Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Cave_Boy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:55:
Weet iemand hoe het kan dat de meesten miners heel weinig witneses krijgen en sommige juist echt enorm veel? Ongeveer een maand terug (schat ik) had ik nog met mijn eigenlijk slechte setup tch nog wel rond de 100 en daarvoor zelfs tegen de 200. Ik zie deze daling bij velen. Echter dat is in schril contrast bij andere miners die tegen de 500 hebben. Natuurlijk hebben die een mooie plek etc maar zo'n enorm verschil...?
Ik begrijp het ook niet helemaal. Ik heb een redelijk mooie plek gevonden in Schiedam, Hoge flat, ~45 meter hoog, constructie die de antenne boven het dak uit laat steken en ik haal daar gemiddeld 0,2 mee.

https://explorer.helium.c...hG5KW7c4v6s9WfqC9DZ74NgT1

(locatie wijkt een paar honderd meter af)

Dit is een MNTD miner met de 6.5 dbi bundel van Ideetron. Hij heeft vrij zicht over Rotterdam richting het zuiden dus ik had hoge verwachtingen.

Binnenkort ga ik nog de laatste poging doen door de antenne nog wat hoger te plaatsen maar ik denk niet dat daar veel winst in valt te behalen. Over de kabel valt nog wel wat te zeggen natuurlijk, die kan wel wat korter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOZfGU3d7pd_T8SBj25YlfAxYTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guW4xyvCsu8STHcbgZHflSAW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0zMg8aYZaqAT9tA5gJpL9wVeNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnuO0p9DDhfPdajXsFNjQRhF.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
melvinnie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Ik begrijp het ook niet helemaal. Ik heb een redelijk mooie plek gevonden in Schiedam, Hoge flat, ~45 meter hoog, constructie die de antenne boven het dak uit laat steken en ik haal daar gemiddeld 0,2 mee.

Dit is een MNTD miner met de 6.5 dbi bundel van Ideetron. Hij heeft vrij zicht over Rotterdam richting het zuiden dus ik had hoge verwachtingen.

Binnenkort ga ik nog de laatste poging doen door de antenne nog wat hoger te plaatsen maar ik denk niet dat daar veel winst in valt te behalen. Over de kabel valt nog wel wat te zeggen natuurlijk, die kan wel wat korter.

[Afbeelding][Afbeelding]
Deze wallet heeft allemaal 30m plus locaties, daarmee vergelijk ik mijn uitspraken over de gele lijntjes.

Zet er eens een 6dbi McGill op, of de 4dBi? Met zo'n mooie locatie kan je wel wat meer investeringen doen. RAK is bij mijn weten de ena stabielste hotspot na SenseCAP.

POE gevoed, welke adapter zit erin? Geen spontane reboots geregistreerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ezv7n1d5BsCCvrCAwDyHjSYcTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TpfkLfmloIZX39mo5PvUtoLQ.png?f=fotoalbum_large

Wel een vrij donker gekleurd gebied, lage transmitscale om je heen = lage inkomsten. Mijn focus zou niet op de inkomsten liggen, maar waarom de gele lijntjes niet kilometers ver komen. Hoger hoeft niet, deze hoogte is al enorm, dit moet beter kunnen functioneren.

Je radio signaal lijkt redelijk clean: https://support.cotxnetwo...he-ambient-noise-problem-

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 03-02-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdR
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-02-2022
LED-Maniak schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Mensen zijn er wat huiverig voor, maar op zich is een gebruikte hotspot geen probleem. Deze heeft dan vaak ook een trackrecord om te zien hoe goed deze werkt.

Zelfs als je niet boven daken uitkomt kan je succes hebben, maar het is natuurlijk een stuk minder dan met vrij uitzicht. Verwacht er geen wonderen van.
Bedankt voor je reactie. Overzetten / verwijderen van je wallet / gegevens is dus geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een antennemast of GSM antennes ergens in de buurt? Valt inderdaad wat tegen. MNTD zijn hardware is top(alleen de software is slecht). Connectoren goed aangedraaid? LMR400 direct aan de hotspot wil door zijn stugheid soms wel eens wat losser gaan zitten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Deze wallet heeft allemaal 30m plus locaties, daarmee vergelijk ik mijn uitspraken over de gele lijntjes.

Zet er eens een 6dbi McGill op, of de 4dBi? Met zo'n mooie locatie kan je wel wat meer investeringen doen. RAK is bij mijn weten de ena stabielste hotspot na SenseCAP.

POE gevoed, welke adapter zit erin? Geen spontane reboots geregistreerd?

[Afbeelding]

Wel een vrij donker gekleurd gebied, lage transmitscale om je heen = lage inkomsten. Mijn focus zou niet op de inkomsten liggen, maar waarom de gele lijntjes niet kilometers ver komen. Hoger hoeft niet, deze hoogte is al enorm, dit moet beter kunnen functioneren.

Je radio signaal lijkt redelijk clean: https://support.cotxnetwo...he-ambient-noise-problem-
Dank voor je reactie,

De PoE splitter is van Heliumhotshop.eu gevoed door een Ubiquiti injector. Ik heb via hetrixtools.com iedere minuut een check op 44158 en daar is geen downtime te merken. Ik zou nog kunnen vragen of mijn maat intern een ping kan laten lopen natuurlijk.

Zou die mgill echt zoveel verschil maken tov Ideetron? Ik was in de veronderstelling dat tunes antennes een sprookje waren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Heb je een antennemast of GSM antennes ergens in de buurt? Valt inderdaad wat tegen. MNTD zijn hardware is top(alleen de software is slecht). Connectoren goed aangedraaid? LMR400 direct aan de hotspot wil door zijn stugheid soms wel eens wat losser gaan zitten.
Niet gezien in ieder geval, ik zal nog eens met een verrekijker zoeken als ik daar ben. Connectors vastdraaien is een goeie, daar heb ik niet meer aan gedacht.

Ik heb nu twee van deze MNTD hotspots sinds een maand maar de downtime na iedere update is enorm hinderlijk :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou beginnen met het aanpassen van je antenne montage. Zowel de bevestigingspaal als de bevestigingsbeugel blokkeert een deel van de antenne. Beugel omdraaien (bouten naar beneden) en ervoor zorgen dat het niet metalen gedeelte van je antenne in zijn geheel boven de paal en beugel uitsteekt.

Nu heb je een deel van de antenne geblokkeerd.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55

w00Dy

Make soap, not war

brambo4578 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Mijn SNR is altijd vrij slecht denk ik. Ik zit met een Sencecap en Rak 5.8 met daartussen 7m LMR400 kabel, maar het bos rondom mij doet blijkbaar niet veel goeds voor het signaal, ook al zou ik er over heen moeten zitten.
Is dit zo slecht dan?
Buiten die ene boven de noise-floor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
LED-Maniak schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Weet jij hoeveel (SAW) filters een RAK heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
fenrir schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Ik zou beginnen met het aanpassen van je antenne montage. Zowel de bevestigingspaal als de bevestigingsbeugel blokkeert een deel van de antenne. Beugel omdraaien (bouten naar beneden) en ervoor zorgen dat het niet metalen gedeelte van je antenne in zijn geheel boven de paal en beugel uitsteekt.

Nu heb je een deel van de antenne geblokkeerd.
Zet ik op de todo, thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Slecht vergelijkingsmateriaal. Deze wallet is van één van de grootste spoofers van het wereldwijde Helium netwerk.

Ik snap nog steeds niet goed hoe hij (/zij) het doet, maar hier staat beschreven hoe die ~60-80 HNT per dag worden binnengehaald.
DoeEensGek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Die syncrobits pakken de witnnesses van andere miners, in werkelijkheid staan ze er dus niet. Het is de vraag of ze miners gehackt hebben en daar de packets van doorsturen naar de syncrobits, of dat ze zelf ontvangers hebben staan en die gewoon delen. Maar zoveel packets dan heb je sirieus veel antennes verdeeld nodig.
De arme wallet eigenaar heeft er een dagtaak aan om alle (van ons gestolen) HNT veilig te stellen. Iedere paar uur wordt er flink wat over gemaakt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxakCfsCGdE3sbfW5xxZQHhpOMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PcaUIC4fkCz08dtn2oW306aO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb mijn eerste setup ook met een L bracket van ideetron gedaan. Maar door de L bracket kan je niet goed tapen en komt er vocht tussen de connector en de antenne. (Schroefdraad is zichtbaar). Ik zou die vervangen met iets wat hier op lijkt: http://www.satellietzaak....KU10-(U-Vormige-Mastklem)

Zo kan je hem goed dicht tapen.

Bij het vervangen zag ik letterlijk een drup water in de N type connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
melvinnie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Dank voor je reactie,

De PoE splitter is van Heliumhotshop.eu gevoed door een Ubiquiti injector. Ik heb via hetrixtools.com iedere minuut een check op 44158 en daar is geen downtime te merken. Ik zou nog kunnen vragen of mijn maat intern een ping kan laten lopen natuurlijk.

Zou die mgill echt zoveel verschil maken tov Ideetron? Ik was in de veronderstelling dat tunes antennes een sprookje waren namelijk.
Tuned betekent alleen maar dat een antenne afgeknipt is op de juiste frequentie, zodat het aangeboden vermogen zoveel mogelijk wordt uitgestraald (VSWR 1:1 = 100% vermogen uitstraling).

Tunned antenne staat geheel los van een kwalitatieve bouw van een antenne, je hebt goede en matige antennes welke beide het stempel tunned hebben.

De bouw is weer onderhevig aan een ontwerp. Al je zoekt zijn er vele manieren om een antenne te ontwerpen (het gedeelte wat onzichtbaar zit in de buis).

YouTube: LoRa RAK Antenna Breakdown Evaluated for Tuning
YouTube: Helium Miner - Quality Antenna - MCGill Microwave 9 dBi Tuned Antenn...
Ideetron in "Helium Miner" Ideetron

Zomaar wat voorbeelden, beide zijn goede antennes. De vraag is wat er in de Ideetron zit, of in de Chinese OEM varianten.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 03-02-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
melvinnie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Niet gezien in ieder geval, ik zal nog eens met een verrekijker zoeken als ik daar ben. Connectors vastdraaien is een goeie, daar heb ik niet meer aan gedacht.

Ik heb nu twee van deze MNTD hotspots sinds een maand maar de downtime na iedere update is enorm hinderlijk :|
Ik stoorde mij er ook ontzettend aan en ben daarom maar voor een DIY image op de SD-Kaart gegaan. Dan kan je ook je logs inzien en tenminste zelf het update moment bepalen. Dan hebben ze vrijwel geen downtime. Maar wel iets meer technische kennis(van linux) nodig.
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Zomaar twee voorbeelden, beide zijn goede antennes. De vraag is wat er in de Ideetron zit, of in de Chinese OEM varianten.
Foto's van de ideetron staan in dit topic. Zijn meerdere spiralen in de buis.
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Weet jij hoeveel (SAW) filters een RAK heeft?
MNTD heeft een RAK2287 LoRa kaart. Is reference design die samen met Helium Inc. is ontwikkeld en getest. Een van de beste kaarten op het moment.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
scorpion303 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Slecht vergelijkingsmateriaal. Deze wallet is van één van de grootste spoofers van het wereldwijde Helium netwerk.

Ik snap nog steeds niet goed hoe hij (/zij) het doet, maar hier staat beschreven hoe die ~60-80 HNT per dag worden binnengehaald.

[...]

De arme wallet eigenaar heeft er een dagtaak aan om alle (van ons gestolen) HNT veilig te stellen. Iedere paar uur wordt er flink wat over gemaakt..

[Afbeelding]
"hier" ontbreekt een link?

Is het wel een spoofer? Ik kwam hem op het spoor omdat ik voor iemand met een PB vraag zat te neuzen in een dorpje, een vlak dorpje. En hij had daar 31 meter hoogte 8)7 het blijkt dat er wel een GSM tower staat in die omgeving.

Alhoewel je jezelf kunt afvragen of een COTX met ontbreken filters op het moederboard, zulke goede resultaten kan halen in dezelfde locatie als een storende GSM zender. Klopte die locatie geografisch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:59:
[...]
Alhoewel je jezelf kunt afvragen of een COTX met ontbreken filters op het moederboard, zulke goede resultaten kan halen in dezelfde locatie als een storende GSM zender. Klopte die locatie geografisch wel.
Met een externe packet forwarder zijn die COTX nog wel bruikbaar hoor.. :P Net zoals de Heltec V1.0.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 03-02-2022 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
LED-Maniak schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Met een externe packet forwarder zijn die COTX nog wel bruikbaar hoor.. :P Net zoals de Heltec V1.0.
Daar mag jij wel een keer een blogje aan wijden, ik lees hem graag door :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdR
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-02-2022
Ik lees en hoor verschillende verhalen over het verkopen van een gebruikte miner. Is deze gemakkelijk te resetten en te ontkoppelen van de wallet? Hoe gaat dat in zijn werk, iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
ColdR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:08:
Ik lees en hoor verschillende verhalen over het verkopen van een gebruikte miner. Is deze gemakkelijk te resetten en te ontkoppelen van de wallet? Hoe gaat dat in zijn werk, iemand ervaring mee?
Zoals gezegd, is een eitje.

De verkoper geeft in zijn helium app aan wat jouw wallet adres is. Jij krijgt daarna een bericht en voor 55 dollarcent kan je de hotspot accepteren en staat hij in jouw wallet.

Ik heb nog een gebruikte te koop staan, mocht je er een zoeken voor een schappelijke prijs. :)
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:02:
[...]

Daar mag jij wel een keer een blogje aan wijden, ik lees hem graag door :9
Hmm, hoop werk. :)
Het transplanteren van de COTX ECC chip naar een raspberry pi met fatsoenlijke LoRa kaart kan ook nog. Dan heb je nog maar één apparaat over(al is er wat voor te zeggen om voor een externe packet forwarder te gaan als je de hotspot in een bijna onbereikbare plaats bevestigt).

Oh en uiteraard is dit allemaal binnen de lettertjes van de Helium "wet". Bevestigd door henzelf dat dit prima toegestaan is.

Zojuist weer 2100 pakketjes over het netwerk gestuurd. Gisteren ook al enkele duizenden. Best gaaf om te zien. :)

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 03-02-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
LED-Maniak schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:58:
MNTD heeft een RAK2287 LoRa kaart. Is reference design die samen met Helium Inc. is ontwikkeld en getest. Een van de beste kaarten op het moment.
YouTube: Sensecap M1 vs Helium OG - RF cards benchmark

check gevonden, de RAK heeft geen 2e SAW filter zoals een SenseCAP. Dan kan @melvinnie nog een SAW filter in de antenne kabel opnemen als test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ah gelukkig, Soran is het met mij eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
melvinnie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Hoe uit zich dat, de downtime? Moet hij de hele blockchain binnenhalen na een update?

Dat stukje metaal onder aan de antenne is niet optimaal, maar het is zo'n kleine overlap dat ik die niet hoog op de prio lijst zou zetten. Connectors aandraaien (je ziet ook dat er druk op de kabel lijkt te staan), eventueel SAW filter testen tegen instraling van buitenaf.

En een McGill :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
LED-Maniak schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:22:
Ah gelukkig, Soran is het met mij eens. :P
Hahaha you hate him or you love him. Wat hij test is leuk, maar zijn testen zijn 0,0 wetenschappelijk onderbouwd, antenne testen in de achtertuin met een lichaam van 90+kg ernaast... Zijn testen met de RAK en McGill in de top van de mast over langere tijd, spreken mij wel weer aan. Toch over filters etc kan je er wel info ophalen die niet ergens anders te vinden is.

Zijn laatste filmpje is een gedrocht. We weten dat zijn Helium OG (weinig SAW filters) goed presteert bij zijn woning. Daarmee trek je de conclusie dat er geen instraling is rondom zijn hotspot. De community vote dat de Pisces (weinig SAW filters) als slechtste uit de test komt, hij test hem op die locatie en prijst hem de hemel in. 8)7 Als hij die Pisces nu eens onder een GSM mast zou testen O-)

[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 03-02-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Hoe uit zich dat, de downtime? Moet hij de hele blockchain binnenhalen na een update?
MNTD moet na een update een nieuwe snapshot downloaden. Dat is vervelend want laatst konden de validators het niet eens worden over een nieuwe snapshot en moesten ze een relatief oude downloaden.

Dan is je hotspot dus weer een paar uur tot een dag inactief omdat hij na het downloaden en verifieren van de snapshot ook nog eens een paar duizend blocks moet syncen.
En een McGill :9
Die 6.5dBi van hem is echt meer dan prima.

Als iemand een 6dBi McGill met kabel wil heb ik er nog twee liggen. Heb ze namelijk vervangen voor de ideetron. :P

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 03-02-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:20:
[...]

YouTube: Sensecap M1 vs Helium OG - RF cards benchmark

check gevonden, de RAK heeft geen 2e SAW filter zoals een SenseCAP. Dan kan @melvinnie nog een SAW filter in de antenne kabel opnemen als test
Raden jullie dan deze aan?

https://a.aliexpress.com/_uGia4g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teeuwj
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:59
Ik heb deze filter nog liggen mocht je hem willen , zelf niet ingezet omdat volgende week de filters vanuit Heltec binnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Je RF waardes zijn best OK, dus reken ze zelf ook even na voordat je mijn advies opvolgt.

Het vreemde is dat jouw hotspot voor die locatie matig presteert. Vandaar dat er een aantal zaken zijn benoemd die mogelijk een oplossing bieden. Welke de oplossing is, dat is moeilijk te bepalen. In de basis lijkt alles OK, maar toch is het resultaat ondermaats.

Ja dat is een prima filter.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 03-02-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Je RF waardes zijn best OK, dus reken ze zelf ook even na voordat je mijn advies opvolgt.

Het vreemde is dat jouw hotspot voor die locatie matig presteert. Vandaar dat er een aantal zaken zijn benoemd die mogelijk een oplossing bieden. Welke de oplossing is, dat is moeilijk te bepalen. In de basis lijkt alles OK, maar toch is het resultaat ondermaats.

Ja dat is een prima filter.
Oke, ik heb in ieder geval weer wat opties om te proberen, bedankt allemaal!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:59:
[...]

"hier" ontbreekt een link?

Is het wel een spoofer? Ik kwam hem op het spoor omdat ik voor iemand met een PB vraag zat te neuzen in een dorpje, een vlak dorpje. En hij had daar 31 meter hoogte 8)7 het blijkt dat er wel een GSM tower staat in die omgeving.

Ik heb deze wallet (13PtzcnXEMEFt2Av86KHQbHPL5PNDKh741aYKpHpqDbfB5VnhXb) nu meerdere keren voorbij zien komen als mogelijke spoofer. Ik begrijp helaas niet hoe er precies wordt gespoofd, dus ik ben niet degene die dit goed kan onderzoeken en kan nomineren voor een blacklist vermelding.

Wat wel opvalt van het bekijken van alle hotspots in deze wallet (via https://etl.dewi.org/dash...YKpHpqDbfB5VnhXb&days=300) is:
  • De wallet bevat enkel COTX hotspots. 65 stuks.
  • Alle (64) actieve hotspots zijn zonder uitzondering relayed. De enige niet-gerelayde hotspot (savory-lava-bear) heeft een 'offline' status, geeft wel opbrengsten en een Nederlands IP adres (82.101.197.130 / Ziggo / Goirle)
  • Er zitten meerdere onverklaarbare 'dips' in de opbrengsten van alle hotspots tezamen. Met name de periode tussen 30 december en 14 januari valt op. Gezamenlijke opbrengsten droppen voor ongeveer twee weken van 50 HNT naar 5HNT per dag, om vervolgens vanaf 15 januari omhoog te knallen naar 60 tot 80 HNT per dag voor de twee weken daarna.
  • Bij het bekijken van de individele hotspot opbrengsten heeft werkelijk ieder hotspot wat ik check exact hetzelfde opbrengst patroon per dag. Ik zou juist een hele grote variatie verwachten. Daarbij is het patroon ook nog een compleet het tegenovergestelde van dat van ons: een langzame, maar zeer steady stijging tot het huidige hoogtepunt. Dat klopt toch niet. Als je zo'n hotspot op een goede locatie hangt, doet hij het toch juist het allerbeste op dag één om vervolgens langzaam af te nemen.
  • Er worden buitenproportioneel weinig beacons gestuurd. De laatste dagen zelfs 6 (!) per dag voor alle 65 hotspots tezamen
  • Ik zie meerdere van mijn eigen beacons iedere keer over twee grote steden (Den Haag en Rotterdam) met hoge(re) hotspots heen vliegen om vervolgens bij meerdere van deze COTS hotspots tegelijk terecht te komen. Hoe groot is de kans daarop?
  • kijk eens naar het beacon patroon van een willekeurig voorbeeld (Attractive Syrup Leopard) in Zeeland.
    https://explorer.helium.c...rSyyFbK1CESNugpPwvvwASGbP Slechts één hit op Zeeland, heel weinig hits op Den Haag en dan een paar hele rare klusters (Rotterdam, Leiden, Breda, Rosendaal). Ik ben geen antenne expert, maar wellicht kan iemand hier uitleggen wat voor maffe antenne je hier voor nodig hebt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcOve5f9w3_ssuhQWa-QKD1gCl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOA7KRqgUtbFIGY3Eoq7PRdk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxwIUqIWQKDEAwTjBOBmLmqiHGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBWzgKHZNM1ZLid7RVLTIAiH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yu_jw-Y9vOENqLDx3oJYMHYeItY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YERMwJzmkD5F1qNCGmkLpDh.png?f=fotoalbum_large

Ik heb eerder enkele screenshots van mede-tweakers voorbij zien komen waarin je heel duidelijk kon zien dat meerdere miners (op grote afstand van elkaar) exact dezelfde beacons witnessde. Ik kan deze helaas niet zo snel terugvinden.

[ Voor 7% gewijzigd door scorpion303 op 03-02-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
scorpion303 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:50:
[...]

Ik heb deze wallet (13PtzcnXEMEFt2Av86KHQbHPL5PNDKh741aYKpHpqDbfB5VnhXb) nu meerdere keren voorbij zien komen als mogelijke spoofer. Ik begrijp helaas niet hoe er precies wordt gespoofd, dus ik ben niet degene die dit goed kan onderzoeken en kan nomineren voor een blacklist vermelding.

Wat wel opvalt van het bekijken van alle hotspots in deze wallet (via https://etl.dewi.org/dash...YKpHpqDbfB5VnhXb&days=300) is:
  • De wallet bevat enkel COTX hotspots. 65 stuks.
  • Alle (64) actieve hotspots zijn zonder uitzondering relayed. De enige niet-gerelayde hotspot (savory-lava-bear) heeft een 'offline' status, geeft wel opbrengsten en een Nederlands IP adres (82.101.197.130 / Ziggo / Goirle)
  • Er zitten meerdere onverklaarbare 'dips' in de opbrengsten van alle hotspots tezamen. Met name de periode tussen 30 december en 14 januari valt op. Gezamenlijke opbrengsten droppen voor ongeveer twee weken van 50 HNT naar 5HNT per dag, om vervolgens vanaf 15 januari omhoog te knallen naar 60 tot 80 HNT per dag voor de twee weken daarna.
  • Bij het bekijken van de individele hotspot opbrengsten heeft werkelijk ieder hotspot wat ik check exact hetzelfde opbrengst patroon per dag. Ik zou juist een hele grote variatie verwachten. Daarbij is het patroon ook nog een compleet het tegenovergestelde van dat van ons: een langzame, maar zeer steady stijging tot het huidige hoogtepunt. Dat klopt toch niet. Als je zo'n hotspot op een goede locatie hangt, doet hij het toch juist het allerbeste op dag één om vervolgens langzaam af te nemen.
  • Er worden buitenproportioneel weinig beacons gestuurd. De laatste dagen zelfs 6 (!) per dag voor alle 65 hotspots tezamen
  • Ik zie meerdere van mijn eigen beacons iedere keer over twee grote steden (Den Haag en Rotterdam) met hoge(re) hotspots heen vliegen om vervolgens bij meerdere van deze COTS hotspots tegelijk terecht te komen. Hoe groot is de kans daarop?
  • kijk eens naar het beacon patroon van een willekeurig voorbeeld (Attractive Syrup Leopard) in Zeeland.
    https://explorer.helium.c...rSyyFbK1CESNugpPwvvwASGbP Slechts één hit op Zeeland, heel weinig hits op Den Haag en dan een paar hele rare klusters (Rotterdam, Leiden, Breda, Rosendaal). Ik ben geen antenne expert, maar wellicht kan iemand hier uitleggen wat voor maffe antenne je hier voor nodig hebt?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb eerder enkele screenshots van mede-tweakers voorbij zien komen waarin je heel duidelijk kon zien dat meerdere miners (op grote afstand van elkaar) exact dezelfde beacons witnessde. Ik kan deze helaas niet zo snel terugvinden.
We komen ze helaas genoeg tegen. Ik report ze bij Helium op https://github.com/helium/denylist/issues en daar wordt daadwerkelijk (na een week) iets mee gedaan. Je moet wel moet goed verklaren waarom je ze verdenkt natuurlijk en dat is niet altijd even makkelijk.

Deze wallet begint aardig 'dood' te gaan nadat er actie is ondernomen maar het is niet 100% effectief vandaag is er ineens weer activiteit namelijk.

https://explorer.helium.c...D6aSQsQ3Bq9aKm3ZXw5g97G4U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 11:57
Iemand ervaring met Nebra antenne's voor buiten? Of de antenne's van heliumhotspot?

[ Voor 26% gewijzigd door Zackito op 03-02-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo4578
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-08-2024
w00Dy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Is dit zo slecht dan?
Buiten die ene boven de noise-floor?
Geen idee, maar ik zit maar aan een 10 tal witnesses gemiddeld per 7 dagen, dus iets is toch niet pluis vermoed ik.
Al mijn (magere) opbrengsten komen van zelf beacons uit te sturen en niet door andere te witnessen zoals het hoort. Het lijkt alsof andere hotspots mijn beacons tot heel ver kunnen zien, tot +100km ver. Maar dat ik de andere hier niet goed ontvang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

melvinnie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:51:
[...]

We komen ze helaas genoeg tegen. Ik report ze bij Helium op https://github.com/helium/denylist/issues en daar wordt daadwerkelijk (na een week) iets mee gedaan. Je moet wel moet goed verklaren waarom je ze verdenkt natuurlijk en dat is niet altijd even makkelijk.

Deze wallet begint aardig 'dood' te gaan nadat er actie is ondernomen maar het is niet 100% effectief vandaag is er ineens weer activiteit namelijk.

https://explorer.helium.c...D6aSQsQ3Bq9aKm3ZXw5g97G4U
Het wordt tijd dat dewi de onboarding key van Pisces afsluit, zonder blijft het dweilen met de kraan open.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
brambo4578 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Geen idee, maar ik zit maar aan een 10 tal witnesses gemiddeld per 7 dagen, dus iets is toch niet pluis vermoed ik.
Al mijn (magere) opbrengsten komen van zelf beacons uit te sturen en niet door andere te witnessen zoals het hoort. Het lijkt alsof andere hotspots mijn beacons tot heel ver kunnen zien, tot +100km ver. Maar dat ik de andere hier niet goed ontvang.
Wat is je hotspot naam? [membersonly] tag kan je gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo4578
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Wat is je hotspot naam? [membersonly] tag kan je gebruiken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:41
brambo4578 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Heb in je omgeving gekeken en ook bij jou zit iemand die heel veel beacons en witessen doet (al moet ik zeggen de hoeveelheid witnes valt nog mee met 200+ (dat is een waarde die ik vroeger had). Vanalles eromheen heeft vrijwel niks. https://explorer.helium.c...rskkE8nVfxY19ePFkT3mCDH67

Dit zie ik op meerdere plekken. Heb jammer genoeg bij mij ook een in de buurt. De plek die ze hebben is erg mooi maar het verschil is gewoon wel erg groot.

[ Voor 5% gewijzigd door Cave_Boy op 03-02-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo4578
Cave_Boy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Heb in je omgeving gekeken en ook bij jou zit iemand die heel veel beacons en witessen doet (al moet ik zeggen de hoeveelheid witnes valt nog mee met 200+ (dat is een waarde die ik vroeger had). Vanalles eromheen heeft vrijwel niks. https://explorer.helium.c...rskkE8nVfxY19ePFkT3mCDH67

Dit zie ik op meerdere plekken. Heb jammer genoeg bij mij ook een in de buurt. De plek die ze hebben is erg mooi maar het verschil is gewoon wel erg groot.
Het is mij ook al opgevallen dat het meestal COTX miners zijn die zeer goed scoren. Ik zou er altijd eens langs kunnen rijden, aanbellen en vragen hoe zij dit doen :)

ter info, de antenna en hoogte moet ik in de explorer nog eens aanpassen. In realiteit is dit een RAK 5.8 met 7m LMR400 en hangt deze +-25m hoog in een boom en steekt de antenne zo 2 meter boven de bomen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:41
brambo4578 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Het is mij ook al opgevallen dat het meestal COTX miners zijn die zeer goed scoren. Ik zou er altijd eens langs kunnen rijden, aanbellen en vragen hoe zij dit doen :)

ter info, de antenna en hoogte moet ik in de explorer nog eens aanpassen. In realiteit is dit een RAK 5.8 met 7m LMR400 en hangt deze +-25m hoog in een boom en steekt de antenne zo 2 meter boven de bomen uit.
Het valtmij ook op het is SenseCAP en COTX die hiervoor gebruikt worden. Ik vermoed dat er iets aanpasbaar is met deze miners ofzo.

https://explorer.helium.c...LyVGk8jH5NnJC5QkNitEzRyHV (sinds deze er is heeft de gehele buurt een enorme daling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Tis allemaal geen vetpot in die hoek. Is het een dal in het glooiende landschap? Ligt alles om je heen hoger?

Deze lijkt een richtantenne naar Brussel te hebben gericht.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 03-02-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Cave_Boy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:56:
[...]

Het valtmij ook op het is SenseCAP en COTX die hiervoor gebruikt worden. Ik vermoed dat er iets aanpasbaar is met deze miners ofzo.
Is niets anders dan welke hotspot het best te krijgen is. Elke miner is aanpasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Mijn eerste witnesses met buiten-antenne: 5.8 dBi van HHS, kabel is LMR 400, 2 meter lang OEM, miner is een MileSight.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMD0IxlMj4-TADyiyjHxFCEBHD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2wgmlqF1jvNtTw3ymQnbesE9.png?f=user_large

Ik zit rond -120dBm noise, dus het heeft geen nut een filter te plaatsen toch?

Aan de andere kant, neem ik volgende grafiek erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFw2ELydtqojYL8SeXgtqGplhE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/orwvRdurkgAgvGeTpOVZbsoA.webp?f=user_large

Hoe kan het dat dit valid witnesses zijn, niet dat ik klaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
w00Dy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:36:
Mijn eerste witnesses met buiten-antenne: 5.8 dBi van HHS, kabel is LMR 400, 2 meter lang OEM, miner is een MileSight.

[Afbeelding]

Dit is perfect
[Afbeelding]

Omdat we POCv10 achter ons gelaten hebben en POCv11 geïmplementeerd hebben 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Omdat we POCv10 achter ons gelaten hebben en POCv11 geïmplementeerd hebben 8)
OK, dat was me totaal ontgaan. Leermomentje weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie282
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 23:22
Heeft er iemand ervaring met de Controllino Hotspot v2? En ik ben benieuwd of er al een 'review' bestaat van Helium van een onafhankelijk techmedium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:27
Na een weekje gerommel klop ik hier maar eens aan voor advies. Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

Sinds een week een miner aan het draaien met een buitenantenne. Een SenseCap met 8dbi antenne (hntantennas) buiten gemonteerd op 10 meter hoogte (zie foto) met 6m lmr400 kabel (McGill) naar miner. Miner via kabel aan router (Udm pro) met port forwarding. Miner is synced, not relayed, linked-ip is public-ip, lage ping etc. Tot zover plenty hoera,

…maar activiteit valt erg tegen. Gemiddeld 1-2 beacons per dag (met 2 witnesses), 2-3 witnesses, en paar keer een challenge. Inkomsten per dag…..0,01 - 0,06…. :-(. Daar doen we het niet voor.

Zie
Members only:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpAr5BbNmfPSdcLAU2xGwzpHa84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzVkdRgNDOqsvFDDqFgHIWAW.jpg?f=fotoalbum_large

Waar moet ik me eerst op richten?
- Ligt het aan mijn netwerk of het helium netwerk en komen mijn witnesses niet goed aan? Onderzoeken met ssh toegang en logs nakijken op de sensecap?
- Ligt het aan mijn antenne? Klopt de conclusie dat mijn signaal zwak is? Andere antenne proberen? Met een bredere straalhoek? (6dbi McGill of 6,5dbi ideetron)? Of andere montage? Er zitten diverse actieve miners binnen bereikbare afstand en vrije line of sight die ik toch niet bereik.
- Ligt het aan de kabel? Lijkt me niet, goed merk, connectors goed aangedraaid. Korter wil ik niet, kabel gaat bij voet antennemast door dak en daar zit de miner al.
- Locatie? Lijkt me niet, zit aan Noord rand van dorp met vrij uitzicht over de velden, antenne komt ruim boven nok uit, wel wat bomen in omgeving.
- Antenne gegevens in miner moet ik nog aanpassen, heeft dat positieve invloed? Tx signaal wordt dan zwakker, maar gaat Rx signaal dan beter?
- Of heb ik gewoon pech met mijn locatie (niet veel miners in directe omgeving) en de laatste ontwikkelingen van helium netwerk.

Hier moet toch meer uit te halen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 11:57
w00Dy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe hoog hangt jouw antenne? Zijn aardige afstanden die er afgelegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Zackito schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:35:
[...]

Hoe hoog hangt jouw antenne? Zijn aardige afstanden die er afgelegd worden.
9-10m, metertje boven het dak. We wonen wel op een heuvel, 270° rond ons ligt eigenlijk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo4578
stormfly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Tis allemaal geen vetpot in die hoek. Is het een dal in het glooiende landschap? Ligt alles om je heen hoger?

Deze lijkt een richtantenne naar Brussel te hebben gericht.
Ja alles is hier glooiend en bebost, maar wij liggen hier eigenlijk op één van de hoogste plaatsen. Op papier zou dit een zeer goede locatie moeten zijn. Maar om de één of andere reden witness ik toch niet veel andere hotspots. Terwijl er hotspots uit Breda, Weert en Vlissingen zijn die mij wel witnessen. Ik snap vooral niet dat het in de ene richting zo goed werkt en in de andere dan totaal niet.

Die met de richtantenne doet het wel beter dan mij, maar ook niet zo super in feite. En indien mogelijk hou ik het ook liefst met een omni antenne. De richtantennes leveren misschien wel iets meer op. Maar uiteindelijk dragen die niet bij aan de echte dekking van het lorawan netwerk. Nu als ik mijn opbrengten x10 kan doen, overweeg ik ook wel een richtantenne, ben niet heiliger dan de paus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
Torch1969 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:04:
Na een weekje gerommel klop ik hier maar eens aan voor advies. Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

Sinds een week een miner aan het draaien met een buitenantenne. Een SenseCap met 8dbi antenne (hntantennas) buiten gemonteerd op 10 meter hoogte (zie foto) met 6m lmr400 kabel (McGill) naar miner. Miner via kabel aan router (Udm pro) met port forwarding. Miner is synced, not relayed, linked-ip is public-ip, lage ping etc. Tot zover plenty hoera,

…maar activiteit valt erg tegen. Gemiddeld 1-2 beacons per dag (met 2 witnesses), 2-3 witnesses, en paar keer een challenge. Inkomsten per dag…..0,01 - 0,06…. :-(. Daar doen we het niet voor.

Zie
***members only***

[Afbeelding]

- Ligt het aan mijn netwerk of het helium netwerk en komen mijn witnesses niet goed aan? Onderzoeken met ssh toegang en logs nakijken op de sensecap?
- Ligt het aan mijn antenne? Klopt de conclusie dat mijn signaal zwak is? Andere antenne proberen? Met een bredere straalhoek? (6dbi McGill of 6,5dbi ideetron)? Of andere montage? Er zitten diverse actieve miners binnen bereikbare afstand en vrije line of sight die ik toch niet bereik.
- Ligt het aan de kabel? Lijkt me niet, goed merk, connectors goed aangedraaid. Korter wil ik niet, kabel gaat bij voet antennemast door dak en daar zit de miner al.
- Locatie? Lijkt me niet, zit aan Noord rand van dorp met vrij uitzicht over de velden, antenne komt ruim boven nok uit, wel wat bomen in omgeving.
- Antenne gegevens in miner moet ik nog aanpassen, heeft dat positieve invloed? Tx signaal wordt dan zwakker, maar gaat Rx signaal dan beter?
- Of heb ik gewoon pech met mijn locatie (niet veel miners in directe omgeving) en de laatste ontwikkelingen van helium netwerk.

Geen idee of het uitmaakt ben ook nog niet aan het minen, maar ik zie dat je antenne nog als 2,8dbi staat ingesteld op de helium explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01

Zie
***members only***

[Afbeelding]

Ik zou zeker eens een andere antenne er op schroeven. Welke kabel gebruik je?

En anders een tweede hotspot er eens naast zetten en kijken of die ook zo waardeloos presteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:28

Zie
***members only***

[Afbeelding]

Ja zou het eens proberen met een McGill 9dBi. Deze antenne gaf bij mij ook een grote verbetering.

En heb je al eens je locatie gesimuleerd middels: https://beta.hotspotrf.com/map/ ?
Soms blijkt toch dat je meer geblocked wordt dan je denkt.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly

Zie
***members only***

[Afbeelding]
Aai weer een usecase waar alles top lijkt te zijn, maar het rendement tegenvalt. In het gebied waar jij woont zou ik eerst een observatie maken van de hoogtes. Nederland heeft daar een mooie kaart voor.

Members only:

Assen Emmen Hogeveen liggen allemaal hoger, tegen de berg op stralen is lastiger om een line of sight te krijgen.

Op basis van bovenstaande kaart zou ik focussen op meer whitness (gele lijntjes) in de lager gelegen gebieden, donkerder van kleur. Note: je zit relatief ver weg van overige hotspots dat helpt mijn inziens ook niet mee.

Mijn aanpak: je kan de nadruk bij voorkeur leggen op het RF gedeelte, de transmitscale van anderen bepalen namelijk jouw inkomsten. Wat je hier vaak ziet gebeuren is dat er getroubleshoot wordt op basis van de dollars inkomen 8) daar is niets feitelijks aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOhVhRrqpdU_AuMh6EiFPCj8Gh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AK1HnA6a6Og1X2R0MKqFpuEf.png?f=fotoalbum_large

Qua transmit scale ziet het er rondom jou zo uit. Hoe groener hoe meer rewards als je hen ge-withnessed hebt.
Nee dat heeft geen nut, nadat je het met wat moeite inzichtelijk hebt gemaakt. Kan je er daarna toch niets aan veranderen. De blockchain is dominant, als hij hapert ligt alles stil. De activity viewer geeft genoeg beeld over je RF data.

Je signaal is goed, geen instraling van GSM masten oid. Je kunt met de SenseCAP diep in de ruis kijken. -139-19,5 = 119,5 dat is top.
Ik zou twee dingen doen met de antenne, gezien je landelijke gebied en je relatief lage ligging zou ik voor een hogere dBi gaan. Vanaf 6 of hoger, mogelijk zelfs richting de 8-9. Je moet best ver reiken voordat je andere hotspots aanstraalt. En een premium merk kopen, zie onderin nog een afsluitend blok over de antenne.
LMR-400 op 6 meter is prima, LMR-400 op 10 meter geeft zelfs goede prestaties.
Zie hierboven, je hebt weinig hotspots om je heen en rechts van je ga je de hoogte in.
Nog niet relevant, je hebt geen meldingen met " invalid RSSI to high"
Jeps dat denk ik wel, ik zou orrienteren op een betere antenne. Je installatie ziet er echt puik uit _/-\o_ daar hoort ook een top antenne op. De meningen zijn hier verdeeld over OEM/China antennes, ik heb een sterke mening voor een merk. RAK of McGill. In mijn werk als RF technicus gebruikte we altijd Kathrein antennes, omdat een echte antenne bouwer het verschil maakt. Vergelijk het als rijden in een BMW of een Skoda. Beiden blijven op de weg, maar de beleving is anders als je naar finesses kijkt.
Geen vocht in de kabels etc, afgedicht met vulkaniserend tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
User_TS schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:28:
[...]

Geen idee of het uitmaakt ben ook nog niet aan het minen, maar ik zie dat je antenne nog als 2,8dbi staat ingesteld op de helium explorer.
Klopt, dat moet nog. Vandaar ook mijn vraag daarover. Voordat ik mijn zuur verdiende DC daaraan besteed wil ik beter weten of dat in mijn voor of nadeel is. Vooralsnog geen invalids gehad. Ik realiseer me dat het niet helemaal ok is en ben ook zeker van plan het aan te passen.
Wat me wel opvalt is dat andere miners die ik zie en die mijn zien wel netjes 8dbi hebben ingevuld en goed draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Chris12 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:07:
[...]

Ja zou het eens proberen met een McGill 9dBi. Deze antenne gaf bij mij ook een grote verbetering.

En heb je al eens je locatie gesimuleerd middels: https://beta.hotspotrf.com/map/ ?
Soms blijkt toch dat je meer geblocked wordt dan je denkt.
Top idee, en @Torch1969 sorry je locatie is niet uitmuntend. Mijn onderstaande theorie klopt over je ligging en hoogtes. Je ziet in HotspotRF ook echt de dode hoek rechts.

Je hebt nu 0.20 per week, dat zou 0.85 max moeten zijn, al gerekend met een echte 8dBi. Het meest confronterende is wat ik al schreef, je hebt slechts 29 withnesses om je heen volgens de simulatie.

Ik zou die antenne nog aanpassen en hem dan een paar maanden laten staan, er worden nog zoveel batched met hotspots uitgeleverd tot de zomer. Als het in het in september nog matig is, kan je dan keuzes maken.

Members only:

[ Voor 27% gewijzigd door stormfly op 04-02-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Edwin88 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:49:
[...]

Ik zou zeker eens een andere antenne er op schroeven. Welke kabel gebruik je?

En anders een tweede hotspot er eens naast zetten en kijken of die ook zo waardeloos presteerd?
Ik gebruik een times microwave McGill van 6 meter. lijkt met ok toch?

Een tweede hotspot is nogmaals risico op niet terugverdienen van de investeringen. Ze lachen me nu al uit thuis. Dat krijg ik er niet door :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
@Torch1969 Wellicht een goedkope AliExpress 12dBi paneel antenne naar NW richting laten kijken, is een wat voor de portemonnee vriendelijkere oplossing.
Wellicht pak je daarmee mooi Drachten/Leeuwarden/Burgum mee op.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@Chris12 en @stormfly dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik kijk daar nog even rustig naar en reageer dan nog even. Moet nu eerst even op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:07
Torch1969 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:31:
[...]

Klopt, dat moet nog. Vandaar ook mijn vraag daarover. Voordat ik mijn zuur verdiende DC daaraan besteed wil ik beter weten of dat in mijn voor of nadeel is. Vooralsnog geen invalids gehad. Ik realiseer me dat het niet helemaal ok is en ben ook zeker van plan het aan te passen.
Wat me wel opvalt is dat andere miners die ik zie en die mijn zien wel netjes 8dbi hebben ingevuld en goed draaien.
Die waarde maakt niks uit voor de rewards hoor, zolang je geen invalids krijgt geen reden om dit aan te passen.
Is alleen je transmit power.
Of je nou 2.3dbi in de app hebt staan of 8 dbi, dit gaan geen invloed hebben op het aantal beacons dat je ziet.

Ik zit trouwens in Burgum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle98
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-07 13:25
Is hier iemand die ervaring heeft met een FLARM Booster? (https://shop.jetvision.de/FLARM-BOOSTER/en)

Ik zit relatief dichtbij twee zendmasten... Door het versterken/filteren van mijn RX path (TX passthrough) kan ik me heel goed voorstellen dat ik een cleaner signaal waarneem waardoor het aantal witnessen potentieel kan stijgen en hiermee ook de inkomsten.

Weegt zoiets echt op tegen de prjis?.. (2e hands €300+) Of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Jelle98 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:14:
Is hier iemand die ervaring heeft met een FLARM Booster? (https://shop.jetvision.de/FLARM-BOOSTER/en)

Ik zit relatief dichtbij twee zendmasten... Door het versterken/filteren van mijn RX path (TX passthrough) kan ik me heel goed voorstellen dat ik een cleaner signaal waarneem waardoor het aantal witnessen potentieel kan stijgen en hiermee ook de inkomsten.

Weegt zoiets echt op tegen de prjis?.. (2e hands €300+) Of zijn er betere alternatieven?
Wat je wilt hebben is een demping van de GSM banden, dat kan je al bereiken met een SAW of Cavity filter (max 60euro). Als je een enorm lange coax kabel hebt, kan de FLARM een voordeel bieden.

FLARM heeft 2x een SAW filter, daarmee bereik je ook je resultaat. Alleen tegen een forse prijs.

Je kan het beste eerst even rekenen of het filter überhaupt nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 04-02-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle98
stormfly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Wat je wilt hebben is een demping van de GSM banden, dat kan je al bereiken met een SAW of Cavity filter (max 60euro). Als je een enorm lange coax kabel hebt, kan de FLARM een voordeel bieden.

FLARM heeft 2x een SAW filter, daarmee bereik je ook je resultaat. Alleen tegen een forse prijs.

Je kan het beste eerst even rekenen of het filter überhaupt nodig is.
Even snel laatste 10 witnesses gepakt geeft het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iqmDOD40FG4LmVt4ONsuH77Bow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YLl95Fw9tsdK43FLZsVsnZ5Y.png?f=user_large

Als ik de tabel goed lees betekent dit dat het totaal niet nodig is (?) Dan vraag ik me toch af of er nog iets is wat ik kan verbeteren aan mijn setup. Ik zal een later moment wel meer info van mijn setup geven als jullie dit leuk vinden om mee te kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

stormfly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Ik zou twee dingen doen met de antenne, gezien je landelijke gebied en je relatief lage ligging zou ik voor een hogere dBi gaan. Vanaf 6 of hoger, mogelijk zelfs richting de 8-9. Je moet best ver reiken voordat je andere hotspots aanstraalt. En een premium merk kopen, zie onderin nog een afsluitend blok over de antenne.
Nadat je me gisteren wees op PoCv11 ben ik me wat gaan inlezen.
Is het dan niet zo dat antenne's met hoge dBi nu geknepen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackbrown
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05-2023
Ze zijn eindelijk binnen ;-)
jackbrown schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:29:
pff die heltec's gaan me nog lang aan het lijntje houden.. :-)

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Jelle98 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Even snel laatste 10 witnesses gepakt geeft het volgende:

[Afbeelding]

Als ik de tabel goed lees betekent dit dat het totaal niet nodig is (?) Dan vraag ik me toch af of er nog iets is wat ik kan verbeteren aan mijn setup. Ik zal een later moment wel meer info van mijn setup geven als jullie dit leuk vinden om mee te kijken :P
Precies, de hele bups volgt blind wat Sorin doet. Mijn advies is altijd: eerst meten. Want in jouw geval zou een filter juist gaan verzwakken. Insertion loss van 3db is een halvering van het radio signaal...dat ziet men niet, ze volgend allemaal blind wat Sorin predikt _/-\o_ 8)

Ik heb zelf AirCell 7 kabel van 8 meter, daar zou een FLARM nog wel versterking kunnen bieden. In feite overbrug je dan de coax verliezen die bij deze dunne kabel wat hoger zijn. Of zoals Sorin startte: als je een splitter gebruikt met 2 miners op 1 antenne, dan heb je ook ruim 3db insertion loss. Als je op dat punt net daarvoor een versterker zet dan overkom je die losses. Maar we weten allemaal hoe het afgelopen is met Sorin en zijn 2miners1antenna ideeën, not good.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
w00Dy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Nadat je me gisteren wees op PoCv11 ben ik me wat gaan inlezen.
Is het dan niet zo dat antenne's met hoge dBi nu geknepen worden?
Een hoge dBi zet je vaak neer om twee redenen, of om verder te komen qua signaal, of om een super lange coax kabel te compenseren.

Een antenne met een hogere dBi zal meer ontvangen richting de horizon, maar minder dichtbij. POCv11 heeft hier geen invloed op RX qua knijpen. Vaak helpt een hogere dBi in het Nederlandse platte landschap vaak wel voor meer RX signalen.

Wat wel kan sinds POCv11 is dat je een melding krijgt over "invalid RSSI to high". Als dat het geval is dan kan je het dBi getal in de app verhogen zodat de trigger van dit alarm later wordt aangesproken. Sites die een FLARM (versterker) plaatsen zien dit nog wel eens voorbijkomen, of hele hoge sites.

POCv11 houdt wel rekening met je TX vermogen, dat is door Agentschap Telecom voor Nederland vast gesteld. Daaraan moet iedereen voldoen, als jij met 14db uitzendt en je stopt dat in een 10dBi antenne dan overschrijdt je de grens van +/- 16db EIRP Je hotspot zal sinds POCv11 het vermogen dan reduceren naar de toegestane waardes.

Met POC witnessing (RX) mine je het meeste inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
jackbrown schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:49:
Ze zijn eindelijk binnen ;-)

[...]
Ga je ze inzetten, of doorzetten voor de handel? Ben benieuwd hoe de v1.2 functioneren, let us know _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle98
stormfly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Precies, de hele bups volgt blind wat Sorin doet. Mijn advies is altijd: eerst meten. Want in jouw geval zou een filter juist gaan verzwakken. Insertion loss van 3db is een halvering van het radio signaal...dat ziet men niet, ze volgend allemaal blind wat Sorin predikt _/-\o_ 8)

Ik heb zelf AirCell 7 kabel van 8 meter, daar zou een FLARM nog wel versterking kunnen bieden. In feite overbrug je dan de coax verliezen die bij deze dunne kabel wat hoger zijn. Of zoals Sorin startte: als je een splitter gebruikt met 2 miners op 1 antenne, dan heb je ook ruim 3db insertion loss. Als je op dat punt net daarvoor een versterker zet dan overkom je die losses. Maar we weten allemaal hoe het afgelopen is met Sorin en zijn 2miners1antenna ideeën, not good.
In mijn huidige setup heb ik een ecoflex 10 4meter antenne kabel in combinatie met een RAK ARG16 8 dBi antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Jelle98 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:18:
[...]

In mijn huidige setup heb ik een ecoflex 10 4meter antenne kabel in combinatie met een RAK ARG16 8 dBi antenne.
Dan kan je 7 of 8 invullen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:07
stormfly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Dan kan je 7 of 8 invullen in de app.
Mijn ervaring is dat het weinig uitmaakt wat je in de app invult bij de antenne Dbi.
Mijn 10 dbi antenne staat nog steeds op 2.3 in de app en zelfs op 500m afstand geen invalids.
Ideetron 10 dbi op 12m hoogte met 5m lmr400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
stormfly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:36:
[...]

Top idee, en @Torch1969 sorry je locatie is niet uitmuntend. Mijn onderstaande theorie klopt over je ligging en hoogtes. Je ziet in HotspotRF ook echt de dode hoek rechts.
Dank voor deze analyse. Ik draai dus nu al met een 8dbi, maar volgens mij met een redelijk platte hoek (8 graden). Daarmee straal ik naar het oosten dus “in de berg” en naar het westen wellicht over de miners heen.
Wat ook niet meehelpt is een lange bosstrook met hooooge bomen 100 meter ten oosten van mijn huis van 100 meter breed. Dat zie je denk ik duidelijk op de simulatie, die schermt dat stuk van noord oost tot zuid oost helemaal af.

Daarom zit ik te denken aan een 6dbi antenne. Die straalt hoger en lager (McGill 35 graden). Daarmee bereik ik waarschijnlijk beter de hoger en lager gelegen gebieden. En met een beetje mazzel over die bosstrook heen. Wel ten koste van wat bereik in afstand, maar dat moet wel kunnen.

Is de enige keuze nog McGill, Rak of ideetron. Kan zo de straal hoek van die ideetron niet vinden, weet iemand die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackbrown
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05-2023
stormfly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Ga je ze inzetten, of doorzetten voor de handel? Ben benieuwd hoe de v1.2 functioneren, let us know _/-\o_
Ik ga straks beginnen met 1heltec op te starten op een 16 meter hoogte, met de standaard antenne.

Ik heb nog een 6dbi en 9 dbi buitenantenne liggen om later volgende week te testen.

Of zou ik beter ineens 1 van de buitenantennes plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

Zjemm

...

[quote]LED-Maniak schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:58:
[...]

Ik stoorde mij er ook ontzettend aan en ben daarom maar voor een DIY image op de SD-Kaart gegaan. Dan kan je ook je logs inzien en tenminste zelf het update moment bepalen. Dan hebben ze vrijwel geen downtime. Maar wel iets meer technische kennis(van linux) nodig.

[...]

DIY image? vertel, dat heb ik nog niet eerder gezien.
kan je er dan zelf op inloggen om zaken te bekijken enzo?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zjemm schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:50:
[quote]LED-Maniak schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:58:
[...]

[...]

DIY image? vertel, dat heb ik nog niet eerder gezien.
kan je er dan zelf op inloggen om zaken te bekijken enzo?
Correct.

https://github.com/HeliumDIY/helium_ansible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GabrielZ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Mijn ervaring is dat het weinig uitmaakt wat je in de app invult bij de antenne Dbi.
Mijn 10 dbi antenne staat nog steeds op 2.3 in de app en zelfs op 500m afstand geen invalids.
Ideetron 10 dbi op 12m hoogte met 5m lmr400
Voor je rewards maakt het niet uit, zolang je niet de trigger raakt van High RSSI -> Invalids.

Wettelijk zend je (mogelijk) met teveel vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 04-02-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
GabrielZ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Die waarde maakt niks uit voor de rewards hoor, zolang je geen invalids krijgt geen reden om dit aan te passen.
Is alleen je transmit power.
Of je nou 2.3dbi in de app hebt staan of 8 dbi, dit gaan geen invloed hebben op het aantal beacons dat je ziet.
Klopt helemaal, als we ons maar realiseren dat we met meer vermogen zenden dan volgens eu regels mag. We zijn dus eigenlijk een illegale zender. Als iemand daar last van heeft en bij controle komen ze bij je aan de deur, dan ben je mogelijk goed zuur…. :F
Ik zit trouwens in Burgum.
Ik zal kijken of ik door verbeteringen burgum kan bereiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 11:58
Officieel mag je niet eens de antenne veranderen nadat de miner het CE certificaat heeft ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Chris12 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:07:
[...]
Ja, dat is een mooie optie, ook al overwogen, maar 2,5 kg boven aan mijn antennemast (wat in feite een uitschuifbare vlaggenmast van VidaXL in een parasol voet is :P ) durf ik niet aan.
Bovendien denk ik dat ik moet gaan voor een hogere straalhoek, dus lagere dbi. Vandaar mijn denkrichting naar 6dbi (ook wat milder voor de portemonnee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Torch1969 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Ja, dat is een mooie optie, ook al overwogen, maar 2,5 kg boven aan mijn antennemast (wat in feite een uitschuifbare vlaggenmast van VidaXL in een parasol voet is :P ) durf ik niet aan.
Bovendien denk ik dat ik moet gaan voor een hogere straalhoek, dus lagere dbi. Vandaar mijn denkrichting naar 6dbi (ook wat milder voor de portemonnee)
In de rabbat delen in de nok van je rechter dak, met afstandsbeugels net om de dakrand heen.

Ben met je eens dat het gewicht van de McGill 9dBi mij ook heeft doen besluiten eerst met een RAK 8dBi te gaan testen. 2x zo goedkoop en 3x zo licht.

Neemt niet weg als ik een "niet tegelvoetmast" zou hebben, ik er direct een McGill in zou hangen. De RAK 8dBi is in feite 7.6dBi volgens de datasheet, en de McGill is echt 9dBi. Ik hoor mijzelf zeggen: maar dan kan je toch naar het gewicht kijken van een 7.5 McGill, noted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teeuwj
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1BPBE11Ps6eEm7PgXBBQIMarhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2Xzwwmo0XjUzPaDWqVWseCt.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de filter(s) ontvangen vanuit Heltec , 2 stuks?
Weet iemand of deze achter elkaar aangesloten moeten worden , geen instructies vanuit Heltec helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
teeuwj schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:52:
[Afbeelding]

Vandaag de filter(s) ontvangen vanuit Heltec , 2 stuks?
Weet iemand of deze achter elkaar aangesloten moeten worden , geen instructies vanuit Heltec helaas.
Meten is weten, zie mijn eerdere posts met het COTX artikel. En meet ook even vooraf, want mogelijk heeft jouw locatie geen filter nodig.

Daarna opbouwen, 1 filter -> 48hr meten -> 2e filter in serie 48hr meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
stormfly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:31:
[...]
In de rabbat delen in de nok van je rechter dak, met afstandsbeugels net om de dakrand heen.
Klopt, en linker dak is nog net iets hoger, ook met rabbat delen. Die optie heb ik nog voor de toekomst, maar ga pas 10 meter hoog op de ladder iets aan mijn huis vastschroeven (en een gat naar binnen boren) als ik overtuigd ben van langere termijn setup. Nu eerst experimentele antenne setup die ik eenvoudig kan bereiken. En die zonder sporen weer opgeruimd kan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edwin88
Net een mooi paneeltje neergezet, helaas was de voet net niet hoog genoeg dus moet nog even kijken naar hoe ik hem wat meer over de reling kan laten kijken. Maar nu al witnesses en rewards en dat binnen een uurtje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pfPWVerj-K3X5N43aEZI9G8bAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ToPvSLQT1wj0ndYUeSt6bfW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFlrRpGMar-GPC7X-ntUrTEF0Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQIpBH0jwhXynNsDe5hXNeRk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M3gNxH8Lard81x-NKYBWyReukk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0pDKqjQRLePbGBLrETOV7v3.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik eindelijk een goede opzet gevonden qua mast montage; ik neem 2 CV leiding beugels, die bout ik vast aan een balkje en daar schroef ik vervolgens de OBO T box tegenaan (schuin). Een handje met vochtvreters in de behuizing en de sensecap vast met tie-wraps en alles zit stevig.

[ Voor 46% gewijzigd door Edwin88 op 04-02-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09-2024
Hi allemaal, ik ben een beginner. Welke Helium Hotspot Miner raden jullie aan?
Welke kan ik bestellen?

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neco
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-03-2022
N0EL schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:15:
Officieel mag je niet eens de antenne veranderen nadat de miner het CE certificaat heeft ontvangen!
Mag wel hoor. Maar dan mag jij zelf een CE ervoor gaan regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Edwin88 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:42:
Net een mooi paneeltje neergezet
Ziet er netjes uit! Welk paneeltje gebruik je?

[ Voor 5% gewijzigd door Torch1969 op 05-02-2022 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
blblacklabel schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:57:
Hi allemaal, ik ben een beginner. Welke Helium Hotspot Miner raden jullie aan?
Welke kan ik bestellen?

Tips?
Heb je enige research gedaan? Het is hier geen google 8)7

Verder zou ik absoluut een sensecap nemen, vanwege het dashboard en de snelle sync. Gisteravond om 20:30 aangesloten, en een uurtje later al de eerste beacons

[ Voor 21% gewijzigd door Edwin88 op 05-02-2022 06:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
Torch1969 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:46:
[...]

Ziet er netjes uit! Welk paneeltje gebruik je?
8,5 McGill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Net een mooi paneeltje neergezet, helaas was de voet net niet hoog genoeg dus moet nog even kijken naar hoe ik hem wat meer over de reling kan laten kijken. Maar nu al witnesses en rewards en dat binnen een uurtje!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook heb ik eindelijk een goede opzet gevonden qua mast montage; ik neem 2 CV leiding beugels, die bout ik vast aan een balkje en daar schroef ik vervolgens de OBO T box tegenaan (schuin). Een handje met vochtvreters in de behuizing en de sensecap vast met tie-wraps en alles zit stevig.
Mooie foto's, als je de U beugel niet van links naar rechts, maar van rechts naar links door de beugel steekt. Komt hij dan niet rechter in lijn met de mast?

Ik begrijp je CV beugels niet helemaal, heb je daar een foto van? Je boort dan wel schroeven van binnenuit uit het kastje tegen het hout? Waarom niet met ty-wraps rondom zonder schroef gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie setup hoor! Over welke stad kijk je heen? En hoe hoog.. 25m?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Chris12 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:43:
@Torch1969 Wellicht een goedkope AliExpress 12dBi paneel antenne naar NW richting laten kijken, is een wat voor de portemonnee vriendelijkere oplossing.
Wellicht pak je daarmee mooi Drachten/Leeuwarden/Burgum mee op.
Dat is inderdaad een interessante alternatieve insteek. Deze op Ali gevonden, maar ook via Amazon te bestellen. Voor dat geld de moeite waard om over een maand te proberen. Als het werkt dan een diepte investering in een McGill paneel overwegen (geïnspireerd op @Edwin88 zijn mooie setup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
stormfly schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 07:55:
[...]

Mooie foto's, als je de U beugel niet van links naar rechts, maar van rechts naar links door de beugel steekt. Komt hij dan niet rechter in lijn met de mast?

Ik begrijp je CV beugels niet helemaal, heb je daar een foto van? Je boort dan wel schroeven van binnenuit uit het kastje tegen het hout? Waarom niet met ty-wraps rondom zonder schroef gaten?
De CV beugels zitten aan het hout, en de OBO behuizing met schroeven aan dat hout. Er zitten in die OBO kistjes 4 gaten die buiten het waterdichte deel vallen; je kan dus schroeven zonder de waterdichtheid te beinvloeden. Ik doe hem dan schuin zodat er ook geen water op kan blijven liggen, en niemand ziet dat ding toch. De miner maak ik vast met tie-wraps, met een dremeltje slijp ik een stukje plastic in (niet naar buiten maar intern zeg maar) en daar steek ik ze doorheen. Werkt echt ideaal en is snel en simpel.

Voorheen maakte ik de schroeven vast aan de binnenkant van de behuizing, maar dan moet je dat weer dicht maken met rubber ringetjes bijvoorbeeld. Ook kan je er dan niet zo makkelijk meer bij want je moet de miner uit de behuizing halen als je iets wilt aanpassen.

Ik maak de miners thuis klaar, en op locatie hoef ik dan alleen de netwerkstekker er in te steken. Zo komt er ook geen vocht in de kist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS6ZRlvQfD2u4U5AG3itbuymN1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjvCHCnGbLbi2foaW8ZuRwPV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv4oooyzRB3AgAFTxOdcd2QBetU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gFbipefJdQQ6uku74JacgI3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlRlI6MupsfANcEgqdn35UFD5Hg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUnK0MwqIbzvJXIDiVkwIW9Z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SC9mCTDI9944bjywXJLRbO0Gtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLkyA1IbKn5wIXqP7VN3JuR4.jpg?f=fotoalbum_tile

Rechter in lijn met de mast? Ik had hem zo, maar had niet goed genoeg gemeten op locatie. Mijn mastje kwam net niet echt lekker boven het balkon uit, dus heb hem op locatie nog even snel omgedraaid. Binnenkort moet ik toch terug om een gat te boren door de muur, heb m nu even via een platte UTP kabel door het raam gestoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy6bsGkobJQslD0M4VYbxQh9R0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCxpQ2iitFpT4mMjfdVN7CQD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Edwin88 op 05-02-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Chris12 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Mooie setup hoor! Over welke stad kijk je heen? En hoe hoog.. 25m?
Deze gaat richting zaandam/amsterdam. Hangt op de 10e etage, maar dus wel vlak onder een zendpaal. Ben benieuwd of ik dat nog enigzins kan zien ergens in de logs bijvoorbeeld. Eerst maar eens 48 uur laten draaien, kijken wat ie doet. Tot nu toe 0,2 sinds gisteravond 21:00.. dus dat valt een beetje tegen. Had wel meer verwacht eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Edwin88 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Deze gaat richting zaandam/amsterdam. Hangt op de 10e etage, maar dus wel vlak onder een zendpaal. Ben benieuwd of ik dat nog enigzins kan zien ergens in de logs bijvoorbeeld. Eerst maar eens 48 uur laten draaien, kijken wat ie doet. Tot nu toe 0,2 sinds gisteravond 21:00.. dus dat valt een beetje tegen. Had wel meer verwacht eigenlijk.
Zowiezo is het de laatste 2dg een stuk rustiger qua witnessed valt mij op.

Maar mooie doordachte setup. Wellicht nog een cavity filter ertussen zetten ivm de zendpaal verstoringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Chris12 op 05-02-2022 13:49 ]

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Chris12 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Zowiezo is het de laatste 2dg een stuk rustiger qua witnessed valt mij op.

Maar mooie doordachte setup. Wellicht nog een cavity filter ertussen zetten ivm de zendpaal verstoringen.
Ja maar zie maar eens aan die filters te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Edwin88 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Korte reactie: bij GSM zie je vaak wat downtilt in de panels. Deze lijkt kaarsrecht of misschien zelfs iets hellend naar achteren.

De aarde loopt ook rond, (onder je antenne vandaan). Iets meer downtilt mogelijk meer resultaat verder weg? Tot zover de theorie 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Edwin88 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:09:
[...]

De CV beugels zitten aan het hout, en de OBO behuizing met schroeven aan dat hout. Er zitten in die OBO kistjes 4 gaten die buiten het waterdichte deel vallen; je kan dus schroeven zonder de waterdichtheid te beinvloeden. Ik doe hem dan schuin zodat er ook geen water op kan blijven liggen, en niemand ziet dat ding toch. De miner maak ik vast met tie-wraps, met een dremeltje slijp ik een stukje plastic in (niet naar buiten maar intern zeg maar) en daar steek ik ze doorheen. Werkt echt ideaal en is snel en simpel.

Voorheen maakte ik de schroeven vast aan de binnenkant van de behuizing, maar dan moet je dat weer dicht maken met rubber ringetjes bijvoorbeeld. Ook kan je er dan niet zo makkelijk meer bij want je moet de miner uit de behuizing halen als je iets wilt aanpassen.

Ik maak de miners thuis klaar, en op locatie hoef ik dan alleen de netwerkstekker er in te steken. Zo komt er ook geen vocht in de kist.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Rechter in lijn met de mast? Ik had hem zo, maar had niet goed genoeg gemeten op locatie. Mijn mastje kwam net niet echt lekker boven het balkon uit, dus heb hem op locatie nog even snel omgedraaid. Binnenkort moet ik toch terug om een gat te boren door de muur, heb m nu even via een platte UTP kabel door het raam gestoken.

[Afbeelding]
Tnx voor de foto's geeft een mooi inzicht. Kan je delen welke OBO kast het is? Ik zag deze bij Conrad. Wat ik dan niet goed begrijp (zonder foto) is het gedeelte waarover je spreekt als waterdicht? Die schroef zit toch door en door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
Edwin88 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 06:48:
[...]

Heb je enige research gedaan? Het is hier geen google 8)7

Verder zou ik absoluut een sensecap nemen, vanwege het dashboard en de snelle sync. Gisteravond om 20:30 aangesloten, en een uurtje later al de eerste beacons
Nee het is geen Google, maar wel een plekje om met elkaar te discussiëren, kennis delen, etc.
Ik zie in je berichten historie ook voldoende berichten die je makkelijker via Google kan zoeken.

Even dimmen dus en niet zo eigenwijs doen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 11:11
blblacklabel schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Nee het is geen Google, maar wel een plekje om met elkaar te discussiëren, kennis delen, etc.
Ik zie in je berichten historie ook voldoende berichten die je makkelijker via Google kan zoeken.

Even dimmen dus en niet zo eigenwijs doen _/-\o_
Als je de berichten historie kan bekijken voor zo'n flauwe opmerking kan je ook de berichten historie over aan te raden miners zoeken ;)
Ik heb zelf recent een Sensecap besteld. Bobcat hoor ik ook goede verhalen over.. maar bizar hoe lang de levertijd is bij nieuwe miners.

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
dogtagz schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:38:
[...]

Als je de berichten historie kan bekijken voor zo'n flauwe opmerking kan je ook de berichten historie over aan te raden miners zoeken ;)
Ik heb zelf recent een Sensecap besteld. Bobcat hoor ik ook goede verhalen over.. maar bizar hoe lang de levertijd is bij nieuwe miners.
Dat noemen ze actie, reactie. Is toch niet erg om een update te hebben over de vraag die ik stelde?
Als je een antwoord hebt en wilt delen, dan doe je dat en anders ben je stil?

Zo simpel is het.

Levertijd is idd. belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Je kan het beste op Marktplaats een miner scoren, de prijzen zijn aardig gezakt de laatste tijd.

[ Voor 196% gewijzigd door Edwin88 op 06-02-2022 07:21 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 41 Laatste

Let op:
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.