• Number10
  • Registratie: oktober 2020
  • Niet online
Eerder al geopperd voor de verkiezingen, maar zou een ‘supermulticoalitie’ van

D66+CDA+CU+PVDA+GL+SP+PVDD

ook een optie zijn?

Heb je gelijk 7 ministersposten te verdelen :)

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:45

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Number10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:21:

ook een optie zijn?

Leuk maar niet realistisch. CDA en PvdD zullen het nooit eens zijn over het agrarische beleid.
En D66 en CU niet over ethische zaken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:37
Ben benieuwd wat er met de veestapel gaat gebeuren in deze coalitie... :)

CDA en PvdD samen is onmogelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:56
VVD, CDA, PVV, FvD en JA21 hebben samen een meerderheid. Het is niet waarschijnlijk dat deze coalitie er komt maar het betekent wel dat minimaal een van deze partijen in een coalitie terecht komt. Een CDA of VVD laten zich echt niet lenen om perse een linkse coalitie aan een meerderheid helpen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Ankona schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:54:
. Een CDA of VVD laten zich echt niet lenen om perse een linkse coalitie aan een meerderheid helpen.
VVD en CDA hebben samen iets van 49 zetels. Als daar nog 27 'linkse' zetels bijkomen ligt het zwaartepunt qua zetels toch echt rechts.

• Number10
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:24:
Leuk maar niet realistisch. CDA en PvdD zullen het nooit eens zijn over het agrarische beleid.
En D66 en CU niet over ethische zaken.
Ja, hetzelfde kun je ook over het verschil in standpunten van de VVD en D66 zeggen natuurlijk. Coalities vormen betekent ook water bij de wijn doen. D66 en CU zaten al in de vorige coalitie en daar was ongetwijfeld discussie over sommige zaken. En het CDA heeft toch echt ook in meer links geörienteerde coalties deelgenomen.

Ik vind de gedoodverfde coaltie ook het meest logische, maar het helpt D66 denk,ik als ze een alternatief hebben. Dat dit geen waarschijnlijke is snap ik ook.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:41
Number10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:21:

ook een optie zijn?

Leuke idee. Maar waarom zou CDA daaraan meewerken? Zelfs met een relatief rechtse coalitie is het maar de vraag of regeren voor hen verstandig is. Maar als meest rechtse partij in een linkse coalitie zónder VVD is het denk ik een garantie voor een afstraffing over 4 jaar. Als dat de optie is die ze voorgeschoteld krijgen dan kan ik mij (met mijn bescheiden politieke kennis) echt niet voorstellen dat ze daar voor tekenen. Mijn verwachting is dat CDA zich bescheiden opstelt en alleen graag meeregeert icm een VVD-coalitie. Zit VVD er niet bij dan zullen ze eieren voor hun geld kiezen.

• Number10
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 00:03:
Leuke idee. Maar waarom zou CDA daaraan meewerken?
Het zou juist voor het CDA een opleving kunnen zijn als ze zich richten op dat deel van de mensen die voorheen ‘klassiek links’ stemmen maar zich door die partijen onvoldoende gesteund voelen.

Of ze ‘afgestraft’ worden hangt vooral af van de mate waarin ze een deel van dat electorsat aan zich weten te binden. De historie van het CDA gaat verder dan 10 jaar terug uiteraard en die van een van hun voorgangers zoals de KVP uiteraard nog verder terug.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Het CDA is helemaal geen linkse partij en wil ook helemaal geen linkse ideeën overnemen.
Wat het CDA zou moeten doen is beter uitleggen waarom (volgens hen) het CDA betere keuzes maakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:55
Als ik zo nogmaals naar de mogelijkheden kijk zie ik eigenlijk een minderheidskabinet als beste optie.

Het gaat allemaal afhangen van hoe goed de linkse partijen elkaar gaan vasthouden.

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:36
Ik zou zelf een minderheidskabinet van VVD/CDA/SGP/JA21 wel interessant vinden. Je kunt dan meerderheden vinden via (soms) D66/PvdA en (waarschijnlijk iets regelmatiger) FvD/PVV in beide kamers.
Maar goed dat is weinig realistisch.

Een minderheidskabinet van VVD/D66 vind ik ook prima.

Het zal wel neerkomen op de oude coalitie. Maar ik had zelf niet het idee dat daar nog voor 4 jaar leven in zat.

Ik denk dat we over 2 jaar opnieuw mogen stemmen :)

• PLAE
Oja en out of the box: SP/D66/CDA/VVD. Maar dan ben je wel tijden aan het puzzelen om tot een fatsoenlijk coalitieakkoord te komen. Ik denk dat er de komende periode sowieso wel wat keuzes gemaakt gaan worden, ongeacht wie er aan het roer staat, die in het straatje van de SP passen. In die zin heb ik geen twijfels inzake hun credibility bij hun achterban. En het zou voor de partij goed zijn om eens in beeld te komen via een aantal bewindspersonen.

Ik denk dat PvdA zichzelf onmogelijk maakt met die koppeling aan GL. Al zou ik er als ik hun was nu wel aan vasthouden en zodoende oppositie te gaan voeren. Om over 2 jaar met Aboutaleb de verkiezingen dik te winnen.

[Voor 18% gewijzigd door PLAE op 23-03-2021 12:58]

• spartaan1986
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 22:39
PLAE schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:08:
Oja en out of the box: SP/D66/CDA/VVD. Maar dan ben je wel tijden aan het puzzelen om tot een fatsoenlijk coalitieakkoord te komen. Ik denk dat er de komende periode sowieso wel wat keuzes gemaakt gaan worden, ongeacht wie er aan het roer staat, die in het straatje van de SP passen. In die zin heb ik geen twijfels inzake hun credibility bij hun achterban. En het zou voor de partij goed zijn om eens in beeld te komen via een aantal bewindspersonen.

Ik denk dat PvdA zichzelf onmogelijk maakt met die koppeling aan GL. Al zou ik er als ik hun was nu wel aan vasthouden en zodoende oppositie te gaan voeren. En over 2 jaar met Aboutaleb de verkiezingen dik te winnen.
Ik denk dat de SP dit alleen doet als het een centrumlinks kabinet of een paar van hun grote dingen krijgen, zoals het zorgfonds. Maar ik zie ze niet dit doen als ze een klein dingetje krijgen en verder een rechts kabinet mogelijk maken.

En over die hele brede linie zonder VVD. Het zou kunnen maar dan heb je kans dat ze over het agrarische en Medisch ethisch een vrij onderwerp laten. Dan kunnen die partijen naar eer en geweten er over stemmen.

• PLAE
spartaan1986 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat de SP dit alleen doet als het een centrumlinks kabinet of een paar van hun grote dingen krijgen, zoals het zorgfonds. Maar ik zie ze niet dit doen als ze een klein dingetje krijgen en verder een rechts kabinet mogelijk maken.
Het is wellicht een gok maar kan een kickstart voor de SP zijn. Helemaal als Marijnissen als VP in het kabinet plaatsneemt en na een jaar of 2 op een sociaal iets de boel laat ploffen. Maar ik schat in dat het meer zekerheidszoekers zijn.

• polthemol
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat
PLAE schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:05:
Ik zou zelf een minderheidskabinet van VVD/CDA/SGP/JA21 wel interessant vinden. Je kunt dan meerderheden vinden via (soms) D66/PvdA en (waarschijnlijk iets regelmatiger) FvD/PVV in beide kamers.
Maar goed dat is weinig realistisch.

Een minderheidskabinet van VVD/D66 vind ik ook prima.

Het zal wel neerkomen op de oude coalitie. Maar ik had zelf niet het idee dat daar nog voor 4 jaar leven in zat.

Ik denk dat we over 2 jaar opnieuw mogen stemmen :)
issue is denk ik dat dit ook laat zien hoe verdeeld de politiek is geworden. Je ziet dat 'rechts' (hoe zeer ik die tweedeling ook hekel) via de VVD best wel moeite heeft om partijen aan te wijzen die voldoen aan hun wens: niet links en niet uitgesloten. Dan zit je al meteen bij een CU en SGP (kun je vrij aardig het label religieus en vrij extreem daarin geven), JA21 (anti-EU, klimaatprobleem'doubters') enz. Het is een vrij ironische situatie als je bedenkt dat de claim in diverse partijen en kranten was: 'links is helemaal dood'.

Ik denk dat de oude coalitie ook nog een probleem gaat geven: destijds had men enkele medisch/ethische issues (laten we het noemen wat het is: je zit dan op abortus en euthenasie) in het regeerakkoord geplaatst om er zo vanaf te zijn. D66 wenst dit niet meer en wil het gewoon via een de reguliere weg laten lopen. Daarmee heb je voor de CU en de SGP al meteen hun zilverwerk van tafel gemikt. Het laat trouwens ook meteen zien hoe middels regeerakkoorden fringegroepen eigenlijk absurde dingen voor elkaar kunnen krijgen.

Maar ik deel je mening wel, ik zie dit niet heel lang erg goed gaan, daar gaan toch nog wat hoofdpijndossiers komen. De stikstofcrisis is by far niet geregeld en wordt alleen maar prangender, de toeslagenaffaire ettert nog altijd door en daar zijn nieuwe tenenkrommende zaken bijgekomen door de NOW-steun regeling (in feite weer hetzelfde issue te noemen, crappy plan, niet vooruitdenken en geen weet lijken te hebben van hoe het eigen systeem werkt). Het is daarbij ook de verwachting dat deze toeslagaffaire slechts 1 dingetje is, er is meer (ook waarschijnlijk gezien de mentaliteit waarmee de belastingdienst werkte). Dan heb je de belastingdienst zelf nog altijd wat gereorganiseerd moest worden en wat nog altijd niet is gebeurd, afhandeling van bevingsschade in Groningen, Ugendaklimaat uitspraak (die men wederom niet heeft gehaald), overall klimaatbeleid waar geen bal aan is gedaan en ga maar door.

• hoevenpe
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me verbaas dat vrijwel niemand het in de media een minderheidskabinet van alleen het motorblok als serieuze optie noemt.

Die 3 zetels zijn toch niet het probleem, juist in deze tijden van versplintering.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
@hoevenpe
Eens! Ik heb daar ook over nagedacht en is dat ook niet democratie? Debatten in de 2e kamer en niet het uitruilen van zaken?
Het is mi wel duidelijk dat we een redelijk rechts kabinet willen qua begrotingstekort en belastingen.
Medisch ethisch willen we progressief.
Qua klimaat zal het CDA moeten inbinden want D66 en links willen veel klimaatbeleid en dat is ook een meerderheid.
Qua immigratie zit het motorblok wel redelijk op een lijn dus daar is ook wel een meerderheid te vinden.
De meerderheid wil ook zeker niet minder EU.
De vorige regering heeft een pensioenakkoord geregeld dus dat kan ook doorgaan.
Qua corona beleid verandert er ook niks en als het prikken eindelijk eens versnelt is corona hopelijk minder een issue vanaf Q3/q4 2021.

Op die manier heb je al 7 zaken die belangrijk zijn geregeld.
Waarom zou je je als motorblok met 73 zetels laten gijzelen door een klein 4e partijtje ?

Enig probleem is dan wellicht nog de eerste kamer maar eigenlijk zouden die niet aan politiek moeten doen, zeker niet als er net een nieuw mandaat is voor de 2e kamer van de kiezer.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:40
@hoevenpe
@Lordy79
Zonder vierde partij moeten ze met de billen bloot. Met JA21 kan Rutte bij iedere asieldiscussie wijzen naar Eerdmans. Met een linkse partij kan hij altijd zeggen "ja, maar compromis"
Daarom wil D66 juist weer die linkse partij erbij. Want zonder vallen ze gelijk weer door de mand bij al die kiezers die ze van GL en PvdA hebben gestolen.

• hoevenpe
D-e-n schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:13:
Zonder vierde partij moeten ze met de billen bloot.
Ik zie alleen maar voordelen... :)

Maar ook voor de regeringspartijen zie ik voordelen: D66 kan soms tegen de regering stemmen op onderwerpen waar ze dat electoraal goed uitkomt, als het met een rechtse meerderheid alsnog wordt aangenomen kan ze zeggen 'moet u ons volgende keer maar groter maken'.

[Voor 40% gewijzigd door hoevenpe op 24-03-2021 08:17]

• D-e-n
hoevenpe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Ik zie alleen maar voordelen... :)

Maar ook voor de regeringspartijen zie ik voordelen: D66 kan soms tegen de regering stemmen op onderwerpen waar ze dat electoraal goed uitkomt, als het met een rechtse meerderheid alsnog wordt aangenomen kan ze zeggen 'moet u ons volgende keer maar groter maken'.
Als ze met de billen bloot moeten vallen ze door de mand. En D66 weet ook wel dat zij niet de bepalende factor zijn of een kabinet wel of niet rechts is.

Rutte wil gewoon door waar hij mee bezig was (en kennelijk wil Nederland dat ook). Elk dualisme wat daarbij komt belemmert dat alleen maar.

@Lordy79
Je opmerking over de begroting is tamelijk hilarisch. Alle partijen laten dat de staatsschuld behoorlijk oplopen, rechtse soms nog meer dan linkse.

[Voor 20% gewijzigd door D-e-n op 24-03-2021 08:35]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
D-e-n schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:20:
[...]

Als ze met de billen bloot moeten vallen ze door de mand. En D66 weet ook wel dat zij niet de bepalende factor zijn of een kabinet wel of niet rechts is.

Rutte wil gewoon door waar hij mee bezig was. Elk dualisme wat daarbij komt belemmert dat alleen maar.
in die zin heeft D66 net veel macht. Pak een coalitietool er maar eens bij en probeer eens tot een coalitie te komen zonder D66 (of zonder CDA) erbij. Een minderheidsregering gaat de VVD ook niet willen, want dan ben je afhankelijk van de kamer. Nu gaat men alles proberen af te spijkerne in een regeerakkoord zodat je de kamer de facto kunt passeren (denk ook hierbij aan de Ruttedoctrine waarbij de kamer beleidsmatig niet/te laat/zeer slecht wordt geïnformeerd en ze dus al vleugellam zijn).

Het enige wat D66 dus moet doen voor nu is 'nee' zeggen tegen voorstellen als JA21 of de CU. Ze moeten dan ook die tenenkrommende standaard uitspraak 'wij zijn bereid verantwoordelijkheid te nemen!' loslaten en daarbij dus ook bereid zijn alles naar een midnerheidskabinet te duwen door weg te lopen van de tafel. Er zijn best wel mogelijkheden te vinden daarin.

• D-e-n
@polthemol
Met een minderheidskabinet kan D66 diezelfde onderhandeling iedere keer over gaan doen. Bij elke discussie over het klimaat of asiel kunnen VVD en CDA wijzen naar JA21. Dus ook Kaag zal dat uiteindelijk niet willen.

Linksom of rechtsom: we krijgen gewoon vier jaar hetzelfde. De enige vraag is hoe dat verkocht gaat worden. Dat is alles waar de formatie om draait.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
D-e-n schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:43:
@polthemol
Met een minderheidskabinet kan D66 diezelfde onderhandeling iedere keer over gaan doen. Bij elke discussie over het klimaat of asiel kunnen VVD en CDA wijzen naar JA21. Dus ook Kaag zal dat uiteindelijk niet willen.

Linksom of rechtsom: we krijgen gewoon vier jaar hetzelfde. De enige vraag is hoe dat verkocht gaat worden. Dat is alles waar de formatie om draait.
Je moet niet vergeten dat veel zaken zoals bv. milieu, EU, gezondheidszorg, sociaal vangnet, heel veel draagvlak hebben. Als D66 zijnde zou ik voor een heel deel van die zaken echt niet zo bang zijn.

Maar 4 jaar hetzelfde: het lijkt er wel op ja. Ik heb ook vrij weinig hoop op een wijziging in koers, want ik verdacht niet spontaan nieuw gedrag van dezelfde spelers/partijen.

• D-e-n
polthemol schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Je moet niet vergeten dat veel zaken zoals bv. milieu, EU, gezondheidszorg, sociaal vangnet, heel veel draagvlak hebben. Als D66 zijnde zou ik voor een heel deel van die zaken echt niet zo bang zijn.
Draagvlak of niet. Het CDA en de VVD zijn juist bevreesd voor dat deel van de achterban wat juist bang is voor de EU en milieumaatregelen. Dus dat gevecht tussen die stromingen blijft gewoon. En CDA en VVD zijn nog altijd sterker dan D66.

Als mensen verandering op het gebied van gezondheidszorg of sociale politiek hadden willen hebben hadden ze sowieso niet op D66 moeten stemmen dus zolang er geen partij als de SP aan tafel zit gaat dat geeneens een issue zijn.

• PLAE

uit juli 2020 shorturl.at/vyADP

Het lijkt mij toch dat Nederland de handrem blijft hanteren richting de EU.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
PLAE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:57:
[Afbeelding]

uit juli 2020 shorturl.at/vyADP

Het lijkt mij toch dat Nederland de handrem blijft hanteren richting de EU.
als ik de vraag zie met meer voor of nadelen: ik vraag me vooral af of die mensen weten wat de EU wel en niet doet. Je ziet ook de dualiteit in antwoorden: grofweg een fiks aantal geeft aan eigenlijk geen baten te zien van de EU om in de daarop volgende vraag doodleuk aan te geven dat de EU voorop moet gaan in coronaherstel.

'jouw leiderschap heb ik geen bal aan en ik vertrouw het niet. Wil jij ons aub op sleeptouw nemen om uit deze coronacrisis te komen?': you can't make this shit up :)

• Devian
  • Laatst online: 23:44
polthemol schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:18:
[...]

als ik de vraag zie met meer voor of nadelen: ik vraag me vooral af of die mensen weten wat de EU wel en niet doet. Je ziet ook de dualiteit in antwoorden: grofweg een fiks aantal geeft aan eigenlijk geen baten te zien van de EU om in de daarop volgende vraag doodleuk aan te geven dat de EU voorop moet gaan in coronaherstel.

'jouw leiderschap heb ik geen bal aan en ik vertrouw het niet. Wil jij ons aub op sleeptouw nemen om uit deze coronacrisis te komen?': you can't make this shit up :)
Dat zie je altijd....allemaal schreeuwen dat ze minder EU willen en ondertussen maar al te blij zijn dat ze met de euro kunnen betalen, dat ze kunnen internetten via hun mobiel in het buitenland, dat we wat kunnen bestellen uit Duitsland zonder belasting hoeven te betalen, dat we hier met zn allen gewoon de grens over kunnen zonder gezeik, dat vaders eindelijk meer dan 2 dagen ouderschapsverlof kregen, dat onze privacy goed gewaarborgt word...

Ach, zo kun je wel doorgaan. Er word veel goeds gedaan en men heeft niet altijd helemaal in de gaten hoe dat nou precies kan :p.

• n3z
Devian schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Dat zie je altijd....allemaal schreeuwen dat ze minder EU willen en ondertussen maar al te blij zijn dat ze met de euro kunnen betalen, dat ze kunnen internetten via hun mobiel in het buitenland, dat we wat kunnen bestellen uit Duitsland zonder belasting hoeven te betalen, dat we hier met zn allen gewoon de grens over kunnen zonder gezeik, dat vaders eindelijk meer dan 2 dagen ouderschapsverlof kregen, dat onze privacy goed gewaarborgt word...

Ach, zo kun je wel doorgaan. Er word veel goeds gedaan en men heeft niet altijd helemaal in de gaten hoe dat nou precies kan :p.
Ook het gemak van handelen is zo enorm belangrijk. Je ziet nu in het VK hoeveel dat kan uitmaken. Veel burgers zien niets van die handel en de gemakken daar van, maar er wordt enorm veel geld verdiend binnen de EU.

Nu zal de VK deels wel opkrabbelen, maar wij zijn echt veel te klein daarvoor.

• PLAE
Mijn reactie ging over wat mensen zeggen te willen. Niet over latente behoeftes en hun visie die misschien feitelijk onjuist is omdat ze het niet overzien et cetera :)

• n3z
Wat een blunder van mevrouw Ollongren:
https://nos.nl/artikel/23...t-en-linkse-partijen.html
Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst die de toeslagenaffaire boven tafel kreeg, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".

Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet. Over de mogelijkheid van een minderheidskabinet is opgeschreven: "weinig echt enthousiasme / geringe steun".
Dat de linkse partijen elkaar niet echt vasthouden ben ik totaal niet verbaasd over.

[Voor 5% gewijzigd door n3z op 25-03-2021 12:22]

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:06
Of bewust om t CDA te schofferen waardoor D66/CDA samen in t kabinet geen optie meer is?

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:28
Zeker een enorme blunder, maar misschien ook wel goed dat er wat meer openheid is in plaats van alles achter gesloten deuren.

Geeft wel aan dat er spelletjes gespeeld worden, iemand wil Omtzigt lozen en de linkse partijen tegen elkaar uitspelen.

• hoevenpe
rik86 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:29:
Of bewust om t CDA te schofferen waardoor D66/CDA samen in t kabinet geen optie meer is?
Of bewust om het CDA te ondermijnen en zo kwetsbaar te maken in de onderhandelingen.
Sowieso wordt er een dubieus spel gespeeld rond Omtzigt, lijkt erop dat hij door het partijkader op non actief is gezet?

Stap lekker op en ga door als onafhankelijk kamerlid zou ik zeggen...

• Ankona
Het CDA is niet blij met Omtzigt maar hij is te populair om de dumpen. Dat moet dus geraffineerder.

alles kan off-topic

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-09 10:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

n3z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:22:
Wat een blunder van mevrouw Ollongren:
https://nos.nl/artikel/23...t-en-linkse-partijen.html

[...]

Dat de linkse partijen elkaar niet echt vasthouden ben ik totaal niet verbaasd over.
Tja, blunder van Ollongren. Je kunt blijkbaar niet eens meer met papieren van je werkplek af lopen, zonder gelijk tig journalisen die de letters van je A4 op de gevoelige plaat zetten.

Voortaan een A4'tje met "wie dit leest is dom" voor de journalisten als cover? Kijken wat ze daar voor nieuws uit kunnen persen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• cvs79
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:42
Jeroenneman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Tja, blunder van Ollongren. Je kunt blijkbaar niet eens meer met papieren van je werkplek af lopen, zonder gelijk tig journalisen die de letters van je A4 op de gevoelige plaat zetten.

Voortaan een A4'tje met "wie dit leest is dom" voor de journalisten als cover? Kijken wat ze daar voor nieuws uit kunnen persen.
Sorry hoor, maar in een digitale wereld met een uitgeprint verslag zonder map er om heen over straat lopen 8)7

Welkom in 1800 :+

• spartaan1986
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 22:39
Ja speculeren wat de korte opmerking over omzigt in houdt, willen ze hem het liefst weg hebben, of staat het er op als risico, mocht er een kleine meerderheid met cda zijn, dan moet je natuurlijk niet hebben dat hij opstapt en zijn zetel mee neemt.

• hoevenpe
Sorry, maar dit is vooropgezet.
Zo dom is Ollongren echt niet...

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Maakt de vraag: is dit bewust of onbewust zo gedaan wel interessanter. Menig politici is niet vies van een proefballonnetje om een reactie te ontlokken. Welnu: het kan doelbewust 'gelekt' zijn, doelbewust zonder blanco omslag vervoerd worden. Juist zodat de media het oppikt. Het neigt naar complottheorieën maar je ziet vaker dat de pers sneller op de hoogte is van alles dan dat de kamer geïnformeerd is.

Ben benieuwd of het CDA nu nee tegen deelname zegt trouwens. Het zou hun goed uitkomen mocht Omtzigt nu onthoudbaar worden om hem te ditchen als collateral damage. Kunnen de CDA rijen weer zich sluiten, alle neuzen dezelfde kant op. Rutte af van de luis in de pels voor een toekomstig dossier. Win, win. En over dit akkefietje zal Rutte wel geen actieve herinnering aan hebben natuurlijk.

• EagleTitan
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 27-09 12:02
Aaand they're gone...

• Jeroenneman
  • Laatst online: 27-09 10:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

cvs79 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Sorry hoor, maar in een digitale wereld met een uitgeprint verslag zonder map er om heen over straat lopen 8)7

Welkom in 1800 :+
Tja, je zou inderdaad eens kunnen vergeten dat je als politicus continu moet worden opgejaagd door een club fotografen...
:X

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:13
En terecht. Eerst dat corona gezeik en nu dit. Er moesten koppen rollen.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:28
hoevenpe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:39:
[...]

Ook slimme mensen maken fouten, ik ga er vanuit dat dit een hele slordige fout is geweest.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Gut wat een drama begint dit nu alweer te worden. :+ Ik heb geloof ik in de berichtgeving iets gemist, waarom moet Jorritsma ook het veld ruimen? Of waren die notities gezamenlijk opgesteld en niet louter Ollongrens eigen notities? (Eg: standpunt D66 dat niemand de meerderheid in 1e kamer iets boeit (zeggen ze omdat ze niet met JA21 willen), etc.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:35
Wat een clusterf*ck is dit zeg. Eerst het voorbeeld geven hoe het niet moet mbt corona maatregelen en daarna zo’n domme fout maken.

• _Bailey_
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Goed, dus alleen om 't feit dat die notitie gelekt is via een foto stappen de 2 op?
Als die papieren netjes in een map zaten was er niks aan de hand geweest en was die Omtzigt notitie dikke prima geweest

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:06
tja, dat krijg je als je de letter der wet precies volgt wanneer 't uitkomt...

Als CDA hierdoor sowieso niet meer wil, wordt 't een uitdagende en lange formatie...

Gelukkig zijn Hoekstra en Ollongren geen kopstukken in 't huidige demissionaire kabinet...

• Robkazoe
WhatsappHack schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:50:
Gut wat een drama begint dit nu alweer te worden. :+ Ik heb geloof ik in de berichtgeving iets gemist, waarom moet Jorritsma ook het veld ruimen? Of waren die notities gezamenlijk opgesteld en niet louter Ollongrens eigen notities? (Eg: standpunt D66 dat niemand de meerderheid in 1e kamer iets boeit (zeggen ze omdat ze niet met JA21 willen), etc.)
Ik denk dat ze met een schone lei willen beginnen. Jorritsma was zelf overigens ook niet handig met het niet in quarantaine gaan (ondanks dat er foto's te zien waren waarop er geen 1,5 meter afstand gehouden was van Kajsa).

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Jeroenneman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Tja, je zou inderdaad eens kunnen vergeten dat je als politicus continu moet worden opgejaagd door een club fotografen...
:X
Die ze graag zelf gebruiken voor hun doelen... Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik loop meestal met paperassen in mappen en tegenwoordig in OneNote. Je gaat niet zomaar zo over straat als het geen doel heeft.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• voske
  • Laatst online: 23:59
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:54:
[...]

Die ze graag zelf gebruiken voor hun doelen... Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik loop meestal met paperassen in mappen en tegenwoordig in OneNote. Je gaat niet zomaar zo over straat als het geen doel heeft.
Het kan hooguit zijn dat je daar niet over nadenkt als je op stel en sprong het gebouw moet verlaten omdat je net gehoord hebt dat je in quarantaine moet. Daar zou ik me nog iets bij kunnen voorstellen.

Be yourself, no matter what they say ...

• n3z
Gaat lekker. Op naar weer 200+ dagen onderhandelen.

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
n3z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:56:
Op die manier haalt Rutte Lubbers wel in. Demissionair minister president is ook geldig voor die telling van de langstzittende premier. :+

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:06

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

n3z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:56:
Herverkiezingen toch? :9

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• KleineJoop
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 24-09 09:12
"Pieter Omtzigt moet een andere functie krijgen" Met andere woorden, ze willen een verkozen volksvertegenwoordiger weg hebben uit de tweede kamer. Daar liggen de prioriteiten van de 'nieuwe' regering; doofpot dichthouden en de klokkenluider WEG. Geen beleid, nee, doofpotten/affaires managen.

• Ankona
Zo, Ollongren ongeloofwaardig, Hoekstra en Omtzigt beschadigd en de informateurs leggen hun functie neer. De kaarten zijn weer goed geschud, ben benieuwd wat er nu gekneed gaat worden.

alles kan off-topic

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:20
Dus tegenwoordig worden lastige tweede kamerleden ook al in ijzeren regeerakkoorden weg onderhandeld. Weten we dat ook weer.

Wel mooi voor al die D66 kiezers die van links kwamen dat de D66 toch echt wel van de neo liberale is en niet een linkse kant heeft.

• n3z
Joosie200 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:58:
[...]

Op die manier haalt Rutte Lubbers wel in. Demissionair minister president is ook geldig voor die telling van de langstzittende premier. :+
Rutte de record killer.

Langst zittende premier
Langste onderhandelingen
Meeste schandalen

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
[...]

Persoonlijke noot. Jawel. Kwestie van conditionele dynamiek. Ze is gevraagd te werken, zaken door te spitten, te engageren e.d. Dat gaat nooit goed bij personen die als netwerker en manager zoeken te functioneren. De meest eenvoudige fouten duiken dan snel op.

Hanlon’s scheermes. Ook nog eens.

Het is misschien cru, maar er zijn mensen waar je gewoon echt geen echt werk van kan verwachten. Hier ligt nogal een patroon. Mensen die als Rolodex functioneren struikelen op verbazingwekkende wijzen wanneer ze aan de slag moeten. Natuurlijk, dat is meteen een gesprek van “waarom zitten die dan daar op dat niveau”, maar goed, dat is buiten de politiek net zo’n breed probleem geworden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• n3z
CornermanNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:38:
Dus tegenwoordig worden lastige tweede kamerleden ook al in ijzeren regeerakkoorden weg onderhandeld. Weten we dat ook weer.

Wel mooi voor al die D66 kiezers die van links kwamen dat de D66 toch echt wel van de neo liberale is en niet een linkse kant heeft.
De echte linkse stemmers wisten dit natuurlijk allang gezien de historie van D66. Het is een progressieve partijen die swingt van links naar rechts maar vaker aan de rechterflank zit. Hebben ze toch mooi gespeeld deze verkiezingen.

Eerlijk gezegd boeit het mij nu totaal niet wie er in de regering komt zolang klimaat maar serieus wordt genomen.

• Number10
  • Niet online
Want? Juist niet lijkt mij.

• Virtuozzo
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:38:

Machtspolitiek.

Er is in deze school enkel focus op vertegenwoordiging: dit is het gericht gebruik van de door de kiezer verleende macht zonder enige correlatie met behartiging.

Toegegeven, de kiezer heeft het al moeilijk, hij of zij kan niet bankieren op politieke marketing een keer in de X jaar, de enige benchmark is en blijft politieke handeling. Complex, lastig. Maar dan moet de kiezer ook nog eens rekening houden met het verschil tussen vertegenwoordiging en behartiging?

Er ligt een soort van Stockholm syndroom. Het opgeven, meegaan. Geef me dan maar de kruimel bij topic X en dan is het ok.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• hoevenpe
Minderheidskabinet wil men dus ook niet aan, gemiste kans wat mij betreft.
Zo jaag je mensen over 4 jaar nog harder naar de flanken...

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Hangt er van af waar je luistert. En dus van wie wat gaat zeggen over X tegen wie en waar.

Zo is er al een tijdje een verhaal binnen stukken CDA dat Omtzigt niet meer wil, niet meer ambieert, en elders aan het vissen is.

Dat soort verhaal is een toepassing, en al is dit draaiboek (Jack de Vries) iets wat CDA leden zouden moeten herkennen, de groepsdynamiek volgt er historisch altijd in.

• Ankona
Number10 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:43:
[...]

ok, anders gezegd, spanningen Omtzigt - CDA maximaal opgevoerd. Binnen het CDA is die man zo goed als niet meer te handhaven. (Welk belang D66 daarbij heeft moet nog blijken)

alles kan off-topic

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Hangt er van af waar je luistert. En dus van wie wat gaat zeggen over X tegen wie en waar.

Zo is er al een tijdje een verhaal binnen stukken CDA dat Omtzigt niet meer wil, niet meer ambieert, en elders aan het vissen is.

Dat soort verhaal is een toepassing, en al is dit draaiboek (Jack de Vries) iets wat CDA leden zouden moeten herkennen, de groepsdynamiek volgt er historisch altijd in.
als er iemand binnen het CDA is die weet hoe het zit met affaires, dan is het wel Jack de Vries hoor ;)

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Minderheidskabinet wil men dus ook niet aan, gemiste kans wat mij betreft.
Zo jaag je mensen over 4 jaar nog harder naar de flanken...
Logisch, en precies voor die reden. Vergeet de komende jaren nooit de focus op normalisatie van PVV om de onderbuik helemaal te misbruiken. Zoals Wiegel het ooit noemde, de effectiviteit van sadopopulisme.

Minderheidskabinet? Dan zou men niet enkel moeten gaan werken, men zou ook moeten gaan shoppen, en dan breekt de neo-klassieke agenda. Belangrijker nog, het is dan niet langer onderhevig aan eigen beheer om de schade af te kunnen schuiven op links/progressief.

• hoevenpe
polthemol schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:48:
als er iemand binnen het CDA is die weet hoe het zit met affaires, dan is het wel Jack de Vries hoor ;)
Met je adjudante in een tentje ergens op missie, of bedoelde je dat niet met 'affaire'... 8)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Met je adjudante in een tentje ergens op missie, of bedoelde je dat niet met 'affaire'... 8)
how how how! Dat was een verkennend gesprek om te zien of er mogelijkheden waren voor een coalitie! ;P

Maar goed, Jack de Vries heeft een reputatie als iemand die het spinnen erg goed beheerst.

• Virtuozzo
  • Niet online
Ankona schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:48:
[...]

ok, anders gezegd, spanningen Omtzigt - CDA maximaal opgevoerd. Binnen het CDA is die man zo goed als niet meer te handhaven. (Welk belang D66 daarbij heeft moet nog blijken)
Gedeeld belang binnen de machtspolitieke partijen. Hier ligt nog meer dan overlap, gedeelde focus.

Kritiek op is vijand. Klinkt misschien cru, maar dit is waar het op neerkomt. Het partijbureau van het CDA omarmt graag elke mogelijkheid, ook elders, om lastige mensen te kunnen zuiveren. Elke machtspolitieke partij heeft dit kenmerk.

En dit past volledig in het patroon van niet engageren van kritiek of toetsing. Van brieven naar de kamer door de shredder bij ontvangst via het niet informeren van de kamer, het insluizen van selectieve informatie, het via netwerk ondermijnen van activiteiten van kamerleden buiten de politieke structuren, het blokkeren van WoB kaders - als je gewoon even de afgelopen vier jaar terugkijkt, je hoeft niet eens verder terug, kwestie bij kwestie, dan ligt er een klassiek patroon.

Men wenst geen functioneren conform vereisten van open en democratisch bestel. Elke poging om dat te introduceren wordt subtiel maar consistent en doelmatig tegengewerkt.

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

Ollongren is niet de enige die blundert. Het Parool kan er ook wat van:
https://www.parool.nl/ned...etest-op-corona~b818eddb/

Geen woord over de notities....

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• Virtuozzo
  • Niet online
michielRB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:11:

Dat heet afdekken. Ja maar, ze was ziek. Zie Bruins, overwerkt 8)

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:35

Uhm...

:+

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Zo dom is zij wel. Dit is te beschadigend voor haar om het opzettelijk te doen.

Linksom of rechtsom, zij is dom, want ze heeft het per ongeluk gedaan en dan is zij dom. Of ze heeft het bewust gedaan, en beschadigt daarmee zichzelf, en dan is zij nog dommer.

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18:10

Dat artikel dateert van half 10 in de ochtend en is daarna niet meer geüpdatet.

Het Parool heeft er een aparte artikel aan toegewijd.

Verkenners stappen op na blunder met geheim formatiedocument

• Russel88
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-09 21:58
Ik denk niet dat Ollongren dit in staat is, maar dit kan wel een meester zet zijn in de formatie.
Cda pissed, links die elkaar nu wel gaan vasthouden.

• KleineJoop
Virtuozzo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:54:
Men wenst geen functioneren conform vereisten van open en democratisch bestel. Elke poging om dat te introduceren wordt subtiel maar consistent en doelmatig tegengewerkt.
Dat is de kern (het status quo, en het te vormen kabinet, van die partijen). Altijd complex eloquent, en je verhaal klopt als een bus.

[Voor 8% gewijzigd door KleineJoop op 25-03-2021 14:29]

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Zo dom is zij wel. Dit is te beschadigend voor haar om het opzettelijk te doen.

Linksom of rechtsom, zij is dom, want ze heeft het per ongeluk gedaan en dan is zij dom. Of ze heeft het bewust gedaan, en beschadigt daarmee zichzelf, en dan is zij nog dommer.
Geeft niks. Zelfs een premier die geen actieve herinnering heeft aan de grootste schandalen uit zijn eigen regering (dan ben je of glashard aan het liegen, of zeer incompetent) kan rustig verder.
Per ongeluk lekken dat een lastige hardwerkende volksvertegenwoordiger gewipt moet worden (iedereen wist dat dit gebeurt, alleen nu staat het zwart op wit), twee weekjes uit de media blijven vanwege quarantaine en doorrr...

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

kpg schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Geeft niks. Zelfs een premier die geen actieve herinnering heeft aan de grootste schandalen uit zijn eigen regering (dan ben je of glashard aan het liegen, of zeer incompetent) kan rustig verder.
Daar gaat het niet om. Als zij wilde lekken dan waren er volop manieren zonder zelf op deze manier in het nieuws te komen. Genoeg journalisten die wat graag een "ingewijde in de gesprekken die anoniem wil blijven" willen citeren om maar een kruimel te krijgen.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:17

HollovVpo1nt

I like gadgets

Mooi voer weer voor de Ollongren afbrand sessies van Bosma. Ben zeker geen PVV stemmer, maar Bosma kan Ollongren heel goed fileren. En persoonlijk... deze blunder maakt mij kwaad. Ik weet niet waarom ik zo kwaad ben. Zal wel een combinatie zijn van mijn gesteldheid tijdens corona en die geblunder en nu dit geblunder. Voel mij in ieder geval niet heel prettig. Hoe komen deze mensen toch weg met dit geblunder.
Ben je nou werkelijk zo dom dat je zo'n briefje zo bloot legt? Dit kan toch haast niet anders dan met opzet?

[Voor 59% gewijzigd door HollovVpo1nt op 25-03-2021 14:38]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

To what cause? Totdat Rutte achter je gaat staan en zijn steun gaat uitspreken ben je relatief veilig.

• D-e-n
Maar als het bewust lekken is: wat is dan het doel? De onrust in het CDA is weer lekker opgepept, de linkse partijen gaan nu de hakken in het zand zetten en Joost weet dat hij eigenlijk geen serieuze partner is. En is dit dan het doel van D66 of speelt Rutte er ook nog een rol in?

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:35
Het is gewoon een blunder, niets meer en niets minder. Ik denk dat de formatie een paar dagen vertraging oploopt terwijl iedereen een kunststukje opvoert, maar dat het uiteindelijk geen gevolgen heeft.

SW-0040-8191-9064

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 27-09 05:50

drooger

Falen is ook een kunst.

Virtuozzo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Het zou me ook niet verbazen als (een deel van) dat verhaal waar is, hij raakt vanzelf wel moe gestreden in die 'toxic work environment'.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:12

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:20
n3z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:40:
[...]

De echte linkse stemmers wisten dit natuurlijk allang gezien de historie van D66. Het is een progressieve partijen die swingt van links naar rechts maar vaker aan de rechterflank zit. Hebben ze toch mooi gespeeld deze verkiezingen.

Eerlijk gezegd boeit het mij nu totaal niet wie er in de regering komt zolang klimaat maar serieus wordt genomen.
Het probleem is dat dit gaat over de controle functie van de tweede kamer , de toeslagen affaire is een uitvloeisel van het systematische beleid en is ingebakken, doen we niets aan het systeem dan is een volgende toeslagenaffaire niet ver weg

En nu haal je een van de weinige kritische en doortastende kamerleden weg en er geen enkele kracht in die kamer die dus zijn werk naar behoren doet.

Ga maar na wat die dynamiek doet voor grote problemen als het klimaat, waar D66 ook gewoon de grote lasten op de zwakste schouders laat vallen. En er per saldo niets gaat veranderen voor de echt grote vervuilers. Ik snap niet dat iemand blij kan zijn met de uitholling van de controle functie van de tweede kamer.

Die nu blijkbaar al methodisch op de persoon wordt uitgehold.

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
drooger schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Het zou me ook niet verbazen als (een deel van) dat verhaal waar is, hij raakt vanzelf wel moe gestreden in die 'toxic work environment'.
Exact: Iemand eruitwerken middels fluistercampagne, continu tegenwerken en frustreren. Niet zo moeilijk tot iemand dan maar zelf opstapt en dan is het probleem ook weg.

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:42:
Maar als het bewust lekken is: wat is dan het doel? De onrust in het CDA is weer lekker opgepept, de linkse partijen gaan nu de hakken in het zand zetten en Joost weet dat hij eigenlijk geen serieuze partner is. En is dit dan het doel van D66 of speelt Rutte er ook nog een rol in?
Het is gewoon een stupiditeit, een die niet had mogen gebeuren maar ja, als je iemand als deze laat werken ... Goed, geen ramp. Gewoon verhaal continueren en niet op ingaan dan sterft het als onderwerp vanzelf.

De gemene deler hier is de gedeelde focus op dat wat niet conformeert, wat toetst, wat kritiek heeft. Zoals eerder gesteld, hier spreekt dezelfde attitude als bij onvolledig of selectief informeren van de kamer en zo vele andere kwesties van toezicht / inspraak / kritiek proactief ondermijnen.

Het enige bepalende is eigenlijk het visuele. Daarom nieuwe poppetjes, zelfde agenda. Alles vastleggen, alles buiten sluiten, alles kaderen - nul normaal vereist proces van functioneren van kamerleden en kamers.

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

Virtuozzo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Het is gewoon een stupiditeit, een die niet had mogen gebeuren maar ja, als je iemand als deze laat werken ... Goed, geen ramp. Gewoon verhaal continueren en niet op ingaan dan sterft het als onderwerp vanzelf.
Tenzij de rest van nederland er wel over blijft praten. Juist links zou dit moeten aangrijpen om bij elkaar te komen en een blok te vormen.
Flink wat extra zout bij het CDA erin wrijven. De VVD met Rutte als voorman als de grote aanjager van de neo-liberale schandalen (toeslagen affaire) ter verantwoording roepen. Want tot op heden heeft de oppositie daarin meer dan enorm gefaald.

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Virtuozzo Ik denk eerder dat zij als belofte, tit for tat oid mocht formeren, maar dat dit helemaal niet de bedoeling was en ze z.s.m. buitenboord gezet moest worden. Dat Jorritsma meegaat in die val vind ik vreemd. Maar, ook wel apart dat zij naar voren is geschoven, aangezien ze al jaren niet echt politiek actief meer is. Kan ook weer een offerlam zijn geweest.

Misschien denk ik slecht, maar ik vermoed dat we nu het oorspronkelijk bedachte duo van Koolmees/Van der Ark aan het werk gaan zien.

[Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 25-03-2021 15:21]

• Robkazoe
michielRB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:18:
[quote]Virtuozzo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:12:
[...]

/quote]
Tenzij de rest van nederland er wel over blijft praten. Juist links zou dit moeten aangrijpen om bij elkaar te komen en een blok te vormen.
Flink wat extra zout bij het CDA erin wrijven. De VVD met Rutte als voorman als de grote aanjager van de neo-liberale schandalen (toeslagen affaire) ter verantwoording roepen. Want tot op heden heeft de oppositie daarin meer dan enorm gefaald.
Ik denk dat CDA voornamelijk slachtoffer is van deze situatie. Weet nou niet of het handig is om daar nog zout in de wonden te gooien...

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 15:11
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:20:
@Virtuozzo Ik denk eerder dat zij als belofte, tit for tat oid mocht formeren, maar dat dit helemaal niet de bedoeling was en ze z.s.m. buitenboord gezet moest worden. Dat Jorritsma meegaat in die val vind ik vreemd. Maar, ook wel apart dat zij naar voren is geschoven, aangezien ze al jaren niet echt politiek actief meer is. Kan ook weer een offerlam zijn geweest.

Misschien denk ik slecht, maar ik vermoed dat we nu het oorspronkelijk bedachte duo van Koolmees/Van der Ark aan het werk gaan zien.
Dat staat nu wel al groot op de voorpagina van de volkskrant in ieder geval.

• KleineJoop
Iets waar ik vaak op let, zijn de (populairste) reacties op het bijbehorende nu.nl artikel. Daar zijn op z'n minst twee van de uitgelichte reacties, met ieder meer dan tweehonderd/de meeste duimpjes, verwijderd. Daaruit kwamen dezelfde conclusies als ik/wij hier trek(ken). Nu staat er een +100 reactie met het verhaald dat we geen conclusies kunnen trekken......... Wellicht zijn ze verwijderd onder het mom van 'offtopic', en daar kun je over discussiëren, maar dit valt me inmiddels wel op bij nu.nl/jij; de best beoordeelde kritische reacties die het grotere plaatje schetsen bij dit soort artikelen worden verwijderd want offtopic, ik heb er zelf ook ervaring mee daar, vandaar zit ik liever hier, en het niveau natuurlijk, etc Misschien dat er geen hogere inmenging/scheef beleid is en dat ik met die suggestie, die ik wel wil maken mede vanwege deze recente ontwikkelingen dus bij deze, fout zit, maar dan wil ik graag gezegd hebben dat ik het moderatiebeleid hier in vergelijking zeer waardeer. /offtopic Het is helaas niet via een wayback machine te zien, heb ik al naar gekeken, volgende keer kopieer ik alles, kunnen we het mooi analyseren.

[Voor 11% gewijzigd door KleineJoop op 25-03-2021 15:49]

• Virtuozzo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:20:

Er is altijd een eerste oefening. Dit staat los van de situatie, hier ligt - inderdaad - gewoon een draaiboek. Een wat op eigen wijze de bijzondere mentaliteit laat blijken.

Machtspolitieke school, de overlap tussen conservatisme en autoritarisme.

• Virtuozzo
  • Niet online
michielRB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Dat gebeurt niet. Communicatielegioen. Nog veel eenvoudiger, verslaggeving is zo makkelijk richting te geven.

Never waste a crisis. If there is one, make it worse. If there isn’t one, make one. Prikkel -> en ze rennen om te happen.

Zeker, ingang. Maar waar jij op wijst heeft netwerk noch bereik voor dat soort toepassing. Dat kan veranderen, maar goed. Zie dat topic over linkse politiek in AWM.

• Virtuozzo
  • Niet online
Robkazoe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat CDA voornamelijk slachtoffer is van deze situatie. Weet nou niet of het handig is om daar nog zout in de wonden te gooien...
Known quantity. Het CDA legt het al sinds dat gedoogkabinet af tegen de VVD waar het op machtspolitieke toepassingen aankomt. Zolang als het partijbureau enkel oog heeft op de business club maakt het ze allemaal niets uit. Het is de moeite waard om eens goed te kijken naar de actieve CDA politici die de rangen vullen. Lip service, do your own thing. Overal zitten ze in de PVV en FvD netwerkjes. Op zich niet vreemd het CDA is altijd de partij geweest waar je buiten de randstad lid van werd voor het netwerk. Toen men na de Val al dat kwijtraakte, tja, dat soort mensen moet toch wat. Regentisme, voedingsgedrag.

Enfin, hier kan menig boek over geschreven worden, maar het CDA is gewoon een dode partij als politieke organisatie. Cui bono? Wie heeft daar baat bij? Die verkenning is mogelijk, kwestie van kijken naar waar de adviezen voor de partij vandaan komen. En dan ga je van de regentjes naar de fixers naar adviesbureau en denk tanks - waarbij die laatste niet van of voor partij zijn, maar verbonden aan netwerkfenomeen achter een andere partij.

Niets van dit is nieuw, na Balkenende was het gewoon over.

• hoevenpe
En ondertussen zie ik Omtzigt nog wel voor zichzelf beginnen:
Echtgenote Pieter Omtzigt: 'Hij laat zijn 342.000 kiezers niet in de steek'

De echtgenote van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, Ayfer Koç, reageert kwaad op het uitlekken van de aantekeningen van de verkenners waarin wordt gesproken over een 'functie elders' voor haar man. "Dus deze politieke leiders hebben een exitfunctie voor een hardwerkende volksvertegenwoordiger die zijn ziel en zaligheid heeft ingezet voor onze rechtsstaat", twittert Koç.

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:03

defiant

Moderator General Chat
De ironie is natuurlijk dat D66 wederom verloochend waarvoor ze uiteindelijk waren opgericht en campagne op hebben gevoerd. Het laat zien hoe D66 net zoals VVD zeer succesvol en bedreven kan zijn in politieke marketing, wat mensen hoopvol heeft gemaakt dat er nu eindelijk wel iets gaat veranderen.

Bij een normale politieke partij in het verleden waar ook een aanzienlijk deel van de kiezers traditioneel lid waren zou dit een enorm rel geweest zijn. Maar nieuwe D66 kiezers die vlak na de verkiezingen direct al geconfronteerd worden met de machtspolitiek en het tegenovergestelde van vernieuwing en verandering kunnen nu geen kant op.

Climate dashboard

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

defiant schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:01:
De ironie is natuurlijk dat D66 wederom verloochend waarvoor ze uiteindelijk waren opgericht en campagne op hebben gevoerd. Het laat zien hoe D66 net zoals VVD zeer succesvol en bedreven kan zijn in politieke marketing, wat mensen hoopvol heeft gemaakt dat er nu eindelijk wel iets gaat veranderen.

Bij een normale politieke partij in het verleden waar ook een aanzienlijk deel van de kiezers traditioneel lid waren zou dit een enorm rel geweest zijn. Maar nieuwe D66 kiezers die vlak na de verkiezingen direct al geconfronteerd worden met de machtspolitiek en het tegenovergestelde van vernieuwing en verandering kunnen nu geen kant op.
Wie zegt dat dit VVD/D66 zijn die Omtzigt "weg" wilden hebben? Ik vermoed eerder het CDA leiderschp die Omtzigt als een lastige vlieg zag. Niet vergeten dat het CDA een echte regentenpartij is :)

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:03

defiant

Moderator General Chat
gambieter schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:05:
Wie zegt dat dit VVD/D66 zijn die Omtzigt "weg" wilden hebben? Ik vermoed eerder het CDA leiderschp die Omtzigt als een lastige vlieg zag. Niet vergeten dat het CDA een echte regentenpartij is :)
Dat zou kunnen ja, het blijft speculeren natuurlijk, maar ik nam aan de de stukken geschreven zijn vanuit het perspectief van de verkenners gezien ook de andere opmerkingen die uit zijn gelekt. Maar goed, het is net zoals de Rutte doctrine, als je niets of weinig opschrijft valt er ook niets te bewijzen :)

Climate dashboard

• Virtuozzo
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:05:
[...]

Allemaal. Ze delen hier dezelfde focus, mentaliteit, kaders en attitude.

Denk eens terug aan omgang kabinet met mechanismen van toezicht, inspraak, correctie. Machtspolitiek.

Daarbij, Toeslagenaffaire. Omtzigt staat symbool van wat fout is vanuit machtspolitiek perspectief. De ironie is inderdaad stuitend.

[Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 25-03-2021 18:05]

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee