Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:30
Een klein beetje in perspectief. Dit rapport loopt altijd een beetje achter. Waar bij het vorige rapport de consensus nog was dat het erger ging worden, lees ik nu vooral dat dit als de piek wordt gezien.

“But economists say that considering the falloff in gasoline prices, June's headline CPI could be the peak of inflation for now.“

De prijzen die het rapport van juni met name omhoog drijven, zijn al weken zakkende.

En ook:
“Core inflation, excluding gasoline and food, is expected to go from 6% in May to 5.7%, the third month in a row of slowing.”

Die core inflation is waar de Fed met name naar kijkt om de richting van inflatie te zien en haar beleid op vaststelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:15
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door xiangpo op 13-07-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Zit iemand hier een hier bij actief beheerd beleggen Rabobank? Ik vroeg mij af of het de kosten 0,79% naar 1,5% waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
SvV_Ying schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:44:
Een klein beetje in perspectief. Dit rapport loopt altijd een beetje achter. Waar bij het vorige rapport de consensus nog was dat het erger ging worden, lees ik nu vooral dat dit als de piek wordt gezien.

“But economists say that considering the falloff in gasoline prices, June's headline CPI could be the peak of inflation for now.“

De prijzen die het rapport van juni met name omhoog drijven, zijn al weken zakkende.

En ook:
“Core inflation, excluding gasoline and food, is expected to go from 6% in May to 5.7%, the third month in a row of slowing.”

Die core inflation is waar de Fed met name naar kijkt om de richting van inflatie te zien en haar beleid op vaststelt.
Dat zeiden ze de vorige rapporten ook hè.
Dat de piek erin zat en dat de top was bereikt

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:42
Fiscalist schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:40:
Zit iemand hier een hier bij actief beheerd beleggen Rabobank? Ik vroeg mij af of het de kosten 0,79% naar 1,5% waard is.
Waarschijnlijk niet.
Er zijn passieve mogelijkheden ( met een klein beetje eigen inzet ) met een totaal kostenplaatje van 0,175 tot 0,5% van je belegde vermogen op jaarbasis.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 15:42
Centraal beheer heeft weer een nieuwe actie, voor bestaande klanten deze keer: https://www.centraalbehee...beleggen#actievoorwaarden

De oude voor nieuwe klanten is ook nog steeds beschikbaar ( €65 bonus bij een inleg van €500 )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Kan iemand uitleggen waarom de beurzen niet zijn ingestort vandaag? CPI is hoger dan verwacht. Einde van de maand 100 bps rente verhoging is een stap dichterbij je zou toch verwachten dat het allemaal ingeprijsd wordt.

Of wordt er ver in de toekomst gekeken en valt het allemaal mee? Ik dacht dat onzekerheid nooit goed was voor de markt.

Recessie komt eraan. Europa wacht een gas crisis. Rusland kan misschien nog heel gek doen.

Of is het allemaal wel goed omdat men verwacht dat de inflatie haar piek heeft bereikt en is iedereen bullish ofzo? Wat als de volgende maand de inflatiecijfers nog slechter uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Benieuwd of de ECB de rente ooit nog gaat verhogen...
In Canada gisteren 1% verhoogd, Amerika heeft al een paar gehad en de verwachting is dat er nog O.75% bovenop komt. Intussen gebeurd er bij de ECB vrij weinig. Maar zien we wel de euro steeds minder waard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-06 18:12
champion16 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:10:
In Canada gisteren 1% verhoogd, Amerika heeft al een paar gehad en de verwachting is dat er nog O.75% bovenop komt. Intussen gebeurd er bij de ECB vrij weinig. Maar zien we wel de euro steeds minder waard worden.
Dat gaat de ECB ook doen maar ze moeten er tegelijkertijd voor zorgen dat de zuidelijke euro landen niet omvallen door de stijgende rente. De ECB heeft zoals hier eerder is gezegd ruimere doen dan bijvoorbeeld de FED. Dan rest nog de vraag of de inflatie in euro transitional is en vooral hoog is door de opgelopen energie kosten. Daalt energie op korte termijn zijn de renteverhoging mogelijk desastreus voor de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:26
@DutchManticore Heb je ook inflation linked euro bonds gekocht? Aangezien je hogere inflatie en lagere rente verwacht dan de markt kan dit mogelijk ook interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:06
Ik snap dan ook niet, waarom niet alle overheden nu of eigenlijk gisteren gewoon voor een paar 10-tallen miljarden aan geld uit de markt hebben gehaald met de nu geldende lage lange rentes.
Ben je voor de komende tijd verzekerd van lage lasten en verzekerd dat je het komende jaar (jaren) klaar bent met (her)financieren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:51

page404

Website says no

Supreme_One schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 02:19:
Kan iemand uitleggen waarom de beurzen niet zijn ingestort vandaag? CPI is hoger dan verwacht. Einde van de maand 100 bps rente verhoging is een stap dichterbij je zou toch verwachten dat het allemaal ingeprijsd wordt.

Of wordt er ver in de toekomst gekeken en valt het allemaal mee? Ik dacht dat onzekerheid nooit goed was voor de markt.

Recessie komt eraan. Europa wacht een gas crisis. Rusland kan misschien nog heel gek doen.

Of is het allemaal wel goed omdat men verwacht dat de inflatie haar piek heeft bereikt en is iedereen bullish ofzo? Wat als de volgende maand de inflatiecijfers nog slechter uitvallen?
Volgens mij is alles wat je noemt al ingeprijsd in de markt, die was op een gegeven moment 25% lager dan de laatste piek, weet je nog :) En de markt heeft zeker op de CPI gereageerd met een procent of anderhalf in de min. Pas als er nieuwe informatie komt gaat de markt er weer op reageren en die is er gewoon niet geweest. Rusland is Finland nog niet binnengevallen, het gas is (nog) niet op en die recessie wordt wel verwacht maar we weten nog niet hoe diep en hoe lang.

[ Voor 3% gewijzigd door page404 op 14-07-2022 09:10 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:09

mrc4nl

Procrastinatie expert

cpi was hoger dan verwacht, maar het ging om paar tienden van een procent.
Zekers, op een gegeven moment is de inflatie gepiekt en gaat weer naar beneden. ik maakte aantal dagen terug ook al de opmerking dat heel veel grondstoffen stukken goedkoper zijn geworden, dat gaat zich vertalen naar goedkopere goederen en dat heeft een deflationaire werking.

"There’s reason to believe that food and energy costs are subsiding, according to Wells Fargo & Co. economists. Particularly for groceries, “we suspect more significant easing ahead as raw material, transportation and wage costs have started to cool,” they said in a note."
Ja ik maak mij ook zorgen over komende winter, maar tot nu toe geen recessie. Economie is UK is afgelopen maand gewoon gegroeid.

"The UK economy grew more than expected in May, with GDP rising 0.5% thanks to a strong rebound in health services"

Ook TSMC waarvan iedereen verwachte dat ze de verwachtingen niet waar konden maken omdat er winder vraag zou zijn:Verwachtingen gewoon overtroffen

"TSMC heeft in het tweede kwartaal van dit jaar zijn nettowinst met 76 procent zien stijgen, dankzij een aanzienlijke omzetgroei en een fors hogere marge. Dat maakte het Taiwanese halfgeleiderbedrijf donderdag bekend."
Goed nieuws voor ASML en ASMI, en andere europese halfgeleiderfabrikanten.
Dat we niet veel verder gaan dalen nu. Cijfer seizoen is op komst, als de bedrijven laten zijn dat de economie sterker is dan dat men verwacht ,denk ik dat we een flinke rally gaan krijgen 8)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-05 08:18

Mijn mening is dat een hele hoop macro-economische zaken al reeds in de huidige prijs is verwerkt. Op het moment dat de CPI hoger uitvalt, dan merk je dat men eigenlijk dit misschien ergens al heeft ingecalculeerd en dat de koers na een kortstondige zakking toch weer terug op krabbelt.
Je merkt dat de angst voor verder tegenvallende zaken niet meer dezelfde weging hebben als het begin van het jaar. Men wordt misschien toch weer wat optimistischer.
Dat gezegd hebben, op het moment dat nu iets aan het licht komt wat zeer 'bearish' is, dan zal dit zeker rode cijfers gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:16
Hoe gaat het eigenlijk met Evergrande :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
r0bb schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:58:
Hoe gaat het eigenlijk met Evergrande :)
Nog steeds belachelijker failliet maar nog steeds veegt de CCCP haar kont af met alle faillissementsaanvragen. Dit kunnen ze er even niet bij hebben nu. Het probleem is niet dat Evergrande (en alle andere grote bouwers failliet gaan) maar dat de hele huizenmarkt daar inzakt.

Evergrande is het symptoom, niet de ziekte.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
mrc4nl schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:39:

[...]

Zekers, op een gegeven moment is de inflatie gepiekt en gaat weer naar beneden. ik maakte aantal dagen terug ook al de opmerking dat heel veel grondstoffen stukken goedkoper zijn geworden, dat gaat zich vertalen naar goedkopere goederen en dat heeft een deflationaire werking.

"There’s reason to believe that food and energy costs are subsiding, according to Wells Fargo & Co. economists. Particularly for groceries, “we suspect more significant easing ahead as raw material, transportation and wage costs have started to cool,” they said in a note."
Dat het deflationaire wordt heeft dus wel degelijk te maken met de hogere rentes dat werkt dus remmend of vergis ik me hier? Er is minder vraag prijzen dalen = recessie? Dus weer rate cuts en weer QE?

En er is een omgekeerde rente curve. 2 jaars obligatie rente is hoger dan 10 jaars dat betekent dat hoe dan ook dat een recessie op komst is (als je kijkt naar het verleden) dan kun je toch niet bullish zijn? 8)7

Ik zal het wel allemaal niet begrijpen. We hebben torenhoge inflatie + torenhoge schuld maar blijkbaar is het niet genoeg voor een dikke correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Supreme_One schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Dat het deflationaire wordt heeft dus wel degelijk te maken met de hogere rentes dat werkt dus remmend of vergis ik me hier? Er is minder vraag prijzen dalen = recessie? Dus weer rate cuts en weer QE?

En er is een omgekeerde rente curve. 2 jaars obligatie rente is hoger dan 10 jaars dat betekent dat hoe dan ook dat een recessie op komst is (als je kijkt naar het verleden) dan kun je toch niet bullish zijn? 8)7

Ik zal het wel allemaal niet begrijpen. We hebben torenhoge inflatie + torenhoge schuld maar blijkbaar is het niet genoeg voor een dikke correctie.
Ik begrijp dat ook niet, maar dat zal wel allemaal ingeprijsd zijn door de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Supreme_One schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:14:
[...]

We hebben torenhoge inflatie + torenhoge schuld maar blijkbaar is het niet genoeg voor een dikke correctie.
Zonder renteverhogingen is de inflatie dan weer goed voor de schulden als je ze veel hebt ;)

We gaan het merken in het najaar waarschijnlijk, dan weten we wat beter waar we staan en hoe tijdelijk die inflatie nou echt is. Ook een plateau blijft zorgwekkend.

Bedrijven gaan het merken, spaargeld wordt nu aangesproken maar ook dat raakt op. Wanneer er zoveel geld naar de energiekosten gaat blijft er een heel stuk minder over voor de rest. Dat zou de inflatie weer kunnen drukken als de vraag afneemt, maar daarmee koelt dan wel de hele economie ook flink af. Kosten aan de aanbodzijde worden ook hoger door de energiekosten. En dan moeten we ondertussen ook nog de planeet redden, er is een oorlog en een opbouwend groter globaal conflict inzake energie & voedsel.

Ik voorzie in ieder geval een verder dalende trend richting het eind van het jaar op de beurzen.

Tot zover mijn profetische analyse en voorbeschouwing op de ontwikkelingen.

[ Voor 8% gewijzigd door tuinïnen op 14-07-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supreme_One
PPI valt ook hoger uit dan verwacht met 11.3%

100 bps verwachting omhoog naar 88.1%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:23
tuinïnen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Zonder renteverhogingen is de inflatie dan weer goed voor de schulden als je ze veel hebt ;)

We gaan het merken in het najaar waarschijnlijk, dan weten we wat beter waar we staan en hoe tijdelijk die inflatie nou echt is. Ook een plateau blijft zorgwekkend.

Bedrijven gaan het merken, spaargeld wordt nu aangesproken maar ook dat raakt op. Wanneer er zoveel geld naar de energiekosten gaat blijft er een heel stuk minder over voor de rest. Dat zou de inflatie weer kunnen drukken als de vraag afneemt, maar daarmee koelt dan wel de hele economie ook flink af. Kosten aan de aanbodzijde worden ook hoger door de energiekosten. En dan moeten we ondertussen ook nog de planeet redden, er is een oorlog en een opbouwend groter globaal conflict inzake energie & voedsel.

Ik voorzie in ieder geval een verder dalende trend richting het eind van het jaar op de beurzen.

Tot zover mijn profetische analyse en voorbeschouwing op de ontwikkelingen.
Dit is ook wat mij bezighoud. Mijn "çonsumentenvertrouwen'' is niet groot, al helemaal door kapitein 'plotseling kwam dit, plotseling kwam dat'' Rutte en zn regeringskornuiten. En als er al wat plotseling komt, is het reactionair regeren wat de klok slaat. Idem voor ECB, EU en Biden. Ik wacht nog wel een paar maandjes met investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

En nu definitief, door toch wel een symbolische grens:

EUR/USD
0,9996
-0,63%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supreme_One
tuinïnen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:56:
En nu definitief, door toch wel een symbolische grens:

EUR/USD
0,9996
-0,63%
Wat ben ik blij dat ik wat dollars heb gekocht een paar maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09-2024

EB

CU online

WCU schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:59:
[...]

Enig idee waarom IBKR in zowat alle vergelijkingslijstjes van online brokers niet voorkomt?

Thanks voor de hint: heb je zelf een referral code te delen volgens principe https://www.interactivebrokers.com/en/accounts/referrer.php?
Ik zit ook sinds een paar dagen bij IBKR, met een referral code van iemand anders.
Nog even wennen, maar ziet er goed professioneel uit. Ook Tradingview integratie en indicators :P
Ik zoek nu uit welke streaming koersen ik nodig heb... Iemand tips? EU & USA Options & aandelen.

referrals zijn op het forum niet toegestaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 14-07-2022 21:05 ]

-- MacBook Pro, iPhone 12 Pro Max, Denon AVR-X4200W, KEF, iPad Pro 12.9,, Kitesurfing (Mirns/Workum/Flevo - DM me voor contact, zoek nog beginnende kiters om mee het water op te trekken.. :-) --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
NN zou gisteren dividend uitkeren op de indexfondsen. Er is alleen nog niets bijgeschreven. Dat is wel slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Afas schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:47:
NN zou gisteren dividend uitkeren op de indexfondsen. Er is alleen nog niets bijgeschreven. Dat is wel slordig.
Via welk platform houd je de index fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Fiscalist schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Via welk platform houd je de index fondsen?
Via fitvermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:09
Het rommelt wel weer lekker in Italië hoor, in hoeverre mag Italië miljarden blijven uitgeven aan lastenverlichting terwijl ze al een gigaschuld hebben? Heeft Europa hier nog iets over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Janpietertje89 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:32:
Het rommelt wel weer lekker in Italië hoor, in hoeverre mag Italië miljarden blijven uitgeven aan lastenverlichting terwijl ze al een gigaschuld hebben? Heeft Europa hier nog iets over te zeggen?
Dit lijkt me de warming up voor een nieuwe ronde van de Euro- / EU-crisis. Benieuwd waar dit naartoe gaat de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:55
Zo’n vier ton pensioengeld dreigen Martien de Krosse (68) en zijn vrouw Ricky (74) kwijt te raken nu hun geld vast zit in twee fondsen van vermogensbeheerder De Veste. De hoop dat zij en met hen honderden andere beleggers hun geld nog terugkrijgen vervliegt in rap tempo.
https://www.ad.nl/geld/ma...-kwijt-te-raken~a4ec2cc8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 14:33
Twee zaken die mij opvallen:
  • Als het te mooi is om waar te zijn....
  • "....Dat deed de vermogensbeheerder onder andere met een verkoopverhaal bij Business Class, het tv-programma van Harry Mens...."
Heel erg sneu voor deze mensen, zij zouden wellicht beter beschermd moeten worden. Veel tweakers hebben wel door dat bovenstaande items alle alarmbellen moeten laten afgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 22:15
champion16 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:10:
Geen idee. Heb daarom een groot gedeelte van mijn euries omgezet naar dollars ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lightning89 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:12:
[...]

• "....Dat deed de vermogensbeheerder onder andere met een verkoopverhaal bij Business Class, het tv-programma van Harry Mens...."
Heel erg sneu voor deze mensen, zij zouden wellicht beter beschermd moeten worden. Veel tweakers hebben wel door dat bovenstaande items alle alarmbellen moeten laten afgaan.
Nog een opvallend detail:
Wat de directeur van De Veste Jack van Oosterbosch niet vertelde aan de beleggers was dat de AFM inmiddels een onderzoek gestart was naar De Veste. Dat onderzoek leidt er toe dat de AFM de beheervergunning van De Veste intrekt in 2019. ,,Nadat de vergunning is ingetrokken heb ik nog twee ton belegd bij De Veste’’, zegt De Krosse. ,,Als ik had geweten dat de vergunning was ingetrokken had ik dat nooit gedaan.’’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Lightning89 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Daaom altijd spreiden en niet alle eieren in 1 mandje leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:19
phantom09 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Daaom altijd spreiden en niet alle eieren in 1 mandje leggen.
Dat is helemaal niet nodig als je een degelijke broker kiest en in solide breed gespreide beleggingsfondsen/ ETF's gaat zitten waarbij de intrinsieke waarde gebaseerd zijn op fysieke aandelen.
Wat de Veste deed was in allerlei rommel constructies zitten met derivaten en allerlei vage Amerikaanse derderangs levensverzekeringen. Leuk zolang het goed gaat maar als het even tegenzit op de beurs ben je het bokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Dat is helemaal niet nodig als je een degelijke broker kiest en in solide breed gespreide beleggingsfondsen/ ETF's gaat zitten waarbij de intrinsieke waarde gebaseerd zijn op fysieke aandelen.
Wat de Veste deed was in allerlei rommel constructies zitten met derivaten en allerlei vage Amerikaanse derderangs levensverzekeringen. Leuk zolang het goed gaat maar als het even tegenzit op de beurs ben je het bokje.
Klopt. Echter ik vindt het alsnog een geruststellende gedachte dat ik bij meerdere brokers een rekening heb i.p.v. bij 1 broker.

Hier meer over Veste:

https://www.financieelrec...rmogensbeheerder-de-veste

Vreemde constructie wat dit beleggingsfonds op na hield. Constructie klinkt niet lekker.

Hier een uitgebreid artikel. Daarin staat ook dat de beleggers hun inleg met een kleine vergoeding terug hebben gekregen. Valt dus op zich mee:

https://www.financieelrec...rmogensbeheerder-de-veste

[ Voor 17% gewijzigd door phantom09 op 15-07-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat ^ is een artikel van 2019. Artikel van AD is van vandaag, daarin staat dat honderden mensen waarschijnlijk kunnen fluiten naar hun geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 15-07-2022 11:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:01:
Dat ^ is een artikel van 2019. Artikel van AD is van vandaag, daarin staat dat honderden mensen waarschijnlijk kunnen fluiten naar hun geld.
Ik denk dat dit soort horrorverhalen veel mensen er van weerhoud om te gaan beleggen. Zo gek is dat ook niet, hoe weet je nou écht zeker of een partij als bijv. Meesman dat geld wel écht belegd heeft? Voor veel Nederlanders is dat een 'black box'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Vorig jaar was pay date op 14 juli, en werd bij mij op 16 juli 2021 het dividend opnieuw herbelegd, terug te vinden in mijn transactieoverzicht.

Dit jaar is pay date op 13 juli en ik had dan ook vandaag de herbelegging verwacht terug te vinden in mijn account. Hier echter ook nog niks.. Jammer want dan wordt het pas weer na het weekend :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Tehh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat dit soort horrorverhalen veel mensen er van weerhoud om te gaan beleggen. Zo gek is dat ook niet, hoe weet je nou écht zeker of een partij als bijv. Meesman dat geld wel écht belegd heeft? Voor veel Nederlanders is dat een 'black box'.
Tja, ik denk dat je gelijk hebt, maar tegelijkertijd wel triest als je niet het enorme verschil tussen beide kan zien qua risico. Want het is echt moeilijk te overdrijven hoe verschillend beide producten zijn. Enerzijds heb je een simpel en wereldwijd gediversifieerd fonds, aan de andere kant heb je een fonds dat in zee gaat met 1 kredietverstrekker en waarvan het helemaal niet duidelijk is welke risico's ze precies lopen*. Ik wil niet zeggen dat je het verdient dat je al je pensioengeld verliest als je daar alles in stopt, maar stupide is het wel.

Dan heb ik het nog helemaal niet over hoge kosten versus lage kosten, of twijfelachtige reclame uitingen zoals adverteren met een specifiek verwacht rendement of verschijnen bij business class.

* Ik zat te kijken wat betreft hun trade finance fonds, maar in de prospectus staat bijvoorbeeld dus echt helemaal niks specifieks over hun trade finance fonds, echt NIKS. En dan hebben ze nog een brochure waarin ook niks staat, maar ze wel lekker adverteren met een verwacht rendement van 7% per jaar (wat overduidelijk niet kan/mag). Maar je hebt geen idee aan hoeveel partijen ze finaciering verstrekken, hoe groot de leningen zijn die ze geven, hoeveel dagen die leningen gemiddeld blijven uitstaan, wat de winstmarge is per lening, hoeveel verliezen ze historisch hebben op de leningen etc etc. Het enige wat overduidelijk is dat echt niemand in deze rotzooi zou moeten beleggen. Het valt nog mee dat het (blijkbaar?) geen totale fraude was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 31-05 22:21
Over De Nieuwe Veste

De Nieuwe Veste biedt belegginsfondsen vanaf €100.000,- aan professionele beleggers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctMwM1GlS38Kik_GisFt1SbOEC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKht5G7wgObB6T3CcUf9oi4s.png?f=fotoalbum_large

Het staat wel netjes op de site.

Heb dan ook niet zo heel veel medelijden als mensen zich zonder enige kennis professionele beleggers wanen die meer rendement dan de markt kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Trently schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Mijn mening is dat een hele hoop macro-economische zaken al reeds in de huidige prijs is verwerkt. Op het moment dat de CPI hoger uitvalt, dan merk je dat men eigenlijk dit misschien ergens al heeft ingecalculeerd en dat de koers na een kortstondige zakking toch weer terug op krabbelt.
Je merkt dat de angst voor verder tegenvallende zaken niet meer dezelfde weging hebben als het begin van het jaar. Men wordt misschien toch weer wat optimistischer.
Dat gezegd hebben, op het moment dat nu iets aan het licht komt wat zeer 'bearish' is, dan zal dit zeker rode cijfers gaan opleveren.
Als het cijfer boven verwachting uitkomt, zou dat niet in de prijs moeten zitten nog. Het punt was dat er twee FED leden gesproken hebben. Zij hebben óf de 100bp niet genoemd óf gezegd dat "de markt een beetje op zichzelf vooruit loopt". Vooral dat laatste werd gezien als ontkrachting van de 100bp.
Supreme_One schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:54:
PPI valt ook hoger uit dan verwacht met 11.3%

100 bps verwachting omhoog naar 88.1%
Die verwachting voor 100bp is nu denk ik wel een stuk teruggelopen na alle FED-speak en de Michigan Survey.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Morty schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:56:
[...]

[Afbeelding]

Het staat wel netjes op de site.

Heb dan ook niet zo heel veel medelijden als mensen zich zonder enige kennis professionele beleggers wanen die meer rendement dan de markt kunnen maken.
Nu staat dat er maar toen deze mensen instapten was de situatie anders.

Pistachenootje in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 15-07-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-02 13:54
Leaguer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Vorig jaar was pay date op 14 juli, en werd bij mij op 16 juli 2021 het dividend opnieuw herbelegd, terug te vinden in mijn transactieoverzicht.

Dit jaar is pay date op 13 juli en ik had dan ook vandaag de herbelegging verwacht terug te vinden in mijn account. Hier echter ook nog niks.. Jammer want dan wordt het pas weer na het weekend :/
Ik heb inmiddels een bevestiging van de herinvestering van het dividend binnen, maar de orders worden pas na het weekend uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De vrijstelling van AFM toezicht is anders wel behoorlijk ruk in mijn ogen. Ja het minimum van een ton (nu tenminste, ik kan mij bedragen herinneren van 20k of 50k vroeger) is fors en daarmee zou je verwachten dat men wat beter onderzoek doet (al worden velen ingepakt door een gladde babbel). Maar als je minder dan 150 klanten hebt dan val je ook niet onder toezicht, en ook niet als de totale waarde onder de 5m valt. Dat zorgt voor allerlei partijen die zich door allerlei bochten wurmen met creatieve constructies om maar niet onder toezicht te vallen.

Daarnaast is het toezicht reactief en worden de problemen pas vaak laat gemeld door de AFM omdat ze meestal de bedrijven nog een periode geven om de problemen op te lossen. Voordat het aan de grote klok wordt gehangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Qwerty-273 op 15-07-2022 20:51 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
[...]

Ik snap de Meesman hype ook niet.. te duur voor fondsen die bij grootbanken goedkoper beschikbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
[...]

Het is bizar om te zien hoe dit soort vragen over Meesman weg worden gewuifd op bijvoorbeeld r/DutchFIRE. Mensen volgen elkaar blind en zolang alles goed gaat is er toch niks aan de hand? Dat Meesman niet onder het beleggerscompensatiestelsel valt realiseert niemand zich. Ondertussen is het zelfs duurder dan wanneer je NT koopt bij grootbanken 8)7

Als er iets aan de hand is dan is de kans groot dat je dat te laat opmerkt, helemaal wanneer je je als passieve indexbelegger minimaal bezighoudt met (economisch) nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:39
tuinïnen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:50:
[...]

Dit lijkt me de warming up voor een nieuwe ronde van de Euro- / EU-crisis. Benieuwd waar dit naartoe gaat de komende maanden.
In deze tijden inflateert de staatsschuld ook, dus zal die Euro-crisis wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:30:
[...]

In deze tijden inflateert de staatsschuld ook, dus zal die Euro-crisis wel meevallen.
Klopt, maar de rentes gaan ook omhoog. En dat is met name voor landen zoals Italie een probleem. Die is hard opgelopen:

https://www.marketwatch.c...mbmkit-10y?countrycode=bx

En de ECB gaat deze opkopen om de rente wat te verlagen. Gevolg daarvan is dat geld van rijke EU landen naar de minder rijke EU landen gaat. Nivelering op EU basis.

Daarnaast zijn er nog andere punten die drukken op de euro:

-Gas afknijping door Rusland
-Hoge olieprijs
-Langzame verhoging van de rente door de ECB t.o.v. een snelle en hogere rente door de FED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
herrieschopper schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Het is bizar om te zien hoe dit soort vragen over Meesman weg worden gewuifd op bijvoorbeeld r/DutchFIRE. Mensen volgen elkaar blind en zolang alles goed gaat is er toch niks aan de hand? Dat Meesman niet onder het beleggerscompensatiestelsel valt realiseert niemand zich. Ondertussen is het zelfs duurder dan wanneer je NT koopt bij grootbanken 8)7

Als er iets aan de hand is dan is de kans groot dat je dat te laat opmerkt, helemaal wanneer je je als passieve indexbelegger minimaal bezighoudt met (economisch) nieuws.
Weet je het heel zeker? Meesman heeft een vergunning voor een beleggingsinstelling en valt dus onder het Nederlandse toezicht van de AFM en daarmee dus ook onder het beleggerscompensatiestelsel.

Overigens ben ik het wel met je eens dat teveel mensen blind varen op adviezen van een bepaalde blog en wat er op Dutchfire wordt gebezigd.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 15-07-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Is NT beleggingsfonds eigenlijk een veilige haven? Of is het beter om bij de grootbanken beheerd te beleggen? % kosten buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Miki schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Weet je het heel zeker? Meesman heeft een vergunning voor een beleggingsinstelling en valt dus onder het Nederlandse toezicht van de AFM en daarna dus ook onder het beleggerscompensatiestelsel.

Overigens ben ik het wel met je eens dat teveel mensen blind varen op adviezen van een bepaalde blog en wat er op Dutchfire wordt gebezigd.
Tijd terug nagevraagd bij Meesman zelf:
DeGiro had ook de verplichting om de boel netjes te scheiden ;)

[ Voor 33% gewijzigd door herrieschopper op 26-09-2022 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
herrieschopper schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Tijd terug nagevraagd bij Meesman zelf:

[...]
Ah kijk, daar komt de aap uit de mouw, keyword: beheerder. Thx zo scherp had ik die niet!
Wie kan geen Beleggerscompensatie krijgen?
Sommige personen en ondernemingen komen niet in aanmerking voor Beleggerscompensatie. Dat zijn:

bestuurders, beheerders en hoofdelijk aansprakelijke vennoten van de onderneming die beleggingsdiensten verleent
personen die voor ten minste 5% deelnemen in het kapitaal van de financiële onderneming die beleggingsdiensten verleent
professionele marktpartijen en beleggers zoals banken, verzekeraars, pensioenfondsen en overheidsinstanties.
Bron: https://www.dnb.nl/betrou...scompensatie/#idpuys0ntva
DeGiro had ook de verplichting om de boel netjes te scheiden ;)
Wat DeGiro heeft gedaan is gewoon schandalig door letterlijk te bankieren met het onderpand van de particuliere beleggers waarbij het ook heel even mis dreigde te gaan. Die misbruikte het aparte bewaarbedrijf voor hun eigen investeringsmaatschappij.
Fiscalist schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:01:
Is NT beleggingsfonds eigenlijk een veilige haven? Of is het beter om bij de grootbanken beheerd te beleggen? % kosten buiten beschouwing gelaten
Volgens mij haal je zaken door elkaar. Een grootbank zal namelijk ook voor je beleggen in beleggingsfondsen en ETF’s en wellicht dus ook in Northern Trust fondsen. Ook fonds huizen moeten een aparte bewaarbedrijven hebben die gescheiden zijn van de commerciële tak. Deze info kun je in de diverse bescheiden van het beleggingsproduct terugvinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Miki op 15-07-2022 22:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
[...]

Ik vind het niet vreemd dat mensen je bezwaren weinig serieus nemen, want dan kan je namelijk echt nergens meer in beleggen. NT zelf valt toch trouwens ook niet onder het beleggingscompensatiestelsel, net zo als alle andere fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Miki schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:20:
[...]

Ah kijk, daar komt de aap uit de mouw, keyword: beheerder. Thx zo scherp had ik die niet!

[...]

Bron: https://www.dnb.nl/betrou...scompensatie/#idpuys0ntva

[...]

Wat DeGiro heeft gedaan is gewoon schandalig door letterlijk te bankieren met het onderpand van de particuliere beleggers waarbij het ook heel even mis dreigde te gaan. Die misbruikte het aparte bewaarbedrijf voor hun eigen investeringsmaatschappij.

[...]

Volgens mij haal je zaken door elkaar. Een grootbank zal namelijk ook voor je beleggen in beleggingsfondsen en ETF’s en wellicht dus ook in Northern Trust fondsen. Ook fonds huizen moeten een aparte bewaarbedrijven hebben die gescheiden zijn van de commerciële tak. Deze info kun je in de diverse bescheiden van het beleggingsproduct terugvinden.
De 1895 fondsen van de Rabobank houden direct de aandelen/obligaties. Maar goed om te weten dat het gescheiden is van de commerciële tak. Wordt dat dan ook wel gewaarborgd? Zie bijv. het verhaal van jou over de GIRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Weet je het heel zeker? Meesman heeft een vergunning voor een beleggingsinstelling en valt dus onder het Nederlandse toezicht van de AFM en daarna dus ook onder het beleggerscompensatiestelsel.

Hmmm, is dat zo?

Bij de AFM checker kan ik niks vinden:

https://afm.nl/nl-nl/cons...er-je-aanbieder?q=meesman

Meesman zegt van wel:

https://www.meesman.nl/me...eleggingsinstellingen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Nee, ze hebben een vergunning maar zoals ik al eerder de quote van de DNB aanhaalde vallen zij niet onder BCS vanwege de structuur van beheerder van een beleggingsinstelling.

En dat je niks kan vinden bevestigd dat ze er niet onder vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 15-07-2022 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Het is bizar om te zien hoe dit soort vragen over Meesman weg worden gewuifd op bijvoorbeeld r/DutchFIRE. ...
Ik zou met een grote portefeuille ook veel liever bij de grootbanken zitten dan bij een partij als Meesman, nog los van het feit dat het goedkoper is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:35
Dat Meesman een vergunning heeft als beheerder van beleggingsinstellingen vind je terug in een Excel-sheet op de site van de AFM: https://www.afm.nl/~/prof...gister-aifm.xlsx?la=nl-nl.

Dit specifieke register is omdat het een Excel-sheet is, en niet in de ‘reguliere’ database met vergunninghouders e.d. opgenomen is, niet doorzoekbaar in de zoekmachines van de AFM.

Voor de EU-geörienteerden onder ons, ook in het register bijgehouden door ESMA is Meesman netjes terug te vinden: https://registers.esma.eu...sters_upreg&docId=ae16175.

[ Voor 18% gewijzigd door Trenchdog op 16-07-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roberth86
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik beleg zelf een groot gedeelte van mijn portefeuille in VUSA (Vanguard S&P 500 UCITS ETF) de S&P 500 tracker. Nu keek ik naar de koers van VUSA van het afgelopen jaar en deze was op de top 80,48 euro. De huidige koers is 72,40 euro. Dat betekent als de koers weer naar de top gaat van het afgelopen jaar dit een stijging is van 11,16%.

Als ik kijk naar de koers van de S&P 500 was die op het hoogste punt 4794,23. De huidige koers is 3862,07. Verschil naar de top 24,13%.

Kan iemand mij uitleggen waar dit verschil zit, je zou toch denken als de ETF de index volgt dat dit bijna gelijk zou moeten zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CrbdOFi1Rtj0SkMGZ3xe-zn_mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35k1zva43AaM47uODnsLWBEY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door roberth86 op 16-07-2022 11:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje
@roberth86 euro/dollar wisselkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Fiscalist op 17-07-2022 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gewoon voor de lol, hoe denken jullie dat de Twitter deal door Elon musk gaat verlopen?
Twitter heeft al de Delaware Court of Chancery ingeschakeld..

Poll: Gaat de twitter deal door?
Ja, zonder gerechtelijke uitspraak
Ja, pas na gerechtelijke uitspraak
Nee, maar Musk betaalt een boete
Nee, en Musk hoeft geen boete te betalen
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404685&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 16:07
Ging dit niet over de VanEck dividend etf? Ben er wel benieuwd naar. Gisteren langs gescrold en dacht komt morgen wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Trezzahn schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Ging dit niet over de VanEck dividend etf? Ben er wel benieuwd naar. Gisteren langs gescrold en dacht komt morgen wel..
Ja klopt! Alleen vindt mijn vader ETF’s te magisch en te spannend. Het wordt dus gewoon een 1895 fonds van de Rabobank. Immers daar zit hij al 50 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Fiscalist schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Ja klopt! Alleen vindt mijn vader ETF’s te magisch en te spannend. Het wordt dus gewoon een 1985 fonds van de Rabobank. Immers daar zit hij al 50 jaar.
En welk fonds is dat van de Rabobank? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Trezzahn schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Is geen slechte ETF. Geen dividendlek. Nadeel is wel de beperkte spreiding: maar ~100 bedrijven. Northern Trust heeft ook een hoog dividend fonds met betere spreiding meen ik.

Los daarvan kun je je natuurlijk wel afvragen of zo'n hoog dividend fonds nuttig is (sigaar uit eigen doos etc.). Deze discussie is al vaak gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:57:
[...]
En welk fonds is dat van de Rabobank? :?
Is alleen beschikbaar voor beheerd beleggen. Hoge totale kosten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:00:
[...]

Is geen slechte ETF. Geen dividendlek. Nadeel is wel de beperkte spreiding: maar ~100 bedrijven. Northern Trust heeft ook een hoog dividend fonds met betere spreiding meen ik.

Los daarvan kun je je natuurlijk wel afvragen of zo'n hoog dividend fonds nuttig is (sigaar uit eigen doos etc.). Deze discussie is al vaak gevoerd.
Leek mij ook geen slechte ETF voor hem. Het is ook een beetje een lastig type alles bij het “oude” en “vertrouwde” houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Fiscalist op 17-07-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:08:
[...]
Leek mij ook geen slechte ETF voor hem. Het is ook een beetje een lastig type alles bij het “oude” en “vertrouwde” houden.
Overigens vind ik het wel een potentieel nadeel om alles bij dezelfde bank te hebben (betaalkrekening, beleggingsrekening etc). Dit maakt je kwetsbaarder voor hacken/criminaliteit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:00:
[...]

Weetje toevallig waar dat fonds beschikbaar is? Zie het niet terug bij de Rabobank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscalist schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:49:
[...]
Weetje toevallig waar dat fonds beschikbaar is? Zie het niet terug bij de Rabobank
TDIV kun je bij de meeste brokers gewoon kopen verwacht ik. IBKR of DeGiro bijvoorbeeld.

Edit: Wellicht ook bij ABN of ING. Misschien kan iemand bevestigen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 17-07-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Pistachenootje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:10:
[...]

TDIV kun je bij de meeste brokers gewoon kopen verwacht ik. IBKR of DeGiro bijvoorbeeld.

ABN niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
[...]

ING wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MITK8zoMXxJjP_DKqiTWHVCoiJc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BxeakKHbMBBQjzldS939pPK1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
[...]

DeGiro heeft het helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
We doelden op het NT dividend fonds, is die er ook bij de ING?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
PS. Ik doelde op TDIV het VanEck fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Fiscalist schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:38:
[...]

We doelden op het NT dividend fonds, is die er ook bij de ING?
Nope, niet te koop bij ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Pistachenootje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:41:
PS. Ik doelde op TDIV het VanEck fonds.
Dan een miscommunicatie haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
Miki schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:41:
[...]

Nope, niet te koop bij ING.
Oké benieuwd waar dat fonds überhaupt te koop is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:34:
[...]

Overigens vind ik het wel een potentieel nadeel om alles bij dezelfde bank te hebben (betaalkrekening, beleggingsrekening etc). Dit maakt je kwetsbaarder voor hacken/criminaliteit etc.
Precies. I.v.m. hacken/misbruik zoveel mogelijk apart:

-Hou 2 betaalrekeningen aan. 1 bij een grote bank (ING/abnamro/etc.) en 1 bij een gratis bank (openbank/n26/revolut). Mocht je een pasje kwijt raken, dan heb je nog de pas van je andere bank.

-Spaar bij een andere bank of liefst banken (zoals leaseplanbank, lloyds, nn, etc.). Dit verkleint de kans op misbruik

-Beleg bij een broker zoals IB, degiro, saxobank, etc.

Daarnaast is het ook erg vervelend als je alles bij 1 bank hebt en deze omvalt. Kan zijn dat je tijdelijk nergens bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phuls
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 21:24
Fiscalist schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:38:
[...]

DeGiro heeft het helaas niet :(
Jawel, in de kernselectie. Misschien andere zoektermen gebruiken? Ik heb deze al een tijdje.
TDIV, VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCTS ETF.

[ Voor 12% gewijzigd door phuls op 18-07-2022 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
phuls schreef op maandag 18 juli 2022 @ 01:07:
[...]

Jawel, in de kernselectie. Misschien andere zoektermen gebruiken? Ik heb deze al een tijdje.
TDIV, VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCTS ETF.
Altijd op ISIN nummer zoeken, dan verklein je het risico door niet het verkeerde te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

mrc4nl schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:39:
Gewoon voor de lol, hoe denken jullie dat de Twitter deal door Elon musk gaat verlopen?
Ik denk dat de deal doorgaat tegen een iets verlaagde prijs (rond $50), die door alle Musk-zeloten als een geweldige overwinning verkocht gaat worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
eamelink schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:12:
[...]

Ik denk dat de deal doorgaat tegen een iets verlaagde prijs (rond $50), die door alle Musk-zeloten als een geweldige overwinning verkocht gaat worden.
Het verbaasd me echt dat de zeloten lopen te verkondigden dat Musk zogenaamd 4d chess speelt terwijl hij nu zijn broekje vol heeft dat Twitter zsm een rechtsgang heeft aangevraagd en zijn advocaten om uitstel hebben gevraagd.
Als Musk daadwerkelijk zoals hij op Twittert pochte een groot probleem te hebben ontdekt met de bots dan had hij vol vertrouwen de zaak aangegaan.

De aangewezen rechter in de zaak heeft al eerder twee partijen in het echt verbonden nadat de koper er vanaf wilde* dus we kunnen nog wel een leuke zaak gaan verwachten.

Persoonlijk hoop ik dat die space Karen zich er goed in verslikt met zijn grote waffel :)

* bron: https://arstechnica.com/t...plete-a-merger-last-year/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik had in de poll de prijs en termijn eruit gehaald, omdat je ander wel heel veel opties krijgt.

Al denk ik niet dat het uiteindelijke bod lager gaat uitvallen, Twitter wil niet meer onderhandelen, ze willen het geboden bedrag afdwingen via de rechtzaal. Anders waren ze niet naar de rechter gestapt. En Zoals @Miki terecht opmerkt, Het is in het verleden al vaker gebeurd dat iemand die afzag van een deal door de rechters toch verplicht werden om het te kopen, en die partij heeft twitter nu dus ingeschakeld.

Dus ik ga voor "deal gaat door na gerechtelijke uitspraak"

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 18-07-2022 09:50 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:22
Mijn verwachting is dat de deal niet doorgaat en Musk een boete krijgt. Dat hoop ik ook, want ondanks respect voor zijn intelligentie en pragmatische houding vind ik Musk als persoon behoorlijk door het ijs zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1751522

Sorry voor deze vraag hier tussendoor. Belgen die weten hoe ze een stock-split in vorm van dividend moeten aangeven? Alsook welk bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Wat bedoel je precies (niet dat ik de Belgische wet ken).

Een stock-split is over het algemeen geen waarde verandering. Ipv dat 1 aandeel 100 euro waard is, na een stock-split 1:2, zijn 2 aandelen 100 euro waard. En is jouw 1 oud aandeel omgezet in 2 nieuwe aandelen.

Een dividend uitbetaald in aandelen, is een toevoeging. Stel je hebt 1 aandeel van 100 euro, en het dividend is ook 1 aandeel. Dan heb je vervolgens 2 aandelen voor in totaal 200 euro (niet dat 1:1 dividend echt voorkomt, maar als makkelijke rekensom).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:16:

Een dividend uitbetaald in aandelen, is een toevoeging. Stel je hebt 1 aandeel van 100 euro, en het dividend is ook 1 aandeel. Dan heb je vervolgens 2 aandelen voor in totaal 200 euro (niet dat 1:1 dividend echt voorkomt, maar als makkelijke rekensom).
nou dat valt natuurlijk ook tegen. Dividend is voordat het dividend is gewoon een onderdeel van het vermogen van het bedrijf. Normaal gesproken zakt de waarde van een aandeel gewoon met de waarde van de uitkering. Dus in beide gevallen zal de waarde per aandeel ongeveer halveren.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qwerty-273 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:16:
Wat bedoel je precies (niet dat ik de Belgische wet ken).

Een stock-split is over het algemeen geen waarde verandering. Ipv dat 1 aandeel 100 euro waard is, na een stock-split 1:2, zijn 2 aandelen 100 euro waard. En is jouw 1 oud aandeel omgezet in 2 nieuwe aandelen.

In Belgie betalen we dividend belasting (30%).

GameStop heeft een stock-split 1:4 aangekondigd dat ze zullen uitgeven als dividend. Ik krijg dus per aandeel dat ik heb, 3 extra aandelen. Ik weet niet hoe ik dit moet aangeven en hoeveel ik moet betalen. In mijn ogen is mijn fiat waarde niet veranderd en is het raar dat ik 0.75 van mij waarde zou moeten opgeven om te belasten.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1751522 op 19-07-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
https://www.spaargids.be/...cale-gevolgen-t28888.html

draadje over de stocksplit van tesla van 2 jaar geleden.

-->
Voor de Belgische belegger heeft de splitsing in principe geen nadelige fiscale gevolgen. Er wordt, in tegenstelling tot bij een spin-off of split-up, immers geen nieuw bedrijf gecreëerd. Er is in de regel geen roerende voorheffing verschuldigd. Al is het bij buitenlandse bedrijven altijd oppassen. In 2014 creërde Google via de aandelensplit een nieuwe aandelenklasse (zonder stemrecht), waardoor de fiscus dit als een uitkering zag.
uit achter een betaalmuur: https://www.tijd.be/markt...ensplitsing/10245136.html

[ Voor 66% gewijzigd door ArthurMorgan op 19-07-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor dit leesvoer. Zal dit later eens op mijn gemak doornemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Anoniem: 1751522 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:42:
[...]

Dank voor dit leesvoer. Zal dit later eens op mijn gemak doornemen.
Ik denk dat die quote hierboven de belangrijkste toevoeging daar is. Heb alles doorgelezen, niveau is laag en weinig echt informatief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
Musk’s verzoek om de rechtszaak tegen Twitter uit te stellen heeft hij verloren. Zaak start in Oktober en duurt 5 dagen. 4d schaken :')

https://finance.yahoo.com...r-saga-court-hands-a.html

En de formele zaak:
https://s.wsj.net/public/...MuskFiledMotionJuly15.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Miki op 19-07-2022 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ArthurMorgan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat die quote hierboven de belangrijkste toevoeging daar is. Heb alles doorgelezen, niveau is laag en weinig echt informatief.
Inderdaad, ging vlug offtopic.

Deze parlementaire vraag ben ik ook nog tegengekomen. Uit het antwoord blijkt dat het geen belastbaar feit is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:42
Anoniem: 1751522 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:33:
[...]

In Belgie betalen we dividend belasting (30%).

GameStop heeft een stock-split 1:4 aangekondigd dat ze zullen uitgeven als dividend. Ik krijg dus per aandeel dat ik heb, 3 extra aandelen. Ik weet niet hoe ik dit moet aangeven en hoeveel ik moet betalen. In mijn ogen is mijn fiat waarde niet veranderd en is het raar dat ik 0.75 van mij waarde zou moeten opgeven om te belasten.
Dividend belasting betaal je over cash uitkeringen. Niet over aandelen zoals je die in een stock split krijgt.
Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld bij een fonds dat dividend herinvesteert.
Al kunnen beleggingsplatforms er soms niet heel goed mee omgaan. Mijn DiGiro account ziet bijvoorbeeld mijn Tesla aandelen als aankoopprijs de prijs ten tijde van de split. En het verschil met de echte aankoopprijs boeken ze als gerealiseerd rendement.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 19-07-2022 21:41 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Poll: ECB Rate Hike vandaag
Helemaal niks!
25 basispunten
50 basispunten
75 basispunten
100 basispunten
>100 basispunten!
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404692&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zet toch in op de 25 basispunten, zoals in de forward guidance. Ik denk dat de inflatiezorgen niet veel groter zijn geworden sindsdien, terwijl een recessie zich steeds meer begint af te tekenen.
Pagina: 1 ... 114 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij