• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55

w00Dy

Make soap, not war

Heel wat minder witnesses hier, zit de wind daar voor iets tussen?

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:08
@w00Dy

Weet jij toevallig hoever je de hotspot kan verplaatsen zonder dat dit negatieve invloed heeft?
Wij vallen precies in een gebied waardoor onze transmit scale maar 0.19 is. Als wij de hotspot 250 meter kunnen verplaatsen, dan gaan we naar 1.0 transmit scale. Dit is natuurlijk voor iedereen beter, maar ik weet niet of je dit zomaar mag doen.

Weet jij hier iets over toevallig?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Wachten... schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:33:
@w00Dy

Weet jij toevallig hoever je de hotspot kan verplaatsen zonder dat dit negatieve invloed heeft?
Wij vallen precies in een gebied waardoor onze transmit scale maar 0.19 is. Als wij de hotspot 250 meter kunnen verplaatsen, dan gaan we naar 1.0 transmit scale. Dit is natuurlijk voor iedereen beter, maar ik weet niet of je dit zomaar mag doen.

Weet jij hier iets over toevallig?
Er zijn er in dit topic nog die dat gedaan hebben, moet je even terugbladeren

• Wachten...
w00Dy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Er zijn er in dit topic nog die dat gedaan hebben, moet je even terugbladeren
Ik had het inderdaad gelezen.

Wij hebben namelijk echt een top locatie in Res 5 gebied, en in onze hexagon zien we maar 1 andere miner (net op de grens) die roet in het eten gooit. Deze miner staat namelijk op offline, maar haalt nog wel wat naar binnen toe als we hotspotty moeten geloven (geen idee hoe dat werkt).

Als we nu 70 meter verplaatsen, vallen wij in een nieuw hexagon gebied waar niks staat.
Het is jammer dat je zulke offline spots niet kunt rapporteren o.i.d. zodat deze sneller uit het systeem gehaald worden.

Nu worden er ook veel verschillende verhalen verteld over wat voor invloed de transmit scale heeft op je inkomsten. De ene zegt dat het helemaal niks uit maakt, en de ander zegt weer dat je wel degelijk minder inkomsten krijgt met een lage transmit scale.

Kortom, we weten nu niet waar we goed aan doen. Gaan we verplaatsen en voor de 1.0 transmit scale of gaan we wachten tot deze hotspot echt verdwijnt. We halen nu ongeveer 0.5 HNT op per dag, maar hebben wel het idee dat we wat laten liggen door de lage transmit scale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
Onlangs ben ik begonnen met Mappen met een Heltec AB02S(erg leuke bezigheid), daarbij is mij opgevallen dat er één hotspot in mijn omgeving is dat het aardig goed doet(ondanks dat explorer aangeeft dat hij relayed is).

Uit interesse ben ik gaan zoeken naar zijn locatie puur uit interesse naar de setup. Maar ik kan hem nergens vinden. De meeste antenne's kan je wel zien als ze hoog buiten gemonteerd zijn. Maar deze heb ik op geen mogelijk vinden. De mapper pikt hem op, en met goede resultaten ook.

Maar toch bekruipt mij het gevoel dat er iets niet helemaal pluis is. Ik weet dat het lang kan duren totdat explorer aangeeft dat je uit relayed status komt, maar dit is toch al bijna 30 dagen zo.

Nog tips om er achter te komen of dit echt zuivere koffie is?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:02
Relayed status kan er eeuwig staan. Dat is totaal geen reden om hem te verdenken op iets dat niet pluis is.
Een antenne hoeft er ook niet uit te zien als een normale antenne.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Een hntenna is bijvoorbeeld best makkelijk over het hoofd te zien. Ik zou het pas verdacht vinden als ik de hotspot niet tegenkom tijdens het mappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:41
melvinnie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:04:
Een hntenna is bijvoorbeeld best makkelijk over het hoofd te zien. Ik zou het pas verdacht vinden als ik de hotspot niet tegenkom tijdens het mappen
Sorry ik ben erg nieuwschiereg soms.
Ik ben als echte leek in de Helium gedoken en na wat inlezen en vooral testen heb ik inmiddels wat draaien. Ik begrijp ook steeds meer en dat vind ik dan ook leuk. Het instellen is wel even goed over nadenken. Maar er zijn kant en klare oplossingen.

Zo heb ik ook een temperatuur / vochtigheidsensor via het Helium netwerk lopen en dat werkt eigenlijk best leuk.
Dit onderdeel wil ik later met een extra sensor nog verder uittesten.

Over het Helium Mappen heb ik nu een paar keer wat gehoord/ gelezen.
In het begin kende ik het niet dus ging ik maar kijken via het internet.

Dan kom je al vrij snel op dit : https://www.heliumhotshop...ium-mapper-plug-and-play/ apparaat uit.

Een ander model die ook vrij snel te vinden is deze: https://store.rakwireless...it?variant=41259355701446.

Het 1e model is compact en draagbaar. Hier kan ook een batterij en antenne op.
Het 2e model is wat groter maarkan ook zichzelf weer deels opladen door een zonnepaneel.

Ik heb zelf het idee als je dat mappen goed wilt doen dan moet hij toch wel enkele uren (al dan niet dag) minimaal ergens op een plek zijn.

Kost dat mappen geld? Er is een installation fee (maar verder?)
Krijgen de miners die ik vind tijdens het mappen een beloning dat ik zie zie?

Wat gebeurt er met miners die wel op de kaart daar zijn maar ik niet zie? Onlangs kwam bijvoorbeeld al hier vaker naar voren over "nep miners" die vaak veel binnen kunnen halen terwijl ze daar eigenlijk niet zijn. Kan zo'n mapper dus eigenlijk een signaal afgeven dat dit apparaat er niet is? Als dat signaal bijvoorbeeld een x aantal keer in een maand is dat hij dan wordt geband ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackbrown
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05-2023
Ikzelf heb een miner verhuisd van locatie A naar B met 450 meter ertussen zonder de locatie te wijzigen. Blijft perfect werken zonder de locatie aan te passen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Jingles
Cave_Boy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:51:
[...]

Sorry ik ben erg nieuwschiereg soms.
Ik ben als echte leek in de Helium gedoken en na wat inlezen en vooral testen heb ik inmiddels wat draaien. Ik begrijp ook steeds meer en dat vind ik dan ook leuk. Het instellen is wel even goed over nadenken. Maar er zijn kant en klare oplossingen.

Zo heb ik ook een temperatuur / vochtigheidsensor via het Helium netwerk lopen en dat werkt eigenlijk best leuk.
Dit onderdeel wil ik later met een extra sensor nog verder uittesten.

Over het Helium Mappen heb ik nu een paar keer wat gehoord/ gelezen.
In het begin kende ik het niet dus ging ik maar kijken via het internet.

Dan kom je al vrij snel op dit : https://www.heliumhotshop...ium-mapper-plug-and-play/ apparaat uit.

Een ander model die ook vrij snel te vinden is deze: https://store.rakwireless...it?variant=41259355701446.

Het 1e model is compact en draagbaar. Hier kan ook een batterij en antenne op.
Het 2e model is wat groter maarkan ook zichzelf weer deels opladen door een zonnepaneel.

Ik heb zelf het idee als je dat mappen goed wilt doen dan moet hij toch wel enkele uren (al dan niet dag) minimaal ergens op een plek zijn.

Kost dat mappen geld? Er is een installation fee (maar verder?)
Krijgen de miners die ik vind tijdens het mappen een beloning dat ik zie zie?

Wat gebeurt er met miners die wel op de kaart daar zijn maar ik niet zie? Onlangs kwam bijvoorbeeld al hier vaker naar voren over "nep miners" die vaak veel binnen kunnen halen terwijl ze daar eigenlijk niet zijn. Kan zo'n mapper dus eigenlijk een signaal afgeven dat dit apparaat er niet is? Als dat signaal bijvoorbeeld een x aantal keer in een maand is dat hij dan wordt geband ofzo?
Mappen werkt in principe zelfde als een sensor in het netwerk hangen, alleen stuur je een api call naar Mappers.helium.com of cargo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlK5lnZygCbczeyp5jWVxWaTlrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nih8KkTL7Nfp6H4szl3AH9A.jpg?f=fotoalbum_large

Dus je krijgt die 10.000DC als duw in de rug. Maar verder geen beloning. Miners krijgen rewards voor data packets maar dit is minimaal.

Er zitten geen consequenties aan het resultaat voor de miners. Lees maar hier. Het is puur ter informatie en in kaart brengen van het netwerk.

Plug en play apparaat van Heliumhotshop heb ik ook, alleen heb ik de behuizing zelf laten printen. Onder water zit er een heltec AB02s. Het enige verschil is dat ze een kant en klaar pakketje afleveren met behuizing.

Zelf flashen is niet zo moeilijk. Ik heb deze guide gebruikt:
https://github.com/jas-williams/CubeCell-Helium-Mapper
Ik zou wel voor extra GPS antenne gaan. Heb ook mijn Sensecap antenne gebruikt ipv de mee geleverde 868mhz antenne.

De Heltec AB02s kan je overigens ook met zonnepanneel voeden, maar zou daar niet te veel waarde aan hechten.

Nog een leuk projectje met een ikea lucht sensor: https://github.com/jthill...driktning-particle-sensor, met YT filmpje: YouTube: IKEA Air Quality Sensor on the Helium Network - Helium Hacks Happy Hour
--
edit: plaatje console

[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Jingles op 18-02-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
LED-Maniak schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:30:
Relayed status kan er eeuwig staan. Dat is totaal geen reden om hem te verdenken op iets dat niet pluis is.
Een antenne hoeft er ook niet uit te zien als een normale antenne.
Misschien ben ik beetje para geworden 8)7 , maar inderdaad als de mapper hem op pikt zal er wel iets fysieks moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Bedankt voor de informatie.

Waar ik positief over ben is dat ze mogelijk in de toekomst wel gaan kijken voor een taak om nepperds te vinden. De ins en outs hiervan zijn nog onbekend. Ik gok dat het dan een beetje richting iets zal zijn wat ik eerder opnoemde je moet wel in het echt gevonden worden. Wordt je niet gevonden dan komt er misschien eerst een melding mogelijk meerdere en dan wordt er een actie gedaan.

"
Forward-looking Opportunities
Explore Secure Mappers
Many have recognized the value of real-world coverage data as a valuable resource for proof of coverage and hotspot verification. However, the current system of submitting mapper data is inadequate for protecting the incentive-based models that reward hotspot owners. This is due only to the fact that submitting false data to Mappers would be a trivial task. (As such, no data from this system would ever be used in this manner.)

In order to leverage Mappers data for network verification; new ingest protocols will need to be built and new classes of hardware will need to be developed that are hardened against attack by those who might submit false coverage information.""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kunt een hoop op- of aanmerken aan de nieuwe deny list en het 'mechanisme' op github op een hotspot er op dan wel af te halen. Het geeft in ieder geval wel een fantastisch kijkje in de wijze waarop mede-miners hun hotspot geplaatst hebben. De hotspots in China zijn mijn favoriet! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsUzzUwbIGHOvkGznNnOQKqMlOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AtaxxpGtoiaji0uLANIuOj2R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Er is trouwens een nieuwe spoofing variant opgedoken. Er worden vanaf een groot deel van Nederland beacons opgevangen en in het centrum van Brussel opnieuw (in de buitenlucht) uitgezonden. Het is niet duidelijk of dit een soort wraakactie van een eerder geblokkeerde miner is of dat spoofers daadwerkelijk een deel van hun miners in dit deel van Brussel hebben staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7FkKQWthlXe5801j7daiyRJ1Fc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TzU8TVk8YsLEZ3wEykD2L6bL.png?f=user_large

Het is wel een spoofing variant die erg lastig via deny-listing is te verhelpen. Alle miners in dat deel van de stad zien hun opbrengsten ineens vijf keer zo hoog worden, maar ze allemaal op de denylist zetten lijkt geen goede oplossing. De kans is immers zeer groot dat je dan een grote groep onschuldige hotspots gaat blokkeren.

Ondertussen zie ik wel een deel (~10%?) van de door mij uitgezonden beacons naar onze zuiderburen gaan en de kans is enorm dat dit ook voor alle omliggende hotspots geldt. :(

Zie ook..

https://github.com/helium/denylist/issues/1125
https://github.com/helium/denylist/issues/1118

[ Voor 12% gewijzigd door scorpion303 op 18-02-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

scorpion303 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:53:
Er is trouwens een nieuwe spoofing variant opgedoken. Er worden vanaf een groot deel van Nederland beacons opgevangen en in het centrum van Brussel opnieuw (in de buitenlucht) uitgezonden. Het is niet duidelijk of dit een soort wraakactie van een eerder geblokkeerde miner is of dat spoofers daadwerkelijk een deel van hun miners in dit deel van Brussel hebben staan.
[Afbeelding]

Het is wel een spoofing variant die erg lastig via deny-listing is te verhelpen. Alle miners in dat deel van de stad zien hun opbrengsten ineens vijf keer zo hoog worden, maar ze allemaal op de denylist zetten lijkt geen goede oplossing. De kans is immers zeer groot dat je dan een grote groep onschuldige hotspots gaat blokkeren.

Ondertussen zie ik wel een flink deel (~20-30%?) van de door mij uitgezonden beacons naar onze zuiderburen gaan en de kans is enorm dat dit ook voor alle omliggende hotspots geldt. :(

Zie ook..

https://github.com/helium/denylist/issues/1125
https://github.com/helium/denylist/issues/1118
Ik vraag mij vooral af hoe ze de signalen van deze beacons te pakken krijgen in NL. Hebben ze daadwerkelijk overal hotspots staan, weten ze signalen via gehackte hotspots door te sturen, of op een andere manier?

Kwalijk is het zeker, dit is niet goed voor het netwerk

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
fenrir schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Ik vraag mij vooral af hoe ze de signalen van deze beacons te pakken krijgen in NL. Hebben ze daadwerkelijk overal hotspots staan, weten ze signalen via gehackte hotspots door te sturen, of op een andere manier?
..
Ik heb helaas geen idee. Ik ben (nog) geen RF of Helium expert. Zodra ik weet hoe het werkt zal ik een omgekeerde beacon replay route inrichten, terug van Brussel naar Nederland. Die beacons zijn van ons! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:18
Helaas lijkt hij bij mij niet goed te werken, ook moeilijk om het met mijn huis te verbeteren (hoger plaatsen van antenne)

Besloten om mijn RAK hotspot V2 inc 8Dbi antenne weer te verkopen. Wat zou ik er voor kunnen vragen / krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Kijk even rond op Marktplaats, heb je een idee wat er nu aangeboden wordt tegen welke prijs. Houdt ook rekening met nieuwe leveringen die eraan komen en de prijs zouden kunnen beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 11:57
Is het verstandig/nodig om bliksembeveiliging toe te voegen als je de antenne op een dak plaatst?
Een directe inslag zal de antenne nooit tegen beschermd zijn lijkt mij, wat is een mogelijk gevolg als je het zonder bliksembeveiliging op dak zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Haha mooi man. Mijne heeft het ook overleefd. Hoe heet je miner? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Wat denken we over de HIP55 discussie?

Ik zie bij de voordelen vooral oplossingen van technische aard:
HIP55 belooft: Geen SD card issue, geen hoge load meer op de HS etc. De weg ligt open naar light hotspots... en dat met maar 0,9% reward verlies.

Helaas voor mij is het 25% reward verlies, de hotspots zijn hier niet dik bezaaid. Ik haal witnesses van +30km binnen. De technische issues los ik zelf wel op, ik ben lang genoeg IT-er.

Mij voelt het gewoon aan dat ze zo snel mogelijk hun 1milj hotspots willen halen, ik ben eens benieuwd hoe mensen gaan reageren die een full hotspot nog in back order staat en heel die computing power niet meer nodig gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59
w00Dy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:12:
Wat denken we over de HIP55 discussie?.

Helaas voor mij is het 25% reward verlies, de hotspots zijn hier niet dik bezaaid. Ik haal witnesses van +30km binnen. De technische issues los ik zelf wel op, ik ben lang genoeg IT-er.
Hoe ontstaat de 25% verlies factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

stormfly schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Hoe ontstaat de 25% verlies factor?
Submitting challenges is voor mij 25% van mijn rewards

Gemiddeld over het netwerk is dat inderdaad maar 0,9%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
w00Dy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:18:
[...]

Submitting challenges is voor mij 25% van mijn rewards

Gemiddeld over het netwerk is dat inderdaad maar 0,9%
Aha helder, heb je een manier om dat gemakkelijk inzichtelijk te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:07
Vraagje, ik sta op het punt een miner van iemand over te nemen.

Hoe gaat dit normaal in zijn werk en zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Het gaat per post..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

stormfly schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:30:
[...]

Aha helder, heb je een manier om dat gemakkelijk inzichtelijk te krijgen?
via de helium explorer / hotspotty / ... kan je verdeling van je rewards bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GabrielZ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:36:

Het gaat per post..
Sealed of reeds gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
Hij is gebruikt.. daarom mijn vraag, wil niet tegen gekke dingen aan lopen.

Heb zelf al een wallet waar ik hem dus aan toe moet voegen.

[ Voor 12% gewijzigd door GabrielZ op 19-02-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
GabrielZ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Er komen nog ~10$ assertion fees in HNT bij voor jou.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
GabrielZ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:36:

Het gaat per post..
Je kan kijken hoe de miner presteerde. Al is dat geen garantie. Kijk ook of de miner op een deny list zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GabrielZ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Hij moet dan wel recent online zijn geweest. Anders lukt het overschrijven niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
Cave_Boy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:52:
[...]

Je kan kijken hoe de miner presteerde. Al is dat geen garantie. Kijk ook of de miner op een deny list zit
Waar check ik dit ?
Het gaat om de hotspot
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door GabrielZ op 19-02-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
GabrielZ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:47:
[...]

Waar check ik dit ?
Het gaat om de hotspot
***members only***
Wat is de reden van verkoop? Miner doet ok. Gaat de persoon geheel stoppen hiermee?

Op dit moment staat hij nog niet op deny list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FRJtt9z4/afbeelding.png
Interessant. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ga komende week praten bij een 40meter hoge locatie met vrij zicht. Daar zou ik een miner kunnen plaatsen, maar wel naast een 5g antenne. Dat schijnt wel invloed te hebben op het signaal (of zelfs mn miner te kunnen fryen).
Iemand bekend met wat voor filter ik hiervoor nodig heb, en waar te krijgen? Las dat de meeste standaard filters een loss van 3dbi hebben, en een custom filter wellicht slechts 0.5 dbi verliest.

@stormfly jij weet er wel veel vanaf. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
indexample schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:28:
Ik ga komende week praten bij een 40meter hoge locatie met vrij zicht. Daar zou ik een miner kunnen plaatsen, maar wel naast een 5g antenne. Dat schijnt wel invloed te hebben op het signaal (of zelfs mn miner te kunnen fryen).
Iemand bekend met wat voor filter ik hiervoor nodig heb, en waar te krijgen? Las dat de meeste standaard filters een loss van 3dbi hebben, en een custom filter wellicht slechts 0.5 dbi verliest.

@stormfly jij weet er wel veel vanaf. Tips?
Jeps eigenlijk is alles al beschreven. Zoeken welke frequenties de mast heeft via antennemast.nl. Als daar een 700-900Mhz bij zit dan heb je invloed.

Met deze heb je 40db rejection bij kleiner dan 1db insertion loss. Deze is duurder en een fractie beter, 0,5 insertion en iets meer rejection.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Dat is een goede vraag. Hij heeft zichzelf precies op een bestaande miner plaats gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHGkcekWo3-JlI9Wz2TGIhThFdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5rtblwYlY5GCsBi8qhnuS2H.jpg?f=fotoalbum_large

Elke 3min een wittness, klopt geen reet van. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
DoeEensGek schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Dat is een goede vraag. Hij heeft zichzelf precies op een bestaande miner plaats gezet.
[Afbeelding]

Elke 3min een wittness, klopt geen reet van. :/
Bij 1.2 dBi en 0 meter moeten de alarmbellen al af gaan _/-\o_ dat hebben alle Pisces miners (cheaters) ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Het is niet dat ik het wil doen maar vraag me wel echt af "hoe dan?". Zoals eerder aangegeven ben ik juist benieuwd en vind de techniek en vooral gedachte van dit netwerk goed bedacht maar dit maakt het netwerk wel steeds meer onstabiel en uiteindelijk raakt dit ook steeds meer het vertrouwen.

Op de snelheid dat dit gebeurt en ook de hoeveelheid met soms plekken dat het hele gelden zijn krijg ik het idee dat het iets met een soort script is. Echter op Google vind je zoals ik verwacht had hier niks over de hoe. Pak ik enkele donkere websites dan vind ik eigenlijk niks op 1 onderdeel na en dat zijn soms images voor de Sensecap. Heb het idee dat op die apparaten een bepaald image wordt geladen en dat deze dan met een beheer iets ingesteld kan worden ofzo. Snap dan alleen niet hoe bijvoorbeeld een signaal van Noord Nederland helemaal naar Brussel wat hier laatst werd aangegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Cave_Boy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:02:
Het is niet dat ik het wil doen maar vraag me wel echt af "hoe dan?". Zoals eerder aangegeven ben ik juist benieuwd en vind de techniek en vooral gedachte van dit netwerk goed bedacht maar dit maakt het netwerk wel steeds meer onstabiel en uiteindelijk raakt dit ook steeds meer het vertrouwen.

Op de snelheid dat dit gebeurt en ook de hoeveelheid met soms plekken dat het hele gelden zijn krijg ik het idee dat het iets met een soort script is. Echter op Google vind je zoals ik verwacht had hier niks over de hoe. Pak ik enkele donkere websites dan vind ik eigenlijk niks op 1 onderdeel na en dat zijn soms images voor de Sensecap. Heb het idee dat op die apparaten een bepaald image wordt geladen en dat deze dan met een beheer iets ingesteld kan worden ofzo. Snap dan alleen niet hoe bijvoorbeeld een signaal van Noord Nederland helemaal naar Brussel wat hier laatst werd aangegeven.
Ik zat in de richting te denken van meerdere DIY gateway welke allemaal via VPN naar 1 hotspot verbinden. Dat kan natuurlijk redelijk wat kosten besparen. En toen kwam ik deze Github tegen:

https://github.com/Carniverous19/helium-DIY-middleman

Ik moet het nog helemaal doorlezen maar als ik de eerste alinea`s lees denk ik: Wat intern kan, kan ook extern via een tunnel.

https://github.com/authre...man/blob/master/README.md

Deze is ook interessant, spoofing van signaalwaardes is blijkbaar ook gewoon mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door melvinnie op 22-02-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:02:

Is het mogelijk dat met de LightHotspot + Validators de DenyList strakker gehanteerd kan worden? Verschuift die DenyList naar de "cloud" voor centrale implementatie ?

@LED-Maniak @Chris12 ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
Klopt. Nu kan een hotspot er voor kiezen om niet deel te nemen aan de denylist en dus blijven verbannen hotspots hier en daar nog actief.

Al ben ik er nog niet van overtuigd dat de HIP40 constructie een oplossing gaat zijn.
Zoals je nu al ziet kan iedereen en zijn moeder een issue opvoeren voor de huidige denylist. Hiermee kunnen mensen cheaten door de buren aan te geven bijvoorbeeld. Dit gebeurt helaas al succesvol. Er zijn nu al mensen op de lijst terecht gekomen die een hotspot hebben die nog nooit geassert is geweest op een locatie en nog nooit iets verdiend hebben. Ze zijn eenvoudigerwijs blind toegevoegd na een issue submit en mensen die de lijst moeten tekenen(en dus controleren) geven zelf al aan dit niet te doen.

HIP40 laat iedereen een denylist maken. De validator kiest dan zelf wel of niet deel te nemen aan een lijst.
Ik ben bang dat je dadelijk hetzelfde krijgt als met de huidige email anti-spam. Een wildgroei van matig tot slecht onderhouden lijsten met onschuldige slachtoffers.

De gaming problemen los je niet op met deze gecentraliseerde lijsten(hooguit de ernstige gevallen zoals lemur en andere overduidelijke clusters). De oplossing moet in code, secure mappers of nog beter: verdienmodel op basis van data komen.

PoC is ontzettend ingewikkeld om waterdicht te maken dus je kan je zelfs afvragen of alles op alles gezet moet worden om specifiek gamers te targetten of je deze energie stopt in het verbeteren van het netwerk waardoor gamen niet meer interessant is.

Maar, met light hotspots komen er wel meer mogelijkheden bij om andere methodes van PoC(zoals multi-hop) toe te passen.

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 22-02-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Toch maar besloten om iets nieuws te proberen om mijn RAK v2 beter te laten draaien.
Daarvoor heb ik een nieuwe kabel nodig, ik heb nu deze:
https://www.heliumhotshop...-sma-rp-male-to-n-female/
Hebben jullie daar nog advies voor welke ik beter kan nemen? Hij moet ongeveer 3 meter zijn.

Ik ga hem gebruiken op deze antenne:
https://www.heliumhotshop...m-outdoor-antenna-eu-868/

Twijfel dus tussen de volgende 2 kabels, advies gevraagd:) :
https://hexaspot.com/prod...rp?variant=40833275068580
of
https://www.heliumhotshop...-n-female-to-sma-rp-male/

[ Voor 19% gewijzigd door Dirk0s op 22-02-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hoe erg fluctueert hier bij iedereen de witnesses? Wij zijn net 12 dagen online, en zijn iedere dag flink gestegen in witnesses (tot 120 ongeveer), echt valt op dat hij de laatste dagen steeds verder zakt, tot rond de 90.

Ik heb nu bijna 2HNT naar binnen gehaald, dus is opzich redelijk, maar voor circa 28 meter hoogte zou ik nog wel wat meer verwachten eigenlijk.

Ik heb een Sensecap met een 2 meter kabel en antenne van ideetron.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 19:45
Wachten... schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:03:
Hoe erg fluctueert hier bij iedereen de witnesses? Wij zijn net 12 dagen online, en zijn iedere dag flink gestegen in witnesses (tot 120 ongeveer), echt valt op dat hij de laatste dagen steeds verder zakt, tot rond de 90.

Ik heb nu bijna 2HNT naar binnen gehaald, dus is opzich redelijk, maar voor circa 28 meter hoogte zou ik nog wel wat meer verwachten eigenlijk.

Ik heb een Sensecap met een 2 meter kabel en antenne van ideetron.nl
Ik heb een locatie op 30 meter hoogte, die witnessede de afgelopen 5 dagen 42 verschillende spots. Dat was wel wat hoger. Het 'probleem' is dat er steeds meer hotspots komen, het wordt dus steeds lastiger om bij de 14 spots te zitten die een reward krijgen. Heb je gemiddeld 2 / 12 = 0,167 HNT per dag? Dat klinkt wel laag voor zo'n hoge locatie, maar daar spelen zoveel factoren een rol in dat het lastig is om te bepalen of daar meer uitgehaald kan worden. Die spot van mij had afgelopen week gemiddeld 0,467 HNT per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
rnark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:10:
[...]

Ik heb een locatie op 30 meter hoogte, die witnessede de afgelopen 5 dagen 42 verschillende spots. Dat was wel wat hoger. Het 'probleem' is dat er steeds meer hotspots komen, het wordt dus steeds lastiger om bij de 14 spots te zitten die een reward krijgen. Heb je gemiddeld 2 / 12 = 0,167 HNT per dag? Dat klinkt wel laag voor zo'n hoge locatie, maar daar spelen zoveel factoren een rol in dat het lastig is om te bepalen of daar meer uitgehaald kan worden. Die spot van mij had afgelopen week gemiddeld 0,467 HNT per dag.
Ja wat het wel is, hij hangt aan het balkonrek (een 6.5dBi antenne) dus hij straalt maar 1 kant op, want de andere kant op staat de flat uiteraard. We zitten op circa 30km van de kust, en heb ergens het idee dat de 6.5dBi antenne te ver straalt als het ware.

We zitten overigens wel een in redelijk druk gebied, maar dan alsnog zou ik op die hoogte wel meer verwachten. Zal een lagere dBi antenne nog iets kunnen doen wellicht?

Het is echt lastig troubleshooten, omdat (zoals jij al zei) er zoveel dingen meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeiren
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-01-2023
w00Dy schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Pannetje opnemen en zoiets zetten:
[Afbeelding]
Hoe heet zo'n ding en/of waar zijn die te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wachten... schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Ja wat het wel is, hij hangt aan het balkonrek (een 6.5dBi antenne) dus hij straalt maar 1 kant op, want de andere kant op staat de flat uiteraard. We zitten op circa 30km van de kust, en heb ergens het idee dat de 6.5dBi antenne te ver straalt als het ware.

We zitten overigens wel een in redelijk druk gebied, maar dan alsnog zou ik op die hoogte wel meer verwachten. Zal een lagere dBi antenne nog iets kunnen doen wellicht?

Het is echt lastig troubleshooten, omdat (zoals jij al zei) er zoveel dingen meespelen.
Heb je een foto? Orientatie van de flat en antenne ten opzichte van andere hotspots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 19:45
[...]

Mijn situatie is wel vergelijkbaar, ik heb een 5.2dBi antenne aan een balkonrek (hij steekt er volledig bovenuit, is dat bij jou ook zo?). Daarnaast nog 6 meter kabel en een raamdoorvoer. Ik dacht eens gelezen te hebben dat een 'zwaardere' antenne juist (ook) beter kan luisteren. Dus ik denk dat dat zeker niet verkeerd is? Maar als je de kant van de kust op kijkt houdt het na 30 kilometer dus wel op qua hotspots. Bij mij heb ik aan een richting heuvels (richting Duitsland), en aan de andere kant dus de flat. Moet wel zeggen dat hij ook beacons opvangt door de flat heen, in principe heeft hij door 2 ramen ook 'vrij' zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Heb eerder zelf 6,5dbi gedaan op 33m en ik kwam lekker ver. Echter de spots in de buurt werden vaak gemist. Nu een 4dbi en heb duidelijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackbrown
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05-2023
stormfly schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:02:
[...]

Bij 1.2 dBi en 0 meter moeten de alarmbellen al af gaan _/-\o_ dat hebben alle Pisces miners (cheaters) ook.
Standaard staan die van Emrit ook wel op 1.2 en 0 meter , dit kan ook niet zelf gewijzigd worden. Moet je specifiek zelf gaan aanvragen bij hun.

Emrit geeft hun miner gratis uit; enkel krijg je wel maar 20% van de inkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dirk0s schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:56:
Toch maar besloten om iets nieuws te proberen om mijn RAK v2 beter te laten draaien.
Daarvoor heb ik een nieuwe kabel nodig, ik heb nu deze:
https://www.heliumhotshop...-sma-rp-male-to-n-female/
Hebben jullie daar nog advies voor welke ik beter kan nemen? Hij moet ongeveer 3 meter zijn.

Ik ga hem gebruiken op deze antenne:
https://www.heliumhotshop...m-outdoor-antenna-eu-868/

Twijfel dus tussen de volgende 2 kabels, advies gevraagd:) :
https://hexaspot.com/prod...rp?variant=40833275068580
of
https://www.heliumhotshop...-n-female-to-sma-rp-male/
LMR-400 is de betere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
rnark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Mijn situatie is wel vergelijkbaar, ik heb een 5.2dBi antenne aan een balkonrek (hij steekt er volledig bovenuit, is dat bij jou ook zo?). Daarnaast nog 6 meter kabel en een raamdoorvoer. Ik dacht eens gelezen te hebben dat een 'zwaardere' antenne juist (ook) beter kan luisteren. Dus ik denk dat dat zeker niet verkeerd is? Maar als je de kant van de kust op kijkt houdt het na 30 kilometer dus wel op qua hotspots. Bij mij heb ik aan een richting heuvels (richting Duitsland), en aan de andere kant dus de flat. Moet wel zeggen dat hij ook beacons opvangt door de flat heen, in principe heeft hij door 2 ramen ook 'vrij' zicht.
Ja ik heb exact dezelfde setup, maar dan dus naar de kust gericht. De reden is dat er veel meer groene hexagons zijn die kant op, dus vandaar die keuze gemaakt. Echter vallen de rewards wat tegen als ik het zo hoor en lees.

Misschien moet ik dan toch maar eens met een lagere dBi antenne wat gaan proberen o.i.d.

@LED-Maniak ik zal later even een foto maken, maar we hebben een balkonrek (metaal) en daar zit hij bovenop geschroefd (met alu hoeklijn).

@Cave_Boy dit is mijn vermoeden ook een beetje, alhoewel er wel meerdere groene hotspots verder weg zijn, vandaar dat we die keuze hebben gemaakt. Ik denk dus wel dat een 3dBi echt te laag is. Maar misschien iets ertussen gaan proberen

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 23-02-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Wat is je omliggende transmitscale? Rood, Oranje, Groen, dat bepaald ook jouw inkomsten. Als dat gebied volledig crowded is, daalt het.

Wat @Cave_Boy al zei, een lagere dBi kan wel helpen om dichterbij meer te zien. Maar als je ring met transmitscale dichtbij diep rood is, kan je juist beter verder weg kijken richting een groenere transmitscale.

Ik zou denk ik eens zoiets proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zolang je niet op 80 meter hoogte zit zou 4 of 6dBi niet zoveel moeten uitmaken. Tenzij andere hotspots binnen 300 meter zitten(maar daar heb je ook weinig aan...).

Ik verwacht eerder dat je buren een super lage transmit scale hebben, je antenne-kabel-minerconnectie niet perfect is of je last hebt van verstoringen(toevallig gsm mast in de buurt/op het dak?).

Nog een tip trouwens:

Inter project in Polen is specialist in antennes en RF.

Ze verkopen omni's en paneel antennes van het merk interline voor zeer schappelijke prijzen:
https://www.ip-sa.com.pl/...rline-c-201_19500054.html

Ze hebben ook CNT/LMR 400 kabels voor een stuk schappelijkere prijs dan in NL wordt gevraagd:
https://www.ip-sa.com.pl/...95_19500496_19500499.html

Deze worden op bestelling in de fabriek gemaakt. En ja als je de specs en prijzen niet gelooft kunnen ze ook een meetrapport meesturen.

[ Voor 43% gewijzigd door LED-Maniak op 23-02-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:53
Heb recent mijn stock Heltec (de losse antenne versie) antenne vervangen door een tuned 5.8 antenne.
Merk niet echt verschil in opbrengsten. Antenne staat voor zolderraam op +/- 6 meter.

Kan natuurlijk dat het geen effect heeft. Woon midden in het centrum met bebouwing eromheen.

Vraag met alleen af hoe strak schroeven jullie de antenne kabel aan op de miner. Hij zit nu handvast maar er blijft best nog wel schroefdraad over. Kan dit ook oorzaak zijn van mindere opbrengsten?
Is het nog aan te raden om het met een tang vaster te draaien?

• Cave_Boy
Maxmannl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:30:
Heb recent mijn stock Heltec (de losse antenne versie) antenne vervangen door een tuned 5.8 antenne.
Merk niet echt verschil in opbrengsten. Antenne staat voor zolderraam op +/- 6 meter.

Kan natuurlijk dat het geen effect heeft. Woon midden in het centrum met bebouwing eromheen.

Vraag met alleen af hoe strak schroeven jullie de antenne kabel aan op de miner. Hij zit nu handvast maar er blijft best nog wel schroefdraad over. Kan dit ook oorzaak zijn van mindere opbrengsten?
Is het nog aan te raden om het met een tang vaster te draaien?
Naar mijn weten is goed handvast voldoende. Je moet niet zo hebben dat je het direct losdraaien maar iets moet doen met je hand. Gereedschap zou dus volgens mij niet nodig zijn en dan forceer je juist. Dat wil je ook niet altijd.

Een raam kan metaal bevatten wat reflecteert. Het hangt ook van de locatie, hoogte en omgeving miners af of je opbrengst omhoog gaat. De standaard 3 a 3,5dbi die erbij wordt geleverd heb ik nu een paar keer in actie gezien en doet het wel ok. Een buitenantenne van dezelfde hoeveelheid dBi zal waarschijnlijk iets meer behalen maar ik verwacht pas meer als je de antenne ook buiten hebt.

Doe je meer dBi dan kan het zijn dat je de miners dichtbij overstraalt. Dit hoeft niet erg te wezen als er ruim voldoende miners verder weg zijn ( met hoog reward nummer).

Kun je een locatie geven of foto's?

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
Cave_Boy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Naar mijn weten is goed handvast voldoende. Je moet niet zo hebben dat je het direct losdraaien maar iets moet doen met je hand. Gereedschap zou dus volgens mij niet nodig zijn en dan forceer je juist. Dat wil je ook niet altijd.

Een raam kan metaal bevatten wat reflecteert. Het hangt ook van de locatie, hoogte en omgeving miners af of je opbrengst omhoog gaat. De standaard 3 a 3,5dbi die erbij wordt geleverd heb ik nu een paar keer in actie gezien en doet het wel ok. Een buitenantenne van dezelfde hoeveelheid dBi zal waarschijnlijk iets meer behalen maar ik verwacht pas meer als je de antenne ook buiten hebt.

Doe je meer dBi dan kan het zijn dat je de miners dichtbij overstraalt. Dit hoeft niet erg te wezen als er ruim voldoende miners verder weg zijn ( met hoog reward nummer).

Kun je een locatie geven of foto's?
Dacht eigenlijk dat handvast inderdaad ook al wel goed was.
Miner locatie:
https://explorer.helium.c...9kPW1xPk6Y2ugnZt/activity

Zie hieronder hoe de miner is geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yarbL-umTyCAtXS9A4_aKAY6YmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRVtaqc4Pn2Kv29lD98CuiCR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuN69vZjj2SIfxlWGJ71hA0JYzQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wvNC86muJjae2Vx1KEqx1nW9.png?f=fotoalbum_tile

• Cave_Boy
Maxmannl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:09:
[...]

Miner locatie:

[Afbeelding][Afbeelding]
Je bent wel omhoog gegaan. Echter je verwacht natuurlijk meer. :P
Kun je de antenne niet aan de schoorsteen doen? Heb je direct wat meer hoogte. Hoogte is in dit geval denk ik het grootste probleem. Zodra je hoogte hebt krijg je waarschijnlijk ook connectie met de grote stad links op de kaart (dat was vermoed ik je doel?).

Wat mogelijk ook al een deel helpt is je antenne buiten al heb je dan nog steeds je hoogte probleem.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Mr.Jingles schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:28:
Onlangs ben ik begonnen met Mappen met een Heltec AB02S(erg leuke bezigheid), daarbij is mij opgevallen dat er één hotspot in mijn omgeving is dat het aardig goed doet(ondanks dat explorer aangeeft dat hij relayed is).

Uit interesse ben ik gaan zoeken naar zijn locatie puur uit interesse naar de setup. Maar ik kan hem nergens vinden. De meeste antenne's kan je wel zien als ze hoog buiten gemonteerd zijn. Maar deze heb ik op geen mogelijk vinden. De mapper pikt hem op, en met goede resultaten ook.

Maar toch bekruipt mij het gevoel dat er iets niet helemaal pluis is. Ik weet dat het lang kan duren totdat explorer aangeeft dat je uit relayed status komt, maar dit is toch al bijna 30 dagen zo.

Nog tips om er achter te komen of dit echt zuivere koffie is?
Als dit ding ergens hoog op een gebouw staat op een klein mastje, kan jij m vanaf de straat niet zien he. Niet alle antennes staan op woonhuizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edwin88
Maxmannl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:09:
[...]

Miner locatie:

Zolang jij je antenne niet aan je schoorsteen hebt gemonteerd ben je echt je tijd aan het verdien met geneuzel over antenne's.

Ik blijf het herhalen; een indoor antenne, al is ie 100 db, is zonde van je tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Hebben jullie dit filmpje gezien?
YouTube: Best Helium Antenna and location tester - Glamos Walker Device full ...

Jammer dat het apparaatje best duur is (rond de €260). Wel een erg mooi apparaat om je beste positie te vinden en welke antenne het mooiste werkt.

Zijn er goedkopere alternatieven die zo werken?

Zag wel deze: https://www.adeunis.com/e...n-network-tester-915-923/ Maar deze is volgens mij niet voor de EU. Daarbij twijfel ik of de antenne veranderd kan worden. De prijs is ook nog onbekend.

Heb een mogelijk alternatief gevonden:
https://nl.aliexpress.com...d8e3fe1&afSmartRedirect=n

Het is goedkoper maar nog pittig aan de prijs. :P

[ Voor 37% gewijzigd door Cave_Boy op 25-02-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik zou ook graag willen beginnen met helium minen. Ik heb mijn oog laten vallen op een Panther X2 is dit een leuk "beginner" apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
Ik ben sinds een week in het bezit van een SenseCAP M1. Paar dagen terug de antenne vervangen voor een 5.8dbi versie.
Opzich gaat het wel redelijk, maar het SenseCAP dashboard laat toch wat gekke dingen zien. Zo geeft hij aan dat mijn NAT Type None is, maar geeft hij zowel bij Relayed als P2P Status Unknown aan.
Ook is mijn Listen IP nog steeds leeg. Terwijl een PeerBook Inquiry prima werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4W55H9LfAb6OXPD9HmQOLwMh8aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMcv5ESFlWM6J6K71oaM9lG0.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik in de buurt een SenseCAP zitten die verdacht veel bereik heeft. Is dit legit met een 10dbi antenne op 12m hoogte?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ7MkCLajaWFArJrqQNqVeGVI6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0gOvm2Gj9KooBzx1eNZWVhAQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Saeverix op 25-02-2022 11:25 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:50
Saeverix schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:24:
Ik ben sinds een week in het bezit van een SenseCAP M1. Paar dagen terug de antenne vervangen voor een 5.8dbi versie.
Opzich gaat het wel redelijk, maar het SenseCAP dashboard laat toch wat gekke dingen zien. Zo geeft hij aan dat mijn NAT Type None is, maar geeft hij zowel bij Relayed als P2P Status Unknown aan.
Ook is mijn Listen IP nog steeds leeg. Terwijl een PeerBook Inquiry prima werkt.
[Afbeelding]

Daarnaast heb ik in de buurt een SenseCAP zitten die verdacht veel bereik heeft. Is dit legit met een 10dbi antenne op 12m hoogte?
[Afbeelding]
Dashboard update kan wel 7-10dg duren.

Die sensecap ziet er prima uit hoor qua bereik, gewoon een mooie setup. Goede hoogte en dito antenne voor die lokatie. Niks mis mee zo te zien.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Chris12 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Dashboard update kan wel 7-10dg duren.
Ok, dus gewoon nog even wat extra geduld hebben.
Chris12 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:27:
Die sensecap ziet er prima uit hoor qua bereik, gewoon een mooie setup. Goede hoogte en dito antenne voor die lokatie. Niks mis mee zo te zien.
Dat is dus waarschijnlijk iemand die zo'n antenne op zijn dak heeft of niet? Nee ik vroeg het me af gezien de berichten in dit topic over zogenaamde "cheaters".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
Saeverix schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Ok, dus gewoon nog even wat extra geduld hebben.

[...]

Dat is dus waarschijnlijk iemand die zo'n antenne op zijn dak heeft of niet? Nee ik vroeg het me af gezien de berichten in dit topic over zogenaamde "cheaters".
Ja antenne op het dak of hoog op een mast/gebouw/kantoor/boom etc. Hoe hoger hoe beter! Indoor antenne zou ik niet aan beginnen. De NL huizen zijn vaak te goed geïsoleerd, en het HR++ glas blocked ook veel signaal.

Als je in de buurt woont kan je eens gaan kijken bij die locatie, wellicht spot je de antenne daar in die buurt.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Chris12 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Ja antenne op het dak of hoog op een mast/gebouw/kantoor/boom etc. Hoe hoger hoe beter! Indoor antenne zou ik niet aan beginnen. De NL huizen zijn vaak te goed geïsoleerd, en het HR++ glas blocked ook veel signaal.

Als je in de buurt woont kan je eens gaan kijken bij die locatie, wellicht spot je de antenne daar in die buurt.
Ik heb mijn 5.8dbi antenne aan het raam van de schuifpui geplakt. Vanuit de VVE een regelement dat je buiten niets mag ophangen zonder toestemming. Dus hier moet ik het helaas mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik je hotspot bekijk (via naam uit screenshot) dan zijn jouw inkomsten lager dan de buurman in dezelfde HEX. Ik denk dat jij met 6 meter niet boven alle daken uit komt, en jouw buurman wel met 10m.

Jij 0.54 HNT per 7 dagen = 2.16 per 30 dagen
Buur man 5.9 per 30 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Saeverix schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb mijn 5.8dbi antenne aan het raam van de schuifpui geplakt. Vanuit de VVE een regelement dat je buiten niets mag ophangen zonder toestemming. Dus hier moet ik het helaas mee doen.
Dat is exact wat ik verwachte, zie mijn eerdere antwoord. Je kunt ook de sorry methode gebruiken, ophangen en bij klachten sorry zeggen en weghalen. Komt er geen klachten, dan 8)

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 25-02-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
[...]

Je kan toch toestemming vragen om een antenne buiten te monteren. Kan zelfs met zuignap aan je raam. Dus het kan zonder schade vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

……

[Afbeelding]
Voor Friesland ziet dit er wel legit hoor, niet iedereen is aan het valsspelen. Mijn sensecap heeft ook al wel eens contact met deze hotspot. Op basis van het gebrek aan hoge gebouwen en andere hoge obstakels in dat gebied, ziet dit er normaal uit voor een antenne die op een dak geplaatst is en vrij zicht heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door fenrir op 25-02-2022 13:34 . Reden: Typo ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramb0
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01-2024
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook blijven hangen gisteren rond 18u45, hier ook met 2 hotspots. Iemand enige uitleg hiervoor? Reset bloicks niet geholpen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
bramb0 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Ook blijven hangen gisteren rond 18u45, hier ook met 2 hotspots. Iemand enige uitleg hiervoor? Reset bloicks niet geholpen |:(
Ik heb er nu 3 actief, 1 heeft ook spontaan geen activiteit meer maar is wel volledig gesynct. Heb `m net een schop gegeven, ben benieuwd of hij weer wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neco
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-03-2022
bramb0 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Je bent niet de enige. Ik heb er 2 die niet bij konden blijven met syncen. Eentje had een snel knipperend blauwe led. Na met support op discord gesproken te hebben bleek mijn sd card niet goed. Vervangen en alles werkt weer en synced nu als een trein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

upgrades:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmponmpmyuBU9o7SNswFY13UW6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ue0VUgwzXqrRIW5r1WdmBg6w.jpg?f=fotoalbum_large

5m paal, bijgevolg ga ik 3m hoger. Zelfde antenne maar nu aangesloten met 6m McGill en één sma female overgang minder.

Er zit wat flex op de paal (50/2,5mm) hopelijk gaat het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
melvinnie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Ik heb er nu 3 actief, 1 heeft ook spontaan geen activiteit meer maar is wel volledig gesynct. Heb `m net een schop gegeven, ben benieuwd of hij weer wakker wordt.
UP and running again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
w00Dy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:43:
upgrades:

[Afbeelding]

5m paal, bijgevolg ga ik 3m hoger. Zelfde antenne maar nu aangesloten met 6m McGill en één sma female overgang minder.

Netjes! Ben benieuwd wat voor verschil het maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramb0
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01-2024
Hoe heb je dit opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris12
Staat iets hierboven toch.. hij heeft er tegen aan geschopt. Hoe hard weet ik niet, maar niet al te hard want hij doet het weer :+

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Hahaha, schoppen is simpelweg een reboot :+, meer was het niet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Heeft iemand al iets gehoord over de netwerk upgrade?

Filmpje dat ik zag:
YouTube: MAJOR Helium $HNT Network Upgrade! New DAO Structure Can Scale New P...

In Amerika heb je zoals ik het begrijp ook via het Helium netwerk 5G. Je kan er dan ook over internetten. Nu is dat nog erg weinig maar het wordt al steeds meer. Dit komt omdat de dekking van LoRa inmiddels in de steden vaak erg vol is en het steeds interessanter wordt om data credits te verdienen.

Nu viel mij het onderstaande plaatje in het filmpje op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HzKqYFilHSXCvFzYiCuGVG7JKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XprlhR8Zo6BfwrBfJ7G5iDN.png?f=fotoalbum_large

Hoe zit dit in Nederland? In Nederland hebben wij toch geen optie om ook 5G te doen? Dit omdat het geen vrij te gebruiken frequenties zijn.

Wat ik me ook afvroeg omdat je als 5G eigenlijk als een soort provider bent... dan ben je toch ook verantwoordelijk voor de data die over dat netwerk heen gaat? Dit is natuurlijk met IOT apparatuur ook maar daar heb ik even iets meer vertrouwen in en dit is ook niet veel data. Met 5G kan dit een behoorlijke lap uit je verbinding pakken. Voordeel is dan wel weer dat je ook een vergoeding ervoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
5G is inderdaad enkel voor de Telecom operators, die hebben er fors voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
Is er iets aan de hand met het Helium netwerk ?
Laatste tijd lijkt het af en toe zo traag, veel achterstand vaak vergeleken met heliumtracker bijvoorbeeld die ik meer gebruik dan de helium explorer.

Ook de rewards lijken wat minder en ook wel echt verschillend per dag, waar kan dit allemaal aan liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
w00Dy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:43:
upgrades:

[Afbeelding]

Met wat voor paal heb je dat gedaan?
Ik ben opzoek naar een verlenging voor in mijn beugel:
https://eu.store.ui.com/c...s/universal-antenna-mount
Was even in de praxis, ik dacht aan een steigerbuis maar die gaat te zwaar worden ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:27
User_TS schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:03:
Is er iets aan de hand met het Helium netwerk ?
Laatste tijd lijkt het af en toe zo traag, veel achterstand vaak vergeleken met heliumtracker bijvoorbeeld die ik meer gebruik dan de helium explorer.

Ook de rewards lijken wat minder en ook wel echt verschillend per dag, waar kan dit allemaal aan liggen ?
Ik heb ook sterk mijn twijfels bij de stabiliteit van het helium netwerk. Bij mij ook sterk wisselende opbrengsten per dag. Om te doorgronden waar dit aan ligt richt ik mij op 2 delen:
  1. Het RF-deel (kabels, antenne, line of sight)
  2. het Netwerk-deel (eigen netwerk, helium netwerk, andere hotspots)
Het RF-deel heb ik zoveel als mogelijk gemaximaliseerd. Goede Antenne (McGill 7.5), goede kabel en zo hoog mogelijk buiten gemonteerd. Voor nu even een gegeven, kan vast nog wel beter, maar eerst even data opbouwen voor vergelijk later.

En daarbij twijfel ik aan de werking van het geheel, sommige dagen leuke opbrengst (0.2 of hoger), maar soms ook voor uren flat line zonder (geregistreerde) witness of beacon en tegenvallende dag opbrengst. Daarom maar eens in het Netwerk-deel gedoken. Hoe controleer je de werking daarvan? Toegang verschaffen tot de logs van de miner en die eens uitpluizen. Wat mij daarbij opvalt is dat ik veel meer beacons witness, dan geregistreerd (en beloond) in de blockchain. Ik durf te stellen minimaal 2x zoveel. Op zich mooi te weten, dan is het RF-deel dus best OK.

Een aantal daarvan heb ik pech (vis ik achter het net met die max 14 witnesses). Een aantal daarvan komt de melding van de witness niet aan ("failed to send witness, max retry"), meestal door netwerk probleem bij de challenger (relayed of verkeerde poort). Veruit de meesten worden niet goed geregistreerd. Dan heb ik de witness succesvol gemeld ("successfully sent witness to challenger"), maar is er verder niets van terug te vinden. Als ik dan bij de challenger kijk, dan staat er wel een "Constructed challenge" activity, maar daarna geen "Challenged Beaconer". Er gaat dan dus iets mis bij het verwerken en registreren van de witnesses bij de challenger.

Ik zie de laatste tijd bij mij zelf ook veel vaker een "Constructed challenge" activity, zonder "Challenged Beaconer", dus bij mijn eigen hotspot speelt dat probleem blijkbaar ook.

Eén ding is zeker, hier heb je zelf geen invloed op en kun je dus niet zelf oplossen zover ik weet. Alleen hopen dat dit in een volgende update wordt opgelost. Ik richt mijn hoop dan ook op de HIP 55 verbetering, waarbij het Challengen en afhandelen daarvan wordt opgepakt door validators.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
[...]

No offense, maar dat heeft gewoon echt geen nut. Je kan een VVE gewoon vragen he, helium minen is niet illegaal ofzo. Als het niet mag zou ik op zoek naar een locatie waar de antenne wel op het dak kan. Anders is het echt zonde van de tijd/moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Torch1969 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Ik heb ook sterk mijn twijfels bij de stabiliteit van het helium netwerk. Bij mij ook sterk wisselende opbrengsten per dag. Om te doorgronden waar dit aan ligt richt ik mij op 2 delen:
  1. Het RF-deel (kabels, antenne, line of sight)
  2. het Netwerk-deel (eigen netwerk, helium netwerk, andere hotspots)
Het RF-deel heb ik zoveel als mogelijk gemaximaliseerd. Goede Antenne (McGill 7.5), goede kabel en zo hoog mogelijk buiten gemonteerd. Voor nu even een gegeven, kan vast nog wel beter, maar eerst even data opbouwen voor vergelijk later.

En daarbij twijfel ik aan de werking van het geheel, sommige dagen leuke opbrengst (0.2 of hoger), maar soms ook voor uren flat line zonder (geregistreerde) witness of beacon en tegenvallende dag opbrengst. Daarom maar eens in het Netwerk-deel gedoken. Hoe controleer je de werking daarvan? Toegang verschaffen tot de logs van de miner en die eens uitpluizen. Wat mij daarbij opvalt is dat ik veel meer beacons witness, dan geregistreerd (en beloond) in de blockchain. Ik durf te stellen minimaal 2x zoveel. Op zich mooi te weten, dan is het RF-deel dus best OK.

Een aantal daarvan heb ik pech (vis ik achter het net met die max 14 witnesses). Een aantal daarvan komt de melding van de witness niet aan ("failed to send witness, max retry"), meestal door netwerk probleem bij de challenger (relayed of verkeerde poort). Veruit de meesten worden niet goed geregistreerd. Dan heb ik de witness succesvol gemeld ("successfully sent witness to challenger"), maar is er verder niets van terug te vinden. Als ik dan bij de challenger kijk, dan staat er wel een "Constructed challenge" activity, maar daarna geen "Challenged Beaconer". Er gaat dan dus iets mis bij het verwerken en registreren van de witnesses bij de challenger.

Ik zie de laatste tijd bij mij zelf ook veel vaker een "Constructed challenge" activity, zonder "Challenged Beaconer", dus bij mijn eigen hotspot speelt dat probleem blijkbaar ook.

Eén ding is zeker, hier heb je zelf geen invloed op en kun je dus niet zelf oplossen zover ik weet. Alleen hopen dat dit in een volgende update wordt opgelost. Ik richt mijn hoop dan ook op de HIP 55 verbetering, waarbij het Challengen en afhandelen daarvan wordt opgepakt door validators.
Waar staat je miner? 0,2 op een buitenlocatie is wel een beetje dramatisch inderdaad en niet echt waar je het voor doet.
En hoelang is je kabel? Welke miner gebruik je?
Ik heb eens een COTX gehad die echt niks deed, nadat ik er een sensecap in prikte met zelfde kabel en antenne doet ie nu 0,6 per dag gemiddeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Dirk0s schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Met wat voor paal heb je dat gedaan?
Ik ben opzoek naar een verlenging voor in mijn beugel:
https://eu.store.ui.com/c...s/universal-antenna-mount
Was even in de praxis, ik dacht aan een steigerbuis maar die gaat te zwaar worden ben ik bang.
alu buis, 50mm doorsnede en 2,5mm dikte. Was 6m lang (standaard afmeting) maar dat kreeg ik niet vervoerd. Dus maar metertje afgezaagd.

Dit vind je niet in de Praxis/Gamma, komt van een bedrijf dat bouwmaterialen levert in alu en pvc. Kost 64 euro voor 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Edwin88 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:29:
[...]

Waar staat je miner? 0,2 op een buitenlocatie is wel een beetje dramatisch inderdaad en niet echt waar je het voor doet.
En hoelang is je kabel? Welke miner gebruik je?
Ik heb eens een COTX gehad die echt niks deed, nadat ik er een sensecap in prikte met zelfde kabel en antenne doet ie nu 0,6 per dag gemiddeld..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Antenne is inmiddels 7.5 dbi Mcgill en op ongeveer 11 meter hoog (ruim boven nok huis) (op eerder advies van o.a. Wopper). Zoals je ziet komt mijn antenne ver genoeg, wel voornamelijk richting noordwest. Daar heb ik vrije line of sight (andere kanten op bomen en huizen). Ook wel contact met miners richting west (Gorredijk en Heerenveen). Richting Zuid Oost zit bijna niets en richting Oost (Assen) zit een bosje op 100 meter van mijn huis dat mijn signaal waarschijnlijk dwarszit.
Kabel is 6 Meter McGill Times Microwave (dus relatief weinig verlies, kan beter, maar wil ik nu even niet). Ik gebruik een sensecap.

Afgelopen nacht niet echt gelukkig. Een aantal gewittnessed in Groningen (maar niet bij de gelukkige 14), maar wel een paar van dichtbij gemist die ik normaal wel pak. Ook is mijn eigen beacon dramatisch opgepakt.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Torch1969 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:43:
[...]

***members only***

Antenne is inmiddels 7.5 dbi Mcgill en op ongeveer 11 meter hoog (ruim boven nok huis) (op eerder advies van o.a. Wopper). Zoals je ziet komt mijn antenne ver genoeg, wel voornamelijk richting noordwest. Daar heb ik vrije line of sight (andere kanten op bomen en huizen). Ook wel contact met miners richting west (Gorredijk en Heerenveen). Richting Zuid Oost zit bijna niets en richting Oost (Assen) zit een bosje op 100 meter van mijn huis dat mijn signaal waarschijnlijk dwarszit.
Kabel is 6 Meter McGill Times Microwave (dus relatief weinig verlies, kan beter, maar wil ik nu even niet). Ik gebruik een sensecap.

Afgelopen nacht niet echt gelukkig. Een aantal gewittnessed in Groningen (maar niet bij de gelukkige 14), maar wel een paar van dichtbij gemist die ik normaal wel pak. Ook is mijn eigen beacon dramatisch opgepakt.. :'(
Ik zou mij focussen op alleen het NW... en met een goede 10-12dbi panel antenne dat proberen op te pakken. Die achterste 2-3 HS pak je wel en de backlobe van het paneel.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Torch1969 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:43:
[...]

***members only***

Ik denk dat op jouw locatie met die hoogte er niet veel meer in zit. Er zit gewoon niet genoeg miner in je buurt waar je line of sight mee hebt, en zeker niet als je niet vrij 360 graden kan stralen.
Dus op zoek naar een betere locatie of genoegen nemen met je huidige inkomsten ben ik bang.
Zelf zou ik 0,2 per dag niet genoeg vinden; ondergrens voor ‘wegdoen’ zet ik nu op 0,35 gemiddeld. Je merkt over tijd wel aardig variatie; een van mijn miners deed normaal 0,5-0,6 en is nu de laatste dagen naar 0,7-0,9 aan het gaan… het kan dus nog veranderen.

Misschien leuk om een tweede en derde in je eigen dorp bij vrienden te plaatsen. Dat kan ook aardig schelen want dan zie je je eigen beacons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Chris12 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:54:
[...]
Ik zou mij focussen op alleen het NW... en met een goede 10-12dbi panel antenne dat proberen op te pakken. Die achterste 2-3 HS pak je wel en de backlobe van het paneel.
Dat experiment zit al in de pijplijn (nav eerder advies van edwin88). Een 12 dbi directional panel is al binnen (eerst goedkoop proberen en later evt upgrade naar McGill). Voor goed vergelijk wil ik eerst een paar weken die 7.5 McGill draaien en begrijpen. En van daaruit mijn reactie hierboven dat succes niet alleen afhangt van optimale RF, maar dus ook van een goed werkend helium netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 19:42
Ik kan een in https://explorer.helium.c...kGnbYJYSZhdxiPEWfQ6HJkrYN deze cell plaatsen, wat zullen mijn verwachte opbrengsten zijn met de bovenstaande 12dbi? Ik zit op 1 hoog, maar heb geen toegang tot het dak. Als 2e locatie heb ik de leeuwenburgstraat(waar 2 nog onbevolkte cellen zitten in groningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
torretje2012 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:35:
Ik kan een in https://explorer.helium.c...kGnbYJYSZhdxiPEWfQ6HJkrYN deze cell plaatsen, wat zullen mijn verwachte opbrengsten zijn met de bovenstaande 12dbi? Ik zit op 1 hoog, maar heb geen toegang tot het dak. Als 2e locatie heb ik de leeuwenburgstraat(waar 2 nog onbevolkte cellen zitten in groningen)
Met zo weinig info is hier weinig zinnigs over te zeggen. Heb je vrij zicht op de locatie, zo nee dan zou ik er in de binnenstad niet aan beginnen. De Transmit scales zijn erg laag zo te zien.
De leeuwenburgstraat, hoe is daar de hoogte etc.

Je zou zelf wat RF simulaties kunnen doen en Line of sight metingen van beide locaties:
https://beta.hotspotrf.com/map/
https://www.scadacore.com/tools/rf-path/rf-line-of-sight/

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
torretje2012 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:35:
Vrij uitzicht rondom (dus hoogte) is heel belangrijk, vooral voor een antenne die ver moet reiken zoals een 12dbi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een update hierover. Inmiddels staat bij mij ook alles op groen en heb ik een listen address. Het kan dus inderdaad een flinke tijd duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
Hoe zit het bij jullie met de activity en witnesses afgelopen dagen ?
Er zitten bij mij soms uren tussen dat er wat gebeurd.

Iemand een idee of je een maximaal aantal witnessen kan hebben oid ?
Volgens mij heb ik best een goeie plek maar vind dat ik toch relatief weinig witness, zie hier mijn locatie:

https://explorer.helium.c...XwkkDk35i8JMuLFwZDsvMUbFX
Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste

Let op:
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.