• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:40

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Veel VVD prominenten hebben uitgesproken dat Rutte mag blijven. Rutte zelf wacht zo te zien eerst de volgende verkennende ronde af om te kijken hoe de vlag erbij staat bij de verschillende partijen.

Het blijft afwachten wat er gaat gebeuren als er geen meerderheidskabinet kan komen dan.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:37
D-e-n schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:25:
Dat wordt dan echt halveren voor D66. Want dan is het gehele linkse deel van de aanhang weer weg.
Die zetels zijn slechts 'geleend', dat weet Kaag heel goed. Komt bij dat als D66 de nieuwe netwerken effectief inzet ze daar de vruchten van kan plukken.

Het is imo vooral het CDA, PvdA en SP wat een probleem heeft. Die partijen trekken bijna geen jongeren, die verliezen ongeveer 1,5 zetel per ronde puur door sterfte.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:48:
[...]

Die zetels zijn slechts 'geleend', dat weet Kaag heel goed. Komt bij dat als D66 de nieuwe netwerken effectief inzet ze daar de vruchten van kan plukken.

Het is imo vooral het CDA, PvdA en SP wat een probleem heeft. Die partijen trekken bijna geen jongeren, die verliezen ongeveer 1,5 zetel per ronde puur door sterfte.
Jij vindt niet dat de VVD na die twee moties een probleem heeft? Dat is wel opmerkelijk, maar tegelijkertijd ook niet. :+

• hoevenpe
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:07:
Jij vindt niet dat de VVD na die twee moties een probleem heeft? Dat is wel opmerkelijk, maar tegelijkertijd ook niet. :+
De ene is niet aangenomen, de ander heeft geen bindende gevolgen en is inderdaad onderdeel van het spel.

Niet flauw bedoeld, maar dit is echt een discussie onder politieke intimi. De meeste mensen hebben er weinig van meegekregen anders dan wat grappige memes, wij zitten hier in onze eigen bubbel.

• dawg
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:10:
[...]

De ene is niet aangenomen, de ander heeft geen bindende gevolgen en is inderdaad onderdeel van het spel.

Niet flauw bedoeld, maar dit is echt een discussie onder politieke intimi. De meeste mensen hebben er weinig van meegekregen anders dan wat grappige memes, wij zitten hier in onze eigen bubbel.
Niet aangenomen door de demissionaire coalitiepartijen, dat is een belangrijke nuance. Verder maakt dat de politieke realiteit niet anders, of Tweakers nu een bubbel is of niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:15:
[...]

Niet aangenomen door de demissionaire coalitiepartijen, dat is een belangrijke nuance. Verder maakt dat de politieke realiteit niet anders, of Tweakers nu een bubbel is of niet.
En op een bepaalde manier terecht niet aangenomen door de demissionaire coalitiepartijen.

Weinig mensen die het verstand ervan willen inzien, maar indien die motie was aangenomen was Rutte als premier per direct weg. Wie neemt dan de premiestaken waar? Hoe vul je dat in? hoe ga je de formatie in met Rutte als fractievoorzitter van de grootste partij?. Vooral die laatste is zo onnoemlijk zwaar vervelend dat een motie van afkeuring tenminste de bal weer bij de VVD legt. En ik moet nog zien dat de rest van de VVD nog een week al die negatieve shit in alle media zo makkelijk kunnen hebben.

Ik ga iig de formatie lekker uitkijken, het is net een goed boek waarvan je geen idee hebt hoe het afloopt en waar de plottwist om gaan. En goddank is Nederland niet de VS, waar hun lokale VVD zo 74 kamerzetels zou hebben en geen Rutte maar Trump, waar geen leugentje heerst maar een couppoging.

• hoevenpe
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:15:
Verder maakt dat de politieke realiteit niet anders, of Tweakers nu een bubbel is of niet.
Natuurlijk heb ik een bias, ook al probeer ik zo neutraal mogelijk te observeren. Wat me echter vooral opvalt is dat operatie 'Mark is het slachtoffer' breed in de media ingezet is:

https://www.ad.nl/politie...-ben-strijdbaar~a2198019/
https://www.telegraaf.nl/...uitengewoon-niet-charmant
https://www.rtlnieuws.nl/...olitiek-den-haag-formatie
https://www.volkskrant.nl...-niet-echt-niet~b71a080b/

Interesting times...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dawg
  • Niet online
Delerium schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:25:
[...]

En op een bepaalde manier terecht niet aangenomen door de demissionaire coalitiepartijen.

Weinig mensen die het verstand ervan willen inzien, maar indien die motie was aangenomen was Rutte als premier per direct weg. Wie neemt dan de premiestaken waar? Hoe vul je dat in? hoe ga je de formatie in met Rutte als fractievoorzitter van de grootste partij?. Vooral die laatste is zo onnoemlijk zwaar vervelend dat een motie van afkeuring tenminste de bal weer bij de VVD legt. En ik moet nog zien dat de rest van de VVD nog een week al die negatieve shit in alle media zo makkelijk kunnen hebben.

Ik ga iig de formatie lekker uitkijken, het is net een goed boek waarvan je geen idee hebt hoe het afloopt en waar de plottwist om gaan. En goddank is Nederland niet de VS, waar hun lokale VVD zo 74 kamerzetels zou hebben en geen Rutte maar Trump, waar geen leugentje heerst maar een couppoging.
Eens hoor. En van de oppositie begrijp ik ook dat ze de Motie van Wantrouwen hebben gesteund.

Ik denk dan ook dat je de VVD niet kunt uitsluiten, dat zou niet verstandig zijn. Rutte uitsluiten kan echter wel, dat is immers aan die partijen zelf en dat hebben ze feitelijk gedaan met die motie(s). En Segers heeft dat vandaag bekrachtigd.

• dawg
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:27:
[...]

Natuurlijk heb ik een bias, ook al probeer ik zo neutraal mogelijk te observeren. Wat me echter vooral opvalt is dat operatie 'Mark is het slachtoffer' breed in de media ingezet is:

https://www.ad.nl/politie...-ben-strijdbaar~a2198019/
https://www.telegraaf.nl/...uitengewoon-niet-charmant
https://www.rtlnieuws.nl/...olitiek-den-haag-formatie
https://www.volkskrant.nl...-niet-echt-niet~b71a080b/

Interesting times...
Door VVD'ers ja. Dus jij bent zo neutraal mogelijk, zij zeer zeker niet. ;)

• hoevenpe
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:32:
Door VVD'ers ja. Dus jij bent zo neutraal mogelijk, zij zeer zeker niet. ;)
Maar dat is wel wat de geïnteresseerde nieuwsconsument leest, de nuance dat het direct of indirect vanuit de VVD komt zal de meeste mensen ontgaan.

Het gaat om ieder geval niet meer over de toeslagenaffaire en/of Pieter Omtzigt.

• dawg
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:34:
[...]

Maar dat is wel wat de geïnteresseerde nieuwsconsument leest, de nuance dat het direct of indirect vanuit de VVD komt zal de meeste mensen ontgaan.

Het gaat om ieder geval niet meer over de toeslagenaffaire en/of Pieter Omtzigt.
Natuurlijk, maar als er "VVD-prominenten" in de kop staat mag je toch wel verwachten dat mensen daar dan wel doorheen prikken. Ze zijn niet compleet gek uiteraard. :+

Het toeslagenschandaal komt vanzelf wel weer in beeld als de enquête daar is. Dan is Omtzigt ook weer terug.

[Voor 9% gewijzigd door dawg op 03-04-2021 22:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:34:
[...]

Het gaat inderdaad niet meer over Pieter Omtzigt. Wat dat betreft lijkt de actie van de VVD geslaagd.

De dooie kat is op tafel gegooid en iedereen praat alleen nog maar over de dooie kat.

Het is misschien wel een dure dooie kat, dat dan weer wel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
CU weg was toch precies de opzet van het motorblok.
Dat was voor D66 een groot probleem en nu is de weg vrij voor de door D66 gewenste linkse partij erbij.
Kandidaten PvdA en GL.

• hoevenpe
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:36:
Natuurlijk, maar als er "VVD-prominenten" in de kop staat mag je toch wel verwachten dat mensen daar dan wel doorheen prikken.
Dat staat alleen bij de Telegraaf en indirect bij RTL, maar dan nog verwacht ik dat slechts een klein deel van de lezers dieper graaft.

Maar dan nog, it's all about numbers...
De meeste lezers scannen alleen koppen en plaatjes.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:40
sambalbaj schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:43:
Dat was voor D66 een groot probleem en nu is de weg vrij voor de door D66 gewenste linkse partij erbij.
Kandidaten PvdA en GL.
Die gaan lekker toekijken voorlopig. En ik ben ook niet overtuigd dat Kaag al hapt zolang Rutte er nog bij zit.
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:48:
[...]

Alsof mensen hun leven lang bij één partij zitten. Zet een hippe lijsttrekker voor één van die partijen en het verjongt weer.

[Voor 34% gewijzigd door D-e-n op 03-04-2021 23:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-09 21:58
D-e-n schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:25:
[...]

Dat wordt dan echt halveren voor D66. Want dan is het gehele linkse deel van de aanhang weer weg.
Mwah. Zo stellig zou ik het niet beweren. Ligt eraan wat er nu gaat gebeuren, als Kaag Rutte uitsluit en er komen verkiezingen. D66 zou haar kunnen verkopen als een vrouwelijke niet corrupte MP. Een tweestrijd ontketenen tussen de oude corrupte leiderschap vs een frisse vrouwelijke non corrupte leiderschap.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sambalbaj schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:43:
Kandidaten PvdA en GL.
Ja want de PvdA en GL stemde niet voor de motie van wantrouwen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-e-n
Russel88 schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:07:
[...]

Mwah. Zo stellig zou ik het niet beweren. Ligt eraan wat er nu gaat gebeuren, als Kaag Rutte uitsluit en er komen verkiezingen. D66 zou haar kunnen verkopen als een vrouwelijke niet corrupte MP. Een tweestrijd ontketenen tussen de oude corrupte leiderschap vs een frisse vrouwelijke non corrupte leiderschap.
Ik doelde op de situatie waarbij ze nu doodleuk weer bij een minderheidskabinet met Rutte aanhaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Als D66 Rutte uitsluit kan de VVD toch ook Kaag en Ollongren uitsluiten? Die hebben dit tenslotte veroorzaakt. Dan wordt het een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.

Ik denk persoonlijk dat de VVD net zoveel zetels krijgt na nieuwe verkiezingen want er is feitelijk niets veranderd. Rutte is en blijft een draaikont maar dat is wel wat Nederland nodig heeft om bestuurbaar te blijven.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoevenpe
Mighty schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:00:
Ik denk persoonlijk dat de VVD net zoveel zetels krijgt na nieuwe verkiezingen want er is feitelijk niets veranderd. Rutte is en blijft een draaikont maar dat is wel wat Nederland nodig heeft om bestuurbaar te blijven.
Die gaan verliezen, maar het gevolg is waarschijnlijk verdere versplintering en een nog lastiger formatie daarna.

Een minderheidskabinet ligt nu het meest voor de hand, helemaal niet zo verkeerd. Mag Mark werken voor zijn meerderheden.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:03

defiant

Moderator General Chat
Russel88 schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:07:
Het probleem is dat D66 in potentie zeer kwetsbaar is, aangezien ze qua daadwerkelijk beleid en handelen gewoon onderdeel zijn van de status-quo en de heersende bestuurscultuur. Er zit net zoals bij de VVD en CDA een groot verschil tussen politieke marketing en beeldvorming en daadwerkelijk beleid. Dat D66 de motie van wantrouwen niet steunde was hiervoor een duidelijk signaal dat men alleen qua beeldvorming wilde afrekenen, maar niet qua daadwerkelijke beleid en daadkracht.

Want het is opvallend dat D66 moeiteloos meedeed met Rutte IV en pas na de toeslagenaffaire men van strategie/boodschap wisselde. Van de staatsrechtelijke en democratische vernieuwingspartij zoals die ooit was begonnen onder van Mierlo is onder Rutte IV niets gebleken.

Deze kritiek zal dan wel van linkerzijde moeten plaatsvinden, want VVD en CDA zien D66 aan voor wat het is: een makkelijke partner die weinig weerstand biedt tegenover de machtspolitieke agenda. D66 is de sleutel tot continuering van beleid en ideologie en een nieuw centrumrechts kabinet. Ironisch gezien is als D66 verliest de kans groter dat er daadwerkelijk kan worden gebroken met de huidige bestuursstijl.

Climate dashboard

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PSPfreaky
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:15
Als D66 Rutte uitsluit kan de VVD toch ook Kaag en Ollongren uitsluiten? Die hebben dit tenslotte veroorzaakt. Dan wordt het een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.

Tijdens het nieuws was wel te zien dat een aantal stemmers die op Rutte (en VVD) hebben gestemd vinden dat dit niet kan en dat ze nu wel een beetje spijt hebben met hun stem. Dus ik zie het eerder wat zakken.

Al denk ik dat het niet tot nieuwe verkiezingen zal komen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vikterr
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 13-09 21:16
Rutte is en blijft een draaikont maar dat is wel wat Nederland nodig heeft om bestuurbaar te blijven.
Dit leest een beetje als Stockholm syndroom. Denk dat veel stemmers zoals jij het de afgelopen kabinetten (economisch) goed hebben gehad. Don't rock the boat! Want nu heb jij het goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:21
defiant schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:29:
[...]

Het probleem is dat D66 in potentie zeer kwetsbaar is, aangezien ze qua daadwerkelijk beleid en handelen gewoon onderdeel zijn van de status-quo en de heersende bestuurscultuur. Er zit net zoals bij de VVD en CDA een groot verschil tussen politieke marketing en beeldvorming en daadwerkelijk beleid. Dat D66 de motie van wantrouwen niet steunde was hiervoor een duidelijk signaal dat men alleen qua beeldvorming wilde afrekenen, maar niet qua daadwerkelijke beleid en daadkracht.
En was die hele motie van wantrouwen dan wel meer dan beeldvorming? Wat schiet je nou echt ermee op om een demissionair premier af te zetten?
Deze kritiek zal dan wel van linkerzijde moeten plaatsvinden, want VVD en CDA zien D66 aan voor wat het is: een makkelijke partner die weinig weerstand biedt tegenover de machtspolitieke agenda. D66 is de sleutel tot continuering van beleid en ideologie en een nieuw centrumrechts kabinet. Ironisch gezien is als D66 verliest de kans groter dat er daadwerkelijk kan worden gebroken met de huidige bestuursstijl.
Wat is dan het alternatief? Rechts is alleen maar groter geworden afgelopen verkiezingen. Al die ideeën over D66 die het moet laten klappen nu begrijp ik dan ook niet. Kijk naar de verwachtingen: Ja VVD verliest wat zetels, die gaan naar CDA, FvD/JA21, en als laatste nog 1 of 2 naar D66. Woopdiedoop. En dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoevenpe
Sissors schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:46:
En was die hele motie van wantrouwen dan wel meer dan beeldvorming? Wat schiet je nou echt ermee op om een demissionair premier af te zetten?
De motie van wantrouwen kwam van de PVV, Kaag en Hoekstra hebben niet voor gestemd.

Die motie van afkeuring is een wassen neus, een spreekwoordelijke bewuste gele kaart die je als voetballer in het belang van het team pakt. Niets meer.
Wat is dan het alternatief? Rechts is alleen maar groter geworden afgelopen verkiezingen. Al die ideeën over D66 die het moet laten klappen nu begrijp ik dan ook niet. Kijk naar de verwachtingen: Ja VVD verliest wat zetels, die gaan naar CDA, FvD/JA21, en als laatste nog 1 of 2 naar D66. Woopdiedoop. En dan?
Groundhog day...

Andere partijen kunnen Mark niet dwingen wat anders te gaan doen, over een paar weken is het grootste deel van het electoraat dit alweer vergeten.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:17

Proton_

Team Welles

Rutte is en blijft een draaikont maar dat is wel wat Nederland nodig heeft om bestuurbaar te blijven.
Dit standpunt verdient wat verdieping.
Ja, er moet ruimte zijn voor voortschrijdend inzicht, maar dat is juist waar Rutte weinig van laat zien.
Het is een redenering van het kaliber "Rutte weet precies hoe hij ons dit moeras in gestuurd heeft, dus is hij de beste kandidaat om ons er ook weer uit te halen".

In werkelijkheid is Rutte niet meer dan spreekbuis voor belanghebbenden die wél een visie hebben (duidelijk voorbeeld: kwestie dividendbelasting). Geen wonder dat die weinig weerstand geven bij het 'besturen'. Dat is geen kwaliteit van de VVD, integendeel.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:16

Amphiebietje

In de blubber

Proton_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:58:
[...]

In werkelijkheid is Rutte niet meer dan spreekbuis voor belanghebbenden die wél een visie hebben (duidelijk voorbeeld: kwestie dividendbelasting).
Wel een visie, maar niet eentje waar de samenleving als geheel baat bij heeft. Visionair voor een toekomst waar organisaties die in sommige regionen worden behandeld als individu (VS) ook elders op egoistische wijze alle voordelen hebben over de ruggen van het inferieure werkvolk heen. Die laatsten mogen stemmen, maar daarmee is ook alles gezegd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:20
Voila, marketing werkt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14:58
Als D66 Rutte uitsluit kan de VVD toch ook Kaag en Ollongren uitsluiten?
Met welk motief, precies? Dit klinkt als een vergelding - daar is weinig diplomatieks aan.
Die hebben dit tenslotte veroorzaakt. Dan wordt het een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.

Dit lijkt mij een miskenning van de situatie.

Wat er naar mijns inziens gebeurd is, is dat het vertrouwen in Rutte door de Kamer is opgezegd. De aanleiding daarvoor is een lange track record van Rutte om betrokkenheid te ontkennen en, wanneer blijkt dat dat wel het geval is - te claimen dat zich verkeerd te hebben herinnerd. Voor een dossiervreter en controlfreak als Rutte zou dat op kritische dossiers hoogstens één keer mogen voorkomen.

Steen des aanstoots blijft de toeslagenaffaire. Het exacte moment is in die chaos slecht te duiden - maar ik vermoed dat het te maken heeft met Rutte's ontkenning zich met de zaak bemoeid te hebben. Totdat duidelijk werd dat hij zich er wél mee had bemoeid. En, u raadt het al, hij claimde dat hij zich dat niet herinnerde.

De Leden zijn dat - nog lang niet - vergeten. Nu is dit toch al een dossier waar leugen op leugen werd gestapeld. Maar, zo blijkt, deze pek bleef kleven door Rutte's selectieve geheugen. Er is toen geen motie van wantrouwen jegens de premier geweest. Maar, dat wil niet zeggen dat de Kamer het vertrouwen in de premier niet heeft opgezegd.

Ook in de nieuwe samenstelling, zo blijkt. Ik kan de aangenomen motie van afkeuring niet anders zien dan een motie van wantrouwen in Rutte zelf, als premier van Nederland. Niet in isolatie - maar als vaststelling na 10 jaar Rutte.

En dat maakt de zaak ook zo saillant. Rutte claimt geen wetenschap meer te hebben gehad over gesprekken over Omtzicht - en dat zou eventueel ook wel waar kunnen zijn. Maar het punt is dat hij het vertrouwen van de Kamer - zeker in dat soort zaken - kwijt is.

Het was naar mijn beste inzicht een vergissing van de VVD om deze Mark Rutte naar voren te schuiven als lijsttrekker en kandidaat-premier. Hij mag 19 % of zo van de Nederlandse stemmen trekken. Maar dat is een feit dat verhult dat een meerderheid het vertrouwen in hem heeft opgezegd. Het maakt de verkiezingen een Pyrrhus-overwinning voor de VVD.

Dat alles is iets dat niet aan Kaag of Ollongren kleeft. Dus verdere suggesties zijn wat mij betreft whataboutisms :Y)

Over de zetelverdeling na een eventuele herverkiezing... Ik denk dat zelfs in de VVD twijfel zal gaan ontstaan over de positie van Rutte. En, er zullen zich toch mensen zich achter de oren gaan krabben, denk ik. Niet in hele groten getale - maar misschien met een procentje of 20% van eerdere kiezers - een zeteltje of 6, 7 afslag.

[Voor 5% gewijzigd door Helixes op 06-04-2021 10:06]

• Philpend
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23:08
En Tjeenk Willink benoemd door een ruime meerderheid van de fractievoorzitters voorgedragen als informateur. De informatie kan weer van start.

‘PvdA'er Herman Tjeenk Willink wordt de nieuwe informateur. Dat is besloten na overleg tussen de 17 fractievoorzitters en Kamervoorzitter Khadija Arib. ‘

[Voor 64% gewijzigd door Philpend op 06-04-2021 12:56]

• hoevenpe
Philpend schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:41:
En Tjeenk Willink benoemd als informateur. De informatie kan weer van start.
Is toch alleen een wens of is het al formeel?

• Philpend
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23:08
Volgens RTL en NOS Teletekst is het al rond. Formeel is het pas rond als de hele kamer instemt, maar dat zal denk ik een formaliteit zijn.

[Voor 76% gewijzigd door Philpend op 06-04-2021 12:47]

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:59
Dat is denk ik iets te voorbarig. Dit schrijft de NOS:
Herman Tjeenk Willink wordt voorgedragen als nieuwe informateur. Dat hebben fractievoorzitters voorgesteld in een bijeenkomst met Kamervoorzitter Arib. De aanstelling moet nog wel worden bekrachtigd in een Kamerdebat vanmiddag.

In dat debat zal blijken welke partijen voor Tjeenk Willink zijn als informateur. Forum voor Democratie-leider Baudet en PVV-leider Wilders in ieder geval niet, zeiden ze na de bijeenkomst.

Be yourself, no matter what they say ...

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14:58
voske schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:47:
Dat is denk ik iets te voorbarig. Dit schrijft de NOS:
Als dit gebeurt op basis van nota bene de input van de fractievoorzitters, dan is dit alvast een beklonken zaak. Dissidenten - de gekende dwarsliggers - zullen dan nu alvast op het podium klimmen om hun ongenoegen uit te storten. Die hoeven de uitslag niet af te wachten.

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:45

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Waarom maken 'we' het demissionaire kabinet gewoon niet weer missionair?
De coalitiepartijen van t huidige kabinet heeft een meerderheid en op deze manier kan er in order geval weer beleid gemaakt worden.

Zodra er dan toch een andere groep partijen een kabinet willen vormen kan het huidige kabinet vervangen worden .

Lijkt me een prima tussenoplossing omdat er een hoop zaken blijven liggen die niet kunnen blijven liggen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Lordy79 Kan je toelichten wat er blijft liggen en waarom dat niet kan blijven liggen, waarom een regering nodig is om dat op te pakken, en waarom de club die er de vorige keer een rommel van heeft gemaakt (en waar nu de staatsrechtelijke lijken van uit de kast komen vallen) de aangewezen club is?

Voorbeeld van beleid zonder regering:
Besturen zonder regeerakkoord: D66 doet meteen een poging met het abortusbeleid

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Alles blijft liggen behalve corona want het kabinet is demissionair.
En initiatieven vanuit de kamer zijn altijd mogelijk, ook met een missionair kabinet.

Wat jij nu impliceert is dat er überhaupt geen kabinet hoeft te komen en alle wetsvoorstellen uit de kamer kunnen komen maar zo werkt het domweg niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• hoevenpe
Lordy79 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:47:
Waarom maken 'we' het demissionaire kabinet gewoon niet weer missionair?
De coalitiepartijen van t huidige kabinet heeft een meerderheid en op deze manier kan er in order geval weer beleid gemaakt worden.
De huidige situatie is bij uitstek ideaal voor het handhaven van de status quo, zolang er geen missionaire regering is hoeven geen pijnlijke keuzes gemaakt te worden op de grote onderwerpen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Lordy79 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:04:
Alles blijft liggen behalve corona want het kabinet is demissionair.
En initiatieven vanuit de kamer zijn altijd mogelijk, ook met een missionair kabinet.

Wat jij nu impliceert is dat er überhaupt geen kabinet hoeft te komen en alle wetsvoorstellen uit de kamer kunnen komen maar zo werkt het domweg niet.
Vandaar dat het je moeite kost een voorbeeld te noemen van iets dat niet kan wachten :?
Het door mij genoemde initiatief is juist een voorbeeld van beleid dat met een regeerakkoord onmogelijk was, maar waar waarschijnlijk wel een meerderheid voor te vinden is.

Natuurlijk is het makkelijker met een overeenstemming op hoofdlijnen en een compleet kabinet, maar ik ben het niet met je eens dat er zoveel haast bij is dat het schenden van de grondwet en degelijke tot klein bier verwordt.
En helemaal niet dat het oude team het meest geschikt is. Zij hebben een bewezen track record van het verprutsen van alles waar visie bij nodig is (PAS, huizenmarkt etc) en het misbruiken van de macht die ze gegeven is (toeslagen), dus kan je uitleggen waar de gedachte vandaan komt dat het een goed idee is om ze de macht terug te geven?

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Stikstof beleid/klimaatbeleid
Hoe de corona rekening verdelen
Asielbeleid
Werkgelegenheid
Zorg
Veiligheid op straat
Onderwijs

Maar goed ik ben persoonlijk voor het op de agenda zetten van bepaalde zaken en laat de 2e kamer beslissen en het kabinet dan gewoon uitvoeren wat de 2e kamer wil zelfs als dat een meerderheid van PvdD, SP, GL, PVV, Ja21, Bij1, Volt, SGP, Fvd, BBB en ChristenUnie is (ik vergeet misschien nog een partij die niet in het vorige kabinet zat)

Het kabinet dient de kiezer en haar vertegenwoordiging in de kamer, niet andersom.
Stilstand is achteruitgang.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Lordy79 die olietankers die ministeries heten kunnen wel even vooruit. Ook zonder die anderhalve graad koerswijziging die je mag verwachten vanuit een kabinet :X

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:06
Lordy79 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:01:
Stikstof beleid/klimaatbeleid
Hoe de corona rekening verdelen
Asielbeleid
Werkgelegenheid
Zorg
Veiligheid op straat
Onderwijs

Maar goed ik ben persoonlijk voor het op de agenda zetten van bepaalde zaken en laat de 2e kamer beslissen en het kabinet dan gewoon uitvoeren wat de 2e kamer wil zelfs als dat een meerderheid van PvdD, SP, GL, PVV, Ja21, Bij1, Volt, SGP, Fvd, BBB en ChristenUnie is (ik vergeet misschien nog een partij die niet in het vorige kabinet zat)

Het kabinet dient de kiezer en haar vertegenwoordiging in de kamer, niet andersom.
Stilstand is achteruitgang.
Maar wie zegt dat ze daar niet mee bezig zijn? De huidige demissionaire regering maakt gewoon de begroting voor 2022 bijvoorbeeld. Alleen ingrijpende koerswijzigingen zullen vanuit de kamer moeten komen en niet vanuit de regering.

• Jos_V
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 24-09 00:20
Over formatie gesproken; een tussentijdse brief van Tjeenk Willink

https://www.kabinetsforma...otitie-fractievoorzitters

over zijn eerste serie gesprekken, en naar zijn huidige inziens een plan van hoe de formatie verder moet.

1 debat over hoe de grote problemen moeten worden aangepakt aan de hand van een inventarisatie van een informateur.
2. na dat debat een nieuwe ronde met een informateur, die de oplossingen voor de problemen gaat inventariseren. en weer een debat bij dat eindverslag.
3. aan de hand van dat debat - kan pas worden gekeken welke partijen het eens kunnen worden over bepaalde oplossingen.

voordat er sprake kan zijn van formeren op basis van een regeerakkoord in hoofdlijnen.

ik vind de brief vrij helder van geest, en zeker de moeite waard om te lezen, en ik beproef ook meteen de duidelijkheid dat dit niet de modus-operandi is van voorgaande formaties, en dat de wil toch echt uit de kamer en uit de partijen moeten komen om het daadwerkelijk anders to doen.

• D-e-n
@Jos_V
Willink slaat in mijn ogen een stap over: in hoeverre kunnen degenen die de bestuurscultuur uit de klauwen hebben laten lopen stappen zetten om dat te veranderen? Want een dunner regeerakkoord klinkt leuk maar roepen we dat al niet twintig jaar? Rutte kan nu schijnheilig beweren dat het allemaal anders moet maar wie garandeert mij dat hij de volgende keer wel gelijk open kaart speelt op het moment dat er stront aan de knikker is op een departement? Is er iemand die gelooft dat hij het de volgende keer anders zou doen? Ik niet. Het is de roze olifant in de kamer die ook Willink maar weer negeert.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Hij onderschat waar Wijffels op wijst: de intentie tot malversatie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee