alexnauta schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:36:
[...]
Vooral hobbymatig, ooit begonnen met 27MC Packet radio :-)
Overshoot wordt naar mijn idee e-norm overdreven, de hoek van de hoofd lobe/signaalbundel, en waar hij de grond "raakt" is vrij makkelijk te berekenen, en meestal al na enkele honderden meters. Zelfs met een 9dBi McGill antenne en 20 meter hoogte bijvoorbeeld zit je nog prima. Tevens zit je toch nog het overige signaal rondom van de zij-lobes goed meestal op korte afstand. De meeste miners rammen door zo'n 9dBi toch nog steeds zo'n 12dBm zendvermogen (meeste miners hebben een packet forwarder die nog een standaard config gebruikt die niet onder de 12dBm kan zenden). Alleen van LongAp weet ik dat ze de config juist hebben aangepast, deze kunnen vanaf 2dBm zenden volgens mij.
Ja ik ook 5.5 meter antenne op het ouderlijk huis, dat was echt een luxe. Ben het helemaal met je eens dat het overtrokken is. Volgens mij is het een rookgordijn van van alle China OEM antennes waar ze veel winst op maken met een matig antenne ontwerp. Het is een crypto markt, het is niet ondenkbaar dat ook de handelaren van China OEM vooral een winst doelstelling hebben

. Ze geven advies op basis van overshoot, en dan blijft de klant plakken voor een aanschaf.
Heb het al eerder geschreven, de RAK 8dBI is voor mij een top antenne. Als mijn tegel mast in de zomer met een stabilisatie beugel aan de schoorsteen komt dan is de McGill 9dbi voor mij een wens. De RAK 8dBi is netto 7.6, dan is de sprong naar 9 wel weer de moeite waard.
/f/image/ueQLJfIw0vkZbJ8iXXrAOOHW.png?f=fotoalbum_large)
Plaatje van een McGill 9dBi rood, en RAK 8dBi grijs, je ziet het verschil in lokale lobs.
Voor nu is de keuze op de RAK gevallen, financieel 83euro in huis via Reichtelt, levertijden en de side lobs die hopelijk de stadsgrens achter mij mooi aanstralen. En de verre lobs het weiland voor mij
SWR is top van de RAK
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Maargoed, met Helium wordt alles overdreven, omdat iedereen op élk idee springt alsof het the next 10HNT-a-Day oplossing is. (Flarm Booster, SAW filtertjes van een tientje, goedkope chinese bi-directional LNA's met meer noise dan signaal, etc.).
Ja ik moest gniffelen toen iedereen de door Sorin (Youtube) gepromote splitters gekocht had, en hij daarna ineens daar vanaf is gestapt (tijdslijn: ban-list). Die webshop was ineens leeg met dat type splitters.
Een Flarm Booster doet het ver prima bovenin de antennemast voor het opheffen van verlies, daar zijn LNA's voor inderdaad. Ik heb hier zelf 5 meter CFD400, misschien dat ik dit nog ga vervangen door Ecoflex 15 of hyperflex 13.
Jeps ik heb nu AirCell 7, super flexibel maar best nog wat verlies op 7/8 meter. Ik ga proberen AirCom Premium te trekken. Moet zonder connectoren door de smalle CV dakdoorvoer, later soldeer ik deze eraan. AirCom premium geeft net een fractie minder verlies dan een LMR-400 en iemand schreef dat hij beter te monteren/handelbaar is. Ik moet toch een coax zonder connectoren hebben, wat de keuze makkelijk maakt.
/f/image/Wlx7i2yGdHMt4cKoOAuuX1sE.png?f=fotoalbum_large)
Goede post trouwens met duidelijke plaatjes! Ik moet nodig eens een goede SDR kopen, ik heb er nu nog eentje te leen.
Tja het is hobby, leuk om te onderzoeken, meten = weten. De RTL-SDR lijkt het voor ADS-B net iets beter te doen dan een NoElec.
[
Voor 5% gewijzigd door
stormfly op 13-02-2022 10:47
]