• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:21:
Edit:
Ook nog een "interessante" toevoeging die ik gisteren (pas) zag. Bij ING is de service fee 0,24% tot €100k. Daarboven is deze tot €500k maar 0,12% dus ING meteen weer een stuk goedkoper. Daar waar Rabo dan maximaal €100 per kwartaal is, wat je "raakt" bij belegd vermogen van €166.666,66, maar bij dat bedrag betaal je bij ING maar weer €55 per kwartaal (0,03% over 166k is €50 en dan nog de €5 vaste kosten).
Volgens mij klopt je berekening niet helemaal. De kosten (per jaar) zijn 0,24% over de eerste 100K, dan 0,12% over de resterende 66K (per kwartaal dus 60 + 20 + 5 = 85). Nog steeds goedkoper, maar niet zoveel als je dacht.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:20
RobertMe schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:21:
[...]
In die zin is Rabo altijd goedkoper (als je over de 0,06% > €5 heen bent dus €5 goedkoper).
Dit geldt alleen voor Rabo vs. ING. Bij ABN heb je geen vaste kosten.
Edit:
Ook nog een "interessante" toevoeging die ik gisteren (pas) zag. Bij ING is de service fee 0,24% tot €100k. Daarboven is deze tot €500k maar 0,12% dus ING meteen weer een stuk goedkoper.
Voor alle 3 de grootbanken geldt dat de service fee tot 100k 0.24% is en 0.12% boven de 100k. Bij ABN is het vanaf 400k 0.06%, bij ING vanaf 500k 0.06%. Rabobank heeft de 100 euro limiet per kwartaal zoals je al noemde.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06:23
Herko_ter_Horst schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:35:
[...]

Volgens mij klopt je berekening niet helemaal. De kosten (per jaar) zijn 0,24% over de eerste 100K, dan 0,12% over de resterende 66K (per kwartaal dus 60 + 20 + 5 = 85). Nog steeds goedkoper, maar niet zoveel als je dacht.
Dan was dat een interpretatie fout van mijn kant. Deze percentages zijn dan dus schalen en geen staffelprijzen? Tot 100k 0,24% en het meerdere over 100k dus 0,12%. Ik kon dat niet goed uit de PDF opmaken. Er staat alleen < 100k = 0,24%; 100k - 500k = 0,12% zonder uitleg of het volledige bedrag onder die 0,12% valt als je meer dan 100k hebt of dat je dus gesplitst betaalt en dus 0,24% over het bedrag tot 100k en alles daarboven 0,12%.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:38:
Deze percentages zijn dan dus schalen en geen staffelprijzen?
Klopt, hier staat het redelijk overzichtelijk.

• RobertMe
Herko_ter_Horst schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:41:
[...]

Klopt, hier staat het redelijk overzichtelijk.
Slecht, dat het op die pagina inderdaad expliciet staat als "meerdere tot 500k". Zo staat het dus absoluut niet in de PDF. Daar staat gewoon 100k - 500k.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Dat is inderdaad voor meerdere interpretaties vatbaar.

[Voor 23% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-11-2021 10:47]

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:51

page404

Website says no

Ik zit nog eens naar mijn portefeuille te kijken en ik realiseer me dat het rendement de laatste jaren als volgt is:

2018 ~7%
2019 ~28%
2020 ~10%
2021 YTD ~35%

Mooi rendement natuurlijk, en geen garantie voor de toekomst. Ik ben niet bang voor een flinke dip of een paar jaar wat minder rendement. Waar ik me wel zorgen over maak, ik las in het FD dat we vooral met opvolgende rentestijgingen in gedachten, wel eens een periode van hele matige aandelengroei in gaan. En ik heb nog geen idee wat ik daar tegen kan doen. Een flinke dip vind ik nog interessant, dan leg ik wat extra in in de periode daarna en dan komt het meestal wel weer goed. Maar aanhoudende lage rendementen? Wat als we nu 5 of 6 jaar tegen vlakke koersen aankijken? Wat gaan we dan doen? Heeft iemand hier ideeën bij?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:32
page404 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:02:
Ik zit nog eens naar mijn portefeuille te kijken en ik realiseer me dat het rendement de laatste jaren als volgt is:

2018 ~7%
2019 ~28%
2020 ~10%
2021 YTD ~35%
Jaloers op...ik heb de cijfers niet precies, maar ik heb veel te veel cash achteraf...
Ik ben niet bang voor een flinke dip of een paar jaar wat minder rendement.
Niet?
Waar ik me wel zorgen over maak, ik las in het FD dat we vooral met opvolgende rentestijgingen in gedachten, wel eens een periode van hele matige aandelengroei in gaan. En ik heb nog geen idee wat ik daar tegen kan doen.
Of wel?
Een flinke dip vind ik nog interessant, dan leg ik wat extra in in de periode daarna en dan komt het meestal wel weer goed. Maar aanhoudende lage rendementen? Wat als we nu 5 of 6 jaar tegen vlakke koersen aankijken? Wat gaan we dan doen? Heeft iemand hier ideeën bij?
Wat is het nou :+

Hoogtevrees, niet?
Maandelijks blijven inleggen - ditzelfde had je een jaar geleden ook kunnen schrijven en had je 35% gemist.
Vaak herhaald: time in the market beats timing the market (e.g. https://www.tofufinance.c...t-beats-timing-the-market) - wanneer stap je dan in???

Ook vaak genoemd: over een lange periode de belangrijkste dagen missen wat betreft koerswinst (dan hebben we het over enkele dagen, zeg 10) is tamelijk dramatisch.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Pistachenootje
page404 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:02:
Maar aanhoudende lage rendementen? Wat als we nu 5 of 6 jaar tegen vlakke koersen aankijken? Wat gaan we dan doen? Heeft iemand hier ideeën bij?
Hier een voorbeeld van de Vanguard verwachtingen:
Equities Return projection Median volatility
U.S. equities 2.4%–4.3% 16.7%
U.S. value 2.9%–4.9% 18.9%
U.S. growth –0.6%–1.4% 17.7%
U.S. large-cap 2.4%–4.2% 16.3%
U.S. small-cap 2.1%–4.1% 21.8%
U.S. real estate investment trusts 2.2%–4.2% 19.3%
Global equities ex-U.S. (unhedged) 5.1%–7.1% 18.7%
Rendement verwachting voor met name VS groei aandelen op lange termijn is heel laag. Voor VS value is het iets hoger. In Global ex US zijn de verwachtingen hoger. Met name EM is op dit moment relatief goedkoop.

Nou tilt ik altijd al naar value maar afgaande op waarderingen is nu een zeer logisch moment. Hoewel ik wel verwacht dat op korte termijn value nog iets goedkoper wordt door de lockdowns etc. (persoonlijke verwachting en ik heb geen glazen bol ;) ).

• Stewie!
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:33

Stewie!

Keen must die!

JtjeWtje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:40:
[...]

Hoezo? Ik zet het toch niet op hun naam?

https://www.degiro.nl/hel...unts-aanhouden-bij-degiro

Dat blijft gewoon van mij totdat ik besluit het aan hun te geven.
Let erop dat je dan belasting betaald over het schenken. Doordat je nu jaarlijks bijdraagt zou je deze schenken ook beter kunnen plannen en eventueel jaarlijks schenkbelasting betalen ipv in 1x de schenkbelasting over jouw bijdrage plus alle winsten.

[Voor 19% gewijzigd door Stewie! op 22-11-2021 11:37]

• page404

page404

Website says no

poehee schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:22:
[...]

Jaloers op...ik heb de cijfers niet precies, maar ik heb veel te veel cash achteraf...

[...]

Niet?

[...]

Of wel?

[...]

Wat is het nou :+

Hoogtevrees, niet?
Maandelijks blijven inleggen - ditzelfde had je een jaar geleden ook kunnen schrijven en had je 35% gemist.
Vaak herhaald: time in the market beats timing the market (e.g. https://www.tofufinance.c...t-beats-timing-the-market) - wanneer stap je dan in???

Ook vaak genoemd: over een lange periode de belangrijkste dagen missen wat betreft koerswinst (dan hebben we het over enkele dagen, zeg 10) is tamelijk dramatisch.
Ik dacht dat het wel duidelijk was dat het niet over hoogtevrees gaat, maar over hoe om te gaan met een beurs die jarenlang nagenoeg vlak gaat blijven. Blijkbaar ben jij zelf vergeten te DCA-en, iets wat ik tot nu toe aardig volhou.
Maar ik denk dat bij blijven kopen in een periode na een dip bij DCA gunstiger is dan dan een bij een jarenlange flatliner. Dus het kost je gewoon vermogensgroei als dit scenario uitkomt.
Pistachenootje schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:26:
[...]

Hier een voorbeeld van de Vanguard verwachtingen:

[...]

