Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Fuujii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Ik snap je heel goed. Het is ook een hele rare situatie, waarbij je bijna alleen maar de algemene consensus mag na-papegaaien.

De vraag is of je je principes niet moet laten varen soms. Natuurlijk, als iedereen er zo over denkt dat verandert er nooit iets.

Ik wil gewoon op vakantie kunnen, naar festivals gaan en leuke dingen kunnen doen. Eigenlijk wil ik liever niet buigen voor een systeem dat discrimineert, maar uiteindelijk heb ik er vooral mezelf ermee. Is dat het waard? Bovendien geloof ik absoluut in de werking van het vaccin (of testen), daarom neem ik het ook natuurlijk. Alleen een (in)directe plicht voelt voor mij erg fout.
Ik vraag me af of het niet een symptoom is van een dieperliggend probleem. Het gevoel dat het allemaal maar over ons heen komt en dat we het maar hebben te accepteren (de dominee weet wat goed voor ons is?). Of dat onze acties zinloos zijn. Hoe is dat toch gekomen? Zijn we zo murw geslagen dat we alles maar accepteren wat de Jonge bedenkt, ook al heeft het verstrekkende gevolgen? Alleen zodat we naar een festival kunnen. Is ons onderwijs zo slecht, of onze cultuur zo geworden dat de belangrijke zaken allemaal moeten wijken voor tijdelijk vermaak? Voor kraaltjes ons land verkopen? Dat doen we imho.

De dikgedrukte delen zouden ons als samenleving juist tot actie aan moeten zetten; als we er nou allemaal eens niet aan mee zouden doen, dan keert de wal het schip. Maar op de een of andere manier is het heel moeilijk om dit collecitiviteitsgevoel in Nederland aan te zetten, laat staan het om te zetten in actie. Ik zou het wel willen.

En ik geloof ook in vaccineren, gisteren eerste prik gehad, en ik heb hetzelfde als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:06
Mfpower schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:27:
[...]

Ik vraag me af of het niet een symptoom is van een dieperliggend probleem. Het gevoel dat het allemaal maar over ons heen komt en dat we het maar hebben te accepteren (de dominee weet wat goed voor ons is?). Of dat onze acties zinloos zijn. Hoe is dat toch gekomen? Zijn we zo murw geslagen dat we alles maar accepteren wat de Jonge bedenkt, ook al heeft het verstrekkende gevolgen? Alleen zodat we naar een festival kunnen. Is ons onderwijs zo slecht, of onze cultuur zo geworden dat de belangrijke zaken allemaal moeten wijken voor tijdelijk vermaak? Voor kraaltjes ons land verkopen? Dat doen we imho.

De dikgedrukte delen zouden ons als samenleving juist tot actie aan moeten zetten; als we er nou allemaal eens niet aan mee zouden doen, dan keert de wal het schip. Maar op de een of andere manier is het heel moeilijk om dit collecitiviteitsgevoel in Nederland aan te zetten, laat staan het om te zetten in actie. Ik zou het wel willen.

En ik geloof ook in vaccineren, gisteren eerste prik gehad, en ik heb hetzelfde als jij.
Ik denk dat je eerste zin goed samenvat wat het algemene sentiment is in de samenleving. Er is weinig ruimte voor dialoog. Dat komt omdat mensen zo snel mogelijk terug willen naar het 'oude normaal' en bovendien heilig vertrouwen in de autoriteit ('want die hebben ervoor gestudeerd'). Nu weet Jan op Facebook het echt niet beter, maar de realiteit is niet zo zwart-wit.

Als iedereen inderdaad in opstand zou komen, dan kan je een hoop voor elkaar krijgen. Maar dat gaat simpelweg niet gebeuren. Nederland is totaal geen demonstratie land. Bovendien vind ik dat (momenteel) veel te ver gaan. Zo denken de meesten erover denk ik. Het is namelijk ook een crisis, waarbij je vervelende keuzes moet maken.

Het is natuurlijk een hellend vlak, omdat bepaalde keuzes wellicht blijvend zijn. Ik zie de testsamenleving als een (tijdelijk!) noodzakelijk kwaad, die hopelijk heel snel weer in de prullenbak verdwijnt. Het vaccineren an sich zie ik wel als een manier om uit deze ellende te komen, ondanks het zeker geen heilige graal is. Als over een jaar blijkt dat corona goed onder controle/weg is, maar dat de coronaspas(poort) blijvend is, dan mag ik hopen dat er wél meer kritiek komt vanuit de samenleving en media. Het probleem is dat je dan natuurlijk al wel te laat bent. Dat maakt het zo lastig. Ik ben sceptisch, maar ik wil niet voortijdig conclusies trekken.

Ik heb nu ook mijn vraagtekens en kritiek op het beleid en bepaalde keuzes. Als ik alleen deel kan nemen aan de maatschappij met een prik: enorm krom, maar so be it. De prik haal ik sowieso wel namelijk. Of ik in de toekomst elk jaar een prik blijf halen? Dat weet ik niet.

Voor nu wil ik in ieder geval niet te verbitterd raken in het echte leven door dit soort zaken. Het heeft geen gigantische invloed op me. Kritisch blijven en blijven discussiëren moedig ik alleen maar aan. Een breder, genuanceerder geluid vanuit de samenleving en media moedig ik aan. En minder machtspolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Welk geluid? Ik kan werkelijk helemaal niets vinden in de kranten / NOS dat vandaag een hele belangrijke stemming in de 1e kamer plaats vind.
Het is alleen maar oorverdovende stilte.

Niet dat ik denk dat er ook maar een kans is dat er tegen gestemd gaat worden.
Niemand in Den Haag durft nee te zeggen tegen Coronamaatregelen en die dik 300 miljoen alvast uitgegeven aan de testsamenleving geeft mij alleen maar het gevoel dat dit allang beklonken is in de achterkamertjes.
Iets wat deze regering totaal vreemd is.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 13:21
Fuujii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Ik snap je heel goed. Het is ook een hele rare situatie, waarbij je bijna alleen maar de algemene consensus mag na-papegaaien.

De vraag is of je je principes niet moet laten varen soms. Natuurlijk, als iedereen er zo over denkt dat verandert er nooit iets.

Ik wil gewoon op vakantie kunnen, naar festivals gaan en leuke dingen kunnen doen. Eigenlijk wil ik liever niet buigen voor een systeem dat discrimineert, maar uiteindelijk heb ik er vooral mezelf ermee. Is dat het waard? Bovendien geloof ik absoluut in de werking van het vaccin (of testen), daarom neem ik het ook natuurlijk. Alleen een (in)directe plicht voelt voor mij erg fout.
Helemaal dit.

Kijk, ik geloof echt niet dat Mark en Hugo slechte bedoelingen hebben, sterker nog, zelfs als de AIVD ooit toegang krijgt tot dit systeem zullen ze dit doen met ons welzijn in het oog (al is hun ethisch kompas soms behoorlijk ver van het rechte pad) . Dus wat dat betreft heb ik mezelf door een loos gebaar tegen een voor mij persoonlijk nul-risico.

En toch... ik ben zo'n idealist die verder kijkt dan het comfortabele Nederland en dan zie ik weer een systeem waar we mensen mee gaan opdelen in de haves en de have-nots... dat doen we al continue, en om dan over de as van deze crisis daar nog maar weer een schepje bovenop te doen vind ik onprettig.

Ik bagatelliseer Corona niet... ik snap dondersgoed dat er restricties zijn en dat we eigenlijk alle bewegingen zouden willen monitoren. Maar de schaduwzijde daarvan vind ik echt wel een belangrijk ethisch punt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

roffeltjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:40:
[...]

Helemaal dit.

Kijk, ik geloof echt niet dat Mark en Hugo slechte bedoelingen hebben, sterker nog, zelfs als de AIVD ooit toegang krijgt tot dit systeem zullen ze dit doen met ons welzijn in het oog (al is hun ethisch kompas soms behoorlijk ver van het rechte pad) . Dus wat dat betreft heb ik mezelf door een loos gebaar tegen een voor mij persoonlijk nul-risico.

En toch... ik ben zo'n idealist die verder kijkt dan het comfortabele Nederland en dan zie ik weer een systeem waar we mensen mee gaan opdelen in de haves en de have-nots... dat doen we al continue, en om dan over de as van deze crisis daar nog maar weer een schepje bovenop te doen vind ik onprettig.

Ik bagatelliseer Corona niet... ik snap dondersgoed dat er restricties zijn en dat we eigenlijk alle bewegingen zouden willen monitoren. Maar de schaduwzijde daarvan vind ik echt wel een belangrijk ethisch punt.
Net als @Fuujii ben ik het eens met het feit dat het crisis is, en dat er maatregelen noodzakelijk zijn.
Maar de ellende waar we nu inzitten is dat er eigenlijk nergens het maatschappelijke filosofisch/ethische debat gevoerd wordt over testsamenlevingen, de segregatie waar je het over hebt, volgsystemen en de gewenstheid daarvan. Werkelijk alles wordt over de pragmatische boeg gegooid, en het is een ding dat het zo verkocht wordt, het is een ander ding dat de volksvertegenwoordiging hierin trapt en die discussie in de kamer niet start. Alleen de SGP lijkt dat af en toe te doen. Maar daar stemt bijna niemand op.

Ook bij de avondklok was dit het geval. Via marketing wordt het verkocht en nergens is de ethische/fundamentele kosten/baten afweging gemaakt. Wat doet de kamer? Een uurtje later eruit halen als weer een kraaltje voor het volk. Nu ook weer met die eigen bijdrage van 7,50 voor een test; een kraaltje voor het volk. De fundamenten worden amper aangestipt. Waarom stelt niemand de vraag waarom het gele boekje niet gewoon genoeg is? waarom een ICT backend optuigen met alle gevolgen van dien? En ook hier op tweakers ziet men het niet, soms kom je niet verder dan het antwoord: ja maar het is 2021.

Ik heb dus vooral lange-termijn zorgen omdat het een kanteling is in de maatschappij waarbij er amper nog langetermijn gekeken wordt; de fundamentele wenselijkheid amper in kaart gebracht wordt (vgl. ook kinderopvangtoeslag dossier) en pragmatiek hoogtij viert. En als de systemen er zijn, en "computer says no" zie het dan nog maar eens terug te draaien. Daarom hoort juist nu de discussie er te zijn. En ondanks de goede bijdragen hier, is het jammer dat het zo beperkt lijkt te zijn tot een enkel forum/topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vergis je niet dat we het heel erg goed hebben in Nederland en ook qua vrijheid niet zo heel veel te klagen hebben. Dat heeft enorm veel impact op protest-bereidheid.

Als je dan ziet dat een ethische vraag tegenover een praktische economische vraag wordt gezet weet je wat het gaat winnen, immers die ethische vraag heeft voor de meeste Nederlanders niet of nauwelijks raakvlak.

Anders gezegd, als je als mens je begin situatie mag "rollen", dan is blank+ Nederland zo ongeveer de mooiste worp die je kan maken (gedeeld met een select aantal andere landen, maar Nederland is in de top 3). Dus dat wij niet zo snel de barricade op willen is niet onlogisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Hey, even aluhoedje op. ;)

Is er meer info uit te vinden over coronacheck.nl? Registrar is rijksoverheid.

Eerste registratie was op 25 mei 2020 correctie: 25 februari, 2 dagen voor eerste corona geval in Nederland.
Is het te vinden of zij het daadwerkelijk op die datum hebben geregistreerd of later overgekocht?

Lijkt me op zich wel journalistiek onderzoek waardig.

[ Voor 4% gewijzigd door DeKoetsier op 25-05-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

DeKoetsier schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:14:

Eerste registratie was op 25 mei 2020, 2 dagen voor eerste corona geval in Nederland.
Is het te vinden of zij het daadwerkelijk op die datum hebben geregistreerd of later overgekocht?
Het eerste corona-geval in Nederland was in maart, niet in mei.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:20:
[...]

Het eerste corona-geval in Nederland was in maart, niet in mei.
Ho, foutje van mij en van jou. Het was in februari. Zowel registratie als eerste geval corona. Vraag blijft staan.

[ Voor 5% gewijzigd door DeKoetsier op 25-05-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DeKoetsier schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:26:
[...]

Ho, typo van mij en van jou. Het was in februari. Zowel registratie als eerste geval corona. Vraag blijft staan.
Klopt, I stand corrected, het eerste coronageval was echt op de valreep nog in februari, de lockdown begon in maart.

Dat de overheid alvast preventief dat domein geregistreerd heeft ook omdat andere landen al met apps bezig waren op dat moment vind ik echt niet verbazend. Laat staan dat daar een aluhoedjes-complot in te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Klopt, I stand corrected, het eerste coronageval was echt op de valreep nog in februari, de lockdown begon in maart.

Dat de overheid alvast preventief dat domein geregistreerd heeft ook omdat andere landen al met apps bezig waren op dat moment vind ik echt niet verbazend. Laat staan dat daar een aluhoedjes-complot in te vinden is.
Kan jij ergens vinden dat we toen al met die apps bezig waren? Voor zover ik kan vinden was dat pas vele maanden later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DeKoetsier schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:28:
[...]

Kan jij ergens vinden dat we toen al met die apps bezig waren? Voor zover ik kan vinden was dat pas vele maanden later.
Volgens mij ben je nu vooral naar bevestiging aan het zoeken van je eigen theorie en niet naar daadwerkelijke feiten. Ik zou je vooral even goed inlezen in het beleid, want dit ruikt wel heel erg naar een complot zoeken wat er totaal niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Ik begrijp je reactie, was/is ook mijn reactie toen een vriend hiermee kwam. Ik wil mijn theorie niet bevestigen want in eerste instantie ben ik het volledig met je eens dat het knip en klare bogus is. Toch vind ik het wel prikkelend genoeg om te (laten) onderzoeken, want als je alles direct verwerpt omdat iets 'ondenkbaar' zou zijn, zouden eerdere grote schandalen ook niet uitkomen.
Hallo Snowden, hallo toeslagenaffaire, hallo wikileaks, en zoveel 'complot-theorrien' die toch wel waar bleken te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DeKoetsier schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:56:
Ik begrijp je reactie, was/is ook mijn reactie toen een vriend hiermee kwam. Ik wil mijn theorie niet bevestigen want in eerste instantie ben ik het volledig met je eens dat het knip en klare bogus is. Toch vind ik het wel prikkelend genoeg om te (laten) onderzoeken, want als je alles direct verwerpt omdat iets 'ondenkbaar' zou zijn, zouden eerdere grote schandalen ook niet uitkomen.
Hallo Snowden, hallo toeslagenaffaire, hallo wikileaks, en zoveel 'complot-theorrien' die toch wel waar bleken te zijn.
Ik ben vooral fan van het scheermes van Occam in zo'n geval.

Er zal gewoon iemand bij de overheid geweest zijn die een donkerbruin vermoeden had dat corona vroeg of laat ook in ons land zou komen, en dat het best wel eens zou kunnen dat daar (in de toekomst) een app of website voor gemaakt zou kunnen worden.

Tel daarbij op dat de drempel om een domeinnaam te registreren echt bizar laag is, en dan is het registreren van 'coronacheck.nl' voor eventueel toekomstig gebruik gewoon makkelijk, zelfs als daar helemaal niks mee gebeurt.

Dat is met weinig andere redenen gebeurd dan "Laten we maar even een placeholder neerzetten voor het geval dat".

Als je het over aluhoedjes en complotten hebt, dan heb je het over grootschalige, systematische dingen die met voorbedachte rade zijn gebeurd. Dan gaat het dus bijvoorbeeld niet om de toeslagenaffaire, dat was allesbehalve een complot, dat was gewoon een organisatorische blunder.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 25-05-2021 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemyWD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-11-2023
DeKoetsier schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:28:
[...]

In China werd door de regering een app ingezet die uitgevoerd werd op de platforms Alipay en WeChat. De app werd begin februari 2020 geïntroduceerd.

Preventief handelen hoeft geen complot te worden.

Meer landen & informatie: Wikipedia: COVID-19 apps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:06
Mfpower schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Net als @Fuujii ben ik het eens met het feit dat het crisis is, en dat er maatregelen noodzakelijk zijn.
Maar de ellende waar we nu inzitten is dat er eigenlijk nergens het maatschappelijke filosofisch/ethische debat gevoerd wordt over testsamenlevingen, de segregatie waar je het over hebt, volgsystemen en de gewenstheid daarvan. Werkelijk alles wordt over de pragmatische boeg gegooid, en het is een ding dat het zo verkocht wordt, het is een ander ding dat de volksvertegenwoordiging hierin trapt en die discussie in de kamer niet start. Alleen de SGP lijkt dat af en toe te doen. Maar daar stemt bijna niemand op.

Ook bij de avondklok was dit het geval. Via marketing wordt het verkocht en nergens is de ethische/fundamentele kosten/baten afweging gemaakt. Wat doet de kamer? Een uurtje later eruit halen als weer een kraaltje voor het volk. Nu ook weer met die eigen bijdrage van 7,50 voor een test; een kraaltje voor het volk. De fundamenten worden amper aangestipt. Waarom stelt niemand de vraag waarom het gele boekje niet gewoon genoeg is? waarom een ICT backend optuigen met alle gevolgen van dien? En ook hier op tweakers ziet men het niet, soms kom je niet verder dan het antwoord: ja maar het is 2021.

Ik heb dus vooral lange-termijn zorgen omdat het een kanteling is in de maatschappij waarbij er amper nog langetermijn gekeken wordt; de fundamentele wenselijkheid amper in kaart gebracht wordt (vgl. ook kinderopvangtoeslag dossier) en pragmatiek hoogtij viert. En als de systemen er zijn, en "computer says no" zie het dan nog maar eens terug te draaien. Daarom hoort juist nu de discussie er te zijn. En ondanks de goede bijdragen hier, is het jammer dat het zo beperkt lijkt te zijn tot een enkel forum/topic.
Goed verhaal. De kanteling in de maatschappij is er zeker. En ook niet in positieve zin.
Twee jaar geleden gruwelde iedereen van de Chinese surveillancestaat. De ironie is dat deze er ook langzaam maar zeker komt, versneld door covid-19. Daar hoor je niks meer over. Precies de ethische/filosofische discussie die jij noemt, die lijkt ver te zoeken. Vergaande (maar nodige?) maatregelen die we ons niet voor konden stellen, zijn toch echt werkelijkheid geworden het laatste jaar. Nu zal het hier echt geen China 2.0 worden, want het is hier - relatief - goed geregeld. De vraag is alleen of bepaalde ontwikkelingen gunstig zijn voor de burgers. Het zijn vooral inlichtingendienst, overheden en bedrijven die profiteren van veel ontwikkelingen.

Ik geloof absoluut in dat figuren als Hugo en Mark oprecht het beste met Nederland voor hebben. Maar liggen ze wakker om minderheden die aan het kortste eind trekken, privacy en minder transpiratie in de democratie? Dat denk ik niet. De economie - en dus de multinationals - gaan voor. Gelukkig zijn er Kamerleden die hier wel voor strijden. De machtspolitiek is alleen moeilijk te verbreken.

[ Voor 4% gewijzigd door Fuujii op 25-05-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
RemyWD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:25:
[...]

In China werd door de regering een app ingezet die uitgevoerd werd op de platforms Alipay en WeChat. De app werd begin februari 2020 geïntroduceerd.

Preventief handelen hoeft geen complot te worden.

Meer landen & informatie: Wikipedia: COVID-19 apps
Dank, dit helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En, heeft de Senaat al gestemd?
Later vanavond stemt de Senaat over een reeks coronawetten. De verlenging van de Tijdelijke wet coronamaatregelen (tot 1 september) en de quarantaineplicht voor reizigers lijken te kunnen rekenen op een meerderheid, maar op de wet voor toegangstesten klinkt felle kritiek. Diverse partijen beschouwen het instrument als nogal dure mosterd na de maaltijd, nu het virus op z'n retour is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:45:

[...]
Ze zijn nog bezig, Hugo is lang van stof.
https://www.eerstekamer.nl/live_plenaire_vergadering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:45:

[...]
Die meerderheid is gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Met dank aan GroenLinks, met hun steun kon de coalitie in zowel de Tweede Kamer als nu de Eerst Kamer een meerderheid halen voor de testsamenleving als de quarantaineplicht.

De boete voor het schenden van de quarantaineplicht is vastgesteld 435 euro, wat dan ook automatisch in een strafblad zal resulteren.

[ Voor 17% gewijzigd door CMD-Snake op 26-05-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
CMD-Snake schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:59:
[...]

Met dank aan GroenLinks, met hun steun kon de coalitie in zowel de Tweede Kamer als nu de Eerst Kamer een meerderheid halen voor de testsamenleving als de quarantaineplicht.

De boete voor het schenden van de quarantaineplicht is vastgesteld 435 euro, wat dan ook automatisch in een strafblad zal resulteren.
Er zijn wel wijzigingen door steun GroenLinks: https://www.parool.nl/ned...arantaineplicht~bff0ed96/ O.a. geen test voor doorstroomlocaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat ik begreep stond HdJ weer aardig te freewheelen in de EK. Verder had ik 0 ilussie dat dit het niet zou halen. Heeft er nog iemand moeilijk gedaan over de einddatum?

[ Voor 19% gewijzigd door RodeStabilo op 26-05-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
martwoutnl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:36:
Er zijn wel wijzigingen door steun GroenLinks: https://www.parool.nl/ned...arantaineplicht~bff0ed96/ O.a. geen test voor doorstroomlocaties
Het voelt een beetje aan als dezelfde "overwinningen" dat de avondklok een half uurtje later in gaat of dat je geen 7,50 voor een test hoeft te betalen. Deze wijzigingen vallen in het niets als je ziet wat de winst is voor het kabinet.
RodeStabilo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:37:
Wat ik begreep stond HdJ weer aardig te freewheelen in de EK. Verder had ik 0 ilussie dat dit het niet zou halen. Heeft er nog iemand moeilijk gedaan over de einddatum?
Gisteravond leek meer op dat wat senatoren even zich belangrijk wilden voelen dan dat er echt wat ging gebeuren. De uitkomst stond wel redelijk vast net als vorige keren, alleen is het een mooi moment om weer even in de schijnwerpers te staan.

Niemand lijkt zich aan de einddata te storen. Verlenging van de coronawet zal ook deze ronde weer op weinig weerstand stuitten, nog eens drie maandjes erbij. Die wetten gaan pas weg als het kabinet ze vrijwillig afschaft, ik zie de kamer niet dat initiatief pakken en zelf de wet wegstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
martwoutnl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Daar verbond de partij wel een aantal voorwaarden aan. Zo moest de testwet losgekoppeld worden van de coronawet. Ook wilde GroenLinks dat de maatregelen niet van kracht zouden zijn op plekken waar voldoende afstand gehouden kon worden of op doorstroomlocaties. Dat betekent dat mensen bijvoorbeeld geen test nodig hebben voor een café of museum.
Is een café nou een doorstroomlocatie of een plek waar voldoende afstand kan worden gehouden? Ik had zelf gedacht dat een café wel de laatste plek zou zijn waar ze een uitzondering voor zouden maken :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik denk dat het ze ook helemaal niet om die doorstroomlocaties gaat. Wat denk je van het onderwijs of op je werk? Zometeen gewoon werkgevers die je gaan verplichten te testen. Of zoals nu al met de sneltesten je kinderen.

Ik vind het idioot dit. Ongelooflijk. Het is precies wat die nieuwe FvD'er gisteren in zijn eerste speech zei: de Tweede Kamer (en misschien ook de Eerste Kamer) zijn niet meer een representatie van wat het volk écht wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Wolly schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:53:
[...]

[...]

Is een café nou een doorstroomlocatie of een plek waar voldoende afstand kan worden gehouden? Ik had zelf gedacht dat een café wel de laatste plek zou zijn waar ze een uitzondering voor zouden maken :9~
Ik vermoed dat ze daarmee de horeca bedoelen. In het verslag van de Eerste Kamer. staat een voorbeeld van iemand op het platteland die iets wil drinken en dan dus elders eerst moet testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dennis schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:56:
Zometeen gewoon werkgevers die je gaan verplichten te testen.
Is daar met de testwet een wettelijke grondslag voor?

Bij mijn zwager is het beleid dat ze moeten sneltesten voordat ze naar kantoor komen, de wettelijke grondslag hiervoor ontbreekt, de werkgever vraagt er niet naar, medewerkers zitten er niet op te wachten waardoor de sneltesten ongebruikt in de hoek blijven liggen.

Heel goed overigens, een social credit systeem light waar we op afstevenen is volstrekt onwenselijk in verband met de function creep

Dit moeten we echt niet willen, nu een groen vinkje bij een test of vaccine, morgen pas een groen vinkje als bij bent met het betalen van je belastingen.

Ondertussen in china.. verschikkelijk.
https://twitter.com/robin.../1392564403980095488?s=20

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 26-05-2021 10:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

martwoutnl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:03:
[...]

Ik vermoed dat ze daarmee de horeca bedoelen. In het verslag van de Eerste Kamer. staat een voorbeeld van iemand op het platteland die iets wil drinken en dan dus elders eerst moet testen.
Maar welke horeca? Dat is mij met alle verwarring niet duidelijk. Terras lijkt er niet onder te vallen want daar mogen we nu ook heen zonder test (met afstand en beperkingen etc) Maar wat dan wel? Moet je straks als je hier in de buurt even een hapje wil eten naar eerst naar een testlokatie?

Ik blijf het vreemd vinden en het lijkt me onwerkbaar.

Edit:
@revolution-nl In China was het al eerder niet heel erg best met hun social credit systeem. Dat is nu alleen nog maar erger geworden.

Wat mij betreft gaan we in Nederland niet die kant op

[ Voor 13% gewijzigd door Indoubt op 26-05-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Indoubt schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Maar welke horeca? Dat is mij met alle verwarring niet duidelijk. Terras lijkt er niet onder te vallen want daar mogen we nu ook heen zonder test (met afstand en beperkingen etc) Maar wat dan wel? Moet je straks als je hier in de buurt even een hapje wil eten naar eerst naar een testlokatie?

Het is ook onwerkbaar, gelukkig is de oplossing al voorhanden en dat is het coronapaspoort in combinatie met een bepaalde vaccinatie graad, als iedereen voor de deur de QR code scant hoeft er alleen iemand aan de deur de status van de coronachecker app te controleren (zie de video in de tweet hierboven)

Als het eenmaal geïmplementeerd is komen we er nooit meer vanaf.

De hele corona aanpak is één grote glijdende schaal. Gelukkig gaan bij steeds meer mensen de ogen open.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 26-05-2021 10:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

revolution-nl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Het is ook onwerkbaar, gelukkig is de oplossing al voorhanden en dat is het coronapaspoort in combinatie met een bepaalde vaccinatie graad, als iedereen voor de deur de QR code scant hoeft er alleen iemand aan de deur de status van de coronachecker app te controleren.

De hele corona aanpak is één grote glijdende schaal.
Gelukkig gaan bij steeds meer mensen de ogen open.
Dat ga ik dus niet doen. Dan wacht ik wel tot het over is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wolly schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:53:
Menig café is met testen voor toegang niet meer rendabel en ook niet als je afstand moet houden. De testbewijzen wet wil ondernemers de kant op duwen voor het testen voor toegang, anders krijgen ze aanvullende beperkingen. Maar dat zal voor veel cafés zijn dat ze tussen twee kwaden moeten kiezen. Als ze toegangstesten doen zal er minder publiek komen en idem als ze afstand e.d. mogelijk moeten maken. In beide gevallen kan je bedrijf snel onrendabel zijn geworden, en ergens in de verte haalt het kabinet zijn schouders op en zegt "Maar je kan toch open? Wat zeur je nu..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Indoubt schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Het zou gaan gelden om meer mensen binnen in een restaurant of café te krijgen. Maar GroenLinks heeft dus nu een toezegging dat het niet daar gaat gelden en idem bij doorstroomlocaties.

Edit: Zie https://www.eerstekamer.nl/verslag/20210525/verslag voor debat in 1e kamer. Als je zoekt op doorstr dan krijg je snel de betreffende alinea's.

[ Voor 10% gewijzigd door martwoutnl op 26-05-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:53
revolution-nl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:47:
[...]

.........................
Heel goed overigens, een social credit systeem light waar we op afstevenen is volstrekt onwenselijk in verband met de function creep

Dit moeten we echt niet willen, nu een groen vinkje bij een test of vaccine, morgen pas een groen vinkje als bij bent met het betalen van je belastingen.

Ondertussen in china.. verschikkelijk.
https://twitter.com/robin.../1392564403980095488?s=20
Ik ben er toch wel een voorstander van dat iedereen op tijd zijn belasting betaald (en dat we daarop zonodig streng handhaven).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

henkzelf schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:57:
[...]

Ik ben er toch wel een voorstander van dat iedereen op tijd zijn belasting betaald (en dat we daarop zonodig streng handhaven).
Begrijp ik nu goed dat jij de function creep van het coronapaspoort niet bezwaarlijk vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Lekker een generiek pasje uitdelen na de vaccinatie. Uiteraard kan dat misbruikt worden door pasjes onderling te ruilen zoals we ook bij de Makro doen :P maar dat is dan jammer. Meer moeite moeite wil ik aan dit gedrocht niet besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
revolution-nl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:05:
[...]

Begrijp ik nu goed dat jij de function creep van het coronapaspoort niet bezwaarlijk vind?
1. Elk volk krijgt de function creep die het verdient.
2. Oftewel: laten we zorgen dat we via democratische routes dit in de klauw houden en als dat niet lukt dan terug naar 1.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jadjong schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:09:
Lekker een generiek pasje uitdelen na de vaccinatie. Uiteraard kan dat misbruikt worden door pasjes onderling te ruilen zoals we ook bij de Makro doen :P maar dat is dan jammer. Meer moeite moeite wil ik aan dit gedrocht niet besteden.
Uh, nee. het is geen generiek pasje, het is een digitaal certificaat wat gekoppeld is aan je ID en dus verifieerbaar is. Ik ben overigens benieuwd hoe de uiteindelijk implementatie eruit ziet, zijn hier al voorbeelden van?
henkzelf schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:11:
[...]

2. Oftewel: laten we zorgen dat we via democratische routes dit in de klauw houden en als dat niet lukt dan terug naar 1.
Eens, we zijn inmiddels lekker op weg met zijn allen hoewel er wel een kanttekening valt te plaatsen.

Het is betreurenswaardig dat de media zijn rol als waakhond niet oppakt, kritische geluiden zijn er amper, 90% van de bevolking heeft geen flauw idee hoe het corona paspoort werkt , wat er in potentie mogelijk is en hoe dit zich verhoudt met bijv. een social credit systeem zoals China dat kent. De media laat het afweten, sterker nog kritische geluiden worden weggezet.

Mensen worden onvoldoende geïnformeerd over de nadelen en zijn dus ook niet in staat een goed oordeel te vormen.

[ Voor 44% gewijzigd door revolution-nl op 26-05-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

revolution-nl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:12:
[...]

Uh, nee. het is geen generiek pasje, het is een digitaal certificaat wat gekoppeld is aan je ID en dus verifieerbaar is. Ik ben overigens benieuwd hoe de uiteindelijk implementatie eruit ziet, zijn hier al voorbeelden van?

[...]

Eens, we zijn inmiddels lekker op weg met zijn allen hoewel er wel een kanttekening valt te plaatsen.

Het is betreurenswaardig dat de media zijn rol als waakhond niet oppakt, kritische geluiden zijn er amper, 90% van de bevolking heeft geen flauw idee hoe het corona paspoort werkt , wat er in potentie mogelijk is en hoe dit zich verhoudt met bijv. een social credit systeem zoals China dat kent. De media laat het afweten, sterker nog kritische geluiden worden weggezet.

Mensen worden onvoldoende geïnformeerd over de nadelen en zijn dus ook niet in staat een goed oordeel te vormen.
Het helpt natuurlijk ook niet dat dit soort systemen vaak veel te complex worden voor de "gewone man". Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe ik het mijn ouders zou kunnen uitleggen over welke nadelen en gevaren er aan zo'n systeem zitten. Er is zoveel met elkaar verweven inmiddels en dat kan potentieel enorme problemen gaan opleveren, maar er zit natuurlijk ook een gebruikersgemak aan vast en dat zien mensen wel. Ik ben zelf ook echt niet te panisch als het om bedrijven gaat, ik gebruik met alle plezier Google- of Facebookdiensten bijvoorbeeld, maar bij een overheid mogen we echt wel kritischer zijn.

Helaas worden veel van deze discussies geleid door personen die meteen álles in twijfel gaan trekken en er allerlei onrealistische zaken bij gaan verzinnen waardoor de hele discussie zijn kracht verliest. Als iemand vervolgens een genuanceerder geluid laat horen, wordt dat al meteen gelijkgesteld aan die eerste groep, mede vanwege de complexiteit van deze materie.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

henkzelf schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Punt 1 ben ik het niet mee eens. Ik vind niet dat ik dit verdien, en velen hier met mij. Als er al iets aan de hand is, is het dat ons volk de complexheid van de samenleving niet begrijpt, de tweede kamer blijkbaar ook niet, en de media ook al niet. Allemaal democratische routes die niet functioneren, of alleen maar meegaan in pragmatiek.

Ik heb alvast mijn best gedaan en op een partij gestemd die hier niet in meegaat. Maar het is niet genoeg. Wat er nodig is, is een brede voorlichting over wat nu eigenlijk het probleem is, en die is er niet. Er is nog maar een handjevol mensen die werkelijk snapt waar dit over gaat en die zitten blijkbaar allemaal hier, en niet bij een partij, ambtenare, EU of het algemeen bestuur. Het loont ook om het volk niet voor te lichten.

In de VS word je van kinds af aan bijna gebrainwashed over wat je rechten zijn, amandementen, de grondwet etc etc. Niet dat ik vind dat daar de politiek functioneert maar er is in elk geval onder burgers een brede awareness over wat men daar fundamenteel belangrijk vindt (ook al vind ik wapenbezit daar een stom voorbeeld van, en is de american dream een illusie), er is in elk geval een soort volksconsensus over belangrijke waarden, terecht of onterecht. Op de een of andere manier mist dat bij ons. Niet op de scholen, opleidingen, gezinnen, alleen hier af en toe op het forum zo lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Metalfreak schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Het helpt natuurlijk ook niet dat dit soort systemen vaak veel te complex worden voor de "gewone man". Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe ik het mijn ouders zou kunnen uitleggen over welke nadelen en gevaren er aan zo'n systeem zitten. Er is zoveel met elkaar verweven inmiddels en dat kan potentieel enorme problemen gaan opleveren, maar er zit natuurlijk ook een gebruikersgemak aan vast en dat zien mensen wel. Ik ben zelf ook echt niet te panisch als het om bedrijven gaat, ik gebruik met alle plezier Google- of Facebookdiensten bijvoorbeeld, maar bij een overheid mogen we echt wel kritischer zijn.
Precies, het is heel complex maar er wordt gedaan of het simpel is. Ik vind dat schrijnend. En daarnaast bij Google of Facebook kies je nog in enige mate zelf (hoewel ook hun tentakels ver reiken) maar dat is bij de overheid niet zo.
Helaas worden veel van deze discussies geleid door personen die meteen álles in twijfel gaan trekken en er allerlei onrealistische zaken bij gaan verzinnen waardoor de hele discussie zijn kracht verliest. Als iemand vervolgens een genuanceerder geluid laat horen, wordt dat al meteen gelijkgesteld aan die eerste groep, mede vanwege de complexiteit van deze materie.
Dat is inderdaad een probleem; elk kritiek op het beleid wordt weggezet als wappie of erger een ban op sociale media (bijv. bij LinkedIn is dat al een paar keer gebeurd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
Mfpower schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:21:
[...]

Punt 1 ben ik het niet mee eens. Ik vind niet dat ik dit verdien, en velen hier met mij. Als er al iets aan de hand is, is het dat ons volk de complexheid van de samenleving niet begrijpt, de tweede kamer blijkbaar ook niet, en de media ook al niet. Allemaal democratische routes die niet functioneren, of alleen maar meegaan in pragmatiek.

Ik heb alvast mijn best gedaan en op een partij gestemd die hier niet in meegaat. Maar het is niet genoeg. Wat er nodig is, is een brede voorlichting over wat nu eigenlijk het probleem is, en die is er niet. Er is nog maar een handjevol mensen die werkelijk snapt waar dit over gaat en die zitten blijkbaar allemaal hier, en niet bij een partij, ambtenare, EU of het algemeen bestuur. Het loont ook om het volk niet voor te lichten.

In de VS word je van kinds af aan bijna gebrainwashed over wat je rechten zijn, amandementen, de grondwet etc etc. Niet dat ik vind dat daar de politiek functioneert maar er is in elk geval onder burgers een brede awareness over wat men daar fundamenteel belangrijk vindt (ook al vind ik wapenbezit daar een stom voorbeeld van, en is de american dream een illusie), er is in elk geval een soort volksconsensus over belangrijke waarden, terecht of onterecht. Op de een of andere manier mist dat bij ons. Niet op de scholen, opleidingen, gezinnen, alleen hier af en toe op het forum zo lijkt het.
Ik snap je betoog/standpunt wel maar jij bent in je eentje niet "het volk", zo werkt democratie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:12:
[...]

[...]

Precies, ik wil geen koppeling naar DigiD. Daarom een generiek pasje voor iedereen. Een soort geel boekje maar dan van plastic zonder stempels die in de wasmachine verdwijnen.
Zo analoog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

henkzelf schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:26:
[...]

Ik snap je betoog/standpunt wel maar jij bent in je eentje niet "het volk", zo werkt democratie niet.
Ik heb het al vaker genoemd, maar als democratie de dictatuur van de meerderheid is dan is het geen democratie. Er moet juist naar minderheden, andere stemmen, andere belangen gekeken worden (naast de diepere discussie). In plaats daarvan maken we het 7,50 goedkoper en wordt alles er doorheen gejast. Ook wil 40% het misschien niet. Juist een groenlinks zou de kans moeten pakken om echt oppositie te voeren. In plaats daarvan gaan ze in alles mee. Solliciteren voor een plekje in het kabinet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Groenlinks, het nieuwe SGP.
Leuk al die aanvullingen, als ze nou gewoon nee hadden gezegd dan waren al die veranderingen aan de wet niet nodig geweest. Maar voor spiegeltjes en kraaltjes word nederlands vrijheid verkocht.
Jettens half uurtje wat al in de marge zat(ja geen GL, dat weet ik), 7,50 euro eraf voor een testje en hup, het begin van social points pas word er door gejast.

En dan nog een 1e kamer die blijkbaar zijn functie vergeten is en zich verliest in partijpolitiek.

Edit:
https://www.telegraaf.nl/...n-na-volledige-vaccinatie

Huppa, het grote samenvoegen is begonnen.
Nederland gaat de reispas vanaf 21 juni al wel binnenlands inzetten. In de app CoronaCheck, gemaakt voor toegang tot evenementen en sportwedstrijden, worden dan ook vaccinatiebewijzen ondergebracht.
En tussen neus en lippen door vertellen dat Europa een middelvinger opsteekt naar middelbaar en jongvolwassen voor de vakanties.

[ Voor 34% gewijzigd door arbraxas op 26-05-2021 22:38 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
martwoutnl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Het zou gaan gelden om meer mensen binnen in een restaurant of café te krijgen. Maar GroenLinks heeft dus nu een toezegging dat het niet daar gaat gelden en idem bij doorstroomlocaties.

Edit: Zie https://www.eerstekamer.nl/verslag/20210525/verslag voor debat in 1e kamer. Als je zoekt op doorstr dan krijg je snel de betreffende alinea's.
Groenlinks heeft een toezegging dat het daar niet gaat gelden? Dat is dan een toezegging voor de kleinere gelegenheden blijkbaar.
Restaurants en cafés mogen op 5 juni
weer open.Er mogen dan maximaal dertig
gasten naar binnen,met reservering en
vaste plaatsen.Ook musea mogen vanaf 5
juni weer open.Bezoekers moeten wel een
tijdslot reserveren.

Ingewijden melden dat het kabinet deze
versoepelingen doorzet,als de cijfers
zich gunstig blijven ontwikkelen.De
beslissing wordt vrijdag genomen,
gevolgd door een persconferentie.

Grotere horecazaken mogen mogelijk meer
mensen toelaten met een toegangstest,
maar dat moet nog worden uitgewerkt
.Het
aantal gasten thuis mag naar vier en er
komen meer mogelijkheden om te sporten.
https://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=109

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Het is lijn met eerdere opmerkingen. Alle zaken mogen onder stap 3 gewoon 30 mensen kwijt. Alleen als ze echt meer dan 30 willen hebben tijdens stap 3 kunnen ze dat dan toepassen. Ik denk dat er weinig zaken zijn die dat gaan doen zeker niet als een zaak meerdere zalen/terrassen hebben. Dan kunnen ze met gemak 2x 30 binnen kwijt: in iedere zaal 1. Dat deed Valk Vianen vorig jaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
martwoutnl schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:03:
[...]

Het is lijn met eerdere opmerkingen. Alle zaken mogen onder stap 3 gewoon 30 mensen kwijt. Alleen als ze echt meer dan 30 willen hebben tijdens stap 3 kunnen ze dat dan toepassen. Ik denk dat er weinig zaken zijn die dat gaan doen zeker niet als een zaak meerdere zalen/terrassen hebben. Dan kunnen ze met gemak 2x 30 binnen kwijt: in iedere zaal 1. Dat deed Valk Vianen vorig jaar ook.
Het is volgens mij ook in lijn met eerdere uitspraken, daarom begrijp ik ook niet goed wat Groenlinks dan heeft binnengehengeld in de Eerste Kamer. Wellicht een media momentje om te laten zien dat GL ook mee doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[Twitter: https://twitter.com/MitchvdKlundert/status/1397845656979623936]
Gaat de GGD dan toch meewerken aan de testsamenleving? Misschien wel handig, want het schiet nog niet op met de testenvoortoegang testlocaties. en de GGD-locatie zit bij mij op loopafstand bijvoorbeeld.

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 27-05-2021 13:11 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:10:
[Twitter]
Gaat de GGD dan toch meewerken aan de testsamenleving? Misschien wel handig, want het schiet nog niet op met de testenvoortoegang testlocaties. en de GGD-locatie zit bij mij op loopafstand bijvoorbeeld.
Plaatje wat erbij staat.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E2YkHCtWYAA70tL?format=png&name=900x900

Als dit zo gaat werken dan kunnen de commerciele testbedrijven wel opdoeken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik denk dat het ze ook helemaal niet om die doorstroomlocaties gaat. Wat denk je van het onderwijs of op je werk? Zometeen gewoon werkgevers die je gaan verplichten te testen. Of zoals nu al met de sneltesten je kinderen.

Ik vind het idioot dit. Ongelooflijk. Het is precies wat die nieuwe FvD'er gisteren in zijn eerste speech zei: de Tweede Kamer (en misschien ook de Eerste Kamer) zijn niet meer een representatie van wat het volk écht wil.
Verwar de nauwe doelgroep van FvD niet met "wat het volk écht wil".
"Het volk" wil liever gewoon geen nieuwe golf, en vindt het prima om te moeten testen als dat betekent dat meer dingen kunnen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Jeroenneman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:10:
"Het volk" wil liever gewoon geen nieuwe golf, en vindt het prima om te moeten testen als dat betekent dat meer dingen kunnen.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt, maar ik bedoelde het in algemene zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:07:
Als dit zo gaat werken dan kunnen de commerciele testbedrijven wel opdoeken O-)
Let maar op, dit gaat straks teruggedraaid worden. Want die commerciële testbureaus zullen het hier vast niet bij laten zitten: ze lopen zo immers inkomsten mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Dennis schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Let maar op, dit gaat straks teruggedraaid worden. Want die commerciële testbureaus zullen het hier vast niet bij laten zitten: ze lopen zo immers inkomsten mis.
Hoe zou dit tegengehouden kunnen worden eigenlijk? Ik weet niet tot in hoeverre de overheid het kan/mag bepalen voor GGD's.

Oprechte nieuwschierigheid trouwens, want het zou wel een interessante case kunnen worden. Zouden de testbedrijven dan broodroof ofzo gaan claimen?

IANAL, dus niet gehinderd door kennis van zaken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vrijdag op 28-05-2021 13:48 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Vrijdag schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:48:
Hoe zou dit tegengehouden kunnen worden eigenlijk? Ik weet niet tot in hoeverre de overheid het kan/mag bepalen voor GGD's.

Oprechte nieuwschierigheid trouwens, want het zou wel een interessante case kunnen worden. Zouden de testbedrijven dan broodroof ofzo gaan claimen?

IANAL, dus niet gehinderd door kennis van zaken ;)
Gewoon, via een rechtszaak inderdaad. Overheid heeft hen opdracht gegund met bepaalde vooruitzichten (exclusieve aanbieder van testen ten behoeve van testsamenleving). Als nu ook GGD's mogen testen krijgen zij minder patiënten en gaan ze een claim indienen. En ik acht dat nog kansrijk ook als ze een goed contract hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Dat is prima, maar het probleem is dat een test relatief meer en meer fouten gaat opleveren als het reservoir besmetten kleiner wordt.

Versimpeld voorbeeld: foutmarge 0.01

100.000 testen, waarvan in werkelijkheid 10% ziek zijn:

True positive= 10000x0.99= 9900
False positive= 90000x00,1=900
True negative= 89100
false negative= 100

100.000 testen waarbij 1% ziek zijn.
True positive= 10000x0,99=990
False positive=99000x0,01= 990
True negative= 98010
False negative= 10

In dit (fictieve) scenario sluit je evenveel mensen ten onrechte als terecht uit.

Uiteraard is dit inherente probleem van testen bekend bij het RIVM

https://www.rivm.nl/en/co...ing-for-covid-19/pcr-test
Every test has a margin of error, including the PCR. However, it is very rare for a PCR test to yield a false positive result. The chance of a positive test result in a person who is not infected or contagious is most likely in the event of a low and decreasing number of infections in a country, or when testing people who do not have symptoms.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 28-05-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Griekenland heeft zojuist de Europese Covid Reispas gepresenteerd in Athene.

Formeel gaat de pas pas per 1 juli gelden maar landen die er a klaar voor zijn kunnen er al mee aan de slag. Griekenland accepteert het in ieder geval als toegangsmethode

uit het bericht van de NOS:
De Europese digitale covid-reispas kan gebruikt worden door mensen die gevaccineerd zijn, die negatief zijn getest en die besmet zijn geweest
Kan zowel als app als op papier met een QR code.

Het vreemde is dat veel Griekse eilanden gister door Nederland weer op oranje zijn gezet. Dat betekend een PCR test voor je in het vliegtuig stapt en in Nederland in quarantaine.

Zoals het nu lijkt te zijn kan je met de Europese digitale covid reispas wel naar Griekenland maar er niet mee terug naar Nederland. 8)7

Ik zal echt heel blij zijn als al die rompslomp weer weg kan. Voorlopig ga ik maar even niet op vakantie (mijn keuze, ik weet het)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wij hebben vorig onze vakantie vorig jaar omgeboekt naar een vakantie dit jaar, naar het Griekse eiland Kos, we moesten wat, het idee was dat Corona over jaar toch wel over zou zijn. .
Zoals het er nu naar uitziet, zijn we gevaccineerd, voor dat we op vakantie gaan. Top.

Zo'n Eurpese Covid Reispas hoeft van mij niet zo. Waarom niet gewoon het gele boekje, werkte vroeger ook prima. Ik heb dan ook geen vinkje gezet bij de vraag of het RIVM mijn gegevens mag hebben.
Prima dat m'n huisarts het heeft. Voor het RIVM zie ik het nut niet.

Klopt het dat ik het vinkje voor het RIVM moet zetten om in de Corona app het bewijs voor vaccinatie te krijgen?

We gaan naar Griekenland, hoe krijg ik een QR code op papier?
Geen idee of dat m'n privacy schendt, op papier klinkt al beter dan in een of andere app.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:10

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

"Het volk" ben ik ook, ik wil ook geen nieuwe golf maar ik vind het helemaal niet prima om te testen voor toegang! Dus spreek voor jezelf, maar niet namens "het volk" graag. En voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets met de covid ideeën en standpunten van FVD

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Coenen schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:35:
Klopt het dat ik het vinkje voor het RIVM moet zetten om in de Corona app het bewijs voor vaccinatie te krijgen?
Volgens mij wel maar er is nog veel onduidelijkheid over.
We gaan naar Griekenland, hoe krijg ik een QR code op papier?
Geen idee of dat m'n privacy schendt, op papier klinkt al beter dan in een of andere app.
Papier of een app maakt voor het probleem helaas niet uit: een QR code moet online in een backend geverifieerd worden met risico op fouten, misbruik en alle gevolgen van dien (zoals de onduidelijkheid die je al beschrijft). Een normaal bewijs van vaccinatie hoeft dat niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arbraxas
[...]

Mja, natuurlijk is iedereen die kritiek levert automatisch een FvD viruswappie.
Want ook ik ben bijzonder kritisch op deze wet. Alleen al om het feit dat onderwijs blijkbaar niet meer essentieel is. Verder is het van de zotte dat je eerst even een vinkje moet laten zien om dingen te MOGEN. Want kunnen is het probleem niet.
Nederland is afgegleden naar een controle apartleving met staatsgesponserde testcowboys die gaan bepalen waar u wel of niet aan mag deelnemen. Komt de enorme onbetrouwbaarheid van die testen overheen, die naarmate de besmettingen dalen alleen maar toeneemt.

Dit gedrocht gaat uiteindelijk precies het tegenovergestelde bewerkstelligen, dat je juist minder kunt.
Gewoon iedereen in Nederland een vaccinatie zonder al die gedrochten er om heen. Net als met alle andere vacinaties in dit land. We controleren ook niet op polio etc aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Over scopecreep gesproken. Het CIMS systeem gaat nu ook vastgeknoopt worden aan de back-ends bij de GGD's, de ziekenhuizen en de huisartsen die ook vaccins zetten, zodat mensen die hun gegevens niet met het RIVM willen delen toch hun coronapas kunnen krijgen.

Klinkt nogal alsof de omvang van dit IT project een veelvoud groter werd met tig koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:33:
Over scopecreep gesproken. Het CIMS systeem gaat nu ook vastgeknoopt worden aan de back-ends bij de GGD's, de ziekenhuizen en de huisartsen die ook vaccins zetten, zodat mensen die hun gegevens niet met het RIVM willen delen toch hun coronapas kunnen krijgen.

Klinkt nogal alsof de omvang van dit IT project een veelvoud groter werd met tig koppelingen.
Wel handig als het doorsturen niet goed gaat. Mijn eerste prik staat er nog niet bij. Het zou enkele weken kunnen duren na aanpassing GGD (vraag toestemming was niet aangevinkt) dus moet deze of komende week wel komen. 2e prik staat er wel goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
martwoutnl schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:32:
Wel handig als het doorsturen niet goed gaat.
Ik vraag mij wel af hoe dit zit met medisch beroepsgeheim. Stel nu dat jij geen toestemming hebt gegeven om deze data met het RIVM te delen en nu wordt die back-end (GGD, ziekenhuis of huisarts) alsnog via deze route aangesloten op CIMS, is dat niet een schending van het beroepsgeheim? Jij hebt de organisatie die jou geprikt heeft geen toestemming gegeven om deze data te delen, expliciet niet met RIVM maar impliciet mogen ze het ook niet met anderen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Inmiddels zijn er nieuwe versoepelingen ingegaan en bij één van die versoepelingen hoort dat bepaalde bedrijven (restaurants, bioscopen, theaters) onder voorwaarde van een negatief testbewijs meer mensen binnen mogen hebben dan zonder dat testbewijs, maar tot op heden heb ik nog geen enkele keer gehoord dat een bedrijf daarin meegaat. Heeft er wel al iemand dit ergens gezien? In mijn ogen was dit ook een heel naïeve gedachte van ons kabinet, maar er zijn hele teststraten puur voor dit doel opgetuigd en niemand die aan die gekte mee wil doen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb het ook nog nergens gezien. Pathé heeft al nadrukkelijk gezegd hier niet aan mee te willen doen. Wellicht moet er een testuitslag bij het eerste grote festival getoond worden, maar verder?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben wel benieuwd of er ooit transparant terug gekeken wordt naar wat een test totaal gemiddeld gekost heeft, en dat afgezet wordt tegen de winst die er mee gehaald wordt. Ik verwacht niet dat dat uiteindelijk positief uitvalt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Woy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:19:
Ik ben wel benieuwd of er ooit transparant terug gekeken wordt naar wat een test totaal gemiddeld gekost heeft, en dat afgezet wordt tegen de winst die er mee gehaald wordt. Ik verwacht niet dat dat uiteindelijk positief uitvalt.
Volgens mij was dat ook nooit de inzet.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Touchdomex schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:28:
[...]

Volgens mij was dat ook nooit de inzet.
Wat was dan wel de inzet?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:21
Woy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:31:
[...]

Wat was dan wel de inzet?
Lijkt mij vooral een verzekering! Voor nu om meer mogelijk te maken op een veiliger manier maar een verzekering voor de komende periode als er nog CoronaKonijnen uit de hoge hoed komen die heropenen/terugkeren tegenhoudt.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
N3oC schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:46:
[...]

Lijkt mij vooral een verzekering! Voor nu om meer mogelijk te maken op een veiliger manier maar een verzekering voor de komende periode als er nog CoronaKonijnen uit de hoge hoed komen die heropenen/terugkeren tegenhoudt.
Dan nog is het verstandig om te kijken wat het daadwerkelijk oplevert in relatie met de kosten! Dat je een x aantal opstartkosten ergens anders aan toerekent omdat het alleen uit voorzorg is is prima. Juist daarom is het goed als het transparant gebeurt, en de doelen helder gedefinieerd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 08-06-2021 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

XWB schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:22:
Ik heb het ook nog nergens gezien. Pathé heeft al nadrukkelijk gezegd hier niet aan mee te willen doen. Wellicht moet er een testuitslag bij het eerste grote festival getoond worden, maar verder?
Maar welke locatie wil zich daar ook aan wagen? Leuk dat je mét coronatest misschien meer dan 250 mensen in je theaterzaal mag ontvangen, maar als zich vervolgens slechts minder dan 250 mensen bereid vinden om te laten testen voordat ze gaan, schiet je jezelf ook in de voet. Of een restaurant: zit misschien nu dagelijks vol met de maximale 50 bezoekers, maar als ze dat invoeren komen er nog maar 20 man... Zit je dan met je testbeleid. Daarbij kan het ook nog voorkomen dat je op zaterdag en zondag misschien wel meer dan 50 welwillende klanten hebt, maar de rest van de week niet. Heb je dan door de week geen testverplichting en in het weekend wel?

Ik ben overigens niet verbaasd dat geen enkele instantie zijn vingers hieraan wil branden. Maar ik vraag me af of het kabinet echt zo naïef is geweest om te denken dat dit wel ging gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
Woy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:00:
[...]

Dan nog is het verstandig om te kijken wat het daadwerkelijk oplevert in relatie met de kosten! Dat je een x aantal opstartkosten ergens anders aan toerekent omdat het alleen uit voorzorg is is prima. Juist daarom is het goed als het transparant gebeurt, en de doelen helder gedefinieerd worden.
Dat weet je pas achteraf, een verzekering heeft een kosten/baten analyse maar hoeft niet altijd op te leveren (het gaat om risicos afdekken). Als dit niet wordt gedaan en er breekt nog een opleving van het virus door kan de overheid moeilijk roepen na 2 jaar dat ze niet voorbereid waren.

Hopelijk is het "weggegooid" geld en is het niet nodig, grootste punt is dat er NU versoepelingen mogelijk zijn hiermee maar ik vermoed dat de grootste waarde in de toekomst ligt als het virus roet in het eten gooit. Achteraf kijken wat de volgende keer beter kan ben ik helemaal voor maar daar koop je nu niet zoveel voor ;)

Ik sta hier nogal 50/50 in btw (ik snap dat bedrijven niet heel happy zijn om testen te verplichten), voorlopig zal je mij toch al niet zien in drukte zonder vaccinatie :)

[ Voor 7% gewijzigd door N3oC op 08-06-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
N3oC schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:34:
[...]
Dat weet je pas achteraf, een verzekering heeft een kosten/baten analyse maar hoeft niet altijd op te leveren (het gaat om risicos afdekken).
Tuurlijk, dat ontken ik ook niet, en ik heb er ook geen moeite mee dat er geld aan uitgegeven wordt. Ik heb alleen het idee dat er maar weinig over de kosten/baten gesproken wordt. Zelfs in de debatten die ik gezien heb kwam dat bijna niet naar voren, behalve wat one-liners dat ze het geld liever in X willen stoppen.
Als dit niet wordt gedaan en er breekt nog een opleving van het virus door kan de overheid moeilijk roepen na 2 jaar dat ze niet voorbereid waren.

Hopelijk is het "weggegooid" geld en is het niet nodig, grootste punt is dat er NU versoepelingen mogelijk zijn hiermee maar ik vermoed dat de grootste waarde in de toekomst ligt als het virus roet in het eten gooit. Achteraf kijken wat de volgende keer beter kan ben ik helemaal voor maar daar koop je nu niet zoveel voor ;)

Ik sta hier nogal 50/50 in btw (ik snap dat bedrijven niet heel happy zijn om testen te verplichten), voorlopig zal je mij toch al niet zien in drukte zonder vaccinatie :)
Zoals ik aangeef ben ik er ook niet perse op tegen dat er dingen voorbereid worden voor het geval er toch nog weer wat aankomt. Maar juist het punt van NU versoepelen vind ik niet zo goed als de kosten zo hoog zijn, zeker omdat het al geruime tijd duidelijk is dat op dit moment de meeste bedrijven er niet echt warm voor lopen. Juist doordat IMHO het doel niet heel erg duidelijk is, wordt er vooral gefocussed op zorgen dat er nu wat mogelijk is, in plaats van zorgen dat je het in de toekomst, als er wel animo voor is, het snel kunt neerzetten. Natuurlijk sluiten die twee elkaar niet perse uit, maar ik heb het idee dat er, ieder geval in de communicatie, vooral op het eerste gericht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:30

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Metalfreak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:32:
[...]

Maar welke locatie wil zich daar ook aan wagen? Leuk dat je mét coronatest misschien meer dan 250 mensen in je theaterzaal mag ontvangen, maar als zich vervolgens slechts minder dan 250 mensen bereid vinden om te laten testen voordat ze gaan, schiet je jezelf ook in de voet. Of een restaurant: zit misschien nu dagelijks vol met de maximale 50 bezoekers, maar als ze dat invoeren komen er nog maar 20 man... Zit je dan met je testbeleid. Daarbij kan het ook nog voorkomen dat je op zaterdag en zondag misschien wel meer dan 50 welwillende klanten hebt, maar de rest van de week niet. Heb je dan door de week geen testverplichting en in het weekend wel?

Ik ben overigens niet verbaasd dat geen enkele instantie zijn vingers hieraan wil branden. Maar ik vraag me af of het kabinet echt zo naïef is geweest om te denken dat dit wel ging gebeuren.
Vanuit de andere kant gezien. Ik ga pas naar de bios e.d. zodra de cijfers nog meer zijn afgenomen, of dat zij een goed beleid hebben waarbij er bijv. om testbewijzen wordt gevraagd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Patrock schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:55:
[...]

Vanuit de andere kant gezien. Ik ga pas naar de bios e.d. zodra de cijfers nog meer zijn afgenomen, of dat zij een goed beleid hebben waarbij er bijv. om testbewijzen wordt gevraagd.
Ik weiger juist om naar een heel normaal iets toe te gaan als er om testbewijzen wordt gevraagd. Dan bekijken ze het zich maar. Ik vind het nu geen enkel probleem om ergens naartoe te gaan zonder testbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
Woy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Tuurlijk, dat ontken ik ook niet, en ik heb er ook geen moeite mee dat er geld aan uitgegeven wordt. Ik heb alleen het idee dat er maar weinig over de kosten/baten gesproken wordt. Zelfs in de debatten die ik gezien heb kwam dat bijna niet naar voren, behalve wat one-liners dat ze het geld liever in X willen stoppen.

[...]

Zoals ik aangeef ben ik er ook niet perse op tegen dat er dingen voorbereid worden voor het geval er toch nog weer wat aankomt. Maar juist het punt van NU versoepelen vind ik niet zo goed als de kosten zo hoog zijn, zeker omdat het al geruime tijd duidelijk is dat op dit moment de meeste bedrijven er niet echt warm voor lopen. Juist doordat IMHO het doel niet heel erg duidelijk is, wordt er vooral gefocussed op zorgen dat er nu wat mogelijk is, in plaats van zorgen dat je het in de toekomst, als er wel animo voor is, het snel kunt neerzetten. Natuurlijk sluiten die twee elkaar niet perse uit, maar ik heb het idee dat er, ieder geval in de communicatie, vooral op het eerste gericht wordt.
De kosten om dit op te tuigen maak je toch (althans als je goed voorbereid wilt zijn op een mogelijke terugval/opleving). Dan heb ik liever dat men het nu OOK gebruikt en direct het systeem test om meer en eerder weer dingen mogelijk te maken en daarmee klaar staat voor wat gaat komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
N3oC schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:07:
[...]

De kosten om dit op te tuigen maak je toch (althans als je goed voorbereid wilt zijn op een mogelijke terugval/opleving). Dan heb ik liever dat men het nu OOK gebruikt en direct het systeem test om meer en eerder weer dingen mogelijk te maken en daarmee klaar staat voor wat gaat komen ;)
Dat zou ik dus af laten hangen van hoeveel kosten je extra maakt om het nu volledig in te willen zetten, en hoeveel baat daarmee gehaald wordt. De variabele kosten van het testen zijn volgens mij vrij hoog, dus hoewel ik het nu niet kan beoordelen, vermoed ik dat dat dan ook nog negatief uitvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

N3oC schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Wat denk jij dat er nog gaat komen dan?

Naast het missen van een goede kosten/baten analyse in de (politieke) discussie mis ik juist ook de ethische discussie over de wenselijkheid van een dergelijke samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
Mfpower schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Wat denk jij dat er nog gaat komen dan?

Naast het missen van een goede kosten/baten analyse in de (politieke) discussie mis ik juist ook de ethische discussie over de wenselijkheid van een dergelijke samenleving.
Ik hoop dat er niets extra gaat komen ;) Maar op dit moment zijn er nog veel onzekerheden (welke varianten gaan nog hoeveel roet in het eten gooien? Gaat vaccineren snel genoeg om het virus te remmen etc). Op dit moment kan de overheid daarop vooral voorbereidingen treffen die hopelijk niet nodig blijken (maar na 2 jaar moeten roepen "ja sorry we hebben niets voorbereid dus ga maar weer binnen zitten"is een nog veeeeel slechter verhaal :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik was van de week in Kopenhagen. Alle kroegen en restaurants zijn open. Pretparken, winkels idem. Er mogen meer mensen naar binnen en ze zijn al een stuk langer open dan wij. Daar moet je als je ergens naar binnen gaat een Corona pass laten zien. Dat komt neer op:
  • Volledige vaccinatie
  • Aantoonbaar besmetting afgelopen maanden
  • Een PCR test, geldt 72 uur
Werkt als een zonnetje. Niemand loopt te klagen, iedereen zit lekker te eten en drinken. Als je binnenkomt vraagt men er om en iedereen laat hem dan zien.

Nederland:
Ik vind het moeilijk om te vragen
Je kan voor of tegen zo'n pas zijn, om veel redenen. En misschien is het onnodig en stom. Maar van dit soort artikelen gaan mijn haren wel recht overeind staan. Wat maken we het onszelf toch moeilijk.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 08-06-2021 09:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

@PWM ik ben serieus blij dat wij de moeilijke vragen stellen en niet in een situatie zitten als Denemarken. Je hoort natuurlijk de goede verhalen maar er zijn daar ook vast zat mensen die daar veel moeite mee hebben maar niet gehoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Mfpower schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:49:
@PWM ik ben serieus blij dat wij de moeilijke vragen stellen en niet in een situatie zitten als Denemarken. Je hoort natuurlijk de goede verhalen maar er zijn daar ook vast zat mensen die daar veel moeite mee hebben maar niet gehoord worden.
In Denemarken word iedereen prima gehoord ;) Er is gewoon minder weerstand.

Maar moeilijke vragen stellen is niet erg. Top, vooral doen. En zoals gezegd, ik zeg niet dat de pas perse een goed idee is.

Maar als het argument van een theater is dat ze het lastig vinden om mensen te vragen zo'n pas te laten zien, is dat gewoon kul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Ik was van de week in Kopenhagen.

...
Werkt als een zonnetje. Niemand loopt te klagen, iedereen zit lekker te eten en drinken. Als je binnenkomt vraagt men er om en iedereen laat hem dan zien.
Dus je was een week in een omgeving met allemaal mensen die er gebruik van maken en daaruit concludeer je dat niemand klaagt?

Het zal wat meer geaccepteerd zijn dan hier maar er waren wel degelijk protesten en bezorgde geluiden uit professionele hoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Wolly schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Dus je was een week in een omgeving met allemaal mensen die er gebruik van maken en daaruit concludeer je dat niemand klaagt?

Het zal wat meer geaccepteerd zijn dan hier maar er waren wel degelijk protesten.
Ik heb 2 kantoren in Denemarken ;) Ik ben er bijna elke week. Ik kan het wel een beetje inschatten.

De protesten die gaande waren, gingen meer over de straffen die stonden op overtredingen. Die kunnen nogal fors zijn.
bezorgde geluiden uit professionele hoek.
Dat ging om een Coronapass voor mensen met vaccinatie. Daar is daarom ook een eerdere besmetting of PCR test aan toegevoegd, oud nieuws dus :p

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 08-06-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
[...]

Ik was van de week in Kopenhagen. Alle kroegen en restaurants zijn open. Pretparken, winkels idem. Er mogen meer mensen naar binnen en ze zijn al een stuk langer open dan wij. Daar moet je als je ergens naar binnen gaat een Corona pass laten zien. Dat komt neer op:
Even uit nieuwsgierigheid. Is dat een gewone pas wat je in je portemonnee hebt zitten? Of is het hetzelfde als de app die hier gaat komen? Als ik https://www.dw.com/en/is-...uropean-travel/a-57567432 lees, lijkt het op de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

martwoutnl schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:58:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid. Is dat een gewone pas wat je in je portemonnee hebt zitten? Of is het hetzelfde als de app die hier gaat komen? Als ik https://www.dw.com/en/is-...uropean-travel/a-57567432 lees, lijkt het op de app.
Er is een app, maar je mag ook gewoon iets op papier laten zien.

De Denen hebben sowieso een soort healthcare app. Daarin staat medische informatie, maar bijvoorbeeld ook alle tests, uitslagen, vaccinaties, etc. Die app hebben ze al lang, ruim voor Covid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

• Volledige vaccinatie
  • Aantoonbaar besmetting afgelopen maanden
  • Een PCR test, geldt 72 uur

Nederland:

[...]

Je kan voor of tegen zo'n pas zijn, om veel redenen. En misschien is het onnodig en stom. Maar van dit soort artikelen gaan mijn haren wel recht overeind staan. Wat maken we het onszelf toch moeilijk.
Nederland polderland :Y)

Tja, we kunnen in Nederland ook alles opengooien en kijken hoe het gaat zonder CoronaPass. Dan komen we er vanzelf achter of het nodig is of niet.

Maar volgens Hugo de Jonge kan de testsamenleving sowieso weg zodra de vaccinatiegraad hoog genoeg is, heeft het dan zin om dit systeem voor zo'n korte periode overal in te voeren?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Laatst online: 11:02
XWB schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:05:
Maar volgens Hugo de Jonge kan de testsamenleving sowieso weg zodra de vaccinatiegraad hoog genoeg is, heeft het dan zin om dit systeem voor zo'n korte periode overal in te voeren?
Hugo de Jonge is een rasoptimist....

Ik denk dat we nog te weinig beseffen dat de R-waarde van de delta-variant zonder verdere maatregelen zomaar eens 6 tot 8 zou kunnen zijn. Dat betekent dat je voor een R=1 waarde bij de delta-variant een vaccinatiegraad nodig bent van zo'n 85%. Dat is ongeveer gelijk aan de vaccinatiebereidheid. Uiteraard zul je dan nog wat moeten plussen en minnen in de mensen die zelf al besmet zijn geraakt, en de mensen bij wie het vaccin niet, of niet voldoende aanslaat. Daarnaast zit je nog met effecten van partiële bescherming na de eerste vaccinatie.

Hoewel je daar met beperkte maatregelen toch wel omheen kan werken, is het naief te zeggen dat we "na 1 juli" weer terug kunnen naar 100% normaal. Helaas....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 11:03

O dit is precies wat ik wil. Meten is weten, en verspreiding tegengaan is onze enige serieuze manier om uit deze crisis te komen en weer enigszins terug naar normaal te komen. Vaccineren is het andere essentiële ingrediënt.

Heel eigenaardig dat precies die dingen die ons hieruit kunnen helpen gewantrouwd worden. Ik ken eigenlijk helemaal niemand die graag in deze crisis wil blijven, dus dit is een uitstekende representatie van wat het volk wil.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 22:26
Helixes schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Hugo de Jonge is een rasoptimist....

Ik denk dat we nog te weinig beseffen dat de R-waarde van de delta-variant zonder verdere maatregelen zomaar eens 6 tot 8 zou kunnen zijn. Dat betekent dat je voor een R=1 waarde bij de delta-variant een vaccinatiegraad nodig bent van zo'n 85%. Dat is ongeveer gelijk aan de vaccinatiebereidheid. Uiteraard zul je dan nog wat moeten plussen en minnen in de mensen die zelf al besmet zijn geraakt, en de mensen bij wie het vaccin niet, of niet voldoende aanslaat. Daarnaast zit je nog met effecten van partiële bescherming na de eerste vaccinatie.

Hoewel je daar met beperkte maatregelen toch wel omheen kan werken, is het naief te zeggen dat we "na 1 juli" weer terug kunnen naar 100% normaal. Helaas....
oke. Wat als we teveel mensen blijven houden die niet de prik willen en we de 75% sowieso niet halen (laat staan 85%*, wat dan? blijven we dan net zo lang met deze rot maatregelingen tot we wel dat percentage hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:44:
[...]

O dit is precies wat ik wil. Meten is weten, en verspreiding tegengaan is onze enige serieuze manier om uit deze crisis te komen en weer enigszins terug naar normaal te komen. Vaccineren is het andere essentiële ingrediënt.

Heel eigenaardig dat precies die dingen die ons hieruit kunnen helpen gewantrouwd worden. Ik ken eigenlijk helemaal niemand die graag in deze crisis wil blijven, dus dit is een uitstekende representatie van wat het volk wil.
Dan ben jij een uitzondering denk ik toch. Ik heb ook al gezegd: als mijn werkgever mij gaat verplichten om te testen voor ik op het werk mag komen, ga ik meteen weer thuiswerken. Gelukkig is mijn leidinggevende (en hetzelfde geldt voor mijn collega's) er net zo fel op tegen als ik. Ik vind het prima om gevaccineerd te worden en heb de afspraak ook al staan natuurlijk, maar zoals ze graag zien in mijn sector twee keer per week gaan testen? Hell no!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
mugenmarco schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:11:
[...]

oke. Wat als we teveel mensen blijven houden die niet de prik willen en we de 75% sowieso niet halen (laat staan 85%*, wat dan? blijven we dan net zo lang met deze rot maatregelingen tot we wel dat percentage hebben?
Ja...
Al gaat die pcr test voor niet gevaccineerden niet meer gratis zijn zodra iedereen ruim de mogelijkheid heeft gehad om het vaccin te krijgen. Misschien muv mensen die om medische redenen niet kunnen.

Dan wordt het heel simpel. Tot de vaccinatiegraad hoog genoeg is doen de weigeraars niet meer mee met de samenleving.

Vrijheid heeft nu eenmaal een grens dat jouw vrijheid anderen geen kwaad mag doen. Om dezelfde reden mag je bijna nergens meer roken, mag je niet dronken achter het stuur zitten en mag je op de meeste plaatsen niet in je blote kont rondlopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Metalfreak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Dan ben jij een uitzondering denk ik toch. Ik heb ook al gezegd: als mijn werkgever mij gaat verplichten om te testen voor ik op het werk mag komen, ga ik meteen weer thuiswerken. Gelukkig is mijn leidinggevende (en hetzelfde geldt voor mijn collega's) er net zo fel op tegen als ik. Ik vind het prima om gevaccineerd te worden en heb de afspraak ook al staan natuurlijk, maar zoals ze graag zien in mijn sector twee keer per week gaan testen? Hell no!
Denk het niet, want ik ken niemand die hierover klaagt. Ja, het is een beetje een gedoe, maarja, wat anders, de ziekte verspreiden? Nee.

Ook blijf ik sowieso thuis werken totdat ik een vaccin heb, en daarna zal dat testen niet meer nodig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 08-06-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Laatst online: 11:02
mugenmarco schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:11:
Het R-getal is een uitkomst van alle mitigaties die je uitvoert, alle gedrag van alle mensen en ook de dominante virusvariant. Daar zit een stukje onzekerheid in.

Feit is dat wanneer R weer boven de 1 komt, het eigenlijk niet mogelijk is geen maatregelen te nemen. Bij een milde overschrijding van R=1 kunnen dat relatief milde maatregelen zijn.

Of R boven de 1 komt is afhankelijk van ons allemaal. Hoeveel mensen gaan een shotje halen? Hoeveel mensen blijven ietwat voorzichtig met sociale contacten en risicomomenten. Hoeveel mensen zijn bereid zich indien nodig af te zonderen. Er is dus niet gezegd dat dat zo is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Denk het niet, want ik ken niemand die hierover klaagt. Ja, het is een beetje een gedoe, maarja, wat anders, de ziekte verspreiden? Nee.

Ook blijf ik sowieso thuis werken totdat ik een vaccin heb, en daarna zal dat testen niet meer nodig zijn.
Nee, niemand klaagt erover omdat het nergens nodig is. Tenminste, ik ken de plaatsen niet. En als je ziek bent, blijf je thuis, maar dat vond ik pre-corona ook altijd al. Die mensen die denken dat ze onmisbaar zijn en vervolgens het halve bedrijf aansteken met welk virus dan ook, mochten van mij altijd al fijn thuis blijven.

Ik heb tot maart ook continu thuis gewerkt, maar omdat mijn mentale gesteldheid er flink onder begon te lijden en we ook een nieuwe collega moesten inwerken, weer op het werk aanwezig (met voldoende ruimte om me heen).

Maar ik wacht ook liever nog even op een vaccin en dan maar met wat meetregelen ergens naar binnen dan dat ik me voor elke scheet moet laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Metalfreak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Nee, niemand klaagt erover omdat het nergens nodig is.
Mijn werk, mits je komt opdagen (wat werkgever ontmoedigd tenzij het niet anders kan). In elk geval geen slecht idee, als niet kunt vermijden dicht in elkaars buurt te komen (en dat geld dus voor elke kantoortuin).
Maar ik wacht ook liever nog even op een vaccin en dan maar met wat meetregelen ergens naar binnen dan dat ik me voor elke scheet moet laten testen.
Dat testen is maar tijdelijk, en zal voorbij zijn zodra zo'n beetje iedereen zijn prikkie gehad heeft, en dan is het gelukkig over met dit feest. Zoals gezegd, het is een gedoe, maar het is een middel om te zorgen dat mensen niet hun ziekte komen verspreiden. Pre-corona ergerde ik me ook altijd dood als mensen halfziek naar het werk komen. Ik ben zo iemand die het dan meteen ook heeft, en daar heb ik helemaal geen behoefte aan.

Deze crisis heeft mij duidelijk gemaakt dat dit de volgende stap in hygiëne is en moet zijn: mensen veel bewuster met besmettelijke ziekten omgaan en veel serieuzer te ontmoedigen ziek naar het werk te komen. Wist jij dat tot 200 jaar geleden griep helemaal niet bestond? En dat de enige reden dat het nog bestaat is dat we het de kans geven zich te verspreiden? Net als handen wassen, wat een aantal soorten ziekten sterk heeft ingeperkt, hoop ik dat dit ook laat zien dat hygiëne daar moet stoppen. Evolutie van ziektes stopt immers ook nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 14-09 19:57

Rannasha

Does not compute.

Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:30:
[...]
Wist jij dat tot 200 jaar geleden griep helemaal niet bestond?
Nee, dat wist ik niet. Want deze bron spreekt bijvoorbeeld over teksten van de oude Grieken (500 BC) die al over griep-uitbraken schrijven.

Overigens is hygiëne tegenwoordig vele malen beter dan in voorgaande eeuwen. Denk aan ziektes als de pest en cholera, die in de westerse wereld eigenlijk niet meer voorkomen, dankzij allerlei upgrades op het gebied van hygiëne.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Rannasha schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Nee, dat wist ik niet. Want deze bron spreekt bijvoorbeeld over teksten van de oude Grieken (500 BC) die al over griep-uitbraken schrijven.
Zoals de tekst zegt:
The outbreak of influenza reported in 1173 (18) is not considered to be a pandemic, and other reports to 1500 are too meagre to allow comment. In contrast, the outbreak of 1510 was probably a pandemic reported with spreading from Africa to engulf Europe.
Griep als jaarlijks terugkerend fenomeen komt dus pas recent op stoom. Waarom? Er zijn meer mensen, dus meer medium voor dit soort ziektes zich in te ontwikkelen en evolueren, en we zitten dichter op elkaar, dus is de verspreiding sneller. En dat zie je dus precies terug in die cijfers.
Overigens is hygiëne tegenwoordig vele malen beter dan in voorgaande eeuwen. Denk aan ziektes als de pest en cholera, die in de westerse wereld eigenlijk niet meer voorkomen, dankzij allerlei upgrades op het gebied van hygiëne.
En mijn stelling is: laten we vooral doorgaan met het ontdekken van logische en essentiële nieuwe hygiëne. We hebben riolen en handen wassen uit noodzaak aangeleerd, we kunnen dus ook ander nieuw gedrag aanleren. Het lijkt erop dat de Aziaten ons een stapje voor zijn, die middels SARS sinds 2003 al gewoon zijn mondkapjes te dragen wanneer dicht opeen gepakt of ziek, de griepklinieken aldaar en het vooral niet naar je werk/buiten gaan als je ziek bent. Wij moeten die stappen ook zetten.

Pagina: 1 ... 6 ... 18 Laatste

Let op:
Het Europees Vaccinpaspoort is iets anders en wordt besproken in het volgende topic: Europees vaccinpaspoort