SemperFidelis schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:19:
[...]
Ja de overheid kan hypothetisch dit allemaal inzetten. In de praktijk zijn de avondklok, 1.5 meter en lockdown weer weg. Dus beetje gek om de overheid van snode plannen te beschuldigen terwijl ze dat in de praktijk niet doen.
Met de invoering van DigiD en BSN kan de overheid ook je complete bestaan verwijderen. Maakt dat je BSN dan automatisch een slecht iets? Dit is gewoon op de zaken vooruit lopen waar geen enkele aanleiding voor is. De overheid heeft helemaal geen zin om om hun burgers onder de duim te houden met lockdown en avondklokken.
[...]
Ehm ja wel degelijk dus. Ik mag veel meer dan een jaar geleden?
Wat dat betreft reageer je een beetje net als mijn vriendin. Ik hou van haar, dus het is geen slecht ding. Het betekent wel dat ik me iets beter moet gaan uitleggen wat betreft mijn invalshoek.
Het heeft even geduurd voordat mijn vriendin snapte wat mijn invalshoek was, maar aan de hand van een voorbeeld heb ik het uiteindelijk kunnen uitleggen.
Waarom maak ik me zo druk over "alles" rondom Corona. En waarom maak ik me dan ook weer zo druk over de Coronapas nu in het bijzonder?
Eerst even wat achtergrond context benodigd voor "mijn denken".
Samen met de introductie van Corona is een, in de westerse wereld, door de eeuwen heen verweven privilege gekwantificeerd en minder vanzelfsprekend geworden. Het privilege waar ik op doel betreft "Vrijheid".
Vrijheid is een ruim containerbegrip dus we gaan geen definiete geven. Reizen, gaan en staan waar je wilt, etc. Iedereen heeft er wel een beeld bij.
Waarom benoem ik "De westerse wereld" ? Omdat vrijheid relatief is. Wat wij op zaterdagmiddag doen om 2 uur in de kroeg, is voor een Noord Koreaan ondenkbaar. Belangrijk om in het achterhoofd te houden, want ik haal het straks nog even aan.
Gekwantificeerde vrijheid:
Ondanks dat de tijdlijn eigen nog verder teruggaat, immers, deze tendens is al langer bezig onder andere noemers, beperk ik me tot de periode “Corona”.
Het is 1 januari 2020. Life is good. Men gaat tot 5 dagen per week naar kantoor. Iedere avond staan leuke dingen gepland. In het weekend gaan we stappen en de volgende 2 vakanties naar Japan en Griekenland staan al gepland.
Als we de vrijheid van het leven zouden kwantificeren hebben we nu (nog) 1000 vrijheidsknikkers. Mooi!
What comes next hoef ik niemand uit te leggen:
Het is 1 april 2020. Life is not good.
Men gaat tot 5 dagen per week naar kantoor. Iedere avond staan leuke dingen gepland. In het weekend gaan we stappen en de volgende 2 vakanties naar Japan en Griekenland staan al gepland.
Als we de vrijheid van het leven zouden kwantificeren hebben we nu (nog) (
Overheid: Tijdelijk tot we weer terug kunnen naar het normaal) 700 vrijheidsknikkers.
En gelukkig. 1 juni. all well ends well. We gaan terug naar normaal. Of toch niet?
Nee. Het is niet zoals het was. Formuliertje hier daar. Geen festivals. Op reis gaan is een heel gedoe. Vul zelf maar in.
Maar!! We hebben wel weer een hoop knikker terug. Gemiddeld heeft iedereen toch dik 800 knikkers liggen. Hoppa! Dat zijn er toch weer 100 meer dan vorige maand. In the pocket.
Je ziet de contouren waar ik heen ga.
1 november 2020. Nieuwe lockdown. Dit keer met mondkappen en het sluiten van horeca.. Om over reizen niet eens meer te spreken.
Even tellen hoor. Zeker in de donkerste dagen komen we niet boven de 600 knikkers uit.
1 juni? 2021
Inmiddels is de lockdown eraf. we kunnen weer naar griekenland geweest. Ik ga lekker uit eten . Geen mondkapjes meer. Prima. Daarentegen heeft wel testen voor toegang en de europese QR code zijn entree gedaan.
Je zegt in je reactie “Ik mag veel meer dan vorig jaar”. Prima. Vanuit jouw positie gemeten zal ik dat ook zeker beamen. Echter vanuit de maatschappelijk positie en “vrijheid” als maatstaf zijn we toch echt achteruitgegaan. Als ik een externe consultant zou zijn kom ik niet verder dan 700 knikkers.
En dan zeg
mijn vriendin jij:
Ehm ja wel degelijk dus. Ik mag veel meer dan een jaar geleden?
Dat klopt @SemperFidelis ik geloof best dat jouw stapel met knikkers t.o.v. vorig jaar groter is. Jouw definitie en samenstelling is dan ook anders dan die van “de nederlandse maatschappij”. Iedereen heeft een andere definitie van vrijheid iemand die nooit uit eten ging op vakantie ging of wat dan ook, is substantieel minder geraakt in zijn vrijheid dan een ander. Dus ik geloof direct dat jij nog nu 850 of zelfs 900 knikkers hebt. In plaats van de 700 die onze externe consultant op de maatschappij heeft geplakt.
En die 700, dat worden er volgende week weer een paar minder:
24 september 2021:
Enter the Coronapas. Een middel wat vrijheid tot een valuta maakt. Een valuta welke geen onderscheid maakt tussen rijk en arm. Lil kleine kan nog zo met stapels biljetten gooien. Als hij zich niet laat vaccineren of testen kan die de bitches en fame in de kroeg wel vergeten.
Ik rij op alle oude 130 wegen nog altijd 130. Ik vind 100KM met stikstof als argument een bullshit verhaal. En die 300 euro boete verdien ik op maandagmorgen (aangedikt ter illustratie).
Maar hoeveel maandagen ik ook werk. Zonder test of vaccinatie kom ik de luchtwegen niet meer op.
Dit is de absolute natte droom van iedere beleidsvoerder.
Want met deze mooie Coronapas en QR code zouden we in *theorie* ook het aantal vliegreizen kunnen beperken tot 2 per jaar. En het mooiste is dat 85% van de bevolking hier achter staat aangezien ze toch geen 2 of meer keer per jaar vliegen.
Ja de overheid kan hypothetisch dit allemaal inzetten. In de praktijk zijn de avondklok, 1.5 meter en lockdown weer weg. Dus beetje gek om de overheid van snode plannen te beschuldigen terwijl ze dat in de praktijk niet doen.
Is het echt zo paranoïde om ervan uit te gaan dat de overheid niet altijd helemaal eerlijk is? Griekenland, toeslagen affaire, FYRA, JSF, Europa. Joh de lijst is te lang en ik ken ze niet allemaal.
“Ik heb er geen actieve herinnering meer aan”
https://nooitmeerrutte.nl/waarom-nooit-meer-rutte
De geschiedenis biedt toch echt wel een aantal stevige handvatten om deze snode plannen als plausibel weg te zetten…
2 Zaken die ik wil benadrukken uit bovenstaande:
1: Ik, en onze consulant, kijken niet naar individuele stapels. Wij kijken naar de Nederlandse maatschappij door de jaren heen en wat er komt kijken bij wat wij als vrijheid beschouwen. Jij daarentegen kijkt naar het boordje voor je en telt je eigen knikkers.
Prima, en begrijpelijk, alleen wel belangrijk om in te zien dat we het vanuit een andere hoek benaderen.
2: Je hebt nog steeds minder knikkers dan op 1 januari 2020.
“Ja maar Corona ey! Logisch toch? Gezondheid etc etc”.
Dat klopt. En je levert bewijs aan dat er soms ook knikkers terugkomen.
Maar die 1000 knikkers op de manier zoals je ze had op 1 januari 2020. Die krijg je nooit meer, onvoorwaardelijk, terug.
En dat betekent een inherente achteruitgang van “onze vrijheid”.
“Ja maar!” zei mijn vriendin toen. “Wat nu als de maatschappij gewoon niet door kan gaan met 1000 knikkers op het bord van iedereen?”
Tja. Daar heeft ze een punt. Is de vrijheid zoals we verworven hebben in onze maatschappij wel iets wat kan blijven bestaan?
Een moeilijke vraag waar ik geen antwoord op heb.
"Maar waarom denk je hier nu aan" vraagt mijn vriendin "we zijn hier toch helemaal niet"
Klopt.
Maar ik wil voorkomen dat de dag dat we bij 400 knikkers aankomen er iemand is die zegt: "ja maar vorige week had ik er nog 350, dus wat zeur je nu". Nee verdomme. We zijn hard op weg om de vrijheden waarvoor wij en de vele generaties voor ons hard geknokt hebben door de jaren heen in een paar jaar weg te donderen. En het ergste is: we werken er gezamenlijk het hardst aan mee. Alleen maar omdat we constant op ons eigen bordje kijken. "Ach, het kan altijd slechter" of "Dit raakt
mij toch niet"
Als je daar vrede mee hebt. Prima. Soit. Maar ik ben het er nog niet mee eens. Ik heb me er nog niet in berust. Ik vind de inperking van vrijheid tov het probleem een nare smaak hebben. En niet alleen bij Corona. Want het volgende hoofdstuk genaamd klimaat staat al voor de deur.
Ik verwacht niet dat je je kan vinden in mijn betoog. Je hoeft ook niet te reageren met de intentie zaken te ontkrachten. Ik ben niet uit op discussie of overtuiging. Net als voorheen hoop ik dat ik de plank mis sla. Maar "history has a tendency to repeat itself". En dat belooft niet veel goeds.
En mocht over een jaar of 5 het zo zijn dat we nog maar 1 keer per jaar mogen vliegen. En dat dat al meer is dan het jaar ervoor. Dan ga ik deze post gebruiken om je eraan te herinneren dat we ooit 1000 knikkers hadden. En niet de 150 waar jij je opdat moment rijk mee rekent.
[
Voor 8% gewijzigd door
ErA op 16-09-2021 15:27
]