Arrien schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:36:
Excuus, ik was te snel met het delen van dit cijfer. Er zitten daaronder ook mensen die wel gevaccineerd mogen worden, maar waarbij waarschijnlijk geen goede immuunrespons zal optreden. Dus ik weet niet hoeveel mensen vanwege medische redenen echt niet gevaccineerd mogen worden. Dat zullen er waarschijnlijk wel honderdduizenden zijn.
Je hebt het over twee heel verschillende groepen (geen/minder effect vs medische contraindicatie).
Zonder gedegen onderbouwing is het pure speculatie om aan te nemen dat er ook maar enige significante overlap tussen die twee groepen zit, behalve wat je statistich zou verwachten.
En zoals gezegd, de mensen bij wie het vaccin niet aanslaat worden niet buitengesloten door de corancheck, want ze kunnen zich gewoon laten vaccineren voor een vinkje - los van of ze vanwege het onderliggende probleem eventueel sowieso al niet aan alle sociale activiteiten mee zouden moeten doen.
De enige groep waarvan je eventueel vol zou kunnen houden dat ze "buitengesloten" worden of "niet mee mogen doen" zijn nou net die mensen die inderdaad geen vaccin
mogen vanwege medische redenen, en ondanks dat die groep steeds opnieuw wordt opgevoerd als argument tegen de coronacheck kan niemand tot op heden vertellen over hoeveel mensen het gaat, maar er is geen enkele bron die rept over substantiele aantallen zoals "honderdduizenden".
Het
umcg heeft het over "een heel klein aantal mensen":
Tot nu hebben maar een heel klein aantal mensen van de totale grote groep mensen die zijn gevaccineerd een allergische reactie gehad
Ook stellen zij:
Alleen als u allergisch bent voor de hulpstof polyethyleen glycol (PEG) is de kans groter dat u een reactie krijgt. Of als u eerder een ernstige allergische reactie kreeg op een vaccin. Meestal mag u mag het vaccin dan nog steeds wel hebben.
Ook hier worden geen aantallen genoemd, en ik ben niet bekend met de specifieke schrijfstijl van de opsteller van deze tekst, maar uit die tekst leidt ik in ieder geval niet af dat het om honderduizenden mensen gaat.