Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Tradegate betaalt DeGiro voor orders die ze doorsturen naar hun beurs ( Wikipedia: Payment for order flow ). Zie bijv. dit artikeltje uit het FD van een paar jaar geleden.

Ze proberen nu te forceren dat je orders doorstuurt naar een minder liquide beurs. Matige ontwikkeling.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
49euro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:20:
[...]

Heb nooit de behoefte gehad om het te controleren. Echter de marketing strategie van De Giro is sinds de overname door Flatex overduidelijk gericht op Tradegate. Daar moeten ze dan ongetwijfeld goed aan verdienen.
Flatex is Duits en Tradegate ook.

Flatex doet het niet slecht op de beurs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlbrtCuXzT2zT8ySpnpl1JskPm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CD6kcZgUMCSPamgAo6Q6Vx0Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door phantom09 op 29-08-2025 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Let wel op, er is een Tradegate Echange (de beurs) en Tradegate AG (de market maker op die beurs).
Deutsche Börse heeft een aandeel van 42.84 % in de beurs en 19.99 % in de market maker.
(de market maker heeft ook zelf een aandeel in de beurs van 42.84 %)

Het grootste probleem is dat er slechts 1 market maker op die beurs zit. En dat het order boek redelijk gesloten is (al zijn andere van de Duitste beurzen daar nog erger in). Je hebt als consument dus geen inzicht om "eerlijk" de prijzen te zien voor het bepalen van een prijs voor een transactie. De market maker pakt daar net elke keer met een spread iets voor zichzelf. En juist dat is tegen het zere been van de EU (en vele landen).

Het grappige is dat DeGiro op haar eigen website wel aangeeft wat de nadelen / risico's zijn als je handelt op Tradegate maar er toch voor kiest om eigenlijk alles daarheen te dirigeren.
Risico's verbonden aan het handelen op Tradegate Exchange:
  • Orders die verzonden worden naar de Tradegate Exchange kunnen mogelijk niet voldoen aan alle eisen best execution. Het hangt bijvoorbeeld af van het specifieke product, de tijd en het volume dat je wilt verhandelen.
  • De MiFID2-regeling voor best execution vereist dat beleggingsondernemingen alle redelijke stappen ondernemen om het best mogelijke resultaat voor hun cliënten te behalen. Hier wordt rekening gehouden met prijs, kosten, snelheid, waarschijnlijkheid van uitvoering en afwikkeling, omvang, aard of enige andere overweging die relevant is voor de uitvoering van de order. De prijs is hier de belangrijkste factor om best execution te evalueren.
  • Op de Tradegate Exchange kan de spread tussen de bied- en laatprijs van een aandeel hoger zijn dan op andere beurzen. Dit betekent dat je indirect meer kunt betalen of minder geld kunt ontvangen wanneer je een effect koopt of verkoopt.
  • Handelsvolumes op de Tradegate Exchange kunnen aanzienlijk variëren, wat een directe invloed heeft op de liquiditeit en volatiliteit van de prijs.
    • Liquiditeit is de mate waarin effecten snel op de markt kunnen worden gekocht of verkocht zonder de prijs aanzienlijk te beïnvloeden.
    • Volatiliteit verwijst naar veranderingen in de prijs van een effect in de loop van de handel.
  • Door relatief lagere handelsvolumes en bredere spreads op de Tradegate Exchange in vergelijking met bepaalde andere beurzen, kan het prijsgedrag volatieler zijn (vooral buiten openingstijden van de primaire beurs).
--- edit
Nog een leuk document van ESMA van alle EU landen die door willen gaan met PFOF tot het allerlaatste moment dat dit nog mogelijk is (30 juni 2026).
https://www.esma.europa.e...ow-pfof-prohibition-under

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 30-08-2025 00:13 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:26
Wat is nu de beste plek om maandelijks ETFs te kopen...? IBKR? Nexem? Ik zit ook naar de ING te kijken, die hebben alleen jaarlijkse fee's en vragen ook geen transactiekosten bij ETFs. En voordeel is dat het een grote betrouwbare Nederlandse partij is, dit gedoe nu bij DeGiro is precies waar ik altijd 'bang' voor was bij zulke partijen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoerd001 op 30-08-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:23
Sjoerd001 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:12:
Wat is nu de beste plek om maandelijks ETFs te kopen...? IBKR? Nexem? Ik zit ook naar de ING te kijken, die hebben alleen jaarlijkse fee's en bieden ook wat 'gratis' verhandelbare ETFs. En voordeel is dat het een grote betrouwbare Nederlandse partij is, dit gedoe nu bij DeGiro is precies waar ik altijd "bang" voor was bij zulke partijen.
Inderdaad, jammer dat dit zo moet. En wat doe je met je huidige portfolio? Volledig liquideren dan maar, cashen, overhevelen en opnieuw instappen bij je nieuwe partij?

Ik ben ook op zoek naar een alternatief…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
warzaw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Inderdaad, jammer dat dit zo moet. En wat doe je met je huidige portfolio? Volledig liquideren dan maar, cashen, overhevelen en opnieuw instappen bij je nieuwe partij?

Ik hou altijd wel van overzicht, dus zal dan alles overhevelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20
Vaak kan je ook een transfer aanvragen aan je broker. Kost grootte orde 50 euro per ETF dacht ik maar wellicht ook afhankelijk van je broker. Het voordeel is wel dat je geen transactie betaald (2x) en dus ook niet de spread verliest en enkele dagen tot een week potentiële winst (of verlies) in de tijd tussen je verkoop bij de ene broker en koop bij je andere broker. Afhankelijk van je geïnvesteerde vermogen kan het nuttig zijn om de transfer te doen ipv kopen/verkopen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
warzaw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Waarom zou je weg moeten gaan? Als je bij DeGiro blijft heb je nauwelijks kosten als je niet handeld.
Daarnaast is het niet verkeerd om bij meerdere brokers een rekening te hebben i.v.m. risico spreiding.

Zo laat ik mijn DeGiro rekening vrolijk staan. wel haal ik het dividend wat uitgekeerd wordt weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Sjoerd001 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:11:
[...]

Ik hou altijd wel van overzicht, dus zal dan alles overhevelen ja.
Succes.

Overboeken portefeuille van DEGIRO €20,00 per regel + externe kosten

https://www.degiro.nl/dat...rzicht_1_Oktober_2025.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.r.i.k
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 21:15
Banken als ABN, ING en Deutsche Bank zijn afgelopen jaar sterk in waarde gestegen. Kan iemand verklaren wat de drijvende kracht daar achter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
phantom09 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Waarom zou je weg moeten gaan? Als je bij DeGiro blijft heb je nauwelijks kosten als je niet handeld.
Daarnaast is het niet verkeerd om bij meerdere brokers een rekening te hebben i.v.m. risico spreiding.

Zo laat ik mijn DeGiro rekening vrolijk staan. wel haal ik het dividend wat uitgekeerd wordt weg.
Dat is waar, ik handel inderdaad weinig (ik koop eigenlijk alleen maandelijks steeds bij), maar in dat kopen gaan nu dus extra kosten zitten waardoor de totale kosten die ik maak moeilijker te overzien worden.

Mijn grootste moeilijkheid is dat ik kosten tussen verschillende aanbieders heel moeilijk kan vergelijken. Ik vond het zelfs van DeGIRO intern nog best moeilijk te behappen (kernselectie in één richting wel, in twee richtingen niet etc.)