Rendement verwachting voor met name VS groei aandelen op lange termijn is heel laag. Voor VS value is het iets hoger. In Global ex US zijn de verwachtingen hoger. Met name EM is op dit moment relatief goedkoop.

Nou tilt ik altijd al naar value maar afgaande op waarderingen is nu een zeer logisch moment. Hoewel ik wel verwacht dat op korte termijn value nog iets goedkoper wordt door de lockdowns etc. (persoonlijke verwachting en ik heb geen glazen bol ;) ).
Dit zijn inderdaad de verwachtingen die ik ook heb gezien. Dat is gewoon erg lage groei. Wellicht een moment om vanaf nu minder in NASDAQ te gaan steken en meer in World? Of begrijp ik je uitleg verkeerd?
EM vind ik nog steeds een beetje de belofte die nooit uitkomt, ;)

• poehee
page404 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:43:
[...]
Ik dacht dat het wel duidelijk was dat het niet over hoogtevrees gaat, maar over hoe om te gaan met een beurs die jarenlang nagenoeg vlak gaat blijven. Blijkbaar ben jij zelf vergeten te DCA-en, iets wat ik tot nu toe aardig volhou.
Maar dan moet je toch vooraf weten dat de beurs vlak gaat blijven? Een vlakke beurs is voor DCA toch ook niet verkeerd zolang we het erover eens zijn dat de beurs over langere tijd gemiddeld stijgt? Met een beetje fantasie is een vlakke beurs niet veel anders dan buy-the-dip (of schiet ik door, gebeurt vaker hoor :-))

Dat bedoelde ik met ook met mijn "achtergebleven" DCA. Achteraf had ik meer belegd willen zijn...70% is belegd...

• kbuntu
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21:12
poehee schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:53:
[...]

Maar dan moet je toch vooraf weten dat de beurs vlak gaat blijven? Een vlakke beurs is voor DCA toch ook niet verkeerd zolang we het erover eens zijn dat de beurs over langere tijd gemiddeld stijgt? Met een beetje fantasie is een vlakke beurs niet veel anders dan buy-the-dip (of schiet ik door, gebeurt vaker hoor :-))

Dat bedoelde ik met ook met mijn "achtergebleven" DCA. Achteraf had ik meer belegd willen zijn...70% is belegd...
Als iemand toch echt zou weten wat de beurs precies gaat doen ;)

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Als je denkt dat de beurs vlak blijft vanwege de stijgende rente kun je proberen wat actiever te handelen. (immers is er minder kans dat de boel gaat stijgen) of je zet het geld gewoon op een spaarrekening. want die gaat met stijgende rente dan ook weer wat opleveren :P

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• poehee
mrc4nl schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:59:
Als je denkt dat de beurs vlak blijft vanwege de stijgende rente kun je proberen wat actiever te handelen. (immers is er minder kans dat de boel gaat stijgen) of je zet het geld gewoon op een spaarrekening. want die gaat met stijgende rente dan ook weer wat opleveren :P
Hoe? Opties schrijven?

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Optiepremie zal dan ook lager zijn natuurlijk. En je loopt het risico dat het gekozen effect toch stijgt.

Laatst nog aan iemand proberen uit te leggen wat de risico's zijn van de wheel strategy. Diegene kon niet begrijpen dat een covered call met strike 110 en een stijging van het onderliggende aandeel van 100 naar 160, bijvoorbeeld bij publicatie van geweldig nieuws, een underperformance van 50 (min premie) zou betekenen. Zijn argument: "winst = winst, ik vind het goed".

Twee zinnen eerder: "ik wil de aandelen niet verkopen want ik heb goede verwachtingen voor het bedrijf". En als dan de grote winst komt, het prima vinden om die niet in ontvangst te nemen... 8)7

[Voor 84% gewijzigd door Zr40 op 22-11-2021 12:25]

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

op een goede dag verkopen en inkopen als de koers weer lager staat.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Tanooki
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:17:
Optiepremie zal dan ook lager zijn natuurlijk. En je loopt het risico dat het gekozen effect toch stijgt.

Laatst nog aan iemand proberen uit te leggen wat de risico's zijn van de wheel strategy. Diegene kon niet begrijpen dat een covered call met strike 110 en een stijging van het onderliggende aandeel van 100 naar 160, bijvoorbeeld bij publicatie van geweldig nieuws, een underperformance van 50 (min premie) zou betekenen. Zijn argument: "winst = winst, ik vind het goed".

Twee zinnen eerder: "ik wil de aandelen niet verkopen want ik heb goede verwachtingen voor het bedrijf". En als dan de grote winst komt, het prima vinden om die niet in ontvangst te nemen... 8)7
Dat moet je volgens mij eerst een keer ervaren.
Vooraf vertel je jezelf dat je graag bereid bent voor de strike te verkopen, omdat je dan een mooi rendement hebt gemaakt. Als vervolgens op expiratie je opties ver ITM worden uitgeoefend, heb je wel degelijk buikpijn omdat je meer rendement had kunnen maken. Ik spreek uit ervaring :o

• Dan Stark
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:19
Bij een covered call komt het er op neer dat je een call short. Dus als het onderliggende aandeel dan van 100 naar 160 gaat dan gaat de optieprijs flink omhoog en loop je dus dik verlies als je op die manier je positie moet sluiten.

Uiteraard zal in dit geval je contract uitgevoerd worden, maar het verlies op je covered call is ongeveer hetzelfde.

• mentalozzie
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 00:13
Ik heb zelf al wat research gedaan maar ik kom er niet uit, mijn vakkundige engels is ook niet optimaal.

Nu wilde ik beleggen, na wat eigen onderzoek heb ik dat gedaan bij DEGIRO in de FTE genaamd:
Vanguard FTSE All-World ETF USD Dis.

Mijn vragen:
Elke maand wil ik hier tussen de €300-500 van kopen. Zijn hier tips voor? Of gewoon doen?

Hoe werkt dat dividend precies? Elk kwartaal krijg je ongeveer €0.40 / 0.70 per FTE? Of werkt dat anders? Kom hier niet helemaal uit. Moet ik denk ik hier kijken: https://etfdb.com/themes/...nt&sort_order=desc&page=1 maar welke heb ik precies?

Excuus voor de noob vragen.

• Pistachenootje
mentalozzie schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:03:
Nu wilde ik beleggen, na wat eigen onderzoek heb ik dat gedaan bij DEGIRO in de FTE genaamd:
Geen slechte keuze maar door het dividendlek zijn de grootbanken vaak goedkoper, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• JtjeWtje
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 01:07
Stewie! schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:36:
[...]

Let erop dat je dan belasting betaald over het schenken. Doordat je nu jaarlijks bijdraagt zou je deze schenken ook beter kunnen plannen en eventueel jaarlijks schenkbelasting betalen ipv in 1x de schenkbelasting over jouw bijdrage plus alle winsten.
Tegen de tijd dat het zover is ga ik persoonlijke leningen aan ze verstrekken vanuit die potjes die ik notarieel in overleg met mijn kinderen laat vastleggen met een verval bij overlijden.

Daarnaast kun je natuurlijk jaarlijks een deel van het portfolio over zetten.

[Voor 29% gewijzigd door JtjeWtje op 22-11-2021 13:31]

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:56
Ik heb zelf al wat research gedaan maar ik kom er niet uit, mijn vakkundige engels is ook niet optimaal.

Mijn vragen:
Elke maand wil ik hier tussen de €300-500 van kopen. Zijn hier tips voor? Of gewoon doen?

Hoe werkt dat dividend precies? Elk kwartaal krijg je ongeveer €0.40 / 0.70 per FTE? Of werkt dat anders? Kom hier niet helemaal uit. Moet ik denk ik hier kijken: https://etfdb.com/themes/...nt&sort_order=desc&page=1 maar welke heb ik precies?

Voor mijn gevoel doe je er verstandig aan om eerst je in e.e.a. te verdiepen voordat je nu zo het diepe instapt.
Begin eens hier: https://www.veb.net/beginnen-met-beleggen

Je kunt ook dan ook eea teruglezen over hoe dividend werkt.

[Voor 3% gewijzigd door Miki op 22-11-2021 13:45]

Samsung QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen2 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Pistachenootje
page404 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:43:
[...]
Dit zijn inderdaad de verwachtingen die ik ook heb gezien. Dat is gewoon erg lage groei. Wellicht een moment om vanaf nu minder in NASDAQ te gaan steken en meer in World? Of begrijp ik je uitleg verkeerd?
Op basis van de verwachtingen zou je inderdaad minder VS en groei kunnen nemen of juist meer ex-VS en waarde.
EM vind ik nog steeds een beetje de belofte die nooit uitkomt, ;)
Juist omdat EM de afgelopen 10 jaar weinig heeft gepresteerd wordt er nu meer van verwacht. Overigens presteerde EM van 2000 tot 2010 prima, zo'n 10% terwijl VS toen 0% deed.

Historisch gezien is EM zelfs de best presterende regio.

• Atsiz
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 22:30
Ben ik nog steeds 10 euro transactie kosten kwijt als ik AutoFX uitzet?

Online staat nog de oude kostenplaat. En de nieuwe is niet meer benaderbaar.

DeGiro klantenservice is ook slecht. Allemaal stagiaire's die maar wat zeggen zodat je z.s.m. weer ophangt.

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:30

Mijn vragen:

Via indexfondsen kan je ETF's aankopen via de Grootbanken. Kies gewoon dezelfde die in deze lijst genoemd worden. https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-11 17:50

GG85

.......

Pistachenootje schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:35:
[...]

Dit geldt alleen voor Rabo vs. ING. Bij ABN heb je geen vaste kosten.

[...]

Voor alle 3 de grootbanken geldt dat de service fee tot 100k 0.24% is en 0.12% boven de 100k. Bij ABN is het vanaf 400k 0.06%, bij ING vanaf 500k 0.06%. Rabobank heeft de 100 euro limiet per kwartaal zoals je al noemde.
In het FO topic is dat al lang en breed uitgezocht :) :
Vergelijking grootbanken
GG85 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:09:
Ik heb nog even mijn rekensheets voor zowel opbouwen van vermogen als ontrekken van vermogen uit een FO pot ge-update.
Relatief eenvoudige sheets maar ze houden wel rekening met indexatie/inflatie en geven mooi weer hoeveel invloed inflatie/indexatie en het rendement hebben. Iets wat sites als Berekenhet.nl minder goed doen.

Vermogen opbouwen
Eerste sheet is 'Vermogen opbouwen':
[Afbeelding]

Voorbeeld hierboven gaat uit van een initiele inleg van €10.000,- en 12x een inleg van €500,- per jaar. Om de inflatie bij te houden is er een jaarlijkse indexatie van 2%.

Vermogen opsnoepen
Na sparen komt als het goed is het 'RE' moment en daarvoor is de 'Vermogen opsnoepen' sheet:
[Afbeelding]

Voorbeeld hierboven gaat uit dat de momenteel €30.000,- nodig hebt om rond te komen en over 20 jaar je FO pot aan wilt gaan spreken en tegen die tijd €500.000,- in de pot hebt zitten.
Om de inflatie bij te blijven indexeren we in dit voorbeeld jaarlijks met 2%.
Hierdoor heb je na de 20 jaar uit het voorbeeld, bij de start van je FO, ~€44.500,- per jaar nodig en zou je daar met een rendement van 5% ongeveer 11 jaar mee kunnen doen voor je in het rood eindigt.

Verdelen beleggingen
Deze sheet is er een die de onderlinge verdeling tussen beleggingen en obligaties uitrekend zodat je weet hoeveel je moet inleggen in elk: Verdelen beleggingen
[Afbeelding]

Voorbeeld gaat uit van een veelvoorkomende 80/20 verdeling tussen aandelen en obligaties waarbij er dan weer verschillende obligatie en aandelenfondsen worden gekocht.
Uitgaande van €500,- inleg in een 80/20 verdeling waarbij alle obligaties in 1 fonds gaan (sheet ondersteund er 2 momenteel) en de aandelen in NT fondsen worden gestopt in de 78/12/10 verdeling kom je uit op een onderverdeling van €312, €48, €40 en €100 van je initiele €500.

Vergelijking Meesman, BrandNewDay en grootbanken
Een oudgediende is er een die de kosten vergelijkt van indexbeleggen en wel in de (is ie weer) 78/12/10 verdeling gebruikmakend van Northern Trust fondsen: 'Kosten vergelijking'
[Afbeelding]
Sheet werkt (zoek even mijn eerdere posts op voor meer uitleg) maar om eerlijk te zijn gebruik ik tegenwoordig zelf vooral Indexfondsenvergelijken.nl :D.

Al met al allemaal geen rocketscience maar vind het zelf handiger (en leuker :)) om zelf te berekenen in Excel dan via sites als BerekenHet dus hopelijk hebben op deze manier anderen er nog wat aan.

• rudi-assauer
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 06:22
Stewie! schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:36:
[...]

Je kunt het ook wel op hun naam zetten, daarmee de schenkbelasting ontwijken. Maar ze gewoon niet vertellen dat die rekening bestaat, tot het moment dat ze capabel genoeg zijn om er over te beslissen of tot het moment dat ze voor een ingrijpende financiële gebeurtenis staan, zoals de aankoop van de woning.

Dan kunnen ze het niet direct op hun 18de opmaken aan lachgas.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

• poehee
rudi-assauer schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:40:
[...]

Je kunt het ook wel op hun naam zetten, daarmee de schenkbelasting ontwijken. Maar ze gewoon niet vertellen dat die rekening bestaat, tot het moment dat ze capabel genoeg zijn om er over te beslissen of tot het moment dat ze voor een ingrijpende financiële gebeurtenis staan, zoals de aankoop van de woning.

Dan kunnen ze het niet direct op hun 18de opmaken aan lachgas.
Op hun 18e gaat de bank (of beheerder, zoals Meesman bij ons) de boel overzetten. Verplicht. Met identificatie op kantoor e.d. Niet wanneer jij denkt dat ze capabel zijn.
Dan kunnen ze direct de boel opmaken aan lachgas.

Disclaimer: wij hebben dat ook zo gedaan. Het lachgas houden ze tot nu toe goed verborgen...

[Voor 8% gewijzigd door poehee op 22-11-2021 15:44]

• Xepos
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:33
Er is zo te zien wat aan de hand op de markt. Degiro is overbelast en ik krijg geen interface te zien. Zowel op de app als de website

• JtjeWtje
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 01:07
Xepos schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:39:
Er is zo te zien wat aan de hand op de markt. Degiro is overbelast en ik krijg geen interface te zien. Zowel op de app als de website
Kwam al even kijken of ik de enige was. Andere brokers ook overbelast? Of ziet degiro ineens mensen massaal uitcashen vanwege de donderdag aangekondigde nieuwe voorwaarden en schroeven ze daarom de interface even dicht zodat ze morgen de keutel in kunnen trekken?

• pachacuti
  • Laatst online: 01:15
https://twitter.com/degiroeu/status/1462816907137110028
Due to an extraordinary amount of website requests and logins, we are currently seeing a delay in our platform performance. We kindly ask you for your patience and apologise for the inconvenience.
Al wel bijna 2 uur down. Duurt wel lang zo.

• Tadream
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 20:25
Ah ligt niet aan mij dan, wilde ook even checken op Degiro maar na inloggen blijft die ronddraaien.
Later op de avond nog maar een keer checken.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 19:47

Sorcerer8472

Mens sana?

Tadream schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:02:
Ah ligt niet aan mij dan, wilde ook even checken op Degiro maar na inloggen blijft die ronddraaien.
Later op de avond nog maar een keer checken.
Heb ik trouwens wel vaker als ik wil inloggen, maar nu continu.

Vraag me af of het een DoS is nav de nieuwe tarieven.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• RobertMe
Gelukkig heb ik dan al door de dag in vier stukken mijn VWRL aandelen verkocht (helaas onder de openingskoers die het in de middag nog eens werd). Eerste terugboeking had ik zelfs vanmiddag al ontvangen bij de Rabobank, en de order in NT alweer aan gemaakt. Effectief dan dus 2, 3 dagen uit de markt.

Moet alleen mijn twee aandelen Disney (gekocht in corona dip, voor de lol) nog de deur uit doen en dan deze week nog opzeggen. Wou vandaag alles verkopen en terugboeking starten, en dan later deze week opzeggen, voordat ze vrijdag geforceerd bankrekening willen aanmaken, waar ik nog het MMF gebruikte maar al niet meer handelde.

• frankmulder
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:53
Mijn rekening wordt binnenkort verhuisd van Binck naar Saxo. Ik ging vandaag alvast even inloggen bij Saxo. Krijg ik dit (met Firefox op desktop):
Let op: het handelsplatform ondersteunt alleen Safari (8 en hoger) op Chrome (58 en hoger).

Upgrade naar de nieuwste versie van een van de onderstaande browsers.

Download Chrome: https://www.google.com/chrome
Mooi spul. 🥲

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20:38
Mooi spul degiro… hele dag plat idd. Op twitter. “Stuur maar een order via e-mail” 😂

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:53

T-Infinity

Heen en weer....

Werkt inmiddels weer hier (maar wel traag). Zojuist alles naar mijn tegenrekening overgeboekt. Maar het werd me wel moeilijk gemaakt ;-)

[Voor 6% gewijzigd door T-Infinity op 22-11-2021 19:24]

• phantom09
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:05
frankmulder schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:35:
Mijn rekening wordt binnenkort verhuisd van Binck naar Saxo. Ik ging vandaag alvast even inloggen bij Saxo. Krijg ik dit (met Firefox op desktop):

[...]

Mooi spul. 🥲
Je kan wel doorgaan met firefox als je wilt. Er staat wel bij dat dit op eigen risico is.
Om alleen even in te loggen en je portfolio te bekijken lijkt mij dit geen probleem.

Ik vindt het wel erg laks van de website bouwers om geen firefox te ondersteunen.

• frankmulder
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:53
phantom09 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:03:
[...]

Je kan wel doorgaan met firefox als je wilt. Er staat wel bij dat dit op eigen risico is.
Om alleen even in te loggen en je portfolio te bekijken lijkt mij dit geen probleem.

Ik vindt het wel erg laks van de website bouwers om geen firefox te ondersteunen.
Bij mij met Firefox op macOS laat hij dat niet toe. Ik ga naar saxoinvestor.nl en krijg dan alleen een blanco pagina met de geciteerde tekst. Of moet ik een andere route volgen? (Ik snap dat ik ook de user-agent string kan aanpassen, maar ik zoek eerst even naar een 'normale' weg.)

• phantom09
frankmulder schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:16:
[...]

Bij mij met Firefox op macOS laat hij dat niet toe. Ik ga naar saxoinvestor.nl en krijg dan alleen een blanco pagina met de geciteerde tekst. Of moet ik een andere route volgen? (Ik snap dat ik ook de user-agent string kan aanpassen, maar ik zoek eerst even naar een 'normale' weg.)
Ik gebruik een linux boot cd met firefox erop. Daar werkt het wel.
Ik heb geen ervaring met de mac, die heb ik niet.

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 25-11 08:19
Voor degene met een hoog risico profiel, gisteren kwam deze langs;

ZIM (Zim Integrated Shipping Services)

IPO in januari rond de 12, staat nu 57. Maar recent is dividend aangekondigd van 2,50 (EPS was >12 laatste kwartaal). Verwachting lijkt dat dit bedrijf een kwartaal schema gaat hanteren, vorig kwartaal van het dividend nog 'maar' 2. Daarmee zou de yield nu 17,5% zijn, en als ze doorgaan met verhogen is de forward yield >20%.

Hoewel gestoorde yield, zou de payout ratio zou echter slechts tegen de 20% zijn en p/e praktisch 1-1,5. Guidance voor Q4 al omhoog bijgesteld, potentieel is de forward p/e zelfs minder dan 1.

Hier klopt vanzelf sprekend iets echt niet. Maar doe je eigen onderzoek, zelf ook nog niet in dit bedrijf gedoken. Zijn alleen zulke bizarre getallen dat ik het niet wou onthouden.

[Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 23-11-2021 08:44]

• page404

page404

Website says no

Wie heeft er gisteren Radar gezien? Nu neem ik dat programma altijd met een korrreltje zout, maar ze hadden wel een medewerker van Binck aan de lijn. Ging om mensen waarbij Binck (zonder order van hun) even 39000 naar een oude rekening van ze had overgeboekt. Oeps, geld weg. Binck deed niks. En de helpdeskmedewerker had duidelijk de training "afschepen" net gevolgd, want hij wilde niet doorverbinden naar de afdeling communicatie omdat "de beller geen wettelijke gemachtigde blablabla was". Toen vroeg de journalist om het nummer van de afdeling communicatie, en kreeg als antwoord "dat is er niet". Dat vond de journalist raar, "communicatie is toch hun werk, hoe kunnen ze dan niet bereikbaar zijn". Vervolgens hing de medewerker gewoon op. Fijne toko jongens, dat Binck/Saxo.

• page404

page404

Website says no

mrc4nl schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:59:
Dan wordt het toch actief handelen. Dat is niet mijn intentie ;)
Pistachenootje schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:16:
[...]

Op basis van de verwachtingen zou je inderdaad minder VS en groei kunnen nemen of juist meer ex-VS en waarde.

[...]

Juist omdat EM de afgelopen 10 jaar weinig heeft gepresteerd wordt er nu meer van verwacht. Overigens presteerde EM van 2000 tot 2010 prima, zo'n 10% terwijl VS toen 0% deed.

Historisch gezien is EM zelfs de best presterende regio.
Tsja, zit niet veel anders op dan die markten een beetje blijven volgen en stug verder met DCA als ik het zo zie. Vooral ook omdat we geen glazen bol hebben. En een dip is nog steeds niet uitgesloten, en dat zou het speelveld ook weer veranderen.

• Tanooki
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:44:
Wie heeft er gisteren Radar gezien? Nu neem ik dat programma altijd met een korrreltje zout, maar ze hadden wel een medewerker van Binck aan de lijn. Ging om mensen waarbij Binck (zonder order van hun) even 39000 naar een oude rekening van ze had overgeboekt. Oeps, geld weg. Binck deed niks. En de helpdeskmedewerker had duidelijk de training "afschepen" net gevolgd, want hij wilde niet doorverbinden naar de afdeling communicatie omdat "de beller geen wettelijke gemachtigde blablabla was". Toen vroeg de journalist om het nummer van de afdeling communicatie, en kreeg als antwoord "dat is er niet". Dat vond de journalist raar, "communicatie is toch hun werk, hoe kunnen ze dan niet bereikbaar zijn". Vervolgens hing de medewerker gewoon op. Fijne toko jongens, dat Binck/Saxo.
Veel interessanter dan het feit dat bij Binck/Saxo kennelijk ook minder capabele helpdeskmedewerkers werken, vind ik de vraag waarom meneer niet aan zijn broker had doorgegeven dat hij een ander rekeningnummer had. Is die vraag ook nog gesteld? Of ging het alleen over wat Binck fout gedaan had?

• Pistachenootje
Actie bij Openbank: 100 euro gratis als je 2000 inlegt. Ook voor bestaande Robo-advisor klanten. Actie is nog steeds open, tot einde vd maand.

Update: blijkbaar niet voor eerder deelnemers van de robo actie.

[Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 23-11-2021 11:35]

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb geen Radar gezien (de aflevering is hier terug te kijken - en net even snel er doorheen geskipt). Het bijhouden van jouw gegevens is natuurlijk wel jouw eigen verantwoordelijkheid. Maar van wat ik er van begreep, is de daadwerkelijke actie door de Binck Bank zelf in gang gezet (zonder opdracht van de rekeninghouders). En daar wringt natuurlijk wel de schoen, want als jezelf een order inschiet om iets over te maken naar een fout rekeningnummer dan ligt de verantwoordelijkheid inderdaad bij jezelf. Nu was het een actie puur door Binck Bank zelf.

De klantenservice man was eigenlijk best beleefd (al niet direct hulpvaardig). Maar als je kijkt op https://www.binck.nl/contact staat daar gewoon een direct nummer van de persvoorlichting waar Radar ook gewoon naar had kunnen bellen (en later ook heeft gedaan denk ik). Na wat heen en weer bellen is het wel goed gekomen als ik juist geskipt heb in de aflevering.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Config
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:20
Xanaroth schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:41:

IPO in januari rond de 12, staat nu 57. Maar recent is dividend aangekondigd van 2,50 (EPS was >12 laatste kwartaal). Verwachting lijkt dat dit bedrijf een kwartaal schema gaat hanteren, vorig kwartaal van het dividend nog 'maar' 2. Daarmee zou de yield nu 17,5% zijn, en als ze doorgaan met verhogen is de forward yield >20%.

Hoewel gestoorde yield, zou de payout ratio zou echter slechts tegen de 20% zijn en p/e praktisch 1-1,5. Guidance voor Q4 al omhoog bijgesteld, potentieel is de forward p/e zelfs minder dan 1.

Hier klopt vanzelf sprekend iets echt niet. Maar doe je eigen onderzoek, zelf ook nog niet in dit bedrijf gedoken. Zijn alleen zulke bizarre getallen dat ik het niet wou onthouden.
Wow. Ff kijken of dat vol te houden is. Big shipping profits zijn...uit het lood:

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:43

Get!em

Oh die ja!

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:44:
Actie bij Openbank: 100 euro gratis als je 2000 inlegt. Ook voor bestaande Robo-advisor klanten. Actie is nog steeds open, tot einde vd maand.

[Afbeelding]
ABN ook nieuwe actie. 3x €150 inleggen = €50 bonus

https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/beleggersbonus.html

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Is het jullie ook opgevallen dat de laaste paar dagen soort van flitsverkopen zijn?

of valneva se

Volgens de aanhangers van GME zou vandaag wel eens een belangrijke dag kunnen zijn.

• Xanaroth
Config schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:47:
[...]

Wow. Ff kijken of dat vol te houden is. Big shipping profits zijn...uit het lood:

[Afbeelding]
Klopt, alles valt of staat met de huidige problemen bij de havens. Schepen liggen letterlijk stil door gebrek aan capaciteit, waardoor aanbod opdroogt en de prijzen exploderen.
Voor de markt als geheel ligt de vraag of het in 2022 terug naar normaal gaat, of juist verder oploopt tot 2023/2024/zolang corona duurt..

Alleen in dit unieke geval is de yield dusdanig, dat je je kan afvragen of het nodig is om vol te houden. Met dividend 20+% per jaar (en stijgend) heb je snel je geld eruit.

[Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 23-11-2021 10:01]

• Atomius
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-11 16:53

[Afbeelding]
Hebben ze alleen hun eigen fondsen bij die Robo-advisor?

En ik lees nog wat kleine lettertjes:

- De minimale belegging is € 500. De jaarlijkse beheerprovisies die wij op deze dienst toepassen, worden berekend op het daggemiddelde van het beheerde vermogen. Voor saldi lager dan € 25.000: 1,03%, voor saldi gelijk aan of hoger dan € 25.000 en lager dan € 100.000: 0,79%, voor saldi gelijk aan of hoger dan € 100.000 en lager dan € 500.000: 0,67%, voor saldi gelijk aan of hoger dan € 500.000 en lager dan € 1.000.000: 0,54% en voor saldi gelijk aan of hoger dan € 1.000.000: 0,42%. De commissies worden maandelijks in rekening gebracht.

- 2000 euro storten en 1000 euro minimaal 12 maanden aanhouden.

• flyguy
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 00:32

Kan ook heel hard weer instorten. Dergelijke schommelingen zijn al eeuwen normaal in de scheepvaart. Bijvoorbeeld Hapag is ook gigantisch gestegen afgelopen jaar (wel een hele beperkte float).

Maar als ik zo kijk naar de balans en cash flow, dan hebben ze enorm goed aangepakt en staan ze er uitstekend voor. Als de capital leases niet meegenomen als schuld zoals onder de oude regels nog, dan hebben ze een hele gezonde net cash positie!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ah kijk nog iemand die Zim heeft gevonden. die heb ik al een tijdje (lees maar terug i dit topic)
De getallen lijken bizar, maar er is een hoop fundament die deze koers (hurr hurr) rechtvaardigen.

Die yield is gebaseerd op de jaarlijkse winst. Ze hebben geen schuld en keren 35% van de winst uit aan de aandeelhouders. die winst was afgelopen tijd zeer hoog, dus als de winst weer naar "normaal" zakt, zal die uiteraard lager uitvallen. Je moet het niet zien als een dividend aandeel. daarnaast betaal je dividendbelasting omdat zim uit Israël komt.

Maar de winst zal niet snel verdampen, er komen niet veel nieuwe schepen bij, terwijl de vraag hoog blijft.
J.mintzmeier kan het allemaal erg mooi uitleggen. Wel is zim meer afhankelijk van de "spot" prijzen. ze sluiten slechts korte contracten af.

[Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 23-11-2021 10:28]

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ook voor bestaande Robo-advisor klanten.
Dit klopt niet. In de voorwaarden staat dat je uitgesloten bent als je al eerder een robo-advisor beleggingsdienst hebt afgenomen.

Wat jij bedoelt is: voor bestaande openbank klanten.

Ik heb aan hun vorige actie deelgenomen, dus ik val af helaas.

[Voor 8% gewijzigd door T-Infinity op 23-11-2021 10:34]

• Pistachenootje
T-Infinity schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:33:
[...]

Dit klopt niet. In de voorwaarden staat dat je uitgesloten bent als je al eerder een robo-advisor beleggingsdienst hebt afgenomen.
Oh dat zou niet zo mooi zijn. Mijn deelname is overigens wel geaccepteerd.

Edit: klopt inderdaad, kan niet voor eerdere deelnemers.

[Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 23-11-2021 11:21]

• page404

page404

Website says no

Qwerty-273 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:44:
Ik heb geen Radar gezien (de aflevering is hier terug te kijken - en net even snel er doorheen geskipt). Het bijhouden van jouw gegevens is natuurlijk wel jouw eigen verantwoordelijkheid. Maar van wat ik er van begreep, is de daadwerkelijke actie door de Binck Bank zelf in gang gezet (zonder opdracht van de rekeninghouders). En daar wringt natuurlijk wel de schoen, want als jezelf een order inschiet om iets over te maken naar een fout rekeningnummer dan ligt de verantwoordelijkheid inderdaad bij jezelf. Nu was het een actie puur door Binck Bank zelf.
Dat was wel het bizarre achter het verhaal. En Binck gaf gewoon niet thuis, en zei: los het zelf maar op met de ontvanger.
De klantenservice man was eigenlijk best beleefd (al niet direct hulpvaardig). Maar als je kijkt op https://www.binck.nl/contact staat daar gewoon een direct nummer van de persvoorlichting waar Radar ook gewoon naar had kunnen bellen (en later ook heeft gedaan denk ik). Na wat heen en weer bellen is het wel goed gekomen als ik juist geskipt heb in de aflevering.
Heb je vrij aardig samengevat. Natuurlijk kan Radar ook zelf bellen (alsof die niet inmiddels alle persvoorlichters onder de speeddial hebben :P), maar ik stoor me vooral aan de starheid van zo'n medewerker die natuurlijk heel beleefd is maar ondertussen glashard zit te liegen. Want hij kan a) doorverbinden b) dat nummer opzoeken en c) heeft natuurlijk geen drol te maken met privacydingen. Maar hij misbruikt dat argument wel om te doen wat hij moet doen: dienstverlenen. En dat er toch weer een tv-programma bij moet komen voordat ze in actie komen en dat het dan wel binnen een dag is opgelost.

• Pistachenootje
Atomius schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:02:
[...]
Hebben ze alleen hun eigen fondsen bij die Robo-advisor?
Die Rabo advisor belegt in gangbare ETFs. Alles geautomatiseerd. Bijv. IE00BL6KD459.

Helaas geldt de actie niet voor de mensen die al aan een eerdere bonus actie hebben deelgenomen.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:33:
[...]

Die Rabo advisor belegt in gangbare ETFs. Alles geautomatiseerd. Bijv. IE00BL6KD459.
klopt, veel gangbare maar ook wat exotischer regio ETF richting japan, pacific.

Ze hebben risico profielen, die vorig jaar nog op 80/20 aandelen/obligatie in stappen van twintig naar 20/80 gaan. Halverwege het jaar, hebben ze vanwege performance dat opgehoogd naar 90/10 in stappen van twintig naar 30/70, ook voor bestaande klanten.

Grootste nadeel is dat de geautomatiseerde handel soms wat grotere verkopen en aankopen doet, waarbij periode tussen die twee kan oplopen tot meer dan 1 werkweek. Dit kan je performance kosten, omdat je dus niet in de markt zit.
Verder is inderdaad de beheerkosten >1%

En er komt bij dat je dit dus minimaal 1 jaar moet aanhouden (tot 1 jaar na storting van de Bonus, als ik de voorwaarden goed lees, en omdat de bonus 1 maand na storting originele bedrag komt, zit je er dus 13mnd aan vast.

Je wordt overstelpt met maandelijkse status documentatie, je kunt elke transactie meelezen. De documentatie is niet heel begrijpelijk of standaard overigens.

De risico toets doe je online. Komt er niet het gewenste profiel uit, kun je hem telefonisch overnieuw doen.
Helaas geldt de actie niet voor de mensen die al aan een eerdere bonus actie hebben deelgenomen.
Was bij alle voorgaande updates van de bonus bij Robo advisor ook al.

• Leaguer
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 26-11 18:18

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:45
Tja, het is ook een compleet amateuristische bende. Maar helaas precies zoals verwacht, aangezien ik de "gelukkige" ervaring heb gehad om al eens bij Saxobank klant te zijn geweest. Ik heb ondertussen van Binck al wel 5 of 6 keer bericht gehad dat mijn rekeningen overgezet zouden worden, om vervolgens bericht te krijgen dat het weer uitgesteld is. Maar nu zou het toch echt het komende weekend gaan gebeuren.

Ook mooi, kreeg eerder deze week bericht dat ik een margintekort had op mijn saxobank rekeningen. Hoewel mijn Binck rekeningen nog niet zijn overgezet waren ze zo aardig geweest om al wel kosten in rekening te brengen waardoor ik een negatieve account equity had... is als het goed is weer opgelost, maar is typerend....

• Jagerr63
  • Laatst online: 22:24

Jagerr63

5.100kWp

Hier ook problemen gehad met de Saxobank. Tot voor kort nog bij de Binckbank, na het overzetten ging er van alles mis.
Als 1e kreeg ik op een zondag avond om 20.00 uur een sms dat mijn telefoonnummer is verandert... En als ik dat zelf niet gedaan heb moest ik direct de klantenservice bellen. Ik had mijn telefoonnummer niet verandert
Dit heb ik gelijk gedaan (het telefoonnummer stond er bij) Ik kreeg vervolgens een vriendelijke man die in een thuissituatie was ( kinderen hoorde ik op de achtergrond) en deze meneer sprak geen Nederlands, maar Zuid-Afrikaans Engels.
Dit gaf mijn een slecht gevoel en ik heb opgehangen (bang voor een phisihing -sms) De volgende dag gebeld met de klantenservice in Nederland. Wat kreeg ik te horen? ik moest maar begrip hebben dat de medewerker thuis werkte, geen woord over het veranderde telefoonnummer.
Later kreeg ik een sms dat de naam van mijn vrouw verandert was. Voor mij het teken dat ik daar zo snel mogelijk weg moet, want als mijn telefoonnummer naam gewijzigd kan worden kan ook mijn tegenrekening gewijzigd worden.
Per 01-09 opgezegd. Dit zou een week duren. Ik heb al mijn posities afgebouwd en het saldo overgemaakt naar de tegenrekening. ( dit duurde een week voordat het overgemaakt was)
Ik controleerde de Saxorekening en zag dat er fee was afgeschreven, ik dacht nou ja even geld overmaken dan kan het afgerond worden.
Nog geen dag later weer geld afgeschreven en die middag weer.
Contact gezocht met Saxo. Kreeg een sms dat er per ongeluk teveel was afgeschreven maar nu was alles in orde.
Vanavond (ruim 2 maanden later) gekeken of ik nog kon inloggen, en ja dat kon. En verrassing er stond nu geld op mijn rekening.
Lang verhaal maar het is 1 grote puinhoop bij de Saxo.

• phantom09
Moet je hiervoor niet een bankrekening hebben bij de ABNAMRO, c.q. bovenstaande kan je niet doen als je geen bankrekening bij de ABNAMRO hebt?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

phantom09 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:44:
[...]

Moet je hiervoor niet een bankrekening hebben bij de ABNAMRO, c.q. bovenstaande kan je niet doen als je geen bankrekening bij de ABNAMRO hebt?
Klopt

• phantom09
Ben ook overgezet van Binck naar Saxo. Is goed gegaan. Tot nu toe geen rare dingen gezien.
Schrik er wel van dat er zaken fout gaan. Ze zijn toch verplicht om alles goed bij te houden en bij problemen het weer recht te trekken?

• Jagerr63
  • Laatst online: 22:24

Jagerr63

5.100kWp

Bij ons ging er veel fout, dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo loopt. Als jij tevreden ben is alles goed toch?

• phantom09
Jagerr63 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:03:
Bij ons ging er veel fout, dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo loopt. Als jij tevreden ben is alles goed toch?
Ik denk dat er bij elke organisatie wel fouten worden gemaakt, of dit nu een bank, broker, hoster, online shop of wat dan ook is. Is natuurlijk niet goed, maar als het maar opgelost wordt en als er maar relatief weinig fouten worden gemaak.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:20
Alles aan Saxo is wat Binck juist niet was. Ongelofelijk hoe die een paar honderd miljoen van de overname willen wegpissen door pure onkunde.

Overigens heb ik waarschijnlijk ook een business model van ING zelf beleggen gevonden: klanten overhalen voor vermogensbeheer. Anders is het wel erg toevallig.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 26-11 16:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen.

Ik beleg maandelijks een paar honderd euro in een combinatie van de verschillende Northern Trust fondsen. Dit via ING.

Nu zag ik ineens dat er na de normale transactiedatum (die elke maand andere is) nog een kleine 25 euro aan nog uit te voeren transactie stond.

Maar terugbladerend zijn de normale transacties allemaal de normale ronde bedragen geweest. Kan die 25 euro nergens terug vinden.

Enig idee waar dit vandaan komt?

• Miki
  • Laatst online: 23:56
MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:11:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen.

Ik beleg maandelijks een paar honderd euro in een combinatie van de verschillende Northern Trust fondsen. Dit via ING.

Nu zag ik ineens dat er na de normale transactiedatum (die elke maand andere is) nog een kleine 25 euro aan nog uit te voeren transactie stond.

Maar terugbladerend zijn de normale transacties allemaal de normale ronde bedragen geweest. Kan die 25 euro nergens terug vinden.

Enig idee waar dit vandaan komt?
Is het toevallig geen herbelegging van uitgekeerd dividend NT EM?

Je kunt in de ING beleggingsapp onder meldingen en dan rond 17 november zoeken naar uitkeren:xxx

[Voor 7% gewijzigd door Miki op 23-11-2021 22:17]

Samsung QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen2 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 26-11 16:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Miki schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:16:
[...]

Is het toevallig geen herbelegging van uitgekeerd dividend NT EM?
Eh, dat zou kunnen. Wordt dat niet weergeven in het transactie overzicht dan? Zie niks staan?

Edit: ah, logisch. Bij de meldingen staat het :)

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2021 22:18]

• Xanaroth
-In dat geval vergoedt de broker eventuele overboekingskosten, dan wel de transactiekosten die gemoeid zijn bij het liquideren van de portefeuille.
-én VEB-lid zijn. Binnen een uur na een persbericht hierover trekt Saxo die laatste voorwaarde alweer in, bevestigt Joost Schmets namens de VEB.
Met wat munitie eens ticket aangemaakt of ze ook mijn liqudatiekosten vergoeden. Kijken hoe/of/wat, gaat toch snel om een 600,- ondertussen. Toch snel verdiend zegmaar.

Hoewel IBKR het gelukkig netjes doet, heeft ondertussen de volle 1000,- aan IBKR aandelen vanuit het referral systeem netjes op mn naam gezet. Dus hoe dan ook houd ik geld 'over' aan de overstap.

Ondertussen blijkt dat Saxo minder aandelen ondersteunt dan Binck, ook al adverteren ze ermee dat ze juist groter aanbod hebben.... en helaas heb ik daar net 1 van. Dus mag nu blijkbaar gaan bellen, want dit simpelweg corrigeren of schriftelijk afhandelen gaat blijkbaar niet.
Heerlijk achteraan sluiten in de 1-2 uur wachttijd om een van de laatste posities stop te mogen zetten... dat kan zo lekker even tussendoor, 2 uur wachttijd...

[Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 24-11-2021 08:25]

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:53:
Alles aan Saxo is wat Binck juist niet was. Ongelofelijk hoe die een paar honderd miljoen van de overname willen wegpissen door pure onkunde.
Ik heb de overname dan ook nooit begrepen. Binck en Saxo hebben hele andere filosofieen en daarmee andere type klanten.

Maargoed, kennelijk word ik ook dit weekend overgezet, gaan we daarna wel kijken naar liquidatie en overstap naar ING of Meesman.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Skyaero schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:46:
[...]

Ik heb de overname dan ook nooit begrepen. Binck en Saxo hebben hele andere filosofieen en daarmee andere type klanten.

Maargoed, kennelijk wordt ik ook dit weekend overgezet, gaan we daarna wel kijken naar liquidatie en overstap naar ING of Meesman.
of (tijdelijk?) naar fitvermogen. die vergoeden je verkoopkosten.

• Skyaero
  • Niet online
T-Infinity schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:48:
of (tijdelijk?) naar fitvermogen. die vergoeden je verkoopkosten.
Ik blijf liever weg bij prijsvechters zoals DeGiro, BuxZero en Fitvermogen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Fitvermogen is een prijsvechter tegenwoordig? :?

• Skyaero
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:46:
Fitvermogen is een prijsvechter tegenwoordig? :?
Letterlijke tekst van hun website (ze hebben geen tarievenblad o.i.d.)
FitVermogen hoort tot de goedkoopste fondsbeheerders van Nederland. Dat blijkt uit onderzoeken van de Consumentenbond Geldgids, de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en vergelijkingssite Finner.

Géén kosten voor openen of aanhouden van een rekening
Géén aan- of verkoopkosten
Géén switch order kosten
Géén dienstverleningskosten

U betaalt alleen de kosten voor de fondsen. Van deze kosten ontvangt u geen afrekening, omdat deze worden verrekend in de transactieprijs. U ziet de totale kosten direct op de detailpagina van ieder fonds.
Dat je alleen kunt kiezen uit NN fondsen (de eigenaar van Fitvermogen) en dat die relatief hoge fondskosten rekenen voegt nog eens een volledig gebrek aan transparantie toe.

Elke broker maakt kosten, die kosten moeten ergens van betaald worden. Als partijen dat met dit soort ontransparante manieren doen, blijf ik er bij weg. Want als Fitvermogen verlies draait, kan NN de kosten van de fondsen gewoon ophogen, zonder de klant hiervan te hoeven informeren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dat ze tot de goedkoopsten horen maakt ze niet per se een prijsvechter. En andersom, prijsvechters zijn ook niet per se de goedkoopste (zie DEGIRO :P)

IB is ook een van de goedkoopste aanbieders van vrij beleggen op de beurs, maar hen noemen we toch ook geen prijsvechter?

Prijsvechters kan je karakteriseren doordat ze bezuinigen op diensten/features die niet strikt essentieel zijn. Om DEGIRO als voorbeeld te nemen: kosten voor dividend bij het custody profiel, kosten voor gebruik van beurzen buiten de thuisbeurs, opslag voor handmatige valutaconversie, het niet toepassen van het belastingverdrag voor bepaalde US aandelen. Dat zijn kosten die eigenlijk nergens op slaan, maar die ze in rekening brengen zodat ze op andere vlakken een loss-leader kunnen aanbieden. En zaken zoals gebruik van stemrecht bieden ze helemaal niet aan.

[Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2021 11:03]

• Pistachenootje
Skyaero schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:55:
[...]
Dat je alleen kunt kiezen uit NN fondsen (de eigenaar van Fitvermogen) en dat die relatief hoge fondskosten rekenen voegt nog eens een volledig gebrek aan transparantie toe.
Dat is waar voor veel van hun fondsen maar niet voor de 2 fondsen die je nodig hebt om wereldwijd gespreid te beleggen. Daarmee zijn ze meestal de goedkoopste in Nederland.

Als je ze op die manier gebruikt is het mi. een prima club. Heb je behoefte aan meer keuze dan zijn er inderdaad betere partijen beschikbaar.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Skyaero schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:55:

Grappig dat je dan Meesman noemt als alternatief waar je wel heen wilt.
0,5% kosten, aankoop en verkoopkosten op een verpakte vorm van de NT fondsen.
Elke broker maakt kosten, die kosten moeten ergens van betaald worden. Als partijen dat met dit soort ontransparante manieren doen, blijf ik er bij weg. Want als Fitvermogen verlies draait, kan NN de kosten van de fondsen gewoon ophogen, zonder de klant hiervan te hoeven informeren.
Niets vreemds, want bij elke andere broker waar je belegt via Fondsen, zijn er lopendekosten van het fonds, die niet via de broker zelf direct worden gecommuniceerd.

Wat dat betreft beschouw ik het meer als een divers landschap van brokers die meer of minder vrijheid hebben in keuzes en diensten, waarbij je zelfs bij sommigen kunt zeggen dat ze niet eens een "echte" broker zijn. Maar over het algemeen komt meer vrijheid, en meer beurzen altijd samen met meer kosten, danwel directe/duidelijke kosten, danwel verborgen kosten.

[Voor 3% gewijzigd door Get!em op 24-11-2021 11:24]

• Atomius
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-11 16:53
Wat voor mij wel meespeelt is dat ik de mensen met verstand hier nooit reserveringen heb horen uiten over Fitvermogen, ook heb ik het niet negatief in het nieuws zien komen. Dat kan je van prijsvechters als DEGIRO niet zeggen, met hun Zero praatjes en AFM gedoe. In mijn beleving is Fitvermogen niet zomaar te scharen in dezelfde categorie.

• Radiodurans
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:42
Ik heb wel ooit een 'woekerpolis' (hypotheek via ING) mogen ontvangen van Nationale Nederlanden. Ook de afhandeling daarvan en zelfs het opheffen van de hypotheek liep buitengewoon stroef. Ik heb dus persoonlijk niet zo veel zin meer in een NN product (zoals Fitvermogen), maar zo kun je van elke club wel een wanprestatie uit het verleden vinden.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

Atomius schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:29:
Wat voor mij wel meespeelt is dat ik de mensen met verstand hier nooit reserveringen heb horen uiten over Fitvermogen, ook heb ik het niet negatief in het nieuws zien komen. Dat kan je van prijsvechters als DEGIRO niet zeggen, met hun Zero praatjes en AFM gedoe. In mijn beleving is Fitvermogen niet zomaar te scharen in dezelfde categorie.
Wellicht een punt van aandacht is dat NN Investment Partners (waar Fitvermogen onder valt) door de NN Group verkocht is aan Goldman Sachs Group (nou ja de verkoop is in augustus aangekondigd en zou in Q1 2022 afgerond moeten worden als alles meezit).
https://www.nn-group.com/...on-the-sale-of-nn-ip-.htm

Ook een (klein) stukje van mijn pensioen wat via NN IP loopt komt daarmee bij Goldman Sachs te liggen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Skyaero
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:21:
[...]
Grappig dat je dan Meesman noemt als alternatief waar je wel heen wilt.
0,5% kosten, aankoop en verkoopkosten op een verpakte vorm van de NT fondsen.
[...]
Dat weet ik en daar is Meesman ook heel helder in. Enig puzzelstukje dat ik nog heb is of die 0,5% kosten inclusief de kosten van de NT fondsen is. In dat opzicht is ING nog transparanter.
Niets vreemds, want bij elke andere broker waar je belegt via Fondsen, zijn er lopendekosten van het fonds, die niet via de broker zelf direct worden gecommuniceerd.
Met als belangrijk verschil dat NN hier zowel fondsbeheerder als broker is en daardoor twee petten op heeft.

• rijk40
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 26-11 11:35
ben op zoek naar een ImportXml Xpath query om yahoo finance price en % change (price) te importeren in google sheets vanuit yahoo finance voor de volgende tickers:
HYUD.IL
BARC.L
TEN.MI
EUROB.AT
8550.T
BAZ.SI

heb dit geprobeerd maar tot nu toe geen success.... bij voorbaat heel erg bedankt!

regards, rijk

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:14
rijk40 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:27:
ben op zoek naar een ImportXml Xpath query om yahoo finance price en % change (price) te importeren in google sheets vanuit yahoo finance voor de volgende tickers:
HYUD.IL
BARC.L
TEN.MI
EUROB.AT
8550.T
BAZ.SI

heb dit geprobeerd maar tot nu toe geen success.... bij voorbaat heel erg bedankt!

regards, rijk
Ik kan je daar niet aan helpen, maar ben je ervan op de hoogte de Excel een standaard koppeling heeft voor beurskoersen?

• S7E-Vigi
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 26-11 17:00
HYUD.IL
BARC.L
TEN.MI
EUROB.AT
8550.T
BAZ.SI

regards, rijk
bert pit schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:20:
[...]

Ik kan je daar niet aan helpen, maar ben je ervan op de hoogte de Excel een standaard koppeling heeft voor beurskoersen?
En daarbij kan met de Query functie in Excel deze info 10x makkelijker binnengehaald worden zonder 1 parameter op te geven, alleen het webadres. Gebruik het al jaren maar ik overweeg nu Office 365 voor de Stock Connector die ook ETF's laat zien, weer een stap makkelijker. _/-\o_

[Voor 35% gewijzigd door S7E-Vigi op 24-11-2021 13:34]

• Pistachenootje
Skyaero schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:56:
[...]
Met als belangrijk verschil dat NN hier zowel fondsbeheerder als broker is en daardoor twee petten op heeft.
In de VS is dat heel normaal, zie bijvoorbeeld Vanguard en Schwab. En het zorgt er mi. niet voor dat de kosten hoger worden maar juist lager kunnen worden. Meer assets under management zorgt voor meer schaalgrootte waardoor de relatieve kosten verlaagd kunnen worden.

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:07
Vonovia gaat nieuwe aandelen uitgeven om hun overname van concurrent Deutsche Wohnen te financieren. Per 20 aandelen die je hebt (huidige koers zo'n €50) kan je er 7 aankopen voor €40 het stuk. Toch een leuke discount.

Gezien ik wel wat vonovia heb (4% van mijn portefeuille) was ik van plan erop in te gaan, maar mijn aantal aandelen was niet "ideaal" (ik kwam er een handvol tekort om tot het volgende veelvoud van 20 te komen), en had weinig zin nu bij te kopen om enkel die reden. Maar blijkbaar kan je dus ook de rechten kopen tegen net geen 4 euro het stuk, iets praktischer *O*

Ik vermoed dat dit vaker zo gebeurd? Denk het eerste aandeel waar ik inzit waar ze nieuwe aandelen uitgeven, dus voor mij was het alvast een aangename vaststelling over hoe het werkt.

[Voor 8% gewijzigd door Jebus4life op 24-11-2021 16:03]

• Maahes
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20:27
Jebus4life schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:58:
Vonovia gaat nieuwe aandelen uitgeven om hun overname van concurrent Deutsche Wohnen te financieren. Per 20 aandelen die je hebt (huidige koers zo'n €50) kan je er 7 aankopen voor €40 het stuk. Toch een leuke discount.

Gezien ik wel wat vonovia heb (4% van mijn portefeuille) was ik van plan erop in te gaan, maar mijn aantal aandelen was niet "ideaal" (ik kwam er een handvol tekort om tot het volgende veelvoud van 20 te komen), en had weinig zin nu bij te kopen om enkel die reden. Maar blijkbaar kan je dus ook de rechten kopen tegen net geen 4 euro het stuk, iets praktischer *O*

Ik vermoed dat dit vaker zo gebeurd? Denk het eerste aandeel waar ik inzit waar ze nieuwe aandelen uitgeven, dus voor mij was het alvast een aangename vaststelling over hoe het werkt.
Dit is inderdaad hoe een kapitaalverhoging werkt, maar het is een soort 'sigaar uit eigen doos', net zoals dividend. De koers daalt - ceterus paribus - gelijk met de waarde van de warrants (naar rato) die uitgekeerd worden.

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:07
Maahes schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:45:
[...]

Dit is inderdaad hoe een kapitaalverhoging werkt, maar het is een soort 'sigaar uit eigen doos', net zoals dividend. De koers daalt - ceterus paribus - gelijk met de waarde van de warrants (naar rato) die uitgekeerd worden.
Ah, dat wist ik dan weer niet (maar is wel logisch natuurlijk), thanks!

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:05
HYUD.IL
BARC.L
TEN.MI
EUROB.AT
8550.T
BAZ.SI

regards, rijk
Is er een specifieke reden dat je niet de ingebouwde functies gebruikt? Een paar van je aandelen kun je gewoon via Google opvragen:
=GOOGLEFINANCE("lon:barc", "price")
=GOOGLEFINANCE("bit:ten", "changepct")
Importeren uit Yahoo doe ik al een tijdje niet meer, vaak gedonder mee. Ik gebruik de FT website voor aandelen die niet lukken via Google zelf. Voorbeeldje voor 8550.T:
= ImportXML("https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/summary?s=8850:TYO", "/descendant::span[@class='mod-ui-data-list__value'][1]")
= ImportXML("https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/summary?s=8850:TYO", "/descendant::span[@class='mod-ui-data-list__value'][2]")
Zo te zien zijn alle aandelen die je noemt daar wel te vinden. Het percentage moet je vervolgens nog even bewerken met wat string-operaties.

[Voor 8% gewijzigd door writser op 24-11-2021 20:32]

Onvoorstelbaar!

• rijk40
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 26-11 11:35
bedankt, kan me vergissen, maar ten en barc werkt soms niet met google dacht ik, vandaar mijn geklooi met xpath…….

het “even bewerken met wat string operaties” is nou net wat mij niet lukt, voorheen gebruikte ik onderstaande query om de % change van morningstar te gebruiken, maar dit werkt niet meer….

een voorbeeld om % change van ft te plukken zou heel erg welkom zijn

alvast bedankt…..

=ImportXML("http://quotes.morningstar.com/stockq/c-header?&t="&B16&"&region=jpn&culture=en-US&version=RET", "//div[@vkey='DayChange']/span[@class='gr_pipe']/following-sibling::span")/100

• robindk
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:11
Ik heb iets geks bij DeGiro.
Als ik probeer in te loggen, zegt hij dat de 2FA code (Google Authenticator) niet klopt.
Via de Android app kon ik nog wel inloggen (die vereist geen 2FA) en heb ik de 2FA uitgeschakeld.

Via Website kon ik toen inloggen, direct geprobeerd nieuwe 2FA aan te maken, maar bij het verifieren geeft hij aan dat de codes niet kloppen.

Heeft iemand hetzelfde probleem toevallig?

• Pred
  • Laatst online: 26-11 14:09
robindk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:47:
Ik heb iets geks bij DeGiro.
Als ik probeer in te loggen, zegt hij dat de 2FA code (Google Authenticator) niet klopt.
Via de Android app kon ik nog wel inloggen (die vereist geen 2FA) en heb ik de 2FA uitgeschakeld.

Via Website kon ik toen inloggen, direct geprobeerd nieuwe 2FA aan te maken, maar bij het verifieren geeft hij aan dat de codes niet kloppen.

Heeft iemand hetzelfde probleem toevallig?
Yes, heb ik ook! Ik heb precies hetzelfde als jou gedaan (gelijk 2FA via app uitgeschakeld). Ik laat het nu even uitstaan en zet het later wel weer aan. Ik durf het even niet aan om 2FA nu weer in te schakelen.

• robindk
Pred schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:55:
[...]

Yes, heb ik ook! Ik heb precies hetzelfde als jou gedaan (gelijk 2FA via app uitgeschakeld). Ik laat het nu even uitstaan en zet het later wel weer aan. Ik durf het even niet aan om 2FA nu weer in te schakelen.
Thanks! dacht al dat ik gek werd.
Kon nergens iets van een storing vinden.
Ik zal het even via Twitter aan DeGiro melden...

• robindk

that was quick....

• Skyaero
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:56:
[...]

Dat weet ik en daar is Meesman ook heel helder in. Enig puzzelstukje dat ik nog heb is of die 0,5% kosten inclusief de kosten van de NT fondsen is. In dat opzicht is ING nog transparanter.
Om maar antwoord te geven op mijn eigen vraag.

De 0,5% kosten is inclusief de kosten van de NT fondsen. Dit is te vinden in de prospectus (pag 39) van Meesman. De klantenservice van Meesman is in ieder geval snel en vriendelijk :)

Gezien de NT fondsen (bij dezelfde samenstelling die Meesman hanteert, dus world, EM en small capp) gemiddeld zo'n 0,2% aan kosten hebben, rekent Meesman dus gemiddeld 0,3%. Plus 0,25% aan transactiekosten bij aan en verkoop.

Ook even de ING erbij gepakt. Tot 100k betaal je 20 euro + 0,24% aan servicefee + fondskosten (0,2% als je de NT fondsen kiest). Aankoop/verkoop van beleggingsfondsen en ETFs is gratis. Bij 100k zit je dan op 0,46%. Het gemak van Meesman vertaalt zich dus voornamelijk in de transactiekosten.

Echter, beleggingen boven de 100k worden door de ING met een servicefee van 0,12% belast. En dan gaat het wel hard. Stel dat je 200k hebt, dan zijn je gemiddelde kosten 0,39%.

Dat is nog altijd hoger dan bij Binck (0,18% + gemiddelde ETF kosten van 0,12% = 0,30%), maar daar heb ik nu nog te maken met een dividendlek (nog eens zo'n 0,3% - 0,4% aan 'verlies') en transactiekosten bij verkoop. Daarmee ben ik nu dus duurder uit.

Vanuit legacy hebben mijn vrouw en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) elk een eigen Binck rekening. Als we die opheffen en via de gezamenlijke rekening een beleggingsrekening openen, zitten we sneller boven de 100k en krijgen we de lagere servicekosten (boven de 100k). Daarmee lijkt ING nu onze beste optie te worden.

Nu hopen dat onze ETF's dit weekend van Binck bij Saxo aankomen, anders valt er niets te verkopen :X

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:38
Skyaero schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:49:
[...]

Om maar antwoord te geven op mijn eigen vraag.

De 0,5% kosten is inclusief de kosten van de NT fondsen. Dit is te vinden in de prospectus (pag 39) van Meesman. De klantenservice van Meesman is in ieder geval snel en vriendelijk :)

Gezien de NT fondsen (bij dezelfde samenstelling die Meesman hanteert, dus world, EM en small capp) gemiddeld zo'n 0,2% aan kosten hebben, rekent Meesman dus gemiddeld 0,3%. Plus 0,25% aan transactiekosten bij aan en verkoop.

Ook even de ING erbij gepakt. Tot 100k betaal je 20 euro + 0,24% aan servicefee + fondskosten (0,2% als je de NT fondsen kiest). Aankoop/verkoop van beleggingsfondsen en ETFs is gratis. Bij 100k zit je dan op 0,46%. Het gemak van Meesman vertaalt zich dus voornamelijk in de transactiekosten.

Echter, beleggingen boven de 100k worden door de ING met een servicefee van 0,12% belast. En dan gaat het wel hard. Stel dat je 200k hebt, dan zijn je gemiddelde kosten 0,39%.

Dat is nog altijd hoger dan bij Binck (0,18% + gemiddelde ETF kosten van 0,12% = 0,30%), maar daar heb ik nu nog te maken met een dividendlek (nog eens zo'n 0,3% - 0,4% aan 'verlies') en transactiekosten bij verkoop. Daarmee ben ik nu dus duurder uit.

Vanuit legacy hebben mijn vrouw en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) elk een eigen Binck rekening. Als we die opheffen en via de gezamenlijke rekening een beleggingsrekening openen, zitten we sneller boven de 100k en krijgen we de lagere servicekosten (boven de 100k). Daarmee lijkt ING nu onze beste optie te worden.

Nu hopen dat onze ETF's dit weekend van Binck bij Saxo aankomen, anders valt er niets te verkopen :X
Kijk dan ook nog even naar de Rabobank. Die rekenen wel transactiekosten, maar hebben een max van €100 per kwartaal aan kosten. Bij een grote portefeuille wordt dat serieus goedkoper.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hoe vaak raak je die max in de praktijk na het eerste kwartaal?

En als we het over grote portefeuilles hebben, vanaf 500k rekent Meesman helemaal geen transactiekosten meer.

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee