• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:14
Ik heb geen ervaring met overstappen naar een andere broker. Wel ooit van ABNAMRO naar Alex gegaan, maar dat is lang geleden.

Mijn vraag is dus waar je rekening mee moet houden qua kosten. Is het gewoon een kwestie van verkopen bij de oude en kopen bij de nieuwe, of zijn er regelingen? Ik ben nu in de fuik van Saxo gedwongen en ben daar niet blij mee. Het enige positieve is dat alle aandelen verkrijgbaar zijn ook de kleine US fondsen, terwijl ik deze in bijvoorbeeld ABNAMRO niet terug kan vinden.

Mijn portefeuille bestaat uit 2 ETF, 2 aandelenfondsen, ASML en 23 US fondsen.

• Omayyad
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 26-11 14:53
RobertMe schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:45:
[...]

V.w.b. een fonds wordt daar gewerkt met participaties en niet met aandelen. En volgens mij klopt het wat jij aangeeft dat het fonds zal groeien als er meer kopers zijn.Maar uiteraard zal een koop transactie van jou niet perse direct leiden tot de aankoop van aandelen door het fonds, want het kan best dat iemand anders juist een verkoop doet. Volgens mij mag een fonds ook gewoon een berg geld aanhouden, tot een bepaald maximum. Dus ze moeten bv voor 75% daadwerkelijk belegd zijn in aandelen. Als jij vervolgens voor €100 een participatie koopt in het fonds kan het best dat die €100 even op de plank blijft liggen en ze pas weken later voor €10.000 nieuwe aandelen kopen.
Dat verklaart misschien ook waarom er soms meerdere dagen overheen gaan voordat een indexfonds koop/verkoop order wordt uitgevoerd? Sparen ze deze orders op, om eerst 'intern' te verrekenen, en dan pas het saldo danwel aan te kopen of te verkopen?

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06:23
Omayyad schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:09:
[...]