Tot nu toe was ik redelijk gerustgesteld dat DeGIRO een van de goedkopere opties was voor ETF’s maar als dit wijzigt moet ik misschien opnieuw kostenstructuren gaan vergelijken van aanbieders en daar zie ik nogal tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
phantom09 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Succes.

Ja dat is als je het overboekt. Dat zijn wel stevige kosten, ik denk dat als ik al over zou stappen (zie mijn vorige post omtrent twijfels) ik dat niet zou doen op basis van overboeken, dat is veel te duur.

Dan liever volledig liquideren en opnieuw beginnen bij een andere partij. Het enige voordeeld dat je hebt bij overboeking is dat je transactiekosten uitspaart + de misgelopen spread in de tijd dat je de ETF niet hebt. Het moet wel bont zijn wil je dan aan de €20 zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:04
Ik houd DeGiro gewoon aan. Heb vorig jaar van verschillende kleine bronnen (onder andere de Centraal Beheer actie) alles op een hoop gegooid en in 1x een flinke hoeveelheid WEBN via DeGiro gekocht. Ik houd namelijk ook van uniformiteit, maar niet ten koste van risico-spreiding.

Nu heb ik DeGiro en IBKR, beide 100% WEBN. IBKR voor de maandelijkse inleg en DeGiro voor als ik wat grotere bedragen in 1x wil doen. Ook spaar ik op TR en gebruik daar de kaart. Ik heb daar dus ook al een beetje met Tradegate gewerkt en ik ben er niet kapot van, en van TR ook niet. Dus 1x per jaar verkoop ik mijn 12x 50 euro inleg en die gaat lekker naar DeGiro. Bij zo'n laag bedrag gewoon via verkoop en koop. Zo bouw ik niet zo veel op bij TR en kan ik er makkelijker vertrekken als het me te neobrokerish wordt. Maar daar is bij DeGiro nog geen sprake van. De kernselectie was (misschien te) flink, beschikbaar voor reguliere beurzen en erg goedkoop. En je bent nog steeds niet verplicht met Tradegate te werken. Niks aan 't handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
phantom09 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Succes.

Dan zal ik idd gewoon liquideren en opnieuw opbouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjoerd001 op 01-09-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:42
e.r.i.k schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 07:46:
Banken als ABN, ING en Deutsche Bank zijn afgelopen jaar sterk in waarde gestegen. Kan iemand verklaren wat de drijvende kracht daar achter is?
Verbaasd mij niks met die tariefsverhoging elk jaar. Bijna niemand stapt over omdat het zo'n gedoe is.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-Zoy0QxNBEx4BL73tFBTVwSSQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1BXOJhVxGw5ovT74MjcGGRb3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
@NMMNG Overstappen van huisbank is in Nederland heel eenvoudig via de overstapservice. Ik heb dit al meerdere keren gedaan en het werkt vlekkeloos.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

e.r.i.k schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 07:46:
Rente was ~4% bij de ECB en ze gaven zelf 1,5% of minder aan hun klanten.. waar denk je dat het verschil terecht komt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
NMMNG schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:00:
[...]

Verbaasd mij niks met die tariefsverhoging elk jaar. Bijna niemand stapt over omdat het zo'n gedoe is.

spoiler:
Weet je waarom een betaalrekening o.a. duur is geworden? OMdat de banken verplicht zijn om maatregelen te treffen tegen witwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Die betaalverzoeken van 50ct moeten natuurlijk ook gewoon betaald worden. Als ik zie wat je daar als commerciële partij kwijt bent aan iDeal dan vraag ik mij af waarom het kosteloos aangeboden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedeus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:36
FYI: BUX/ABNAMRO heeft een leuke actie, als je nooit klant geweest bent, of >5jaar geleden:

Wanneer je tussen 1 september en 31 oktober 2025 je eerste beleggingsrekening opent, 4 x een automatische inleg doet én aan de voorwaarden voldoet, krijg je van ons:

€ 25 bonus als je 4 maanden op rij minimaal € 50 inlegt
€ 50 bonus als je 4 maanden op rij minimaal € 100 inlegt
€ 75 bonus als je 4 maanden op rij minimaal € 150 inlegt
https://www.abnamro.nl/nl.../2025/beleggen-bonus.html

Even tijdelijk een deel van maandelijkse ETF aankopen naar BUX account om 12.5% rendement te pakken (min eventuele % daling van beurs, maar die zou je ook hebben met ETF aankopen, laag risico vind ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

XanderDrake

Build the future!

Morwen schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:11:
Ik houd DeGiro gewoon aan. ...
En je bent nog steeds niet verplicht met Tradegate te werken. Niks aan 't handje.
Dit is ook iets wat ik mij bedenk als ik het hele verhaal lees. Voor die drie keer dat ik per jaar aankoop, betaal ik die twee euro gewoon, om niet via Tradegate te handelen. Mijn hele hebben en houden liquideren en verplaatsen vind ik aanzienlijk vervelender.

Een kroket uit de febo is tegenwoordig duurder dan die transactiekosten. Of zie ik iets over het hoofd?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
XanderDrake schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:02:
[...]

Dit is ook iets wat ik mij bedenk als ik het hele verhaal lees. Voor die drie keer dat ik per jaar aankoop, betaal ik die twee euro gewoon, om niet via Tradegate te handelen. Mijn hele hebben en houden liquideren en verplaatsen vind ik aanzienlijk vervelender.

Een kroket uit de febo is tegenwoordig duurder dan die transactiekosten. Of zie ik iets over het hoofd?
Heb het ook nog even laten bezinken, maar denk dat ik DeGiro en Tradegate ook even een kans geef, paar keer proberen kijken hoe het gaat met een limit order bv. en dan kan ik altijd nog overstappen. En of ik dan liquideer of niet, bekijk ik tzt dan ook wel weer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• writser
XanderDrake schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:02:
[...]

Het risico zit niet alleen in de transactiekosten maar ook in het feit dat je order naar een minder liquide beurs doorgestuurd wordt. Laten we zeggen dat je 100 stukjes MSCI World uit de kernselectie wil kopen. Die zijn verhandelbaar op een handvol beurzen bij DeGiro:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BLeYZyG.png

Het grote risico is dan dat bijvoorbeeld op Euronext de bied/laatkoers 104.45 / 104.50 is maar op Tradegate 103 / 106. Dan kost die transactie je dus 150 euro meer op Tradegate, een factor 100 meer dan die kroket :P . Gemiddeld genomen zal de liquiditeit op de andere beurzen beter zijn omdat daar market makers tegen elkaar concurreren (Flowtraders, Optiver, Jane Street, etc.) om de scherpste prijzen aan te bieden. Maar al die market makers worden geweerd op Tradegate: het verdienmodel is daar dat er juist niet geconcurreerd wordt door market makers maar dat de oprichter van de beurs en zijn vriendjes alle retail orders afhandelen en jij moet zelf maar inschatten of ze dat op een nette prijs doen.

Als je, voordat je een order inschiet, de spread op TradeGate een beetje vergelijkt met de spreads op andere beurzen (of in elk geval bekijkt of de spread op Tradegate niet achterlijk wijd is), geen market orders gebruikt en niet buiten normale handelsuren handelt zal het verschil gemiddeld genomen niet zo enorm zijn - meestal zijn de spreads op Tradegate best redelijk, zeker in liquide producten. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Niet dat je dan in een keer je geld kwijt bent, maar het zou bijvoorbeeld een procent kunnen schelen op je aankoopprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 02-09-2025 13:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerd001
writser schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:28:
[...]

