Samsung brengt zijn Galaxy A52, A52 5G en A72 uit. De smartphones hebben oledschermen met een refreshrate van 90Hz en 120Hz. Samsung geeft de toestellen allemaal drie Android-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates. Samsung levert de nieuwe Galaxy A-telefoons met Android 11 en de belofte dat daarna nog drie upgrades volgen. Er verschijnt jaarlijks een nieuwe Android-versie, wat betekent dat de toestellen drie jaar upgrades krijgen. Beveiligingsupdates, die los van nieuwe versies verschijnen, zijn voor ten minste vier jaar gegarandeerd door Samsung. Alleen de A52 5G is voorzien van een 5G-modem, de A52 en A72 moeten het doen met 4G. Het drietal draait op een octacore-soc die de fabrikant verder niet specificeert en de toestellen hebben minimaal 6GB ram en 128GB flashopslag. De drie telefoons hebben een oledscherm met een resolutie van 2400x1080 pixels. De A72 is met 6,7 inch ietsje groter dan de A52-varianten met hun 6,5"-scherm. De A52 en de A72 hebben een refreshrate van 90Hz, terwijl de A52 5G een 120Hz-scherm heeft. Het grotere A72-model heeft een 5000mAh-accu; bij de twee kleinere toestellen is dat 4500mAh. Laden gaat met maximaal 25W. Samsung geeft de Galaxy A-modellen vier camera's aan de achterkant. De primaire camera is een 64-megapixelsensor met kleine pixels van 0,8 micron. De tweede camera is een 12-megapixelsensor met ultragroothoeklens en de derde een macrocamera met 5-megapixelsensor. De A52 en A52 5G hebben ook een dieptecamera met 5-megapixelsensor, bij de A72 is de vierde camera een 8-megapixelsensor met telelens.
Terug naar Inhoudsopgave • Samsung A52-Serie specificaties Terug naar Inhoudsopgave Terug naar Inhoudsopgave Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur mij dan een DM.
Terug naar Inhoudsopgave |
Hier sinds gisteren van een A50 naar een A52 G5. Bevalt prima. Scherm is wel weer onwijs mooi. Batterij lijkt het ook prima te doen. 7.00 van de lader en nu nog 88% over.
Dat is mooi, ik neem aan dat je ook een 5G abonnement hebt?-ET- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:00:
Hier sinds gisteren van een A50 naar een A52 G5. Bevalt prima. Scherm is wel weer onwijs mooi. Batterij lijkt het ook prima te doen. 7.00 van de lader en nu nog 88% over.
Ik ben uiteindelijk wel benieuwd wat het verschil zal zijn tussen de 4G versie en de 5G versie mbt de batterij duur en ook tot hoeverre de verversingssnelheid daar invloed op heeft.
Ja ik zit bij vodafone met een unlimited abonnement. Door thuis werken nog niet veel gebruik gemaakt van de 5G. Ben geen hardcore gebruiker. Maar wilde wel voorbereid zijn op de toekomst. Zeker van de zomer in Nederland op de camping hoop ik goede verbinding te hebben voor het streamen van Formule 1.
Hier ook een A52 (5g model) gebruiker
Prima toestel, redelijk snel alleen de gezichtsherkenning werkt niet zo goed.

Gezichtsherkenning gebruik ik niet. Merk wel dat de vingerprint sensor een stuk beter werkt dan die van de A50. Daarin hebben ze flinke stappen gezet.
Ik zal er wellicht overheen kijken, maar kan iemand vertellen welke bluetooth codecs deze telefoon ondersteunt? Hebben ze aptx, ldac, sbc 3 enz.
Over een paar maanden kan ik m'n abonnement verlengen. In eerste instantie zat ik te denken aan de Galaxy S20 FE (S21 is me te duur, ik hoef niet perse het nieuwste), maar de A52/A72 lijkt nu ook wel een interessante optie. Ik heb altijd Samsungs gehad uit de S-serie, dus ik ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de S20/S21. Dat zal de komende weken moeten blijken denk ik.
dutchnltweaker in "[Samsung Galaxy A52-Serie] Levertijden & Prijzen"Jabbah schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:28:
Over een paar maanden kan ik m'n abonnement verlengen. In eerste instantie zat ik te denken aan de Galaxy S20 FE (S21 is me te duur, ik hoef niet perse het nieuwste), maar de A52/A72 lijkt nu ook wel een interessante optie. Ik heb altijd Samsungs gehad uit de S-serie, dus ik ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de S20/S21. Dat zal de komende weken moeten blijken denk ik.
Misschien dat deze deal bij samsung zelf je over de streep trekt? moet je jouw toestel wel los aanschaffen, maar de prijzen zijn zeer schappelijk te noemen voor wat je krijgt.
Voor de rest voor prijzen en levertijd verwijs ik iedereen door naar dit topic:Netjes, maar heb een net mooiere deal gevonden.
Ben er net achter gekomen dat je de a52 en a72 met 10% korting kan aanschaffen via een ing deal.
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1003554
De gewone a52 is zo voor €314.10 te krijgen, de 5G versie voor €386,10 en de a72 (als je daar interesse in hebt) voor €404.
[Samsung Galaxy A52-Serie] Levertijden & Prijzen
Een klein dingetje over de specificaties, wat ik ook al opmerkte in het nieuwsartikel, is dat in de Nederlandse versie alleen de 'gewone' A52 (laten we maar de 4G variant zeggen) een optie heeft voor 256 GB opslag. Bij de A52 5G en de A72 staat alleen "ROM: 128GB".
Als je echter naar de internationale marketing pagina kijkt: https://news.samsung.com/...ovation-accessible-to-all, dan zie je daar in de specificatietabel (ook direct bereikbaar via dit plaatje) voor alle drie de modellen: "ROM: 128/256 GB".
Iemand enig idee of dit een foutje is, of gewoon iets dat niet naar Nederland komt? Ik ben persoonlijk nooit zo'n fan van SD kaarten, en ik heb liever gewoon 256G flash in de telefoon zelf... D.w.z, als ze de A52 5G met 256GB opslag uitbrengen, dan zou ik 'm gelijk kopen.
Als je echter naar de internationale marketing pagina kijkt: https://news.samsung.com/...ovation-accessible-to-all, dan zie je daar in de specificatietabel (ook direct bereikbaar via dit plaatje) voor alle drie de modellen: "ROM: 128/256 GB".
Iemand enig idee of dit een foutje is, of gewoon iets dat niet naar Nederland komt? Ik ben persoonlijk nooit zo'n fan van SD kaarten, en ik heb liever gewoon 256G flash in de telefoon zelf... D.w.z, als ze de A52 5G met 256GB opslag uitbrengen, dan zou ik 'm gelijk kopen.

My other computer is your windows box.
Als je de OP bekijkt zie je een link (specificaties) die hier naar toe refereert: https://news.samsung.com/...oor-iedereen-toegankelijk is de Nederlandse variant van jouw link en geeft aan dat de 5G variant maar met max 128gb komt. Dus ja dit is zeker zo, ook als je de Samsung op hun eigen site wilt bestellen is dit te zien.Dim schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:06:
Een klein dingetje over de specificaties, wat ik ook al opmerkte in het nieuwsartikel, is dat in de Nederlandse versie alleen de 'gewone' A52 (laten we maar de 4G variant zeggen) een optie heeft voor 256 GB opslag. Bij de A52 5G en de A72 staat alleen "ROM: 128GB".
Maar in het Tweakers bericht stond het ook al zo vermeld. Dit zijn de modellen die in de Benelux uitkomen.
Heeft de A52 (4G) een 3,5 mm jack aansluiting? Op sommige websites wordt die wel genoemd, maar op de foto's en de samsung website is hierover niets te vinden.
De 256GB versie van de A52 4G is alleen te krijgen via de Samsung site en bij MediaMarkt. In NL wordt de 256GB versie van de A52 5G niet gevoerd.dutchnltweaker schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:14:
[...]
Als je de OP bekijkt zie je een link (specificaties) die hier naar toe refereert: https://news.samsung.com/...oor-iedereen-toegankelijk is de Nederlandse variant van jouw link en geeft aan dat de 5G variant maar met max 128gb komt. Dus ja dit is zeker zo, ook als je de Samsung op hun eigen site wilt bestellen is dit te zien.
Maar in het Tweakers bericht stond het ook al zo vermeld. Dit zijn de modellen die in de Benelux uitkomen.
Galaxy Z Fold4 | Z Flip4 | S23 Ultra
Ja die heeft 'ie, aan de onderkant.mark1985 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:59:
Heeft de A52 (4G) een 3,5 mm jack aansluiting? Op sommige websites wordt die wel genoemd, maar op de foto's en de samsung website is hierover niets te vinden.

En heeft ie dan ook FM-radio? Misschien een wat oubollige feature, maar ben ik verknocht aan mijn radio.
Nee.Kwak schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:41:
[...]
En heeft ie dan ook FM-radio? Misschien een wat oubollige feature, maar ben ik verknocht aan mijn radio.
Ja echt FM radio of radio app waarmee je internet radio luistert?plizz schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:39:
[...]
Raar, mijn broer heeft een A52 128Gb 4G gekocht via coolblue en hij kan FM radio luistern.
Ik kan geen enkele bron vinden namelijk die zegt dat de a52 fm radio heeft. Enkele bronnen zeggen nee. Maar hier een filmpje gevonden waarbij er wel een radio app is (te zien tijdens het showen van de app drawer): YouTube: Samsung Galaxy A52 Unboxing & Overview (Indian Unit)
Even een vraagje, in de pricewatch is te vinden dat de A51 dual sim heeft waarbij je ook nog een microSD kaart kan bijstoppen, maar bij de A52 staat dat het niet kan? Hebben ze dit verandert?
Klopt. Je hebt nu ruimte voor 2 Sims. Of 1 sim en een microSD kaart
Ik ben toe om mijn galaxy S5+ in te ruilen voor iets nieuws, en de a52 gaat het worden. Ik hoopte dat iemand mij kan adviseren over de gewone of de 5G versie.
Dat 5g nog niet optimaal is in NL weet ik.
Ik neig eigenlijk naar de 4g versie, alleen 5g en 120hz, dat is nu toch niet direct een game changer?
-de 5g heeft 120hz. De 4g versie heeft 90hz.
Ik vroeg mij af...hoe vertaalt zich dit in de accu duur?
Stel ik koop de 5g met 120hz en het blijkt dat de accu veel sneller leeg gaat, en ik zet hem dan maar op 60hz(?) in de instellingen...
Dan heb je toch een voordeeltje wat je niet meer gebruikt.
Is dit een rare redenatie, heeft het veel invloed die 120hz op de accutijd?
Dank voor de info!
Dat 5g nog niet optimaal is in NL weet ik.
Ik neig eigenlijk naar de 4g versie, alleen 5g en 120hz, dat is nu toch niet direct een game changer?
Stel ik koop de 5g met 120hz en het blijkt dat de accu veel sneller leeg gaat, en ik zet hem dan maar op 60hz(?) in de instellingen...
Dan heb je toch een voordeeltje wat je niet meer gebruikt.
Is dit een rare redenatie, heeft het veel invloed die 120hz op de accutijd?
Dank voor de info!
[Voor 7% gewijzigd door flo-78 op 23-03-2021 20:12]
Balen, zat naar de A51 te kijken toen ik de A52 langs zag komen.. nu is het afwegen of ik zonder SD kaart kan..-ET- schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:47:
Klopt. Je hebt nu ruimte voor 2 Sims. Of 1 sim en een microSD kaart
De 5G heeft een ongeveer 20% snellere (en daarmee indirect zuinigere) SoC dus ik denk dat dit qua batterijduur het verschil goedmaakt tov de non-5G. Mocht je er even lang mee gaan doen als je S5+, dan heb je in elk geval ook 5G mochten ze de komende 2 - 3 jaar 4G frequenties gaan inwisselen voor 5G.flo-78 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:23:
De batterijduur zal in elk geval beter zijn dan je S5+.

[Voor 22% gewijzigd door Uberprutser op 24-03-2021 12:29]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Hmm, volgens het topic dat je daaronder linkt lijkt dat de actie van gratis galaxy buds+ hier niet voor geldt. Ik zie dat ook nergens staan in de shop.dutchnltweaker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:48:
[...]
dutchnltweaker in "[Samsung Galaxy A52-Serie] Levertijden & Prijzen"
Misschien dat deze deal bij samsung zelf je over de streep trekt? moet je jouw toestel wel los aanschaffen, maar de prijzen zijn zeer schappelijk te noemen voor wat je krijgt.
Overigens adverteert ING met 10% korting en een prijs van 314 euro. Ik zie echter een prijs van 332 in de winkelwagen, maar 5% korting. Beetje vreemd allemaal.
[Voor 7% gewijzigd door Ahrnuld op 24-03-2021 23:28]
Niets...
Let op: als je de buds gratis zou willen ontvangen: deze actie geldt tot 25-3-2021. Lees: vandaag alleen nog.Ahrnuld schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:31:
[...]
Hmm, volgens het topic dat je daaronder linkt lijkt dat de actie van gratis galaxy buds+ hier niet voor geldt. Ik zie dat ook nergens staan in de shop.
Overigens adverteert ING met 10% korting en een prijs van 314 euro. Ik zie echter een prijs van 332 in de winkelwagen, maar 5% korting. Beetje vreemd allemaal.
Goed om dat hier ook even te melden inderdaad.PJOG schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:42:
[...]
Let op: als je de buds gratis zou willen ontvangen: deze actie geldt tot 25-3-2021. Lees: vandaag alleen nog.
Overigens vraag ik me dan af of de prijs omlaag gaat als de actie voorbij is. Die buds heb ik toch niet nodig, en het lijkt me op dit moment nog lastig om die door te verkopen

Niets...
Dank je, dat wist ik niet van de SoC. (Nieuwer en gelijk wat zuiniger)Uberprutser schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:27:
[...]
De 5G heeft een ongeveer 20% snellere (en daarmee indirect zuinigere) SoC dus ik denk dat dit qua batterijduur het verschil goedmaakt tov de non-5G. Mocht je er even lang mee gaan doen als je S5+, dan heb je in elk geval ook 5G mochten ze de komende 2 - 3 jaar 4G frequenties gaan inwisselen voor 5G.
De batterijduur zal in elk geval beter zijn dan je S5+.
Ik ga toch voor de 4g versie. 90hz is genoeg en 5g, daar kan ik nog wel 4 jaar buiten. (Bovendien vind ik €349+Sim+Microsoft+hoesje wel genoeg)
Qua snelheidswinst van de SoC, niet helemaal te vergelijken maar zag filmpje van de a52 5g tegen de a72 en qua snelheid vind ik de a52 wel prima. Gek dat niemand een A52-4g tegenover een A52-5g zet?
En qua accu van m’n S5+....die heb ik al eens zelf vervangen...dat kon vroeger. Jammer dat ze nu vaste accu s hebben. Over 3 a 4 jaar als de updates stoppen zal de accu ook wel flink minder zijn.
Nou snel bestellen, laatste dag van de oortjes zonder draad

Vandaag binnen gekregen voor mijn zoon van 14 maar hij wil een hoesje?
Kan hij gewoon een a51 of a50 hoesje erop gebruiken of zijn de maten weer verschillend?
Dit omdat hij wel leuke hoesjes ziet op ome Ali maar nog niet voor de a52 natuurlijk.
Kan hij gewoon een a51 of a50 hoesje erop gebruiken of zijn de maten weer verschillend?
Dit omdat hij wel leuke hoesjes ziet op ome Ali maar nog niet voor de a52 natuurlijk.
festina lente
Uhm ja die zijn zeker verschillend, ook mbt de camera. hoesjes zijn eigenlijk nooit compatibel met een andere type telefoon.Honesty schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:35:
Omdat het toestel zo nieuw is zal je waarschijnlijk een hoes in Nederland moeten kopen.
Wil(de) hij niet de Smart Cover? Bij de koele blauwe kan/kon je die voor een tientje erbij krijgen. Enige nadeel van dit hoesje (maar dan de variant voor de A72) vind ik dat je er niet echt veel pasjes in kwijt kan en ook geen vak voor cash. Bij de voorloper had ik de neiging de laatste tijd zonder portemonnee de deur uit te gaan. Belangrijke pasjes bij de telefoon en paar bankbiljetten.Honesty schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:35:
Hadden we beter kunnen doen, hebben hem ook daar gekocht maar eerst wilde hij hem natuurlijk bestellen en pas toen die binnen was bedacht die dat een hoesje toch wel handig is, hebben nu bij die bolle er eentje gekocht en tegen de tijd dat ze wat langer op de markt zijn hopelijk een leukere.DikkieDick schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:50:
[...]
Wil(de) hij niet de Smart Cover? Bij de koele blauwe kan/kon je die voor een tientje erbij krijgen. Enige nadeel van dit hoesje (maar dan de variant voor de A72) vind ik dat je er niet echt veel pasjes in kwijt kan en ook geen vak voor cash. Bij de voorloper had ik de neiging de laatste tijd zonder portemonnee de deur uit te gaan. Belangrijke pasjes bij de telefoon en paar bankbiljetten.
festina lente
Ik ben blij met mijn A52-5G. Ik kom van een Oneplus 3 (scherm was kapot ,anders kon ik nog wel even door) dus de snelheid en 120 Hz scherm is zeker een verbetering. Vingerafdrukscanner op de voorkant is voor mij ook een must en werkt prima op de A52. Ik merk wel dat de volume-omlaag knop af en toe vastzit - nog een keer klikken is dan voldoende. Merkt iemand anders dat ook?
Volume probleem herken ik niet van mijn A52 5G.AmIMeYet schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:33:
Ik ben blij met mijn A52-5G. Ik kom van een Oneplus 3 (scherm was kapot ,anders kon ik nog wel even door) dus de snelheid en 120 Hz scherm is zeker een verbetering. Vingerafdrukscanner op de voorkant is voor mij ook een must en werkt prima op de A52. Ik merk wel dat de volume-omlaag knop af en toe vastzit - nog een keer klikken is dan voldoende. Merkt iemand anders dat ook?
Kreeg van de week wel al de eerste update binnen. Security patch naar februari.
Ik merk niks van een knopje die vastzit.AmIMeYet schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:33:
Zit erover te denken om voor mijn vrouw de A52 4G te kopen.
Ze heeft nu de A50 maar deze is echt aan vervanging toe.
Deze A50 heb ik zelf ook een tijdje gehad.
Maar vond dat ding zo traag, Ik kon er niet mee werken.
Zei vond het wat minder een probleem.
Maar vind stiekem de A52 ook wel een mooie telefoon en zag dat deze een SD720 als processor heeft.
Dus wellicht is er hoop...Is deze echt een stuk sneller nu dan de A50?
Wellicht iemand die de upgrade gedaan heeft en die het weet?
Maar vind stiekem de A52 ook wel een mooie telefoon en zag dat deze een SD720 als processor heeft.
Ik had een A50 en nu een A52 5G en ik kan nu niet zeggen wauw hij is zoveel sneller. Ik game er verder niet op dus dat verschil weet ik niet. Beeld is wel vloeiender maar dat kan ook het 120hz scherm zijn.
Ik heb de A50, mijn vrouw de A52. In het dagelijks gebruik (lees: whatsapp, internet, spotify, youtube) geen enkel verschil, behalve de refreshrate van het scherm. Daar komt bij dat de A50 een dezer dagen ook Android 11 krijgt (de A52 heeft dit reeds) wat maakt dat mijn A50 nog een (lange) ronde meegaat.RvD86 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:06:
Zit erover te denken om voor mijn vrouw de A52 4G te kopen.
Goed, je bent uiteraard Tweaker, dus kan me voorstellen dat je gewoon een nieuwe telefoon wilt hebben om het hebben van een nieuwe telefoon

Aan jou de keuze.
Haha ja dat klopt wel ongeveerPJOG schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:33:
[...]
Ik heb de A50, mijn vrouw de A52. In het dagelijks gebruik (lees: whatsapp, internet, spotify, youtube) geen enkel verschil, behalve de refreshrate van het scherm. Daar komt bij dat de A50 een dezer dagen ook Android 11 krijgt (de A52 heeft dit reeds) wat maakt dat mijn A50 nog een (lange) ronde meegaat.
Goed, je bent uiteraard Tweaker, dus kan me voorstellen dat je gewoon een nieuwe telefoon wilt hebben om het hebben van een nieuwe telefoon![]()
Aan jou de keuze.

Maar nu ik jou verhaal zo hoor, Sla ik hem over

Toevallig gisteren wel voor mijn vrouw besteld bij ING voor 314 euro

Bedankt voor de info!
Offtopic: Android 11 is voor je A50 beschikbaar in NL sinds vandaag. Ik zou die eens installeren en kijken wat voor verschil dat maakt icm One UI 3.1RvD86 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Haha ja dat klopt wel ongeveer![]()
Maar nu ik jou verhaal zo hoor, Sla ik hem over![]()
Toevallig gisteren wel voor mijn vrouw besteld bij ING voor 314 euro![]()
Bedankt voor de info!
Ga ik zeker even proberenPJOG schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:09:
[...]
Offtopic: Android 11 is voor je A50 beschikbaar in NL sinds vandaag. Ik zou die eens installeren en kijken wat voor verschil dat maakt icm One UI 3.1

Bedankt voor de tip.
Soort van uitleg/review van de A52, waarbij 5g en de uitgebreidere versie wordt besproken met meer geheugen en RAM.
Ook een korte, hele korte vergelijking met concurrenten.
YouTube: De nieuwe Galaxy A52: dit doet Samsung heel slim!
Ook een korte, hele korte vergelijking met concurrenten.
YouTube: De nieuwe Galaxy A52: dit doet Samsung heel slim!
Ik wil graag de A52 5G aanschaffen maar ik lees bij een aantal reviews dat de mensen tijdens het bellen je slecht kunnen verstaan, soms met kraken en dat het geluid tijdens het bellen op de A52 heel zacht is. Ben benieuwd of hier meer mensen last van hebben.
Vandaag de A52 gekregen van mijn werk. Alleen als ik typ dan hoor je de trilmotor best wel erg ookal staat die op de laagste stand. Op mijn S10 was dat veel subtieler en veel minder hoorbaar. Meerdere mensen die hier last van hebben?
Ik heb dit zelf nog niet gemerkt. Ook geen klachten van gesprekspartners gehad. Bel via vodafone.Sevilla 67 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:39:
Ik wil graag de A52 5G aanschaffen maar ik lees bij een aantal reviews dat de mensen tijdens het bellen je slecht kunnen verstaan, soms met kraken en dat het geluid tijdens het bellen op de A52 heel zacht is. Ben benieuwd of hier meer mensen last van hebben.
Heeft iemand al iets van de Buds+ actie gehoord? Ik heb de aanvraag op 19 maart ingediend en in de mail staat dat ze binnen 2 weken zouden laten weten of het aan de voorwaarden voldoet.
De bevestiging is inmiddels binnen
De bevestiging is inmiddels binnen

[Voor 11% gewijzigd door mstx op 08-04-2021 17:57]
Net zoals de meesten hier ben ik van de A50 overgestapt naar de A52. Heb hem sinds vandaag binnen.
Ik merkte echter dat er een krakend geluid / wat speling in de plastic achterkant zit. Met name in het midden van de achterkant of net onder de camera-verhoging. Ik merk het eigenlijk iedere keer als ik de telefoon oppak terwijl het muisstil is.
Meer mensen die hier last van hebben?
Ik merkte echter dat er een krakend geluid / wat speling in de plastic achterkant zit. Met name in het midden van de achterkant of net onder de camera-verhoging. Ik merk het eigenlijk iedere keer als ik de telefoon oppak terwijl het muisstil is.
Ik heb net even bij mij gekeken/geluisterd. Ik kan bij mij geen kraak ontdekken.speedygow schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:58:
Net zoals de meesten hier ben ik van de A50 overgestapt naar de A52. Heb hem sinds vandaag binnen.
waar heb je dat gelezen ?Sevilla 67 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:39:
Zijn hier ook mensen die last hebben van een melding die de telefoon geeft bij de sd kaart.
Om de zoveel tijd komt de melding: "Een SD-kaart is onveilig verwijderd. Sla niet-opgeslagen gegevens op en start uw telefoon opnieuw op om te voorkomen dat uw telefoon onverwacht opnieuw opstart."
Ik heb dit bij een al gebruikte sd kaart, maar ook bij een volledig nieuwe sd kaart.
Als ik een beetje op internet zoek schijnt het bij meer toestellen voor te komen met de laatste android 11 update. Heb er echter nog geen oplossing voor gezien. Alleen maar aanbevelingen om een foutrapport naar Samsung te sturen.
Om de zoveel tijd komt de melding: "Een SD-kaart is onveilig verwijderd. Sla niet-opgeslagen gegevens op en start uw telefoon opnieuw op om te voorkomen dat uw telefoon onverwacht opnieuw opstart."
Ik heb dit bij een al gebruikte sd kaart, maar ook bij een volledig nieuwe sd kaart.
Als ik een beetje op internet zoek schijnt het bij meer toestellen voor te komen met de laatste android 11 update. Heb er echter nog geen oplossing voor gezien. Alleen maar aanbevelingen om een foutrapport naar Samsung te sturen.
@MrOsman Ik had het hier bij de reviews ergens gelezen. https://www.samsung.com/n...Aq7pEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
[Voor 85% gewijzigd door Sevilla 67 op 16-04-2021 01:06]
Ik heb dit inderdaad ook continu. Heb voor nu als 'oplossing' de SD kaart eruit gehaald en ga denk ik via mijn oude telefoon de gegevens daarvan maar op mijn pc zetten. Heb maar 64GB van de 128GB in gebruik, dus komend jaar kom ik zonder SD kaart prima uit de voeten.wesdi83 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:39:
Zijn hier ook mensen die last hebben van een melding die de telefoon geeft bij de sd kaart.
Ik had overigens ook dat de microsd kaart voor mijn gevoel niet goed in de houder pastte. In mijn oude Galaxy A50 viel het kaartje er veel beter in, bij de A52 moet je echt een beetje frunniken om 'm erin te krijgen.
Kan me bijna niet voorstellen. De A50 is best wel traag en ik heb geen vergelijking met A52 maar mijn zoon heeft een Poco X3 met SD732G soc en die is een stuk vlotter.PJOG schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:33:
[...]
Ik heb de A50, mijn vrouw de A52. In het dagelijks gebruik (lees: whatsapp, internet, spotify, youtube) geen enkel verschil, behalve de refreshrate van het scherm. Daar komt bij dat de A50 een dezer dagen ook Android 11 krijgt (de A52 heeft dit reeds) wat maakt dat mijn A50 nog een (lange) ronde meegaat.
Goed, je bent uiteraard Tweaker, dus kan me voorstellen dat je gewoon een nieuwe telefoon wilt hebben om het hebben van een nieuwe telefoon![]()
Aan jou de keuze.
PJOG schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:33:
[...]
Aan jou de keuze.
heb dezelfde situatie als pjog,Garret1410 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:41:
[...]
Kan me bijna niet voorstellen. De A50 is best wel traag en ik heb geen vergelijking met A52 maar mijn zoon heeft een Poco X3 met SD732G soc en die is een stuk vlotter.
en ben inderdaad met hem eens, echter heeft deze weer een langere ondersteuning dan de a50.
voor mij sowieso een Samsung weer naar jaren. reden voor mij deze koop was dus de langere ondersteuning en waterdichtheid van de telefoon.
Vandaag na 3 weken gebruik, ook, plots de melding...Er is een sd kaart niet veilig verwijderd.
(Nummer 3 in dit draadje)
Telefoon is up to date en toen ik hem installeerde, een nieuw vers Samsung EVO 256 sd kaartje er in gedaan.
Als ik de A52 opnieuw opstart staat alles nog gewoon op het kaartje.
Op het forum van Samsung (Samsung members) staan al veel meer klachten hier over.
Notificatie is:
UW TELEFOON OPNIEUW OPSTARTEN
Er is een SD-kaart niet veilig verwijderd. Als u wilt voorkomen dat uw telefoon onverwacht opnieuw start, slaat u niet-opgeslagen gegevens op en start u deze nu opnieuw.
(Nummer 3 in dit draadje)
Telefoon is up to date en toen ik hem installeerde, een nieuw vers Samsung EVO 256 sd kaartje er in gedaan.
Als ik de A52 opnieuw opstart staat alles nog gewoon op het kaartje.
Op het forum van Samsung (Samsung members) staan al veel meer klachten hier over.
Notificatie is:
UW TELEFOON OPNIEUW OPSTARTEN
Er is een SD-kaart niet veilig verwijderd. Als u wilt voorkomen dat uw telefoon onverwacht opnieuw start, slaat u niet-opgeslagen gegevens op en start u deze nu opnieuw.
Ik heb gemerkt dat de Samsung camera app geen aanpassing van de witbalans toestaat voor de front camera. Tegelijkertijd heeft de front camera moeite met een consistente witbalans aan te houden. Deze wisselt heel de tijd tussen warm en (te) koel waardoor selfies er niet altijd goed uit komen. Heeft iemand hier een workaround voor? Ik heb Open Camera geprobeerd en die laat het wel toe om de witbalans aan te passen of te locken maar voor één of andere reden is de maximum resolute 5MP voor de front camera. Een goede Gcam mod heb ik precies ook nog niet gevonden.
de pro foto mode in de samsung camera app? daarmee kan je alles aanpassenAdmiral Freebee schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:03:
Ik heb gemerkt dat de Samsung camera app geen aanpassing van de witbalans toestaat voor de front camera. Tegelijkertijd heeft de front camera moeite met een consistente witbalans aan te houden. Deze wisselt heel de tijd tussen warm en (te) koel waardoor selfies er niet altijd goed uit komen. Heeft iemand hier een workaround voor? Ik heb Open Camera geprobeerd en die laat het wel toe om de witbalans aan te passen of te locken maar voor één of andere reden is de maximum resolute 5MP voor de front camera. Een goede Gcam mod heb ik precies ook nog niet gevonden.
Die wisselt automatisch naar de main camera. Lijkt dus niet te werken voor de selfie camera.Joelsuperstar schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:19:
[...]
de pro foto mode in de samsung camera app? daarmee kan je alles aanpassen
Je hebt gelijk! rechtsboven kan je wel filters instellen? is dat niet de oplossing voor je? warmer of koeler en de intensiteit ervan.Admiral Freebee schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:37:
[...]
Die wisselt automatisch naar de main camera. Lijkt dus niet te werken voor de selfie camera.
wow. ik heb de 5g versie welgeteld één dag gebruikt en hij gaat weer retour. vlotte telefoon, voor zover je in één dag kunt beoordelen een prima batterijduur en een mooi helder scherm. voor het eerst mogen ervaren wat een >60 Hz scherm betekent. mooi, maar voor mij echt geen must.
belangrijkste bezwaar voor mij is de Samsung-software. sinds de S8 geen Samsung meer gehad, maar ik was in de veronderstelling dat Samsung steeds 'cleaner' was geworden. nou echt niet
en de camera wordt in aardig wat reviews als vrij goed beoordeeld, maar ik heb lang niet meer zo'n korrelig exemplaar gehad. zelfs mijn Experia doe ik vóór de S8 had, maakte mooiere en scherpere foto's. en de IOS is een lachertje.
'once you go Pixel, you can never go back', zullen we maar zeggen.
belangrijkste bezwaar voor mij is de Samsung-software. sinds de S8 geen Samsung meer gehad, maar ik was in de veronderstelling dat Samsung steeds 'cleaner' was geworden. nou echt niet

'once you go Pixel, you can never go back', zullen we maar zeggen.
Dat helpt wel een beetje maar het lijkt nog altijd de automatische witbalans als basis te nemen. Je kan dus een te koele witbalans wel wat corrigeren maar ineens springt hij toch naar een warmere witbalans en krijg je dus een veel te warm beeld.Joelsuperstar schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:41:
[...]
Je hebt gelijk! rechtsboven kan je wel filters instellen? is dat niet de oplossing voor je? warmer of koeler en de intensiteit ervan.
Dank voor je bijdrage. Het verbaast me dat jij zulke slechte ervaringen hebt, terwijl de review anders aangeven.BBBrt schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:34:
.. en de camera wordt in aardig wat reviews als vrij goed beoordeeld, maar ik heb lang niet meer zo'n korrelig exemplaar gehad. zelfs mijn Experia doe ik vóór de S8 had, maakte mooiere en scherpere foto's. en de IOS is een lachertje.
Wellicht een 'maandagochtendproduct'?
Zelf ben ik voornemens om deze telefoon ook te gaan kopen, en juist de cameraprestaties zijn voor mij niet onbelangrijk.
op zich valt het mee hoor, maar ik merk nu gewoon dat ik nooit meer naar een Samsung kan. op een of andere manier kan ik niet overweg met de manier waarop zij de 'android ervaring' in mijn ogen verpesten. nogal persoonlijke ervaring dus :-)Cranberry schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:35:
[...]
Dank voor je bijdrage. Het verbaast me dat jij zulke slechte ervaringen hebt, terwijl de review anders aangeven.
Wellicht een 'maandagochtendproduct'?
Zelf ben ik voornemens om deze telefoon ook te gaan kopen, en juist de cameraprestaties zijn voor mij niet onbelangrijk.
en voorheen gooide ik er gewoon een custom ROM op (die ik zelf dan nog tweakte), maar ik zie dat dat voor de A52 nog niet echt op gang gekomen is.
om wat voorbeelden te noemen (mogelijk zijn ze op te lossen met extra apps, maar dat gaat mij al te ver):
-hardnekkige melding in je notificaties die aangeeft dat je wi-fi calling aanhebt.
-daarnaast ook nog eens de bevestiging met een icoon naast je icoontje voor bereik. voor dual sim betekent dit dus al permanent 4 icoontjes rechtsboven én een notificatie die niet weg wil.
-ik kon überhaupt de optie niet vinden om wi-fi calling eventueel uit te zetten.
- hardnekkige notificatie die aangeeft als do not disturb aanstaat. is een icoontje rechtsboven niet genoeg?
-voor notificaties is het óf niet trillen en geen geluid óf wel trillen en wel geluid. de voor mij logische combi van alleen geluid is er niet.
-notificaties laten het scherm niet aangaan.
-tig onzin apps die niet eenvoudig te verwijderen of uit te schakelen zijn.
-...
en qua foto's: het is een oké main camera, maar mijn Pixel 4a maakt beduidend mooiere foto's. alleen die OIS is echt een gimmick en werkt voor geen meter, maar dat blijkt uit zo'n beetje elke review wel. misschien is dat nog een béétje op te lossen met een toekomstige software update.
het klinkt allemaal kritisch, maar als je van een Samsung komt en Samsung software allemaal oké vindt, dan is dit echt een prima toestel hoor. helemaal voor het geld!
Weet iemand of de A52 4g en 5g hetzelfde zijn behalve op de CPU/GPU, scherm refresh rate en 5g ondersteuning? Want ik zie ook filmpjes dat er meer verschillen zijn zoals sneller laden en betere foto's met de 5g?
[Voor 11% gewijzigd door bsmpower op 22-04-2021 20:37]
https://m.gsmarena.com/co...one1=10631&idPhone2=10641bsmpower schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:34:
Weet iemand of de A52 4g en 5g hetzelfde zijn behalve op de CPU/GPU, scherm refresh rate en 5g ondersteuning? Want ik zie ook filmpjes dat er meer verschillen zijn zoals sneller laden en betere foto's met de 5g?
in principe zijn alleen de processor en het scherm anders, meer niet.
het scherm is 120 Hz vs. 90 Hz. de processor is een SD 750G vs. een SD 720G. dit laatste betekent niet alleen dat het toestel 5G aankan, maar zorgt ook voor (íets) betere prestaties, zowel van CPU als GPU.
de toestellen hebben exact dezelfde camera (sensor), maar door de verschillende processors kunnen er (relatief kleine) verschillen in foto's zijn. daarnaast kan het andere scherm er ook voor zorgen dat de foto's anders overkomen op de toestellen.
Even een korte impressie van de Samsung A52 5G icm T=mobile 5G.
Na 2 jaar heb ik mijn Huawei Mate 20 vervangen door de A52 5G. Ik heb heel lang getwijfeld omdat mijn Huawei toch aan alles voldeed. Kreeg ook nog Android 11 en de batterijduur was ook nog ok. Alleen het opladen werd minder ( iets van los contact ).
Dus toch maar overgestapt. En ik moet zeggen na 2 jaar en een andere GUI voelt het toch verfrissend aan. Het scherm is prachtig, zeer scherp en vloeiend. Batterijduur moet ik nog ervaren, maar op het eerste oog gaat die vrij snel leeg. Komt misschien door 5G..? Maar eerst maar eens goed een paar keer leeg laten lopen daar word die ook beter van. Althans mijn ervaring met de Huawei.
Bloatware vond ik ook wel meevallen, ja het zit erop maar het merendeel heb ik kunnen verwijderen. Voor de rest werk ik met dual SIM. Tot nu toe een tevreden gebruiker. Alleen de ringtones zijn toch echt wel oudbollig!!
Na 2 jaar heb ik mijn Huawei Mate 20 vervangen door de A52 5G. Ik heb heel lang getwijfeld omdat mijn Huawei toch aan alles voldeed. Kreeg ook nog Android 11 en de batterijduur was ook nog ok. Alleen het opladen werd minder ( iets van los contact ).
Dus toch maar overgestapt. En ik moet zeggen na 2 jaar en een andere GUI voelt het toch verfrissend aan. Het scherm is prachtig, zeer scherp en vloeiend. Batterijduur moet ik nog ervaren, maar op het eerste oog gaat die vrij snel leeg. Komt misschien door 5G..? Maar eerst maar eens goed een paar keer leeg laten lopen daar word die ook beter van. Althans mijn ervaring met de Huawei.
Bloatware vond ik ook wel meevallen, ja het zit erop maar het merendeel heb ik kunnen verwijderen. Voor de rest werk ik met dual SIM. Tot nu toe een tevreden gebruiker. Alleen de ringtones zijn toch echt wel oudbollig!!
Hier ook een korte eerste impressie.
De voorganger was een Huawei P20 lite. Deze werd niet meer geupdate en na de berichten over het mogelijke Huawei lek bij KPN werd ik toch wat wantrouwig over Chinese technologie. Dus een goed moment om iets anders te zoeken. Via Coolblue kon ik als tweedekans een A52 5G kopen voor de meer dan schappelijke prijs van € 345,-.
Zoals al vaak genoemd is in dit topic is het scherm heel goed. Scherp, mooie diepe kleuren en rustig voor de ogen. De batterij gaat meer dan 1 dag mee. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat ik tijdens werkdagen amper tijd heb om op mijn eigen telefoon te kijken. Ondanks het 6.5" scherm vind ik het formaat nog mee vallen. De bezels zijn vrij dun. Wel vind ik toestel wat dik. Zeker met een rubberen hoesje er om heen.
De snelheid is een grote verbetering ten opzichte ten opzichte van de Huawei P20 lite. Apps reageren sneller. Iets wat ook opvallend veel beter is de geluidskwaliteit via de 3.5mm jag.
Na Huawei EMUI is de Samsung UI toch een stuk rustiger. Bloatware is eenvoudig te verwijderen. Jaren geleden had ik een Galaxy S2 en daar kan ik alle onzinsoftware pas verwijderen nadat ik het toestel had geroot. Samsung heeft dit gelukkig verbeterd.
Wat mij echt tegenvalt is de vingerafdrukscanner. De locatie in het scherm is onhandig. De Huawei had dit op de achterkant van het toestel en dat was voor mij intuïtiever. Ook herkent hij vaak mijn vingerafdruk niet. Ik vrees dat bijna de helft van de keren is dat die de vingerafdruk niet herkend. Verder duurt het ontgrendelen vrij lang. Bij de Huawei gebeurde dit in een split second, de A52 5g is beduidend minder responsief. Ik hoop dat dit via software-updates wordt verbeterd.
Vooralsnog zijn er geen custom ROMS beschikbaar, maar deze zullen in de toekomst ongetwijfeld gaan komen.
De voorganger was een Huawei P20 lite. Deze werd niet meer geupdate en na de berichten over het mogelijke Huawei lek bij KPN werd ik toch wat wantrouwig over Chinese technologie. Dus een goed moment om iets anders te zoeken. Via Coolblue kon ik als tweedekans een A52 5G kopen voor de meer dan schappelijke prijs van € 345,-.
Zoals al vaak genoemd is in dit topic is het scherm heel goed. Scherp, mooie diepe kleuren en rustig voor de ogen. De batterij gaat meer dan 1 dag mee. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat ik tijdens werkdagen amper tijd heb om op mijn eigen telefoon te kijken. Ondanks het 6.5" scherm vind ik het formaat nog mee vallen. De bezels zijn vrij dun. Wel vind ik toestel wat dik. Zeker met een rubberen hoesje er om heen.
De snelheid is een grote verbetering ten opzichte ten opzichte van de Huawei P20 lite. Apps reageren sneller. Iets wat ook opvallend veel beter is de geluidskwaliteit via de 3.5mm jag.
Na Huawei EMUI is de Samsung UI toch een stuk rustiger. Bloatware is eenvoudig te verwijderen. Jaren geleden had ik een Galaxy S2 en daar kan ik alle onzinsoftware pas verwijderen nadat ik het toestel had geroot. Samsung heeft dit gelukkig verbeterd.
Wat mij echt tegenvalt is de vingerafdrukscanner. De locatie in het scherm is onhandig. De Huawei had dit op de achterkant van het toestel en dat was voor mij intuïtiever. Ook herkent hij vaak mijn vingerafdruk niet. Ik vrees dat bijna de helft van de keren is dat die de vingerafdruk niet herkend. Verder duurt het ontgrendelen vrij lang. Bij de Huawei gebeurde dit in een split second, de A52 5g is beduidend minder responsief. Ik hoop dat dit via software-updates wordt verbeterd.
Vooralsnog zijn er geen custom ROMS beschikbaar, maar deze zullen in de toekomst ongetwijfeld gaan komen.
Ik heb ook sinds een paar dagen een A52 en ik heb hier ook last van. Meer dan de helft van de keren herkent hij mijn vinger niet en het duurt allemaal erg lang, meerdere seconden. Mijn Huawei P30 lite was al unlocked voordat ik hem uit mij zak had. Met deze A52 kan ik niet eens blind unlocken, je moet eerst goed kijken waar je je vinger moet plaatsen.Kwak schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:48:
Ook de face-detect werkt voor geen meter. Ik sta echt op het punt het toestel terug te sturen, want dit is geen werken zo. Met de pincode unlocken werkt nog het snelst en het meest zeker. Maar ja, wie wil er nou nog een pincode intypen.
Vingerafdruk scanner werkt perfect op mijn A52. Geen misser gehad afgelopen weken. Gorilla glass zit er op en werkt nog steeds feilloos.
Ik tik 2x op m'n scherm. Vingerafdruk verschijnt, duim er op en klaar
Ik tik 2x op m'n scherm. Vingerafdruk verschijnt, duim er op en klaar
Nou ja, met mijn P30 voelde ik in mijn zak naar de scanner, en nog voordat ik de telefoon uit mijn zak had was hij unlocked. Met de A52 moet ik inderdaad een paar keer proberen. Ik moet ook mijn vinger een stukje hoger op het scherm drukken dan het vingerafdruk icoontje.
Heeft het misschien te maken hoe je je vingerafdruk de 1e keer geregistreerd heb?zonoskar schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:52:
Nou ja, met mijn P30 voelde ik in mijn zak naar de scanner, en nog voordat ik de telefoon uit mijn zak had was hij unlocked. Met de A52 moet ik inderdaad een paar keer proberen. Ik moet ook mijn vinger een stukje hoger op het scherm drukken dan het vingerafdruk icoontje.
Je kan een andere ook registreren..
Heeft het scherm nou HDR of niet? Als ik namelijk HDR-videos kijk op YouTube staat er namelijk weldegelijk een HDR tag bij de resoluties in tegenstelling tot bijv mijn laptop
AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB
https://www.xda-developers.com/samsung-galaxy-a52-review/niektb schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:50:
Heeft het scherm nou HDR of niet? Als ik namelijk HDR-videos kijk op YouTube staat er namelijk weldegelijk een HDR tag bij de resoluties in tegenstelling tot bijv mijn laptop
Besides, the display supports HDR10+ and HLG for HDR content playback on YouTube — but will be limited to playing non-HDR content on OTT platforms such as Netflix and Amazon Prime Video (as it has not been certified by these platforms for HDR content yet). As expected from a Samsung Super AMOLED panel, this display is bright and offers rich contrast and colors. Since this is a mid-tier AMOLED display, the rainbow effect is inescapable. But other than that, the clarity and colors of the display are fairly appreciable.
Nee, het komt doordat ik met 1 hand mijn telefoon wil ontgrendelen en ik dan mijn duim schuin op de scanner leg en dan meestal niet hoog genoeg. Als ik mijn duim recht (vertikaal) op de scanner leg, lukt het elke keer vrijwel de eerste keer. Dus het ligt aan mij een beetje. Ik unlock nu met mijn duim een stukje hoger en dan lukt het ook vaker, alleen staat het icoontje daarvoor dus te laag, maar als je er aan gewend bent is het wel oke.Layumi schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:49:
[...]
Heeft het misschien te maken hoe je je vingerafdruk de 1e keer geregistreerd heb?
Je kan een andere ook registreren..
Verder wel tevreden met het toestel. Hij hoelt stevig aan, wel een stuk chunkier dan mijn vorige telefoon. Always on scherm is echt fijn, camera is goed, scherm is goed. Ik kan alleen niet zeggen dat ik wat merk van dat 120Hz scherm (Motion smoothness staat op high, dat zou goed moeten zijn), dus die staat bij mij gewoon op standaard zodat ik langer met de accu doe.
@zonoskar je kan je duim een tweede keer als extra vinger inscannen, dan gaat het unlocken een stuk beter.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Lijkt inderdaad een stuk beter te gaan nu, ik heb de vinger ook schuin ingescanned. Alleen jammer dat er maar 3 afdrukken geregistreerd kunnen worden. Ik zag in ieder geval geen mogelijkheid om een 4de in te scannen, dus ik heb een van mijn andere vingers moeten verwijderen (uit de telefoonj-phone schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:46:
@zonoskar je kan je duim een tweede keer als extra vinger inscannen, dan gaat het unlocken een stuk beter.

Ik zag net trouwens dat de eerste dikke kras al in het scherm zit, weird. Hij is ook echt voelbaar en ik heb niet eens ruw met het toestel omgesprongen. Dat gorilla glass 5(r) is dus ook niet veel beter...
Wie met een A52 komt van een S8 af? Ik heb hier een ervaring gelezen maar ben benieuwd of er meer zijn. Ik vraag mij vooral af hoe de prestaties van de volgende aspecten zijn ten opzichte van een S8:
- Camera
- Scherm (ik snap dat 90hz beter is maar de rest?)
- Sneleid in gebruik
Ik zou het namelijk jammer vinden als ik een nieuw toestel koop maar deze geen vooruitgang of zelfs een achteruitgang is. Aan de andere kant is een S20/21 een stuk duurder, de S20 FE heeft geen 3,5mm en ik wil geen Chinees merk. Heb al wat gezocht, een draadje op Reddit gevonden maar daar stond niet heel veel nuttige info in.
- Camera
- Sneleid in gebruik
Ik zou het namelijk jammer vinden als ik een nieuw toestel koop maar deze geen vooruitgang of zelfs een achteruitgang is. Aan de andere kant is een S20/21 een stuk duurder, de S20 FE heeft geen 3,5mm en ik wil geen Chinees merk. Heb al wat gezocht, een draadje op Reddit gevonden maar daar stond niet heel veel nuttige info in.
ik heb de A52 (5G) maar één dag in gebruik gehad, maar kort gezegd:JT schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:33:
Wie met een A52 komt van een S8 af? Ik heb hier een ervaring gelezen maar ben benieuwd of er meer zijn. Ik vraag mij vooral af hoe de prestaties van de volgende aspecten zijn ten opzichte van een S8:
- Camera
- Sneleid in gebruik
-de camera van de S8 was/is wat mij betreft een van de beste in z'n klasse van die tijd. ik denk niet dat je teleurgesteld gaat zijn in de A52, maar de A52 is wel meer gericht op 'natuurgetrouw', waar de S8 soms toch best wel overdreven verzadigde foto's produceert. als je juist dat zo fijn vindt, dan vind je de foto's van de A52 in eerste instantie vast wat flets overkomen. maar dit is eventueel op te lossen met wat handmatige aanpassingen/filter.
-het scherm van de A52 is echt mooi en zal je op geen enkele manier teleurstellen qua kwaliteit. het is natuurlijk wel een flinke slag groter dan de S8 (en niet curved), dus realiseer je dat wel.
-qua snelheid zal de telefoon echt niet onderdoen. sommige mensen laten zich helemaal gek maken door specificaties van de processor, maar het belangrijkste is wat mij betreft dagelijks gebruik. en uiteindelijk zullen een highend soc uit de tijd van de S8 redelijk overeen komen met een midrange van nu.
dus: alles minimaal gelijkwaardig, maar mogelijk beter. alleen realiseer je dat het echt een véél groter toestel is

Formaat is nog een ding ja. Mijn S8 begint steeds minder goed te functioneren, vooral de accu (2 uur luisteren met externe DAC = 50% van de accu eraf). Momenteel moeten we een beetje op de centen letten. Een S20 zou er vanaf kunnen maar als het met iets minder euro's zou kunnen dan is dat wel welkom. Maar verschil in formaat is inderdaad wel een dingetje ja.BBBrt schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:56:
[...]
ik heb de A52 (5G) maar één dag in gebruik gehad, maar kort gezegd:
-de camera van de S8 was/is wat mij betreft een van de beste in z'n klasse van die tijd. ik denk niet dat je teleurgesteld gaat zijn in de A52, maar de A52 is wel meer gericht op 'natuurgetrouw', waar de S8 soms toch best wel overdreven verzadigde foto's produceert. als je juist dat zo fijn vindt, dan vind je de foto's van de A52 in eerste instantie vast wat flets overkomen. maar dit is eventueel op te lossen met wat handmatige aanpassingen/filter.
-het scherm van de A52 is echt mooi en zal je op geen enkele manier teleurstellen qua kwaliteit. het is natuurlijk wel een flinke slag groter dan de S8 (en niet curved), dus realiseer je dat wel.
-qua snelheid zal de telefoon echt niet onderdoen. sommige mensen laten zich helemaal gek maken door specificaties van de processor, maar het belangrijkste is wat mij betreft dagelijks gebruik. en uiteindelijk zullen een highend soc uit de tijd van de S8 redelijk overeen komen met een midrange van nu.
dus: alles minimaal gelijkwaardig, maar mogelijk beter. alleen realiseer je dat het echt een véél groter toestel is
Ik heb precies hetzelfde, dat geeft toch wel een goedkoop gevoel, ik hoop dat het niet meer te horen is als ik een hoesje ga gebruiken.speedygow schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:58:
Ik heb een probleem met deze telefoon. Eerste al geretourneerd, maar de nieuwe heeft hetzelfde.
Ik heb regelmatig tijdens het bellen dat als degene aan de andere kant van de lijn praat, dit gepaard gaat met kraken/'electrisch bijgeluid'. Het lijkt te verschillen per persoon die ik bel (de ene keer helder, de andere keer zeer storend bijgeluid').
Iemand anders dit ervaren? Met name de mensen op t Vodafone netwerk? Ben bang dat het hardware gerelateerd is (antenne/audiochip) ..
Ik heb regelmatig tijdens het bellen dat als degene aan de andere kant van de lijn praat, dit gepaard gaat met kraken/'electrisch bijgeluid'. Het lijkt te verschillen per persoon die ik bel (de ene keer helder, de andere keer zeer storend bijgeluid').
Iemand anders dit ervaren? Met name de mensen op t Vodafone netwerk? Ben bang dat het hardware gerelateerd is (antenne/audiochip) ..
misschien een open deur, maar heb je niet toevallig wi-fi-calling aanstaan in combinatie met (lokaal) belabberd wi-fi bereik?BoXie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 01:29:
Ik heb een probleem met deze telefoon. Eerste al geretourneerd, maar de nieuwe heeft hetzelfde.
Ik heb die van mijn ook om die reden retour gestuurd ik vond de speaker bel kwaliteit ook tegen vallen klonk niet mooi helder. Ik heb een poco x3 nfc en die klinkt een stuk duidelijker en mooi helder met bellen. Wel jammer want voor de rest een mooi toestel.
Ik heb een S21+ en had hiervoor de S9. In eerste instantie was de S21 scanner ook waardeloos in vergelijking met de S9. Echter door de vinger bij het registreren niet te draaien, maar wel te verplaatsen is de scanner wel veel beter (ook al draai je dan je vinger bij het unlocken).zonoskar schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:29:
[...]
Nee, het komt doordat ik met 1 hand mijn telefoon wil ontgrendelen en ik dan mijn duim schuin op de scanner leg en dan meestal niet hoog genoeg. Als ik mijn duim recht (vertikaal) op de scanner leg, lukt het elke keer vrijwel de eerste keer. Dus het ligt aan mij een beetje. Ik unlock nu met mijn duim een stukje hoger en dan lukt het ook vaker, alleen staat het icoontje daarvoor dus te laag, maar als je er aan gewend bent is het wel oke.
Verder wel tevreden met het toestel. Hij hoelt stevig aan, wel een stuk chunkier dan mijn vorige telefoon. Always on scherm is echt fijn, camera is goed, scherm is goed. Ik kan alleen niet zeggen dat ik wat merk van dat 120Hz scherm (Motion smoothness staat op high, dat zou goed moeten zijn), dus die staat bij mij gewoon op standaard zodat ik langer met de accu doe.
Is het proberen waard denk ik.
Nope. Bewust uitgezet, dat is dus niet de oorzaak.BBBrt schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:24:
[...]
misschien een open deur, maar heb je niet toevallig wi-fi-calling aanstaan in combinatie met (lokaal) belabberd wi-fi bereik?
Persoonlijk hekelt mij ook die vingerafdruk scanner.
Kan zijn dat ik werk handen heb en dus wat slechter scant.
Wel viel het me op dat ik onder 1 vinger scannen telkens gewisseld hebt tussen mijn middel en wijsvinger.
En kan ik dus met meer dan 3 vingerafdrukken unlocken.
Wel viel het me op dat ik onder 1 vinger scannen telkens gewisseld hebt tussen mijn middel en wijsvinger.
Mensen die ervaring hebben met de A52 vs de Oneplus Nord (overstappers?).
ik koop normaal telefoons in de €250 range, wat ga ik in de praktijk merken voor €100 extra?
ben met name benieuwd of de camera significant beter gaat zijn.
snapdragon 720 goed genoeg voor de 4-5 jaar levensduur die samsung dit toestel toeschrijft? of toch de poco f3?
snapdragon 720 goed genoeg voor de 4-5 jaar levensduur die samsung dit toestel toeschrijft? of toch de poco f3?
Je vraagt of de camera 'beter' gaat zijn. Beter ten opzichte van wat? De keuze tussen het OS van Poco of OneUI van Samsung is wel een dingetje als je een voorkeur hebt voor 1 van de 2.KSU4reqY schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:55:
ik koop normaal telefoons in de €250 range, wat ga ik in de praktijk merken voor €100 extra?
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Veel beter dan mijn huidige mi a2 lite. significant beter dan telefoons van 150-250eu van nu.j-phone schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:50:
[...]
Je vraagt of de camera 'beter' gaat zijn. Beter ten opzichte van wat?
meeste reviews zeggen wel dat het een goede camera is, maar de meeste reviews zijn ook niet veel meer dan de featureset voorlezen. Ben een beetje op zoek naar wat ik in de praktijk kan verwachten van een prijscategorie omhoog gaan.
ip67 is leuk maar mijn huidige telefoon zonder officiele rating kan ik ook gewoon in een doordrenkte broek in zware regen.
amoled is leuk maar de meeste video content kijk ik op andere schermen.
90/120hz klinkt beetje nutteloos op een telefoon, klinkt een beetje als "de telefoon is zuiniger, dus we hebben wat extra batterijruimte, wat proppen we erin?"
de batterij is maar 1-2 dagen niks bijzonders.
dus beter/makkelijker fotos en fimpjes van mijn kat maken is het voornaamste selling point van deze telefoon voor mij.
dat is een beetje het dilemma
a52 goede camera slechte soc.
poco3 goede soc slechte camera.
of gewoon weer een goedkoop bang for buck toestel.
maar wat is het verschil in de praktijk? is de samsung na de 2e/3e OS update supersloom? is het gewoon de techpress/reviews die te veel focussen op kleine verschillen?
miui lijkt wat fijnere features te hebben, security menu en youtube met scherm uit, afgezien van de ads her en der. maar daartegenover staat waarschijnlijk maar 2 jaar support en veel kleiner aanbod hoesjes. (of maken ze die camera bumps tegenwoordig zo dat je camera niet kapot gaat van op een glazen bureau liggen?)De keuze tussen het OS van Poco of OneUI van Samsung is wel een dingetje als je een voorkeur hebt voor 1 van de 2.
al met al niet ontevreden met de mi a2 lite, maar zoon kale android heeft af en toe wel wat ongemakkelijkheden die neem ik aan gewoon standaard ingebakken zitten in een oneui/miui.
Je geeft aan dat je meerdere vingers hebt gebruikt terwijl de telefoon voor dezelfde vinger vraagt en je vindt het dan vreemd dat de telefoon moeite heeft met het detecteren van jouw vingers? Lijkt mij heel erg logisch.daffymol schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:43:
Persoonlijk hekelt mij ook die vingerafdruk scanner.
De scanner is gewoon sub-par. Het duurt al veel te lang (meestal meer dan 1 sec) en 50% van de tijd herkend hij je vinger niet omdat je vinger net niet goed op de scanner ligt. Je vinger een paar mm naar links/rechts/omhoog verplaatsen is dan nodig. En dan duurt het dus nog > 1 sec voordat je vinger herkend wordt. Als dat bij jou anders is, dan heb ik (en anderen) een defect toestel.Abom schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:11:
[...]
Je geeft aan dat je meerdere vingers hebt gebruikt terwijl de telefoon voor dezelfde vinger vraagt en je vindt het dan vreemd dat de telefoon moeite heeft met het detecteren van jouw vingers? Lijkt mij heel erg logisch.
Vervelend en interessant. Ik wilde mijn vriendin deze adviseren. Dit is wel een issue waarvan je op de hoogte wilt zijn voordat je zo'n ding koopt.zonoskar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:20:
[...]
De scanner is gewoon sub-par. Het duurt al veel te lang (meestal meer dan 1 sec) en 50% van de tijd herkend hij je vinger niet omdat je vinger net niet goed op de scanner ligt. Je vinger een paar mm naar links/rechts/omhoog verplaatsen is dan nodig. En dan duurt het dus nog > 1 sec voordat je vinger herkend wordt. Als dat bij jou anders is, dan heb ik (en anderen) een defect toestel.
[Voor 6% gewijzigd door Abom op 03-05-2021 14:44]
voordat ik deze manier gebruikte , deed ik het gewoon per vinger, en juist toen deed ie het ook slecht.Abom schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:11:
[...]
Je geeft aan dat je meerdere vingers hebt gebruikt terwijl de telefoon voor dezelfde vinger vraagt en je vindt het dan vreemd dat de telefoon moeite heeft met het detecteren van jouw vingers? Lijkt mij heel erg logisch.
en de andere optie , was gewoon puur toeval.
Herken de problemen met de scanner niet. Met gorilla glass werkt het bij mij perfect. Nooit een misser gehad.
Ja je moet je vinger er wel goed op houden, maar dat moet je zelf doen, ligt niet aan het toestel
Ja je moet je vinger er wel goed op houden, maar dat moet je zelf doen, ligt niet aan het toestel
Ik denk dat het vooral een kwestie is van wat je verwachtinge zijn. Ik heb zelf een smartphone met vingerafdrukscanner op de achterkant en het unlocken is inderdaad sneller dan bij de Galaxy A52. Die moet namelijk eerst een aanraking van een vinger herkennen op de juiste plek, de OLED pixels aanzetten zodat je vinger goed verlicht wordt en dan de vinger nog scannen. Dat duurt inderdaad langer en naar mijn gevoel moet je je duim net iets lager zetten dan je intuïtief zou verwachten.Abom schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:28:
[...]
Vervelend en interessant. Ik wilde mijn vriendin deze adviseren. Dit is wel een issue waarvan je op de hoogte wilt zijn voordat je zo'n ding koopt.
Dat gezegd zijnde ben ik er wel snel aan gewoon geraakt en ik heb enkel de setup van de smartphone gedaan dus ik heb er zelfs niet zo lang mee gewerkt. Het zou voor mij in ieder geval geen dealbreaker zijn

Volgende probleem met de vingerafdrukscanner. Ik kan vrijwel elke dag in elke app die met de vinger te unlocken is (rabobank, knab, paypal, keepass, etc) opnieuw instellen dat deze mijn vingerafdruk mag gebruiken. Heeft iemand anders daar ook last van?