Om maar antwoord te geven op mijn eigen vraag.
De 0,5% kosten is inclusief de kosten van de NT fondsen. Dit is te vinden in de prospectus (pag 39) van Meesman. De klantenservice van Meesman is in ieder geval snel en vriendelijk
Gezien de NT fondsen (bij dezelfde samenstelling die Meesman hanteert, dus world, EM en small capp) gemiddeld zo'n 0,2% aan kosten hebben, rekent Meesman dus gemiddeld 0,3%. Plus 0,25% aan transactiekosten bij aan en verkoop.
Ook even de ING erbij gepakt. Tot 100k betaal je 20 euro + 0,24% aan servicefee + fondskosten (0,2% als je de NT fondsen kiest). Aankoop/verkoop van beleggingsfondsen en ETFs is gratis. Bij 100k zit je dan op 0,46%. Het gemak van Meesman vertaalt zich dus voornamelijk in de transactiekosten.
Echter, beleggingen boven de 100k worden door de ING met een servicefee van 0,12% belast. En dan gaat het wel hard. Stel dat je 200k hebt, dan zijn je gemiddelde kosten 0,39%.
Dat is nog altijd hoger dan bij Binck (0,18% + gemiddelde ETF kosten van 0,12% = 0,30%), maar daar heb ik nu nog te maken met een dividendlek (nog eens zo'n 0,3% - 0,4% aan 'verlies') en transactiekosten bij verkoop. Daarmee ben ik nu dus duurder uit.
Vanuit legacy hebben mijn vrouw en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) elk een eigen Binck rekening. Als we die opheffen en via de gezamenlijke rekening een beleggingsrekening openen, zitten we sneller boven de 100k en krijgen we de lagere servicekosten (boven de 100k). Daarmee lijkt ING nu onze beste optie te worden.
Nu hopen dat onze ETF's dit weekend van Binck bij Saxo aankomen, anders valt er niets te verkopen