Ik gebruik
Freqtrade. Soms maak ik aanpassingen op het programma (bijv voor de brakke Kucoin-API), of laatst een aanpassing zodat het met 3commas werkt. Of dat de info op Telegram een beetje anders is.
Qua strategieën gebruik ik vooral al bestaande strategieën. Soms pas ik ze aan of hyperopt ik ze. Vooral bij wat oudere strategieën die niet meer geüpdatet worden. NostalgiaForInfinityV5MultiOffsetAndHO is bijvoorbeeld bij mij al heel erg anders geworden dan het origineel (nouja, ik ging al uit van een aangepaste versie en die heb ik nog verder aangepast).
Maar bijv
NFIX,
BB_RPB_TSL of
MultiMA_TSL worden nog zeer regelmatig bijgewerkt. Daar blijf ik vaak vanaf (nouja, MultiMA hyperopt ik wel).
Ik probeer ook veel uit, dus doe heel veel backtests, heb aardig wat botjes in dry mode draaien, etc.
Sommige strategieën zijn beter op de ene exchange dan de andere, etc. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden.
Maar data is king

Hoe meer je weet hoe beter je het kan aanpassen. Daarom vind ik een maand zoals deze fantastisch.
Ik wil even benadrukken dat met zoiets als Freqtrade je geen DCA gebruikt, dus geen reserves achter de hand houdt en in principe dus al
* je geld inzet voor de trades.
Je moet dus goed weten of je strategie winstgevend is, etc.
Anders kan je geld kwijtraken door stoplosses, etc. (nouja, je kan stoplosses uitzetten, maar omdat je geen DCA doet is dat niet verstandig, dan kan je eeuwig met bags komen te zitten).
Met een strategie (zelfgemaakt of van internet geplukt of wat dan ook) moet je eerst goed backtesten met de coin en exchange naar keuze. Dan een tijdje dryrunnen (bijv een maand ofzo, hangt ook van de markt af of het een beetje representatief is) en als je het dan zeker weet, dan ga je live.
Als je weet wat je doet kan het lucratief zijn en
relatief safe. Ik heb voor mezelf wel een fijne balans gevonden. Maar zoals met zoveel dingen: Hoe hoger de winsten, hoe hoger het risico.
Zeker in het begin, toen ik wat zat aan te kloten

, toen heb ik aardig wat geld verloren. 20% van mijn geld verloren in een week tijd in een stijgende markt, bijv
* Nouja, je kan instellen hoeveel, bijv x% van je funds, of $y, het is niet dat het automatisch je hele funds op je exchange leegrooft als je dat niet wil
Maar ik gebruik 99% van mijn funds, bijv.
[
Voor 42% gewijzigd door
anandus op 30-11-2021 11:16
]