n3z schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:37:
[...]
Ik zou zo op Omtzigt stemmen. Alleen het CDA ligt mij niet. Dus mocht hij ooit voor zichzelf beginnen zie ik kansen.
Stiekem hoop ik dat hij zich aansluit bij een linkse partij. Een man mag dromen.
Om heel eerlijk te zijn, ik niet. Ik waardeer hem, in zijn rol, opdracht en mandaat. Op veel manieren opereert hij zoals een kamerlid zou moeten. Zie onze Grondwet. Zonder last, zo heet dat.
Ik zou het verwelkomen wanneer als symbool hij bredere impact dan dossier zou hebben. In de zin van impuls voor anderen om even na te denken, en uit het kordon van fractiediscipline te stappen. Want dat kost ontzettend veel, van correctief vermogen van de Kamers tot controlefuncties op politiek van zowel kabinet als in het algemeen, door tot aan de relatie tussen burger en politiek. Fractiediscipline is een syndroom geworden, een ziekte.
Maar, Omtzigt is geen raspoliticus. En al ben je nog zo goed de dossiertijger, er is meer vereist dan dit. En daar liggen zijn competenties niet. Hij is geen netwerker, hij heeft geen focus in opbouw van bereik, en er ligt ook een bijzondere confessionele achtergrond. Voor de een geen, voor een ander wel een onderwerp.
Misschien meer van belang, Omtzigt is geen Remi - hij zit niet alleen in de politiek. Zo goed zijn focus op dossiers ook is, hij blijft relatief eenvoudig te bewerken. Bij een MH17 affaire brak hem dat al bijna op, maar zelfs het partijbureau van het CDA slaagde er in om het te gaan laten preken voor de opmaat naar districtenstelsel. Hij puzzelt de consequenties van het spel, maar hij kent het spel niet.
Hij zou niet eens het spel moeten hoeven te spelen, zeker. Maar voetbalclub of de politiek, alles is politiek gedrag. Je kan er niet omheen. Ook niet doorheen. Je moet er mee dealen, en dat vereist in politieke arena een politiek instinct (onder meer).
Als man alleen in nieuw initiatief zou hij geen regeerperiode het uithouden. Best case scenario is een lone wolf ombudsman in de kamer functie dan. Isolement. Daar zit geen continuïteit bij. En met zijn persoonlijke achtergrond zijn er slechts twee partijen waar hij überhaupt enige theoretische connectie mee zou hebben.
Droom verder
Best case zou zijn dat binnen het CDA een tweetal slimmeriken die hem begrijpen en het met zijn perspectief op overheid en politiek eens zijn op zouden duiken. Een rechterhand voor het spel, een linkerhand voor het netwerk. Daar ligt reëel potentieel voor een reboot van het CDA.
Dit is iets wat het politieke landschap heel serieus zou veranderen, meer specifiek, hier ligt potentieel tegen de normalisatie van de verschillende tooltjes van externe consultatie netwerken - VVD, PVV, FvD, D66. Ordening op basis van neo-klassieke politieke economie, anders gezegd.
Maar goed, dat komt de machtspolitieke school bijzonder slecht uit, zelfs als gedachte al
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.