Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:00
Zr40 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:10:
Hoe vaak raak je die max in de praktijk na het eerste kwartaal?

En als we het over grote portefeuilles hebben, vanaf 500k rekent Meesman helemaal geen transactiekosten meer.
Vanaf €166.666,66 dus. 100 / 0,0006 = 166.666,66.
Echter is ING dan wel nog goedkoper. Bij ING betaal je dan dus 0,06% (per kwartaal) over 100k = €60 en 0,03% over 66,666k = €20 dus in totaal €80 per kwartaal. Bij ING betaal je dan weer wel vast €20 per jaar dus kom je op €85 per kwartaal uit. Maar bij Rabo blijf je AFAIK wel de transactiekosten van 0,1% betalen. Het uiteindelijke kantelpunt zal dus boven de 200k liggen. €60+€30+€5=€95 bij ING en bij Rabo dan €100+transactiekosten.

• rijk40
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 08:23
ok, ik zie dat de 2e query voor % is, top, bedankt! :)

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 15:11
Vraagje over IB.

Ik probeer bepaalde ETF's die bij DEGIRO direct oppoppen te zoeken, maar kan een aantal niet vinden.

IWDA en VWRL (Amsterdam) wel. Dat noemen ze bij IB AEB zie ik.

Maar bijv. VWCE niet. Bij DEGIRO is die beschikbaar op XETRA (Duitsland).

SUSW zie ik alleen op LSEETF staan, maar niet op XETRA (waar hij overigens geen SUSW maar 2B7K heet).

Iemand een tip?

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 25-11-2021 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:41:
Vraagje over IB.

Ik probeer bepaalde ETF's die bij DEGIRO direct oppoppen te zoeken, maar kan een aantal niet vinden.

IWDA en VWRL (Amsterdam) wel. Dat noemen ze bij IB AEB zie ik.

SUSW zie ik alleen op LSEETF staan, maar niet op XETRA (waar hij overigens geen SUSW maar 2B7K heet).

Iemand een tip?
Je kunt hier bijvoorbeeld andere beurzen kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_DdwT8kdb8UTeEGJH48DlaF03k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNAXjzy6HmeCUkAiEF6QwKFg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atomius schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:41:
VWCE is beschikbaar op IBIS (= XETRA).
Bij IB zijn effecten standaard beschikbaar op alle ondersteunde beurzen tegelijk, zolang de notering op de betreffende beurzen op alle aspecten identiek is. De naam van de beurs die je ziet betreft alleen de hoofdnotering. Je hoeft geen specifieke beurs te selecteren, met SMART routing wordt standaard de beste geselecteerd op basis van actuele prijzen en eventuele beursspecifieke kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 25-11-2021 10:57 ]

• Atomius
Ok bedankt. VWCE kan ik nu wel zien, vreemd, misschien deed ik iets verkeerd.

Maar good to know mbt die SMART routing, zelf een beurs kiezen kan je eigenlijk vooral nadeel opleveren?

Ik neem aan dat de transactiekosten niet verschillen? Bij DEGIRO heb je namelijk wel aardig wat kostenverschil tussen XETRA en AMS. Ook betaal je daar aansluitkosten voor een bepaalde beurs. Ik heb gezocht, maar kan een helder en transparant overzicht hier niet echt van vinden op de site van IB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:14:

Maar good to know mbt die SMART routing, zelf een beurs kiezen kan je eigenlijk vooral nadeel opleveren?

Ik neem aan dat de transactiekosten niet verschillen? Bij DEGIRO heb je namelijk wel aardig wat kostenverschil tussen XETRA en AMS. Ook betaal je daar aansluitkosten voor een bepaalde beurs. Ik heb gezocht, maar kan een helder en transparant overzicht hier niet echt van vinden op de site van IB.
Als je kiest voor de Tiered pricing (vrijwel altijd het voordeligst), staan de prijzen hier: https://www.interactivebr...ndex.php?f=1590&p=stocks2
Voor Europese beurzen is er bijvoorbeeld standaard 0,05% commissie met een minimum van €1,25. Daarnaast worden externe kosten doorgerekend. Die zie je door bijvoorbeeld op AEB te klikken. Er is een exchange fee van 0,95 bps + €0,15 per order, en een clearing fee van €0,10 per transactie. Samen komt de totale transactiekost dus op mimimaal €1,50.
Het enige verschil tussen beurzen zullen de externe kosten zijn, niet de commissie die IB aanrekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 10:45

Als je tiered pricing gebruikt kunnen de kosten per exchange verschillen maar met normale orders praat je dan over centen. Aansluitkosten heeft IB volgens mij niet.

Hier kan je alle kosten vinden wanneer je tiered pricing gebruikt: https://www.interactivebr...ndex.php?f=1590&p=stocks2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Kijk anders even naar deze sheet, door een journalist gemaakt die DeGiro met IB vergeleken heeft, wel nog oude situatie DeGiro maar IB is nog zelfde dacht ik.

https://docs.google.com/s...gXHD0UbM/edit?usp=sharing

[ Voor 3% gewijzigd door S7E-Vigi op 25-11-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op zich als particulier heb je in het algemeen* geen voordeel om een specifieke beurs te kiezen. Je krijgt met SMART routing de beste uitvoering. Door een specifieke beurs te kiezen kan je order niet gematched worden met orders op andere beurzen.
*: Een uitzondering: in de VS heeft IEX een interessant ordertype: D-Peg. Om die bij IB te gebruiken kan je uiteraard geen SMART routing gebruiken.

Afgezien van dat IEX ordertype is het voornamelijk voor grotere partijen nuttig om een specifieke beurs te kiezen, wanneer die gebruik willen maken van eigenschappen van een bepaalde beurs. Bijvoorbeeld wanneer liquiditeit belangrijker is dan beste prijs. Of omdat die beurs beter is voor non-displayed orders. Of omdat ze contractuele verplichtingen hebben. Of nog talloze andere redenen waar ik als particulier geen weet van heb of voor mij niet relevant zijn. :P

Aansluitkosten zijn inderdaad een verzinsel van DEGIRO. :P

Tarieven kunnen per beurs verschillen als je hebt gekozen voor tiered pricing. Met fixed pricing maakt dat geen verschil, en heb je één totaaltarief, maar fixed is over het algemeen dan ook (een klein beetje) duurder dan tiered. Bij tiered heb je inzicht in de totale opbouw van de kosten (zie links en uitleg hierboven).

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 25-11-2021 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 10:45
Herinnering: vandaag is de Amerikaanse beurs dicht en morgen sluiten ze 3 uur eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:39:
[...]

Vanaf €166.666,66 dus. 100 / 0,0006 = 166.666,66.
Boven de 100k rekent Rabo 0,03%. Vanaf 233.333 euro belegd vermogen ligt de basisfee dus vast op 100 euro per kwartaal. ING is op dat moment 5 euro duurder (vanwege hun vast bedrag van 20 euro per jaar), maar de Rabo heb je dan al 233 euro aan transactiekosten gemaakt.

Je zou zeggen dat na 12 jaar de Rabo dan goedkoper is, maar het gemiste rendement op die 233 euro speelt geen onbelangrijke rol. Stel dat je hypothetisch gemiddeld 10% per jaar rendement haalt, dan mis je dus 23,3 euro bij de rabobank aan rendement. Dat is meer dan de vaste kosten bij de ING.

Pas vanaf zo'n 250.000 euro wordt de Rabobank ietsjes goedkoper dan de ING, maar het is maar marginaal. Het maakt dus uiteindelijk niet zo heel veel uit, tenzij je met echte grote bedragen aan de gang gaat.

De reden dat ik overigens naar ING kijk is omdat dat al mijn huisbank is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Skyaero schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:49:
[...]

Boven de 100k rekent Rabo 0,03%. Vanaf 233.333 euro belegd vermogen ligt de basisfee dus vast op 100 euro per kwartaal. ING is op dat moment 5 euro duurder (vanwege hun vast bedrag van 20 euro per jaar), maar de Rabo heb je dan al 233 euro aan transactiekosten gemaakt.

Je zou zeggen dat na 12 jaar de Rabo dan goedkoper is, maar het gemiste rendement op die 233 euro speelt geen onbelangrijke rol. Stel dat je hypothetisch gemiddeld 10% per jaar rendement haalt, dan mis je dus 23,3 euro bij de rabobank aan rendement. Dat is meer dan de vaste kosten bij de ING.

Pas vanaf zo'n 250.000 euro wordt de Rabobank ietsjes goedkoper dan de ING, maar het is maar marginaal. Het maakt dus uiteindelijk niet zo heel veel uit, tenzij je met echte grote bedragen aan de gang gaat.

De reden dat ik overigens naar ING kijk is omdat dat al mijn huisbank is.
Natuurlijk is dit het topic van beleggen en rendement maken, maar als het eindresultaat een paar tientjes verschil is, dan zou ik gewoon kijken naar wat jij het fijnste vindt werken qua online omgeving, klantenservice, etc.

Het is gek dat we dat eigenlijk bijna nooit meenemen in dit topic, terwijl je dat immers waarschijnlijk wel bij heel veel andere dingen meeweegt (verzekeringen, energieleverancier, streamingdiensten, providers, etc).

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:12
Maar ook relatief kleine verschillen per jaar kunnen over een beleggingshorizon van 20-30 jaar tot flinke verschillen leiden.

Bijvoorbeeld bij de standaard instellingen van www.indexfondsenvergelijken.nl komt het verschil tussen ABN en Meesman op ruim 3000 euro na 20 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 25-11-2021 12:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Pistachenootje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:27:
Maar ook relatief kleine verschillen per jaar kunnen over een beleggingshorizon van 20-30 jaar tot flinke verschillen leiden.

Bijvoorbeeld bij de standaard instellingen van www.indexfondsenvergelijken.nl komt het verschil tussen ABN en Meesman op ruim 3000 euro na 20 jaar.
Ik snap je wat zegt, maar de bedragen die hij noemde waren al een stuk kleiner natuurlijk.

Maar zelfs bij jouw bedrag (€3000 na 20 jaar) kan ik me nog voorstellen dat iemand toch voor het duurdere alternatief gaat. Uiteindelijk komt het neer op €12,50 per maand. Voor dat bedrag kan ik me nog voorstellen dat iemand zegt: "Liever €12,50 per maand aan extra kosten, dan dat uitsparen en 20 jaar bij een bedrijf waarvan ik vind dat ze een slechtere klantenservice/platform/aanbod/etc. hebben".

Ik zeg niet dat het verkeerd is om voor de aanbieder te gaan met de allerlaagste kosten en daardoor het hoogste rendement. Ik zeg alleen dat het niet gek is om ook andere factoren mee te nemen.

• RobertMe
Skyaero schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:49:
[...]

Boven de 100k rekent Rabo 0,03%.
En zo blijkt maar weer dat mijn uitzoekwerk (wat het niet eens echt was) vrij slecht was. De kosten van Rabo & ING zijn dan dus ook gewoon identiek v.w.b. servicekosten. Tot 100k 0,24% per jaar en daarboven 0,12% (en ING heeft een nog hogere schijf). Alleen is Rabo dan gelimiteerd op €100 per kwartaal en bij ING betaal je die €20 per jaar vaste kosten. Tenzij je echt een flinke portefeuille hebt (ruim over die 233k dan) kun je dus vergelijken op transactiekosten vs €20 vast. (Ok, bij kleine portefeuilles betaal je bij Rabo weer minimum van €5 per kwartaal. Dus tot 8k loop je daar tegenaan)

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:36:
[...]
Maar zelfs bij jouw bedrag (€3000 na 20 jaar) kan ik me nog voorstellen dat iemand toch voor het duurdere alternatief gaat. Uiteindelijk komt het neer op €12,50 per maand. Voor dat bedrag kan ik me nog voorstellen dat iemand zegt: "Liever €12,50 per maand aan extra kosten, dan dat uitsparen en 20 jaar bij een bedrijf waarvan ik vind dat ze een slechtere klantenservice/platform/aanbod/etc. hebben".

Ik zeg niet dat het verkeerd is om voor de aanbieder te gaan met de allerlaagste kosten en daardoor het hoogste rendement. Ik zeg alleen dat het niet gek is om ook andere factoren mee te nemen.
Ik kan er wel inkomen wat je zegt maar dit voorbeeld gaat nog over een relatief kleine portefeuille wat mij betreft. Ik denk dat er een hoop mensen gaan voor een hogere eindwaarde dan ~250k.

Ik heb zelf de mentaliteit van zoveel mogelijk kostenbesparingen meepakken. Zeker van 12,50 per maand of meer. Dat neemt niet weg dat ik andere eigenschappen van een broker natuurlijk ook meeneem.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:14
[...]

Ik snap je wat zegt, maar de bedragen die hij noemde waren al een stuk kleiner natuurlijk.

Met dat laatste ben ik roerend mee eens, zeker bij bij Groot banken die naast broker ook gewoon als huisbank fungeren en dus ernaast nog een andere dienst verlenen kan het heel bepalend zijn. Ik zou voor geen geld meer een rekening willen hebben bij de Rabobank. Bankieren bij ING is voor ons zoveel fijner dan bij Rabobank en dan heb ik het maar niet over de bedroevende klantenservice waar we in het verleden meermaals op zijn leeggelopen met openen van kinderrekeningen en foutief koppelen van rekeningen.

Overigens ben ik niet blind voor kosten en orienteer me wel momenteel en voorzie ik in de nabije toekomst als mijn portefeuille in waarde toeneemt om naar een andere broker over te stappen. IB lijkt me een aantrekkelijk alternatief nu de inactive fee niet meer geld. Terugrekenend naar wat ik aan transacties heb per jaar zie ik het break-even punt snel in zicht komen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

3.000 euro is natuurlijk best wel wat geld. Kun je een paar leuke dingen voor kopen. :)

Echter, in het brede perspectief, het rendement wat je haalt heeft een veel grotere impact. Pakken we weer de standaard instellingen in indexfondsvergelijken en neemt het jaarlijks rendement met 0,5% toe of af, dan scheelt dat uiteindelijk ruim 20.000 euro.

En soms lijken we te vergeten dat rendementen absoluut niet gegarandeerd zijn.

Verder vind ik dit soort kostenexercities leuk, omdat het vereist inzicht te krijgen in de producten en diensten die je koop alsook het business model van de aanbieders. En iedereen zou het product moeten begrijpen voordat ze het kopen, voorkom je woekerpolissen mee :*)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben zelf al meer kwijt dan € 12,50 per maand aan alle soorten vaste kosten bij elkaar voor mijn stijl van beleggen... :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zr40 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:53:
Ik ben zelf al meer kwijt dan € 12,50 per maand aan alle soorten vaste kosten bij elkaar voor mijn stijl van beleggen... :o
Rekening houdende met een rendement van 5% kost je dat over 30 jaar 10.000 euro ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als het verder geen financieel voordeel zou opleveren ten opzichte van wat ik zonder deze kosten zou doen, dan klopt dat inderdaad ;)

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17

Sorcerer8472

Mens sana?

Dan Stark schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:47:
Herinnering: vandaag is de Amerikaanse beurs dicht en morgen sluiten ze 3 uur eerder.
Dat 3 uur eerder sluiten vind ik vooral raar. Gaan ze dan de dag na Thanksgiving bij familie in de ochtend nog even keihard een paar uur daytraden, om vervolgens weer bij familie aan tafel aan te schuiven? :p

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Sorcerer8472 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:29:
[...]

Dat 3 uur eerder sluiten vind ik vooral raar. Gaan ze dan de dag na Thanksgiving bij familie in de ochtend nog even keihard een paar uur daytraden, om vervolgens weer bij familie aan tafel aan te schuiven? :p
Is om te voorkomen dat mensen tijdens het borrelen nog met hun telefoon lopen te klooien.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:36

3_s

Ik ben zelf ook een beetje aan het rondkijken om wat te beleggen.
Voor de kinderen een tijdje geleden al gestart met enkele losse aandelen, die doen het redelijk goed.

Aangezien ik niet het type ben die zin / tijd / kennis heeft om een bedrijf helemaal te analyseren, denk ik eerder om enkele ETF's te kopen.
Ik vind het echter heel moeilijk om een (enkele) goede ETF's te vinden: eentje die herbelegd (want Belgische dividendenbelasting is nogal hoog), een goed rendement heeft en, liefst, een groene / duurzame insteek.

Voorlopig nog wat meelezen en alles wat meer begrijpen, voor ik ga beginnen kopen. Daarna is het de bedoeling om maandelijks wat bij te kopen.

• Atomius
Nog een IB vraag. Over de promotieactie. Krijg je fractional shares IBKR uitgekeerd?

Want per $10,000 die je investeert krijg je geloof ik $100 aan IBKR shares. Maar die shares zijn momenteel 77 USD dus wat gebeurt er met de overige 23 USD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat lijkt mij van wel. De terms and conditions bevatten zelfs een rekenvoorbeeld met een fractie als resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRxoKN3iZulnl2LtWZ_tgv7qumg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yCell8SHIKyHVHFfFA9CbhcP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Zr40 op 25-11-2021 14:53 ]

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Qunix schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:56:
Voor economische statistieken van koersen en andere dingen:
https://www.tradingview.com/black-friday/

Tot 60% korting + 1 gratis maand, vanaf $108 usd (±€96,-) (en je kan ook met crypto betalen).
Voor de geïnteresseerde.

• Pistachenootje
@Atomius waarschijnlijk ook een goed idee om fractional shares aan te zetten. Zit ergens in account management.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:52

oscar82

De ondertitel

3_s schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:36:
Voor de kinderen een tijdje geleden al gestart met enkele losse aandelen, die doen het redelijk goed.

Aangezien ik niet het type ben die zin / tijd / kennis heeft om een bedrijf helemaal te analyseren, denk ik eerder om enkele ETF's te kopen.
Ik vind het echter heel moeilijk om een (enkele) goede ETF's te vinden: eentje die herbelegd (want Belgische dividendenbelasting is nogal hoog), een goed rendement heeft en, liefst, een groene / duurzame insteek.

Voorlopig nog wat meelezen en alles wat meer begrijpen, voor ik ga beginnen kopen. Daarna is het de bedoeling om maandelijks wat bij te kopen.
Je zou bij je broker kunnen kijken of je VWCE kan kopen. Dat is de herbeleggende variant van VWRL.
Voldoet alleen niet aan je duurzaamheidswens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
3_s schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:36:

Bij een ETF-aanbieder als iShares (die ook de alom gekende IWDA beheert), zijn er toch een aantal opties. In de ETF-zoeker heb je voor de meeste geografische regio's 4 types op de ESG-schaal: de niet-ESG ETF's (bvb. IWDA), de ESG Screened-varianten (SAWD), de ESG Enhanced (EDMW) en de SRI-variant (SUSW). Deze laatste bevat de meeste uitsluitingen van niet-duurzame bedrijven. De hier genoemde voorbeelden omvatten enkel grotere bedrijven in ontwikkelde landen.

Grote concurrent Vanguard heeft de nieuwe, interessante alles-in-een-ETF V3AA die ook ontwikkelingslanden en kleinere bedrijven bevat, en daarnaast ook een lichte ESG-screening.

Specifiek voor België geldt wel dat er tegenwoordig wat discussie is rond welke beurstaks ("TOB") van toepassing is op bepaalde ETF's (0,12% of 1,32% op elke transactie). Een broker als Bolero past die minder gunstig maar allicht het meest correct toe. Op IWDA is bijvoorbeeld slechts 0,12% TOB van toepassing, op VWCE 1,32%. Dit is trouwens de enige belasting die je in België betaalt op herbeleggende ETF's.

• S7E-Vigi
Nog even over DeGiro gesproken, ondanks dat AutoFX aan staat zie ik dat ik sinds gister opeens een Dollar Geldmarktfonds heb door het dividend wat uitgekeerd is. Is dit tijdelijk of wordt er nog een actie van mij verwacht? Eerdere Dollar dividenden zijn wel gewoon meteen naar euro's omgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
S7E-Vigi schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:35:
Nog even over DeGiro gesproken, ondanks dat AutoFX aan staat zie ik dat ik sinds gister opeens een Dollar Geldmarktfonds heb door het dividend wat uitgekeerd is. Is dit tijdelijk of wordt er nog een actie van mij verwacht? Eerdere Dollar dividenden zijn wel gewoon meteen naar euro's omgezet.
AutoFX loopt iedere nacht langs alle accounts om dit aan te passen. Dus er zit een vertraging van 24uur op nadat je iets hebt ontvangen of gekocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Radiodurans schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:36:
Ik heb wel ooit een 'woekerpolis' (hypotheek via ING) mogen ontvangen van Nationale Nederlanden. Ook de afhandeling daarvan en zelfs het opheffen van de hypotheek liep buitengewoon stroef. Ik heb dus persoonlijk niet zo veel zin meer in een NN product (zoals Fitvermogen), maar zo kun je van elke club wel een wanprestatie uit het verleden vinden.
Doet mij denken aan mijn woekerpolis bij Aegon, een spaarloonregeling. In het begin kreeg ik de kjosten niet te zien. Pas later waren ze dat verplicht en die kosten waren relatief hoog. Er kwam een regeling waarbij de kosten maximaal een bepaald percentage mocht zijn.
Ik heb hierover contact gehad omdat in het begin jaren van in verhouding nog weinig is ingelegd en dus het percentage kosten vele malen hoger was dan zou mogen. Ze gaven echter aan dat ze de kosten over de gehele termijn berekenen en dan klopt het. Lekker dan.

1 keer Aegon, NOOIT meer Aegon voor wat dan ook :(

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:12:
[...]
1 keer Aegon, NOOIT meer Aegon voor wat dan ook :(
Hehe, Aegon zijn ook niet mijn vrienden. Zit daar verplicht met mijn pensioen en heb daar eens op los gerekend, er blijft heel veel aan de strijstok hangen.

Maar dat is het mooie van beleggen... heb daarom Aegon als een van mijn weinige losse posities zodat ik meedeel in hun truukjes.

• phantom09
Baytep schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:08:
[...]

Hehe, Aegon zijn ook niet mijn vrienden. Zit daar verplicht met mijn pensioen en heb daar eens op los gerekend, er blijft heel veel aan de strijstok hangen.

Maar dat is het mooie van beleggen... heb daarom Aegon als een van mijn weinige losse posities zodat ik meedeel in hun truukjes.
Zo goed doet Aegon het op de beurs ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:30
phantom09 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:34:
[...]

Same thoughts.

Het is geen zero-sum. Slecht geleid bedrijf (of pech) in een extreem moeilijke markt (waarbij Corona ook niet helpt, laat staat wat er nog te wachten staat).

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:34:
[...]

mwah, koers is meer dan verdubbeld sinds aankoop (tijdens de dip vorig jaar).
Toegegeven, het was een aankoop enkel geredeneerd op een hedge voor mijn pensioen.
Misschien niet doordacht, maar mijn middelvinger is een paar milimeter groter geworden.

• phantom09
Baytep schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:17:
[...]

mwah, koers is meer dan verdubbeld sinds aankoop (tijdens de dip vorig jaar).
Toegegeven, het was een aankoop enkel geredeneerd op een hedge voor mijn pensioen.
Misschien niet doordacht, maar mijn middelvinger is een paar milimeter groter geworden.
Dat is mooi, maar als je op de lange termijn kijkt dan doet Aegon het sinds 2008 niet echt super meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atomius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvHjwoF_8K6VQW52yrz8shJ0Dt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/azv21Be5l6PZ0d34LecMBw9j.png?f=user_large
Nieuwe variant en dus een bijzonder rode voorbeurs, zoals Arend-Jan zegt. Ben benieuwd waar het heengaat de komende tijd.. Ik vind de IEX podcast op vrijdag trouwens altijd wel lollig van hem en zijn compaan Niels. Hecht er niet teveel waarde aan en verwacht geen diepgaande analyses, maar het "gezellig kletsen over de beurs" luistert wel lekker weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Moest even een paar keer met mijn ogen knipperen vanmorgen, zo rood al even niet gezien met alleen Europa in de wedstrijd. Aegon -9% Shell -7%

Was hier niet op voorbereid, maar nu even opletten of we nog wat cash gaan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:44

Polycom

Poes van goud

Rekenen met Aad de Mos op de beurs vanochtend, zelfs de BitCoin doet mee.
Kunnen we binnenkort toch weer goedkoop tanken :D

[ Voor 12% gewijzigd door Polycom op 26-11-2021 09:39 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 14:43
Nu ook black friday op de beurs, 10% korting op alle aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

tuinïnen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:22:
Moest even een paar keer met mijn ogen knipperen vanmorgen, zo rood al even niet gezien met alleen Europa in de wedstrijd. Aegon -9% Shell -7%

Was hier niet op voorbereid, maar nu even opletten of we nog wat cash gaan investeren.
Vind het in mijn portfolio nog wel meevallen eigenlijk. De twee Europese aandelen die ik bezit (Adyen en ASML) zijn slechts -0,9% en -2,5% gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Hmm, meer mensen last van storing @DEGIRO? Heb geld overgemaakt, is zichtbaar in de portefeuille maar wordt niet erkent als ik een aankoop wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:18
Dean The Vee schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:55:
Hmm, meer mensen last van storing @DEGIRO? Heb geld overgemaakt, is zichtbaar in de portefeuille maar wordt niet erkent als ik een aankoop wil doen.
Hetzelfde hier, maar na 10 min en 5x proberen lukte het opeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:12
Dean The Vee schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:55:
same hier, bedrag staat nog op 'omwisselen' terwijl storting gewoon in euro's was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Heb een andere laptop gepakt, daarop ingelogd en nu is het gelukt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 23:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

Black friday sale op de beurs vandaag :P

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Buying opportunities vandaag, of vanaf vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
tuinïnen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:22:

Nu volg ik Aegon al even maar kan de dip niet verklaren, is het duidelijk wat het veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:18
Toch maar wat bijgekocht, wat NASDAQ en VRWL. Resp. 1,9% en 2,3% omlaag nu.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:18:
Ik kon de kansen ook niet laten liggen voor VWRL O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 20:11

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Normaalgezien koop ik bij na het storten van mn loon (spaarplan), maar toch eens een gokje gedaan nu. Vandaag al bijgekocht.
}:O Living on the wild side }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ruut88 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:00:
[...]
same hier, bedrag staat nog op 'omwisselen' terwijl storting gewoon in euro's was
'Omwisselen' gaat hier over het aankopen of verkopen van stukjes in het geldmarktfonds (of bij een geldrekening: het inboeken of uitboeken op de geldrekening). Het is (in ieder geval toen ik nog met een pensioenrekening bij DEGIRO zat) nooit een belemmering om een transactie uit te voeren.

'Omwisselen' krijg je ook als je een transactie uitvoert. 'Omwisselen' wordt eens per dag verzameld en uitgevoerd bij het geldmarktfonds of geldrekening. Het voorkomt dat DEGIRO op dezelfde dag onnodig boekingen moet maken als je het geld direct uitgeeft op de beurs.

[ Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 26-11-2021 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt beter even wachten hoe e.e.a. zich ontwikkelt in de komende dagen of weken. Zou me niets verbazen als prijzen nog meer dalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
@Dr. Strangelove @S7E-Vigi @Joindry: In nog geen maand is VWRL zo'n 5% gestegen, dus waarom is deze imo vrij beperkte correctie daarop nu reden om los te gaan? Of waren jullie 2 weken geleden, toen 'ie lager stond dan nu, ook al dik aan het bijkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zit er voor de lange termijn in dus koop bij dergelijke correcties altijd een beetje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 11:20

XanderDrake

Build the future!

Indeed, inkopen!

ASML valt mee met 1,6% daling en is weer stijgende. Vind ik niet boeiend genoeg.
Aegon staat erg laag, onduidelijk waarom. Is het wijs om puur te kopen op korting vraag ik me dan af :+ Wat denken jullie daarover

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:47:
Ik zit er voor de lange termijn in dus koop bij dergelijke correcties altijd een beetje bij.
Dit dus inderdaad, niets aan toe te voegen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 23:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

XanderDrake schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:48:
Indeed, inkopen!

ASML valt mee met 1,6% daling en is weer stijgende. Vind ik niet boeiend genoeg.
Aegon staat erg laag, onduidelijk waarom. Is het wijs om gewoon puur te kopen op korting vraag ik me dan af :+ Wat denken jullie daarover
"buy the dip means no questions asked" - mrc4nl, 2021

De markt lijkt erg te zijn geschrokken van een nieuwe variant die blijkbaar over grote afstand ook besmettelijk is. Maar de beurs leidt vaak aan dementie volgende week kan alles weer vergeten zijn. toch zou ik niet al te snel de dip kopen.Eerst kijken wat de beurs na het weekend gaat doen, als er meer nieuws bekend is.

De vaccinatie aandelen doen het in ieder geval wel heel erg goed. toerisme aandelen not so much

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb eigenlijk nooit geld om bij te kopen. Althans, zodra er geld beschikbaar is investeer ik. Als ik lees dat men nu extra bijkoopt vraag ik me dus echt af van waarom dat geld niks heeft liggen doen?

Zoals hierboven al staat, we hebben bij de wereldwijde ETFs gewoon een prima maand achter de rug, de daling houdt ons gewoon nog dik in de plus. Dus je investering nu is gewoon te laat....

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 11:20

XanderDrake

Build the future!

ArthurMorgan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:53:
Ik heb eigenlijk nooit geld om bij te kopen. Althans, zodra er geld beschikbaar is investeer ik. Als ik lees dat men nu extra bijkoopt vraag ik me dus echt af van waarom dat geld niks heeft liggen doen?

Zoals hierboven al staat, we hebben bij de wereldwijde ETFs gewoon een prima maand achter de rug, de daling houdt ons gewoon nog dik in de plus. Dus je investering nu is gewoon te laat....
Ik weet niet hoe met de anderen zit, maar ik heb pas sinds 2 dagen mijn kerstbonus binnen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
ArthurMorgan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:53:

Sommige mensen hebben ook nog een spaarrekening lol

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
S7E-Vigi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:57:
[...]

Sommige mensen hebben ook nog een spaarrekening lol
Ja, dat is dus afgezonderd van je beleggingen, en zit niks te doen. Dat wilde je eerder apart houden toen de beurs nog lager stond dan nu. Maar nu hij zakt (naar nog steeds hoger dan een maand geleden) bedenk je je opeens. Jouw geld, jouw keuze. Maar logisch vind ik het niet.

(Kerstbonus investeren ongeacht de beurshoogte is wat anders.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
@Dr. Strangelove @S7E-Vigi: Interessante gedachtegang. Begrijp ik dan goed dat jullie de prijs van VWRL vandaag heel aantrekkelijk vinden, maar dezelfde prijs 2 weken geleden niet heel aantrekkelijk vonden, alleen omdat het vandaag een correctie is ten opzichte van gisteren terwijl die correctieprijs van vandaag 2 weken geleden nog de normale prijs was?

Stel nou dat VWRL maandag met 10% stijgt, en dinsdag met 10% daalt - koop je dan ook meteen bij op dinsdag, want er is een correctie? Wat is voor jullie de termijn waar je naar kijkt om te bepalen of je de dagprijs wel of niet aantrekkelijk genoeg vindt om bij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
ArthurMorgan schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:59:
[...]

Ja, dat is dus afgezonderd van je beleggingen, en zit niks te doen. Dat wilde je eerder apart houden toen de beurs nog lager stond dan nu. Maar nu hij zakt (naar nog steeds hoger dan een maand geleden) bedenk je je opeens. Jouw geld, jouw keuze. Maar logisch vind ik het niet.

(Kerstbonus investeren ongeacht de beurshoogte is wat anders.)
Ik denk dat je te diep in je eigen logica zit ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
S7E-Vigi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat je te diep in je eigen logica zit ;)
VWRL 1 maand geleden: 105,94, geld op de spaarrekening laten staan. Nu 107,36 bijkopen. Waar zit mijn logica precies vast?

ik ben altijd bereid om bij te leren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 20:11

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Anakha schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:44:
@Dr. Strangelove @S7E-Vigi @Joindry: In nog geen maand is VWRL zo'n 5% gestegen, dus waarom is deze imo vrij beperkte correctie daarop nu reden om los te gaan? Of waren jullie 2 weken geleden, toen 'ie lager stond dan nu, ook al dik aan het bijkopen?
Zoals ik al zei, ik koop normaalgezien volgende week (ook voor langetermijn) bij. Kan zijn dat het dan beter/slechter staat, maar nu leek het niet zo een slecht moment. Helemaal niet massaal gekocht, wel systematisch in beetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Anakha schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:01:
@Dr. Strangelove @S7E-Vigi: Interessante gedachtegang. Begrijp ik dan goed dat jullie de prijs van VWRL vandaag heel aantrekkelijk vinden, maar dezelfde prijs 2 weken geleden niet heel aantrekkelijk vonden, alleen omdat het vandaag een correctie is ten opzichte van gisteren terwijl die correctieprijs van vandaag 2 weken geleden nog de normale prijs was?

Stel nou dat VWRL maandag met 10% stijgt, en dinsdag met 10% daalt - koop je dan ook meteen bij op dinsdag, want er is een correctie? Wat is voor jullie de termijn waar je naar kijkt om te bepalen of je de dagprijs wel of niet aantrekkelijk genoeg vindt om bij te kopen?
Er wordt hier veel te veel nagedacht lol. Ik ben bezig een portfolio samen te stellen en heb slechts de dag van aankoop welke reeds gepland was naar voren gehaald. Over 2 weken koop ik weer wat in, ben benieuwd welke crisis dan ff de prijzen lager zet dan een gewone beursdag. Evengoed zijn jullie filosofieën wel correct hoor qua strategie maar gewoon niet van toepassing in mijn plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik probeer dit te begrijpen maar het lukt me niet. VWRL staat nu op 107,28, voor jou een reden om bij te kopen. Waarom heb je niet bijgekocht toen hij begin van de maand op 105 stond? Het lijkt op impulsief reageren op een daling in percentages zonder naar de daadwerkelijke waarde te kijken.

Dan lees ik het argument 'aankoop moment naar voren halen', waarom heb je dan niet in oktober alvast voor november t/m januari gekocht? Het lijkt een kwestie van market timing zonder enige onderbouwing, puur op emotie kopen omdat er nu een negatief percentage staat, en geen rekening houden met een daling die wellicht nog langer door kan zetten. Wellicht staat hij over twee weken nog wat procenten lager en dan heb je aardig wat geld verloren door nu al bij te kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ah definitiekwestie :)

Het verschuiven van een datum zie ik niet echt als 'bijkopen'. Al vraag ik me dan wel af waarom je een later zou kopen dan je zou kunnen kopen. Zeker met rendement op rendement kan dat best oplopen op de lange termijn. (Geen idee of dat hier het geval is, maar ik lees hier ook regelmatig over kosten van 0,1% besparen door bepaalde handelingen. Als er overlap is tussen dat en ook uitstelaankopen vind ik dat wel grappige ironie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik denk dat het een soort illusie van controle is.

Het heeft te maken met het feit dat je op ATH 105,94 geen garantie hebt dat de 107,36 bereikt gaat worden.

Terwijl als hij van 107,36 zakt naar 105,94 je een vals gevoel van garantie hebt dat hij "vast wel weer" zal stijgen naar 107,36. Want, dat cijfer is eerder ook al aangetikt.

Dat dat ook nog jaren kan duren is natuurlijk niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Anakha schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:01:

Mijn gevoel en beperkte ervaring met beleggen in ETFs is dat dergeljke correctie vrij rap herstellen. Dus mijn gedachtegang is dat deze twee procent vrij rap er weer bijkomen en dit dus in het beste geval een quick win van 2% oplevert. Worst case is dat hij verder zakt maar ik heb er vertrouwen in dat hij op de lange termijn toch wel omhoog gaat.

Of ik twee weken geleden had moeten kopen, geen idee. Misschien wel. Maar voor hetzelfde geld was hij de dag nadat ik gekocht had 2% gedaald en had ik dan een short term loss aan mijn broek. Afgezien van het feit dat mijn bijlegpotje toen leeg was en nu niet.

@Atomius dat zou best goed kunnen. Maar uiteindelijk beleg ik voor 30 jaar dus maakt het me niet zoveel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-11-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Het is allemaal niet veel anders dan automatisch een vast bedrag per maand inleggen wat automatisch belegt wordt tot aan je pensioen om zo een potje te bouwen zoals vele bij de grote banken doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Mocht blijken dat de huidige vaccinaties niet werken voor het nieuwe Nu variant dan zullen de aandelen nog wel een stuk verder zakken 😉. Dan wordt het eerder tijd voor de peleton/zoom aandelen weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
sbmuc schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:17:
Mocht blijken dat de huidige vaccinaties niet werken voor het nieuwe Nu variant dan zullen de aandelen nog wel een stuk verder zakken 😉. Dan wordt het eerder tijd voor de peleton/zoom aandelen weer
Dit komt Zoom inderdaad wel gelegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-09 20:26
Hier ook bijgekocht . Vond de vwrl begin deze maand aan de hoge kant echter hij steeg maar door . Nu een kleine correctie dus voor mij reden om het geld van november vandaag in de markt te gooien .
ABN heb ik ook een kooporder voor staan maar die moet nog ietsje lager alvorens die uitgevoerd wordt …

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
@S7E-Vigi Exact. Over de termijn waarop ik kijk maakt het geen moer uit of ik nu, twee weken terug over over een maand bijkoop.

Ik begrijp dat dit een strategie is die niet zo intelligent overkomt en dat dat in dit topic misschien niet zo logisch gezien wordt but there you go.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:20:

Ik begrijp dat dit een strategie is die niet zo intelligent overkomt en dat dat in dit topic misschien niet zo logisch gezien wordt but there you go.
Het is een strategie vergelijkbaar met in Holland Casino op rood inleggen omdat het de vorige keer zwart geworden was. Geen daadwerkelijke onderbouwing maar puur onderbuikgevoel, daar zou ik mijn beslissingen niet op baseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Tsurany schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:23:
[...]

Het is een strategie vergelijkbaar met in Holland Casino op rood inleggen omdat het de vorige keer zwart geworden was. Geen daadwerkelijke onderbouwing maar puur onderbuikgevoel, daar zou ik mijn beslissingen niet op baseren.
De beurs IS Holland Casino, 0 garanties en alles is een gok.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tsurany schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:23:
[...]

Sorry maar hier moet ik echt om lachen.

Iedereen die op de beurs belegt lijkt tegenwoordig een strategie te hebben en de markt te kunnen lezen. Ik kan de markt niet lezen. De enige zekerheid waar ik me aan vasthoudt is dat een gespreide portfolio van aandelen op de lange termijn, en dan heb ik het over minimaal 10-20 jaar, een goed rendement oplevert en dat het weinig tot niks uitmaakt wanneer je inlegt. Volgens mij is er voldoende empirisch bewijs daarvoor.

Ik geef grif toe dat er een element van onderbuikgevoel meespeelt; maar de impact daarvan is nihil op de lange termijn. Mij van casinopraktijken betichten terwijl je impliciet claimt dat er met intelligentie en markt timing op de korte termijn meer te halen is vind ik vrij amusant en ik zou je aanraden dan even in de spiegel te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:29:
[...]

Iedereen die op de beurs belegt lijkt tegenwoordig een strategie te hebben en de markt te kunnen lezen. Ik kan de markt niet lezen. De enige zekerheid waar ik me aan vasthoudt is dat een gespreide portfolio van aandelen op de lange termijn, en dan heb ik het over minimaal 10-20 jaar, een goed rendement oplevert en dat het weinig tot niks uitmaakt wanneer je inlegt. Volgens mij is er voldoende empirisch bewijs daarvoor..
Bijna goed. Er is voldoende empirisch bewijs dat je het beste zo vroeg mogelijk investeert. En daar gaat het nu juist over. "Waar komt het geld vandaan dat nu gebruikt wordt om bij te kopen." Het beste was geweest als dat al geinvesteerd was.

en 2 weken uitstel lijkt misschien niet veel. Maar het is niet eenmalig, het is steeds 2 weken. En juist dat kost op een termijn van 10-20 jaar echt heel veel rendement. Je loopt namelijk niet steeds alleen die 2 weken achter, maar ook het rendement op rendement. En dan kan het echt hard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:29:
[...]

Iedereen die op de beurs belegt lijkt tegenwoordig een strategie te hebben en de markt te kunnen lezen. Ik kan de markt niet lezen. De enige zekerheid waar ik me aan vasthoudt is dat een gespreide portfolio van aandelen op de lange termijn, en dan heb ik het over minimaal 10-20 jaar, een goed rendement oplevert en dat het weinig tot niks uitmaakt wanneer je inlegt. Volgens mij is er voldoende empirisch bewijs daarvoor.

Ik geef grif toe dat er een element van onderbuikgevoel meespeelt; maar de impact daarvan is nihil op de lange termijn. Mij van casinopraktijken betichten terwijl je impliciet claimt dat er met intelligentie en markt timing op de korte termijn meer te halen is vind ik vrij amusant en ik zou je aanraden dan even in de spiegel te kijken.
Dus wat je zegt is dat je de markt niet kan lezen en de impact van dit soort beslissingen nihil is maar dat je toch reageert op een 2% daling door nu bij te kopen. En mijn reactie is dat ik dit tegenstrijdig vind, aan de ene kant aangeven dat je de markt niet kan timen maar aan de andere kant wel op een zeer minimale daling reageren.

Ik zeg overigens nergens dat ik market timing als strategie aan zal raden, ik beargumenteer juist dat jouw manier van market timen puur gokken is omdat er geen sterke onderbouwing achter zit. Natuurlijk kan je met de juiste informatie prima de markt timen, helaas is 'de juiste informatie' vaak voorkennis en is die manier van handelen verboden zolang je geen politicus bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Ik snap dat de indruk is ontstaan dat er 'geld op de plank ligt' maar dat is niet het geval. Een ieder heeft zijn eigen reden waarom 'nu pas' het budget vrij komt of gemaakt wordt voor een aankoop en iedereen heeft zijn eigen lange termijn visie. Als ik al 500k op de plank had liggen dan hoef ik niet te beleggen, dat is voor mij al genoeg, zo geldzuchtig ben ik nou ook weer niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Ik ben wel nieuwsgierig wat de VS gaat doen op hun korte beursdag tezamen met Black Friday, gaan ze pessimistisch Europa achterna of ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:13
S7E-Vigi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:26:
[...]

De beurs IS Holland Casino, 0 garanties en alles is een gok.
En ze doen zelfs mee met black friday!

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:13
sbmuc schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:17:
Of wat oersaaie post en telecom aandelen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
S7E-Vigi schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:02:
Ik ben wel nieuwsgierig wat de VS gaat doen op hun korte beursdag tezamen met Black Friday, gaan ze pessimistisch Europa achterna of ...
Daarvoor hebben we de futures. -1.8% voor S&P 500.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 06-09 12:17
Wow, de aex zakt 1,8% en vervolgens doen we alsof aandelen ineens goedkoop zijn!
VWRL op 107!! Stond op 110 dus kopen want goedkoop!
Het betreft hier nog steeds een etf die op dit moment vooral gevuld is met overgewaardeerde en dus dure aandelen.

Ik sluit me verder volledig aan bij degene die niet begrijpen waarom een maand geleden niet kopen op 105 (want ATH dus duur), nu ineens wel kopen op 107 (want -2% dus goedkoop) een logisch verhaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Afgezien van wat je logisch vindt of niet:

- Een maand geleden KON ik niet bijkopen.
- Nu wel. Ok, twee dagen terug al, maar ik volg de beurs niet dagelijks. Maarreh, blij dat ik het nu gedaan heb en niet twee dagen geleden ;) Volgens jullie logica had ik dat nl. moeten doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het gaat hier toch overduidelijk over geld dat men een maand geleden wel beschikbaar had maar niet had ingezet, en vandaag alsnog als reactie op de daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Bij mij niet. Kan niet spreken voor anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Toch wel frappant. Er is weer wat aan de hand en DEGIRO is down. Tsja... Je betaalt er wel voor, zeg maar.

Black Friday *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar is er van de NT fondsen ook ergens een 'live' tracker zoals bij VWRL? Als ik bijvoorbeeld hier kijk dan is dat de koers van 2 dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

VanRoyal schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:15:
Misschien een domme vraag, maar is er van de NT fondsen ook ergens een 'live' tracker zoals bij VWRL? Als ik bijvoorbeeld hier kijk dan is dat de koers van 2 dagen geleden.
Die worden toch ook maar af en toe verhandeld? 2 x in de week ofzo? dus live volgen doe je al :D alleen de frequentie van updates is laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-06 22:16
VanRoyal schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:15:
Ik gebruik deze pagina

https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Maar daar zie ik de bekende NT fondsen (zoals NL0011225305) sinds een paar uur niet meer tussen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
de Peer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:19:
[...]

Die worden toch ook maar af en toe verhandeld? 2 x in de week ofzo? dus live volgen doe je al :D alleen de frequentie van updates is laag.
Nee, het wordt vertraagd verhandeld. Er wordt één keer per dag een koers bepaald en dan worden ook de orders uitgevoerd met een "N + 2". Dus even als voorbeeld: maandag tegen het eind van de middag heb ik een order aangemaakt, en die is gisteren uitgevoerd (want N+2). Maar er wordt dus wel elke dag verhandeld. Het is dus niet dat ze zoals jij zegt bv alleen op woensdag en vrijdag een koers bepalen en de orders verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Aha, ik wist niet dat daar zo'n verschil in zat. Maar NT wordt volgens hun factsheet dagelijks verhandeld.

Zonder de discussie over het timen van de markt aan te zwengelen: Is er bij de NT fondsen nog enige invloed uit te oefenen tegen welke koers je koopt? Want nu kopen betekent volgens mij dat maandag de order wordt ingeschoten en hij dan 2 dagen later wordt uitgevoerd tegen de op dat moment geldende koers? Dat blijft dus een enorme gok, de 'dip' die er nu is kan dan alweer een 'piek' zijn? Is dat bij VWRL anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
VanRoyal schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:32:
Zonder de discussie over het timen van de markt aan te zwengelen: Is er bij de NT fondsen nog enige invloed uit te oefenen tegen welke koers je koopt?
Neen, want je koopt een participatie in het fonds voor de prijs die is vastgesteld. En daarbij bepaald de fondsbeheerder dus de koers en doe je zaken met de fondsbeheerder.
Want nu kopen betekent volgens mij dat maandag de order wordt ingeschoten en hij dan 2 dagen later wordt uitgevoerd tegen de op dat moment geldende koers? Dat blijft dus een enorme gok, de 'dip' die er nu is kan dan alweer een 'piek' zijn?
Helemaal correct. Ideaal voor een passieve belegger dus. Set and forget en geen gedoe met timen.
Is dat bij VWRL anders?
Ja, want VWRL is een ETF en geen fonds. VWRL is gewoon een aandeel dat real-time op de beurs wordt verhandeld tussen de bezitters van de aandelen. Er is in zoverre dus niemand die de koers bepaald behalve wat de verkoper en aankoper overeen komen.
Pagina: 1 ... 51 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij