3_s schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:36:
Ik ben zelf ook een beetje aan het rondkijken om wat te beleggen.
Voor de kinderen een tijdje geleden al gestart met enkele losse aandelen, die doen het redelijk goed.
Aangezien ik niet het type ben die zin / tijd / kennis heeft om een bedrijf helemaal te analyseren, denk ik eerder om enkele ETF's te kopen.
Ik vind het echter heel moeilijk om een (enkele) goede ETF's te vinden: eentje die herbelegd (want Belgische dividendenbelasting is nogal hoog), een goed rendement heeft en, liefst, een groene / duurzame insteek.
Voorlopig nog wat meelezen en alles wat meer begrijpen, voor ik ga beginnen kopen. Daarna is het de bedoeling om maandelijks wat bij te kopen.
Bij een ETF-aanbieder als iShares (die ook de alom gekende IWDA beheert), zijn er toch een aantal opties. In de
ETF-zoeker heb je voor de meeste geografische regio's 4 types op de ESG-schaal: de niet-ESG ETF's (bvb. IWDA), de ESG Screened-varianten (SAWD), de ESG Enhanced (EDMW) en de SRI-variant (SUSW). Deze laatste bevat de meeste uitsluitingen van niet-duurzame bedrijven. De hier genoemde voorbeelden omvatten enkel grotere bedrijven in ontwikkelde landen.
Grote concurrent Vanguard heeft de nieuwe, interessante alles-in-een-ETF V3AA die ook ontwikkelingslanden en kleinere bedrijven bevat, en daarnaast ook een lichte ESG-screening.
Specifiek voor België geldt wel dat er tegenwoordig wat discussie is rond welke beurstaks ("TOB") van toepassing is op bepaalde ETF's (0,12% of 1,32% op elke transactie). Een broker als Bolero past die minder gunstig maar allicht het meest correct toe. Op IWDA is bijvoorbeeld slechts 0,12% TOB van toepassing, op VWCE 1,32%. Dit is trouwens de enige belasting die je in België betaalt op herbeleggende ETF's.