Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59
Brent schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:16:
Als 7,50 een probleem voor sommigen is, moeten we misschien de armoede aanpakken? Laten we eens de daarvoor verantwoordelijken (voorgoed) naar huis sturen, ipv op ze te blijven stemmen.
Het is niet enkel die 7.50 per test. Ook de trip ernaartoe kost geld. Benzine, taxi, trein, evt parkeren etc. En belangrijkste tijd. Alle spontane acties zijn per direct klaar.

Tevens zijn/komen er veel minder testenvoortoegang locaties als er GGD testlocaties zijn. Dus ook de reistijd zal significant toenemen om even te testen voor je de volgende dag naar je bioscoop op fietsafstand mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
cvs79 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:29:
[...]

Het is niet enkel die 7.50 per test. Ook de trip ernaartoe kost geld. Benzine, taxi, trein, evt parkeren etc. En belangrijkste tijd. Alle spontane acties zijn per direct klaar.
2 punten:

1. Al die dingen die je noemt zijn zaken die je moet doen voor je er bent. Waarom is deze ene actie dan teveel?
2. Je kunt een setje zelftests halen en op zak hebben, kun je indien je wilt er eentje doen als je spontaan besluit ergens binnen te willen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:52:
[...]

2. Je kunt een setje zelftests halen en op zak hebben, kun je indien je wilt er eentje doen als je spontaan besluit ergens binnen te willen.
Die zelftests voldoen niet voor de testenvoortoegang-evenementen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Brent schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:52:
[...]

2 punten:

1. Al die dingen die je noemt zijn zaken die je moet doen voor je er bent. Waarom is deze ene actie dan teveel?
Je wilt ergens naartoe in plaats A op fiets- of zelfs loopafstand bij jou om de hoek, maar de testlocatie is in plaats B, alleen bereikbaar in normale tijd met de auto waarbij je overigens ook ruime tijd van tevoren moet zijn en eerst een afspraak moet maken. Dat versta jij onder "ene actie"?
Die worden nergens goedgekeurd. Dus helaas, dat valt af.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Metalfreak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:21:
[...]

Je wilt ergens naartoe in plaats A op fiets- of zelfs loopafstand bij jou om de hoek, maar de testlocatie is in plaats B, alleen bereikbaar in normale tijd met de auto waarbij je overigens ook ruime tijd van tevoren moet zijn en eerst een afspraak moet maken. Dat versta jij onder "ene actie"?
Nee je hebt gelijk, dit is onmenselijk veel moeite :+
Napo schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Die zelftests voldoen niet voor de testenvoortoegang-evenementen.
Dat is jammer. Zijn die zelftests uberhaupt ergens nuttig voor, behalve weten of je het hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Brent Zelftests zijn alleen nuttig als je zelf wil weten of je het hebt.

Voor toegang ergens voor voldoen ze niet. Dat is ook logisch want je kunt er makkelijk mee sjoemelen als je dat zou willen of de tets van iemand anders gebruiken.

Voor een groot evenement kan ik me dat testen voor toegang nog voorstellen. Voor een heleboel andere zaken niet. Als ik even een kop koffie wil drinken in de horeca in de buurt dan ga ik daarvoor niet eerst een afspraak maken bij een testcentrum en daarheen om me te laten testen.

Begrijp me niet verkeerd, ik bestel met enige regelmaat wat bij horeca in de buurt en hoop dat ze het overleven maar een heleboel dingen gebeuren spontaan of worden heel kort van tevoren beslist.

Ik verwacht niet dat we een grootschalige testsamenleving gaan krijgen anders dan voor reizen en grote evenementen misschien. Voor de rest is het onzinnig in mijn ogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Bij mij in de buurt is de afhaal onverminderd mogelijk geweest, en ik heb daar ook meer dan ooit gebruik van gemaakt. Ook voor een koffietje oid, geen tests voor nodig. Dat gaat ook niet veranderen, toch?

Als je dicht bij anderen wil gaan zitten (zeker binnen), tsja, hoe anders zou dat veilig moeten dan? Het is precies zo dat het verspreid wordt. Ik erger me er al aan dat op de pont mensen ordinair staan te dringen of er niets aan te hand is.

Normaal doorgaan kan nog niet, al je wil zien wat er dan gebeurd kijk eens even naar India nu. Tik ik graag die 7.50 voor af om te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 04-05-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
cvs79 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:29:
Alle spontane acties zijn per direct klaar.
Ja precies. Doel bereikt dus....

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Het kabinet wil begin juni een besluit nemen over de invoering van een vaccinatiebewijs. De Tweede Kamer heeft daarna drie weken de tijd om zich te buigen over alle aspecten van zo'n bewijs, waarmee mensen straks kunnen reizen, schrijft zorgminister Hugo de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer. Wat hem betreft kan Nederland dan nog voor de zomervakantie inhaken op de Europese verordening die ten grondslag zal liggen aan het vaccinatiebewijs. Brussel streeft ernaar die verordening op 21 juni van kracht te laten worden.

De Europese lidstaten hebben daarna zes weken de tijd om de verordening door te voeren. De Jonge wil de vaart erin. ,,Gezien het begin van de zomervakanties, vrij snel na 21 juni, acht ik het echter van belang geen tijd te verliezen en van start te gaan zodra dat medisch en technisch verantwoord is." De Tweede Kamer heeft de Jonge al verzocht om niet te wachten tot de zomer met de invoering.

Met een vaccinatiebewijs kunnen mensen straks ook evenementen in Nederland bezoeken waarvoor ze zich dan niet meer hoeven te laten testen. Ook zouden mensen na terugkeer in Nederland vanuit een land met een zeer hoog coronarisico mogelijk niet in quarantaine hoeven.
Stukje uit het AD, maar geheel volgens verwachting volgens glijdende schaal begint ons "kabinet" al te duwen voor binnenlands gebruik van het corona paspoort. Zal beginnen met evenementen, maar zodra de infra klaar is, verwacht dat het zelfs voor het terras gaat gelden.
Uiteraard met bijbehorende database wie waar wanneer geweest is onze overheid kennende.
(Ja laatste is een aanname van mijn kant).

Nog 2 artikelen over hetzelfde:
https://www.ad.nl/binnenl...n-gepresenteerd~a2690f3e/
https://www.nu.nl/coronav...and-nog-terughoudend.html

Dus hoe Rutte nou kan zeggen dat het allemaal nog niet zon vaart loopt als de Jonge alvast gevraagd is om te beginnen? Hij had toch zijn gedrag eens goed onder de loep genomen?

[ Voor 94% gewijzigd door arbraxas op 04-05-2021 23:08 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Hebben we hiervoor gestemd bij de verkiezingen?

Volgens mij beseft De Jonge niet helemaal dat dit kabinet demissionair is. Ja, ze mochten doorgaan met het bestrijden van de pandemie, maar dit heeft naar mijn mening niets met bestrijden te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:53

Wimo.

Shake and Bake!

Nou ben ik misschien een wappie maar *knip*

Laten we er geen andere onderwerpen bij betrekken en het bij dit topic houden.

[ Voor 59% gewijzigd door defiant op 05-05-2021 23:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Wimo. schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:38:
Nou ben ik misschien een wappie *knip*
Waar ik vooral bang voor ben is de zomervakantie.

We kunnen allemaal een eerste prik hebben gehad in juli, maar met alleen een eerste prik heb je nog geen vonkje in je paspoort staan.

Aangezien er 6 weken zit tussen een eerste en tweede prik, gaat het voor jongeren echt niet meer lukken om in juli met een vaccinatie op vakantie te gaan. Dan zul je toch weer negatief moeten testen.

Hoe gaat men autoverkeer ooit controleren hierop?!

Als ik dus op 10 juli op vakantie wil, moet ik ergens eind mei al ingeënt worden met de eerste prik.

In het tempo dat het nu gaat, is dat absoluut onhaalbaar.

Mensen die na een eerste prik inloggen op hun persoonlijke pagina zien namelijk nog niets staan. Pas na een tweede prik is het zichtbaar en dit systeem zou het paspoort van data moeten vullen.

Ik kan hier best boos om worden, want afgelopen zomer was een vakantie naar Italië al zeer goed haalbaar en dan is het deze zomer opeens een probleem, terwijl steeds meer mensen wél een vaccin hebben gekregen.

De hele noodzaak voor een paspoort vervalt wat mij betreft door de grootschalige uitrol van vaccins.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 05-05-2021 23:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28

Mfpower

In dubio

PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:14:
[...]

De hele noodzaak voor een paspoort vervalt wat mij betreft door de grootschalige uitrol van vaccins.
Mee eens. Het lijkt toch echt een controle mechanisme te zijn. Ik wil wel het (Pfizer) vaccin maar aan dat pas(poort) gedoe ga ik niet meedoen. We zouden het eigenlijk allemaal moeten boycotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Daarbij ga je er denk ik vanuit dat je er met twee prikkies wel bent. Er is echter al vaak aangegeven dat er meer prikken nodig zijn, tot wel 1-2 per jaar, elk jaar.

Dat paspoort is dus niet zo tijdelijk als veel mensen denken.

De argumentatie van de vicevoorzitter van de Europese Commissie om dit allemaal even snel te regelen is ook werkelijk tenenkrommend.
,Vertrouw ons dit nu maar toe”, zegt Schinas. De commissie zet volgens hem alleen door als het veilig kan. Maar doorzetten is belangrijk, omdat anders de gezamenlijke Europese markt uiteenvalt en techreuzen in het gat springen met hun eigen vaccinatiebewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 11:09
[...]

Waar ik vooral bang voor ben is de zomervakantie.

Aangezien er 6 weken zit tussen een eerste en tweede prik, gaat het voor jongeren echt niet meer lukken om in juli met een vaccinatie op vakantie te gaan. Dan zul je toch weer negatief moeten testen.
Het is te hopen dat die prikinterval van Pfizer/Moderna teruggaat naar 3 weken. Anders zie ik het wel somber in, voor mij persoonlijk dan. Ik heb al wat in Nederland geboekt staan als plan b, wat nog te annuleren is.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wolly schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:56:
[...]

Daarbij ga je er denk ik vanuit dat je er met twee prikkies wel bent. Er is echter al vaak aangegeven dat er meer prikken nodig zijn, tot wel 1-2 per jaar, elk jaar.

Dat paspoort is dus niet zo tijdelijk als veel mensen denken.

De argumentatie van de vicevoorzitter van de Europese Commissie om dit allemaal even snel te regelen is ook werkelijk tenenkrommend.

[...]
Ik verwacht dat er veel weerstand is om elk jaar een prik te gaan halen. Ik ga het in elk geval niet doen. Bizar dat hiermee onze vrije samenleving gaat eindigen?

Het argument van geen langetermijn effecten van de vaccins is overigens gebaseerd op het feit dat het maar even in je lichaam is. Maar bij regelmatig gebruik lijkt meer en degelijk onderzoek dan de status die het vaccin nu heeft me wel gewenst.

[ Voor 13% gewijzigd door Mfpower op 05-05-2021 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een analoog paspoort zou ik nog wat mee kunnen voor buitenlandse reizen, maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 22:27
*knip*

Het is niet constructief om in het topic zelf over moderatie van het topic te praten, hiervoor hebben we het feedbacktopic.

[ Voor 85% gewijzigd door defiant op 05-05-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:34
Mfpower schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Mee eens. Het lijkt toch echt een controle mechanisme te zijn. Ik wil wel het (Pfizer) vaccin maar aan dat pas(poort) gedoe ga ik niet meedoen. We zouden het eigenlijk allemaal moeten boycotten.
Hier wel wat sceptisch over early adopting maar an sich niet tegen vaccineren. Maar aan een test/bewijs maatschappij weiger ik mee te werken. Ik zie niet gebeuren dat dat maar een tijdelijk iets is wat komt te vervallen als de pandemie straks grotendeels achter de rug is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

JeroenNietDoen schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:04:
[...]

Hier wel wat sceptisch over early adopting maar an sich niet tegen vaccineren. Maar aan een test/bewijs maatschappij weiger ik mee te werken. Ik zie niet gebeuren dat dat maar een tijdelijk iets is wat komt te vervallen als de pandemie straks grotendeels achter de rug is.
Waarom zouden de (nationale) checks blijven als de pandemie achter de rug is? Ik ga er niet vanuit dat de hele wereld nog 10 jaar panisch gaat blijven om corona. Dat kan economisch gezien ook helemaal niet.

Na (en eigenlijk tijdens) de zomer moet het écht wel weer richting het normale leven gaan.

De Jonge is wel heel eng bezig momenteel en was er, zoals vele anderen, al bang voor dat ze het deze kant op zouden pushen. Voor tijdelijk kan ik het ergens nog wel begrijpen, maar dit systeem ziet er niet uit als iets tijdelijks... dat er hier niet meer weerstand tegen is vanuit de politiek en de burger begrijp ik echt niet :(

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Groeiende twijfel in Kamer over nut testwet

In de Tweede Kamer is slechts een nipte meerderheid voor het wetsvoorstel van De Jonge wat de testsamenleving juridisch moet regelen. Het voorstel wordt alleen gesteund door de coalitie en GroenLinks. Andere politieke partijen keerden zich tegen om ethische of praktische redenen. Er is twijfel over het nut van de wet op zo'n tijdstip, er is veel geld mee gemoeid voor een zeer korte periode. Een ander groot bezwaar is de kosten voor de burger van 7,50 euro per test. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat die kosten afgeschaft worden, maar De Jonge is hier op tegen.

Vanuit diverse sectoren staat men ook niet bepaald te springen om 'testen voor toegang'. Sectoren als musea en pretparken hebben een slechte ervaring overgehouden aan de pilots en ook Koninklijke Horeca Nederland heeft het 'testen voor toegang' afgewezen. Als de wet er al komt zullen weinig sectoren het ook toepassen tenzij ze gedwongen worden.
Dennahz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:52:
De Jonge is wel heel eng bezig momenteel en was er, zoals vele anderen, al bang voor dat ze het deze kant op zouden pushen. Voor tijdelijk kan ik het ergens nog wel begrijpen, maar dit systeem ziet er niet uit als iets tijdelijks... dat er hier niet meer weerstand tegen is vanuit de politiek en de burger begrijp ik echt niet :(
Corona is het nieuwe terrorisme. Onder het mom van terroristische dreiging zijn ook genoeg wetten ingevoerd en bevoegdheden uitgebreid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

CMD-Snake schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:56:

In de Tweede Kamer is slechts een nipte meerderheid voor het wetsvoorstel van De Jonge wat de testsamenleving juridisch moet regelen. Het voorstel wordt alleen gesteund door de coalitie en GroenLinks. Andere politieke partijen keerden zich tegen om ethische of praktische redenen. Er is twijfel over het nut van de wet op zo'n tijdstip, er is veel geld mee gemoeid voor een zeer korte periode. Een ander groot bezwaar is de kosten voor de burger van 7,50 euro per test. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat die kosten afgeschaft worden, maar De Jonge is hier op tegen.

Vanuit diverse sectoren staat men ook niet bepaald te springen om 'testen voor toegang'. Sectoren als musea en pretparken hebben een slechte ervaring overgehouden aan de pilots en ook Koninklijke Horeca Nederland heeft het 'testen voor toegang' afgewezen. Als de wet er al komt zullen weinig sectoren het ook toepassen tenzij ze gedwongen worden.

[...]

Corona is het nieuwe terrorisme. Onder het mom van terroristische dreiging zijn ook genoeg wetten ingevoerd en bevoegdheden uitgebreid.
Laten we hopen dat het met een sisser afloopt. Ik vind dat De Jonge eens flink aangepakt moet worden (en dit bedoel ik dus in de vorm van een officiële berisping / ontslag). Of kan er echt niemand iets doen aan dit demissionaire projectiel? Allerlei extreme regels invoeren terwijl de pandemie eigenlijk op z'n eind loopt.

In plaats van te focussen op zoveel mogelijk mensen prikken, lijkt hij ervan te genieten om mensen hun vrijheden te ontnemen en de bevolking in tweeën te splitsen (pro vaccin en anti vaccin). Echt te belachelijk voor woorden.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
CMD-Snake schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:56:

En dan vragen ze zich bij GroenLinks af hoe het kan dat ze een verkiezingsnederlaag hebben geleden. Niet zo moeilijk als je jonge mensen, je doelgroep, zo voor de bus gooit. Die hebben onderaan de streep het meest last van een testmaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

En als het er dan toch *moet* komen, dan graag met een duidelijke einddatum. of op z'n minst voorwaarden daaraan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
De Tweede Kamer debatteert sinds 10.30 over de wet die de testsamenleving juridisch mogelijk moeten maken. Linkje naar de livestream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:40

Vrijdag

De Zwarte

CMD-Snake schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:17:
De Tweede Kamer debatteert sinds 10.30 over de wet die de testsamenleving juridisch mogelijk moeten maken. Linkje naar de livestream.
Kuiken vraagt zojuist om borging van persoonlijke data (y) ivm private partijen. Ik ben wel benieuwd hoe daar op beantwoord wordt. Is ook wel een Tweakers waardige vraag.

Hmm, die van Ja21 is ook wel kritisch over privacy, geen discriminatie en wat nu de tijdsspanne is van het certificaat en wanneer maatregelen kunnen worden afgebouwd.

[ Voor 14% gewijzigd door Vrijdag op 06-05-2021 11:46 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Veel sectoren tegen toegangstest: https://www.trouw.nl/binn...al-niet-zitten~bc62b8324/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CMD-Snake schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:17:
Ik schakel net in en ik hoor al een aantal keer kritische vragen over tijdelijkheid. Dat stemt een klein beetje hoopvol.

Verder ga ik er vanuit dat bij vaccinatie geen test meer nodig is?

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 06-05-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Het ging net een beetje te lang door over de poster van FvD maar gelukkig nu weer kritische vragen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Gunner schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:47:
Voorlopig wel. De Jonge is er nog niets uit of vaccinatie betekent dat je helemaal veilig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat ik met name bijzonder vind is dat de situatie vorig jaar heftiger was en er toen een stuk minder maatregelen waren en dat men nu net voor de finishlijn in een periode waar zo weinig besmetting zijn zo'n stevige en vergaande maatregel gaat implementeren. Dit moet je als samenleving niet willen.

Ik snap dat je een herhaling wilt voorkomen maar ik zie niet in waarom je dergelijke vrijheidsbeperkingen maatregelen wilt treffen in de zomermaanden waar er amper besmettingen plaatsvinden.

Met andere woorden, gebruik de zomer om massaal te vaccineren, wanneer risicogroepen gevaccineerd zijn voordat de R in de maand is gevaccineerd zijn dan is het hele vaccinatiepaspoort niet meer nodig.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CMD-Snake schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:53:
De Jonge is er nog niets uit of vaccinatie betekent dat je helemaal veilig bent.
Dat begrijp ik niet helemaal. Ik neem aan dat hij zich (al een jaar) laat informeren door experts op dat gebied. En inmiddels weten we toch dat ze (meer dan) voldoende bescherming bieden.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 06-05-2021 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Excuses voor de matige kwaliteit van het embedded plaatje en de "#VRIJHEID" onderaan de foto, maar het gehele profiel van longarts David Prins is inmiddels verwijderd van LinkedIn (de reden is onbekend, het zou met een video uit mei 2020 te maken kunnen hebben waar complotdenkers mee aan de wandel zijn gegaan).

https://pbs.twimg.com/media/EzpffaYXEAAXaNi.jpg in combinatie met volgende LinkedIn post:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E0oUM8aWQAERbAG?format=jpg&name=large

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Prins zal wel weer de te verwachten repliek hebben gekregen. Hulde voor artsen die uit te durven spreken wat de Tweede Kamer tot op heden nog niet aangedurfd heeft. Tegelijkertijd verdrietig dat het zo ver is gekomen dat artsen (en medisch bestuurders als Maurice van den Bosch) dergelijke discussies op gang moeten brengen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

revolution-nl schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:53:
Wat ik met name bijzonder vind is dat de situatie vorig jaar heftiger was en er toen een stuk minder maatregelen waren en dat men nu net voor de finishlijn in een periode waar zo weinig besmetting zijn zo'n stevige en vergaande maatregel gaat implementeren. Dit moet je als samenleving niet willen.

Ik snap dat je een herhaling wilt voorkomen maar ik zie niet in waarom je dergelijke vrijheidsbeperkingen maatregelen wilt treffen in de zomermaanden waar er amper besmettingen plaatsvinden.

Met andere woorden, gebruik de zomer om massaal te vaccineren, wanneer risicogroepen gevaccineerd zijn voordat de R in de maand is gevaccineerd zijn dan is het hele vaccinatiepaspoort niet meer nodig.
Of het heftiger was vorig jaar kun je over twisten.
De schrik zat er goed in, en de stijging was sneller.
Maar de daling ook.

De piek duurt nu al aardig lang, en het aantal uitgestelde behandelingen loopt ook heel hard op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arbraxas
Gunner schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:26:
En als het er dan toch *moet* komen, dan graag met een duidelijke einddatum. of op z'n minst voorwaarden daaraan.
Net als de avondklok? Nee, dank je.
Zodra een maatregel er door is, krijg je hem niet zomaar meer van tafel. Dan worden de marges opgerekt, definities aangepast (routekaart) etc. Niet voor niets word het testsamenleving genoemd en niet testperiode.
De insteek is overduidelijk niet tijdelijk.

Toevoeging:
In de Tweede Kamer is een marathondebat aan de gang over het wetsvoorstel waarmee Nederlanders met een negatieve coronatest toegang krijgen tot voetbalwedstrijden, festivals en andere evenementen. Een meerderheid in de Kamer lijkt voorstander van de zogenaamde testsamenleving. Wel willen veel partijen dat een eigen bijdrage van 7,50 euro per test van tafel gaat.
Missie geslaagd van het kabinet, net als met de avondklok. Ipv een half uur is nu die 7,50 (in dit geval letterlijk) het wisselgeld. Maar doet geen pijn, uiteindelijk betalen de burgers toch. De "oppositie" trapt er wel weer heel opzichtig in.

quotje uit het liveblog van het AD.

[ Voor 39% gewijzigd door arbraxas op 06-05-2021 16:03 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
arbraxas schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Net als de avondklok? Nee, dank je.
Zodra een maatregel er door is, krijg je hem niet zomaar meer van tafel. Dan worden de marges opgerekt, definities aangepast (routekaart) etc. Niet voor niets word het testsamenleving genoemd en niet testperiode.
De insteek is overduidelijk niet tijdelijk.

Toevoeging:

[...]

Missie geslaagd van het kabinet, net als met de avondklok. Ipv een half uur is nu die 7,50 (in dit geval letterlijk) het wisselgeld. Maar doet geen pijn, uiteindelijk betalen de burgers toch. De "oppositie" trapt er wel weer heel opzichtig in.

quotje uit het liveblog van het AD.
Ik heb het niet kunnen volgen, maar is er dan echt helemaal geen discussie geweest over de wenselijkheid van dit experiment vanuit moreel ethisch en/of juridisch perspectief?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Het schappen van die eigen bijdrage is wel vreemd, waarom moet de belastingbetaler voor alle kosten opdraaien als iemand naar een evenement wil?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:46:
Het schappen van die eigen bijdrage is wel vreemd, waarom moet de belastingbetaler voor alle kosten opdraaien als iemand naar een evenement wil?
Politieke munt. Oriëntatie op disproportioneel signaal binnen monitoring (loudest voice issue). Sigaar uit eigen toolbox is irrelevant.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Jedi_Pimp schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:43:
[...]

Ik heb het niet kunnen volgen, maar is er dan echt helemaal geen discussie geweest over de wenselijkheid van dit experiment vanuit moreel ethisch en/of juridisch perspectief?
Ik heb het een klein beetje kunnen volgen. Uit mijn hoofd waren er vragen van PvdD, Ja21, SP en volgens mij ook FvD mbt moreel/ethisch perspectief. Kunnen er wel meer geweest zijn maar kon maar af en toe even meeluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Vrijdag schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:30:
[...]

Ik heb het een klein beetje kunnen volgen. Uit mijn hoofd waren er vragen van PvdD, Ja21, SP en volgens mij ook FvD mbt moreel/ethisch perspectief. Kunnen er wel meer geweest zijn maar kon maar af en toe even meeluisteren.
Bizar. Net ook het RTL Nieuws item hierover. Het gemak en het dedain waarmee dit nieuws gebracht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jedi_Pimp schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:44:
[...]

Bizar. Net ook het RTL Nieuws item hierover. Het gemak en het dedain waarmee dit nieuws gebracht wordt.
Ik mistte daar de factor vaccinatie. Niet eens even vermelden dat je dan niet hoeft te testen (zou wellicht twijfelaars over de denkbeeldige streep kunnen trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Dit geeft echt aan hoe kapot de politiek is. Juist deze perspectieven zijn belangrijk want dat maakt een partij betrouwbaar voor zaken die vooraf niet te voorspellen zijn. De fundamenten voor onze veiligheid en grondrechten.

De pragmatiek waarmee alles gepaard gaat is echt triest. Ik zie het echt somber in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Kan er echt niet bij dat vrijwel alle partijen hierin meegaan, een miljard om een paar maanden eerder dichter bij elkaar te kunnen zitten in de bioscoop??
De Jonge over toegangstesten: ‘Doodzonde als deze wet niet wordt ingevoerd’

De Jonge verwacht dat toegangstesten vanaf eind deze maand ingezet kunnen worden bij de heropening van onder meer restaurants en bioscopen. ,,Naast elkaar zitten in de bioscoop kan voorlopig nog niet. Maar het zou wél eerder kunnen met een toegangstest.’’ Hij verwacht dat toegangstesten niet lang nodig zijn: in augustus zouden ze alleen nog worden ingezet bij grote evenementen, zoals festivals waar duizenden mensen op afkomen en er geen anderhalve meter afstand kan worden gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Dit gaat het kabinet ook niet om de komende 2 maand. Die willen weer een kapstok wet die in de toekomst zo weer van de plank getrokken kan worden. Gezien hoe de avondklokverlengingen een afhamer stuk waren zien ze dat wel zitten.
Je ziet gewoon hetzelfde patroon, eerst moord en brand schreeuwen, dan wat onnozele aanpassingen en tekenen bij het kruisje.
Bij de volgende verlenging kun je dan moeilijk ineens een andere mening hebben.

Dus ik hoop ook dat deze wet word afgeschoten, helaas ben ik alle vertrouwen in onze clowns politici wel kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
arbraxas schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:09:
Dit gaat het kabinet ook niet om de komende 2 maand. Die willen weer een kapstok wet die in de toekomst zo weer van de plank getrokken kan worden.
Ze geven het zelf toe, notabene GroenLinks:
GroenLinks en VVD willen echter dat de wet ook langer kan gelden, als in het najaar blijkt dat vaccinaties niet goed werken tegen mogelijke mutaties van het coronavirus. ,,De testwet kan gebruikt worden om een nieuwe lockdown te voorkomen’’, aldus GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
aankomend najaar gaat de avondklok weer in ... maar dan alleen voor de niet gevaccineerden/getesten

mark my words :+

in Duitsland liggen de voorstellen er al

dit gaat allemaal veel te ver wat er nou allemaal aan dreigt te gaan komen.... kunnen die wappies straks nog zeggen zie je wel we hadden gelijk 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-05-2021 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Het werkt natuurlijk ook nog eens prima om het vaccinatiepaspoort er door te duwen voor binnenlands gebruik.
Kunnen we de vervelende tests inruilen voor een "handige" app. Met bijbehorende privileges uiteraard, naar Isrealisch voorbeeld waar oa D66 zich aan verlekkerd. VVD ziet indirecte dwang wel zitten, dat is natuurlijk iets heel "anders" als indirecte verplichting:
Demissionair minister Hugo de Jonge (CDA) van Volksgezondheid stelde in november nog dat er wat het kabinet betreft ‘geen indirecte vaccinatieplicht’ komt in strijd tegen het coronavirus. Wel zou het kunnen dat gevaccineerden meer vrijheden krijgen dan mensen die nog niet zijn ingeënt, wat Kaag nu ook voorstelt. Regeringspartij VVD zei in november ‘indirecte dwang’ niet uit te willen sluiten.
Uit:
https://www.parool.nl/ned...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:52:
[...]

Dit geeft echt aan hoe kapot de politiek is. Juist deze perspectieven zijn belangrijk want dat maakt een partij betrouwbaar voor zaken die vooraf niet te voorspellen zijn. De fundamenten voor onze veiligheid en grondrechten.

De pragmatiek waarmee alles gepaard gaat is echt triest. Ik zie het echt somber in.
offtopic:
Niet hoe kapot "de politiek", wel hoe indringend het effect van machtspolitieke verbinding in én op de politieke arena is. Argument voor meer participatie en toetsing, niet minder of zelfs alles afschrijven en maar overgeven aan.

Het is iets voor een heel ander topic, maar dit soort kwesties bij deze crisis zijn een onderwerp van machtspolitiek en effect daarvan. Je vraagt om ethische en gelieerde toetsing, prima, kan ik mij in vinden. In een normale politieke arena is daar niet enkel ruimte voor, het is/was een van de primaire vereisten. In de arena zoals die gegroeid is niet meer.

Maar, dan moeten we ook eerlijk zijn, dit is niet van gisteren op vandaag gegroeid. Dit gaat linea recta terug naar zowel politiek-culturele als maatschappelijk-culturele verschuivingen sinds de jaren '80. Die verschuivingen liggen ten grondslag aan wat tegenwoordig geconsolideerd is in effect.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:17:
[...]

Ze geven het zelf toe, notabene GroenLinks:

[...]
Verschil is dat bij een GL een reële focus is op beperking juridisch kader, tevens op rechtskundige dynamiek voor zowel toepassing als beëindiging - dat valt buiten de beeldvorming 8) Buiten oppositie zie je daar niets van. Eerder het tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Virtuozzo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:00:
[...]

offtopic:
Niet hoe kapot "de politiek", wel hoe indringend het effect van machtspolitieke verbinding in én op de politieke arena is. Argument voor meer participatie en toetsing, niet minder of zelfs alles afschrijven en maar overgeven aan.

Het is iets voor een heel ander topic, maar dit soort kwesties bij deze crisis zijn een onderwerp van machtspolitiek en effect daarvan. Je vraagt om ethische en gelieerde toetsing, prima, kan ik mij in vinden. In een normale politieke arena is daar niet enkel ruimte voor, het is/was een van de primaire vereisten. In de arena zoals die gegroeid is niet meer.

Maar, dan moeten we ook eerlijk zijn, dit is niet van gisteren op vandaag gegroeid. Dit gaat linea recta terug naar zowel politiek-culturele als maatschappelijk-culturele verschuivingen sinds de jaren '80. Die verschuivingen liggen ten grondslag aan wat tegenwoordig geconsolideerd is in effect.
Je hebt waarschijnlijk gelijk maar ik had veel meer tegenstand verwacht van de kamer. Ik heb sterk het idee dat we nu een testsamenleving worden ingerommeld die voor van alles en nog wat handig is. Met het gevaar om een wappie te worden genoemd: ik vindt die hele testsamenleving maar niets. Het had ook op veel minder ingrijpende wijze gekund.

Blijkbaar zijn we in Nederland al ver heen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:45:
aankomend najaar gaat de avondklok weer in ... maar dan alleen voor de niet gevaccineerden/getesten

mark my words :+

in Duitsland liggen de voorstellen er al

dit gaat allemaal veel te ver wat er nou allemaal aan dreigt te gaan komen.... kunnen die wappies straks nog zeggen zie je wel we hadden gelijk 8)7
Maar in Duitsland zijn zowel factoren als aspecten van politiek én publiek debat aanwezig die in het Nederlandse ontbreken. De situatie is niet te vergelijken wat dat aangaat, een verkenning naar rol en functie van constitutioneel hof in het Duitse is bitter relevant, net zo de federale structuur van het land, net zo het institutioneel bewustzijn bij debat van vrijheid / onvrijheid.

Wappies hebben altijd gelijk trouwens, dat is zoiets als Flat Earthers - er is continue schipperen in argumentatie om het plaatje sluitend te krijgen. Alleen laten Flat Earthers zich zelden gericht gebruiken door lobby & externe consultatie 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:02:
Buiten oppositie zie je daar niets van. Eerder het tegendeel.
Tsja, en dan vraagt men zich af waarom Forum voor Wappies steeds groter wordt...

Dan maar geen horeca, ga hier niet aan meedoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arbraxas
@Virtuozzo
Alleen waar het corona betreft is het zo langzamerhand een kunst om nog een alu hoedje te zijn.
Het is bijna godsonmogelijk geworden om nog ongeloofwaardig over te komen.
Als ik zie wat nu werkelijkheid is en dat had je me 2 jaar geleden voorspeld dan had ik je hoogstpersoonlijk een rol alu folie cadeau gedaan.

En wat betreft over het hoe en waarom van de politiek heb je gelijk, het is ook gewoon de reden dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in die politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:04:
[...]

Je hebt waarschijnlijk gelijk maar ik had veel meer tegenstand verwacht van de kamer. Ik heb sterk het idee dat we nu een testsamenleving worden ingerommeld die voor van alles en nog wat handig is. Met het gevaar om een wappie te worden genoemd: ik vindt die hele testsamenleving maar niets. Het had ook op veel minder ingrijpende wijze gekund.

Blijkbaar zijn we in Nederland al ver heen. :'(
Misschien is het een beetje uit de school klappen, maar ik denk dat veel mensen heel oprecht onderschatten hoe beperkt informatiestromen binnen aanwezige dynamiek van politiek geworden zijn. Het is niet enkel een kwestie van beperkte middelen, tijd en mandaat, het is ook opereren binnen een continu aanwezige soep van allerlei prikkels waarbij het al snel stuiteren is terwijl er al van alles op de agenda staat.

Geen excuus. Gewoon redenen. Wel factoren die snel vergeten worden. Die politieke arena is er een van politiek gedrag. En dat volgt. Op druk. Die druk is een resultaat van wat gemonitord wordt bij welk verhaal. Beide worden bepaald vanuit kabinet.

Tja, dat zit je al snel in een keurslijf die veel kenmerken vertoond van een bestuurskamer waar de voorzitter Wij van WC Eend kan toepassen omdat alles zich binnen de kaders van WC Eend beweegt.

Dit is niet enkel bij de Covid kwestie een issue. Het is de facto een issue. Dan moeten we ook eerlijk zijn, dit is een gevolg van toenemende dominantie van machtspolitieke verbinding aanwezig in die soep. Het is echt iets voor een heel ander topic, voor hier voert het te ver door, maar er lijkt een soort algemeen perspectief van "de politiek" aanwezig te zijn bij dit soort onderwerpen wat niet correct is.

Want het is a) meer complex en b) heel anders dan het beeld. Wat dat aangaat ligt hier nog wel voer voor een enquête - maar ja, tegen die tijd is de burger weer lustig boos aan het consumeren.

Laat ik dit zeggen: "de politiek" is effectief een non-factor, de dynamiek is volgend - binnen kaders. De facto is er slechts een segment binnen het politieke spectrum wat beeld, koers, kader en handelen bepaalt. Maar ja, mensen moeten het wel willen weten. En dan komt toch wederom een effect van crisis op tafel, zelfs daar waar kritiek en/of kritische blik is (dit is niet vanzelfsprekend hetzelfde) blijft men onderhevig aan eigen sociale psychologie. Men zoekt zelf te volgen. Een mismatch tussen het idee van rationaliteit en de realiteit van onbewust gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Tsja, en dan vraagt men zich af waarom Forum voor Wappies steeds groter wordt...

Dan maar geen horeca, ga hier niet aan meedoen.
Wat dacht je van veertig jaar afbreken van curricula en canon van onderwijs?

Niet echt zonder effect. Ja, voor velen niet leuk om te horen, maar wel een toetsbare realiteit. Veel segmenten van sociale geografie zijn tegenwoordig hoog opgeleid, maar hebben geen enkele vorming meer gekregen voor toetsing en/of blikveld waardoor er steeds minder geïnternaliseerde reflex is om bewust te zijn van de schaduwkant van de geëvolueerde kracht van menselijke hersenen: patroonherkenning wil ook zeggen dat er patroonsubstitutie kan plaatsvinden.

Wat dacht je van veertig jaar stimuleren van technisch-economisch geloofsgedrag in pijlers van bindingskracht?

Ook zo'n gevoelige hete aardappel. Ideologie is ook maar een kerk. Mensen leggen maar al te graag de bevindingen van de Onderzoeksinstellingen zoals WRR en SCP t.a.v. eigen participatie en scheve lijnen naast zich neer. Want, en dan komt individualisme, zelfredzaamheid, meritocratie en meer van die door oude libertarische oligarchen ontworpen narratieven voorbij. Neo-klassieke politieke economie is geen wetenschap, het is een raamwerk voor ordeningsvraagstukken.

Enfin, je kent het antwoord best wel. Maar ook hier, voert te ver door voor dit topic, en ook hier is het weer een geval van "ja maar X" -> et voila, de complexiteit van de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Ik ben wel benieuwd waar deze testen nou wel of niet ingezet gaan worden, want dat blijf onduidelijk.
Persoonlijk kan ik het voorstellen dat tijdelijk voor lokaties binnen testen ingezet worden, noem een evenement als het Eurovisie songfestival of een optreden in een muziekzaal / AFAS live etc.

Maar bij (grote) buitenevenementen lijkt het zijn doel voorbij te schieten: immers het is buiten, dus de kans op besmetting veel lager, immers de "ventilatie" is nogal wat beter dan binnen ;) en daarnaast hoe groot is het besmettingsrisico als het gros van de bevolking is ingeënt.

Ik hoop dat ze iig de splitsing voor buiten en binnen gaan maken.... maar ik vrees het ergste.

Kijkend naar het debat van vanmiddag in de tweede kamer ben ik in elk geval wel blij dat de eigen bijdrage voorlopig van tafel is geveegd, dat kan immers best veel geld zijn voor mensen met een smalle beurs.
(Ondanks dat dat niet voor mij en de meeste tweakers hier zal gelden, vind ik het niet meer dan fair dat de toegang tot uitjes bereikbaar blijft voor iedereen).

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
arbraxas schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:09:
@Virtuozzo
Alleen waar het corona betreft is het zo langzamerhand een kunst om nog een alu hoedje te zijn.
Als ik zie wat nu werkelijkheid is en dat had je me 2 jaar geleden voorspeld dan had ik je hoogstpersoonlijk een rol alu folie cadeau gedaan.

En wat betreft over het hoe en waarom van de politiek heb je gelijk, het is ook gewoon de reden dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in die politiek.
Ik zal eens zoeken naar een van mijn berichten toen ik van IC ontslagen was, door rolde naar herstel en iets teveel tijd had voor verwerking van informatie en analyse 8)

Waar we nu staan, we konden dat prima aan zien komen. Compleet met al het goede, en alle perikelen. Zo was er iemand die ergens aan het begin een grapje maakte dat er wel wat lobby zou komen voor een nieuw magisch systeem voor ziekenhuizen en dat zou opgelegd worden, luttele maanden later was er de affaire van dat beddenregistratie systeem wat doorgeduwd werd à la Britse praktijken. Zo waren er ook mensen die het drama van een toeslagenaffaire als onderwerp hadden en vreesden dat timing en tempo crisis management zich ook daar op zou gaan richten.

Het is niet dat we dingen niet aan kunnen zien komen. Het probleem is dat we het vanuit kennisframes weten en/of netjes uit kunnen werken maar een reflex hebben om niet langer deel te nemen aan die processen. Nu ja, cumulatieve inertie en effect zijn een dingetje. Bij aanwezige bestuurscultuur krijg je dan wat we nu zien.

Bij reguliere crisis is het altijd al meer de kwestie hoe je er uit komt dan hoe je er in staat. Bruut, maar helaas waar - omdat we het vanuit gedrag waar maken. Bij een pandemie is dat nog scherper, omdat dergelijke crisis aanwezige lijnen en spanningsvelden blootlegt. Je kan dus niet er aan voorbij gaan, er ligt keuze om energie te besteden aan maskeren en masseren, terwijl je ook crisis management moet faciliteren en stimuleren. Nu ja, dan leert een samenleving haar politieke besluitvorming en bestuurscultuur kennen. Hanlon's Razor applies, but so do best practices - which includes acknowledging toxicity.

Ik besef dat het gevoelig ligt, maar wat had men verwacht. De afgelopen veertig jaar is een cultuurverschuiving opgetreden naar lijnen van individualisme, zelfredzaamheid, meritocratie en laissez-faire economisch denken. Zo vreemd is het allemaal niet.

De crux is en blijft de les. Hoe komen we er uit, dat is geen vraag van welke toolbox passen we toe, welk besluit nemen, welke handeling volgt wel of niet. Dit is een vraag van welke lessen nemen we mee. De prijs van een pandemie komt erna.

Nogmaals, het gaat te ver door voor dit topic, dit is echt veel meer iets voor een politieke / bestuurlijke discussie en verkenning.

Laat ik dit zeggen: ik hoop dat we deze keer beter leren dan de vorige keer (Spaanse Griep / Interbellum).
Dat hebben we zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:27:
De crux is en blijft de les. Hoe komen we er uit, dat is geen vraag van welke toolbox passen we toe, welk besluit nemen, welke handeling volgt wel of niet. Dit is een vraag van welke lessen nemen we mee. De prijs van een pandemie komt erna.
Het cynische is wel dat scheidslijnen tussen 'fatsoenlijke politiek' en de wappies van Forum rap aan het vervagen zijn. Om in de beeldspraak van een ander draadje te blijven, als we dan toch al in een dictatuur leven dan kunnen we met een stem op Baudet in ieder geval nog barbecueen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Het cynische is wel dat scheidslijnen tussen 'fatsoenlijke politiek' en de wappies van Forum rap aan het vervagen zijn. Om in de beeldspraak van een ander draadje te blijven, als we dan toch al in een dictatuur leven dan kunnen we met een stem op Baudet in ieder geval nog barbecueen...
offtopic:
Cui bono. Wat voor soort machtsdynamiek heeft door de menselijke geschiedenis heen altijd baat bij saturatie van dat soort perceptie en besmetting van publiek debat?

En nee, dat soort pogingen tot humor, ik kan begrijpen waar het vandaan komt, maar het is gewoon niet grappig. Je hebt het hier over een fundamentele verschuiving in ordening. Pak er eens een geschiedenisboek bij. Dit voert te ver door hier, en het gaat veel te snel ook veel te ver.

Beetje een Yoda-de-historicus moment. Cynisme leidt tot autoritarisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:49:
[...]

Ik mistte daar de factor vaccinatie. Niet eens even vermelden dat je dan niet hoeft te testen (zou wellicht twijfelaars over de denkbeeldige streep kunnen trekken)
Vaccinatie maakt niet uit, er moet altijd getest worden, want ook als gevaccineerde kun je blijkbaar gewoon mensen besmetten.
Maar of het nou gratis is of niet, ik ga echt niet langs de teststraat om naar de bioscoop te kunnen bijvoorbeeld |:(

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

arbraxas schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:09:
@Virtuozzo

Ik kan me nog herinneren dat de beelden uit China kwamen waar vol trots gepresenteerd werd dat je met een groene qr overal naar binnen mocht. Dat was mijn totale nachtmerrie en nu komt het gewoon hier. Hier. In Nederland. En dan niet alleen het idee, maar ook dat het digitaal is uitgewerkt. Wat als jouw app code rood aangeeft als je wél negatief getest bent? Waar ga je dan naar toe? Wat kan je dan nog? Nee vertrouw ons maar roept de overheid. Wij kunnen dit. Privacy gegarandeerd. Iedereen mag je gegevens inzien behalve jij zelf.

En dat is dan nog een pragmatisch argument. De ethische komen alleen in dit forum af en toe voorbij.

Snappen de heren / dames politici dan echt niet dat een tweedeling in de maatschappij, gevoeld of terecht, an sich al tot allerlei spanningen leid? Zien ze nu echt niet wat voor gevolgen dit heeft voor het gevoel van (on)recht, lichamelijke integriteit ? Niemand voert die discussie maar het moet. Het gaat hier over de grondbeginselen van wat het is een vrij mens te zijn. Dat mág gewoon niet pragmatisch benaderd worden. Ik had meer van de kamer verwacht maar ik vrees dat alles wat @Virtuozzo noemt de harde realiteit is.

En als je kritisch bent dan ben je idd al snel een wappie. Wat een framing zeg! Ik wil echt weg uit dit land. Maar ja, waar is het beter…

offtopic:
@Virtuozzo helaas kan ik je springer link niet downloaden zonder een idioot bedrag neer te leggen. Leek me een interessant artikel. Wat je noemt komt voorbij in de politieke topics die ik hier wel lees maar niet veel in post. Je hebt gelijk dat er niets nieuws onder de zon is maar het is wel voor het eerst dat het me hard raakt nu. Zowel praktisch maar ook in mijn systeem. Ik dacht echt nog een beetje vertrouwen te hebben maar het is nu echt weg en voel me machteloos en overgeleverd aan de incompetenten in de kamer en de machtspolitieken in het kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:46:
[...]

offtopic:
@Virtuozzo helaas kan ik je springer link niet downloaden zonder een idioot bedrag neer te leggen. Leek me een interessant artikel. Wat je noemt komt voorbij in de politieke topics die ik hier wel lees maar niet veel in post. Je hebt gelijk dat er niets nieuws onder de zon is maar het is wel voor het eerst dat het me hard raakt nu. Zowel praktisch maar ook in mijn systeem. Ik dacht echt nog een beetje vertrouwen te hebben maar het is nu echt weg en voel me machteloos en overgeleverd aan de incompetenten in de kamer en de machtspolitieken in het kabinet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
De Jonge is de weg kwijt. Dat is het enige wat ik kan concluderen. Ik vraag me af of hij door heeft hoe ingrijpend het eigenlijk is wat hij voorstelt, voor die luttele maanden hier in Nederland. Jezelf testen om doodnormale dingen te doen? Absoluut niet. Festival? Oké, die wil ik nog begrijpen. Bij Pinkpop rammen ze zichzelf waarschijnlijk voor de kop, maar goed. Restaurants, dierentuinen, winkels, musea en weet ik veel wat? Onzin om je daarvoor te laten testen, vind ik.

Het hele principe klopt niet vind ik. In de vrije samenleving die Nederland is, is het naar mijn mening niet normaal om je eigen gezondheid keer op keer te moeten bewijzen. Als ik een week geen contact heb met wie dan ook, me kiplekker voel, dan zou ik geen enkele reden zien om te testen en te bewijzen dat ik gezond zou zijn. Ik hoop op enorm veel backlash in de samenleving en de media. Laat dit plan maar met de grond gelijk gemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:40:
offtopic:
Beetje een Yoda-de-historicus moment. Cynisme leidt tot autoritarisme.
Als dit het 'nieuwe normaal' is dan voel ik inderdaad steeds minder weerstand tegen de FvD variant, ook al zal ik er nooit op stemmen.

Het gemak waarmee onze grondrechten te grabbel worden gegooid is stuitend, defacto vaccinatieplicht en de testsamenleving maakt dat het alternatief minder weerzinwekkend is dan eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Als dit het 'nieuwe normaal' is dan voel ik inderdaad steeds minder weerstand tegen de FvD variant, ook al zal ik er nooit op stemmen. Het gemak waarmee onze grondrechten te grabbel worden gegooid is stuitend, defacto vaccinatieplicht en de testsamenleving maakt dat het alternatief minder weerzinwekkend is dan eerst.
Ik volg je helemaal ik kan die gedachten zeker ook hebben. Het probleem is dat we alleen nog kunnen kiezen tussen een machtspolitieke gevestigde orde of de populisten. Dit is waarom
Ik me ook zo’n zorgen maak.

Als het controle systeem (de kamers, media) niet functioneren zijn we dan de facto niet gewoon in een soort van dictatuur beland?

[ Voor 9% gewijzigd door Mfpower op 06-05-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Soccer98 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:51:
Restaurants, dierentuinen, winkels, musea en weet ik veel wat? Onzin om je daarvoor te laten testen, vind ik.
Toch is dat precies het idee:
Met gratis test uit eten of naar bios: ‘Versneld onze vrijheden terug’

Vanaf eind deze maand of begin juni kunnen Nederlanders met een negatieve coronatest op zak naar een restaurant of bioscoop. Een meerderheid in de Tweede Kamer gaat zeer waarschijnlijk akkoord met deze toegangstesten, als ze voorlopig maar gratis blijven.
Waarom daar stoppen?

Registeer ook of de persoon een biefstuk of vegetarisch eet, niet teveel zout op de frietjes doet, netjes het bord leeg eet. Meten is weten, de mogelijkheden van big data zijn eindeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Mfpower schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:46:
[...]

Ik kan me nog herinneren dat de beelden uit China kwamen waar vol trots gepresenteerd werd dat je met een groene qr overal naar binnen mocht. Dat was mijn totale nachtmerrie en nu komt het gewoon hier. Hier. In Nederland. En dan niet alleen het idee, maar ook dat het digitaal is uitgewerkt. Wat als jouw app code rood aangeeft als je wél negatief getest bent? Waar ga je dan naar toe? Wat kan je dan nog? Nee vertrouw ons maar roept de overheid. Wij kunnen dit. Privacy gegarandeerd. Iedereen mag je gegevens inzien behalve jij zelf.

En dat is dan nog een pragmatisch argument. De ethische komen alleen in dit forum af en toe voorbij.

Snappen de heren / dames politici dan echt niet dat een tweedeling in de maatschappij, gevoeld of terecht, an sich al tot allerlei spanningen leid? Zien ze nu echt niet wat voor gevolgen dit heeft voor het gevoel van (on)recht, lichamelijke integriteit ? Niemand voert die discussie maar het moet. Het gaat hier over de grondbeginselen van wat het is een vrij mens te zijn. Dat mág gewoon niet pragmatisch benaderd worden. Ik had meer van de kamer verwacht maar ik vrees dat alles wat @Virtuozzo noemt de harde realiteit is.

En als je kritisch bent dan ben je idd al snel een wappie. Wat een framing zeg! Ik wil echt weg uit dit land. Maar ja, waar is het beter…

offtopic:
En geheel in navolging van China, waar oa Nederlandse bedrijven de software voor ontwikkeld hebben zal het niet bij een coronatestje blijven ben ik bang.
De stap naar social points is dan niet zo heel ver meer.
Gelukkig ben ik wappie en komen de voorspellingen daarvan nooit uit de laatste 2 jaar.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:28:
[...]

[...]

Waarom daar stoppen?

Registeer ook of de persoon een biefstuk of vegetarisch eet, niet teveel zout op de frietjes doet, netjes het bord leeg eet. Meten is weten, de mogelijkheden met big data zijn eindeloos.
Eens, aan de hand hiervan kan een (covid) risicoscore berekend worden wat tevens gekoppeld kan worden aan vrijheidspunten (voor je greenpass) en de zorgpremie _/-\o_

We doen het voor elkaar.. we doen het voor de ouderen..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Arrien schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Vaccinatie maakt niet uit, er moet altijd getest worden, want ook als gevaccineerde kun je blijkbaar gewoon mensen besmetten.
Maar of het nou gratis is of niet, ik ga echt niet langs de teststraat om naar de bioscoop te kunnen bijvoorbeeld |:(
De verwachting is dat de toegangstesten van tijdelijke aard zullen zijn:
De Jonge verwacht dat de toegangstesten in augustus alleen nog nodig zijn voor grote evenementen, waar duizenden mensen op afkomen. Het kabinet verwacht dat de meeste Nederlanders dan zijn gevaccineerd, waardoor toegangstesten in de meeste gevallen niet meer nodig zijn.
Zodra mensen op grote schaal gevaccineerd zijn en de zorg meer ademruimte krijgt zullen de toegangstesten weer verdwijnen.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

XWB schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:33:
[...]

De verwachting is dat de toegangstesten van tijdelijke aard zullen zijn:

[...]

Zodra mensen op grote schaal gevaccineerd zijn en de zorg meer ademruimte krijgt zullen de toegangstesten weer verdwijnen.
Het wordt leuk gespinned en er zal een kern van waarheid in zitten, wat ze niet vertellen is dat het toegangstesten over zal gaan in een blijvend vaccinatiepaspoort.

De strategie van de glijdende schaal tijdens deze pandemie is inmiddels wel duidelijk.

Moet je eens kijken waar we vorig jaar rond deze tijd stonden in vergelijking tot nu in het kader van maatregelen.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 06-05-2021 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Laatst online: 13-09 15:03

Fisico

by Fabian

Gunner schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Ik schakel net in en ik hoor al een aantal keer kritische vragen over tijdelijkheid. Dat stemt een klein beetje hoopvol.

Als daarop het antwoord nee is, dan sla je wel de grond onder het vaccineren vandaan. Zoals hierboven ook aangeven, waarom zou je een vaccin nemen ls je relatief jong en gezond bent en overal waar je met massa heen gaat daar moet iedereen negatief zijn? Ik kijk echt heel anders tegen een vaccinatie aan als ik daarna nog steeds getest moet worden. De jaarlijkse griepprik laat ik als risicogroep ook al jaren aan mij voorbij gaan.
hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:46:
Als er daardoor meer evenementen komen en dus meer geld wordt uitgegeven dan hoeft er minder te worden bijgesprongen door de overheid. Of je als belastingbetaler nu de tegemoetkomingsregeling betaald of de test, dat maakt niet uit.
hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:52:
[...]

Kan er echt niet bij dat vrijwel alle partijen hierin meegaan, een miljard om een paar maanden eerder dichter bij elkaar te kunnen zitten in de bioscoop??

[...]
Omdat het ook de restaurants, theaters, kroegen etc etc zijn. Wij gooien er als overheid nu miljarden per maand tegenaan, dan is 1 miljard voor drie maanden dus helemaal geen slecht idee.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Zullen we het hier gewoon bij de ‘testsamenleving’ (zoals het in de volksmond heet) houden en niet allerlei zijsporen op gaan? Ik heb het topic een beetje opgeschoond...

Merci!

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Fisico schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:51:
[...]

Als daarop het antwoord nee is, dan sla je wel de grond onder het vaccineren vandaan. Zoals hierboven ook aangeven, waarom zou je een vaccin nemen ls je relatief jong en gezond bent en overal waar je met massa heen gaat daar moet iedereen negatief zijn? Ik kijk echt heel anders tegen een vaccinatie aan als ik daarna nog steeds getest moet worden. De jaarlijkse griepprik laat ik als risicogroep ook al jaren aan mij voorbij gaan.
Er wordt nog onderzocht of een vaccinatiebewijs ook als toegangsbewijs kan gelden.

Ik verwacht wel dat dit het geval zal zijn. We weten dat het nieuwe EU paspoort (of hoe dat ook heet) het vaccinatiebewijs voor internationale reizen zal opnemen, dan is het wel zo logisch om dat ook in eigen land te laten gelden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat ik mij nog afvroeg, in hoeverre heeft een demissionair kabinet uberhaubt de bevoegdheid om een coronapaspoort in te voeren of geeft de "tijdelijke" spoedwet hiervoor een juridische basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:19
revolution-nl schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:02:
Wat ik mij nog afvroeg, in hoeverre heeft een demissionair kabinet uberhaubt de bevoegdheid om een coronapaspoort in te voeren of geeft de "tijdelijke" spoedwet hiervoor een juridische basis?
Zuiver juridisch heeft dat gewoon alle bevoegdheden en is niet anders dan een zittend kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

XWB schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:59:
[...]

Er wordt nog onderzocht of een vaccinatiebewijs ook als toegangsbewijs kan gelden.

Ik verwacht wel dat dit het geval zal zijn. We weten dat het nieuwe EU paspoort (of hoe dat ook heet) voor internationale reizen het vaccinatiebewijs zal opnemen, dan is het wel zo logisch om dat ook in eigen land te laten gelden.
Klopt, dit staat al sinds 2019 op de agenda en is opgenomen in onderstaande roadmap.

https://ec.europa.eu/heal.../2019-2022_roadmap_en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Laatst online: 23:03

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik heb het debat vandaag niet gevolgd. De key points zijn denk ik:
- Testsamenleving
- Vaccinatiepaspoort

Voor degenen die het debat volgen/hebben gevolgd, hoe hangt de vlag er bij? Neigt de testsamenleving naar iets tijdelijks of wordt het een lolnee daarna heb je een vaccinatiebewijs nodig om bepaalde activiteiten te kunnen verrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Laatst online: 13-09 15:03

Fisico

by Fabian

XWB schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:59:
[...]

Ik verwacht wel dat dit het geval zal zijn. We weten dat het nieuwe EU paspoort (of hoe dat ook heet) het vaccinatiebewijs voor internationale reizen zal opnemen, dan is het wel zo logisch om dat ook in eigen land te laten gelden.
Het kan natuurijk ook en en worden. Met als gedachte, bijvoorbeeld, je moet gevaccineerd zijn want dan belast je zorg in het buitenland niet en je moet negatief getest zijn om in het vliegtuig te mogen. Op het moment dat bijna iedereen gevaccineerd is, dan maak het niet zoveel meer uit voor de zong. Want de druk daalt dan toch wel daar en uiteindelijk is dat waar wij beleid op maken. De crux zit hem in de periode tussen nu en het moment waarop er voldoende mensen zijn gevaccineerd en dan kom je dus op een testsamenleving. Waarbij ik denk dat ik zou wachten met mijn eigen vaccinatie als ik toch ook getest moet worden voor ik naar een bioscoop ga.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
HollovVpo1nt schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:15:
Voor degenen die het debat volgen/hebben gevolgd, hoe hangt de vlag er bij? Neigt de testsamenleving naar iets tijdelijks of wordt het een lolnee daarna heb je een vaccinatiebewijs nodig om bepaalde activiteiten te kunnen verrichten?
De Jonge kan rekenen op een kleine meerderheid in de Tweede Kamer voor zijn testsamenleving. De coalitie steunt hem en GroenLinks koos ook partij voor de testsamenleving. De andere partijen hebben aangegeven tegen te zullen stemmen. In het debat gebruikte De Jonge het uitstellen van verdere versoepelingen ook als een pressiemiddel. Als de kamer niet akkoord zou gaan wordt het heropeningsplan voorlopig in de ijskast gezet.

De tijdelijkheid blijft de grote vraag. De Jonge wil zich niet aan een einddatum committeren en wil de testsamenleving eigenlijk als optie behouden voor toekomstige problemen met coronamutanten. Op welke plekken je een coronapas nodig zal hebben is nog onduidelijk. De wet die er nu ligt is een kader welke De Jonge mag invullen via ministeriële regelingen, het voelt nogal aan alsof hij weer een blanco cheque erbij heeft gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:01
Als jullie nog denken dat dit te maken heeft met gezondheid vergeet het. We zijn vanaf nu heel ver van huis.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Laatst online: 23:03

HollovVpo1nt

I like gadgets

CMD-Snake schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 00:28:
[...]

De Jonge kan rekenen op een kleine meerderheid in de Tweede Kamer voor zijn testsamenleving. De coalitie steunt hem en GroenLinks koos ook partij voor de testsamenleving. De andere partijen hebben aangegeven tegen te zullen stemmen. In het debat gebruikte De Jonge het uitstellen van verdere versoepelingen ook als een pressiemiddel. Als de kamer niet akkoord zou gaan wordt het heropeningsplan voorlopig in de ijskast gezet.

De tijdelijkheid blijft de grote vraag. De Jonge wil zich niet aan een einddatum committeren en wil de testsamenleving eigenlijk als optie behouden voor toekomstige problemen met coronamutanten. Op welke plekken je een coronapas nodig zal hebben is nog onduidelijk. De wet die er nu ligt is een kader welke De Jonge mag invullen via ministeriële regelingen, het voelt nogal aan alsof hij weer een blanco cheque erbij heeft gekregen.
Dank voor deze uiteenzetting. Er blijft mij een gevoel bekruipen dat er geen zuivere motieven ten grondslag liggen aan deze aanpak. Wat betreft de tijdelijkheid, ik zou de noodzaak/inzet van een testsamenleving niet afhankelijk maken van een einddatum, maar van een R-waarde over een bepaalde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Arrien schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Ik heb nog nergens gelezen dat dat zo is. Het tegendeel berichtte nu.nl wel over. Het is ook niet logisch want het komt de vaccinatiebereidheid niet ten goede. Maar als jij een bron daardoor hebt zie ik dat graag.
ik voel daar ook weinig tot niets voor, voor de goede orde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Wat ik ook typisch vond was dat het in de berichtgeving alleen maar ging over het betalen van die 7,50 per test. Nergens wordt ook maar iets gesproken over of we überhaupt die testsamenleving wel willen... Je laten testen om heel normale dingen te kunnen doen, het is echt de wereld op zijn kop. Nu niet en nooit niet, of het nu gratis is of 7,50 kost. Ik hoop dat zometeen de testbereidheid vrijwel compleet afwezig is.

Vorig jaar was het toch ook geen enkel probleem om normale dingen te kunnen en bij mijn weten zaten we toen ook gewoon midden in de pandemie en dat zelfs zonder vaccinaties.

*knip* doe dat dan zelf ook niet andersom ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 07-05-2021 08:55 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor de grap even een "Testen voor Toegang" experiment gedaan.
Het kost één uur om met bus, trein en tram (blijf thuis! Alleen noodzakelijke reizen!) op de dichtstbijzijnde testlocatie te komen, en € 5,74. Per persoon. Enkele reis.
En dan nog de tijd en kosten van het testen zelf.
En dat is midden in de Randstad...

Onveilig, schijnveilig, maatschappelijk en moreel ontoelaatbaar, onuitvoerbaar.

Dan maar geen leuke dingen.

[ Voor 22% gewijzigd door AlterEgo op 07-05-2021 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ik heb het idee dat de testsamenleving niet zo breed gedragen wordt als HJ denkt. Maar in dat geval vertegenwoordigt de volksvertegenwoordiging ook niet zo heel goed. Ik baseer deze uitspraak op de kritiek hier maar ook in een rondgang in m’n omgeving. Iedereen is klaar met Corona maar niemand die zich voor een dagje dierentuin gaat laten testen. Ik ook niet.

Hopelijk wordt het geen succes en kan dit plan snel de ijskast in als iedereen die dat wil zich heeft laten vaccineren. Ik zie nog steeds niet in waarom een test samenleving nodig is wanneer dat het geval is, anders dan dat de zorg het niet aankan. Maar volgens mij gaat dat prima als de kwetsbaren gevaccineerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Laatst online: 23:12
Omdenken: wat zal het heerlijk rustig zijn overal, als inderdaad veel mensen liever thuis blijven dan zich te laten testen om naar de dierentuin/bioscoop/museum te mogen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:29
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 00:28:
[...]

Heeft hij dit serieus geroepen? Wat een faalhazen zijn Rutte en de Jonge ook.

Dus ze maken een paar weken geleden een plan om langzaam de maatregelen af te bouwen. En om die maatregelen af te bouwen introduceren we nieuwe maatregelen (want dat is vooraf testen namelijk ook gewoon). Even een snelle controle hier: wie heeft uit de mond van Rutte of De Jonge gehoord dat het stappenplan voor versoepelen valt of staat bij een testsamenleving? Ik heb daar geen actieve herinnering aan en ik vermoed de rest van Nederland ook niet want dat is nooit als voorwaarde gesteld. En dan nu het stappenplan als pressiemiddel gebruiken om een testsamenleving erdoorheen te drukken. Geen testsamenleving? Nou dan kun je verdere versoepelingen ook wel vergeten. Linksom of rechtsom, we worden toch wel gepakt door De Jonge.

Ik denk dat het tijd wordt dat Hugotje eventjes gewisseld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 17:09
Robkazoe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Dus ze maken een paar weken geleden een plan om langzaam de maatregelen af te bouwen. En om die maatregelen af te bouwen introduceren we nieuwe maatregelen (want dat is vooraf testen namelijk ook gewoon). Even een snelle controle hier: wie heeft uit de mond van Rutte of De Jonge gehoord dat het stappenplan voor versoepelen valt of staat bij een testsamenleving? Ik heb daar geen actieve herinnering aan en ik vermoed de rest van Nederland ook niet want dat is nooit als voorwaarde gesteld. En dan nu het stappenplan als pressiemiddel gebruiken om een testsamenleving erdoorheen te drukken. Geen testsamenleving? Nou dan kun je verdere versoepelingen ook wel vergeten. Linksom of rechtsom, we worden toch wel gepakt door De Jonge.

Dit... indirect werd er natuurlijk wel bedoelt dat het stappenplan valt of staat bij een testsamenleving. Als je goed oplet tijdens die gesprekken of goed kijkt naar de geschreven koppen in de krant, kunnen ze er in de kern altijd nog een draai aan geven. Één groot psychologisch spel.

Net als die 7,50 voor de test. Eerst groots aankondigen dat we die moeten betalen... alle mensen boos.
Dan later die 7,50 eraf, en ze beschrijven het in de media als een 'meevaller' en is iedereen volgens de media weer blij.

Als je Hugo de Jonge hoort zeggen: "Als we een reis naar Italie kunnen betalen, kunnen we de test om er naartoe te gaan ook wel betalen". Rot op zeg. Als je tijdens die trip een gezin van 5 moet testen kom je eind van de rit op meer dan 1000€ uit.

Het is voor de Jonge dus bovenstaande, of vaccineren. Hoe bedoel je, geen pressiemiddel.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:06
Zoals al vaker gezegd: een testsamenleving is gewoon eng en niet wenselijk. Niet op dit punt van de crisis. Een jaar geleden? Misschien. Het opent te veel gevaarlijke deuren.

Velen slikken het als zoete koek, net as verplichte vaccinatie. Er mist een kritisch debat. Het debat is gekapt door de luidste stemmen zoals altijd (thanks to the internet). Mensen met reële zorgen of goede punten, worden gelijk neergezet als wappie. Dooddoener.

We zullen hier heus geen Noord-Koreaanse praktijken krijgen, maar tegelijk betekent het echt niet dat het niet misbruikt kan worden. Ja, óók in Nederland. Mensen kijken te naïef naar Nederland, alsof het onmogelijk in "ons" land dat er slechte ontwikkelingen kunnen zijn. News flash: ontwikkelingen kunnen zich ook keren.
Even voor de beeldvorming: anderhalf jaar geleden riepen mensen dat lockdowns en een avondklok onmogelijk waren in Nederland toen we het in China zagen. Nu wil ik dat niet 1:1 vergelijken, want volgens mij waren de lockdowns simpelweg ook nodig. Het laat echter wel zien dat ondenkbare ideeën werkelijkheid kunnen worden, in hele korte tijd.

Weet je wat het is: de laatste decennia zijn veel zaken ontzettend scheef gegroeid. Dat laat covid-19 beter dan ooit zien. En onder het bewind van Rutte is Nederland er niet democratischer op geworden. Een combinatie van deze zaken baart mij wel zorgen welke kant we de maatschappij opgaan. Daarom vind ik zo'n testsamenleving eng.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
[...]
wie heeft uit de mond van Rutte of De Jonge gehoord dat het stappenplan voor versoepelen valt of staat bij een testsamenleving?
Gisteren werden heropening en de testsamenleving aan elkaar gekoppeld, in de vorm van een soort kip-ei probleem. Als de wet voor de testsamenleving niet aangenomen zou worden dan zal heropening van de samenleving uitgesteld moeten worden.

Het nu van de testsamenleving blijft dubieus. De wet zal pas in werking treden als je redelijkerwijs mag verwachten dat de ziekenhuisbezetting door corona zal gaan dalen. Ondanks het 'testen voor toegang' zullen op evenementen zaken als 1,5 meter afstand en mondkapjesplicht van kracht blijven. De vraag die bij mij opkomt is dan wat de meerwaarde nog is van het testen. Feitelijk komt er dan alleen een horde bij, want echt veel meer lijkt niet mogelijk gemaakt te worden.

Het is vooral jammer dat het kabinet doof lijkt te zijn geworden voor andere zienswijzen op deze plannen. Ergens wringt het ook dat een demissionair kabinet nog dergelijke verreikende wetgeving invoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Dat zal pas gebeuren bij een nieuw kabinet, waarvan niemand weet wanneer dat er komt :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
hoevenpe schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:28:
[...]

[...]

Waarom daar stoppen?

Registeer ook of de persoon een biefstuk of vegetarisch eet, niet teveel zout op de frietjes doet, netjes het bord leeg eet. Meten is weten, de mogelijkheden van big data zijn eindeloos.
Jammer dat AD weer eens afraffelt. https://www.parool.nl/ned...vrijheden-terug~b7036d2a/ geeft het beter weer. Zo legde De Jonge het ook uit. Dus geen test als het museum of restaurant open is maar alleen test als museum nog niet open mag volgens openingsplan of restaurant meer mensen wil dan de 30. Dan wacht ik wel met het museum etc als het nog niet open mag maar alleen met testen kan. Of de vaccinatie moet gelijkgesteld worden. En aangezien meerdere Europese landen dat gelijkstellen al aan het regelen zijn (Duitsland is vandaag aangenomen) lijkt me dat het OMT/Gezondheidsraad moet volgen. De adviseurs in die landen zijn niet tegen. RKI twitterde gisteren dat gevaccineerden 70-80% minder besmettelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
martwoutnl schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:26:
Zo legde De Jonge het ook uit. Dus geen test als het museum of restaurant open is maar alleen test als museum nog niet open mag volgens openingsplan of restaurant meer mensen wil dan de 30.
Volgens de routekaart van dezelfde De Jonge zouden deze activiteiten sowieso de komende weken zonder test open gaan, dat wordt wellicht iets later maar als deze wet in werking treedt zitten we al bij stap 4 of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:50:
[...]
Ondanks het 'testen voor toegang' zullen op evenementen zaken als 1,5 meter afstand en mondkapjesplicht van kracht blijven. De vraag die bij mij opkomt is dan wat de meerwaarde nog is van het testen.
Als je 10.000 geteste mensen bij elkaar stopt zullen er besmettelijken tussenlopen - afhankelijk van de test en hoe je 'm afneemt kunnen dat er tientallen zijn, misschien zelfs meer. Testen alleen is dus niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
martwoutnl schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:26:
[...]
Zo legde De Jonge het ook uit. Dus geen test als het museum of restaurant open is maar alleen test als museum nog niet open mag volgens openingsplan of restaurant meer mensen wil dan de 30. Dan wacht ik wel met het museum etc als het nog niet open mag maar alleen met testen kan.
Mar het lijkt mij dat in veruit de meeste Museums prima met genoeg ruimte zonder testen mogelijk moet zijn. Vergelijk het met de bijenkorf waar ook gewoon regels gelden voor maximaal aantal mensen per vloeroppervlakte.

Van der Staaij gaf gisteren ook wel terrecht aan dat als deze mogelijk beschikbaar is, het ook wel erg makkelijk is om de grens wat op te schuiven en maar gewoon testen toe te voegen, terwijl het zonder testen ook gewoon zou kunnen ( mogelijk met iets minder mensen ).

Museums zelf zijn ook niet onverdeeld positief over het plan, want door de drempel van testen zou het animo wel eens flink lager kunnen zijn, en worden het effectief alsnog alleen mensen die gevaccineerd zijn die komen.

Daarbij is het ook de vraag of het macro economisch wel uitkomt. Als je van 50->100 mensen op kunt schalen door 75 mensen te testen ( Al zal de vaccinatiegraad tegen die tijd hard oplopen, maar op dat moment zal het testen voor dergelijke locaties ook al niet meer nodig zijn ), gerekend met totale kosten van € 30,- voor de maatschappij, denk ik dat het niet echt rendabel is.

Persoonlijk zie ik vooral meerwaarde voor dingen als festivals, grotere theaterproducties en beurzen e.d. ( En mogelijk ook wel nachtclubs ) waar het uberhaupt erg lastig is om afstand te bewaren

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Fuujii schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:37:
Zoals al vaker gezegd: een testsamenleving is gewoon eng en niet wenselijk. Niet op dit punt van de crisis. Een jaar geleden? Misschien. Het opent te veel gevaarlijke deuren.

Velen slikken het als zoete koek, net as verplichte vaccinatie. Er mist een kritisch debat. Het debat is gekapt door de luidste stemmen zoals altijd (thanks to the internet). Mensen met reële zorgen of goede punten, worden gelijk neergezet als wappie. Dooddoener.

We zullen hier heus geen Noord-Koreaanse praktijken krijgen, maar tegelijk betekent het echt niet dat het niet misbruikt kan worden. Ja, óók in Nederland. Mensen kijken te naïef naar Nederland, alsof het onmogelijk in "ons" land dat er slechte ontwikkelingen kunnen zijn. News flash: ontwikkelingen kunnen zich ook keren.
Even voor de beeldvorming: anderhalf jaar geleden riepen mensen dat lockdowns en een avondklok onmogelijk waren in Nederland toen we het in China zagen. Nu wil ik dat niet 1:1 vergelijken, want volgens mij waren de lockdowns simpelweg ook nodig. Het laat echter wel zien dat ondenkbare ideeën werkelijkheid kunnen worden, in hele korte tijd.

Weet je wat het is: de laatste decennia zijn veel zaken ontzettend scheef gegroeid. Dat laat covid-19 beter dan ooit zien. En onder het bewind van Rutte is Nederland er niet democratischer op geworden. Een combinatie van deze zaken baart mij wel zorgen welke kant we de maatschappij opgaan. Daarom vind ik zo'n testsamenleving eng.
Ironisch genoeg hebben de mensen die het belang van grondrechten marginaliseren en dwarsliggers betichten van egoïsme niet door dat júist zij schuldig zijn aan hetgeen ze anderen kwalijk nemen. Ik heb het al vaker gezegd: grondrechten zijn niet gemaakt om het wensenlijstje van een individu te faciliteren, maar om het collectief te beschermen van almaar machtiger wordende instituten c.q. overheden. Grondrechten zijn bedacht in tijden dat systemen groter werden dan de individuen die ze - doorgaans met goede bedoelingen - ooit bedacht hebben.

Het gemak waarmee de meerderheid van de Nederlanders zich neerlegt bij zeer dubieuze maatregelen in het kader van de testsamenleving, verbaast me met de dag meer. Ik weet niet of ik het arrogant, dom, apathisch of gevaarlijk moet vinden. In mijn eigen vriendengroep (overwegend jong en hoogopgeleid) lijkt een klein deel hier wezenlijk van bewust. Met deze vrienden heb ik dan ook regelmatig goede gesprekken/discussies over dit onderwerp. Maar ook hier lijkt de meerderheid schouderophalend zich af te vragen of de €7,50 stand houdt en wanneer ze zich kunnen vaccineren om weer "mee te mogen doen". Als ik me niet vergis hebben ook deze vrienden allemaal colleges over staatsrechtelijke basisbeginselen en ethiek gevolgd tijdens hun studie.

Goed, ik zou me nog enigszins kunnen schikken als ik het gevoel zou hebben dat er een normaal gesprek gevoerd zou worden over de huidige ontwikkelingen. Het liefste in de Tweede Kamer, door bijvoorbeeld een partij die pretendeert liberaal progressief te zijn (D66), en anders door opiniemakers op TV, radio of in de krant. Het feit dat dit to-taal niet gebeurt, frustreert me nog meer dan de ontwikkelingen zelf. Op1 lijkt doorgaans meer op een toneelstuk dan op een toonaangevend programma waarin "experts" met een gezonde dosis kritiek de actualiteiten bediscussiëren. Zo nu en dan worden er nog zinnige stukken in de krant geplaatst, met het NRC als voorloper, maar dit lijkt ook mondjesmaat te gebeuren en de urgentie spat er nog niet vanaf.

Ik heb in ieder geval besloten niet mee te doen aan dit circus. Als ik dan vrienden vertel dat ik mijn festivalkaartjes ga verkopen als je alleen met een groene QR-code op je smartphone binnenkomt, denken ze dat ik een grap maak of maken ze me uit voor moraalridder :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

@Jedi_Pimp Wat een goed en overwogen verhaal. Ik sta er helemaal achter. Een paar outtakes/gedachten erbij:
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:06:
[...]

Ironisch genoeg hebben de mensen die het belang van grondrechten marginaliseren en dwarsliggers betichten van egoïsme niet door dat júist zij schuldig zijn aan hetgeen ze anderen kwalijk nemen. Ik heb het al vaker gezegd: grondrechten zijn niet gemaakt om het wensenlijstje van een individu te faciliteren, maar om het collectief te beschermen van almaar machtiger wordende instituten c.q. overheden. Grondrechten zijn bedacht in tijden dat systemen groter werden dan de individuen die ze - doorgaans met goede bedoelingen - ooit bedacht hebben.
Grondrechten zijn er ook juist om in tijden van crisis onze rechten te laten behouden. Je ziet dan ook dat er veel angst gebruikt wordt om die grondrechten af te nemen. Dat zie je ook bij terrorisme bijvoorbeeld. In dit geval is het zelfs een sigaar uit eigen doos, een blatante leugen: de vrijheid waar de pas over gaat had je al, maar nu krijg je 'm pas als je er iets voor doet. Het lijkt er op dat veel mensen dit niet zien.
Het gemak waarmee de meerderheid van de Nederlanders zich neerlegt bij zeer dubieuze maatregelen in het kader van de testsamenleving, verbaast me met de dag meer. Ik weet niet of ik het arrogant, dom, apathisch of gevaarlijk moet vinden. In mijn eigen vriendengroep (overwegend jong en hoogopgeleid) lijkt een klein deel hier wezenlijk van bewust. Met deze vrienden heb ik dan ook regelmatig goede gesprekken/discussies over dit onderwerp. Maar ook hier lijkt de meerderheid schouderophalend zich af te vragen of de €7,50 stand houdt en wanneer ze zich kunnen vaccineren om weer "mee te mogen doen". Als ik me niet vergis hebben ook deze vrienden allemaal colleges over staatsrechtelijke basisbeginselen en ethiek gevolgd tijdens hun studie.
Same here maar dan iets minder jong misschien. Weet je wat ik denk: de colleges worden niet geïnternaliseerd maar blijven hangen als externe kennis. Wat je in de VS bijvoorbeeld ziet is dat bepaalde rechten (wapens, vrijheid van meningsuiting) van kinds af aan op alle vlakken worden geïndoctrineerd bijna. Wij hebben in NL bijna niets van dat op school maar ik zie het ook amper in de gezinnen om me heen als het gaat om de opvoeding. Er mist iets van algemene vorming, bildung, of wat dan ook wanneer het gaat om het belang van onze rechtsstaat, democratie. Misschien is het cultuur (calvinisme, vertrouwen in de dominee van vroeger? Nu de MP). Maar men lijkt amper geïnteresseerd, het is niet meegegeven.

(Toen mijn dochter ( 8 ) aan mij vroeg waarom ik de avondklok trotseerde gaf ik aan dat dat mijn vorm van protest was om een buitensporige maatregel te negeren waarvan de effectiviteit niet aangetoond is maar wel een enorm grondrecht aantastte. Ik heb toen gelijk uitgelegd wat er allemaal voor nodig is geweest om zo vrij te kunnen zijn als we zijn).
Goed, ik zou me nog enigszins kunnen schikken als ik het gevoel zou hebben dat er een normaal gesprek gevoerd zou worden over de huidige ontwikkelingen. Het liefste in de Tweede Kamer, door bijvoorbeeld een partij die pretendeert liberaal progressief te zijn (D66), en anders door opiniemakers op TV, radio of in de krant. Het feit dat dit to-taal niet gebeurt, frustreert me nog meer dan de ontwikkelingen zelf. Op1 lijkt doorgaans meer op een toneelstuk dan op een toonaangevend programma waarin "experts" met een gezonde dosis kritiek de actualiteiten bediscussiëren. Zo nu en dan worden er nog zinnige stukken in de krant geplaatst, met het NRC als voorloper, maar dit lijkt ook mondjesmaat te gebeuren en de urgentie spat er nog niet vanaf.
Het lijkt er op dat de kamer en de media ook niet meer op een niveautje dieper het gesprek aan kunnen gaan. Is dit een voortvloeisel van het gebrek aan wat ik dan maar even "bildung" noem? Is alles te vanzelfsprekend geworden?
Ik heb in ieder geval besloten niet mee te doen aan dit circus. Als ik dan vrienden vertel dat ik mijn festivalkaartjes ga verkopen als je alleen met een groene QR-code op je smartphone binnenkomt, denken ze dat ik een grap maak of maken ze me uit voor moraalridder :*)
Ik ook niet. Ik wil een pfizer vaccin voor mezelf (en indirect anderen) maar de passen en paspoorten gooi ik weg. Als we dit nou allemaal doen kunnen we als collectief de macht weer naar onszelf trekken.

Nog een extra dingetje: ik maak me ook zorgen over de digitalisering van het verhaal. Waarom niet gewoon een boekje met een vaccinstempel er in. Dat kan toch ook voor internationale reizen voordat Corona er was? Juist zo'n app maakt het voor de burger moeilijker om inzicht te krijgen in de informatiestromen. Straks geeft je app rood aan als je wél getest bent of gevaccineerd. Wie weet wat voor ondoorzichtige bugs of erger daar aan ten grondslag liggen. En dan kun je moeilijk iets veranderen. En het gaat wel over grondrecht, vrijheid van beweging e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Woy schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:15:
[...]

Mar het lijkt mij dat in veruit de meeste Museums prima met genoeg ruimte zonder testen mogelijk moet zijn. Vergelijk het met de bijenkorf waar ook gewoon regels gelden voor maximaal aantal mensen per vloeroppervlakte.

Van der Staaij gaf gisteren ook wel terrecht aan dat als deze mogelijk beschikbaar is, het ook wel erg makkelijk is om de grens wat op te schuiven en maar gewoon testen toe te voegen, terwijl het zonder testen ook gewoon zou kunnen ( mogelijk met iets minder mensen ).

Museums zelf zijn ook niet onverdeeld positief over het plan, want door de drempel van testen zou het animo wel eens flink lager kunnen zijn, en worden het effectief alsnog alleen mensen die gevaccineerd zijn die komen.

Daarbij is het ook de vraag of het macro economisch wel uitkomt. Als je van 50->100 mensen op kunt schalen door 75 mensen te testen ( Al zal de vaccinatiegraad tegen die tijd hard oplopen, maar op dat moment zal het testen voor dergelijke locaties ook al niet meer nodig zijn ), gerekend met totale kosten van € 30,- voor de maatschappij, denk ik dat het niet echt rendabel is.

Persoonlijk zie ik vooral meerwaarde voor dingen als festivals, grotere theaterproducties en beurzen e.d. ( En mogelijk ook wel nachtclubs ) waar het uberhaupt erg lastig is om afstand te bewaren
Volledig mee eens. Zo sta ik er ook in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Mfpower schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:48:
@Jedi_Pimp Wat een goed en overwogen verhaal. Ik sta er helemaal achter. Een paar outtakes/gedachten erbij:

[...]

Grondrechten zijn er ook juist om in tijden van crisis onze rechten te laten behouden. Je ziet dan ook dat er veel angst gebruikt wordt om die grondrechten af te nemen. Dat zie je ook bij terrorisme bijvoorbeeld. In dit geval is het zelfs een sigaar uit eigen doos, een blatante leugen: de vrijheid waar de pas over gaat had je al, maar nu krijg je 'm pas als je er iets voor doet. Het lijkt er op dat veel mensen dit niet zien.
Mooi gezegd en de parallel met terrorisme snap ik volkomen :) . Ik kan me nog goed herinneren dat
we tijdens het hoogtepunt van de golf van aanslagen in Europa massaal opstonden en zeiden dat we niet door angst geleefd zouden worden - "ze krijgen ons niet klein". Waar is deze levenslustige houding nu? Waarom is de deur naar de angst nu op een kiertje gezet (al dan niet wagenwijd open) waar we ~8 jaar geleden met man en macht die deur dichthielden? Ten tijde van terrorisme leken de kwaliteitsmedia de kant te kiezen van de nuchterheid en kritisch te zijn op populisten die de angst gebruikten voor eigen parochie. Nu lijkt dat compleet omgekeerd te zijn, want pandemie.
Same here maar dan iets minder jong misschien. Weet je wat ik denk: de colleges worden niet geïnternaliseerd maar blijven hangen als externe kennis. Wat je in de VS bijvoorbeeld ziet is dat bepaalde rechten (wapens, vrijheid van meningsuiting) van kinds af aan op alle vlakken worden geïndoctrineerd bijna. Wij hebben in NL bijna niets van dat op school maar ik zie het ook amper in de gezinnen om me heen als het gaat om de opvoeding. Er mist iets van algemene vorming, bildung, of wat dan ook wanneer het gaat om het belang van onze rechtsstaat, democratie. Misschien is het cultuur (calvinisme, vertrouwen in de dominee van vroeger? Nu de MP). Maar men lijkt amper geïnteresseerd, het is niet meegegeven.
Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Wellicht nemen we onze vrijheden toch teveel "for granted", waar Amerikanen over het algemeen inderdaad tot vervelens aan toe benadrukken hoe trots ze zijn op hun zuurverdiende vrijheid en verworven amendments. Het is overigens wel extra pijnlijk om dit op te schrijven drie dagen na de dag waarop we onszelf herinneren dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, maargoed.
(Toen mijn dochter ( 8 ) aan mij vroeg waarom ik de avondklok trotseerde gaf ik aan dat dat mijn vorm van protest was om een buitensporige maatregel te negeren waarvan de effectiviteit niet aangetoond is maar wel een enorm grondrecht aantastte. Ik heb toen gelijk uitgelegd wat er allemaal voor nodig is geweest om zo vrij te kunnen zijn als we zijn).

[...]

Het lijkt er op dat de kamer en de media ook niet meer op een niveautje dieper het gesprek aan kunnen gaan. Is dit een voortvloeisel van het gebrek aan wat ik dan maar even "bildung" noem? Is alles te vanzelfsprekend geworden?
Zou goed kunnen. Ik heb ook het idee dat er sprake is van een soort corona-groepsdruk heerst bij prominente TV/media personen: als je een dwarsligger bent en met een mening komt niet past in het "samen tegen corona" credo, zou je zomaar je reputatie en daarmee toekomstige carrière kunnen beschadigen. Het zegt toch wel erg veel wanneer het programma met de meeste nuance een soort quasi-grappig bedoeld format is van Powned ("Dat zijn geen grappen!", aanrader als je het nog niet kent). Jort Kelder is zo'n beetje de enige in Hilversum die de status quo durft te challengen.
Ik ook niet. Ik wil een pfizer vaccin voor mezelf (en indirect anderen) maar de passen en paspoorten gooi ik weg. Als we dit nou allemaal doen kunnen we als collectief de macht weer naar onszelf trekken.

Nog een extra dingetje: ik maak me ook zorgen over de digitalisering van het verhaal. Waarom niet gewoon een boekje met een vaccinstempel er in. Dat kan toch ook voor internationale reizen voordat Corona er was? Juist zo'n app maakt het voor de burger moeilijker om inzicht te krijgen in de informatiestromen. Straks geeft je app rood aan als je wél getest bent of gevaccineerd. Wie weet wat voor ondoorzichtige bugs of erger daar aan ten grondslag liggen. En dan kun je moeilijk iets veranderen. En het gaat wel over grondrecht, vrijheid van beweging e.d.
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://nos.nl/artikel/23...misschien-pas-in-augustus

Corona reispas pas in Augustus.

Weet je wat, doe hem maar pas in november of zo, voor de golf van de volgende winter.

Of laat het helemaal zitten en vaccineer zoveel mogelijk mensen
Pagina: 1 ... 4 ... 18 Laatste

Let op:
Het Europees Vaccinpaspoort is iets anders en wordt besproken in het volgende topic: Europees vaccinpaspoort