Het risico zit niet alleen in de transactiekosten maar ook in het feit dat je order naar een minder liquide beurs doorgestuurd wordt. Laten we zeggen dat je 100 stukjes MSCI World uit de kernselectie wil kopen. Die zijn verhandelbaar op een handvol beurzen bij DeGiro:

[Afbeelding]

Het grote risico is dan dat bijvoorbeeld op Euronext de bied/laatkoers 104.45 / 104.50 is maar op Tradegate 103 / 106. Dan kost die transactie je dus 150 euro meer op Tradegate, een factor 100 meer dan die kroket :P . Gemiddeld genomen zal de liquiditeit op de andere beurzen beter zijn omdat daar market makers tegen elkaar concurreren (Flowtraders, Optiver, Jane Street, etc.) om de scherpste prijzen aan te bieden. Maar al die market makers worden geweerd op Tradegate: het verdienmodel is daar dat er juist niet geconcurreerd wordt door market makers maar dat de oprichter van de beurs en zijn vriendjes alle retail orders afhandelen en jij moet zelf maar inschatten of ze dat op een nette prijs doen.

Als je, voordat je een order inschiet, de spread op TradeGate een beetje vergelijkt met de spreads op andere beurzen (of in elk geval bekijkt of de spread op Tradegate niet achterlijk wijd is), geen market orders gebruikt en niet buiten normale handelsuren handelt zal het verschil gemiddeld genomen niet zo enorm zijn - meestal zijn de spreads op Tradegate best redelijk, zeker in liquide producten. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Niet dat je dan in een keer je geld kwijt bent, maar het zou bijvoorbeeld een procent kunnen schelen op je aankoopprijs.
Om het nog concreter te maken heb ik nu even een vergelijk gemaakt:

ISIN: IE00B4L5Y983

Tradegate:
Bied: 104.17
Laat: 104.18
Volume 57k

Euronext Amsterdam:
Bied: 104.16
Volume 64k

Dus op basis van dit N=1 onderzoekje op deze populaire ETF lijkt er niet veel aan de hand. Trade volume vind ik ook erg hoog bij deze ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Dat verschil lijkt mij ook wel extreem, zeker voor de populaire ETF's lijkt mij dat hooguit om centenwerk te gaan.

Rood dagje vandaag trouwens, vrijdag was ook al niet top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

TheBrut3 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:52:
Dat verschil lijkt mij ook wel extreem, zeker voor de populaire ETF's lijkt mij dat hooguit om centenwerk te gaan.

Rood dagje vandaag trouwens, vrijdag was ook al niet top.
Wij hebben duidelijk niet dezelfde aandelen! Alweer een mooi groen dagje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
dedeus schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:42:
FYI: BUX/ABNAMRO heeft een leuke actie, als je nooit klant geweest bent, of >5jaar geleden:

Wanneer je tussen 1 september en 31 oktober 2025 je eerste beleggingsrekening opent, 4 x een automatische inleg doet én aan de voorwaarden voldoet, krijg je van ons:

€ 25 bonus als je 4 maanden op rij minimaal € 50 inlegt
€ 50 bonus als je 4 maanden op rij minimaal € 100 inlegt
€ 75 bonus als je 4 maanden op rij minimaal € 150 inlegt
https://www.abnamro.nl/nl.../2025/beleggen-bonus.html

Even tijdelijk een deel van maandelijkse ETF aankopen naar BUX account om 12.5% rendement te pakken (min eventuele % daling van beurs, maar die zou je ook hebben met ETF aankopen, laag risico vind ik)
Vergeet niet dat je nog minimaal 0,2% servicefee per jaar moet betalen.

https://bux.com/nl/tarieven/

Alsnog interessant als je wat extra's wilt krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 02-09-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

writser schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:28:
[...]

[Afbeelding]

Bedankt voor de uitleg. Maar in dit soort gevallen koop je dan toch gewoon op Euronext? Dat is een optie, bij het selecteren van de ETF of financieel product in de search box?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59
XanderDrake schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:33:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Maar in dit soort gevallen koop je dan toch gewoon op Euronext? Dat is een optie, bij het selecteren van de ETF of financieel product in de search box?
Bij het kopen kan je uiteraard kiezen op welke beurs je dat doet, bij het verkopen niet, zeker op een moment dat er “ineens” paniek uitbreekt, of als er cijfers bekend worden gemaakt tijdens de openingstijden van een alternatieve beurs (als de reguliere beurs dus al dicht is) kunnen er grotere prijsverschillen ontstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
J-roenn schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:14:
[...]

Bij het kopen kan je uiteraard kiezen op welke beurs je dat doet, bij het verkopen niet, zeker op een moment dat er “ineens” paniek uitbreekt, of als er cijfers bekend worden gemaakt tijdens de openingstijden van een alternatieve beurs (als de reguliere beurs dus al dicht is) kunnen er grotere prijsverschillen ontstaan
op welke beurs verkoop je dan? Dezelfde als waar je gekocht hebt? of bepaald Degiro welke beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

helloitsme schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:28:
[...]

op welke beurs verkoop je dan? Dezelfde als waar je gekocht hebt?
Dit, zo ervaar ik mijn verkoop transacties: op de plek waar ik ze aangekocht heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59
helloitsme schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:28:
[...]

op welke beurs verkoop je dan? Dezelfde als waar je gekocht hebt? of bepaald Degiro welke beurs?
Ja, als je op Tradegate koopt kan je alleen op Tradegate verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
TheBrut3 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:52:
Gemiddeld genomen zal het ook wel meevallen. Maar het punt blijft staan dat je bij Tradegate in potentie genaaid kan worden en als je altijd blind orders inschiet kan dat een keer verkeerd uitpakken.

Een ordertje op Euronext inschieten is te vergelijken met je auto op marktplaats verkopen. Een ordertje op Tradegate inschieten is naar je lokale garage gaan en het eerste bod dat ze doen accepteren.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

writser schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:09:
[...]

Gemiddeld genomen zal het ook wel meevallen. Maar het punt blijft staan dat je bij Tradegate in potentie genaaid kan worden en als je altijd blind orders inschiet kan dat een keer verkeerd uitpakken.

Een ordertje op Euronext inschieten is te vergelijken met je auto op marktplaats verkopen. Een ordertje op Tradegate inschieten is naar je lokale garage gaan en het eerste bod dat ze doen accepteren.
Dus, geen market order doen maar een limit order en zelf de range instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20
kevlar01 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:06:
[...]

Stel dat een ETF trade op een normale beurs met een bied van 100,00 en laat van 100,02 , maar op TradeGate op 99,00 en 101,00. Dan kan je een limiet instellen van 100,00 zoals de normale beurs, maar het order zal pas uitgevoerd worden als de laat op 100,00 komt, waarbij de koers op de normale beurs dan wellicht al naar 99,00 is gezakt. De spread blijft erbij komen bij een limiet order, hij kan alleen groter of kleiner worden aan de hand van de hoeveelheid traders die erop aan het traden zijn. Als de ETF niet meer zakt maar begint te stijgen, dan heb je je aankoopmoment gemist en moet je later duurder inkopen.
Sjoerd001 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:04:
[...]
Om het nog concreter te maken heb ik nu even een vergelijk gemaakt:

ISIN: IE00B4L5Y983

Tradegate:
Bied: 104.17
Volume 57k

Euronext Amsterdam:
Bied: 104.16
Volume 64k

Dus op basis van dit N=1 onderzoekje op deze populaire ETF lijkt er niet veel aan de hand. Trade volume vind ik ook erg hoog bij deze ETF.
N=1 maar je kiest nu ook net voor IWDA met een fondsomvang (per 02/sep/2025) van USD 118 miljard een gigantische ETF. Wat doet WEBN bijvoorbeeld als relatief nieuwe en opkomende ETF maar met 3 miljard USD AUM nog een pak kleiner? En bijvoorbeeld MEU (Amundi MSCI Europe II UCITS ETF Acc - FR0010261198) met 543 miljoen EUR AUM?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
Malantur schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:32:
[...]

Stel dat een ETF trade op een normale beurs met een bied van 100,00 en laat van 100,02 , maar op TradeGate op 99,00 en 101,00. Dan kan je een limiet instellen van 100,00 zoals de normale beurs, maar het order zal pas uitgevoerd worden als de laat op 100,00 komt, waarbij de koers op de normale beurs dan wellicht al naar 99,00 is gezakt. De spread blijft erbij komen bij een limiet order, hij kan alleen groter of kleiner worden aan de hand van de hoeveelheid traders die erop aan het traden zijn. Als de ETF niet meer zakt maar begint te stijgen, dan heb je je aankoopmoment gemist en moet je later duurder inkopen.

[...]

N=1 maar je kiest nu ook net voor IWDA met een fondsomvang (per 02/sep/2025) van USD 118 miljard een gigantische ETF. Wat doet WEBN bijvoorbeeld als relatief nieuwe en opkomende ETF maar met 3 miljard USD AUM nog een pak kleiner? En bijvoorbeeld MEU (Amundi MSCI Europe II UCITS ETF Acc - FR0010261198) met 543 miljoen EUR AUM?
Sja, ik kies die uiteraard vanuit eigen belang omdat dat 1 van de ETF's is die ik periodiek koop. Lijkt me idd handig dat ieder voor zich die afweging maakt, zeker als je in meer exotische producten terecht komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het zijn voor de meeste stukken (aandelen of een ETF) weinig schokkende verschillen. Maar er is wel een verschil en gemiddeld genomen in jouw nadeel. Je mist dus best execution van je order, en transparantie van het orderboek is ver te zoeken. Je handelt direct tegen de market maker en niet tegen anderen op de beurs. Het zijn dingen die je mee moet wegen in jouw uiteindelijke keuze (ook al zal dat bij het gros van de mensen maar heel weinig gewicht hebben in het totaal plaatje).

Uit de onderzoeken van de CNMW en AFM waren dit de conclusies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMDVhX4jaYHTyLvo0mqthE0N7X8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QhLjrw6USm1JCpY30mOaFymy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izop_dqOm2Ph5WBULMlppazOXAM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lk5PpAJ8hcZEcDOhoRfhe2el.png?f=fotoalbum_tile

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
Hoe zet je adaptive algo aan in IBKR? In de GlobalTrader app kan ik het nergens vinden als ik een order wil inschieten. Ook niet bij settings.

Edit: in IBKR Mobile kan ik het ook niet vinden

[ Voor 15% gewijzigd door NMMNG op 03-09-2025 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:19
NMMNG schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:17:
Hoe zet je adaptive algo aan in IBKR? In de GlobalTrader app kan ik het nergens vinden als ik een order wil inschieten. Ook niet bij settings.

Edit: in IBKR Mobile kan ik het ook niet vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQaDoUd7P-I9igTzQ3b0M80qvmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mzjs0fLOlTQcElKUHujj5Y5D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0YXdO13K-HA_dhgbaWb9CyxCjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xcjJgM8gqTI6v2fR0fFXeZLc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door DeadKennedy op 03-09-2025 12:10 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW2KB0oMlTGSK2Cr6NkKO8k_MOk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dcub9lg11UPzMpok63EMd0z8.png?f=fotoalbum_large

Wat gebeurd er als ik ‘prijsbeheeralgoritme’ aanvink?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
kevlar01 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:06:
[...]

Dat moet je sowieso altjid doen.

• Pr088
  • Laatst online: 22:33
phantom09 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:22:
[...]

Dat moet je sowieso altjid doen.
Zeker! Gewoon een paar centen boven de marktprijs. Zo heb je altijd een vaste prijs en bijna meteen een uitgevoerde order.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:41:
[...]

Zeker! Gewoon een paar centen boven de marktprijs. Zo heb je altijd een vaste prijs en bijna meteen een uitgevoerde order.
???
Je koopt op rood en verkoopt op groen. Dus order beneden de marktprijs :) :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
John245 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:05:
[...]

???
Je koopt op rood en verkoopt op groen. Dus order beneden de marktprijs :) :)
Nee, dat doe ik meestal niet. Ik bepaal welke dag ik welk aandeel tegen x prijs wil kopen, op basis van onderzoek. Met een buy en hold perspectief. Dus ik betaal liever een paar centen meer als de order dezelfde dag verwerkt wordt. Dan kan ik het beleggingsplatform weer afsluiten. Klaar is Kees.

Ik ga niet lopen zoeken naar een dagdipje.
En ook nog kans dat als je de order laag inzet de markt die dag bij je 'wegloopt'. Mis je je eerste rendement.

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 05-09-2025 10:16 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Meer (potentiele) beloning dan Tesla aan winst in de komende 100 jaar gaat draaien:
Elon Musk, already the world’s richest person, could become the first trillionaire after the Tesla board unveiled a massive new pay package for its CEO to keep his focus on the troubled EV maker.
https://edition.cnn.com/2...usk-tesla-new-pay-package
The company’s proxy statement that laid out Musk’s payment plan also included a shareholder proposal that Tesla take a stake in privately-held xAI, the artificial intelligence company that Musk also owns. That could help Elon Musk further consolidate his growing business empire.

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2025 17:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:39:
Meer (potentiele) beloning dan Tesla aan winst in de komende 100 jaar gaat draaien:

[...]

[...]
Niet zo gek als de beurswaarde maal 8,5 moet om te behalen. Vermoed dat de winst de komende 10 jaar ook wel wat omhoog moet.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G0FKcc-aMAALL13?format=jpg&name=small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:41:
[...]

Het is me al een paar keer overkomen dat ik een limiet instelde en aan het einde van de beursdag het aandeel niet gekocht had, omdat deze gestegen is. Dat is balen, want het is dan kiezen tussen of niet kopen, of voor een hogere prijs dan dat ik hem een dag geleden had kunnen bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Sjoerd001 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:12:
Wat is nu de beste plek om maandelijks ETFs te kopen...? IBKR? Nexem? Ik zit ook naar de ING te kijken, die hebben alleen jaarlijkse fee's en vragen ook geen transactiekosten bij ETFs. En voordeel is dat het een grote betrouwbare Nederlandse partij is, dit gedoe nu bij DeGiro is precies waar ik altijd 'bang' voor was bij zulke partijen.
Ik zou niet weten waarom iemand wil overstappen naar zn NLse huisbank ipv gewoon IBKR.
Waar is dat vertrouwen toch op gebaseerd? Als er 1 partij goed is in het verhogen van tarieven (ok op de betaalrekeningen) dan zijn dat wel de NLse huisbanken.

Sinds ik van DeGiro maar IBKR ben overgestapt gebruik ik trouwens ook vrijwel alleen nog de mobiele app. Eerst de simpele variant later toch de volledige. Je went snel en het werkt sowieso veel prettiger dan DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
YakuzA schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:39:

[...]

[...]
Ik snap dit dus niet: ze zijn bang dat het aandeel instort als Musk vertrekt Versus: mensen willen weer een Tesla wanneer ze leren dat Musk eruit is gezet dus meer sales meer omzet.

Je wil toch meer omzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jazco2nd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:36:
[...]

Ik snap dit dus niet: ze zijn bang dat het aandeel instort als Musk vertrekt Versus: mensen willen weer een Tesla wanneer ze leren dat Musk eruit is gezet dus meer sales meer omzet.

Je wil toch meer omzet?
Met alleen auto’s en accu’s gaan ze de huidige waardering nooit realiseren. Dus zelfs als de omzet stijgt zal met vertrek van Musk de totale toekomstvisie instorten waarop TSLA gewaardeerd wordt.

Verder vind ik omzet altijd maar een slechte indicator, het zegt pas echt in combinatie met groei en marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
Jazco2nd schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:33:
[...]

Ik zou niet weten waarom iemand wil overstappen naar zn NLse huisbank ipv gewoon IBKR.
Waar is dat vertrouwen toch op gebaseerd? Als er 1 partij goed is in het verhogen van tarieven (ok op de betaalrekeningen) dan zijn dat wel de NLse huisbanken.

Sinds ik van DeGiro maar IBKR ben overgestapt gebruik ik trouwens ook vrijwel alleen nog de mobiele app. Eerst de simpele variant later toch de volledige. Je went snel en het werkt sowieso veel prettiger dan DeGiro.
Thnx voor de suggestie, zal IBKR ook zeker eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Sjoerd001 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:53:
[...]

Thnx voor de suggestie, zal IBKR ook zeker eens proberen.
Als ik zo de tarieven van IBKR bekijk is het (voor kleinere beleggingssommen of kleinere maandelijkse aankopen) niet goedkoper dan DEGIRO. 6 euro minimumtarief per transactie op de Amsterdamse beurs vind ik best hoog. Dat is bij DEGIRO de helft.

Mijn 'onderzoekje' klopte niet. Zie hieronder.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 09-09-2025 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beautjweetj
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:23
Pr088 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:06:
[...]

Als ik zo de tarieven van IBKR bekijk is het (voor kleinere beleggingssommen of kleinere maandelijkse aankopen) niet goedkoper dan DEGIRO. 6 euro minimumtarief per transactie op de Amsterdamse beurs vind ik best hoog. Dat is bij DEGIRO de helft.
Het valt mij op dat een aantal mensen hier IBKR er zitten te promoten afgelopen maanden, terwijl als ik de tarieven vergelijk het niet voordeliger is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pr088 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:06:
[...]

Waar zie jij 6 euro als minimum? Voor aandelen en ETF's is het minimum 3 euro: https://www.interactivebr...ocks-europe.php?re=europe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
Zr40 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:38:
[...]

Waar zie jij 6 euro als minimum? Voor aandelen en ETF's is het minimum 3 euro: https://www.interactivebr...ocks-europe.php?re=europe
Indien die 3 euro de kosten zijn bij een inleg van euro 3000,- vindt ik het wel acceptabel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Zr40 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:38:
[...]

Ik ben blijkbaar op de site van Lynx terecht gekomen. Fout van mijn kant. Moet zijn 3 euro en daarmee vergelijkbaar met DEGIRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:03
Misschien hoort dit ook thuis in een ander subforum (of eigen ts). Graag ingrijpen/contact dan.

Ik probeer al een tijdje te zoeken hoe ik sprinters of turbo’s kan aan- en verkopen in ibkr (interactive brokers).

Voor koers informatie heb ik al moeite om de juiste subscription te vinden. Ibkr helpdesk kon hier niet mee helpen. Iemand een idee welke data subscription ik nodig heb voor sprinters/turbo’s op de DAX?

Daarnaast lijk ik niet de juiste rechten te hebben om dit te verhandelen (ik heb aandelen, warrants, aandelenopties, indexopties, valuta/forex, Complexe of hefboomproducten die op de beurs worden verhandeld) maar dit lijkt nog niet voldoende.

Graag hulp/afvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik betaal echt een stuk minder dan 3 euro per transactie bij IBKR. Voor Europees genoteerde stukken meestal iets minder dan 2 EUR, voor Amerikaanse stukken minder dan 1 dollar. En opties zijn vrijwel gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ErnstH schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:30:
Ik betaal echt een stuk minder dan 3 euro per transactie bij IBKR. Voor Europees genoteerde stukken meestal iets minder dan 2 EUR, voor Amerikaanse stukken minder dan 1 dollar. En opties zijn vrijwel gratis.
Waarschijnlijk gebruik je tiered pricing. Voor mini-aankopen is het inderdaad gunstiger, maar voor de iets grotere ben je meestal net iets duurder uit dan fixed.

Fixed pricing is eigenlijk bedoeld om gunstiger te zijn voor de doorsnee particuliere belegger (en eenvoudiger), tiered pricing is bedoeld voor staffelkorting bij echt grote volumes. Maar dankzij de lagere minimumbedragen komt tiered voor mini-aankopen ook gunstiger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Badd Yass schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:47:
Ik probeer al een tijdje te zoeken hoe ik sprinters of turbo’s kan aan- en verkopen in ibkr (interactive brokers).

Voor koers informatie heb ik al moeite om de juiste subscription te vinden. Ibkr helpdesk kon hier niet mee helpen. Iemand een idee welke data subscription ik nodig heb voor sprinters/turbo’s op de DAX?
Turbo's, sprinters, speeders, etc. zijn producten die worden uitgegeven door partijen als Goldman Sachs, BNP Paribas, Commerzbank en ING. Volgens mij staan die onder Structured Products bij IBKR en/of ze worden Knock-Outs genoemd.

Als ik kijk op https://www.interactivebr.../products-exchanges.php#/ en zoek bij products naar structured products zie ik daar onder andere de turbo/sprinter van Fastned (NG8NN0) terugkomen. Wat je dan nodig hebt om daar in te kunnen handelen is een goede vraag waar ik geen antwoord op heb. Maar wellicht kan de helpdesk je daar wel bij helpen als je kan laten zien waar je precies in wilt handelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNRsBo4pxXBiOFNJCXiaah8SifI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vz8ycqhWnOBSwqK4WmQKHbPs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
Zr40 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:38:
[...]

Waarschijnlijk gebruik je tiered pricing. Voor mini-aankopen is het inderdaad gunstiger, maar voor de iets grotere ben je meestal net iets duurder uit dan fixed.

Fixed pricing is eigenlijk bedoeld om gunstiger te zijn voor de doorsnee particuliere belegger (en eenvoudiger), tiered pricing is bedoeld voor staffelkorting bij echt grote volumes. Maar dankzij de lagere minimumbedragen komt tiered voor mini-aankopen ook gunstiger uit.
Ik vind die twee pricing modellen het grootste minpunt van IBKR. Ik snap niet waarom ze het niet samenvoegen en je automatisch de meest voordelige geven, maar het via een omslachtige procedure bij de klant zelf neerleggen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
DeadKennedy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:32:
[...]

Ik vind die twee pricing modellen het grootste minpunt van IBKR. Ik snap niet waarom ze het niet samenvoegen en je automatisch de meest voordelige geven, maar het via een omslachtige procedure bij de klant zelf neerleggen.
Is dat niet gewoon een verdienmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
NMMNG schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:03:
[...]

Is dat niet gewoon een verdienmodel?
Ik betwijfel dat ze erg veel winst maken op suboptimale trades. Desnoods verhogen ze de tarieven marginaal om het verlies van de mensen die suboptimaal handelen te compenseren.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:24:
Als ik kijk op https://www.interactivebr.../products-exchanges.php#/ en zoek bij products naar structured products zie ik daar onder andere de turbo/sprinter van Fastned (NG8NN0) terugkomen. Wat je dan nodig hebt om daar in te kunnen handelen is een goede vraag waar ik geen antwoord op heb. Maar wellicht kan de helpdesk je daar wel bij helpen als je kan laten zien waar je precies in wilt handelen.
Nu heb ik zelf geen warrants geactiveerd in mijn trading permissions op IBKR, maar volgens de hulp bot voor de FWB market met structured products:

https://www.interactivebrokers.ie/faq?id=35791977
Permissions for warrants, structured products and certificates listed on European markets are included with the Warrants trading permission for the market where the product is trading on. If you do not subscribe to real time data you will receive free delayed data and you will still be able to trade.
https://www.interactivebrokers.ie/faq?id=35796905
What market data package do I need to see pricing on German stocks, warrants and structured products?
The market data subscription for German stocks, warrants and structured products listed on Frankfurt/Xetra and Stuttgart Boerse are Spot Market Germany (Frankfurt/Xetra) and Stuttgart Boerse incl. Euwax (SWB).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Badd Yass schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:47:
Misschien hoort dit ook thuis in een ander subforum (of eigen ts). Graag ingrijpen/contact dan.

Daarnaast lijk ik niet de juiste rechten te hebben om dit te verhandelen (ik heb aandelen, warrants, aandelenopties, indexopties, valuta/forex, Complexe of hefboomproducten die op de beurs worden verhandeld) maar dit lijkt nog niet voldoende.

Graag hulp/afvies
In de TWS nagekeken:
  1. Als je ticker niet kent, kan je op bedrijfsnaam opzoeken zoals hoe je naar aandelen zoekt.
  2. Klik de juiste ticker, in dit voorbeeld is het FAST genoteerd in Amsterdam. Het klapt open met de keuze tussen stock, options en structured products. Klik op structured products.
  3. Contract selection scherm opent.
  4. Je kan op de uitgevende bank en andere dingen filteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uQ37CaISo_a_EFE30v1ofnTDPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVLbYiuN0clJiABXbi2uwRxB.jpg?f=fotoalbum_large

De vereisten voor warrants als je zoals ik bij Lynx zit:
Welke rechten zijn nodig voor warrants en gestructureerde producten?

Voor het verhandelen van warrants en certificaten heeft u naast de handelspermissie voor Warrants ook de handelspermissie voor Complex of Leveraged Exchange-Traded Products nodig.

Om in warrants te kunnen handelen, moet u ook een handelspermissie hebben voor Opties – Niveau 4. Om dit niveau te kunnen aanvragen, heeft u een marginrekening nodig.

U kunt de handelspermissies voor uw effectenrekening uitbreiden via de instructies op deze pagina.
https://www.lynx.be/servi...gestructureerde-producten
https://www.lynx.nl/servi...gestructureerde-producten
Zowel Lynx België als Nederland vragen naar options level 4 en dat is op margin ongedekte calls kunnen schrijven.

De vereisten voor als je rechtstreeks bij IBKR zit, kan ik niet zo direct vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:38:
[...]

Misschien lees ik verkeerd, maar voor Duitsland en voor US stocks lijkt tiered sowieso goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door ErnstH op 09-09-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

BankerOnWheels heeft een calculator om te kijken of fixed of tiered van IBKR beter uit de bus komt voor een bepaalde beurs. Zie https://www.bankeronwheels.com/ibkr-fixed-vs-tiered/

[ Voor 22% gewijzigd door Qwerty-273 op 09-09-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:38:
BankerOnWheels heeft een calculator om te kijken of fixed of tiered van IBKR beter uit de bus komt voor een bepaalde beurs. Zie https://www.bankeronwheels.com/ibkr-fixed-vs-tiered/
Handig! Ik zit prima dus met tiered zo te zien, aangezien ik maandelijks bijkoop.

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:03
Bedankt! Ik denk dat ik de opties 4 nog niet goed had staan. Ik moest Pasific en Amerika nog aanklikken. Denk niet dat ik dat gedaan had omdat we hier in Europa zitten. Ik ga eens verder kijken. In tws kreeg ik al wel een lijst met alle sprinters/turbos, maar kon er niet in handelen. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Vandaag ging Klarna naar de beurs. De waardering van 15 miljard lijkt me nogal stevig, op een omzet van 823 miljoen en geen winst. Waarbij het verdienmodel is dat er leningen worden verstrekt aan mensen die iets willen kopen, dat ze eigenlijk niet kunnen betalen. Lijkt mij niet een aandeel met een hele hoge potentie.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
aljooge schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:02:
Vandaag ging Klarna naar de beurs. De waardering van 15 miljard lijkt me nogal stevig, op een omzet van 823 miljoen en geen winst. Waarbij het verdienmodel is dat er leningen worden verstrekt aan mensen die iets willen kopen, dat ze eigenlijk niet kunnen betalen. Lijkt mij niet een aandeel met een hele hoge potentie.
Morningstar heeft het koersdoel op 45 gezet, op basis van 30% jaarlijkse wpa-groei.
Volgens analisten van MorningStar is het aandeel 45 dollar waard, op basis van de groeipotentie van Klarna. Zij zien de winst per aandeel jaarlijks met 30 procent stijgen en verwachten dat het aandeel zal uitgroeien tot een vaste waarde onder de wereldwijde FinTech-bedrijven.
Het is dus behoorlijk geprijst maar aan de andere kant; AFRM is een vergelijkbaar bedrijf met een kleiner klantenbestand en een grotere marketcap.

• aljooge
Marrtijn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:53:
[...]

Morningstar heeft het koersdoel op 45 gezet, op basis van 30% jaarlijkse wpa-groei.

[...]

Het is dus behoorlijk geprijst maar aan de andere kant; AFRM is een vergelijkbaar bedrijf met een kleiner klantenbestand en een grotere marketcap.
Want als Morningstar het aandeel aanbeveelt, dan moet het wel goed zijn? Waar komt die 30% wpa groei vandaan? Niet op basis van het verleden. Winst is nu negatief.

Het klantenbestand zijn de verkeerde klanten, veelal armen die nu al iets kunnen kopen via Klarna omdat over 2 weken het salaris gestort wordt. Aan lege bankrekeningen kan je nauwelijks wat verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
aljooge schreef op donderdag 11 september 2025 @ 06:50:
[...]
Aan lege bankrekeningen kan je nauwelijks wat verdienen.
Aan lege bankrekeningen wordt juist veel verdiend. Incassokosten, juridische kosten, rente, bewindvoering. De sociale potjes die geplunderd worden door semi zorg bedrijfjes. Dat is een hele industrie an sich.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
aljooge schreef op donderdag 11 september 2025 @ 06:50:
[...]

Want als Morningstar het aandeel aanbeveelt, dan moet het wel goed zijn? Waar komt die 30% wpa groei vandaan? Niet op basis van het verleden. Winst is nu negatief.
Ik zeg toch niet dat het goed is, ik zeg dat de prijs nu gelijk is aan het koersdoel van Morningstar, die *gewaardeerd wordt* op een situatie van 30% wpa groei (of die berekening ook klopt weet ik niet, die mensen hebben er meer verstand van dan ik).

Dat het nu geen winst maakt is niet relevant voor een koersdoel, want dat is namelijk investeren.
Het klantenbestand zijn de verkeerde klanten, veelal armen die nu al iets kunnen kopen via Klarna omdat over 2 weken het salaris gestort wordt. Aan lege bankrekeningen kan je nauwelijks wat verdienen.
Nou, de markt is het daar dus duidelijk niet mee eens. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

49euro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:39:
[...]
Aan lege bankrekeningen wordt juist veel verdiend. Incassokosten, juridische kosten, rente, bewindvoering. De sociale potjes die geplunderd worden door semi zorg bedrijfjes. Dat is een hele industrie an sich.
De 'lege bankrekeningen' verdienen ze niks mee, ze verdienen aan de 'bijna lege bankrekeningen', die net 1 aflossing missen of niet kunnen betalen of per ongeluk vergeten maar dan net met de volgende paycheck weer de standaard boete wel weer kunnen betalen.

Dat is ook gewoon hun business model waar de oprichter reclame voor maakte.

Ze zitten altijd in geldnood omdat ze veel cash hebben uitstaan, ook bij veel mensen waar ze uiteindelijk weinig op verdienen (alleen de merchant fee). De spaarders waren nog niet genoeg om dat gat te vullen dus met de beursgang zijn de komende jaren iig gedekt.

Persoonlijk vind ik hun bedrijfsvoering niks, maar het zal best profitabel zijn dus op de beurs wordt die potentiele winst inderdaad ingecalculeerd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
49euro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:39:
[...]

Inderdaad. Daarom investeer ik uit principe niet in Klarna. Ze verdienen puur geld aan de armsten, dan nog liever grote creditcardmaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebExpert
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 16:40
Vandaag ging Klarna naar de beurs
Weet iemand hier hoe je als inwoner van Nederland eigenlijk mee kan doen aan zo'n IPO? Ik heb gekeken op DEGIRO maar ik kon daar in elk geval niet participeren in de IPO van Klarna.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
WebExpert schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:53:
[...]

Weet iemand hier hoe je als inwoner van Nederland eigenlijk mee kan doen aan zo'n IPO? Ik heb gekeken op DEGIRO maar ik kon daar in elk geval niet participeren in de IPO van Klarna.
Wanneer ik bij de Giro onder het kopje agenda kijk staat Klarna er gewoon bij als IPO.

• WebExpert
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 16:40
49euro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:08:
[...]

Wanneer ik bij de Giro onder het kopje agenda kijk staat Klarna er gewoon bij als IPO.
Klopt, maar dat is het verleden. Hoe kun je je inschrijven op toekomstige IPO's waarbij je al aandelen toegewezen kunnen worden (vaak tegen een gereduceerd tarief) voordat het aandeel verhandeld kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
49euro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:08:
[...]

Maar dat het in de agenda staat betekent niet dat je je ook daadwerkelijk kan inschrijven. Populaire IPO's zoals Klarna of Coinbase (of Adyen in Nederland, een paar jaar geleden) zijn meestal niet toegankelijk voor 'gewone' beleggers en zeker niet via DeGiro. Alleen grote institutionele beleggers (of rijke particuliere beleggers) kunnen zich daarop inschrijven.

Heel soms is er een kleinere en/of minder gewilde beursgang waarop je je ook kan inschrijven bij Nederlandse brokers - vaak geen succesvolle :P . DeGiro zegt daarover zelf:
Mocht er een IPO plaatsvinden die aan alle voorwaarden voldoet waarmee deze voor klanten van DEGIRO toegankelijk is, zullen wij onze klanten hierover informeren.
Maar als het beursgaande bedrijf zijn aandelen zo moeilijk kan slijten dat ze zelfs worden aangeboden aan Piet Particulier bij DeGiro (of bij Saxobank) dan zal de beursgang waarschijnlijk geen heel groot succes worden. Als iedereen het al kan kopen voor de beursgang, waarom zou de prijs dan nog omhoog gaan na de beursgang?

Over het algemeen blijft alleen de bagger over voor de particuliere belegger die in een IPO wil investeren. Je bent tweederangs belegger en staat helemaal achteraan in de rij. Helaas maar het is niet anders. De institutionele belegger die jaarlijks miljoenen betaalt aan Goldman Sachs krijgt als tegenprestatie voorrang bij dit soort situaties. Ook is het voor het beursgaande bedrijf makkelijker om alleen te verkopen per pluk van 10 miljoen (ik noem maar wat) en om kunstmatige schaarste te creeeren zodat de beursgang een succes wordt. Als een bedrijf ondanks dat alles met de bedelstaf bij DeGiro langs komen om geld op te halen dan weet je wel ongeveer hoe laat het is.

Uit het hoofd een paar IPOs waar je als Nederlandse particulier aan mee kon doen:

Marel ging in 2019 naar de beurs voor 3.60 per aandeel. In 2025 van de beurs gehaald voor 3.50 ofzo. Dutch Star Companies 1 en 2: gingen voor een tientje naar de beurs. Daarna gemerged met respectievelijk CM.com en Cabka. De eerste is -50% over zeven jaar, de tweede is nu ongeveer failliet. Niet bepaald de crème de la crème.

En Adyen was bijvoorbeeld een hele succesvolle beursgang, ging de eerste dag 80% omhoog ofzo. Maar die was zo gewild dat de Nederlandse particulier natuurlijk niet in mocht stappen.

[ Voor 33% gewijzigd door writser op 13-09-2025 14:35 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
WebExpert schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:53:
[...]

Niet. Vergeet IPOs, je kunt er praktisch nooit aan meedoen als particulier. Wacht een paar maanden na introductie en kijk of de koers instapwaardig is op basis van fundamentele analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Wat zijn jullie verwachtingen van de koersen aankomende week met de FED meetings etc?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:10

Grouchy

meep meep

0,25% verlaging is min of meer ingeprijsd door de markt (90% -> -0,25, 10% -> -0,50). Buy the rumor, sell the fact..?
Ben vooral benieuwd wat de US markt volgende week tijdens de September quad witching experitatie gaat doen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:29

amphora

Websites & Fotografie

Met Trade Republic kan ik sinds vandaag ook investering in Private Markets, concept is nieuw voor me, ben me aan het inlezen, vroeg me af of hier al mensen zijn die daar ervaring mee hebben (zowel positief als negatief).

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

freestyler2 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:50:
Wat zijn jullie verwachtingen van de koersen aankomende week met de FED meetings etc?
Ingeprijsde rate cut kan je uitrekenen aan de hand van 30-Day Fed Funds futures inverteren tot de rente en de rente van de september future van de toekomstige rente (bv december future) aftrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vLsJVGda7CH7UN00rPpls0oauc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3hpr6SLEarFlHpBjBwq0CfDy.jpg?f=user_large

0,35% renteverlaging is tussen nu en december ingeprijsd.

Voor de renteverlagingen zijn er verschillende interpretaties:
  • Money printer go brrr, de indexen kunnen weer omhoog gaan alsof het 2020-2021 is en veel goedkoop geld om de AI cash burn oven te stoken. Ze willen 5 trillion dollar tegen datacenters voor AI aansmijten en als ze datacenter investeringen voor gewone IT erbij tellen, komen ze op 7 trillion dollar uit. https://www.mckinsey.com/...ace-to-scale-data-centers Zulke bedragen zijn groot genoeg om de GDP op te pompen en worden concurrentie voor de staatsobligaties als ze het met bedrijfsobligaties ophalen. Niet goed voor de marktrente en de jaarlijkse rentekosten van de Amerikaanse staatsschuld is al groter dan de Amerikaanse defensie-uitgaven. De centrale banken kunnen toch massaal obligaties opkopen?
  • De Fed verlaagt de rente niet zomaar. Als de rente (hard) omlaag gaat, dan is het omdat ze bang voor deflatie zijn. Werkloosheidcijfers bewegen niet zomaar en ze moeten een lange tijd de hoge rente aanhouden. Musk heeft al hard tegen de overheidsbanen geschopt alsof dat het niet snel genoeg gaat. De werkloosheid op een grafiek gedraagt zoals een raketlancering. Er gebeurt een lange tijd niets, blijven porren en geen beweging erin te krijgen tot plotseling de werkloosheid zoals een raket omhoog gaat. De Fed gooit de rente omlaag als een stuk van de vraag, consumptie, omzetten, winsten, inkomens,... wegvalt. Slechte bedrijfsresultaten en besparingen klinken niet goed voor hoe overtuig je bedrijven om abonnementen op AI (die geen toegevoegde waarde heeft om 20 dollar per maand voor co-pilot te rechtvaardigen, 20 dollar per maand is peanuts in vergelijking tot de Amerikaanse loonkosten) te nemen en veel geld tegen datacenters aan te smijten.
Grouchy schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:35:
Ben vooral benieuwd wat de US markt volgende week tijdens de September quad witching experitatie gaat doen.
Veel belangen zoals geschreven puts vallen weg. Zolang er bepaalde belangen in de optiereeksen staan, mag de koers niet door geschreven puts zakken of door geschreven calls stijgen. Wanneer de belangen wegvallen, dan is het alsof ze de hekken weghalen of de loopgraven verlaten en de koers mag vrijer bewegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEdPW2Z_rkKf1OguSUJwxY-HtNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wysmGXKVpMTIs8VRswQh9FJe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de open interest van puts met bijna 10k of meer opstaande contracten aangeduid. Deze puts zijn geschreven wegens hoe laag dat ze de bid/ask met massaal put schrijven (sell to open) neergetrapt hebben. ATM putpremies zijn minder dan de helft van goedkoper dan de ATM callpremies.

Op SPX 6550 staan 15k puts te wachten op waardeloos expireren en op 6500 51k geschreven puts. Zo zijn er nog meer strikes waar de geschreven puts niet ITM willen gaan.

Het grote geld kan bepaalde option strikes verdedigen met het smijten van honderden miljoenen dollar tegen 0DTE opties om de koers van de S&P 500 naar de juiste kant te sturen.

Ook wel bekend als "the tail wagging the dog". Derivaten volgen niet de onderliggende waarde, de derivaten worden gebruikt om de onderliggende waarde naar de juiste kant te sturen. Zoals wanneer de staart zwaait de hond naar alle kanten.

De screenshot was voor market open gemaakt en nu hebben ze ook 13,7k geschreven puts op strike 6600 OTM gezet.

[edit]
De SPX opties zijn in de voorbeurs verhandelbaar terwijl de SPX index buiten de handelsuren niet berekend werd. Dan zou je aan de hand van SPX opties en ES futures kunnen afleiden waar de SPX index zou moeten zijn. Voor het prijsverschil tussen ATM calls en ATM puts moet je wel weten waar ATM is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKpnkofhHgoOS4ElRYkXWqjlzoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bX2x16h4Sxv527lRuDfunMfU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 15-09-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik zoek al een tijdje een alternatief voor VTSAX op DeGiro. All World varianten heb ik al een tijdje in mijn favorieten staan, maar Total USA Market index ETF alternatieven vind ik niet. Er zijn er wel bij iShares maar die zitten ook niet op DG. Iemand een idee?

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:04

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Joel22 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:47:
Disclaimer: Ik weet niet zo goed in welk topic mijn vraag thuishoort. Ik vrees niet hier, maar het valt ook niet helemaal onder het spaartopic.

Ik vind het mooi om te investeren in 'groene' ondernemingen zoals op invesdor.nl. Zeker nu de rente weer daalt vind ik het best rendabel. Wat is jullie visie op dit soort investeringen? En hebben jullie nog alternatieven voor partijen als Invesdor?

Hartelijk dank en verwijs me gerust door naar een ander topic!
Ik zag een aantal reacties op invesdor, maar eigenlijk kom ik er verder niemand tegen op Tweakers die ervaring met invesdor.nl heeft. Ik zit al een tijdje rond te kijken omdat ik duurzaam en liefst lokaal wil investeren. Ik ken wel een aantal Nederlandse sites met zon-/windprojecten ( https://www.duurzaaminvesteren.nl/ e.d.), maar daar staat niet veel op. Ik heb wel al obligaties bij een zonnepark bij een lokale energiecooperatie.

Als ik op invesdor.nl kijk zijn er best wat projecten die ze ook in Nederland doen of hebben gedaan en ik heb geen goed zicht of ze betrouwbaar zijn of niet. Als ik wat recensies lees zijn het voornamelijk klachten geweest over ergens een foutmelding krijgen bij het account of identificatie die niet goed ging.

Er zitten ook startups op en daar zou ik denk ik van weg blijven vanwege hoger risico, maar er zijn ook langjarige projecten van reeds bewezen goedlopende bedrijven die een stabiel rendement hebben.

Waarom zou je er weg moeten blijven en/of waarom is het wél de moeite waard om mee in zee te gaan? Of zijn er gelijkende alternatieven?

[ Voor 7% gewijzigd door Tjeerd op 17-09-2025 15:50 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb geen ervaring met het huidige aanbod bij Invesdor, maar ik heb daar wel enkele oude investeringen van OnePlanetCrowd lopen die door Invesdor zijn overgenomen. Samenvattend: ik kan het niet aanraden.

Mijn mening is dat het beloofde rendement te laag is voor het risico dat je loopt. Bedenk dat risico's ook pas later aan het licht kunnen komen.

Bovenstaande geldt overigens niet specifiek voor Invesdor maar eigenlijk voor vrijwel alle crowdfunding investeringen.

Destijds bij OnePlanetCrowd heb ik 36 (!) investeringen gedaan. Mijn motivatie destijds lag meer in de richting van "dit is een project dat ik wel zou steunen, en het levert ook nog wat rendement op". In andere woorden, het praatje vond ik belangrijker dan de harde business case.

Van de 36 zijn er 7 die uiteindelijk failliet zijn gegaan of betalingsachterstanden hebben opgelopen. Een tiental hebben betalingsregelingen getroffen, een tiental hebben vervroegd afgelost. Daarnaast zijn 7 leningen nog lopend en op schema.

Ik heb geen goed overzicht van de complete cashflows (achteraf ook best wel een nadeel van dit type investering, en de overname door Invesdor helpt ook niet mee) maar met alle faillissementen/achterstanden meegerekend denk ik dat ik netto rond break-even ben uitgekomen. Of anders gezegd: een spaarrekening had meer opgeleverd.

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zoals @Zr40 zegt er gaan aardig wat van die projecten failliet (ook bij duurzaaminvesteren en lendahand)

Ik zit ook in de buurt van break even, zeker met de huidige box 3 regels kan je het beter bij beleggen of een spaarrekening houden,

Als je het toch wilt kan je Peer-2-Peer lenen: de praktijk bekijken.
Pagina: 1 ... 218 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij