Aangezien de halve wereld wil gaan minen is levertijd helaas een realiteit waar je niet omheen kan. Tegenwoordig zijn de prijzen van miners op Marktplaats flink gezakt omdat er ook veel geleverd is en mensen beseffen dat het toch wel aardig wat werk is om zo'n ding goed op te hangen.
Inmiddels zijn we wat dagen verder en heel langzaam aan lijkt mijn classic Heltec met Cavity filter en 3dBi antenne (binnen met 1,5 steens muur) zich steeds wat meer te gedragen. Ben benieuwd wanneer mijn Linxdot komt. Ben dan van plan deze Heltec. Lees alleen weinig resultaten van Linxdot. Iemand meer ervaring?
Hier hoort mijn heltec opeens veel beter terwijl de setup hetzelfde is. Nu opeens elke 2 uur een beacon tov 1 elke dag of 2 dagen ervoor. Deze heltec staat daar ook in de buurt en trekt echt wel flink wat binnen:Cave_Boy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:49:
Inmiddels zijn we wat dagen verder en heel langzaam aan lijkt mijn classic Heltec met Cavity filter en 3dBi antenne (binnen met 1,5 steens muur) zich steeds wat meer te gedragen. Ben benieuwd wanneer mijn Linxdot komt. Ben dan van plan deze Heltec. Lees alleen weinig resultaten van Linxdot. Iemand meer ervaring?
https://explorer.helium.c...A2CtL7yrccaKJeDH2JGT2Fo7Z
Ik ga later nog proberen om de heltec in een ongebruikte schoorsteen te plaatsen. Kan jou cavity filter als bliksembeveiliging gebruikt worden zonder een aparte aardingsdraad naar een aardingspen in de grond? Dan hoef ik via de schoorsteenbuis enkel een utp naar boven brengen en alles in een waterdicht bakje monteren. Dat is de prijs van die filter wel dubbel en dik waard.
Volgende week komt hopelijk m'n controllino toe en voor Linxdot zit ik in batch 5 dus nog een hele poos wachten. Als ik op de explorer kijk, lijken de linxdots het wel ok te doen met een buitenantenne. De meesten staan in de explorer met de standaardantenne geregistreerd
Geen gekke Heltecringerbart schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:07:
[...]
Hier hoort mijn heltec opeens veel beter terwijl de setup hetzelfde is. Nu opeens elke 2 uur een beacon tov 1 elke dag of 2 dagen ervoor. Deze heltec staat daar ook in de buurt en trekt echt wel flink wat binnen:
https://explorer.helium.c...A2CtL7yrccaKJeDH2JGT2Fo7Z
Yes een cavity filter is een elektrisch gescheiden element van je hotspot, dat kan statische ontladingen weghouden van je hotspot ingang. Een directe inslag kan je niet naar aarde laten wegvloeien, die impact is zo groot dat je mogelijk enige tijd niet meer thuis kan wonen.Ik ga later nog proberen om de heltec in een ongebruikte schoorsteen te plaatsen. Kan jou cavity filter als bliksembeveiliging gebruikt worden zonder een aparte aardingsdraad naar een aardingspen in de grond? Dan hoef ik via de schoorsteenbuis enkel een utp naar boven brengen en alles in een waterdicht bakje monteren. Dat is de prijs van die filter wel dubbel en dik waard.
Een RAK antenne is grounded, een McGill een open antenne. Daar zijn ook idee over dat een grounded antenne beter is ten aanzien van statische ontladingen.
Yes staat genoeg over geschreven in dit topic over hoe en wat met POCv11 en dBi's.Volgende week komt hopelijk m'n controllino toe en voor Linxdot zit ik in batch 5 dus nog een hele poos wachten. Als ik op de explorer kijk, lijken de linxdots het wel ok te doen met een buitenantenne. De meesten staan in de explorer met de standaardantenne geregistreerd
Antenne staat binnen?Cave_Boy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:49:
Wat voor opbrengst behaal je met deze setup?
0,17 a 0,24HNT momenteel. Vroeger was het meer maar er zijn wat veranderingen in het netwerk geweest. Over een tijdje gaat de antenne wel naar buiten maar kan nu nog niet.Supershiva schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:09:
[...]
Antenne staat binnen?
Wat voor opbrengst behaal je met deze setup?
Op dit moment lees ik niet echt grote verschillen tussen de 4GB en 8GB variant. De 8GB schijnt meer toekomst gericht te zijn al verwacht ik tegen die tijd dat de CPU eerder een probleem gaat worden. Intern is het voor een overgroot deel een Raspberry 4 met 4GB. Een tijdje terug is er wel een aanpassing gedaan ivm de 1GB modellen. Die konden de blockchain niet meer goed handelen.
[ Voor 34% gewijzigd door Cave_Boy op 06-02-2022 14:41 ]
0,17 a 0,24 per dag? Dat vind ik nog best aardigCave_Boy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:38:
[...]
0,17 a 0,24HNT momenteel. Vroeger was het meer maar er zijn wat veranderingen in het netwerk geweest. Over een tijdje gaat de antenne wel naar buiten maar kan nu nog niet.
Op dit moment lees ik niet echt grote verschillen tussen de 4GB en 8GB variant. De 8GB schijnt meer toekomst gericht te zijn al verwacht ik tegen die tijd dat de CPU eerder een probleem gaat worden. Intern is het voor een overgroot deel een Raspberry 4 met 4GB. Een tijdje terug is er wel een aanpassing gedaan ivm de 1GB modellen. Die konden de blockchain niet meer goed handelen.
Dat is ongeveer 5 hnt per maand.
Wbt 4 of 8gb maakt op dit moment dus eigenlijk niet uit begrijp ik.
Toekomst gericht… wat voor termijn moet ik dan denken? Half jaar? Jaar?
Hebben mensen hier tips voor een Cavity of SAW filter welke geen lange levertijden heeft? En als het kan nog enigszins betaalbaar
Alles met “Helium” heeft lange levertijdenJelle98 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:42:
Hebben mensen hier tips voor een Cavity of SAW filter welke geen lange levertijden heeft? En als het kan nog enigszins betaalbaar
Volgens mij heb je een Sensecap en is het zonde geld. Onder de noemer “hobby” kan je wel testen en spelen

Super prijs, top formaat en al in maart leverbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 06-02-2022 20:10 ]
Zit ook even mee te lezen. Ik twijfel om de miner op het dak te plaatsen bij de antenne. Dat zou mij 5/7 meter LMR400 kabel schelen. De waterdichte behuizing is het niet maar in de winter de kou en in de zomer de warmte....die LMR is qua verlies zo gering dat ik denk ik verstandig doe de unit binnen te plaatsen?
Wat is de lengte nu? 12.8db verlies op 100m, 3db is een halvering van het signaal. Dat zal rond de 23m zijn schat ik in.Xenir schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:10:
Zit ook even mee te lezen. Ik twijfel om de miner op het dak te plaatsen bij de antenne. Dat zou mij 5/7 meter LMR400 kabel schelen. De waterdichte behuizing is het niet maar in de winter de kou en in de zomer de warmte....die LMR is qua verlies zo gering dat ik denk ik verstandig doe de unit binnen te plaatsen?
1 meter is 0,128 dB verlies, 5 meter is 5 x 0,128 = 0,64 dB verlies. 3 dB is 50% verlies=halvering van het radio signaal.
0,64 = volgens mij dan: 0,64/3 = 0,213 x 50% = 10,7% verlies.
Grof gezegd:
5 meter 10%
10 meter 20%
15 meter 30%
20 meter 40%
25 meter 50%
Als iemand hem anders uitrekent, let me know.
[ Voor 32% gewijzigd door stormfly op 06-02-2022 20:59 ]
Dit valt zeker onder de noemer hobbystormfly schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Alles met “Helium” heeft lange levertijdeneen sensecap heeft al 2 SAW filters ingebouwd. Concurrenten vaak maar 1 SAW filter.
Volgens mij heb je een Sensecap en is het zonde geld. Onder de noemer “hobby” kan je wel testen en spelen(Als je hem op een sensecap plaatst ben ik wel benieuwd of het inderdaad wat afneemt.)
Super prijs, top formaat en al in maart leverbaar.
Deze persoon is sinds gisteren gebanned voor witness stuffing. De afstand van 143km zou ik met een korrel zout nemen.w00Dy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:04:
Ik zag net beacon van mijn miner 143km afleggen, dat vond ik straf. Tot ik de ontvanger ging opzoeken.
15 dBi antenna op deze jongen
[Afbeelding]
Is trouwens een commercieel uitgebate mast van Norkring in Egem
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De persoon of de hotspot?LED-Maniak schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:18:
[...]
Deze persoon is sinds gisteren gebanned voor witness stuffing. De afstand van 143km zou ik met een korrel zout nemen.
Van klussen krijg je grijze haren
Ben nu wel heel nieuwsgierig naar de hotspot naam van dat persoon
Eind Dec een synchrobit miner gekocht. Zou ongeveer 22 week duren. Dus ik heb ondertussen een cotx miner op marktplaats gekocht. Op 27 dec m'n miner geïnstalleerd. Gewoon binnen, antenne ook. Zo'n 0.1 per dag leverde dit op.
8 januari heb ik de buiten antenne geïnstalleerd. Deze zit op zo'n 12m hoogte, redelijk vrij zicht, voor zover dat kan in de stad. Viel toch tegen, bijna geen verschil na een paar dagen.
14 januari een filter geïnstalleerd. Vanaf toen ging het direct veel beter. Vanaf toen 0.2-0.5 per dag. Dus al met al best tevreden. Met de resultaten. Het zijn geen gouden bergen, maar prima roi als dit een jaartje aanhoudt.
Omdat het toch niet echt opschiet, heb ik de andere miner ook geannuleerd.
Ik heb trouwens nog zo'n filter over, bij interesse, dm.
8 januari heb ik de buiten antenne geïnstalleerd. Deze zit op zo'n 12m hoogte, redelijk vrij zicht, voor zover dat kan in de stad. Viel toch tegen, bijna geen verschil na een paar dagen.
14 januari een filter geïnstalleerd. Vanaf toen ging het direct veel beter. Vanaf toen 0.2-0.5 per dag. Dus al met al best tevreden. Met de resultaten. Het zijn geen gouden bergen, maar prima roi als dit een jaartje aanhoudt.
Omdat het toch niet echt opschiet, heb ik de andere miner ook geannuleerd.
Ik heb trouwens nog zo'n filter over, bij interesse, dm.
[ Voor 3% gewijzigd door delyver op 06-02-2022 21:55 ]
Audi A8 W12 6.0
N0EL schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:51:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 6% gewijzigd door w00Dy op 06-02-2022 22:00 ]
De hotspot.
Ze hebben wel een idee welke club hier achter zat en grote kans dat het een test was van ze hoe lang het duurde voordat de hotspot werd gebanned. Komt vast nog meer aan.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@w00Dy Wow.... Meer geel dan kaart. Niet normaal
Ik zet al mijn miners op het dak als het even kan; veel simpelere installatieXenir schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:10:
Laatst qua installatie letterlijk de tegelvoet neergezet, tegels erin, utp kabel door het raam naar binnen en router even configureren. Klaar
rest had ik allemaal thuis al prepped; zie mijn foto's een paar posts geleden.
@Edwin88 Zet jij er ook nog een VPN bij zodat je er remote bij kan?
Je bent niet de enigeN0EL schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:51:
https://www.reddit.com/r/...in_hnt_rewards_per_month/
Je kan gewoon via het lokale netwerk van alles doen, als de miner eenmaal staat hoef je die niet meer aan te raken. Staat er eentje al vanaf augustus en die doet t nog steeds.N0EL schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:32:
@Edwin88 Zet jij er ook nog een VPN bij zodat je er remote bij kan?
Wat kan je nog via het sensecap dashboard? Reboot etc, sync etc? Jij hebt geen POE of vocht uitdagingen gehad?Edwin88 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:35:
[...]
Je kan gewoon via het lokale netwerk van alles doen, als de miner eenmaal staat hoef je die niet meer aan te raken. Staat er eentje al vanaf augustus en die doet t nog steeds.
Het OBO T250 kastje zitten daar de doorvoer dopjes los in of zitten ze aangegoten met de behuizing mee?
[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 07-02-2022 07:33 ]
In de T250 zitten de dopjes los, dus die gebruik ik liever ook niet. Ik neem de dichte variant en maak zelf gaten.stormfly schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:32:
[...]
Wat kan je nog via het sensecap dashboard? Reboot etc, sync etc? Jij hebt geen POE of vocht uitdagingen gehad?
Het OBO T250 kastje zitten daar de doorvoer dopjes los in of zitten ze aangegoten met de behuizing mee?
Geen vocht of gedoe so far nee.
T250 is het kastje op jouw fotos? Heb je ook een foto van het dichte kastje en mogelijk een typenummer?Edwin88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:23:
[...]
In de T250 zitten de dopjes los, dus die gebruik ik liever ook niet. Ik neem de dichte variant en maak zelf gaten.
Geen vocht of gedoe so far nee.
@Cave_Boy heb je al resultaten van jou Cavity Filter op je Heltec?
Ben benieuwd! Ik zit nog steeds met mijn COTX, zou daar ook graag een Cavity filter voor willen zetten, overal out off stock..
Ben benieuwd! Ik zit nog steeds met mijn COTX, zou daar ook graag een Cavity filter voor willen zetten, overal out off stock..
https://status.helium.com/?utm_source=embed
Blockchain Halted @ Block 1215286Subscribe
Update - The Validator community continues to monitor the Consensus Group as it tries to agree upon a block. Once this is completed, the core developers will prepare a chain variable to address the State Channel issue that may be affecting the blockchain. Although we are prepared to issue a Rescue block, we are hoping to avoid doing this as Data Transfer continues to be unaffected.
Other transactions (including Hotspot onboarding, Payments, and Proof of Coverage) remain degraded at this time.
Feb 7, 09:08 UTC
Update - We are continuing to monitor the Consensus Group. It is making slow progress but has not produced a block yet.
Feb 7, 07:48 UTC
Update - The Consensus Group is still struggling to produce the next block with transactions and, as a result, the chain remains halted.
Data Transfer continues to be unaffected but all other blockchain activity is delayed, including transaction processing.
Feb 7, 06:31 UTC
Investigating - Helium Validator operators and core developers are investigating a potential chain halt @ block 1215286.
The Consensus Group has not produced a block in about 35 minutes. More information to come as we uncover more details. Validator community, please come online if you have validators currently in the Consensus Group.
Proof of Coverage may be degraded, and other transactions may be queued until the Consensus Group resumes block production. Data Transfer remains unaffected.
Feb 7, 05:09 UTC
Update - The Validator community continues to monitor the Consensus Group as it tries to agree upon a block. Once this is completed, the core developers will prepare a chain variable to address the State Channel issue that may be affecting the blockchain. Although we are prepared to issue a Rescue block, we are hoping to avoid doing this as Data Transfer continues to be unaffected.
Other transactions (including Hotspot onboarding, Payments, and Proof of Coverage) remain degraded at this time.
Feb 7, 09:08 UTC
Update - We are continuing to monitor the Consensus Group. It is making slow progress but has not produced a block yet.
Feb 7, 07:48 UTC
Update - The Consensus Group is still struggling to produce the next block with transactions and, as a result, the chain remains halted.
Data Transfer continues to be unaffected but all other blockchain activity is delayed, including transaction processing.
Feb 7, 06:31 UTC
Investigating - Helium Validator operators and core developers are investigating a potential chain halt @ block 1215286.
The Consensus Group has not produced a block in about 35 minutes. More information to come as we uncover more details. Validator community, please come online if you have validators currently in the Consensus Group.
Proof of Coverage may be degraded, and other transactions may be queued until the Consensus Group resumes block production. Data Transfer remains unaffected.
Feb 7, 05:09 UTC
Cave_Boy in "Helium Miner"Mr.Jingles schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:21:
Ik gebruik zelf deze, nagenoeg hetzelfde, maar dan zonder al die losse dopjes.stormfly schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:06:
[...]
T250 is het kastje op jouw fotos? Heb je ook een foto van het dichte kastje en mogelijk een typenummer?
https://www.amazon.nl/gp/product/B08FZKDNXW
https://www.amazon.nl/-/e...-lichtgrijs/dp/B081TM4G4F
Die ene die jij linkt is IP55? De obo zou ip66 moeten zijn
@Matroxcool / @Edwin88 welke PoE raden jullie aan?
Ja exact, ik zocht naar een hogere graad, Hensel heeft mooie boxen IP67/68 maar schreeuwend duur.Edwin88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:28:
https://www.amazon.nl/-/e...-lichtgrijs/dp/B081TM4G4F
IP66 moet voldoende zijn
/f/image/3daClXaYusAFnAVvTSLQpv8v.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb wat navraag gedaan bij InterProject, communicatie verloopt moeilijk met wat foutjes. Ik denk dat deze set aardig klopt.
Het 8dBi paneel:
Dimensions (excl. mount)
223x223x28
Weight (incl. mount)
0.65kg
https://www.ip-sa.com.pl/...68mhz-lorawan-p-5903.html
https://www.fts-hennig.de/pdf/datenblatt_Panel8-868.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/vAyCz63KHafPsren271X19kl.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dNYwZtm2IcJjfsTQUImTjy4N.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zxhierbpqY5anONKZAJvE4v2.png?f=user_large)
De VSWR lijkt 1:1.4 voor 868Mhz
Het 14 dBi paneel.
https://www.ip-sa.com.pl/...-14dbi-868mhz-p-3420.html
https://www.fts-hennig.de/pdf/panel14-868.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/VutQvABZQK28hIfof2yPJ8UO.png?f=user_large)
Het 8dBi paneel:
Dimensions (excl. mount)
223x223x28
Weight (incl. mount)
0.65kg
https://www.ip-sa.com.pl/...68mhz-lorawan-p-5903.html
https://www.fts-hennig.de/pdf/datenblatt_Panel8-868.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/vAyCz63KHafPsren271X19kl.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dNYwZtm2IcJjfsTQUImTjy4N.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zxhierbpqY5anONKZAJvE4v2.png?f=user_large)
De VSWR lijkt 1:1.4 voor 868Mhz
Het 14 dBi paneel.
https://www.ip-sa.com.pl/...-14dbi-868mhz-p-3420.html
https://www.fts-hennig.de/pdf/panel14-868.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/VutQvABZQK28hIfof2yPJ8UO.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3TN0pFHyYOziRctprPZUyOWd.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 07-02-2022 13:17 ]
Ik heb sinds 2 weken een Sensecap met het 8dBi paneel richting Amsterdam gericht staan, in een flat op ~28 meter hoog.stormfly schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:50:
[...]
Ja exact, ik zocht naar een hogere graad, Hensel heeft mooie boxen IP67/68 maar schreeuwend duur.
IP66 moet voldoende zijn![]()
[Afbeelding]
(Ik moet de Wallet nog importeren om de hoogte en dbi aan te passen).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nice tnx voor het delen! Doet het best goed, kijkt hij recht vooruit of iets naar beneden, dat zou ik doen. Je hebt dichtbij ook nog best wat aanstraling.melvinnie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:24:
[...]
Ik heb sinds 2 weken een Sensecap met het 8dBi paneel richting Amsterdam gericht staan, in een flat op ~28 meter hoog.
(Ik moet de Wallet nog importeren om de hoogte en dbi aan te passen).
***members only***
Ik ben zo benieuwd naar de VSWR van InterProject en het 12dBi paneel van Ali, ik denk dat ik maar een nanoVNA aanschaf. Het Ali paneel is namelijk vrij breed qua frequentie.
Of heeft onze radioloog @LED-Maniak mogelijk het Ali paneel al eens doorgemeten?
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 07-02-2022 13:37 ]
Nu recht vooruit, er zijn niet heel veel hotspots in de richting van het paneel. Die liggen er voornamelijk achter. Ik kan het natuurlijk nog wel een keer proberen als ik er ben.stormfly schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:36:
[...]
Nice tnx voor het delen! Doet het best goed, kijkt hij recht vooruit of iets naar beneden, dat zou ik doen. Je hebt dichtbij ook nog best wat aanstraling.
Ik ben zo benieuwd naar de VSWR van InterProject en het 12dBi paneel van Ali, ik denk dat ik maar een nanoVNA aanschaf. Het Ali paneel is namelijk vrij breed qua frequentie.
Of heeft onze radioloog @LED-Maniak mogelijk het Ali paneel al eens doorgemeten?
Ik heb in het contact met InterProject nooit echt duidelijk gekregen of het verplicht is (en of het verschil maakt) om de antenne gekanteld te plaatsen of dat deze ook horizontaal mag, heb jij daar toevallig nog antwoord op?
Goede vraag, alle rondstraal antennes zijn vertical gepolariseerd, het lijkt mij dat dit moet matchen met elkaar voor de optimale ontvangst.melvinnie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:47:
[...]
Nu recht vooruit, er zijn niet heel veel hotspots in de richting van het paneel. Die liggen er voornamelijk achter. Ik kan het natuurlijk nog wel een keer proberen als ik er ben.
Ik heb in het contact met InterProject nooit echt duidelijk gekregen of het verplicht is (en of het verschil maakt) om de antenne gekanteld te plaatsen of dat deze ook horizontaal mag, heb jij daar toevallig nog antwoord op?
In de datasheet van InterProject staat Vertikal/Horizontal, het maakt voor de antenne niet uit. Hoe bepaal je bij deze antenne de bovenzijde? Op de beide datasheets is hij twee keer anders gemonteerd
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 07-02-2022 14:08 ]
Er staat een pijltje achterop het paneel wat de orientatie is. Als je hem een kwartslag draait is hij bijvoorbeeld horizontaal gepolariseerd. Draai je een kwartslag terug dan vertikaal. Zo simpel kan het zijn.
Circulair gepolariseerd kan ook nog: dan ben je niet afhankelijk welke kant de andere antenne op wijst. Alleen je verliest er wel 3dB mee als de andere kant een vertikaal gepolariseerde antenne heeft(maar heeft ook weer zo zijn voordelen...).
Circulair gepolariseerd kan ook nog: dan ben je niet afhankelijk welke kant de andere antenne op wijst. Alleen je verliest er wel 3dB mee als de andere kant een vertikaal gepolariseerde antenne heeft(maar heeft ook weer zo zijn voordelen...).
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 07-02-2022 14:28 ]
block 1215307, we bewegen weerstormfly schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:39:
https://status.helium.com/?utm_source=embed
Dus voor de zekerheid, als ik hem zoals op de foto neerzet, (het pijltje staat dan horizontaal) is hij verticaal gepolariseerd?LED-Maniak schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:25:
Er staat een pijltje achterop het paneel wat de orientatie is. Als je hem een kwartslag draait is hij bijvoorbeeld horizontaal gepolariseerd. Draai je een kwartslag terug dan vertikaal. Zo simpel kan het zijn.![]()
/f/image/AnJJFKPVpXjojW5xqEJsR4Rr.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt momenteel wel een positief effect te geven. Ik behaalde meer dan eerder. Dit was niet veel meer ofzo maar kwam mede door veel externe factoren.Mr.Jingles schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:21:
Ik dacht dat de "Tricky Lava Lemur" in de ban was!
Niet dus.
https://explorer.helium.c...Git7mJ7pQsj2Vzj5YZHfcQqXA
Niet dus.
..
[ Voor 102% gewijzigd door N0EL op 07-02-2022 18:49 ]
Ja deze staat er tussen hoor:N0EL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:44:
Ik dacht dat de "Tricky Lava Lemur" in de ban was!
Niet dus.
https://raw.githubusercon...enylist/main/denylist.csv
alleen hebben waarschijnlijk nog niet alle hotspots de laatste deny list opgehaald (elke 6uur), waardoor en nog wat kleingeld binnen sijpelt.
Hebben alle miners ondertussen wel allemaal de deny list geïmplementeerd? Of zijn er nog fabrikanten die dit niet hebben doorgevoerd?
Ik weet dat deze in de deny list staat, en ben heel benieuwd of deze straks weer op 0 staat
Ben benieuwd hoelang dit duurt. Harkt leuk binnen.Chris12 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:31:
[...]
Ja deze staat er tussen hoor:
https://raw.githubusercon...enylist/main/denylist.csv
alleen hebben waarschijnlijk nog niet alle hotspots de laatste deny list opgehaald (elke 6uur), waardoor en nog wat kleingeld binnen sijpelt.
Dit hotspot haalde eerst 15 hnt per dag binnen. Op basis van z'n huidige opbrengst over 24h lijkt dat 'nog' maar 1.5hnt te zijn. Mooie test om te zien of/hoe snel de blacklist door alle valididators wordt geupdate.Cave_Boy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 05:31:
[...]
Ben benieuwd hoelang dit duurt. Harkt leuk binnen.
De snelheid waarin dit specifieke hotspot werd gedenylisted was trouwens wel een uitzondering. Een snelle review op de lijst met genomineerde clusters ( https://github.com/helium...es?q=is%3Aissue+is%3Aopen ) leidt al tot zeven grote clusters in Nederland. Ongeveer 2000 hotspots in totaal. Nog niet eentje hiervan is op de deny list gezet.
[Addition]: Huge network of 100+ fake hotspots #384
https://github.com/helium/denylist/issues/384
[Addition]: Cheater network of Syncrobit miners in the south of the Netherlands(47pcs) #271
https://github.com/helium/denylist/issues/271
[Addition]: Large cheater network of Syncrobit miners in the north of the Netherlands(253pcs) #270
https://github.com/helium/denylist/issues/270
[Addition]: Another 500 of them pisces cheaters in the netherlands #248
https://github.com/helium/denylist/issues/248
[Addition]: Cluster of 20 Heltecs in NL (location spoofing, witness stuffing, meta data seems odd) #243
https://github.com/helium/denylist/issues/243
[Addition]: 65 COTX hotspots in Netherlands earning 60-80HNT per day via witness stuffing (beacon/packet replication) #227
https://github.com/helium/denylist/issues/227
[Addition]: Almost 1000 pisces clusters in the netherlands, UK, Germany (all connected) #173
https://github.com/helium/denylist/issues/173
[ Voor 4% gewijzigd door scorpion303 op 08-02-2022 11:55 ]
Door een pull request te maken voor de deny list schijn je een update te kunnen versnellen.scorpion303 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:45:
[...]
Dit hotspot haalde eerst 15 hnt per dag binnen. Op basis van z'n huidige opbrengst over 24h lijkt dat 'nog' maar 1.5hnt te zijn. Mooie test om te zien of/hoe snel de blacklist door alle valididators wordt geupdate.
De snelheid waarin dit specifieke hotspot werd gedenylisted was trouwens wel een uitzondering. Een snelle review op de lijst met genomineerde clusters ( https://github.com/helium...es?q=is%3Aissue+is%3Aopen ) leidt al tot zes grote clusters in Nederland. Ongeveer 1000 hotspots in totaal. Nog niet eentje hiervan is op de deny list gezet.
[Addition]: Cheater network of Syncrobit miners in the south of the Netherlands(47pcs) #271
[Addition]: Large cheater network of Syncrobit miners in the north of the Netherlands(253pcs) #270
[Addition]: Cluster of 20 Heltecs in NL (location spoofing, witness stuffing, meta data seems odd) #243
[Addition]: 65 COTX hotspots in Netherlands earning 60-80HNT per day via witness stuffing (beacon/packet replication) #227
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Als je even door de enorme lijst van voorgestelde deny-list wijzigingen scrolt, dan wordt het snel duidelijk dat de Helium review board hier behoorlijk veel werk in zal moeten steken. Sommige voorstellen zijn goed beargumenteerd (met duidelijke bewijslast) maar een groot deel is (op z'n zachts gezegd) een stukje onduidelijker. Ik heb ook nog nergens een duidelijke lijst met criteria gezien waarop wordt besloten om een deny-list wijziging uit te voeren. Mijn eigen grootste onduidelijkheid ligt vooral bijfenrir schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:00:
[...]
Door een pull request te maken voor de deny list schijn je een update te kunnen versnellen.
- wordt een geblokkeerd hotspot ge-unblocked wanneer deze door een 'veroordeelde' spoofer aan een legitieme miner wordt verkocht? Vanuit een netwerk-expansie/hergebruik-van-kostbare-resources kan ik me hier iets bij voorstellen. Het betekent echter wel dat de business case voor spoofing een heel stuk gunstiger wordt: eerst kijken hoe veel je kunt verdienen met spoofing en na een block alsnog alle hardware (met winst?) verkopen
- is location spoofing een valide reden voor een block? Zo ja, hoe ver moet de gespoofde locatie dan van de werkelijke locatie af liggen? 100 meter? 200 meter? 500?
[ Voor 14% gewijzigd door scorpion303 op 08-02-2022 11:46 ]
Gaaf. Het lijkt erop dat er zojuist iemand daadwerkelijk een pull request (https://github.com/helium/denylist/pull/391) heeft ingeschoten voor de volgende twee issues. Ben benieuwd hoe (snel) dit wordt opgepakt!fenrir schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:00:
[...]
Door een pull request te maken voor de deny list schijn je een update te kunnen versnellen.
Als je een blocked miner door kunt verkopen kan je hem ook van je eigen wallet-a naar je eigen wallet-b overschrijven. Lijkt mij niet de bedoeling, degene die cheat, moet dat financieel voelen.scorpion303 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Als je even door de enorme lijst van voorgestelde deny-list wijzigingen scrolt, dan wordt het snel duidelijk dat de Helium review board hier behoorlijk veel werk in zal moeten steken. Sommige voorstellen zijn goed beargumenteerd (met duidelijke bewijslast) maar een groot deel is (op z'n zachts gezegd) een stukje onduidelijker. Ik heb ook nog nergens een duidelijke lijst met criteria gezien waarop wordt besloten om een deny-list wijziging uit te voeren. Mijn eigen grootste onduidelijkheid ligt vooral bij
- wordt een geblokkeerd hotspot ge-unblocked wanneer deze door een 'veroordeelde' spoofer aan een legitieme miner wordt verkocht? Vanuit een netwerk-expansie/hergebruik-van-kostbare-resources kan ik me hier iets bij voorstellen. Het betekent echter wel dat de business case voor spoofing een heel stuk gunstiger wordt: eerst kijken hoe veel je kunt verdienen met spoofing en na een block alsnog alle hardware (met winst?) verkopen
- is location spoofing een valide reden voor een block? Zo ja, hoe ver moet de gespoofde locatie dan van de werkelijke locatie af liggen? 100 meter? 200 meter? 500?
Helemaal mee eens! Ik vind dat we deze spoofers zo hard (en zo snel) mogelijk moeten aanpakken. Dat dit leidt tot 10.000-en onbruikbare hotspots is dan 'collateral damage'. Voor een groot deel kunnen ze in ieder geval nog wat geld verdienen aan de raspberry pi.stormfly schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:33:
[...]
Als je een blocked miner door kunt verkopen kan je hem ook van je eigen wallet-a naar je eigen wallet-b overschrijven. Lijkt mij niet de bedoeling, degene die cheat, moet dat financieel voelen.
Ik zag echter een poll op reddit ( https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3 ) waarin bijna de helft van de stemmers het hier niet mee eens is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JIYNrye2dkrCtteGtYz8hPrj.png?f=user_large)
Ik ben erg benieuwd hoe de blacklist review board hierover denkt.
Het definitief blokkeren van een hotspot zou alleen mogelijk mogen zijn als het dan ook niet meer mogelijk is om een transfer van een geblokkeerde hotspot te laten plaatsvinden.scorpion303 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:45:
[...]
Helemaal mee eens! Ik vind dat we deze spoofers zo hard (en zo snel) mogelijk moeten aanpakken. Dat dit leidt tot 10.000-en onbruikbare hotspots is dan 'collateral damage'. Voor een groot deel kunnen ze in ieder geval nog wat geld verdienen aan de raspberry pi.![]()
Ik zag echter een poll op reddit ( https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3 ) waarin bijna de helft van de stemmers het hier niet mee eens is.
[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd hoe de blacklist review board hierover denkt.
Nu is er bij de transfer van een hotspot een check of de hotspot nog in de laatst 1200 blocks activiteit heeft gehad, om ervoor te zorgen dat een koper niet opgescheept wordt met een niet werkende unit. hier zou een uitbreiding op moeten komen waarbij ook de deny list gecontroleerd wordt. Zolang nodig er niet is, moet je ook removal toestaan.
De issues staan er nu al (dat mensen claimen een geblokkeerde hotspot gekocht te hebben).
Helaas heb ik al bijna 48 uur geen withnesses op mijn hotspot.
Na de Halt van gister is hij niet meer goed gaan lopen.
Er is letterlijk niets veranderd aan de setup.
zie: hotspot
Alles wat ik kan zien is dat de 2 die ik heb gehad van dezelfde hotspot komt (buur hex) en beide de SNR hoog of laag hoe je maar wil noemen.
Hier mensen enige tips?
Alles wat ik kan zien is dat de 2 die ik heb gehad van dezelfde hotspot komt (buur hex) en beide de SNR hoog of laag hoe je maar wil noemen.
Hier mensen enige tips?
Zelf net even gekeken en ook mijn miner is op een erg laag pitje. Kan weer lang wachten voordat dit weer is opgebouwd heb ik het idee.pepelstwan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:30:
Helaas heb ik al bijna 48 uur geen withnesses op mijn hotspot.
Hier mensen enige tips?
Ik vraag me af of er iets bestaat wat het zendvermogen van de hotspot omlaag kan brengen, maar geen invloed heeft op de ontvangststerkte.
Dit omdat er nu heel veel syncrobit witnessen zijn van 40+ km, ik zou graag zien dat de hotspots in de buurt de beacons gewoon weer oppakken.
Dit omdat er nu heel veel syncrobit witnessen zijn van 40+ km, ik zou graag zien dat de hotspots in de buurt de beacons gewoon weer oppakken.
Zijn er mogelijkheden om zaken door meten? Ben wat aan het spelen met verschillende antennes, 6 en 8db, maar het leek daar alleen slechter van te worden
. Nu als test weer de originele antenne aan de bobcat gemaakt.... Heb er een 5 en 7 meter lange kabel aan gehad. Zijn deze kabels gevoelig voor storing als ze naast een 230v kabel liggen ? En, is er een andere manier om de kabel + antenne door te meten?

Gisteren mijn Milesight miner binnen gekregen, gelijk aan de slag gegaan.
Ongeveer een dag nu 0,2 HNT binnen :
https://explorer.helium.c...XwkkDk35i8JMuLFwZDsvMUbFX
Kan je ergens zien of een filter nut heeft om te kopen ?
Hier iets uit op te maken van 1 van mijn witnesses :
Distance
~4.4 km
RSSI
-132 dBm
SNR
-12.8 dB
Frequency
867.9 MHz
Distance
~4.4 km
RSSI
-132 dBm
SNR
-12.8 dB
Frequency
867.9 MHz
[ Voor 14% gewijzigd door User_TS op 09-02-2022 01:24 ]
Er waren problemen met het netwerk op dat moment dus het is waarschijnlijk niet helemaal een eerlijke start voor je miner geweest. Probeer nog enkele dagen uit. Naar mijn weten hebben van dit merk miners geen filter nodig.User_TS schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:28:
Distance
~4.4 km
RSSI
-132 dBm
SNR
-12.8 dB
Frequency
867.9 MHz
Hoe erg is het als je antenne niet helemaal recht staat?
Ik heb mijn beugel bevestigd op mijn zolderraam kozijn, als ik er nu vanaf de tuin naar kijk lijkt hij iets scheef te staan. Om het makkelijk te beschrijven: Hij staat scheef zoals een wijzer op 12:03 / 12:04
Ik heb mijn beugel bevestigd op mijn zolderraam kozijn, als ik er nu vanaf de tuin naar kijk lijkt hij iets scheef te staan. Om het makkelijk te beschrijven: Hij staat scheef zoals een wijzer op 12:03 / 12:04
Je kunt zelf een excel met gemiddelden maken. Op het eerste gezicht ziet het er erg goed uit.User_TS schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:28:
Distance
~4.4 km
RSSI
-132 dBm
SNR
-12.8 dB
Frequency
867.9 MHz
Wat voor soort/merk antenne? Met een 3 dbi is het minder erg om scheef te staan dan met een 10dbi, vanwege de stralingshoek.Dirk0s schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:00:
Hoe erg is het als je antenne niet helemaal recht staat?

Hoera. Gisteren/vannacht is een grote Deny-list update doorgevoerd!! Zie https://github.com/helium/denylist/pull/409 .
Van de zeven genomineerde NL clusters die ik zo snel kon vinden ....
[Addition]: Almost 1000 pisces clusters in the netherlands, UK, Germany (all connected) #173
.. is alleen de laatste ->
.. niet doorgevoerd (om onduidelijke redenen, want het lijkt ook hier om overduidelijk witness stuffing spoofing te gaan).
In totaal hebben bovenstaande zes issues zo'n 1400 (voornamelijke Nederlandse) Hotspots op de deny list gekregen. Nederland is weer een stukje schoner/eerlijker!
.. niet doorgevoerd (om onduidelijke redenen, want het lijkt ook hier om overduidelijk witness stuffing spoofing te gaan).
In totaal hebben bovenstaande zes issues zo'n 1400 (voornamelijke Nederlandse) Hotspots op de deny list gekregen. Nederland is weer een stukje schoner/eerlijker!
Je hebt geen filter nodig, gaat perfect zo. Je RSSI is -132dBm bij SNR -12.8dB, dus je ruisniveau op dat specifieke moment was rond de -119dBm, wat echt perfect is om tot het max RSSI van de gemiddelde miner (rond de -140dBm) te kunnen luisteren.User_TS schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:28:
Distance
~4.4 km
RSSI
-132 dBm
SNR
-12.8 dB
Frequency
867.9 MHz
Een filter (SAW of cavity) is een no-brainer als je ruisniveau -100dBm of sterker zou zijn. Daartussenin is het een afweging tussen insertion loss/verlies en eventuele winst door het "dieper" kunnen luisteren.
Helaas denken echt teveel mensen een filter nodig te hebben omdat bepaalde merken er eentje tussenuit laten in vergelijking met het reference design. Terwijl zelfs miners met dat filter overstuurd kunnen raken door teveel noise/verstoring/sterke signalen.
[ Voor 37% gewijzigd door alexnauta op 09-02-2022 13:10 ]
Super! Is dit ook straks ook zichtbaar op explorer.helium?scorpion303 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:40:
Hoera. Gisteren/vannacht is een grote Deny-list update doorgevoerd!! Zie https://github.com/helium/denylist/pull/409 .
Er staan een aantal hotspots in mijn dorpie die ook op die deny list staan
$ alias cd='rm -rf'
Vorige keer kon je geblokkeerde hotspots na enkele dagen vrij goed zien via hotspotty (zie scorpion303 in "Helium Miner" ).dogtagz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:38:
[...]
Super! Is dit ook straks ook zichtbaar op explorer.helium?
Er staan een aantal hotspots in mijn dorpie die ook op die deny list staan
Ook via https://explorer.helium.com/ en dan de 'view' rechtsonder aanpassen naar 'earnings' geeft een aardig beeld. Ieder actief hotspot dat de laatste 24 uur 0hnt heeft verdiend wordt dan paars. Het blijft echter een probleem dat niet alle validators de nieuwe denylists (snel) binnenhalen, waardoor met name de witness stuffing hotspots best nog een tijdje wat hnt blijven binnenhalen.
Ik heb 1 van de miners binnen (Sensecap) en wilde stiekem toch eens thuis kijken en proberen hoe hij het hier doet (nieuwsgierig)
Ik woon in een woonwijk in een hoekhuis en er zit 1 klein dakraampje in met dubbelglas en de zolder is normaal geïsoleerd (alleen piepschuim) Voordat ik allerlei drastische maatregelen ga nemen met het boren van gaten en veel geld uitgeven aan een antenna etc., was ik benieuwd of ik de Sensecap eens in de nok van de zolder kon hangen (circa 7.5 meter hoog). Om te kijken wat het doet.
Is dit mogelijk om te doen om enige indicatie te krijgen? Uiteindelijk gaat deze Sensecap naar iemand anders die op 10 hoog woont, maar nu hij hier toch ligt. Leek het mij leuk om eens te proberen.
Iemand hier ervaring mee?
En ik snap uiteraard dat een antenne op het dag velen malen beter is, maar had zelf ik gedachten. "Baat het niet, schaadt het niet.”
Ik woon in een woonwijk in een hoekhuis en er zit 1 klein dakraampje in met dubbelglas en de zolder is normaal geïsoleerd (alleen piepschuim) Voordat ik allerlei drastische maatregelen ga nemen met het boren van gaten en veel geld uitgeven aan een antenna etc., was ik benieuwd of ik de Sensecap eens in de nok van de zolder kon hangen (circa 7.5 meter hoog). Om te kijken wat het doet.
Is dit mogelijk om te doen om enige indicatie te krijgen? Uiteindelijk gaat deze Sensecap naar iemand anders die op 10 hoog woont, maar nu hij hier toch ligt. Leek het mij leuk om eens te proberen.
En ik snap uiteraard dat een antenne op het dag velen malen beter is, maar had zelf ik gedachten. "Baat het niet, schaadt het niet.”
[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 09-02-2022 15:04 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Je kan op https://hotspotrf.com/ gratis een account maken en dan (uit mijn hoofd) 10x een ratis simulatie doen. Betere schattingen zijn betaald.Wachten... schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:02:
Ik heb 1 van de miners binnen (Sensecap) en wilde stiekem toch eens thuis kijken en proberen hoe hij het hier doet (nieuwsgierig)
Ik vind het altijd raar dat mensen onder het dak goeie resultaten halen. Hier zit het vol isolatie met aluminium folie aan 1 zijde, dat is gewoon 1 grote kooi van faraday.
Ik geloof dat de enige zolder-miners met redelijke opbrengsten zich in Amerika bevinden. Op basis van de op Reddit geplaatste foto's zie je alleen setups in ongeisoleerde, houten zoldertjes.Wachten... schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:02:
Ik heb hier enkele dagen een sensecap (met standaard antenne) op mijn redelijk geisoleerde zolder (met dakpannen) gezet. Zowel in het midden van de zolder, als in de nok als tegen het raam (met dubbel glas) geplakt kwam er geen enkel beacon (inbound/outbound) doorheen. Pas toen de miner naar buiten ging (met een losse antenne) kwamen de eerste beacons binnen.
Zelfs toen ik enkele maanden later hier een nieuw sensecap hotspotje (met standaard antenne) voor 24 uur binnen liet aanstaan, lukte het hem niet om de buiten antenne (die op hemelsbreed 2 meter afstand stond) te bereiken.
Ik zou zeggen dat zolder mining in Nederland redelijk kansloos is. Wellicht maak je met een ongeisoleerd (of rieten) dak nog wat kans.
@scorpion303Cave_Boy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:13:
[...]
Je kan op https://hotspotrf.com/ gratis een account maken en dan (uit mijn hoofd) 10x een ratis simulatie doen. Betere schattingen zijn betaald.
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb net even alles in hotspotrf.com gezet, maar er komt weinig uit (althans, zover ik zie)
Ik krijg zowel bij het binnen als buiten plaatsen (gesimuleerd) een HotspotRF Score: 0%
Dat lijkt mij niet echt goed. Ik heb hem de laatste keer op 9 meter hoogte gezet (wat haalbaar is) en de optie "outside" gekozen.
Doe ik iets verkeerd?
/f/image/6B9phh2fsBhuGag2KgHhyeLJ.png?f=fotoalbum_large)
https://hntservice.eu/pro...indoor-hotspot-eu868-8gb/
Voor degene die nog een sensecap in april zoeken. Marktplaats met morgen verzenden ligt heel dichtbij deze prijs, I know.
Voor degene die nog een sensecap in april zoeken. Marktplaats met morgen verzenden ligt heel dichtbij deze prijs, I know.
ik zou als je wilt instappen zeker gewoon de tweedehands markt opgaan. De prijzen zijn zoveel beter nu dat je het verschil wel weer terug verdient.
Waar kan je een helium miner rapporteren? Er zit er 1 bij mij in de buurt maar zijn locatie klopt helemaal niet (afrit van snelweg), miner geeft aan dat hij 60m hoog zit maar ben er vandaag langs gereden en er is geen antenne te zien en ook geen plek waar je 60m hoog kan zitten (het gaat om Curved Ocean Yeti).
Edit: Er is wel 1 plek in de buurt die 60m hoog is maar die valt buiten de huidige hexagon. Ben daarom erg benieuwd hoe deze miner in de hexagon naast mij zit op die hoogte terwijl daar helemaal niks zo hoog is.
Edit: Er is wel 1 plek in de buurt die 60m hoog is maar die valt buiten de huidige hexagon. Ben daarom erg benieuwd hoe deze miner in de hexagon naast mij zit op die hoogte terwijl daar helemaal niks zo hoog is.
[ Voor 25% gewijzigd door Nogne op 09-02-2022 16:59 ]
PS/XBL: Nogne
Locatie spoofing doet bijna iedereen om een optimale hex verdeling te zoeken. Locatie spoofing zou je bijna moeten stimuleren, want jij verdient meer als hij in een lege hex staat met een hogere TS. Transmit Scale is vooral relevant voor degen die jij ziet/witnessed. Hoe groener om je heen hoe groener je bankbiljetten 💶Nogne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:54:
Waar kan je een helium miner rapporteren? Er zit er 1 bij mij in de buurt maar zijn locatie klopt helemaal niet (afrit van snelweg), miner geeft aan dat hij 60m hoog zit maar ben er vandaag langs gereden en er is geen antenne te zien en ook geen plek waar je 60m hoog kan zitten (het gaat om Curved Ocean Yeti).
Heb naar deze miner gekeken maar ik zie niets geks. Lijkt mij geen cheater, eerder iemand die jou meer inkomsten gunt door een optimale hex te kiezen.
In afwachting op een upgrade van Ideetron (Atenne etc) alvast mijn Heltec aangeslingerd. Gaat hard zo 🤔
:fill(white):strip_exif()/f/image/2BrI44Pzkl5RElOu4XUpaqBB.png?f=user_large)
[ Voor 94% gewijzigd door dvdbosch op 09-02-2022 17:31 ]
Dennis
nobel ideestormfly schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:18:
[...]
Locatie spoofing doet bijna iedereen om een optimale hex verdeling te zoeken. Locatie spoofing zou je bijna moeten stimuleren, want jij verdient meer als hij in een lege hex staat met een hogere TS. Transmit Scale is vooral relevant voor degen die jij ziet/witnessed. Hoe groener om je heen hoe groener je bankbiljetten 💶![]()
Heb naar deze miner gekeken maar ik zie niets geks. Lijkt mij geen cheater, eerder iemand die jou meer inkomsten gunt door een optimale hex te kiezen.
Ik wijk met een miner letterlijk 20km hemelsbreed af en dat maakt geen verschil. Geen invalids, niks.kariem112 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:43:
[...]
nobel idee.. maar tot hoeveel meter kan het? En, kun je daarmee ook earnings mislopen omdat het netwerk ziet dat je locatie niet klopt? Met een driehoeksberekening kun je redelijk precies een locatie achterhalen lijkt me?
20KM is wel heel veelmelvinnie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:46:
[...]
Ik wijk met een miner letterlijk 20km hemelsbreed af en dat maakt geen verschil. Geen invalids, niks.
Omgeving Rotterdam helaas, die is overal slechtkariem112 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:49:
[...]
20KM is wel heel veelmaar, als je daardoor geen invalids krijgt.... en wel een scale van 1.0
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om er naar te kijken. Dan laat ik het zo want eerlijk gezegd heb ik er ook geen moeite mee dat hij zijn locatie daar heeft staan, was benieuwd of dit vaker gebeurt en waarom. Na jouw uitleg snap ik diegene wel wat meer.stormfly schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:18:
[...]
Locatie spoofing doet bijna iedereen om een optimale hex verdeling te zoeken. Locatie spoofing zou je bijna moeten stimuleren, want jij verdient meer als hij in een lege hex staat met een hogere TS. Transmit Scale is vooral relevant voor degen die jij ziet/witnessed. Hoe groener om je heen hoe groener je bankbiljetten 💶![]()
PS/XBL: Nogne
Jouw TS is relevant voor anderen, en in veel mindere mate voor jezelf. Met een TS van 1.0 bij jouw hotspot zorg jij goed voor je buur-miners. En zij hopelijk ook voor jou dmv hun plaatsingkariem112 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:49:
[...]
20KM is wel heel veelmaar, als je daardoor geen invalids krijgt.... en wel een scale van 1.0
Kun je de bovenstaande getallen eens uitleggen?alexnauta schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:58:
[...]
Je hebt geen filter nodig, gaat perfect zo. Je RSSI is -132dBm bij SNR -12.8dB, dus je ruisniveau op dat specifieke moment was rond de -119dBm, wat echt perfect is om tot het max RSSI van de gemiddelde miner (rond de -140dBm) te kunnen luisteren.
Een filter (SAW of cavity) is een no-brainer als je ruisniveau -100dBm of sterker zou zijn. Daartussenin is het een afweging tussen insertion loss/verlies en eventuele winst door het "dieper" kunnen luisteren.
Helaas denken echt teveel mensen een filter nodig te hebben omdat bepaalde merken er eentje tussenuit laten in vergelijking met het reference design. Terwijl zelfs miners met dat filter overstuurd kunnen raken door teveel noise/verstoring/sterke signalen.
20km is bizar veel, ik dacht dat je alleen weg zou komen met spoofen naar een aangrenzende hex. hoe kan het dat dit toegestaan is zonder dat je bestraft wordt met de rewarding?melvinnie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:46:
[...]
Ik wijk met een miner letterlijk 20km hemelsbreed af en dat maakt geen verschil. Geen invalids, niks.
Dit maakt dit spelletje een stuk minder fair toch?
[ Voor 12% gewijzigd door gis. op 10-02-2022 08:57 ]
Je transmit scale beïnvloed wel je rewards als je zelf beacons stuurt, en volgens mij ook als je iemand challenged. Dus loont zeker voor jezelf om je positie gunstig te kiezen.stormfly schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:37:
[...]
Jouw TS is relevant voor anderen, en in veel mindere mate voor jezelf. Met een TS van 1.0 bij jouw hotspot zorg jij goed voor je buur-miners. En zij hopelijk ook voor jou dmv hun plaatsing
Ik ken iemand die een hotspot heeft verkocht waarvan de koper de locatie ook nooit heeft verzet. Dit scheelt zo'n 50 kilometer, die hotspot draait gewoon zonder problemen door. Met de komst van PoCv11 zou dat moeten verbeteren maar volgens mij is dat niet het geval.gis. schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:53:
[...]
20km is bizar veel, ik dacht dat je alleen weg zou komen met spoofen naar een aangrenzende hex. hoe kan het dat dit toegestaan is zonder dat je bestraft wordt met de rewarding?
Dit maakt dit spelletje een stuk minder fair toch?
Dat klopt, degene tegen wie ik het schreef leken het hele transmitscale ontwerp niet helder te hebben. Vandaar dat ik alleen de basics heb benoemd, datgene wat voor meer dan (80%?) voorkomt is witnessing.rnark schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:01:
[...]
Je transmit scale beïnvloed wel je rewards als je zelf beacons stuurt, en volgens mij ook als je iemand challenged. Dus loont zeker voor jezelf om je positie gunstig te kiezen.
Klopt ik dacht ook dat we kruis peilingen zouden krijgen. Maar dat lijkt niet zo te zijn, logisch gezien de huidige load op het p2p netwerk wat al kraakt & piept. Het enige wat je nu soms ziet is "invalid RSSI to high" , hoe ze dat bepalen zal statisch zijn. Iets van > dan 300m kan nooit -40dbm aan signaal gevenIk ken iemand die een hotspot heeft verkocht waarvan de koper de locatie ook nooit heeft verzet. Dit scheelt zo'n 50 kilometer, die hotspot draait gewoon zonder problemen door. Met de komst van PoCv11 zou dat moeten verbeteren maar volgens mij is dat niet het geval.
Kan iemand iets roepen over deze waardes van verschillende witnesses? Vooral om te zien of er iets niet goed aan bekabeling / antenne is, en of er een filter tussen moet?
Witnessed Beacon:
~900m
-90 dBm, RSSI
6.8 dB SNR
~2.4km
-111 dBm RSSI
-0.2 dB SNR
Witnessed Beacon:
~900m
-90 dBm, RSSI
6.8 dB SNR
~2.4km
-111 dBm RSSI
-0.2 dB SNR
https://support.cotxnetwo...he-ambient-noise-problem-kariem112 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:57:
Kan iemand iets roepen over deze waardes van verschillende witnesses? Vooral om te zien of er iets niet goed aan bekabeling / antenne is, en of er een filter tussen moet?
Witnessed Beacon:
~900m
-90 dBm, RSSI
6.8 dB SNR
~2.4km
-111 dBm RSSI
-0.2 dB SNR
Kan je zelf uitrekenen, advies is om een gemiddelde te maken zoals in het artikel ook voorgesteld is.
-90 minus 6.8= beroerd
[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 10-02-2022 10:34 ]
Beroerdstormfly schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:33:
[...]
https://support.cotxnetwo...he-ambient-noise-problem-
Kan je zelf uitrekenen, advies is om een gemiddelde te maken zoals in het artikel ook voorgesteld is.
-90 minus 6.8= beroerddeel maar een gemiddelde lijst dan kijken we ff mee.
Dashboard van de COTX ziet er wel gaaf uit, jammer dat mijn bobcat dat niet heeft

RSSI SNR Noise
-90 6.8 -83.2
-111 -0.2 -111.2
-86 7 -79
-89 6.2 -82.8
-85 6 -79
-133 -19 -152
-113 -1 -114
-130 -16.2 -146.2
-86 7.5 -78.5
-89 6 -83
gemiddelde: -100.89
Volgens mij moet er dan een filter tussen?
[ Voor 21% gewijzigd door kariem112 op 10-02-2022 11:00 ]
Lijkt erop dat er niemand in jou buurt is om te witnessen (woon je afgelegen kijk is op helium explorer) metWachten... schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:41:
[...]
@scorpion303
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb net even alles in hotspotrf.com gezet, maar er komt weinig uit (althans, zover ik zie)
Ik krijg zowel bij het binnen als buiten plaatsen (gesimuleerd) een HotspotRF Score: 0%
Dat lijkt mij niet echt goed. Ik heb hem de laatste keer op 9 meter hoogte gezet (wat haalbaar is) en de optie "outside" gekozen.
Doe ik iets verkeerd?
[Afbeelding]
een 3dbi antenne kom je waarschijnlijk niet ver genoeg ?
Helaas.
Het ziet er naar uit dat mijn Bobcat het vandaag heeft begeven.
Hij blijft rebooten na +/-60 seconden.
Harde reset gedaan en een nieuwe voeding. Helaas zonder succes tot nu.
Soms kan ik nog even snel op de diagnose pagina komen, maar daar blijft het bij.
Ping is dan ook weer even weg.
Ledje op de Bobcat gaat van geel naar rood naar geel enz enz.
Gelukkig komt er snel een nieuwe miner van led-maniak ;-)
Soms kan ik nog even snel op de diagnose pagina komen, maar daar blijft het bij.
[ Voor 5% gewijzigd door N0EL op 10-02-2022 12:02 ]
Die vindt hij wel. Hij vindt iets van 80 witness punten (licht oranje gebied met gemiddeld een 2 in de hexagon)User_TS schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Lijkt erop dat er niemand in jou buurt is om te witnessen (woon je afgelegen kijk is op helium explorer) met
een 3dbi antenne kom je waarschijnlijk niet ver genoeg ?
Ik zal zo even plaatsen wat er uit komt
SD kaart corrupt misschien?N0EL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:56:
Helaas.
Zie het zo alsof je een gesprek wilt voeren in een café met iemand anders.kariem112 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:53:
[...]
Kun je de bovenstaande getallen eens uitleggen?Wat betekenen ze, en vanaf welke grens is een filter te overwegen?
(Let op, onderstaande heb ik flink vereenvoudigd, als ik ergens fout zit, laat het me weten. Ik heb dit echt even snel uitgetypt)
Iemand praat tegen je met een bepaald volume, dit is dan het zendvermogen, en wordt vaak uitgedrukt in dBm.
Dit doet diegene op 12dBm bijvoorbeeld, vanaf de andere kant van het café.
Jij staat aan de andere kant, en probeert op te vangen wat hij zegt, je krijgt zijn geluid/signaal dan binnen met een bepaalde sterkte/volume. Dit is dan je RSSI, en wordt ook vaak uitgedrukt in dBm.
Doordat er wat meters afstand en misschien een paar muren/mensen tussen zitten neemt dat zendvermogen af. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld het signaal uiteindelijk binnen op -140dBm. Let op dat dBm dus onder 0 negatief gewoon verder gaat. Met -140dBm heb je dus eigenlijk 150dBm van je signaal onderweg "verloren".
Bij de meeste miners ligt bij -140dBm ook de grens ongeveer, is het signaal zwakker, dan kun je niks meer verstaan of horen van diegene aan de andere kant.
Nu zou je zeggen, klaar! Je kunt dus altijd tot -140dBm iedereen horen. En dat klopt, maar je kunt niet iedereen daadwerkelijk verstaan, of, begrijpen. Hier komt de ruis om de hoek kijken, want, in het café is het natuurlijk nooit stil
Aangezien iedereen gezellig aan het kletsen/brabbelen/mompelen is, komt er ruis/storing om de hoek kijken. Dit kunnen ook hele andere geluiden zijn buiten het café.
Hoe luider alles om jullie heen, en tussen jullie in is, hoe meer storing/ruis er dus eigenlijk is. Hierbij gaat het vooral om de ruis aan de kant van de ontvanger, want die moet uiteindelijk begrijpen wat er gezegd is.
Een miner kan ongeveer tot -20dB onder de ruis luisteren én begrijpen wat er gezegd wordt over het algemeen. Dus als het geluid van diegene aan de andere kant van het café zachter binnenkomt dan het geluid van de overige cafégasten (en overige geluiden), dan kan het nog zijn dat je diegene kunt verstaan.
Dit verschil in volume tussen zijn signaal, en die van de ruis, wordt SNR (signaal-ruis-verhouding) genoemd. Een SNR van -20dB betekend dat het signaal van de zender 20dB minder sterk binnenkomt dan de ruis.
Een SNR van 20dB betekend dat het singaal van de zender 20dB sterker binnenkomt dan de ruis.
Let op dat het ruisniveau -altijd- een momentopname is én een schatting is, en bij sterkere signalen flink kan afwijken van het werkelijke niveau door oversturing van de ontvanger/pre-amps.
Nu hebben we het ook wel eens over een miner die "doof" is. Dit kan gebeuren wanneer de ruis te sterk/luid binnenkomt. Oftewel, in het café, wanneer iedereen gewoon veel te veel herrie maakt, en de muziek te luid staat. Op dat moment versta je vaak zelfs op een meter afstand niks meer van elkaar.
Het kan dan zijn dat het ruisniveau dan bijvoorbeeld heel sterk is (-90dBm), waardoor je maar signalen kunt verstaan tot en met -110dBm (want immers, je kon maar tot -20dB luisteren/verstaan wat iemand zegt).
Hierdoor mis je dus alle signalen tussen de -110dBm en 140dBm die je misschien anders wel had ontvangen.
Nu zei ik ook dat het een afweging was of je wel een filter nodig had om die ruis te filteren... Waarom? Soms zitten er gewoon zoiezo weinig signalen tussen de -120dBm en -140dBm in jou omgeving, omdat er weinig miners op die afstanden zitten. Het heeft dan niet zoveel nut om een filter toe te voegen, welke alleen maar weer meer verlies in RSSI geeft. Hier weer een café voorbeeld: als de mensen waar je naar wilt luisteren, of mee wilt praten, allemaal dichtbij zitten, en je hoort ze al. Dan heeft het geen zin om te gaan filteren, gezien er niks boeiends (miners) verderweg zitten waarmee je wat kunt.
[ Voor 4% gewijzigd door alexnauta op 10-02-2022 13:35 ]
Let op:
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.