op geteld en gedeeld door 6 waardoor ik een gemiddelde krijg en dus een duidelijkere waarde krijg .. wat ik "opwek" .
vso in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic" word dat uitgelegd + node-red flow

ik ben nog aan het nadenken maar ik denk dat ik DIY dit ga bouwen

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61jGyJ5TzmL._AC_SL1500_.jpg

alleen dan meten bv "oppervlakte" ~ 1cm lager en (sensor E)
daarna op :
Sensor A = 10 cm lager (vanaf oppervlakte)
Sensor B = 20 cm lager (vanaf oppervlakte)
Sensor C = 30 cm lager (vanaf oppervlakte)
Sensor D = 40 cm lager (vanaf oppervlakte)

waarbij sensor A,B,C en D intressant zijn .. de oppervlakte sensor E is leuk maar zegt geen moer .. immers dit is erg "zon" gevoelige laag.. die zal het meest fluctueren . (je kent het wel je steekt je hand in het water en de eerste paar cm zijn "lekker" en de rest daaronder is "steenkoud"

Meerder sensors = meer dat je een gemiddelde waarde krijgt die in mijn optiek veel accurater zal zijn dan per individuele sensor ..

Dus na dit relaas vind je jou vraag het nog steeds nut hebben ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:18:

daarna op :

waarbij sensor A,B,C en D intressant zijn .. de oppervlakte sensor E is leuk maar zegt geen moer .. immers dit is erg "zon" gevoelige laag.. die zal het meest fluctueren . (je kent het wel je steekt je hand in het water en de eerste paar cm zijn "lekker" en de rest daaronder is "steenkoud"

Meerder sensors = meer dat je een gemiddelde waarde krijgt die in mijn optiek veel accurater zal zijn dan per individuele sensor ..
Ik vind dit wel interessant. Ik ben erg benieuwd hoe je dit gaat bouwen, als het doorgaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:18:
[...]

ja dat kan ik ..

maar ik snap in deze niet zo goed wat het doel is, immers het doel is ==> hoeveel "energie" krijg ik in het zwembad.. en hoe lang duurt het voordat de energie "verloren" is ..

Bij deze bv --> https://imgur.com/IPlpdJL (stond in het verwarmings topic) is rood waar het regende ..
Deze is over een x aantal dagen (7?) https://imgur.com/UAl6APk

Wat ik eerder gedaan heb is de data gecombineerd bv de 6 sensors bij elkaar op geteld en gedeeld door 6 waardoor ik een gemiddelde krijg en dus een duidelijkere waarde krijg .. wat ik "opwek" .
vso in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic" word dat uitgelegd + node-red flow
Wat mijn doel is met deze grafieken is te kijken hoe snel je de warmte in/op je mat kwijt bent bij een regenbui.

[Afbeelding]

daarna op :

Leuk ding om de gelaagdheid in kaart te brengen, ben benieuwd. Ik ga het doen met 3 DS18B20's die ik op verschillende hoogtes ga hangen.
Dus na dit relaas vind je jou vraag het nog steeds nut hebben ?
Ja, want ik ben wel benieuwd naar verschillen en of je niet beter een gesloten kleinere collector kan kopen dan een grotere EPDM mat.

Zeker als je de prijs van dit soort dingen naast een EPDM mat legt:
Solar zwembadheater
110x64x14cm | Waterland

Artikelnr: VRT040-762783

€ 74,50

Kost ook ongeveer 100 euro per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Ik vind dit wel interessant. Ik ben erg benieuwd hoe je dit gaat bouwen, als het doorgaat ;)
Het gaat door .. ik ben alleen op zoek naar een wireless charger zodat ik als ik het ding onder de cover/noppenzeil laat dobberen ook kan opladen ..

Een magneet oid zal dan zorgen dat de charger op de juiste plek blijft .. en de drijver bv in het midden blijft ..

2 vliegen 1 klap idee :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:38:
[...]

Het gaat door .. ik ben alleen op zoek naar een wireless charger zodat ik als ik het ding onder de cover/noppenzeil laat dobberen ook kan opladen ..

Een magneet oid zal dan zorgen dat de charger op de juiste plek blijft .. en de drijver bv in het midden blijft ..

2 vliegen 1 klap idee :)
Verbruikt alles niet zo weinig dat voeden met batterij icm solar paneeltje voldoende is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier ook weer iets verder, wil vooral de grafiek nog wat tweaken en iets van een makkelijke "time scheduling" toevoegen zodat ik snel kan schakelen. als er meer gefilterd moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c6VYRYTZIceaB_vd5w_KnfZpEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEjNYNjovSKJJIare7DDK5uM.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt ook allemaal mooi samen met homekit van Apple, dus als ik in het zwembad sta dan kan ik dmv siri op de apple watch de filterpomp schakelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Tinusvolkel op 17-05-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:33:
Wat mijn doel is met deze grafieken is te kijken hoe snel je de warmte in/op je mat kwijt bent bij een regenbui.
Dit is mijn "plan"

Ik wil de "pomp" aanzetten als ik bv boven de 40 graden kom met de mat (gemiddeld) . en uit als het eronder komt .. oftewel simpel aan/uit principe.
het duurt wel paar minuten voordat de nodige energie uit de lucht is gehaald ..

Zelfde geld voor de delta T tussen voor / na de bypass ... bij een getal lager dan 0,3 graden gaat de pomp gewoon keihard uit (immers dan is de energie wisseling het niet waard.

Met een flow meter (staat reeds in bestelling) ga ik wel uitrekenen hoeveel BTU/Joule/Watt oid in het zwembad gestopt is tijdens het draaien v.d pomp .. (moment dat ik via een ESP de pomp kan besturen)

Gezien mijn "weerstation" 20km verderop staat heeft dit geen impact op mijn meetgegevens .. op dit moment.

Wellicht dat ik het inschakel moment verhoog van 40 graden "gemiddeld" naar 45 of 50 graden ... maar dat is beetje aankijken hoe de zomer dit jaar gaat verlopen.. zoals het nu eruit ziet heb ik nog een twijfeltje ..
Leuk ding om de gelaagdheid in kaart te brengen, ben benieuwd. Ik ga het doen met 3 DS18B20's die ik op verschillende hoogtes ga hangen.
Meer temperatuur sensors is wel beter merk ik met de mat .. en vooraf caliberen is wel een must ..
en ik zou niet bouwen met "lijm" .. en dat is meer als je "chineesium" of beter gezegd goedkope knockoffs hebt dat je ze wellicht wilt vervangen door senors die beter werken ..

gelaagdheid is zeker leuk maar een gemiddelde hebben die wat accurater is en dus inderdaad 3 ofzo is wel erg handig .. dat zal dichter bij de waarheid zitten lijkt mij zo ..
Ja, want ik ben wel benieuwd naar verschillen en of je niet beter een gesloten kleinere collector kan kopen dan een grotere EPDM mat.

Zeker als je de prijs van dit soort dingen naast een EPDM mat legt:
Solar zwembadheater
110x64x14cm | Waterland

Artikelnr: VRT040-762783

€ 74,50

Kost ook ongeveer 100 euro per m2.
Het spreekt voor zich dat een gesloten unit beter zal presteren dan een aan de "elementen" bloot gestelde verwarming puur omdat je de warmte net wat langer vasthoud .. en niet wegwaait met een windvlaag.

Gevaar is ook dat als het te heet word dat het gaat smelten .. dat maakt het meteen ook zo duur .. want je hebt meer hitte bestendig materiaal nodig ..

Maar solar dingen verdienen zichzelf in grote lijnen wel terug .. als ik even kijk dat ik 4,5m3 met ~6 a 7 graden binnen 3 uur "verwarm" .. dan komt dat best goed ..

Grootste uitdaging is dat je momenteel zoveel verlies hebt (vandaar de zwembad thermometer) .. dat je de dag erop weer op een feitelijke nul-stand begint ..

een WP betaal je meer aan maar .. bij mooi weer kan je er meteen inspringen ..

Eigenlijk moet je "graaddagen" weten .. bij CV's zijn dit de dagen dat je de cv daadwerkelijk inzet om het huis te verwarmen ..
Tinusvolkel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:42:
[...]
Verbruikt alles niet zo weinig dat voeden met batterij icm solar paneeltje voldoende is?
Ik denk niet dat als het onder de cover & bubbelfolie ligt een solar paneeltje nut heeft ?

En mijn ervaring met solar verlichting voor in de tuin aan de muur is niet al te best ..

Als dat ding op 1 locatie kan blijven .. (midden van het zwembad) is dat wellicht iets handiger ..

ik ga het zo doen in elk geval .. teminste als de parts binnen zijn en ik de "tijd" heb om het te bouwen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Na nog wat meer klooien met mijn ACS712 30A kwam ik erachter dat het calibreren nog best lastig is.
Standaard kan je dus 10-bit analoog lezen en de 30A heeft een sensitiviteit van 66 mV/A. Dat resulteert in een meetresolutie van 74 mA. Ik lees dat dit in de praktijk ook 2-4x die waarde kan zijn. Ik vind dat te hoog. Je zit dan al in een foutmarge van wat een simpele CRP filterpomp verbruikt. Het verbruik van een inverter warmtepomp kan dus niet accuraat genoeg gemeten worden.
Tijdens mijn geklooi had ik wel wat "oplossingen" maar geen van allen werkte goed en betrouwbaar.

Maar...
Er zijn dus wel goede oplossingen :)

1. Ik vond een library die het eea. doet met "oversampling" , maar helaas blijkt dit gemaakt te zijn voor Arduino Uno. Ik heb niks gevonden voor de ESP8266 bordjes.
2. Gebruik maken van een andere ACS712 (de 5A of 20A variant) levert ook al winst op, maar niet genoeg.
3. Verreweg de meeste winst zit hem in het gebruik maken van de ADS1115 zodat je 16-bit krijgt. De resolutie wordt dan 1,156 mA . Dat is natuurlijk helemaal goed :)

Ik ga dus voor optie 3 en heb die net besteld.
Al doende leert men en zo blijf je lekker bezig.

@Ep Woody bedankt voor het zetje in de goede richting.

reference links:
https://wolles-elektronikkiste.de/en/acs712-current-sensor-2
https://arduino.stackexch...acs712-30a-current-sensor
https://www.electricrcair...-built-in-16-bit-adc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:33:
Heb je al een idee hoe je die sensoren vast gaat maken ?
Het lijkt mij opzich niet zo erg om sensoren in het bad zelf te hangen, maar ik zou ze dan niet los willen laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Heb je al een idee hoe je die sensoren vast gaat maken ?
Het lijkt mij opzich niet zo erg om sensoren in het bad zelf te hangen, maar ik zou ze dan niet los willen laten hangen.
Nu hangt er nog 1 gewoon los in het zwembad. Hoe ik het straks precies ga doen weet ik nog niet, of gewoon met z'n 3-en aan elkaar vast maken met wat ty-raps of een stukje piepschuim voor het drijven en daar een PVC buisje aan met de DS18B20's er aan vast gemaakt met ty-raps. Onderin iets zwaars zodat hij verticaal blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:22:
[...]

Nu hangt er nog 1 gewoon los in het zwembad. Hoe ik het straks precies ga doen weet ik nog niet, of gewoon met z'n 3-en aan elkaar vast maken met wat ty-raps of een stukje piepschuim voor het drijven en daar een PVC buisje aan met de DS18B20's er aan vast gemaakt met ty-raps. Onderin iets zwaars zodat hij verticaal blijft.
Ja tyraps en pvc buisje zat ik ook aan te denken.
Misschien ergens onderin een magneet die je dan op dezelfde hoogte aan de buitenkant van de liner "vast maakt". Dan blijft het wel op die plek hangen.
Vraag me af of dat zomaar kan in een zwembad met chloor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Plenkske en @Ep Woody ik zat meer te denken aan dit

https://hackaday.com/2021...-but-frustrated-children/
Afbeeldingslocatie: https://hackaday.com/wp-content/uploads/2021/04/pool-temp-inner.jpg?resize=346,400

maar combineren met een chloordrijver ding oid is wel handig (combineren houd ik wel van)

Sensors kan je laten hangen maar zou je ook in een pvc pijp kunnen doen waar je gaatjes op intervallen hebt geboord .. de pvc pijp is meer zodat de kabels "recht" blijven hangen wat gewicht aan de onderkant (gordijnlood oid) ..

[edit]

liever midden van het bad meten dan bij de liner .. hoewel als je de luxe hebt van meer sensors is een aparte string bij je rand niet onhandig .. meer meet gegevens is altijd beter :) maar dan zou ik bv ook buiten het bad aan de andere kant v.d liner doen (1 of 2)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 18-05-2021 14:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:58:
liever midden van het bad meten dan bij de liner .. hoewel als je de luxe hebt van meer sensors is een aparte string bij je rand niet onhandig .. meer meet gegevens is altijd beter :) maar dan zou ik bv ook buiten het bad aan de andere kant v.d liner doen (1 of 2)
Nja als het dan in het midden van het bad hangt dan zou ik verder weinig moeite doen. Sensor erin hangen op gewenste hoogte (met gewicht of w/e. thermowell heeft ook al aardig gewicht) en dan buiten het bad ergens aanslutien op ESP etc. De sensoren zijn toch wel te krijgen met lange kabels.

Het lijkt mij alleen irritant om elke keer dat ding eruit te halen bij zwemmen. Hij hangt dan namelijk toch in de weg. Daarom noemde ik liner. Ik zou dan het liefste dus ergens aan de rand gaan meten zodat het kan blijven hangen en niet in de weg hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:04:
[...]

Nja als het dan in het midden van het bad hangt dan zou ik verder weinig moeite doen. Sensor erin hangen op gewenste hoogte (met gewicht of w/e. thermowell heeft ook al aardig gewicht) en dan buiten het bad ergens aanslutien op ESP etc. De sensoren zijn toch wel te krijgen met lange kabels.

Het lijkt mij alleen irritant om elke keer dat ding eruit te halen bij zwemmen. Hij hangt dan namelijk toch in de weg. Daarom noemde ik liner. Ik zou dan het liefste dus ergens aan de rand gaan meten zodat het kan blijven hangen en niet in de weg hangt.
tja dat snap ik wel .. jou ervaring dat betreft is anders

En ja die thermowell is inderdaad beter dan wat lood (had ik nog niet aan gedacht heb er toch genoeg over :) )

Als ik mijn chloordrijver (met thermometer) in het water mik drijft bij zo "hoog" boven het water en de bubbel folie is net "kleverig" genoeg en zo goed in de liner dat het vaak in het midden blijft liggen (moet je dus niet met trage oplossende chloor tabletten doen tenzij je een witte vlek op de bodem wilt hebben ;) )

dus jou uitdaging heb ik niet :)

en gezien de chloordrijver er toch uit gaat :)

maar ja het is maar net hoe je een thermometer inzet .. mijn kinderen mikken alles eruit zelfs de skimmer is niet veilig :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:18:
[...]

tja dat snap ik wel .. jou ervaring dat betreft is anders

En ja die thermowell is inderdaad beter dan wat lood (had ik nog niet aan gedacht heb er toch genoeg over :) )

Als ik mijn chloordrijver (met thermometer) in het water mik drijft bij zo "hoog" boven het water en de bubbel folie is net "kleverig" genoeg en zo goed in de liner dat het vaak in het midden blijft liggen (moet je dus niet met trage oplossende chloor tabletten doen tenzij je een witte vlek op de bodem wilt hebben ;) )

dus jou uitdaging heb ik niet :)

en gezien de chloordrijver er toch uit gaat :)

maar ja het is maar net hoe je een thermometer inzet .. mijn kinderen mikken alles eruit zelfs de skimmer is niet veilig :)
Bij mij blijft de chloordrijver ook gewoon hangen onder het bubbelfolie. Witte vlekken heb ik nooit gezien. Het verspreid wel met de filterpomp, ik doe de drijver meestal ~ 1 tot 1,5 meter van de uitlaat :)

Maar ik laat de drijver er wel in tijdens het zwemmen, ergens aan de rand ofzo. Ik heb (voorlopig nog) geen kinderen. En als er kinderen op bezoek zijn dan kan de drijver er inderdaad wel uit.
Maar alsnog zou ik liever de sensoren ergens aan de rand hebben zodat ze mooi kunnen blijven hangen.

Ik zie wel of ik in de zomer een keer tijd en zin heb om iets te maken/testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:29:
[...]

Bij mij blijft de chloordrijver ook gewoon hangen onder het bubbelfolie. Witte vlekken heb ik nooit gezien. Het verspreid wel met de filterpomp, ik doe de drijver meestal ~ 1 tot 1,5 meter van de uitlaat :)

Maar ik laat de drijver er wel in tijdens het zwemmen, ergens aan de rand ofzo. Ik heb (voorlopig nog) geen kinderen. En als er kinderen op bezoek zijn dan kan de drijver er inderdaad wel uit.
Maar alsnog zou ik liever de sensoren ergens aan de rand hebben zodat ze mooi kunnen blijven hangen.

Ik zie wel of ik in de zomer een keer tijd en zin heb om iets te maken/testen.
Ik denk dat ik de sensoren voorlopig lekker in de hoek laat hangen, 3 aan elkaar gebonden. Het is uiteindelijk ook meer om een beeld te krijgen dan om een permanente te meten. Waarschijnlijk is straks 1 sensor ruim voldoende om een goed beeld te krijgen van de temperatuur van het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat ik de sensoren voorlopig lekker in de hoek laat hangen, 3 aan elkaar gebonden. Het is uiteindelijk ook meer om een beeld te krijgen dan om een permanente te meten. Waarschijnlijk is straks 1 sensor ruim voldoende om een goed beeld te krijgen van de temperatuur van het water.
Ik begin met een sensor in T-stuk vlak voor filterpomp ingang.
En een sensor in T-stuk na de WP.

Als ik dan in de zomer nog zin heb kan ik ook nog met losse het eea. gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:51:
[...]

bij de rand zal het meer fluctueren vermoed ik dan meer in het midden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW1ZWe7uRbq_w6xz8tiMGXGnMvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CA7LacLroEk43vrMxTP63AJr.png?f=user_large

Hier een stukje van mijn dashboard. Vandaag (tot nu toe) 2.3 graad opgewarmd, wat bij mijn bad overeenkomt met ongeveer 10.7kWh. (2.3°C * 4000 Liter * 4.185 kJ / 3600 seconden)

Van die 10kWh komt 2.4 kWh uit de collectoren. (als de meting van de flow helemaal correct is. Dat moet ik nog controleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:58:
[Afbeelding]

Hier een stukje van mijn dashboard. Vandaag (tot nu toe) 2.3 graad opgewarmd, wat bij mijn bad overeenkomt met ongeveer 10.7kWh. (2.3 * 4000 * 4.185 / 3600)

Van die 10kWh komt 2.4 kWh uit de collectoren. (als de meting van de flow helemaal correct is. Dat moet ik nog controleren)
Kan je nog even aangeven wat die 4000 en 4185 is ?
Eveneens hoe je van flow naar kwh komt ?
Dan kan ik de berekening overnemen dalijk voor mijn bad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:02:
[...]

Kan je nog even aangeven wat die 4000 en 4185 is ?
Eveneens hoe je van flow naar kwh komt ?
Dan kan ik de berekening overnemen dalijk voor mijn bad :)
Tuurlijk: Heb het even aangevuld met eenheden. 4,.185 (Stomme computers, eigenwijze nederlanders.) is de soortelijke warmte van water. 4.185 kJ per graad per kg (liter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Van flow naar actueel energie = TaskValueSet,2,2,[MQTT#Flow]*([Temp#temperature3]-[Temp#temperature2])*0.06975

Flow in liter per minuut * temperatuursverschil * (4.185 / 60)

Om van energie naar totale warmte in kWh te gaan: Energie * tijd tussen de meting.
In mijn geval iedere 10 seconden:
TaskValueSet,2,3,[Dummy#Power]*10/3600+[Dummy#Total]

Huidige stand + ( Acutele energie * tijd in uren sinds laatste meting) 0.00277777778 bij een interval van 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:16:
[...]

Simpel relais zou dan power krijgen (meestal 5V) van een esp. Dat is geen probleem (uiteraard wel van buiten de WP). Ik zou alleen niet weten hoe je dat relais aansluit tussen die flow switch.

Ik kreeg de kabel makkelijk los. Hierbij de close ups.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier is het Aliexpres kabeltje al binnen, en aangezien hij er eerder dan de warmtepomp is kan ik hem niet passen, maar als ik de foto's icm de grote van jouw vingers vergelijk met de mijne dan lijkt het te kloppen.

Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste