• n3z
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:55
hoevenpe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:43:
En ondertussen zie ik Omtzigt nog wel voor zichzelf beginnen:

[...]
Ik zou zo op Omtzigt stemmen. Alleen het CDA ligt mij niet. Dus mocht hij ooit voor zichzelf beginnen zie ik kansen.

Stiekem hoop ik dat hij zich aansluit bij een linkse partij. Een man mag dromen.

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23:34
n3z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:37:
[...]

Ik zou zo op Omtzigt stemmen. Alleen het CDA ligt mij niet. Dus mocht hij ooit voor zichzelf beginnen zie ik kansen.

Stiekem hoop ik dat hij zich aansluit bij een linkse partij. Een man mag dromen.
Denk dat hij bij de SP nog best terecht zou kunnen, al is het maar als symbool van het onderzoek naar de toeslagenaffaire.

• Anoniem: 926313
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
Het zou pas echt snel zijn als Rutte en Kaag nu moeten opstappen, vanwege deze blunder: het uitsluiten van partijleden, omdat ze te kritisch zijn. 🤡

Dat de nummers 2 de partijen overnemen.

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:36
Je moet nu een jaar lang aan Ollongren blijven vragen hoe dit mbt Omtzigt precies zit. Maar ze zullen het verder doodzwijgen en we gaan over tot de waan van de dag. En je wilt natuurlijk een warme band houden met politici/partijen dus ook daarom zullen alle journalisten het laten lopen.

• Deruxian
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:45

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Dit is toch wel de ranzigheid voorbij zeg. Dat uitgerekend deze twee aangesteld werden als formateur. Het dedain, de schandalen van Jorritsma.... En dan nu dit...

Eens kijken hoe scherp de producente van Lubach de scharen (PUN INTENDED) geslepen heeft..

[Voor 22% gewijzigd door Deruxian op 25-03-2021 21:48]

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Deruxian schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:43:
Dit is toch wel de ranzigheid voorbij zeg. Dat uitgerekend deze twee aangesteld werden als formateur. Het dedain, de schandalen van Jorritsma.... En dan nu dit...

Eens kijken hoe scherp de producente van Lubach de scharen (PUN INTENDED) geslepen heeft..
Tja, men is in Den Haag blij dat Lubach weer geruimd is. Een laatste sessie, nogal een keuze. Gaat men inhaken met het team op de meta context, of de waan van de week? Zelfs de poging om middels het laatste het eerste op tafel te leggen zal zaken verwateren.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
n3z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:37:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, ik niet. Ik waardeer hem, in zijn rol, opdracht en mandaat. Op veel manieren opereert hij zoals een kamerlid zou moeten. Zie onze Grondwet. Zonder last, zo heet dat.

Ik zou het verwelkomen wanneer als symbool hij bredere impact dan dossier zou hebben. In de zin van impuls voor anderen om even na te denken, en uit het kordon van fractiediscipline te stappen. Want dat kost ontzettend veel, van correctief vermogen van de Kamers tot controlefuncties op politiek van zowel kabinet als in het algemeen, door tot aan de relatie tussen burger en politiek. Fractiediscipline is een syndroom geworden, een ziekte.

Maar, Omtzigt is geen raspoliticus. En al ben je nog zo goed de dossiertijger, er is meer vereist dan dit. En daar liggen zijn competenties niet. Hij is geen netwerker, hij heeft geen focus in opbouw van bereik, en er ligt ook een bijzondere confessionele achtergrond. Voor de een geen, voor een ander wel een onderwerp.

Misschien meer van belang, Omtzigt is geen Remi - hij zit niet alleen in de politiek. Zo goed zijn focus op dossiers ook is, hij blijft relatief eenvoudig te bewerken. Bij een MH17 affaire brak hem dat al bijna op, maar zelfs het partijbureau van het CDA slaagde er in om het te gaan laten preken voor de opmaat naar districtenstelsel. Hij puzzelt de consequenties van het spel, maar hij kent het spel niet.

Hij zou niet eens het spel moeten hoeven te spelen, zeker. Maar voetbalclub of de politiek, alles is politiek gedrag. Je kan er niet omheen. Ook niet doorheen. Je moet er mee dealen, en dat vereist in politieke arena een politiek instinct (onder meer).

Als man alleen in nieuw initiatief zou hij geen regeerperiode het uithouden. Best case scenario is een lone wolf ombudsman in de kamer functie dan. Isolement. Daar zit geen continuïteit bij. En met zijn persoonlijke achtergrond zijn er slechts twee partijen waar hij überhaupt enige theoretische connectie mee zou hebben.

Droom verder 8)

Best case zou zijn dat binnen het CDA een tweetal slimmeriken die hem begrijpen en het met zijn perspectief op overheid en politiek eens zijn op zouden duiken. Een rechterhand voor het spel, een linkerhand voor het netwerk. Daar ligt reëel potentieel voor een reboot van het CDA.

Dit is iets wat het politieke landschap heel serieus zou veranderen, meer specifiek, hier ligt potentieel tegen de normalisatie van de verschillende tooltjes van externe consultatie netwerken - VVD, PVV, FvD, D66. Ordening op basis van neo-klassieke politieke economie, anders gezegd.

Maar goed, dat komt de machtspolitieke school bijzonder slecht uit, zelfs als gedachte al 8)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:37
Virtuozzo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 03:06:
Dit is iets wat het politieke landschap heel serieus zou veranderen, meer specifiek, hier ligt potentieel tegen de normalisatie van de verschillende tooltjes van externe consultatie netwerken - VVD, PVV, FvD, D66. Ordening op basis van neo-klassieke politieke economie, anders gezegd.
Zie hem ook niet snel bij een linkse partij aansluiten, maar in hoeverre zou het FvD, PVV of JA21 goed uitkomen om zich me hem te associëren? Hij is behoorlijk euro sceptisch, kan scherp oppositie voeren en zo de onvrede nog meer kanaliseren richting deze flank.

Als hij echt zo beïnvloedbaar is dan is inkapseling op de rechterflank voor het netwerk waarschijnlijk zeer effectief, maak je deze partijen een serieus alternatief voor veel ontevreden VVD/CDA kiezers.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:28
PLAE schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:23:
Je moet nu een jaar lang aan Ollongren blijven vragen hoe dit mbt Omtzigt precies zit. Maar ze zullen het verder doodzwijgen en we gaan over tot de waan van de dag. En je wilt natuurlijk een warme band houden met politici/partijen dus ook daarom zullen alle journalisten het laten lopen.
Rutte zegt het al (bron):
"Niemand gaat hier uitleg over geven."

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 12:27
Een formatie zie ik niet zo snel gebeuren zonder één van deze drie

Marijnissen:
"Verkenners vertrokken en nieuwe verkenners aan de slag. Maar de vragen blijven, zoals waarom wordt er in de formatie gesproken over de positie van individuele kamerleden? Daarover eerst debat. Vertrouwen moet eerst hersteld worden."

Ploumen:
"Veel onbeantwoorde vragen en open eindjes in formatieproces door wat we vandaag gezien hebben. Ik wil volgende week eerst een debat, voordat we verder gaan."

Klaver:
"Over de positie van een Kamerlid spreek je niet tijdens de formatie. Hierover moet opheldering komen."

Hopelijk houden zij voet bij stuk en moet Rutte op deze opmerking terugkomen...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14:58
Transportman schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:52:
Rutte zegt het al (bron):
"Niemand gaat hier uitleg over geven."
Dit klinkt eigenlijk meer als een opdracht dan een beschouwing....

Leg me nog één keer uit waarom we Rutte niet massaal hebben weggestemd met zn allen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 26-09 21:37
Dit kiekje geeft een mooie inkijk hoe er binnen de huidige macht gedacht wordt over kritische kamerleden. Deze worden te lastig gevonden om een 'stabiel' kabinetsbeleid te vormen voor komende 4 jaar. Daarom moeten ze maar een andere functie krijgen.

Hoe mensen massaal op de VVD en D66 hebben gestemd na jaren van democratische afbraak, is mij een raadsel.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:17

HollovVpo1nt

I like gadgets

gambieter schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:05:
[...]

Wie zegt dat dit VVD/D66 zijn die Omtzigt "weg" wilden hebben? Ik vermoed eerder het CDA leiderschp die Omtzigt als een lastige vlieg zag. Niet vergeten dat het CDA een echte regentenpartij is :)
Logisch beredeneerd kan ik mijn niet voorstellen dat CDA Omtzigt weg zou willen hebben.
Ik denk dat Omtzigt juist afgelopen verkiezingen CDA nog enigszins gered heeft. Ik ken veel mensen die op Omtzigt hebben gestemd. Ook is er een mogelijkheid dat CDA niet in de coalitie komt. In zo'n geval wil je juist Omtzigt aan je zij hebben om goede oppositie te voeren.
Ik kan mijn niet anders voorstellen dan dat D66/VVD dat ter srpake hebben gebracht.

En dat niemand verantwoording gaat leggen over Omtzigt, andere functie... zo makkelijk gezegd en weggelachen door Rutte weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helixes
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:24:
Logisch beredeneerd kan ik mijn niet voorstellen dat CDA Omtzigt weg zou willen hebben.
Hmmm. Dat is niet wat De Haagse Post onlangs suggereerde...

Electoraal heeft Omtzigt zijn dienst bewezen. De komende vier jaar zit hij er slechts in de weg....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Helixes schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Hmmm. Dat is niet wat De Haagse Post onlangs suggereerde...

Electoraal heeft Omtzigt zijn dienst bewezen. De komende vier jaar zit hij er slechts in de weg....
Well then. Nou, dan is er geen onderscheid tussen CDA/D66/VVD wat betreft Omtzigt. Iedereen wil hem weg hebben, alleen CDA zegt het blijkbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:40
Helixes schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:34:
[...]
De komende vier jaar zit hij er slechts in de weg....
Mwah, het kan uit elektoraal oogpunt toch handig zijn om een kritisch kamerlid te hebben. Zo makkelijk gaat het CDA het niet hebben in een komend kabinet.
hoevenpe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:47:
[...]

Zie hem ook niet snel bij een linkse partij aansluiten, maar in hoeverre zou het FvD, PVV of JA21 goed uitkomen om zich me hem te associëren? Hij is behoorlijk euro sceptisch, kan scherp oppositie voeren en zo de onvrede nog meer kanaliseren richting deze flank.

Als hij echt zo beïnvloedbaar is dan is inkapseling op de rechterflank voor het netwerk waarschijnlijk zeer effectief, maak je deze partijen een serieus alternatief voor veel ontevreden VVD/CDA kiezers.
Wat heeft Omtzigt daar aan? Aansluiten bij een eenmanspartij of bij een fascistisch clubje lijkt me sowieso niet productief maar iemand als Eerdmans heeft zich nog never nooit druk gemaakt om de manier waarop de overheid met haar burgers omgaat.

[Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 26-03-2021 09:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helixes
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:45:
Well then. Nou, dan is er geen onderscheid tussen CDA/D66/VVD wat betreft Omtzigt. Iedereen wil hem weg hebben, alleen CDA zegt het blijkbaar.
Ik ben hier nog niet geheel van overtuigd. Er kunnen vele uitleggen zijn van deze vier woorden.

- Ollongren stelt voor om Omtzigt een goede uitweg te bieden uit de impasse daar;
- D66 eist vertrek Omtzigt wanneer CDA wil deelnemen;
- D66 maakt zich zorgen over stabiliteit van CDA met twee politiek leiders (en noemt dit als oplossing);
- CDA eist dat Omtzigt een functie elders krijgt aangeboden als ze deelnemen aan de regering;
- CDA weet nu al te melden dat Omtzigt een functie elders krijgt aangeboden;
- Ollongren/Jorritsma stellen aanbieden functie elders voor Omtzigt voor aan Kaag/Rutte.

Het zaakje stinkt, zeker. Maar, waar het zaakje precies stinkt vertellen deze woorden niet, helaas...

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

CDA wil debat met Jorritsma en Ollongren over uitgelekte aantekeningen
https://www.nu.nl/politie...elekte-aantekeningen.html

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

Helixes schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Ik ben hier nog niet geheel van overtuigd. Er kunnen vele uitleggen zijn van deze vier woorden.

- Ollongren stelt voor om Omtzigt een goede uitweg te bieden uit de impasse daar;
- D66 eist vertrek Omtzigt wanneer CDA wil deelnemen;
- D66 maakt zich zorgen over stabiliteit van CDA met twee politiek leiders (en noemt dit als oplossing);
- CDA eist dat Omtzigt een functie elders krijgt aangeboden als ze deelnemen aan de regering;
- CDA weet nu al te melden dat Omtzigt een functie elders krijgt aangeboden;
- Ollongren/Jorritsma stellen aanbieden functie elders voor Omtzigt voor aan Kaag/Rutte.

Het zaakje stinkt, zeker. Maar, waar het zaakje precies stinkt vertellen deze woorden niet, helaas...
Je vergeet om minstens 3 punten te verzinnen hoe de VVD er in zou kunnen staan. Die zijn minimaal zo 'capabel' om dit te spindokteren.

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• Helixes
michielRB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Je vergeet om minstens 3 punten te verzinnen hoe de VVD er in zou kunnen staan. Die zijn minimaal zo 'capabel' om dit te spindokteren.
Ik "vergeet" dit niet - maar ik probeer wel een beetje rekening te houden met het feit dat Ollongren, en niet Jorritsma dit vodje vasthield. Het zullen naar alle waarschijnlijkheid haar aantekeninge zijn geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
D-e-n schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:42:
Maar als het bewust lekken is: wat is dan het doel? De onrust in het CDA is weer lekker opgepept, de linkse partijen gaan nu de hakken in het zand zetten en Joost weet dat hij eigenlijk geen serieuze partner is. En is dit dan het doel van D66 of speelt Rutte er ook nog een rol in?
Denk niet dat het bewust gelekt is. Lekken kan al zo simpel als anoniem een mailtje sturen naar een journalist. Er wordt vaak genoeg gelekt uit de Kamer en dat gaat heus niet op deze omslachtige manier, waarbij je maar geluk moet hebben dat een fotograaf het document te pakken heeft.

Ollongren heeft gewoon een blunder gemaakt, vermoedelijk omdat ze er met haar gedachten niet bij was.

It takes two fools to argue.

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:36
Helixes schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Ik "vergeet" dit niet - maar ik probeer wel een beetje rekening te houden met het feit dat Ollongren, en niet Jorritsma dit vodje vasthield. Het zullen naar alle waarschijnlijkheid haar aantekeninge zijn geweest.
Precies. Ik heb niet ineens de illusie dat Jorritsma en Ollongren 2 handen op één buik zijn en volledig samenwerken. Je zag dit al een beetje bij Jorritsma bij de gezamenlijke persconferentie. Daar stond een gepokt en gemazelde dino keiharde politiek te bedrijven (namens de VVD). Vond ik wel mooi om te zien overigens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:41

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

michielRB schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Rutte heeft geen belang bij onrust in het CDA..... Dit komt uit de koker van D66

Die ook: Bullet NL in "De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic" en de conclusies daar onder.
D66 heeft het meeste te winnen bij onrust in het CDA, niet zo zeer direct electoraal, maar wel qua machtspositie in een 4e partij.

[Voor 27% gewijzigd door Bullet NL op 26-03-2021 19:47]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bullet NL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Rutte heeft geen belang bij onrust in het CDA..... Dit komt uit de koker van D66

Die ook: Bullet NL in "De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic" en de conclusies daar onder.
D66 heeft het meeste te winnen bij onrust in het CDA, niet zo zeer direct electoraal, maar wel qua machtspositie in een 4e partij.
Mark heeft er volstrekt regulier belang bij. Zie Virtuozzo in "De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic"

Wat zou moeten opvallen is dat ook binnen het CDA de agenda gedeeld wordt. Dit is iets van over de volledige linie.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bullet NL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:44:
[...]
Rutte heeft geen belang bij onrust in het CDA.....
tuurlijk wel. Iedere afleiding van zijn positie is winst. De beste man vertelde vandaag nog dat de Kamer geen recht heeft op informatie van de verkenners... een gewoon kamerlid kan dat vertellen, maar daar gaat de Kamer zelf over. Rutte heeft de laatste tijd wel meer dingen waaruit zijn gebrek aan democratie naar voren komt.

En ja, ook het CDA heeft belang om Omtzigt te wippen. De beste man was nummer 2 bij de laatste leiderschapsverkiezing en direct gepasseerd toen de Jonge opstapte... niet voor niets. Het CDA is nu eenmaal de partij welke makkelijk een mes in de rug zet.

Men kan wel focussen op Ollongren, maar waarom zou ze een persoonlijke gedachte op een geschreven papier meedragen? Dat is getypet als verslag, als document met meerdere mensen. Het is dus sowieso geen eenmansactie en waar de bron zit zal vast niet naar voren komen, maar er zijn teveel belanghebbenden om daar ooit achter te komen.

* Delerium best kwaad dat de vorming van een landsregering door dit soort stom spul een verloren week als startpunt heeft.
Midden in een pandemie. Het blijft de beste manier, gooi het parlement bij elkaar en op slot en pas openen wanneer een regering is gevormd. Dat is nog corona-proef ook.

[Voor 34% gewijzigd door Delerium op 26-03-2021 21:58]

• Virtuozzo
  • Niet online
Delerium schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:53:
[...]

tuurlijk wel. Iedere afleiding van zijn positie is winst. De beste man vertelde vandaag nog dat de Kamer geen recht heeft op informatie van de verkenners... een gewoon kamerlid kan dat vertellen, maar daar gaat de Kamer zelf over. Rutte heeft de laatste tijd wel meer dingen waaruit zijn gebrek aan democratie naar voren komt.

En ja, ook het CDA heeft belang om Omtzigt te wippen. De beste man was nummer 2 bij de laatste leiderschapsverkiezing en direct gepasseerd toen de Jonge opstapte... niet voor niets. Het CDA is nu eenmaal de partij welke makkelijk een mes in de rug zet.

Men kan wel focussen op Ollongren, maar waarom zou ze een persoonlijke gedachte op een geschreven papier meedragen? Dat is getypet als verslag, als document met meerdere mensen. Het is dus sowieso geen eenmansactie en waar de bron zit zal vast niet naar voren komen, maar er zijn teveel belanghebbenden om daar ooit achter te komen.

* Delerium best kwaad dat de vorming van een landsregering door dit soort stom spul een verloren week als startpunt heeft.
Midden in een pandemie. Het blijft de beste manier, gooi het parlement bij elkaar en op slot en pas openen wanneer een regering is gevormd. Dat is nog corona-proef ook.
Ach nou ja, laten we wel even eerlijk zijn, de onderhandelingen voor regeerakkoord en doelstellingen van fixeren van beleidslijnen die waren al druk bezig tijdens de campagne. En al daarvoor. De verkenning voor formatie is tegenwoordig iets heel anders dan wat het ooit was.

• Laguna
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Laguna

Connaisseur

Dit zakenkabinet zou gevormd kunnen worden door een formateur met een feitelijke insteek, die niet per se een uitgesproken politiek profiel heeft (dus bij voorkeur geen lijsttrekker), en ook niet per se van de grootste partij afkomstig hoeft te zijn. Wij denken dat Pieter Omtzigt (CDA) hiervoor de meest aangewezen persoon is.

Saillant detail uit de eerste verkenningsronde in 2017.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Virtuozzo
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:47:
Dit zakenkabinet zou gevormd kunnen worden door een formateur met een feitelijke insteek, die niet per se een uitgesproken politiek profiel heeft (dus bij voorkeur geen lijsttrekker), en ook niet per se van de grootste partij afkomstig hoeft te zijn. Wij denken dat Pieter Omtzigt (CDA) hiervoor de meest aangewezen persoon is.

Saillant detail uit de eerste verkenningsronde in 2017.
Slim, zo zet je hem niet enkel formeel buiten spel, je bereidt ook een flinke opzet voor om connotatie te scheppen van "hij heeft dit alles in elkaar gestoken".

Met gebruik van nota bene zijn populariteit om "vertrouwen" te herstellen. Zonder iets te hoeven veranderen - en zonder enige focus op daadwerkelijke correctie van agenda of fundament van oriëntatie.

Compleet met frame van technisch-economische en technostrategische prikkels - waar geen ruimte voor menselijke maat bij is.

Machtspolitiek. Ik hoop dat Omtzigt's SP collega in het dossier er doorheen prikt, en hem uitlegt hoe hier de vork van duale focus en gebruik van effect in elkaar zit.

Edit. De linkse verbinding moet hier heel serieus gaan uitkijken. Hier ligt een scenario wat met name bij de PvdA hen aan de Stilte van Kok zou moeten laten denken. Onder perceptie van relevantie bij narratief van shoppen - maar realiteit van ongewijzigde beleidsfundamenten - zal men in een positie gebracht worden waar men de rekening zal krijgen van de interactie met constructies van minderheidskabinet / gedoogkabinet e.d. (er zijn een aantal secondaire en derivate scenario's in deze).

Verpakking: nationaal herstel. Doe je niet mee, dan ben je fout. Doe je wel mee, dan krijg je de rekening.

Damned if you do, damned if you don't.

Misschien is het nu duidelijk waarom de VVD netwerken zoveel energie hebben besteed aan coöpteren en verbinden met wat achter D66 hangt - tot en met het overschakelen van D66 in advieskringen en toepassingen als uitgestelde beloning/sponsoring voor acceptatie van nieuwe instrumentatie en nieuwe focus voor het vissen in welke vijver voor bindingskracht.

Immers, en dat is iets wat vorig jaar al ruimschoots door meerdere deelnemers aangestipt werd in het NL Politiek topic: crisis, doctrine. D66, post-Pechtold. D66 zou de VVD hefboom worden voor VVD dominantie omdat D66 (en niet zoals traditioneel het CDA) de enige ingang zou vormen voor niet-machtspolitieke partijen.

Misschien dat het plaatje meer duidelijk wordt inmiddels. Zoals elders gesteld: machtspolitiek houdt zich noch aan politiek als structuur, noch aan bepalingen en procedures daarbij. De enige focus is die van gebruik. Waar anderen pas een half jaar voor verkiezingen aan de slag gaan, is machtspolitiek er dan al vier jaar mee bezig - puur voor campagne. Wat daarbuiten gedaan wordt is niet eens in beeld.

[Voor 42% gewijzigd door Virtuozzo op 27-03-2021 16:46]

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:45

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Toch maar eens kijken welke coalities zonder VVD kunnen hehe

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 27-09 11:25
Ja, succes daarmee.

• hoevenpe
Lordy79 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:06:
Toch maar eens kijken welke coalities zonder VVD kunnen hehe
Niet, tenzij de linkse partijen de PVV als partner accepteren.

Bedenk: iedereen is eensgezind in gemeenschappelijke weerzin tegen Rutte maar inhoudelijk is er een wereld van verschil.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:40

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Los van de uitkomst van het debat van vanavond ligt de formatiepuzzel nog ingewikkelder als ik nieuwsuur zo kijk. Alle kaarten liggen immers op tafel nu de stukken en aantekeningen openbaar zijn gemaakt.

De VVD trekt de combinatie van PvdA en Groen Links niet als Linkse wolk.
D66 wil de 5 partijen combinatie, VVD, D66, CDA, Groen Links en de PvdA
PvdA wil alleen samen met Groen Links deelnemen aan de regering.
Groen Links zegt daar echter niets over en doet zelfs in de verkenning al water bij de wijn op gebied van migratie.

Naar mijn mening moet er inderdaad een andere verkenner komen die dus niet in het huidige kabinet zit. Hoe ze daar bij zijn gekomen snap ik werkelijk niet. Bovendien is het eerst verkennen en niet alvast vooruit lopen op formeren, tevens een fout.

Als Rutte weggestemd wordt zouden er eerst weer opnieuw geformeerd moeten worden. Als dat uitzichtloos is dan zouden er nieuwe verkiezingen kunnen komen volgens mij. Ik denk dat het vertrouwen op de 1 of andere manier moet worden hersteld en dat dan alsnog een snelle formatie lastig is.

Tweakers Discord

• rik86
  • Laatst online: 22:06
T wordt nog steeds VVD, CDA, D66 en CU of GL denk ik

• SymbolicFrank
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-07 13:04
Na het huidige debat: OpRutten! Sigrid Kaag wil haar ding gaan doen en ik zou haar die kans geven. Esther Ouwehand is sterk in mijn achting gestegen en was de enige die er inhoudelijk op in ging. Laurens Dassen kwam ook goed binnen en had als enige terecht commentaar op de gang van zaken. Baudet had per ongeluk een succesje, maar wist niet wat hij er mee moest doen. BBB was ok. En de rest was vooral gemaakt en slaapverwekkend.

Kortom, doe mij maar een links blok met D66 (Kaag als eerste minister) en Volt. Maar niet omdat de linkse partijen zo goed bezig zijn. Meer omdat rechts de zaak GVD niet verder moeten verprutsen! Genoeg is genoeg!

• Lordy79
  • Laatst online: 16:45

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Kaag zonder VVD PVV en CDA? Dat gaat haar niet lukken. En mét het CDA is het allang geen links kabinet meer.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Russel88
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-09 21:58
Een coalitie zonder de VVD gaat niet gebeuren.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:15

Cyphax

Moderator NOS
rik86 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:01:
T wordt nog steeds VVD, CDA, D66 en CU of GL denk ik
Ik ook. Het is nog steeds vrij voorspelbaar. Gisteren, inclusief uitkomst, hebben we al zo vaak gezien, en 't zal ook de laatste keer niet zijn. Alles is hetzelfde. Maar vooral: alles blijft hetzelfde. Die partijen... 8)7
Maar denk dus wel de partijen die weer de coalitie gaan vormen as usual.

[Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 02-04-2021 07:17]

Saved by the buoyancy of citrus

• Anoniem: 926313
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
Breaking news: De formatie is zojuist afgerond. Het wordt een volledig VVD-kabinet met gedoogsteun vanuit D66/CDA/CU, omdat het deze partijen te veel stemmen gaat kosten na wat ze vannacht geflikt hebben. Dus ze kunnen niet anders.

• Kasparov
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:54
Wil je VVD uitsluiten en Kaag als premier krijgen, dan wordt het ook nog wel een hele uitdaging. Ik ga er dan van uit dat PVV en FVD ook worden uitgesloten.
De CU zit er alleen wel bij, anders heb je zelfs 8 partijen nodig:
D66, CDA, PvdA, SP, GL, PvdD, CU.

De optie minderheidskabinet lijkt me logischer dan het bovenstaande. Misschien dan alleen D66, CDA, PvdA, SP, GL.
Klinkt nog steeds niet aannemelijk.

Laatste optie: Rutte is te beschadigd en Kaag wordt premier in een kabinet waar VVD ook in zit. Ik ben bang dat dit nog de meest onwaarschijnlijke optie is.

Kortom het wordt weer Rutte als premier.

• D-e-n
Het kan natuurlijk nog steeds zo blijken dat Rutte als premier niet houdbaar blijkt. Ik ben niet overtuigd dat het nu al in kannen en kruiken is. En anders is het een broos kabinet dat zo uit elkaar kan barsten

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:16

Amphiebietje

In de blubber

D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:42:
Het kan natuurlijk nog steeds zo blijken dat Rutte als premier niet houdbaar blijkt. Ik ben niet overtuigd dat het nu al in kannen en kruiken is. En anders is het een broos kabinet dat zo uit elkaar kan barsten
Het lijkt er op dat zolang Rutte niet begrijpt dat hij niet meer houdbaar is hij ermee wegkomt.

Op naar Rutte IV (nog destructiever voor Nederland dan de vorige Rutte-kabinetten).

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik denk dat Rutte prima kan leven met Rutte IV het minderheidskabinet. Het minderheidskabinet ging voor afkeuring, de oppositie voor motie van wantrouwen. De scheidslijnen zijn duidelijk. Nu nog bevestigen via een onafhankelijke partij als verkenner en over op de orde van de dag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 22:06
Amphiebietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:10:
[...]

Het lijkt er op dat zolang Rutte niet begrijpt dat hij niet meer houdbaar is hij ermee wegkomt.

Op naar Rutte IV (nog destructiever voor Nederland dan de vorige Rutte-kabinetten).
Hij heeft geen actieve herinnering aan houdbaarheid en aan het debat van gisteren, behalve dat hij een motie van wantrouwen heeft overleefd

• DarkFire1985
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-09 21:13
Joosie200 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:17:
Ik denk dat Rutte prima kan leven met Rutte IV het minderheidskabinet. Het minderheidskabinet ging voor afkeuring, de oppositie voor motie van wantrouwen. De scheidslijnen zijn duidelijk. Nu nog bevestigen via een onafhankelijke partij als verkenner en over op de orde van de dag.
Hoezo minderheid? VVD, D66, CDA en CU. Die laatste 3 hebben kleur bekend vannacht en het is duidelijk dat deze nog graag door gaan.
Eerste kamer is een ander verhaal natuurlijk, zeker na een volgende verkiezingen maar dat zal moeten blijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

De formatie is niet makkelijker geworden nu de VVD wat alleen is gezet en met D66 iets moet doen (of D66 met de VVD). Er zit toch wat dynamiek in dat alle andere partijen tegen D66 zeggen "zoek het lekker uit met de VVD".
Zo zullen D66-stemmers op termijn naar links terg kunnen stromen, gok ik.

* Delerium kijkt dynamiek tussen partijen nog aan.
Joosie200 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:17:
Ik denk dat Rutte prima kan leven met Rutte IV het minderheidskabinet.
Ik schreef al eerder dat Rutte zich geen minderheidskabinet kan permitteren omdat een motie van wantrouwen dan een kamermeerderheid pakt. Indien Rutte geen garantie voor zichzelf kan regelen in de formatie is Rutte4 kansloos als minderheidsregering.

[Voor 37% gewijzigd door Delerium op 02-04-2021 11:36]

• Helixes
Delerium schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:35:
Ik schreef al eerder dat Rutte zich geen minderheidskabinet kan permitteren omdat een motie van wantrouwen dan een kamermeerderheid pakt. Indien Rutte geen garantie voor zichzelf kan regelen in de formatie is Rutte4 kansloos als minderheidsregering.
Dit. 100%.

Dit gaat trouwens nog harder dan voorheen opspelen als er Leden uit de partij- of fractie stappen halverwege de rit. Met alleen CU aan boord is de marge flinterdun.

[Voor 18% gewijzigd door Helixes op 02-04-2021 12:54]

• Virtuozzo
  • Niet online
Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:53:
[...]

Dit. 100%.

Dit gaat trouwens nog harder dan voorheen opspelen als er Leden uit de partij- of fractie stappen halverwege de rit. Met alleen CU aan boord is de marge flinterdun.
Vergeet daarbij de doctrine van afwentelen niet. Mark is al maanden bezig met positioneren voor wegen om de uiteindelijke politieke rekeningen op links / progressief af te kunnen schuiven in narratief. Daarbij zocht hij ingangen om elders anderen te laten denken dat er openingen zijn / komen. Variant PvdA / Derde Weg draaiboek. De eerste opzet, dat nationaal herstel narratief was suboptimaal.

Maar nu ligt er een dynamiek waar nogal wat mensen (willen) geloven dat Mark beschadigd is en openingen “moet” bieden ...

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:57
Virtuozzo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:02:

Maar nu ligt er een dynamiek waar nogal wat mensen (willen) geloven dat Mark beschadigd is en openingen “moet” bieden ...
Zelf denk ik dat dat nogal mee zal vallen.
VVD/CDA/D66/CU zijn min of meer tot elkaar veroordeeld. Het zou totaal ongeloofwaardig zijn als er een andere partij die de motie van wantrouwen gesteund heeft, nu wel met Rutte wil samenwerken in de regering.

Derhalve tot elkaar veroordeeld en komen ze niet tot elkaar, is er geen regering dus nieuwe verkiezingen wat ook zij niet willen verwacht ik.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Virtuozzo
  • Niet online
Ora et Labora schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:06:
[...]

VVD/CDA/D66/CU zijn min of meer tot elkaar veroordeeld. Het zou totaal ongeloofwaardig zijn als er een andere partij die de motie van wantrouwen gesteund heeft, nu wel met Rutte wil samenwerken in de regering.

Derhalve tot elkaar veroordeeld en komen ze niet tot elkaar, is er geen regering dus nieuwe verkiezingen wat ook zij niet willen verwacht ik.
Dat ze tot elkaar veroordeeld zijn was reeds het geval, men volgt in dezelfde netwerken, maar dat staat los van de groepsdynamica en gedragslijnen buiten die dynamiek. Daar speelt menige discussie van zoektocht naar relevantie.

En dan herinner ik mij aan de recente debatten binnen GL, maar ook anderen, het zoeken naar vormen van invloed en zelfs deelname en hefbomen voor procedurele beleidsfocus. En dan herinner ik mij aan de vele precedenten over de decennia heen bij links en progressief vanuit de valstrikken bij het zoeken naar relevantie. De Derde Weg, het PvdA trauma, was een conservatief raamwerk wat er in wist te sluipen vanuit de zoektocht naar relevantie en invloed.

Ik zou het potentieel echt niet onderschatten. Zeker daar waar men gelooft dat Mark beschadigt is en openingen biedt. Telkens weer onderschat men machtspolitiek.

• Devian
  • Laatst online: 23:44
Ik zie het nog wel gebeuren.

D66 met Kaag als MS.
VVD zonder Rutte maar doet wel mee.
CDA.
GroenLinks.

Tijd voor nieuw leiderschap!

[Voor 12% gewijzigd door Devian op 02-04-2021 13:17]

• Helixes
Ora et Labora schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:06:
[...]

Bedenk welke meesterzet CU heeft gemaakt wanneer dit echt zo is :Y)

Toch is dit wel realistisch. Om Rutte nu acceptabel te maken voor de achterban van welke vier de partij dan ook zullen er flink concessies aan die partij moeten worden gemaakt. De vraag is of VVD, CDA én D66 daar mee gaan instemmen.

Wellicht kunnen we, kortom, Andre Rouvoet net zo goed benoemen als verkenner.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 21:33

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik zou echt de ballen uit mijn broek lachen als het kabinet valt en er vervolgens een kabinet komt met precies dezelfde partijen. Of nouja, lachen...

[Voor 7% gewijzigd door Michael_OsGroot op 02-04-2021 13:37]

3.14159265459 | Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | If you gaze long into an abyss, the abyss will gaze back into you

Acties:
  • +4Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:37:
Ik zou echt de ballen uit mijn broek lachen als het kabinet valt en er vervolgens een kabinet komt met precies dezelfde partijen. Of nouja, lachen...
Maar dat is ook helemaal geen probleem. De kiezer is aan de beurt geweest en daar draait het om. Vanuit het proces bekeken is dat helemaal in orde.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:56

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Devian schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:16:
Ik zie het nog wel gebeuren.

D66 met Kaag als MS.
VVD zonder Rutte maar doet wel mee.
CDA.
GroenLinks.

Tijd voor nieuw leiderschap!
1.977.651... het aantal stemmen op Rutte; in zijn ééntje de grootste partij van Nederland qua stemmen. Kaag komt 740k stemmen tekort daarvoor.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23-09 20:53
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:44:
[...]

1.977.651... het aantal stemmen op Rutte; in zijn ééntje de grootste partij van Nederland qua stemmen. Kaag komt 740k stemmen tekort daarvoor.
De keuze om niet op de nummer 1 van de lijst te stemmen is bewuster dan de keuze om wel op de nummer 1 van de lijst te stemmen. (Beetje generaliserend).

Dus de stemmen op Rutte zijn in die optiek vaak vvd stemmers om vvd te stemmen en niet om persé op Rutte te stemmen terwijl stemmen op een Omtzigt, Haga of Leijten wel bewuste stemmern zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helixes
horizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:58:
[...]

De keuze om niet op de nummer 1 van de lijst te stemmen is bewuster dan de keuze om wel op de nummer 1 van de lijst te stemmen. (Beetje generaliserend).

Dus de stemmen op Rutte zijn in die optiek vaak vvd stemmers om vvd te stemmen en niet om persé op Rutte te stemmen terwijl stemmen op een Omtzigt, Haga of Leijten wel bewuste stemmern zijn.
Tja, aan de andere kant heeft de VVD niet echt campagne gevoerd voor de VVD. VVD heeft campagne gevoerd voor Mark Rutte. Status-quo.

VVD ontdaan van Mark Rutte is een beetje kiezersbedrog....

• horizon1978
Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:26:
[...]

Tja, aan de andere kant heeft de VVD niet echt campagne gevoerd voor de VVD. VVD heeft campagne gevoerd voor Mark Rutte. Status-quo.

Maar volgens mij is bij vrijwel iedere partij landelijk campagne gevoerd met de nummer 1. Lokaal wordt er dan vaak een tweede lokalere gezicht aan gekoppeld.

• Helixes
horizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:29:
[...]

Maar volgens mij is bij vrijwel iedere partij landelijk campagne gevoerd met de nummer 1. Lokaal wordt er dan vaak een tweede lokalere gezicht aan gekoppeld.
Sorry, maar waar andere partijen op de inhoud campagne hebben gevoerd (soms de verkeerde inhoud, toegegeven) - heeft de VVD gekoketteerd met "Maar Wij Hebben Mark Rutte". De grote leider van de afgelopen Coronacrisis - de enige man die Nederland kan redden uit de huidige crisis. U kent onze standpunten inmiddels - blablabla. Mark Rutte.

• Devian
[...]

Ik weet hoe dat gegaan is, ik ken een aantal mensen die op Rutte gestemd hebben...en dat was volgens de volgende reden:

* Hij doet het zo goed op TV

En dan bedoelen ze niet zo zeer om de standpunten van de VVD, of de debatten...maar meer als woordvoerder van het kabinet...

• prOnorama2
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09-09 14:42
Het wordt gewoon Rutte IV met Rutte aan de leiding, D66 en CDA krijgen wat kluiven in de vorm van ministersposten.

Ik zie het trouwens wel gebeuren dat Rutte z'n termijn ditmaal niet volmaakt en -zodra een goede positie zich aandient- binnen 1-2 jaar naar de EU vertrekt zeker met het oog op zijn pro-Europa houding inzake de beperking van het vetorecht van lidstaten.

Het feit dat hij deze moties heeft overleefd spreekt alleen maar voor hem, dat hij een crisis kan doorstaan zal de EU bevallen. 'Excels in leadership during times of crises' zie ik al in z'n denkbeeldige sollicitatie staan.

• mgizmo
  • Laatst online: 00:28
VVD, D66, CDA en CU kan het gewoon weer worden. Kaag wordt minister-president, Rutte gaat terug de bankjes in nogsteeds als leider van VVD. Kan ie zich bezig gaan houden met vertrouwen.
De vraag is of de VVD dit gaat doen en Rutte dus "terugplaatst".

Alternatief is bovenstaande partijen + een aantal linkse partijen (GL+PVDA) met PVV gedoogsteun, maar dan moeten een aantal partijen toch met PVV willen werken, wat ze tot nu toe telkens uitsluiten.

Interessante casus dit zeg. Misschien binnenkort weer stemmen? Al zal de VVD dat niet wensen, de rest wel. Dus toch maar overstag en eerste voorstel doorzetten?

[Voor 3% gewijzigd door mgizmo op 02-04-2021 19:31]

• Virtuozzo
  • Niet online
mgizmo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:29:
VVD, D66, CDA en CU kan het gewoon weer worden. Kaag wordt minister-president, Rutte gaat terug de bankjes in nogsteeds als leider van VVD. Kan ie zich bezig gaan houden met vertrouwen.

Alternatief is bovenstaande partijen + een aantal linkse partijen (GL+PVDA) met PVV gedoogsteun, maar dan moeten een aantal partijen toch met PVV willen werken, wat ze tot nu toe telkens uitsluiten.

Interessante casus dit zeg. Misschien binnenkort weer stemmen? Al zal de VVD dat niet wensen, de rest wel. Dus toch maar overstag en eerste voorstel doorzetten?
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er nu nog een partij is die het draaiboek van rekening afschuiven zou riskeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dionysiou
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:48
Ik schreef het afgelopen nacht al in de slowchat. Ik denk nog steeds dat Kaag haar ultieme doel is om het premierschap weg te kapen bij Rutte. Zij voelt dat dit wellicht haar moment is. De eerste vrouwelijke MP ooit worden in de historie van Nederland; dat levert gigantisch veel prestige op.

Rutte met VVD zit nu in een ontzettend moeilijk parket qua formatie. Door die motie van wantrouwen niet te steunen maar voor de motie van afkeuring te kiezen, heeft Kaag zichzelf meer onderhandelingsruimte verschaft en gezichtsverlies van Rutte voorkomen. Ik zie het als een verleende gunst. Een strategische zet van Kaag op het politieke schaakbord.

En die verleende gunst zal keihard terugbetaald moeten worden door Rutte/VVD. Hoe? Dat gaan we zien.. Of Kaag premierschap kan afdwingen? Dat moet blijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:26:
[...]

Deed Van Agt ooit ook, moet het CDA dus wel bevallen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ankona
mgizmo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:29:

Maar wie wil Kaag nou als MP? Sorry dat is het zeg, maar die mevrouw heeft toch echt de uitstraling van een goudvis. Is al jaren minister maar laat totaal geen indruk achter en in de verkiezingsdebatten werd ze van links en van rechts onderuit geschoffeld. Die blijft dus in kamerdebatten helemaal niet overeind.

alles kan off-topic

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22:04
[...]

Je stemt op Rutte als tweede kamerlid, niet als MP. Als uit de onderhandelingen blijkt dat Kaag, Marijnissen of Klaver een betere fit voor MP is, dan wordt die persoon het.

Rutte heeft geeneens een achtste van het totaal aantal stemmen. Dat betekent ook gewoon dat 7/8 van de Nederlanders een andere voorkeur heeft als we dit spelletje gaan spelen.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:13

CurlyMo

www.pilight.org

Ankona schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:50:
[...]

Maar wie wil Kaag nou als MP? Sorry dat is het zeg, maar die mevrouw heeft toch echt de uitstraling van een goudvis. Is al jaren minister maar laat totaal geen indruk achter en in de verkiezingsdebatten werd ze van links en van rechts onderuit geschoffeld. Die blijft dus in kamerdebatten helemaal niet overeind.
Ik denk dat je daar te simpel over denkt. Sommige personen lenen zich nu eenmaal beter voor een bepaalde rol dan anderen.

Voorbeelden die me als eerste te binnen schieten om dat argument te onderstrepen.

Job Cohen: Goed als burgemeester, prima als staatssecretaris en waardeloos als partijleider.
Kajsa Ollongren: Was vast goed als bestuurder, waardeloos als minister
Klaas Dijkhof: Goed als lijsttrekker, maar weinig indruk gemaakt als (plv) staatssecretaris en minister.
Martin Bosma: Niet al te sterk al kamerlid, maar een best goede kamervoorzitter.

Eric Wiebes, Halbe Zijlstra: Tsja...

Ik denk dat Kaag bij uitstek een hele goede MP zal zijn, maar in de andere rollen inderdaad niet super sterk is.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Devian
[...]

Ik weet niet welke debatten jij gekeken hebt maar Kaag kwam bij mij het beste over. Bleef inhoudelijk en netjes reageren.

• horizon1978
Dat was Ouwehand.

Enfin, Segers wil dus wel met de VVD maar zonder Rutte als minister president.

Daar gaat hun cruciale onderhandelingspunt 'leven' hard naar zowel D66 als VVD gespeeld worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
[...]
en in de verkiezingsdebatten werd ze van links en van rechts onderuit geschoffeld [...]
offtopic:
Ik heb de debatten niet gevolgd, maar ik had juist begrepen dat D66 het zo goed gedaan heeft, juist omdat Kaag zo sterk was in de debatten? :?

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:16

Amphiebietje

In de blubber

Kortom, het wordt Kaag I (Rutte IV met een laagje D66-groen).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou de kaarten zijn geschud nu de CU onder Segers niet meer met de VVD wil.

Ik voorzie drie scenario's waar het telkens om D66 gaat.
1) D66 gaat alsnog regeren met de VVD onder Rutte in een minderheidskabinet en zegt vaarwel tegen elke geloofwaardigheid die ze nog hadden. Want dit nieuwe leiderschap lijkt dan wel heel veel op het oude. D66 zal er flink wat uit kunnen halen, maar dit kabinet zal bij de eerste aanleiding al vallen. Aangezien er nogal wat eraan zit te komen, zal dit ook niet erg lang duren.
2) D66 laat ook weten dat ze niet meer met Rutte willen, maar wel met de VVD. Dan breekt de ellende uit bij de VVD want moet Rutte dan echt weg en wie vervangt hem dan? Die hele partij is Rutte en zo ongeveer elke prominent is allang geofferd en afgevoerd in de lange lijst van schandalen rond VVD bewindspersonen. Verder heeft niemand ook maar eens kans gehad om naar boven te drijven of zich te bewijzen. Je gaat in principe namelijk meteen naar partijleider en premier vanuit het niks zonder voorbereiding. Het idee dat Kaag wel premier word, zie ik echt niet gebeuren.
3) D66 laat weten niet meer met Rutte te willen en Rutte weigert te vertrekken. Dan krijg je nieuwe verkiezingen. Verkiezingen waar zowel de VVD als D66 aanzienlijke kans maken om gigantisch te verliezen. D66 gaat al die linkse kiezers niet meer vasthouden als Rutte dreigt te verdwijnen en het kan goed dat mensen nu eindelijk stoppen met op Rutte te stemmen, want deze blijft wel hangen. Een kritisch parlementslid proberen monddood te maken met een "functie elders", is nogal wat.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 22:07
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:57:

1) D66 gaat alsnog regeren met de VVD onder Rutte in een minderheidskabinet en zegt vaarwel tegen elke geloofwaardigheid die ze nog hadden. Want dit nieuwe leiderschap lijkt dan wel heel veel op het oude. D66 zal er flink wat uit kunnen halen, maar dit kabinet zal bij de eerste aanleiding al vallen. Aangezien er nogal wat eraan zit te komen, zal dit ook niet erg lang duren.
2) D66 laat ook weten dat ze niet meer met Rutte willen, maar wel met de VVD. Dan breekt de ellende uit bij de VVD want moet Rutte dan echt weg en wie vervangt hem dan? Die hele partij is Rutte en zo ongeveer elke prominent is allang geofferd en afgevoerd in de lange lijst van schandalen rond VVD bewindspersonen. Verder heeft niemand ook maar eens kans gehad om naar boven te drijven of zich te bewijzen. Je gaat in principe namelijk meteen naar partijleider en premier vanuit het niks zonder voorbereiding. Het idee dat Kaag wel premier word, zie ik echt niet gebeuren.
3) D66 laat weten niet meer met Rutte te willen en Rutte weigert te vertrekken. Dan krijg je nieuwe verkiezingen. Verkiezingen waar zowel de VVD als D66 aanzienlijke kans maken om gigantisch te verliezen. D66 gaat al die linkse kiezers niet meer vasthouden als Rutte dreigt te verdwijnen en het kan goed dat mensen nu eindelijk stoppen met op Rutte te stemmen, want deze blijft wel hangen. Een kritisch parlementslid proberen monddood te maken met een "functie elders", is nogal wat.
Heb je het wel gevolgd? Rutte heeft het geen functie elders genoemd. En trouwens, die gedachten van hoekstra en rutte is helemaal niet zo gek.. Laat het maar zien als minister dan, schoppen is makkelijk.

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Wat betreft punt 3: Volgens EenVandaag opiniepanel is er nog grote steun voor Rutte onder VVD kiezers. Er moet dus nog veel gebeuren tussen nu en de nieuwe verkiezingen om de VVD hard onderuit te zien gaan.

• Silent7
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 27-09 12:08
Hmm
VVD D66 CDA D66 en CDA hebben die afkeuringsmotie niet voor niets gedaan.
"landsbelang, corona crisis, bla bla en we gaan over tot de orde van de dag"

Maar wie oh wie erbij er zijn maar 3 poppetjes nodig, das niet veel
PvdA is toch een bestuurspartij waar D66 en CDA enN Rutte (want VVD is nu gewoon Rutte) wel zaken mee kunnen doen.
Groenlinks wilde graag, maar nu nog steeds? D66 kan er wel wat mee, Rutte zal vast graag een record lang zitten willen halen en CDA voor landsbelang zou nog kunnen.
JA21 , voordeel 1e Kamer zetels, Rutte vast ok mee, maar lastiger voor D66 denk ik.

Op links zie ik het niet echt lukken
D66 PvdA GL zelfs met CDA niet in de buurt van meerderheid

Rechts:
Zit dichterbij meerderheid maar dat zie ik niet gebeuren

Nog eens klikken en ik gok nu op
VVD D66 CDA Groenlinks
(als ik het wel heb stond er in de aantekeningen iets van "Europa doet al veel aan milieu dus daar zou GL wel minder op in willen zetten, de vlucht naar voren, regeer verantwoordelijkheid, kan die anders beschadigende opmerking wegpoetsen imho

Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:57:.
2) D66 laat ook weten dat ze niet meer met Rutte willen, maar wel met de VVD. Dan breekt de ellende uit bij de VVD want moet Rutte dan echt weg en wie vervangt hem dan?
Het is inmiddels inderdaad een intern ding voor binnen de VVD geworden, de enige plek waar Rutte wel als despoot kan opereren. De VVD zal hier moeten bewegen en het zal vast niet helpen dat vrijwel alle kranten en andere media al dagen over het liegen en het probleem Rutte praten, zonder voorbehoudt. Indien regeren en stabiel bestuur voor de VVD (en Rutte) zo belangrijk zijn moeten ze zelf ook zien dat Rutte daar nu veruit het grootste probleem is. En de enige vraag die nog rest is of Rutte zelf die conclusie gaat trekken. Seegers, Kaag en Hoekstra hebben dat met de motie van afkeuring al voor lopen te sorteren.

Gedurende de verkiezingen was ook wel merkbaar dat veel kiezers best baalden met het vooruitzicht nog eens 4 jaar Rutte/VVD, alle positieve peilingen en uitslagen van de VVD ten spijt.

* Delerium denkt dat Dijkhof het meeste baalt van deze ontwikkelingen.

Als Rutte niet zelf opstapt wordt het de langste formatie uit de geschiedenis en daarna snel verkiezingen. Is dat met Corona-urgentie wat de VVD wil?

[Voor 6% gewijzigd door Delerium op 03-04-2021 10:21]

• Silent7
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 27-09 12:08
of.....

VVD D66 CDA CU met Kaag als premier, Rutte de kamer in en dan een leuke baan in Europa regelen de komende periode

Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:13

CurlyMo

www.pilight.org

Silent7 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:24:
of.....

VVD D66 CDA CU met Kaag als premier, Rutte de kamer in en dan een leuke baan in Europa regelen de komende periode
Dat gaat de VVD nooit doen, want ze zien nu al dat Kaag veruit de grootste bedreiging is voor MR. En de VVD = MR. Er is geen tweede keus daar. Enige wat ze zouden kunnen doen is framen dat zei in het landsbelang en in het belang van de Nederlandse geschiedenis een vrouw als MP hebben gefaciliteerd. Net als van Reijn opeens als PvdA man inviel als plv Minister.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Banix
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22:04
Silent7 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:16:
Hmm
VVD D66 CDA D66 en CDA hebben die afkeuringsmotie niet voor niets gedaan.
"landsbelang, corona crisis, bla bla en we gaan over tot de orde van de dag"

Maar wie oh wie erbij er zijn maar 3 poppetjes nodig, das niet veel
PvdA is toch een bestuurspartij waar D66 en CDA enN Rutte (want VVD is nu gewoon Rutte) wel zaken mee kunnen doen.
Groenlinks wilde graag, maar nu nog steeds? D66 kan er wel wat mee, Rutte zal vast graag een record lang zitten willen halen en CDA voor landsbelang zou nog kunnen.
JA21 , voordeel 1e Kamer zetels, Rutte vast ok mee, maar lastiger voor D66 denk ik.

Op links zie ik het niet echt lukken
D66 PvdA GL zelfs met CDA niet in de buurt van meerderheid

Rechts:
Zit dichterbij meerderheid maar dat zie ik niet gebeuren

Nog eens klikken en ik gok nu op
VVD D66 CDA Groenlinks
(als ik het wel heb stond er in de aantekeningen iets van "Europa doet al veel aan milieu dus daar zou GL wel minder op in willen zetten, de vlucht naar voren, regeer verantwoordelijkheid, kan die anders beschadigende opmerking wegpoetsen imho
GroenLinks steunde de motie van wantrouwen en zal het denk ik ook alleen zonder Rutte doen

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Kaag als MP zou een regelrechte nachtmerrie zijn. Maar Ollongren heeft het goed voor elkaar als dat haar lukt.

Ik denk dat Rutte alsnog blijft en D66 en CU mogen gaan kijken hoe ze ‘t willen gaan formuleren om geen gezichtsverlies te leiden. Rutte kan ook nog altijd toch gaan “overwegen” om met PVV, FvD en JA21 te gaan. FvD zal nooit willen regeren en zal onhoudbare standpunten mbt Corona eisen om het te voorkomen natuurlijk, maar er kan voor de lol “verkend” worden en wie weet gebeurt er iets geks. En dan kijken of D66 en CU nog steeds zogenaamd zo principieel tegen Rutte zijn of dat ze netjes toegeven dat het puur voor eigen gewin is dat dit opgeblazen wordt en toch eieren voor hun geld kiezen. VVD heeft de ruimte en wat opties, voor D66 is het toch een stukje lastiger.

Het wordt hoe dan ook een hele lange formatie, maar denk niet eens dat het Rutte zoveel kan boeien dat dat zo is.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Ankona
Dat deden ze eens eerder toen vvd en cda om links te sarren pro-forma met wilders gingen babbelen. Was er ineens toch een klik.

alles kan off-topic

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lastig parket voor de VVD. De fractie bevat, zover ik het kan inschatten, geen kroonprinsen en -prinsessen. En het zou wel heel bijzonder zijn om een minister-president van buiten de fractie te halen. Maar volgens mij is er geen enkele formele regel die het onmogelijk maakt. Henk Kamp misschien? Hij is op leeftijd maar die vier jaar redt ie wel.

Anders kom je bij Kaag of Hoekstra uit. Het hoeft niet perse de leider van de tweede partij te zijn. De VVD zal de persoon steunen die electoraal het minst bedreigend is. Dat zou best eens Hoekstra kunnen zijn. Het is ook geen gekke stap na MinFin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ankona
Vvd kan nu alleen nog maar met Rutte . En terecht, andere partijen gaan daar niet over. Anders moet de vvd een d66 zonder Kaag eisen. Net zo onredelijk. (Maar zeker zo wenselijk, uiteindelijk hebben veel meer mensen op Rutte gestemd dan op Kaag)

alles kan off-topic

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Dionysiou schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:43:
Ik schreef het afgelopen nacht al in de slowchat. Ik denk nog steeds dat Kaag haar ultieme doel is om het premierschap weg te kapen bij Rutte. Zij voelt dat dit wellicht haar moment is. De eerste vrouwelijke MP ooit worden in de historie van Nederland; dat levert gigantisch veel prestige op.

Rutte met VVD zit nu in een ontzettend moeilijk parket qua formatie. Door die motie van wantrouwen niet te steunen maar voor de motie van afkeuring te kiezen, heeft Kaag zichzelf meer onderhandelingsruimte verschaft en gezichtsverlies van Rutte voorkomen. Ik zie het als een verleende gunst. Een strategische zet van Kaag op het politieke schaakbord.

En die verleende gunst zal keihard terugbetaald moeten worden door Rutte/VVD. Hoe? Dat gaan we zien.. Of Kaag premierschap kan afdwingen? Dat moet blijken.
Ik zie het eerder als een dolsteek in de rug. Die vrouw is zo eng berekenend.. Een diplomaat pur sang. Vvd zou wel gek zijn om als verreweg de grootste partij niet de premier te leveren.. Die schuiven nog eerder schipper oid naar voren.
Vvd zonder rutte is niet veel, maar d66 weet ook dat ze alles te verliezen hebben bij nieuwe verkiezingen. Al met al verwacht ik flinke chaos de komend jaar.. Juist op het moment dat harde sterke beslissingen over de toekomst noodzakelijk zijn.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

downtime schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:28:
[...]
Lastig parket voor de VVD. De fractie bevat, zover ik het kan inschatten, geen kroonprinsen en -prinsessen. .
Eigenlijk is dat ook een verdienste van Rutte. Zijn MO in de regering zit ook in de partij verstopt.
Ankona schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:31:
Vvd kan nu alleen nog maar met Rutte . En terecht, andere partijen gaan daar niet over.
Eens, dit is aan de VVD en de VVD alleen. Jammer dat ze dus weinig plan B hebben zodat het Mark voor en na is en blijft. Dat zal de formatie niet bespoedigen.

Qua kandidaten zijn de nummer 2 en 3 van de VVD-lijst natuurlijk de meest logische keuzes. van Ark en Sophie Hermans (Rutte's assistent tot voor kort). De volgende premier wordt dus waarschijnlijk een vrouw.

[Voor 48% gewijzigd door Delerium op 03-04-2021 16:49]

• hoevenpe
Dat minderheidskabinet lijkt me een steeds serieuzere optie: Kaag haar medisch ethische kwesties en de ministersposten van de CU, het CDA mag Hoekstra als min.fin. houden en de VVD krijgt er harder migratie en financieel beleid voor terug.

Per onderwerp zullen Volt, CU, SGP of Ja21 de extra zetels leveren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:20
Zou Dijkhoff terughalen een optie zijn? Slim, ervaren, charismatisch. Het zou Rutte's (mogelijke) exit permanent maken maar een hoop elan voor VVD redden. Schippers heeft veel te veel zwarte vlekken.

Bas Smit én Samantha Steenwijk approved

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:03:
Dat minderheidskabinet lijkt me een steeds serieuzere optie: Kaag haar medisch ethische kwesties en de ministersposten van de CU, het CDA mag Hoekstra als min.fin. houden en de VVD krijgt er harder migratie en financieel beleid voor terug.

Volgens Wim Voermans vandaag in Volkskrant zijn minderheidskabinetten vrijwel nooit stabiel:
‘Sinds 1918 hebben wij, ruimhartig geteld, acht minderheidskabinetten gehad. Vier daarvan waren zogeheten ‘rompkabinetten’, het overblijfsel van een coalitie nadat één partij eruit is gestapt. Balkenende III, bijvoorbeeld, dat kort diende om nieuwe verkiezingen voor te bereiden.

‘Van de rest hebben wij de overlevingskansen eens berekend. Die zijn echt minimaal. Gemiddeld maken zij 34 procent van de normale zittingstermijn vol. In vergelijking met een meerderheidskabinet (61 procent) is dat dramatisch slecht.’

Wat verklaart die instabiliteit?

‘Bij het eerste het beste dat niet is afgesproken in een regeerakkoord, word je gekielhaald door het parlement. Het beste voorbeeld is het kabinet-Colijn V in 1939. De ministers daarin zijn in totaal twee keer in de Tweede Kamer geweest: voor hun presentatie en voor het debat over de regeringsverklaring. Daarin werden ze meteen naar huis gestuurd.

‘Met een minderheidskabinet ben je eigenlijk vier jaar lang aan het formeren. Je bent constant bezig met microdebatten, terwijl je in de moderne politiek juist op macroniveau beleid moet kunnen maken.’

[Voor 22% gewijzigd door dawg op 03-04-2021 17:22]

• D-e-n
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:03:
Dat wordt dan echt halveren voor D66. Want dan is het gehele linkse deel van de aanhang weer weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:54
Ankona schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:31:
Vvd kan nu alleen nog maar met Rutte . En terecht, andere partijen gaan daar niet over. Anders moet de vvd een d66 zonder Kaag eisen. Net zo onredelijk. (Maar zeker zo wenselijk, uiteindelijk hebben veel meer mensen op Rutte gestemd dan op Kaag)
Natuurlijk gaan andere partijen wel over met welke personen ze willen regeren. Net zoals veel niet met Baudet willen maar een forum zonder Baudet (of JA21) wel ineens prima vinden.

Of dat Rutte alleen met Wilders wil als Wilders zijn excuses aanbiedt.

Partijen kunnen prima eisen dat ze niet met een bepaalde persoon verder willen. Dan is het aan de partij aan de andere kant van de tafel om daar wel of niet mee akkoord te gaan.

• GreatDictator
  • Laatst online: 22:35
D-e-n schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:25:
[...]

Dat wordt dan echt halveren voor D66. Want dan is het gehele linkse deel van de aanhang weer weg.
Ik denk dat dat sowieso wel gaat gebeuren, tenzij D66 iets van linkse partijen in de regering weet mee te krijgen. Als ze braaf aansluiten bij Rutte-4 in een coalitie met bijv. CDA/CU dan Rutte er wel voor zorgen dat alle positieve aandacht bij hem terecht komt, en zal alle negatieve zaken op D66 afschuiven.

Uiteindelijk heb ik ook het idee dat de achterban van de VVD een stuk trouwer is dan die van D66, dus bij wat meer instabiliteit of zaken die binnen de partij gevoelig zijn, zal D66 daar eerder last van ondervinden dan de VVD.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• horizon1978
Rutte zelf heeft over personeel van andere partij gesproken. Wel heel ingewikkeld volgens hemzelf...

... Daar mag hij in ieder geval géén opmerking over maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Dus nu is het opeens wel prima voor andere partijen om met VVD te willen regeren zonder Mark Rutte.

Een 'Rutte, functie elders' vind iedereen dus prima. :+ Ondanks dat hij (veel) meer stemmen heeft gekregen dan Omtzigt.

• horizon1978
Rene44 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:11:
Zou Dijkhoff terughalen een optie zijn? Slim, ervaren, charismatisch. Het zou Rutte's (mogelijke) exit permanent maken maar een hoop elan voor VVD redden. Schippers heeft veel te veel zwarte vlekken.
Ik denk dat ze daar bij VVD wel van balen. Dijkhoff was nu de ideale persoon voor ze geweest.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:24
talkatoo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:13:
Dus nu is het opeens wel prima voor andere partijen om met VVD te willen regeren zonder Mark Rutte.

Een 'Rutte, functie elders' vind iedereen dus prima. :+ Ondanks dat hij (veel) meer stemmen heeft gekregen dan Omtzigt.
Rutte heeft staan liegen, keer op keer.
Enige "fout" van Omtzigt is de waarheid willen weten...

Snap wel dat mensen Rutte nu weg willen ja

Acties:
  • +2Henk 'm!

• horizon1978

Naja, de ene kreeg complimenten de andere een motie van afkeuring.

Ik zie verschil. ;)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

horizon1978 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:14:
[...]

Ik denk dat ze daar bij VVD wel van balen. Dijkhoff was nu de ideale persoon voor ze geweest.
Vind je? Leuke kerel als fractievoorzitter. Maar als MP? internationaal? Ik zie het niet voor me eerlijk gezegd.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:54

Uhm, er is een verschil tussen iemand niet als MP willen en iemand niet als kamerlid willen. Niemand heeft het er over Rutte de kamer uit te werken. Daar hij is voor verkozen.

Dat is echt wel een wereld van verschil.

Politici die liegen tegen de tweede kamer niet opnieuw in een regering willen is gewoon iedereens recht

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:37
hij die vrij is van zonden werpe de eerste steen
Dus de CU met het MP-schap!

SR+ midnight grey, black / 18"

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maar de VVD en Rutte zeggen dat Rutte blijft. Dat wordt dus minderheidskabinet dat snel zal vallen gezien de waslijst aan schandalen waar de andere partijen weten dat ze zichzelf volstrekt ongeloofwaardig hebben gemaakt of nieuwe verkiezingen. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee