lawkexarib schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:37:
Ik zit al een tijdje in crypto en laatste tijd zit ik eraan te denken om iets te doen met automatisch handelen. Ik heb nl swing traden gedaan, DCA, lump sump, maar automatisch traden nog niet. Ik weet dat er aan exchanges zijn die automatisch handelen aanbieden zoals OKX, maar ik heb geen ervaring mee.
Ik zou graag van jullie willen weten of jullie automatisch traden middels een bot bij een exchange of via welke andere bot?
Ik maak al een paar jaar gebruik van
Gainium om middels bots te traden.
Ondertussen ben ik ook bezig om m'n eigen bot trading platform op te zetten. Dat zal voornamelijk self hosted worden. Want 'even' een crypto bot trading platform opzetten zitten nogal wat haken en ogen aan qua MiCA + CASP regels e.d..
Even een AI overzicht waarom dat zo lastig is...
1. Geen orders plaatsen voor anderen
Zodra jij of je software orders plaatst namens iemand anders, ben je geen "tool-leverancier" maar een "financiële dienstverlener". Dat heeft niets te maken met of je betaling vraagt of niet — alleen met het feit dat jij de uitvoering doet.
Dit valt onder "execution of orders on behalf of clients" en is sinds decennia gereguleerd via MiFID II, en sinds 2024-2026 ook via MiCA voor crypto. Beide vereisen een licentie, KYC, beleggersbescherming, en aansprakelijkheidsdekking.
2. Geen portfolio management
Portfolio management = beslissen voor klanten welke trades plaatsvinden, op basis van strategieën die jij hebt ontworpen. Zelfs als de klant "akkoord gaat" vooraf, val je hieronder zodra jouw systeem autonoom keuzes maakt voor zijn vermogen.
Dit is een aparte beschermde categorie onder MiFID II/MiCA met nóg zwaardere eisen dan orderuitvoering: kapitaal-eisen, suitability assessments per klant, periodieke rapportages, beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
3. TradingView-achtige signalen + losse executor — ook niet
Mensen denken: "ik geef alleen signalen, een aparte tool voert uit, dus ik ben veilig". Dat werkt niet om twee redenen:
Signalen geven = beleggingsadvies. Als jouw signalen specifiek genoeg zijn om actie op te nemen ("koop BTC nu op $X"), is dat advies en gereguleerd. Algemene markt-analyse ("BTC is volatile") is niet, maar concrete trade-setups wel.
De combinatie wordt als geheel beoordeeld. Toezichthouders kijken naar economische realiteit, niet naar technische opdeling. Als jouw signaal-platform en jouw executor-app samen een geautomatiseerde trading-pipeline vormen — ongeacht of ze "twee aparte producten" zijn — wordt dat behandeld als één gereguleerde dienst. De juridische term hiervoor is "substance over form".
4. Waarom self-hosted wél mag
Bij self-hosted download/koopt de klant de software, installeert hij hem op zijn eigen server, configureert hij hem zelf, en verbindt hij hem met zijn eigen exchange-account.
Hij voert orders uit voor zichzelf. Jij hebt alleen een tool beschikbaar gemaakt/verkocht.
Dit is identiek aan hoe Excel werkt: Microsoft is geen accountant geworden door Excel te verkopen aan boekhouders. De maker van een graafmachine is geen aannemer. De maker van trading-software is geen broker — zolang hij het bij beschikbaar maken/verkopen houdt en zich niet bemoeit met de uitvoering.
5. Wat kost MiCA/CASP-compliance
Tijd
Aanvraagprocedure bij de AFM: 6 tot 18 maanden vanaf indienen tot beschikking. Voorbereiding daarvoor (juridische structuur, documentatie, processen opzetten): nog eens 3 tot 6 maanden. Totaal van eerste idee tot operationeel: realistisch 1 tot 2 jaar.
In die periode kun je geen klanten bedienen, geen omzet maken, maar moet je wel kosten dragen.
Eenmalige kosten — aanvraag- Juridische begeleiding bij aanvraag: €30.000-€80.000
- Compliance-consultancy (processen, risk frameworks, AML-beleid): €20.000-€50.000
- Eigen vermogen-eis (afhankelijk van service-categorie): €50.000-€150.000 — dit moet aantoonbaar op de balans staan, niet uitgegeven worden
- Aanvraag-fees AFM: ~€5.000-€15.000
- IT-audit en pentest voor aanvraag: €10.000-€30.000
Totaal eenmalig: realistisch €100.000-€300.000 vóór je een klant hebt.
Doorlopende kosten — per jaar- Compliance officer (verplicht, fulltime of via interim): €80.000-€150.000
- Externe audits (jaarlijks verplicht): €15.000-€40.000
- Doorlopende juridische advisering: €20.000-€50.000
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: €10.000-€30.000
- Periodieke pentests: €10.000-€25.000
- KYC/AML-software en monitoring tools: €20.000-€60.000
- Toezichtsbijdragen aan AFM: variabel, vaak €5.000-€20.000
Totaal jaarlijks: realistisch €150.000-€400.000 operationele compliance-kosten.