Pepperoni schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:25:
[...]
Ik kom van de Poco x3 af, ik gebruik al jaren enkel google camera dus ik kan alleen daar over spreken. Ik vind zelf de A52s ietsje betere foto's nemen maar het is geen mijlen verschil. Ik weet niet hoe de X3 zich verhoudt tot de F1 maar misschien heb je er wat aan. De samsung camera heb ik maar kort geprobeerd en was er niet echt van onder de indruk.
Macro werkt denk ik nog niet op de gcam die ik gebruik maar de wide camera is handig soms maar duidelijk in mindere kwaliteit. Video heb ik nog niet veel gebruikt maar zie geen onscherpte door image stabilisation.
Heb de Samsung nog maar kort dus kan nog niet echt een oordeel vellen over foto's onder verschillende omstandigheden maar het is laten we zeggen een ruime voldoende. Voor betere kwaliteit moet je denk ik bij de duurdere modellen zijn.
[Afbeelding] Dit is een losse pols foto van de kat met google camera. Prima voor een telefoon foto wat mij betreft, anders pak ik de dslr wel.
Hi, thanks voor je reactie! Ik verwacht ook zeker geen DSLR kwaliteit foto's, daar heb ik een full frame mirrorless camera voor liggen

Maar met die camera is het eigenlijk niet te doen om videos van mijn werk te maken omdat mijn pro camera geen optische stabilisatie in de body heeft. Momenteel gebruik ik daar mijn telefoon voor. Dat levert onverwacht goede beelden op, maar er zitten wat haken en ogen aan kwa fotografie. Nu ik er zo over nadenk, misschien heb ik ook wel te hoge verwachtingen...
Ik denk dat ik mijn doel moet bijstellen:
De Pocophone F1 heb ik nu 3,5 jaar, normaal gesproken doe ik slechts 2 jaar met een telefoon, en meestal is er tegen die tijd wel iets dat een stuk beter is dan wat ik had.
Het is vooral dat ik op zoek ben naar iets waarmee ik de Pocophone F1 kan vervangen omdat ik misschien onbewust toch een beetje bang ben dat deze telefoon het ineens gaat begeven want 3,5 jaar met een smartphone is best wel lang. Ook als je erbij rekent dat de F1 waarschijnlijk of niet, of nog 1 update gaat krijgen. Ondanks dat de F1 vrijwel krasvrij is en er als nieuw uitziet, en ook nog erg goed werkt is het denk ik wijsheid om te kijken naar iets nieuws.
De verschillen tussen smartphones uit Q3-2018 en Q1-2022 zijn duidelijk een stuk kleiner geworden dan de verschillen tussen Q2-2016 en Q3-2018 (de periode waarin ik mijn vorige telefoon verving met de Poco F1). Er lijkt een rem te zitten op de ontwikkeling. Specs lijken vooral mondjesmaat te verbeteren en het archetype smartphone lijkt een beetje uitontwikkeld te zijn.
Zaken zoals de IP rating vind ik een grote meerwaarde hebben, hogere accu-capaciteit ook, en natuurlijk missen er op de F1 wat andere zaken zoals NFC en VoLTE.
Wat ik lastig vind in te schatten is hoe de camera's zich tot elkaar verhouden. Het moet geen downgrade zijn. Maar er is erg weinig kwalitatief beeldmateriaal te vinden. Dan vind ik een video-review waarbij iemand de slow-motion modus op een stilleven test...

Dat vind ik vrij debiel. Ik snap ook niet dat Samsung reviewers specifiek voor een camera review sponsort en het dan okay vind dat ze totaal onlogische beelden maken. Misschien moet ik gewoon even naar de mobile store om eens te kijken hoe zo'n camera werkt, om hem daarna online ergens voor de laagste prijs te scoren.
In deze video is te zien dat door het stabilisatie algoritme erg veel detail verloren gaat:
YouTube: 1080p Super steady stabilization test (ultrawide camera) - Samsung G...
Dit komt omdat de OIS alleen bij fotografie wordt toegepast, en bij videos nog steeds gebruik wordt gemaakt van EIS.
Ik ga er nog eens goed over nadenken.