Audiowaste schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:10:
Ter vergelijk wat ik gebruik:
Samsung: MGC_8.1.101_A9_GV1zfix (met een custom config file van @
SanderBos)
Xiaomi: GCAM_8.4.400.42.XX_SHAMIM_V20 (zonder custom config file)
Links Samsung A52s en rechts Xiaomi Mi 9T.
Beide foto's zijn op exact hetzelfde moment genomen en stonden beiden volledig stil toen de foto's werden genomen.
Waarschuwing: Lange comment over Astro met gcam op A52s.
Mijn config file? Toemaar. Ik wou nog zeggen dat als je echt sander-mgc81-etc gebruikt dat het dan niet een config geoptimaliseerd voor astro photography is. Maar het is juist heel veel bijna default google settings dan, dus dicht bij default dus waarom zou het niet goed zijn.
Eigenlijk heb ik zelf weinig ervaring met of zelfs interesse in astrophotografie, maar ik lees wel veel mee in forums waar het erover gaat dus ik kan en ga er nu wel wat over typen.
Dit zijn de beste foto's die ik zelf heb gemaakt:
Zoals je kunt zien zijn ze met name heel erg onscherp. En deze 2 foto's hebben dus een blauwige kleur, maar dat is ergens toeval het is inderdaad vaak bruin-rood zoals bij jou. Ik woon zelf in Amsterdam, dus veel teveel lichtvervuiling, maar met Kerst was ik ergens in the middle of nowhere (in Nederland), ook nog eens op een kraakheldere nacht, dus ik heb me later flink vervloekt dat ik niet mijn eigen astro-regels had opgevolgd. Ik weet al niet eens meer wat mijn regels waren, maar in ieder geval wat ik had verzuimd was:
- RAW support aanzetten, het is niet zeker dat dat echt zal helpen maar dan heb je geen JPEG compressie van al die kleine puntjes die het JPEG algoritme als ruis kan zien. Dus als je het aanzet kun je nog eens kijken of DNGs beter zijn (maar alleen als de focus klopt).
- En dat ik niet de focus op manual infinity had gezet. Dus ik denk dat die onscherpte bij mij kwam omdat de autofocus de mist in ging in het donker. In MGC is dat de bovenste instelling in de viewfinder dropdown, waarbij de focus-waarde achter de button wordt gevoed door Settings|Modules|Back 1.0|Manual Focus|Oneindig. Ik noem dit extra omdat in de Morgenman config die ik zo ga noemen de oneindig focus op 1.51 heeft staan, terwijl ik zelf nog steeds denk dat 0 daar een meer aannemelijke beste waarde is.
TL;DR: Jouw A52s foto is niet scherp, die van mij ook niet, ik vraag me of focus handmatig op oneindig zetten niet beter werkt.
Hoe lang heeft de camera gedaan over beide foto's bij jou? Want als ik die Shamim nu even installeer dan wordt er maar 5 seconden een foto gemaakt, en met MGC+mijn settings meer dan 3 minuten als ik mijn hand over de lens hou in astro mode (dat is in MGC trouwens enigzins te configureren via Settings|Modules|Back1.0, Astro Max exposure time (hoe lang duurt 1 'frame' opname in astro mode) en Frames HDR+ Enhanced (hoeveel frames worden er gemaakt en later samengevoegd).
En als die Shamim gcam beter voor je werkte, heb je die dan ook op je A52s geprobeerd? Want als je na installatie maar onder Settings|Additional Settings|Stream Config alle 'Preset stream configurations' (dus de eerste sectie) op EISV3 zet en Video op 0 dan is de main camera mode wat houterig maar dan draait hij wel op de A52s. Dus je kunt kijken of dat misschien beter werkt.
Dat van dat inzoomen dat weet ik niet goed, als je Shamim installeert op je A52s kun je nog checken of die ook inzoomt op A52s.
En dan tenslotte: In de gcam thread op xda waar je dan blijkbaar mijn config hebt gevonden is er ook nog
deze post. En dan met name de derde bijlage laat zien dat je echt wel indrukwekkende sterrenhemels kunt maken met de A52s (zo indrukwekkend dat ik in eerste instantie dacht 'b*llsh*t die foto heeft hij echt niet zelf gemaakt', maar later zag ik aan JPEG exif data dat hij echt uit een A52s komt, en de foto bevat ook zijn regenpijp).
Hij zegt daar dus dat hij MGC 8.1 met Morgenman config gebruikt, dat is een hele bekende config waar ik zelf nauwelijks ervaring mee heb. Ik link hier naar een
telegram comment van mezelf met de Morgenman config die werkt op de zfix variant van MGC die jij gebruikt, hopelijk heb je beschikking over Telegram.