Ik heb het met andere sleutel geprobeerd. En ja, ook door sleutel in alufolie te wikkelen om dubbele herkenning te voorkomen. Maar had dus geen enkel effectMChellinga schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:04:
Dat tekentje van die sleutel in "zombie" is dat niet gewoon een melding dat de sleutel niet herkend word? Moet natuurlijk niet kunnen maar goed.. je zou eens kunnen checken als je de andere sleutel bij je hebt of het dan ook voorkomt.
Ik heb sinds gisteren mijn waggie en gelukkig alleen maar positieve ervaringen tot dusverre. Ik ben nu halverwege het instructieboekje en vroeg mij af of datgene wat op bladzijde 6-11 staat een oplossing kan zijn voor de zombie modus waar sommige mensen last van hebben? Als de batterij (van de sleutel) leeg is of de smart key niet goed werkt dien je de startknop met de sleutel in te drukken…
Geen idee of dit wat doet maar aangezien het startblokkering lampje brandt tijdens zombie modus zou het misschien kunnen helpen??
Geen idee of dit wat doet maar aangezien het startblokkering lampje brandt tijdens zombie modus zou het misschien kunnen helpen??
Tav Zombie en melding op dash/scherm...
Na veel reacties te hebben gelezen en de handleiding te hebben gezien, maar ook zoals ik zelf vanavond in de situatie kwam....
Waarschijnlijk heeft het te maken met de sleutel vermoed ik...deur los, contact aan of uit, auto starten en weer uitzetten...alles doe je met de sleutel in of bij de auto. Ergens is een foute combi tussen contact, aan/uit, vergrendeling. Er gebeuren diverse acties terwijl de auto de sleutel blijft herkennen
Klinkt warrig...maar op een gegeven moment roepen wij zelf de blokkade op...maar waarmee ?
Wanneer het weer gebeurt...proberen te noteren wat je precies deed zou helpen de oorzaak te achterhalen?
De uitleg van het icoontje geeft niet veel duidelijkheid...
Na veel reacties te hebben gelezen en de handleiding te hebben gezien, maar ook zoals ik zelf vanavond in de situatie kwam....
Waarschijnlijk heeft het te maken met de sleutel vermoed ik...deur los, contact aan of uit, auto starten en weer uitzetten...alles doe je met de sleutel in of bij de auto. Ergens is een foute combi tussen contact, aan/uit, vergrendeling. Er gebeuren diverse acties terwijl de auto de sleutel blijft herkennen
Klinkt warrig...maar op een gegeven moment roepen wij zelf de blokkade op...maar waarmee ?
Wanneer het weer gebeurt...proberen te noteren wat je precies deed zou helpen de oorzaak te achterhalen?
De uitleg van het icoontje geeft niet veel duidelijkheid...
:strip_exif()/f/image/XH17Fi1p34W5JP0AbZ7TI08R.jpg?f=fotoalbum_large)
Donderdag mijn EV 6 ( GT line, yachtblue, RWD) in ontvangst mogen nemen.
Prachtige auto, rijdt heerlijk ( nog beter dan mijn vorige, E Niro) en de verwarming doet het ook.
Helaas gisterenavond ook Zombie. Na de nodige trucs die ik hier had gelezen toegepast te hebben verscheen de melding: “ houdt sleutel tegen aan/ uit knop” of iets dergelijks. Dat gedaan, waarna alles weer functioneerde.
Lijkt dus een bevestiging dat het iets met de sleutel te maken heeft.
Prachtige auto, rijdt heerlijk ( nog beter dan mijn vorige, E Niro) en de verwarming doet het ook.
Helaas gisterenavond ook Zombie. Na de nodige trucs die ik hier had gelezen toegepast te hebben verscheen de melding: “ houdt sleutel tegen aan/ uit knop” of iets dergelijks. Dat gedaan, waarna alles weer functioneerde.
Zou het dan zo zijn dat hier het probleem in zit?PNa schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:09:
Donderdag mijn EV 6 ( GT line, yachtblue, RWD) in ontvangst mogen nemen.
Dat verklaart misschien wel waarom het soms soelaas biedt om weg te lopen van de auto en weer terug te komen. Misschien komt de sleutel bij terugkomen dichterbij de aan/uit-knop te liggen? Geen flauw idee hoor. Ik kan me ook goed voorstellen dat dit er niks mee te maken heeft.
Idealiter zou je iemand hebben met een EV6 die moedwillig een zombie-mode wil veroorzaken (o.a. door de rem niet helemaal goed in te drukken, te vroeg in R/D etc.).
Als het inderdaad miscommunicatie tussen voertuig en sleutel/transponder is, dan is zombie niet op te roepen en is het echt willekeurig/software matig. Weet even niet of dat dan goed of slecht nieuws isdosh schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:23:
[...]
Zou het dan zo zijn dat hier het probleem in zit?
Dat verklaart misschien wel waarom het soms soelaas biedt om weg te lopen van de auto en weer terug te komen. Misschien komt de sleutel bij terugkomen dichterbij de aan/uit-knop te liggen? Geen flauw idee hoor. Ik kan me ook goed voorstellen dat dit er niks mee te maken heeft.
Idealiter zou je iemand hebben met een EV6 die moedwillig een zombie-mode wil veroorzaken (o.a. door de rem niet helemaal goed in te drukken, te vroeg in R/D etc.).
Begin eigenlijk al een beetje spijt te krijgen van mijn bestelling. De EV6 lijkt toch wel heel wat meer problemen en klachten te hebben die de Ioniq 5, ik lees regelmatig ook in dat topic mee.
Als ik dan zaken lees als slechte verlichting, iets waar ik nu juist door blij mee ben in mijn 1-serie, dan begin ik hem toch wel te knijpen.
Ook alle laadperikelen en uiteraard de zombie mode en het uitblijven van een reactie van Kia stelt me niet echt gerust.
Als ik dan zaken lees als slechte verlichting, iets waar ik nu juist door blij mee ben in mijn 1-serie, dan begin ik hem toch wel te knijpen.
Ook alle laadperikelen en uiteraard de zombie mode en het uitblijven van een reactie van Kia stelt me niet echt gerust.
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 28-11-2021 22:47 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Hey phusebox! Heb je keuzeproces meegelezen. Je hebt een prachtige en goede weloverwogen keuze gemaakt. Niet weer gaan twijfelen hoor!Phusebox schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:47:
Begin eigenlijk al een beetje spijt te krijgen van mijn bestelling. De EV6 lijkt toch wel heel wat meer problemen en klachten te hebben die de Ioniq 5, ik lees regelmatig ook in dat topic mee.
Waarschijnlijk tegen de tijd dat jij m hebt zit alles helemaal snor. Geen twijfels hebben hoor, wij maken ons (ook) wel kwaad naar Kia.
Ja dat gevoel bekruipt me ook langzamerhand. Laten we hopen dat richting mei volgend jaar de meeste problemen opgelost zijn. Voor iedereen die hem eerder ontvangt natuurlijk zo snel mogelijk. Bijna 60.000€ zijn veel spaarcentjes. Dan hoop je toch dat je weinig problemen zult krijgen.Phusebox schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:47:
Laten we hopen dat daar de oorzaak ligt.dosh schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:23:
[...]
Zou het dan zo zijn dat hier het probleem in zit?
Maar een bevestiging is het helaas pas als het bij iedereen zo functioneert. Het kan ook toeval zijn.
Ik denk dat het in die richting te zoeken is. Volgens mij betekent het oranje auto symbool met de sleutel erin, dat de sleutel niet in de auto wordt gedetecteerd. Toen ik de zombie mode ervoer, reageerde de auto niet op de sleutel, hij ging niet op slot. Met de app lukte het wel.EricEB schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:56:
Tav Zombie en melding op dash/scherm...
De uitleg van het icoontje geeft niet veel duidelijkheid... [Afbeelding]
Ook denk ik dat we een software storing op treedt als in een bepaalde conditie de laadsessie stopt. Het lijkt wel of de software dan vastloopt. Na een poosje lijkt het alsof de connectie met de sleutel opnieuw wordt opgezet en werkt alles weer.
Heeft nog lang geduurd.Phusebox schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:47:
Dit is is een connected car en ik vermoed dat Kia allerlei data over deze auto's verzamelt. Dat zal buiten Kia Nederland en de dealers omgaan omdat deze data gezien kan worden als bedrijfsgevoelig. Maar Kia zal deze data gebruiken om de auto te blijven verbeteren.
Zoals eerder gezegd, kinderziektes horen erbij. En heb vertrouwen dat ze worden opgelost. Hoe deze auto door de markt wordt ontvangen is erg belangrijk voor ze.
Way to go! Zo kennen we je weer...Phusebox schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:47:
Kijk, dat stelt mij dan weer gerust...

Lijkt deels zo te zijn...KingOfNorway schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:43:
[...]
Om de auto te kunnen bedienen moet de fob in de auto zijn. Als de auto denkt dat de sleutel er niet is, kan je hem dus niet starten.
Als dit werkt, dan suggereert het inderdaad dat de connectie tussen fob en auto verstoord is geraakt en opnieuw moet worden opgebouwd. Ik kan mij goed voorstellen dat de draadloze verbinding tussen fob en auto beveiligd is met een digitale versleuteling. Om te voorkomen dat criminelen met een een scanner het signaal tussen fob en auto onderscheppen en zo je auto kunnen stelen, dat deze versleuteling regelmatig opnieuw wordt opgebouwd. Als dat proces verstoord raakt dan zou dit proces op deze manier weer hersteld worden.
Ik had sleutels in de broekzak, na laden dus buiten auto geweest om te ontkoppelen. In de auto gestapt met sleutel op zak en toen kwam hij in Zombie. Na van alles geprobeerd te hebben deed ik deur open (bleef wel in auto zitten..) en weer dicht....pas toen kon ik starten en in D zetten....
Dit artikel legt het volgens mij wel goed uit hoe problemen kunnen ontstaan en hoe het opnieuw synchroniseren het probleem oplost.EricEB schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:38:
[...]
Lijkt deels zo te zijn...
Ik had sleutels in de broekzak, na laden dus buiten auto geweest om te ontkoppelen. In de auto gestapt met sleutel op zak en toen kwam hij in Zombie. Na van alles geprobeerd te hebben deed ik deur open (bleef wel in auto zitten..) en weer dicht....pas toen kon ik starten en in D zetten....
https://auto.howstuffworks.com/remote-entry1.htm
Nee joh!Phusebox schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:47:
Als de auto het doet zit ik met een brede glimlach achter het stuur!
Niet zeuren en alles komt uiteindelijk goed.
Misschien een idee om bij het laden te onthouden waar de sleutel zicht bevindt tijdens de hele laadessie ?
- sleutel heel de tijd in de auto
- sleutel in de broekzak bij aankoppelen stekker. Dan in terug in de auto tijdens het laden bv.
Zo zijn er verschillende mogelijkheden en kunnen we misschien de combi uitsluiten die de fout veroorzaakt ?
Er zijn nu wel heel veel gevalletjes van die zombie, dus ik vrees dat het voor elke EV6 geld.
- sleutel heel de tijd in de auto
- sleutel in de broekzak bij aankoppelen stekker. Dan in terug in de auto tijdens het laden bv.
Zo zijn er verschillende mogelijkheden en kunnen we misschien de combi uitsluiten die de fout veroorzaakt ?
Er zijn nu wel heel veel gevalletjes van die zombie, dus ik vrees dat het voor elke EV6 geld.
Kun je tijdens zombie-mode eigenlijk nog gebruik maken van V2L? Dan kan ik (mocht het voorkomen) in ieder geval koffie drinken als ik wacht op de hulptroepen.
Helaas heb ik sinds kort ook last van een niet werkende verwarming, eigenlijk tot voor kort geen problemen gehad maar nu na de zombie modus lijkt de auto de kluts wel kwijt te zijn. Soms komt er alleen maar koude lucht uit en et ontwasemen duurt echt gigantisch lang. Gewoon te bizar voor woorden....
Krijg zo nu en dan ook meldingen van de assistentie systemen dat het niet werkt en naar de dealer moet. Auto is vanbinnen ook heel vochtig. Morgen weer een lange rit voor de boeg dus nu maar duimen dat hij start morgenochtend.
Krijg zo nu en dan ook meldingen van de assistentie systemen dat het niet werkt en naar de dealer moet. Auto is vanbinnen ook heel vochtig. Morgen weer een lange rit voor de boeg dus nu maar duimen dat hij start morgenochtend.
Dat krijg je met zo'n nicknameFreezhost schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:59:
Helaas heb ik sinds kort ook last van een niet werkende verwarming, eigenlijk tot voor kort geen problemen gehad maar nu na de zombie modus lijkt de auto de kluts wel kwijt te zijn. Soms komt er alleen maar koude lucht uit en et ontwasemen duurt echt gigantisch lang. Gewoon te bizar voor woorden....
Het is in ieder geval een begin en fijn om te weten dat er een hardware fix voor de verwarming is.Dartlink schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:38:
[...]
Zojuist een erg uitgebreide reactie van Kia NL ontvangen. Hierin worden ook veel antwoorden van dit topic beantwoord:
[...]
Hier heb ik wat vervolg vragen op gesteld (samengevat, de mail is uitgebreider)
- Is er nu ook al een oplossing anders dan 27 graden zetten (welke niet werkt);
- Snelladen: hoe werkt een handmatige batterijverwarming? En de fastned curve is mij nog nooit gelukt.
In het verlengde daarvan: Van Mossel heeft een melding aangemaakt bij Kia NL hierover. Hengelo kende het probleem niet welke ik schets.
- VESS: gevraagd waarom andere nieuwe EV's wel zachtjes klinken of in ieder geval minder hard.
Geen vraag over de zombie mode gesteld?
Haha nee, want dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Dus kan ik geen scenario's uitleggen. Dat moet iemand die dit vaker heeft maar doenPhusebox schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:41:
[...]
Het is in ieder geval een begin en fijn om te weten dat er een hardware fix voor de verwarming is.
Geen vraag over de zombie mode gesteld?
Ik lees hier zo nu en dan mee, puur uit interesse. Rijd zelf een Ioniq 5 en zag wat problemen met zombie mode langs komen.
Zojuist had ik dit ook (volgens mij). Na starten van de auto het symbooltje met de auto + sleutel (oranje) evenals de accu in het rood.
Op het moment dat ik mijn sleutel fysiek bij de startknop hield (zoals ik hier had gelezen), sprong het auto symbool + sleutel weg. Ik heb toen de auto uitgezet. Deur open en dicht, auto gestart en het was opgelost.
Wellicht dat ik ergens anders nog wat fout heb / had gedaan met voet op de rem, aangezien ik snel even de auto aan een paal ging zetten. Maar dit was dus binnen 15 seconden opgelost.
Of het 100% de zombie mode is die jullie ervaren, geen idee. Maar dacht ik deel het toch even
Zojuist had ik dit ook (volgens mij). Na starten van de auto het symbooltje met de auto + sleutel (oranje) evenals de accu in het rood.
Op het moment dat ik mijn sleutel fysiek bij de startknop hield (zoals ik hier had gelezen), sprong het auto symbool + sleutel weg. Ik heb toen de auto uitgezet. Deur open en dicht, auto gestart en het was opgelost.
Wellicht dat ik ergens anders nog wat fout heb / had gedaan met voet op de rem, aangezien ik snel even de auto aan een paal ging zetten. Maar dit was dus binnen 15 seconden opgelost.
Of het 100% de zombie mode is die jullie ervaren, geen idee. Maar dacht ik deel het toch even
Lol dat is dan een gerechtvaardigde "Zombie"modePsychoMania schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:00:
[...]
Je kan weglopen. Auto gaat dan 5 seconden piepen (sleutel niet in auto aanwezig). Deur blijft open, maar wegrijden is er niet meer bij...
Ik zou zeggen ready stand. Updat doet er een uur of meer over. In die tijd loop je het risico dat de 12V accu leeg raakt als je wat systemen hebt lopen.Ihkvdb schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:42:
Een vraag aan tweakers over de gen5w-update. Als je hem download via Kia navigation update en op usb stick zet, moet je hem dan uitvoeren in acc stand (starten zonder voet op rem) of moet de auto ready in P staan? Is in dat laatste geval koppelen aan laadpaal nodig of zinvol?
Disclaimer:
Dit advies komt van die gene bij wie de update via de USB vastliep, waarna het NAV systeem weer bij de dealer vlotgetrokken moest worden na een Zombie event...

Ik heb de usb-stick direct na het ophalen van de auto gewoon in de auto gestopt en toen ging ie updaten tijdens het rijden, duurt ff maar dan heb je ook wat.PsychoMania schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:48:
[...]
Ik zou zeggen ready stand. Updat doet er een uur of meer over. In die tijd loop je het risico dat de 12V accu leeg raakt als je wat systemen hebt lopen.
Disclaimer:
Dit advies komt van die gene bij wie de update via de USB vastliep, waarna het NAV systeem weer bij de dealer vlotgetrokken moest worden na een Zombie event...
:strip_exif()/f/image/Yk4t2R47fqH2iqamH59BaHLR.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds vanochtend ook een blije eigenaar van een Plus Interstellar Grey. De dealer wist me te vertellen dat veel van de hier aangegeven problemen inmiddels bij Kia bekend waren. Hij vertelde dus ook over de zombie mode, dat dat o.a. een probleem in de software is en had het over dat er een "update van het systeem en een kabelcheck" (?) nodig was ofzo wat het zou verhelpen? Hij trad er niet echt over in details, maar toen hij ging kijken of ze al klaar waren met m'n auto poetsen bleek dat ze em niet aankregen en dat ie dus in die zombie mode stond
Vervolgens 10 minuten zitten wachten in z'n kantoortje, kwam ie uiteindelijk de garage uit lopen met een nespresso apparaat - waarna de auto voorgereden werd en ik een korte uitleg kreeg.
Al met al neem ik dat hele updaten in ieder geval met een korreltje zout, want via de menu's zie ik gewoon dat de software versies die uit juli zijn. Maargoed, fijne vent en opzich wel gelachen met em dus ik geef em 't voordeel van de twijfel. Bij gezeik gewoon bellen, tot die tijd gewoon lekker aan 't cruisen in die dikke bak. Voordat ik thuis was het eerste duimpje omhoog bij het stoplicht al gehad.
6 december is het zover, dan mag ik een GT-line RWD ophalen bij Wassink. Op voorhand even navraag gedaan met betrekking tot de zombie modus en verwarmings issues die gemeld worden door verschillende bestuurders.
Reactie Wassink
Reactie Wassink
Zijn er Tweakers die deze workarounds herkennen?Zombie modus zal veroorzaakt worden doordat de EV6 op contact staat en dan de stekker wordt aangesloten.
Bij het aansluiten van de stekker voor het laden dient de EV6 dus van contact af te zijn. Daarna kan indien gewenst het contact weer worden ingeschakeld.
Mbt de verwarming zijn enkele van bekend Kia werkt aan een oplossing.
Advies wat hierbij nu gegeven wordt is;
De verwarming wel gaat werken als hij de temp op 25 graden of hoger instelt en de PTC heater aanzet of laat staan, we weten dat dit niet een super oplossing is, maar op dit moment kunnen we niets anders doen.
Ook de voorverwarming via de app zal niet gaan werken tot dat de oplossing verder is uitgewerkt.
Ik moet wel Heat activeren voordat ie warm wordt inderdaad en via de app opwarmen lukt niet. Dus ik vermoed dat ik uiteindelijk ook wel te maken heb met in ieder geval een gedeelte van de issues. Zombies ben ik nog niet tegen gekomenMaikDuif1981 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:04:
6 december is het zover, dan mag ik een GT-line RWD ophalen bij Wassink. Op voorhand even navraag gedaan met betrekking tot de zombie modus en verwarmings issues die gemeld worden door verschillende bestuurders.
Reactie Wassink
[...]
Zijn er Tweakers die deze oplossingen herkennen?

Nouja oplossingen is een groot woord.MaikDuif1981 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:04:
Reactie Wassink
[...]
Auto uit bij laden staat ook letterlijk in de handleiding bij aan- en afkoppelen. Dus dat klopt. Anderzijds kan het soms zijn dat de 12V accu niet goed is aangedraaid waardoor deze versneld leegloopt.
Verwarming is idd de officiële workaround voor KIA NL, maar dit werkt persoonlijk niet voor mij, maar voor anderen weer wel.
Wat betreft die verwarming vind ik het toch vaag dat daar hardware voor vervangen moet worden. Zowel gisteren als vandaag totaal geen problemen, binnen 30 seconde warme lucht en schone ruiten. Achterliggende week alleen maar koude lucht en de voorruit was pas na 20 minuten volledig schoon. Dus waarom werkt het de ene keer wel en de andere keer niet?
Zombie modus heeft bij mij niets te maken met het aansluiten van de kabel. Toen ik vorige week voor de trekhaak naar de dealer wilde stond hij na starten in zombie modus terwijl de kabel niet was aangesloten.
Zombie modus heeft bij mij niets te maken met het aansluiten van de kabel. Toen ik vorige week voor de trekhaak naar de dealer wilde stond hij na starten in zombie modus terwijl de kabel niet was aangesloten.
HEAT is bij mij idd de enige manier om warmte te krijgen. Gister op weg terug naar huis nog even geprobeerd met alleen de AC aan, in stapjes tot en met 27 graden (=maximum) maar bij geen enkele temperatuur geeft de AC warme lucht.MaikDuif1981 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:04:
Reactie Wassink
[...]
Ja die adviezen zijn al vaker langs gekomen. Wat betreft tante Zombie, die komt ook langs als je de laadsessie start met het contact uit.MaikDuif1981 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:04:
Reactie Wassink
[...]
De beste remedie ik tot nu toe ueb gehoord is FOB in de voorste bekerhouder leggen en dan nogmaals uit/aan zetten. En als je hem aanzet, de.rem intrappen. Geen idee wat daar de logica van is, maar ik heb gemerkt dat de auto soms in de war raakt als ik dat niet doe. Misschien ook toeval.
Ik ben ook wel eens een zombie tegengekomen waarbij het systeem expliciet vroeg om de startknop met de sleutel in te drukken. Sindsdien leg ik altijd de sleutel in de voorste bekerhouder en valt het aantal zombies mee (1 keer slechts in 3 dagen, tegenover 3 keer in 1 dag).KingOfNorway schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:12:
[...]
Ja die adviezen zijn al vaker langs gekomen. Wat betreft tante Zombie, die komt ook langs als je de laadsessie start met het contact uit.
De beste remedie ik tot nu toe ueb gehoord is FOB in de voorste bekerhouder leggen en dan nogmaals uit/aan zetten. En als je hem aanzet, de.rem intrappen. Geen idee wat daar de logica van is, maar ik heb gemerkt dat de auto soms in de war raakt als ik dat niet doe. Misschien ook toeval.
Overigens heb ik een afspraak bij de dealer gepland om hier nog eens naar te kijken. Waarschijnlijk zit er toch een fout in de startonderbreker, aangezien de monteur de vorige keer een fout in het immobilizer system (startonderbreker) tegenkwam in de log. Ik houd jullie op de hoogte van eventuele nieuwe inzichten!
vraag 1: 'los' contactje in het betreffende onderdeel of canbus geeft soms wel soms geen storing zei dealer..na vervanging is het heerlijk warm....al 3 weken !Freezhost schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:10:
Wat betreft die verwarming vind ik het toch vaag dat daar hardware voor vervangen moet worden. Zowel gisteren als vandaag totaal geen problemen, binnen 30 seconde warme lucht en schone ruiten. Achterliggende week alleen maar koude lucht en de voorruit was pas na 20 minuten volledig schoon. Dus waarom werkt het de ene keer wel en de andere keer niet?
vraag 2. volledig eens.
Dat is wel irritant ja...EricEB schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:59:
[...]
Heel irritant dit....je kan als je in de auto zit ( te wachten oid..) niet de kofferklep van binnen openen, je moet eerst auto 'uitzetten' ...grrr
Iemand die even iets uit de kofferbak moet pakken, oh wacht eerst auto uitzetten... En dan *zombie*...
Toevalligerwijs heb ik dit net getest, moest zelf even laden lossen. Auto in P gezet, kofferbak met knop open gedaan, uitgestapt, gelost, ingestapt, en naar D gezet en weggereden.Phusebox schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:28:
[...]
Dat is wel irritant ja...
Iemand die even iets uit de kofferbak moet pakken, oh wacht eerst auto uitzetten... En dan *zombie*...
Ook zelfde scenario getest, maar dan ipv knop drukken, uitgestapt en dan handmatig kofferbak opengedaan. Gemeende deler is wel dat de auto dan ontgrendeld is.
Vandaag twee lange ritten gemaakt. Met donker weg en met donker thuis. De lichtopbrengst (matrix-led) is echt veel te weinig en te dichtbij, ook met automatisch groot-licht aan (en nee aan mijn ogen 'licht' het niet). Zoals eerder aangegeven kan de dealer deze niet anders instellen. Heeft iemand anders deze ervaring ook en hoe is het opgelost? Daarnaast de lane-assist, nogmaals deze grijpt veel te hard in en moet het iedere keer uitzetten na het starten van de auto. Again.. suggesties zijn welkom.. En voor de rest nergens problemen mee; Laden, zombie-modus nooit gehad en de verwarming (ook starten op afstand) werkt allemaal prima..
[ Voor 12% gewijzigd door Papa73 op 01-12-2021 21:04 ]
Ik heb vandaag ook de EV6 opgehaald. Echt een topuitleg gehad van de dealer. Kende alle problemen mbt zombie, laden, verwarming en gaf aan dat ik direct contact op moest nemen bij problemen.
Ritje naar huis ging super, verwarming was goed warm, lichten waren goed (was al donker buiten), Meridian was echt bijzonder mooi, niks negatiefs te melden.
Ik kijk uit naar de vele kilometers die ik ga doorbrengen met mijn EV6
Ritje naar huis ging super, verwarming was goed warm, lichten waren goed (was al donker buiten), Meridian was echt bijzonder mooi, niks negatiefs te melden.

Congrats en enjoy.dosh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:01:
Ik heb vandaag ook de EV6 opgehaald. Echt een topuitleg gehad van de dealer. Kende alle problemen mbt zombie, laden, verwarming en gaf aan dat ik direct contact op moest nemen bij problemen.
Het dimlicht is qua lichtopbrengst redelijk maar veel te dicht voor de auto, als ik 60 rijd zou ik graag wat verder voor me kunnen kijken zonder fietsers te verblinden met groot licht. De grootlicht opbrengst vind ik ook niet super en op een donkere weg kun je de afzonderlijke led bundels duidelijke onderscheiden omdat ze elkaar onvoldoende overlappen.Papa73 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:01:
Vandaag twee lange ritten gemaakt. Met donker weg en met donker thuis. De lichtopbrengst (matrix-led) is echt veel te weinig en te dichtbij, ook met automatisch groot-licht aan (en nee aan mijn ogen 'licht' het niet). Zoals eerder aangegeven kan de dealer deze niet anders instellen. Heeft iemand anders deze ervaring ook en hoe is het opgelost? Daarnaast de lane-assist, nogmaals deze grijpt veel te hard in en moet het iedere keer uitzetten na het starten van de auto. Again.. suggesties zijn welkom.. En voor de rest nergens problemen mee; Laden, zombie-modus nooit gehad en de verwarming (ook starten op afstand) werkt allemaal prima..
Wat betreft de lane - assist deze kan niet volledig uit. Bij aanvang van iedere rit hou ik de knop op het stuur ingedrukt totdat de symbols in het display verdwijnen,
Corky
Ik heb er nu ook 1300km opzitten , ik ben super tevreden!
Hopen dat ik het nu niet vervloek maar de auto doet bij mij wat hij moet doen.
- warme auto
- nog geen zombie mode
- en geen andere kwaaltjes.
2 minpuntjes, de lane assist is inderdaad met momenten heel zenuwachtig en grijpt in wanneer niet nodig. Zeker nu met de vele regen , dan ziet hij soms een rijspoor als een witte lijn.
Het verwarmen via de app werkt ook bij mij alleen heb ik het gevoel dat hij de gevraagde temperatuur niet haalt.
Hopen dat ik het nu niet vervloek maar de auto doet bij mij wat hij moet doen.
- warme auto
- nog geen zombie mode
- en geen andere kwaaltjes.
2 minpuntjes, de lane assist is inderdaad met momenten heel zenuwachtig en grijpt in wanneer niet nodig. Zeker nu met de vele regen , dan ziet hij soms een rijspoor als een witte lijn.
Het verwarmen via de app werkt ook bij mij alleen heb ik het gevoel dat hij de gevraagde temperatuur niet haalt.
Wat betreft zombie-modus trouwens. De dealer wist mij nog het volgende te vertellen en dat lijkt op wat hier ook vaker langs is gekomen.
Mismatch tussen sleutel en auto waardoor bij het in drive zetten (voordat de groene Ready in beeld is) zorgt voor startonderbreking ter beveiliging. Daardoor dus het symbool met de sleutel op het dashboard. Als je vervolgens veelvuldig gaat proberen de auto opnieuw in D/R te zetten, raakt het systeem in de war en schiet het in verdere storing.
Workaround was volgens hem om als dit zich voordoet, niet te gaan proberen in D/R te zetten, maar uit te stappen, weg te lopen en weer terug te komen om het startproces opnieuw te volgen. De startonderbreking zou namelijk na weglopen + locken weg moeten zijn.
Wat zou kunnen is dat bij de personen waarbij dit niet hielp, de auto dus al in de volgende fase (door het te vaak proberen in D/R te zetten) was beland. Dan moet 'ie dus een reset krijgen door de 12V accu te ontkoppelen.
Advies: echt wachten totdat de groene Ready in beeld is en dán pas in D/R. Als Ready niet in beeld komt, uitstappen, locken en opnieuw beginnen.
(Gelukkig) heb ik dit nog niet uit hoeven proberen dus pin me niet vast op het advies, maar misschien helpt het wat echte storingsgevallen.
Mismatch tussen sleutel en auto waardoor bij het in drive zetten (voordat de groene Ready in beeld is) zorgt voor startonderbreking ter beveiliging. Daardoor dus het symbool met de sleutel op het dashboard. Als je vervolgens veelvuldig gaat proberen de auto opnieuw in D/R te zetten, raakt het systeem in de war en schiet het in verdere storing.
Workaround was volgens hem om als dit zich voordoet, niet te gaan proberen in D/R te zetten, maar uit te stappen, weg te lopen en weer terug te komen om het startproces opnieuw te volgen. De startonderbreking zou namelijk na weglopen + locken weg moeten zijn.
Wat zou kunnen is dat bij de personen waarbij dit niet hielp, de auto dus al in de volgende fase (door het te vaak proberen in D/R te zetten) was beland. Dan moet 'ie dus een reset krijgen door de 12V accu te ontkoppelen.
Advies: echt wachten totdat de groene Ready in beeld is en dán pas in D/R. Als Ready niet in beeld komt, uitstappen, locken en opnieuw beginnen.
(Gelukkig) heb ik dit nog niet uit hoeven proberen dus pin me niet vast op het advies, maar misschien helpt het wat echte storingsgevallen.
Vandaag eindelijk mijn EV6 Plus RWD mogen ophalen!
Hij stond al even bij de dealer, maar i.v.m. leasecontract pas vanaf december ophalen. Tot dusver geen problemen gehad met zombie mode en verwarming en/of ontwasemen. Maar goed, na 1 dagje natuurlijk ook nog niet echt relevant. Dealer gaf aan van deze issues op de hoogte te zijn en ze zijn in afwachting van een oplossing door de fabrikant.
Voor de paar ritjes die ik tot nu toe heb gedaan; wat een geweldige auto! De stilte, souplesse, het comfort...
:strip_exif()/f/image/CC7dP776W4N3b3Lvtz4hclcE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij stond al even bij de dealer, maar i.v.m. leasecontract pas vanaf december ophalen. Tot dusver geen problemen gehad met zombie mode en verwarming en/of ontwasemen. Maar goed, na 1 dagje natuurlijk ook nog niet echt relevant. Dealer gaf aan van deze issues op de hoogte te zijn en ze zijn in afwachting van een oplossing door de fabrikant.
Voor de paar ritjes die ik tot nu toe heb gedaan; wat een geweldige auto! De stilte, souplesse, het comfort...
:strip_exif()/f/image/CC7dP776W4N3b3Lvtz4hclcE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s7pWQ4eryPBjsOrob75TsMrG.jpg?f=fotoalbum_large)
A good dealer needs a shout out on here with location 👍dosh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:01:
Dank voor de tip. Ik heb de zombie nu twee keer op bezoek gehad. Naast wat hierboven staat, ik had pas resultaat toen ik ook de verlichting en de ruitenwissers op de off stand had gezet.dosh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:17:
Wat betreft zombie-modus trouwens. De dealer wist mij nog het volgende te vertellen en dat lijkt op wat hier ook vaker langs is gekomen.
Tot nu toe nog erg blij met de EV6. Ik heb 1 keer zombie gehad, vraag me af of het niet gewoon mijn fout was. Wel heb ik problemen met mijn verwarming in de auto. Hiervoor gaat de auto 15 dec naar de dealer. Ben benieuwd.
Wat me vandaag wel opviel is het lage niveau van de roze vloeistof. (Koelvloeistof?) deze zit een centimeter onder min. Nu kan ik me voorstellen dat een laag niveau koel vloeistof voor diverse problemen kan zorgen. Ik denk dat ik morgen even langs ga bij de kia dealer om hem te laten vullen. Lage vloeistof niveaus bij nieuwe auto’s lijkt een algemeen probleem te zijn. Bij mijn vorige auto (skoda) was dit ook een probleem bij aflevering. Vaak worden ze vanuit fabriek minimaal gevuld.
Wat me vandaag wel opviel is het lage niveau van de roze vloeistof. (Koelvloeistof?) deze zit een centimeter onder min. Nu kan ik me voorstellen dat een laag niveau koel vloeistof voor diverse problemen kan zorgen. Ik denk dat ik morgen even langs ga bij de kia dealer om hem te laten vullen. Lage vloeistof niveaus bij nieuwe auto’s lijkt een algemeen probleem te zijn. Bij mijn vorige auto (skoda) was dit ook een probleem bij aflevering. Vaak worden ze vanuit fabriek minimaal gevuld.
Mijn eerste reactie hier nadat ik al enige tijd mee lees. Ben sinds 10 november de blije leaserijder van een witte GT-line 77kWh. Nog elke dag superblij met deze keuze ondanks de nodige "kinderziektes". Heb er nu ruim 1000km op zitten.
* Twee keer soort van zombie modus gehad, ik denk dat ik te snel in de D wilde zetten. Oplossing was voor mij op slot doen en weer openen.
* Het geluid van de audio klinkt mooi helder maar blijft heel erg voorin bij t dashboard hangen voor mijn gevoel. Was in de Kia ProCeed GT-line die ik poosje reed stuk beter. Volume bij bluetooth moet ik erg hard zetten.
* Snelladen bij FastNed was niet zo fast tot zwaar ongenoegen van mijn vriendin. Gemeld bij FastNed en de lader was in orde. Kreeg wel de tip mee: eerst sessie starten en dan pas aan de auto koppelen. Had ook wat aansluitproblemen.
* Verwarming ... gelukkig zit er stoel- en stuurverwarming in maar dit is niet wat ik verwacht. Overigens voorverwarmen via app (Kia Connect) lukt wel, zolang ie niet aan de lader hangt maar stopt na 15 min met verwarmen ... en dan is ie niet heel warm (op de stoel na soms)
* Lichtopbrengst lijkt minder maar vind ik iets vertekend door HUD. In ieder geval niet storend maar ook niet op niveau. Automatisch grootlicht vandaag pas ontdekt hoe aan te zetten maar heeft in de stad absoluut geen zin natuurlijk.
* Lane Following Assist (LFA) blijft continue corrigeren, met name donker en regen dat dan wel maar gebruik deze dus niet ... helaas.
* ACC is normaal gesproken aangenaam maar Kia heeft dit niet goed ontworpen. Zelfs op de kortste afstand zit er zeeën van ruimte tussen mij en voorganger. Dan ga je of vaart verminderen of op de snelweg wel erg vroeg naar links, zeker met kleine snelheidsverschillen. Verder mis ik enorm de mogelijkheid voor CC die wel op de Kia ProCeed zat. Ik denk dat ACC in deze vorm ook minder zuinig is door continue aanpassen snelheid.
* Lampje veiligheidsgordel midden achterin die blijft branden heb ik ook.
* Paar keer gehad dat een ander veiligheidssysteem ingrijpt bij inparkeren waardoor ik ineens stil sta en dan ondanks gas geven lijkt t alsof ie tegen blijft werken. Ook dit was met regen.
* Het automatisch in-/uitparkeren meerdere keren geprobeerd maar niet bruikbaar. Plekken die passen slaat ie over, maakt bijzondere draai-/steekbewegingen die onlogisch zijn. Kortom: nutteloos en ik kan beter en sneller parkeren dan de auto zelf. De 360 camera is overigens goud!
Maar wat een waanzinnige wagen, de looks binnen en buiten, vind ik kortom geweldig. Ietwat hoge laadruimte maar onze golftassen passen er zeer gemakkelijk in met neergeklapte bank. Mooi vlak.
En het rijden zelf, fluisterstil. Prima zitplek, iets meer zijdelingse steun had gemogen.
Wat me nog wel opvalt is dat mijn verbruik wel redelijk hoog is met 2,58 km/kWh en dat ik nog nooit bij volle lading de 500km heb gezien op mn dashboard. Eerder rond de 400. Wellicht door de buitentemperatuur en mijn 0,0 ervaring met een EV.
* Twee keer soort van zombie modus gehad, ik denk dat ik te snel in de D wilde zetten. Oplossing was voor mij op slot doen en weer openen.
* Het geluid van de audio klinkt mooi helder maar blijft heel erg voorin bij t dashboard hangen voor mijn gevoel. Was in de Kia ProCeed GT-line die ik poosje reed stuk beter. Volume bij bluetooth moet ik erg hard zetten.
* Snelladen bij FastNed was niet zo fast tot zwaar ongenoegen van mijn vriendin. Gemeld bij FastNed en de lader was in orde. Kreeg wel de tip mee: eerst sessie starten en dan pas aan de auto koppelen. Had ook wat aansluitproblemen.
* Verwarming ... gelukkig zit er stoel- en stuurverwarming in maar dit is niet wat ik verwacht. Overigens voorverwarmen via app (Kia Connect) lukt wel, zolang ie niet aan de lader hangt maar stopt na 15 min met verwarmen ... en dan is ie niet heel warm (op de stoel na soms)
* Lichtopbrengst lijkt minder maar vind ik iets vertekend door HUD. In ieder geval niet storend maar ook niet op niveau. Automatisch grootlicht vandaag pas ontdekt hoe aan te zetten maar heeft in de stad absoluut geen zin natuurlijk.
* Lane Following Assist (LFA) blijft continue corrigeren, met name donker en regen dat dan wel maar gebruik deze dus niet ... helaas.
* ACC is normaal gesproken aangenaam maar Kia heeft dit niet goed ontworpen. Zelfs op de kortste afstand zit er zeeën van ruimte tussen mij en voorganger. Dan ga je of vaart verminderen of op de snelweg wel erg vroeg naar links, zeker met kleine snelheidsverschillen. Verder mis ik enorm de mogelijkheid voor CC die wel op de Kia ProCeed zat. Ik denk dat ACC in deze vorm ook minder zuinig is door continue aanpassen snelheid.
* Paar keer gehad dat een ander veiligheidssysteem ingrijpt bij inparkeren waardoor ik ineens stil sta en dan ondanks gas geven lijkt t alsof ie tegen blijft werken. Ook dit was met regen.
* Het automatisch in-/uitparkeren meerdere keren geprobeerd maar niet bruikbaar. Plekken die passen slaat ie over, maakt bijzondere draai-/steekbewegingen die onlogisch zijn. Kortom: nutteloos en ik kan beter en sneller parkeren dan de auto zelf. De 360 camera is overigens goud!
Maar wat een waanzinnige wagen, de looks binnen en buiten, vind ik kortom geweldig. Ietwat hoge laadruimte maar onze golftassen passen er zeer gemakkelijk in met neergeklapte bank. Mooi vlak.
En het rijden zelf, fluisterstil. Prima zitplek, iets meer zijdelingse steun had gemogen.
Wat me nog wel opvalt is dat mijn verbruik wel redelijk hoog is met 2,58 km/kWh en dat ik nog nooit bij volle lading de 500km heb gezien op mn dashboard. Eerder rond de 400. Wellicht door de buitentemperatuur en mijn 0,0 ervaring met een EV.
Bedankt voor je mooie update!Steven-J schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:24:
Mijn eerste reactie hier nadat ik al enige tijd mee lees. Ben sinds 10 november de blije leaserijder van een witte GT-line 77kWh. Nog elke dag superblij met deze keuze ondanks de nodige "kinderziektes". Heb er nu ruim 1000km op zitten.
* Snelladen bij FastNed was niet zo vast tot zwaar ongenoegen van mijn vriendin. Gemeld bij FastNed en de lader was in orde. Kreeg wel de tip mee: eerst sessie starten en dan pas aan de auto koppelen. Had ook wat aansluitproblemen.
* Zombie los ik vaak op door op startknop te drukken zonder rem.
* Audio kan je via het menu meer naar achteren zetten, heb je dat al geprobeerd?
* Snelladen is (nog) niet optimaal, ik haal max 140kwh. Het schijnt enorm te helpen om te laden bij accu van 30% en tijdens laden verwarming uit te zetten. Lang leve de stoel verwarming. Ik moet het nog testen.
* LFA ervaring herken ik. Staat bij mij nog aan.
* ACC staat inderdaad nogal ‘safe’ afgesteld
* Ingrijpen doet ie bij kruisend verkeer maar ook als passagier de deur open doet als iemand langs komt rijden. Heb ik nog niet uit durven testen.
* In/uit parkeren is leuk maar alleen nuttig bij krappe garage denk ik.
* qua verbruik haal ik 450km, maar rij rustig en niet vaak op snelweg.
Geniet van je EV6
Afgelopen woensdag heb ik mijn GT-line RWD pearl-white en koffiezet apparaat mogen ophalen bij KIA Utrecht :-)
Ben er erg blij mee en hij rijdt natuurlijk fantastisch.
Wel was hij binnen 1 dag zo vuil (tja witte auto) dat hij al weer klaar is voor de wasstraat.
Heb de carplay dongel(carlinkit 3.0) ook aan de praat dus wireless CarPlay gaat prima, is niet de mooiste oplossing (duurt lang voor het opstart en als ik geen telefoon bij mij hebt is er een lelijk startscherm) maar doet zijn ding.
Vooralsnog heb ik de genoemde problemen als zombie modus, beslagen ramen, geen verwarming e.d. nog niet meegemaakt gelukkig, maar er zitten nog maar weinig km op de teller.
Gisteren had ik de omgekeerde variant van de zombie modus: de auto ging niet meer uit op basis van start/stop knop en voet op de rem. Zonder voet op de rem lukte dit trouwens wel dus misschien dat ik iets niet helemaal goed deed/begrepen heb.
Ik ben nog wel aan het uitzoeken hoe ik de cruise control op basis van verkeersborden herkenning kan regelen, misschien toch maar het boekwerk dat erbij kwam doorlezen...
Ik zal bijhouden of ik nog issues ondervind en als dit zo is, een update sturen.
Ben er erg blij mee en hij rijdt natuurlijk fantastisch.
Wel was hij binnen 1 dag zo vuil (tja witte auto) dat hij al weer klaar is voor de wasstraat.
Heb de carplay dongel(carlinkit 3.0) ook aan de praat dus wireless CarPlay gaat prima, is niet de mooiste oplossing (duurt lang voor het opstart en als ik geen telefoon bij mij hebt is er een lelijk startscherm) maar doet zijn ding.
Vooralsnog heb ik de genoemde problemen als zombie modus, beslagen ramen, geen verwarming e.d. nog niet meegemaakt gelukkig, maar er zitten nog maar weinig km op de teller.
Gisteren had ik de omgekeerde variant van de zombie modus: de auto ging niet meer uit op basis van start/stop knop en voet op de rem. Zonder voet op de rem lukte dit trouwens wel dus misschien dat ik iets niet helemaal goed deed/begrepen heb.
Ik ben nog wel aan het uitzoeken hoe ik de cruise control op basis van verkeersborden herkenning kan regelen, misschien toch maar het boekwerk dat erbij kwam doorlezen...
Ik zal bijhouden of ik nog issues ondervind en als dit zo is, een update sturen.
Heb ik ook gehad. Kon de wagen idd uit zetten als ik de voet van de rem haaldeEPE2021 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:45:
Kijk dat is werkbaar. @Anoniem: 30187 kan deze op pagina 1 onder tips?asennamm schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:22:
Zombie mode work around / oplossing:
YouTube: Kia EV6 - easy fix for solving the Zombie mode ! 😉
Maar hoe komt hij nou in zombie mode? Want wat doet hij anders dan normaal met het starten?asennamm schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:22:
De consensus lijkt te zijn dat er iets misgaat met de startonderbreker. Wat de trigger is, is voor mij onduidelijk. Ik vermoed zelf dat het ergens in de foutafhandeling binnen de code zit, waardoor de software bij bepaalde handelingen vastloopt. Pas als die foutcondities worden opgeheven, of als het systeem gereset wordt, dan herstelt de software zich weer.dosh schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:15:
[...]
Maar hoe komt hij nou in zombie mode? Want wat doet hij anders dan normaal met het starten?
Ik heb getracht zombie op deze manier te verjagen, maar bij mij was het die ene keer niet de redding.asennamm schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:22:
Zoiets simpels als een reset van het systeem (of een back-2-factory reset) door middel van een knop (of combinatie van knoppen) x seconden ingedrukt te houden zou standaard moeten zijn in dit soort auto's.asennamm schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:22:
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Gister na het snel laden had ik ook eindelijk maar toch last van de zombie modus. De stappen die in dit filmpje genoemd worden hebben mijn EV6 uit de zombie modus gekregen:
YouTube: Kia EV6 - easy fix for deactivating the Zombie mode ! 😉
Snel laden overigens na 20 minuten laden 140kw gehaald, eerste 20 minuten hooguit 80kw. Hopelijk komen ze snel met een fix, want anders gaat het een lange reis naar Oostenrijk worden deze winter…
YouTube: Kia EV6 - easy fix for deactivating the Zombie mode ! 😉
Snel laden overigens na 20 minuten laden 140kw gehaald, eerste 20 minuten hooguit 80kw. Hopelijk komen ze snel met een fix, want anders gaat het een lange reis naar Oostenrijk worden deze winter…
Ik heb nu een slordige 3500 km gereden en moet eerlijk zeggen de auto rijdt fantastisch.
Ik heb de plus uitvoering daar de dealer me geen garantie kon bieden dat de GT line nog dit jaar geleverd kon worden. Maar ik ben dik tevreden met de aankleding van de plus versie, en mis de extra’s van de GT line niet. ( wat niet weet wat niet deert 🙈)
Ondertussen is mijn relatie met de dealer is bijna innig geworden vanwege de issues die hier ook al eerder vernoemd zijn.
So far:
Na 3 dagen de auto in bezit te hebben, lege 12 volt accu. Dit begon met een ratelend/ tikkend geluid ergens bij de stuurkolom. (Achteraf veroorzaakt door lage boordspanning) het geheel was te wijten aan slechte connectie - pool op het chassis.
hardnekkige Verwarmings issues, ondanks nieuwe regel unit en software.
SCC heeft tot nu toe niet gewerkt ondanks nieuwe radar en camera en support van Kia NL ( ligt nu bij fabrikant)
Handgrepen steken iets uit, net genoeg om op te vallen
Achterklep die open en dicht blijft gaan, ook al keer gefixed bij de dealer.
Niet de beloofde laadsnelheid ( wel een belangrijk punt daar ik mede hierop overstag gegaan ben voor deze auto)
Range van de auto momenteel niet meer dan 350-360km, hoop dat dat tegen de zomer richting de belofte gaat.
Zombie mode, gelukkig kon ik m er zelf weer uit halen
Anyway, ik houd goede moed en heb er vertrouwen in dat t allemaal opgelost gaat worden. De dealer doet in ieder geval wat ze kunnen en leveren goede service, en dat heb ik bij andere merken wel eens heel anders ervaren
Ik heb de plus uitvoering daar de dealer me geen garantie kon bieden dat de GT line nog dit jaar geleverd kon worden. Maar ik ben dik tevreden met de aankleding van de plus versie, en mis de extra’s van de GT line niet. ( wat niet weet wat niet deert 🙈)
Ondertussen is mijn relatie met de dealer is bijna innig geworden vanwege de issues die hier ook al eerder vernoemd zijn.
So far:
Na 3 dagen de auto in bezit te hebben, lege 12 volt accu. Dit begon met een ratelend/ tikkend geluid ergens bij de stuurkolom. (Achteraf veroorzaakt door lage boordspanning) het geheel was te wijten aan slechte connectie - pool op het chassis.
hardnekkige Verwarmings issues, ondanks nieuwe regel unit en software.
SCC heeft tot nu toe niet gewerkt ondanks nieuwe radar en camera en support van Kia NL ( ligt nu bij fabrikant)
Handgrepen steken iets uit, net genoeg om op te vallen
Achterklep die open en dicht blijft gaan, ook al keer gefixed bij de dealer.
Niet de beloofde laadsnelheid ( wel een belangrijk punt daar ik mede hierop overstag gegaan ben voor deze auto)
Range van de auto momenteel niet meer dan 350-360km, hoop dat dat tegen de zomer richting de belofte gaat.
Zombie mode, gelukkig kon ik m er zelf weer uit halen
Anyway, ik houd goede moed en heb er vertrouwen in dat t allemaal opgelost gaat worden. De dealer doet in ieder geval wat ze kunnen en leveren goede service, en dat heb ik bij andere merken wel eens heel anders ervaren
Zombie mode na handmatig voorverwarmen.
Fix werkt niet 😮💨
Daar sta je dan met een afspraak om 09:00....
Fix werkt niet 😮💨
[ Voor 25% gewijzigd door henrov op 11-12-2021 08:38 ]
Wat was bij jou de redding?KingOfNorway schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:28:
[...]
Ik heb getracht zombie op deze manier te verjagen, maar bij mij was het die ene keer niet de redding.
Voor zo'n gevallen dus de 12 volt loskoppelen. Dat werkt voor zover ik heb begrepen altijd.henrov schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:33:
Fix werkt niet 😮💨
Had het net ook weer.henrov schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:33:
Fix werkt niet 😮💨
Wat ik deed:
1. Auto uitzetten
2. Auto aanzetten zonder de voet op de rem en dan gelijk 10sec vast houden.
3. Daarna start hij
4. Voet op rem en nogmaals op de aan/uit knop drukken.
Daarna deed hij het bij mij.
Ik vermoed dat er een software update moet komen. Ik krijg het sterke vermoeden dat het probleem ontstaat door het rempedaal niet goed in te trappen als je de power knop indrukt. Als je het rempedaal niet intrapt en je probeert daarna de auto in drive of reverse te zetten, dan raakt die in de war en ontstaat zombie modus. Er moet dus iets in de software worden aangepast zodat de auto niet meer in verwarring raakt.woerdensliesje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:17:
[...]
Voor mij lost dat het ook op. Beetje een gedoe nog om dat opeens weer te moeten doen als je haast hebt maar nu is er in ieder geval een manier om toch weer te kunnen gaan rijden.
Verder zijn er geen meer permanente oplossingen bekend die het probleem helemaal kunnen verhelpen?
Dat is nog een goeie inderdaad om te proberen. Omdat sommige mensen het probleem wel en anderen niet hebben kan dit een fabrieksfout zijn maar het kan ook gewoon liggen aan een auto met extreme (en geheime) gebruiksaanwijzing waarbij sommige mensen (zoals ik) de handelingen in de verkeerde volgorde of niet 100% correct uitvoeren terwijl anderen het wel intuitief goed doen.KingOfNorway schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:40:
[...]
Ik vermoed dat er een software update moet komen. Ik krijg het sterke vermoeden dat het probleem ontstaat door het rempedaal niet goed in te trappen als je de power knop indrukt. Als je het rempedaal niet intrapt en je probeert daarna de auto in drive of reverse te zetten, dan raakt die in de war en ontstaat zombie modus. Er moet dus iets in de software worden aangepast zodat de auto niet meer in verwarring raakt.
Ik heb nog geen manier gevonden om het probleem consistent te kunnen reproduceren.
Bilthoven: 21 x Trina Solar - Mono 325 All Black Half Cut PERC. 7xNO helling 13, 9xSW helling 13, 5xSW helling 45. Totaal 6825wp. Etten-Leur 10 x 255wp. Totaal 2550wp
Zoiets verwacht ik ook, gelet op de onderstaande modi waarin de auto kan komen te staan:KingOfNorway schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:40:
[...]
Ik vermoed dat er een software update moet komen. Ik krijg het sterke vermoeden dat het probleem ontstaat door het rempedaal niet goed in te trappen als je de power knop indrukt. Als je het rempedaal niet intrapt en je probeert daarna de auto in drive of reverse te zetten, dan raakt die in de war en ontstaat zombie modus. Er moet dus iets in de software worden aangepast zodat de auto niet meer in verwarring raakt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JogF1vpUscXVziJqbQvOQxnv.jpg?f=user_large)
Vage beschrijving in de handleiding.
Hoe wij het doen (en nog geen zombie modus gehad). Instappen, rempedaal indrukken en EV knop indrukken. Auto gaat aan en ready licht op in groen. Vervolgens rempedaal indrukken en de draaiknop naar D doen om de auto in Drive te zetten en daarna rem los en rijden.
Hoe wij het doen (en nog geen zombie modus gehad). Instappen, rempedaal indrukken en EV knop indrukken. Auto gaat aan en ready licht op in groen. Vervolgens rempedaal indrukken en de draaiknop naar D doen om de auto in Drive te zetten en daarna rem los en rijden.
woerdensliesje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:18:
Voor zover ik het nu begrijp willen ze dat je het volgende doet voor het starten van de auto:
- Druk de aan/out toets op het plaatje 2 keer kort in ZONDER het rempedaal te gebruiken
- Trap je rempedaal vervolgens in en draai de ronde knop naar R of D.
Als het accu symbool op je dashboard komt kun je het wel vergeten en is de auto van slag. Je krijgt meldingen over leeglopende batterijen, versnellingen die al geselecteerd zijn, een niet meer werkend lichtje op je draaiknop etc en begin je beter opnieuw (deur open of zelfs eruit en op slot om helemaal uit te schakelen).
Ja, same here, precies deze volgorde en ook nog nooit zombie modus gehad.Peetman schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:22:
Vage beschrijving in de handleiding.
Gewoon de Start/Run optie kiezen. Geen idee wat het inhoudt om 2 keer de EV-toets in te drukken, maar ik denk dat de zombie modus wellicht komt vanuit de 'Accesoires' modus en dan in D/R willen zetten.
Of gewoon, zoals in de handleiding staat en de dealer me bij aflevering op het hart heeft gedrukt, het rempedaal goed indrukken voordat je de auto start.KingOfNorway schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:40:
[...]
Ik rij nu een maand, bijna 1.800 km en 94x gestart en nog nooit een zombie-mode gehad...
Er staat juist nadrukkelijk dat je de auto moet starten/aanzetten zonder de rem in te drukken...Adjo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:47:
[...]
Of gewoon, zoals in de handleiding staat en de dealer me bij aflevering op het hart heeft gedrukt, het rempedaal goed indrukken voordat je de auto start.
Ik rij nu een maand, bijna 1.800 km en 94x gestart en nog nooit een zombie-mode gehad...
Zo heb de eerste 1000 km erop zitten met de auto
Wat een heerlijke auto. Rijdt fantastisch en geluid wordt ook wel steeds beter, wel grappig om mee te maken.
Gemiddeld verbruik zit nu ongeveer op 16,7 kWh per 100 km. Valt mij zeker niet tegen.
Met behulp van de obdlink lx reader hou ik een beetje de temperaturen bij om ook te kijken wat er gebeurt met de laadsnelheid. Je merkt bij deze temperaturen dat de accu's rond de 10 graden Celsius blijven hangen.
Gisteren voor het eerste even kort bij Fastned geladen om te kijken of dat gewoon werkt. Je ziet dat hij met 35 kW begint. Op het moment dat de laagst gemeten accu temperatuur boven de 15 graden komt, gaat hij door naar 70 kW. Toen ben ik gestopt met laden. Dit kosten ongeveer 15 minuten. Hier is dus nog zeker winst te halen.
Dit gisteren ook bij de KIA dealer neergelegd. Zij zijn hiervan op de hoogte en hopen deze maand nieuwe inverters binnen te krijgen en officiële procedures van KIA.
Mijn auto wordt trouwens wel netjes warm, maar bij langere ritten als de temperatuur bereikt is, zie je het heat lampje uitgaan en de AC gaan branden. Op dat moment komt er ook een "vervelende" koude lucht uit de ventilatie wat het niet aangenaam maakt. Dit wordt als het goed is met een software update verholpen.
Verder geen last gehad van andere problemen die je vaker terugleest. Geen zombie modus tegengekomen en de auto rijdt verder heerlijk.
Bij mij werkt Android Auto verder prima geen haperingen of rare vertraging. Ook tijdens het navigeren met Google Maps kan ik Spotify luisteren. Moet alleen nog even kijken waarom de gesproken berichten van WhatsApp heel zachtjes uit mijn telefoonspeaker komen ipv de auto.
En ik had in mijn vorige auto met Android Auto het voor elkaar om Netflix te kunnen kijken via AA Mirror. Wel handig met opladen dacht ik, maar dat lijkt nu niet meer te werken. Maar zo te zien is dat meer een algemeen probleem dan een fout icm de EV6.
Qua ruimte gaat het perfect met twee kinderen. Twee kinderstoelen erin en de kinderwagen achterin is ruimte genoeg.
Als er vragen zijn, roep gerust
Wat een heerlijke auto. Rijdt fantastisch en geluid wordt ook wel steeds beter, wel grappig om mee te maken.
Gemiddeld verbruik zit nu ongeveer op 16,7 kWh per 100 km. Valt mij zeker niet tegen.
Met behulp van de obdlink lx reader hou ik een beetje de temperaturen bij om ook te kijken wat er gebeurt met de laadsnelheid. Je merkt bij deze temperaturen dat de accu's rond de 10 graden Celsius blijven hangen.
Gisteren voor het eerste even kort bij Fastned geladen om te kijken of dat gewoon werkt. Je ziet dat hij met 35 kW begint. Op het moment dat de laagst gemeten accu temperatuur boven de 15 graden komt, gaat hij door naar 70 kW. Toen ben ik gestopt met laden. Dit kosten ongeveer 15 minuten. Hier is dus nog zeker winst te halen.
Dit gisteren ook bij de KIA dealer neergelegd. Zij zijn hiervan op de hoogte en hopen deze maand nieuwe inverters binnen te krijgen en officiële procedures van KIA.
Mijn auto wordt trouwens wel netjes warm, maar bij langere ritten als de temperatuur bereikt is, zie je het heat lampje uitgaan en de AC gaan branden. Op dat moment komt er ook een "vervelende" koude lucht uit de ventilatie wat het niet aangenaam maakt. Dit wordt als het goed is met een software update verholpen.
Verder geen last gehad van andere problemen die je vaker terugleest. Geen zombie modus tegengekomen en de auto rijdt verder heerlijk.
Bij mij werkt Android Auto verder prima geen haperingen of rare vertraging. Ook tijdens het navigeren met Google Maps kan ik Spotify luisteren. Moet alleen nog even kijken waarom de gesproken berichten van WhatsApp heel zachtjes uit mijn telefoonspeaker komen ipv de auto.
En ik had in mijn vorige auto met Android Auto het voor elkaar om Netflix te kunnen kijken via AA Mirror. Wel handig met opladen dacht ik, maar dat lijkt nu niet meer te werken. Maar zo te zien is dat meer een algemeen probleem dan een fout icm de EV6.
Qua ruimte gaat het perfect met twee kinderen. Twee kinderstoelen erin en de kinderwagen achterin is ruimte genoeg.
Als er vragen zijn, roep gerust
Toevallig...exact zelfde had ik vanavond ook. Ik weet heel goed hoe te starten door te wachten op groene Ready...Fabianno1234 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:30:
[...]
Dit had ik gisteren ook. Is denk gekomen door hem aan te zetten in acc mode. En daarna weg willen rijden. Je krijgt de ev6 dan ook niet meer op slot. Heb dit op kunnen lossen door de aan/uit knop zonder rem in te drukken. En daarna met rem. Toen schoot hij weer in ready. Dacht wel even, daar gaan we!!!
maar ik was ongeduldig, wilde al in D gaan zonder Ready...en boem. Vast. Zombie...shit. Niets deed het meer...
Geen paniek, met geduld auto weten uit te zetten met EV knop. Even wachten...en opnieuw starten, voet op de rem en ja hoor, Raedy in groen en D deed het weer...
Mijn truc is aanzetten, gordel om en dan D of R. Tot nu toe geen zombies meer gehadEricEB schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:25:
[...]
Toevallig...exact zelfde had ik vanavond ook. Ik weet heel goed hoe te starten door te wachten op groene Ready...
maar ik was ongeduldig, wilde al in D gaan zonder Ready...en boem. Vast. Zombie...shit. Niets deed het meer...
Geen paniek, met geduld auto weten uit te zetten met EV knop. Even wachten...en opnieuw starten, voet op de rem en ja hoor, Raedy in groen en D deed het weer...
Ik heb vorige week ook een systeemupdate gehad die problemen met betrekking tot de shift-by-wire zou verhelpen. Deze update zou de zombie modus moeten voorkomen.
Overigens heb ik ook de update voor het verwarmingsprobleem gehad (zonder dat ik daar problemen mee ondervond). Het lijkt nu alsof er alleen maar koude lucht geblazen wordt, terwijl ik eerst een constante warme temperatuur had. Of dit komt doordat het ineens -3 graden was vanochtend en voor mijn update niet weet ik niet.
Daarnaast had ook ik vanochtend dikke druppels aan de binnenkant van de ruit. Waarschijnlijk omdat ik laatst de tip gevolgd had om de voorruitverwarming uit te schakelen. Dit schakelt de AC uit en ontvochtigd dus inderdaad geen lucht. Ik zal binnenkort nog eens proberen om voor te verwarmen met de voorruitverwarming aan.
Overigens heb ik ook de update voor het verwarmingsprobleem gehad (zonder dat ik daar problemen mee ondervond). Het lijkt nu alsof er alleen maar koude lucht geblazen wordt, terwijl ik eerst een constante warme temperatuur had. Of dit komt doordat het ineens -3 graden was vanochtend en voor mijn update niet weet ik niet.
Daarnaast had ook ik vanochtend dikke druppels aan de binnenkant van de ruit. Waarschijnlijk omdat ik laatst de tip gevolgd had om de voorruitverwarming uit te schakelen. Dit schakelt de AC uit en ontvochtigd dus inderdaad geen lucht. Ik zal binnenkort nog eens proberen om voor te verwarmen met de voorruitverwarming aan.
Inmiddels in 6 dagen tijd 5 keer de zombie modus gehad. Kia gebeld om een afspraak te maken. Helaas enkel nog plek op 24 december (wat niet lukt ivm verhuizing), daarna was de eerste mogelijkheid 17 januari. Ben benieuwd of er dan al een update beschikbaar is.
Kun je vertellen hoe dit ontstaat?Leezer14 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:51:
Inmiddels in 6 dagen tijd 5 keer de zombie modus gehad. Kia gebeld om een afspraak te maken. Helaas enkel nog plek op 24 december (wat niet lukt ivm verhuizing), daarna was de eerste mogelijkheid 17 januari. Ben benieuwd of er dan al een update beschikbaar is.
Voet op de rem, EV knop indrukken en dan komt er gewoon geen ready in het scherm?
Ik heb het idee dat het vrij random komt en gaat, maar meestal door "te snel" de versnelling naar D te willen zetten terwijl het dashboard nog aan het "inladen" in. Er is maar één manier om uit de zombie modus te komen bij mijn weten:Loei123 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:54:
[...]
Kun je vertellen hoe dit ontstaat?
Voet op de rem, EV knop indrukken en dan komt er gewoon geen ready in het scherm?
1. Uitstappen met sleutel
2. Auto op slot klikken met sleutel
3. Op het dashboard verschijnt dan de melding "Sleutel is buiten het voertuig"
4. Auto openen en auto uitschakelen via EV-knop
5. Instappen en auto weer inschakelen, alles laten "inladen" en dan na weergave van "Ready" de versnelling wijzigen.
Ik heb de auto inmiddels zo'n twee weken en hier nog geen last van gehad - maar heb wel door alle berichten hier, altijd nettjes gewacht op de ready melding op het dashboard. Ik snap dat het een software glitch is, maar als je hier die paar seconden rekening mee houdt, is het eigenlijk geen enkel probleem.Leezer14 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:51:
Vanochtend voor het eerst de app gebruikt om de auto voor te verwarmen en de ramen te ontijzelen etc. Werkte allemaal perfect - ramen schoon, auto warm!
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Ik had ook een paar keer zombie mode. Ik heb het bij mij kunnen terugleiden naar het niet intrappen van het rempedaal als ik de power knop indruk. Als je de auto aan zet zonder het rempedaal in te drukken, start je hem in accessory mode. Als je dan de versnelling in D of R zet, dan raakt de auto in de war en komt die in zombie mode. Dus altijd je rempedaal intrappen als je de auto aanzet. Sindsdien nooit meer zombie meegemaakt.Leezer14 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:57:
[...]
Ik heb het idee dat het vrij random komt en gaat, maar meestal door "te snel" de versnelling naar D te willen zetten terwijl het dashboard nog aan het "inladen" in. Er is maar één manier om uit de zombie modus te komen bij mijn weten:
1. Uitstappen met sleutel
2. Auto op slot klikken met sleutel
3. Op het dashboard verschijnt dan de melding "Sleutel is buiten het voertuig"
4. Auto openen en auto uitschakelen via EV-knop
5. Instappen en auto weer inschakelen, alles laten "inladen" en dan na weergave van "Ready" de versnelling wijzigen.
Tja, zijn dit allemaal nog wel kinderziektes? Verwarming die het niet doet, laden te traag, zombie modus die optreedt, app die niet werkt....hoop echt dat dit binnen 6 maanden tot het verleden hoort want anders zal hij snel van mijn short list verdwijnen, hoe spijtig ik het ook zal vinden...
Ik neem aan dat een Tesla er dan sowieso niet op staat?Erik899 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:08:
Tja, zijn dit allemaal nog wel kinderziektes? Verwarming die het niet doet, laden te traag, zombie modus die optreedt, app die niet werkt....hoop echt dat dit binnen 6 maanden tot het verleden hoort want anders zal hij snel van mijn short list verdwijnen, hoe spijtig ik het ook zal vinden...
Helemaal eens, lees maar eens reviews van bv een Polestar, Enyaq of Tesla. Punt is dat op een forum vooral problemen gedeeld worden.KingOfNorway schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:15:
Google maar eens op internet naar een EV en problems. Je zult zien dat elke auto zo zijn problemen heeft en dat die van de EV6 nog relatief beperkt zijn. Ik rij nu een maand in een EV en heb nauwelijks problemen ervaren. En die paar die ik heb ervaren, daar heb ik zelf oplossingen en workarounds voor gevonden totdat de permanente fix er is.
Gezien het grote aantal updates dat KIA al beschikbaar heeft gesteld, lijkt het erop dat zeer voortvarend zijn in het oplossen ervan. Daarnaast lijkt het erop dat een deel van de eerste batch productiemodellen een hardware probleem heeft. Vervangende onderdelen worden op dit moment geproduceerd en aan de dealers geleverd zodat ook die problemen kunnen worden opgelost.
Over die Zombie mode... ok, het is een omissie dat het ontstaat, maar je zet hem als bestuurder toch echt zelf in zombie door het rempedaal gewoon niet in te drukken en even 3 seconden te wachten voordat je hem in een drive mode zet. Dus ja, Kia moet een fix maken, maar je moet zelf ook even nadenken voordat je wegrijdt...
Wat betreft snelladen; valt mij ook tegen dat hij de 200+ niet haalt, maar ik haal wel 150 kW en noem me eens een vergelijkbare EV die dit haalt. Vanaf het voorjaar, met hogere temperaturen gaat ie vast wel naar de 200 of erboven. Ik ben nog steeds heel erg tevreden over de EV6.
Ik denk dat het belangrijk is om te blijven zien dat je, net zoals met veel dingen, op het internet vooral de problemen tegen komt?Erik899 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:08:
Als je kijkt naar de reviews van toch wel betrouwbare lui, zoals die Bjorn en Rifa, is het grote plaatje dat het een enorm goeie auto is.
Ik heb zelf geen enkel probleem ervaren tot nu toe - behalve het snelladen wat 'slechts' 150KW haalde vanaf 50 tot 80%. Als ik de collega's hier met de Audi E-tron's hoor, mogen wij in onze handjes wrijven
De verwarmingsoptie voor de batterij gaat er komen, zoals duidelijk werd in het artikel van autoweek en de dealers. En inderdaad, er lijkt een batch auto's te zijn die een slechte inverter/laadpoort hebben gekregen. Dat is echt mega pech - maar helaas niet onoverkomelijk.
Enig wat je zou kunnen zeggen is dat de communicatie vanuit Kia wel iets beter zou mogen worden en dat zij alle dealers beter op de hoogte zouden moeten houden.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Na een tijdje meegelezen te hebben ben ik toch benieuwd of jullie dit camera beeld al is gezien hebben? Lijkt wel een soort nachtvision, maar dan niet echt scherp.
Verder heb ik ook de bekende problemen die alle andere ook hebben.
- Lege 12v gehad
- Zombie
- Geen geluid uit de speakers, na 2 uur werkte het weer.
- Voorverwarmen wat niet werkt
- Trillen van de banden. Dealer zei banden op 4.5 bar en 5 km rijden. Heeft niet geholpen helaas.
Verder heb ik ook de bekende problemen die alle andere ook hebben.
- Lege 12v gehad
- Zombie
- Geen geluid uit de speakers, na 2 uur werkte het weer.
- Voorverwarmen wat niet werkt
- Trillen van de banden. Dealer zei banden op 4.5 bar en 5 km rijden. Heeft niet geholpen helaas.
:strip_exif()/f/image/6OiBt3HKu26BJFc8cjDcYMna.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de eerste keer de zombie mode gehad.
Ik wou de auto starten met de laadkabel nog ingeplugd om de update uit te voeren.
En toen in de zombie mode.
Redelijk snel de auto er uit gekregen door de startknop 10 sec in te houden.
Ik wou de auto starten met de laadkabel nog ingeplugd om de update uit te voeren.
En toen in de zombie mode.
Redelijk snel de auto er uit gekregen door de startknop 10 sec in te houden.
Op kerstavond willen vertrekken naar de familie, zombie modus. Qua timing kan de EV6 er wel wat van :-).
De auto van de vriendin genomen, en er toch nog geraakt. Vervelende situatie wel, maar all good now.
Weet er iemand wat de "accu verzorging " doet? Je vindt dit in het EV menu en dan onder verbruikers. Bij mij staat dit op 0%...
De auto van de vriendin genomen, en er toch nog geraakt. Vervelende situatie wel, maar all good now.
Weet er iemand wat de "accu verzorging " doet? Je vindt dit in het EV menu en dan onder verbruikers. Bij mij staat dit op 0%...
Battery care shows the momentary power and energy consumption which are used when:TomVeeCee schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:40:
Op kerstavond willen vertrekken naar de familie, zombie modus. Qua timing kan de EV6 er wel wat van :-).
Operating the winter mode to increase the battery temperature during winter to improve the driving performance.
Cooling down the battery temperature during summer to prevent over temperature of the battery.
Ik heb dit dus nog nooit gehad.. En toch inmiddels bijna 1000km op de teller, enige waar ik op let is of het Ready signaal op mijn dashboard staat..TomVeeCee schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:40:
Was in jouw geval de drive mode te snel aangezet?
Goede avond mede Tweakers/EV6-ers,
Na 4,5 jaar, te hebben gereden, met heel veel plezier, in een betrouwbare en mooie, Optima GT-Line SW (daarvoor een BMW 320 Touring), heb ik in mei dit jaar een EV6 GT-Line AWD besteld (zakelijk lease).
Op 16 december mocht ik uiteindelijk de EV6 in de kleur Yacht Blue (ge-switched van Moonscape) ophalen. Volgens onze dochters hadden we moeten switchen naar de zwarte kleur. Maar nu ze de auto in het echt hebben gezien, vinden ze toch de Yacht Blue mooi.
:strip_exif()/f/image/3hiUJXBs8FEhebRE4dj9ugLi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dqB3ub4dApO5uCreR053pYdK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uwP1WExv1rafRiXjEmKwUmEr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hartstikke blij ben ik met de EV6. De wegligging voor zo’n cross-over-achtige zware auto is zeker goed. Zombie modus heb ik tot nu toe nooit gehad. De eerste 2 dagen voelde het wat kouder in de auto (klimaatcontrole op 21 graden), maar daarna werkt het prima (meestal ingesteld op 22 graden).
Wel heb ik wat vraagtekens over de accu en het verbruik.
Vandaag op het werk heb ik aan een 11kW laadpaal opgeladen tot 100% (totaal volume 62kWh). Maar nu zie ik in de Kia Connect app de range van 385km en het gemiddelde verbruik van 0,69 km/kWh!!
/f/image/WykvvWq3C0HvVJMcWpVzOjoy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WzV4UILqJawKUJIflCk9XdK8.png?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe heb ik voornamelijk veel korte ritten gemaakt, < 20km, en enkele keren ritten van 40-50km. Af en toe heb ik een acceleratietest gedaan, in Eco, Normaal of Sport stand. In de ochtend of in de avond, doe ik meestal de stoelverwarming en de stuurverwarming ook aan, voor een paar minuten. Toch vind ik dat het accuverbruik veel te hoog is, en dat de range van 385km te weinig is bij 100% accu.
Ik ben benieuwd naar de ervaring en het accuverbruik van andere berijders van GT-Line AWD uitvoering.
Na 4,5 jaar, te hebben gereden, met heel veel plezier, in een betrouwbare en mooie, Optima GT-Line SW (daarvoor een BMW 320 Touring), heb ik in mei dit jaar een EV6 GT-Line AWD besteld (zakelijk lease).
Op 16 december mocht ik uiteindelijk de EV6 in de kleur Yacht Blue (ge-switched van Moonscape) ophalen. Volgens onze dochters hadden we moeten switchen naar de zwarte kleur. Maar nu ze de auto in het echt hebben gezien, vinden ze toch de Yacht Blue mooi.
:strip_exif()/f/image/3hiUJXBs8FEhebRE4dj9ugLi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dqB3ub4dApO5uCreR053pYdK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uwP1WExv1rafRiXjEmKwUmEr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hartstikke blij ben ik met de EV6. De wegligging voor zo’n cross-over-achtige zware auto is zeker goed. Zombie modus heb ik tot nu toe nooit gehad. De eerste 2 dagen voelde het wat kouder in de auto (klimaatcontrole op 21 graden), maar daarna werkt het prima (meestal ingesteld op 22 graden).
Vandaag op het werk heb ik aan een 11kW laadpaal opgeladen tot 100% (totaal volume 62kWh). Maar nu zie ik in de Kia Connect app de range van 385km en het gemiddelde verbruik van 0,69 km/kWh!!
/f/image/WykvvWq3C0HvVJMcWpVzOjoy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WzV4UILqJawKUJIflCk9XdK8.png?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe heb ik voornamelijk veel korte ritten gemaakt, < 20km, en enkele keren ritten van 40-50km. Af en toe heb ik een acceleratietest gedaan, in Eco, Normaal of Sport stand. In de ochtend of in de avond, doe ik meestal de stoelverwarming en de stuurverwarming ook aan, voor een paar minuten. Toch vind ik dat het accuverbruik veel te hoog is, en dat de range van 385km te weinig is bij 100% accu.
Ik ben benieuwd naar de ervaring en het accuverbruik van andere berijders van GT-Line AWD uitvoering.
Zo nu een paar dagen verder en alles bevalt super goed. Trilling is al een stuk minder en de audio blijft het doen.
Zombie modus had ik in het begin heel vaak. Totdat ik de handleiding ben gaan lezen en er achter kwam dat er ook een parkeerrem aanwezig is. Nu doe ik altijd het opstarten als volgt.
Starten
Rem pedaal indrukken, ev knop indrukken, parkeerrem ontkoppelen en dan in D zetten rem los en gaan.
Uitzetten
Rem pedaal indrukken P in drukken parkeerrem erop ev knop indrukken en de rem los.
Met deze volgorde heb ik geen zombie modus meer gehad. Hopelijk blijft het ook zo.
Verbruik is prima tot nu toe.
Zombie modus had ik in het begin heel vaak. Totdat ik de handleiding ben gaan lezen en er achter kwam dat er ook een parkeerrem aanwezig is. Nu doe ik altijd het opstarten als volgt.
Starten
Rem pedaal indrukken, ev knop indrukken, parkeerrem ontkoppelen en dan in D zetten rem los en gaan.
Uitzetten
Rem pedaal indrukken P in drukken parkeerrem erop ev knop indrukken en de rem los.
Met deze volgorde heb ik geen zombie modus meer gehad. Hopelijk blijft het ook zo.
Verbruik is prima tot nu toe.
/f/image/xVjAY5VNAn49wgGxGyTkXqje.png?f=fotoalbum_large)
385km range zou op basis van 77kW netto een verbruik van ca 5km/kWh zijn. Dat is geen hele gekke waarde in de winter als ik de verschillende berichten in dit topic moet geloven.StickMan schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sowieso: ik zou adhv korte ritten de voorspelde range voor een lange rit niet te letterlijk nemen. Korte ritten kosten in de winter bij een EV nou eenmaal relatief veel extra energie voor verwarming. Vergelijk het met een benzine auto: korte ritten zijn dan ook onzuiniger (mn door de koude motor) dan langere ritten.
Maar zoals gezegd: een werkelijke range in de winter van 385km lijkt niet heel erg afwijkend van andere berichten hier. Maar het blijft heel erg afhankelijk van je eigen rijgedrag. En misschien is het deels ook gewenning aan een nieuwe auto en/of EV rijden waardoor je nu nog wat lager uitkomt dan over een tijdje.
P.S.: mooie auto! Ik heb precies dezelfde in bestelling staan.
Wat mij ook opvalt is de extreem lage recuperatie, nog geen 5%... Gebruik je wel je regen stand? Zet hem eens een paar weken op 3 (= standaard) of liefst max (iPedal). Even wennen met rijden/gebruik van je stroompedaal, maar in principe kun je (vrijwel) zonder rem rijden...StickMan schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En kan het zijn dat je heel veel in stilstand de auto aan hebt gehad? bv updates draaien, de instellingen en menu's doorlopen enz. Met de verwarming aan? Dan verbruik je wel accu, maar verplaats je niet en krijg je dus dit soort waardes.
Vergeet niet de rem in te drukken voor je start voor je in zombie komtLoei123 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:03:
[...]
Deze begrijp ik niet, want het is auto starten, draaien naar D en rijden (in de Kia).
Verder heb ik zelf niet gereden in een Q4 , maar gezien Audi als "premium" merk moet verkopen geloof ik je op je woord.
Vanzelfsprekend toch?Dartlink schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:06:
[...]
Vergeet niet de rem in te drukken voor je start voor je in zombie komt
Ik zie ook dat een Q4 E-tron 40 meer dan een seconde langzamer is naar de 100 dan de Kia...
Bijzonder om dan omwille van acceleratie voor de Audi te kiezen.

Eind oktober (veel te laat) gaan zoeken naar een EV om deze nog dit jaar op kenteken te krijgen. Contact gehad met dealers in het hele land. Gekeken naar de ID3, ID4 en later naar de ioniq 5 en de EV6. Allemaal heel lastig of helemaal niet meer leverbaar. Medio november toch bijna rond voor de aankoop van een 'aangeklede' ID3. Toen 's avonds gebeld door Content uit Tilburg dat er een EV6 plus (black Pearl) beschikbaar kwam door annulering van een andere klant. Volgende dag een proefritje gemaakt in de EV6 en ik was verkocht - met de belofte van levering dit jaar.
Gisteren geleverd - wat een heerlijke auto met prachtige looks. De verkoper informeerde netjes over de bekende problemen: zombie modus en de verwarming. Inmiddels wat ritjes gemaakt, het is nog vroeg, maar zonder enig probleem. Nog wel even wennen aan de hoeveelheid mogelijke instellingen, de rijhulpen etc maar het rijdt echt fantastisch en het is echt een super stoere auto
Het enige 'probleem' is dat ik de avond voor de levering gebeld werd door de dealer dat er iets mis was gegaan.....de geleverde auto bleek geen RWD te zijn maar een AWD. Alles klopte in het systeem, het chassis/vin nummer. Bij de RDW ook geregistreerd als een RWD - waarschijnlijk foutje in de fabriek. Even goed in mijn portemonnaie gekeken en een korting op de meerprijs afgesproken en er voor gegaan. Paar centen en pk's meer. Geen spijt als ik terugdenk aan de ID3 die ik bijna gekocht had. Na 15 jaar trouw aan VW nu een blije KIA rijder.
Gisteren geleverd - wat een heerlijke auto met prachtige looks. De verkoper informeerde netjes over de bekende problemen: zombie modus en de verwarming. Inmiddels wat ritjes gemaakt, het is nog vroeg, maar zonder enig probleem. Nog wel even wennen aan de hoeveelheid mogelijke instellingen, de rijhulpen etc maar het rijdt echt fantastisch en het is echt een super stoere auto
Het enige 'probleem' is dat ik de avond voor de levering gebeld werd door de dealer dat er iets mis was gegaan.....de geleverde auto bleek geen RWD te zijn maar een AWD. Alles klopte in het systeem, het chassis/vin nummer. Bij de RDW ook geregistreerd als een RWD - waarschijnlijk foutje in de fabriek. Even goed in mijn portemonnaie gekeken en een korting op de meerprijs afgesproken en er voor gegaan. Paar centen en pk's meer. Geen spijt als ik terugdenk aan de ID3 die ik bijna gekocht had. Na 15 jaar trouw aan VW nu een blije KIA rijder.
:strip_exif()/f/image/h0qAodkfD7aFQX69HWg2m7vf.jpg?f=fotoalbum_large)
Auto gisteren opgehaald, alle updates gehad. Nu op werk ‘zombie modus’
Beide bekende opties (startknop lang indrukken /sluiten en weglopen, daarna weer terug) werken niet. Nu wachten op pechhulpdienst voor loskoppelen accu
[ Voor 4% gewijzigd door king_dude op 29-12-2021 18:16 ]
Sleutel tegen de Startknop houden ook niet?king_dude schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:15:
[Afbeelding]
Beide bekende opties (startknop lang indrukken /sluiten en weglopen, daarna weer terug) werken niet. Nu wachten op pechhulpdienst voor loskoppelen accu
Startknop minimaal 10sec ingedrukt houden ook niet?
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ik had m laatst ook en door de P in te drukken op middenconsole kwam ie er spontaan uit. T proberen waard als je toch staat te wachten.king_dude schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:15:
[Afbeelding]
Gisteren heb ik mijn plus RWD in gravity blue opgehaald in Tilburg. De dealer vertelde zoals eerder gemeld over zombie en verwarmingsissues maar kwam al snel tot de conclusie dat ik waarschijnlijk meer wist dan hijzelf. Na een prima uitleg ben ik naar huis gereden waarbij de snelheid tussen de 100 en 120 lag. Op de snelweg een beetje tussen de lijnen gepingpongt met automagisch sturen. Na echt lang handen van het stuur bleef de auto maar piepen, maar reed wel door. Toen ik uiteindelijk het stuur vastpakte bleef het piepen maar doorgaan, ik zag geen andere melding en heb geen idee hoe ik die pingel af kan zetten. Na een aantal minuten stopte de pingel vanzelf. Later op de dag werd HDA uitgeschakeld bij te lang geen handen aan het stuur en remde de auto af.
De eerste dag begon met 95% lading en verwachte range van 450km. Na veel snelweg waarbij ook veel 130 gereden is en redelijk wat regen had ik na 280 kilometer nog 99 kilometer resterend. Het is nog vroeg, maar wat mij betreft een prima actieradius.
Met sportstand de rotonde af in de regen ging achter heel kort iets uitbreken. De auto corrigeerde sneller dan ik zelf kon. Later heb ik tractiecontrole uitgezet en met sportstand vanuit stilstand rechtuit pedaal gevloerd, maar zonder enig probleem gelanceerd.
Wat me verbaasde was dat de cruisecontrol zelf de snelheid verlaagde van 130 naar 100 waar de borden dat aangaven. Later ging de auto vanzelf ook weer naar 130 waar het mocht. Als het hier al besproken is dan heb ik dat gemist.
Al met al hebben wij geen problemen ervaren. De verwarming werkt, ready kleurt groen, de ramen besloegen 1 maal, maar dat had mijn vorige auto ook als we met natte jassen instappen. Ontwasemen aan en het trekt in no time weg. Mijn vrouw maakte de mooiste fout door te wachten op het motorgeluid na het starten. Onze diesel klonk inderdaad anders
De eerste dag begon met 95% lading en verwachte range van 450km. Na veel snelweg waarbij ook veel 130 gereden is en redelijk wat regen had ik na 280 kilometer nog 99 kilometer resterend. Het is nog vroeg, maar wat mij betreft een prima actieradius.
Met sportstand de rotonde af in de regen ging achter heel kort iets uitbreken. De auto corrigeerde sneller dan ik zelf kon. Later heb ik tractiecontrole uitgezet en met sportstand vanuit stilstand rechtuit pedaal gevloerd, maar zonder enig probleem gelanceerd.
Wat me verbaasde was dat de cruisecontrol zelf de snelheid verlaagde van 130 naar 100 waar de borden dat aangaven. Later ging de auto vanzelf ook weer naar 130 waar het mocht. Als het hier al besproken is dan heb ik dat gemist.
Al met al hebben wij geen problemen ervaren. De verwarming werkt, ready kleurt groen, de ramen besloegen 1 maal, maar dat had mijn vorige auto ook als we met natte jassen instappen. Ontwasemen aan en het trekt in no time weg. Mijn vrouw maakte de mooiste fout door te wachten op het motorgeluid na het starten. Onze diesel klonk inderdaad anders
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic