Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 11:58
Neem aan dat Sorin via een VPN een 2de IP gebruikt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 21:28
N0EL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:44:
Nee 2e ISP lijn... die kosten daarvan vallen in het niet met de 1.5HNT die hij per dag binnen haalt....

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:09
Cave_Boy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:36:
[...]

Die nog niet. Zat wel te overwegen.
Heb wel ervaring met een 3dBi en 6,5dBi van Ideetron die werken goed.
Ook ervaring met een Tuned 4dBi van Heliumshop.eu.

Waarschijnlijk vind mijn Heltec deze antenne niet leuk maar ik heb nu meermaals langere periode een 3dBi en ook later de 4dBi getest. De 3dBi van Ideetron verslaat die 4dBi. Ter vergelijking de 3dBi is 22,5cm en die 4dBi is 50cm.

En met verslaan bedoel ik dus dat de opbrengst van de 3dBi tegenover de 4dBi ruim het dubbele is.
Maar nogmaals ik heb er maar 1 getest. Kan ook toeval zijn dus.

Situatie waar antenne staat: Ongeveer 33 meter hoog, geen hogere gebouwen om mij heen.

Had eerder wel al ergens gelezen over "Tuned" antenne's van een ander groot merk en dat die ook iets tegenvielen.
Ja dit is mogelijk wel appels en peren vergelijken ;) Elke fabrikant heeft een ander testcentrum, daar kan die ene dBi al verloren gaan.

Als je dit goed zou willen vergelijken dien je van beide antennes de ontwerp methodiek te achterhalen.

Ik denk dat je hier eerder (onbewust) een antenne bouw kwaliteit/ontwerp hebt vergeleken. Dan dat je een vergelijkende test met die ene dBi hebt gedaan. Bij @Chris12 hoor ik ook goede resultaten over Ideetron.

Staat er een bron merk op de 4 dBi antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
N0EL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:27:
Aha.. Maar Sorin "de Rus" komt niet eens uit Rusland
Goede input, welk land wel? Dan kunnen we dat respecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
N0EL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:44:
Dat is wat complexer als je inkomende porten nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
stormfly schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:52:
[...]

Zijn hotspots staan in de UK geloof ik....

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:53
Toevoeging over mijn antenne's.
De 3dBi: https://webshop.ideetron.nl/SDBF0.5-868-20

De 4dBi: https://www.heliumhotshop...m-outdoor-antenna-eu-868/

De 6,5dBi: https://webshop.ideetron.nl/SDBF0.5-868-60

Nogmaals. Het is iets wat mij opviel en er zijn veel factoren waardoor de uitslag anders kan zijn dan normaal misschien zou moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37
[...]

Dat is wat complexer als je inkomende porten nodig hebt.
Valt mee. Gewoon een vpn kiezen die het ondersteunt of anders voor 3 euro per maand en vps huren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahmi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:41
Cave_Boy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:36:
[...]

Die nog niet. Zat wel te overwegen.
Heb wel ervaring met een 3dBi en 6,5dBi van Ideetron die werken goed.
Ook ervaring met een Tuned 4dBi van Heliumshop.eu.

Waarschijnlijk vind mijn Heltec deze antenne niet leuk maar ik heb nu meermaals langere periode een 3dBi en ook later de 4dBi getest. De 3dBi van Ideetron verslaat die 4dBi. Ter vergelijking de 3dBi is 22,5cm en die 4dBi is 50cm.

En met verslaan bedoel ik dus dat de opbrengst van de 3dBi tegenover de 4dBi ruim het dubbele is.
Maar nogmaals ik heb er maar 1 getest. Kan ook toeval zijn dus.

Situatie waar antenne staat: Ongeveer 33 meter hoog, geen hogere gebouwen om mij heen.

Had eerder wel al ergens gelezen over "Tuned" antenne's van een ander groot merk en dat die ook iets tegenvielen.
Dank voor de info! Hier ook nog aan het twijfelen welk antenne aan te schaffen ter vervanging van de standaard Heltec 3.5dbi. Eerst maar even inlezen.

Daarnaast ook nog uitzoeken hoe ik een antenne aan het dakkapel kan bevestigen…. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ahmi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:09:
[...]

Dank voor de info! Hier ook nog aan het twijfelen welk antenne aan te schaffen ter vervanging van de standaard Heltec 3.5dbi. Eerst maar even inlezen.

Daarnaast ook nog uitzoeken hoe ik een antenne aan het dakkapel kan bevestigen…. :X
Standaard levert Heltec toch een 3dBi binnen antenne?

Er zijn diverse mounting palen inmiddels hier langs geweest. Let goed op welke je neemt. Dit kan handig zijn bij je beslissing van je antenne. Het is handig dat je dat met elkaar afstemt. Is niet altijd een groot punt maar de een levert bijvoorbeeld al grote beugels mee en de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
3.5 maar de vswr is erg slecht

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 29-12-2021 19:23 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Hee ik zie nu op de plaatjes dat de antenne van de Heltec is aangepast? Ik heb er een op draad gekregen.
https://heltec.org/project/ht-m2808/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:41:
Hee ik zie nu op de plaatjes dat de antenne van de Heltec is aangepast? Ik heb er een op draad gekregen.
https://heltec.org/project/ht-m2808/
Die is volgens mij vervangen omdat hij zo enorm slecht was, low budget. Heb er zelf ooit vlug onderzoek naar gedaan, de standaard Bobcat antenne schijnt heel aardig te zijn. Geen idee over een SenseCAP standaard antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
stormfly schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:44:
[...]

Die is volgens mij vervangen omdat hij zo enorm slecht was, low budget. Heb er zelf ooit vlug onderzoek naar gedaan, de standaard Bobcat antenne schijnt heel aardig te zijn. Geen idee over een SenseCAP standaard antenne?
Wat wel het nadeel van die nieuwe antenne is dat deze echt aan het apparaat zelf is. even verplaatsen is nu alleen mogelijk door je apparaat te verplaatsen of een andere antenne (of verlengkabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
[...]

Sorin komt uit Roemenië. Hij is dus een Roemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
N0EL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:46:
[...]

Sorin komt uit Roemenië. Hij is dus een Roemeen.
Check! En woont in de UK gezien zijn miners.

YouTube: witness_rssi_too_high invalid - easy solution to fix this

De hotspot uit dit filmpje heeft een dBi aanpassing doorgevoerd, mogelijk door het zien van het yt filmpje 8) 2uur geleden 8dBi nu 10, in het bron filmpje 2.

[ Voor 47% gewijzigd door stormfly op 29-12-2021 22:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mocht iemand nog een heltec hotspot willen winnen:

Er worden er 30 verloot over 2 uur.

https://heltec.org/product/hotspot-lottery/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:05:
Mocht iemand nog een heltec hotspot willen winnen:

Er worden er 30 verloot over 2 uur.

https://heltec.org/product/hotspot-lottery/
Dank, ik was toevallig nog wakker :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik was ook toevallig nog wakker dus heb ook een lootje. 1 januari de trekking zo te zien.

Bedankt LED-maniak. 👍

[ Voor 13% gewijzigd door GaMbiNo op 30-12-2021 11:04 ]

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:07
Ik heb zojuist mijn Heltec binnen gekregen welke de nieuwe batch zou moeten zijn welke beter zou moeten presteren.

Hoe controleer ik welke versie ik heb?

Hij is nu aan het synchroniseren.

• Cave_Boy
GabrielZ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:21:
Ik heb zojuist mijn Heltec binnen gekregen welke de nieuwe batch zou moeten zijn welke beter zou moeten presteren.

Hoe controleer ik welke versie ik heb?

Hij is nu aan het synchroniseren.
Een van de verschillen is een antenne die direct op het apparaat gemonteerd moet worden inplaats een kabel ertussen.

Verder is er aan de buitenkant volgens mij weinig te zien

• Cave_Boy
Een vraag van mijn kant:
Er zijn 2 soorten Helium miners. Je hebt de light en de "normale". Iedereen neemt hier telkens de normale omdat je daar ook mee kan minen (dat kan op de light versie niet).

Ik heb op mijn miner totaal geen data overdracht meer. Dit leverde destijds bij mij een leuk bedrag op.

Nu zag ik weer een filmpje over een Helium Light miner en vroeg me het volgende af:

Hebben de Light miners nog wel data overdracht? Ik mag eigenlijk hopen van wel omdat je anders echt een product hebt dat inmiddels al even niks kan.

• GabrielZ
Cave_Boy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:27:
[...]

Een van de verschillen is een antenne die direct op het apparaat gemonteerd moet worden inplaats een kabel ertussen.

Ik heb gewoon de versie met een antenne met kabeltje eraan terwijl ik van Heltec via de mail te horen kreeg dat dit de verbeterde versie zou zijn.

Ze hebben hem 24 december verzonden.

• LED-Maniak
Cave_Boy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:27:
[...]

Dat is puur een render voor de website. De antenne is hetzelfde gebleven.
GabrielZ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:41:
[...]

Ik heb gewoon de versie met een antenne met kabeltje eraan terwijl ik van Heltec via de mail te horen kreeg dat dit de verbeterde versie zou zijn.

Ze hebben hem 24 december verzonden.
Je zal hem open moeten schroeven en de revisie moeten bekijken als je het zeker wil weten.

[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 30-12-2021 14:49 ]

• LED-Maniak
Cave_Boy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:34:
Een vraag van mijn kant:
Er zijn 2 soorten Helium miners. Je hebt de light en de "normale". Iedereen neemt hier telkens de normale omdat je daar ook mee kan minen (dat kan op de light versie niet).

Ik heb op mijn miner totaal geen data overdracht meer. Dit leverde destijds bij mij een leuk bedrag op.

Nu zag ik weer een filmpje over een Helium Light miner en vroeg me het volgende af:

Hebben de Light miners nog wel data overdracht? Ik mag eigenlijk hopen van wel omdat je anders echt een product hebt dat inmiddels al even niks kan.
Light miner is hetzelfde als een full miner alleen bij een light miner wordt het blockchain verhaal verplaatst naar de validators. Alle hotspots worden in de toekomst light hotspots. Op een light hotspot kan je ook "minen"(oftewel, PoC messages ontvangen en verzenden). Niemand koopt ze nog, omdat ze niet te koop zijn. ;)

Ja, dataoverdracht is nog steeds mogelijk. Dat is het hele idee van een hotspot.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 30-12-2021 14:53 ]

• GabrielZ
Nog een vraag, ik heb nu dus 2 miners, waarvan 1 nu aan het synchroniseren is.. de 2e zit nog in de doos.
Is het verstandig de 2e ook aan te sluiten en deze een klein beetje te verplaatsen zodat deze net in een andere mini hex valt om zo de transmit scale wel op 1.0 te houden?
Ik zit namelijk met mijn eerste miner net op de rand van een mini hex en kan de 2e denk ik wel in een andere plaatsen?

Als het goed is kan je de locatie een klein beetje aanpassen toch?

• melvinnie
  • Niet online
Cave_Boy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:34:
Een vraag van mijn kant:

De Light-hotspots zijn nog niet te krijgen zo ver ik weet. Waar jij waarschijnlijk op doelt zijn waarschijnlijk de data-only hotspots. De light-hotspots kunnen gewoon meedoen aan POC, enkel de blockchain en de challenges worden verplaatst naar de Validators. De normale hotspots krijgen uiteindelijk dezelfde firmware als de Light-hotspots.

De Data-only-hotspots krijgen net zo veel data-transfers als normale hotspots. Het uitschakelen van de Discovery-mode heeft (in ieder geval hier in Nederland) pijnlijk duidelijk gemaakt hoe weinig het netwerk daadwerkelijk gebruikt wordt voor "normale" doeleinden.

• Cave_Boy
melvinnie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:57:
[...]

De Light-hotspots zijn nog niet te krijgen zo ver ik weet. Waar jij waarschijnlijk op doelt zijn waarschijnlijk de data-only hotspots. De light-hotspots kunnen gewoon meedoen aan POC, enkel de blockchain en de challenges worden verplaatst naar de Validators. De normale hotspots krijgen uiteindelijk dezelfde firmware als de Light-hotspots.

De Data-only-hotspots krijgen net zo veel data-transfers als normale hotspots. Het uitschakelen van de Discovery-mode heeft (in ieder geval hier in Nederland) pijnlijk duidelijk gemaakt hoe weinig het netwerk daadwerkelijk gebruikt wordt voor "normale" doeleinden.
Ja want ik heb eigenlijk totaal geen data verbruik. Juist door de discovery mode kreeg ik data.

• LED-Maniak
Dan moet je wel érg veel discovery mode pakketjes ontvangen wil dat een groot deel van je inkomsten zijn.
Data levert echt nauwelijks wat op.

• melvinnie
  • Niet online
In de dagen voor de enorme problemen met Discovery Mode ging het aantal data pakketten enorm omhoog meen ik mij te herinneren. Misschien dat daar de verwarring vandaan komt.

• Cave_Boy
melvinnie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:08:
In de dagen voor de enorme problemen met Discovery Mode ging het aantal data pakketten enorm omhoog meen ik mij te herinneren. Misschien dat daar de verwarring vandaan komt.
Dat zou kunnen maar nu lijkt het juist dat er totaal geen data pakketten zijn. Het is totaal uitgezet?

• melvinnie
  • Niet online
Cave_Boy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:13:
[...]

Dat zou kunnen maar nu lijkt het juist dat er totaal geen data pakketten zijn. Het is totaal uitgezet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhNBLR5RuJnPcGHQgN-mPp7TzD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QY9fKx3GqSMVyHkpY74pjhct.png?f=user_large

Bij mij is het flink minder maar niet 0...

• Cave_Boy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtUWljrCL-kgEnd-Itm5tPlP7oI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aSKN5q01NSK7MQzNNTGmWjYr.png?f=fotoalbum_large
Dat is een heel verschil met wat ik heb.

Mijn miner is niet in relay of iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Mis je die 0.00000053 hnt per transfer nou echt zo erg? :+

• Cave_Boy
melvinnie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:44:
Mis je die 0.00000053 hnt per transfer nou echt zo erg? :+
Ik kan nu niet echt makkelijk terughalen maar zoals eerder aangegeven was die data tegen een derde van de opbrengst.

Maar iemand een idee hoe het kan dat ik inmiddels al ruim een maand geen data eroverheen heb?

• LED-Maniak
Wellicht een bedrijf die helium in de buurt aan het testen was? Mappers in de buurt?
Je moet echt gigantisch veel data verwerken wil dat 1/3e zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 30-12-2021 15:59 ]

• GabrielZ
Als ik een 2e miner in dezelfde woning plaats maar de locatie een klein beetje aanpas zodat ik in de Hex ernaast kom, gaat dit lukken zonder problemen?

Ik zit namelijk op de rand van de Hex, dit is ideaal om de 2e in de andere Hex te plassen en zo wel een reward scale van 1.0 te houden.

Ik heb namelijk nog een nieuwe miner liggen maar wil deze enkel gaan gebruiken als dit idee zonder problemen gaat lukken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHmr0ndtJMqB0YmREPUqZZPD2e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LttRakFjxHOU60DWj5znZx0s.jpg?f=fotoalbum_large

• Cave_Boy
Als ik het plaatje zie moet dat makkelijk gaan lukken.

• green-tea
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06-2024
Cave_Boy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:04:
Toevoeging over mijn antenne's.
De 3dBi: https://webshop.ideetron.nl/SDBF0.5-868-20

De 4dBi: https://www.heliumhotshop...m-outdoor-antenna-eu-868/

De 6,5dBi: https://webshop.ideetron.nl/SDBF0.5-868-60

Nogmaals. Het is iets wat mij opviel en er zijn veel factoren waardoor de uitslag anders kan zijn dan normaal misschien zou moeten.
Heb je toevallig volledige specs van die 3dbi? En hoe deed de 6.5 tov de 3dbi het bij je, of heb je dat niet vergeleken?

AlphaSim.eu | Sim Racing Accessories

• stormfly
LED-Maniak schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:06:
Dan moet je wel érg veel discovery mode pakketjes ontvangen wil dat een groot deel van je inkomsten zijn.
Data levert echt nauwelijks wat op.
Of heel weinig withnessen?

De hoofdrol van data neemt wel toe, eigenlijk nemen de rewards voor PoC af en neemt data dat over.

Data en IoT gaat groeien en als je de jaren ziet op de plaat dan komt dat tzt wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBUIXNKfqrt8lxma91Bwak7Bagc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZP3Pqzr3r6J8PIEuvKNtxTvQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Cave_Boy
green-tea schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:13:
[...]

Heb je toevallig volledige specs van die 3dbi? En hoe deed de 6.5 tov de 3dbi het bij je, of heb je dat niet vergeleken?
Het zijn de gegevens die op die site staan meer heb ik niet.

De 6,5 Heb ik eigenlijk niet echt meer gedaan omdat ik eigenlijk te bang was dat ik veel teveel uit deed zenden.

• melvinnie
  • Niet online
Cave_Boy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:37:
[...]

Het zijn de gegevens die op die site staan meer heb ik niet.

De 6,5 Heb ik eigenlijk niet echt meer gedaan omdat ik eigenlijk te bang was dat ik veel teveel uit deed zenden.
Ik heb nu een 10 dbi op 20 meter hoogte staan met vrijwel geen invalid whitness. Zelfs als de gain in de app op 3db staat gebeurt er niets noemenswaardigs. De opbrengsten vallen helaas op die locatie, met zowel de 6,5 als de 10 vooralsnog erg tegen, maar daar is vrij weinig aan te doen.

Volgende week ga ik testen met een directional antenne daar. Dat betreft deze: https://interline.pl/antennas/PANEL-8-HELIUM-SL. Hopelijk gaat deze verbetering brengen als deze gericht is tussen Den Haag en Rotterdam in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramb0
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01-2024
Iemand ervaring met window through flat cable, zit daar verlies op bij aansluiting op 5.6 antenne, 8m kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
GabrielZ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:48:
Als ik een 2e miner in dezelfde woning plaats maar de locatie een klein beetje aanpas zodat ik in de Hex ernaast kom, gaat dit lukken zonder problemen?

Ik zit namelijk op de rand van de Hex, dit is ideaal om de 2e in de andere Hex te plassen en zo wel een reward scale van 1.0 te houden.

Ik heb namelijk nog een nieuwe miner liggen maar wil deze enkel gaan gebruiken als dit idee zonder problemen gaat lukken?

[Afbeelding]
Dit kan gewoon zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
bramb0 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:44:
Iemand ervaring met window through flat cable, zit daar verlies op bij aansluiting op 5.6 antenne, 8m kabel?
Daar zit altijd verlies op; als het kan zou ik de miner gewoon buiten plaatsen en zo kort mogelijke antenne kabels gebruiken.

Window cables zijn echt zonde van je signaal eigenlijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramb0
Edwin88 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:47:
[...]

Daar zit altijd verlies op; als het kan zou ik de miner gewoon buiten plaatsen en zo kort mogelijke antenne kabels gebruiken.

Window cables zijn echt zonde van je signaal eigenlijk |:(
Miner buiten plaatsen is geen optie, antenne buiten aan de andere kant van het raam wel. (Gaatje door het hout) Eventueel nog 6m omhoog als ik een geschikte mount kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
bramb0 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:41:
[...]

Miner buiten plaatsen is geen optie, antenne buiten aan de andere kant van het raam wel. (Gaatje door het hout) Eventueel nog 6m omhoog als ik een geschikte mount kan maken
Gaatje is toch rond? Ik heb ook gekeken naar raam kabels maar viel me op dat diverse andere coax kabels beschikbaar zijn die een heel stuk dunner zijn dan de wel bekende LMR 400. Die hebben natuurlijk een ander verlies maar die is vaak minder dan de platte raam kabel.

Heb zelf inmiddels gister avond mijn 6,5dBi kabel aangesloten in de hoop dat de opbrengst toch weer wat meer wordt. Ik weet dat het een langere tijd wachten is maar dusver zie ik niet echt een goede stijging. :'(

Afgelopen 24 uur: 0,085
Gemiddelde agelopen 7 dagen: 146 beacons.
Totaal 85 whitnesses van de afgelopen 5 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
bramb0 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:41:
[...]

Als je 6 m omhoog kan kan je ook een miner buiten monteren... Heb je evt foto van je locatie?

Gewoon de miner in een behuizing gooien en deze aan de paal monteren; ethernet kabel is _veel_ makkelijker door je raam te krijgen dan die stugge coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Cave_Boy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:01:
[...]

Gaatje is toch rond? Ik heb ook gekeken naar raam kabels maar viel me op dat diverse andere coax kabels beschikbaar zijn die een heel stuk dunner zijn dan de wel bekende LMR 400. Die hebben natuurlijk een ander verlies maar die is vaak minder dan de platte raam kabel.

Heb zelf inmiddels gister avond mijn 6,5dBi kabel aangesloten in de hoop dat de opbrengst toch weer wat meer wordt. Ik weet dat het een langere tijd wachten is maar dusver zie ik niet echt een goede stijging. :'(

Afgelopen 24 uur: 0,085
Gemiddelde agelopen 7 dagen: 146 beacons.
Totaal 85 whitnesses van de afgelopen 5 dagen.
Geloof me nou; tenzij je de antenne aan je raam monteert met zo'n zuignap doe je er beter aan de miner zo dicht mogelijk op de antenne te hebben, en met ethernet door je huis naar buiten te gaan. Zo heb je veel minder verlies.

Als je antenne op een paal zit, kan de miner ook gewoon aan die paal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris12
Zojuist mijn antenne vervangen door een McGill 9dBi. Deze 9dBi vangt beduidend meer wind dan het 10dBi 'sprietje' die ik eerst erop had. Deze McGill is echt een flinke antenne met zijn 160cm lengte, 38mm doorsnede en 3kg. Niet dat de 10dBi het slecht deed, maar ben benieuwd wat de 9dBi gaat doen

Maar eens kijken hoe het zich gaat gedragen bij windkracht 8+
Anders ga ik stalen afspandraad spannen naar elke hoek van de dakkapel, met een dubbel 30x30 tegel met schroefoog erop als anker/tegengewicht.

Heb ook een klein stukje (15cm) van de mast afgehaald, omdat ik anders over de max mast hoogte van 5m (incl antenne zit) en dat laatste mastdeel loopt bij een insteekmast een beetje taps, met het stukje eraf mooi recht zodat de antenne ook mooi verticaal naar boven gericht staat.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CQ5YnC8/Mc-Gill-9d-Bi-mounted.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Ben ik de enigste die eigenlijk zijn twijfels heeft en zich afvraagt of het aantal dbi wel uitmaakt voor ontvangst? Dat is toch eigenlijk alleen intressant voor uitzenden, en vooral de hoogte en omgeving heeft invloed op ontvangst?

(Los van het feit dat bijvoorbeeld Mcgill van binnen anders is. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Chris12 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:07:
Zojuist mijn antenne vervangen door een McGill 9dBi. ....

[Afbeelding]
Mooi man. Heb hem ook besteld.
Zit momenteel in het buitenland, een kan hem dus niet testen.
Zodra ik weer thuis ben gaat hij gelijk het dak op.
Ben heel benieuwd hoe deze werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris12
N0EL schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:43:
[...]

Mooi man. Heb hem ook besteld.
Zit momenteel in het buitenland, een kan hem dus niet testen.
Zodra ik weer thuis ben gaat hij gelijk het dak op.
Ben heel benieuwd hoe deze werkt.
Ik zag jouw ook inderdaad op de hexaspot stock-alert discord!

Bij mij werkt de antenne prima, had net 8 beacons in 3min. had ik nog niet eerder gezien met de andere antenne.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Chris12 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:07:
Zojuist mijn antenne vervangen door een McGill 9dBi. Deze 9dBi vangt beduidend meer wind dan het 10dBi 'sprietje' die ik eerst erop had. Deze McGill is echt een flinke antenne met zijn 160cm lengte, 38mm doorsnede en 3kg. Niet dat de 10dBi het slecht deed, maar ben benieuwd w

[Afbeelding]
Als ik de data sheets van de McGill antennes bekijken dan lijken de versie met een hoge dBi meer op een bi directionele antenne dan een Omni antenne. Heeft McGill de oriëntatie ook ergens op de antennes aangegeven zodat je hier tijdens plaatsing rekening mee kunt houden?

Plaatje van de 9 dBi als voorbeeld, hier kan je goed zien dat de antenne veruit het beste presteert bij 0 en 180 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qb6uC5cDqzwH2xT1GaehW7biv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AwJOyYy8Q9N0OFLMjbCCjFF.jpg?f=fotoalbum_large

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
fenrir schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:12:
[...]

Als ik de data sheets van de McGill antennes bekijken dan lijken de versie met een hoge dBi meer op een bi directionele antenne dan een Omni antenne. Heeft McGill de oriëntatie ook ergens op de antennes aangegeven zodat je hier tijdens plaatsing rekening mee kunt houden?

Plaatje van de 9 dBi als voorbeeld, hier kan je goed zien dat de antenne veruit het beste presteert bij 0 en 180 graden.
[Afbeelding]
Omni directionele antennes stralen altijd 360gr rond. De plaat die jij bedoeld is de openings hoek naar de horizon. Je moet de plaat roteren en de grote lobs als horizon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramb0
Mijn vorige miner heb ik offline gehaald (jag network, dus maar 20% earnings). Enkele minuten later heb ik mijn senscap geregistreerd en deze is nu nog aan het syncen.

Wat mij wel opvalt is dat dat die laatse maar een transmit scale van 0.50 heeft, niet relayed, Mijn vorige transit scale 1 en niet relayed was.

Nu lees ik dat het wel enkele dagen duurt tegen dat een verwijderde hotspot ook effectief van de explorer verdwijnt.
Zal mijn nieuwe sensecap dan naar transit scale 1 gaan of is dat geen logische gang van zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

stormfly schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:13:
[...]

Omni directionele antennes stralen altijd 360gr rond. De plaat die jij bedoeld is de openings hoek naar de horizon. Je moet de plaat roteren en de grote lobs als horizon zien.
Ah, ik maar denken dat dit een bovenaanzicht was het de antenne netjes rechtop. Ik ben in de war gebracht doordat er zowel een HPBWv als deze grafiek is. De HPBWv geeft immers al aan dat het +/- 12 degrees is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
fenrir schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:31:
[...]

Ah, ik maar denken dat dit een bovenaanzicht was het de antenne netjes rechtop. Ik ben in de war gebracht doordat er zowel een HPBWv als deze grafiek is. De HPBWv geeft immers al aan dat het +/- 12 degrees is.
Ah zo dacht ik ook altijd dat het was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:03:
[...]

Ah zo dacht ik ook altijd dat het was. 8)7
Die plaat van McGill is eigenlijk deze voorstelling hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2c4QvWXyrBZzFo9JXOMm04duMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4NY3rlTcArHfhgAGhQ54wfU.png?f=fotoalbum_large
fenrir schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:12:
[...]

[Afbeelding]

[ Voor 39% gewijzigd door stormfly op 31-12-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

stormfly schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:13:
[...]

Die plaat van McGill is eigenlijk deze voorstelling hieronder.

[Afbeelding]

[...]
Maar dan wel 90 graden gedraaid, lekker handig allemaal.
Is 90 graden dan naar boven of is -90 graden naar boven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a2HRM-KDpvW6infnI3AgHlBKRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ADheNOLRkBwjTcgwAUr0S31q.png?f=fotoalbum_large
Dit maakt bij bovenstaande grafiek wel uit nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
fenrir schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Maar dan wel 90 graden gedraaid, lekker handig allemaal.
Is 90 graden dan naar boven of is -90 graden naar boven?
[Afbeelding]
Dit maakt bij bovenstaande grafiek wel uit nl.
https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

https://www.industrialnet.../pdf/Antenna-Patterns.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramb0
Terug online na een 12 tal uur netwerkproblemen. Deze morgen erachter gekomen dat hij opeens een nieuw IP adres had. Toe port forwarding open gezen op dit nieuwe adres.
Nu brand de hele tijd mijn blauw ledje van de sensecap heel snel na elkaar. Op mijn sensecap dashboard heb ik volgende melding (p2p No inbound & unhealthy status)
Nu is deze nog steeds aan het syncen aangezien het hier om een nieuwe miner gaat.
Komt alles goed en vraagt dit tijd, of ligt het aan een foute instelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4IV71OgGeAOQ42Rxavs5f29NRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OTiA2bQ3AsNS1x5jbvUp770.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
bramb0 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:48:
Terug online na een 12 tal uur netwerkproblemen. Deze morgen erachter gekomen dat hij opeens een nieuw IP adres had. Toe port forwarding open gezen op dit nieuwe adres.
Nu brand de hele tijd mijn blauw ledje van de sensecap heel snel na elkaar. Op mijn sensecap dashboard heb ik volgende melding (p2p No inbound & unhealthy status)
Nu is deze nog steeds aan het syncen aangezien het hier om een nieuwe miner gaat.
[Afbeelding]
Ik heb vandaag ook wat vage problemen gehad met twee van mijn Sensecaps. Na een block reset zijn ze weer helemaal up and running.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

bramb0 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:48:
[Afbeelding]
Ik zie een lokaal ip adres via de wifi. Je kan hem beter bekabeld aansluiten, evt icm power over ethernet.

Vraag van mij:
Weet iemand of het mogelijk is om log files uit te lezen van een Sensecap? Ik ken het nu van een cotx unit, blijkt toch wel fijn te zijn om te kijken wat er op het apparaat gebeurd. Wil graag weten of mijn antenne nu iets oppikt en dat ik de pech heb dat ik niet bij de eerste 18 witnesses zit of dat mijn antenne het überhaupt niet oppikt.
Sensecap dashboard kan ik dit niet terug vinden, locale console blijft ook erg leeg (of moet ik hier geduld hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramb0
fenrir schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Ik zie een lokaal ip adres via de wifi. Je kan hem beter bekabeld aansluiten, evt icm power over ethernet.

Vraag van mij:
Weet iemand of het mogelijk is om log files uit te lezen van een Sensecap? Ik ken het nu van een cotx unit, blijkt toch wel fijn te zijn om te kijken wat er op het apparaat gebeurd. Wil graag weten of mijn antenne nu iets oppikt en dat ik de pech heb dat ik niet bij de eerste 18 witnesses zit of dat mijn antenne het überhaupt niet oppikt.
Sensecap dashboard kan ik dit niet terug vinden, locale console blijft ook erg leeg (of moet ik hier geduld hebben?)
Binnenkort thuisnetwerk beetje aanpassen of de miner en buitenantenne, dan zorgen dat ik hem aan de kabel kan hangen.

Ondertussen reboot gedaan en alles lijkt opgelost, althans vanuit de dashboard pagina. Op explorer nog steeds andere info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 15:41
Chris12 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:17:
[...]

Ik zag jouw ook inderdaad op de hexaspot stock-alert discord!

Bij mij werkt de antenne prima, had net 8 beacons in 3min. had ik nog niet eerder gezien met de andere antenne.
netjes gedaan ,dus geen last van poC v11 ?dan kan ik mijn 6dBi vervangen door 9 dBi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
nee, heb geen last tot nu toe van PoCv11 ik weet niet wat de toekomst gaat brengen.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zelfde met een 12dBi richtantenne terwijl de settings 1.2dBi zijn geeft nauwelijks invalid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Klinkt te mooi om waar te zijn :-)

https://nl.aliexpress.com...3782eb09c&ck=in_edm_other

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris12

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Iemand ervaring met het afspannen van een antenne mast?

Wil wat meer stabiliteit van de antenne mast hebben nu de 160cm lange en 3kg zware McGill erop zit, en zat te denken om 4 draden/kabels op circa 310cm vast te zetten op de mast (mast is 350cm hoog), en die draden dan naar de hoeken van de dakkapel te doen en daar dan te verankeren met een 60*40 tegel met een slotbout+schroef-oog (M6). Gewicht van de tegel is circa 25kg, dat is denk ik voldoende contra gewicht.

Met een setje van AliExpress zoals onderstaand ben ik vrijwel meteen klaar (op de slotbout+oog na, maar die haal ik bij de praxis of zo).

€ 15,63 22%OFF | 57PCS/Set 30 Meter Steel PVC Coated Flexible Wire Rope Soft Cable Transparent Stainless Steel Clothesline Diameter 2mm Kit
https://a.aliexpress.com/_uYb005

Zoek alleen nog een geschikte klem voor op de mast, kom tot nu toe alleen dit tegen:
https://www.gbantennes.co...weg-klem-licht-model.html

Iemand nog andere handige ideeën, of zit ik al goed?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahmi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:41
Is de standaard Heltec antenne (incl base) geschikt voor buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ahmi schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:49:
naar mijn weten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Iemand ervaring met dit soort setjes?
https://store.rakwireless...ink&kbr_campaign=e4637f1e

Inmiddels heb ik mijn miner eruit en het doel was leren en dat is gelukt.
Met dit setje kan ik weer leren. Drempelpunt is wel de kosten van de sensor. Iemand een idee of dit veel per maand kost? Ik lees ook dat als de sensor in je woningg is of redelijk in de buurt van je miner de kans groot is dat je eigenlijk nihil kosten maakt omdat je miner de gegevens binnen krijgt.

Edit:
Dit is een complete sensor die ook op het Helium netwerk zou kunnen werken toch?
https://www.bol.com/nl/nl...E3jR7mabb5hEaAkD-EALw_wcB

(er zijn goedkopere)

[ Voor 25% gewijzigd door Cave_Boy op 02-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ahmi schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:49:
Even een stukje zelf galvaniserende tape om de voet en de antenne wikkelen op het punt waar je ze in elkaar schroeft en hij kan prima buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
LED-Maniak schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:13:
[...]

Even een stukje zelf galvaniserende tape om de voet en de antenne wikkelen op het punt waar je ze in elkaar schroeft en hij kan prima buiten.
ik heb stukje ducttape gedaan, en de antenne heeft een week buiten in de regen zonder issues gewerkt.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Helium heeft serieus problemen met zijn validators. Nu al, terwijl met light hotspots de load op validators nog verder wordt verhoogd.

Voor de geinteresseerden: er wordt veel informatie gedeeld over de root-cause van het probleem in #poc-discussion.

Tot nu toe lijkt helium het af te wuiven(op een respectloze manier overigens). Vast bang voor gezichtsverlies.

Geeft mij helaas maar weinig vertrouwen voor de toekomst. :/

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Misschien stomme vraag. Hotspot is nu 4 dagen online, locatie is niet optimaal (dat wist ik).
Alles is doorlopen behalve ontvangen van data packets wat ook kan kloppen als ik andere hotspot bekijk in de buurt, die staan allemaal op laatste data packet ontvangen op 4-6 maanden geleden

Is het nu dat het aantal activiteiten gaat groeien naarmate de hotspot online is of blijft dit altijd op hetzelfde niveau hangen vanaf het begin?

Wil de locatie van de antenne optimaliseren daarom de vraag. Dan weet ik of ik het eerst een maand even moet aankijken op deze locatie of al na 2 weken kan beslissen om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Maxmannl schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:09:
Misschien stomme vraag. Hotspot is nu 4 dagen online, locatie is niet optimaal (dat wist ik).
Alles is doorlopen behalve ontvangen van data packets wat ook kan kloppen als ik andere hotspot bekijk in de buurt, die staan allemaal op laatste data packet ontvangen op 4-6 maanden geleden

Is het nu dat het aantal activiteiten gaat groeien naarmate de hotspot online is of blijft dit altijd op hetzelfde niveau hangen vanaf het begin?

Wil de locatie van de antenne optimaliseren daarom de vraag. Dan weet ik of ik het eerst een maand even moet aankijken op deze locatie of al na 2 weken kan beslissen om te wisselen.
Dat van de data packets heb ik onlangs hier ook aangegeven. Het viel mij op dat dit vrijwel of direct samenging na het uitzetten van de discovery mode.

Het jammere is je kan niet zien of er in de buurt diverse apparaten zijn die gebruik maken van het Helium netwerk. Nu moet ik wel typen dat het gebruik van het Helium netwerk volgens mij in Nederland nog erg weinig is. Bij mij was het eerder richting de 30% van de opbrengst. Maar er werd hier ook al eigenlijk een mooi antwoord gegeven dat misschien een bedrijf mogelijk dingen aan het testen was en ik net in de buurt dat opving. Hoop zelf dat het bedrijf dan denkt "kom we gaan nogmaals testen met nog meer apparaten" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Allen,

Ik heb momenteel een 2m PVC buis aan een tegelvoet op mijn plat dak staan (8m totale hoogte). (Samen met enkele stabilisatie touwen). Nu lees ik dat het beter is om een alluminium mast te gebruiken om je antenne dan een betere ground heeft om signalen te versturen/ontvangen? Heeft iemand hier meer info over?

Ik heb wel een aarding draad aan de klem van de antenne hangen.

Verder heb ik ook een 5.8dbi antenne en heb wel redelijk wat witnesses (+50) Maar zie zelden een beacon van iemand anders. Heb een redelijk open zicht, maar staan wel wat bomen rondom op een 100m afstand.
Zou het beter zijn een 8 of 9dbi antenne te plaatsen om zo mss meer beacons te ontvangen?

https://explorer.helium.c...q6a6LCKHp5aX9wuZhtbpX4pZd

Thanks!!!

Woutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Woutch schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:57:
Allen,

Ik heb momenteel een 2m PVC buis aan een tegelvoet op mijn plat dak staan (8m totale hoogte). (Samen met enkele stabilisatie touwen). Nu lees ik dat het beter is om een alluminium mast te gebruiken om je antenne dan een betere ground heeft om signalen te versturen/ontvangen? Heeft iemand hier meer info over?

Ik heb wel een aarding draad aan de klem van de antenne hangen.

Verder heb ik ook een 5.8dbi antenne en heb wel redelijk wat witnesses (+50) Maar zie zelden een beacon van iemand anders. Heb een redelijk open zicht, maar staan wel wat bomen rondom op een 100m afstand.
Zou het beter zijn een 8 of 9dbi antenne te plaatsen om zo mss meer beacons te ontvangen?

https://explorer.helium.c...q6a6LCKHp5aX9wuZhtbpX4pZd

Thanks!!!
Je zend heel en je krijgt niet of nauwelijks reacties van dichtbij terwijl er genoeg in de buurt is. Probeer eens een dag of twee met de orginele antenne. Een 2,5 of 3dbi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Heeft iemand zijn Hotspot/miner al eens ge-aard via de antenne aansluiting van de hotspot zelf?
Ik zag dat onlangs in een YT van Sorin, dat dat verstandig is als je een lightning arrestor gebruikt.

Is het soort aardedraad nog van belang? Of is de gewone 2.5 groen/gele draad voldoende.
En dan de draad vastzetten op een kabelschoentje, en het ander eind op de waterleiding of CV leiding.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GH3Wj4X/Capture2.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Cave_Boy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:12:
[...]

Je zend heel en je krijgt niet of nauwelijks reacties van dichtbij terwijl er genoeg in de buurt is. Probeer eens een dag of twee met de orginele antenne. Een 2,5 of 3dbi.
Al de witnesses die 40-50KM ver staan zijn allemaal torens van +40m hoog met 10 DBI antennes, dus ik denk niet dat ik de lokale hotspots overshoot. Deze staan meestal op dezelfde hoogte als ik. Ik veronderstel alleen dat die torens een betere LOS hebben met mij. En tussen de lokale hotspots teveel bomen staan.

De vraag is hoe ik deze dan beter kan bereiken, mijn mast hoger maken is wettelijk niet mogelijk. Dus enkel een straffere antenne of een lagere dbi heeft mss meer kans om door te breken, ik ga nu niet van elk iets kopen :)

De originele antenne kan ik wel eens testen, echter staat mijn miner in een buitenomhuizing op mijn dak, dan zal deze antenne mee in de behuizing zitten en moeilijk te vergelijken zijn denk ik.

Mijn idee is dat de lokale beacons te zwak zijn door de omgeving en ik dus een hogere dbi nodig heb om deze te ontvangen. Maar kan de bal natuurlijk mis slaan hier, vandaag mijn post.

Alvast bedankt!!!

Woutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Maxmannl schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:09:

Je kan het na 2-3 dagen ook al zeggen hoor, geen reden om zo lang te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Woutch schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Al de witnesses die 40-50KM ver staan zijn allemaal torens van +40m hoog met 10 DBI antennes, dus ik denk niet dat ik de lokale hotspots overshoot. Deze staan meestal op dezelfde hoogte als ik. Ik veronderstel alleen dat die torens een betere LOS hebben met mij. En tussen de lokale hotspots teveel bomen staan.

De vraag is hoe ik deze dan beter kan bereiken, mijn mast hoger maken is wettelijk niet mogelijk. Dus enkel een straffere antenne of een lagere dbi heeft mss meer kans om door te breken, ik ga nu niet van elk iets kopen :)

De originele antenne kan ik wel eens testen, echter staat mijn miner in een buitenomhuizing op mijn dak, dan zal deze antenne mee in de behuizing zitten en moeilijk te vergelijken zijn denk ik.

Mijn idee is dat de lokale beacons te zwak zijn door de omgeving en ik dus een hogere dbi nodig heb om deze te ontvangen. Maar kan de bal natuurlijk mis slaan hier, vandaag mijn post.

Alvast bedankt!!!
Soms is je plek gewoon slecht en kan je beter je energie stoppen in het vinden van een hogere locatie.

Sommige mensen verwachten wonderen maar als je je antenne niet hoog genoeg kan plaatsen heb je gewoon weinig line of sight in sommige gevallen. Je hebt vast familie/vrienden die wat hoger wonen, al plaats je hem daar een weekje om te testen, dan weet je al een stuk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
Edwin88 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Soms is je plek gewoon slecht en kan je beter je energie stoppen in het vinden van een hogere locatie.

Sommige mensen verwachten wonderen maar als je je antenne niet hoog genoeg kan plaatsen heb je gewoon weinig line of sight in sommige gevallen. Je hebt vast familie/vrienden die wat hoger wonen, al plaats je hem daar een weekje om te testen, dan weet je al een stuk meer.
Het blijft wel erg vreemd dat er zoveel niet gezien wordt door de antenne. Ja bomen kunnen erg blokkeren maar dit resultaat zou ik dan niet zo verwachten.

Ik zou de binnen antenne eens in je behuizing doen of dan je die korte tijd buiten zet (beetje beschut?). Andere optie die hier ook al opgenoemd is is ook een manier om te weten of je miner goed werkt (even bij iemand anders neerzetten)?

Je kan ook gewoon de miner in huis hebben en de binnen antenne aansluiten. Bereik is natuurlijk minder maar voor de test krijg je waarschijnlijk voldoende resultaat. Je bent namelijk benieuwd of je de miners in de buurt benadert.

------------------------------------------------------------------------

Heb zoals inmiddels bekend een "Classic" Heltec. Nu kan ik de eerder besproken bandpass filter kopen van iemand voor 12 euro met verzenden. (ophalen was 5 euro maar heb geen zin in ruim 130KM rijden heen en weer 130KM terug)

Ik vraag me alleen af welke tussenkabels ik nu precies nodig heb.

Volgens mij moet het zoiets zijn:

Heltec met RP-sma --> RP-SMA naar SMA-M --> SMA-F Bandpass Filter SMA-M --> SMA-F Naar Antenne N connector M.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtEQAwQdGv2hdxK3MeWMmbtMF80=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K2TjNQmyVPGmmIYccSkkIA6I.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imu0nn6GsbCOhqPB-o5FpamcZi4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qyZeLCkFrNpAESmrqAFc1YIe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SgD7URgeU_I9FSF7RyXVJqYkvk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bPe7HNPp48E2i5YpPqznHFD9.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-07 15:34
Cave_Boy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:39:
[...]

Het blijft wel erg vreemd dat er zoveel niet gezien wordt door de antenne. Ja bomen kunnen erg blokkeren maar dit resultaat zou ik dan niet zo verwachten.

Ik zou de binnen antenne eens in je behuizing doen of dan je die korte tijd buiten zet (beetje beschut?). Andere optie die hier ook al opgenoemd is is ook een manier om te weten of je miner goed werkt (even bij iemand anders neerzetten)?

Je kan ook gewoon de miner in huis hebben en de binnen antenne aansluiten. Bereik is natuurlijk minder maar voor de test krijg je waarschijnlijk voldoende resultaat. Je bent namelijk benieuwd of je de miners in de buurt benadert.

------------------------------------------------------------------------

Heb zoals inmiddels bekend een "Classic" Heltec. Nu kan ik de eerder besproken bandpass filter kopen van iemand voor 12 euro met verzenden. (ophalen was 5 euro maar heb geen zin in ruim 130KM rijden heen en weer 130KM terug)

Heltec met RP-sma --> RP-SMA naar SMA-M --> SMA-F Bandpass Filter SMA-M --> SMA-F Naar Antenne N connector M.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb inmiddels begrepen dat dit filter zonder een versterker geen wonderen gaat verrichten. Signaal schijnt dusdanig verminderd te worden in dbi dat er na het filter weinig meer over blijft...

12 euro is wel goedkoop trouwens... Op Ali betaal je 24 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
janjanssenenzo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:04:
[...]

Ik heb inmiddels begrepen dat dit filter zonder een versterker geen wonderen gaat verrichten. Signaal schijnt dusdanig verminderd te worden in dbi dat er na het filter weinig meer over blijft...

Voor 12 wil ik het best proberen (het gaat ook om de leercurve).

Kloppen mijn aansluitingen/ kabels?

Op de grafiek zie ik -3dBi staan. Is dat de hoeveelheid demping? Dan moet ik een 6dBi aansluitingen wil ik 3dBi hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
janjanssenenzo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:04:
[...]

Een filter is nodig ahv je locatie, als @Cave_Boy dicht naast een GSM tower woont is een filter een enorme winst. Woont hij ergens op het platteland is het mogelijk minder, tenzij hij weer dicht bij de radio FM toren/DAB toren woont.

Het feit dat SEEDS in hun referentie ontwerp dit SAW filter al standaard heeft geadviseerd geeft het nu en noodzaak aan. Dat COTX en Heltec hier vanaf stappen vanwege (bezuinigingen?) komt ze nu duur te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:39:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uklVguiyxi2-I5u9CWPQj62LCDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4YcPlKneRkD4mKBz7dpJlGY.png?f=fotoalbum_large

Plaat komt van deze shop met nummertjes werkt het gemakkelijker dan namen. Wat je benoemd lijkt mij nog geen complete set, ik ken geen M connector en bij een RP-SMA dien je nog F or M te vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
stormfly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:28:
[...]

Een filter is nodig ahv je locatie, als @Cave_Boy dicht naast een GSM tower woont is een filter een enorme winst. Woont hij ergens op het platteland is het mogelijk minder, tenzij hij weer dicht bij de radio FM toren/DAB toren woont.

Het feit dat SEEDS in hun referentie ontwerp dit SAW filter al standaard heeft geadviseerd geeft het nu en noodzaak aan. Dat COTX en Heltec hier vanaf stappen vanwege (bezuinigingen?) komt ze nu duur te staan.
Heltec v1.1.1 heeft volgens mij dit extra saw filter wel (foto's op de heltec discord). Mijn heltec welke op 20/12 verstuurt is, is nog de oude batch... :( ondanks dat herhaaldelijk gezegd en verteld is door heltec dat alle units na 10/12 de nieuwe batch zouden zijn.

Ik heb gisteren fysiek mijn nieuwe heltec opengemaakt om het te checken.
@LED-Maniak heeft een nieuwe v1.1.1 nu runnen

Mijn PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris12
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fMPfLYR/compare.jpg

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-07 15:34
[...]

Helemaal mee eens dat het filter gewoon noodzakelijk is. Echter reeds op de pcb is vele malen minder last hebben van verlies dan bij het gebruik van een extern filter volgens mij...

Is echt ontzettend slechte zaak van Heltec en COTX of geen filter te gebruiken. Ben benieuwd welke oplossingen Heltec gaat versturen naar de klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
janjanssenenzo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:50:
[...]

Helemaal mee eens dat het filter gewoon noodzakelijk is. Echter reeds op de pcb is vele malen minder last hebben van verlies dan bij het gebruik van een extern filter volgens mij...
Het filter heeft zelf een bepaalde insertion loss, dat blijft altijd gelijk. Hooguit dat je 2x 0.3db wint vanwege het omzeilen van de connectoren en hun demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
[...]

Ongeveer 80M van me af is een GSM antrenne.

Heb het nu zo uitgedacht:

Heltec met RP-sma (is me niet helemaal duidelijk of Heltec nu RP-sma heeft of SMA zie verschillende antwoorden) --> RP-SMA F naar SMA-M --> SMA-F Bandpass Filter SMA-M --> SMA-F Naar Antenne N connector N.

Connector M was typefout).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
Cave_Boy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Ongeveer 80M van me af is een GSM antrenne.

Heb het nu zo uitgedacht:

Heltec met RP-sma (is me niet helemaal duidelijk of Heltec nu RP-sma heeft of SMA zie verschillende antwoorden) --> RP-SMA F naar SMA-M --> SMA-F Bandpass Filter SMA-M --> SMA-F Naar Antenne N connector N.

Connector M was typefout).
80m is erg dichtbij.

SMA verloopjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euYXOP6BcR2VknYyZKTYx7_M8L4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XE3enyZloch6h6taHqTWdyDd.png?f=fotoalbum_large
Met SAW filter er vanuit gaande dat jouw Hotspot aangesloten was met RP-SMA female aan het chassis en RP-SMA male aan de antenne.

RP-SMA male aan coax -> <-RP-SMA female <-converter-> to SMA male -><- SMA female|SAW filter| SMA male -><- SMA female <-converter-> RP-SMA male -><- (chassis Hotspot)

converter voor SAW = type 1
converter na SAW = type 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uklVguiyxi2-I5u9CWPQj62LCDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4YcPlKneRkD4mKBz7dpJlGY.png?f=fotoalbum_large

Check het zelf nog even :P

[ Voor 48% gewijzigd door stormfly op 04-01-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevendb
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09-2022
Hoi allen,

Heeft er nog iemand problemen met de Nebra Outdoor Hotspot Gen 1 sinds de firmware upgrade naar 2021.12.29.2? (een opl?)
Eergisteren is de firmware geinstalleerd en sindsdien flatlined mijn meiner.
De diagnostic page is na een uurtje niet meer bereikbaar, het Sync Percentage blijft hangen op 99.92%

Thx Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Cave_Boy schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:55:
[...]

Heb ik mijn Bitvavo account even afgemaakt (eerder had ik niet alles bij de hand), doen ze momenteel een stop met handelen van HNT... 8)7
Is dit nog steeds zo? Communiceren ze dit bij Bitvavo ook ergens of kom je er alleen maar achter als je al een account aangemaakt hebt en er iets mee wilt doen?

[ Voor 0% gewijzigd door fenrir op 04-01-2022 15:42 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
fenrir schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Is dit nog steeds zo? Communiceren ze dit bij Bitvavo ook ergens of kom je er alleen maar achter als je al een account aangemaakt hebt en er iets mee wilt doen?
Als ik direct kijk op Bitvavo zie ik keurig kopen enzo staan bij valuta HNT. Log ik echter in staat er op dezelfde pagina
"Opnames uitgeschakeld
Opnames van deze digitale valuta zijn op dit moment tijdelijk uitgeschakeld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:48
Ik heb sinds 3-4 dagen een Rak hotspot miner thuis staan (broer aangeschaft)
Na deze tijd is hij ineens offline terwijl er gewoon connectie met internet is.

Heeft iemand dit zelf ook gehad? of weet iemand wat de reden kan zijn?
Ook woon in echt heel dicht in de buurt van een hoge zend mast, heeft het dan überhaupt wel nut voor mij om daar een helium miner te plaatsen?

Vooralsnog heb ik alleen de standaard kleine antenne maar wil misschien in de toekomst wel een grote plaatsen. ( al heb ik een huur huis en weet niet of ik daar zomaar grote antenne mag plaatsen :P )
Pagina: 1 ... 19 ... 41 Laatste

Let op:
Referralcodes gebruiken en het aanbieden van producten is hier niet toegestaan.