• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:14
Ik heb geen ervaring met overstappen naar een andere broker. Wel ooit van ABNAMRO naar Alex gegaan, maar dat is lang geleden.

Mijn vraag is dus waar je rekening mee moet houden qua kosten. Is het gewoon een kwestie van verkopen bij de oude en kopen bij de nieuwe, of zijn er regelingen? Ik ben nu in de fuik van Saxo gedwongen en ben daar niet blij mee. Het enige positieve is dat alle aandelen verkrijgbaar zijn ook de kleine US fondsen, terwijl ik deze in bijvoorbeeld ABNAMRO niet terug kan vinden.

Mijn portefeuille bestaat uit 2 ETF, 2 aandelenfondsen, ASML en 23 US fondsen.

• Omayyad
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 26-11 14:53
RobertMe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:45:
[...]

V.w.b. een fonds wordt daar gewerkt met participaties en niet met aandelen. En volgens mij klopt het wat jij aangeeft dat het fonds zal groeien als er meer kopers zijn.Maar uiteraard zal een koop transactie van jou niet perse direct leiden tot de aankoop van aandelen door het fonds, want het kan best dat iemand anders juist een verkoop doet. Volgens mij mag een fonds ook gewoon een berg geld aanhouden, tot een bepaald maximum. Dus ze moeten bv voor 75% daadwerkelijk belegd zijn in aandelen. Als jij vervolgens voor €100 een participatie koopt in het fonds kan het best dat die €100 even op de plank blijft liggen en ze pas weken later voor €10.000 nieuwe aandelen kopen.
Dat verklaart misschien ook waarom er soms meerdere dagen overheen gaan voordat een indexfonds koop/verkoop order wordt uitgevoerd? Sparen ze deze orders op, om eerst 'intern' te verrekenen, en dan pas het saldo danwel aan te kopen of te verkopen?

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06:23
Omayyad schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:09:
[...]

Ik vroeg me inderdaad al af of het een goed teken is als een EFT het beter doet dan de index waarop het is gebaseerd. Als de ETF de index heel nauwgezet volgt, zou dat niet mogen gebeuren, of zit er gewoon lucht in de EFT, die er op een gegeven moment wel weer uit zal moeten klappen...

Dus ETFs die minder performen dat de onderliggende index (mits volledig gevolgd) zouden interessanter moeten zijn, omdat daar de correctie van de ETF koers (op basis v an de onderliggende index, dus onderliggende stukken) een positieve impuls gaan geven?
Een ETF, of indexfonds, volgt een index. Het is geen 100% kloppende invulling ervan. Denk daarbij bv aan de bekende ESG uitsluitingen. Daardoor missen er dus verschillende bedrijven in de ETF of het fonds waardoor je ook weer een (kleine) afwijking van de index krijgt. Maar met een ETF die bestaat uit honderden aandelen/bedrijven zou die afwijking uiteraard wel klein moeten zijn.
En bij een ETF (ten opzichte van een fonds) geldt natuurlijk ook "wat de gek ervoor geeft" dus de koers van de ETF hoeft niet perse overeen te komen met de waarde van de door de ETF beheerde aandelen. Je zou dan de (dagelijks bepaalde) NAV erbij moeten pakken en die afzetten tegen de koers, dan zie je hoe veel lucht er eventueel in zit.

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 24-11 22:42

cdoens

Peugeot-gek met een BMW

RobertMe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:59:
[...]

Goed punt v.w.b. dividend (+ autoFX dan). VWRL is dan toch weer niet zo gratis. Zelf jaartje terug gestopt met inleggen (doe ik nu in NT bij Rabo). Maar het bestaande laten staan wordt natuurlijk ook minder interessant op deze manier.
Maar i.p.v. de VWRL kun je VWCE pakken en daar wordt geen dividend uitbetaald. Eenmalige kosten van een paar euro per jaar voor de Xetra beurs heb je nog wel.
Of zie ik iets over het hoofd?

Peugeot 206 CC, 106 Rallye (geschorst) en BMW 735i

cdoens schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:17:
[...]

Maar i.p.v. de VWRL kun je VWCE pakken en daar wordt geen dividend uitbetaald. Eenmalige kosten van een paar euro per jaar voor de Xetra beurs heb je nog wel.
Of zie ik iets over het hoofd?
Dan zou ik eerder IWDA + EMIM nemen, dat is helemaal gratis. Op de Amsterdamse beurs heb je ook gratis real time koersen wat ik wel handig vind bij aankopen.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:54:
[...]
De Rabobank rekent bijvoorbeeld 0.1% transactiekosten voor trackers en beleggingsfondsen (en haalt natuurlijk ook inkomsten uit de kwartaalkosten die je altijd betaalt voor Zelf Beleggen).
Ik heb net mijn eerste aankoop NL0011225305 NT World gedaan met Rabobank Zelf Beleggen. Ze rekenden daarvoor € 5 aan transactiekosten. In het gepubliceerde kostenoverzicht staat voor ETF's: € 5 + 0,05%. Is dit recent veranderd en was het in juni 0,1%? Krijg ik die 0,05% (€ 2,50 in dit geval) nog later als kosten ergens te zien?

Of doe ik iets verkeerd en kan ik die € 5 per transactie voorkomen, bijvoorbeeld door periodiek in te leggen?

• RobertMe
RichieB schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:44:
[...]

Ik heb net mijn eerste aankoop NL0011225305 NT World gedaan met Rabobank Zelf Beleggen. Ze rekenden daarvoor € 5 aan transactiekosten. In het gepubliceerde kostenoverzicht staat voor ETF's: € 5 + 0,05%. Is dit recent veranderd en was het in juni 0,1%? Krijg ik die 0,05% (€ 2,50 in dit geval) nog later als kosten ergens te zien?

Of doe ik iets verkeerd en kan ik die € 5 per transactie voorkomen, bijvoorbeeld door periodiek in te leggen?
NT World is geen ETF maar een beleggingsfonds, en daarvoor rekenen ze die 0,1% aan transactiekosten. Dus als die €5 correct is zou je voor €5000 aan aandelen gekocht hebben.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:03
RobertMe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:01:
[...]

NT World is geen ETF maar een beleggingsfonds, en daarvoor rekenen ze die 0,1% aan transactiekosten. Dus als die €5 correct is zou je voor €5000 aan aandelen gekocht hebben.
Ah, dat verklaart een boel. :D Ik moest ook al zo'n suffe toets doen voordat ik NT World mocht kopen. Voor indexen/ETF's hoeft dat niet. Omdat ik inderdaad €5000 heb gekocht dacht ik dat het de genoemde €5 fixed fee was.

[Voor 9% gewijzigd door RichieB op 19-11-2021 12:28]

• Ko.Kane
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22:59
Er wordt hard door elkaar gehaald wat een beleggingsfonds en ETF precies zijn...Alles is makkelijk te googlen voor complete goede uitleg. Maar paar hoofdpunten:

Een ETF is een Exchange Traded Fund, en dat kan dus een passief indexfonds zijn. Hoeft echter niet zo te zijn. Key punt is dat je het direct kan verhandelen en dus niet N+2 via je bank hebt met de andere fondsen.

Tevens worden bij ETF's ook delen gemaakt of opgelost al naar gelang de vraag: zoek op creation en redemption. Er is dus geen 'limited supply zoals bij aandelen", zoals hierboven werd gesuggereerd. ( De vraag naar bv een SP500 ETF vertaald zich wel in vraag naar alle SP500 aandelen natuurlijk)

Omdat een ETF dus beursverhandelbaar is, kan het in principe wel (net) onder of boven de NAV (Net Asset Value) worden verhandeld, dat is denk ik een marginaal fenomeen en buiten de scope voor de meeste long term beleggers.

Een wellicht interessanter punt om naar te kijken bij ETF's, als je ze onderling vergelijkt, is of ze fysiek of synthetisch de index proberen te repliceren.

Een ETF die een index volgt en die onder presteert, gaat niet zo maar extra omhoog. Dat is een tracking error, wat een performance parameter is van een fonds. Dat kan door de benaderingsmethode komen, kosten etc.

[Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 19-11-2021 12:46]

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de transactiekosten van IB, hier een paar recente voorbeelden:
730 EUR IWDA ams 1.25 EUR
2000 EUR VWRL ams 1.90 EUR
17.500 EUR ZPRX xetra 9.80 EUR
10.000 USD VTI vs 0.33 USD

Dit is allemaal met tiered pricing dat meestal goedkoper is dan fixed pricing.

[Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 19-11-2021 13:37]

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Coronabesmettingen:Hoog.
Financials:down
Dollar:up
Rentes:nog lager
risico: Aan.

Aldus de beurs vandaag, zo lijkt het althans

[Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 19-11-2021 13:42]

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:08
Leaguer schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:47:
[...]

Je zou @coelho eens moeten vragen, heb 'm al voor je getagd. Die heeft hier eerder eens zijn analyse van het bedrijf gedeeld. Ben ook wel benieuwd naar zijn mening over de huidige koers(dalingen)!
Dank @Leaguer voor de reminder. Ik had je notificatie voorbij zien komen, maar was er niet direct aan toe gekomen om te antwoorden. Vervolgens niet meer aan gedacht.

Over TTOO kan ik kort zijn, de prijsontwikkeling valt ook mij vies tegen! Misschien heb ik destijds een volledig verkeerde analyse gemaakt, dan spijt het me voor iedereen die naar aanleiding van mijn verhaal gekocht heeft (ook al dien je zelf ook altijd te onderzoeken!).

Mijns inziens is een deel van het verhaal aan Covid te relateren: Ze hebben te veel ingezet op Covid panels in hun machines maar zijn links en rechts ingehaald door labs die op veel grotere schaal net zo snel of sneller een bepaling konden doen. Daarbij is in ziekenhuizen een groot deel van het budget naar Covid gegaan en lagen ook de prioriteiten daar, waardoor er relatief weinig machines verkocht zijn.

Desalniettemin zijn de Q3 cijfers heel redelijk met een Q3 total revenue van +42% YoY, hebben ze nog 43.6M in cash op de balans bij een huidige market cap van 103M.

Ook zitten er nog diverse nieuwe innovaties in de pipeline, waaronder een pathogenentest, een nieuwe sepsistest, een biohazards test (specifiek voor de US Government), een ziekte van Lyme test die 10x gevoeliger is dan de huidige testen, en zijn ze bezig met een nieuwe, compactere versie van het apparaat. Kortom, nog genoeg voor de komende jaren.

Ik geef geen financieel advies, maar ik denk dat de huidige prijs van $0,62 geen recht doet aan de waarde van het bedrijf en er een bounce up gaat komen. Zoals gezegd, market cap is 103M, met ruim 43M in cash en een verwachte jaaromzet van minimaal 25M.

Als je na je eigen dd vertrouwen in het bedrijf hebt/houdt, is het natuurlijk het perfecte moment om te down-averagen. Ik denk oprecht dat we op korte termijn weer richting 1 bewegen en dat mijn eerder genoemde PT van 10 nog steeds mogelijk is binnen een jaar of 3.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 05:35
Heeft er iemand (recentelijk) nog ervaring met het overstappen van Lynx naar IB?

Er deden namelijk verhalen de ronde dat dat niet mocht/dat je dan een tijd moest wachtten.

• phantom09
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:05
robindk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:59:
[...]

Al mijn aandelen staan flink in de plus, dus ga nu alles voor 20 december verkopen.
Ik verwacht einde van het jaar wel een correctie op een aantal aandelen,
Goh, wat knap dat jij redelijk exact weet wanneer de beurs gaat corrigeren.
Kun je mij ook de winnende eindcijfers van de staatsloterij geven?

Even terug gaan in de tijd. Als ik naar de SP500 kijk dan stijgt de koers sinds 2020 sneller dan de jaren ervoor.
Ditzelfde gebeurde in 1994. Pas na 6 jaar van een snellere stijging van de koers van de SP500 kwam er een beurs correctie.
Wil niet zeggen dat je nu en het verleden exact met elkaar kan vergelijken. Echter om nu te gaan zeggen dat eind december een correctie komt lijkt mij heel sterk.

[Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 19-11-2021 14:29]

• phantom09
S7E-Vigi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:04:
[...]

Is de combinatie van IB met Lynx een goed idee of is IB los al genoeg, wil nu ook weg bij DeGiro....
Lynx is een tusenpartij van IB. Als ik mij niet vergis kan je geen rekening openen bij IB als je al klant bent bij Lynx.

• throwaway2021
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 19-11 14:05
Vaste deelnemer hier, even throwaway account ivm indicatieve getallen hieronder.

Een paar vragen:
  • De opportunity cost is toch vrij groot?
  • De middelen worden momenteel 100% TSM equity ingezet, in dit voorbeeld is in feite het belastingvoordeel maar 1% op het portfolio. Waarom zien jullie, in jullie situatie, dit als de moeite waard?
Als ik naar de groenfonds mogelijkheden kijk, in situatie met fiscale partner, kom ik hierop uit:

• Rick34
  • Laatst online: 26-11 17:49
Ik zoek een betrouwbare grootbank/broker om zelf te beleggen. Heb al aardig wat over gelezen en neig naar een grootbank. Om te beginnen denk ik aan NT World fonds.

Mijn vraag momenteel is: heeft er iemand ervaring met ING zelf op de beurs? Ben jaren tevreden klant bij de ING en overweeg om daar te beleggen. De ING beleggen app lijkt echter behoorlijk bugged en heeft slechte reviews in de app store. Ik vraag me dan af of beleggen bij de ING wel aan te raden is? Alternatief zou bijvoorbeeld ABN of Rabobank kunnen zijn.

Alvast bedankt :)

• NoInput
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 05:22
Rick34 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:25:
Ik zoek een betrouwbare grootbank/broker om zelf te beleggen. Heb al aardig wat over gelezen en neig naar een grootbank. Om te beginnen denk ik aan NT World fonds.

Mijn vraag momenteel is: heeft er iemand ervaring met ING zelf op de beurs? Ben jaren tevreden klant bij de ING en overweeg om daar te beleggen. De ING beleggen app lijkt echter behoorlijk bugged en heeft slechte reviews in de app store. Ik vraag me dan af of beleggen bij de ING wel aan te raden is? Alternatief zou bijvoorbeeld ABN of Rabobank kunnen zijn.

ING is echt ideaal voor mij. Set and forget. Soms scroll ik te ver door in de hoofdapp van ING en zie ik hoeveel ik op de beleggingsrekening heb. Verder hoef ik er niks mee te doen.

Iedere maand wordt er automatisch voor X bedrag van mijn betaalrekening gehaald, daar worden NT fondsen van gekocht, dividend wordt herbelegt.

Ervaar zelf geen buggy beleggingsapp, is hoogstens wat beperkt in vergelijking met de vele toeters en bellen van andere platformen, maar die leiden alleen maar af wat mij betreft.

emotioneel empathisch correct Viva typetje

• phantom09
bert pit schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:11:
Ik heb geen ervaring met overstappen naar een andere broker. Wel ooit van ABNAMRO naar Alex gegaan, maar dat is lang geleden.

Mijn vraag is dus waar je rekening mee moet houden qua kosten. Is het gewoon een kwestie van verkopen bij de oude en kopen bij de nieuwe, of zijn er regelingen? Ik ben nu in de fuik van Saxo gedwongen en ben daar niet blij mee. Het enige positieve is dat alle aandelen verkrijgbaar zijn ook de kleine US fondsen, terwijl ik deze in bijvoorbeeld ABNAMRO niet terug kan vinden.

Mijn portefeuille bestaat uit 2 ETF, 2 aandelenfondsen, ASML en 23 US fondsen.
Verkopen bij je huidige broker en dan aankopen bij een nieuwe broker kan. Je kan echter ook je huidige posities laten overzetten naar je nieuwe broker. Dit is meestal goedkoper (behalve als je bij DeGiro weg wil, daar kost het 100 euro per regel). Trek wel na wat de werkelijke kosten zijn.

• robindk
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:11
phantom09 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:53:
[...]

Goh, wat kanop dat jij redelijk exact weet wanneer de beurs gaat corrigeren.

Even terug gaan in de tijd. Als ik naar de SP500 kijk dan stijgt de koers sinds 2020 sneller dan de jaren ervoor.
Ditzelfde gebeurde in 1994. Pas na 6 jaar van een snellere stijging van de koers van de SP500 kwam er een beurs correctie.
Wil niet zeggen dat je nu en het verleden exact met elkaar kan vergelijken. Echter om nu te gaan zeggen dat eind december een correctie komt lijkt mij heel sterk.
ik voorspel niets, ik denk dat dat gebeuren gaat.
Ik heb het ook niet over een beurscrash, gewoon paar procentjes omlaag, mensen die geld nodig hebben voor black friday of whatever.

Sorry hoor, het is geen financieel advies, zal mijn gedachten niet meer delen...

• S7E-Vigi
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 26-11 17:00
robindk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:30:
[...]

Ik heb het ook niet over een beurscrash, gewoon paar procentjes omlaag, mensen die geld nodig hebben voor black friday of whatever.

Sorry hoor, het is geen financieel advies, zal mijn gedachten niet meer delen...
Vooral wel doen, iedereen weet dat niemand de beurs kan voorspellen dus als je woorden als advies worden aangenomen dan is dat hun probleem. Ik lees graag iedereen zijn inzicht, die vergelijk ik dan met mijn eigen mening en ik zoek de verschillen en soms leid dat tot een reactie hier, fora FTW 8) .

• Broabander
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23-11 21:43
NoInput schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:27:
[...]

ING is echt ideaal voor mij. Set and forget. Soms scroll ik te ver door in de hoofdapp van ING en zie ik hoeveel ik op de beleggingsrekening heb. Verder hoef ik er niks mee te doen.

Iedere maand wordt er automatisch voor X bedrag van mijn betaalrekening gehaald, daar worden NT fondsen van gekocht, dividend wordt herbelegt.
Same, ik beleg zelfs op weekbasis voor die échte Dollar Cost Averaging. Ik zat er met DeGiro toch te vaak mee te timen nadat ik geld had overgemaakt. Ik gebruik de ING app niet eens omdat ik niet actief (meer) handel. Nadeel dat je vaak denkt "hee waar is die 40 euro heen?" voordat je ziet dat je wekelijkse 30 euro naar NT World en je twee-wekelijkse tientje naar NT EM is afgeschreven. Voordeel dat je toch op verschillende momenten van de maand instapt.
Rick34 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:25:
De ING beleggen app lijkt echter behoorlijk bugged en heeft slechte reviews in de app store. Ik vraag me dan af of beleggen bij de ING wel aan te raden is? Alternatief zou bijvoorbeeld ABN of Rabobank kunnen zijn.

Ik gebruik sinds 2 weken de ING beleggen app. Werkt helemaal prima. Wel vraag ik me af waarom ING het nodig vindt om daar een losse app voor te hebben. Bij ING en Rabo is gewoon 1 app voor alles (betalen, beleggen etc.).

Als ik jou was zou ik gewoon bij je huisbank ING beginnen.

• S7E-Vigi
phantom09 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:54:
[...]

Lynx is een tusenpartij van IB. Als ik mij niet vergis kan je geen rekening openen bij IB als je al klant bent bij Lynx.
Wat betreft de combi Lynx en IB kwam ik deze link tegen:

https://www.lynx.nl/online-broker/interactive-brokers-lynx/

Ik heb het niet doorgenomen (nog) maar wellicht FYI voor alle reageerders en reaguurders ;)
S7E-Vigi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:04:
[...]

Is de combinatie van IB met Lynx een goed idee of is IB los al genoeg, wil nu ook weg bij DeGiro....
Direct klant worden bij IB is het beste en goedkoopste. Lynx is een reseller van IB, dan krijg je hetzelfde product maar betaal je er meer voor. Enige voordeel van Lynx is dat ze wel een gewoon een 0800 nummer hebben waar je over het algemeen goed, snel en in het Nederlands geholpen wordt.

Ik ben zelf overgestapt van Lynx naar IB, geen moment spijt van gehad.
S7E-Vigi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:51:
[...]

Ik heb het niet doorgenomen (nog) maar wellicht FYI voor alle reageerders en reaguurders ;)
Beetje misleidende informatie wat mij betreft :P

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

S7E-Vigi schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:51:
[...]

Dat is vooral marketing voor nieuwe klanten die anders IB zouden overwegen. Het is geen informatie voor huidige Lynx klanten die liever rechtstreeks bij IB willen zitten.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

helloitsme schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:50:
Heeft er iemand (recentelijk) nog ervaring met het overstappen van Lynx naar IB?

Er deden namelijk verhalen de ronde dat dat niet mocht/dat je dan een tijd moest wachtten.
Ik ben wat langer geleden overgestapt. Mijn tip: vraag het eerst gewoon. Dan kun je kijken wat ze zeggen. Soms geven ze toestemming, soms niet.

Als ze geen toestemming geven kun je moeilijk gaan doen. Ik heb van iemand gehoord dat dat voor hem gewerkt heeft. Mocht je daar tips voor willen hebben stuur me een DM.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
throwaway2021 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:05:
Vaste deelnemer hier, even throwaway account ivm indicatieve getallen hieronder.
De schijven in Box 3 kun je ook met je partner verdelen. Dus van de 138.000 euro waar je belasting over moet betalen gaat 50k naar de eerste schijf van je partner, 50k naar jouw eerste schijf en dan nog 38k naar jouw tweede schijf.

Je betaalt zonder groenfonds dus aanzienlijk minder belasting dan dat je nu hebt uitgerekend.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

En omdat van de ~120k die jullie samen in de groenfondsen kunnen investeren dan nog maar 76k ipv de hele 120k uit de tweede schijf verdwijnt en de rest uit de eerste schijf, is ook het fiscaal voordeel kleiner.

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 19-11-2021 15:11]

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
NoInput schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:27:
[...]
Kiest ING de NT fondsen voor je (bijvoorbeeld op basis van een offensief of defensief profiel)? En wordt er precies het bedrag afgeschreven (en belegd) dat je hebt opgegeven?

Ik zit nu nog bij Binck maar ben aan het kijken naar ING (mijn huisbank) of Meesman.

• RobertMe
Skyaero schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:07:
[...]

Kiest ING de NT fondsen voor je (bijvoorbeeld op basis van een offensief of defensief profiel)? En wordt er precies het bedrag afgeschreven (en belegd) dat je hebt opgegeven?

Ik zit nu nog bij Binck maar ben aan het kijken naar ING (mijn huisbank) of Meesman.
Het zal om een periodieke aankoop order gaan neem ik aan. Dat heb ik in ieder geval zelf bij Rabo ingesteld. Gewoon een maandelijkse order in NT World voor bedrag X en NT EM voor bedrag Y.

V.w.b. het precieze bedrag: NT is een fonds waarin je participaties koopt, en dat kan tot een X aantal decimalen achter de komma. Als bv de koers €100 is en je doet een koop voor €50 dan krijg je dus 0,5 "participatie". Het is dus niet zoals bij aandelen dat je alleen een heel aandeel kunt kopen.
Edit: ter opheldering: je zegt bij een fonds dus gewoon "ik leg X bedrag in". I.t.t. een aandeel (en dus ETF), waarbij je zegt "ik wil Y aandelen kopen voor X per stuk".

[Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 19-11-2021 15:18]

• Anonyymm
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 26-11 18:27
Kan je bij Interactive Brokers automatisch in een fonds of aandeel beleggen? Dus op vaste dagen een bedrag inleggen? Ik kan het niet op de website vinden. Tenzij ik er compleet overheen lees.

• Rick34
  • Laatst online: 26-11 17:49
Bedankt voor jullie feedback wat betreft ING! Denk dat ik dat dan idd ga kiezen.
[...] Kiest ING de NT fondsen voor je (bijvoorbeeld op basis van een offensief of defensief profiel)? En wordt er precies het bedrag afgeschreven (en belegd) dat je hebt opgegeven?
Bij ING heb je:
- Eenvoudig beleggen: dan kies je uit 4 ING indexfondsen. Aangezien dat duurder is dan zelf beleggen en er waarschijnlijk obligaties bij zitten (die het tegenwoordig slecht doen in het algemeen), is dat niet aan te raden.
- Zelf op de beurs: dan moet je dus helemaal zelf kiezen waar je in wilt beleggen. Bijvoorbeeld Northern Trust fondsen (als ik het goed begrijp hebben ze die). 'ING Zelf op de beurs' is goedkoper dan 'ING eenvoudig beleggen' en aan te raden als je je er (een beetje) in wilt verdiepen.
- Vermogensbeheer: vanaf € 50.000. Dan beleggen de ING experts voor je. Zal ook duurder zijn dan als je het zelf doet.

/edit verduidelijkt

[Voor 3% gewijzigd door Rick34 op 19-11-2021 15:45]

• helloitsme
  • Laatst online: 05:35
[...]

de NT fondsen waarover gesproken wordt zijn aandelen fondsen (dus niet van ING, maar je kan ze kopen bij ING (en andere banken))
Aangezien het aandelenfondsen zijn, zijn ze per definitie ' offensief'
Anonyymm schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:32:
Kan je bij Interactive Brokers automatisch in een fonds of aandeel beleggen? Dus op vaste dagen een bedrag inleggen? Ik kan het niet op de website vinden. Tenzij ik er compleet overheen lees.
Dacht dat het wel kan met API's ofzo. Ik vermoed dat @Zr40 er meer van weet.

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 05:59
Zr40 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:56:
[...]

Dat is vooral marketing voor nieuwe klanten die anders IB zouden overwegen. Het is geen informatie voor huidige Lynx klanten die liever rechtstreeks bij IB willen zitten.
Het enige legitieme voordeel wat ik weet is dat "100.000 euro gegarandeerd wordt door de overheid bij een faillisement". Als je direct bij IBKR zit, heb je dit denk ik niet. Klopt dat?

Mijn tweakblog over de toekomst

• S7E-Vigi
Harm_H schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:46:
[...]

Het enige legitieme voordeel wat ik weet is dat "100.000 euro gegarandeerd wordt door de overheid bij een faillisement". Als je direct bij IBKR zit, heb je dit denk ik niet. Klopt dat?
20.000 euro voor beleggingsrekeningen dacht ik en volgens mij alleen over de cash allocatie, laat me graag verbeteren...

• RobertMe
[...]

Volgens mij vergoed de overheid helemaal niks?
Hetzelfde als het depositogarantiestelsel is er ook een variant voor beleggingen. Maar in beide gevallen zijn het volgens mij de instellingen zelf die geld in een potje duwen en als het nodig is de garantie geven.

Maar waar het DSG tot 100.000 vergoed is dat bij beleggingen maar 20.000. (Volgens mij lag dat bij IBUK wel hoger, maar met de Brexit kom je natuurlijk niet meer aan IBUK). Maar bij beleggingen werkt het sowieso anders dan bij een spaarrekening. Een belegging gaat immers om een aandeel waar je eigenaar van bent. Wettelijk zijn brokers verplicht om deze aandelen te bewaren onder een aparte BV en moeten beide BV s gescheiden zijn. Dus als bv IB omvalt dan kun je nog steeds aanspraak maken op jouw aandelen, die bij de bewaar BV staan. Als je gebruik moet maken van het beleggerscompensatiestelsel is er dus al veel meer aan de hand. Want dan is die bewaar BV (en potentieel dus ook al de broker) failliet gegaan.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:28:
[...]

Dacht dat het wel kan met API's ofzo. Ik vermoed dat @Zr40 er meer van weet.
Ik gebruik de API niet voor het plaatsen van orders. Maar volautomatisch kan niet - je moet nog steeds TWS en je script starten om via de API een order te plaatsen. En stortingen moet je ook vooraf aanmelden. Het is dus geen manier om set & forget periodiek te beleggen.
[...]
Dit staat niet genoemd op die pagina van Lynx?

Hoe dan ook, 100k voor Nederlandse instellingen heeft betrekking op het depositogarantiestelsel, betreft alleen cash, en daar moet je een bank voor zijn. Lynx is dat niet.

Wel valt Lynx onder het Nederlandse beleggerscompensatiestelsel, die tot 20k schade dekt wanneer de broker je assets niet kan uitleveren, maar dat betekent niets want Lynx is niet de entiteit die verantwoordelijk is voor het bewaren van je assets. Dat doet IBKR, en het stelsel van dat land is daarop van toepassing. Het maakt geen verschil dat Lynx je introducing broker is.

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07:01
Zijn er hier trouwens Alibaba volgers? Staan op m'n watchlist en merk dat ze blijkbaar zo'n 15% gezakt zijn deze week.

Ik zit in het buitenland met beperkt internet dus ik krijg niet veel nieuws mee, ben benieuwd wat er speelt? Heeft Jack Ma weer iets uitgestoken?

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:47

Sorcerer8472

Mens sana?

Trezzahn schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:07:
Ik kan trouwens de kosten van autoFX niet terugvinden. Of zitten deze verwerkt(/verscholen) in de valuta debitering?
Daar zit het inderdaad in, maar volgens mij kun je het met wat zoekwerk ook gespecificeerd terugvinden.

Ik zie nu trouwens in mijn rapportage jaarlijks kosten- en lastenoverzicht 2020 dat er maar liefst ˜1500 euro aan kosten in rekening zijn gebracht. Dit is "ietsjes" meer dan de totalen die ik in mijn hoofd zelf bij elkaar optel qua transactiekosten, wut?!

Het meeste staat onder een post: "Extern: impliciete transactiekosten" :?

[Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-11-2021 20:58]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:54
Jebus4life schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:42:
Zijn er hier trouwens Alibaba volgers? Staan op m'n watchlist en merk dat ze blijkbaar zo'n 15% gezakt zijn deze week.

Ik zit in het buitenland met beperkt internet dus ik krijg niet veel nieuws mee, ben benieuwd wat er speelt? Heeft Jack Ma weer iets uitgestoken?
Ze hebben kwartaalcijfers gepubliceerd.
Omzet is dramatisch gedaald.

TheS4ndm4n#1919

• Gearloose
  • Laatst online: 02:21
Omzet drastisch gedaald?
Ze hebben inderdaad niet aan de verwachting voldaan maar zijn nog steeds gegroeid.

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:05
Ik kreeg deze video doorgestuurd over de nieuwe kosten van DEGIRO:

Video: YouTube: DEGIRO Zero - Uitleg & Tarieven | Commissievrij beleggen (2021)

• S7E-Vigi
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:56:
[...]

Daar zit het inderdaad in, maar volgens mij kun je het met wat zoekwerk ook gespecificeerd terugvinden.

Ik zie nu trouwens in mijn rapportage jaarlijks kosten- en lastenoverzicht 2020 dat er maar liefst ˜1500 euro aan kosten in rekening zijn gebracht. Dit is "ietsjes" meer dan de totalen die ik in mijn hoofd zelf bij elkaar optel qua transactiekosten, wut?!

Het meeste staat onder een post: "Extern: impliciete transactiekosten" :?
Extern, zijn dat niet de fondskosten van fondsen en ETF's die in het fonds verrekend worden, de lopende kosten dus?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Het klinkt eerder als dat ze de bid-ask spread als kosten zien voor dit overzicht.

[Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 20-11-2021 00:20]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Zr40 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:19:
Het klinkt eerder als dat ze de bid-ask spread als kosten zien voor dit overzicht.
Kan daar sprake van zijn als ik alleen maar limit orders inleg? Het is wel een paar keer voorgekomen dat bijvoorbeeld een limit order tegen een veel hogere prijs vervuld werd omdat een aandeel (zoals TSLA) zeer hoog opende aan het begin van een beursdag, maar verder zie ik die orders alleen tegen exact de juiste prijs gevuld worden

Zo hoog is mijn transactievolume verder trouwens ook niet.

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 06:28
S7E-Vigi schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:15:
[...]

Extern, zijn dat niet de fondskosten van fondsen en ETF's die in het fonds verrekend worden, de lopende kosten dus?
Zr40 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:19:
In de email staat het volgende. Dus dat zijn geen bid ask spreads of kosten die al in fondsen zitten. Gewoon additionele kosten per trade:
Voor alle producten (met uitzondering van opties en futures, onze gratis selectie van ETF's en Tradegate-transacties) rekenen wij een bedrag van €0,50. Hiermee dekken wij externe kosten, zoals clearing- en afwikkelingskosten, brokerage kosten, contractnotakosten, regelgeving-en uitvoeringskosten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• The_FrankO
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Een tariefverhoging doet mij niet direct besluiten om al mijn posities te sluiten en weg te gaan. Er niet transparant over zijn en het verdoezelen met termen als commissievrij handelen daarin tegen wel.

Zero eerlijkheid, en zero vertrouwen in deze club, ik zal mijn saldo terug brengen naar zero.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

evleerdam schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:19:
[...]
In de email staat het volgende. Dus dat zijn geen bid ask spreads of kosten die al in fondsen zitten. Gewoon additionele kosten per trade:
Ik denk dat je het ergens anders over hebt? Je citeert uit de aanstaande tariefwijziging. Ik reageerde op het Jaarlijks Kosten- en Lastenoverzicht van @Sorcerer8472 waarin € 1500 aan kosten onder de noemer "impliciete transactiekosten" vermeld staan.
The_FrankO schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:34:
[...]

Een tariefverhoging doet mij niet direct besluiten om al mijn posities te sluiten en weg te gaan. Er niet transparant over zijn en het verdoezelen met termen als commissievrij handelen daarin tegen wel.

Zero eerlijkheid, en zero vertrouwen in deze club, ik zal mijn saldo terug brengen naar zero.
Niet alleen tarieven, kijk naar de vorige keren dat ze de voorwaarden hebben gewijzigd, en natuurlijk de AFM kwestie. Het lijkt er op dat ze gewoon door blijven gaan op deze manier.

[Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 20-11-2021 10:38]

• evleerdam
Zr40 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat je het ergens anders over hebt? Je citeert uit de aanstaande tariefwijziging. Ik reageerde op het Jaarlijks Kosten- en Lastenoverzicht van @Sorcerer8472 waarin € 1500 aan kosten onder de noemer "impliciete transactiekosten" vermeld staan.
Ah ok, zit niet op te letten!

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• phantom09
robindk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:30:
[...]

Ach zo. Persoonlijk vindt ik ook dat de koersen de laatste tijd te hard zijn gestegen. Het is zekers mogelijk dat er een (kleine) correctie binnenkort komt.
Vaak is het wel zo dat voordat er een echte beurscrahs komt de koersen absurd omhoog zijn gegaan.
Beleggers worden dan "greedy" en hebben last van FOMO. Op een gegeven moment gebeurd er dan wat of worden sommige wakker en trekken hun geld van de beurs af.
Beleggers zijn soms net als lemmingen... :F

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:53:
[...]

Direct klant worden bij IB is het beste en goedkoopste. Lynx is een reseller van IB, dan krijg je hetzelfde product maar betaal je er meer voor. Enige voordeel van Lynx is dat ze wel een gewoon een 0800 nummer hebben waar je over het algemeen goed, snel en in het Nederlands geholpen wordt.

Ik ben zelf overgestapt van Lynx naar IB, geen moment spijt van gehad.
Hoe ben je overgestapt? Heb je een rekening bij IB kunnen openen en hier een aanvraag gedaan om je portfolio bij Lynx over te zetten?

Of heb je je rekening gesloten bij Lynx en toen een rekening bji IB geopend?
phantom09 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:17:
[...]

Hoe ben je overgestapt? Heb je een rekening bij IB kunnen openen en hier een aanvraag gedaan om je portfolio bij Lynx over te zetten?

Of heb je je rekening gesloten bij Lynx en toen een rekening bji IB geopend?
Account is overgezet. Ik had eerst een verzoek gedaan bij Lynx. Volgens mij was dat rond de tijd dat er veel onzekerheid was bij Lynx over de verhuizing. Dat hielp geloof ik wel.

• phantom09
Jebus4life schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:42:

Ik ben blij dat ik alibabba een half jaar geleden de deur uit heb gedaan. Zo ook nio en niu.

• Maahes
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20:27
Bij de ETFs van Vanguard en iShares is het eenvoudig om te vinden uit welke holdings deze bestaan. Bij NT vind ik het nogal onduidelijk.

Weet iemand waar je kunt vinden welke holdings er in de bekende NT fondsen zitten? Het gaat dan om:
- Northern Trust World Custom ESG Equity Index
- Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index
- Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index

Hoe bepaalt NT verder welke aandelen niet voldoen aan de ESG criteria? Kiezen zij dit zelf? Of is er een onafhankelijke organisatie dit dit bepaalt?

• Miki
  • Laatst online: 07:06
Maahes schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:25:
Bij de ETFs van Vanguard en iShares is het eenvoudig om te vinden uit welke holdings deze bestaan. Bij NT vind ik het nogal onduidelijk.

Weet iemand waar je kunt vinden welke holdings er in de bekende NT fondsen zitten? Het gaat dan om:
- Northern Trust World Custom ESG Equity Index
- Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index
- Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index

Hoe bepaalt NT verder welke aandelen niet voldoen aan de ESG criteria? Kiezen zij dit zelf? Of is er een onafhankelijke organisatie dit dit bepaalt?
De zoekfunctie is waarschijnlijk stuk ;)

Zie: https://www.msci.com/constituents
En dan zoeken naar NT fondsnaam

ESG criteria:
https://www.msci.com/eqb/..._ESG_Indexes_Aug_2020.pdf

Samsung QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen2 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• RobertMe
Nu ze me ook deze maand (meen komende zaterdag) verplicht gaan overzetten naar een bankrekening i.p.v. monetaire fonds ga ik toch maar eens kijken om de ~20k die ik er nu nog heb staan (maar al jaar lang niet meer bijstort) toch te plunderen en bij Rabo in NT te stoppen (waar mijn maandelijkse inleg sowieso al naar toe gaat).

Voor de set & forget is Rabo gewoon dikke prima en eigenlijk doe ik dan ook niks meer met DeGiro.

Overigens vraagje m.b.t. overzetten. Als ik bv maandag alles verkoop en meteen een terugboeking aan maak, kom ik dan niet in de knoei met de settlement? Dinsdag of woensdag zal het geld dan wel worden uitgeboekt bij DeGiro terwijl de settlement ook pas na 2 of 3 dagen, oftewel woensdag of donderdag, is?

• Maahes
Miki schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:51:
[...]

De zoekfunctie is waarschijnlijk stuk ;)

Zie: https://www.msci.com/constituents
En dan zoeken naar NT fondsnaam
Bedankt, helaas lijkt het inderdaad stuk te zijn. Bij 'select an index name' blijft continu staan 'Loading ...'.

• Miki
  • Laatst online: 07:06
Maahes schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:16:
[...]

Bedankt, helaas lijkt het inderdaad stuk te zijn. Bij 'select an index name' blijft continu staan 'Loading ...'.
Check je browser, hier kan ik gewoon de onderliggende aandelen ophalen.

Samsung QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen2 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Maahes
Miki schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:33:
[...]

Check je browser, hier kan ik gewoon de onderliggende aandelen ophalen.
Inmiddels werkt het wel, op dezelfde browser overigens.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:41
RobertMe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:12:
[...]
Overigens vraagje m.b.t. overzetten. Als ik bv maandag alles verkoop en meteen een terugboeking aan maak, kom ik dan niet in de knoei met de settlement? Dinsdag of woensdag zal het geld dan wel worden uitgeboekt bij DeGiro terwijl de settlement ook pas na 2 of 3 dagen, oftewel woensdag of donderdag, is?
Ben toevallig afgelopen weken bezig geweest in plukken te verkopen/gelijktijdig weer aankopen elders.
Geld overzetten verschilde steeds, wel was het max 3 dagen later, meestal binnen 2 dagen. Maar hou er voor de zekerheid rekening mee dat het iets langer kan duren - vooral als er veel ineens gaan overboeken nav de afgelopen mailings.

Ik was precies klaar (afgelopen maandag laatste) voordat deze mailings kwamen :+

• JtjeWtje
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 01:07
Ik heb zelf op dit moment een lopende portefeuille bij DEGIRO voor mijn privé aandelen. Ik wil parallel daaraan een gezamenlijke basis beleggen rekening via de Rabobank openen voor mijn partner en mij (northern trust, maandelijks wat inleggen, over 30 jaar zien we wel) en ik wil eigenlijk ook voor mijn 2 kids 'ergens' een rekening openen waar ik maandelijks wat opstort (idem NT of MSCI world/vanguard all world, maar wel in mijn naam). Is het gunstig om 2 (of zelfs 3) rabobank accounts aan te houden (1 per bankrekening?) of adviseren jullie een 2e account te openen bij een andere broker?

[Voor 5% gewijzigd door JtjeWtje op 20-11-2021 20:29]

• JtjeWtje
Ik snap de poeha niet zo. Het gaat voor 90% van de beleggers om een euro meer of minder op een belegging die 30 jaar rendeert. Ik hoor mensen roepen dat er op een investering van 1200 euro niet 1,5 maar wel 3 euro gerekend wordt! En vanavond zitten ze weer bij de parkeerplaats van de Mac voor 20 euro aan rotzooi door de strot te douwen. 8)7

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Prijsverhogingen, prima, hoort erbij. Maar noem het dan niet "Zero" en doe vooral niet alsof het een prijsverlaging is. Dat is waar de poeha over gaat.

• evleerdam
JtjeWtje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:43:
[...]

Ik snap de poeha niet zo. Het gaat voor 90% van de beleggers om een euro meer of minder op een belegging die 30 jaar rendeert. Ik hoor mensen roepen dat er op een investering van 1200 euro niet 1,5 maar wel 3 euro gerekend wordt! En vanavond zitten ze weer bij de parkeerplaats van de Mac voor 20 euro aan rotzooi door de strot te douwen. 8)7
Even snel op een bierviltje gerekend kost dit me zeker 200 euro per jaar extra. Aardig wat big Macs hoor!

En verder exact wat @Zr40 zegt. Ze proberen die verhoging als een verlaging te brengen..?

JtjeWtje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:08:
Ik heb zelf op dit moment een lopende portefeuille bij DEGIRO voor mijn privé aandelen. Ik wil parallel daaraan een gezamenlijke basis beleggen rekening via de Rabobank openen voor mijn partner en mij (northern trust, maandelijks wat inleggen, over 30 jaar zien we wel) en ik wil eigenlijk ook voor mijn 2 kids 'ergens' een rekening openen waar ik maandelijks wat opstort (idem NT of MSCI world/vanguard all world, maar wel in mijn naam). Is het gunstig om 2 (of zelfs 3) rabobank accounts aan te houden (1 per bankrekening?) of adviseren jullie een 2e account te openen bij een andere broker?
Fitvermogen is behoorlijk goedkoper dan Rabobank. Heeft wel iets meer ESG uitsluitingen maar dat zal op de lange termijn niet veel uitmaken imo.

Ik geloof dat als je een rekening opent voor je kids dat zij er op hun 18e volledig over kunnen beschikken. Of dat een goed idee is moet je natuurlijk zelf afwegen. In mijn geval was het geen goed idee geweest. Ik was op mijn 18e niet zo verstandig.

• JtjeWtje
Pistachenootje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:59:
[...]

Fitvermogen is behoorlijk goedkoper dan Rabobank. Heeft wel iets meer ESG uitsluitingen maar dat zal op de lange termijn niet veel uitmaken imo.

Ik geloof dat als je een rekening opent voor je kids dat zij er op hun 18e volledig over kunnen beschikken. Of dat een goed idee is moet je natuurlijk zelf afwegen. In mijn geval was het geen goed idee geweest. Ik was op mijn 18e niet zo verstandig.
Daarom wil ik t volledig in eigen beheer houden. Ik vertel ze liever over 50 jaar surprise, ik heb nog een miljoen voor jullie dan dat ik een 18 jarige met een ton opzadel.

Bij degiro kan ik gewoon een seperaat account aanmaken op dezelfde bankrekening/naamgegevens. Bij de rabo zit ie letterlijk aan een betalingsrekening vast.
JtjeWtje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:22:
[...]
Daarom wil ik t volledig in eigen beheer houden. Ik vertel ze liever over 50 jaar surprise, ik heb nog een miljoen voor jullie dan dat ik een 18 jarige met een ton opzadel.
Ik vrees dat dat niet kan want ze zullen er zelf belasting over moeten betalen als ze 18 zijn. Voor zover ik weet tenminste.
Bij degiro kan ik gewoon een seperaat account aanmaken op dezelfde bankrekening/naamgegevens. Bij de rabo zit ie letterlijk aan een betalingsrekening vast.
Bij DeGiro kun je geen accounts voor kinderen meer openen.

https://www.degiro.nl/hel...unt-openen-voor-mijn-kind

Ook bij Fitvermogen moeten ze 18 jaar zijn. Ik denk dat je dus bij de bank uitkomt.

[Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 20-11-2021 22:40]

• JtjeWtje
Pistachenootje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:36:
[...]

Ik vrees dat dat niet kan want ze zullen er zelf belasting over moeten betalen als ze 18 zijn. Voor zover ik weet tenminste.

[...]

Bij DeGiro kun je geen accounts voor kinderen meer openen.

https://www.degiro.nl/hel...unt-openen-voor-mijn-kind
Hoezo? Ik zet het toch niet op hun naam?

https://www.degiro.nl/hel...unts-aanhouden-bij-degiro

Dat blijft gewoon van mij totdat ik besluit het aan hun te geven.

[Voor 5% gewijzigd door JtjeWtje op 20-11-2021 22:41]

JtjeWtje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:40:
[...]

Oh ik dacht dat je een rekening op hun naam wilde openen.

Als je dat niet wil zou ik gewoon alles in 1 Rabo account doen omdat dat dat goedkoper is. Bij Rabobank zijn de kosten namelijk gelimiteerd tot 100 euro per kwartaal.

Bij DeGiro heb je dividendlek met gewoon gespreid beleggen. Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Edit: als je liever losse rekeningen wil openen zou ik voor Fitvermogen gaan.

[Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 21-11-2021 09:51]

• phantom09
Ik zat voor de lol eens te kijken of handmatig valuta wisselen niet voordeliger is. Blijkt dat dit ook 0,25% kost en hierbij nog eens extra € 10,-. Zie het nut van handmatig valuta omwisselen dan helemaal niet in. Deze is altijd duurder dan autofx. Dan kunnen ze het ook afschaffen.

• Atsiz
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 22:30
Was het mogelijk bij de DeGiro om je euro's om te zetten naar dollars?

Dus als je bijv. alleen handelt in Amerikaanse beurzen dat je koopt en weer verkoopt in dollar.

Dat je de omwissel kosten kan omzeilen?

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:45
phantom09 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:10:
[...]

Ik zat voor de lol eens te kijken of handmatig valuta wisselen niet voordeliger is. Blijkt dat dit ook 0,25% kost en hierbij nog eens extra € 10,-. Zie het nut van handmatig valuta omwisselen dan helemaal niet in. Deze is altijd duurder dan autofx. Dan kunnen ze het ook afschaffen.
Als je het op handmatig zet dan kan je geld in vreemde valuta aanhouden, en als je dan bijv. iets als AAPL verkoopt en GOOGL koopt je dan helemaal geen kosten hebt ipv 2x een automatische omwisseling.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

Atsiz schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:44:
Was het mogelijk bij de DeGiro om je euro's om te zetten naar dollars?
Ja, als je van AutoFX wisselt naar handmatig voor de betreffende valuta (in dit geval USD). Dan wordt deze niet meer automatisch geconverteerd naar jouw basisvaluta (in EUR).
https://www.degiro.nl/hel...n-vreemde-valuta-beleggen
https://www.degiro.nl/hel...en-op-mijn-degiro-account

Waar je wel op moet letten volgens mij, is dat nu met de omzetting naar geldrekeningen de tegoeden in EUR op een rekening onder de licentie van flatexDEGIRO Bank AG vallen (en dus onder het depositogarantiestelsel). Maar dat tegoeden in andere valuta nog steeds gebruikmaken van de geldmarktfondsen en die vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Het is dan de vraag hoeveel "cash" je aan wilt houden binnen DeGiro.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• phantom09
Hielko schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:46:
[...]

Als je het op handmatig zet dan kan je geld in vreemde valuta aanhouden, en als je dan bijv. iets als AAPL verkoopt en GOOGL koopt je dan helemaal geen kosten hebt ipv 2x een automatische omwisseling.
Inderdaad, even niet bij stil gestaan.

Ik vraag me af of je ook geld in US dollar kan overmaken naar DeGiro.

• Afas
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
JtjeWtje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:40:
[...]

Ik weet niet aan wat voor bedragen je denkt maar als je bij leven wilt schenken kun je ook te maken gaan krijgen met schenkbelasting als je het op je eigen naam laat staan.

• Karish
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23:52
Ik heb een aantal Riot en Mara aandelen gekocht in dollars via Degiro. Dit betekent dus dat ik mijn euro's automatisch is omgezet in dollars. Stel je voor dat ik vanaf nu de FX op handmatig zet. Als ik dan mijn aandelen van Riot en Mara verkoop blijven deze dan in dollars ? Klopt mijn redenering en ik vraag me af of dit voordelig is ? Op korte termijn wel waarschijnlijk maar uiteindelijk betaal je toch de algehele transactie kosten van 0,25% over het al gehele bedrag.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ja, als je AutoFX uitschakelt dan blijft de opbrengst van verkoop in USD staan. Wanneer je vervolgens een aankoop in USD doet wordt alleen dit USD saldo gebruikt. Daarmee vermijd je conversie naar EUR en weer terug naar USD en bespaar je 2x 0,25%. Mocht je in de toekomst AutoFX weer inschakelen, dan wordt binnen een dag het USD saldo weer geconverteerd naar EUR.

[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 21-11-2021 10:43]

• Karish
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23:52
Zr40 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:41:
Ja, als je AutoFX uitschakelt dan blijft de opbrengst van verkoop in USD staan. Wanneer je vervolgens een aankoop in USD doet wordt alleen dit USD saldo gebruikt. Daarmee vermijd je conversie naar EUR en weer terug naar USD en bespaar je 2x 0,25%. Mocht je in de toekomst AutoFX weer inschakelen, dan wordt binnen een dag het USD saldo weer geconverteerd naar EUR.
Aha thanks voor je duidelijk antwoord. Stel je voor dat ik in het toekomst het wil omzetten naar euro betaal ik dan de 0,25% straks of blijft dit 0.1%. ik lees namelijk op YouTube dat dit de manier is om de kosten te omzeilen

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

De tarieven veranderen per 20 december, het kan zijn dat de informatie die je op YouTube leest is verouderd.

Vanaf 20 december kost conversie door AutoFX 0,25% per keer. Bij handmatige conversie komt daar nog eens € 10 bovenop. Het percentage blijft gelijk (dat was voorheen lager bij handmatig).

Als je saldo in USD hebt en wil behouden voor een toekomstige aankoop, dan vermijd je de conversie heen en terug door AutoFX uit te schakelen.

Nieuwe broker 'binnenkort' in Nederland.
Trade Republic is launching soon in the Netherlands. Invest commission-free in stocks and ETFs - or set up your free savings plan.
https://traderepublic.com/en-nl

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:54
Karish schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:58:
[...]

Aha thanks voor je duidelijk antwoord. Stel je voor dat ik in het toekomst het wil omzetten naar euro betaal ik dan de 0,25% straks of blijft dit 0.1%. ik lees namelijk op YouTube dat dit de manier is om de kosten te omzeilen
Nu is handmatig nog goedkoper bij grote bedragen. Maar met de nieuwe tarieven is het altijd duurder.

TheS4ndm4n#1919

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:05
https://traderepublic.com/en-nl/pricing
Minstens €1,- per order, max 1 order per dag.
"Possibly plus external expenses."

Heeft veel weg van Bux Zero.
Ook documentatie en andere prijzen kan ik niet vinden.

[Voor 5% gewijzigd door Qunix op 21-11-2021 14:02]

• phantom09
Extra concurrentie is nooit verkeerd.

• Groenenboompje
  • Laatst online: 26-11 17:39
Zr40 schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:07:
De tarieven veranderen per 20 december, het kan zijn dat de informatie die je op YouTube leest is verouderd.

Vanaf 20 december kost conversie door AutoFX 0,25% per keer. Bij handmatige conversie komt daar nog eens € 10 bovenop. Het percentage blijft gelijk (dat was voorheen lager bij handmatig).

Als je saldo in USD hebt en wil behouden voor een toekomstige aankoop, dan vermijd je de conversie heen en terug door AutoFX uit te schakelen.
De tip in je vorige bericht gelijk in uitvoering gezet, om alleen nu te lezen dat dat voor mij misschien niet handig is. Want als ik het goed begrijp. Ik heb nog niet veel aandelen in USD en zal dus met name meer aankopen dan verhandelen. Dan is dus eigenlijk autoFX goedkoper?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dan zet je het toch even kort aan wanneer je een conversie wil doen en daarna meteen weer uit?

• Groenenboompje
  • Laatst online: 26-11 17:39
Daar dacht ik ook gelijk aan, wist alleen niet zeker of dat mogelijk was. Dan gaat dat helemaal goed komen. Bedankt.

• GG85
  • Laatst online: 26-11 17:50

GG85

.......

Heel herkenbaar verhaal :).
Hier de gezamelijke FO pot ook bij de Rabo (NT World + NT EM + NT SC) omdat dat de meeste spreiding geeft en voor ons het goedkoopst is.
Zelf nog wat losse aandelen bij DeGiro en paar maanden geleden bij BrandNewDay een beleggingsrekening (zijn ook gewoon NT/Vanguard fondsen) geopend voor de kleine die op komst is. Heb daar toch al een Pensioenrekening lopen dus net zo handig. Goede spreiding en alsnog relatief goedkoop. Meesmans kan uiteraard ook.
Voor nu staat die BND rekening wel op onze naam. Niet ideaal qua belasting maar wel qua zeggenschap dus voor nu prima maar hij kan altijd over naar het kind en dan is het 18 -> kijk eens geld, doe er wat leuks mee.

Allergoedkoopst zou zijn alles op een grote pot bij de Rabo (ivm de max €100 kosten per kwartaal) maar dat vind ik zelf niet prettig, hou cvan duidleijke afgekaderde potjes.

• tuinïnen
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 06:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Hier ook DeGiros op eigen naam voor de 3 kids. Allemaal eigen potjes maar niet op hun naam. Moet er niet aan denken dat ze met 18 erover kunnen beschikken. Gebruik het dan liever voor studiegeld of later een eigen woning. Schenkbelasting zien we tegen die tijd wel.

PV Output |

• GG85
  • Laatst online: 26-11 17:50

GG85

.......

Exact, betaal er tzt wel de studie, rijbewijs etc van en evt een start van een huis.
Als ze opgroeid zoals mijn vrouw durf ik ze prima met 18 de controle over de rekening te geven.
Als ze opgroeid zoals ik daarintegen..... :D.

• Crasheeee
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-11 20:21
Toevallig begon mijn vriendin erover om ook een gezamenlijke beleggen rekening te openen om samen maandelijks wat op te starten.

Enige verschil is dat we dit allebei al apart deden bij een huisbank. Los van het idee twijfel ik een beetje, want het lijkt het mij dan beetje onnodig dubbele kosten

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Zr40 schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:06:
Dan zet je het toch even kort aan wanneer je een conversie wil doen en daarna meteen weer uit?
Da's trouwens ook raar: als je AutoFX uitzet, daarna bijv. aandelen verkoopt en andere aankoopt, en AutoFX daarna weer aanzet, dan wordt 1 a 2 dagen later de USD-rekening weer naar EUR omgezet, maar volgens mij is dat zonder die eenmalige 10 euro toch?

Waarom zou men dan handmatig laten converteren als je gewoon telkens AutoFX aan en uit kunt zetten? Overigens zit daar soms wel vertraging in, dus als je snel wil handelen is het niet zo praktisch. Even snel iets in dollars verkopen en daarna in euro's iets nieuws kopen kan ook niet zomaar dan. Maar verder?

• Pr088
  • Laatst online: 25-11 10:36
Crasheeee schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:40:
[...]

Toevallig begon mijn vriendin erover om ook een gezamenlijke beleggen rekening te openen om samen maandelijks wat op te starten.

Enige verschil is dat we dit allebei al apart deden bij een huisbank. Los van het idee twijfel ik een beetje, want het lijkt het mij dan beetje onnodig dubbele kosten
Ik beleg zelf ook bij de Rabobank. Door hun tariefstructuur is het voordelig om met grotere bedragen te beleggen. Ik zou dus zeggen: alles in één grote pot. Ik meen dat Rabo goedkoper is vanaf 12-13k in de bekende calculators. Ik gebruik zelf Rabo + Actiam World (NL0011309349). Goedkoper dan de bekende NT fondsen, maar minder spreiding.
Pr088 schreef op maandag 22 november 2021 @ 01:33:
[...]
Ik meen dat Rabo goedkoper is vanaf 12-13k in de bekende calculators.
Voor zover ik weet heb je daar een veel grotere portefeuille voor nodig (dacht boven 200k). En bij de Rabobank heb je wel transactiekosten, bij ING en ABN niet.

• RobertMe
Pistachenootje schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:03:
[...]

Voor zover ik weet heb je daar een veel grotere portefeuille voor nodig (dacht boven 200k). En bij de Rabobank heb je wel transactiekosten, bij ING en ABN niet.
Er zijn gewoon teveel variabelen. Zoals ik laatst al schreef hebben Rabo & ING dezelfde service fee (0,24% op jaarbasis, betaalt per kwartaal). Maar bij Rabobank betaal je minimaal €5 per kwartaal, ook als die 0,06% dan lager is. Bij ING betaal je vervolgens weer een vaste fee van €20 per jaar, in rekening gebracht per kwartaal. Oftewel:
Rabo: 0,06% per kwartaal met minimum van €5
ING: €5 + 0,06% per kwartaal

In die zin is Rabo altijd goedkoper (als je over de 0,06% > €5 heen bent dus €5 goedkoper).

Alleen betaal je bij Rabo zoals je al aangeeft weer transactiekosten van 0,1% op fondsen. Maar als je over die €5 voor minimale service fee heen bent bespaar je weer die €5 dus kun je per kwartaal €5.000 beleggen en ben je dus net zo duur uit als ING, en ik vermoed dat de meesten niet zoveel vrij te beleggen hebben per kwartaal.

Vervolgens heeft Rabo ook weer kosten voor dividenduitkering. Maar die zijn als ik het mij goed herinner maar €0,25 + 0,5%, dus ook niet perse heel hoog. Ook gezien in ieder geval de NT fondsen maar 1x per jaar uitkeren. Maar hiermee echt rekenen hoeveel het extra kost is natuurlijk moeilijk. (Want dividenduitkering is uiteraard nu niet bekend).

Edit:
Ook nog een "interessante" toevoeging die ik gisteren (pas) zag. Bij ING is de service fee 0,24% tot €100k. Daarboven is deze tot €500k maar 0,12% dus ING meteen weer een stuk goedkoper. Daar waar Rabo dan maximaal €100 per kwartaal is, wat je "raakt" bij belegd vermogen van €166.666,66, maar bij dat bedrag betaal je bij ING maar weer €55 per kwartaal (0,03% over 166k is €50 en dan nog de €5 vaste kosten).

Edit2:
Bovenstaande edit klopt niet. Zie post van @Herko_ter_Horst hieronder. De 0,12% geldt voor het meerdere van 100k en niet over het volledige bedrag.

[Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 22-11-2021 10:40]

• bert pit
Ik kan niet inloggen in Saxo, ik ben nummer 16 in de wachtrij.....

• bert pit
bert pit schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:47:
Ik kan niet inloggen in Saxo, ik ben nummer 16 in de wachtrij.....
Na 33 minuten kwam de helpdesk medewerker tot de conclusie dat er problemen zjjn met de captcha... Ik denk overigens dat ik een drogreden voorgeschoteld krijg en dat de problemen ergens anders liggen. Er volgt een mail als alles weer OK is.

Dit in combinatie met andere zaken die niet kloppen doen mij besluiten om mijn portefeuille over te gaan zetten. Dat blijkt tot 6 maanden na overzetten gratis te kunnen.

Een van de dingen die bij Saxo stelselmatig niet klopt is het dag rendement op een bepaald fonds. Zo klopt de prijs van Axiam DIA niet met wat Axiam zelf noteert en geeft het dag rendement elke dag iets tussen de 1 en 2% in de plus aan. Nu laat dat fonds best goede resultaten zien, echter zou heel de wereld in dat fonds beleggen als dat elke dag tussen de 1 en 2% omhoog zou gaan.... ;)

[Voor 5% gewijzigd door bert pit op 22-11-2021 10:34]

Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee