Torch1969 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:04:
Na een weekje gerommel klop ik hier maar eens aan voor advies. Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.
Sinds een week een miner aan het draaien met een buitenantenne. Een SenseCap met 8dbi antenne (
hntantennas) buiten gemonteerd op 10 meter hoogte (zie foto) met 6m lmr400 kabel (McGill) naar miner. Miner via kabel aan router (Udm pro) met port forwarding. Miner is synced, not relayed, linked-ip is public-ip, lage ping etc. Tot zover plenty hoera,
…maar activiteit valt erg tegen. Gemiddeld 1-2 beacons per dag (met 2 witnesses), 2-3 witnesses, en paar keer een challenge. Inkomsten per dag…..0,01 - 0,06….

. Daar doen we het niet voor.
Zie
***members only***
[Afbeelding]
Aai weer een usecase waar alles top lijkt te zijn, maar het rendement tegenvalt. In het gebied waar jij woont zou ik eerst een observatie maken van de hoogtes. Nederland heeft daar een mooie kaart voor.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Assen Emmen Hogeveen liggen allemaal hoger, tegen de berg op stralen is lastiger om een line of sight te krijgen.
Op basis van bovenstaande kaart zou ik focussen op meer whitness (gele lijntjes) in de lager gelegen gebieden, donkerder van kleur. Note: je zit relatief ver weg van overige hotspots dat helpt mijn inziens ook niet mee.
Mijn aanpak: je kan de nadruk bij voorkeur leggen op het RF gedeelte, de transmitscale van anderen bepalen namelijk jouw inkomsten. Wat je hier vaak ziet gebeuren is dat er getroubleshoot wordt op basis van de dollars inkomen

daar is niets feitelijks aan.
Qua transmit scale ziet het er rondom jou zo uit. Hoe groener hoe meer rewards als je hen ge-withnessed hebt.
Waar moet ik me eerst op richten?
- Ligt het aan mijn netwerk of het helium netwerk en komen mijn witnesses niet goed aan? Onderzoeken met
ssh toegang en logs nakijken op de sensecap?
Nee dat heeft geen nut, nadat je het met wat moeite inzichtelijk hebt gemaakt. Kan je er daarna toch niets aan veranderen. De blockchain is dominant, als hij hapert ligt alles stil. De activity viewer geeft genoeg beeld over je RF data.
Je signaal is goed, geen instraling van GSM masten oid. Je kunt met de SenseCAP diep in de ruis kijken. -139-19,5 = 119,5 dat is top.
- Ligt het aan mijn antenne? Klopt de conclusie dat mijn signaal zwak is? Andere antenne proberen? Met een bredere straalhoek? (6dbi McGill of 6,5dbi ideetron)? Of andere montage? Er zitten diverse actieve miners binnen bereikbare afstand en vrije line of sight die ik toch niet bereik.
Ik zou twee dingen doen met de antenne, gezien je landelijke gebied en je relatief lage ligging zou ik voor een hogere dBi gaan. Vanaf 6 of hoger, mogelijk zelfs richting de 8-9. Je moet best ver reiken voordat je andere hotspots aanstraalt. En een premium merk kopen, zie onderin nog een afsluitend blok over de antenne.
- Ligt het aan de kabel? Lijkt me niet, goed merk, connectors goed aangedraaid. Korter wil ik niet, kabel gaat bij voet antennemast door dak en daar zit de miner al.
LMR-400 op 6 meter is prima, LMR-400 op 10 meter geeft zelfs goede prestaties.
- Locatie? Lijkt me niet, zit aan Noord rand van dorp met vrij uitzicht over de velden, antenne komt ruim boven nok uit, wel wat bomen in omgeving.
Zie hierboven, je hebt weinig hotspots om je heen en rechts van je ga je de hoogte in.
- Antenne gegevens in miner moet ik nog aanpassen, heeft dat positieve invloed? Tx signaal wordt dan zwakker, maar gaat Rx signaal dan beter?
Nog niet relevant, je hebt geen meldingen met " invalid RSSI to high"
- Of heb ik gewoon pech met mijn locatie (niet veel miners in directe omgeving) en de laatste ontwikkelingen van helium netwerk.
Jeps dat denk ik wel, ik zou orrienteren op een betere antenne. Je installatie ziet er echt puik uit

daar hoort ook een top antenne op. De meningen zijn hier verdeeld over OEM/China antennes, ik heb een sterke mening voor een merk. RAK of McGill. In mijn werk als RF technicus gebruikte we altijd Kathrein antennes, omdat een echte antenne bouwer het verschil maakt. Vergelijk het als rijden in een BMW of een Skoda. Beiden blijven op de weg, maar de beleving is anders als je naar finesses kijkt.
Hier moet toch meer uit te halen zijn?
Geen vocht in de kabels etc,
afgedicht met vulkaniserend tape?