Tummie555 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:09:
[...]
Ik ben dol op risico, maar ook weer niet gek.

Daarnaast heb ik zeeën van tijd om de markt, fora en nieuws in de gaten te houden. Ik hoop niet dat ik arrogant overkom als ik zeg, deze flinke dip ( met name growth stock) zag ik aankomen. Hoogstwaarschijnlijk zagen jullie het ook allemaal. In zo'n geval wil ik Put-opties kunnen kopen. En vice versa, als het overduidelijk is dat we flink omhoog gaan, wil ik de Call-opties kunnen kopen. Ik wil ze niet uitvoeren, gewoon handelen.
Het feit dat ik met een vooraf bekend maximaal verlies (de premium en kosten) een, in theorie oneindige, winst kan maken, past dan heel erg goed bij mijn karakter. Lekker gokken inderdaad zoals iemand al zei. Maar dan met een vleugje technische analyse.

En ik verneem graag advies hoor! Met 3 maanden ervaring, ben ik voorlopig nog een rookie.
Ik heb met opties over +1400% winst gevlogen. Aanstaande dinsdag en woensdag zit ik op mijn raketten om te zien hoe hoog dat ze kunnen vliegen. Als ze niet vliegen, dan ga ik verlies nemen, doorrollen en op de volgende maand inspelen. Saxo heeft al foutmeldingen over het vergroten van mijn exposure/raket gegeven. Gelukkig heb ik nog Lynx/IBKR waar ik kan kopen wat ik wil.
Je kan een straddle op een index zetten. Als de koers hard genoeg beweegt, dan is de winst groter dan wat je voor de premies betaald hebt. Volgens Amerikaanse traders is het traden op een index een hogere moeilijkheidsgraad is dat meer kennis/ervaring vereist dat het traden op een aandeel. Er is meer geld verloren aan het hopen op een correctie of crash dan dat er verdiend is en je wilt niet in de statistieken komen om een uitspraak van een Amerikaanse trader te bevestigen.
Everyone is bullish, the SPY is immortal till it is not.
De argumentatie tegen een crash is dat de meerderheid de maart 2020 dip gekocht heeft. Er is veel ruimte voor een zware correctie voordat de SPY naar de 218 gaat. Zolang de meerderheid diepgroen op hun scherm zien, is er geen reden tot paniek. Om veel paniek te creëren moet je 99% van de mensen die vorig jaar gekocht hebben, onder water drukken, nerveus maken en de race naar de uitgang kan begonnen. Wie vorig jaar de SPY gekocht heeft, deed dat boven 364.
De cryptomarkt is naar dat scenario aan het zakken, BTC onder 30k betekent dat de race naar de uitgang begint. Als volgende week GME en de meme-aandelen omhoog knallen, dan wordt het geld uit crypto en de rest gezogen.
Er is een steile leercurve, je kan in 't begin de inleg vermenigvuldigen en daarna zakken de meesten in een diepe dal van optieverliezen weg. Totdat de lessons learned, ervaring, gedragswijzigingen,... ervoor zorgen dat de keuzes verstandiger, minder riskant, kansrijker,... worden om uit de dal te klimmen.
Het opdrogen van de liquiditeit in 2008 kan je niet vergelijken met 1.7 trillion dollar is vrijdag bij de Fed geparkeerd om te overnachten. Er staat teveel geld aan de zijlijn om aan crashscenario's te denken, want dat geld zal gebruikt worden om de dip te kopen en een vloer onder de koersen zetten.
JPow's money printer werd vroeger de Greenspan Put genoemd. Greenspan had ook een vloer onder de koersen gezet met renteverlagingen en dat is vergelijkbaar met gekochte puts aan iedereen uitdelen. Alle longposities waren verzekerd door de Fed tegen dalingen.
Waarom zouden de grote spelers niet in 2021 bergen geld tegen lage rente geleend hebben om in een aankomende correctie de dip te kopen? De waarde van de schulden verdwijnt als sneeuw voor de zon bij hoge inflatie. In de geschiedenis kan je zien hoe ze de staatsschulden met hoge inflatie na een wereldoorlog affakkelen. De hoge inflatie wordt nu gebruikt om de Coronaschulden af te fakkelen.
Een crash gebeurt als er geen kopers meer zijn en iedereen rent naar de uitgang. Er is teveel liquiditeit dat voor het kopen van een dip gebruikt kan worden.
Tummie555 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:18:
[...]
The big short toch? Het is inderdaad altijd anders en ik weet het niet. Rusland Ukraine verhaal is niet best, Kazakhstan burgeroorlog, Evergrande, torenhoge inflatie, flinke, snelle en veel rente verhogingen, alles tezamen kan wel iets massaal veroorzaken. Wellicht niet net zo erg, want als het goed is leren we. Maar half zo erg is ook al niet best. Daarnaast geloof ik zelf in trends, en die 2 charts lijken teveel op elkaar om helemaal te negeren. Maar, onderaan de streep weet ik het niet.

Dit brengt tot een strategische factor.
De Amerikanen beseffen dat de enigste reden dat China zo groot en sterk geworden is, is omdat in 2008 kapitaal uit de VS vluchtte om betere rendementen in emerging markets zoals China te zoeken. Het gras was groener in China.
Nu zijn de Amerikanen vastberaden om China eerst te laten vallen zodat het kapitaal uit China vlucht en naar de Westen gaat om de koersen en de economie in het Westen op te drijven. Xi heeft vele industriëen de nek omgedraaid, het opjagen van de haat tegen andere nationaliteiten jaagt de buitenlandse bedrijven weg uit China, de partij gebruikt eufemismen om 300+ miljoen werklozen als underemployed te klasseren (als de partij de cijfers moet toegeven, dan is het zo overduidelijk zichtbaar in de straten dat ze het niet meer kunnen verstoppen, verzwijgen,...), de energiecrisis doet het licht in 2/3 van de Chinese steden voor meerdere dagen per week uitgaan en de industrie is ook meerdere dagen per week stilgelegd wegens elektriciteitstekort,...
Wat in China gebeurt is niet altijd relevant voor het Westen. De dotcom bubble kon nog hoger na 1997-1998 (Aziatische en Russische financiële crisis).

3 renteverhogingen in 1999 en de Nasdaq ging nog harder omhoog.
Als Poetin toehapt, dan heeft het Westen een goed excuus voor het kapot maken van de Russische economie en de Amerikanen kunnen feesten vieren met de geldstromen naar het Westen om onze koersen op te drijven en de economie sterker te maken. Niet raar dat de Britten en Amerikanen roepen dat de beer weleens over de grens wilt gaan, ze willen dat de Russen uit de tent gelokt worden.
Biden heeft gezegd dat Poetin moet iets doen om zijn plaats in de wereld tussen de VS en China aan te tonen, zoals op de speelplaats iemand uitdagen en hopen dat een gevecht gestart wordt. Roepen dat iemand onpopulair, irrelevant, non-factor,... is, kan de ego raken.
Nog eens eventjes snel 1998 laten herhalen en Freedom Gas promoten. In 2019 werd Rusland zo jaloers van de Amerikaanse LNG dat ze de gaskraan helemaal opengezet hadden om de prijzen in Europa nog wat lager te zetten. Rusland kan de aardgas naar Europa niet te lang afknijpen, anders gaat de Amerikaanse LNG nog harder groeien.

De Amerikanen willen graag niet alleen de Number One van de LNG worden, de Number One van alle aardgas is een mooi doel. Voor Rusland is olie en gas meer dan 60% van hun export, meer dan 30% van hun GDP en 4/10 van de begroting.
Mijn verwachting is dat een zware correctie kan, maar het is te vroeg in de strategische timing voor een crash.
De Amerikanen willen eerst China, Rusland,... zoals een citroen uitpersen en het kapitaal naar het Westen jagen. Eenmaal niemand in China, Rusland,... durft te beleggen, dan mag er in het Westen gecrasht worden. Als het hier crasht, dan willen we niet dat het kapitaal naar bepaalde landen vlucht en die landen in de komende 10 jaren te sterk maakt. Het ziet eruit als de stappenplan van de dotcom bubble herhalen. Toen ging Azië en Rusland onder de bus voordat het Westen mocht crashen.