Jasphur schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:13:
Ik kijk eigenlijk alleen maar de world feed met SKY commentaar, maar wilde vandaag eigenlijk eens die pitlane channel proberen. Iemand daar al ervaring mee? Een hele race pit lane channel
Ja, ik doe dat wel eens en het is prima.
Ik heb laatst geprobeerd een objectieve vergelijking toen doen door de hele race dubbel te kijken. Eerst 10 minuten sky, dan, vanaf het begin, 20 minuten pitlane. Daarna weer 20 minuten verder met de Sky uitzending, en zo verder.
Daarbij heb ik op volgende dingen gelet:
a) wie ziet "iets" het eerste,
b) wie mist er iets (bv geen melding dat een middenvelder is ingehaald, ook niet 1 minuut later),
c) wie geeft, met de kennis van enige minuten later, de juiste analyse van de situatie (het wiel zat vast),
d) wie praat er over bijzaken (gefeliciteerd met de verjaardag van je vrouw!),
e) partijdigheid en vooroordelen (het is altijd de schuld van ham/ver!),
f) emotie en vermaak (restklasse voor alles wat ik niet objectief kan beoordelen).
a) werd royaal gewonnen door de Pitlane, ze zitten er heel alert bovenop met een hoop videoschermen en letten goed op het middenveld, maar geen perfecte score,
b) zat dicht op elkaar, imho deed Pitlane het beter,
c) hier won Sky het, daar zit veel meer race-ervaring en onderbuikgevoel waardoor ze vaak direct de vinger op de zere plek weten te leggen ("typisch koude banden dit"),
d) Sky heeft een stuk meer kletpraatjes die eigenlijk alleen goed zijn voor bij een rode vlag,
e) krappe winst Pitlane, maar eigenlijk vind ik dat Sky het heel netjes doet,
f) dikke winst Sky, maar dat is mijn persoonlijke emotie, dit is opzettelijk het laatste punt van de lijst.
Alles bij elkaar vind ik dat de Pitlane het wint als het gaat om niks van de race missen. Het is het kanaal voor nerds die details willen weten. Sky wint het echter als het gaat om een emotioneel verhaal maken dat tot het laatste moment spannende blijft. Als het op de baan niet spannend is dan heeft Sky genoeg oorlogsverhalen en speculatie achter de hand om de kijker het idee te geven dat het ieder moment kan gaan gebeuren.
Het grootste nadeel van Pitlane is misschien wel dat de beeldkwaliteit minder is dan de hoofdstream, maar je kan natuurlijk ook de hoofdstream kijken terwijl je naar Pitlane luistert.
De laatste races doe ik het zo:
a. de start van de race doe ik vanuit de camera van Verstappen en volg die (ongeveer) de eerste ronde,
b. dan kijk ik de eerste ronde op het hoofdkanaal met Sky commentaar om alle details van de start goed te zien,
c. dan kijk ik de eerste rond via Pitlane en let dan ook op de picture-in-pictures van andere coureurs,
d. als bv Alonso opeens 6 plekken wint dan kijk de start nóg een keer vanuit die camera,
e. vervolgens ga ik terug naar Verstappen (als die nog rijdt) tot er iets gebeurt (inhaalactie, gele vlag, pitstop),
f. dan ga ik verder met de Sky of de Pitlane stream, af en toe wissel ik en vroeg of laat blijf ik bij een van die streams hangen,
g. als ik bij het moment uit e. ben beslis ik of ik weer terug ga naar first person verder kijk naar de verslaglegging
This post is warranted for the full amount you paid me for it.