Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

sNielz123 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:32:
[...]

Dit wordt niet eens geregistreerd dus je kan dat niet zeggen.

YouTube: Jan Severijns IC - Verpleegkundige

Pas op 15-09 is er pas een verzoek gedaan om dit te gaan registreren.

Jammer dat het facebook is, maar kan hem op youtube niet terug vinden. Ik ben geen fan van Baudet, rare snuiter, maar deze speech is wel iets wat je je over 5 jaar gaat herinneren. En hierin heb ik liever geen gelijk dus bied ik iedereen hierbij een biertje aan in nader te bepalen cafe als we zonder QR-shit naar binnen kunnen.

https://www.facebook.com/watch/?v=394598925592624
https://www.fvd.nl/volled...itieke-beschouwingen-2021
Tekst-versie.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Hooglander1 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:37:
[...]

Komt het wel eens in je op dat mensen verschillend reageren op ziektes? Dus dat de een er wel heel ziek van kan worden in plaats van de ander? Superfijn dat jouw kinderen niet ziek worden hoor, maar als ze wel goed ziek waren geweest, had dat wat veranderd voor je? Want mijn nichtje is er wel enorm ziek van geweest. Iets wat ik haar graag bespaard had... Nu hadden haar broertje en zus nergens last van, maar het was fijner geweest als ze niet ziek was geweest. Godzijdank op het eerste oog geen lange termijn effecten, maar had dat je mening veranderd als dat jouw kind was geweest misschien?

En zou je niet willen dat kinderen die er wel last van hebben, dat bespaard zou worden?
Waarom geef je kinderen dan geen griepprik bij geboorte? Van 0-4 jaar kan griep zelfs dodelijk zijn.

Voor kinderen is de griep een stuk dodelijker dan Corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italia
Hij noemt het allemaal zou baud, je moet zijn stukken altijd met een korrel zout nemen, toch vind ik een enkele rode draad zeker een punt hebben.

Vooral miljarden investeren in testen en steun, maar ziekenhuiscapaciteit niet uitbreiden.

Antwoorden als “er is geen personeel” is daarmee onvoldoende. Dan ga je plannen maken om extra personeel aan te trekken. Dat heet regeren, leiden en ondernemen.

Al die termen als gen-therapie, geloof ik niet zo in, maar zelf merkten wij ook aardig wat bijwerkingen. Niet ernstig, tenzij zaken als gewrichtspijn blijvend blijken te zijn.

Ik zie ook wel een bepaalde weg ingeslagen worden die discutabel is, maar ik geloof niet in een dubbele agenda, ik vertrouw erop dat alles gewoon ter goede trouw is.

Waar ik mij werkelijk aan erger zijn al die extremen. Zoals Beaudet in zijn speech weergeeft, maar de media in krantenkoppen “IC vol met dertigers”. Beide vind ik zeer verwerpelijk.

Het is heel lastig om tegenwoordig de juiste informatie en cijfers boven water te krijgen.

Baeudet snapt niet dat we zonder maatregelen een probleeem zouden hebben.

Maar aan de andere kant wordt het probleem voor jongeren ook vaak overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:21
zacht schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:30:
[...]

Wat mag hij allemaal niet doen dan?
Alles wat je zonder pas niet mag als je 12+ bent. Effe naar de mac bijvoorbeeld, of in de sportkantine.

Mijn zoon speelt G-voetbal en dat is van de winter weer binnen in de zaal. Vraag me echt af of hij wel mee mag doen.

[ Voor 18% gewijzigd door sNielz123 op 25-09-2021 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
jadjong schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:35:
[...]

Een vaccin dempt in bepaalde mate de besmettelijkheid als je toch ziek wordt. Dus jouw kind wordt nog steeds ziek na een vaccin, maar weet vervolgens minder vriendjes en vriendinnetjes te besmetten dan zonder vaccin. Als alle kinderen gevaccineerd zijn verklein je dus elke hop in de besmettingen waardoor die ene moeder met een slecht afweersysteem minder snel in aanraking komt met covid.
Bijna geen 1 kind wordt ziek van covid, je kan dat vergelijken met een gevaccineerde 40-er.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
Hooglander1 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:37:
[...]

Komt het wel eens in je op dat mensen verschillend reageren op ziektes? Dus dat de een er wel heel ziek van kan worden in plaats van de ander? Superfijn dat jouw kinderen niet ziek worden hoor, maar als ze wel goed ziek waren geweest, had dat wat veranderd voor je? Want mijn nichtje is er wel enorm ziek van geweest. Iets wat ik haar graag bespaard had... Nu hadden haar broertje en zus nergens last van, maar het was fijner geweest als ze niet ziek was geweest. Godzijdank op het eerste oog geen lange termijn effecten, maar had dat je mening veranderd als dat jouw kind was geweest misschien?

En zou je niet willen dat kinderen die er wel last van hebben, dat bespaard zou worden?
Vervang in die eerste regel "ziektes" door "covid vaccinaties" en het zou even waar kunnen zijn.
Vervelend voor je nichtje.
Weet je hoeveel kinderen er overleden zijn aan enkel Covid?

[ Voor 4% gewijzigd door sNielz123 op 25-09-2021 11:09 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
sNielz123 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:03:
[...]

Alles wat je zonder pas niet mag als je 12+ bent. Effe naar de mac bijvoorbeeld, of in de sportkantine.

Mijn zoon speelt G-voetbal en dat is van de winter weer binnen in de zaal. Vraag me echt af of hij wel mee mag doen.
Als je je laat testen mag dat wel, just saying. Prikken, testen, het blijft een keuze. Heb je het er voor over? Doen. Heb je het er niet voor over? Niet doen.
Zou ik me laten testen om naar de Mac/kantine te kunnen? Nee, nog niet misschien, veel te veel gedoe. Net als voor reizen en wat dan ook.
Als het blijft gaan zoals het nu gaat kan het binnen een maand of twee weer, dat lijkt me te overzien.
Of hij mee mag doen in de zaal van de winter zal vooral afhangen van het gedrag van de totale bevolking. En daar horen testen en vaccinaties ook bij.
Iets met een pandemie.
Persoonlijk zet ik liever op het positieve in: richt je op wat er wel kan. Beter voor de geest, en daarmee ook voor je lichaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
groot gelijk hoor

• Italia
sNielz123 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:07:
[...]

Vervang in die eerste regel "ziektes" door "covid vaccinaties" en het zou even waar kunnen zijn.
Vervelend voor je nichtje.
Goede vraag, geen idee, jij wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:10
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:26:
[...]

Goede vraag, geen idee, jij wel?
Volgens de Rijksoverheid vanaf begin pandemie tot vandaag: Totaal 18147 sterfgevallen door corona in NL.
0.8% daarvan was in de groep 0-49 jaar (en dat is ongeveer 60% van onze bevolking) dat is naar boven afgerond dus zo'n 150 sterfgevallen in die groep.
Van de groep 0-9 kan ik zo snel geen actuele betrouwbare bron vinden, maar daar ligt het schijnbaar rond de 0.02%?... 3 of 4 kinderen zou dat betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Italia
GeeEs schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:46:
[...]

Volgens de Rijksoverheid vanaf begin pandemie tot vandaag: Totaal 18147 sterfgevallen door corona in NL.
0.8% daarvan was in de groep 0-49 jaar (en dat is ongeveer 60% van onze bevolking) dat is naar boven afgerond dus zo'n 150 sterfgevallen in die groep.
Van de groep 0-9 kan ik zo snel geen actuele betrouwbare bron vinden, maar daar ligt het schijnbaar rond de 0.02%?... 3 of 4 kinderen zou dat betekenen.
Dus inderdaad een stuk minder dan bij de griep.
Daar zijn het per jaar zo’n 50 kinderen begreep ik. 3/4 kinderen in 1,5 jaar is dan echt heel weinig.

Bevestigt alleen maar mijn idee om kinderen niet te vaccineren.

• GeeEs
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:53:
[...]

Daar zijn het per jaar zo’n 50 kinderen begreep ik. 3/4 kinderen in 1,5 jaar is dan echt heel weinig.

Zonder zaken te willen bagatelliseren, puur cijfermatig en ook in perspectief op het grote geheel, is er in de hele groep 0-49 inderdaad weinig echte noodzaak om je überhaupt ergens echt druk over te maken...
Let wel, dit zijn natuurlijk cijfers die mede door alle maatregelen zo zijn. We weten uiteraard niet wat er was gebeurd bij "no control". Vermoedelijk een stuk slechter wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:23
sNielz123 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:07:
[...]

De gok op het risico van bijwerkingen door vaccinatie is ook voor adolescenten altijd nog véél voordeliger dan de gok op klachten na covid. Ja, covid is bij jongeren meestal relatief mild, maar de bijwerkingen van vaccinatie is nog veel milder. Jouw n=1 ervaringen doen daar niks aan af.

Als iedereen in Nederland een fitte dertiger was zouden we nooit al deze moeite met lockdowns hebben gedaan en covid gewoon hebben laten uitrazen ipv. de ontwikkeling van vaccins afwachten. Maar het vaccin is er nu, dus doe er je voordeel mee. De hoeveelheid wetenschappelijk bewijs voor de voordelen en veiligheid van vaccinatie (ook bij adolescenten) is overweldigend; met een paar oneliners op een forum ga je dat echt niet ontkrachten.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
Handig. DigiD heeft zowel kuren bij mij als vriendin, dus kunnen beiden de app niet gebruiken..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeEs schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:46:
[...]

Zijn dat mensen die volledig en alleen door Covid zijn overleden?
De vraag was immers:

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:18

Vrijdag

De Zwarte

VidaR-9 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:59:
Handig. DigiD heeft zowel kuren bij mij als vriendin, dus kunnen beiden de app niet gebruiken..
Kan je wel de pdf aanvragen? Heb ik gedaan en die staat nu op mijn telefoon. Wel zo handig. Wilde het nog printen zodat het in mijn telefoonhoesje kon (is transparant) maar kwam tot de ontdekking dat ik al jaren geen printer meer heb... :F

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:09:
[...]

De vraag was immers:

[...]
Ik heb begrepen dat 95% van alle Covid doden onderliggend lijden hadden en/of een veel te hoge BMI

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Wolly schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:09:
[...]

De vraag was immers:

[...]
Inderdaad, in de praktijk zal dit getal waarschijnlijk dus nog veel lager liggen is ook mijn idee, maar dit is wat op Rijksoverheid staat als "overleden door corona"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:10
Punt is natuurlijk dat doodgaan door Corona niet het grootste gevaar is. Het zijn juist de langdurige bijwerkingen en verslechterde conditie. En die raakt ook de wel gezonde groepen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gingen ze maar allemaal dood. Dan was er, buiten de stijgende prijs van hout, geen logistiek probleem zoals een vol ziekenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:53:
[...]

Van wat ik kan vinden hadden ook nog alle kinderen onderliggend lijden dus zijn ze MET en niet AAN corona gestorven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Arrien schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:14:
[...]

Ik heb begrepen dat 95% van alle Covid doden onderliggend lijden hadden en/of een veel te hoge BMI
Oh en dan is het okee?

(waar is trouwens jouw bron? Dan kan ik ook even mee-rekenen en kijken.)
sNielz123 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:08:
[...]

Van wat ik kan vinden hadden ook nog alle kinderen onderliggend lijden dus zijn ze MET en niet AAN corona gestorven.
Oh en dan is het okee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Italia
sebastius schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:13:
[...]

Oh en dan is het okee?

[...]

Oh en dan is het okee?

Ligt eraan wat je doel is.

Als je iedereen kosten wat het kost wil “redden” snap ik hem, maar dan moet je ook alle gevaccineerden testen voor toegang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:20:
[...]

Ligt eraan wat je doel is.

Als je iedereen kosten wat het kost wil “redden” snap ik hem, maar dan moet je ook alle gevaccineerden testen voor toegang
Ik denk dat het niet zo zwart-wit is als je nu stelt. We maken een afweging om toch horeca etc te bieden en daarbij nemen we een beperkt risisco (een gemiddelde gevaccineerde is een klein dagje besmettelijk als die toch corona krijgt, en de kans dat ie het krijgt is ook lager, en op dat dagje is de hoeveelheid besmettelijke uitstoot ook beperkt). Dat is heel wat anders dan de gemiddelde asymptomatische niet-gevaccineerde die een royale week de full load verspreid.

Ik ben an sich niet tegen gevaccineerden testen. Ikzelf doe minstens drie keer per week een zelftest. Ik werk in het onderwijs en ik heb te dealen met een populatie waar een te groot percentage niet van gevaccineerd is. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om te checken dat ik niet de situatie vererger.

Maar je kunt niet zomaar stellen dat ongevaccineerden dezelfde rechten/mogelijkheden moeten hebben als de wel-gevaccineerden. En ja dat is een ethische discussie waarbij je aan mijn opmerkingen hierboven al redelijk kunt lezen hoe ik er over denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sNielz123 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:08:
[...]
Van die stelling klopt natuurlijk helemaal niks, ook als je onderliggend lijden hebt kun je aan de gevolgen van Covid19 besmetting overlijden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57

Dennis1812

Amateur prutser

Zonder corona hadden die kinderen (en volwassenen tot 49) waarschijnlijk nog lang en gelukkig geleefd. Griepprik braaf elk jaar halen en niks aan de hand.
Same hier. Geef mij corona en je kan er een kistje bijdoen. Desondanks ga ik voorlopig (als het goed is) nog niet dood. Heb afgelopen februari 2x Pfizer gekregen en haal elk jaar de griep prik ook braaf.

overlijden met als genadeklap covid is misschien beter dan met/aan.

Iemand met een BMI van 39 kan rustig leven tot z'n 80ste. Maar ook op 40sge doodgaan aan corona.
Aldus vele hier is hij dan overleden aan z'n gewicht. Maarnee als hij geen corona gehad had was hij er nog geweest.
Corona heeft hem de genadeklap gegeven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ryur
  • Laatst online: 18:30
Dennis1812 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:24:
Iemand met een BMI van 39 kan rustig leven tot z'n 80ste. Maar ook op 40sge doodgaan aan corona.
Aldus vele hier is hij dan overleden aan z'n gewicht. Maarnee als hij geen corona gehad had was hij er nog geweest.
Ik las laatst ook iemand die ontkende dat Freddy Mercury was overleden aan AIDS.
Omdat Freddy eigenlijk overleden was aan een longontsteking.

Ja dat klopt opzich, maar die longontsteking was hem fataal geworden doordat zijn weerstand door AIDS al zoveel later was.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ryur schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:36:
[...]

Ik las laatst ook iemand die ontkende dat Freddy Mercury was overleden aan AIDS.
Omdat Freddy eigenlijk overleden was aan een longontsteking.

Ja dat klopt opzich, maar die longontsteking was hem fataal geworden doordat zijn weerstand door AIDS al zoveel later was.
De longontsteking heeft hem wel die genadeklap gegeven. Zonder die had hij inmiddels misschien nog altijd gezongen.

Maargoed. Dan ga je dus niet dood aan corona maar aan ademnood en zuurstoftekort in alle weefsels en organen (hypoxie). Ook een prima verwoording

Of wilde je juist zeggen dat we coronadoden gewoon zo mogen noemen ondanks BMI?

• Italia
Dennis1812 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:24:
Zonder corona hadden die kinderen (en volwassenen tot 49) waarschijnlijk nog lang en gelukkig geleefd. Griepprik braaf elk jaar halen en niks aan de hand.
Same hier. Geef mij corona en je kan er een kistje bijdoen. Desondanks ga ik voorlopig (als het goed is) nog niet dood. Heb afgelopen februari 2x Pfizer gekregen en haal elk jaar de griep prik ook braaf.

overlijden met als genadeklap covid is misschien beter dan met/aan.

Waarom denk je dat jij met Corona een kist erbij kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 03:56
Ik wil voor mezelf een soort skipas maken met mijn QR code en op de achterkant een kopie van mijn ID bewijs. Zou dat geaccepteerd worden in zowel Nederland en Frankrijk? Vanwege ziekte van Crohn moet ik nogal eens snel bij een toilet zijn, met zo’n skipas oplossing zou dat misschien wat vlotter kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Misschien eerst eens proberen of je eigen telefoon (met een willekeurige QR scanner app) de QR code überhaupt gescand krijgt als je 'm op zo'n formaat print? Op een standaard pasje kan 'ie waarschijnlijk niet veel groter worden dan 5x5cm immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:31
Eerste bioscoop uitje vanavond weer gehad, was appeltje eitje met de qr code, dus een welkome oplossing en minder bezwarend dan constant om de 1,5 meter denken of het dragen van een mondkapje. Eigenlijk hadden we dit veel eerder moeten doen.

Hadden ze in China ook niet vrij rap een stoplicht systeem voor quarantaine of mogelijke besmettingen ?

En tja discriminatie, ik vind dat meevallen. Naar mijn mening gaat discriminatie over het "onterecht iemand ander behandelen op basis van triviale zaken". Bepaalde groepen anders behandelen is in de basis niet perse slecht.

Iemand die besmettelijk is behandel je anders dan iemand die dat niet is. En in het geval van corona gaat het over het indammen van uitbraken.

[ Voor 37% gewijzigd door Palindrome op 26-09-2021 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gisteren een NFF première bijgewoond. Lange rij; QR code getoond, ID getoond, wel een beetje gedoe want door de zon werkte de scanner niet goed, en als je naar buiten gaat moet het opnieuw... 😅 een stempel op je hand zou handig zijn.

Daarna uit eten geweest. Restaurant helemaal vol, maar niets hoeven laten zien...

Ik heb een schoonzus die heeft een etentje die ik voor m'n vriendin had georganiseerd voor haar verjaardag, een week geleden (dus voor de coronapas verplicht werd), laten klappen omdat coronapas zou leiden tot een klimaatpas en een vleespas (en dat is slecht), terwijl ik al tijden zeg dat de soep lang niet zo heet gegeten zal worden...

[ Voor 34% gewijzigd door Ramon op 26-09-2021 07:07 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palindrome schreef op zondag 26 september 2021 @ 02:53:
Eerste bioscoop uitje vanavond weer gehad, was appeltje eitje met de qr code, dus een welkome oplossing en minder bezwarend dan constant om de 1,5 meter denken of het dragen van een mondkapje. Eigenlijk hadden we dit veel eerder moeten doen.

Hadden ze in China ook niet vrij rap een stoplicht systeem voor quarantaine of mogelijke besmettingen ?

En tja discriminatie, ik vind dat meevallen. Naar mijn mening gaat discriminatie over het "onterecht iemand ander behandelen op basis van triviale zaken". Bepaalde groepen anders behandelen is in de basis niet perse slecht.

Iemand die besmettelijk is behandel je anders dan iemand die dat niet is. En in het geval van corona gaat het over het indammen van uitbraken.
Met je laatste alinea kan ik het eens zijn. Niet met toegang middels qr code en de impliciete conclusie dat mensen met issues met die code ( geprikt of ingeprikt ) blijkbaar gezien moeten worden als ‘besmettelijk ‘

In China hebben ze wel meer dingen die we hier gelukkig (nog) niet hebben .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Italia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 23:09:
[...]

Waarom denk je dat jij met Corona een kist erbij kan doen?
Omdat ik mijn eigen medisch dossier vrij goed ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Dennis1812 schreef op zondag 26 september 2021 @ 07:42:
[...]

Omdat ik mijn eigen medisch dossier vrij goed ken.
Er is bij Corona geen pijl op te trekken, ik ken mensen waarbij iedereen dacht “als die het krijgt, is het klaar”

Maar ook relatief gezonde mensen die opeens wel super veel last ervan hadden.

Veel mensen zijn ook veel te bang gemaakt afgelopen 1,5 jaar.

Ja, een klein deel maakt de ziekte heel vervelend door. De overgrote meerderheid niet.

Ik weet nog heel goed een gezin wat wel kennen, zij een wrak (medisch gezien), overgewicht. En hij top fit. Ze zei van te voren al, als ik het krijg, maak dat ziekenhuisbed maar vast klaar. Uiteindelijk was het voor hem een super zware griep en zij was een beetje verkouden. Er is helemaal geen pijl op te trekken.

Ik hoop ook dat hier nog verder onderzoek naar gedaan wordt, wat maakt nou eigenlijk dat het bij de een minder vervelend dan bij de ander verloopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Italia schreef op zondag 26 september 2021 @ 07:49:
[...]

Ik hoop ook dat hier nog verder onderzoek naar gedaan wordt, wat maakt nou eigenlijk dat het bij de een minder vervelend dan bij de ander verloopt?
Als we dat wisten dan zouden de problemen al maanden voorbij zijn omdat we die halve procent die erg ziek wordt kennen, zowel de mensen bij wie je het zou verwachten als niet, en die meteen hadden kunnen vaccineren met de eerste miljoen prikken. Maar helaas leven we niet in die realiteit, er is te veel onbekend.

We kunnen een aantal zaken observeren en proberen de onderliggende processen te snappen. Alsof we alleen aan beelden van het opwaaien van blaadjes moeten afleiden hoe snel een auto langs reed. Was het een kleine snelle auto of een grote langzamere ? Misschien zijn de blaadjes wel heel droog of juist nat om te verklaren wat we zien.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Italia
Waar ik gewoon écht niet bij kan is: waarom duurt die test uitslag bij de GGD nog steeds zo lang?!

Zoon basisschool had al lichte verhoging en keelpijn, maar mocht gewoon naar school.

Dit weekend is hij erbij gaan hoesten. De beslisboom op school definieert “veel hoesten” als criteria om niet naar school te mogen.

Probleem 1: wat is de definitie van “veel”?
Probleem 2: ik wilde een afspraak maken, zodat hij morgen weer naar school kan. Met de huidige wachttijden en zonder DigiD kan dat niet.

Geven ze er ook nog bij aan: bel ons niet voor de uitslag, wij bellen u.

Ja dag, ik hang morgen toch echt om 8:00 uur aan de telefoon. Had je het hele proces maar effectiever moeten inrichten.

Zelf testen zijn al dagen negatief.
Enige doel van de officiële test is naar school te kunnen.

Waarom kunnen mensen in een land als Denemarken wel binnen 20 minuten buiten met uitdlag staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Italia schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:26:
Waar ik gewoon écht niet bij kan is: waarom duurt die test uitslag bij de GGD nog steeds zo lang?!

Zoon basisschool had al lichte verhoging en keelpijn, maar mocht gewoon naar school.

Dit weekend is hij erbij gaan hoesten. De beslisboom op school definieert “veel hoesten” als criteria om niet naar school te mogen.

Probleem 1: wat is de definitie van “veel”?
Probleem 2: ik wilde een afspraak maken, zodat hij morgen weer naar school kan. Met de huidige wachttijden en zonder DigiD kan dat niet.

Geven ze er ook nog bij aan: bel ons niet voor de uitslag, wij bellen u.

Ja dag, ik hang morgen toch echt om 8:00 uur aan de telefoon. Had je het hele proces maar effectiever moeten inrichten.

Zelf testen zijn al dagen negatief.
Enige doel van de officiële test is naar school te kunnen.

Waarom kunnen mensen in een land als Denemarken wel binnen 20 minuten buiten met uitdlag staan?
Vraag een digid aan. 10 x sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Dennis1812 schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:34:
[...]

Vraag een digid aan. 10 x sneller
Klopt, daar heb ik nu alleen niets aan 🤣
Wordt tegen hun advies in toch bellen morgenochtend.

Wil je de test samenleving echt in stand houden, slaat 24 uur nergens op. Voor mij persoonlijk is dat een reden niet meer te testen. Ben toch gevaccineerd dus dat groene vinkje is er al 😅

Regel gewoon de uitslag binnen 3/4 uur.

[ Voor 42% gewijzigd door Italia op 26-09-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Laatst online: 21:50

Laguna

Connaisseur

@Italia dat komt doordat de GGD enkel nog PCR-testen afneemt, hierbij moeten de samples naar een lab gestuurd worden om onderzocht te worden. Dit kost nou eenmaal tijd. Voor juli maakte de GGD ook gebruik van sneltesten en had je wel binnen enkele uren de uitslag.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Laguna schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:02:
@Italia dat komt doordat de GGD enkel nog PCR-testen afneemt, hierbij moeten de samples naar een lab gestuurd worden om onderzocht te worden. Dit kost nou eenmaal tijd. Voor juli maakte de GGD ook gebruik van sneltesten en had je wel binnen enkele uren de uitslag.
Dan zorg je toch dat er iedere 2 uur busjes pendelen?

Je wil iets, dan moet je er moeite voor doen.

Zoals gezegd, voor mij een reden om helemaal niet meer te testen, toch QR code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ramon schreef op zondag 26 september 2021 @ 06:58:
Gisteren een NFF première bijgewoond. Lange rij; QR code getoond, ID getoond, wel een beetje gedoe want door de zon werkte de scanner niet goed, en als je naar buiten gaat moet het opnieuw... 😅 een stempel op je hand zou handig zijn.

Daarna uit eten geweest. Restaurant helemaal vol, maar niets hoeven laten zien...

Ik heb een schoonzus die heeft een etentje die ik voor m'n vriendin had georganiseerd voor haar verjaardag, een week geleden (dus voor de coronapas verplicht werd), laten klappen omdat coronapas zou leiden tot een klimaatpas en een vleespas (en dat is slecht), terwijl ik al tijden zeg dat de soep lang niet zo heet gegeten zal worden...
Van de horeca was idd wel te verwachten, daar lijkt op veel plekken alles teveel moeite te zijn.
Als die voorzitter van de KHN gister al breeduit liep te verkondigen dat ze geen enkele moeite zouden doen :s

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:55:
[...]

Van de horeca was idd wel te verwachten, daar lijkt op veel plekken alles teveel moeite te zijn.
Als die voorzitter van de KHN gister al breeduit liep te verkondigen dat ze geen enkele moeite zouden doen :s
Terwijl zij toch degenen zijn die eventueel de sjaak zijn. Dat is wel het bijzondere aan de QR-maatschappij, burgers kunnen niet bestraft worden. Het is niet strafbaar om zonder QR-code in de kroeg te zitten, wel om mensen zonder QR-code binnen te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Italia schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:10:
[...]

Dan zorg je toch dat er iedere 2 uur busjes pendelen?

Je wil iets, dan moet je er moeite voor doen.

Zoals gezegd, voor mij een reden om helemaal niet meer te testen, toch QR code.
Dat is niet zozeer het probleem. PCR-testen zijn complex en duur om te analyseren in een lab, er gaan ook veel testen in zo'n machine, dus men zal een balans proberen te vinden qua kosten/tijd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Laguna schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:43:
[...]

Dat is niet zozeer het probleem. PCR-testen zijn complex en duur om te analyseren in een lab, er gaan ook veel testen in zo'n machine, dus men zal een balans proberen te vinden qua kosten/tijd.
De reden dat de GGD PCR-testen doet is toch deels om een duidelijk beeld te krijgen van wat voor varianten er momenteel in welke regio's rondgaan?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

True schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:47:
[...]

De reden dat de GGD PCR-testen doet is toch deels om een duidelijk beeld te krijgen van wat voor varianten er momenteel in welke regio's rondgaan?
Nee dat is een apart proces, bij het RIVM maakt dat onderdeel uit van de kiemsurveillance. PCR wordt gedaan omdat het een extreem gevoelige methode is om in dit geval virusdeeltjes te kunnen vinden. Je kan er alleen niet mee nagaan of het dood of levend virus betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Laguna schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:15:
[...]
Nee dat is een apart proces, bij het RIVM maakt dat onderdeel uit van de kiemsurveillance. PCR wordt gedaan omdat het een extreem gevoelige methode is om in dit geval virusdeeltjes te kunnen vinden. Je kan er alleen niet mee nagaan of het dood of levend virus betreft.
Een virus ‘leeft’ nooit echt natuurlijk ;)

Je hebt wel het verschil tussen virus deeltjes die zich nog kunnen vermenigvuldigen en die dat niet meer kunnen omdat ze gesloopt zijn door bijv. antistoffen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:48:
[...]

Een virus ‘leeft’ nooit echt natuurlijk ;)

Je hebt wel het verschil tussen virus deeltjes die zich nog kunnen vermenigvuldigen en die dat niet meer kunnen omdat ze gesloopt zijn door bijv. antistoffen.
Hangt van je definitie van leven af:

https://www.technopolis.b...virussen-of-zijn-ze-dood/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:11

hellknight

Medieval Nerd

Ik was gisteren met een groep in Breda, en tot mijn verbazing is er letterlijk nergens om QR code gevraagd:
- rondvaart
- escaperoom
- meerdere horecagelegenheden

alles met groep van 14 personen

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
hellknight schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:15:
Ik was gisteren met een groep in Breda, en tot mijn verbazing is er letterlijk nergens om QR code gevraagd:
- rondvaart
- escaperoom
- meerdere horecagelegenheden

alles met groep van 14 personen
Breda is sinds kort een vrijstaat met als staatshoofd paul depla ;)

Als de sluitingstijden al niet gehandhaafd worden, waarom dan nog al die qr codes zal de gemiddelde kroegbaas gedacht hebben.

https://www.omroepbrabant...estemming-van-de-gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:10
Mona Keijzer over haar vertrek: https://twitter.com/MonaK...42424852455985156/photo/1

Ik post het even omdat ze even uithaalt naar het toegangsbewijs. Op zich kan ik haar wel volgen. Als je al nu zo'n bewijs vraagt waarom dan wel bij een restaurant maar niet bij b.v. de Efteling. Daar hoeft de 1,5 meter ook niet meer maar geldt het bewijs alleen in een horecazaak. Het is soms erg krom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

martwoutnl schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:57:
Mona Keijzer over haar vertrek: https://twitter.com/MonaK...42424852455985156/photo/1

Ik post het even omdat ze even uithaalt naar het toegangsbewijs. Op zich kan ik haar wel volgen. Als je al nu zo'n bewijs vraagt waarom dan wel bij een restaurant maar niet bij b.v. de Efteling. Daar hoeft de 1,5 meter ook niet meer maar geldt het bewijs alleen in een horecazaak. Het is soms erg krom.
Dat stuk verwoordt bijna helemaal hoe ik het zie. Respect dat ze haar conclusies trekt enerzijds. Jammer dat deze stem binnen het kabinet nu verdwijnt. En de manier waarop verdient misschien niet de schoonheidsprijs. (Niet van Rutte en niet van haar zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:05:
[...]
Dat stuk verwoordt bijna helemaal hoe ik het zie. Respect dat ze haar conclusies trekt enerzijds. Jammer dat deze stem binnen het kabinet nu verdwijnt. En de manier waarop verdient misschien niet de schoonheidsprijs. (Niet van Rutte en niet van haar zelf)
Tja, ik vraag me hierbij vooral af waarom nu opeens alles zo snel moet. Een paar maanden geleden hebben we nog heel duidelijk laten zien dat we er nog niet waren. Momenteel zijn we weliswaar weer veel verder, maar is het nog steeds de vraag of we er al zijn, en toch willen we opnieuw in het diepe springen.

Kijk, of die coronopas nu wel of niet veel toevoegd, het is nu wel de manier waarop bijna alles weer normaal open is. Ik zou zo'n verhaal dan ook vooral verwachten op het moment dat over een maand blijkt dat alles helemaal ok gaat, maar het kabinet toch wil vasthouden aan de coronapas. Maar tot die tijd is het simpelweg een stok achter de deur voor als het toch weer de verkeerde kant op gaat.

Hoe dan ook jammer dat ze weg is, maar de manier waarop vind ik wel erg dom. Je zorgt zo juist voor meer verdeeldheid en in het kabinet kon ze veel meer betekenen dan zo.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:16:
[...]

Tja, ik vraag me hierbij vooral af waarom nu opeens alles zo snel moet. Een paar maanden geleden hebben we nog heel duidelijk laten zien dat we er nog niet waren. Momenteel zijn we weliswaar weer veel verder, maar is het nog steeds de vraag of we er al zijn, en toch willen we opnieuw in het diepe springen.

Kijk, of die coronopas nu wel of niet veel toevoegd, het is nu wel de manier waarop bijna alles weer normaal open is. Ik zou zo'n verhaal dan ook vooral verwachten op het moment dat over een maand blijkt dat alles helemaal ok gaat, maar het kabinet toch wil vasthouden aan de coronapas. Maar tot die tijd is het simpelweg een stok achter de deur voor als het toch weer de verkeerde kant op gaat.

Hoe dan ook jammer dat ze weg is, maar de manier waarop vind ik wel erg dom. Je zorgt zo juist voor meer verdeeldheid en in het kabinet kon ze veel meer betekenen dan zo.
Het enige antwoord wat ik je kan geven is dat zij vindt (en dat deel ik) dat met de pas een grens is overschreden waar je alleen als het echt niet anders kan overheen moet. Het kan nog anders, en dat zelfs met lichte maatregelen. Misschien wel geen. Wat mij betreft illustreert de hele gang van zaken precies haar punt: verdeling van de samenleving op diverse niveaus door het invoeren van de pas. Gezinnen. Verenigingen. Vriendengroepen. En nu dus ook de ministerraad.

Ik kan er ook niet achterstaan, de pas dwingt mij in een gewetensconflict als ik m gebruik. En net als zij moet ik dus ook conclusies trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 27-09-2021 12:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is ook heel handig dat iedereen het steevast "coronapas" blijft noemen (of eigenlijk, dat de app "CoronaCheck" heet) 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UxeiJV1MURaWx0u59ns82ZYu6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m6yC1GjHsIfT7q0cHKd6b39U.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D3K5jX290piAPLk0r4vg7TDY0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PO5iSATfVHr5SGn9Viyx7jD2.png?f=fotoalbum_large

Er is dus een Deense app die "Coronapas" heet, die relatief vaak wordt gedownload door nietsvermoedende Nederlanders. Good job! d:)b

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16

Dido

heforshe

.oisyn schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:43:
Het is ook heel handig dat iedereen het steevast "coronapas" blijft noemen (of eigenlijk, dat de app "CoronaCheck" heet) 8)7
Het is dat ze het in het begin wel duidelijk communiceerden, anders had ik het ook niet geweten... sowieso is "coronacheck" ook een stupide benaming, ik zou verwachten dat de coronacheck-app de app is waarmee ik coronapassen check.

Maar goed, het was misschien handig geweest als ze in het Europese overleg ook eventjes hadden stilgestaan bij een naamgevingsconventie voor de apps. Je kunt op je klompen aanvoelen dat als elk land zo'n ding maakt er vergelijkbare namen gaan voorkomen.

Coronapas-XX (waarbij XX de 2-letterige ISO landcode is) was te ingewikkeld, waarchijnlijk? En dan voor de check apps Coronacheck-XX? Ik zal als programmeur wel weer veel te simpel denken 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lijkt me toch vooral slecht van Google en Apple dat hun klanten in hun appstores blijkbaar de verkeerde apps vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:26:
[...]
Het enige antwoord wat ik je kan geven is dat zij vindt (en dat deel ik) dat met de pas een grens is overschreden waar je alleen als het echt niet anders kan overheen moet. Het kan nog anders, en dat zelfs met lichte maatregelen. Misschien wel geen. Wat mij betreft illustreert de hele gang van zaken precies haar punt: verdeling van de samenleving op diverse niveaus door het invoeren van de pas. Gezinnen. Verenigingen. Vriendengroepen. En nu dus ook de ministerraad.
Tja, en naar mijn idee ontstaat de tweedeling juist doordat dit soort dingen zo extreem worden gepakt. Ook hier weer, waarom gaat het plotseling om b.v. gezinnen die verdeeld worden? Dat zal zelden voor komen en waarschijnlijk veel vaker vanwege discussie over de vaccinatie dan over deze pas. Die verdeling ontstaat er juist vooral doordat er net gedaan wordt of de hele samenleving nu in 2en wordt gesplitst. Terwijl als je b.v. kijkt naar dit weekend je juist ziet dat de meesten zich niet druk maken en gewoon lekker gaan stappen/eten.

Wat dat betreft weet ik zeker dat wat Keijzer nu heeft gedaan veel meer zal zorgen voor een tweedeling dan die app.

En nogmaals, je kunt inderdaad de gok nemen om alle maatregelen op te heffen, alleen loop je dan ook een groot risico. Schijnbaar zijn er heel veel mensen wederom van overtuigd dat het al voorbij is en dat er geen maatregelen nodig zijn. Helaas hebben we dat dit en vorig jaar ook verschillende keren gedacht en werden we iedere keer ingehaald door het virus. En ik hoop dat dat nu niet het geval is (verwacht ik ook), maar ik zal er ook niet raar van opkijken als we straks toch weer maatregelen nodig hebben.

We hebben het hier nog steeds over een virus dat ons al meerdere keren verrast heeft en nog steeds massaal over de wereld gaat. En dat kunnen we iedere keer onderschatten, maar naar mijn idee hebben we dat al iets te vaak gedaan.
Ik kan er ook niet achterstaan, de pas dwingt mij in een gewetensconflict als ik m gebruik. En net als zij moet ik dus ook conclusies trekken.
Dat mag, maar waarom moet er dan zo'n stampij over worden gemaakt? Laat mensen gewoon zelf kiezen. En wil je hem echt niet gebruiken dan kun je alsnog zonder problemen op het terras gaan zitten. Hetzelfde vind ik trouwens ook van het vaccineren. We geven mensen de keuze, dan ook niet mekkeren als ze de vaccinatie niet nemen. En dan dus ook bedenken dat die keuzemogelijkheid gevolgen heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
.oisyn schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:43:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Er is dus een Deense app die "Coronapas" heet, die relatief vaak wordt gedownload door nietsvermoedende Nederlanders. Good job! d:)b
Oh, zijn dat Nederlanders, dat kon ik uit de commentaren niet echt halen..... :+

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
eamelink schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:41:
Lijkt me toch vooral slecht van Google en Apple dat hun klanten in hun appstores blijkbaar de verkeerde apps vinden :)
De CoronaCheck-app is letterlijk het eerste resultaat als ik hier zoek op Coronapas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTlobrijyrxNisaLcjKwHRojiKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0o6fduEVxgsGKrN2O0dY3Tha.jpg?f=fotoalbum_large

Ook 'Sundhedsministeriet' in plaats van Rijksoverheid zou toch wel een lampje moeten laten branden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:52:
Tja, en naar mijn idee ontstaat de tweedeling juist doordat dit soort dingen zo extreem worden gepakt. Ook hier weer, waarom gaat het plotseling om b.v. gezinnen die verdeeld worden? Dat zal zelden voor komen en waarschijnlijk veel vaker vanwege discussie over de vaccinatie dan over deze pas. Die verdeling ontstaat er juist vooral doordat er net gedaan wordt of de hele samenleving nu in 2en wordt gesplitst. Terwijl als je b.v. kijkt naar dit weekend je juist ziet dat de meesten zich niet druk maken en gewoon lekker gaan stappen/eten.
Je krijgt vanzelf een scheef beeld als de ene groep zeer vocaal op (social) media aanwezig is terwijl de andere groep gaat eten en feesten. En strikt genomen is zelfs 99%/1% een tweedeling, maar er wordt inderdaad door relatief kleine groep alles aan gedaan om het 50-50 te laten lijken, mar hartverscheurende uite elkaar vallende gezinnen (doet me denken aan verhalen ten tijden van het uiteenvallen van Joegoslavie) als publiekstrekker.
Wat dat betreft weet ik zeker dat wat Keijzer nu heeft gedaan veel meer zal zorgen voor een tweedeling dan die app.
Als het echt aan de app had gelegen was de hele (zogenaamd principiele!) ophef al veel eerder ontstaan toe dat ding online kwam :)
Dat mag, maar waarom moet er dan zo'n stampij over worden gemaakt? Laat mensen gewoon zelf kiezen. En wil je hem echt niet gebruiken dan kun je alsnog zonder problemen op het terras gaan zitten. Hetzelfde vind ik trouwens ook van het vaccineren. We geven mensen de keuze, dan ook niet mekkeren als ze de vaccinatie niet nemen. En dan dus ook bedenken dat die keuzemogelijkheid gevolgen heeft.
Ja, maar, ik moet de vrijheid hebben om zonder enige consequentie keuzes te maken!!! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:34
EDIT schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:55:
[...]

De CoronaCheck-app is letterlijk het eerste resultaat als ik hier zoek op Coronapas.

[Afbeelding]

Ook 'Sundhedsministeriet' in plaats van Rijksoverheid zou toch wel een lampje moeten laten branden?
Komt puur omdat je de coronacheck hebt geïnstalleerd. Op mijn werk telefoon heb ik deze niet geïnstalleerd en laat hij de coronapas ipv coronacheck zien.

Maar 'Sundhedsministeriet' en 'De officiële coronapa's van Denemarken' zouden een hint moeten zijn.

wat wel grappig is:
coronapas: 3,7 van 5 sterren
coronacheck: 2,3 van 5 sterren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dido schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:25:
sowieso is "coronacheck" ook een stupide benaming, ik zou verwachten dat de coronacheck-app de app is waarmee ik coronapassen check.
Nee, nee, dat doe je met de "Scanner voor CoronaCheck"! |:(
Maar idd, als medeprogrammeur denk ik daar dus ook precies zo over.
EDIT schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:55:
[...]

[Afbeelding]

Maar niemand heeft het ooit over de coronacheck, iedereen zegt altijd coronapas. Bovendien heeft de Coronapas betere reviews (3,1 vs 2,3). Ik snap op zich wel dat mindergeletterden/digibeten de fout kunnen maken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:52:
[...]

En nogmaals, je kunt inderdaad de gok nemen om alle maatregelen op te heffen, alleen loop je dan ook een groot risico. Schijnbaar zijn er heel veel mensen wederom van overtuigd dat het al voorbij is en dat er geen maatregelen nodig zijn. Helaas hebben we dat dit en vorig jaar ook verschillende keren gedacht en werden we iedere keer ingehaald door het virus. En ik hoop dat dat nu niet het geval is (verwacht ik ook), maar ik zal er ook niet raar van opkijken als we straks toch weer maatregelen nodig hebben.

We hebben het hier nog steeds over een virus dat ons al meerdere keren verrast heeft en nog steeds massaal over de wereld gaat. En dat kunnen we iedere keer onderschatten, maar naar mijn idee hebben we dat al iets te vaak gedaan.

[...]
Dat kun je wel zeggen maar dan ga je voorbij aan de realiteit. Actie geeft reactie, en of jij het nou vindt of niet, deze pas wordt door veel - anders gematigde mensen - als heftig ervaren, je krijgt dus heftige reacties. Je kunt dan naar individuen wijzen, maar het is een reactie op systeemniveau welke gewoon te voorspellen was, en naar mijn idee werkelijk funest voor de samenleving. Ik zie in mijn omgeving de splitsing gewoon plaatsvinden, ja ook in gezinnen en dat heeft tot heftige ruzies geleid. Ik kan voorbeelden te over noemen waar de pas als een splijtsteen door de samenleving leidt. Om dan op elke plek te gaan zeggen dat er heftig gereageerd wordt - ok - maar het is niet onvoorspelbaar. En voor sommigen - velen? - zoals ik en Mona Keijzer is het belangrijker om de eenheid te bewaren en daarom een dergelijke pas als laatste redmiddel in te zetten. Ik verwacht van een goede leider dat dergelijke effecten meegenomen en serieus genomen worden, maar in plaats daarvan wordt er olie op het vuur gegooid. Het lijkt wel of het gewenst is, maar goed, ik zal dat maar laten gaan .... een oorlog win je door eenheid bij je eigen gelederen te behouden en tweedracht bij de tegenstander. Het is me niet langer duidelijk tegen wie of wat we nu eigenlijk aan het strijden zijn, het virus? Elkaar?

De mensen overigens die je je niet druk ziet maken is een bias; want de anderen zie je natuurlijk niet in de restaurants e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
.oisyn schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:06:
[...]

Maar niemand heeft het ooit over de coronacheck, iedereen zegt altijd coronapas. Bovendien heeft de Coronapas betere reviews (3,1 vs 2,3). Ik snap op zich wel dat mindergeletterden/digibeten de fout kunnen maken.
Die fout kan je maken ja. Maar als je slim genoeg bent om een review achter te laten kan je je ook even afvragen of het waarschijnlijk is dat de Nederlandse app geen Nederlands als taal heeft maar alleen Deens, Duits en Engels.

En dan zou de conclusie heel simpel moeten zijn dat je even moet kijken of je wel de juiste app hebt.
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:39:
[...]

Dat kun je wel zeggen maar dan ga je voorbij aan de realiteit. Actie geeft reactie, en of jij het nou vindt of niet, deze pas wordt door veel - anders gematigde mensen - als heftig ervaren, je krijgt dus heftige reacties. Je kunt dan naar individuen wijzen, maar het is een reactie op systeemniveau welke gewoon te voorspellen was, en naar mijn idee werkelijk funest voor de samenleving. Ik zie in mijn omgeving de splitsing gewoon plaatsvinden, ja ook in gezinnen en dat heeft tot heftige ruzies geleid. Ik kan voorbeelden te over noemen waar de pas als een splijtsteen door de samenleving leidt. Om dan op elke plek te gaan zeggen dat er heftig gereageerd wordt - ok - maar het is niet onvoorspelbaar. En voor sommigen - velen? - zoals ik en Mona Keijzer is het belangrijker om de eenheid te bewaren en daarom een dergelijke pas als laatste redmiddel in te zetten. Ik verwacht van een goede leider dat dergelijke effecten meegenomen en serieus genomen worden, maar in plaats daarvan wordt er olie op het vuur gegooid. Het lijkt wel of het gewenst is, maar goed, ik zal dat maar laten gaan .... een oorlog win je door eenheid bij je eigen gelederen te behouden en tweedracht bij de tegenstander. Het is me niet langer duidelijk tegen wie of wat we nu eigenlijk aan het strijden zijn, het virus? Elkaar?

De mensen overigens die je je niet druk ziet maken is een bias; want de anderen zie je natuurlijk niet in de restaurants e.d.
Maar die splitsing en ruzie komt niet door de pas. Die wordt alleen zichtbaar gemaakt er door.

Het onderliggende wantrouwen bestaat al langer.

En de alternatieven zijn niet veel beter. Want als je verdere versoepeling uit stelt dan straf je de wel gevaccineerden voor het gedrag van de niet gevaccineerden. En dat levert net zo goed vrijving op.

En gewoon alles loslaten heeft in het verleden ook geen goede resultaten bereikt.

Dus wat is het alternatief volgens jou dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Philip Ross schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:48:

Maar die splitsing en ruzie komt niet door de pas. Die wordt alleen zichtbaar gemaakt er door.

Het onderliggende wantrouwen bestaat al langer.
Dat klopt, en terecht een probleem.
En de alternatieven zijn niet veel beter. Want als je verdere versoepeling uit stelt dan straf je de wel gevaccineerden voor het gedrag van de niet gevaccineerden. En dat levert net zo goed vrijving op.

En gewoon alles loslaten heeft in het verleden ook geen goede resultaten bereikt.

Dus wat is het alternatief volgens jou dan?
Versoepeling is in the eye of the beholder! Voor mij is de coronapas een verzwaring, en voor velen met mij. Ik ben gevaccineerd maar kan ineens veel minder omdat ik het niet over mijn geweten kan krijgen hem te gebruiken. Voor een ander is 1,5m of een mondkap verschrikkelijk. Beiden interesseerden mij minder. Maar ook jij stelt weer de vergelijking gevaccineerd vs. ongevaccineerd op. Non-issue; niet vaccineren is gewoon een recht en wat je ook kiest aan maatregelen, van die grondrechten moet je afblijven. Het is een optimaliseringsprobleem, binnen de kaders van de grondrechten moeten ze de maatregelen maar zoeken zodat de pandemie beheersbaar blijft. En die lijn van de grondrechten kruizen ze nu. Je hebt gelijk als je zegt dat het wantrouwen groot is, maar dit maakt het alleen maar erger! Die wrijving die je noemt wordt juist gegenereerd door het narratief van onze leiders, en dat neem ik ze kwalijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 27-09-2021 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:23
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:52:
[...]

Non-issue; niet vaccineren is gewoon een recht en wat je ook kiest aan maatregelen, van die grondrechten moet je afblijven. Het is een optimaliseringsprobleem, binnen de kaders van de grondrechten moeten ze de maatregelen maar zoeken zodat de pandemie beheersbaar blijft. En die lijn van de grondrechten kruizen ze nu.
"Niet vaccineren" is helemaal geen (grond-)recht:
quote: Artikel 11 grondwet
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Er zijn vrijwel geen "onaantastbare" rechten die niet soms moeten wijken voor een ander recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:39:
[...]
Dat kun je wel zeggen maar dan ga je voorbij aan de realiteit. Actie geeft reactie, en of jij het nou vindt of niet, deze pas wordt door veel - anders gematigde mensen - als heftig ervaren, je krijgt dus heftige reacties.
Dat kan wel zijn, maar je moet je afvragen of die heftige reakties daadwerkelijk door die app komen, of dat die er daarvoor al waren. Ik kan nl. niet zeggen dat het bij de discussie over de vaccinaties minder was.
Je kunt dan naar individuen wijzen, maar het is een reactie op systeemniveau welke gewoon te voorspellen was, en naar mijn idee werkelijk funest voor de samenleving. Ik zie in mijn omgeving de splitsing gewoon plaatsvinden, ja ook in gezinnen en dat heeft tot heftige ruzies geleid. Ik kan voorbeelden te over noemen waar de pas als een splijtsteen door de samenleving leidt. Om dan op elke plek te gaan zeggen dat er heftig gereageerd wordt - ok - maar het is niet onvoorspelbaar. En voor sommigen - velen? - zoals ik en Mona Keijzer is het belangrijker om de eenheid te bewaren en daarom een dergelijke pas als laatste redmiddel in te zetten. Ik verwacht van een goede leider dat dergelijke effecten meegenomen en serieus genomen worden, maar in plaats daarvan wordt er olie op het vuur gegooid. Het lijkt wel of het gewenst is, maar goed, ik zal dat maar laten gaan .... een oorlog win je door eenheid bij je eigen gelederen te behouden en tweedracht bij de tegenstander.
En denk je dat de eenheid er wel was geweest als we de maatregelen hetzelfde hadden gehouden omdat het nog te risicovol was door een te lage vaccinatiegraad? Of is het plan om wederom een hele grote stap te zetten in de hoop dat we nu niet meer in dezelfde val stappen?

Oftewel welke keuze denk je dat er genomen had kunnen worden waarbij we niet een te groot risico lopen, maar wel de hele samenleving tevreden houden?
Het is me niet langer duidelijk tegen wie of wat we nu eigenlijk aan het strijden zijn, het virus? Elkaar?
Dat lijkt me toch heel duidelijk nl. het virus. Er is echt geen QR-code gekomen omdat we dat zo leuk vinden.
Ik kom ook wel op andere plekken dan restaurants :P. Maar de mensen die echt radikaal tegen zijn, zijn echt wel in de minderheid. Veel mensen vinden het niet leuk of zelfs onnodig, maar de meesten gaan er nog steeds van uit dat dit tijdelijk is en dat er weinig andere opties zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:01:
[...]

Dat kan wel zijn, maar je moet je afvragen of die heftige reakties daadwerkelijk door die app komen, of dat die er daarvoor al waren. Ik kan nl. niet zeggen dat het bij de discussie over de vaccinaties minder was.
Maar dat maakt voor de discussie helemaal niets uit. Ze zijn er nou eenmaal, getriggerd door die pas. In elk geval bij mij en mijn omgeving, waarvan de meesten vonden dat de overheid te slap optrad eerder in de pandemie, en dan nu dit.
En denk je dat de eenheid er wel was geweest als we de maatregelen hetzelfde hadden gehouden omdat het nog te risicovol was door een te lage vaccinatiegraad? Of is het plan om wederom een hele grote stap te zetten in de hoop dat we nu niet meer in dezelfde val stappen?
Beide kunnen en ja, ik denk van wel.
Oftewel welke keuze denk je dat er genomen had kunnen worden waarbij we niet een te groot risico lopen, maar wel de hele samenleving tevreden houden?
Die keuze bestaat niet, volgens het OMT is zelfs de pas een risico omdat de 1,5m losgelaten wordt. Wat mij betreft is het een optimaliseringsprobleem: optimaliseer de maatregelen z.d.d. het effect op de basisrechten en impact op de samenleving tot een minimum beperkt blijven. Dat gebeurt imho niet, nu niet, en met de avondklok ook niet. Proportionaliteit, subsidiariteit etc. Lees de tweet van Mona maar, die legt het beter uit dan ik.
Dat lijkt me toch heel duidelijk nl. het virus. Er is echt geen QR-code gekomen omdat we dat zo leuk vinden.
Noem me 3v1l maar ik waag dat echt te betwijfelen.. zowel bij de Jonge als de mensen die de pas nu gebruiken.
Ik kom ook wel op andere plekken dan restaurants :P. Maar de mensen die echt radikaal tegen zijn, zijn echt wel in de minderheid. Veel mensen vinden het niet leuk of zelfs onnodig, maar de meesten gaan er nog steeds van uit dat dit tijdelijk is en dat er weinig andere opties zijn.
Er zijn vele minderheden, maar juist in een democratie houd je daar rekening mee. Wanneer dat misgaat is dat een symptoom van het falen ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Versoepeling is in the eye of the beholder! Voor mij is de coronapas een verzwaring, en voor velen met mij.
Voorlopig is de groep die het niet met je eens is nog een heel stuk groter. Dus leuk dat velen het met je eens zijn, maar laten we wel zijn, bij elke maatregel of versoepeling zijn velen tegen.
Ik ben gevaccineerd maar kan ineens veel minder omdat ik het niet over mijn geweten kan krijgen hem te gebruiken. Voor een ander is 1,5m of een mondkap verschrikkelijk. Beiden interesseerden mij minder. Maar ook jij stelt weer de vergelijking gevaccineerd vs. ongevaccineerd op. Non-issue; niet vaccineren is gewoon een recht en wat je ook kiest aan maatregelen, van die grondrechten moet je afblijven.
Zoals al gezegd is zelfs dat geen recht. De regering zou het kunnen verplichten omdat het noodzakelijk is voor de volksgezondheid. En laten we nu wel heel dicht tegen dat punt aan zitten door de vaccinatiegraad die nog niet hoog genoeg is. Je ziet nog steeds een hoog ziekteverzuim en veel mensen die weglopen in de ziekenhuizen. En dat terwijl de patiëntenstroom nog steeds niet hard afneemt. En dat komt toch echt door te weinig vaccinaties.

Dat we dus niet naar een verplichting gaan/willen is dus puur de democratie omdat we dat een stap te ver vinden.
Het is een optimaliseringsprobleem, binnen de kaders van de grondrechten moeten ze de maatregelen maar zoeken zodat de pandemie beheersbaar blijft.
En die lijn van de grondrechten kruizen ze nu. Je hebt gelijk als je zegt dat het wantrouwen groot is, maar dit maakt het alleen maar erger! Die wrijving die je noemt wordt juist gegenereerd door het narratief van onze leiders, en dat neem ik ze kwalijk.
Maar hoezo kruisen ze die lijn van de grondrechten? Er is helemaal niets waarmee ze nu je grondrechten doorkruisen. Dat jij dat vindt mag natuurlijk, maar in de praktijk klopt het gewoon niet. En dan komen we er weer bij dat de tweedeling ontstaat doordat de extremen opgezocht worden ipv de boel te relativeren.

Maar nogmaals vraag ik me af wat jij anders had willen doen? Als je alles nog hetzelfde had gelaten had je een hoop discussie gehad (want er kan makkelijk meer), bij alles vrijgeven ook met bijbehorend groot risico (want we gaan veel te snel) en bij andere maatregelen was er ook weer een groep tegengeweest. Ik vraag me dus af wat dan wel de optie is waarbij iedereen tevreden zou zijn en we het virus er toch onder krijgen?

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Dat klopt, en terecht een probleem.

[...]

Versoepeling is in the eye of the beholder! Voor mij is de coronapas een verzwaring, en voor velen met mij. Ik ben gevaccineerd maar kan ineens veel minder omdat ik het niet over mijn geweten kan krijgen hem te gebruiken. Voor een ander is 1,5m of een mondkap verschrikkelijk. Beiden interesseerden mij minder. Maar ook jij stelt weer de vergelijking gevaccineerd vs. ongevaccineerd op. Non-issue; niet vaccineren is gewoon een recht en wat je ook kiest aan maatregelen, van die grondrechten moet je afblijven. Het is een optimaliseringsprobleem, binnen de kaders van de grondrechten moeten ze de maatregelen maar zoeken zodat de pandemie beheersbaar blijft. En die lijn van de grondrechten kruizen ze nu. Je hebt gelijk als je zegt dat het wantrouwen groot is, maar dit maakt het alleen maar erger! Die wrijving die je noemt wordt juist gegenereerd door het narratief van onze leiders, en dat neem ik ze kwalijk.
Jij vat het op als verzwaring omdat je jezelf iets op legt. En juist door het zo te stellen vergroot je de polarisatie.

Ik zie het als versoepeling. Ik hou mij al anderhalf jaar netjes aan de regels, ben gevaccineerd en wordt tot nu toe keer op keer gestraft doordat anderen zich niet weten in te houden en nieuwe golven veroorzaken. Heb mijn bruiloft 4 dagen van tevoren af moeten zeggen omdat er weer een nieuwe golf was ontstaan. En nu het dan eindelijk kan wil ik dat gewoon kunnen vieren, zonder anderhalve meter als iedereen maar getest of gevaccineerd is. En dat laat ik niet cancellen omdat ongevaccineerden zich nu gediscrimineerd voelen omdat ze eindelijk zelf de consequenties van hun keuze moeten dragen.

Niet vaccineren is een keuze. Maar die keuze heeft ook gevolgen voor anderen. En daardoor zijn er maatregelen die anderen beschermen tegen die keuze om niet te vaccineren.

Vaccinatie plicht voor toegang tot bepaalde niet essentiële zaken is niet nieuw. Denk aan de kinderdagverblijven. Is gewoon al door de rechter getoetst en toegestaan.

Niemand verplicht anderen om te vaccineren dus die grondrechten worden niet geschonden. Dat is dus een non argument.

Dus je hebt jezelf wijsgemaakt dat er grondrechten geschonden worden en daardoor jij niet mee wil doen. Jammer voor jou maar als.jij je keuzes baseert op foutieve uitgangspunten dan ga.ik mij daar niet door laten tegenhouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Discussie over vaccinatie was er voor het verplichte gebruik van de app voor eenvoudige horeca natuurlijk ook al maar hij is wel anders geworden en vooral: door andere mensen als voorheen

Ik ben sterke voorstander van vaccineren (en ben zelf bij eerste mogelijkheid gevaccineerd maar ik ben een sterke tegenstander van de coronapas zoals die nu wordt ingezet.

Datzelfde geld in mijn omgeving waar werkelijk iedereen die ik ken inmiddels is gevaccineerd maar, voor zover mij bekend, niemand de coronapas een acceptabel middel vindt voor bv restaurant bezoek.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen dit nu acceptabel vinden. Blijkbaar zijn er nog 1,8 miljoen mensen die niet zijn gevaccineerd. Volgens mij zijn tegenstanders van de coronapas op de manier zoals die nu is ingevoerd nog een veelvoud daarvan.

Dat de horeca vol zat afgelopen weekeinde zegt daar namelijk niets over. zolang je niet weet hoeveel coronapassen er zijn gescanned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:13:
Ik vraag me dus af wat dan wel de optie is waarbij iedereen tevreden zou zijn en we het virus er toch onder krijgen?
Niemand die het weet, maar dat is, ben ik bang, ook helemaal niet relevant.
De meeste mensen die klagen over hoe de evil regering hun rechten inperkt bedoelen precies dat: ze voelen zich in hun rechten aangetast (al dan niet terecht), maar ik hoor er maar weinig die rekening houden met de rechten van anderen. Elke oplossing waarbij de klager ontzien zou worden is dus beter dan de huidige waarbij de klager onmenselijk onrecht wordt aangedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dido schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:20:
[...]

Niemand die het weet, maar dat is, ben ik bang, ook helemaal niet relevant.
De meeste mensen die klagen over hoe de evil regering hun rechten inperkt bedoelen precies dat: ze voelen zich in hun rechten aangetast (al dan niet terecht), maar ik hoor er maar weinig die rekening houden met de rechten van anderen. Elke oplossing waarbij de klager ontzien zou worden is dus beter dan de huidige waarbij de klager onmenselijk onrecht wordt aangedaan.
Dat werkt natuurlijk twee kanten op. Heb je nu wel in de gaten wat je aan het doen bent door dit zo te omschrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Philip Ross schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:17:
[...]

Jij vat het op als verzwaring omdat je jezelf iets op legt. En juist door het zo te stellen vergroot je de polarisatie.
Jij ook door het zo te plaatsen; alles is cause and effect. Maar dat heb ik al aangegeven. Die hele pas is het onding wat tot hier de boel doet splijten.
Dus je hebt jezelf wijsgemaakt dat er grondrechten geschonden worden en daardoor jij niet mee wil doen. Jammer voor jou maar als.jij je keuzes baseert op foutieve uitgangspunten dan ga.ik mij daar niet door laten tegenhouden.
Grondrechten worden nog net niet geschonden maar de keuzes / consequenties zijn kunstmatig. Maar even belangrijk vind ik de splijtzwam die nu plaatsvindt, en daar maak ik me zorgen over. Overigens vind ik het best jammer dat je niet gewoon reageert ipv insinuaties te maken. Ik maak mezelf niets wijs, hooguit zijn we het oneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens de Belgische minister van volksgezondheid heeft een vaccinatieplicht weinig zin, want de mensen die het niet willen kopen de verplichting toch af met een boete. Dat zal in Nederland niet veel anders zijn gok ik. Iets wat "verplicht" is kan je toch vaak afkopen met een boete, er is niemand die je gaat vastbinden om een spuit te zetten :p

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Indoubt schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:24:
Dat werkt natuurlijk twee kanten op. Heb je nu wel in de gaten wat je aan het doen bent door dit zo te omschrijven?
Leg eens uit, want ik weet niet zeker waar je precies op doelt. En dat is een oprechte vraag.
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:29:
Jij ook door het zo te plaatsen; alles is cause and effect. Maar dat heb ik al aangegeven. Die hele pas is het onding wat tot hier de boel doet splijten.
En eerder was het de avondklok die dat deed, en de mondkap, en de 1,5 meter. Ik begin toch wel een patroon te zien.

Of zou de politiek inderdaad erop uit zijn om een deel van de bevolking bewust te willen marginaliseren? Ik heb geen hoge pet op van veel politici, maar dit zou toch wel de meest inefficiente en domme manier zijn om dat te doen. Dan hadden ze er toch gewoon een wet doorgedrukt die 10 jaar gevangenisstraf mogelijk maakte voor elke maatregelweigeraar?
Grondrechten worden nog net niet geschonden
Ah, dus je protesteert niet omdat er grondrechten worden aangetast maar omdat je bang bent dat dat misschien zou kunnen gaan gebeuren. Zo kwam het eerder niet over ;)
maar de keuzes / consequenties zijn kunstmatig.
Maximumsnelheden op de snelweg zijn ook kunstmatig. De hoogte van de zorgpremie en eigen bijdragen ook. Welkom in de moderne wereld. In een niet-kunstmatige wereld was de consequentie van ongezond of dom gedrag ook wel iets heftiger dan geen biertje kunnen gaan drinken.
Maar even belangrijk vind ik de splijtzwam die nu plaatsvindt, en daar maak ik me zorgen over.
Maar als je die splijtzwam wilt oplossen zul je toch echt serieus moeten kijken wat de oorzaak ervan is. En het kan best zijn dat die oorzaak ook buiten jezelf ligt, maar keihard tegen een maatregel schoppen en roepen dat je gediscrimineerd en buitengesloten wordt (zoals sommigen doen) is in geen enkel scenario iets dat helpt tegen die tweedeling.

Wat is de tweedeling nu precies? Een groep mensen die - met wat extra administratieve handelingen - weer gewoon uit kunnen en dat ook doen, en een andere groep mensen die weigeren om die handelingen te verrichten en klagen dat ze daardoor niet uit kunnen.

Als je dan bedenkt dat de gevraagde handelingen niets te maken hebben met zaken waar je niets aan kunt doen zoals ras, geslacht of zelfs religie, dat je op geen enkele manier persoonlijke of medische gegevens hoeft te delen en dat zelfs op technisch vlak alternatieven worden geboden voor de smartphoneloze medemens, dan rijst de vraag wie nou eigenlijk aanstuurt op die tweedeling: de regering, die hun acties ten minste nog onderbouwd met een beroep op het publieke welzijn, of de groep die hun rhetopriek doorspekt met referenties naar de holocaust, apartheid en dictaturen.

[ Voor 80% gewijzigd door Dido op 27-09-2021 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:29:
[...]

[...]

Grondrechten worden nog net niet geschonden maar de keuzes / consequenties zijn kunstmatig. Maar even belangrijk vind ik de splijtzwam die nu plaatsvindt, en daar maak ik me zorgen over. Overigens vind ik het best jammer dat je niet gewoon reageert ipv insinuaties te maken. Ik maak mezelf niets wijs, hooguit zijn we het oneens.
Volgens mij stel jij hier heel hard dat de pas de splijtzwam is en de rechten van mensen schend.

Ik zeg het tegenovergestelde, het zijn juist de mensen die continu protesteren en klagen die een splijtzwam zijn.

Als er minder gedemonstreerd en geklaagd zou worden over de maatregelen zou er veel minder splitsing zijn in de maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Philip Ross schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:48:
[...]

Die fout kan je maken ja. Maar als je slim genoeg bent om een review achter te laten...
Dat is natuurlijk een stropopredenering, je hoeft niet over een bepaalde intelligentie te beschikken om een review achter te kunnen laten. Het getoonde taalgebruik spreekt wat dat betreft boekdelen. Ik denk dat je erg moet oppassen met het toepassen van je eigen intelligentie op dit soort problematiek; dat wat jij logisch vindt, is niet voor iedereen even logisch.

Hoe dan ook is de naamgeving van de app ontzettend krom. In de volksmond heeft iedereen het over de "coronapas", en in officiëel taalgebruik vanuit de overheid heeft men het over het coronatoegangsbewijs of CTB. Hoe kom je dan aan een CTB? Ja, door deze ene app met die vage naam te downloaden 8)7. Noem die app dan gewoon coronatoegangsbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
.oisyn schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:40:
[...]

Dat is natuurlijk een stropopredenering, je hoeft niet over een bepaalde intelligentie te beschikken om een review achter te kunnen laten. Het getoonde taalgebruik spreekt wat dat betreft boekdelen. Ik denk dat je erg moet oppassen met het toepassen van je eigen intelligentie op dit soort problematiek; dat wat jij logisch vindt, is niet voor iedereen even logisch.

Hoe dan ook is de naamgeving van de app ontzettend krom. In de volksmond heeft iedereen het over de "coronapas", en in officiëel taalgebruik vanuit de overheid heeft men het over het coronatoegangsbewijs of CTB. Hoe kom je dan aan een CTB? Ja, door deze ene app met die vage naam te downloaden 8)7. Noem die app dan gewoon coronatoegangsbewijs.
Wat ik bedoel is dat als je nogmaals terug gaat naar de app store om een review achter te laten je ook zou kunnen controleren of je wel de juiste app hebt.

Uit het taalgebruik lees ik vooral veel vooroordelen en wantrouwen tegen de overheid. Er blind vanuit gaan dat zij zelf goed handelen en de overheid een verkeerde app heeft gemaakt.

Dat noem ik gewoon luiheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Philip Ross schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:38:
[...]

Volgens mij stel jij hier heel hard dat de pas de splijtzwam is en de rechten van mensen schend.

Ik zeg het tegenovergestelde, het zijn juist de mensen die continu protesteren en klagen die een splijtzwam zijn.

Als er minder gedemonstreerd en geklaagd zou worden over de maatregelen zou er veel minder splitsing zijn in de maatschappij.
??? Ik vind juist dat het demonstreren en klagen van belang is. Ook dat zijn grondrechten. Eigenlijk wil je gewoon dat mensen die iets anders vinden [dan jij?] gewoon hun mond moeten houden? Dat is pas gevaarlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Philip Ross schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:38:
[...]

De burger mag wat mij betreft best kritisch zijn, deze regering heeft nou niet het beste track record als het op vertrouwen aankomt (zie toeslagenaffaire, Kamer niet inlichten, etc).

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:43:
[...]

??? Ik vind juist dat het demonstreren en klagen van belang is. Ook dat zijn grondrechten. Eigenlijk wil je gewoon dat mensen die iets anders vinden [dan jij?] gewoon hun mond moeten houden? Dat is pas gevaarlijk.
Niets mis met demonstreren op zich. Maar accepteer dat s je heel harde beschuldigen maakt naar de overheid en anderen (ja, mensen noemen mij onderdrukker omdat ik voor de pas ben) dat jij dan de splijtzwam bent.

Ik zeg nergens dat ik tegen demonstreren of kritiek ben. Leg mij geen woorden in de mond aub.
XWB schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:44:
[...]

De burger mag wat mij betreft best kritisch zijn, deze regering heeft nou niet het beste track record als het op vertrouwen aankomt (zie toeslagenaffaire, Kamer niet inlichten, etc).
Helemaal mee eens. Maar wees wel kritisch op de juiste zaken. En accepteer dat je voor tweedeling zorgt als je bepaalde groepen van van alles gaat beschuldigen.

Dat was mijn enige punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:10:
[...]

Maar dat maakt voor de discussie helemaal niets uit. Ze zijn er nou eenmaal, getriggerd door die pas. In elk geval bij mij en mijn omgeving, waarvan de meesten vonden dat de overheid te slap optrad eerder in de pandemie, en dan nu dit.
En vorige keer werd die getriggerd door te slap optreden, daarna de vaccinaties, daarna door het niet opheffen van maatregelen en tussendoor nog ergens door het juist te snel opheffen van maatregelen. Dat maakt voor de discussie dus heel veel uit omdat dat het verschil is tussen algehele ontevredenheid of een app die men echt niet vind kunnen.
[...]
Beide kunnen en ja, ik denk van wel.
En ik ben ervan overtuigd van niet. De discussie over het al dan niet vrijgeven van maatregelen was net zo heftig als nu over de app.
[...]
Die keuze bestaat niet, volgens het OMT is zelfs de pas een risico omdat de 1,5m losgelaten wordt. Wat mij betreft is het een optimaliseringsprobleem: optimaliseer de maatregelen z.d.d. het effect op de basisrechten en impact op de samenleving tot een minimum beperkt blijven. Dat gebeurt imho niet, nu niet, en met de avondklok ook niet. Proportionaliteit, subsidiariteit etc. Lees de tweet van Mona maar, die legt het beter uit dan ik.
En wat denk je dat de regering al die tijd al probeert te doen en wat (een gedeelte van) de bevolking juist probeert te voorkomen? Als we ons wat meer aan de regels hadden gehouden was het ziekenhuis in de tussentijd allang leeg geweest. Hetzelfde als we ons massaal hadden laten vaccineren. De regering ontkomt er dus ook niet aan om iedere keer een stap meer te zetten dan nodig om te zorgen voor de buffer die nodig is omdat mensen zich niet aan de regels houden.

En ik heb die tweet van Mona (natuurlijk) gelezen. Ik ga geen discussie aan als ik niet eerst goed heb bekeken waar we het over hebben :) Dat wil echter niet zeggen dat ik het er mee eens ben, een gedeelte wel, maar ik zie daar ook geen goede andere optie in staan welke wel beter het doel bereikt had.
[...]
Noem me 3v1l maar ik waag dat echt te betwijfelen.. zowel bij de Jonge als de mensen die de pas nu gebruiken.
En waarom denk je dat, wat voor winst hebben die hiermee? Want dit vind ik altijd het lastige aan zo'n discussie. Ik zie nl. echt niet in hoe je deze stap kunt maken. Kijk, dat ze keuzes maken die b.v. voor bedrijven beter zijn en voor het volk wat minder snap ik. Maar dat ze bewust keuzes maken om het iedereen lastig te maken zonder dat er enige andere winst aan zit zie ik de logica niet van.
[...]
Er zijn vele minderheden, maar juist in een democratie houd je daar rekening mee. Wanneer dat misgaat is dat een symptoom van het falen ervan.
Maar daar wordt ook rekening mee gehouden. Je kunt het alleen nooit iedereen het naar zijn zin maken. Je moet hierbij dus opletten dat rekening houden met de minderheid niet betekend dat die minderheid dus zijn zin zal krijgen. En laten we ook wel wezen, de discussie gaat nu vaak over 'voor' vs 'tegen', en die kun je natuurlijk nooit allebei hun zin geven. Je kunt wel iets er tussenin zoeken, maar dat is nu net precies wat er ook gedaan wordt. .

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Nee, het gaat om de manier waarop. Tuurlijk mag je klagen en protesteren, maar je moet er ook bij nadenken wat anderen vinden en waarom iets wel/niet wordt gedaan. Puur overal tegen zijn werkt niet en helpt ook helemaal niet. En toch zie je dit laatste juist gebeuren bij de meest vocale groepen.
Protesteren doe je om de discussie aan te zwengelen en een compromis te vinden. Niet om 100% je zin te krijgen en al het andere af te fakkelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dido schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:37:
[...]

Leg eens uit, want ik weet niet zeker waar je precies op doelt. En dat is een oprechte vraag.
En ik zal een oprecht antwoord geven

Indien je ervan uitgaat dat er een tweedeling is, hetzij in realiteit of in perceptie dan is elke vorm waarbij een van de twee partijen wordt ontzien en reden tot klagen van de andere partij onverlet of er daadwerkelijk rechten worden geschonden of niet.

Indien je het dan hebt over mensen die klagen hoe de evil regering hun rechten inperkt en dat die bedoelen dat ze "voelen" dat hun rechten worden ingeperkt lijkt te insinueren dat hun rechten niet daadwerkelijk worden ingeperkt maar dat dit slechts een gevoel is terwijl ze geen rekening houden met de rechten van anderen, die blijkbaar dan geen gevoel zijn maar daadwerkelijk rechten. Gooi er nog even onmenselijk onrecht tegenaan en de toon is wel gezet.

Nu is het niet perse verkeerd als je dat vanuit een eenzijdig perspectief beschouwt maar ik wilde graag daarop reageren dat precies hetzelfde voor elk der partijen gelijktijdig waar is.

Dus of je nu voorstander van de coronapas bent of juist tegenstander is om het even, je kunt het stuk voor beide partijen schrijven in nagenoeg dezelfde bewoordingen zonder dat het aan betekenis zou verliezen.

In een ideale samenleving met een volstrekt betrouwbare regering had dat misschien anders geweest maar dat is een utopie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
De enige keren dat ik de afgelopen jaren mensen heb gehoord die publieke vonden dat anderen hun mening niet mochten uiten waren dat toevallig mensen die protesteerden tegen de regering, de dictatuur en evil big pharma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Net twee weken in Italie geweest. Daar noemen ze het de 'Green Pass'. Is ook een beetje zoals de scanner app werkt. Is alles OK dan krijg je een groen scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
[...]

Tja, ik heb iets tegen demonstreren an zich. Ik weet het niet, ik snap niet waarom dat nou nodig is. Net alsof er dan opeens iets veranderd. Je keuze bepaal je aan de hand van stem gedrag.

Overigens geldt dat voor iedere demonstratie, Corona, klimaat, zorg etc etc.

Ga lekker werken in die tijd ofzo. Maar goed, daarmee zeg ik niet dat het niet mag. Ik heb er alleen he-le-maal niets mee😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Italia schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:36:
[...]

Klopt, daar heb ik nu alleen niets aan 🤣
Wordt tegen hun advies in toch bellen morgenochtend.

Wil je de test samenleving echt in stand houden, slaat 24 uur nergens op. Voor mij persoonlijk is dat een reden niet meer te testen. Ben toch gevaccineerd dus dat groene vinkje is er al 😅

Regel gewoon de uitslag binnen 3/4 uur.
Reken er niet te hard op. Toen mijn dochtertje een poosje terug getest moest worden, heeft mijn vrouw ook de volgende dag gebeld. Vergeet het maar. Inmiddels gewoon een DigID voor haar aangevraagd, want dat is qua testuitslagen écht het snelst.

Maar misschien heb je mazzel en tref je iemand aan de telefoon die zijn boekje te buiten gaat en toch iets voor je kan en wil betekenen. Sinds de zomervakantie overigens niet meer hoeven testen. Er zijn al wel een paar virusjes voorbijgekomen weer, maar tot nu toe zei de beslisboom elke keer "mag gewoon naar school". Zelfs ondanks de beslisboom toch maar eens een keer een thuistest gedaan: negatief natuurlijk.

Gisteren onverwachts voor het eerst de Coronapas gebruikt bij een restaurantje. We waren een middagje weg geweest en hadden geen zin om thuis nog eten te gaan verzorgen. Restaurant zat goed vol. Nu het meerendeel van de toeristen weer weg is, beginnen de mondkapjes echt uit te sterven ook. Met de boot op en neer naar Texel geweest en onze inschatting is dat de mondkapjesplicht door 50% genegeerd wordt inmiddels. Op Texel een "doorstroomlocatie" bezocht en daar is gewoon 0,0 nog merkbaar: alles weer bij het oude. Die Coronapas gaat geen lang leven hebben, gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Italia schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:01:
[...]

Tja, ik heb iets tegen demonstreren an zich. Ik weet het niet, ik snap niet waarom dat nou nodig is. Net alsof er dan opeens iets veranderd. Je keuze bepaal je aan de hand van stem gedrag.

Overigens geldt dat voor iedere demonstratie, Corona, klimaat, zorg etc etc.

Ga lekker werken in die tijd ofzo. Maar goed, daarmee zeg ik niet dat het niet mag. Ik heb er alleen he-le-maal niets mee😉
Dat je er niets mee hebt kan ik goed begrijpen, maar net als stemmen is een demonstratie een fundament van onze rechtsstaat. Het is ook niet zo dat je er nooit wat mee bereikt - hoewel, de laatste jaren is het effect in NL niet heel groot meer. Maar bijvoorbeeld in Frankrijk zijn daarmee prijsstijgingen tegengehouden. Ze zijn er daar wat meer toe bereid. Ook moet je uitkijken een democratie niet zo klein te maken als het stemgedrag - er is veel meer beinvloeding mogelijk en nodig. Van journalistiek tot organisaties in het maatschappelijk middenveld, politieke participatie tot ja, demonstraties. Helaas gebeuren al die zaken steeds minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Indoubt schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:54:
En ik zal een oprecht antwoord geven
Waarvoor mijn dank.
Indien je ervan uitgaat dat er een tweedeling is, hetzij in realiteit of in perceptie dan is elke vorm waarbij een van de twee partijen wordt ontzien en reden tot klagen van de andere partij onverlet of er daadwerkelijk rechten worden geschonden of niet.
Dat vind ik een ongemakkelijke aanname. Dan zou ik, als kinderloze, namelijk "reden tot klagen" hebben omdat mensen met kinderen kinderbijslag krijgen. Of een huurder heeft reden tot klagen als het EWF wordt afgeschaft.

Het is natuurlijk anders de groep die benadeeld wordt gaat klagen - dat lijkt logischer.

In dit geval is de vraag wat er gebeurt. Wordt er geklaagd omdat een groep benadeeld wordt, of omdat een andere groep ontzien (bevoordeeld) wordt?

Als je sec kijkt naar de nieuwe maatregelen dan zie je dat de groep mensen die een coronapas willen laten zien, bevoordeeld worden. Daarover klagen als je zelf kiest om niet in de bevoordeelde groep te zitten lijkt dus op dat eerste geval: ja, maar zij krijgen meer kinderbijslag, ik wil ook geld!
Hoewel dat een rationele benadering lijkt snap ik ook dat het voor velen niet zo voelt.

Als je echter uitgaat van een status quo waarbij iedereen vrijelijk naar de horeca kan, en waar vervolgens een bepaald groep word uitgesloten, dan voelen die zich benadeeld ten opzichte van de rest. Logisch dat ze gaan protesteren!

Dat kan ik allemaal volgen, maar ten eerste is er geen status quo waarin iedereen naar de horeca mag. De status quo is dat niemand mag.
Als dan een bepaalde groep (waar iedereen bij kan en mag aansluiten!) dat wel mag, wordt er gedaan alsof er van de "achterblijvers" iets wordt afgenomen, wat feitelijk onjuist is.

Vervolgens wordt er beargumenteerd dat de vereisten om bij de "bevoorrechte" groep te horen veel te hoog zijn. Dat is een terecht discussiepunt, maar het helpt de discussie niet als er vergelijkingen worden gemaakt met sitiuaties waarin mensen werden uitgesloten op gronden waar ze szelf niet aan konden doen of veranderen. Dat soort extreme vergelijkingen zetten de discussie onnidig op scherp en versterken het beeld van een keiharde tegenstelling en tweedeling.

Ik zou best inhoudelijk in discussie willen over de redelijkheid van de coronapas, maar dat wordt bemoeilijkt door het vele gebruik van extremne vergelijkingen en andere drogredeneringen die die discussie in de weg staan.
Indien je het dan hebt over mensen die klagen hoe de evil regering hun rechten inperkt en dat die bedoelen dat ze "voelen" dat hun rechten worden ingeperkt lijkt te insinueren dat hun rechten niet daadwerkelijk worden ingeperkt maar dat dit slechts een gevoel is terwijl ze geen rekening houden met de rechten van anderen, die blijkbaar dan geen gevoel zijn maar daadwerkelijk rechten. Gooi er nog even onmenselijk onrecht tegenaan en de toon is wel gezet.
Zet ik dan de toon, of is die toon al gezet door degene die zich beroep op rechten die nergens bestaan? Als ik het heb over een evil regering zet ik de toon, en niet degenen die die regering afspiegelen als vergelijkbaar met een dictatuur, het apartheidsregime of de NSDAP?
Ik insinueer overigens niet dat grondrechten niet worden ingeperkt, ik beweer vrij stellig dat dat zo is. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je denkt ergens recht op te hebben, het woede opwekt als je het niet krijgt. Maar als je [zelf verzint dat je ergens recht op hebt ben ik niet degene die de toon zet als ik je erop wijs dat dat recht niet bestaat.
Nu is het niet perse verkeerd als je dat vanuit een eenzijdig perspectief beschouwt maar ik wilde graag daarop reageren dat precies hetzelfde voor elk der partijen gelijktijdig waar is.
De valkuil van meerdere waarheden (alternative truths)?
Ik geloof best dat er mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat vaccins een microchip bevatten om ze te kunnen tracken (extreem voorbeeld ter illustratie, flat earth had ook gekund) en hun waarheid is voor hun net zo waar als de mijne (dat dat onzin is) dat voor mij is. Er zit echter wel een gigantisch verschil tussen die twee "waarheden": de ene wordt door onafhankelijke, objectieve waarnemingen en feiten ondersteund, de andere niet.
De toon wordt over het algemeen gezet door degenen die die onafhankelijke, objectieve waarnemingen en feiten niet ter beschikking hebben: als je geen inhoud meer hebt, wordt de vorm belangrijk.
Dus of je nu voorstander van de coronapas bent of juist tegenstander is om het even, je kunt het stuk voor beide partijen schrijven in nagenoeg dezelfde bewoordingen zonder dat het aan betekenis zou verliezen.
Ik zou de uitdaging bijna aangaan maar ik zou dat niet voor elkaar krijgen. Het zou ofwel een stuk tekst opleveren dat juist geen enkele betekenis meer heeft, of een stuk waar het sarcasme zo dik bovenop ligt dat het zelfs voor mij te veel zou zijn.

Maar goed, ik ben ook niet degene die dat hoeft te schrijven, natuurlijk :)
In een ideale samenleving met een volstrekt betrouwbare regering had dat misschien anders geweest maar dat is een utopie.
Ah, de vraag is dus niet of we de regering vertrouwen, maar hoe erg we ze wantrouwen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Dido

We lijken het meer eens te zijn als dat in eerste instantie lijkt uit de post waar ik op reageerde.

Je hebt gelijk dat de sterke stellingnames die je vaak elders maar ook hier op tweakers tegenkomt niet bijdraagt aan een gezonde discussie. Dat is misschien niet iets nieuws maar maakt het er niet eenvoudiger op.

Ik ben gewoon gevaccineerd maar vindt de coronapas geen fijn idee. Niet om wat het nu is maar om wat het heel eenvoudig kan worden. Als ik daar dan consequenties voor mezelf door moet trekken door niet naar een kroeg te gaan dan zij dat zo. Op die wijze protesteer ik dan eigenlijk want op het Malieveld zul je me niet snel protesterend tegenkomen.

De pas heeft wel degelijk consequenties voor gevaccineerden. Mijn moeder is digibeet en wilde vorige week naar het museum. Dat is dus niet meer te regelen zonder mijn hulp. Zo zijn er tal van ouderen of digibeten die iets extra's moeten doen wat ze zelf niet voor elkaar krijgen ondanks dat ze in de basis aan de voorwaarden hebben voldaan.

Nu is dat alles geen reden om bij zwaarwegend belang niet alsnog de restricties (coronapas) in te voeren maar ik vraag me serieus af of dat wel zo is voor de zaken waar dat nu voor gebruikt wordt.

Ik hoop in ieder geval dat de coronapas voor de gewone horeca en musea niet heel lang blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:41:
De pas heeft wel degelijk consequenties voor gevaccineerden. Mijn moeder is digibeet en wilde vorige week naar het museum. Dat is dus niet meer te regelen zonder mijn hulp. Zo zijn er tal van ouderen of digibeten die iets extra's moeten doen wat ze zelf niet voor elkaar krijgen ondanks dat ze in de basis aan de voorwaarden hebben voldaan.
Dit is inderdaad wel een dingetje. Veel hebben ook een zwaar verouderde telefoon of alleen prepaid, waardoor die app het niet lekker doet (omdat er vaak geen internet is). Natuurlijk kan iemand een QR code voor ze afdrukken en deze zelfs laten plastificeren (ik heb ouderen hier al over horen praten voor op vakantie... het zou maar nat worden en dan ben je dus klaar).

Maar ook voor ons: laat je telefoon in de WC / zee / whatever vallen en daar sta je dan.

Dat vind ik persoonlijk ook wel scary. Niet in de laatste plaats omdat ik diezelfde telefoon ook nodig heb om op al mijn andere diensten in te loggen vanwege 2FA.

Ik wil eigenlijk niet zo afhankelijk zijn van een apparaat. Ik ga de QR code dan zelf ook maar afdrukken en in mijn portemonnee bewaren. Ondanks dat ik een IT-er ben met een smart phone inclusief abonnement. Okee, het is wel een crappy Nokia 7.1 die regelmatig vastloopt, omdat ik 300 euro eigenlijk al te duur vind voor een telefoon.

Tijdens deze pandemie liet ik bijvoorbeeld boodschappen bezorgen door de AH en dan kon ik met de AH app betalen. Dat is zo vaak mislukt dat ik het inmiddels heb opgegeven en gewoon weer ouderwets pin ;)

"Koop een nieuwe telefoon!" hoor ik jullie denken. Maar op dat moment heb je dus een apparaat van vele honderden euro's nodig om mee te doen in deze maatschappij. Dat is ook raar toch?

Anyways... ik hoop dat mijn printer het nog doet, anders moet ik het afdrukken ervan ook nog regelen op mijn werk _O-

Ik vraag me ernstig af hoe mijn moeder dit soort zaken navigeert. Ik zal het haar eens vragen. Waarschijnlijk staat ze nog in haar "ik ga toch nergens heen" stand. Even voor de goede orde: op Rotterdam Centraal heb je een supermarkt zonder personeel, alles geautomatiseerd. Dat is voor mijn moeder te ingewikkeld. Die had mijn hulp nodig om een flesje water te kopen. Ze bleef de hele tijd verward naar het personeel zoeken.

Eigenlijk zou je een pasje moeten krijgen... net zoals je OV kaart, of pinpas, etc.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

We lijken het meer eens te zijn als dat in eerste instantie lijkt uit de post waar ik op reageerde.
Da's het leuke van constructieve discussie - de meeste dingen zijn grijs in plaats van zwart/wit :)
Ik ben gewoon gevaccineerd maar vindt de coronapas geen fijn idee. Niet om wat het nu is maar om wat het heel eenvoudig kan worden.
Ik snap het sentiment, maar als IT-er in overheidsdienst kan ik je verzekeren dat ik de kans dat deze app uitgebreid gaat worden naar het niveau van de voorgestelde Europese e-wallet zeer klein is. Wel zou de app ervoor kunnen zorgen dat die e-wallet straks minder weerstand oproept dan sommigen wellicht zouden willen.
Als ik daar dan consequenties voor mezelf door moet trekken door niet naar een kroeg te gaan dan zij dat zo. Op die wijze protesteer ik dan eigenlijk want op het Malieveld zul je me niet snel protesterend tegenkomen.
Stemmen met de voeten heet dat :)
De uitwerking van de (off-line) alternatieven voor de app zijn verre van perfect, maar ik heb het idee dat dat niet uniek is voor dit geval. De invoering van digid ging bijvoorbeeld ook niet echt vlekkeloos (en toen je hem voor het eerst nodig had om aangifte te doen was de tip van de overheid om dan de didgid van je buurman maar te gebruiken :X . Terechte kritiek op de overheid, maar raakt niet echt aan de essentie van de coronapas.
Ik snap dat het vervelend is als je het vandaag moet regelen omdat je morgen iets wilt gaan doen, maar in principe hadden de meeste mensen al geruime tijd geleden hun (papieren) certificaat kunnen regelen (en dat is iets waar niet alleen de oudere /digibeet tegenaan loopt zoals afgelopen zaterdag bleek toen feestend jong Nederland massaal de coronacheck-app kennelijk voor het eerst opende :P
Nu is dat alles geen reden om bij zwaarwegend belang niet alsnog de restricties (coronapas) in te voeren maar ik vraag me serieus af of dat wel zo is voor de zaken waar dat nu voor gebruikt wordt.
De vraag "waarom hier wel, en daar niet" zal sowieso altijd gesteld blijven worden (en dat is zeker niet altijd onterecht) maar onderschat niet hoe lastig het is om eenduidige regelgeving op te stellen (waar vervolgens niet door handige ondernemers gaten in geschoten wordt). Hoe specifieker de regelgeving, hoe meer kans op misbruik. Kroeg wel, museum niet? Hoe lang denk je dat het duurt voordat de biermusea uit de grond schieten? We hebben in het recente verleden ook "creatieve" oplossingen gezien zoals een restaurant dat "dummy" hotelkamers in het bovengelegen hotel verkocht. Je kreeg er een gratis maaltijd bij :+

Zelfs nu schieten delen van de maatregelen hun doel al voorbij: horeca moet om 00:00 uur dicht, want eerdere superspreader-events werden gelinkt aan de latere uren in de clubs (op zich niet heel vreemd want ik vermoed dat er in een club om 3 uur 'snachts wat meer lichamelijk contact optreedt dan in de kroeg waar ik na het werk een vrijmibo met mijn collega's heb. Maar ja, je blijkt ook van 18:00-0:00 uur een feest op te kunnen zetten :P
Restaurants niet (geplaceerd en was eerder ook niet nodig) maar in de kroeg wel? Een menukaart zit snel in elkaar...
Dus op zich snap ik een "blanket rule" voor alle horeca wel. En in theaters zit je nu met meer mensen dicht op elkaar, dus die snap ik ook. Musea... tsja, het lokale punnikmuseum lijkt me geen grote besmettingshaard, maar als de eerste bussen mensen weer voor de Nachtwacht staan...
En je wilt gewoon de discussie niet aan over welk museum wel, en welk museum niet.
Ik hoop in ieder geval dat de coronapas voor de gewone horeca en musea niet heel lang blijft.
Ik ook :) Ik hoop dat dat hele pokkevirus deze winter uitsterft. Maar ja, dat zal wel ijdele hoop zijn.

offtopic:
(zucht, ik sprak vorige week een collega die me in maart vorig jaar vroeg of ik dacht dat het langer dan drie weken ging duren :X )
Lethalis schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:03:
Ik ga de QR code dan zelf ook maar afdrukken en in mijn portemonnee bewaren. Ondanks dat ik een IT-er ben met een smart phone inclusief abonnement.
Zeker als IT-er zou je de wetmatigheid moeten kennen dat het uitprinten van die code de beste garantie is dat je de print niet nodig hebt (ik heb hem ook geprint :P )
Net als je je paraplu mee moet nemen als je niet wilt dat het gaat regenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 27-09-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
@Lethalis er is gewoon een telefoonnummer dat je kan bellen. Krijg je het netjes opgestuurd. Green pc, printer of smartphone meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:07:
@Lethalis er is gewoon een telefoonnummer dat je kan bellen. Krijg je het netjes opgestuurd. Geen pc, printer of smartphone meer nodig.
Ja? Ben ik wel benieuwd naar :)

Krijg je dan ook meteen een Europese? Mijn moeder woont in Oostenrijk namelijk en wil binnenkort misschien wel reizen (dat is al spannend genoeg zonder corona).

[update]
0800-1421 zie ik bij de veelgestelde vragen op coronacheck.nl

Ik heb geen DigiD, smartphone of computer met printer
Heb je zelf geen DigiD, smartphone of computer met printer? Dan kun je in sommige gevallen een coronabewijs op papier thuisgestuurd krijgen.

Bel hiervoor naar de CoronaCheck helpdesk op 0800-1421 en vraag naar de mogelijkheden.

Geen idee hoe het in Oostenrijk is. Zal het eens vragen.

[ Voor 36% gewijzigd door Lethalis op 27-09-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Dido schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:07:
[...]
Zeker als IT-er zou je de wetmatigheid moeten kennen dat het uitprinten van die code de beste garantie is dat je de print niet nodig hebt (ik heb hem ook geprint :P )
Ik kom Murphy eigenlijk vaker tegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Musea vallen buiten de pas, al heeft jouw moeder er weinig aan omdat je nog steeds via een website kaartjes moet kopen op een bepaald tijdslot en deze via email aangeboden krijgt.
Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste

Let op:
Het Europees Vaccinpaspoort is iets anders en wordt besproken in het volgende topic: Europees vaccinpaspoort